17.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 27

Vrouwen (van kleur) krijgen niet altijd goede zorg

De Nederlandse zorg sluit niet goed aan op het vrouwenlichaam, vinden experts. Vrouwen met een niet-westerse achtergrond krijgen daarbovenop te maken met racisme en vooroordelen.

Dat het zorgsysteem zich zo heeft ontwikkeld, vindt zijn oorsprong in de geschiedenis.
‘De geneeskunde is lange tijd gedomineerd door witte mannen’, vertelt Petra Verdonk, eigenaar van bureau Beyond Boundary, dat zich bezighoudt met de raakvlakken tussen gender, intersectionaliteit en gezondheid in de klimaatcrisis. Vooral vrouwen van reproductieve leeftijd werden uitgesloten van medische experimenten. ‘Omdat dat de reproductieve gezondheid van vrouwen en hun nageslacht kan schaden’, aldus Verdonk. Bovendien, zo geeft ze aan, wordt van vrouwen die (nog) niet zwanger zijn of dat niet willen, vaak gedacht dat het alsnog zal gebeuren. Vrouwen worden binnen de farmaceutische industrie daarom vaak gezien als ‘moeders in de wacht’.

Toch is er in het verleden wél veel geëxperimenteerd op vrouwen, gevangenen en mensen van kleur, vertelt Verdonk. In de Verenigde Staten zijn bijvoorbeeld gruwelijke experimenten uitgevoerd op zwarte Amerikanen, waaronder het beruchte Tuskegee-syfilisonderzoek. ‘Medisch racisme in zijn puurste vorm’, aldus Verdonk. Volgens haar is het dan ook verklaarbaar dat dit soort misstanden en uitsluitingen mede hebben geleid tot wantrouwen jegens de medische sector bij bepaalde groepen. ‘Dat is niet gek als je niet zeker weet of jij wel dezelfde, gelijke behandeling krijgt.’ Tegelijkertijd is er in Nederland weinig onderzoek gedaan naar de rol van racisme in de gezondheidszorg. ‘Het is eigenlijk pas kort geleden dat het woord ‘racisme’ überhaupt in relatie tot gezondheidsonderzoek genoemd kon worden’, aldus Verdonk.

De harde realiteit

De Nederlandse gezondheidszorg houdt onvoldoende rekening met de behoeften van vrouwen met een niet-westerse achtergrond, vindt Verdonk. Uiteraard geldt dit niet voor elke vrouw, maar dat neemt niet weg dat er veel ruimte voor verbetering is. Uit onderzoek van Voices for Women blijkt dat ongeveer één op de vijf vrouwen in Nederland zich regelmatig niet serieus genomen voelt door de zorg. Meer dan 60 procent van de vrouwen heeft te maken gehad met ‘onverklaarbare’ klachten. De vraag is hoe onverklaarbaar deze klachten werkelijk zijn, als de zorg zou worden benaderd vanuit een gendersensitief perspectief.

Hogere pijngrens 

Voor vrouwen met een niet-westerse achtergrond komt daar vaak nog een extra laag van discriminatie bij. ‘Uit studies blijkt dat er lang gedacht is dat vrouwen van kleur een hogere pijngrens hebben. Ook leeft het idee dat mensen uit niet-westerse culturen hun pijn ‘theatraler’ presenteren’, vertelt Verdonk. Voor de duidelijkheid: dat is een racistisch vooroordeel. Maar ook een gebrek aan kennis leidt tot slechtere zorg.

Beeld: Pixabay

Een concreet voorbeeld van dit kennishiaat staat beschreven in de publicatie Ervaringsverhalen discriminatie in de zorg. Een respondent vertelt hoe haar huid verbrandde door chemotherapie. ‘Haar arts stelde voor de behandeling te staken. Pas toen ze in contact kwam met een Indonesische arts, ontdekte ze dat dit een normale reactie was voor haar huidtype. Die ervaring, die niet op zichzelf stond, maakte haar extra alert op de zorg die ze daarna kreeg’, vertelt Karima Bazi, adviseur bij Pharos, het landelijke expertisecentrum dat zich inzet voor het terugdringen van gezondheidsverschillen.

‘Tegelijkertijd moeten we wel oog houden voor ongelijkheden’

Vooroordelen kunnen zowel in de spreekkamer als op institutioneel niveau leiden tot slechtere zorg. ‘We moeten af van het traditionele, raciale denken over verschillen tussen mensen in de zorg. Mensen passen niet in vaste hokjes, en ook de taal die we gebruiken is niet altijd inclusief. Tegelijkertijd moeten we wel oog houden voor ongelijkheden. Die balans vinden, aandacht voor verschillen zonder te stigmatiseren, is soms een spanningsveld’, zegt Judith Venderbos, adviseur bij Pharos.

‘We hebben een studie gedaan naar de ervaringen van vrouwen van middelbare leeftijd met racisme in de zorg. Zij geven vaak aan dat ze ontzettend hard moeten werken om serieus genomen te worden’, vertelt Verdonk. Volgens Bazi zorgt dat er ook voor dat de drempel om discriminatie te melden hoog is. ‘Waarschijnlijk zijn de cijfers die we nu hebben slechts het topje van de ijsberg’, zegt ze. Patiënten zijn immers afhankelijk van zorgverleners – wat vragen oproept als: krijg ik nog wel goede zorg als ik een melding maak?

