13.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 184

Beyoncé geeft countryhitlijst kleur met nieuwe song

0

De Afro-Amerikaanse zangeres Beyoncé heeft geschiedenis geschreven. Als eerste zwarte vrouw staat ze op nummer 1 in de Amerikaanse countryhitlijst met haar song Texas Hold ‘em

Het is een mijlpaal, want country is een muziekgenre dat gedomineerd wordt door witte mannen en vrouwen, zoals Johnny Cash, Dolly Parton en Taylor Swift. Beyoncé, die haar roots heeft in Texas en haar zangcarrière begon in een kerkkoor, is de eerste vrouwelijke artiest die zowel de R&B-hitlijst als de countryhitlijst in de Verenigde Staten heeft aangevoerd.   

Niet alle radiostations in het zuiden van de Verenigde Staten draaien het nummer van Beyoncé. Sommigen vinden dat haar song geen echt countrynummer is. Volgens 3FM is dat onterecht, want countrymuziek is ontstaan in de zwarte gemeenschap. Het is een combinatie van Afrikaanse muziekinstrumenten en liedjes die de tot slaaf gemaakten zongen op de plantages. Witte mensen pasten deze muziek een beetje aan en zo ontstond ‘country’, dat bijna uitsluitend door witte artiesten wordt gemaakt. De fans van Beyoncé hopen dat ze met haar song country opnieuw claimt voor de zwarte gemeenschap.

Vermiste Syrische activist opgepakt in Turkije

0

Turkije heeft de kritische Syrische mensenrechtenactivist Ahmed Katie opgepakt op verdenking van spionage voor de Franse inlichtingendienst. Hij werd al sinds november vermist en had openlijk kritiek op de verslechterde behandeling van vluchtelingen in Turkije. Zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.

De vermissing van de prominente voorvechter van Syrische vluchtelingenrechten in Turkije deed alle alarmbellen afgaan bij mensenrechtenorganisaties. Zijn advocaat, Halim Yılmaz, bevestigt nu aan Middle East Eye dat Katie op 12 december werd gearresteerd op ‘beschuldiging van spionage’.

De vrouw van Katie gaf echter aan dat ze haar man vanaf 30 november niet meer kon bereiken. Naar verluidt werd hij voor het laatst gezien toen hij zijn werk in Istanbul verliet voor een onderzoek van de Turkse politie. Volgens zijn vrouw zou hij onder druk zijn gezet door de Turkse autoriteiten vanwege zijn kritische berichtgeving.

Ook blijkt dat Katie voor zijn detentie al asiel had aangevraagd in Frankrijk. Turkse woordvoerders van de politie hebben geweigerd commentaar te geven op de zaak van Katie in antwoord op vragen van Middle East Eye.

In Turkije is de behandeling van vluchtelingen sinds langere tijd verslechterd. Aan het begin van de Syrische burgeroorlog was de islamistische regering van Erdogan nog welwillend tegenover Syriërs, die weer zouden terugkeren als het Assad-regime omver was geworpen. Toen dit niet gebeurde, sloeg de stemming bij islamistische Turken om. Onder seculiere Turken is het anti-Arabische sentiment al langer gemeengoed.

India verandert naam metrostation: van moskee naar tempel

0

Het Jamia Masjid metrostation in de Indiase stad Agra, genoemd naar de Jamia Moskee, heeft een nieuwe naam gekregen. Het metrostation is nu vernoemd naar de hindoeïstische Mankemeshwar tempel, die ook in de buurt van het station ligt. Dit schrijft Pakistan Today. 

De naamswijziging was een idee van de eerste minister van de Indiase deelstaat Uttar-Pradesh, Yogi Adityanath, die bekend staat bekend om zijn islamofobe uitlatingen. Hij is lid van de hindoe-nationalistische partij BJP van minister-president Narendra Modi.

Het station kreeg een nieuwe naam omdat het metronetwerk in Agra is aangepast. Volgende week zal premier Modi het vernieuwde netwerk feestelijk openen.

