16.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 141

Aboutaleb: wonden van de slavernij helen nooit helemaal

0

In zijn laatste Keti Koti-toespraak als burgemeester van Rotterdam zei Ahmed Aboutaleb dat de wonden van de slavernij wellicht nooit helemaal zullen worden geheeld. In Nederland is er immers nog steeds racisme.

Aboutaleb hield zijn speech gistermiddag bij het Rotterdamse slavernijmonument aan de Lloydkade. De burgemeester bood enkele jaren voordat Mark Rutte dat ook deed zijn excuses aan voor de slavernij en riep het kabinet meerdere malen op om dit ook te doen, wat uiteindelijk eind 2022 gebeurde.

Beeld: Ewout Klei

In zijn toespraak focuste Aboutaleb op de geschiedenis van na de slavernij. Op 1 juli 1863 waren de slaafgemaakten officieel vrij, maar niet de facto. Ze moesten nog tien jaar voor een laag loon verplicht werken voor hun voormalige meesters. Maar ook bleef Suriname een Nederlandse kolonie en werden de zwarte inwoners gediscrimineerd. De burgemeester stond uitgebreid stil bij Anton de Kom, de Surinaamse activist die streed tegen racisme en fascisme. Hij overleed in 1945 in het Duitse concentratiekamp Neuengamme. Aboutaleb: ‘De Kom streed voor een land dat hem ontzettend onrechtvaardig had behandeld. Als je dat kan, dat grote gevoel hebt van vergeveningsgezindheid, dan moet je een groot mens zijn geweest.’

Beeld: Ewout Klei
Beeld: Ewout Klei

Volgens Aboutaleb zullen de wonden van de slavernij wellicht nooit helemaal helen, want racisme is er vandaag de dag nog steeds. Daarom zijn excuses ook zo belangrijk. Zijn eigen excuses, maar ook die van Mark Rutte die op 2 juli officieel geen premier meer is. Aanvankelijk was Rutte helemaal niet voor excuses, maar hij kwam hier op terug. ‘Het getuigt van grote moed om tot inzicht te komen’, aldus Aboutaleb.

Over het nieuwe kabinet-Schoof en over de PVV liet Aboutaleb zich niet uit. Carlos Goncalves, voorzitter van Stichting Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst (GVGT), deed dat ook niet, maar waarschuwde in zijn speech wel voor de opkomst van radicaal-rechts. ‘Vrijheid en gelijkheid zijn niet vanzelfsprekend’, aldus Goncalves. ‘We moeten ons continu blijven inzetten voor de nalatenschap van onze voorouders. Radicaal-rechts mag niet zegevieren. (…) Keti Koti is ook het vieren van onze gezamenlijke veerkracht. De ketenen zijn verbroken, maar onze strijd voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid gaat door. We werken aan een samenleving waarin iedereen gelijke kansen krijgt, een wereld zonder haat en discriminatie.’

Schrijver Britney Lindo (24) hield een spoken word-voordracht, waarin ze een lans brak voor de inheemsen in Suriname en op de Caribische eilanden, de eerste slachtoffers van de Nederlandse kolonisatie die veelal worden vergeten. Ook vertelde Lindo zich ontworteld te voelen. Ze wil terug naar haar echte thuis, Afrika, maar dat kan niet.

Bloemenceremonie. Beeld: Ewout Klei
Bloemenceremonie. Beeld: Ewout Klei
Oudere bezoekers van de Keti Koti-herdenking in Rotterdam. Beeld: Ewout Klei

De Keti Koti-herdenking werd voorafgegaan door een bloemenceremonie, om diegenen te herdenken die de overtocht van Afrika naar Suriname of Caribisch Nederland niet overleefden. Veel van de ongeveer 300 bezoekers gooiden een bloemetje in de Nieuwe Maas. Namens het kabinet was Alexandra van Huffelen, staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering van Nederland, aanwezig. De fracties van BIJ1, Denk, D66, GroenLinks, PvdA, SP en Volt legden een krans.

