11.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 131

Pelgrimstocht naar Mekka weer van start voor moslims

0

Vandaag is een groep Turks-Nederlandse pelgrims vertrokken naar Mekka en Medina voor de hadj, de pelgrimage die moslims maken. 

Dit bericht de Turkstalige Nederlandse website Turkinfo.nl. De hadj vindt dit jaar plaats van vrijdag 14 juni tot woensdag 19 juni. Elk jaar maken twee tot drie miljoen moslims deze pelgrimstocht. Alleen tijdens de coronacrisis waren er veel minder pelgrims.

Voor moslims is de hadj een religieuze plicht. Elke moslim, mits hij of zij voldoende financiële middelen heeft en gezond is, moet de bedevaartstocht naar Mekka en Medina maken.

De hadj is één van de vijf zuilen van de islam, naast de geloofsbelijdenis (shahada), de rituele gebeden (salat), het geven van almoezen aan de armen (zakat) en het vasten tijdens de ramadan (saum).

De hadj vraagt flinke fysieke inspanningen van de deelnemers. Niet alleen de wandelingen rondom de Ka’aba en de Sa’i (waarbij moslims zeven keer heen en weer moeten lopen tussen de twee kleine heuvels van Safa en Marwa), maar ook de tocht naar de berg Arafat waar het heel heet kan zijn.

Duitse voetbalcoach veroordeelt ‘racistische’ opiniepeiling

0

De Duitse bondscoach Julian Nagelsmann is niet te spreken over een opiniepeiling van de Duitse publieke omroep ARD, waarin geënquêteerden werd gevraagd of er meer witte spelers in het nationale elftal moesten spelen. ‘Het is racistisch’, aldus Nagelsmann.

Uit de opiniepeiling van ARD bleek dat 21 procent van de respondenten het eens was met de stelling dat er meer witte spelers in ‘die Mannschaft’ moeten spelen. Nagelsmann vindt deze uitkomst niet fijn, maar ergert zich nog meer aan de enquête an sich. ‘Het is racistisch. Ik vind dat we wakker moeten worden’, reageerde de 36-jarige bondscoach. Hij zei het eens te zijn met de Duitse middenvelder Joshua Kimmich, die eerder al de opiniepeiling als racistisch omschreef. ‘Josh reageerde heel goed, met een zeer duidelijke en doordachte verklaring. Ik zie dit op precies dezelfde manier. Deze vraag is krankzinnig.’

ARD verdedigde zich door te zeggen dat ze deze vraag aan de respondenten hadden voorgelegd, omdat een verslaggever die werkte aan een documentaire over voetbal en diversiteit vaak vragen van mensen kreeg over de samenstelling van het nationale team. ARD zei de uitkomst van de enquête shockerend te vinden, maar ook dat deze uitkomst een uitdrukking geeft aan de maatschappelijke situatie in het Duitsland van vandaag.

De spelers van het Duitse elftal hebben diverse achtergronden. Aanvoerder Ilkay Gündogan heeft bijvoorbeeld Turkse wortels.

Het Westen staat niet boven de wet

Een week is lang in de politiek. En daarmee ook in de journalistiek. Het vooraf schrijven van een column die pas over een week wordt gepubliceerd, brengt dus ook risico met zich mee. Omdat ik tussentijds even weg ben, waag ik het er toch maar op.

Onlangs veranderde Utrecht in een slagveld door massaal geweld van grote groepen voetbalhooligans, bewust op ordeverstoring en vernieling uit. Toen aan de UvA een pro-Palestijnse demonstratie enigszins uit de hand liep was ultrarechts Nederland er als de kippen bij om keihard optreden te eisen. En zodra er maar één iemand met een islamitische achtergrond bijzit, wordt door de Geblondeerde Leider gebruld dat die het land moet worden uitgezet.

