17.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 35

Petitie wil actie van links tegen genocide in Gaza

0

Linkse politici liggen onder vuur vanwege het gebrek aan daadkracht om de genocide in Gaza te beëindigen. Oppositiepartijen konden misschien minder doen dan regerende partijen, maar meer dan de mensen die zonder hen de straat opgingen, zo klinkt het verwijt van een groep pro-Palestina-activisten.

De oppositiepartijen worden opgeroepen tot actie in een petitie genaamd Geen Woorden Maar Daden. De petitie is nu 54 keer ondertekend door schrijvers, diplomaten, activisten, kunstenaars en politici, zoals Sylvana Simons, Tofik Dibi, Kauthar Bouchallikht, Dina Zbidat en Berber van der Woude.

Opvallend is de sneer naar GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans. Neem ‘cultuur van de dood’ terug en bestrijd anti-Palestijns racisme en islamhaat, is een van de eisen. Zonder de politicus bij naam te noemen, wordt hiermee verwezen naar een uitspraak die Timmermans deed over Hamas in campagnetijd in 2023. ‘Het is een cultuur van de dood en wij zijn een cultuur van het leven’, zei hij toen. Dit werd hem niet in dank afgenomen door linkse kiezers die toen al vonden dat het geweld van Israël in Gaza onevenredig was.

‘Erken het recht van de Palestijnen om zich te verzetten tegen de illegale bezetting, ook bewapend’, zegt Tofik Dibi, gemeenteambtenaar in Amsterdam en oud-Kamerlid voor GroenLinks, bovendien in een bijbehorend filmpje. Verder willen de initiatiefnemers dat de grote oppositiepartijen stoppen met het bewapenen van Israël, de banden met het land verbreken en meer opnemen voor demonstranten die geconfronteerd worden met politiegeweld.

Met de petitie lijken de actievoerders voor te sorteren op een potentiële regeerperiode voor de grote linkse partijen. ‘We kijken voornamelijk naar de grotere oppositiepartijen in de Tweede Kamer, bij wie ook het tij lijkt te keren’, staat in de tekst. En: ‘Jullie zijn nu aan zet.’

Als je naar de peilingen kijkt, is de kans op regeren inderdaad reëel voor GroenLinks-PvdA. In de meest recente peilingen kreeg de gezamenlijke partij 27 zetels. Dit is gelijk aan de VVD en niet veel minder dan de PVV, die op dat moment 30 zetels zou halen. Of de partij inderdaad zal regeren, hangt echter af van een groot aantal factoren. VVD-leider Yesilgöz heeft laten weten dat ze een samenwerking met GroenLinks-PvdA absoluut niet ziet zitten.

Bovendien zal er bij de verkiezingen nog geen fusiepartij op de lijst staan. Over twee weken besluiten de leden of GroenLinks en PvdA opgaan in een nieuwe partij, maar het oprichtingscongres blijft gepland na de gemeenteraadsverkiezingen in 2026, schrijft de Volkskrant. Dit is om lokale partijen de kans te geven om de fusie, mocht deze er komen, goed uit te voeren. Ook is nog niet duidelijk of Frans Timmermans partijleider wordt van de gefuseerde partij.

Schrijver Joris van Os: ‘Uitgevers staan in de rij als je van kleur bent’

Het was een literaire rel: het bejubelde manuscript van Joris van Os werd afgewezen toen bleek dat hij zich had voorgedaan als een Marokkaanse vrouw. Volgens hem deed hij dat om de oneerlijkheid in de uitgeefwereld te laten zien. ‘Ik ben juist vóór nieuwe stemmen, maar kijk wel naar de inhoud.’

Omdat hij ondervond dat uitgevers vaak meer geïnteresseerd zijn in de identiteit van de auteur dan in het manuscript, deed de 49-jarige schrijver en columnist Joris van Os zich voor als de fictieve Marokkaans-Nederlandse schrijfster Sadiqa Almakhadie. Het resultaat loog er niet om. Waar Van Os nogal eens te horen kreeg dat hij geen mediahaakje had, daar rolden uitgevers voor Almakhadie de rode loper uit. Uitgeverij Thomas Rap wilde zelfs een roman van haar uitbrengen.

Aanleiding voor zijn transitie waren onder meer literaire borrels in Amsterdam, waar Van Os van uitgevers hoorde dat ze naarstig op zoek waren naar ‘exootjes’. Al eerder had hij met succes onder een vrouwelijk pseudoniem aan een schrijfwedstrijd meegedaan, dus het idee van een maskerade was niet nieuw voor hem. Maar ditmaal was het experiment ook een statement.

Toen hij zich uiteindelijk bij Thomas Rap bekendmaakte als de man achter Sadiqa sloeg de sfeer snel om, aldus van Os. Een stagiaire beschuldigde hem van ‘culturele toe-eigening’, en het aanvankelijk zo enthousiast ontvangen manuscript werd alsnog afgewezen. Van Os, die van zijn ervaringen verslag deed in Het Financieele Dagblad, schreef dat de uitgever hem mailde dat ze alsnog teleurgesteld waren in de misleiding. ‘Had hij zich gewoon onder zijn eigen naam gemeld’, schreef de redactie, ‘wat hij bij ons nooit gedaan heeft, dan hadden we graag verder gesproken, maar uitgeven is een kwestie van wederzijds vertrouwen, zonder dat je voortdurend op je hoede moet zijn, en dat zit er met deze auteur niet in.’

‘Dat is natuurlijk wel waar,’ zegt Van Os. ‘Misleiding in de literatuur kan echt niet. Vandaag nog hoorde ik dat de thrillerschrijver A.C. Porter in het echt gewoon Arjan Alberts heet. Wat een verlakkerij. Het wederzijdse vertrouwen zit er duidelijk niet in met deze auteur’.

Witte man

In 2020 kreeg hij het idee om de uitgeefwereld een veeg uit de pan te geven. Niet met het doel om een boek gepubliceerd te krijgen, maar om iets bloot te leggen. ‘Er was een redacteur die letterlijk zei: een witte man kan ik niet in de markt zetten.’

Van Os, die al een tijd rondhangt in literaire kringen, ziet dat de wensen van uitgevers in de loop der tijd zijn verschoven. ‘Eerst moest je een hippe vent zijn. Daarna een aantrekkelijke vrouw. Nu staan uitgevers voor je in de rij als je ‘van kleur’ bent. Dit doen ze niet altijd uit idealistische overtuiging, maar omdat iets goed in de markt ligt. Dat vind ik een beetje onoprecht.’