Nederland in 2050: meer ouderen en vaker met migratieachtergrond

0

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwacht dat het aantal inwoners dat buiten Nederland is geboren tegen 2050 aanzienlijk zal stijgen. Bij hoge migratie zou dit aantal bijna verdubbelen, van 2,8 miljoen in 2023 naar 5,5 miljoen in 2050.

Het CBS publiceerde in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) het onderzoek Verkenning Bevolking 2050 editie 2024. Voor dit onderzoek zijn zeven toekomstscenario’s uitgewerkt.

  • 1.      Groei: Hoog kindertal, levensverwachting en migratie
  • 2.      Krimp: Laag kindertal, levensverwachting en migratie
  • 3.      Groen: Hoog kindertal, lage levensverwachting
  • 4.      Grijs: Laag kindertal, hoge levensverwachting
  • 5.      Lage migratie: Laag migratiesaldo
  • 6.      Arbeid: Hoge arbeids- en studiemigratie
  • 7.      Asiel: Hoge asielmigratie

In 2023 had Nederland 17,8 miljoen inwoners, van wie 2,8 miljoen (16 procent) in het buitenland waren geboren. Bij een laag migratiesaldo kan dit aantal toenemen tot 3,4 miljoen in 2050. Bij hoge migratie kan dit zelfs oplopen tot bijna 5,5 miljoen. Het aandeel inwoners geboren buiten Nederland zal dan variëren van 19 procent (lage migratie) tot 26 procent (arbeid).

Het aantal in Nederland geboren inwoners zou kunnen afnemen tot 13,9 miljoen (krimp) of stijgen tot 16,4 miljoen (groei). Het aandeel inwoners met een Nederlandse herkomst zal dalen, variërend van 66 procent bij lage migratie tot 58 procent bij hoge migratie.

Vroeger kwamen veel migranten uit Turkije, Marokko, Suriname, Indonesië en de Nederlandse Cariben. Maar door uitbreiding van de Europese Unie, een internationale arbeidsmarkt en toenemende asielmigratie is de diversiteit van herkomstlanden toegenomen. In 2023 kwam 28 procent van de migranten uit de klassieke migratielanden, dit kan in 2050 dalen tot 14 procent (scenario arbeid) of 19 procent (scenario lage migratie).

In 2023 waren er 10,1 miljoen inwoners tussen de 20 jaar en de AOW-leeftijd. Dit aantal blijft ongeveer gelijk in de krimp- en lage migratiescenario’s, maar kan licht stijgen tot 10,3 miljoen bij groei.

Het aantal 20-jarigen tot AOW-leeftijd geboren buiten Nederland zal in 2050 toenemen met 0,3 miljoen (scenario lage migratie) tot 2,1 miljoen (scenario arbeid en groei). De groep in Nederland geboren met buitenlandse herkomst zal toenemen met 0,5 miljoen (scenario krimp) tot 0,7 miljoen (scenario groei). Het aantal in Nederland geboren met Nederlandse herkomst in deze leeftijdsgroep neemt af in alle scenario’s.

Oproep aan werkgevers: maak van 1 juli een vrije dag

0

Zwarte burgerrechteninitiatieven zoals stichting Nederland wordt beter en The Black Archives hebben een Handreiking Keti Koti uitgebracht. Ze willen dat meer werkgevers hun werknemers vrij geven op 1 juli, de dag dat het Nederlandse slavernijverleden wordt herdacht.

Ook binnen de oppositie leeft deze wens. Zo deelt Tweede Kamerlid Esmah Lahlah van GroenLinks-PvdA een bericht van Loesje: ‘Keti Koti nationale feestdag, omdat iedereen vrij wil zijn’.

De initiatiefnemers van de Handreiking geven aan dat bij steeds meer werkgevers – zoals FNV, Greenpeace, Lush en Tony Chocolonely – 1 juli een vrije dag is. Ze sporen andere werkgevers aan om dit over te nemen. ‘Samen kunnen we 1 juli een prominente plaats geven met andere betekenisvolle gebeurtenissen in onze geschiedenis’, aldus de Handreiking.