De hindoe-nationalistische machthebbers in India wissen de islamitische geschiedenis van het land steeds meer uit. Vorige maand opende Modi in Ayodha een hindoetempel op een plek waar eeuwenlang een moskee stond. Deze moskee, de Babri moskee, werd in 1992 gesloopt door een woedende hindoe-extremistische menigte.

Waarom is de hoofddoek bij ambtenaren een discussiepunt?

0

In navolging van Arnhem, Den Haag, Tilburg en Utrecht staat de gemeente Amsterdam nu  toe dat boa’s een hoofddoek dragen. Het onderwerp is een heet hangijzer dat raakt aan discussies over secularisme, neutraliteit en islamofobie.  

Met het besluit om de hoofddoek bij buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) toe te staan geeft het Amsterdamse College van B&W – na tweeënhalf jaar – uitvoering van een motie van Denk, die door de gemeenteraad van Amsterdam werd gesteund. 

Sheher Khan, de fractievoorzitter van Denk in Amsterdam, zei tegen de Kanttekening dat hij hoopte dat de politie in de toekomst ook religieuze symbolen toestaat. Een besluit waar de gemeente niet over gaat, maar de minister van Justitie. ‘Ik hoop dat de publieke opinie gaat schuiven.’ Maar ondanks het succes van DENK in Amsterdam zijn de meningen in Nederland hierover verdeeld. 

Socioloog Hans de Vries is voor een neutrale publieke ruimte als principiële secularist, en daarom tegen de hoofddoek bij boa’s. Hij was van 2012 tot 2022 voorzitter van de Atheïstisch Seculiere Partij (ASP), een politieke partij die een strikt seculiere samenleving voorstond en enkele keren – tevergeefs – geprobeerd heeft om in de gemeenteraad van Deventer verkozen te worden. ‘Wij waren als ASP heel duidelijk’, vertelt De Vries hierover. ‘We stonden voor het seculiere, verlichte standpunt. Hiermee zijn we de politiek ingegaan. Onze standpunten werden door andere seculiere partijen wel verdedigd, maar niet zo expliciet en vaak ook niet zo consequent.’ 

‘Ik leg mijn opvattingen niet aan anderen op, dat doe je wel als je statements maakt’

Maar waarom is De Vries tegen de hoofddoek bij boa’s? ‘In Nederland zijn staat en kerk gescheiden’, legt hij uit. ‘Als je werkt bij de politie, de brandweer of de rechtbank dan behoor je religieus neutraal te zijn. Het begrip ‘uniform’ zegt het eigenlijk al. Dat is uniform, geldt voor iedereen. Religieuze uitingen – zoals een hoofddoek, een tulband, een keppeltje of een kruisje – brengen deze neutraliteit in gevaar. Het is religieuze propaganda, religieuze colportage.’ 

De Vries ziet geen principieel verschil tussen religie en ideologie. ‘Voor mij is dat eigenlijk hetzelfde’, legt hij uit. ‘Ik mag als ambtenaar in functie ook geen reclame maken voor Extinction Rebellion of de boerenprotesten. En dat is volkomen terecht.’ Hij illustreert zijn punt met een persoonlijke anekdote. ‘In de jaren zeventig was ik gemeenteambtenaar. Ik was en ben pacifist. Mijn handtekening bevatte vroeger het vredessymbool, daar ondertekende ik ook officiële documenten mee. Totdat een leidinggevende hier iets over zei, dat ambtenaren in functie neutraal moeten zijn. Toen heb ik mijn handtekening aangepast. Want ik begreep dat hij gelijk had. Je moet je eigen overtuigingen thuislaten als je voor de overheid werkt.’ 

De Vries benadrukt dat hij niet tegen religie is. ‘Geloof is een individuele keuze. Ik ben een atheïst en een pacifist. Maar ik leg mijn opvattingen niet aan anderen op. Dat doe je wel als je statements maakt, zoals het dragen van een kruisje of een tulband, het verwerken van het vredesymbool in je handtekening of het dragen van een hoofddoek. Dit mag je doen trouwens, maar niet namens de overheid.’    