‘Eerst moest je een hippe vent zijn. Daarna een aantrekkelijke vrouw’

Het stoort hem niet dat er ruimte komt voor nieuwe stemmen. Integendeel, daar pleit Van Os juist voor. ‘Hoe meer verschillende stemmen hoe beter. Het vergroot de kans dat je boeken leest met nieuwe inzichten, nieuwe wijsheden, nieuwe schoonheden, kortom, dingen die je niet al duizend keer hebt gelezen. Maar kijk dan wel naar de inhoud, dat is wat ik bepleit. Hoe kinderlijk simpel kan een boodschap zijn en toch nog verkeerd begrepen worden?’

Dan is het ook nog een kwestie van Practice what you preach. Uitgeverijen schermen met diversiteit, maar intussen blijft hun eigen redactie overwegend wit. ‘Het stoort me als de havermelkelite hoog van de toren blaast over inclusie, maar vervolgens gewoon op de troon blijft zitten. Het is altijd de ander die plaats moet maken.’

Polarisatievirus

Joris van Os had niet verwacht dat zijn experiment zo veel stof zou doen opwaaien. Maar ook merkte hij hoe de verschillende media met zijn verhaal aan de haal gingen. ‘Iedereen maakte er zijn eigen verhaal van’, zegt hij met milde verbazing. ‘Tekenend voor het medialandschap van nu.’

Media als NRCde VolkskrantOne World en De Groene Amsterdammer negeerden Van Os’ literaire stunt. Andere, rechtse, media als GeenStijlDe Telegraaf en PowNed berichtten wel over de rel. Dit had Van Os deels zien aankomen. Zijn interview met PowNed had hij daarom zelf ook opgenomen, als voorzorg. ‘Kijk, ik wist dat ze hier hun eigen ideologische draai aan zouden geven. Dat idee dat ik opkwam voor de witte man of iets dergelijks, dat probeerde ik al meteen de kop in te drukken. Ergens in het interview riep ik: ‘f*ck witte mannen’, maar dat hebben ze eruit geknipt. Het is een platte droefenis waar de honden geen brood van lusten.’

Dat de verschillende media zo voorspelbaar reageerden, komt volgens Van Os door het ‘polarisatievirus’. ‘Veel mensen in de media zijn niet meer geïnteresseerd in feiten. Het draait om het grote ideologische gelijk, dat ze delen met gelijkgestemden uit dezelfde ideologische bubbel en dat ze gelijkstellen met de waarheid. Andersdenkenden hebben niet alleen ongelijk maar zijn ook moreel fout. Als je zo in het leven staat dan doen details en feiten er niet mee toe. Je bent zo verheven en verlicht dat je hoe dan ook aan de goede kant van de geschiedenis staat. De ander is automatisch zó abject dat je je niet meer in zijn argumenten hoeft te verdiepen. Het doet iets met je hersenen, die tweespalt.’

‘Andersdenkenden hebben niet alleen ongelijk maar zijn ook moreel fout’

Maar is Van Os niet bang dat hij door zijn stunt zijn eigen glazen heeft ingegooid, en misschien nooit meer aan de bak komt als schrijver? ‘Dat maakt mij eigenlijk niet zo uit. Wil je tegenwoordig succesvol zijn, dan moet je een kant kiezen. Maar juist nu zijn er kantloze mensen nodig, mensen die blijven nadenken, blijven twijfelen, blijven zoeken. Gelukkig staat Het Financieele Dagblad buiten de polarisatie, vandaar dat ik daar een column heb.’

Lezers reageren verdeeld op zijn FD-columns, vertelt Van Os. ‘De ene briefschrijver vindt mij een eng-rechts mannetje, de ander noemt mij een linkse ruggengraatloze wegkijker.’ Zijn grap met Sadiqa Almakhadie leverde vergelijkbare reacties op. ‘U bent zeker ook voor Israël’, beet iemand hem boos toe. ‘Je wordt meteen in een kamp geduwd; er worden je standpunten toegedicht die je helemaal niet hebt. Vandaag de dag ben je er maar twee stappen van verwijderd om iets verkeerds over Gaza te zeggen, ook al heb je het niet eens over Gaza. Het is een afschuwelijke oorlog hoor, daar niet van. Maar elke oorlog is afschuwelijk. Waarom dit nu juist zo’n splijtzwam is, heel merkwaardig. De emotie waarmee mensen een kant kiezen. Gaat het nog wel over Gaza, denk ik weleens. Compassie kan soms opvallend venijnige vormen aannemen.’ Van Os realiseert zich: ‘Zie je, ook nú hebben we het weer over Gaza. En het ging niet over Gaza, het ging erover dat uitgevers te wit zijn.’

Nuance in de beklaagdenbank

Soms moet je partij kiezen, zegt Van Os. ‘Maar in de regel is het goed om – al is het maar kortstondig – de partijen te overstijgen. We leven niet in de jaren dertig van de vorige eeuw, waar de nazi’s duidelijk het aanwijsbare kwaad waren. De werkelijkheid van nu heeft vele grijstinten. Maar je wordt tegenwoordig bijna gedwongen om zwart-wit te denken. Nuance zit in de beklaagdenbank. Als ik het met iemands doelen eens ben, maar niet per se met de methode waarmee hij dat doel probeert te bereiken, dan bevind ik mij opeens in het vijandelijke kamp.’ Van Os denkt na: ‘Neem nu woke. Vergis je niet, woke is geen ideologie, het is een methode. We willen allemaal naar een wereld zonder discriminatie, daarin onderscheidt woke zich niet. Het onderscheidt zich uitsluitend in de wijze waarop het die wereld tracht te realiseren. En die wijze lijkt mij soms wat contraproductief. Als je mensen met een andere mening steevast uitmaakt voor fascist, racist en seksist, dan loop je het risico dat je ook gematigde stemmen naar de overkant jaagt.’

‘Ik ben weliswaar een Os, maar ik laat mij niet voor een karretje spannen’

Zelf stemt Van Os al zo’n dertig jaar SP, vertelt hij. ‘Linkser dan dat kun je in Nederland bijna niet zijn, toch? Of is de SP niet links meer? Ik moet me daar eens in verdiepen’. Niettemin krijgt hij nu een rechts stempel opgeplakt. ‘Zodra je kritisch bent op links, ben je meteen rechts. Of zelfs extreemrechts. En omgekeerd.’ Van Os trekt zich echter niets van deze kritiek aan. ‘Ik ben weliswaar een Os, maar ik laat mij niet voor een karretje spannen.’