En bij de hooligans? Het kan natuurlijk nog komen, maar ik verwacht het niet. Dat stilzwijgen heeft bij de Partij Voor Vreemdelingenhaat namelijk een reden: de meeste hooligans zijn oer-Hollands blank, waarop dus niet het etiket van moslimterrorist te plakken valt. Anders geformuleerd: het betreft hier zíjn potentiële achterban. Ik weet niet in hoeverre hooligans überhaupt naar de stembus gaan – een deel vast niet – maar zo ja, dan acht ik de kans dat ze daar het hokje van de Partij voor de Dieren inkleuren klein.

Maandenlang werd er in Den Haag bij de barbaarse bombardementen weggekeken

Selectieve verontwaardiging: dat probleem begint rechts Nederland ook internationaal parten te spelen. Zie de volledige ontsporing van Israël in antwoord op de bloedige pogrom van 7 oktober, die natuurlijk slechts de zoveelste fase in een al decennia voortdurend conflict vormt, niet het begin. Maandenlang werd er in Den Haag bij de barbaarse bombardementen weggekeken of hooguit handenwringend toegekeken. Pas nu, nu het aantal Palestijnse burgerdoden in een half jaar tijd het aantal Oekraïense uit twee jaar ruimschoots is gepasseerd, schijnt men langzaamaan bij zinnen te komen.

En inderdaad slechts langzaam: wie de uiteenlopende westerse reacties op daden van het Russische, Noord-Koreaanse, Iraanse of Israëlische schurkenregimes ziet, kan zich niet aan de conclusie onttrekken dat in westerse ogen eigen bondgenoten (vrijwel) alles mogen. Juist die zo uiteenlopende reactie onttrekt aan onze pretentie pal voor de internationale rechtsorde te staan, de laatste bodem van geloofwaardigheid.

Durft Brussel – of Washington – eindelijk consequenties te trekken uit het feit dat Benjamin Netanyahu zich van niemand meer iets aantrekt? Zal het overschrijden van de rode lijn waarvan men van tevoren zo hard riep dat die toch echt niet overschreden mocht worden, eindelijk tot sancties leiden? Of blijft het bij loze woorden? Tegen de tijd dat u dit leest weet u daarover meer dan ik op dit moment dat ik het schrijf.

Ik heb mijn twijfels, gezien het westerse commentaar op de zware morele nederlaag die Israël zojuist in twee gremia geleden heeft, die ooit in het leven werden geroepen door vooral westerse steun. Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag heeft in de lopende genocide-aanklacht Israël bevolen onmiddellijk de aanval te staken. Het Internationaal Strafhof, ook in Den Haag, heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd voor drie kopstukken van Hamas plus Netanyahu en zijn minister van Defensie.

Daarmee staat het Westen op een essentiële tweesprong. Tot nu toe betroffen dat soort arrestatiebevelen steeds Afrikaanse dictators. Het Westen vond dat prima. Daarna belandde de Russische president Vladimir Poetin op de opsporingslijst. Ook dat stuitte te onzent op weinig bezwaren, van Poetinpraatpaal Baudet afgezien. En nu? ‘Daar is het niet voor bedoeld!’, zo viel al achter de schermen te horen. Toch niet voor iemand ‘van ons’?! Niet alleen Israël zelf kwam weer met het inmiddels obligate gekrijs over ‘antisemitisme’, ook de Amerikaanse president Joe Biden heeft op absurde wijze gereageerd.

Het is juist deze reactie die het Westen in de ogen van de rest van de wereld moreel ongeloofwaardig maakt. Dat staat nu voor de keuze wat men belangrijker vindt: de internationale rechtsorde of de eigengerechtig­heid van Israël. Indien dat laatste, zwijg dan over Poetin.

