14.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 208

Asielkinderen knutselen zichzelf vrolijk

0

Bij Stichting De Vrolijkheid kunnen asielkinderen weer even kind zijn. ‘Soms hoor je ‘ik mis mijn moeder’.’ 

Stel je voor. Je bent jonger dan 23 en zit in een asielzoekerscentrum. Zeker tijdens de vakanties, als er geen school is, verveel je je behoorlijk. Er is weinig ruimte voor zelfexpressie. Dan komt er ineens bezoek van Stichting De Vrolijkheid, die wekelijks meer dan honderd workshops organiseert in azc’s door heel Nederland. Alleen al van het idee kun je vrolijk worden.

De officiële naam is Nationale Stichting ter Bevordering van Vrolijkheid, maar in de praktijk wordt gesproken over de Vrolijkheid. De stichting beschikt over een groot netwerk van professionele kunstenaars, regelaars en vrijwilligers. ‘We werken met één begeleider op maximaal vijf kinderen of jongeren, ook in verband met de veiligheid. Dit is een van onze concrete maatregelen om de veiligheid te waarborgen,’ legt artistiek directeur Matea Safar uit. ‘Mensen die bij ons actief zijn, moeten overigens een VOG kunnen overleggen.’

Het gaat om bijna vijfhonderd contracten van vrijwilligers, coördinatoren, professionele kunstenaars en soms stagiaires van sociale opleidingen of de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. ‘We hebben gelukkig een groot netwerk. Daar komt ook bij dat veel ouders met kinderen in een azc van harte bereid zijn om te helpen tijdens de activiteiten. De Vrolijkheid organiseert ook excursies naar musea. Dan gaan er ouders mee.’

Behalve workshops verzorgt de Vrolijkheid tijdens de saaie zomervakantie ook concerten in azc’s met artiesten zoals Meral Polat en Iris Hond. De Vrolijkheid is actief in 29 azc’s, inclusief Ter Apel. Safar: ‘De komende twee jaar willen we onze activiteiten uitbreiden naar noodlocaties. Dat gaan we doen met een mobiel team dat beschikt over opblaasateliers. Zo kunnen we zonder voorzieningen toch iets kunstzinnigs laten plaatsvinden.’

Kinderen in het azc van Katwijk dansen tijdens een workshop van de Vrolijkheid.

De Vrolijkheid richt zich op kinderen en jongeren tot en met 23 jaar. Er zijn vier leeftijdscategorieën: kleine kinderen uit de laagste groepen van de basisschool, kinderen uit de bovenbouw van de basisschool, tieners en ten slotte jongeren tussen de 17 en 23 jaar en families. Kinderen op de basisschool hebben niet allemaal hetzelfde ontwikkelingsniveau, vertelt Safar. Ook hebben ze andere interesses. ‘Maar aan de andere kant kunnen jongeren zonder problemen zelfstandig werken. Daarom hebben we deze scheiding aangebracht.’

Zelfgemaakte decors

De artistieke workshops gaan over thema’s als dans, theater, muziek, beeldende kunst en nieuwe media. Dat laatste begrip is een samenvattend woord voor hedendaagse kunstvormen. Iets met video of digitale kunstuitingen. Art world is bijvoorbeeld geschikt voor kinderen vanaf groep 6. Het gaat om een online wereld waarin kinderen met hun zelfontworpen digitale avatarkunst vriendjes kunnen maken. Bij de ‘kunst challenge’ kun je ook spelen als de Vrolijkheid weg is. Vooral tijdens corona waren zulke dingen welkom. Kinderen in Nederland vonden corona zwaar, maar voor kinderen in het azc was deze situatie mogelijk nog zwaarder. ‘Momenteel zoeken we sponsors voor tablets’, zegt Safar, ‘maar Art world kan ook worden gespeeld op een telefoon.’

Er worden soms ook projecten georganiseerd, zoals AZC Style in 2018. ‘Dit was een bijzonder fotoproject, waarbij jongeren in azc’s onder leiding van vier kunstenaars werden geïnterviewd en gefotografeerd om te laten zien hoe het leven in een azc is. Dit project heeft tot een tentoonstelling geleid.’

Tijdens de workshops wordt er soms individueel iets gemaakt, maar er zijn ook groepsactiviteiten. In het azc in Katwijk is gezamenlijk een theatervoorstelling gerealiseerd. Tot aan de decors toe hadden de bewoners alles zelf gemaakt.

Workshop songwriting in het Arabisch

Taal is volgens Matea Safar nooit een probleem. Samen kom je er altijd uit en veel vluchtelingen spreken Engels. ‘In noodgevallen kunnen we altijd een beroep doen op Google Translate. Ook om uit te leggen wie we zijn. Bij songteksten schrijven wordt het net even iets anders. Een hiphopgroep uit Amsterdam zingt voornamelijk Arabisch. Ze begeleiden workshops songwriting in het Arabisch en hun twee producers verzorgen de muziek. De aanpak is heel praktisch. Geef de deelnemers een beat en ze begrijpen wat de bedoeling is.’