Het blijft een uitdaging om geen partij te kiezen. Veel journalisten en columnisten nemen een steviger positie in. Soms doen ze dit omdat ze echt radicaliseren, anderen doen dit uit opportunisme, omdat dit gewoon meer oplevert, observeert Van Os. ‘Partijdigheid wordt beloond. Als je een kant kiest gaan er deuren voor je open. Maar je bent ook in een fuik gezwommen. Je moet aan je de juiste kant blijven staan en partij blijven kiezen, op straffe van excommunicatie. Dat geldt voor links, maar eveneens voor rechts. Er is een bepaalde angst voor de ideologische overzijde, je merkt dat in de manier waarop mensen elkaar uit de weg gaan. Alsof ze bang zijn dat andermans mening besmettelijk is. Carl Jung zei het al: ‘Fanatisme is slechts overcompensatie voor verborgen twijfel.’’

Talkshows willen vuurwerk

De auteur weet hoe het polarisatiespel gespeeld wordt. Hij werkte ooit in de media als programmamaker en woonde talkshows bij. Op de redactie hoorde hij iemand zeggen: ‘We gaan vlammen vanavond!’ Deze uitspraak was veelzeggend. ‘Hoe krijg je vlammen? Door olie op het vuur te gooien. Talkshows nodigen standaard de meest karikaturale tegenstanders in elk debat uit in de hoop dat ze met elkaar op de vuist gaan. Ze willen vuurwerk, geen inhoudelijk gesprek.’ Onlangs belden Jinek en Bar Laat Van Os, na zijn actie met Sadiqa Almakhadie. Maar uiteindelijk mocht hij toch niet op televisie komen. ‘Misschien was ik uiteindelijk te genuanceerd, ik weet het niet.’

Toch blijft Van Os geloven in het belang van twijfel, nuance en het ontmaskeren van ideologisch denken. ‘Iemand moet het doen’, zegt hij. ‘Juist nu. We hebben wokisme een tijdje geprobeerd, nu is het tijd voor het jorisme, waarin iedereen zich weer gaat realiseren dat we allemaal scherven zijn van dezelfde versplinterde kosmische vaas. Maar dan wel graag met ironie. Want dat werkt het effectiefst.’

Met het Offerfeest kreeg mijn vader, slager in Rotterdam, een punthoofd van de stress

Het Offerfeest is omgeven met mysterie. Hoe dichter je bij het mysterie komt, hoe rijker aan zingeving het wordt. Voor kinderen is het het feest van de cadeaus, voor volwassenen het feest van het offer – in de vorm van een ram of ander dier. In het Arabisch is het Eid al-Adha. Vaak lijden vertalingen uit het Arabisch naar het Nederlands aan een gebrek aan poëzie. Maar Eid feest noemen, daar is niets mis mee. Het is ook een feest.

De oorsprong van Eid herbergt ook ’terugkeer, herhaling’ in zich. Het veronderstelt een ritueel, de plicht om je te herinneren. Wat herinneren we ons? Het offer. Nu wordt het spannend. Aartsvader Abraham ziet in een droom dat hij zijn zoon moet offeren. Abraham legt zijn zoon deze opdracht voor. De zoon antwoordt dat de vader moet doen wat hij moet doen. Met Gods hulp zal hij standvastig zijn, zo zegt de zoon.

Als Abraham tot het offeren van zijn zoon over wil gaan, meldt de Voorzienigheid zich. De intentie om alles op te geven voor Allah, zelfs de eigen zoon, is op zich al genoeg als teken van overgave. Het mensenoffer kan achterwege blijven. Abraham behoort tot de verrichters van de goede daad.

We zien in onze tijd dat het offeren van dieren steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. In Marokko is het Offerfeest dit jaar strikt gereguleerd, het offeren van dieren is middels een koninklijk decreet afgeblazen. De enorme veevoorraad die nodig is om alle families te bedienen legt een grote druk op de landbouw. En het brengt veel families in financiële problemen. De sociale druk om toch te offeren op de feestdag is zo groot dat gezinnen leningen aangaan. De prijs van een schaap schiet voorafgaand aan het Offerfeest omhoog – wie kan dat nog betalen? Mensen in Marokko reageerden opgelucht toen het verbod op offeren werd afgekondigd; het bespaarde miljoenen mensen heel wat kopzorgen.

 Op de eerste dag van het Offerfeest was het stil op straat; iedereen was aan het eten of slapen

Altijd vierde ik het Offerfeest in Nederland. Mijn vader had een slagerij in Rotterdam waar op de dag van het Offerfeest, na het ochtendgebed, de geslachte schapen werden binnengebracht. Het was een dag vol bloed en ingewanden. Enorme drukte ook, omdat alle klanten zo snel mogelijk hun schaap thuis wilden brengen. Klanten hielden hun geduld niet. Mijn vader kreeg een punthoofd van de stress. Het was een dag waarvan je hoopte dat die snel voorbijging. Toendertijd werd het hele schaap gebracht, dus ook de lever en ingewanden. Die gingen als eerste in de pan. Als we thuiskwamen dan rook ik het potje van long, darmen en lever; de geurige, intense saus was verrukkelijk. In de dagen erna aten we de rest van het dier op.

De eerste keer dat ik als volwassene het Offerfeest in Marokko vierde was overweldigend – in de garage hadden mijn buren hun schaap vastgebonden, je rook de urine. Op de dakterrassen had elk gezin wel een schaap staan. Op alle dakterrassen was bloed. Samen met een vriend ging ik naar de straat met de smeden om de poten en het hoofd van het schaap te laten branden. De straat zag zwart van de rook, de gezichten donker van het roet, het verzengende vuur blies in de gezichten. Het laten branden kostte tien euro; het Offerfeest was voor de smeden een buitenkansje om even goed geld te verdienen. Op de eerste dag van het Offerfeest was het stil op straat; iedereen was aan het eten of slapen.

De tweede dag liepen de huizen leeg, jong en oud trok naar de boulevards, in de meest prachtige gewaden. Ontlading. De stilte van de eerste dag leek dan heel ver weg.

Kabinet-Wilders I was pijnlijk, maar leerzaam

Het kabinet is gevallen. Binnen de redactie sloten wij op 3 april 2024 een weddenschap af over de houdbaarheid van dit radicaal-rechtse kabinet. De inschattingen liepen uiteen: van vier jaar tot zes weken. Zelf gaf ik het maximaal één jaar. Ik zat er het dichtst bij.