Volgens de initiatiefnemers is het erkennen en begrijpen van de slavernijgeschiedenis ‘essentieel’ bij het bouwen aan een inclusieve en rechtvaardige toekomst.

Even leek het erop dat de herdenkingsplechtigheden dit jaar overschaduwd zouden raken door de aanwezigheid van Kamervoorzitter en PVV’er Martin Bosma. Een petitie tegen zijn komst werd meer dan 20.000 keer ondertekend. Bosma zag na een gesprek met het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) uiteindelijk af van zijn komst.

Turken steken huizen van Syriërs in brand

0

In de Centraal-Anatolische stad Kayseri staken boze Turken afgelopen nacht huizen en bedrijven van Syriërs in brand, na geruchten over een zedenmisdrijf waarbij een zevenjarig Turks meisje was betrokken. De politie heeft een verdachte opgepakt en onderzoekt de zaak, meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber.

Op sociale media circuleren talloze video’s van uitzinnige Turken die hun woede afreageren op Syriërs die niks te maken hebben met de mogelijke zedenzaak. In de straten van Kayseri lijkt elke Syriër doelwit.

De lokale Syriërs zijn bang en filmen het Turkse geweld. ‘Ik heb mijn hele leven gegeven om deze auto te kunnen kopen’, zegt een Syrische man die zijn uitgebrande auto filmt. ‘Ons enige fout is dat we Syriërs zijn.’

Turkse omstanders, inclusief de Turkse politie doen niets om het geweld te stoppen. Een voorbijrijdende inwoner van Kayseri juicht het geweld zelfs toe. ‘Bravo, laat maar branden’, zegt hij. ‘Respect’, zegt zijn bijrijder.

In Turkije is al lange tijd grote onvrede over de ruim vier miljoen Syrische vluchtelingen die vanwege de burgeroorlog ‘tijdelijk’ in Turkije verblijven. Ook voor andere vluchtelingen, zoals Afghanen en Pakistanen, is het Turkse geduld op. Nationalistische politici zwepen het publiek geregeld op en willen dat Syriërs en andere migranten vertrekken.

Deze tijd heeft moedige mensen nodig

0

Op 1 juli vieren we Keti Koti, het verbreken van de ketenen van slavernij. Want op 1 juli 1863 kwam er, eindelijk, een einde aan het systeem van ontmenselijking van zwarte mensen in het Nederlandse koloniale rijk.

Van de 33.000 slaven werkten er 23.000 op de plantages en 10.000 woonden bij hun meesters in Paramaribo. Op de dag zelf moesten alle vrijkomenden eerst naar de kerk en vervolgens naar het centrale plein in Paramaribo om te luisteren naar de rede van de gouverneur, de vertegenwoordiger van het koloniale bewind. Zijn eerste zin was: ‘Gij zijt nu allen vrij!’ Dat werd gevolgd door: ‘Weest u vooral oprecht dankbaar en vergeet u nimmer hoe goed uw vroegere meesters voor u geweest zijn!’

Dankbaar moesten de vrijgekomenen zijn, vooral jegens die ‘lieve’ koning Willem III. Die dankbaarheid moesten ze laten zien door nooit meer over de slavernij te spreken. Het was verleden tijd.

Die houding: ‘slavernij is verleden tijd en daar dient men niet meer over te spreken’, was lange tijd de gewenste houding van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar na een lange tijd strijd van velen is daar verandering in gekomen. Internationaal gebeurde het nodige en in 2014 kondigden de Verenigde Naties het Internationaal Decennium van mensen van Afrikaanse afkomst af.

