17.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 119

Turkse voetballer maakt handgebaar Grijze Wolven

0

De Turkse verdediger Merih Demiral die gister twee goals maakte tegen Oostenrijk ligt onder vuur door op het veld het handgebaar van de extreemrechtse Grijze Wolven te maken.  ‘Ik ben een trotse Turk’, zei hij na de wedstrijd. Zo meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber.

‘Wat gelukkig is hij die kan zeggen dat hij Turk is’, herhaalde Demiral de nationalistische uitspraak van de ‘Vader der Turken’ en eerste president Mustafa Kemal Atatürk.

Op sociale media oogstte de nationalistische speler kritiek van Turken die niks met de fascistische Grijze Wolven hebben.

‘Je wordt bedankt Demiral’, zegt de journalist Arzu Yildiz. ‘Omdat je na de wedstrijd alle aandacht naar je toetrok met het politiseren van voetbal en de vreugde hebt verpest voor het volk.’

De schrijver Abdullah Naci is teleurgesteld. ‘De Koerden, alevieten, linkse en liberale Turken heb je verdriet gedaan, iedereen die geen nationalist is, heb je gediscrimineerd, was dit nou zo nodig?’, schrijft hij op X.

Op de islamistische, regeringsgezinde website Yeni Safak wordt vergoelijkend gezegd dat Demiral het handgebaar zou hebben gedaan, omdat dat sinds 2019 in Oostenrijk verboden is.

UEFA is inmiddels een onderzoek gestart, meldt het Britse blad the Sun. In het reglement van de Europese voetbalbond voor Euro 2024 worden politieke gebaren die racistisch en discriminerend zijn in drie verschillende artikelen (5.1 h, m en n) verboden.

Een derde van de Amerikanen heeft serieuze zorgen om islamofobie

0

Uit een opiniepeiling van onderzoeksbureau Gallup blijkt dat 33 procent van de Amerikanen zich serieus zorgen maakt over islamofobie. Dit bericht nieuwssite the Hill.

74 procent van de geënquêteerden maakt zich enigszins of serieus zorgen over islamofobie, maar slechts 33 procent maakt zich serieus zorgen. Ter vergelijking: 81 procent maakt zich enigszins of serieus zorgen over antisemitisme, maar 49 procent van de geënquêteerden vindt antisemitisme een serieus probleem.

Dat veel Amerikanen antisemitisme als een groot probleem zien, komt door de aanval van Hamas op Israël van 7 oktober en de pro-Palestijnse demonstraties die door conservatieve Amerikanen als antisemitisch worden geframed.

Het zijn vooral oudere Amerikanen die zich zorgen maken over antisemitisme. 66 procent van de Amerikanen van 65 jaar en ouder en 55 procent van de Amerikanen tussen 50 en 65 jaar beschouwen antisemitisme als een ‘zeer serieus’ probleem. 36 procent van de Amerikanen onder de 50 zei hetzelfde.

Uit de peiling bleek verder dat 34 procent van de mensen ouder dan 65 zei dat vooroordelen tegen moslims zeer ernstig zijn, terwijl 32 procent van de respondenten in de leeftijd van 50 tot 64 dat zei. 32 procent van degenen onder de 50 zei ook dat vooroordelen tegen moslims een ernstig probleem waren.

Daarnaast is er een groot verschil tussen de conservatieve Republikeinen en de progressievere Democraten. 63 procent van de Republikeinse kiezers maakt zich ernstige zorgen over Jodenhaat, terwijl maar 18 procent dezelfde zorgen heeft over haat tegen moslims. Onder Democraten liggen de cijfers anders: 49 procent vindt antisemitisme een ernstig probleem, 50 procent islamofobie.

De peiling werd uitgevoerd van 1 tot 23 mei onder 1.024 volwassenen via telefonische interviews. De foutmarge is plus of min 4 procentpunten.

Na 7 oktober vonden er veel islamofobe incidenten plaats in de Verenigde Staten. De Council on American-Islamic Relations (CAIR), de grootste burgerrechtenorganisatie van moslims in de Verenigde Staten, heeft tussen 7 en 24 oktober 774 meldingen van islamofobe incidenten ontvangen. Dat is een stijging van 182 procent in vergelijking met dezelfde periode van 16 dagen in 2022. Het ergste islamofobe haatmisdrijf is de moord op het zesjarige jongetje Wadea Al-Fayoume. Hij en zijn moeder werden neergestoken door hun huisbaas die volgens de politie schreeuwde: ‘Jullie moslims moeten sterven.’

