20.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 203

Groene partijen in België pleiten voor boycot Israël

0

De Belgische partijen Groen en Ecolo pleiten voor een tijdelijke boycot van Israël. Groen-politica Nadia Naji noemt het onaanvaardbaar dat het land tegelijk ‘een vernietigende oorlog’ voert in Gaza en ‘doodleuk’ meedoet aan evenementen als het Eurovisiesongfestival en het EK-voetbal, aldus de website van Groen.

De boycot zou moeten doorgaan totdat het ‘genadeloze’ geweld op de Gazastrook stopt. ‘De Gazastrook blijft een hel en humanitaire ramp voor de Palestijnen. Sinds de vreselijke terroristische aanslag door Hamas op 7 oktober is het Israëlische regime al vier maanden bezig aan een onmenselijke oorlog, die onschuldige burgers het hardst treft,’ aldus Wouter De Vriendt, fractieleider van Groen.

De socialistische partij Ecolo ondersteunt de oproep tot een tijdelijke boycot van Israël. Zo’n boycot zou betekenen dat de Belgische overheden (zoals de politie en het defensieapparaat) niet langer samenwerken met Israëlische collega’s.

De boycotoproep heeft overigens geen consequenties voor België. Dus mocht Israël toch meedoen aan events, dan kan België gewoon blijven meedoen. De boycot van Israël zou internationaal geregeld worden, legt Groen uit.

Sabine Scharwachter, lid van GroenLinks reageert verheugd op sociale media en wil dat GroenLinks zich aansluit bij de oproep.

Welke rol speelt Iran nu eigenlijk in het Midden-Oosten?

0

Iran ontkent elke betrokkenheid bij acties van paramilitaire groeperingen zoals Kata’ib Hezbollah en de Houthi’s, maar het is wel in staat deze aanvallen te stoppen. Welke invloed heeft het nu eigenlijk in de regio?

Amerikaanse bases in Syrië en Irak worden niet meer aangevallen, meldden de Verenigde Staten deze week. Iran heeft de milities die verantwoordelijk waren voor deze aanvallen gemaand tot kalmte, want het wil verdere escalatie in de regio voorkomen. Het is een lichtpuntje in de berichtgeving over het Midden-Oosten, waar het onrustig is sinds de oorlog in Gaza. 

De plotselinge détente wordt in het Westen vooral toegeschreven aan het succes van de Amerikaanse tegenaanvallen, zegt historicus en Iran-watcher Peyman Jafari. ‘Dit is deels waar, maar het moet ook gezien worden vanuit de wens van Iran om verdere escalatie te voorkomen. Iran heeft geen belang bij een confrontatie met de Verenigde Staten.’

As van het verzet

Dit klinkt misschien tegenstrijdig. De VS, ‘de Grote Satan’, zijn immers de grote vijand van Iran. Het Iraanse regime en zijn bondgenoten willen dat Amerikaanse troepen uit de regio vertrekken. Deze bondgenoten worden overkoepelend de ‘as van het verzet’ genoemd. Het Syrische regime, Hezbollah in Libanon, de Houthi’s in Jemen en verschillende Iraakse groeperingen zijn verenigd in dit streven. Iran is de grootste mogendheid van dit verzet. 

Maar een directe confrontatie met de VS heeft Iran nog nooit opgezocht en zullen ze ook nu niet doen, zegt Paul Aarts, voormalig docent Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Amsterdam. ‘Dat heeft er onder andere mee te maken dat het regime simpelweg content is met de huidige situatie. Het regime zit niet te wachten op een militair conflict, wat niet alleen enorme militaire, maar ook politieke en economische gevolgen zou hebben.’

Sinds de oorlog in Gaza zijn de reputaties van Israël en de VS in de niet-westerse wereld fors verslechterd, terwijl de reputatie van Iran er juist op vooruit is gegaan, legt Jafari uit. ‘Iran ziet het tij keren. Eigenlijk zijn de belangen van Iran al gediend. Iran kan dit goed gebruiken, want het heeft flink wat imagoschade opgelopen in de Arabische wereld toen het de kant koos van het regime van Bashar al-Assad in de Syrische burgeroorlog. In feite heeft Iran er baat bij dat de oorlog in Gaza nog even voortduurt.’

‘Teheran heeft nu eerder een remmende invloed op de regionale ontwikkelingen’

Jafari noemt dit de tactiek van de lange adem. Aarts beschrijft het als een opportunistisch buitenlandbeleid, waarbij Iran zelf geen actie onderneemt maar gebruik maakt van door anderen gecreëerde situaties en deze in eigen voordeel uitbuit. ‘En op dit moment is het beslist niet in het voordeel van Iran om de situatie te laten escaleren. Teheran heeft nu eerder een remmende invloed op de regionale ontwikkelingen.’

De VS zien echter in Iran de regisseur van de aanvallen in de afgelopen maanden. De Houthi’s, Hezbollah in Libanon en Kata’ib Hezbollah in Irak worden direct aangestuurd door Iran, is het narratief. Deze groeperingen worden in westerse media vrijwel altijd aangeduid als ‘door Iran gesteunde groeperingen’. Hierdoor gaat alle aandacht naar Iran en veel minder naar de lokale actoren. 

