14.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 36

Duitse moslims stemden voornamelijk links

0

Duitse moslims stemden bij de afgelopen verkiezingen overwegend op Die Linke en andere linkse partijen. Dit meldt het Duitse weekblad Junge Freiheit.

Als alleen moslims hadden gestemd, zouden de AfD en de CDU/CSU nauwelijks relevant zijn geweest, schrijft de Duitse krant op basis van een enquête. Van de islamitische kiezers stemde 29 procent op Die Linke. Ook de sociaaldemocratische SPD deed het goed, met 28 procent van de moslimstemmen.

Hoewel Die Linke slechts 8,8 procent van de landelijke stemmen haalde, won de partij wel in zes kiesdistricten, waaronder Neukölln, een wijk in Berlijn waar veel moslims wonen. Deze winst was te danken aan Ferat Koçak, een politicus met Turkse en Koerdische wortels.

De AfD kreeg vooral steun van niet-religieuze Duitsers, blijkt verder uit de cijfers. Ook de stem van christenen werd onderzocht. Katholieken en protestanten stemden overwegend op de CDU.

Bewapende Israëliërs opgepakt op Schiphol, twee dagen na Maccabi-rellen

0

Vorig jaar werden twee bewapende Israëliërs twee dagen na de Maccabi-rellen op Schiphol opgepakt. Maandag stond één van voor de rechter, nadat hij zes maanden vast had gezeten. Zo meldt De Telegraaf.

De twee mannen zouden na de Maccabi-rellen een Joodse delegatie hebben begeleid voor een ‘internationale organisatie’, meldt de Telegraaf. De man die terechtstaat, is de Limburgse sportschoolhouder Gabriël G. Hij is geboren in Israël en een vechtsportspecialist.

Tegenover de rechter zei G. dat hij ‘alarmerende inlichtingen uit Israël’ had ontvangen. ‘Vanwege de hoog opgelopen spanningen was er kans op een aanslag. Daarom besloot ik wapens mee te nemen. Ik heb daar nu ontzettend veel spijt van’, aldus G. in de rechtszaal.

De nieuwssite Turkinfo beticht Nederlandse media en de politiek ervan de Israëlische dreiging zes maanden lang ‘geheim te hebben gehouden’, terwijl de Marokkaanse en islamitische gemeenschap ‘lange tijd’ in het verdachtenbankje werd gedrukt.

Turkinfo vraagt zich openlijk af wat de Nederlandse reactie zou zijn als ‘een bewapende Marokkaan, Turk of andere moslim’ op Schiphol zou zijn opgepakt. ‘Waarom wordt deze man niet van terreur beschuldigd?’

De rechtsstaat wankelt

0

De parlementsverkiezingen in Duitsland blijken niet de aardverschuiving waar velen bang voor waren. CDU/CSU werd de grootste partij en de ‘Brandmauer’ tegen Alternative für Deutschland wordt niet neergehaald. Wel werd de extreemrechtse AfD, die nauwlettend in de gaten wordt gehouden door de Duitse veiligheidsdiensten, de tweede partij van Duitsland.

Op de avond van de verkiezingsuitslag nodigde CDU-leider Friedrich Merz, naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe bondskanselier, de Israëlische premier Benjamin Netanyahu alvast uit. Hij negeerde daarmee het arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof tegen Netanyahu wegens oorlogsmisdaden in de Gazastrook. ‘Het is compleet absurd dat een Israëlische premier Duitsland niet kan bezoeken’, verklaarde Merz zijn verwerpelijke daad.

Ook de Verenigde Staten lappen internationale afspraken en normen aan hun laars. Donald Trump maakt de Russische dictator Vladimir Poetin salonfähig en omarmt diens retoriek. Eensgezind werken de twee machtige leiders aan een vredesovereenkomst over Oekraïne zonder Oekraïne. En zonder Europa erbij te betrekken. Volgens Trump is de Oekraïense president Zelensky plotseling een dictator. Oekraïne is de oorlog begonnen, niet Rusland, meent Trump. De wereld op zijn kop.