Ik volg nu al twee dagen alle nieuwsprogramma’s, talkshows, opinies en analyses over de val van het kabinet. Gisteren keek ik bijna het hele Kamerdebat. Maar ik heb nauwelijks iets nieuws gehoord. Van links tot rechts verwijten alle partijen de radicaal-rechtse PVV-leider Geert Wilders dat hij wegliep. Precies zoals hij eerder deed bij Rutte I in 2012. Ik ga hier niet herhalen wat in andere commentaren al uitgebreid is besproken.

Zoals ik eerder schreef op deze plek: ik wilde juist dat Wilders zou regeren, het liefst als premier. Besturen dwingt tot verantwoordelijkheid; roepen vanaf de zijlijn is gratis.

Er is een veelzeggend Turks spreekwoord dat de situatie waarin Nederland zich nu bevindt perfect samenvat: Bir musibet bin nasihatten evladır – één tegenslag is meer waard dan duizend adviezen.

Ons land heeft nu een van zijn duurste lessen geleerd. Het radicaal-rechtse droomkabinet, om JA21-leider Joost Eerdmans te citeren, bleek weinig te kunnen. Teleurgestelde kiezers dachten dat Wilders, Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas de woning-, zorg- en stikstofcrisis, koopkrachtproblemen en de zogenoemde asielcrisis zouden oplossen. Van der Plas zou met de vuist op tafel slaan in Brussel om de boeren te redden. Omtzigt zou onze rechtsstaat niet alleen bewaken, maar zelfs versterken met een apart constitutioneel hof. Anderhalf jaar later bleven vooral grote woorden over. Kabinet-Wilders I leverde crisis na crisis. We zijn wakker geschud uit een slechte droom. Gelukkig maar.

Ik hoop dat de kiezers nu goed zien wat Wilders wel en niet kan, en op 29 oktober bewuster zullen stemmen. Tegelijkertijd geldt: omdat hij geen premier is geworden, kan hij de verantwoordelijkheid opnieuw op anderen afschuiven. De PVV zou daardoor in de oppositie zomaar weer kunnen groeien.

De val van het kabinet bracht opluchting, vooral bij biculturele Nederlanders

Ook de traditionele partijen zoals CDA, PvdA, D66 en GroenLinks kregen een waarschuwing van de kiezers voor hun beleid van de afgelopen decennia. CDA-leider Henri Bontenbal vertelde mij eerder dit jaar dat het CDA weer wil verbinden en fatsoenlijke politiek wil bedrijven. Ook GroenLinks-PvdA beweegt die kant op, maar roept nog te veel weerstand op om kiezers echt te overtuigen. Ik geloof dat middenpartijen, zoals het CDA, straks een sleutelrol krijgen om links en rechts te verbinden, zodat Nederland weer op koers wordt gebracht.

De val van het kabinet bracht opluchting, vooral bij biculturele Nederlanders. Velen vroegen zich af: ‘Is dit nog mijn land?’ Nederland stond bekend als vrij, tolerant en vrijzinnig, maar ineens voelden zij zich vreemden in eigen land. Uit onderzoek van maart dit jaar, uitgevoerd door de Kanttekening en Opiniehuis, blijkt dat twee op de drie jonge moslims overwegen Nederland te verlaten. Ze voelen zich onveilig, hebben weinig vertrouwen in de politiek en maken zich zorgen over de opkomst van populisme.

Die gevoelens hoor ik ook terug in gesprekken die ik sinds de verkiezingsuitslag voer. Ik kreeg tientallen uitnodigingen van regionale stichtingen en verenigingen om de zorgen en angsten van statushouders te bespreken. Veel van hen vroegen: ‘We vluchtten om te overleven, zijn we hier óók niet gewenst?’

Ze vragen zich af wat een asielnoodwet voor hen betekent. Ze beseffen dat ze opnieuw als zondebok worden gebruikt. Precies de reden waarom ze destijds moesten vluchten. Dit beïnvloedt hun gemoed en belemmert hen in het opbouwen van hun leven hier. Eén van hen zei: ‘Eerst moest ik opdonderen uit Turkije, word ik nu ook uit Nederland geschopt?’

Anderhalf jaar lang bleef ik onvermoeid vertellen dat ik vertrouwen heb in de Nederlandse rechtsstaat, instituties en de nuchterheid van Nederlanders. Ook voorspelde ik dat het kabinet het geen jaar zou uithouden. Dat vertrouwen is beloond. Kabinet-Wilders I was pijnlijk, maar ook leerzaam.

Hopelijk stemmen we straks – links, midden of rechts – met hoofd én hart voor stabiliteit en samenhang. Ik ben hoopvoller dan ooit.

Kabinet belooft extra hulp voor Soedan en Congo

0

Ondanks de val van het kabinet trekt Nederland extra humanitaire steun uit voor Soedan en Congo.

Op dezelfde dag dat de Koning het ontslag van kabinet-Schoof ontving, werd een reeks aan moties aangenomen van onder andere Mpanzu Bamenga (D66), die oproepen tot een actieve rol van Nederland in het beëindigen of bemiddelen in de oorlogen in Soedan en Congo. ‘Het kabinet is gevallen, maar de strijd voor mensenrechten gaat door’, schrijft het inmiddels demissionair Tweede Kamerlid op zijn LinkedInpagina. ‘Een mooi voorbeeld hoe het anders kan in de politiek.’

Soedan

In Soedan volstrekt zich momenteel de grootste humanitaire ramp ter wereld. Naar schatting hebben 30,4 miljoen mensen dringend humanitaire hulp nodig, dit komt neer op tweederde van de bevolking. Tegen de 25 miljoen mensen kampen met acute voedselnood. Humanitaire hulp staat echter onder hoogspanning. Hulporganisaties hebben beperkte of geen toegang tot een groot aantal gebieden en hulpverleners lopen veel risico’s als ze wel toegang krijgen.

De demissionaire regering heeft toegezegd zich in EU-verband in te zetten voor onverminderde en gelijke toegang voor humanitaire organisaties in deze regio’s. Bamenga stelt voor dat er een VN Fact Finding Mission komt om schendingen van het humanitair oorlogsrecht te documenteren. Hieronder vallen ook aanvallen op internationale en lokale hulpverleners.

Toch is dezelfde regering niet op alle vlakken even daadkrachtig. Een motie om internationaal onderzoek te doen naar oorlogsmisdaden in Soedan werd verworpen. De Rapid Support Forces (RSF) maakt zich volgens meerdere experts schuldig aan genocide en etnische zuivering van de etnische groep Masalit. Aan de andere kant wordt de Sudanese Armed Forces (SAF) verdacht van oorlogsmisdaden. Ook een voorstel om te onderzoeken hoe Nederlandse bedrijven en banken te maken krijgen met Soedanees goud, dat de oorlogskas van strijdende partijen spekt, werd niet aangenomen.