Lokale actoren en factoren

Dit is een gevaarlijke redenering, zegt Jafari, omdat je dan voorbij gaat aan lokale factoren in de landen waar deze groeperingen opereren. Als voorbeeld noemt hij Irak. Kata’ib Hezbollah is een sjiitische paramilitaire groepering die is opgericht na de Amerikaanse invasie in Irak. De partij vocht tegen de VS-geleide coalitie en de regering die door deze coalitie gesteund werd en uiteindelijk ook tegen IS. ‘Als je deze partij ziet als een marionet van Iran, dan ben je echt blind voor de gevolgen van de Irak-oorlog, hier wordt de westerse rol weggeveegd’, zegt Jafari. ‘Het is niet zo dat Iran hier totaal geen invloed heeft, maar het is veel meer dan dat.’

‘De Houthi’s zijn een machtsfactor van betekenis geworden’

Hetzelfde geldt voor de Houthi’s in Jemen, die in reactie op de Gaza-oorlog westerse schepen aanvallen in de Rode Zee. Naar eigen zeggen doen ze dit om een staakt-het-vuren af te dwingen in Gaza, uit solidariteit met de Palestijnen. De acties hebben echter ook te maken met een machtsstrijd in eigen land. Sinds 2015 waren de Houthi’s verwikkeld in een burgeroorlog. ‘De Houthi’s gebruiken de acties in de Rode Zee ook als instrument om de populariteit in eigen land op te krikken. De burgeroorlog in Jemen is in feite beslist – in het voordeel van de Houthi’s. Ze zijn een machtsfactor van betekenis geworden. Niet alleen maar in Jemen zelf, maar ook regionaal en zelfs mondiaal, gezien de verstoring van de scheepvaart door het Suezkanaal’, zegt Aarts. 

Steun maar geen proxy

Ik geloof persoonlijk niet dat de acties in de Rode Zee worden aangestuurd vanuit Iran’, vervolgt hij. ‘Hiervoor is geen spoor van bewijs. Ze steunen de Houthi’s wel, bijvoorbeeld met behulp van inlichtingen over schepen in de Rode Zee, maar ze geven geen instructies aan deze rebellen.’ Of zoals Jafari zegt: ‘Iran heeft zeker een belangrijke rol bij deze milities, maar dit betekent niet dat ze doen wat Teheran wil.’

Dit zegt Iran zelf ook. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Hossein Amir Abdollahian legde deze week uit: ‘We hebben geen proxy-groepen in de regio. Hezbollah en het Libanese verzet beslissen en handelen in overeenstemming met de veiligheid en belangen van Libanon. Sana’a (refererend aan de Houthi’s) besloot en handelde binnen dit kader, en in Irak en Syrië werden groepen opgericht om ISIS te bestrijden, die een rol blijven spelen. Ze voeren acties uit voor de veiligheid van hun land, met hun eigen belangen en redenen’, aldus geciteerd op de Iraanse nieuwssite IRNA

‘Dat deze groeperingen worden beschreven als de marionetten van Iran is denigrerend’

Jafari heeft moeite met de term ‘proxy’, die vaak wordt gebruikt om de relatie tussen Iran en deze groeperingen te beschrijven. Bij een proxy wordt een partij ingezet door een andere partij om diens belangen te behartigen. Maar Jafari spreekt liever van bondgenoten. ‘Dat deze groeperingen worden beschreven als de marionetten van Iran is denigrerend, alsof ze hersenloze pionnen zijn die de orders van Iran opvolgen en geen eigen belangen hebben. Ze hebben misschien gedeelde belangen, die soms overlappen en soms ook niet. Dat is overal ter wereld het geval. Nederland is een bondgenoot van de VS en het is vaak het eerste land dat meegaat met de VS op het internationale toneel. Maar het zou vreemd zijn als Nederland de proxy van Amerika werd genoemd.’

Waarom juist de sjiieten?

Iran is de grote machthebber binnen dit bondgenootschap, deze groeperingen kijken logischerwijs voor steun naar Iran’, zegt Jafari. Bovendien is er in de meeste gevallen ook een religieuze verbondenheid tussen deze partijen. Kata’ib Hezbollah, de Houthi’s en Hezbollah zijn sjiitische groeperingen. De religieuze staat van Iran is gebaseerd op het fenomeen welayat-i faqih: een concept geïntroduceerd door Ayatollah Khomeini, dat erop neerkomt dat er binnen de sjiitische gemeenschap een opperste leider moet zijn die het politieke en religieuze gezag in handen heeft. In theorie zou deze leider ook buiten landsgrenzen zijn gezag kennen.

‘Kata’ib Hezbollah laat zich niet makkelijk sturen door Iran’

‘Maar in de praktijk speelt dit helemaal niet’, zegt Jafari. De Iraakse sjiitische leider Ali al-Sistani heeft zich hier zelfs tegen uitgesproken. ‘Sjiieten in Irak vinden de vermenging van religie en politiek een probleem’, legt Jafari uit. Ook Kata’ib Hezbollah laat zich niet makkelijk sturen door Iran, legt Aarts uit. ‘De groepering wil meer bewegingsvrijheid en handelt regelmatig in strijd met de belangen van Iran.’ Volgens Jafari heeft Iran alle zeilen moeten bijzetten om ze te overtuigen de Amerikaanse bases niet langer aan te vallen. 

Hezbollah in Libanon is waarschijnlijk nog het meest beïnvloed door het dogma van de Iraanse religieuze leiders, zegt Aarts. ‘Iran beschouwt Hezbollah dan ook als troefkaart. Een sterk, tot de tanden bewapend Hezbollah is voor Teheran een belangrijk instrument ter afschrikking van mogelijke Israëlische agressie tegen Iran zelf.’ Maar ook hier zie je dat Hezbollah een eigen koers vaart. Libanon heeft te kampen met een zware economische crisis en Hezbollah is naast een verzetspartij ook een politieke partij, onderdeel van de huidige regering. In de woorden van Hassan Nasrallah, de leider van Hezbollah, is het nu vooral tijd om Libanon op de eerste plaats te zetten.