Zijn vertrouweling en wapenbroeder, miljardair Elon Musk, zet met DOGE (Department of Government Efficiency) de kettingzaag in het ambtelijk apparaat van de federale overheid en de fundamenten van de democratische rechtsstaat. Hij ruïneert de levens van duizenden ambtenaren. Maar dit is alweer oud nieuws, want al een paar dagen geleden – dagelijks komen er wapenfeiten bij in deze zwarte politieke komedie.

Als statushouders niet met voorrang doorstromen, zijn zij per definitie kansloos op de woningmarkt

En Nederland? Ook hier is de toestand zorgwekkend. Zo presenteerde PVV-minister Marjolein Faber onuitvoerbare asielwetten, die ze, ondanks adviezen van de Raad van State, weigert aan te passen. Haar collega-minister Mona Keijzer (BBB) kwam met het wetsvoorstel om statushouders geen voorrang meer te geven bij sociale huurwoningen. Onze redacteur Tayfun Balcik schreef hierover een rake column: Het woningtekort is de schuld van onze politici, niet van statushouders. Gemeenten, waaronder Amsterdam, Utrecht, Den Haag en de gemeente Westerwolde, waar het aanmeldcentrum van Ter Apel ligt, noemen de wet onmenselijk. De azc’s zitten al overvol. Als statushouders niet met voorrang doorstromen, zijn zij per definitie kansloos op de woningmarkt. Ze kunnen er niets aan doen dat ze zich niet op hun achttiende hebben ingeschreven voor sociale huur, ze woonden hier toen nog niet.

En om de politieke dystopie compleet te maken: precies op het moment dat Keijzer bekendmaakte de voorrang af te schaffen, lanceerde minister Faber het idee om gemeenten 30.000 euro te geven wanneer zij statushouders onderbrengen. Hoe tegenstrijdig wil je het hebben?

En daar blijft het niet bij. De rechterlijke uitspraak over de drie islamitische sprekers op de Ramadan Expo – zij mochten niet geweigerd worden – werd door het kabinet met protestkreten onthaald: ze ‘baalden van de uitspraak’ en zouden alles op alles zetten om de optredens alsnog te verhinderen. De druk op de rechtspraak is zo ernstig dat een officier van justitie, de deken van de Amsterdamse orde van advocaten en het hoofd van de rechtbank gezamenlijk een opiniestuk schreven in De Telegraaf. ‘Togadragers worden bedreigd en rechterlijke uitspraken worden afgedaan als slechts een mening’, schrijven ze. Hun boodschap? De rechtsstaat wankelt.

Gelukkig begint morgen de ramadan

Het is niet makkelijk om in deze tijd het hoofd koel te houden. De wereld verkeert in chaos, en democratie en rechtsstaat staan onder druk. In mijn omgeving hoor ik van veel mensen dat ze deze ontwikkelingen op de voet volgen. Docenten, ouderen, journalisten, ambtenaren, politieagenten, huisartsen, ondernemers en vele anderen maken zich zorgen over de toekomst, vooral die van hun kinderen.

Gelukkig begint morgen de ramadan. Voor mij is dat een periode van bezinning, zelfdiscipline en solidariteit. Ramadan dwingt tot introspectie, tot het stilzetten van de waan van de dag en het herontdekken van morele ankers in een tijd van verwarring. Het is een oefening in zelfbeheersing, een herinnering dat ware kracht niet ligt in luidruchtige retoriek of populistische spierballentaal, maar in het vermogen om eigen verlangens te beteugelen en rechtvaardigheid boven eigenbelang te plaatsen.