´Sommige vluchtende jongeren zijn door half Europa gelopen´

‘Voor de Vrolijkheid staan vijf woorden met een v centraal: vrolijkheid, veiligheid, vertrouwen, verhaal en veerkracht. ‘De samenhang van deze waarden is belangrijk, maar misschien is veiligheid de belangrijkste. Voor veel kinderen is veiligheid niet vanzelfsprekend. Dit heeft vaak te maken met de situatie in het land van herkomst. Nu ervaren ze dat dit wel mogelijk is. Of iemand die queer is en dat niet kon laten merken. Dat mag nu wel. Dit valt onder de v van verhaal. Door de Vrolijkheid komen verhalen los. Wij pushen bewust niet, maar houden alles open. Het gaat niet eens altijd om het vluchtverhaal zelf. De behoefte zich te uiten houdt ook opmerkingen in zoals ‘Ik moest weg’ of ‘Ik mis mijn moeder’.

‘Overigens hebben wij tijdens de activiteiten heel duidelijke regels omtrent pesten en discrimineren: niet toegestaan. Eigenlijk hebben we een stille zesde v, namelijk verbinding. Samen creatief bezig zijn verbroedert en verbindt. Het voorkomt soms ook escalaties tussen mensen. Onze activiteiten kunnen een gespannen sfeer tussen bewoners doorbreken. Volgens het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers, red) is de sfeer beter en veiliger als de Vrolijkheid er is.

‘Ik heb de leukste en gekste projecten gezien. Wat ik betreur, is dat eventuele steekpartijen in azc’s de media wel halen, maar de mooie dingen niet. Ik zie met eigen ogen dat mensen het elkaar gunnen De kunstenaars creëren een moment waarop het om iets anders gaat. Even in andere wereld zijn. In een azc worden de bewoners geleefd. Als je iets aan het maken bent, dan ben je daar zelf de baas over. En als je afleiding hebt, gaat je aandacht naar iets anders uit. Het is heel mooi als je mensen daarin meeneemt als kunstenaar.’

Sarajevo

Matea Safar weet waar ze over praat. Als kind vluchtte ooit met haar moeder uit Sarajevo. ‘We zaten slechts kort in een azc, want net als mensen uit Syrië en Oekraïne werd er toen anders omgegaan met mensen afkomstig uit Sarajevo. De doorstroom was veel sneller. Ik had een oom die met een Nederlandse was getrouwd en wij mochten bij hen blijven. In plaats van ons iedere dag bij het azc te melden, moesten wij dit bij de politie doen.’

Het klinkt alsof alles voor Matea eenvoudiger verliep, maar niets is minder waar. Tijdens de asielprocedure verbleven moeder en dochter in een sociale huurwoning in Boskoop. Toen Matea 16 jaar was overleed haar moeder. Ze kwam opeens op straat te staan. Gelukkig waren er mensen die haar in huis wilden nemen, zodat ze in ieder geval de middelbare school kon afmaken.

‘Die afhankelijkheid van de goedheid van mensen sleep je je hele leven mee’, vertelt ze. ‘Ik mocht blijven, maar je begint met een enorme achterstand. Je moet dingen beter doen dan anderen, je extra bewijzen. Als je vluchteling bent benaderen sommige mensen je met minachting. Mijn moeder vond dat verschrikkelijk. Onder andere omdat sommige mensen die ontdekten dat ze vluchteling was haar meteen vroegen of ze zwart werk zocht en of ze terugging naar het land van herkomst.’

‘Er zijn jongeren die het normale huiselijke leven niet of nauwelijks kennen’

Matea vertelt dat ze geluk heeft gehad. ‘Er kwamen mensen op mijn pad die mij het beste gunden.’ Ze vindt het triest dat er in een rijk land als Nederland onvoldoende sociale voorzieningen zijn. Zowel Nederlandse jongeren als ouderen staan op allerlei wachtlijsten. Door mijn werk leer ik veel nieuwe mensen kennen en hoor allerlei verhalen. Ik ben wit, maar iemand van kleur die naar Nederland vlucht moet sterk zijn en over heel veel veerkracht beschikken. Opnieuw komt de gunfactor om de hoek kijken. Sommige vluchtende jongeren zijn door half Europa gelopen. Maar zelfs in de armste dorpen kregen ze water en brood.’

Wat Safar ook tot haar schrik heeft gemerkt, is dat er gezinnen zijn die heel lang in azc’s verblijven. Het gaat dan om meer dan tien jaar, met uitschieters naar 14 en 16 jaar. ‘Het gaat vaak om mensen uit landen als Armenië en Georgië, vooral omdat bepaalde situaties in deze landen in het Westen niet worden erkend. Er zijn echt jongeren die zijn opgegroeid in azc’s en hierdoor het normale huiselijke leven niet of nauwelijks kennen.’