‘Eigenlijk is de soft power van Iran beperkt’

Soft power van Iran is beperkt

‘Het idee van de opperste leider wordt door de meeste sjiieten lokaal toegepast’, zegt Jafari. Bovendien heeft Iran de zaakjes zelf ook niet op orde, beargumenteert hij. Vooral in de laatste paar jaar is het protest tegen de invloed van de religieuze elite gegroeid in Iran en dit heeft veel internationale aandacht gekregen. Dit heeft de religieuze reputatie van Iran geen goed gedaan. ‘Eigenlijk is de soft power van Iran beperkt, of veel minder dan het had kunnen zijn.  Het land mag dan machtig zijn en in staat zijn steun te leveren aan kleinere partijen, maar de invloed die het heeft op de opvattingen van andere sjiieten is niet heel erg groot.’

Is het dan toeval dat het juist sjiitische groeperingen zijn die onderdeel uitmaken van het ‘as van het verzet’ en op dit moment de meeste weerstand bieden tegen Israël in de oorlog met Gaza? Nee, maar de reden hiervoor is pragmatisch van aard, zegt Aarts. ‘Sinds 1979 (het jaar van de Iraanse Revolutie tegen de sjah, red) heeft Iran zich de rol aangemeten van hoeder van het islamitische Zuiden in het verzet tegen het dominante Westen. Iran kan daarbij vissen uit een sjiitische vijver en doet dit ook, maar zonder dit te reduceren tot een sektarische kwestie. Het is vooral het anti-westerse sentiment dat ze met elkaar verbindt. Er zijn mensen die zeggen dat Iran als sjiitische grootmacht de rest van de regio wil overnemen. Dit klinkt wellicht als een krachtig narratief, maar is in de praktijk pure fantasie.’

Dresden is nieuwe dönerhoofdstad van Duitsland

0

Dresden stoot de Berlijnse kebab van de troon en is de nieuwe ‘dönerhoofdstad’ van Duitsland. Zo beoordeelt de bezorgservice Lieferando in een vergelijking met de dertig dichtstbevolkte Duitse steden in Duitsland.

In de vergelijking wordt rekening gehouden met de concentratie van kebabzaken per 100.000 inwoners, de gemiddelde waardering voor de kraampjes en de prijs van kebab. In Dresden is een broodje döner gemiddeld ongeveer 50 eurocent goedkoper dan in Berlijn en is de kwaliteit van de kebab veel beter, aldus Lieferando.

In aantallen blijft Berlijn wel nog steeds de kebabhoofdstad, meldt Berliner Zeitung. De meeste kebabzaakjes staan in Berlijn, maar, schrijft Berliner Zeitung, kwantiteit is geen kwaliteit. In Berlijn zouden klanten ‘minder smaak voor meer geld’ krijgen.

De top vijf steden voor de beste prijs-kwaliteitverhouding in dönerbroodjes is als volgt: Dresden, Neurenberg, Berlijn, Bremen en Frankfurt am Main.

In Dresden zijn kebabzaakhouders niet verrast. ‘Netheid en gezonde ingrediënten zijn belangrijk voor ons’, zegt bedrijfsleider Sükrü Kara tegen Tag24. Zijn collega Cahit Razi roemt het vlees dat ze gebruiken en overigens wel uit Berlijn komt. ‘Het is het beste vlees’.

Iraanse verkiezingen: weinig te kiezen

0

Vandaag vinden er in Iran verkiezingen plaats. Burgers mogen de leden kiezen van het 290 leden tellende parlement. Maar critici vinden dat er weinig te kiezen valt. Omdat de sjiitische geestelijken de touwtjes strak aantrekken.

Een van de critici is historicus en Iran-watcher Peyman Jafari. ‘De conservatieve machthebbers hebben veel mensen afgekeurd’, vertelt hij aan de Kanttekening. ‘Veel hervormingsgezinde politici mogen niet deelnemen aan de verkiezingen, laat staan kandidaten die fundamentele verandering willen. Het is eerder voorgekomen dat na een periode van repressie een periode van relatieve politieke opening volgde, maar dit lijkt nu niet het geval. Het regime lijkt er juist alleen maar strenger op te worden en de democratische ruimte steeds minder. Ik ben nu niet erg optimistisch dat er weer een lente uitbreekt.’ Jafari wijst er ook op dat veel Iraniërs vandaag de stembus zullen mijden. ‘Verwacht wordt dat het de laagste opkomst ooit is, er is weinig enthousiasme. De meeste hervormingsgezinde partijen doen niet mee en dissidenten die in de gevangenis zitten hebben opgeroepen tot een boycot.’

Vrije verkiezingen worden ondermijnd door de Raad van Hoeders. Deze Raad bestaat uit zes sjiitische geestelijken en zes juristen die kandidaten goed- of afkeuren. Jafari: ‘Belangrijk aan de verkiezingen van vandaag is dat er naast het parlement ook een nieuwe Raad van Experts wordt gekozen. Deze Raad wordt elke acht jaar opnieuw verkozen en wijst op zijn beurt de Opperste Leider aan, de hoogste geestelijke leider van het land met politieke macht. Het is waarschijnlijk dat de huidige Opperste Leider, Ayatollah Khamenei (84) in de komende acht jaar komt te overlijden. Deze nieuwe Raad van Hoeders zal dus waarschijnlijk zijn opvolger aanwijzen. Zelfs voormalige president Hassan Rouhani die nu lid is van deze Raad mag zich niet meer kandidaat stellen. Zo willen de hardliners de opvolging naar hun hand zetten.’

