24.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 129

Website brengt universitaire banden met Israël in kaart

0

Een nieuwe website van (o.a.) The Rights Forum en Stop Wapenhandel brengt de banden tussen Nederlandse universiteiten met Israël in kaart. Het gaat om banden die bekend zijn en die de ‘academische medeplichtigheid’ aan de oorlog in Gaza  zouden aantonen. Zo meldt het universiteitsblad Folia.

Op de site kan geklikt worden op één van de veertien Nederlandse universiteiten, waar vervolgens een lijst verschijnt met Israëlische universiteiten en bedrijven waarmee de universiteit een band heeft. Dat kunnen militaire samenwerkingsverbanden zijn, waardoor universiteit ‘academische medeplichtig’ zijn aan militaire acties, zoals de website beoogt. Maar ook medische samenwerking voor bijvoorbeeld kankeronderzoek komt in beeld.

Zo zou de Technische Universiteit in Delft, die al maanden niet ingaat op de transparantie-eisen van studenten, met het bedrijf ‘Applied Materials Israel’ samenwerken binnen het kader van het zogenoemde Horizon project, dat militaire AI-technologie ontwikkelt. Uit de Europese website van het project blijkt dat bron blijkt dat de Nederlandse chipfabrikant ASML het project coördineert en meefinanciert. Ook de EU financiert het project.

Dankzij de website worden de banden van Nederlandse universiteiten met Israëlische instituties bekend en kan bovendien achterhaald worden welke andere partijen nog meer betrokken zijn bij projecten met Israël.

Intussen heeft het KNAW-instituut NIAS (Netherlands Institute for Advanced Studies) besloten om gedeeltelijk gehoor te geven aan de eis van de studenten. Medewerkers mogen voor hun werk niet meer naar Israël reizen. Ook boycot het NIAS evenementen die gesponsord worden door de staat Israël.

De rectoren van Nederlandse universiteiten hebben vorige week overigens een brief gepubliceerd, waarin ze tegen een academische boycot pleiten en de banden met Israël willen behouden.

Kapper Rami: ‘Veel klanten hebben economische problemen’

0

In ‘Kale man naar de kapper’ onderzoekt Tayfun Balcik de sociale functie van kappers. Aflevering 2: de Marokkaans-Nederlandse kapper Rami uit Amsterdam-Slotervaart. ‘Onrust wil ik zoveel mogelijk buiten de deur houden.’

Al bijna dertig jaar is Rami kapper in Amsterdam Nieuw-West, eerst in een filiaal op de Johan Huizingalaan en sinds 2011 op de Postjesweg, waar hij ook woont. Hij heeft de buurt meerdere malen zien veranderen.

‘Ik kwam hier met de nieuwbouw’, zegt hij en dirigeert me gelijk naar de kappersstoel. ‘Met de grote renovatie die in die jaren plaatsvond.’

Hij doelt op de seniorenwoningen en sociale huurwoningen aan de Postjesweg die rond 2008 werden afgebroken en de nieuwbouwflats die ervoor in de plaats kwamen. Zijn kapsalon is gevestigd in een winkelruimte op de begane grond van een van de flats.

‘Net als nu waren er toen ook veel mensen tegen sloop en renovatie’, zegt hij. ‘Wij hadden een actiegroep, met theater en muziek. Wij waren tegen de sloop, maar konden er niks meer aan veranderen. Uiteindelijk heb ik toch een plekje kunnen vinden. Maar voor mijn kinderen was het veel lastiger. Die hebben net als jij lang op woonruimte moeten wachten.’

Rami had tot 2020 meerdere filialen. Het ging goed, totdat de coronaperiode roet in het eten gooide.

‘Ik had drie salons, waarvan ik er twee heb moeten sluiten vanwege schulden. De hulp die we kregen van de overheid was niet genoeg’, zegt hij.

De overgebleven kapsalon in Slotervaart heeft hij opgeknapt. Er is nu een nieuwe loungebank voor de wachtenden. De rest van de winkel ziet er ook verzorgd uit.

 ‘Je zou normaal over politiek moeten kunnen praten. Niet iedereen kan dat’

‘Wat gaan we doen Tayfun?’, vraagt hij. ‘Tja, standaardverhaal hè’, zeg ik en hij gaat aan de slag.

Je collega Dursun in Geuzenveld, zegt dat kappers een soort burgemeesters zijn, omdat jullie de ogen en oren van de buurt zijn. Hoe zie jij dat?

‘Ja, dat klopt wel. Mensen komen niet alleen voor een knipbeurt, maar ook voor een praatje. Dat kan over van alles zijn.’

Wat zeggen ze dan tegen jou?

‘Kleine dingen, maar ook grote problemen komen aan bod. Iedereen heeft wel een verhaal. Vooral als mensen problemen met hun kinderen hebben, raakt mij dat. Dan zijn er vaak ook economische problemen. Amsterdam wordt steeds duurder’

Hoe zit het jouw kinderen?

‘Met hen gaat het goed, dankjewel.’

Bij Turkse kappers wordt vaak over voetbal en politiek gesproken. Hoe is dat hier?

‘Hier gebeurt dat ook wel, maar ik merk dat sommige mensen emotioneel worden als het over politiek gaat. Dat is niet goed, want ik heb klanten en iedereen heeft eigen opvattingen. Je zou normaal over politiek moeten kunnen praten. Niet iedereen kan dat. Daarom hou ik het kort met zulke mensen.’

