13.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 174

Rusland vaagt Oekraïense en Krim-Tataarse identiteit weg op de Krim

0

Sinds de bezetting van de Krim in 2014 heeft Rusland geprobeerd om de etnische samenstelling van het schiereiland te veranderen. De Oekraïners maar ook de islamitische Krim-Tataren worden onderdrukt. Dit schrijft mensenrechtenorganisatie Amnesty International in een nieuw rapport.

Rusland heeft systematisch geprobeerd de Oekraïense en Krim-Tataarse identiteiten uit te roeien door taal, nationale vieringen en religieuze en culturele praktijken te onderdrukken of te verbieden, beschrijft Amnesty International. Rusland heeft bovendien met geweld Oekraïners en Krim-Tataren uit de Krim gedeporteerd en etnische Russen naar het schiereiland overgebracht.

Onmiddellijk na de annexatie van de Krim stelde Rusland zijn eigen schoolcurriculum verplicht. Dit resulteerde in indoctrinatie en dreiging met represailles tegen leraren, studenten en ouders die bezwaar maakten. Tegelijkertijd hebben de Russische autoriteiten het Oekraïense taalonderwijs systematisch ontmanteld. Bovendien onderdrukt Rusland het recht op vrijheid van meningsuiting en vergadering op de Krim en het organiseren van culturele evenementen en religieuze praktijken.

De vrijheid van godsdienst op de Krim wordt ernstig beperkt. Rusland heeft een wet ingevoerd die het bidden, prediken of verspreiden van religieus materiaal buiten specifiek aangewezen plaatsen of zonder officiële toestemming strafbaar stelt. Sinds 2023 zijn er tientallen rechtszaken aangespannen tegen mensen vanwege ‘illegale’ missionaire activiteiten.

De moslimbevolking van de Krim, in meerderheid Krim-Tataren, heeft het met name zwaar te verduren. Het vrijdaggebed in moskeeën is door de Russische autoriteiten meerdere malen verstoord door het uitvoeren van paspoortcontroles onder alle aanwezigen in de moskee. Ook onderzoeken de Russische autoriteiten huizen van Krim-Tataren, om te kijken of ze religieuze literatuur verbergen. Meer dan honderd moslims uit de Krim zijn vervolgd op basis van ongegronde terreuraanklachten. Ze hebben hoge gevangenisstraffen gekregen, tot vierentwintig jaar, en zitten hun straf uit in Russische gevangenissen.

Amnesty roept Rusland op ‘een einde maken aan zijn praktijken van onderdrukking en uitroeiing van niet-Russische identiteiten in de gebieden die het bezet en een einde te maken aan de schendingen van de internationale humanitaire en mensenrechtenwetgeving’.

Abbie Chalgoum: ‘Voor de buitenwereld was ik die knuffelmarokkaan’

0

De voorstelling ‘Ik blijf bij je’ van theatermaker Abbie Chalgoum gaat over de gevolgen van het huiselijk geweld, dat hij als kind meemaakte. ‘Ik dacht dat ik de mishandelingen wel had verdiend.’

Acteur Abbie Chalgoum (44) groeide op met een gewelddadige vader. Eenmaal volwassen kreeg last van een zware depressie, stemmen in zijn hoofd en overmatig drankgebruik. Chalgoum hield niet minder van zijn vader, maar vooral minder van zichzelf. Hij deed twee zelfmoordpogingen. Het aangrijpende verleden van Chalgoum is onderwerp van de theatervoorstelling Ik blijf bij je van toneelgroep Maastricht, die dit voorjaar in reprise is gegaan, vertelt Chalgoum. In 2021 verscheen zijn gelijknamige autobiografie.

Wanneer Chalgoum van school thuiskwam, hoorde hij altijd zijn moeder in de keuken oude Marokkaanse liedjes zingen. ‘We waren dan eventjes alleen samen thuis. Tijdens het zingen keek ze mij aan en zong ik de liedjes met haar samen. Het ontroerde mij. De woorden ‘ik hou van je’ heb ik nooit van haar gehoord, maar ik kon ontzettend van haar zang genieten. Deze momenten, die wij alleen samen hadden, waren spaarzaam. Ze vertaalt nog steeds haar liefde in de vragen die ze aan mij stelt, de gesprekken die zij met mij voert en de woorden die ze kiest om mij goed te laten voelen. Hiermee voel ik dat ze van mij houdt en de taal van de liefde zie ik terug in haar glinsterende ogen.’

Terugdenkend aan vroeger vertelt hij verder. ‘Ik hield van kleins af aan van toneelstukjes spelen. Regelmatig speelde ik op zondagochtend op mijn slaapkamer verschillende karakters die ik op dat moment bedacht voor mijn broers en zus. Het was altijd gieren en brullen van het lachen.’