De regering van de Democratische president Joe Biden ziet islamofobie ook als een probleem en is hier vorig jaar een campagne tegen gestart. Veel Amerikaanse moslims zijn echter sceptisch over deze campagne, omdat Biden de Israëlische aanvallen op de Gazastrook door dik en dun steunt.

Volgens de Amerikaanse schrijver Arun Kundani die over racisme publiceert, is islamofobie in de Verenigde Staten geworteld in de onvoorwaardelijke steun voor Israël, zo schrijft hij in een artikel voor the New Arab. ‘Anti-moslimracisme berust op een simpele waarheid: om het Amerikaanse buitenlandse beleid in het Midden-Oosten te rechtvaardigen – in het bijzonder de steun aan het Israëlische systeem van apartheid en militaire bezetting – is een ontmenselijking van de slachtoffers nodig. In plaats van de Palestijnse beweging te zien als geworteld in een strijd voor vrijheid van onderdrukking is het handig om te geloven dat Arabieren en moslims in wezen fanatiek en gewelddadig zijn. Alle moderne vormen van kolonialisme gaan uit van racisme, dat geldt ook voor het zionistische kolonialisme.’

Een Turkse broeder in eigen land

0

Jaren terug zat ik in de trein naar Den Haag. Op weg naar The Hague Peace Projects van Jakob de Jonge. Een van de weinige witte Nederlanders die mij hoop gaf in een periode van bittere armoede en uitzichtloosheid.

In de trein zat een Surinaamse Nederlander schuin tegenover mij. Er gebeurde iets, ik weet niet meer wat, waardoor onze ogen elkaar ontmoetten. Ik schrok van die grote donkere ogen. Niet omdat ze ‘exotisch’ waren, maar omdat ik mij toen pas realiseerde dat Surinamers ook vaak bruine ogen hebben, net als Turken.

‘Ze hebben dezelfde ogen als wij’, appte ik naar iemand. Ik weet niet meer wie. Diegene begreep uiteraard niet waar ik het over had en toen ik vertelde dat Surinamers en Turken dezelfde kleur ogen hebben, reageerde hij absurd of racistisch.

Het extreemrechtse kabinet-Schoof is aangetreden. Nederlanders met exotische, blauwe ogen zullen, voor wie weet hoe lang, de scepter zwaaien. Het kabinet dat zich terecht bedreigd voelt door mijn donkerbruine ogen, waar de pupillen niet van de rest zijn te onderscheiden, mag de borst natmaken. Ik zeg terecht, omdat elke vezel in mijn Turkse lichaam zich verzet tegen het dominantiestreven van ‘blank Nederland’.

‘Hoe bedoel je, het is hun land? Wij zijn toch hier geboren?’

‘Ik begrijp hen wel hoor’, zei een Marokkaanse klasgenoot eens tegen mij over de PVV, vlak nadat de partij was opgericht. ‘Het is toch hun land?’, vervolgde hij. Ik kon mijn oren niet geloven. ‘Hoe bedoel je, het is hun land? Wij zijn toch hier geboren? Dit is toch ook ons land?’, sputterde ik tegen. Hij keek me verveeld aan, zoals zoveel allochtonen in de buurt mij aankeken als ik begon over racisme.

Het is die blik van ‘wees realistisch’, ‘je krijgt niets cadeau hier’, ‘je zal keihard moeten werken en toch altijd een buitenstaander blijven’. De blik van ‘altijd blijven uitleggen’ en ‘altijd onbegrepen zijn’. Het is een blik van types die zich niet openlijk druk leken te maken over racisme en nooit echt de krant lazen.

En natuurlijk begrijp ik die basale houding van een allochtoon. Maar voor mij is het daar nu een beetje laat voor. 

Ik moet denken aan een ander gesprek in het Vondelpark. Met een Turkse broeder toen. ‘Als je kon kiezen hè?’, zei hij met een joint in de hand. ‘In welk land zou je dan geboren willen worden en bij welk volk?’