Vrouw met hoofddoek die moeilijk doet over anticonceptie

Slechte zorg voor vrouwen met een niet-westerse achtergrond is geen op zichzelf staand probleem; het weerspiegelt bredere systematische, racistische vooroordelen en patriarchale structuren in de samenleving, stelt Verdonk. ‘Er wordt te weinig druk gezet vanuit de samenleving op politiek, beleidsmakers en subsidiegevers. Het gevoel van urgentie ontbreekt bij degenen die daadwerkelijk iets zouden kunnen veranderen. Het blijft te veel een ‘vrouwenprobleem’.’ Om de zorg gelijker te maken, is moed en een kritische blik vereist. Onderzoekers en artsen die jarenlang bepaalde denkpatronen hebben gehanteerd, moeten leren die te herkennen. ‘Dat vraagt om een denkomslag’, zegt Verdonk. En die is niet van vandaag op morgen gerealiseerd, beaamt ook Bazi. ‘Een neutrale arts bestaat niet. Iedereen heeft vooroordelen. Het begint bij bewustwording. Anders ontstaat er ruimte voor discriminatie.’

Een deel van de oplossing begint dan ook op de plek waar toekomstige artsen en onderzoekers worden opgeleid: de medische faculteit. ‘Als je als student steeds een stereotype voorbeeld krijgt van een vrouw met een hoofddoek die moeilijk doet over anticonceptie, dan is dat jouw enige referentiekader’, zegt Venderbos. ‘Daarom is het belangrijk dat aankomende professionals ook leren over de patriarchale en raciale oorsprong van veel wetenschappen, en over hoe je daar in het contact met de patiënt bewust en zorgvuldig mee omgaat.’ Volgens Bazi moet er daarom meer aandacht komen voor deze thema’s binnen het medische curriculum.

Onderzoek naar het vrouwenlichaam

Een ander belangrijk onderdeel van de oplossing is onderzoek. Er valt namelijk een enorme inhaalslag te maken als het gaat om kennis over het vrouwenlichaam.

Toch gebeurt er wel degelijk iets. De Nationale Strategie Vrouwengezondheid, die momenteel wordt ontwikkeld, is daar een voorbeeld van. Deze strategie houdt in dat er meer onderzoek moet komen naar onderwerpen als endometriose, maar ook naar hoe hart- en vaatziekten zich bij vrouwen manifesteren. ‘Tegelijkertijd weten we al dat de minister heeft gezegd: er komt niet veel geld beschikbaar voor de uitvoering van deze strategie’, vertelt Verdonk. En dat is het wrange: onderzoek kost tijd, en tijd kost geld.’

Wie in slechte gezondheid verkeert, is minder ‘productief’

Uit onderzoek van het McKinsey Health Institute blijkt dat het verkleinen van de gezondheidskloof tussen mannen en vrouwen de wereldeconomie jaarlijks ongeveer één biljoen euro kan opleveren. Vrouwen verkeren gemiddeld negen jaar van hun leven in slechtere gezondheid dan mannen, vaak vanwege uitblijvende diagnoses of verkeerde behandeling. En wie in slechte gezondheid verkeert, is minder ‘productief’: thuis, maar ook op het werk. Of dat een moreel juist uitgangspunt is voor beleid, valt te bediscussiëren. Maar het laat wél zien dat investeren in gendersensitieve zorg loont. Onderzoek van WOMEN Inc. toont bijvoorbeeld aan dat betere zorg voor vrouwen en lagere zorgkosten Nederland jaarlijks zo’n 7,6 miljard euro kunnen opleveren.

Ondanks deze overtuigende cijfers blijft serieuze actie echter uit. Volgens Verdonk ligt dat niet zozeer aan een gebrek aan middelen, maar vooral aan een gebrek aan politieke wil. ‘Dan gaat het dus eigenlijk niet om geld, maar om ideologie.’ Het uitblijven van een structurele aanpak ziet ze als een duidelijk signaal daarvan. Gendersensitief onderzoek is volgens haar geen rocket science. De weg ernaartoe, blijkbaar wel.

Wat leren ongeïnformeerde Nederlanders van de slavernijherdenking? 

0

Een paar weken geleden was ik in Suriname om de parlementsverkiezingen te verslaan. Op een vrije dag gingen we per boot naar het district Commewijne en bezochten onder andere Frederiksdorp. Deze voormalige plantage is tegenwoordig een vakantieresort, maar de huizen ademen nog steeds de koloniale tijd. Een gids leidde ons rond en vertelde over de suikerplantages, het werk wat tot slaaf gemaakten moesten uitvoeren en hoe onmenselijk dat was.

We stonden bij een pers waarmee vroeger suikerriet werd vermalen. Het kwam weleens voor dat er een hand klem kwam te zitten. Het was dan heel gewoon om de arm van de tot slaaf gemaakte af te hakken. Het was niet de bedoeling dat de productie werd vertraagd. Als er niet hard genoeg werd gewerkt, konden tot slaaf gemaakten ook in een ketel kokende suiker worden gegooid. Het zijn maar twee kleine voorbeelden van de ellende die Nederland hier heeft aangericht.

Na zo’n rondleiding kijk je toch anders naar de Nationale herdenking van het slavernijverleden op 1 juli. Partijen als GroenLinks-PvdA en D66 vinden dat dit een vrije dag moet worden, maar deze herdenking betekent voor veel Nederlanders maar weinig. Deze gaat niet over hun voorouders en hoeveel weten we nou eigenlijk van wat de slavernij precies inhield en aanrichtte? Dit is waar de herdenking op dinsdagmiddag voor een groot deel om draait: bewustwording en erkenning.

Terecht doel

Een mooi en terecht doel, maar voelt iedereen mee? De meeste twijfel zie je bij de toespraak van premier Schoof, die vertelt over Sint Eustatius, waar hij een bezoek bracht aan het Slavenpad, een weg die tot slaaf gemaakten dagelijks in de brandende zon moesten afleggen. Slavernij, zo zegt Schoof, is een geschiedenis die we gezamenlijk onder ogen moeten zien. We gaan samen op weg naar heling, erkenning en herstel. Er klinkt wat boe-geroep: hoe oprecht is de premier van wat tot voor kort een PVV-kabinet was?