Ondanks de liefde van zijn moeder en de gezelligheid met zijn broers en zus was het thuis niet veilig. Het gezin werd fysiek en mentaal mishandeld door Abbies vader. ‘Wij liepen thuis vierentwintig uur per dag op onze tenen. Het werd pas veilig als we buitenshuis waren. Ik was dan bezig met de gedachten: hoe laat is mijn vader thuis? Welke dienst draait hij nu? Ik probeerde thuis te zijn voordat hij thuiskwam, om mij alvast in mijn slaapkamer te verstoppen. Dat was het leven.’

‘Ik had alcohol nodig om de stemmen in mijn hoofd te dimmen’

Ook begreep Chalgoum niet waarom niemand uit zijn omgeving ingreep. ‘De fysieke mishandelingen waren op mijn lichaam te zien. Maar niemand van de leerkrachten op school durfde er vragen over te stellen. Misschien dachten ze dat het iets cultureels was en dat het bij ons hoorde. Omdat ik ongezien bleef, ben ik minder van mijzelf gaan houden én dacht ik, als kind, dat ik de mishandelingen wel had verdiend.’

Chalgoum had een masker opgezet dat hij niet kon afzetten. ‘Ik dacht dat als ik mijn verhaal ging vertellen, iedereen mij zou verlaten. Ik ben opgegroeid in een schaamtecultuur. Omdat ik niet over de mishandelingen durfde te praten leken de stemmen in mijn hoofd van buiten te komen. Ik had alcohol nodig om de stemmen in mijn hoofd te dimmen.’

Vervolgens neemt Chalgoum een diepe zucht. ‘Het was vroeger een zoektocht. Ik heb nooit vanuit huis geleerd hoe ik de woorden moest geven aan mijn gevoelens. Als kind was ik op zoek naar wie ik ben en waar ik bij pas. Helaas was er geen ruimte voor mijn zelfontwikkeling. Mijn zoektocht werd steeds lastiger, omdat ik mijzelf aan iedere ander ging aanpassen.  Voor de buitenwereld was ik later, als jongvolwassene, die knuffelmarokkaan, die docent en die politieke actieveling. Ik deed en was van alles, behalve mijzelf zijn.’

Er valt een korte stilte en Chalgoum begint te huilen. ‘Ik ben bang dat ik net als mijn vader word, omdat ik qua uiterlijk als twee druppels water op hem lijk. Het is zo eng wanneer ik in de spiegel kijk. Ik wil hem graag zijn, maar niet zoals hij is. Omdat ik niet ben opgegroeid met de woorden ‘ik hou van je’ en het niet automatische gaat, moet ik elke dag bewust tegen mijn dochter zeggen dat ik van haar hou. Ik heb namelijk een voorbeeld hoe het niet moet zijn.’

‘Helaas is het gesprek aangaan met mijn vader nooit gelukt’

‘Ik ben zo dankbaar dat mijn moeder en mijn zus mij op een cruciaal moment erdoorheen hebben gesleurd. Ze waren er niet fysiek bij, maar ze hebben wel ervoor gezorgd dat ik niet van die touwbrug ben afgesprongen. Hoe gek het ook mag klinken, ik ben dankbaar dat ik vooralsnog voor de liefde, die niet in woorden werd vertaald, heb gekozen’, vertelt Chalgoum. Hij veegt zijn tranen weg.

‘Helaas is het gesprek aangaan met mijn vader nooit gelukt. Ik weet ook niet waarom. Misschien is hij depressief. Of heeft hij ook demonen? Ik heb genoeg pijn gehad, door en voor hem. Dit omdat het hem niet lukte om liefde aan mij te geven. Nu ik mijn verhaal heb gedeeld met de wereld kan ik zeggen dat ik het hem min of meer heb vergeven. Ik ben eroverheen. Ik wil mijn pijn in kracht omzetten’, zegt Chalgoum.

Zijn autobiografische verhaal Ik blijf bij je (Prometheus, 2021) was een groot succes. Nu is er de theaterproductie. ‘Mijn missie was om de kleine Abbies te bereiken. Inmiddels zijn het ook volwassenen die zich herkennen in mijn verhaal. Ik krijg nog zo vaak via social media berichten binnen van mensen die vertellen te zijn geraakt. Nooit zal ik vergeten dat iemand tegen mij zei: ik heb nog niet de woorden kunnen vinden om mijn gevoel te vertalen, maar dat doe jij nu voor mij. Zulke reacties geven mij de kracht om mijn verhaal te blijven vertellen. Dit doe ik nu in het theater, waar alles zo puur aanvoelt. Daarmee is het ook ooit begonnen. Het toneelspelen in mijn slaapkamer en het moment dat ik mijn pijn heb gedeeld. Dat verbrak de eenzaamheid.’

De solovoorstelling Ik blijf bij je van toneelgroep Maastricht is tot en met 26 mei te zien in de Nederlandse theaters.

Klagen over de BBB kost 50 euro

0

De BoerBurgerBeweging (BBB) heeft een nieuwe klachtenregeling. Het indienen van een klacht kost 50 euro, voor de ‘behandelingskosten’.