Dwars als ik ben zei ik dat ik rijk geboren had willen worden. ‘Maakt niet uit waar.’ Maar ik moest kiezen, vond hij. ‘Ik ben best wel tevreden nu, stuur die joint maar’, grapte ik verder. Toen kwam hij met zijn wens over de brug. ‘Een Turk in eigen land, dat zou het mooiste zijn’, volgens de Turkse broeder.

‘Moet ik mijn plaats kennen en me als gast gedragen?’

‘Maar dat ben je toch al?’, zei ik betweterig en idealistisch. Het was het jaar 2009. Nu, vijftien jaar later, voel ik mij verraden en depressief. Hadden de jongens in de buurt nou gelijk? Moet ik mijn plaats kennen en me als gast gedragen? Of is er nog steeds een Nederland mogelijk dat wel voor ons allemaal werkt?

Ik denk dat ik daar afgelopen zondag een stukje van heb gezien. Een dag voor Keti Koti moest ik bij CC Amstel spreken, zoals ook Aminata Cairo. Voordat Cairo begon aan haar show besprenkelde ze de vloer van de zaal met druppels water. Er werd voor me gedanst en muziek gemaakt. Zat ik in een film ofzo? Ik voelde spanning. Maar toen ik werd geïntroduceerd als ‘Turkse broeder’ was alles goed en ging ik ervoor, ik weet niet meer hoe.

Petitie tegen kabinet-Schoof meer dan 20.000 keer ondertekend

0

‘Wij zijn voor een samenleving van gelijke behandeling en kansen voor iedereen’, staat in de petitie ‘Niet mijn regering’, gericht tegen het aantredende kabinet-Schoof. De tekst, waarin met name verzet wordt aangetekend tegen de eerste PVV-ministers van Nederland is inmiddels meer dan 20.000 keer getekend.

‘Politici die extreemrechtse complottheorieën verspreiden, de onafhankelijkheid van de pers ter discussie stellen en de islam willen verbannen zullen naast de koning op het bordes staan’, staat in de petitie die ‘een burgerlijke lijn’ wil trekken, waar de coalitiepartijen dat zouden hebben verzaakt. Iedereen wordt uitgenodigd om zich uit te spreken tegen de ‘rechts-radicale politiek van extremisme en uitsluiting’.

Instituten die door de PVV op de korrel zijn genomen, zoals de pers, rechters en wetenschappers worden in bescherming genomen. Nederland moet voor die groepen een ‘vrije’ omgeving blijven waarin zij ‘onafhankelijk kunnen werken’.

Ook maakt de petitie zich sterk voor klimaatrechtvaardigheid en een samenleving waarin vluchtelingen welkom zijn. ‘Wij spreken ons uit tegen zondebokpolitiek en de politiek van racisme, uitsluiting en de ondermijning van de rechtsstaat.’

Gewelddadigheden tussen Turken en Syriërs nemen toe

0

De pogrom die gisteren tegen Syriërs begon, breidt zich snel uit in Turkije. Na Kayseri worden ook in Hatay, Adana, Bursa en Gaziantep Syriërs slachtoffer van aanvallen van boze Turkse volksmenigtes. In bezette delen van Noord-Syrië worden Turkse legereenheden en vrachtwagenchauffeurs aangevallen door gewapende Syrische groepen en de lokale bevolking. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Het mogelijke zedenmisdrijf door een Syriër tegen een meisje in Kayseri lijkt de spreekwoordelijke lont in het kruitvat voor de grote onvrede over de Syrische aanwezigheid in Turkse steden. De hashtag #Suriyelilersinirdisiedilsin (Syriërs moeten het land uit) is weer trending. Huizen en winkels van Syrische vluchtelingen worden in brand gestoken, maar er komen ook beelden binnen van Syriërs die op straat en in hun huizen worden gelyncht.

De Turkse president Erdogan is er als de kippen bij om de oppositie te beschuldigen van de Turkse volkswoede. De ‘giftige taal’ van de seculiere oppositiepartij CHP zou het geweld veroorzaken. ‘We komen nergens met xenofobe vluchtelingenhaat’, aldus Erdogan.

Toch lijkt de racistische volkswoede een veel breder fenomeen. Veel Turken sympathiseren met de extreemrechtse Grijze Wolven, die samen met de islamistische AKP de dienst uitmaken in Turkije.

Intussen lokt het racistische geweld tegen Syriërs ook een reactie uit in Noord-Syrië, waar de Turkse militaire bezetting ongewenst wordt verklaard door Turkse vlaggen te verscheuren en verbranden en Turken tot doelwit te maken.