Over het algemeen is er wel een vrije sfeer hier.

‘Ja, mensen zijn vriendelijk. Alle onrust in de buitenwereld wil ik zoveel mogelijk buiten de deur houden. Dat geef ik ook door aan mijn collega’s. Ik probeer mensen op hun gemak te stellen. Met veel families gaat het niet zo goed, ze staan economisch onder druk en hebben gezondheidsklachten.’

Mensen komen ook hier omdat je goed Nederlands spreekt, neem ik aan.

‘Klopt, ik heb zeker niet alleen Marokkaanse klanten. Ik spreek zes verschillende talen. Naast Nederlands en Darija (Marokkaans-Arabisch, red.). Spreek ik ook Spaans, Frans en een beetje Duits.’

Zo, waar heb je dat allemaal geleerd?

‘Op school. Ik ging vroeger naar de avondschool en was best gemotiveerd om talen te leren. Vier jaar heb ik dat gedaan.’

‘Met discipline kan alles’

Waarom geen Turks?

Hij lacht.

‘Dat is een goede vraag. Maar dat leer ik een beetje van je vader. Hoe is het met hem trouwens? Ik zie hem de laatste tijd niet meer zo vaak.’

Het gesprek gaat dan over de prostaatbehandeling die Ali Balcik heeft ondergaan, met alle complicaties en nazorg van dien. Rami doet zijn handen in de lucht als hij hoort dat vader Balcik nog steeds rookt. ‘Waarom doet hij dat?’

Tja, verslaafd he. Het is niet hetzelfde, maar kan jij stoppen met koffie drinken?

‘Met discipline kan alles. Ik merk dat altijd tijdens de Ramadan. Aan het begin is het moeilijk. Maar na twee dagen ben je de honger vergeten. Als je het wil, dan lukt het. Je lichaam went snel aan het vasten. Roken is een mentale verslaving. Daarom papa kan wel stoppen met roken, hij moet het alleen willen.’

Goed punt, maar als je alleen maar thuiszit en geen bezigheden hebt.

Rami moet aan een dierbare denken die hij heeft zien doodgaan door roken.

‘Hij hoorde van de arts dat hij nog maar drie maanden had te leven, dat deed pijn.’

Vertel maar aan mijn vader als hij hier weer hier is.

‘Ik weet het niet, het blijft een lastig onderwerp.’

Soms moet je hard zijn.

‘Ik ga het proberen’.

Veel succes, ga je nog op vakantie?

‘Ja, weet je waar naartoe?’

Vertel.

‘Naar Istanbul, mijn dochter heeft dat voor me geregeld.’

Eerste keer?

‘Ja, ik ben benieuwd.’

Mooi zo, alle Marokkanen terug naar Istanbul.

Hij lacht weer en maakt een wegwerpgebaar.

‘Jij bent klaar hier’, zegt hij, en roept in minder dan een half uur alweer de volgende klant.

Laatste gematigde minister stapt uit oorlogskabinet Netanyahu

0

De Israëlische Minister Benny Gantz is gisteren opgestapt. Hij was volgens BNR ‘het laatste gematigde geluid’ in het oorlogskabinet van Benjamin Netanyahu.

Gantz was een minister zonder portefeuille. Hij nam in 2023 zitting in het oorlogskabinet van Netanyahu, na de gebeurtenissen van 7 oktober. Gantz was de leider van de centrumrechtse partij Blauw-Wit en is nu leider van de Partij van Nationale Eenheid. De oud-generaal staat bekend als een gematigde politicus.

Met zijn vertrek is de machtsbasis van Netanyahu wankeler geworden. Hij krijgt nu alleen nog steun van zijn eigen partij Likud en de extreemrechtse, religieus-zionistische partijen.

Gantz wilde niet langer aan het kabinet deelnemen, omdat Netanyahu geen plan heeft voor wat er met Gaza moet gebeuren na de oorlog. De oud-generaal wil nieuwe verkiezingen. Netanyahu zit daar niet op te wachten, omdat hij die wellicht zal verliezen.

Israël raakt internationaal steeds meer geïsoleerd. Dit weekend organiseerde het Israëlische leger een grootschalige bevrijdingsoperatie, waarbij vier Israëlische gijzelaars werden bevrijd. Tijdens deze actie kwamen echter meer dan 250 Palestijnen om het leven, waaronder vrouwen en kinderen.

Op de radicaal rechtse flank is alleen de PVV nog over

0

De laatste weken toerde Forum voor Democratie (FvD) door het land met een grote truck, onder de noemer van ‘de Vredeskaravaan’. Het illustreert de onwetendheid over de Europese Unie en specifiek over het Europees Parlement. Er woedt oorlog op het continent en er zijn felle discussies of en hoe Europa Oekraïne moet steunen, maar als er één instelling is die daar niets over te zeggen heeft, is dat het Europees Parlement. Zeker als het gaat over het sturen van mensen en materieel.

Het weerhield FvD er niet van een ‘vredesboodschap’ te komen brengen en zichzelf te presenteren als de enige partij die wil dat de oorlog in Oekraïne stopt. De overeenkomst met de stevige pro-Russische koers van de partij is niet te missen: vrede betekent immers dat Oekraïne moet inbinden ten opzichte van Rusland en dat de oude grenzen niet worden hersteld. De boodschap sloeg niet aan: op sociale media staan veel foto’s en video’s die laten zien dat het animo voor de vredeskaravaan nihil was.