En dat is ook de keuze waarvoor het komende ultrarechtse kabinet komt te staan. Decennialang verkocht Den Haag zichzelf aan de buitenwereld als Hoofdstad van het Internationaal Recht. Vandaar al die gerechtshoven die rond het Vredespaleis samenklonteren. Dat schept verplichtingen. Het betekent dat als één van de vijf gedaagden de Nederlandse bodem betreedt, die direct in de boeien dient te worden geslagen. Ohne wenn und aber (geen mitsen en maren), zoals dat zo mooi in het Duits heet.

CIDI wil dat Universiteit Leiden contacten in Midden-Oosten openbaar maakt

0

Het Centrum Informatie Documentatie Israël (CIDI) wil dat de Universiteit Leiden alle samenwerkingsverbanden met landen uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Rusland en China openbaar maakt, als deze landen de mensenrechten schenden.

De actie een reactie op het Woo-verzoek van de The Rights Forum, dat twee jaar terug eiste dat de Universiteit Leiden alle samenwerkingsverbanden met Israëlische en pro-Israëlische organisaties openbaar maakte. Dat was antisemitisme, vonden journaliste Esther Voet van het Nieuw Israëlietisch Weekblad en de in Israël woonachtige Joop Soesan, die columnist is voor dat blad.

Op 16 mei dit jaar kondigde de Universiteit Leiden aan, in reactie op de recente pro-Palestijnse acties op de campus, dat er een ethische commissie ingesteld zal worden die de samenwerkingsverbanden met Israëlische universiteiten zal onderzoeken. Dit schoot het CIDI in het verkeerde keelgat. De pro-Israëlische lobbyorganisatie reageerde daarop met een eigen Woo-verzoek.

Het CIDI vindt dat de Universiteit Leiden met twee maten meet, omdat er geen onderzoeken worden gedaan naar de banden met Chinese universiteiten, het Turkije Instituut van de universiteit dat in Istanbul is gevestigd, de Sultan Oman Leerstoel voor Orientaalse Studiën van Maurits Berger, die door Oman wordt betaald, of de gift van 100.000 van het Saoedische olieconcern Aramco voor Islam Studies. ‘Toch legt het College van Bestuur, mogelijk uit angst voor pro-Palestijnse actievoerders, alleen de samenwerkingsrelaties met Israëlische instellingen tegen de meetlat’, schrijft het CIDI in zijn persbericht.

Maurits Berger wil nog geen inhoudelijke reactie geven, zo appt hij de Kanttekening. ‘Laten we de uitkomst van dat onderzoek maar eerst afwachten.’

De gepensioneerde wetenschapper Jan Hoogland (Radboud Universiteit Nijmegen), oud-directeur van het Nederlands Instituut Marokko (NIMAR), wil dat wel. Hij ziet het Woo-verzoek van het CIDI als een reactie op het eerdere verzoek van The Rights Forum. ‘NIMAR is onderdeel van de Universiteit Leiden. Er zit geen cent Marokkaans geld bij, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap betaalt het overgrote deel van de kosten van het instituut, de rest wordt door de universiteit betaald.’

Maar het NIMAR heeft wel banden met Marokko. ‘Er is een vestiging in Rabat. NIMAR werkt met allerlei Marokkaanse instellingen samen en natuurlijk met Marokkaanse uitwisselingsstudenten. Dat is de core business. Maar deze samenwerking is van andere aard dan met Israëlische instellingen. Die zitten in allerlei EU-programma’s. Met Arabische universiteiten en andere instellingen is de samenwerking minder structureel.’

Het argument van het CIDI dat de universiteit met twee maten meet en voor Israël een uitzondering maakt snijdt volgens Hoogland geen hout. ‘Universiteiten kijken altijd heel kritisch naar instellingen uit deze landen, die niet in de EU-samenwerkingsprogramma’s zitten. Het Woo-verzoek van het CIDI is ingegeven door rancune.’