Waarom is religie een probleem? 

Jurist en arabist Maurits Berger, hoogleraar Islam en het Westen aan de Universiteit Leiden, ziet dit toch anders. ‘We fixeren ons, als het over neutraliteit gaat, heel erg op religie, niet op gender of andere vormen van identiteit’, zegt hij. ‘We willen juist meer gekleurde en vrouwelijke rechters. Maar als ze een hoofddoek dragen is dat een probleem.’

Het argument dat religie een keuze is, in tegenstelling tot je huidskleur of gender, vindt Berger niet valide. ‘Als religie inderdaad een keuze is, dan begrijp ik de achterliggende argumentatie nog steeds niet. Waarom moet alleen religie geproblematiseerd worden? Als ik een witte man ben en voor de rechter sta, en alle rechters zijn van kleur, is dat dan een probleem? Of een man die beschuldigd wordt van verkrachting die voor moet komen bij vrouwelijke rechters? Rechters hebben hun opvattingen en emoties, maar zij zijn professionals, zij zijn getraind om daarmee om te gaan. En als rechters zelf het gevoel hebben dat ze een zaak niet kunnen doen omdat ze te emotioneel betrokken zijn, dan kunnen ze vragen of iemand anders het wil doen.’

‘Kun je professioneel zijn als je gelovig bent? Natuurlijk’

Het principe van neutraliteit is ‘een abstractie, een politiek-juridische constructie’ aldus de hoogleraar. ‘Ik wil weten wat mensen bedoelen als ze beginnen over de scheiding tussen kerk en staat. Dit principe staat niet eens in de wet.’ Waar het volgens Berger om gaat is dat je neutraal bent in je professionaliteit, hoe je mensen behandelt. ‘Neutraliteit als leuze is betekenisloos. Het moet gaan om ons vertrouwen in geüniformeerde dienst. Kun je professioneel zijn als je gelovig bent? Natuurlijk. Een officier van justitie, een diepgelovig christen, kreeg een keer een dossier over abortus en euthanasie in handen, zaken waar hij principieel moeite mee heeft. Zijn collega’s vroegen hem of hij dit wel aankon. Hij antwoordde bevestigend. Hij maakte een scheiding tussen zijn persoonlijke overtuiging en zijn professie. En hij schijnt dat uitstekend gedaan te hebben.’ 

Volgens islamofobie-onderzoeker Ineke van der Valk, tot haar pensionering verbonden aan de Universiteit Leiden, moeten we het debat over de hoofddoek niet los zien van twintig jaar hetze tegen de islam. ‘In Media als GeenStijl en PowNews bijvoorbeeld werd de islam jarenlang aangevallen, zo liet mijn onderzoek uit 2018 zien. De islam als politieke bedreiging en de islam als culturele bedreiging waren twee frames waarin dit gebeurde. Voor het laatste is de hoofddoek een belangrijk symbool. Op GeenStijl heetten hoofddoeken onder meer ‘SS uniformen van de moslim meisjes’. 

Van der Valk spreekt over een ‘krankzinnig discours’,  waarmee de lezers van GeenStijl jarenlang zijn bestookt. ‘Bewust of onbewust heeft het moslimvijandige discours waar dit een voorbeeld van is, veel invloed gehad op de meningsvorming over de hoofddoek.’ De onderzoeker wijst in dit verband op het feit dat VVD-minister van Justitie Dilan Yesilgöz, die het toestaan van de hoofddoek bij de politie nu tegenhoudt, vroeger een graag geziene gast was bij PowNews.  