Volgens BBB-kenner Chris Aalberts laat de klachtenregeling mooi zien ‘hoe de BBB als partij – of zeg maar gewoon als vriendenkliek – functioneert’. De partij kent allesbehalve een gezonde interne partijdemocratie.

Hij vervolgt: ‘De BBB is een gesubsidieerde politieke partij met een ruim budget en geld voor van alles en nog wat, maar niet voor een goede klachtenafhandeling. Klagers krijgen het geld pas terug als hun klacht ontvankelijk wordt verklaard.’

Veel klachten zijn bij voorbaat niet ontvankelijk. Dat zijn klachten over ‘het gevoerde beleid door bestuur of fractie’. Ook klachten over het ‘voltallige bestuur of fractie’ zijn niet ontvankelijk.

‘Hier maakt het bestuur van BBB zichzelf dus grotendeels onaantastbaar voor kritiek’, concludeert Aalberts. ‘Het is niet duidelijk wat ‘beleid’ is en dat kan daarmee betrekking hebben op heel veel handelingen van een of meerdere bestuursleden. Als dat nog niet genoeg is, zijn klachten ook niet ontvankelijk als deze ‘als zodanig door de klachtencommissie [zijn] aangemerkt, waarbij de klachtencommissie haar beslissing dienaangaande motiveert.’ Zo’n passage kan iedere klacht niet ontvankelijk maken.’

Chris Aalberts is een deskundige op het gebied van nieuwe politieke partijen. Hij publiceerde eind 2021 een boek over het disfunctioneren van Forum voor Democratie. Hij houdt zich nu vooral bezig met de BBB en de progressieve pan-Europese partij Volt.

VN-resolutie aangenomen tegen islamofobie

0

De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties een heeft een resolutie aangenomen om islamofobie wereldwijd terug te dringen.

De nieuwe resolutie, ingediend door Pakistan, roept onder meer op tot gecoördineerde actie om het aanhoudende geweld tegen moslims te bestrijden en verzoekt de secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN) een speciale gezant te benoemen die als taak heeft om islamofobie te bestrijden. De resolutie werd op vrijdag 15 maart aangenomen, op de Internationale Dag ter Bestrijding van Islamofobie.

Secretaris-generaal António Guterres verklaarde dat digitale platforms haatdragende inhoud moeten modereren en gebruikers moeten beschermen tegen intimidatie. ‘Haatzaaiende online uitlatingen voeden het echte geweld.’

De VN-chef veroordeelt religieuze discriminatie in het algemeen, ook van joden en christenen. ‘We moeten onverdraagzaamheid in al zijn vormen het hoofd bieden en uitroeien. Leiders moeten opruiende discoursen veroordelen en de godsdienstvrijheid beschermen. Laten we ons samen inzetten voor het bevorderen van wederzijds respect en begrip, het bevorderen van de sociale cohesie en het opbouwen van vreedzame, rechtvaardige en inclusieve samenlevingen voor iedereen.’

Grote toename

Volker Türk, Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN, zei dat in West-Europa en de Verenigde Staten islamofobie schrikbarend is toegenomen, met een stijging van 600 procent in sommige landen. Westerse landen moeten gevallen van islamofobie apart registreren en zich inspannen om intolerantie tegen moslims tegen te gaan, aldus Türk.

Ook de Mensenrechtenraad van de VN maakt zich zorgen over de toenemende islamofobie. ‘Over de hele wereld zijn we getuige geweest van aanvallen op moskeeën, culturele centra, scholen en zelfs privé-eigendommen van moslims’, aldus experts van de raad.

Hierbij richten de experts hun pijlen vooral op Israël. ‘Tijdens deze heilige maand Ramadan zijn we geschokt dat Israël nog steeds weigert adequate humanitaire hulp en voedselhulp toe te laten voor de voornamelijk islamitische burgerbevolking in Gaza, ondanks de wijdverbreide honger en tekenen van ernstige ondervoeding.’ De deskundigen noemen daarnaast het vernietigen van moskeeën in Gaza en het beperken van de toegang tot de al Aqsa-moskee in Jeruzalem voor gelovigen.

15 maart is twee jaar geleden uitgeroepen tot de Internationale Dag ter Bestrijding van Islamofobie. Op deze dag in 2019 vermoordde de extreemrechtse terrorist Brenton Tarrant eenenvijftig moslims in Nieuw-Zeeland, een daad die de wereld schokte.

Laatste koosjere slagerij in Nederland failliet

0

De laatste koosjere slager in Nederland, Slagerij Marcus, is failliet verklaard. Daarmee komt een einde aan een eeuwenlange traditie van koosjer vlees in Amsterdam. Zo schrijft Het Parool

Rabbijn Shmuel Katz van de joodse Gemeente Amsterdam (NIHS) vindt het treurig en denkt dat het failliet als een bom in zal slaan bij de gemeenschap, die al een enerverende tijd meemaakt. Vermoedelijk refereert hij aan de oorlog in Gaza en de toenemende polarisatie in Europe als gevolg van deze oorlog.