Hoogland besluit met een anekdote van vele jaren terug, met de controversiële islamdeskundige Hans Jansen, de ‘huisarabist van Geert Wilders’.  ‘Een keertje liep ik toevallig met hem van de universiteit naar het station. Hij wist dat ik het NIMAR leidde. Het was ten tijde van het kabinet Rutte-I, dat gedoogsteun kreeg van de PVV (2010-2012). ‘Jansen vertelde mij dat Wilders op de hoogte is van het bestaan van het NIMAR en andere instituten, maar daar heus wel de toegevoegde waarde van inzag. Dankzij zijn jarenlange verblijf in Egypte had Jansen immers veel kennis van de islam opgedaan, kennis waar Wilders zich sterk op baseerde.’

Het wordt een lastige marathon voor Dick Schoof

Met Dick Schoof betreedt de surveillance-samenleving de politiek. Dat is niet zozeer het begin van iets nieuws, maar eerder een afronding van het nieuwe tijdperk waar we al een tijdje in verkeren. Een wereld waarin technologie overheden in staat stelt burgers tot data te reduceren en zo van alle menselijkheid te ontdoen. Natuurlijk waren het vooral migranten waar deze mensonterende procedure het eerst op werd toegepast, want de migrant is in afwachting van zijn burgerschap vogelvrij. Een proefkonijn.

Schoof overzag een operatie waarin nepaccounts werden aangemaakt om burgers te volgen, waaronder veel moslims. Het mocht niet maar het gebeurde toch. De Duitse filosoof Peter Sloterdijk formuleerde dat in zijn Kritiek van de Cynische rede (1983) nog wat scherper: ze weten dat het niet mag maar ze doen het toch. En waarom gebeurde het? Omdat ze weten dat ze er mee weg zullen komen. Wanneer veiligheid staatsraison wordt gaat dat ten koste van de vrijheid van de burger. Dus eigenlijk is veiligheid een ander woord voor knechtschap.

Ik denk dat Dick Schoof in eerste instantie helemaal niet zo alomvattend wilde surveilleren, maar eenmaal geconfronteerd met de geweldige, grenzeloze mogelijkheden die de technologie biedt, kon hij geen weerstand meer bieden. Het is een beetje als de ontdekking van het vuur: je kan er mee barbecueën maar je kan er ook een lekkere fik mee maken, in beide gevallen geeft het ontzettend veel macht. We gaan het allemaal uitproberen.

Eigenlijk is veiligheid een ander woord voor knechtschap

Gezichtsherkenning heeft ook zijn voordelen, wordt ons ondertussen verkocht. Op Schiphol moest ik bij de paspoortcontrole langs een camera. Ik was sneller dan ooit bij de gate. Maar wat als je gezicht overeenkomt met iemand die wordt gezocht in mijn land van herkomst? Wie verzekert mij dat het systeem waterdicht is? En wie verzekert mij dat al die informatie niet lekt naar instanties die het tegen me kunnen gebruiken? Hackers kregen toegang tot het streng beveiligde Ticketmaster, wat bewijst dat onze persoonsgegevens niet veilig zijn.

Juist migranten hebben hier een hoop te vrezen. Je zal maar uitgezet worden en in het moederland in handen vallen van een veiligheidsdienst die alles van je weet, dankzij het voorbereidende werk van Dick Schoof.

Dick Schoof is een fanatiek marathonloper. Wat ik weet van marathonlopers, ik ben er zelf ook een, is dat ze geobsedeerd zijn door rendement, efficiëntie en een goed resultaat halen. Kortom: ze bereiden zich terdege voor op de wedstrijd. De marathonloper gaat er vanuit dat de weg lang en vol hobbels zal zijn. Dat geeft de marathonloper een winnende voorsprong op de korte termijndenkers. Daarnaast zijn marathonlopers verliefd op de discipline die ze aan de dag leggen. Gaan op tijd naar bed. Hebben geen tijd voor small talk. Gaan graag de diepte in. Altijd serieus.