Ook in Nederland werd er voor erkenning gestreden. Na een intense lobby werd in 2002 het Nationale Slavernijmonument in het Oosterpark in Amsterdam onthuld. In 2013 werd er uitgebreid stilgestaan bij de 150 jaar sinds de formele afschaffing van de slavernij. Er werden processen in werking gezet om het bewustzijn over het slavernijverleden te vergroten. Door de Black Lives Matter-beweging kwamen de ontwikkelingen in een stroomversnelling. Wat lange tijd onzichtbaar was gebleven, werd zichtbaar: het slavernijverleden is geen verleden tijd. De doorwerking ervan is springlevend. Het is zichtbaar in ‘racistische stereotypen’ en in ‘discriminerende patronen van uitsluiting en sociale ongelijkheid’, aldus toenmalig premier Mark Rutte, toen hij op 19 december 2022 namens de Nederlandse regering zijn excuses aanbood voor de slavernij.

Rutte gaf zelf aan dat hij tot deze inzichten was gekomen door een langdurig proces. Eerder had de regering een dialooggroep in het leven geroepen. Die adviseerde in het eindrapport Ketenen van het verleden (1 juli 2021) de Nederlandse staat over te gaan tot erkenning van het slavernijverleden en de doorwerking ervan, tot excuses en tot herstel.

Koning Willem III vond dat zwarte mensen dankbaar moesten zijn

In dat kader moet je de excuses van Rutte zien en ook de excuses van koning Willem-Alexander op 1 juli 2023 en zijn verzoek om vergiffenis voor de rol die de Oranjes speelden in de slavernij. Het was een aangrijpend en helend moment, waarbij publiekelijk afstand genomen werd van de houding van koning Willem III, die vond dat zwarte mensen dankbaar moesten zijn.

Op 1 juli 2023 begon ook het herdenkingsjaar slavernijverleden. De regering stelde financiële middelen beschikbaar om allerlei initiatieven te ondersteunen – vooral op gebied van onderwijs, kunst en cultuur. Deze activiteiten hadden als oogmerk het bewustzijn over het slavernijverleden te bevorderen en de doorwerking ervan zichtbaar en bespreekbaar te maken. Daarbij ging het onder andere om het aanpakken van de kansenongelijkheid en het institutioneel racisme.

Maar ondertussen ziet ons politieke landschap er nu heel anders uit dan een jaar geleden. Vooroordelen, vijandbeelden en uitsluiting zijn weer aan de orde van de dag. En als die vanuit de kant van de overheid versterkt worden in plaats van aangepakt, worden breuklijnen in onze samenleving dieper. Dan nemen polarisering en fragmentering toe, gevoed door sociale media.

Dat moet niet gebeuren. Het is zaak het proces dat in gang is gezet door Rutte IV door te zetten in het kabinet-Schoof. Dit heeft ook een morele dimensie: we willen toch niet dat artikel 1 uit onze Grondwet, dat bepaalt dat alle mensen gelijkwaardig zijn, ter discussie stellen?

De democratie in Nederland staat onder druk. Maar het probleem is breder. In Europa woedt een oorlog, we staan voor grote uitdagingen op het gebied van klimaatbeheersing, migratie en schaarste van vitale levensmiddelen. Om deze uitdagingen effectief en structureel te kunnen aanpakken, is de inzet van iedereen nodig. Dat vraagt verschillende mens- en wereldbeelden, creatieve ideeën en mensen die out-of-the-box denken. De nationale en internationale ontwikkelingen maken duidelijk dat wij allen geroepen zijn te handelen.

Deze tijd heeft moedige mensen nodig. Moedige politici, moedige bestuurders, maar vooral moedige burgers. U en ik. Mensen van goede wil. Mensen die de vijandbeelden die gevoed worden door sociale media weerspreken. Mensen die inzien dat afspraken van politici over het handhaven van de rechtstaat niet genoeg zijn om die echt te beschermen.

Wij allen zijn geroepen te handelen. Dat hoeft niet per se op de barricaden, dat moet door niet te zwijgen als we dingen zien gebeuren die niet passen bij onze vrijheid, onze rechtstaat. Alleen zo, komen we als mensen verder. Alleen zo zullen de ketenen van onvrijheid  pas echt verbroken kunnen worden.