Congo

Ook in Congo woedt op dit moment een verwoestende oorlog. Sinds januari 2025 voert de gewapende groepering M23 nieuwe aanvallen uit op Oost-Congo, waar het inmiddels delen bezet. Dit heeft geleid tot meer dan 7.000 doden en meer dan 450.000 mensen zonder onderdak. De groepering wordt gesteund door Rwanda, een handelspartner van Nederland. Oppositieleden willen dat de regering zich krachtig uitspreekt tegen ‘de feitelijke annexatie van Congolees grondgebied door Rwanda’, bijvoorbeeld door middel van sancties of herziening van de samenwerking.

Moties van deze aard werden aangenomen, maar concrete voorstellen die direct konden worden uitgevoerd, werden afgewezen. Zo blijft Nederland betrokken bij het WK wielrennen in Rwanda dit najaar. Relaties met de Rwandese regering via overheidsorganisaties Invest International, FMO en RVO zullen ook niet worden onderzocht.

Offerfeest: morgen minder schapen geslacht in Marokko

0

In Marokko zal het offerfeest er dit jaar anders uitzien dan in voorgaande jaren. Omdat er steeds minder schapen zijn, heeft de koning inwoners gevraagd om geen schapen te slachten.

Morgen begint Eid al-Adha, het offerfeest waarbij moslims traditioneel een schaap slachten. Hiermee herdenken ze het offer dat profeet Ibrahim bereid was te brengen. In een droom droeg Allah hem op zijn zoon Ismaël te offeren. Zijn bereidheid om dit te doen, werd door Allah beloond door de zoon te vervangen door een ram, zo vertelt de Koran.

Ook in Marokko is het slachten van een schaap een belangrijke traditie. Maar het land kampt met droogte, waardoor schapen steeds minder kunnen grazen. Daardoor zijn er steeds minder schapen. Na zeven jaar van droogte is het aantal schapen met 37 procent afgenomen, schrijft Middle East Eye.

Er is geen verbod op het slachten van schapen. Het gaat om een verzoek van koning Mohammed VI. Voor mensen met een laag inkomen is dit mogelijk een opluchting: een schaap kost dit jaar rond de 500 euro, terwijl het minimumloon 335 euro bedraagt.

De overige festiviteiten gaan wel door. Moslims bezoeken elkaar, verrichten speciale gebeden en vasten in de dagen vóór het offerfeest.

Het is niet de eerste keer dat het slachten wordt ontraden in Marokko. Koning Hassan II kondigde driemaal een verbod af, onder andere na de Zandoorlog met Algerije. De eerste keer was in 1963. Ook in andere landen is het slachten wel eens ontraden of verboden. Dit jaar zijn er, voor zover bekend, geen landen die soortgelijke maatregelen hebben genomen.

Hè hè, van het wappiekabinet zijn we af

0

Het was natuurlijk geen toeval dat in Amsterdam een meute goedgemutste kabouters (in de jaren 70 was er een politieke actiegroep genaamd de Kabouterbeweging, red.) op de been was op een groene brug bij het Vondelpark om die officieel de naam Kabouterbrug te geven. En dat op diezelfde dag Wilders in een andere stad een brug opblies. Paf! Op het juiste moment is het wappiekabinet gevallen.

Juist nu we over een kleine drie weken de belangrijkste bijeenkomst uit de geschiedenis van de NAVO gaan ontvangen, in Den Haag. Nu geen last meer van de PVV, die alles doet om de eenheid van het verbond ter verdediging van Oekraïne en de democratie in de soep te laten lopen.

Maandagavond, toen ik nog bij het Vondelpark was voor de naamgeving van de nieuwe Kabouterbrug, wedde ik nog dat onze blonde wappiekoning zijn brug toch niet zou opblazen. ‘Hij zal toch wel geleerd hebben, in 2012, van zijn verlies na zijn vertrek uit de regering-Rutte I?’ hield ik mijn gastheer voor. Door de breuk verloor hij toen toch veel stemmen?

Naïef van mij. Geert deed het weer. Hij liet zich meesleuren door zijn ongeduld, eigenlijk over zijn eigen falen om met inzet van bekwamere ministers althans iets te realiseren van zijn programma. Natuurlijk kwam hij met zijn complottheorie-gelovige, racistische ministers zoals Marjolein Faber en Reinette Klever niet in de buurt van onmogelijke doelen zoals asielstop, dichte grenzen, huurbevriezing, lagere energieprijs en een einde aan de woningnood. Niets is er bereikt. Wel is Nederland minder groen geworden en speelde het in de internationale politiek geen rol. Nam Nederland stelling tegen de genocide in Gaza? Nee, het treuzelt en kabbelt. Zelfs de door de PVV en coalitiepartners gehate Spreidingswet is niet ingetrokken. Geen enkel programmapunt is gescoord. De aanstelling van deze ministers was zijn eerste fout en het laten vallen van zijn kabinet zijn tweede fout. Wij blij!

Kiezersbedrog

Wilders leert niet, ook niet na bijna een kwart eeuw demagogie en kiezersbedrog. Het is duidelijk dat zijn spookpartij bij de vorming van een nieuw kabinet buitenspel komt te staan. Wie hem nog vertrouwt, wordt door constructieve politici geweerd. In zijn aftocht sleurt hij ook de boeren van de omgekeerde vlaggenmasten mee. Dáág PVV en BBB!

Dilan Yesilgöz heeft zich zwaar misrekend door met de PVV in zee te gaan

De VVD mag zich wel eens flink achter de oren krabbelen, nu overduidelijk is dat haar keuze voor een kabinet met Wilders funest voor het land is geweest. Dilan Yesilgöz heeft zich zwaar misrekend door met de PVV in zee te gaan, en nu zij zelfs achteraf nog zegt niet te weten of ze opnieuw met de PVV zou willen regeren, is het tijd voor een opstand in haar partij. En om een nieuwe lijsttrekker aan te wijzen die wel openstaat voor samenwerking met links. Laat het nu toch eens duidelijk zijn dat iedereen die voor democratie is één front moet maken tegen het rechtsextremisme dat Europa bedreigt en heult met Trump of zelfs Poetin.

Opluchting

Op het nippertje kan Nederland weer opveren om de opgelopen achterstand mogelijk in te halen. Om de echte problemen aan te pakken en mee te helpen het van twee kanten bedreigde Europa sterker en zelfstandiger te maken, zonder de perverse invloed van Orbán en de zijnen.