‘Het tijdperk van de witte mannen is voorbij’

Veranderde samenleving

De samenleving is veel meer divers geworden, vervolgt Berger. ‘Het tijdperk van de witte mannen is voorbij. Zij bepalen niet meer hoe de geüniformeerde diensten eruitzien. Vroeger waren agenten allemaal man en wit. Nu zijn de hoofden boven het uniform allemaal anders. Die diversiteit aan uiterlijkheden is uniek. Maar dan zou je ook een hoofddoek moeten toestaan of een tulband. Dat is trouwens wel zo praktisch, want je kunt veel nieuwe mensen aannemen die anders geen agent worden.’ 

De politie en andere werkgevers mogen van Berger wel voorschrijven dat werknemers bijvoorbeeld geen piercings dragen, zichtbare tatoeages of blauw haar. ‘Dat heeft met decorum te maken. Ik kan dat begrijpen, al vind ik dat soort uiterlijkheden persoonlijk geen probleem. Ook agenten met piercings of tatoeages kunnen professioneel hun werk doen.’ 

Van der Valk: ‘Het is heel treurig dat het onderwerp zo gepolitiseerd is. De link die tegenstanders van de hoofddoek leggen met partijdigheid is onzin. Neutraliteit gaat over gedrag, niet over hoe je eruitziet. Want hoe neutraal waren die agenten eigenlijk, die op de vingers werden getikt vanwege racisme?’ 

Armeense dichter wordt bijgezet in Pantheon

0

De Armeense dichter Missak Manouchian, overlevende van de Armeense Genocide tijdens de Eerste Wereldoorlog en communistische verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog, krijgt een plekje in het Franse Pantheon, een eregalerij voor ‘belangrijke Fransen’. Zo meldt Trouw.

Zo is Manouchian, bijna tachtig jaar na zijn executie door de Duitsers, alsnog Frans geworden. Het land waar hij in zijn leven bewust voor koos én voor stierf als (stateloze) verzetsstrijder. Twee eerdere verzoeken voor een postume naturalisatie werden geweigerd.

Manouchian werd in 1906 in het Ottomaanse Adiyaman (zuidoosten van het huidige Turkije) geboren. Toen tijdens de Eerste Wereldoorlog het jong-Turkse regime een vernietigingscampagne startte tegen de Armeniërs, werd Manouchians vader voor zijn ogen doodgeschoten. Niet veel later kwam zijn moeder om van de honger in de door de Turken georkestreerde dodenmarsen naar de Syrische woestijn.

Uiteindelijk kwam hij, zoals zoveel overlevende Armeense kinderen, terecht in een Frans weeshuis in Libanon. Daar ontwikkelde hij zijn liefde voor de Franse literatuur en besloot hij dichter worden. Op zijn achttiende vertrok hij naar Frankrijk met zijn broer Garabed.

Als arbeider bij een autofabriek raakte hij betrokken bij de antifascistische beweging, waar hij zijn vrouw Mélinée Manouchian, eveneens een Armeens weeskind en genocide-overlever, ontmoette. Tijdens de Tweede Wereldoorlog sloot hij zich via het vreemdelingenlegioen van Frankrijk aan bij het verzet.

In november 1943 werd Manouchian opgepakt en samen met 22 kameraden gefusilleerd. Zijn vrouw, die in 1989 stierf, zal na de bevrijding van Frankrijk nooit meer trouwen en haar leven aan haar overleden man wijden als zijn belangrijkste biograaf.

Iran tegen corridor door Armenië

0

Iran is tegen het Turks-Azerbeidzjaanse plan voor een ‘directe landroute’ tussen de twee Turkstalige landen, omdat die ook direct over Armeens grondgebied loopt. ‘De Iraans-islamitische republiek is tegen grenswijzigingen. De territoriale integriteit van landen in de regio moet gerespecteerd worden’, aldus de Iraanse ambassadeur Mehdi Sobhani. Zo meldt de Turks-Armeense krant Agos.

De zogenoemde Zanzegur-corridor loopt over de Armeense kant van de grens die het land deelt met Iran, en scheidt de exclave Nahcivan van de rest van Azerbeidzjan.