Keti Koti: ‘Meer bewustwording en gelijke kansen’

0

Na de excuses voor het slavernijverleden volgde een komma, geen punt, zei Mark Rutte in 2022. Maar wat moet er gebeuren na de komma?

Schoolbestuurder Dave Ensberg van stichting Zonova, bestuursvoorzitter van de Martin Luther King Lezing en voorzitter van de Maatschappelijke Alliantie, vindt het goed dat het kabinet-Rutte IV 200 miljoen euro heeft uitgetrokken voor bewustwording. ‘Het afgelopen jaar zijn er mooie dingen georganiseerd. Zoals de Boni Musical die ik laatst in de Utrechtse schouwburg zag, over de Surinaamse opstandelingenleider die vanuit de jungle tegen de plantagehouders vocht. Daar kwam ook een heel divers publiek op af, zwart én wit. Maar veel belangrijker nog zijn de lokale initiatieven, die buiten de landelijke overheid om worden georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het recente onderwijscongres over dekolonisatie in Rotterdam.’

Boni en Tula

Sinds kort is Ensberg schoolbestuurder van negentien basisscholen met samen vijfduizend kinderen in Amsterdam Zuidoost. ‘Wij willen aandacht voor meerdere perspectieven in het geschiedenisonderwijs’, vertelt hij hierover. ‘Geen eenzijdig eurocentrisch perspectief meer, dus alleen de Grieken en Romeinen en vermeende Hollandse helden als Piet Hein. We moeten juist kijken naar de wereldgeschiedenis en naar helden als Boni en Tula, waarmee leerlingen van kleur zich kunnen identificeren. Ook de Tweede Wereldoorlog moet je meer in mondiaal perspectief zien. Wat gebeurde er in die jaren in Marokko bijvoorbeeld? Of in Suriname? Leerlingen moeten zich kunnen herkennen in het onderwijsaanbod. Met meer dan 130 van onze leerlingen lopen we tijdens Keti Koti ook naar het slavernijmonument in het Oosterpark, omdat het slavernijverleden en de doorwerking daarvan heel belangrijk voor hen is.’

´Bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid´

Musicus en documentairemaker Orville Breeveld, bekend van de tv-serie ‘Nieuwe Blik Terug’ over invloedrijke zwarte historische personen, vindt aandacht voor het slavernijverleden en de Nederlandse excuses hiervoor in principe oké. Maar wel waarschuwt hij de Afro-Nederlandse gemeenschap. Ze moet haar identiteit niet te zeer op het slavernijverleden baseren. ‘Het allerbelangrijkste is dat de mensen die in slavernij geboren zijn niet meer leven’, zegt hij. ‘We moeten ons nu focussen, als nazaten, hoe je je in deze samenleving kunt ontwikkelen. Als je je alleen concentreert op het slavernijverleden als Afro-Nederlandse gemeenschap, dan kom je nooit tot een positieve kijk. Ons perspectief moet breder worden. Op 1 juli vieren we onze vrijheid. En dat is leuk en aardig. Maar tegelijkertijd: bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. We zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden, hoe we ons leven inrichten, welke keuzes we maken. Als we kijken naar de Nederlandse samenleving en de Afro-Nederlandse gemeenschap, dan zie je naast positieve ontwikkelingen ook veel problemen. Denk aan schooluitval en tienermoeders. Je kunt de slavernij wel overal de schuld van geven, maar belangrijk is wat je nu doet, in het heden.’