Wat een opluchting! Zonder deze regering krijgt Nederland de kans om goed te maken wat er in Polen is misgelopen, waar Nawrocki, een fan van de bitcoin-koning van Amerika, president is geworden. Dat laatste veroorzaakt gestruikel bij de wederopstanding van Europa, maar hopelijk komt er dan in de belangrijke lidstaat Nederland een stimulerende regering onder leiding van oplossingsgerichte leiders. Want reken maar dat GroenLinks-PvdA en CDA veel verdwaalde stemmen zullen terughalen in de verkiezingen die er in de herfst komen.

Kom over de brug

Natuurlijk had deze regering ook eerder mogen vallen. Zodat een betere regering Orbán, na zijn verraderlijke trip naar Moskou halverwege vorig jaar, uit zijn functie als voorzitter van de EU had kunnen zetten. Of bij de verkiezing van Trump een krachtig tegengeluid had kunnen laten horen. Of om eindelijk de knoop door te hakken over het stikstofprobleem, dat de natuur in Nederland maar blijft bedrukken. Of echt iets tegen klimaatverandering te doen en aan een Europees en beter bewapend leger te werken. Het onderwijs krachtiger op poten te zetten — hup, noem maar op. Al die topprioriteiten waaraan door een nieuw kabinet gewerkt kan gaan worden.

Laat de Kabouterbrug in Amsterdam het sein zijn voor de vorming van een verenigde, brede partij die namens Nederland in de wereld de strijd voert tegen het nieuwe fascisme en helpt de aanval van Trump en Poetin tegen Europa af te slaan. Kom over de brug en werk mee: na de val van het wappiekabinet een regering van de helpende hand!

Lukt het zo’n nieuwe, brede partij te vormen die Nederland en Europa oplossingen biedt?

Joden worden na de synagogedienst uitgescholden en soms zelfs bedreigd

0

Na afloop van de synagogedienst op de sjabbat lopen de bezoekers terug naar huis. Het is maar een klein gezelschap. Vroeger, vóór de Tweede Wereldoorlog, was dat anders. Toen waren er nog genoeg Joodse burgers in Amersfoort om ervoor te zorgen dat er iedere dag, ’s ochtends en ’s avonds, op zeven dagen in de week, synagogediensten konden plaatsvinden. Nu zorgen de leden van deze kleine Joodse gemeenschap er, onder leiding van hun rabbijn, voor dat er in ieder geval op sjabbat, de wekelijkse rustdag, ‘sjoel’ gehouden kan worden. Zo blijft het liefelijke gebouwtje in de oude Amersfoortse binnenstad in ieder geval als gebedshuis in gebruik.

Het is al langere tijd niet altijd een prettige wandeling. De ene keer zijn het kleine jochies die vanaf de schommel in de speeltuin het Joodse gezelschap uitschelden: ‘Joden, Joden!’ Een andere keer zijn het wat ouderen: ‘From the river to the sea…’ Een enkele keer is er zelfs sprake van een directe bedreiging. Voor de Amersfoortse sjoelgangers soms beangstigend, in ieder geval verre van aangenaam.

Vanaf twaalf september 2001 werd het voor veel van onze islamitische landgenoten ineens een stuk onaangenamer in ons land. De dag daarvoor vond in New York de aanslag op de Twin Towers plaats. Zodra de verantwoordelijkheid voor deze wandaad, tegelijk met andere aanslagen in de Verenigde Staten, door de terroristen van Al-Qaeda werd opgeëist, werd er ook meteen wantrouwend naar moslims in onze Nederlandse samenleving gekeken. De terroristen verschuilden zich met hun daad achter wat zij de islam noemden. Onmiddellijk werd verwacht dat moslims, die hier vanzelfsprekend helemaal niets mee te maken hadden, zich van deze aanslagen zouden distantiëren. En ja, als ze dat niet deden, kregen zij vaak het stempel van ‘moslimterrorist’ opgeplakt.

Datzelfde herhaalde zich drie jaar later. Op twee november 2004 werd de cineast en columnist Theo van Gogh door een jonge moslim op straat in Amsterdam doodgeschoten. Volgens de boodschap die de dader meegaf, was het een daad gesanctioneerd door de islam. Luid en duidelijk klonk ook deze keer de roep vanuit de samenleving dat goedwillende moslims zich openlijk moesten distantiëren. Tot grote ergernis en boosheid van de goedwillende islamitische burger in ons land, die werkelijk niets met dit soort misdaden te maken heeft.

Burgers moeten ongestoord van en naar sjoel, moskee, tempel of kerk kunnen lopen

En dan is het zeven januari 2015. In Parijs worden grote aanslagen gepleegd. Eerst op de redactie van het satirische blad Charlie Hebdo, waarbij twaalf doden vielen. Twee dagen later volgt een aanslag op een Joodse supermarkt. Ook daar vallen doden en gewonden. De verantwoordelijkheid voor deze terroristisch-islamitische aanslagen wordt eveneens in verband gebracht met Al-Qaeda. Opnieuw klinkt de roep richting het islamitische volksdeel in ons land om vooral te laten weten dat men niets van doen heeft met dit soort mensonterende ideologieën die tot zulke vreselijke gebeurtenissen kunnen leiden. Op sociale media verschijnen stickers met de tekst: Je suis Charlie, ik ben Charlie.  Iedereen die ook maar een greintje compassie voelde met de slachtoffers van deze calamiteiten tooide zich met zo’n plaatje. ‘Ik ben met Charlie en heb niets met dit soort moslimextremisme.’

Nou ja, iedereen? Anass niet. Hij zit achter zijn bureau. Een collega wijst hem op de button met ‘Je suis Charlie’ die de collega bij zichzelf heeft opgespeld.
‘Waarom draag jij dit niet? Vind je dat die moslims daar in Parijs gelijk hadden?’
‘Gelijk hadden? Hoezo?’
‘Nou, als je je niet uitspreekt, hoor je als moslim vast tot diezelfde club!’
Boos kijkt Anass zijn collega aan. ‘Ja, ik ben moslim. Ja, ik ben ook religieus. Ook ik bid vijf keer per dag en eet halal. Maar met dit soort moordenaars die misdaden plegen in de naam van mijn geloof heb ik helemaal niets. Begrijp je!?’
De collega schudt zijn hoofd. ‘Als je er niets mee hebt, en niet mede verantwoordelijk wilt worden gehouden, moet je dat ook tonen.’