Ruim een miljard mensen wereldwijd kampen met overgewicht

0

Meer dan een miljard mensen over de hele wereld hebben last van obesitas, aldus een nieuwe studie.

Volgens het onderzoek, dat gepubliceerd is in The Lancet, hadden in 2022 ongeveer 880 miljoen volwassenen en 159 miljoen kinderen overgewicht.

De hoogste percentages zijn te vinden in Tonga en Amerikaans-Samoa in de Pacific, waar 70 tot 80 procent van de volwassenen lijdt aan obesitas.

Nederland onderkent het probleem van obesitas al langer. Volgens het landelijk expertisecentrum Pharos heeft 50 procent van de volwassen mensen matig of ernstig overgewicht. Overgewicht komt vaker voor bij mensen met een praktische opleiding en mensen met een migratieachtergrond. ‘Volwassenen met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse migratieachtergrond hebben vaker obesitas dan mensen zonder migratieachtergrond. Met name onder 60- tot 85‑jarigen zijn de verschillen groot. 40 procent van de Turkse migranten van 60+ heeft obesitas, terwijl het gemiddelde in die leeftijdscategorie 18 procent is’, aldus Pharos.

Het internationale team van wetenschappers zegt dat er dringend behoefte is aan grote veranderingen in de aanpak van overgewicht. Dit kan namelijk het risico op het ontwikkelen van veel ernstige gezondheidsproblemen vergroten, waaronder hartaandoeningen, diabetes en sommige vormen van kanker.

Erasmus en Spinoza gaan over respect voor andermans opvattingen

0

Hoogleraar Ronald van Raak schreef een boek over de wijsgerige ideeën van Erasmus en Spinoza. Zij leefden net als wij in tijden van grote polarisatie. 

Het zijn de grote namen, de Rotterdammer Erasmus en de Amsterdamse Spinoza – beroemd om hun vooruitstrevende ideeën over vrijheid en tolerantie. Maar die verering is pas van recente tijden. Lange tijd werden de twee filosofen zelfs gehaat, vertelt Ronald van Raak, filosoof en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. In zijn boek Spelen met waarden, betalen met gedachten laat hij zien wie die twee mannen waren en hoe relevant hun denken nog is voor onze tijd.

Wanneer leefden Erasmus en Spinoza?

‘Desiderius Erasmus schreef in de zestiende eeuw. Dat was een tijd van religieuze tegenstellingen en polarisatie. In 1517 begon Maarten Luther zijn strijd tegen misstanden in de kerk. Het gaf de aanzet tot de Reformatie, waar het protestantisme uit ontstond.’

‘Benedictus de Spinoza werd zo’n honderdvijftig jaar later geboren in de zeventiende eeuw, de tijd van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Ook een tijd van religieuze en politieke spanningen. In het zogeheten Rampjaar 1672, waarin de republiek van alle kanten werd aangevallen, zijn de gebroeders De Witt in Den Haag na een volksgericht gedood. De moord emotioneerde Spinoza zeer. Hij wilde de straat opgaan met een bord ultimi barbarorum (ergsten der barbaren), maar gelukkig voorkwam zijn huisbaas deze actie door hem op te sluiten. Waarschijnlijk zou hij deze daad niet hebben overleefd.’

Wat was hun culturele achtergrond?

‘Erasmus was de bastaardzoon van een katholieke priester. Hij werd waarschijnlijk in 1469 geboren in Rotterdam, maar was eigenlijk altijd op reis door Europa. Hij wilde zich nergens vestigen. Hij stierf in 1536 in Bazel in Zwitserland.

‘Spinoza (1632-1677) kwam uit de Sefardisch-Joodse gemeenschap uit Amsterdam. Zijn vader was vanuit Portugal naar de Nederlanden gevlucht. We zouden het tegenwoordig een migratieachtergrond noemen.’

Hoe keken zij naar religie?

‘Erasmus was een katholieke priester, net als zijn vader, maar tegelijkertijd ook een groot criticus van de katholieke kerk. Hij vond dat geestelijken moesten leven volgens de moraal die ze predikten. Dat maakte hem geliefd bij de protestanten die de katholieke geestelijken bekritiseerden. Maar Erasmus moest ook niets van protestanten hebben. Hij vond hun geloofsleer net zo benepen. Hij voelde zich bij geen enkel dogmatisch geloof thuis.

‘Een van zijn werken was de vertaling van het Nieuwe Testament. Wat Erasmus heel belangrijk vond, is dat de interpretatie van de Bijbel niet meer alleen was voorbehouden aan priesters en theologen. Hij wilde dat mensen zelf de Bijbel gingen lezen en over Bijbelteksten nadachten. Hij haalde eigenlijk het Woord van God uit handen van de kerk en legde het neer in het publieke debat. Er moest discussie over mogelijk zijn. Hij vond dat de Bijbel weliswaar het woord van God was maar ook mensenwerk. De verhalen waren door geestelijken door de eeuwen heen gekopieerd en daarbij waren allerlei fouten ingeslopen.