Tegelijkertijd is  ramadan een maand van verbondenheid. Waar politieke leiders muren bouwen en wetten maken die de zwaksten treffen, nodigt deze maand uit tot vrijgevigheid. Het delen van een maaltijd, de iftars die mensen van verschillende achtergronden samenbrengen, herinnert eraan dat solidariteit geen politieke keuze zou moeten zijn, maar een morele plicht. Ware verandering komt van binnenuit, door dialoog en wederzijds begrip. Misschien is dat precies wat Europa nu nodig heeft: minder verdeeldheid en meer ontmoeting.

Protest bij herdenking Februaristaking: ‘Eerst de VOC, toen de NSB, nu de PVV’

0

Demonstranten gebruiken de herdenking van de Februaristaking bij de Dokwerker om te protesteren tegen het ‘fascisme van de PVV’. Niet iedereen vindt dat gepast, meldt De Telegraaf.

Gisteren was het precies 84 jaar geleden dat arbeiders in Amsterdam het werk neerlegden uit protest tegen de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was een van de grootste publieke daden van verzet tegen de anti-Joodse maatregelen van het naziregime in bezet Europa.

Ieder jaar wordt in Amsterdam de staking herdacht. Sprekers Jaïr Stranders en Sheila Sitalsing trekken parallellen met de opkomst van autoritaire heersers, zoals Trump. ‘De leider van de vrije wereld steekt zijn middelvinger op naar die vrije wereld en maakt de weg vrij voor autocraten en techmiljardairs’, aldus Sitalsing, die het belang van herdenken, maar ook van ‘verzet’, onderstreepte.

Uit de socialistische hoek, waar de Februaristaking destijds ook vandaan kwam, werd na de toespraken meteen de daad bij het woord gevoegd. Een groot spandoek werd uitgerold met de tekst: ’Eerst de VOC, toen de NSB, en nu de PVV. Mokum tegen fascisme.’

Simone Weil verloor haar geloof in maatschappelijke vooruitgang

0

De gelijkenissen tussen de jaren dertig, de tijd van Simone Weil, en nu worden steeds duidelijker. Frits de Lange schreef een nieuw boek over de Franse filosoof. ‘Ze was messcherp in haar analyses van macht.’

Frits de Lange noemt de belangstelling die er is voor het leven en denken van Simone Weil opvallend. Hij publiceerde afgelopen maand het boek In alles tot het uiterste over de Franse filosoof, die slechts vierendertig jaar werd.

Jaren geleden schreef de emeritus hoogleraar ethiek ook al een boek over ‘de sterke, onafhankelijke vrouw die scherp nadacht over de tijd waarin ze leefde’, maar dat sloeg veel minder aan.

Volgens De Lange is haar actualiteit nu veel duidelijker, omdat onze samenleving steeds meer begint te lijken op die van de jaren dertig – de tijd waarin Weil volwassen werd en het nationaalsocialisme opkwam. ‘Veel mensen zien parallellen tussen toen en nu: de opmars van autoritaire leiders zoals Trump en Wilders roept vergelijkingen op met de dreiging die Weil meemaakte.’

In wat voor tijd leefde ze?

‘Simone Weil werd in 1909 geboren in Parijs en stierf in 1943 in Londen, in ballingschap. Als Joodse vrouw moest ze tijdens de oorlog vluchten uit Parijs, samen met haar ouders en broer. Via Marseille en New York kwam ze uiteindelijk in Londen terecht, waar ze bureauwerk verrichtte voor het Franse verzet onder generaal De Gaulle. Daar schreef ze over de wederopbouw van Frankrijk na de oorlog. Maar Weil zorgde erg slecht voor zichzelf: ze at nauwelijks en ontwikkelde tuberculose, waaraan ze uiteindelijk overleed.’

‘Ze zag macht als een natuurwet die lijkt op zwaartekracht’

Simone Weil is bekend om haar scherpe politieke analyses, vertelt De Lange. ‘Ze had een sterk rechtvaardigheidsgevoel en zette zich in voor de arbeidersklasse, ondanks haar eigen gegoede afkomst – haar vader was arts en ze had gestudeerd aan een elite-universiteit in Frankrijk.