Zelf was Matea dolblij geweest als in ‘haar tijd’ de Vrolijkheid had bestaan. ‘Ik heb het nu in mijn eentje gedaan. We hadden heel weinig geld, maar ik maakte van goedkope dingen toch eigen creaties waar ik mee speelde. Verder heb ik altijd veel getekend. Hoewel ik iets heel anders ben gaan studeren, ben ik nog steeds creatief bezig. Mijn allergrootste creatieve passie is illustreren.’

Men zegt dat Mekka je roept

0

De Saoedische oorlog in Jemen was voor mij de reden om deze investering aan mij voorbij te laten gaan. Mijn geld zou niet mogen bijdragen aan moord en hongersnood. Ik wilde niet naar Mekka vanwege ongelovigheid, maar heel simpel, omdat ik niet een onderdeel wil zijn van een systeem van dood en verderf. Ik was bereid om mijn eigen plicht, te voldoen aan een van de vijf zuilen, hiervoor op offeren.

Drie jaar geleden, op een avond nadat ze voor ons couscous had gemaakt, kreeg mijn moeder een herseninfarct. Ze raakte aan haar rechterzijde verlamd en hield er ook afasie aan over. Ze kon niet meer praten. Op het moment dat dit gebeurde was ze zeventig jaar. Mijn moeder was een zeer onafhankelijke vrouw, de ruggengraat van haar familie. Maar op die noodlottige dag werd ze volledig afhankelijk van anderen.

Na vijfenvijftig jaar Nederlands staatsburgerschap, hard werken en nooit in het ziekenhuis te hebben gelegen kwam zij terecht in een revalidatiecentrum en daarna in een verzorgingstehuis. Omdat wij zagen dat mijn moeder daar doodongelukkig werd besloten wij om haar thuis te verzorgen.

‘Nu is het aan ons’, zeiden we toen we mijn moeder naar huis brachten. Nu moeten wij haar zo goed mogelijk verzorgen en de liefde geven die zij ons al die jaren gaf. Maar daarbij hoorde niet alleen de verzorging. We wilden ook haar dromen laten uitkomen. Dat waren er twee. Ze wilde nog een keertje een reis naar Marokko maken met de auto. Twee keer mislukte deze poging, omdat ze vlak voor het vertrek nog zieker werd. Haar tweede droom was de bedevaart naar de heilige stad Mekka. Maar hoe zouden we dat voor elkaar kunnen krijgen, met een vrouw in een rolstoel die allerlei hulpmiddelen nodig had om in leven te blijven?

Dit is de meest bijzondere reis die ik tot nu toe heb mogen maken

Doordat ik in de wereld van de mensen met een beperking terechtkwam ontdekte ik dat onze samenleving de beperkingen aan deze mensen oplegt. Dit was ook sportcoach Moustafa Makhlouf opgevallen. Hij spreekt trouwens van mensen met een uitdaging, omdat het voor ons een uitdaging is om het leven van deze mensen comfortabel te maken. Moustafa kwam op het idee om een organisatie op te zetten, Onbeperkt Umrah. Die helpt mensen zoals mijn moeder, zodat ook zij de umrah kunnen maken, de kleine bedevaart naar Mekka. Toen ik dat las had ik mijn moeder gelijk aangemeld. Ze werd na een selectie uitgekozen om samen met nog veertig andere personen met een uitdaging de umrah te gaan doen.

Vanwege de oorlog in Jemen wilde ik eerst niet naar Mekka. Maar men zegt dat Mekka je roept. Mekka riep ons. Het was mijn moeders droom. Daarom ging ik toch mee, als haar begeleider. Samen met andere begeleiders hebben we veertig mensen met een uitdaging een vlekkeloze reis naar Mekka bezorgd, de stad waar miljoenen pelgrims aanwezig waren.

Mekka is een plek waar je de spiritualiteit voelt. Waar mannen en vrouwen van vele nationaliteiten samen bidden. Waar het eten voortreffelijk is. En waar het overal rolstoeltoegankelijk is.

In alle oprechtheid kan ik zeggen dat dit de meest bijzondere reis is die ik tot nu toe heb mogen maken. Dat was niet alleen omdat ik samen met mijn moeder was en haar droom vervulde. Maar ook omdat ik getuige en onderdeel mocht zijn van veertig andere dromen. Veertig mensen die deze reis op een totaal andere manier beleefden dan wij, die zogenaamd geen beperking hebben. Voor hen was het veel intenser, met een team van empathische verzorgers en artsen.