Dick Schoof kan niet anders of in conflict komen met populistische poseurs als Caroline van der Plas, die het vooral van haar vlotte babbel moet hebben en nog geen stap teveel zet. Ze koketteert met haar ongezonde levensstijl alsof het een kwaliteit op zich is.

Schoof zal zich ergeren aan Omtzigt die altijd het fitste jongetje van de klas wil zijn maar als het er echt om gaat ten onder gaat aan faalangst. Die wanneer er moet worden gevochten in de race hopeloos opgeeft. En dan is er Wilders, de eeuwige stuurman aan  wal. Die wrokkige toeschouwer langs het parcours die de vrijheid van de marathonloper misgunt. Die alles beter meent te weten maar als puntje bij paaltje komt niet de spontaniteit kan opbrengen om tot een waardevolle ervaring te komen.

Schoof moet een marathon lopen met mensen die nooit in hun leven ergens voor hebben moeten rennen.

Labour laat pro-Palestina kandidaat vallen

0

‘Ze hadden de pers al ingelicht, voordat ze het fatsoen hadden om mij te bellen’, zegt Faiza Shaheen in shock over haar verwijdering van de Labour-lijst voor de verkiezingen. Een uur voordat ze aanschoof bij BBC Newslight kreeg ze een mailtje dat ze niet meer meedeed, omdat ze de doelstellingen van Labour zou ‘frustreren’.

Volgens critici zou er een zuivering van ‘pro-Palestijnse kandidaten’ gaande zijn bij Labour. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

‘Het ging bij om tweets van meer dan tien jaar geleden’, vertelt Shaheen zichtbaar aangedaan bij BBC Newslight. ‘Er zaten zelfs tweets bij over mijn ervaringen van islamofobie binnen de partij. Mag ik niet eens meer over mijn eigen ervaringen en de dubbele standaard praten?’

Ook zou het liken van een kritische oude sketch van Jon Stewart over Israël zijn aangevoerd als reden om haar te cancelen, meldt de journalist Mehdi Hassan. ‘Dit is het domste ding dat Engeland heeft gedaan sinds de verkiezing van Boris Johnson’, reageert de comedian.

Faiza Shaheen heeft een islamitische achtergrond en maakt zich sterk voor een staakt-het-vuren in de Gaza-oorlog.

Dat heeft volgens sociale media gebruikers haar kop gekost.

Biculturele Nederlanders maken zich zorgen om kabinet Schoof

Het kabinet Schoof – of is het kabinet Wilders – is het meest rechtse kabinet uit de Nederlandse geschiedenis. Mijn internationale vrienden en kennissen verbazen zich. Nederland is toch het land van de tolerantie en Nederlanders zijn toch vriendelijke, lieve mensen?

Het Hoofdlijnenakkoord van de PVV, VVD, NSC en BBB doet denken aan de regeerakkoorden van extreemrechtse regeringen in Europa. Dat roept uiteraard bezorgdheid op over de richting waarin Nederland zich beweegt. Vergelijkingen met de jaren dertig in Duitsland zijn snel gemaakt. Begrijpelijk, maar terughoudendheid is op zijn plaats. Niet omdat we voor struisvogelpolitiek zijn, maar omdat doemdenken verlammend werkt. We leven in andere tijden. In het Europa en Nederland van nu leven miljoenen mensen met een migratieachtergrond, die hun steentje bijdragen aan de samenleving. Tandartsen, ingenieurs, politici, advocaten, winkeliers, loodgieters, burgemeesters etcetera.

In mijn omgeving zie en hoor ik twee soorten frustraties. Aan de ene kant heb je witte Nederlandse kennissen die benadrukken dat dit land toch echt niet racistisch is, maar tegelijk de ontwikkelingen bezorgd op de voet volgen. Aan de andere kant zijn er Nederlandse moslims die hun hoop en vertrouwen verliezen omdat de racistische eenmanspartij van Geert Wilders aan de macht is. Het is belangrijk om onze rechtsstaat en instituties te bewaken, dat zegt ook EU-lijsttrekker Gerben-Jan Gerbrandy (D66) op onze site.