‘Al in 1932 verbleef ze zes weken in Berlijn om het nationaalsocialisme van dichtbij te bestuderen. Daar raakte ze teleurgesteld in de socialistische en communistische partij, die niet opgewassen zijn tegen Hitler. Vanaf dat moment verloor ze haar geloof in maatschappelijke vooruitgang.’

Simone Weil

Weil was messcherp in haar analyses van macht, zegt De Lange. ‘Ze zag macht als een natuurwet die lijkt op zwaartekracht: als macht niet wordt tegengewerkt, leidt dat onvermijdelijk tot de verplettering van zwakken. Haar bijna cynische conclusie was dat iedereen die macht heeft, die ook zal gebruiken om nog méér macht te krijgen. Daarom vond ze het essentieel om tegenmacht te organiseren.’

Hoe ziet die tegenmacht eruit?

‘Volgens Weil hoeft tegenmacht niet altijd met geweld te worden geboden. Een samenleving kan bijvoorbeeld massaal weigeren mee te gaan in een onderdrukkend systeem. Ze gebruikt het beeld van de hefboom, als je die maar slim genoeg plaatst kan het machtsoverwicht opgeheven worden’, vertelt De Lange.

‘Ze had aanvankelijk gehoopt dat de arbeidersbeweging – geïnspireerd door Karl Marx – die tegenmacht zou vormen. Maar in de jaren dertig zag ze hoe de communistische beweging zich onder invloed van Moskou aan Stalin onderwierp en weigerde samen te werken met de sociaaldemocraten tegen Hitler. Dat was voor haar een keerpunt: we redden het niet.

‘In 1936 sloot ze zich, net als heel links Europa, aan bij de strijd tegen Franco in de Spaanse Burgeroorlog. Aan haar rol als vrijwilliger kwam abrupt een einde toen ze per ongeluk in een pan met hete olie stapte en gewond raakte.’

Religieuze ervaringen

In de jaren 1936 en 1937 had Weil een aantal religieuze ervaringen, zegt De Lange. ‘Ze zag een nieuwe vorm van tegenkracht, iets wat zij het licht noemde – een kracht die in staat is om de zwaartekracht van macht te weerstaan. Ze gebruikte het beeld van een plant die naar het licht groeit en vond dat mensen zich op dezelfde manier moesten openstellen.’

‘Ook als je de wereld niet kunt veranderen moet je haar toch liefdevol aanvaarden’

‘Wat die religieuze ervaringen precies inhielden, heeft ze nooit volledig onthuld. Maar ze beïnvloedden haar diep en brachten haar dichter bij de mystiek. Na haar dood werd haar dagboek uitgegeven als Wachten op God, wat haar postuum beroemd maakte. Ze zag een voortdurende strijd tussen goedheid en de verpletterende kracht van macht. Die tegenstelling loste zich nooit volledig op in haar denken.’

Uiteindelijk vervangt Weil haar activisme voor aanvaarding, zegt Frits de Lange. ‘Ook als je de wereld niet kunt veranderen moet je haar toch liefdevol aanvaarden zoals ze is, was haar gedachte.’

Diepe menslievendheid

In zijn boek vergelijkt De Lange Weil met Etty Hillesum, de Joodse schrijfster die eveneens een spirituele ontwikkeling doormaakte en een diep empathisch vermogen had. Beiden stierven in de oorlog, terwijl ze hun dood hadden kunnen voorkomen. Hillesum weigerde onder te duiken, omdat ze het lot van haar volk wilde delen. Weil hongerde zichzelf uit, een patroon dat ze al in haar jeugd had ontwikkeld. ‘Ze at niet meer dan een werkloze arbeider kon betalen en weigerde in Londen meer te eten dan een Londenaar met zijn voedselbonnen kon krijgen’, zegt De Lange.