Toen we twee weken terug waren in Nederland werd mijn moeder met een nog zwaarder herseninfarct opgenomen in het ziekenhuis. Dit was haar derde herseninfarct, in drie jaar tijd. Vijf dagen na de ziekenhuisopname overleed ze. We hebben haar, naar haar wens, in Marokko begraven. Naast haar ouders. Mijn hart huilt. Maar in mijn gedachten voel ik haar bij mij. Helemaal als ik denk aan onze mooie momenten samen in Mekka.

Die lichtjes hebben wel wat

0

Op onze katholieke basisschool in Den Bosch mocht ik in de zesde klas, wat na mijn tijd groep acht is gaan heten, een van de drie koningen in het kerstverhaal spelen. Gekleed in een Arabisch gewaad met tulband tuurde ik samen met mijn collega-koningen naar de rijzende ster die ons de weg wees naar de nieuwgeboren Jezus.

In het verhaal dat wij speelden werd Maria vergezeld door Jozef. Ze vonden een plek in een stal. In de herberg was er kennelijk geen capaciteit. Misschien hadden ze een personeelstekort.

Kerst is wereldwijd het belangrijkste feest voor christenen. De hele maand december is een aanloop naar kerst. In Nederland en Vlaanderen moeten we wel eerst even de hobbel van Sinterklaas nemen. In de viering van kerst zien we ook de tolerantie van de vroege christenen die het woord wilden verspreiden. Heidense gebruiken als lichtjes in de donkere dagen en de kerstboom zijn geïntegreerd met de kerstviering.

Wij moslims vieren geen kerst. Wij hebben onze eigen grote feesten. Maar eerlijk is eerlijk. Die lichtjes in deze donkere dagen hebben wel wat. Her en der zie ik dat moslims ook hun huizen met lichtjes versieren.

Onder een dadelboom bevalt ze van Jezus Christus

De Koran beschrijft het kerstverhaal heel anders dan hoe wij het op de basisschool opgevoerd hebben. De maagd Maria wordt door aartsengel Gabriel aangesproken. Ze reageert treurig op de blijde boodschap dat ze een kind op de wereld gaat brengen. Hoe kan ik een kindje krijgen terwijl geen man mij aangeraakt heeft, vraagt ze. Het is Gods wil, zegt Gabriel.

Bij een waterbron, onder een dadelboom bevalt ze van Jezus Christus. Met het kindje in de armen gaat ze naar haar volk. De mensen reageren fel. Hoe kan ze zoiets maken? Haar ouders zijn kuise mensen. Ze zwijgt en kijkt naar de baby.

Baby Jezus spreekt samengevat: ik ben de boodschapper van God. De plek waar ik ben is gezegend. Mijn geboortedag, mijn sterfdag en de dag dat ik zal herrijzen is gezegend.

We kunnen discussiëren over de dag waarop Jezus geboren is als de dadels vers en rijp waren. Maar een ding is zeker. De geboortedag van Jezus Christus is gezegend.

Gaat Bouterse ook daadwerkelijk de cel in?

0

De Surinaamse president Chan Santokhi zei gisteren, in gesprek met Nieuwsuur, dat het ‘onvermijdelijk’ is dat oud-legerleider en oud-president Desi Bouterse binnenkort de gevangenis ingaat. Hij noemde echter geen concrete datum. Volgens Dave Ensberg, opiniemaker bij de Kanttekening is het opsluiten van Bouterse niet zonder risico.

Eergisteren kreeg Bouterse een gevangenisstraf van twintig jaar opgelegd, vanwege zijn rol bij de beruchte Decembermoorden. In de nacht van 7 op 8 december 1982 martelden en vermoordden Surinaamse militairen vijftien tegenstanders van de junta die onder leiding van Bouterse stond.

Hoewel de uitspraak van 20 december de definitieve veroordeling in de zaak is werd Bouterse nog niet onmiddellijk gevangen genomen. Volgens de NOS lijkt het OM in Suriname inmiddels aanstalten te maken. Gisteravond liet de aanklager weten contact op te zullen nemen met de advocaat van de oud-president ‘om de dag en datum van de ten uitvoerlegging van de opgelegde straf vast te stellen’.

Santokhi hoopt dat het OM snel handelt, want ‘er is een vonnis en dat vonnis moet worden uitgevoerd’. Wel zegt hij dat Bouterse het recht heeft om gratie aan te vragen. Mocht Bouterse dat doen dan moet Santokhi hierover een besluit vellen. Bouterse moet zijn gratieverzoek binnen acht dagen na de veroordeling indienen.

Leve de rechtsstaat

Toen woensdag het vonnis bekend werd reageerde Dave Ensberg, oud-columnist bij de Kanttekening, verheugd. ‘Gerechtigheid in #Suriname. Eindelijk!!! #Bouterse #decembermoorden Nu alleen nog zorgen dat de veroordeelde daadwerkelijk gaat brommen. #levederechtsstaat.’