Vanuit het moederbedrijf, de vleesverwerker Gelkos, werden vanuit de Westpoort koosjere producten geleverd aan vele restaurants, ziekenhuizen, maar ook aan Albert Heijn en Jumbo in Buitenveldert. Dit ging niet meer vanwege rode cijfers.

Het verbod op de export van ritueel geslacht vlees in 2016 zorgde voor kopzorgen bij de joodse slager. Het leidde tot veel rompslomp in regelgeving, kostenstijgingen en maakten het niet meer aantrekkelijk om door te gaan.

‘We kunnen producten uit het buitenland halen, maar die zijn ingevroren en niet vers. We hopen op een structurele oplossing’, zegt rabbijn Katz. Of het nog lukt om in Amsterdam iets op te starten weet ik niet. Alle regels maken het bedrijf ook minder aantrekkelijk voor een andere partij. Maar met een goed businessmodel moet er plek zijn voor een joodse slager. Die zullen we absoluut steunen.’

‘Ik ga niet meer klagen over het weer’

Elke maand gaat de Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: Sari Akminas (38 jaar) uit Syrië. Of liever gezegd: Sari Ekminas.

Toen hij kort voor zijn vertrek uit Syrië zijn nieuwe paspoort kreeg, zag hij dat er een spelfout in zijn naam zat. De ambtenaar maakte duidelijk dat het dít paspoort werd of helemaal geen paspoort. Aangezien hij in een lastig parket zat en weg wilde, ging hij noodgedwongen akkoord met Ekminas.

Sari Akminas schreef voor Baladna, de eerste dagelijkse Engelstalige krant in Syrië, die populair was onder bijvoorbeeld expats. Alles veranderde toen in 2011 de oorlog uitbrak, de economie achteruit ging en de advertentieverkoop terugliep. Baladna bracht nieuws, maar ook er stonden ook lifestyleartikelen in. De Arabische versie van Baladna bestaat nog online.

‘Ik voelde me in Syrië niet veilig meer, zeker niet nadat er geprobeerd was om me te ontvoeren. Daarom had ik mijn auto verstopt en mijn baard laten staan om niet herkend te worden. In 2013 heb ik Syrië verlaten en ben ik naar Turkije gegaan. Daar heb ik familie. Ik werd verkoper. Geen werk waar mijn hart ligt, maar de schoorsteen moest roken. Maar in Turkije was er geen toekomst voor mij als ongedocumenteerde. Ik had er nooit over nagedacht om naar Europa te gaan, maar een vriend en ik hebben toch die keuze gemaakt. Voor mij werd het Duitsland of Nederland. Ik koos voor het laatste land. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik had op internet en sociale media vaak afbeeldingen gezien van Amsterdam en van de grachten. Dat leek me wel wat. Die vriend van me is ook naar Nederland gekomen, maar we reisden niet samen.’

Vluchtroute met vijf sterren

Sari beschrijft zijn vlucht naar Nederland als een route met vijf sterren. ‘Ik kon kiezen tussen zorgen dat ik wat geld had en een fake-ID scoren in Griekenland, of een niet ongevaarlijke weg afleggen door Oost-Europa, die deels te voet was. Die laatste optie wilde ik vermijden. Eerst ben ik vanuit Turkije naar Griekenland gevlogen. In dat land heb ik valse identiteitspapieren bemachtigd. Op de luchthaven ging het bijna mis. Als je in Griekenland betrapt wordt op het hebben van valse papieren moet je de cel in, maar er was een cellentekort. Na twee uur te zijn vastgehouden op het vliegveld kon ik weer gaan. Een medewerker gaf me het advies om het nog een keer te proberen. Hij begreep dat ik niet voor niets wilde vluchten, maar hij moest zijn werk doen. Bij de tweede poging ben ik weer betrapt, maar bij de derde poging lukte het om Athene te verlaten.’

‘Als je in Griekenland betrapt wordt op het hebben van valse papieren moet je de cel in’

Eenmaal op Schiphol meldde Sari zich bij de politie als asielzoeker, maar hij scheurde de valse papieren in stukjes en gooide ze in verschillende prullenbakken. ‘Ik had op Facebook gelezen dat dit de beste aanpak was. Later vroegen mensen aan me waarom ik die valse papieren niet had verkocht, maar ik denk niet op die manier. Ik wilde niet dat er misbruik van gemaakt kon worden, vandaar deze keuze. Ik heb ook eerlijk gezegd dat ik op valse papieren had gereisd en wat ik met die papieren had gedaan.’

Op Schiphol werd hij door de marechaussee meteen naar het kantoortje van de IND gebracht. ‘Een dame was heel erg aardig. Ze kalmeerde me en zei dat ik nu veilig was. Het was de eerste keer dat ik iemand van de politie ontmoette die aardig was. In Syrië ging dat heel anders.’