Die combinatie van grootsheid, diepe menslievendheid en zelfdestructie was fascinerend en tragisch tegelijk. Ook Simone de Beauvoir, haar tijdgenoot in Parijs, was onder de indruk van Weil. Ze vond haar een beetje een rare vrouw, maar ‘met een hart dat klopte door het hele universum.’

Een bekende anekdote illustreert dit, zegt De Lange. ‘Terwijl De Beauvoir op een zonnige lentedag door de Jardin du Luxembourg wandelde, stormde Weil op haar af, volledig ontzet: ‘Weet je wel dat er in Shanghai op arbeiders wordt geschoten?’ Ze leefde zonder filters en liet de hele wereld en het lijden van anderen bij zich binnenkomen. Uiteindelijk bezweek ze eraan.´

Frits de Lange, In alles tot het uiterste. Het leven en denken van Simone Weil, Ten Have, 192 blz., €22,99

Witte Huis bepaalt voortaan zelf welke journalisten welkom zijn

0

Het Witte Huis bepaalt voortaan zelf welke journalisten worden uitgenodigd in bijvoorbeeld de Oval Office, de presidentskamer. Dat meldt Villamedia.

Sinds 1914 was de selectie van nieuwsorganisaties in handen van een onafhankelijke vereniging, de White House Correspondents’ Association (WHCA).

Het team van Trump is daar niet tevreden over. De vereniging zou ‘dicteren’ welke journalisten vragen mogen stellen aan de president. ‘Dat is niet meer zo’, zegt woordvoerder Karoline Leavitt, die meldt dat de regering nu zelf ‘bepaalt’ door wie zij bevraagd mag worden.

De WHCA ziet dat juist als een aantasting van de onafhankelijke persvoorziening en persvrijheid. ‘In een vrij land mogen leiders niet hun eigen perskorps kiezen’, liet de vereniging weten. The New York Times noemt het besluit ‘een poging om de toegang van het publiek tot onafhankelijke, betrouwbare informatie over de machtigste persoon in Amerika te ondermijnen.’

Trump heeft al lange tijd een moeizame relatie met kritische nieuwsmedia, die hij afschildert als ‘nepnieuws’. Eerder deze maand werd ook de toegang van Associated Press (AP) tot het Witte Huis geweigerd, omdat het persbureau weigert mee te gaan in de naamsverandering van de Golf van Mexico naar de Golf van Amerika.

Trump deelt AI-video over ’toekomst van Gaza’

0

Hoe zou Gaza eruitzien als Trump het overnam? Een AI-filmpje, gedeeld door de  Amerikaanse president, laat het allemaal zien.

Met het futuristische deuntje ‘Donald is coming to set you free’ op de achtergrond lopen Gazaanse kinderen van de huidige ruïnes naar de ‘Riviera van het Midden-Oosten’, zoals Trump dat enkele weken geleden nog noemde. Het filmpje is de AI-visualisatie daarvan.

‘No more tunnels, no more fear’, klinkt het, terwijl Elon Musk een broodje eet en bebaarde buikdansers de stranden van Gaza opvrolijken. ‘Trump Gaza is finally here.’

Sinds het deportatieplan voor het eerst werd geopperd, protesteren Palestijnen en de regio tegen Trumps idee van overname, dat wordt gelijkgesteld aan etnische zuivering.

Gaza: baby’s sterven van de kou

0

In de Gazastrook zijn tenminste zes baby’s gestorven als gevolg van onderkoeling. Volgens de Arabische nieuwszender Al Jazeera gaat het om kinderen die in tentenkampen en beschadigde gebouwen verblijven. Ze hebben geen toegang tot verwarming, dekens of brandstof. 

De humanitaire situatie in Gaza verslechtert door aanhoudende tekorten aan basisvoorzieningen. Artsen in Gaza zeggen dat de baby’s zijn overleden aan de gevolgen van de extreme kou. In ziekenhuizen worden ook andere onderkoelde baby’s behandeld.