Het nieuwe kabinet baart ruim één miljoen Nederlandse moslims en vele biculturele Nederlanders zorgen. Zij worden openlijk weggezet en gediscrimineerd. Helaas zijn D66, GroenLinks en PvdA er niet in geslaagd om de islamitische en biculturele Nederlanders voor zich te winnen. De progressieve partijen doen nog steeds onvoldoende om die groepen te overtuigen, terwijl hier toch duidelijke electorale kansen liggen.

Waar bleef de confronterende vraag vanuit de oppositie?

Progressief Nederland moet steviger weerwoord geven op xenofobie. Neem bijvoorbeeld de recente uitspraken van BBB-Kamerlid Mona Keijzer. Zij zette bij de talkshow Sophie & Jeroen uiteen waarom Holocaustonderwijs verplicht wordt bij de inburgering. Antisemitisme zou horen bij de islam, zei ze zonder blikken of blozen, waarmee ze een hele bevolkingsgroep wegzette. Aan tafel kreeg ze de wind van voren, maar in de Kamer riep geen enkele politicus haar ter verantwoording. Partijleiders Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA), Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) zwegen.

Er is een mooi Turks en Nederlands gezegde: sukut ikrardir, wie zwijgt stemt toe. Heel jammer.

De afgelopen weken heb ik meerdere lijsttrekkers gesproken over de Europese verkiezingen. Zij hebben geen overtuigend verhaal over hoe ze moslims en biculturele Nederlanders aan zich kunnen binden. Ik vraag mij af of deze partijen wel echt voor hen willen opkomen.

Het nieuwe kabinet wil de bed-bad-brood-voorziening afschaffen, die ervoor zorgt dat uitgeprocedeerde ongedocumenteerde asielzoekers niet op straat belanden. Het is wachten op Franse en Belgische toestanden, waar dakloze vluchtelingen in tentjes onder viaducten in grote steden bivakkeren. Waar bleef de confronterende vraag vanuit de oppositie of dat de bedoeling is van het nieuwe kabinet?

De aangekondigde bezuiniging van 500 miljoen euro op universiteiten, waardoor 1200 wetenschappers hun baan verliezen, is een grote klap voor de Nederlandse wetenschap die de kenniseconomie draaiende houdt. Net als de fikse langstudeerboete voor studenten en de bezuiniging op de subsidie van brede brugklassen. Brede brugklassen plaatsen kinderen van verschillende achtergronden en niveaus bij elkaar en geven laatbloeiers de kans om naar een hoger schoolniveau door te stromen. Er zou juist extra geld naar onderwijs moeten, denk aan het grote lerarentekort. Uit de laatste OESO-cijfers blijkt bovendien dat Nederland sinds 2018 26 plaatsen is gezakt op de wereldwijde ranglijst voor leesvaardigheid. Let op, Vietnam staat boven Nederland.

Het nieuwe kabinet wil geen wetenschap, geen kritische media, en alleen stemmers die niet nadenken. Daar komt die weerzin tegen de NPO vandaan. De aangekondigde bezuiniging van 100 miljoen euro op de publieke omroep is een poging om kritische stemmen het zwijgen op te leggen en de media te controleren. Om bang van te worden.

Rabbijn Lody van de Kamp schreef in zijn column over de energie en hoop van de nieuwe generatie. Deze jongeren zitten nu nog niet in het centrum van de macht, maar zullen later strijden voor een inclusief Nederland.

Laten we de blik vooruit blijven richten. De samenleving is breder dan de huidige politiek. Er gebeurt ook veel goeds in ons mooie land.

Nicki Minaj: politie hield mij aan op Schiphol vanwege mijn ras

0

De rapper Nicki Minaj is nog lang niet klaar over haar naar eigen zeggen ‘walgelijke arrestatie’ en ‘racistische behandeling’ op Schiphol, waardoor ze een optreden in Manchester moest cancelen. Ze zou vanwege haar kleur etnisch geprofileerd zijn door de Koninklijke Marechaussee.