Waarom Marvin Hokstam geen Keti Koti vierde

0

Marvin Hokstam, hoofdredacteur van Afro Magazine, doet niet mee aan de Keti Koti-viering, schrijft hij in een opiniestuk. ‘Als ik wat vier, dan zijn het de helden die streden dat de ketenen gebroken moesten worden. En die vier ik elke dag!’

De grote held van Hokstam is Broos (1821-1880), de enige vrijheidsstrijder van wie een foto is gemaakt. De foto in kwestie dateert van 1862, een jaar voor de afschaffing van de slavernij in Suriname, toen Broos op uitnodiging van de Nederlandse gouverneur naar Paramaribo ging om een vredesverdrag te sluiten. Broos was de leider van de Baka Busi Suma (Mensen van Achter het Bos), een marrongemeenschap in het bos aan de Surnaukreek. Vanuit dit kamp vochten zij tegen de overheersing van de kolonisator en vielen ze plantages aan om slaven te bevrijden.

Broos, rond 1870.

Hokstam kwam er 15 jaar geleden achter dat hij een afstammeling is van Broos. Zijn oma Bertha was de achterkleindochter van de verzetsstrijder.

In Surinaamse schoolboeken leer je wel over Boni en andere vrijheidsstrijders die werden gedood door de Nederlanders. Dit is problematisch, vindt Hokstam, want ‘wanneer al jouw helden werden gedood, is strijden tegen de onderdrukker toch nutteloos?’

Sinds hij weet dat hij afstamt van Broos zet Hokstam zich voor diens erfenis in. Niet alleen heeft hij zijn Broos Institute voor afrocentristisch onderwijs vernoemd naar de Surinaamse verzetsstrijder, maar ook schonk hij het Assin Manso openluchtmuseum in Ghana een kopie van Broos’ portret. Hij hangt nu tussen andere zwarte helden, zoals Marcus Garvey, Malcolm X en Martin Luther King.

Franse moslims bezorgd na overwinning RN

0

Moslims in Frankrijk maken zich grote zorgen over de toekomst van hun land, nu de radicaal-rechtse partij Rassemblement National de eerste ronde van de parlementsverkiezingen heeft gewonnen. Ze vrezen nog meer islamofobe wetgeving: ‘Er wordt een apartheid geschapen.’

Rassemblement National, onder leiding van Marine Le Pen en de 28-jarige Jordan Bardella, haalde 33,14 procent van de stemmen tijdens de eerste ronde van de parlementsverkiezingen. Het Nieuwe Volksfront, een alliantie van linkse partijen, haalde 27,9 procent van de stemmen. De centrumpartijen die president Emmanuel Macron steunden werden derde, met 20,7 procent. Aanstaande zondag vindt de tweede ronde van de parlementsverkiezingen plaats.

Moslims en mensen met een migratieachtergrond zijn bezorgd. ‘Voor zover ik weet, zullen er veel islamofobe wetsvoorstellen worden aangenomen als het Nationaal Rassemblement aan de macht komt’, zegt een jonge islamitische vrouw tegen de website Middle East Eye. Ze doelt op Le Pens voorstellen om het dragen van de hijab in openbare ruimtes te verbieden. Moslima’s die een hoofddoek dragen zullen het moeilijk krijgen. We hebben het gevoel dat we worden aangevallen omdat we gesluierd zijn. (…) Ik ben geboren in Frankrijk en ik had nooit gedacht dat de islam hier zo’n probleem zou worden.’
Een andere vrouw beaamt dit. De hijab is verboden op scholen en op sommige werkplekken. In openbare ruimtes geldt een niqaabverbod. Ze ziet de toekomst van Frankrijk daarom somber in. ‘In een land van fascisten zullen ze (Rassemblement National, red.) alles kunnen doen wat ze willen.’ Ze noemt de situatie heel ernstig. ‘Er wordt apartheid geschapen.’

Een islamitische studente denkt na over emigreren. ‘Als Rassemblement National de meerderheid heeft is het overduidelijk: dan zullen we moeten vertrekken. We hebben dan niet zoveel keuze. Leven in een samenleving die in de greep is van racisme is onacceptabel.’