Verloren zetels

Forum viel in Brussel net als in Nederland uit elkaar. Van de vier Europarlementariërs die via Forum verkozen werden, is niemand meer bij de partij actief. FvD wist wel voormalig PVV-Europarlementariër Marcel de Graaff aan zich te binden. Of dat een succes was, is inmiddels wel bekend. De ambitie van Forum om met De Graaff als lijsttrekker mee te doen aan de Vlaamse verkiezingen mislukte, de extreemrechtse ID-fractie heeft De Graaff al lang geleden geroyeerd en er was onlangs een inval bij een van De Graaffs medewerkers.

Forum viel in Brussel net als in Nederland uit elkaar

Je zou kunnen zeggen: met deze track record is het volstrekt logisch dat FvD geen zetel in het Europees Parlement heeft behaald. Toch is dat niet helemaal waar: als er een plek is waar politici niet worden afgerekend op hun prestaties, dan is dat in Brussel. Er is nauwelijks journalistieke aandacht, kiezers kennen de kandidaten niet, weten niet wat de zittende Europarlementariërs hebben gedaan, lezen geen verkiezingsprogramma’s en weten ook niet wat de bevoegdheden van dit parlement zijn.

Zo bezien had FvD-lijsttrekker Ralf Dekker prima verkozen kunnen worden. Ondanks alle negatieve publiciteit en de verlaten pleinen bij de vredeskaravaan, is Forum nog steeds de grootste ledenpartij van Nederland. Als alle FvD-leden drie mensen hadden overgehaald om op Dekker te stemmen, zou het zijn gelukt. Dat dat niet is gebeurd, zegt dat Forum langzaam ook onder de actieve aanhang terrein verliest. Zijn de leden nog wel te mobiliseren?

Meer mislukkingen

De Nederlandse uitkomst van de Europese verkiezingen laat vooral kaalslag zien op de uiterste rechterflank. Forum baarde drie partijen die meededen aan deze verkiezingen. Geen ervan had enig succes. De bekendste is JA21, die met lijsttrekker Michiel Hoogeveen geen zetel wist binnen te slepen. Het is een krachtige illustratie dat hard werk in Brussel niet wordt opgemerkt, laat staan gewaardeerd. Van alle ex-FvD’ers was Hoogeveen het meest actief, maar niemand heeft dat gezien en dus had hij er electoraal geen voordeel van.

Bij andere FvD-afsplitsingen is het nog erger. De meeste mensen is het ontgaan dat Wybren van Haga überhaupt met BVNL meedeed. De campagne was niet veel meer dan wat posters en een eenmalig campagne-evenement. De leden van BVNL hadden vooraf al hun twijfels of deelname wel slim was. Het einde van BVNL is nu langzaamaan in zicht. Dat geldt nog meer voor Meer Directe Democratie, een initiatief van ex-FvD’er Dorien Rookmaker. Niemand weet dat ze ermee is begonnen.

Dezer dagen heeft iedereen het over de overwinning van de PVV en die is imposant. Het neveneffect is echter minstens zo belangrijk: alle andere partijen op de uiterste rechterflank liggen in duigen. De vraag is of ze nog bestaan tegen de tijd dat teleurgestelde PVV-kiezers weer een ander toevluchtsoord nodig hebben.

Spanje sluit zich aan bij genocide-zaak tegen Israël

0

Spanje sluit zich als eerste Europese land aan bij de zaak die Zuid-Afrika heeft aangespannen tegen Israël bij het Internationaal Gerechtshof, zo meldt de Turkse krant Daily Sabah.

‘Ons primaire doel is om een eind te maken aan de oorlog en stappen te zetten naar de tweestaten oplossing’, aldus de Spaanse buitenlandminister Jose Manuel Albares. Onlangs maakten Spanje, Ierland en Noorwegen en daarna Slovenië bekend de Palestijnse staat te erkennen.

Aansluiting bij de genocidezaak door Spanje is slecht nieuws voor Israël. Het land lijkt internationaal steeds meer geïsoleerd te raken, maar geniet nog grote steun in het Westen.

Nederland en veel andere landen in het Westen erkennen de Palestijnse staat niet. In de Verenigde Staten, de belangrijkste bondgenoot van Israël, stemde men deze week voor sancties tegen het Internationaal Strafhof na arrestatiebevelen tegen Israëlische bestuurders.

Het geweld in Gaza gaat intussen onverminderd door. Bij een Israëlische aanval op een VN-school zijn gister minstens 37 doden gevallen. Bij een luchtaanval op een tentenkamp eerder deze week vielen er op één dag minstens 66 doden. Het dodental nadert de 40.000 met een veelvoud daarvan aan gewonden en vluchtelingen die geen kant op kunnen in Gaza.

Duitsland wil eigen imams opleiden en minder invloed uit Turkije

0

‘We hebben predikers nodig die onze taal spreken, ons land kennen en opstaan voor onze waarden’, zegt Nancy Faeser, de Duitse minister van Binnenlandse Zaken. Een doorstart van een Duits-Turkse imamopleiding uit 2019 moet dat mogelijk maken. ‘Dat wordt een lang proces’, meldt de Turkse nieuwssite Bianet.  