Maar gaat dat ook gebeuren? Gaat Bouterse daadwerkelijk de cel in? ‘Er zijn drie mogelijkheden’, vertelt Ensberg aan de telefoon. ‘Of hij gaat de gevangenis in. Of hij krijgt huisarrest. Of hij gaat in ballingschap in het buitenland.’ Bouterse in de gevangenis opsluiten is niet zonder risico, legt Ensberg uit. ‘De oud-president heeft nog steeds een grote achterban in Suriname. Zijn aanhangers zullen niet accepteren dat Bouterse naar de gevangenis moet. Ze kunnen gaan rellen bij de gevangenis. Of misschien laten bewakers die met hem sympathiseren Bouterse op een dag stiekem ontsnappen.’

Het OM in Suriname moet recht doen aan de uitspraak, maar wil tegelijkertijd voorkomen dat er onrust komt in het land, vervolgt Ensberg. ‘Misschien dat huisarrest daarom een betere optie is. Bouterse woont in een groot huis, een klein paleis, maar na twintig jaar komen de muren dan wel op je af. Of Bouterse wordt het land uitgezet, maar dan moet er wel een land zijn waar hij naartoe kan. Belangrijk is in ieder geval dat Bouterse het passief kiesrecht (het recht om te worden gekozen, red.) wordt ontzegd.’

Ensberg had de uitspraak wel verwacht, besluit hij. ‘De feiten zijn duidelijk. De advocaat van Bouterse ging hiertegen in verweer, maar zijn inbreng was vooral retorisch, niet juridisch. Bouterse is verantwoordelijk voor de Decembermoorden en is daarom veroordeeld.’

Franse president onder druk vanwege omstreden immigratiewet

0

De Franse president Emmanuel Macron staat onder grote druk vanwege een strenge immigratiewet, die ‘extreemrechts’ zou zijn. De minister van Volksgezondheid stapte al op en Marine Le Pen, wiens radicaal-rechtse partij met de wet instemde, ziet de nieuwe wet als een ‘ideologische zege’. Zo schrijft het Franse dagblad le Monde.

Critici menen dat de linkse kiezers van Macron zich ‘verraden’ voelen. Hij werd in 2022 mede door hen weer president, niet omdat zij het eens zijn met Macrons beleid, maar om extreemrechts buiten de regering te houden, schrijft le Monde. En nu gaat Macron toch met een ‘extreemrechtse wet’ aan de haal, vinden zij.

Macron en de regering, minus de minister voor Volksgezondheid, zijn het oneens met die voorstelling van zaken. Premier Elisabeth Borne zegt dat ze instemde met de wet uit ‘plichtsbesef’ en ‘respect voor onze waarden’.

De immigratiewet maakt sociale voorzieningen voorwaardelijk. Hoe langer een immigrant legaal verblijft in Frankrijk, hoe meer toegang tot sociale voorzieningen. Ook wordt het land strenger tegen ongedocumenteerde arbeiders. Er zijn zware maatregelen in de wet opgenomen tegen bedrijven die ongedocumenteerden laten werken.

Volgens critici maken deze maatregelen de wet discriminerend. Franse ingezetenen hebben hierdoor meer kansen op arbeid, huisvesting en sociale voorzieningen dan immigranten, menen zij.

Ik heb een droom

0

Ik kon al niet slapen vannacht en dan droomde ik ook nog eens over Geert ’tien zetels erbij’ Wilders. Voor als u het nog niet wist, Wilders anticipeerde op sociale media op tien zetels erbij, nadat hij een filmpje had gedeeld met een zogenaamde op varkensvlees plassende moslim in Albert Heijn. Of het filmpje nou echt of nep was, het maakte allemaal niet uit voor de goegemeente.

Terwijl de ‘premier van alle Nederlanders’ alvast fantaseerde over de volgende verkiezingen met tien extra zetels – best veel voor een plassende moslim dunkt mij, maakte het Haagse raadslid Ralf Sluijs (Hart voor Den Haag, opgericht door ex-PVV’er Richard de Mos) de volgende rancuneuze vergelijking: ‘Als een Hollander bij de Turkse bakker over een baklava heen staat te pissen is het land te klein, denk ik.’

Hij zei dat in antwoord op oud-parlementariër Fonda Sahla (D66), die het van Wilders ‘premier onwaardig’ vond om nepfilmpjes te delen. Ik weet niet waarover ik meer moet treuren, bestuurders die een piswedstrijd houden over zetels, of in het kielzog daarvan het wij-zij-denken dat nog meer wordt opgerekt: een moslimjongere die op varkens pist kan nooit een Hollander zijn en een Turkse bakker is kennelijk altijd een buitenlander.