Gangstercultuur

Breeveld maakt zich in dit verband grote zorgen over het materialisme onder groepen Afro-Nederlandse jongeren. Hij koppelt dit aan het slavernijverleden. ‘Afrikaanse vorsten ruilden slaafgemaakten tegen wapens, alcohol en textiel uit Europa. In teveel rapmuziek en muziekvideo’s draait het hier ook om wapens, alcohol en textiel van dure kledingmerken. Met deze uit Amerika overgewaaide gangstercultuur moeten we breken. Hebzucht leidt er te vaak toe dat jongeren hun toekomst vergooien, omdat ze dure spullen willen hebben. Jongeren hebben dankzij rapmuziek verkeerde rolmodellen. Een vriend van mij uit de Verenigde Staten, die uit de zwarte middenklasse komt, bezocht eens de Bijlmer. Hij schrok van wat hij zag. ‘You guys imitated the wrong Afro-Americans‘, zei hij tegen mij. De muziekindustrie geeft ons een vertekend beeld, ze maken een karikatuur van zwarte mannen.’

‘Ik heb liever dat we tijd steken in de opvoeding van onze kinderen’

Breeveld ziet dat andere groepen dit imiteren. ‘Denk aan de serie Mocromaffia, waarin criminaliteit wordt geïdealiseerd.’ Hij wil dat gewone mensen van kleur zichtbaarder worden gemaakt in de media, mannen en vrouwen die hard werken voor hun geld. ‘We moeten ons niet focussen op de duisternis, maar kijken waar de lichtknop zit. Wat is er nodig om jezelf te ontwikkelen, en je kinderen? De hele hype rond het slavernijverleden en de vermeende heilzame effecten van bewustwording worden schromelijk overschat. Ik heb liever dat we tijd steken in de opvoeding van onze kinderen.’

Dave Ensberg is niet tegen het idee van eigen verantwoordelijkheid. Wel vindt hij dat we collectief oog moeten hebben voor de doorwerking van het slavernijverleden in deze tijd. Het heeft voor een transgenerationeel trauma gezorgd, waar de nakomelingen van de slaafgemaakten nog steeds last van hebben. Racistische vooroordelen en stereotyperingen, in de tijd van slavernij ontstaan, bestaan helaas nog steeds. En ten slotte wijst hij op de sociaaleconomische achterstand, die mede aan de slavernijgeschiedenis is te wijten. ‘We moeten daarom inzetten op meer bewustwording en ook het creëren van gelijke kansen.’ Tegelijkertijd vindt Ensberg dat Afro-Nederlanders ook trots moeten zijn op hun Afrikaanse roots en met een positieve blik naar de toekomst moeten kijken. ‘Dat is denk ik de volgende fase in het verwerken van ons slavernijverleden, het omarmen van onze Afrikaanse roots. Uit dna-onderzoek dat ik heb laten doen blijkt dat veel van mijn voorouders oorspronkelijk uit Nigeria komen. Daar wil ik nog een keer naartoe. En naar Ghana. Ik wil mij meer verdiepen in de Afrikaanse kunst en cultuur, het eten en drinken, de muziek. Ik heb veel waardering voor het afrofuturisme, een artistieke en filosofische stroming die op de toekomst is gericht.’

In 2030 opent het Nationaal Slavernijmuseum zijn deuren. Ensberg is heel benieuwd hoe dit museum eruit zal zien, vertelt hij. ‘Ik hoop dat dit museum lijkt op het National Museum of African American History and Culture in Washington DC, het mooiste en meest inspirerende museum dat ik ken.’ Voor Ensberg helpt een nationaal museum enorm bij de hoognodige bewustwording over het Nederlandse slavernijverleden. Hij is ten slotte niet bang dat het nieuwe PVV-VVD-NSC-BBB-kabinet straks roet in het eten gooit, bijvoorbeeld door de Nederlandse excuses voor het slavernijverleden terug te draaien. ‘Wat dat betreft heb ik vertrouwen in Pieter Omtzigt, die staat voor de basislijn van menselijkheid’, zegt Ensberg. ‘Slavernij was een misdaad tegen de menselijkheid. Omtzigt wil niet dat we de excuses terugdraaien, dat is voor hem een ‘no go’.’