De meeste twijfel zie je bij de toespraak van premier Schoof

We horen burgemeester Halsema zeggen dat er stappen vooruit worden gezet, maar dat het soms ook de verkeerde kant op gaat. Je zou bijna denken dat ze de opkomst van de PVV bedoelt. Racisme is er nog steeds, aldus Halsema, die spreekt over de nog altijd aanwezige gevoelens van witte superioriteit en het racisme dat nog steeds in instituties aanwezig is. Historisch leed wordt niet opgelost, niet iedereen wordt hier in gelijke mate door geraakt, maar erkenning is wel een gezamenlijke opgave.

Dat schuurt. Door mijn bezoek aan Suriname weet ik hoe weinig ik van het slavernijverleden wist en weet. Een vertegenwoordiger van de marron-gemeenschap in Nederland vertelt in het Oosterpark over de marrons die in Suriname zijn gevlucht: een daad van verzet en hoop. In Suriname heb ik over de marrons geleerd. Als ik er niet was geweest, gaat dit het ene oor in en het andere oor uit. Hier realiseer je je: zonder onderwijs wordt het niets met die bewustwording, laat staan met erkenning.

Meer dan erkenning

Wat zou een buitenstaander die zich nooit in het slavernijverleden heeft verdiept van deze herdenking leren? Het ongemakkelijke antwoord is: de pleidooien die het meest in het oog springen gaan verder dan herdenking en erkenning. Meerdere sprekers praten over de excuses van de Nederlandse regering en het belang daarvan, maar dat die excuses niet een punt zijn, maar een komma. Het echte werk begint nu pas: er moet recht worden gedaan aan historisch onrecht. Het woord herstelbetalingen valt.

Als mensen niets weten van het slavernijverleden, blijft alleen deze term hangen: een politieke discussie waarbij iedereen elkaar de tent kan uitvechten. Of die betalingen er moeten komen? Dat oordeel laat ik graag over aan anderen, maar zolang de kennis bij het grote publiek ontbreekt, zal deze roep om genoegdoening per definitie geen vruchtbare bodem vinden. Wat dat betreft zijn de excuses van de Nederlandse regering inderdaad geen punt, maar een komma.

Elon Musk dreigt met eigen politieke partij

0

Elon Musk dreigt met een nieuwe politieke partij als de Senaat de nieuwe begrotingswet van president Donald Trump aanneemt. Ook zal hij senatoren die voor stemmen, dwarsbomen bij de volgende verkiezingen.

Het zijn de meest concrete politieke bedreigingen van de Tesla-eigenaar sinds hij zijn functie als adviseur van het Witte Huis heeft neergelegd, schrijft CNN. Musk dreigde vorige maand al eens eerder een politieke partij op te richten die de belangen van alle Amerikanen behartigt. Nu de begrotingswet wordt behandeld in de Senaat, heeft hij de druk opgevoerd.

De ‘big, beautiful bill’ van Trump zal leiden tot ongekende staatsschuld, is zijn voornaamste bezwaar. Het wetsvoorstel zou het tekort de komende tien jaar inderdaad met bijna 3,3 miljard dollar verhogen. Dit is meer dan was afgesproken in het Huis van Afgevaardigden, dat akkoord ging met een verhoging van 2,4 miljard dollar.

Senatoren die zich achter de begrotingswet scharen, zullen hun voorverkiezingen volgend jaar verliezen, schreef Musk gisteravond op X. ‘Al is dit het laatste wat ik op aarde doe.’ Even later schreef hij dat, mocht de begroting worden aangenomen, hij de volgende dag de American Partij zou oprichten. ‘Tijd voor een nieuwe politieke partij die zich daadwerkelijk om het volk bekommert.’

Trump reageerde op zijn medium Truth Social door te wijzen op de hoge subsidies die Musk kreeg voor zijn bedrijven. Zonder subsidies zou Elon waarschijnlijk zijn winkel moeten sluiten en terug naar huis moeten gaan, naar Zuid-Afrika. Hiermee zouden de VS veel geld kunnen besparen, aldus de president.

Aannemers ontvangen 5.000 shekel voor ieder huis dat ze in Gaza slopen

0

Particuliere aannemers verdienen 5.000 shekel, omgerekend zo’n 1.250 euro, voor elk huis dat ze in Gaza vernietigen. Dit blijkt uit een artikel in de Israëlische krant Haaretz.

Het is hetzelfde artikel waarin Israëlische soldaten opbiechten dat er wordt geschoten op ongewapende Palestijnse burgers bij voedseldistributiepunten. De krant, doorgaans zeer kritisch tegenover de Israëlische regering, sprak met meerdere soldaten die bereid waren te getuigen over de inhumane werkwijze binnen het Israëlische leger.

Het artikel legde niet alleen deze beschietingen bloot, merkt de nieuwssite Middle East Monitor op. Aannemers verdienen op dit moment veel geld met de vernietiging van huizen in Gaza, vertelt een soldaat die daar momenteel is gestationeerd aan de Israëlische krant.

Maar ook deze sloopwerkzaamheden gaan gepaard met beschietingen op Palestijnen. De aannemers komen namelijk in de buurt van de voedseldistributiepunten. Omdat ze zich daar niet veilig voelen, lokken ze veiligheidsincidenten uit, waardoor ze extra militaire bescherming krijgen. Dit leidt er vaak toe dat Israëlische soldaten het vuur openen op Palestijnen die zich bij deze hulpposten verzamelen, aldus het artikel.