Het ‘nieuwe-oude’ initiatief van Ditib (de grootste Duits-islamitische vereniging die verbonden is aan het Turkse Directoraat voor Religieuze Zaken, Diyanet) en het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken zou per jaar honderd imams moeten opleveren, terwijl tegelijk het aantal imams uit Turkije verminderd wordt.

Tot nu toe zijn er sinds 2019 slechts 59 imams opgeleid en het botert niet echt tussen Ditib en Duitsland. De Duitse regering vindt de link met de Turkse regering ongewenst en wil dat Ditib zich onafhankelijker opstelt en afstand neemt van extremistische geluiden uit Turkije, waaronder die van de voorzitter van Diyanet Ali Erbas.

Diyanet zendt nu Turkse imams voor een periode van vier of vijf jaar naar Turkse moskeeën in Duitsland. In de imamopleiding, die in 2025 een herstart doormaakt met 75 Turkse student-theologen is veel aandacht voor de Duitse taal en cultuur. Ook zouden de Turkse imams zich voor tenminste tien jaar moeten committeren aan een verblijf in Duitsland en niet meer onder toezicht van het Turkse consulaat moeten staan. Zo zouden ongewenste buitenlandse invloeden verminderd kunnen worden.

Surinamers herdenken vliegramp, vandaag precies 35 jaar geleden

0

Surinamers in Nederland en Suriname herdenken vandaag de grootste vliegramp uit de Surinaamse geschiedenis. Op 7 juni stortte vlucht PY-764 neer bij Zanderij. Er vielen 167 doden. Elf passagiers én een hond overleefden de ramp. De ramp lijkt bijna vergeten, maar het boek van journalist Anton Slotboom moet daar nu verandering in brengen.

De vliegramp wordt in Nederland elk jaar herdacht in de Oosterparkkerk in Amsterdam, maar die bijeenkomst trekt maar weinig bezoekers, bericht de Amsterdamse zender AT5. De reden? Drie jaar na deze vliegramp vond in Nederland de Bijlmerramp plaats, toen een Israëlisch vrachtvliegtuig neerstortte in de Amsterdamse wijk De Bijlmer. Hierbij kwamen 43 mensen om het leven, voornamelijk Surinaamse Nederlanders.

Schrijver en journalist Anton Slotboom vindt dat er meer aandacht moet komen voor de ramp met vlucht PY-764 en heeft daarom een boek hierover geschreven. De titel is Wat ons bindt, wat ook op de sokkel van een monument in Suriname staat. Voor zijn onderzoek sprak Slotboom met nabestaanden, betrokkenen én overlevenden. Er was weinig ruimte om je verdriet te uiten, vonden zij. ‘Heel veel mensen hebben zich zó alleen gevoeld, 35 jaar lang.’

Israël doodt weer een hoge Iraanse generaal

0

Israël heeft opnieuw een Iraanse legeraanvoerder gedood. De generaal, Saeed Abyar, kwam op 3 juni in de buurt van de Syrische stad Aleppo om bij een vermoedelijke Israëlische luchtaanval. Dit schrijft Middle East Monitor.

Abyar was een militaire adviseur voor het Syrische regime van dictator Bashar Al-Assad. Iran en Rusland zijn de belangrijkste bondgenoten van Assad, die nu al meer dan tien jaar een bloedige oorlog voert tegen zijn Arabisch-soennitische onderdanen. Assad is een sjiitische moslim.

De Israëlische aanval is mogelijk een reactie op de Iraanse drone-aanval op Israël van april dit jaar, die mislukte. Iran schoot zo’n 170 drones, meer dan 30 kruisraketten en zeker 120 ballistische raketten op Israël af, maar de Israëlische luchtafweer en die van de Arabische buurlanden onderschepten 99 procent van de projectielen.

De luchtoperaties van Israël in Syrië zijn toegenomen sinds de gebeurtenissen van 7 oktober vorig jaar. De Palestijnse bevrijdingsbeweging Hamas wordt door Iran gesteund.

Mohammed Benzakour: ‘Mijn vader was met zijn hart in Marokko’

Mohammed Benzakour schreef een eerbetoon aan zijn Marokkaanse vader, die zich hier nooit echt thuis voelde. ‘De islam was de kurk waar zijn leven op dreef.’

‘Mijn vader zag mij eens op televisie bij Pauw & Witteman vertellen over Yemma, het boek over mijn moeder’, vertelt Mohammed Benzakour. ‘Gaat goed hè, met dat boek?’, zei hij. Ik zei: ‘Nou ik mag niet klagen, heel goed.’ En toen vroeg hij: ‘Waarom krijg ik niet ook een boek?’

Zo ongeveer was de aanzet tot De reus uit de Rif. Een prachtig door Benzakour geschreven boek met herinneringen aan zijn vader, dat eerder als feuilleton in de Volkskrant is verschenen. M’hamed, de vader van Mohammed Benzakour overleed in 2021. De reus uit de Rif gaat behalve over het leven van M’hamed ook over de kindertijd van de schrijver zelf, in het Riffijnse dorp Oued Ali, en over de verhuizing even later naar Zwijndrecht. Dan nog een onbeduidend dorp onder de rook van Rotterdam. Er staat een landkaartje met beide plaatsen in het boek, zodat de grote overgang duidelijk wordt.