Kabinet zonder Wilders betekent ijskast voor Milders

0

Geert Wilders is het helemaal eens met een analyse van NRC, waarin staat dat de PVV-leider nog steeds volop de vrijheid houdt om te zeggen wat hij wil. Wilders schrijft op X dat hij ‘onversneden en ongecensureerd’ zijn ongezouten mening zal blijven geven.

NRC schrijft dat Wilders geen blad voor de mond hoeft te nemen in de nieuwe politieke constellatie, omdat hij geen minister wordt in het kabinet-Schoof maar de PVV blijft leiden vanuit de Tweede Kamer. Wel de lusten dus, maar niet de lasten. ‘Dat is het onbedoelde gevolg van de keuze voor een extraparlementair kabinet’, aldus de krant.

Vooral op het sociale platform X doet Wilders polariserende uitspraken, aldus NRC. Deze week reageerde de PVV-leider op het intrekken van de uitnodiging aan Kamervoorzitter en PVV-parlementariër Martin Bosma voor de Keti Koti-herdenking op maandag 1 juli in Amsterdam. Bosma was niet welkom, vanwege de opmerkingen die hij in het verleden had gemaakt over ‘anti-blank racisme’ en ‘slavernijgedram’.

Wilders: ‘Ik wil anders maandag wel naar Amsterdam gaan en daar speechen hoor. Ze zullen gaan hunkeren naar onze voorzitter.’ Volgens NRC zitten in dit bericht twee impliciete dreigementen: hij is bereid verder te gaan dan Bosma, en hij is niet van plan gas terug te nemen nu de PVV de grootste regeringspartij wordt. PVV-bewindslieden moeten straks hun extreme ideeën in de ijskast houden, maar Wilders heeft in de Kamer nog immer alle vrijheid om te zeggen wat hij wil. In zijn eigen woorden: onversneden en ongecensureerd.

De positie die Wilders inneemt doet denken aan die van voormalig VVD-leider Frits Bolkestein, die tijdens het eerste paarse kabinet (1994-1998) in de Kamer bleef zitten en regelmatig PvdA-premier Wim Kok het vuur aan de schenen legde, waardoor de VVD in de ogen van de buitenwacht een scherp profiel bleef houden. D66-leider Hans van Mierlo liet zich verleiden om minister van Buitenlandse Zaken te worden, met als gevolg dat D66 als regeringspartij onzichtbaar werd. Hierdoor verloor D66 in 1998 tien zetels, terwijl VVD en PvdA wonnen.

Maar beter nog kan Wilders’ positie vergeleken worden met de katholieke fractievoorzitters Carl Romme, van 1946 tot 1961 leider van de KVP, en Norbert Schmelzer, van 1963 tot 1971 KVP-leider. De KVP was meestal de grootste partij in het parlement, maar Romme noch Schmelzer werd minister-president. De KVP had liever de conservatieve PvdA’er Willem Drees op deze post, of katholieke ‘wegwerppremiers’ als Louis Beel, Jan de Quay, Victor Marijnen en Jo Cals. Die laatste kwam in 1966 ten val tijdens de beroemdste nacht uit de Nederlandse politieke geschiedenis, de befaamde ‘Nacht van Schmelzer’.

Land met meeste supporters in EK-stadion: Turkije

0

Op basis van de verkochte tickets heeft Turkije het grootste aantal fans op het EK voetbal. Met 130.000 toeschouwers zou Turkije zelfs gastland Duitsland hebben gepasseerd, dat volgt met 125.000 fans in het stadion.

Dit meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber. Het Turkse voetbalteam kan rekenen op een grote Turkse diasporagemeenschap in West-Europa van bijna vijf miljoen mensen. Het leeuwendeel daarvan (drie miljoen) woont in Duitsland.

Na Turkije en Duitsland, die beide nog steeds meedoen met de laatste zestien wedstrijden van het EK, volgen Kroatië met 103.000, Albanië met 95.000 en Roemenië met 92.000 supporters. Van deze drie landen is alleen Roemenië door naar de achtste finale. Het Oranjelegioen staat met 80.000 voetbalfans op de zevende plek.