Turkse politie arresteert 120 ambtenaren in oppositiestad Izmir

0

Turkije begint de nieuwe maand met een nieuwe vervolging van de seculiere oppositie. Dit keer niet in Istanbul, maar in Izmir, de derde stad van het land, die eveneens in handen is van de seculiere partij CHP. Dat meldt persbureau AFP.

Meer dan 120 medewerkers van de gemeente Izmir zijn in de eerste golf opgepakt, terwijl er 157 arrestatiebevelen zijn uitgevaardigd. Het ligt in de lijn der verwachting dat er nog meer arrestatiegolven zullen volgen, zoals in Istanbul, waar de burgemeester en zijn netwerk sinds maart vastzitten.

‘We worden geconfronteerd met een vervolging die te vergelijken is met die in Istanbul’, schrijft Murat Bakan, de vicevoorzitter van de CHP in Izmir. Hij stelt dat er ‘geen enkele wettelijke basis’ is voor de arrestaties en spreekt van ‘politiek gemotiveerde acties’.

In maart braken, ter ondersteuning van de gevangen burgemeester Imamoglu, straatprotesten uit in Istanbul. Ook werden boycots op poten gezet tegen staatsgelieerde bedrijven. De protesten lijken inmiddels uitgedoofd, ook in het buitenland (waaronder Nederland).

Het is de vraag of de burgerbevolking in Izmir zal opkomen voor de seculiere oppositie, die al decennialang het stadsbestuur domineert en waar onder de bevolking ook onvrede over bestaat.

Turkse cartoonist en redacteuren opgepakt om Mohammed-cartoon

0

De Turkse cartoonist Doğan Pehlevan en redacteuren van het satirische blad LeMan zijn van hun bed gelicht na publicatie van een Mohammed-cartoon over een stad die wordt gebombardeerd, vermoedelijk in Gaza. Dat meldt de nieuwssite Turkish Minute.

Op de tekening, die geblurd wordt getoond door de islamistische krant Yeni Şafak, begroeten de islamitische en joodse profeten Mohammed en Mozes elkaar in de lucht boven een stad die wordt platgebombardeerd.

Toen een foto van de strip opdook op sociale media, braken er meteen protesten uit, aangewakkerd door islamistische groeperingen. Sommigen onder hen scandeerden leuzen voor herinvoering van de sharia-wetgeving, en dreigden ook met een slachtpartij, waarbij ze verwezen naar Charlie Hebdo. Ook werd een bar in Beyoğlu (een district in Istanbul) aangevallen, die veelvuldig wordt bezocht door LeMan-medewerkers.

De minister van Binnenlandse Zaken, Ali Yerlikaya, deelde op X trots de beelden van de arrestatie van de cartoonist. ‘Ik veroordeel nogmaals degenen die onrust zaaien door onze profeet (vrede zij met hem) te karikaturiseren. De verdachte die deze misdadige tekening heeft gemaakt, is gearresteerd’, aldus Yerlikaya. Over de jihadistische dreigementen en de aanval op de bar liet hij zich niet uit.

Wel geldt er vandaag een protestverbod in Istanbul naar aanleiding van de cartooncrisis.

De hoofdredacteur van LeMan, Tuncay Akgün, vindt dat de afbeelding ‘bewust’ verkeerd wordt geïnterpreteerd. ‘Deze cartoon is geenszins een karikatuur van de profeet Mohammed’, reageerde hij. ‘In de strip is de naam van een moslim die omkwam door Israëlische bombardementen gefictionaliseerd als Mohammed. Meer dan tweehonderd miljoen mensen in de islamitische wereld heten Mohammed.’

Voor islamistische groeperingen lijkt die uitleg van satire weinig uit te maken. Ze slaan vol op de islamofobe trom, waarbij oude tweets van de cartoonist worden gedeeld. Zo zou Pehlevan vorig jaar hebben beweerd dat de relatie tussen Turken en de islam vergelijkbaar is met een religie die het volk is opgedrongen, tegenover het idee dat de Turken uit vrije wil voor de islamitische religie hebben gekozen. Een theorie die onder seculier-nationalistische kringen steeds meer ingang lijkt te vinden.’

Kritiek binnen VVD: Yesilgöz’ tweet over Douwe Bob onwaardig voor partijleider

0

Liberale VVD’ers zijn niet te spreken over de uitspraken van Dilan Yesilgöz, die afgelopen zondag op X zanger Douwe Bob van antisemitisme beschuldigde. Volgens hen haalt de VVD-leider antisemitisme en antizionisme opnieuw door elkaar.

Yesilgöz beschuldigde Douwe Bob dit weekend van ‘Jodenhaat’, nadat hij had geweigerd op te treden bij het Joodse kindervoetbalevenement Jom Ha in Amsterdam. ‘Tachtig jaar na ‘Dit nooit weer’ gebeurt het weer’, schreef ze op X. ‘Dagelijks. In Amsterdam. Kinderen wordt een optreden geweigerd om wie ze zijn: Joods. Het zal het nieuws niet eens halen. Zó gewoon is Jodenhaat geworden. Pure haat, in het volle zicht.’

Douwe Bob was zich echter van geen kwaad bewust. De zanger had naar eigen zeggen met de organisatie afgesproken dat er geen politieke of religieuze statements gemaakt zouden worden. Maar die belofte werd volgens hem niet nagekomen, want hij werd geconfronteerd met ‘zionistische posters en pamfletten’.

Liberaal buitenlandbeleid

Nederlanders die betrokken zijn bij de Palestijnse zaak vinden de scherpe uitlatingen van Yesilgöz buitengewoon storend. Ook het Liberaal Collectief Nabije Oosten is kritisch. Deze pressiegroep wil graag dat de VVD een liberaal buitenlandbeleid voert, ook als het gaat om Israël en Palestina.