In mijn droom zat ik rustig in tram 13 in Geuzenveld, zoals ik wel vaker zit. Bij een halte ontstond opeens dynamiek. In mijn ooghoek zag ik dat Wilders met het karakteristieke achterovergekamde, glimmende haar en zijn gevolg wilden instappen. Hoe dan, wat doet hij in Nieuw-West? Nog voordat ik daarover enige duidelijkheid kreeg moest ik plaatsmaken. Dat vond ik typisch en wilde direct mijn ei kwijt bij de conducteur, zittend achter het glas. Een oudere witte man, met een bril en een cirkel baardje. ‘Nou, Wilders in de tram en gelijk moet ik weg’, grapte ik. De conducteur gaf geen kik.

En toen stond hij daar, net als ik naar kleding te kijken

Over die ‘tien zetels erbij’. Dat kan straks best kloppen. Volgens de nieuwste I&O zetelpeiling zet de groei van de PVV door, met zes zetels. En volgens de Een Vandaag/Ipsos zetelpeiling heeft hij al 47 zetels binnen! De media peilen hem zo naar de absolute meerderheid.

Terug naar mijn droom. Want ik zag Wilders twee keer. Ik zat in de tram naar de stad. Overal kerstlichtjes. Ik denk dat mijn broer erbij was. Was het de Foot Locker of America Today? En toen stond hij daar, net als ik naar kleding te kijken. Ik maakte nog een opmerking naar de winkelmedewerker. ‘Ik ben bijna net zo lang als Wilders, dus doe maar een grote maat’, zei ik zo luid dat hij het kon horen. Hij hoorde me. Ik zag dat hij even naar me keek. Vliegensvlug, maar hij ging daarna door met shoppen. Alsof er niks aan de hand was. Straks doet hij nog een kopje koffie of patatje ergens, en daarna nog een haatdragende tweet over ‘zeikmoslims’. Weer tien zetels erbij. Business as usual.

En toch probeerde ik aardig te doen en in het gevlei te komen bij deze man. Stockholm-syndroom? Of misschien is het wat iemand onlangs nog tegen mij zei: ‘Je ouders hebben je goed opgevoed, Tayfun.’

Orban: Hongarije sloot geen deal met Turkije over NAVO-lidmaatschap Zweden

0

Hongarije heeft geen overeenkomst met Turkije gesloten over het wel of niet ratificeren van de Zweedse NAVO-toetreding, zegt de Hongaarse premier Viktor Orban.

De Hongaarse premier zei gisteren dat het aan het Hongaarse parlement is om te beslissen wanneer er over de ratificatie van de Zweedse aanvraag wordt gestemd. Volgens Orban is er onder Hongaarse parlementariërs geen grote bereidheid om het verzoek van Zweden goed te keuren.

Afgelopen september zei Orban dat zijn land geen haast wilde maken met het ratificeren van de Zweedse toetreding, wat voor nog meer vertraging zorgde.

Zweden wil graag lid worden van de NAVO, vanwege de Russische militaire dreiging. Maar om lid te mogen worden moeten alle NAVO-lidstaten akkoord gaan. Twee NAVO-lidstaten, Turkije en Hongarije, doen moeilijk. Turkije omdat Zweden volgens Ankara ’terroristen’ beschermt, waarmee leden van PKK worden bedoeld, de Koerdische Arbeiderspartij die in Turkije, de Verenigde Staten en in de Europese Unie op de terreurlijst staat. Hongarije doet moeilijk omdat Zweedse politici hebben gezegd dat de regering van Orban de democratische rechtsstaat heeft uitgehold.

Het Hongaarse parlement is nu met reces en zal pas in medio februari weer bijeen komen.

VN-rapporteur: wooncrisis veroorzaakt door overheid

0

VN-rapporteur Balakrishnan Rajagopal (huisvesting) zegt dat het gebrek aan woningen in ons land niet wordt veroorzaakt door asielzoekers, maar door slecht bestuur, meldt Trouw. In maart komt de VN-rapporteur met een rapport.

De speciaal rapporteur, die tien dagen door ons land reisde, windt er geen doekjes om: ‘Nederland kampt met een huisvestingscrisis, niet met een asielcrisis.’

Volgens hem worden de zaken omgedraaid in Nederland. De asielzoekers zijn, in tegenstelling van wat meerdere politieke partijen beweren, waaronder de verkiezingswinnaar PVV, ‘niet de oorzaak’ van de huisvestingscrisis. ‘De problemen op de woningmarkt zijn te wijten aan slecht beleid van de overheid en al decennia in de maak’, aldus Rajagopal.

Hij is de afgelopen dagen op diverse opvangplekken geweest waar asielzoekers, vluchtelingen, arbeidsmigranten en daklozen meestal tijdelijk verblijven. ‘Zijn algehele beeld is somber’, schrijft Trouw.

Het grotere probleem, volgens de rapporteur, is dat een dak boven je hoofd als een ‘economisch product’ geldt en niet als een mensenrecht. Het recht op adequate huisvesting zou steviger in de Nederlandse grondwet verankerd moeten worden. ‘Het volstaat niet om te zeggen dat het een bezorgdheid van de overheid zal zijn om in voldoende huisvesting te voorzien’, vindt Rajagopal. ‘De inspanningsverplichting moet veranderen in een juridisch afdwingbaar recht.’