Nederland en Turkije spelen allebei op dinsdag 7 juli. Eerst Oranje tegen Roemenië om 18.00 uur en daarna Turkije tegen Oostenrijk om 21.00 uur.

Koningspaar spreekt Joden en Palestijnen in Vlaardingen over oorlog

0

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima spraken deze week met Joodse en Palestijnse inwoners van Vlaardingen over het effect dat de oorlog in Gaza op hen heeft. Die gesprekken vonden afzonderlijk van elkaar plaats. Zo meldt de Joodse nieuwssite Jonet.

De gesprekken worden gevoerd in het kader van een serie bezoeken sinds het uitbreken van de oorlog in Gaza vorig jaar. Zo bezocht koning Willem-Alexander het Joods Bijzonder Onderwijs in de Amsterdamse wijk Buitenveldert en een multicultureel jongerencentrum in Amsterdam-Zuid. In februari sprak het koningspaar in de ambtswoning van de Amsterdamse burgemeester met straatcoaches en jongerenwerkers uit verschillende wijken en van verschillende achtergronden.

In Vlaardingen sprak het koningspaar eerst met een aantal Palestijnen dat al sinds 1963 in Vlaardingen woont. De Palestijnse gemeenschap in deze Zuid-Hollandse stad telt ongeveer 4000 zielen. De eerste Palestijnen vonden er werk in een margarinefabriek.

Na de ontmoeting met de Palestijnen vond het gesprek met de Joodse inwoners plaats in het stadsarchief van Vlaardingen.

VS: dodenaantal gemeld door Hamas niet betrouwbaar

0

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden wil dat het ministerie van Buitenlandse Zaken niet langer citeert uit de cijfers van het ministerie van Volksgezondheid van Gaza. Pro-Palestijnse critici zijn woedend. ‘Dit is het ontkennen van genocide.’

Het Gazaanse ministerie van Volksgezondheid publiceert regelmatig cijfers over het aantal gewonde en dodelijke slachtoffers als gevolg van de oorlog met Israël, die op 7 oktober vorig jaar begon. Maar volgens 207 Republikeinse én 62 Democratische Congresleden zijn de cijfers niet betrouwbaar, omdat het ministerie onder controle staat van Hamas.

In totaal stemden 269 Congresleden voor het controversiële amendement, dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken verbiedt te citeren uit de statistieken van het Gazaanse ministerie van Volksgezondheid. Daarmee is het amendement aangenomen.

Dat de Republikeinen voor het omstreden voorstel hebben gestemd, is geen verrassing. Conservatieve Amerikanen, in het bijzonder evangelische christenen, staan vierkant achter Israël. Maar ook veel gematigde Democraten hebben het voorstel gesteund.

Linkse Democraten en moslims zijn boos. Mohammed Khader, beleidsmedewerker van de burgerrechtenbeweging Campaign for Palestinian Rights Action, zegt tegen nieuwssite the Intercept dat het amendement past bij de anti-Palestijnse stemming in het Congres sinds de start van de oorlog. ‘Door elke erkenning van het aantal gedode Palestijnen sinds oktober te verhinderen, is dit amendement een duidelijk voorbeeld van ontkenning van genocide en verschilt het niet van wat werd gedaan tegenover slachtoffers van genocides in Rwanda en Armenië.’

Ook Rashida Tlaib, de enige Palestijnse afgevaardigde in het Congres, heeft het over ontkenning van genocide. Nadat ze het dodental en andere cijfers over slachtoffers van de Israëlische genocide had genoemd, zei Tlaib dat ze van plan was om de lijst van Palestijnen die in Gaza zijn gedood in het congresverslag op te nemen. ‘Het is belangrijk om dit aan iedereen hier te laten weten’, zei ze. ‘De lijst is zo lang dat ik hem niet eens kan indienen, vanwege de limiet op het aantal woorden. Zoveel Palestijnen zijn er vermoord.’