‘Ik betreur ten zeerste dat Yesilgöz opnieuw antizionisme vereenzelvigt met antisemitisme, een onjuiste, oneerlijke redenering die het publieke debat verarmt’, zegt Çinar Akdemir van het Liberaal Collectief tegen de Kanttekening. ‘Of het nu gaat om het veroordelen van een watermeloen in de Tweede Kamer, een cultureel symbool van Palestijnse identiteit dat zij gemakzuchtig koppelt aan steun voor Hamas, of om de beschuldiging dat de NS ‘antisemitisme faciliteert’: het patroon is verontrustend. Deze vorm van retoriek polariseert, miskent de noodzakelijke nuance en ondermijnt het cruciale onderscheid tussen legitieme politieke kritiek en haatzaaiing. Zulke uitlatingen zijn niet alleen onacceptabel, maar ook volstrekt onwaardig voor een partij die het liberalisme zegt te vertegenwoordigen.’

‘Deze vorm van retoriek polariseert en miskent de noodzakelijke nuance’

Akdemir beroept zich in dit verband op de Joods-Duitse filosofe Hannah Arendt. ‘Zij wees er al op dat antizionisme niet per definitie antisemitisch is, maar waarschuwde juist dat een exclusief-etnisch geïnspireerd zionisme zélf antisemitisme kan oproepen, wanneer het geen ruimte laat voor gelijkwaardig samenleven met anderen.’

Douwe Bob weigerde afgelopen weekend een optreden op een kindervoetbalevent vanwege zionistische propaganda. Beeld: RTL Talkshow/YouTube

Leiderschap van Yesilgöz

Yusuf Serkan Kunduz gaat nog een stap verder en stelt de stichting van de staat Israël en het leiderschap van Yesilgöz zelf ter discussie. ‘De tweet van Yesilgöz illustreert een dieper probleem in de leidende denktrant over zionisme’, vertelt hij. VVD-politici maken volgens hem terecht onderscheid tussen kritiek op de Israëlische regering en antisemitisme, maar gebruiken dat onderscheid vervolgens om het debat kunstmatig te beperken. De Israëlische staat zelf moet ook ter discussie staan, niet alleen de wandaden van de regering-Netanyahu. Want het onrecht wat de Palestijnen wordt aangedaan kun je volgens Kunduz niet los zien van de etnische zuivering, landroof en de plunderingen van 1948 en daarna.

‘Feiten die nog steeds aan de orde van de dag zijn in de Palestijnse gebieden. Antizionisten begrijpen dat zionisme een brute werkelijkheid is, in plaats van een ideologisch raamwerk dat onderdeel is van de Joodse identiteit. De verbondenheid van Joden met Israël is relevant, maar niet allesbepalend.’

Kunduz wil dat het gesprek over Israël over de volle breedte gevoerd kan worden. Ook de ontstaansgeschiedenis van het land moet kritisch besproken kunnen worden, ook als deze confronterend is. ‘Legitieme afkeuring van het zionisme, dat aan de basis ligt van Israël, moet niet worden verketterd. En al helemaal niet met anti-intellectuele, populistische verwijzingen naar zwarte bladzijden uit ons verleden. Dat is gevaarlijk, omdat het mensen mobiliseert. Afgezien van de inhoudelijke tekortkomingen zie ik in Yesilgöz een gebrekkige partijleider, als het aankomt op dat verantwoordelijkheidsbesef.’

Interne brief

Naar aanleiding van haar pittige uitspraken op X schreef VVD’er Maarten Dirkse Yesilgöz ten slotte een interne brief, die in handen is van de Kanttekening.

Dirkse stoort zich in deze brief aan het feit dat de VVD-leider met instemming een tweet van Telegraaf-journalist Wierd Duk citeerde, die bekendstaat om zijn uitgesproken pro-Israëlische stellingname en zijn ongezouten kritiek op de islam en hoogopgeleide moslims, die hij als een ‘vijfde colonne’ ziet.

Hij stelt dat de VVD-leider Douwe Bob ten onrechte als antisemiet wegzet, terwijl de zanger in een begeleidende video duidelijk aangaf dat zijn besluit om niet op te treden niets te maken had met de religieuze achtergrond van de aanwezige kinderen. Dirkse noemt het ‘erg vergezocht en niet geloofwaardig’ om te suggereren dat de zanger zou zijn afgehaakt omdat de kinderen Joods waren.

‘Het onterecht besmeuren van iemand als Jodenhater is niet de manier om op te komen voor de Joodse gemeenschap’

De VVD’er is eveneens scherp over de verwijzing naar de Holocaust in Yesilgöz’ tekst, waarbij ze sprak over ‘Tachtig jaar na ‘dit nooit weer”. Dirkse stelt dat hiermee op een onterechte manier een parallel wordt getrokken met de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij schrijft: ‘Zionisme is niet hetzelfde als het Jodendom’, en waarschuwt dat het gelijkstellen van die twee het begrip antisemitisme ernstig uitholt.

Volgens Dirkse ligt de werkelijke reden voor de afzegging in het feit dat er, tegen de afspraken met Bob in, kraampjes aanwezig waren van pro-zionistische organisaties zoals Stand With Us Nederland. Deze organisatie omschrijft hij als een ‘uiterst dubieuze lobbyorganisatie’ die openlijk het Israëlische leger en premier Benjamin Netanyahu steunt.

Dirkse benadrukt dat het onterecht framen van Bob als Jodenhater niet alleen schadelijk is, maar ook heeft geleid tot doodsbedreigingen richting de zanger. Hij besluit zijn brief met de oproep aan Yesilgöz om haar bericht te verwijderen: ‘Het onterecht besmeuren van iemand als Jodenhater is niet de manier om op te komen voor de Joodse gemeenschap en is bovendien een leider van een liberale partij onwaardig.’