Samen kerst vieren – vorm van integratie of gewoon gezellig?

0

Sommige moslims vieren kerst en anderen willen er helemaal niks van weten. De Kanttekening spreekt met een aantal moslims en/of mensen met een migratieachtergrond die meedoen aan de kerstviering. Hoe ervaren zij kerst en de negatieve reacties op dit feest?

Een aantal jaar geleden kreeg de Marokkaans-Nederlandse acteur Nasrdin Dchar boze moslims op zijn dak, toen hij een foto met een kerstboom deelde op sociale media. Het vieren van kerst zou vanuit islamitisch oogpunt niet toegestaan zijn.

‘Blijkbaar heb ik in de ogen van veel mensen zoiets ergs gedaan, dat ze het nodig vonden om mij tot op het bot te beledigen. En niet alleen mij, maar ook mijn ouders. Ze vonden het nodig om mij de les te lezen, om van mij te walgen en om mij te verafschuwen’, vertelde Dchar toen aan Algemeen Dagblad. Naast de haatreacties kreeg de acteur ook steunbetuigingen. Sommige mensen zagen zijn kerstboomfoto juist als een teken van verbinding en inspiratie. 

De Turks-Nederlandse Kübra Terzi is freelance copywriter. Van huis uit is ze niet met kerst opgegroeid. Toch kwam de hele familie vaak bij elkaar met kerst omdat iedereen vrij was. ‘Dus, puur omdat het praktisch was’, vertelt ze. ‘Ik vier het inmiddels soms wel met vrienden, ook omdat het een smoes is om weer gezellig bij elkaar te komen.’

De Koerdisch-Nederlandse politicoloog Mirko Jouamer viert ook kerst met zijn familie, zegt hij. ‘Sinds we in Nederland wonen, als Koerdische vluchtelingen uit Irak.’ In Irak vierde zijn familie geen kerst. Hij komt uit een ‘atheïstisch nest’, vertelt hij. ‘Ik ben geen moslim en ik ben ook niet als moslim opgevoed. We zijn ook geen christenen.’ 

‘Kerst heeft voor mij geen christelijke betekenis’

De Turks-Nederlandse bibliothecaris Filiz* vertelt dat ze met kerst is opgegroeid, maar de feestdagen niet ‘christelijk’ viert. ‘Kerst heeft voor mij geen christelijke betekenis’, zegt ze. ‘Toen ik klein was hadden wij witte bovenburen. Ik was daar vaak, ook met kerst. Ik herinner me dat ik de kerstboom mocht optuigen en dat de woonkamer gezellig werd gemaakt met allerlei kerstspullen en rood-witte plantjes. Kerst staat voor mij voor die gezelligheid.’

Wat doen Terzi, Jouamer en Filiz dan met kerst?

‘Niet elk jaar’, zegt Terzi, ‘maar wanneer het uitkomt organiseer ik graag een etentje met vrienden. Veelal op een datum ergens tussen Sinterklaas en kerst. Een sinterkerstetentje, zo je wilt, maar dan zonder cadeaus. Verder doe ik ook wel wat op school van mijn kinderen. Ik  werk altijd wel mee met diners en met andere vieringen.’ 

Bij huize Jouamer gaat kerst zoals ‘bij de meeste mensen thuis’, denkt hij. ‘We hebben een kunstboom die we al zeker tien jaar gebruiken. Die wordt begin december opgetuigd. Op 24 december eten we lekker samen en op eerste kerstdag is het pakjesavond. Het hele religieuze gedeelte interesseert ons niet. Wij doen het alleen maar voor het samenzijn van familie.’

Filiz maakt haar huis ‘gezellig’ met een kerstboom en plantjes. ‘Omdat bijna iedereen vrij is gaan we ook altijd naar mijn ouders. Daar koken we uitgebreid een heerlijk diner’, vertelt ze. Ze bezoekt bovendien al jaren de kerstmarkt met oude schoolvrienden. 

Hoewel kerst voor haar geen religieuze betekenis heeft is het voor haar wel een moment van bezinning. ‘Ik sta stil bij hoe ik het jaar heb beleefd. Ook denk ik na over wat ik wil veranderen om een mooier jaar tegemoet te gaan.’

Wat vinden Terzi, Jouamer en Filiz  van zogenoemde ‘kerstkritische moslims’?

‘Het kan dat mensen hier echt moeite mee hebben vanwege hun religieuze overtuiging. Daar heb ik respect voor,’ zegt Terzi. ‘Maar mensen die onverdraagzaam zijn uit angst of omdat ze niet open staan voor de ander nodig ik uit om voorbij hun angsten te kijken. Je wordt namelijk niet minder moslim wanneer je een kerstpakket van je werk accepteert.’