‘Spinoza ging een stap verder. Hij had radicale filosofische ideeën. Hij had niet alleen kritiek op het Joodse geloof, maar op alle kerken van zijn tijd. Hij schreef de Ethica, een filosofisch boek dat begint en eindigt met God, maar deze vormde de basis voor een rationele filosofie, als een alternatief voor het religieuze denken. Om God te aanbidden had je geen priesters of kerken nodig. Je kon God ook niet om gunsten vragen of via rituelen bij Hem in een goed blaadje komen. Nee, om God te eren moest je nadenken, kennis hebben en snappen wat jouw relatie is tot andere mensen en tot de rest van de wereld.’

Dat moet wel tot commotie hebben geleid.

‘Erasmus kreeg grote problemen toen hij in 1509 Lof der Zotheid schreef, zijn beroemdste boek, omdat hij hierin de dwaasheden van de mensen liet zien. Dat leidde tot veel ophef. Spinoza werd vanwege zijn ideeën verbannen uit zijn Joodse gemeenschap, maar ook daarbuiten was hij niet geliefd. Wat hij publiceerde werd direct verboden. Zijn belangrijkste boek, de Ethica, durfde hij niet te uit te geven – dat gebeurde pas na zijn dood. Eeuwenlang is Spinoza in ons land vanuit religieuze hoek diep gehaat.’

‘Erasmus vond dat de Bijbel weliswaar het woord van God was maar ook mensenwerk’

Waar kwam die haat tegen Spinoza vandaan?

‘Ze zagen zijn ideeën als een aanval op hun geloofsovertuiging. Hij redeneerde op een abstracte, rationalistische wijze, helemaal in lijn met de wetenschap van zijn tijd. Dat werd gezien als een grote bedreiging. Daarbij kwam dat zijn denken niet alleen een kritiek was op het religieuze denken, maar ook een alternatief bood. Je kon met de filosofie van Spinoza in de hand God eren, zonder dat je jezelf hoefde te verbinden aan een geloofsgemeenschap.’

Spinoza en Erasmus waren dus fervente voorstanders van de vrijheid van geloof en meningsuiting.

‘Ja, maar er waren ook verschillen. Erasmus was zeer gelovig, maar vond ook dat je je moest inleven in het perspectief van een ander. Nadenken over waarom andere mensen dachten zoals ze dachten. Erasmus wilde dat kritiek doordacht was, niet gericht op de persoon, maar op de waarden die de persoon vertegenwoordigde. En de persoon die kritiek te verduren kreeg moest beseffen dat die kritiek niet tegen hem persoonlijk was gericht maar tegen zijn denkbeelden.’

‘Voor Spinoza gold dat hij als één van de eersten pleitte voor de vrijheid van meningsuiting. Maar dat bedoelde hij wel anders dan nu. Voor ons is vrijheid van meningsuiting soms een vrijbrief om alles te zeggen en mensen te beledigen. Spinoza zag dat anders. Hij zei: vrijheid van meningsuiting is belangrijk, niet omdat jij het recht hebt om alles te zeggen, maar omdat je de plicht hebt om een ander te begrijpen.’

Dus hij wilde eigenlijk een soort verplichte dialoog?

‘Hij deed een beroep op wederkerigheid en zag vrijheid als een investering in de maatschappij. Je kunt vrijheid niet opeisen, je moet het eerst aan een ander gunnen.

‘Dat geldt ook voor tolerantie. Veel mensen willen tegenwoordig graag zichzelf zijn, hun eigen identiteit uiten. Erasmus en Spinoza vonden dat dat alleen kan als je ook eerst interesse hebt in een ander.  Als je in een vrije samenleving wilt leven, zul je altijd ook respect en interesse moeten hebben in de opvattingen van een ander. Dan zie je waarin je verschilt, maar ook welke waarden je met elkaar deelt. En die gedeelde waarden hebben we nodig om te kunnen samenleven.’

Wat kunnen we vandaag de dag met de ideeën van Erasmus en Spinoza?

‘Ze leefden ook in een tijd van grote polarisatie, net als wij, waarbij de emoties hoog konden oplopen. Erasmus vond dat je discussies met anderen niet uit de weg moest gaan. Hij maakte gebruik van de nieuwe media die opkwam, de drukpers, en probeerde te leven van zijn pen. Hij wilde zijn lezers leren schrijven en denken. Dat deed je, vond Erasmus, altijd met humor en zelfkritiek.

‘Hij wilde zijn lezers leren dat een tekst niet perse een waarheid is die je moest bevechten, maar een uitnodiging om in discussie te gaan. Door een tekst te lezen, leer je het perspectief van een ander kennen. En doordat je ziet hoe een ander denkt, leer je ook dat jij zelf een bepaald perspectief en vooroordelen hebt. Dat is het spelen met waarden uit de titel van mijn boek.

Betalen met gedachten slaat vooral op Spinoza, die liet zien dat vrijheid en tolerantie ook inhouden dat je bereid bent om na te denken en kennis op te doen. Vrijheid is voor hem niet alleen een recht, om te mogen doen en laten wat je zou willen, maar vooral een plicht om te begrijpen wat anderen beweegt en in harmonie met elkaar te leven. Dat lijkt me nog altijd relevant.’

Ronald van Raak, Spelen met waarden, betalen met gedachten – Erasmus, Spinoza en dat wat ons bindt, Boom uitgevers, 144 blz., € 22,90.