Geen koffie maar excuses

Vanwege alle ophef over haar uitspraken stelde Dilan Yesilgöz Douwe Bob gisteren voor om samen een kopje koffie te drinken. De zanger sloeg het aanbod af. ‘Wij hebben dus de dialoog gezocht en niet zij. Het was ons initiatief. Nu doet ze alsof zij degene is die met ons wilde praten in plaats van andersom. Douwe Bob wil geen koffie, maar excuses’, laat zijn management weten aan persbureau ANP.

Voor dit stuk zijn verschillende VVD’ers benaderd. Meerdere VVD-leden wilden de Kanttekening over deze gevoelige kwestie liever niet te woord staan.

Verder lezen:

Douwe Bob weigert optreden, Yesilgöz spreekt van antisemitisme

Nazaten van de allersterksten

0

‘Tot slaaf gemaakten’

Woorden doen ertoe. Hadden we het vroeger over ‘slaven’, vandaag de dag is de algemeen aanvaarde term voor mensen die vanuit Afrika als beesten vervoerd werden naar Amerika om als beesten te moeten werken op de plantages, met als doel de plantagehouders rijk te maken: ‘tot slaaf gemaakten’.

Ik gebruik deze benaming zelf ook – ‘slaaf’ is sowieso een verkeerde benaming; iemands identiteit kan nooit ‘slaaf’ zijn – en toch voelt het niet helemaal goed. In deze term klinkt namelijk iets van een lijdend voorwerp door: tot slaaf gemaakt, een willoos slachtoffer.
Dat beeld strookt niet met het beeld dat ik van huis uit meekreeg over mijn voorouders. Mijn voorouders komen van over de hele wereld. Ze waren tot slaaf gemaakten uit Afrika, contractarbeiders (vandaag de dag zouden we ‘moderne slaven’ zeggen) uit India, Schotse pioniers, Sefardische Joden uit Portugal en Groningse boeren.

Het beeld dat ik van deze mensen meekreeg, was dat het slimme, sterke mensen waren, die de meest gruwelijke omstandigheden waaraan ze werden onderworpen, door hun fierheid, flexibiliteit, uitzonderlijke geestkracht, motivatie en doorzettingsvermogen, de verschrikkingen van ontmenselijking hebben overleefd. ‘Wij zijn de nazaten van de allersterksten’, werd ons voorgehouden. En dat gaf ons, kinderen, het besef mee dat wij een belangrijke plicht jegens de wereld hadden: anderen die het minder getroffen hebben, te helpen.

Speciale verantwoordelijkheid

Iets soortgelijks kwam ik vele jaren later tegen in het werk van Kwame Anthony Appiah, de Ghanees-Britse filosoof en migratiedeskundige. Hij vertelde dat zijn vader hem en zijn zussen een brief had nagelaten, die ze na zijn overlijden vonden. In die brief betoogde hij dat zij, kinderen met dubbel bloed en bovendien migranten, een speciale verantwoordelijkheid hebben.

‘Jullie kennen en begrijpen verschillende werelden. Daarom heb je de plicht iedere plek die je als migrant verlaat, beter achter te laten dan hoe je die aantrof. Dat kan jij, omdat je verschillende perspectieven kent. Juist als migrant ben je van extra waarde voor iedere samenleving waar jij wenst te verblijven.’

‘Juist als migrant ben je van extra waarde voor iedere samenleving’

Nu is de realiteit anno 2025 helaas niet zo dat je als migrant kunt kiezen waar je wenst te verblijven. Als ‘gelukszoeker’ ben je meestal een bedreiging voor de lokalen. Sinds het ‘strengste migratiebeleid ooit’ in Nederland – en in tal van andere landen waar populisten het voor het zeggen hebben – is ingevoerd, is het duidelijk: niemand ziet de grote waarde van de bijdrage die juist migranten en de nazaten van de allersterksten kunnen leveren aan deze samenleving.

Adviesraad

Gelukkig kwam onlangs de Adviesraad Migratie met het rapport ‘Talenten benutten: Het onbenutte arbeidspotentieel van migranten’, waarin zij ervoor pleiten migranten makkelijker toegang te verschaffen tot de arbeidsmarkt. Ze zien drie voordelen: migranten krijgen een hoger inkomen en meer welzijn, werkgevers kunnen gemakkelijker in hun personeelsbehoefte voorzien en de samenleving profiteert van minder uitgaven aan sociale uitkeringen en van hogere belastinginkomsten.

Vele anderen, en ikzelf ook, roepen dit al jaren, maar goed, laten we hopen dat nu de Adviesraad het zegt, dit inzicht eindelijk wel post zal vatten.

Erkenning van het gedeeld slavernijverleden

Een ander positief punt is dat de Nederlandse samenleving, en breder: het Koninkrijk der Nederlanden, belangrijke stappen heeft gezet wat betreft de erkenning van het gedeeld slavernijverleden. Daar staan we op 1 juli weer bij stil, als we de gruwelen van de slavernij herdenken en de afschaffing ervan vieren.

Die stappen zijn het resultaat van een bewustwordingsproces dat een boost kreeg door de totstandkoming van het slavernijmonument in het Oosterpark, door Kick Out Zwarte Piet, door Black Lives Matter, en dat nog steeds gaande is – nu steeds meer steden en instellingen excuses voor hun rol bij slavernij hebben aangeboden en ook de koning opdracht heeft gegeven tot het instellen van diepgaand wetenschappelijk onderzoek naar de rol van zijn familie in het koloniaal verleden.

Zo komt er meer bewustzijn. De feiten komen op tafel te liggen. Er komt meer belangstelling voor de verschillende perspectieven van waaruit er naar de geschiedenis gekeken kan worden.