Joodse burgers in Amersfoort lopen van de synagoge naar huis. Bijna elke week worden zij lastiggevallen of soms zelfs bedreigd. Omdat zij er Joods uitzien, vinden die knulletjes in de speeltuin dat zij bij Israël, bij Gaza, bij Palestina horen. En dus mag je ze uitschelden. En niet alleen die kleine knulletjes, maar ook volwassen kerels met hun roep om ‘Free Palestine.’ En die roep wordt niet in de richting van Israël gedaan, maar in de richting van de Amersfoortse synagogebezoekers, die, mogelijk vanwege hun traditionele kledij, medeverantwoordelijk worden gehouden voor wat zich afspeelt in het oorlogsgebied rond het Israëlisch-Palestijns conflict.

Ooit waren het moslims die zich moesten verantwoorden en afstand moesten nemen van wat anderen in naam van hun ideologie deden. Nu is het andersom. Nu moeten Joden dit doen. Is het niet aan onze samenleving om op te staan tegen dit soort onwaardig gedrag dat zich op straat afspeelt? Burgers moeten ongestoord van en naar sjoel, moskee, tempel of kerk kunnen lopen zonder door dit soort misdragingen te worden lastiggevallen.

Politicoloog Simon Otjes over kabinetsval: ‘Dit is niet het einde van het populisme’

0

Gisteren trok Geert Wilders de stekker uit het kabinet-Schoof. Wat nu? Volgens politicoloog Simon Otjes (Universiteit Leiden) zetten politieke partijen in op een coalitie over het midden, maar als politiek wetenschapper weet hij dat de toekomst zeer onvoorspelbaar is. Het kan echt alle kanten op.

Waarom heeft VVD-leider Dilan Yeşilgöz, zelfs nu Wilders het kabinet opgeblazen heeft, de PVV nog steeds niet uitgesloten?

‘Je moet het haar natuurlijk zelf vragen, maar ik denk dat het strategisch is. Als ze nu zegt: ‘Wij sluiten de PVV uit’, dan kan Wilders in campagnetijd zeggen: ‘Een stem op Dilan is een stem op Frans Timmermans.’ Dat maakt het voor haar lastiger om op rechts stemmen te trekken. Dus ze laat de deur op een kier, niet omdat ze per se met Wilders wíl, maar omdat ze denkt dat het haar electoraal beter uitkomt.’

Heeft Yeşilgöz wel iets geleerd van dit mislukte politieke avontuur met PVV, NSC en BBB?

‘In haar hoofd kijken kan ik niet. Maar de VVD lijkt nog steeds te denken dat ze stemmen op rechts kunnen binnenhalen door de PVV niet frontaal aan te vallen, maar indirect te suggereren: ‘Kijk, zij leveren niet.’ De kritiek is dan niet: ‘De PVV is onaanvaardbaar’, maar: ‘De PVV is onbetrouwbaar.’ Dat is een andere strategie dan uitsluiting.’

Gaan kiezers nu terug naar de gevestigde partijen, omdat populistische partijen hebben laten zien dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen dragen?

‘Nou, ik zou voorzichtig zijn met dat soort voorspellingen. Sommige mensen zeggen nu: ‘Dit is het einde van het populisme.’ Maar dat geloof ik niet. Wel denk ik dat de zogeheten antisysteempartijen een deel van hun glans hebben verloren door mee te doen aan dit kabinet.’

‘Ik denk niet dat we teruggaan naar een stabiel bestel zoals we dat vroeger hadden’

Antisysteempartijen zijn – zoals de naam al zegt – niet bepaald bevorderlijk voor het systeem. Wat moet er gebeuren om het Nederlandse politieke bestel weer stabieler te maken?

‘Als ik eerlijk ben: ik denk niet dat we teruggaan naar een stabiel bestel zoals we dat vroeger hadden. Nieuwe verkiezingen lossen dat fundamentele probleem ook niet op. Kijk, de huidige coalitie was rechts, en men was het inhoudelijk best vaak eens: minder migratie, minder geld voor klimaat, minder linkse hobby’s. Maar Wilders wilde alles, en vergat dat er nog zoiets bestaat als wetten, verdragen, ambtenaren en Europa. Hij botste met de werkelijkheid. De samenwerking sneuvelde op bestuursstijl en realiteitszin, niet op ideologie. VVD, PVV, NSC en BBB waren het daarover grotendeels wel met elkaar eens.’

Wat worden de belangrijkste verkiezingsthema’s?

‘Dat is moeilijk te zeggen. Als politicoloog kan ik moeilijk voorspellen waar de campagne precies om zal draaien. De PVV zal inzetten op migratie. BBB wil het over stikstof hebben, hun stokpaardje. GroenLinks-PvdA zal de thema’s klimaat en bestaanszekerheid centraal stellen. Er zal dus ook een strijd zijn over wélk thema centraal komt te staan. Die agendastrijd wordt een belangrijk onderdeel van de campagne.’

Simon Otjes is universitair docent Nederlandse politiek aan de Universiteit Leiden. Beeld: YouTube

Maar is het eigenlijk wel zeker dat er nieuwe verkiezingen komen? Staatsrechtelijk zijn er andere constructies denkbaar – denk aan het kabinet-Cals dat in 1965 volgde op het kabinet-Marijnen zonder verkiezingen, of het rompkabinet-Van Agt III van 1982.

‘Er zullen nieuwe verkiezingen komen. De situatie nu lijkt sterk op die van Balkenende-IV in 2010. Na het vertrek van de PvdA uit de coalitie regeerde premier Jan Peter Balkenende nog even door met zijn CDA en met de ChristenUnie. Dat kabinet noem ik dan Balkenende-V, al zijn staatsrechtsgeleerden het daar niet mee eens. Zo zou je ook kunnen zeggen: Schoof-II is nu begonnen – een rompkabinet zonder PVV-ministers dat nog even blijft zitten. Misschien zelfs tot begin 2026.’

En dan de hamvraag: wie wordt de grootste partij? GroenLinks-PvdA? VVD? Of misschien toch CDA?

‘Als ik dat zou kunnen voorspellen, dan ging ik nu gokken bij de paardenrennen, haha. Nee, de Nederlandse politiek is enorm onvoorspelbaar. Het kan echt alle kanten op. GroenLinks-PvdA kan inderdaad misschien winnen. Of de VVD. Misschien wordt Henri Bontenbal net als Balkenende in 2002 de rots in de branding? Of NSC komt met een nieuw gezicht en herrijst als een feniks uit de as met voormalig PVV-minister Ingrid Coenradie als nieuwe lijsttrekker. Dat laatste is een grapje natuurlijk.’