Zo meldt Sky News. De marechaussee laat weten dat ze het vervelend vinden dat Minaj zich ‘slecht behandeld’ voelt, maar ontkent alle beschuldigingen over racisme en houdt vol dat ze is opgepakt vanwege drugsbezit. Ze zouden in actie zijn gekomen omdat er strafbare zaken aan het licht waren gekomen. Dit gebeurt volgens hen ‘ongeacht wat je achtergrond is, wie je bent, waar je vandaan komt of waar je naartoe gaat’, aldus een woordvoerder van de marechaussee.

Minaj is het daarmee oneens en claimt dat de gevonden drugs niet van haar was. Ze denkt dat de arrestatie puur te maken heeft met haar ‘zelfverzekerde uitstraling’ in combinatie met haar kleur. De arrestatie zou haar doelbewust een ‘laag gevoel’ hebben moeten bezorgen, wat volgens haar ook gelukt is. ‘Ik heb me in tijden niet zo rot gevoeld’.

Intussen is bekend geworden dat het optreden van Minaj bij Ziggo Dome in Amsterdam ook niet doorgaat.

Kerkdiensten in open lucht om steun voor Palestina te mobiliseren

0

Het Christelijk Collectief, een pro-Palestijnse christelijke actiegroep, organiseert in zes Nederlandse steden kerkdiensten in de open lucht. Doel is om linkse christenen te mobiliseren voor Gaza.

‘Zes zondagen lang houdt Christelijk Collectief in zes steden vieringen’, aldus het X-account van Kairos Sabeel. ‘We nodigen allen die vinden dat de kerken zich te weinig uitspreken over Gaza uit om hun kerk rechts te laten liggen en met ons te vieren!’

De eerste linkse kerkdienst vindt komende zondag om 11:00 uur in Utrecht plaats in het park bij Lepelenburg. Daarna volgen kerkdiensten in Rotterdam, Zwolle, Groningen, Almere en Den Bosch.

Het Christelijk Collectief is de actietak van de pro-Palestijnse stichting Kairos Sabeel. Drijvende kracht achter het Christelijk Collectief is de linkse, pro-Palestijnse theoloog en journalist Remco van Mulligen, oud-redacteur van de Kanttekening.

Enkele weken terug organiseerde het Christelijk Collectief een sit-in op het partijbureau van de ChristenUnie, om te protesteren tegen de pro-Israëlische opstelling van deze partij.

Ook in de kerken is het Christelijk Collectief teleurgesteld. Remco van Mulligen, die achter het X-account van Kairos Sabeel zit, citeert met instemming de tot de islam bekeerde zangeres Sinéad O’Connor: ‘Take me to church – but not the ones that hurt’ (breng me naar de kerk, maar niet die pijn doen). Van Mulligen: ‘Laten we samen werken aan een kerk die trauma’s geneest in plaats van ze te negeren of zelfs veroorzaken.’

Wageningen University houdt met drogredenen academische boycot af

0

In Wageningen hebben pro-Palestijnse studenten een protestkamp opgezet. De universiteit reageert met gemeenplaatsen en drogredenen, schrijft Joost Jongerden.

Op 15 mei hebben studenten van Wageningen University hun tenten opgezet op de campus om hun eis te onderstrepen voor het verbreken van de banden met onderwijs- en onderzoeksinstellingen in Israël. Het college van bestuur heeft hierop gereageerd met de gemeenplaats van ‘dialoog’ en ‘veilige ruimte’. Onder verwijzing naar academische vrijheid zegt de universiteit een veilige omgeving te willen creëren waar deze tegengestelde opvattingen samen kunnen komen.

Deze reactie van de universiteit is gebaseerd op drie drogredenen.