Ondertussen heeft Muhammad bin Abdul Karim Issa, een voormalige Saoedische minister en tegenwoordig voorzitter van de Muslim World League, naar eigen zeggen een ‘fantastisch gesprek’ gehad met Marine Le Pen. Hij wilde niet op details van het onderhoud ingaan, maar zei alleen dat het om een intellectueel gesprek ging, geen politiek gesprek. ‘We waren het eens over alle intellectuele punten die we bespraken.’ Issa sprak niet over de islamofobe uitlatingen van Le Pen en de islamofobe ideologie van haar partij.

‘Mijn geschiedenis is uitgewist’

0

Spoken word artiest Britney Lindo trad zondag op tijdens de Keti Koti-herdenking in Rotterdam. Ze droeg dit gedicht voor. 

leegte,
dat is wat ik voel
wanneer het verleden
aan mijn kust aanspoelt

ik verdrink in de eindeloze mogelijkheden
die er hadden kunnen zijn
als de witte man niet gretig was
om zijn moraliteit in te wisselen
voor het hebben van de grootste heerschappij

en ik weet het
ik spreek mijzelf tegen
wanneer ik het heb over leegte
en voelen in dezelfde context

nee,
zie het niet als leegte
zoals de absentie van alles
ik word eerder overspoeld door de leegte
zoals een verdoving
die pijn geen ruimte geeft

mijn geschiedenis
alles uitgewist
soms vraag ik me af
of ik nog besta
als mijn verleden nergens te vinden is

maar toch,
wanneer ik in de spiegel kijk
zie ik de tijdlijn
van oneindige levens,
verhalen en inspiratie
in mijn cellen verweven

Ik wil terug naar huis,
maar ik weet niet waar ik heen moet

maar aan de andere kant
zijn mijn dna-sporen verloren
in de eb en vloed van de oceaan van leugens
wat dient als de fundering
van het westerse voorspoed

en hoe erg ik soms claim
te weten waar mijn voorouders
hebben geleefd,
voel ik me soms geframed
in de realisatie
dat ik het nooit zeker zal weten
maar wie houd ik voor de gek?

hoe ik mij geframed voel
in de kaders van mijn uitgewiste verleden
voel ik mij nog gemener
wanneer ik vol enthousiasme spreek
dat mijn voorouders op de Antillen hebben geleefd
en daar vandaan komen

verspreid ik dan niet dezelfde leugens
als het Westen?
dat er alles aan doet
om het duistere verleden te vergeten?

Amerika,
de eilanden,
zijn niet van mij
niet van mijn bloedverwanten
of van mijn voorouders

want hoe men het steeds heeft
over de slavernij
en de bloedige geschiedenis daar omheen
lijkt men te vergeten
dat de inheemse bevolking van Amerika
net zo lelijk
door de hel is gesleept

Amerika is niet van mij
Amerika was van hen
de eilanden zijn niet van mij
die waren van hen
en ik zeg dit met pijn in mijn hart

want hoe Amerika van hen is afgepakt
en overmeesterd is met geweld
zijn mijn voorouders afgepakt
van hun eigen land
hun eigen wortels
en zijn zij gestrand
op onbekend land
en moesten zij iets claimen
wat niet van hen was

Afrika was van hen
Afrika was van mij
maar nu zijn er jaren voorbij
en is het bijna oplichterij
om te beamen dat het van mij is

Afrika was van mij
Afrika was van hen
maar nu leven we in een maatschappij
die dit zoveel mogelijk geheim houdt
en Afrika uitkotst
alsof het nooit
het paradijs was voor hun voorspoed

Afrika was van mij
Amerika was van hen
maar nu zijn wij allen vervreemd
van ons thuisland
van onze grond, ons verleden
allen op andere manieren
maar toch met evenveel oneerlijkheid

ik ga dakloos door het leven heen
geboren op het westerse land
dat laat weten dat ik niet bij hen hoor
met ouders die komen van het magische eiland
maar toch zonder kennis
van wat er daarvoor onderdeel
van hun bloed was

ik wil terug naar huis
niet Amerika
het liefst Afrika
maar dat is onmogelijk
door de ruis tussen mijn verleden en heden

ik wil terug naar huis
maar ik weet niet waar ik heen moet
ik wil terug naar huis
maar het enige wat ik heb
is mijn huid en bloed
als sleutel tot de voordeur
die verdwenen is

mijn geschiedenis
uitgewist
maar waar ben ik
als dit land niet van mij is
en mijn thuis van mij vervreemd is?