Het ministerie van Volksgezondheid in Gaza stelt dat deze winter al vijftien kinderen zijn overleden door onderkoeling. De aanhoudende crisis wordt verergerd door het gebrek aan brandstof, waardoor ziekenhuizen moeite hebben om apparatuur draaiende te houden en hulporganisaties slechts beperkt kunnen opereren. De Palestijnse arts Saeed Salah verklaarde gisteren dat drie pasgeborenen – tussen één en twee dagen oud – kort na opname zijn overleden. Twee andere kinderen stierven dinsdagochtend terwijl in Khan Younis een zesde sterfgeval werd gemeld.

Het is koud in Gaza. NRC schrijft dat de temperatuur in de nacht kan dalen rond het vriespunt. Vroeger woonden mensen nog in huizen, maar die heeft Israël kapotgebombardeerd. De Palestijnen wonen in tenten, of in de ruïnes van wat ooit hun huizen waren. De Palestijnse organisatie Hamas wijst dan ook met een beschuldigende vinger naar de staat Israël, die humanitaire hulp zou tegenhouden. Israël spreekt zulke beschuldigingen altijd tegen.

De aanval op cultuur gaat vaak met piepkleine stapjes

0

De kanarie in de kolenmijn, dat zijn de kunsten. Want als cultuur onder vuur ligt, weet je dat ook andere mensenrechten niet veilig zijn.

We zien het in Israël, waar de politie deze maand een bekende boekwinkel binnenviel wegens ‘het verstoren van de openbare orde’. Israëlische agenten haalden de winkel overhoop, namen boeken in beslag en arresteerden eigenaar Mahmoud Muna en zijn neef Ahmed Muna.

We zien het ook in Oekraïne, waar volgens een recent rapport van UNESCO sinds de Russische invasie, deze week precies drie jaar geleden, 476 monumenten, musea, kerken en bibliotheken door Rusland werden beschadigd of verwoest. En dit is slechts het topje van de ijsberg – het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk nog vele malen hoger.

We zagen het eerder in de oorlog na het uiteenvallen van Joegoslavië in de jaren ‘90, waar onder meer in Dubrovnik doelbewust erfgoed werd vernietigd – wat uiteindelijk leidde tot een aanklacht bij het Joegoslavië-tribunaal. We zagen het in Afghanistan, waar de Taliban in 2001 de eeuwenoude Boeddha’s in de Bamiyanvallei opbliezen. En we zagen het in Syrië, waar IS in Palmyra de tempel van Bel met de grond gelijk maakte, en ook Assyrische monumenten in Nineveh en Nimrud compleet verwoestte.

‘Geen wonder dat radicaal-rechtse, ultranationalistische of conservatieve krachten de culturele sector willen controleren’

Maar nog vaker gebeurt de aanval op cultuur niet met bommen en granaten, maar met veel geniepiger wapentuig: beleid. Meestal gaat dat niet in één keer, maar met piepkleine stapjes. Het in diskrediet brengen van kunstenaars en journalisten (‘linkse hobby’, ‘tuig van de richel’). Het veranderen van beleidsprioriteiten of wetgeving. Het afschaffen van diversiteitsbeleid, meer nadruk op folklore en traditie. Het steeds verder dichtdraaien van de subsidiekraan. Het inperken van vrije expressie. En, in het ergste geval, het benoemen van bondgenoten op belangrijke posities. Zo werden in Italië onder neo-fascist Meloni al verschillende sleutelfiguren vervangen, waaronder de directeur van de biënnale van Venetië, directeuren van verschillende musea en podia en een aantal journalisten bij publieke omroep RAI. Ook in Orbán’s Hongarije liggen cultuur en vrije pers al jaren onder vuur, net als in Turkije en Egypte. Volgens de meest recente World Press Freedom Index van Reporters Without Borders is er in driekwart van de onderzochte landen (138 in totaal) sprake van propaganda of desinformatie door de overheid.