‘Er moet een miljoenennota komen voor Prinsjesdag’

Toch een serieuze vraag: wie vult de plekken van de PVV-ministers in, en wie gaat straks tekenen voor de nieuwe begroting?

‘Dat is nu het acute probleem voor het kabinet-Schoof-II. Er moet een miljoenennota komen voor Prinsjesdag. Daarvoor is politieke steun nodig. GroenLinks-PvdA is daarvoor de logische partner, maar ik verwacht niet dat Frans Timmermans daar zonder meer zijn handtekening onder zet.’

Wat wordt de volgende coalitie?

‘Dat is echt niet te voorspellen.’

Een middenkabinet, toch?

‘Dat durf ik niet te zeggen, vanwege de onvoorspelbaarheid. Maar de partijen in Den Haag anticiperen hier nu wel op.’

Wat verwacht je van de kleinere partijen zoals D66, Volt, Denk, SP, JA21, ChristenUnie, SGP? En komt BIJ1 nog terug?

‘Of BIJ1 meedoet, dat moet je echt aan de woordvoerder van BIJ1 vragen. JA21 hoopt electoraal te profiteren van de val van het kabinet, maar ik durf geen uitspraken te doen over de kansen van de partij van Joost Eerdmans.’

Maar D66 doet het slecht in de peilingen. Met de vriendelijke maar nogal onzichtbare Rob Jetten maken ze toch geen kans?

‘Dat durf ik niet te zeggen. Er blijft een kiezersgroep die behoefte heeft aan een progressief en constructief geluid. D66 is zeker nog niet uitgespeeld.’

Gaan de partijen met dezelfde lijsttrekkers de verkiezingen in?

‘Zeker is dat NSC een nieuwe lijsttrekker nodig heeft, nu Pieter Omtzigt afscheid heeft genomen. Maar hoe het zit bij andere partijen, dat weet ik echt niet. Er kan van alles gebeuren de komende tijd.’

‘Schoof zou misschien als minister van Buitenlandse Zaken kunnen terugkeren’

Dick Schoof heeft gezegd niet nog een keer premier te willen worden. Gaan we terug naar de tijd van wegwerppremiers, zoals Victor Marijnen (premier van 1963 tot 1965) en Jo Cals (premier in 1965-1966)?

‘Ook dat kan ik niet voorspellen. Schoof zou misschien als minister van Buitenlandse Zaken kunnen terugkeren, omdat hij als premier veel mensen internationaal de hand heeft geschud. Maar eerlijk gezegd acht ik die kans klein.’

Wie heeft dan de beste papieren om de nieuwe premier van Nederland te worden? Dat is toch overduidelijk voormalig EU-commissaris Frans Timmermans?

‘Misschien wel. Hij heeft ervaring, internationale statuur en is geliefd onder progressieve kiezers. Maar hij is niet populair bij andere delen van het electoraat. GroenLinks-PvdA zal vermoedelijk een op zijn persoon gerichte campagne voeren.’

Zoals ‘Kies de minister-president’ in 1977. Daarmee won de PvdA de Tweede Kamerverkiezingen. Maar zoals je weet verloor premier Joop den Uyl daarna de formatie. Een tweede kabinet-Den Uyl kwam er niet.

‘Ja. Kiezers kiezen in ons land niet de minister-president. Niemand stemde in november 2023 ook op Dick Schoof.’

Hulplocaties in Gaza gesloten na 27 doden bij Israëlische aanval

0

Bij een voedseldistributiecentrum in Rafah, in het zuiden van Gaza, zijn gisteren minstens 27 Palestijnen om het leven gekomen, bericht Al Jazeera. De hulplocaties blijven vandaag gesloten. Het Israëlische leger waarschuwt dat de wegen er naartoe als gevechtszones worden beschouwd.

De Arabische nieuwszender baseert zich op cijfers van het ministerie van Volksgezondheid in Gaza. Ook raakten minstens 90 anderen gewond. Israëlische militairen openden volgens ooggetuigen het vuur op mensen die op weg waren naar een distributiepunt van de Gaza Humanitarian Foundation (GHF).

Het is de derde dodelijke schietpartij in drie dagen bij een hulplocatie in Rafah. Sinds de GHF op 27 mei begon met het uitdelen van voedsel zijn volgens de lokale autoriteiten al meer dan honderd Palestijnen omgekomen bij vergelijkbare incidenten. In totaal zouden bij hulppunten in Rafah en de Netzarim-corridor al 102 doden en 490 gewonden zijn gevallen. GHF deelt voedsel uit omdat Israël de UNWRA niet vertrouwt. Deze VN-organisatie zou op de hand zijn van Hamas.

Na het bloedbad verklaarde het Israëlische leger op Telegram dat militairen waarschuwingsschoten hadden gelost, omdat ‘verdachte personen’ van de aangewezen route afweken. Toen zij bleven naderen werd er gericht geschoten, aldus het leger. Het ontkent burgers doelbewust te hebben beschoten.

Toch spreken getuigen en hulpverleners van een ander beeld. ‘Er was chaos. Mensen renden voor hun leven’, aldus journalist Hind Khoudary vanuit Deir el-Balah. ‘Het leger gebruikte drones en scherpe munitie.’ De meeste gewonden zouden in borst en hoofd zijn geraakt.

Volgens de Rode Halve Maan zijn 184 gewonden overgebracht naar hun veldhospitaal in Rafah. Negentien mensen waren al dood toen ze daar eindelijk aankwamen. Acht slachtoffers overleden later.

GHF maakte bekend dat de distributiecentra woensdag gesloten blijven voor ‘organisatorisch onderhoud’. Donderdag zullen ze worden heropend. Ondertussen is er steeds meer kritiek. De Verenigde Naties hebben een onafhankelijk onderzoek geëist. VN-secretaris-generaal António Guterres zegt dat het onaanvaardbaar is dat Palestijnen hun leven riskeren als ze aan voedsel willen komen. Degenen die verantwoordelijk voor deze situatie zijn moeten ter verantwoording worden geroepen, zegt hij.

Getuigen van het bloedbad spreken van een ‘death trap’. Ze  zeggen geen vertrouwen meer te hebben in GHF. ‘Ik kom niet meer terug’, zei de 55-jarige Neima al-Aaraj uit Khan Younis. ‘Hoe dan ook gaan we dood.’

De humanitaire situatie in Gaza verslechtert snel. De Verenigde Naties waarschuwde eerder al voor een dreigende hongersnood.