ik denk dat ik vastzit
ergens verdwaald in mijn dromen
of eerder verslaafd
aan het eindeloos fantaseren
en oneindig hopen
van het hebben van een thuis

dus nu drijf ik aan de oppervlakte
verdrink ik in de leegte
van mijn verdoofde emoties
dromend over thuis
wonend in een land
vol ruis en vreemdelingen

Extreemrechtse kiezer wil gewelddadige superheld als leider

0

Extreemrechtse kiezers willen geen leider die mensen samenbrengt en voor sociale rechtvaardigheid zorgt. Ze zijn op zoek naar een superheld a la Homelander die andere groepen mensen kan vernietigen, betoogt Yarin Eski.

In een sterk stuk over de benarde politieke realiteit stond Volkskrant-columnist Sheila Sitalsing onlangs stil bij het schemergebied waarin niets waar en alles mogelijk is en de nieuwe coalitie opereert als een groep fantasten, leugenaars, en hypocrieten. Van ‘nareis op nareis’ tot het zich ‘distantiëren’ van de omvolkingstheorie (maar niet ontkennen) – onze nieuwe minister-president Dick Schoof gaat het moeilijk krijgen met het radicalencircus de komende paar jaar. Nederland ook.

Kijkend naar andere extreemrechtse partijen in Europa zien we niet veel anders gebeuren. Rassemblement National (RN), de grote winnaar van de Franse nationale verkiezingen afgelopen weekend, staat onder leiding van Marine Le Pen die een Europese extreemrechtse supergroup wil en terugverlangt naar het glorieuze Franse verleden dat nooit echt heeft bestaan – kenmerkend voor het nostalgisch nationalisme. Ondertussen neemt ze de nationale veiligheid niet serieus en laat zij zich financieren door de Russische overheid.

Flirt met sociaal-darwinisme

Alice Weidel, leider van de Duitse extreemrechtse partij Alternative für Deutschland (AfD), sprak vol lof over Marine Le Pen en haar overwinning. ‘Ik kijk met bewondering en respect naar het resultaat in Frankrijk […] en natuurlijk is het ook een rolmodel voor AfD’, zei ze tegen persbureau Bloomberg.

Ook de AfD laat zich inspireren door nostalgisch nationalisme, en wel door het meest problematische stukje Duitse geschiedenis. AfD-voorzitter Frauke Petry flirt openlijk met het sociaal-darwinisme wanneer ze spreekt over een ‘survival of the fittest’ tussen Europeanen en het Lumpenproletariat der afro-arabischen Welt.’ Het ideeëngoed van het sociaal-darwinisme, tezamen met een verkeerde interpretatie van de filosofie van Friedrich Nietzsche, vormde een grote inspiratiebron voor het nazisme en het idee van de Übermensch.

Omvolkingstheorie, supergroup, survival of the fittest. Het is zodanig absurd, spectaculair bijna op een verkeerde manier, dat het is alsof we kijken naar seizoen 4 van één van de meest spraakmakende series van de afgelopen tijd, en mijn persoonlijk favoriet, namelijk The Boys.

The Boys is gebaseerd op een stripverhaal dat laat zien wat er gebeurt als superhelden met superkrachten (in de serie ook wel ‘supes’ genoemd) zich heel menselijk gedragen. Wat gebeurt er als een superheld die 500 kilometer per uur kan rennen, dat doet onder invloed van drank en drugs en met een supersneltreinvaart tegen iemand aanloopt? En wat nu als de superhelden op de bühne voor rechtvaardigheid strijden, ook voor de ‘normale’ mensen, maar eigenlijk zichzelf superieur achten? En neerkijken op alles wat in hun ogen zwak en menselijk is en rare en nare fetisjen hebben?

Übermensch met superkrachten

Dan hebben we het over het The Boys-personage Homelander, een mix van Captain America en Superman, met als cape de Amerikaanse vlag. Blond haar, felblauwe bald eagle ogen en eigenlijk alles waar Adolf Hitler van droomde: de belichaming van de Arische Übermensch met superkrachten, het ideaal van enkele nazi-geleerden die zich inlieten met nazi-occultisme.

De bedenkers van de strip The Boys willen Homelander afbeelden als een fascist met superkrachten. Hij is een zeer machtig wezen dat racistische ideeën heeft over hoe de samenleving er moet uitzien.