De eerste drogreden is dat de aard van de academische boycot gaat over het beëindigen van gesprekken. Dat is niet zo. Integendeel, degenen die actief zijn in de campagne voor een boycot van academische instellingen in Israël openen juist ruimte voor discussie en debat — met name over de machtsstructuren die leiden tot het geweld, de onteigening en de verdrijving die we vandaag de dag zien. Dit is een dialoog die zich niet beperkt tot de grenzen van de kolonisator-gekoloniseerde relatie, de beide kanten, maar deze juist ter discussie stelt ten behoeve van een hoger doel: sociale rechtvaardigheid.

De tweede drogreden is dat een dialoog en boycot elkaar uitsluiten. Dat doen ze niet. Het faciliteren van verkenningen van de achtergronden en oorzaken van het geweld, de onteigening en verdrijving die we vandaag de dag zien, kan en moet hand in hand gaan met het nemen van de institutionele verantwoordelijkheid. Dit betekent de organisatorische banden te verbreken met instellingen die betrokken zijn bij illegale bezetting en, binnen de muren van hun instituut, apartheid.

De derde drogreden is het idee dat academische vrijheid een soort vrije keuze is om te doen wat je maar wilt. Dat is het niet. Academische vrijheid is de vrijheid van wetenschappers en studenten om kennis na te streven en kritisch te zijn op dominante perspectieven, zonder inmenging van autoriteiten. Dit is niet het geval in Israël.

´Academische vrijheid is de vrijheid  om kennis na te streven en kritisch te zijn op dominante perspectieven´

In haar boek, Towers of Ivory and Steel, toont de Joods-Israëlische auteur Maya Wind overtuigend aan hoe academische instellingen kritiek op de dominante ideologie onderdrukken. Ze laat ook zien hoe kennisinstellingen zijn veranderd in voertuigen van bezetting. Daarbij is de Hebrew University van Jeruzalem een duidelijk voorbeeld. Delen van de campus zijn gebouwd op illegaal bezet land, wat de universiteit verandert in een buitenpost voor de onteigening en verdrijving van Palestijnen.

Het Wageningse college van bestuur blijft relaties onderhouden met Israëlische instellingen in het algemeen, en de Hebrew University van Jeruzalem in het bijzonder, met een beroep op de ‘dialoog’. Daarmee creëert het bestuur een tegenstelling tussen boycot en dialoog die niet bestaat. Het continueren van de relatie dient de academische vrijheid niet, maar draagt het bij aan de schending ervan.

Het argument rond het creëren van een ‘veilige ruimte’ voor iedereen is even problematisch. Natuurlijk, we hebben een ruimte nodig voor kritiek, een veilige ruimte waar mensen zichzelf kunnen uiten, een ruimte waar we veilig uit onze comfortzones kunnen worden gehaald. Maar dat kan ook een ruimte zijn die ideeën uitsluit, ideeën waarin het bestaan van de andere als existentiële bedreiging wordt gedefinieerd. De ruimte wordt veilig, door deze ideeën geen ruimte te geven. Die kijk op de ander als existentiële bedreiging is namelijk een basis waarop ontmenselijking gedijt – de resultaten daarvan zien we vandaag in Palestina.

Edward Said, in een interview met de Israëlische krant Haaretz in 2000, trachtte op gepassioneerde wijze voorbij te gaan aan deze uitsluitende identiteitspolitiek door zichzelf te definiëren als een ‘ware volgeling van Adorno’ en een ‘Joodse Palestijn’. ‘Ik kan geen houding accepteren van jij zult sterven opdat wij kunnen opstaan,’ zei hij.

Het studentenkamp in Wageningen, dat nu zijn derde week ingaat, staat daar in de geest van Edward Said. De protesterende studenten roepen het college van bestuur op om de banden met Israëlische instituten te verbreken om daarmee het leven te omarmen. Niet voor enkelen, maar voor iedereen.