‘Grenswijzigingen kunnen alleen plaatsvinden als beide landen daarmee instemmen en de territoriale integriteit wederzijds erkennen. Dit is onze finale houding’, aldus de Iraanse ambassadeur die verder de nadruk legt op het onderhouden van vreedzame betrekkingen en dialoog. ‘Zo kan vrede in de regio bereikt worden’, voegt hij toe.

Turkije en Azerbeidzjan plaatsen het idee van een anschluss tussen Nahcivan en Azerbeidzjan voortdurend op de agenda, al helemaal na de oorlogen om de enclave Nagorno-Karabakh (Artsakh voor Armeniërs), die Azerbeidzjan met hulp van Turkije heeft terugveroverd op de Armeniërs met alle gevolgen (de etnische zuivering van 100.000 Armeniërs uit de enclave) van dien.

Maar de Turkse ‘broederstaten’ willen meer uit de Armeense kwetsbaarheid halen. Ze willen een landroute die eenzijdig door Turkije en Azerbeidzjan wordt gecontroleerd. Armenië is op zich niet tegen de opening van transportwegen, maar wel tegen het idee om daarvoor land op te geven. Iran is bovendien tegen het idee om een directe grens te verliezen met Armenië.

Turkije flirt ook met een tweede optie, namelijk een landroute tussen Nahcivan en Azerbeidzjan die via Iraanse kant van de grens met Armenië loopt. Iran en Azerbeidzjan zouden daarover al contact hebben gehad, meldt Agos.

Derde Amerikaanse veto in Gaza-oorlog

0

Terwijl Israël zich opmaakt voor een grondoperatie in Rafah, waar 1,5 miljoen Palestijnse vluchtelingen zich hebben verschanst, hebben de Verenigde Staten nogmaals een VN-resolutie die oproept tot een staakt-het-vuren geblokkeerd met een veto. Dat is de derde keer sinds de oorlog op 7 oktober begon. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Van de westerse landen met een permanente vertegenwoordiging in de Veiligheidsraad heeft Engeland zich afzijdig gehouden en heeft Frankrijk voor een staakt-het-vuren gestemd. Van alle vijftien landen is alleen de VS tegen een staakt-het-vuren. Het land blokkeert de resolutie met een veto.

In de resolutie wordt om een onmiddellijk staakt-het-vuren gevraagd in de oorlog tussen Israël en Hamas. Er zijn inmiddels bijna 30.000 Palestijnen gedood door Israël. Ook zijn er meer dan 70.000 Palestijnen gewond geraakt.

De Amerikaanse veto komt niet als een verrassing, de ambassadeur Linda Thomas-Greenfield kondigde in het weekend al aan dat ze de Algerijnse resolutie zouden blokkeren. De VS kwam met een eigen resolutie waarin Hamas expliciet wordt veroordeeld voor het lanceren van de aanval op 7 oktober, waarbij 1200 Israëliërs bij omkwamen.

Palestijnse ooggetuigen: Israëlische soldaten moordden, martelden en bestalen ons

0

Op 24 december hebben Israëlische troepen tientallen Palestijnse mannen uitgekleed en gemarteld in het Yarmouk-stadion in Gaza. De website Middle East Eye heeft nu enkele ooggetuigen geïnterviewd.

Honderden Palestijnen vluchtten, toen de dodelijke Israëlische aanvallen op Gaza maar bleven voortduren, naar het Yarmouk-stadion in Gaza-stad. Ze meenden dat dit een veilige plek zijn, aangezien het stadion uitsluitend werd gebruikt door mensen die als gevolg van de moordende bombardementen ontheemd waren geraakt. Maar niets bleek minder waar. Het werd de plek waar het Israëlische leger tientallen Palestijnen martelde, vernederde en met de dood bedreigde. Het werd volgens Middle East Eye een geïmproviseerd ‘ondervragings- en martelkamp’.