‘Pas op: de cultuur kortwieken gaat sneller dan je denkt’, waarschuwde een Poolse collega. Ze vertelde dat ze na jaren afbraakbeleid onder de vorige rechts-nationalistische regering met moeite de cultuursector weer op volle kracht proberen te krijgen. Het veranderen van beleid, subsidiekaders en wetten door de vorige regering ging daarentegen verrassend snel. ‘Binnen een jaar of anderhalf hadden ze de sector afgebroken. En opbouwen gaat altijd een stuk langzamer dan slopen.’

Cultuur is identiteit, cultuur is verzet, cultuur is verbeeldingskracht. Geen wonder dus dat radicaal-rechtse, ultranationalistische of conservatieve krachten de culturele sector willen controleren. Niet voor niets voert de PVV al jaren een kruistocht tegen kunst, cultuur en vrije pers en niet voor niets maakt internationale culturele samenwerking deel uit van de ongekende bezuinigingsronde die minister Klever onlangs aankondigde op het ontwikkelingsbudget. Hetzelfde zien we in Amerika gebeuren, waar Trump met veel tamtam het voorzitterschap van het John F Kennedy Center overnam. ‘Geen dragshows meer, of andere anti-Amerikaanse propaganda’, schreef hij op Truth Social.

‘En toch blijven we werken’, zei een Oekraïense museumdirecteur die ik ontmoette tijdens een bezoekersprogramma. De collectie lag inmiddels veilig ingepakt in de kelder, en dat was maar goed ook, want de Russische bombardementen bleven doorgaan. Maar nog steeds organiseerden ze activiteiten voor kinderen, bewoners en studenten. ‘Dit is wie we zijn. Dat kunnen ze ons niet afnemen.’

Laat deze veerkracht ons tot voorbeeld zijn. En laten we waakzaam blijven. Cultuur verdient het om beschermd te worden, juist nu. Want cultuur is wat ons herinnert dat we mensen zijn.

Netanyahu eist dat Syrische leger geen invloed krijgt in Zuid-Syrië

0

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft geëist dat het nieuwe Syrische leger zijn macht niet zal uitbreiden tot Zuid-Syrië, waar tot op heden lokale groepen de dienst uitmaken. Hiermee wil hij de invloed van Israël in het gebied vergroten. 

In een toespraak op zondag zei Netanyahu dat Israël de troepen van Hayat Tahrir al-Sham (HTS) en het nieuwe Syrische leger dat wordt gevormd, niet zal toestaan ‘het gebied ten zuiden van Damascus binnen te dringen’, zo meldt BBC.

Nadat HTS het Assad-regime omver wierp, bleef dit gebied, bestaande uit Quneitra, Daraa and Sweida, in handen van lokale groeperingen, waaronder veel druzen, een Syrische minderheidsgroep. Waar elders het gezag van HTS meteen werd geaccepteerd, weigerden deze groepen de wapens in te leveren.

Netanyahu ziet hier nu een kans om de invloed van Israël in het gebied te vergroten. Een groot deel van Quneitra wordt al sinds 1967 door het land bezet. Hier ligt de Golanhoogvlakte, dat door Israël wordt gezien als eigen grondgebied. Bovendien breidde het de militaire aanwezigheid uit na de machtsovername door HTS, naar eigen zeggen als ‘veiligheidsgarantie’. Nu weigert Israël deze troepen terug te trekken.

Israël zinspeelt nu op een rol als beschermer van de druzen, die een meerderheid vormen in Sweida en volgens hem bescherming nodig hebben omdat er een nieuw islamitisch bewind is gevormd. De druzen zelf spreken zich echter uit tegen deze inmenging.

Afgelopen maandag gingen mensen de straat op in Sweida, Quneitra en Daraa om te protesteren tegen de Israelische bemoeienis. ‘We horen bij Syrië’, stond er op de borden volgens nieuwssiteMiddle East Eye. Op een ander bord stond ‘Netanyahu, jij varken, Syrië is niet te verdelen’ of ‘Syrië is vrij, Israël, ga weg’.