Wat hij ook op Facebook had gelezen was dat je niet zomaar weggestuurd kon worden als je uit een oorlogsgebied kwam, plus wat je moest zeggen en wat er met je ging gebeuren. Ik kreeg een dagkaart voor de trein en een plattegrond met aanwijzingen hoe ik in Ter Apel moest komen.’

Kennismaken met hagelslag

De volgende dag kreeg Akminas wat hij noemt ‘zijn eerste cultuurshock’. Het ontbijt werd geserveerd om 06.00 uur en de lunch bestond uit… een broodje kaas en een glas melk? ‘In Syrië eet je tussen de middag warm. Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en eet ik ’s avonds warm eten. Ik maakte ook kennis met hagelslag. Een dag nadat ik in Ter Apel was aangekomen arriveerde mijn vriend. We hebben aan het COA gevraagd of we bij elkaar konden blijven. Dat bleek uitvoerbaar. Na twee nachten in Ter Apel waren we een maand in Budel en vervolgens in een azc in Doetinchem. Daar was het erg druk. We zijn er een maand gebleven en onze eerste gesprekken met de IND vonden er plaats. Verder hadden we binnen een paar weken een burgerservicenummer. Nu is de wachttijd hiervoor veel en veel langer.’

Na Doetinchem ging het tweetal naar Almere. Alleen was zijn vriend niet langer zijn vriend, maar zijn zwager. De vriend had gevraagd of hij met de zus van Sari zou mogen trouwen. Sari wist dat zijn zus deze man wel zag zitten. Het paar trouwde via Skype, want de zus van Sari was nog in het buitenland. ‘We konden alleen het bovenlichaam van mijn zus zien en zij dat van ons. Onze ‘bovenkant’ was heel netjes gekleed, maar het was erg warm en aan onze benen droegen we shorts.’

Na een tijdje kreeg Sari een huis aangeboden in Oosthuizen, een dorpje bij Volendam. ‘Er woonden veel oudere mensen, de bus kwam twee keer per uur en het huis was veel te groot voor mij. Toch accepteerde ik het, ook al wilde ik in een grote stad wonen. In de periode die volgde, heb ik keihard gewerkt om zo snel mogelijk Nederlands te leren, in te burgeren en mijn rijbewijs te halen. Ik mocht maximaal 20 euro per week aan boodschappen besteden. Zo lukte het me om te sparen voor mijn rijlessen en later een auto.’

Abu Dhabi

Hij vond in Nederland verschillende keren werk dat in het teken stond van asielzoekers in zowel Amsterdam, Utrecht als Rotterdam. Soms was het een match, soms niet. Op een moment voelde Sari toch de behoefte om weer eens in een ander land te wonen. De temperatuur speelde daarbij een rol. ‘Ik wilde geen kou, maar warmte. Mijn zus woont in Abu Dhabi en stelde voor om daar naartoe te komen. Ik kende nog meer mensen daar. De salarissen in Abu Dhabi zijn goed, maar er is geen sociaal werk. Er zijn immers geen arme mensen. In die periode steeg de olieprijs behoorlijk. Ik zat met mijn familie in een restaurant en vroeg me hardop af hoe dat kon in een olieland.’

Hij moest meteen zijn mond houden. Anders zou iedereen aan tafel gedeporteerd kunnen worden. Zoiets kon je niet zeggen.

Vier sollicitatiegesprekken

‘Ik was bezig met online solliciteren in Abu Dhabi, maar ik kreeg geen enkele reactie. Uiteindelijk solliciteerde ik vanuit Abu Dhabi op banen in Nederland. Binnen een paar uur kreeg ik het eerste telefoontje. Ik besloot om niet meer te klagen over het weer en terug te gaan. In Nederland had ik vier sollicitatiegesprekken, waarvan eentje in het azc in Almere, waar ik zelf destijds verbleef als asielzoeker. Daar werd ik aangenomen en ik werk er nog steeds met veel plezier.’

‘Ik ben heel blij dat ik vast werk heb’

Sari gaat vol energie naar zijn werk. ‘Toen ik nog zelf in het azc verbleef, vroeg ik me af en toe af wat de mensen, die ik van achter de balie zag, voor werk zouden doen. Nu weet ik het, want ik doe het zelf. De BRP, de Basisregistratie Personen, de wekelijkse avondmeldplicht en ik help de bewoners van het azc met allerlei dingen. Ze zijn blij dat ik hun taal spreekt, omdat dit voor hen vertrouwd aanvoelt. Het is dankbaar werk.’

Nu weet Akminas zeker dat hij hier blijft. ‘Nederland is een van de beste landen in de wereld. Je hebt werk, je kunt geld verdienen en er is altijd een vangnet, bijvoorbeeld als je je baan kwijt zou raken. Ik ben heel blij dat ik vast werk heb. In Nederland bepaal ik mijn eigen route in plaats van te trouwen en kinderen te krijgen. In Syrië kan zoiets eigenlijk niet.’