Een van de ooggetuigen van deze horror is Youssef Hamdan al-Mubayyed, die met zijn gezin toevlucht tot het stadion had gezocht. Hij herinnert zich dat hij om half vijf in de nacht wakker werd, toen Israëlische tanks en soldaten het stadion omsingelden. Twee uur later kondigde het Israëlische leger met luidsprekers aan dan de mannen gescheiden zouden worden van de vrouwen en kinderen, vanwege ‘veiligheidscontroles’. Een soldaat vroeg de Palestijnen wie van hen er Engels sprak, en Youssef stak zijn hand op. Hij moest in het Arabisch vertellen aan de andere Palestijnse mannen dat zij zich moesten uitkleden en in de rij moesten gaan zitten. Hun kleren belandden in de modder.

Vervolgens werden de Palestijnse mannen in hun onderbroek op een vernederende wijze verhoord door de Israëlische militairen. ‘Een soldaat telde de mannen in de rij. Eén, twee, drie en vier, dat was ik’,  herinnerde Youssef zich. ‘Hij zei ‘kom’ en het eerste wat hij deed was me bij de nek grijpen en me twee tot drie keer tegen de muur slaan. Hij zei: jij bent Hamas, maar je wilt het niet toegeven.’ Omdat hij weigerde mee te werken kreeg Youssef klappen met de kolf van een M16-geweer. Vervolgens vroeg de soldaat waar Youssef vandaan kwam. Omdat het antwoord hem niet beviel begon hij Youssef opnieuw te slaan. ‘Ik raakte de tel kwijt en kon niet achterhalen waar de slagen en stoten vandaan kwamen’, vertelde de 24-jarige Palestijn aan Middle East Eye. Hij werd een uur lang gemarteld door het Israëlische leger. Toen hij het stadion verliet werden hij en anderen beschoten door Israëlische scherpschutters. Youssef raakte gewond in zijn arm en zijn onderrug.

Het verhaal van Youssef wordt bevestigd door de 43-jarige Um Ahmed Faraj. Ze vertelt Middle East Eye dat haar man en anderen drie uur lang werden vastgehouden door het Israëlische leger, dat de mannen dwong om zich uit te kleden en hun aan ‘veiligheidscontroles’ onderwierp. Ook noemt ze de scherpschutters, die de Palestijnen beschoten toen ze het stadion verlieten. Hierbij vond haar schoonmoeder, een oudere vrouw, de dood. ‘De kogel drong door haar rug en vertrok door haar borst.’ Haar lijk werd door twee jonge vrouwen weggedragen. Volgens andere getuigen hebben de Israëlische scherpschutters op deze manier tientallen Palestijnen vermoord.

Maar het bleef niet bij marteling en moord, want Israëlische militairen bestalen de Palestijnen ook nog eens. De 54-jarige Abu Muhammed al-Sersaw vertelt dat hij en andere mannen werden beroofd van hun geld en andere bezittingen. Zijn neef had 1.600 dollar bij zich, maar toen hij zijn kleren weer wilde aantrekken was dat geld verdwenen, evenals zijn identiteitskaart. ‘Ze hebben al het geld gestolen. We spraken met een Israëlische officier over het geld, hij schoot op ons en zei tegen ons: ‘Ga naar het zuiden. Als ik je weer zie, zal ik je executeren.’

We begrijpen niet meer wat geloven is

0

De stadsontwikkelaar van de nieuwe naoorlogse buurt koesterde bijna hemelse gedachten. Drie kerkgebouwen in één straat!

Aan het begin van de brede weg die dwars door de wijk loopt kwam de Rooms-katholieke Goede Herder Kerk te staan. Een paar honderd meter verder werd de gereformeerde Pelgrimskerk gebouwd. En dan helemaal aan het einde, het gebedshuis voor de hervormden.

In de loop van de daaropvolgende jaren veranderde het een en ander. Eerst kropen de  hervormden bij de gereformeerden in. De drang om te fuseren overwon.