‘De meeste Koerden, zelfs die moslim zijn, doen ook gewoon mee’ 


Jouamer vertelt dat Koerden hem nooit met de nek aankijken als hij meedoet aan kerst. ‘De meeste Koerden, zelfs die moslim zijn, doen ook gewoon mee.’ Alleen bij degenen die ‘extra islamitisch’ willen zijn, proeft hij intolerantie. ‘De islam is voor hen belangrijk, het vormt hun identiteit heel sterk. Maar zij vormen onder Koerden een minderheid.’

Volgens Filiz mag iedereen denken wat hij of zij wil. ‘Iedereen heeft een andere opvoeding genoten’, zegt ze. ‘Pas nu mijn kinderen op de basisschool zitten kom ik moslims tegen die anders denken over zulke zaken. Maar dat is ook goed. Ik heb daar geen uitgesproken mening over. Zolang er maar respect is naar elkaar.’

Jouamer denkt te weten waar de kritiek op kerst vandaan komt. Volgens hem zijn het waarschijnlijk moslims die het gevoel hebben zelf bekritiseerd te worden bij het vieren van islamitische feestdagen. ‘Hun kritiek is dus geboren uit een gevoel van onrechtvaardigheid. Zo van: als jullie kritiek hebben op mijn feestdagen, dan ga ik kritiek leveren op die van jullie.’

Hebben deze kerstvierders nog een kerstboodschap voor Nederland? En is het vieren van kerst een teken van integratie?

Terzi ziet kerst als een mooi moment om stil te staan bij wat ons verbindt. ‘Vooral in deze tijden van polarisatie en vingerwijzen. Ik geloof niet zo in zwart-wit denken, wat betreft integratie. Mensen zijn vrij om hun leven in te richten op de manier zoals ze dit zelf willen. Zolang je een ander niet benadeelt met jouw levenswijze, ben je volgens mij al geïntegreerd.’

Jouamer vindt dat mensen minder in hokjes moeten denken. ‘Gewoon mensen accepteren en in hun waarde laten. Als anderen jou niet in je waarde laten dan moet je leren om dat te negeren. Of je kunt op een constructieve, inclusieve manier kritiek uitoefenen.’

Hij ziet het vieren van kerst zeker als een teken van integratie. ‘Helaas heeft die term een nasmaak gekregen. Integratie wordt door velen gezien als assimilatie. Maar uiteindelijk is het aan jezelf, in hoeverre jij assimileert. Ik geloof dat wij genoeg Koerdische aspecten in ons gezin hebben maar ook genoeg Nederlandse, Turkse en Marokkaans aspecten. Dit komt door dingen die we meegemaakt hebben in het leven en waarvan we dachten: nou dat is mooi, dat nemen wij over. Dát is integratie.’ Filiz: ‘Kijk naar elkaar om en wees lief voor elkaar. Help elkaar waar nodig en wees niet bevooroordeeld.’ 

Samen kerst vieren ziet Filiz als een vorm van integratie, vertelt ze. ‘Omdat je samen een moment beleeft en er verbinding ontstaat. Zo simpel is het.’ 

* Filiz is een pseudoniem. 

2000 zieke kinderen uit Gaza naar Abu Dhabi gebracht

0

2000 zieke en gewonde kinderen zijn met bussen en vliegtuigen uit Gaza naar Abu Dhabi gebracht, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dit bericht het Jeugdjournaal.

De 2000 kinderen zijn niet de enige kinderen uit Gaza die hulp nodig hebben. De ziekenhuizen in Gaza zijn overvol en de omstandigheden zijn slecht. Zo functioneren slechts 11 van de 36 ziekenhuizen in Gaza, hoewel de diensten in deze ziekenhuizen beperkt zijn. Bovendien ligt slechts één van deze ziekenhuizen in het noorden van de Gazastrook, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

De Arabische nieuwssite Middle East Monitor berichtte vorige week dat er in opvangplekken in Gaza besmettelijke ziekten zijn uitgebroken, als gevolg van ondervoeding en gebrek aan schoon drinkwater en persoonlijke hygiëne. Er is sprake van een aanzienlijke toename of een verhoogd risico op een uitbraak van bepaalde overdraagbare ziekten en aandoeningen, schrijft de nieuwssite. Het gaat onder meer om diarree, waterpokken, geelzucht en aandoeningen zoals luizen en schurft. 

Eergisteren berichtten de gezondheidsautoriteiten in Gaza dat er sinds 7 oktober 19.667 doden zijn gevallen als gevolg van de bloedige Israëlische aanvallen. Het aantal gewonden ligt veel hoger: maar liefst 52.586 mensen. De meeste slachtoffers zijn vrouwen en kinderen.

Volgens VN-hulporganisatie Unicef is Gaza voor kinderen nu de gevaarlijkste plek op aarde, aldus het Jeugdjournaal.