Kans steeds kleiner dat Israël meedoet aan Eurovision Songfestival

0

Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat Israël meedoet aan het Eurovision Songfestival, aldus RTL Nieuws. Het lied ‘October Rain’ is afgewezen, vanwege de verwijzing naar de gebeurtenissen van 7 oktober. Maar de tweede inzending van Israël, ‘Dance Forever’, gaat hier ook over.

Politieke boodschappen zijn niet toegestaan op het Eurovision Songfestival. De European Broadcasting Union (EBU), die de inzendingen moet beoordelen, heeft daarom beide inzendingen afgewezen. Israël heeft nog anderhalve week de tijd om met een nieuwe inzending te komen, want op 11 maart is de deadline. Een andere mogelijkheid is dat de songtekst wordt aangepast.

Vanwege het Israëlische geweld in Gaza, dat nu aan ongeveer 30.000 Palestijnen het leven heeft gekost, gingen er stemmen op om Israël te boycotten voor het Eurovision Songfestival. Maar de EBU zegt dat Israël gewoon mag meedoen. Rusland wordt sinds 2022 geboycot, vanwege de invasie van Oekraïne.

Israël is geen Europees land, maar mag sinds 1973 meedoen aan het Eurovision Songfestival. In 1978, 1979, 1998 en 2018 werd Israël eerste. BNNVARA maakte van de winnende hit Toy van Netta (2018) een parodie, waarin de bezetting en het geweld tegen Palestijnen werd gehekeld. Israëlische media beschuldigden BNNVARA vervolgens van antisemitisme.

Ook de deelname van Israël aan de Biënnale van Venetië staat ter discussie. Een groep kunstenaars heeft opgeroepen om Israël te boycotten, vanwege de genocide op Palestijnen in Gaza.

Nederland vangt gemiddeld minder asielzoekers op dan andere EU-landen

0

In tegenstelling tot de beeldvorming over ‘grote aantallen’ asielzoekers, blijkt Nederland onder het Europees gemiddelde te zitten. In absolute aantallen is de instroom van mensen die bescherming zoeken in Nederland wel omhoog gegaan. Zo meldt Trouw.

Toch blijkt Nederland in Europees verband niet meer zo populair onder asielzoekers. Terwijl in 2022 de asielaanvragen nog rond het gemiddelde schommelden, is dit cijfer (2221 asielaanvragen per miljoen inwoners) vorig jaar onder het Europese gemiddelde gezakt en staat Nederland op de vijftiende plek. Cyprus, Oostenrijk en Griekenland vangen de meeste asielzoekers op per hoofd van de bevolking.

Dat betekent echter niet dat er daadwerkelijk minder asielzoekers zijn binnengekomen. Voor het eerst sinds 2016 (het jaar dat de EU een vluchtelingendeal sloot met Turkije) zochten meer dan een miljoen asielzoekers bescherming in Europa, in totaal een toename van 18 procent (1,14 miljoen aanvragen). Hierdoor vangt Nederland in absolute aantallen meer asielzoekers op, maar in verhouding dus minder dan voorgaande jaren.

De EU probeert, tevergeefs en onder protest van mensenrechtenorganisaties, de asielmigratie te beperken via deals met landen aan de randen van Europa, zoals Tunesië waar een dictator aan de macht is.

Acht Turkse vrouwen op één dag vermoord

0

Deze week werden er in Turkije op één dag acht vrouwen vermoord door hun ex of partner. Vrouwenrechtenorganisaties houden de Turkse regering verantwoordelijk, die in 2021 uit de vrouwenconventie zijn gestapt. Femicide is al langer een probleem en lijkt onder de islamistische regering van Erdogan toe te nemen. Zo meldt NOS.

Vrouwenrechtenorganisaties zijn ziedend over de moordpartijen, die ze ‘femicide’ noemen, oftewel het opzettelijk doden van vrouwen omdat ze vrouw zijn (vrouwenmoord).

In Turkije komt femicide in het gehele land voor. De moordpartijen van gisteren vonden onder andere plaats in Istanbul en in Erzurumn in het oosten van het land. Een van de vrouwen was vijf maanden zwanger en verwikkeld in een vechtscheiding.

Vorig jaar werden er 315 vrouwen vermoord in Turkije, in 65 procent van de gevallen gebeurde dat thuis, meldt vrouwenrechtenorganisatie We Will Stop Femicide.

Vrouwenrechtenorganisaties luiden al jaren de noodklok over de vrouwenmoorden. ‘Het maatschappelijke klimaat wordt steeds meer anti-vrouw’, schreef de Kanttekening in 2020. Een jaar later stapte de de conservatieve Turkse regering uit de Istanbul Conventie, het vrouwenverdrag van de Raad van Europa. Die zou indruisen tegen de ‘traditionele Turkse familiewaarden’.

‘Er is weinig bekend over autisme bij vrouwen van kleur’

0

Veel biculturele vrouwen met autisme worden niet serieus genomen in de gezondheidszorg en worstelen met vooroordelen. De documentaire ‘Aut There’ vraagt aandacht voor deze groep.

De nieuwe documentaire Aut There (2024) vertelt het persoonlijke verhaal van filmmaker en regisseur Loubna el Yandouzi (30). ‘Ik heb mijn hele leven lang het gevoel gehad dat ik niet thuishoor op deze planeet’, zegt ze aan het begin van de trailer.