Een van de redenen waarom hij zijn werk zo belangrijk vindt, is dat hij weet wat er in asielzoekers omgaat. ‘Ik zeg altijd tegen bewoners dat ze hun tijd in het azc goed moeten gebruiken. Het is een moeilijke tijd tussen mensen die je niet kent en die elk moment overgeplaatst kunnen worden of een huis krijgen. Dat weet ik. Maar ga plannen maken en voer ze uit zodra het kan.’

Wedstrijd Fenerbahçe-Trabzonspor eindigt met rellen op veld

0

De wedstrijd tussen de Turkse voetbalclubs Fenerbahçe en Trabzonspor is gistermiddag in een vechtpartij geëindigd.

Na het laatste fluitsignaal stond er 2-3 op het scorebord, Fenerbahçe had de uitwedstrijd tegen Trabzonspor gewonnen. Maar de spelers konden er niet lang van genieten. Plots stormden de fans van Trabzonspor woedend het veld op en vielen de Fener-spelers aan.

De Turkse nieuwssite Duvar toont bizarre beelden van het tafereel, dat zich zondag 17 maart in Trabzon afspeelde. Toen de spelers van Fenerbahçe in de middencirkel de overwinning wilden vieren, stormden hooligans van Trabzonspor het veld op. 

Op de beelden is te zien hoe Osayi-Samuel in bokshouding tegenover een hooligan van Trabzonspor staat, die hij later op de grond mept. Fener-spits Batschuayi deelt een achterwaartse karatetrap uit aan een ‘voetbalfan’. Daarna was de jacht op de Fener-spelers geopend. Onder bescherming van de politie werden ze van het veld gehaald.

Het is de uitkomst van oplopende spanningen in het Turkse voetbal waar met name de voorzitters, spelers en fans van Fenerbahçe en Galatasaray (de twee teams die kans maken op de het kampioenschap van de Süper Lig, de hoogste voetbaldivisie in Turkije) ook de rest van het land in meesleuren.

Er zijn intussen twaalf toeschouwers opgepakt, meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat nu een onderzoek is gestart naar de geweldsuitbarsting in Trabzon.

‘En toen gebeurde het. Ik nam een slokje water’

0

Elf jaar geleden deed ik, na een boycot van tien jaar, weer mee met de ramadan. Het voelde voor mij, maar ook voor familieleden en vrienden, als de zalige terugkeer van de verloren zoon.

Het roerige begin van deze eeuw – met de aanslagen op de Twin Towers in New York, de moord op Pim Fortuyn en Theo van Gogh en de westerse invasies in Afghanistan en Irak – was verwarrend voor een islamitische migrantenzoon.

Aan wiens kant sta je? Ben je een moslim of een Nederlander? Of de Turkse versie daarvan: ben je eerst Turks en daarna moslim? Of eerst moslim en daarna Turks? Het voelde alsof er van alle kanten aan mij werd getrokken en geduwd.

‘Het voelde alsof er van alle kanten aan mij werd getrokken en geduwd’

In 2003 kreeg ik een black-out, toen ik een referaat hield als geschiedenisstudent aan de Universiteit Leiden. Het vasten (als enige in de klas) was mij even teveel geworden. Gelukkig mocht ik van de docent naar het toilet om mij ‘op te frissen’. De witte studenten die giechelden toen ik wegliep kan ik nog steeds horen. ‘Waarom moest je nou precies op deze dag vasten?’, zei ik tegen mezelf in de spiegel, teleurgesteld en boos.

Ik las in die jaren regelmatig over ‘kansloze allochtonen’ op de arbeidsmarkt en over ‘probleemwijken’, berichten die ik demotiverend vond. Ik pendelde elke dag van Slotervaart naar hartje Leiden om daar colleges te volgen, met het oog op een succesvolle toekomst.

‘En toen gebeurde het. Ik nam een slokje water’

En toen gebeurde het. Ik nam een slokje water en brak die dag niet alleen met de ramadan maar ook met de islam. Een diepe snee in mijn religieuze wortels, die nog steeds pijn doet. Ik liep weer terug naar de klas en nam vooraan plaats. De docent keek me verbaasd aan. ‘Wil je doorgaan?’ En of ik dat wilde doen. Ik praatte weliswaar niet als Brugman, maar had me wel voorbereid en wist mijn presentatie succesvol af te ronden. Ik kreeg zelfs complimentjes van die giechelende meiden in de klas.

De breuk met de ramadan was het startschot voor mijn verandering. En omdat ik het niet zo goed kon verwoorden, al helemaal niet in het Turks, praatte ik niet meer met mijn vader of broer. Ze hadden me niks te bieden, dacht ik.

‘Veel beter toch dan een stinkende ramadanbek in de trein?’