De katholieken verhuurden een deel van hun kerkgebouw aan de naschoolse opvang. En in het gebouw waar de hervormden ooit in de straat begonnen, richten nu iedere zondag de bezoekers van een Pinkstergemeente hun handen hemelwaarts.

Heel recent werd de fusiekerk ook al weer gesloten. De slopers doen op dit moment hun best om het heiligdom met de grond gelijk te maken. En het restantje hervormden en gereformeerden bidt nu in een zaaltje van de katholieken. Ja, het geloofsleven in de wijk is op z’n retour.

Elke dag wordt er getornd aan het geloofsleven. Artikel 23 van de grondwet, die de vrijheid van onderwijs regelt, is al heel lang onderwerp van een maatschappelijke discussie. Moet aan gelovigen nog steeds het recht worden gegeven om hun kinderen een schoolleven laten leiden binnen hun eigen geloofstraditie, in plaats van dat ze naar het openbaar onderwijs gaan?

Is het grondrecht van vrijheid van godsdienst (artikel 6) nog wel opgewassen tegen de maatschappelijke zorgen om dierenwelzijn? Hoelang blijft het recht op ritueel geslacht vlees voor moslims en joden in ons land nog bestaan?

De vraag is in hoeverre artikel 1 (gelijke behandeling) van onze grondwet nog die bescherming aan burgers geeft, zoals wordt beoogd?

Enkele dagen geleden verklaarde minister van Binnenlandse Zaken Hanke Bruins Slot, terwijl ze haar handtekening zette onder de meest recente wijziging in dit artikel, dat ‘de grondwet de weerspiegeling is van onze waarden’.

En wat zegt artikel 1? ‘Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’ Duidelijker kan het niet.

‘Als dat verbod er komt, kunt u toch gewoon vegetarisch eten?’

Maar dan de praktijk.

Het Europees Hof van Justitie oordeelde dat EU-lidstaten ritueel slachten, halal en koosjer, mogen verbieden.

Geen discriminatie, wel godsdienstvrijheid. Maar zo’n verbod mag er komen?

In verschillende steden in ons land mogen boa’s nu een hoofddoek dragen. Maar landelijk ligt dat echter allemaal veel moeilijker. Minister Dilan Yesilgöz heeft ooit die hele grote broek aangetrokken, door te verklaren dat zolang zij op Justitie zit een hoofddoekverbod gehandhaafd blijft.

Zowel op de uitspraak over het ritueel slachten als over de uniformeisen en de hoofddoek kwam ik twee boeiende reacties tegen. Koosjer of halal eten?  De journalist kijkt mij verbaasd aan. ‘Als dat verbod er komt, kunt u toch gewoon vegetarisch eten?’ Op mijn beurt doe ik geen moeite om te antwoorden. De beste man begrijpt kennelijk niet dat het de jood of de moslim niet gaat over dat stukje kip of die gehaktbal. Het gaat over het recht op godsdienstvrijheid. Zou ik vegetarisch willen eten, dan doe ik dat vrijwillig. En niet gedwongen door de wetgever.

De bestuurder van de vakbond voor boa’s is niet blij met het beleid van Amsterdam, Utrecht en Arnhem om de hoofddoek toe te staan. ‘Als ze zo nodig op die manier gekleed willen gaan, dan kunnen ze toch een andere baan zoeken?’

Hij begrijpt het niet. Het besef dat het hier gaat over artikel 1 en 6 uit de grondwet, die grondwetsartikelen die de religieuze burger willen beschermen tegen discriminatie, is in zijn gedachtewereld afwezig.

Nog maar iets meer dan een halve eeuw geleden was er ruimte in één straat voor drie gebedshuizen. Nu kerken worden gesloopt wordt zichtbaar wat onze samenleving echt aan het verliezen is.

Geloof is, in de volksmond, niet meer van deze tijd. De wetenschap dat onze samenleving probeert afscheid te nemen van de Eeuwige, de Heer of Allah, maar dat de Almachtige in ieder geval geen afscheid van ons neemt, is in deze verwarde samenleving in ieder geval een troost.