Daddy

Dus ja, er zijn positieve ontwikkelingen. Maar laten we ons niet rijk rekenen. Want we zijn er nog lang niet. Institutioneel racisme en discriminatie zijn in ons koninkrijk nog steeds aan de orde van de dag. En ook buiten de grenzen van ons land zijn er donkere wolken, nu de machtigste man van de wereld de personificatie van white supremacy is. Witte superioriteit is leidend in zijn beleid, dat alles wat met diversiteit en inclusie te maken heeft, afschaft. Voor politici in andere landen, ook in Nederland, is deze man een lichtend voorbeeld. En wordt hij zelfs liefkozend ‘daddy‘ genoemd…

Het is tijd voor de invoering van het strengste antidiscriminatiebeleid ooit

Nee, we mogen ons niet rijk rekenen. Niet als zwarte gemeenschap, en niet als mensen daarbuiten die van goede wil zijn en staan voor democratie en rechtsstaat, gebaseerd op het principe van volstrekte gelijkwaardigheid van alle mensen. Daarom is het hoog tijd dat wij de krachten bundelen en zichtbaar en hoorbaar maken waar we voor staan.

1 juli

1 juli is een uitgelezen dag om deze gebundelde krachten zichtbaar te maken. En duidelijk te maken dat wij, migranten en nazaten van de allersterksten, iedere plek waar we wonen tot een betere plek kunnen maken, als we daar de kans en mogelijkheden toe krijgen.

Wat mij betreft is het daarom tijd voor de invoering van het strengste antidiscriminatiebeleid ooit. Want pas als dat wordt ingevoerd, zal ons Koninkrijk bloeien als nooit tevoren.

Aan de Keti Koti Tafel is plek voor ieders verhaal

Aan de Keti Koti Tafel in Capelle aan den IJssel gingen bezoekers vrijdag met elkaar in gesprek over de slavernij en de doorwerking daarvan in het heden.

Rond 1 juli, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt herdacht, zijn er overal in het land herdenkingen en vieringen. Keti Koti, gebroken ketenen, is uitgegroeid tot een moment van bezinning en ontmoeting. Een bekend initiatief daarbij is de Keti Koti Tafel: samen eten en in gesprek gaan met mensen van verschillende achtergronden. Ook in de Grote Bibliotheek van Capelle aan den IJssel vindt zo’n tafel plaats. Een van de deelnemers daar is Iris, die vertelt over haar reis naar Suriname.

‘Ik wist van de slavernijgeschiedenis helemaal niets. Daarom ben ik me erin gaan verdiepen’, zegt ze. ‘Ik las bijvoorbeeld dat Surinaamse mensen vaak verhalen doorgeven aan volgende generaties, in tegenstelling tot mensen uit Nederlands-Indië. Maar toen ik dat in Suriname ter sprake bracht, werd het niet goed ontvangen. Een Nederlandse vrouw van Surinaamse afkomst, begon zelfs te huilen. Later spraken we erover. Ze zei dat ze dacht dat ze het verleden had verwerkt, maar dat bleek niet zo te zijn.’

Na haar verhaal nemen de aanwezigen dertig seconden de tijd om stil te staan bij wat hen het meest raakt. Daarna mag een ander zijn of haar verhaal delen.

‘Ze dacht dat ze het verleden had verwerkt, maar dat bleek niet zo te zijn’

Een van de aanwezigen zegt geraakt te zijn door Iris’ inzet om meer te begrijpen, en door haar reis naar Suriname. ‘Niet veel mensen doen dat.’ Iemand anders merkte op dat oudere generaties uit Nederlands-Indië vaak zwijgen, maar dat jongeren juist vragen gaan stellen.Zij willen wéten.’ Een Surinaams spreekwoord zegt: ‘We moeten de stenen uit het verleden oprapen, anders blijven onze (klein)kinderen erover struikelen.’

Beeld: Anne-Rose Hermer

Vaste spelregels

De dialoog aan tafel kent vaste spelregels. Ook over de tafelschikking is goed nagedacht: witte en niet-witte deelnemers zitten tegenover elkaar. Aan de hand van drie vragen voeren ze het gesprek. Tijdens de eerste ronde reageert de ene persoon op een stelling, terwijl de ander alleen luistert, zonder te reageren, zelfs niet non-verbaal.

‘Voor iemand met ADHD is dat bijna niet te doen’, grapt een deelnemer. De opmerking zorgt voor een lach, maar velen herkennen hoe lastig het is om je gezicht neutraal te houden als je iets hoort dat je raakt of juist schaamte oproept.

Het Surinaamse zangkoor Fei Yeye. Beeld: Anne-Rose Hermer

De eerste stelling luidt: deel een ervaring waarin je werd beoordeeld op een vooroordeel of stereotype, of waarin je discriminatie ervaarde.

Een deelnemer vertelt: ‘Het was 2003. Ik werkte in het sociaal domein en had een opdracht in Wageningen. Een collega zag me staan en zei: ‘U staat aan de verkeerde kant van de gang. Een bijstandsuitkering moet u dáár aanvragen.’ Toen ik vertelde dat ik daar kwam werken, bood ze direct haar excuses aan. Ze schaamde zich. Maar ik moest het wel incasseren.’

‘Een bijstandsuitkering moet u dáár aanvragen’

Ze geeft nog een voorbeeld: ‘Ik had iemand telefonisch gesproken en we zouden elkaar ontmoeten in de hal. Toen ze me zag, zei ze dat ze iemand anders aan de telefoon had gehad. Iemand die goed Nederlands sprak.’