De boeken die ik las waren een vlucht uit de omstandigheden waarin ik me bevond. Ik fantaseerde over een intellectuele lancering uit Amsterdam Nieuw-West, naar een plek aan tafel bij Pauw & Witteman. Veel beter toch dan een stinkende ramadanbek in de trein?

Tja, dat viel dus vies tegen. Nederland was te klein en krampachtig voor al die afgestudeerde allochtonen met een grote mond. Vijf jaar gestudeerd en een masterscriptie over de Armeense genocide op zak, maar nog steeds zat ik tussen de werkloze Marokkanen en Turken.

Ik was veranderd. Ik had gekozen voor Nederland en ‘vrijheid’, maar Nederland niet voor mij. Zo voelde het althans.

In 2013 liet ik een baard staan en ik deed weer mee aan de ramadan. Ik kreeg vrede met mijn islamitische en Turkse roots. Met mijn broeders en zusters, die ondanks alles er het beste van wilden maken in Nederland.

‘Integratie moet van twee kanten moet komen’

Met een nieuwe activistische drive raakte ik overtuigd van het feit dat ‘integratie’ van twee kanten moet komen. Gelijk oversteken, terwijl elke vorm van racisme wordt bestreden. En dan heb ik het niet alleen over antisemitisme, waar moslims categorisch van worden beticht, terwijl ze vaak slechts kritiek op de staat Israël hebben. Je bent toch ook niet meteen islamofoob als je de Turkse staat bekritiseert?  

Het doet me verdriet dat er na twintig jaar weinig is veranderd, en rechtse politici en media mij en andere allochtonen nog steeds weten te segregeren van onze witte generatiegenoten. Dat is helaas de realiteit waarin we leven. Maar goed, vrij vertaald naar de rapper DMX zeg ik dan: ‘To live is to suffer. To survive, well, that’s to find meaning in the suffer’. 

Fijne ramadan allemaal! 

Onrust binnen de PvdA over aanpak antisemitisme

0

Een groep bezorgde PvdA’ers heeft een motie opgesteld waarin ze de partij oproepen concrete stappen te ondernemen tegen het toenemende antisemitisme in Nederland, binnen de PvdA en binnen de samenwerking met GroenLinks. ‘In ons dagelijks leven ervaren ik en andere Joodse mensen antisemitisme’, zegt Keren Hirsch, een van de initiatiefnemers in een interview met de Kanttekening.

Keren Hirsch © Wouter Zaalberg

In de motie wordt de PvdA gevraagd te erkennen dat de strijd tegen antisemitisme nu meer dan ooit noodzakelijk is en direct op te treden tegen antisemitische uitspraken van eigen leden. Dit moet de partij doen in samenwerking met GroenLinks en in gesprek met de Joodse gemeenschap, binnen en buiten de partij. Ook stelt de motie een adviesorgaan voor van leden van alle geloofsovertuigingen.

Vorige week vrijdag noemde GroenLinks-PvdA-Kamerlid Kati Piri het bezoek van de Israëlische president Yitzhak Herzog voor de opening van het Holocaustmuseum ‘ongewenst’. Zij zei dit namens de fractie, waarop onenigheid ontstond binnen de partij. Ronny Naftaniel, oud-directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël, bedankte hierom als PvdA-lid.

‘Ik spreek mij uit tegen antisemitisme’

De motie tegen antisemitisme is ingediend door Reshma Roopram, Keren Hirsch, Gerdi Verbeet, Tjeerd Ritmeester, Lilit Zeltsburg, Samuel de Leeuw, Jurriaan Fransman en voormalig CIDI-directeur Hanna Luden. Het protest bij het Holocaustmuseum in Amsterdam op 10 maart was de directe aanleiding van de motie, vertelt Keren Hirsch, stadsdeelcommissielid in Amsterdam-Zuid.

‘Soms word ik op straat uitgescholden voor ‘kankerjood”

‘In ons dagelijks leven ervaren ik en andere Joodse mensen antisemitisme. Ik draag zichtbaar een davidster. Soms word ik daardoor op straat uitgescholden voor ‘kankerjood’. Na 7 oktober werd de haat erger, vooral op sociale media. Mensen zeiden dat ik ook verkracht moest worden en wilden mij dood. Ook andere Joodse Nederlanders ervaren antisemitisme. De gebeurtenissen van afgelopen zondag rond de opening van het Holocaustmuseum waren voor mij de druppel die de emmer deed overlopen.’

Samen met haar vriendin Reshma Roopram stelde Hirsch de tekst op van de motie, die inmiddels meer dan honderd steunbetuigingen heeft gekregen, volgens Hirsch het bewijs dat het onderwerp leeft. ‘Ik spreek mij uit tegen antisemitisme. Ik krijg daarom veel haat over mij heen, maar ook veel steunbetuigingen.’

De demonstratie

Uit de video’s die zijn gemaakt van de demonstratie van afgelopen zondag blijkt niet dat er antisemitische leuzen zijn geroepen. Een boze demonstrant riep ‘kankerzionisten’, niet ‘kankerjoden’. Er is ook geen bewijs dat er ‘Juden Raus’ is geroepen, stelt de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema.