Het gezin bestaat uit vijf kinderen – drie jongens en twee meisjes – als ze naar Nederland komen. Benzakour (52) schrijft over de indruk die de glimmende aankomsthal van Schiphol maakte, de angst van moeder voor de roltrap. De kleine Mohammed is dan drie.

Heb je ook nog herinneringen aan je vroege kindertijd in Marokko?

‘Flarden van die periode en van de vakanties erna. En die lopen door elkaar heen, zo gaat dat in het brein. Ik weet nog dat we karretjes maakten in Marokko, een plank met wieltjes eronder. Ons huis staat aan de voet van een berg. Er loopt een weg hellend naar beneden, naar de autoweg. Ik herinner me dat we daar dan vanaf scheurden, dat vond ik bijzonder enerverend.

‘Wat me ook heel erg bijstaat, is de dood van mijn zusje. Al wist ik toen niet dat ze dood was. In een van die kamers van ons huis zaten allemaal vrouwen in een kring, met mijn moeder in het midden. Ze waren aan het huilen. Ik liep erlangs, zag dat en snapte het niet. Later vroeg ik aan mijn moeder: ‘Waar is Anissa?’ Ik had haar al dagen niet gezien. Toen zei mijn moeder, en ze wees met haar vinger naar boven, ‘Anissa is bij Allah’. Ook dat snapte ik niet helemaal. Ik dacht: bij Allah? Komt ze nog terug? Hoe zit dat? Pas veel later begreep ik met terugwerkende kracht dat wat ik zag in die kamer, een rouwceremonie was om de dood van mijn kleine zusje.’

‘Haar oogjes waren dicht, ze bewoog bijna niet meer’

Waaraan is zij gestorven?

‘Dat is een groot raadsel. Ze was een kleine baby toen we op vakantie gingen naar Marokko. Na een paar dagen begon ze over te geven. Ze wilde niet meer eten en drinken. Het werd van kwaad tot erger. Ze werd steeds magerder, maar de dokter kon niks vinden. Op een avond ging het echt heel slecht. Haar oogjes waren dicht, ze bewoog bijna niet meer. Toen is de buurman met mijn vader, Anissa en de buurvrouw naar een soort spoeddienst in de stad gereden. Mijn moeder ging niet mee, gek genoeg. Het baby’tje is onderweg in de handen van de buurvrouw gestorven.’

En hoe was het om terug te komen in Zwijndrecht zonder haar?

‘Dat weet ik niet. Ik was toen heel jong. Ik kan dat gevoel niet terughalen.’

Je schrijft over de armoede die er in de Rif was toen jouw ouders jong waren. Hoe erg was die?

‘Mijn vader heeft de ergste armoede meegemaakt voordat ik geboren was. Men at alles wat bewoog. Hij heeft egel gestoofd. Veel Marokkanen zijn werk gaan zoeken bij de Fransman, in Algerije.’

Waarom was er zo’n armoede?

‘Tja, hoe ontstaat armoede in Afrika? De droogte misschien, slecht politiek bestuur, werkloosheid in de Rif, noem maar op.’

Je vader wilde naar Europa.

‘Ja, hij is naar een bureau gegaan in Oujda, dat werknemers wierf voor Europese bedrijven. Hij heeft een hele dag in een lange rij in de hitte gewacht. Toen hij eindelijk aan de beurt kwam, werd hij afgekeurd. Ik denk dat dit heel willekeurig ging. Hij kreeg een paar vragen en kennelijk bevielen de antwoorden niet. Puur fysiek was mijn vader een gouden kracht. Hij was groot en sterk en had enorme klauwen. Later is mijn vader illegaal naar Europa gekomen, in een busje met een paar maten uit het dorp. Hij werkte in Frankrijk, Duitsland en daarna weer in Frankrijk.’

Voor je vader was Nederland het land van melk en honing.

‘Ja, dat hoorde hij in zijn omgeving. De salarissen waren hier beter. De Nederlandse bazen aardiger, die blaften je niet zo af als die Fransen. En elk jaar kreeg je er een heel mooi cadeau, een grote doos met lekkernijen. Het kerstpakket, maar dat wist hij toen nog niet.’

Hoe vond hij het uiteindelijk hier?

‘Hij kwam aan in Zwijndrecht. In 1968 was dat een frisgroen, aangeharkt, calvinistisch tuindorpje. Dat Zwijndrecht de woorden zwijn en wijn bevat – precies de twee spijzen die de moslim niet kan eten – wist hij toen nog niet.

‘Het was hier het Walhalla. Hij kon overal aan de slag. Maar hij heeft die eerste jaren nooit gedacht dat hij er zijn hele leven zou blijven, wat wel is gebeurd. Hij dacht net als de meeste Marokkaanse gastarbeiders: ik ga wat centjes sparen en dan dat bouwvallige huis in ons dorp opknappen. Maar ja, dat is anders gelopen.’

Waarom is hij nooit teruggegaan?

‘Hij ging iedere zomervakantie naar ons dorp, naar mijn moeder en de kinderen. Op een gegeven moment zei meneer Hoogerwerf, zijn leidinggevende bij Unilever, tegen hem: ‘Meneer Benzakour, u bent elke zomer zo lang weg. Waarom komen uw vrouw en kinderen niet gewoon in Zwijndrecht wonen? U mag altijd bij ons blijven werken, want we zijn zeer blij met u. En wij kunnen ook voor u een huisje regelen.’ Mijn vader woonde samen met een paar andere Marokkaanse gastarbeiders in een pension, in een straatje in Nieuwhaven, dat nog steeds bestaat en het gebouw ook. Die meneer Hoogerwerf belde gewoon naar de gemeente en zei: ‘Komt er nog een flatje vrij ergens? Die wil ik dan graag voor een van mijn werknemers.”