Het idee achter Homelander is de kijker te waarschuwen voor dergelijke mensen aan de macht, zoals Hitler, en tegenwoordig ook Donald Trump, Marine Le Pen, Frauke Petry en Geert Wilders. En vooral, hoe normale mensen zonder superkrachten dergelijke racistische  ideeën van supes of politici wel prima vinden. Het gaat veel kiezers niet meer om de waarheid, maar om degene die het hardst schreeuwt en de extreemrechtse verbeelding verwerkelijkt. De sterkste leider in hun ogen. Extreemrechtse kiezers lijken te verlangen naar een extreemrechtse superheld die hun fantasie belichaamt.

Wat als kijkers de overduidelijke spot niet begrijpen?

De serie is daarmee niet alleen maatschappijkritisch ten aanzien van autocratische leiders, maar ook ten aanzien van hun volgelingen, in de serie Homelanders genoemd. Het heeft allemaal tot doel om de striplezers en seriekijkers te vermaken met kritiek, en hen ook alert te houden voor machthebbers die hun macht (hun ‘superkrachten’) misbruiken en baat hebben bij radicalisering onder de bevolking, vooral onder hun aanhang.

Maar wat als kijkers de overduidelijke spot niet begrijpen en Homelander als een echte superheld zien? Wat als ze toejuichen dat hij bijvoorbeeld met zijn laserogen een linkse demonstrant  onthoofdt? Wat nu als grote groepen fans van de serie dit niet alleen vermakelijk vinden, maar ook politiek goedkeuren? Dan zijn we aanbeland bij de huidige werkelijkheid in de Verenigde Staten.

Bezorgde hoofdrolspeler

Daar heeft recent de bezorgde Antony Starr, de acteur die Homelander in de serie speelt, gereageerd op fans die het personage verafgoden: ‘You’re missing the point’. Hij wilde erop wijzen dat Homelander een narcistische sociopaat is, die zijn volgelingen aanspreekt met patriottische toespraken. Precies hetgeen Trump deed en nu weer doet, en Wilders ook. Net als alle extreemrechtse leiders die zichzelf onsterfelijk wanen.

Ook de showrunner van de serie, Eric Kripke, heeft zich in het debat gemengd. Hij gaf aan simpelweg niet te begrijpen wat nog te doen als fans juist Homelander aanbidden. Hij werd gevraagd of het altijd de bedoeling is geweest Homelander op Trump te doen laten lijken, waarop hij zei:

‘(In 2016) was Trump de man van ‘Hij krijgt de nominatie toch niet echt?’. Toen hij werd gekozen, hadden we een metafoor die meer zei over de huidige wereld. (…) Plotseling vertelden we een verhaal op het snijvlak van roem en autoritarisme en hoe sociale media en entertainment worden gebruikt om fascisme te verkopen.’

Kripkes woorden brachten mij terug naar 23 november vorig jaar, toen ik nooit had verwacht dat Geert Wilders de parlementsverkiezingen zou winnen. Maar dat deed hij wel, en ook bij de Europese verkiezingen heeft de PVV een fikse winst geboekt, onder het mom van Nederland op een.

Geen feiten maar (mis)daden

Het personage Homelander doet mij denken aan mensen die op Wilders en zijn PVV hebben gestemd en misschien het liefst op de fascistische superariër Homelander zelf hadden gestemd als dat mogelijk was. Misschien is Homelander de ideale leider voor extreemrechts, omdat de echte leiders zoals Trump en Wilders, maar ook Le Pen, Orban, Petry en Vladimir Poetin, in de beleving van extreemrechts op dit moment nog eigenlijk niet extreem genoeg zijn. Alsof ze het liefst almachtig, zeer gewelddadig en narcistisch leiderschap willen en er naar verlangen dat groepen mensen worden vernietigd. Ze hoeven geen feiten. Ze willen daden, misdaden eigenlijk.

Wat mij betreft geeft Homelander, en met hem vele andere superschurken vermomd als superhelden, dus een kijkje in de ultieme fantasie van extreemrechtse kiezers. Zij willen geen rechtvaardigheid, maar superioriteit, geen gelijkheid maar ongelijkheid, geen vereniging, maar vernietiging.

Wat doen Nederlanders op Keti Koti?