De film is gemaakt door het productiehuis Zouka van regisseur Abdelkarim El-Fassi en producent Asma El-Fassi in samenwerking met Omroep Zwart, en wordt maandag uitgezonden NPO2 om 22.20 uur. De documentaire volgt El Yandouzi op een roadtrip met haar moeder naar Frankrijk. Moeder en dochter reflecteren op de tijd waarin ze nog niet wisten dat El Yandouzi autistisch was en de weg naar zelfacceptatie.

Loubna el Yandouzi

De ervaringen van vrouwen met autisme, vooral met een biculturele achtergrond, krijgen nog te weinig aandacht krijgen, vertelt El Yandouzi. ‘Onze verhalen, worstelingen en triomfen zijn het waard om gedeeld te worden. Ik heb zelf meer dan vijfentwintig jaar lang niet geweten dat ik autistisch was en rondgelopen met een masker. Te veel vrouwen en meisjes met autisme proberen te voldoen aan de sociale verwachtingen en raken verstrikt in een leven dat meer overleven is dan leven.’

Verkeerde diagnose

Hoewel er in de gezondheidszorg wel aandacht is voor autisme en de impact hiervan op het sociale leven, geven meerdere onderzoeken aan dat vrouwen en personen met een migratieachtergrond minder snel door deskundigen worden herkend als autist. Hierdoor wordt de diagnose te laat of zelfs helemaal niet gesteld. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat bij vrouwen met autisme de diagnose pas op latere leeftijd wordt gesteld in vergelijking met mannelijke autisten, waardoor zij in het dagelijks leven knokken tegen sociaal isolement en gezondheidsproblemen.

´Ik was geen typisch Turks meisje´

Eén van de studies met betrekking tot de migratieachtergrond is uitgevoerd door schrijver en gedragswetenschapper Birsen Basar (38). Zij is sinds 2014 ambassadeur van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA). In 2016 schreef ze het boek Autisme in andere culturen, over hoe zij als Turks-Nederlandse vrouw opgroeide met autisme. ‘Een typisch Turks meisje was ik niet. Andere meisjes konden in mijn ogen makkelijker voldoen aan de sociale verwachtingen die werden opgelegd. Ik niet, dat maakte mij depressief. Elke keer vroeg ik mij af waarom ik mij zo voelde en waarom ik anders was.’

Birsen Basar. Foto Mehmet Akyüz

Toen Basar zich realiseerde dat veel mensen in haar omgeving vragen hadden over autisme ging ze zich verdiepen in autisme bij mensen met een migratieachtergrond. Daarover geeft zij nu workshops en lezingen. ‘Uit mijn thesis voor de master Orthopedagogiek bleek dat autisme niet altijd ‘gezien’ en ‘herkend’ wordt bij deze groep. Bij autistische volwassenen met een migratieachtergrond – zowel mannen als vrouwen – wordt de diagnose pas op een latere leeftijd gesteld in vergelijking met mensen zonder migratieachtergrond. Uit eerder onderzoek was al bekend dat autisme bij kinderen met een migratieachtergrond niet wordt herkend. Om die reden werden deze kinderen ook wel onzichtbaar genoemd.’

In de steek gelaten

Ook de Amsterdamse Leila Abed (39), eigenaresse van de maatschappelijke organisatie Ubuntu Zorg, liep voordat de diagnose een paar jaar geleden werd gesteld jarenlang rond met het gevoel dat zij anders was. Abed is van Zuid-Afrikaanse afkomst en heeft roots in India: ‘Door mijn autisme ben ik chronisch over grenzen gegaan, wat onder andere resulteerde in depressies. Er is nog steeds te weinig bekend bij professionals over hoe je autisme herkent bij vrouwen, en met name vrouwen van kleur.’

Al van jongs af aan had Abed moeite met het omgaan met prikkels in het dagelijks leven. Vooral met sensorische prikkels waardoor de wereld – letterlijk – hard binnenkomt. Werken en omgaan met groepen vindt ze nog steeds lastig, maar ze wist vroeger nooit zo goed waar dit aan lag, totdat zij op sociale media las over vrouwen met autisme. Toen zij vijfendertig jaar was meldde Abed zichzelf via de huisarts aan voor een diagnosetraject. Maar al gauw bleek dat haar klachten niet serieus werden genomen. Ze kreeg te horen dat er niet voldoende kenmerken van autisme waren en dat ze zich moest laten onderzoeken op een persoonlijkheidsstoornis. Pas toen zij met een psycholoog van kleur in gesprek ging kreeg Abed de diagnose autisme.

‘Ik begreep niet waarom er tijdens het eerste traject niet naar me werd geluisterd. Mijn problemen werden heel snel aan mijn gedrag en cultuur gerelateerd. De huisarts vond het ook helemaal niet fijn dat ik zelf het initiatief nam om uit te zoeken of ik autisme had. Mijn vertrouwen in de huisarts, maar vooral in mentale gezondheidszorg, is door deze ervaringen ook flink gedaald.’

Niet alleen vanuit de gezondheidszorg maar ook vanuit hun sociale omgeving ervaren vrouwen met autisme – zeker als ze van kleur zijn – onbegrip, vertelt Soyoung* (29) uit Almere. Op school en later tijdens haar studie merkte zij dat ze moeite had om in contact te komen met klasgenoten. ’Op school zeiden ze dat ik niet goed oogcontact kon maken of juist ging staren. Ik voelde bovendien dat ik op sociaal en emotioneel niveau een achterstand had. Ik lunchte bijvoorbeeld soms in mijn eentje tijdens de pauze. Toen ik op volwassen leeftijd op zoek ging naar baantjes werd de druk nog groter, omdat ik moeilijk meekwam met de maatschappij. De baantjes die ik vond kon ik vaak niet behouden omdat ik de prikkels en drukte niet kon verdragen. Ik kreeg veel last van vermoeidheid en depressieve klachten.’