Is hij zich echt thuis gaan voelen in Nederland?

‘Toen hij ouder werd vond hij het gemak heel fijn. De artikelen in de supermarkt hebben een plakkertje met daarop een vaste prijs. In Marokko staat elke prijs ter discussie en moet je afdingen. Dat is leuk als je jong en krachtig bent, maar als je oud bent veel minder. Hij vond de gezondheidszorg hier fijner dan daar. Op een gegeven moment is hij wel gaan aarden. Maar of hij zich echt thuis voelde? Nee, hij was toch een innerlijk verscheurde man, die met zijn hart in Marokko was. Het schitterende uitzicht van ons huis op de bergen, de geur van versgebakken brood, de geiten en de herders. Dat was zijn jeugd en dat blijft aan je plakken. Zwijndrecht was een saaie, doffe ellende. Op zondag was alles dicht. Voor mensen die uit levendige culturen komen, is zo’n Hollands dorp toch wel slikken. Maar toch is hij hier altijd gebleven. Dat komt ook vooral omdat wij, zijn kinderen, hier wonen.’

 ‘Ik was een exotisch verschijnsel op de Minister Calsschool’

En jouw moeder, was zij gelukkig in Zwijndrecht?

‘Zij had hier wat Marokkaanse vriendinnen. Toen ik nog op school zat, hadden we ook goed contact met juffrouw Sint. Zij heeft ons opgevangen en begeleid. Net als buurvrouw Lenie, die een paar straten verderop woonde.’

Hoe was het voor jou om op te groeien als kind van Marokkaanse migranten? Vond je dat moeilijk?

‘Nee, ik heb een heerlijke jeugd gehad. Ik bewoog me heel soepel tussen de thuis- en buitencultuur. Het scheelde ook dat ik een goede leerling was. Ik haalde hoge cijfers. En ik werd omringd door liefde. Ik was een exotisch verschijnsel op de Minister Calsschool in Zwijndrecht. Het eerste buitenlandse jongetje.

‘Alleen tijdens het kerstdiner op school was er onderscheid. Dan mocht ik geen ballen in de soep. Maar dan zorgde juffrouw Sint er altijd ervoor dat die balletjes eruit werden geschept. Mijn vader zei dan tegen juffrouw Sint: ‘Mohammed mag geen balletjes.’ ‘Ja, ja’, zei ze, ‘dat weten we wel.’ ‘Mohammed mag geen varkensvlees.’ Ik was de enige leerling die altijd die soep kreeg zonder balletjes. Iedereen had balletjes, behalve ik. Op een gegeven moment ben ik met mijn vrienden Jan en Ralf gaan onderhandelen. Ik gaf ze drop en dan kreeg ik een balletje.’

Dus je hebt wel balletjes gegeten?

‘Ja, dat kan ik nu wel zeggen, want mijn ouders leven allebei niet meer. Maar ze luisteren vanuit de hemel. Ze horen me nu zeggen dat ik inderdaad weleens stiekem balletjes heb gegeten.’

Was de islam belangrijk voor je vader?

‘Ja, dat was de kurk waar zijn leven op dreef in Nederland. De ramadan, het suikerfeest, het offerfeest. Mijn vader en moeder deden er altijd aan. De moskee was heel belangrijk voor mijn vader. Dat was zijn sociale plek, waar hij lotgenoten tegenkwam. Marokkaans kon praten, begrepen werd, zijn gevoelens kwijt kon. Hij sprak de Nederlandse taal niet goed, kende de Nederlandse mores nauwelijks. Mijn vader heeft lange tijd nog bij de kassa van de supermarkt staan afdingen.’

Wat vond je vader ervan dat je schrijver bent geworden? Begreep hij dat?

‘Nee, mijn ouders waren allebei analfabeet. Het tragische is dat ze niet konden lezen, wat ik schreef.’

‘Mijn vader had een geweldig geheugen’

Van wie denk jij dat jij je literaire talent hebt?

‘Van God. Dat is de hand van God.’

Hoezo?

‘Ik kan het niet van mijn ouders hebben. Ze schrijven allebei niet. Maar wat ik wel van mijn moeder en vader heb gekregen, is het plezier in het vertellen van verhalen. Mijn moeder kon ontzettend leuk sprookjes vertellen en mijn vader kon over zijn leven prachtig vertellen, met heel veel details. Hij had een geweldig geheugen. Mijn moeder trouwens ook.

‘Ik denk dat analfabeten een beter geheugen hebben dan alfabeten. Ik heb mij erin verdiept en het blijkt dat de hippocampus, het deel van de hersenen dat gaat over het geheugen, bij analfabeten waarschijnlijk beter ontwikkeld is. Ze kunnen niet lezen, niet op internet en moeten alles wat ze meemaken onthouden. Ze hebben hun hippocampus getraind. Ik denk dat analfabeten daardoor zulke mooie gedetailleerde verhalen uit het verre verleden kunnen opdissen.’