Haar Nederlands is foutloos. Gelukkig ziet ze ook verandering. ‘Mensen zijn zich nu meer bewust van hoe ze communiceren. Zeker bij gemeenten is er een inclusievere blik gekomen. Sinds die ervaring heb ik zoiets niet meer meegemaakt.’

In Suriname voelt ze zich tegelijkertijd thuis én een beetje buitenstaander, omdat ze in Nederland is geboren.

Praten was verboden op de plantage

Het Surinaamse zangkoor Fei Yeye, wat ‘vrije geest’ betekent, treedt op. Gekleed in traditionele kleding brengen de zangeressen liederen die diep raken.

Zingen had tijdens de slavernij een bijzondere betekenis: praten was verboden op de plantage, zingen mocht nog wél. Je mocht je kind niet groeten, maar wél voor hem of haar zingen.

Een van de liederen, A boro goron, vertelt het verhaal van een vrouw op de plantage die zó veel huilde dat het een gat in haar hart sloeg. Niemand vroeg hoe het met haar ging. De liederen roepen niet alleen emoties op, maar zetten ook gesprekken in gang. Bijvoorbeeld over hoe er in veel Surinaamse gezinnen luid wordt gesproken of op een commandotoon. Die manier van spreken vindt zijn oorsprong in de slavernij, waar bevelen op de plantage de norm waren.

Andere vragen gingen over burgermoed: Wanneer durfde je je uit te spreken tegen discriminatie of stereotypen? En wat heb je nodig om dat vaker te doen?

‘Het helpt enorm als anderen je steunen’

Een deelnemer vertelt over een situatie waarin een witte man zich discriminerend uitliet tegenover biculturele kinderen. ‘Dat mag je nooit doen’, vond ze, maar ze durfde niets te zeggen.

Veel mensen herkennen die worsteling: je wílt iets zeggen, maar je bent bang voor de gevolgen. ‘Hoe spreek je iemand aan?’ Iemand zegt eerlijk: ‘Ik durf geen groepje aan te spreken.’

De conclusie? Het helpt enorm als anderen je steunen als je iets zegt. Maar er wordt ook gewezen op het bredere probleem.  ‘We missen politieke steun. Mensen die discrimineren, voelen zich juist gesterkt. Ik voel me níet gesteund.’ ‘Stem niet op racistische partijen’, zegt iemand.

Beeld: Anne-Rose Hermer


De avond werd afgesloten met een maaltijd die begon met pindasoep, gevolgd door heri heri, een gerecht met onder andere zoete aardappel (napie), kousenband en bakkeljauw. Het is een gerecht dat stamt uit de slavernij, en daarmee een passende afsluiting.

Peggy Bouva en Maartje Duin

Ook aanwezig zijn Peggy Bouva en Maartje Duin, makers van de podcast De plantage van mijn voorouders. Maartje ontdekte dat een voorouder van haar mede-eigenaar was van een suikerplantage. Haar moeder dacht dat dit familielid niets wist van het slavernijverleden, maar in het Nationaal Archief vond Maartje een notarieel document over compensatie na de afschaffing van de slavernij, met haar handtekening eronder.

Peggy Bouva ging in 2009 op zoek naar haar achtergrond. Dat is niet zo eenvoudig als het klinkt. ‘Portugal begon met de slavernij. Later volgden Spanje, Engeland, Frankrijk, Zeeland en daarna Holland. Mensen werden geroofd en ontvoerd. Nadat ze gedwongen aan boord van schepen waren gegaan die hen naar gebieden brachten waar ze dwangarbeid moesten verrichten, verloren ze hun identiteit. Ze werden een nummer. Namen werden niet genoteerd, maar bijvoorbeeld het missen van een ledemaat of een oog wel.’

Maartje ontdekte dat Peggy een nazaat is van iemand die werkte op de plantage waarvan een deel in het bezit was van haar familie. Ze nam contact op om te vragen of Peggy haar wilde ontmoeten. ‘Ik was vreselijk zenuwachtig voor die eerste ontmoeting, maar dat bleek niet nodig. Peggy stelde voor om samen naar Suriname te gaan. Dat heeft onze families dichter bij elkaar gebracht.’

De kracht van de Keti Koti Tafels is duidelijk: ze brengen mensen samen. Niet voor niets verschijnen ze op steeds meer plekken in het land. Dit jaar zelfs op Schiphol.

Herdenkingen en vieringen Keti Koti begonnen

0

Hoewel Keti Koti officieel morgen, op 1 juli, wordt gevierd, zijn in sommige steden vandaag al de eerste herdenkingen en vieringen begonnen. In Venlo en Rotterdam wordt het slavernijverleden herdacht én het verbreken van de ketenen gevierd met theater, muziek en dialoog.

In theater De Maaspoort in Venlo wordt vanavond voor het eerst een uitgebreid Keti Koti-programma georganiseerd. Op het programma staan onder andere de voorstelling Stille Helden, panelgesprekken tussen generaties uit de Surinaamse gemeenschap, spoken word en een expositie van traditionele klederdracht. Morgen volgt een feestelijk vervolg met muziek, rituelen en Surinaamse gerechten. ‘We willen herdenken, maar ook bewustwording creëren’, aldus de organisatie.

Ook in Rotterdam ging het herdenkingsprogramma vandaag van start met een ceremonie bij het slavernijmonument aan de Lloydkade. Het vierdaagse, stadsoverkoepelende programma staat dit jaar in het teken van onafhankelijkheid.

In andere steden, zoals Zaandam, Alkmaar en Hoorn, vonden dit weekend al bijeenkomsten plaats, waaronder plengoffers, optochten en kinderactiviteiten.

Keti Koti, Sranantongo voor ‘gebroken ketenen’, herdenkt elk jaar op 1 juli de afschaffing van de slavernij in 1863.