Zijn wet overleeft de grondwet.

Mona Keijzer (BBB) valt met xenofobe uitspraken moslims en vluchtelingen aan

0

BBB-parlementariër Mona Keijzer heeft de afgelopen dagen xenofobe uitspraken gedaan op X, gericht tegen moslims en vluchtelingen. Ze verwees onder meer naar de roman Soumission (Onderwerping) van de Franse schrijver Michel Houellebecq, die populair is onder extreemrechtse omvolkingsdenkers.

In reactie op een bericht van de extreemrechtse Belgische politicus Theo Francken, over hoe de linkse partijen een volgens hem radicale Pakistaanse imam in Brussel faciliteerden, schreef Keijzer afgelopen vrijdag: ‘Houellebecq beschreef jaren geleden al hoe dat gaat in Soumission. Nederlands: Onderworpen. Lees dat boek! Stapje voor stapje verliezen we wat na veel strijd en discussie vanzelfsprekend is geworden: onze vrije, liberale samenleving.’

Soumission, dat gaat over hoe de moslims Frankrijk overnemen en daarbij geassisteerd worden door linkse Fransen, is een belangrijk boek voor extreemrechtse omvolkingsdenkers. Zij beschouwen het niet als een fictief verhaal maar als een realistisch scenario voor de toekomst, waarin de moslims de macht zullen overnemen en een einde maken aan de joods-christelijke beschaving.

Gisteren viel Keijzer de islam opnieuw aan. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema (GroenLinks) hekelde een ‘nieuw soort preutsheid’ bij jongeren, die conservatiever over seksualiteit denken dan oudere generaties. Keijzer vond Halsema hypocriet, omdat Amsterdam onlangs heeft besloten de hoofddoek bij boa’s toe te staan. ‘Hoe werkt zoiets nou? Aan de ene kant maak je je zorgen over een ‘nieuw soort preutsheid’ en andere kant werk je mee aan de agenda van islamitische organisaties die een vrouw pas zedig en goed vinden wanneer ze haar hoofd en haar bedekt en die dat voorschrift proberen in te voeren bij vertegenwoordigers van het ‘geweldsmonopolie’ van de overheid.’

Ten slotte richtte de nummer 2 van BBB haar pijlen op vluchtelingen, want statushouders krijgen volgens Keijzer veel te gemakkelijk een woning toegewezen. ‘Wie gaat statushouders vertellen dat alle starters in NL lang wachten op een betaalbare woning? Dat veel twintigers en zelfs dertigers een woning delen (of nog bij hun ouders wonen). En dat gemeenten helemaal niet verplicht zijn om een zelfstandige, sociale huurwoning te verstrekken.’

Haar ongezouten uitspraken riepen veel respons op. ‘Dilan heeft serieuze concurrentie om wie het grootste schoothondje van Wilders is’, schreef een linkse X-gebruiker, doelend op VVD-politica Dilan Yesilgöz. VVD, NSC en BBB onderhandelen met de PVV van Geert Wilders een te vormen rechts kabinet. Een andere X-gebruiker meende dat de BBB-achterban helemaal geen Houellebecq leest. ‘Je laat steeds meer zien van je extreemrechtse inborst en bedoelingen; vrijheid zolang dit in jouw oerconservatieve tradwives-beeld past.’ Keijzer is helemaal niet liberaal als het gaat om de seksuele zeden, maar een felle tegenstander van de zogenoemde genderideologie’ en transgenderrechten.

Mona Keijzer (1968) komt uit het conservatieve vissersdorp Volendam. Voordat ze Tweede Kamerlid werd voor BBB was ze actief voor het CDA. In het kabinet-Rutte III was ze van 26 oktober 2017 tot en met 25 september 2022 staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat. Premier Mark Rutte ontsloeg haar van deze post, vanwege haar kritische uitlatingen over de maatregelen tegen de coronapandemie in een interview met de Telegraaf.