Ben je geworden wat je ouders hadden gehoopt? 

‘Ik denk wel dat ze trots op me zijn. Al zou mijn moeder, denk ik, mij het liefst nog gezien hebben met een Fatima met een hoofddoek thuis.’

Je bedoelt in een relatie?

‘Nee, geen Fatima met een hoofddoek in huis, is iets anders dan geen relatie hebben. Punt.’

Mohammed Benzakour, De reus uit de Rif, Ambo/Anthos, 176 blz., €21,99

Naar wie gaat de Britse moslimstem?

0

Op 4 juli mogen de Britten weer naar de stembus. Labour lijkt af te steven op een overwinning, maar de grote vraag is of het een aardverschuiving zal zijn, of een Pyrrusoverwinning. In sommige kiesdistricten is de moslimstem cruciaal, aldus de Britse politicoloog Timothy Peace.

De Conservatieve minister-president Rishi Sunak kondigde eind vorige maand aan dat de Lagerhuisverkiezingen op 4 juli zullen plaatsvinden. De Conservatieven zijn sinds 2010 aan de macht, maar het lijkt erop dat ze deze verkiezingen zullen verliezen. Dit komt mede vanwege het rechtse sociaaleconomische beleid, waardoor de kloof tussen arm en rijk de afgelopen veertien jaar enorm is gestegen. Ook was de brexit, het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, niet bepaald een succes. Uit een opiniepeiling van onderzoeksbureau Opinium eind 2023 bleek dat een aanzienlijke meerderheid van de Britten vindt dat de brexit een enorme flop is geweest, bericht Euronews. De brexit zou de economie hebben geschaad en de prijzen in winkels hebben opgedreven, terwijl de regering haar beloften brak over de financiering van de gratis gezondheidszorg NHS.

Zorgen om behoud van moslimstem

Labour belooft het helemaal anders te gaan doen en gaat volgens opiniepeilers hoe dan ook de verkiezingen winnen. Maar of het een politieke aardverschuiving wordt of slechts een Pyrrusoverwinning hangt af van de campagne en van de moslimkiezer, aldus Timothy Peace. De Britse politicoloog, die doceert aan de Universiteit van Glasgow, heeft veel onderzoek gedaan naar sociale bewegingen en moslimactivisme in het Verenigd Koninkrijk.

Moslims stemden traditioneel Labour en het was de eerste partij met moslimparlementariërs, aldus Peace. De dominantie van Labour onder moslimkiezers is de laatste twintig jaar echter verzwakt. ‘Labour maakt zich zorgen over het behoud van de moslimstem.’

Dat Labour nu islamitische stemmen dreigt te verliezen komt mede door de opstelling van Starmer ten aanzien van Israël, Palestina en de oorlog in Gaza. ‘In de maanden die volgden op 7 oktober riep Starmer niet op tot een staakt-het-vuren, omdat Israël volgens hem het recht had om zichzelf te verdedigen’, vertelt Peace. ‘Pas in januari dit jaar veranderde hij van mening. Heel laat. Dat was ongelooflijk beschadigend voor de Labourpartij. Veel moslims voelden zich verraden en sommige gekozen moslimvertegenwoordigers op lokaal niveau verlieten zelfs de partij. Tijdens de lokale verkiezingen in mei won Labour, maar in plaatsen waar veel moslimkiezers wonen viel de winst een stuk lager uit, zo bleek uit onderzoek.’

Concurrentie op links

Labour heeft concurrentie van twee politici van de zogenoemde ‘hard left’, door de Nederlandse socioloog Willem Schinkel ‘links van links’ genoemd. Het gaat om Jeremy Corbyn en George Galloway. Zij zijn zeer populair onder de moslimkiezer, vanwege hun steun aan de Palestijnse zaak. Peace: ‘Corbyn is heel populair in zijn kiesdistrict, Islington North, onderdeel van Greater London. Hij zit voor dit district al 41 jaar in het Lagerhuis. Deze zetel is voor Labour nu waarschijnlijk verloren.’

Corbyn staat bekend als een zeer principiële politicus, maar zijn optreden is timide, vervolgt Peace. ‘Hij werd in 2015 opeens leider van Labour, terwijl hij voor die tijd altijd een brave backbencher was geweest, met radicale standpunten, dat wel.’

Politicoloog Timothy Peace is verbonden aan de University of Glasgow.

Vijf jaar later werd Corbyn vervangen door de ‘gematigd linkse’ Keir Starmer. Hoe kwam dat? Het heeft mede te maken met een antisemitisme-rel in de partij. Allerlei radicale linkse activisten werden opeens actief voor Labour, niet vanwege de partij maar vanwege Corbyn. Zij waren ook fel pro-Palestina. Sommige activisten deden antisemitische uitspraken, anderen deden antizionistische uitspraken die door tegenstanders als antisemitisch werden uitgelegd. Critici vonden dat Corbyn te weinig deed om het antisemitisme in zijn partij te bestrijden. Zijn linkse en islamitische fans daarentegen waren van mening dat het om een lastercampagne ging, om de Palestijnse zaak zwart te maken.