Bij Soyoung is twee jaar geleden de diagnose autisme gesteld. Bij haar duurde het ook lange tijd voordat ze serieus werd genomen door deskundigen. ‘Toen ik een jaar of veertien was hadden de leerkrachten al het vermoeden dat ik autisme had. Ik werd doorgestuurd naar de psycholoog, die uiteindelijk niet die diagnose stelde. Rond mijn tweeëntwintigste ging ik me inlezen over autisme, omdat ik merkte dat ik moeite had op sociaal vlak. Ik wilde graag hulp. Maar de experts die ik sprak wilden dat ik meer mijn best deed om werk te krijgen. Ik moest een betere opleiding doen om toch werk te vinden. Ik voelde me in de steek gelaten door de GGZ.’

Maar ze bleef doorzetten en een jaar geleden, toen Soyoung zich opnieuw had aangemeld voor een onderzoek naar autisme, werd bij haar uiteindelijk autisme geconstateerd. ‘Sindsdien krijg ik de begeleiding die ik nodig heb en werk ik drie dagen in de week.’

Culturele verwachtingen

Vanuit haar familie ontving Soyoung niet de emotionele steun die zij nodig had om te kunnen omgaan met haar autisme, vertelt zij. Dit komt door de hoge verwachtingen waar veel vrouwen van kleur vanuit hun cultuur mee te maken krijgen: ‘Ik ben zelf half Zuid-Koreaans en half Panamees. In de Koreaanse cultuur kennen we hoge standaarden voor vrouwen: we worden geacht om op school en werk goed te presteren. Als meisje en vrouw hoor je sociaal wenselijk gedrag te vertonen en niet te veel tegen mensen in te gaan. Ik zei echter vanaf jonge leeftijd al wat ik dacht en mijn familie vond mij koppig. Doordat er bij ons ook niet wordt gesproken over autisme is het heel moeilijk om er zelf achter te komen dat je het hebt. Ik wilde dat artsen en psychologen meer rekening hielden met de onwetendheid die nog in veel culturen bestaat. Want als je vanuit huis niet leert om te praten over autisme of ADHD dan zul je dit ook niet zo snel bij de psycholoog doen.’

Soyoung

Ook Abed kreeg als kind te horen dat ze anders was dan de andere meisjes van haar leeftijd. Toen zij opgroeide leerde ze om haar gedrag te maskeren en net als de andere meiden te zijn, waardoor het lastiger was om op latere leeftijd over haar autisme te praten met psychologen. ‘Ik was stil, creatief en hoorde altijd om me heen dat ik zo slim was. Toch kon ik moeilijk met groepen overweg en wist ik mezelf vaak geen houding te geven. Thuis leerden we dat een vrouw dienend hoort te zijn en dat je de eigen emoties en wil op de achtergrond behoort te zetten. Doordat ik niet zo was, werd ik gauw aangezien voor bizar koppig’, vertelt Abed.

Maar dit betekent niet dat vrouwen van Nederlandse afkomst het makkelijker hebben, benadrukt Basar. Ook zij kunnen zwaar worstelen autisme. ‘Hoewel de literatuur verschillende factoren suggereert die het opgroeien moeilijker maken voor Turkse, Surinaamse, of Marokkaanse mensen met autisme heb ik in mijn onderzoek geen bewijs gevonden dat dit daadwerkelijk het geval is.’

Betere representatie

Met de documentaire over autisme hoopt Zouka een hernieuwd perspectief te bieden en aan te tonen dat autisme niet slechts één gezicht heeft: ‘We willen deze documentaire gebruiken als een spiegel voor de samenleving, om te tonen hoe neurodiversiteit (een parapluterm voor neurotypen die afwijken van de norm, red.) onze wereld kleur geeft, maar ook als een venster naar begrip en acceptatie. We willen vragen oproepen, gedachten prikkelen en, hopelijk, een weg banen naar een samenleving die rijker is omdat ze het volledige spectrum van menselijke ervaringen omarmt.’

Leila Abed

Abed vindt het hoog tijd om de diagnostische tools uit te breiden, zodat je autisme eerder herkent bij mensen van kleur: ‘Daarnaast moeten huisartsen en deskundigen beter opgeleid en bijgeschoold worden. Ze hebben nog te weinig kennis over het uitgebreide spectrum van symptomen bij autisme en hoe die zich bij verschillende personen anders kunnen manifesteren’, zegt ze. ‘Bovendien zou ik willen dat autisme niet als stoornis wordt gezien, maar dat we naar de term neurodiversiteit gaan.’

Ten slotte voegt Basar toe dat het voor mannen met een migratieachtergrond niet altijd makkelijker is: ’Ik merk dat er steeds meer autistische vrouwen met een migratieachtergrond zich openstellen om over dit onderwerp te praten. Hetzelfde zou ik willen zien bij mannen met autisme met een migratieachtergrond – wat denken en voelen zij? Ook hoop ik dat de aandacht voor autisme niet alleen door middel van losse lezingen en mediaberichten plaatsvindt, maar dat er uitgebreider wordt stilgestaan bij de GGZ. Anders blijft het een onderwerp dat onbekend is, waar een taboe op blijft rusten.’

* Haar volledige naam is bij redactie bekend.