Hirsch ziet dit toch anders. ‘Ik ben zelf niet op de demonstratie geweest, maar heb mensen gesproken die mij vertelden dat ze voor ‘kankerjood’ werden uitgemaakt. Dit is inderdaad niet op beeld vastgelegd. Ik vind termen als ‘kankerzionist’ ook fout, ook al is dit niet strafbaar. En de leuze ‘From the River to the Sea, Palestine will be free‘ ook. Het merkwaardige is: de activisten die dit roepen vinden Zwarte Piet wel racisme – terecht trouwens – omdat er veel zwarte mensen zijn die Zwarte Piet als racistisch ervaren. Maar als Joodse mensen ‘From the River to the Sea‘ als een bedreigende leuze ervaren geven ze geen thuis.’

‘Ik vind het verschrikkelijk wat daar nu plaatsvindt’

Hirsch weerspreekt dat de motie tegen antisemitisme ‘rechts’ zou zijn, of een afleiding om het maar niet te hebben over wat er nu in Gaza gebeurt. ‘Ik vind het verschrikkelijk wat daar nu plaatsvindt. Veel mensen die mij niet kennen menen te weten dat ik dat allemaal prima vind, omdat ik – voor 7 oktober trouwens – te zien was met een Israëlische vlag. Maar die foto was genomen tijdens een protest tegen de Israëlische regering. Ik ben voor het bestaansrecht van Israël. Maar dat betekent niet dat ik de huidige Israëlische regering steun, of haar beleid.’

In de motie worden Israël en Palestina niet genoemd. ‘Dat is een bewuste keuze’, legt Hirsch uit. ‘Het gaat om antisemitisme. Daartegen moeten we ons uitspreken als PvdA. Ik ben afgelopen week naar het Holocaustmuseum geweest. Daar laten ze heel goed zien hoe de nazi’s in Nederland stap voor stap anti-Joodse maatregelen namen. Het gebeurt altijd stap voor stap.’

De motie zal worden besproken op het PvdA-congres, dat op 20 april plaatsvindt.

Halsema: ‘Demonstratie in Amsterdam was niet antisemitisch van aard’

0

Volgens Femke Halsema was de demonstratie afgelopen zondag in Amsterdam niet antisemitisch van aard. Dit schrijft de burgemeester in een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad. Denk-raadslid Sheher Khan zette de brief op X.

De demonstratie was gericht tegen de komst van de Israëlische president Yitzhak Herzog, niet tegen het Holocaustmuseum, aldus Halsema. Ze schrijft verder dat er geen ‘wanordelijkheden’ waren. Hoewel er ook een klein groepje pro-Israëlische demonstranten was, achter dranghekken, was er geen moment sprake van een dreigende fysieke confrontatie met de pro-Palestijnse demonstranten.

Er werden uiteindelijk twaalf mensen aangehouden, onder andere voor bekladding, vernieling en verstoring van de openbare orde bij het Waterlooplein. Echter, er zijn geen strafbare uitingen geconstateerd tijdens de opening van het museum, zegt Halsema. ‘De afgelopen dagen is gesteld dat er bijvoorbeeld ‘Juden Raus’ en kankerjoden is geroepen. Dat is op de dag zelf en achteraf nog niet geconstateerd.’ Mochten er toch nog bewijzen komen, dan zal het Openbaar Ministerie dat onderzoeken, schrijft de burgemeester.

Eergisteren schreef Volkskrant-columnist Asha ten Broeke op X dat ze een ‘onderzoekje’ had gedaan naar mogelijke antisemitische uitlatingen maar niets had gevonden. Het enige ‘bewijs’ was een video waar een demonstrant iets onduidelijks riep met het woord ‘kanker’ erin. Volgens Ten Broeke zei de demonstrant geen ‘kankerjoden’ maar ‘kankerzionisten’.  Dat is geen antisemitisme.

Meer dan duizend demonstranten protesteerden op zondag 10 maart tegen de Israëlische president Yithzak Herzog, die de eer had het Holocaustmuseum te openen. Volgens critici heeft Herzog controversiële uitlatingen gedaan, waarmee hij het Israëlische geweld tegen onschuldige burgers in Gaza zou legitimeren. De president stelde namelijk dat niet alleen Hamas schuldig is aan de gebeurtenissen van 7 oktober vorig jaar, maar ‘een hele natie’.

Ook zette Herzog zijn handtekening op een bom die het Israëlische leger vervolgens op Gaza afschoot. De Israëlische oorlog tegen Gaza heeft inmiddels aan meer dan 30.000  Palestijnen het leven gekost, waaronder meer dan 10.000 kinderen. Meer dan 12.000 mensen liggen bovendien nog onder het puin. Deskundigen, waaronder mensenrechtenadvocate Francesca Albanese, spreken daarom van genocide.