Op 1 juli herdenken en vieren we de afschaffing van de slavernij in Suriname en Caribisch Nederland. De roep om van deze dag, Keti Koti, een vrije dag te maken wordt steeds luider. Wat doen verschillende werknemers in Nederland op deze dag?

Vandaag is het Keti Koti, wat letterlijk ‘ketenen verbroken’ betekent. Op deze dag werd meer dan 160 jaar geleden de slavernij afgeschaft in het Koninkrijk der Nederlanden. In Suriname is 1 juli wel een vrije dag. In Nederland wordt doorgewerkt, maar niet iedereen werkt mee.

Filosoof Khadija al Mourabit, sinds kort docent aan de Universiteit Leiden, is op reis in Jakarta. ‘Als ik in Nederland zou zijn, dan had ik de afschaffing van de slavernij in het Oosterpark herdacht en gevierd met vrienden’, zegt ze.

Dan had ze daar wel een andere vrije dag voor moeten inleveren. Die mogelijkheid bestaat bij haar werkgever. ‘Dus als je liever vrij wilt met Eid (Ramadan, Offerfeest) of Keti Koti en niet op een standaard feestdag, dan kan dat’, zegt Al Mourabit.

Volgens Al Mourabit zou 1 juli eigenlijk een nationale feestdag moeten zijn. Ze vindt echter ook dat het goed zou zijn ‘rekening te houden’ met andere bevolkingsgroepen met een historie van kolonialisme en slavernij. Zo is 1 juli voor Hindoestaanse Surinamers een ‘moeilijke dag’, omdat die voor hen het begin van de contractarbeid betekent. ‘We moeten dus andere belangrijke data toevoegen’, aldus Al Mourabit

Liever niet in Nederland

Antropoloog Aminata Cairo is vaak niet in Nederland op 1 juli, niet alleen omdat ze veel reist. Ze wil op 1 juli liever niet in Nederland zijn, zegt ze. ‘Het is voor mij meer een dag van bezinning in plaats van een feestdag.’

‘1 juli is voor Hindoestaanse Surinamers een moeilijke dag’

Als freelancer heeft ze veel vrijheid in haar schema en hoeft ze dus geen verlof aan te vragen. ‘Ik denk wel dat het een nationale vrije dag zou moeten zijn, omdat het een belangrijk onderdeel is van de Nederlandse geschiedenis. Het gaat mij niet zozeer om die vrije dag, meer over het feit dat die geschiedenis onderdeel zou moeten zijn van de standaard geschiedenis van Nederland, want dat is die ook.’

Volgens haar zijn er nog te veel mensen die geen benul hebben van de Nederlandse slavernijgeschiedenis in Suriname en de Antillen.

‘Ik denk dat het een verschil zou maken in onze betrekkingen als daar echt aandacht aan besteed werd’, aldus Cairo. Ze vertelt dat haar docent in groep 6 op het bord alleen maar schreef wanneer de slavernij begon en wanneer het werd afgeschaft. ‘That’s it, en daarna gingen we door naar andere onderwerpen.’

Dialoogmaaltijd

Ömer Demirözcan is docent wereldburgerschap op het Metis Montessori Lyceum en lerarenopleider Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij gaat op 1 juli normaliter naar het Oosterpark, samen met leerlingen en collega’s, maar dit jaar werkt hij door.

Demirözcan moet zelf verlof aanvragen als hij vrij wil op Keti Koti. ‘Sommige collega’s doen dat ook. Maar ik vind dat het nationaal geregeld moet worden.’ Hij suggereert dat de dag ingevuld kan worden met plechtigheden. ‘Ik heb vorig jaar een Keti Koti-dialoogmaaltijd op school georganiseerd. Er is nu veel meer aandacht voor de herdenking dan tien jaar geleden, maar het kan altijd meer zijn. Er zou ook meer aandacht moeten komen voor zwarte rolmodellen die goede dingen hebben gedaan voor de wereld en Nederland.’

Dorota Dabrowska, programmamaker bij het Amsterdamse debatcentrum Pakhuis de Zwijger, is vandaag wel vrij en krijgt doorbetaald. Ze is onderweg naar Den Haag om een afstudeerproject van een vriendin te bekijken en wil alleen zeggen dat het mooi zou zijn als iedereen vrij kan zijn op 1 juli. ‘Genoeg gewerkt vandaag!’