Peace is het met die kritiek eens, zegt hij. ‘Rechts roept al vrij gauw antisemitisme. Labour heeft nu, uit angst voor ophef, ook de islamitische Lagerhuiskandidate Faiza Shaheen plotseling aan de kant gezet. Ze had een kritische tweet over Israël een like gegeven. Die tweet zou antisemitisch zijn. Maar Shaheen kon zich die like helemaal niet herinneren. Het vermoeden is daarom dat ze is gecanceld vanwege haar vurige steun aan Palestina, die slecht valt bij Starmer en consorten.’

De andere politicus van de ‘hard left’ is George Galloway. Hij zit vanaf februari dit jaar weer in het parlement, voor het kiesdistrict Rochdale in Greater Manchester. Hij doet dit voor de Workers Party of Britain, een door Galloway zelf opgerichte radicaal-linkse partij. Eerder was Galloway leider van de Respect Party, die inmiddels is opgeheven. Beide partijen zijn een kruising van BIJ1 en Denk: radicaal-links en populair onder moslims. Peace: ‘Galloway is een heel ander type politicus dan Corbyn. Hij is charismatischer en staat bekend als een firebrand, een onruststoker. Hij is niet alleen pro-Palestina, maar hij was ook zeer kritisch over de invasie van Irak. Dat leidde ertoe dat Labour besloot hem in 2003 uit de partij te zetten. Peace denkt dat Galloway een goede kans maakt om Rochdale weer te winnen. Veel kiezers daar zijn moslim en nog steeds boos over Gaza. Maar de Workers Party kan ook andere districten winnen. ‘En elke zetel voor Galloway’s partij is één zetel minder voor Labour.’

‘Galloway is charismatischer en staat bekend als een firebrand, een onruststoker’

Maar naast linkse en radicaal-linkse moslimkiezers zijn er moslimkiezers die op de Conservatieve Partij stemmen. Peace wijst in dit verband op een opinieonderzoek van enkele jaren terug, dat uitwees dat een aanzienlijke minderheid van de Britse moslims ook voor de brexit was. ‘De assumptie was dat alle moslims en etnische minderheden tegen waren, maar dat is dus niet zo.’

Maar werd de Conservatieve Partij niet geplaagd door allerlei islamofobe schandalen? Peace: ‘Ja, maar die schandalen zijn veel minder schadelijk geweest voor de partij. Het ging om relatief onbelangrijke mensen, zoals lokale politici. De Conservatieve Partij trad hiertegen ook zelden op. Dit jaar kwam de partij echter wel meteen in actie tegen het aartsconservatieve Lagerhuislid Lee Anderson, die de Londense burgemeester Sadiq Khan uitmaakte voor een marionet van de islamisten. Hij werd meteen geschorst door de Conservatieve Partij, waarop hij besloot om zich aan te sluiten bij de radicaal-rechtse partij Reform UK van de beruchte brexiteer Nigel Farage. Onverwacht was zijn overstap naar Reform UK niet. Veel mensen hadden dit wel verwacht, vanwege eerdere racistische opmerkingen die Anderson maakte.’

‘Conservatieven gingen de discussie over islamofobie uit de weg’

Het enige islamofobe schandaal, waarbij een belangrijke politicus van de Conservatieven betrokken was, maar niet leidde tot schorsing of royement, was de brievenbusgrap van Boris Johnson. In 2018 vergeleek Johnson in een column vrouwen in een boerka met brievenbussen, een opmerking die hem door linkse en islamitische Britten nog steeds wordt nagedragen. ‘Maar hij beweerde dat het een grapje was, dus daarom kon Johnson minister-president worden’, aldus Peace.

Pro-Palestijnse kandidaten tegenwerken

Slechts twee Conservatieve politici, allebei met een moslimachtergrond, maakten zich druk om islamofobie: Sajid Javid en barones Sayeeda Warsi. Javid wilde een onderzoek naar islamofobie in de partij, maar zo’n studie is er nooit gekomen, vertelt Peace. ‘Conservatieven gingen de discussie hierover uit de weg. Voor Labour daarentegen was het lastiger om beschuldigingen van antisemitisme te negeren. Dit lag kennelijk gevoeliger.’

Galloway ondertussen gaat vol goede moed de verkiezingen in, bericht de BBC. De charismatische demagoog startte de verkiezingscampagne van zijn Workers Party met een frontale aanval Labour. Keir Starmer verschilt volgens Galloway feitelijk niet van Rishi Sunak en heeft ‘bloed aan zijn handen’ vanwege Gaza. Ook zou Starmer linkse, pro-Palestijnse kandidaten tegenwerken, waarbij hij uiteraard het voorbeeld noemde van Faiza Shaheen. Zij kondigde woensdag aan als onafhankelijke kandidaat te zullen meedoen aan de verkiezingen, voor het kiesdistrict Chingford and Woodford Green in Noordoost-Londen. ‘Ik ben tot dit besluit gekomen na honderden berichten van mensen uit mijn gemeenschap, die zeggen dat er voor hen geen opties meer zijn. Ze zijn de Tories zat, maar hebben nu het gevoel dat ze Labour niet kunnen vertrouwen’, zei ze in een verklaring.

Zal de overwinning van Labour flink tegenvallen, vanwege de moslimstem? Peace: ‘Dat moeten we eerst nog eens zien natuurlijk. Tijdens de lokale verkiezingen in mei verloor Labour inderdaad groepen moslimkiezers, maar uit onderzoeken blijkt dat Britse kiezers tijdens nationale verkiezingen geneigd zijn om strategisch te stemmen op een van de grote partijen.’