16 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 38

Na decennia van vrede, klinken de tamtams van oorlog

0

In Camp Chestnut in de Pocono Mountains zaten we bij Hocaefendi. Ik weet niet meer of het 2008 of 2010 was. Hij stond stil bij het bericht dat de zoon van de commandant van de Nederlandse strijdkrachten als soldaat op missie in Afghanistan was gesneuveld. Hij was zichtbaar ontroerd. Hij vroeg een naaste om een condoleance aan generaal Van Uhm te schrijven.

De eerste ervaring van arme Turken met de buitenwereld is de militaire dienst. Dan komen jonge twintigers veelal voor het eerst op plekken buiten hun geboortestreek. Hocaefendi had ook als gewone soldaat in het Turkse leger gediend. Hij had er veel herinneringen aan. De herinneringen van veel gewone soldaten zijn niet zaligmakend. Ze vertellen over hoe zij zelf of anderen in hun bataljon door officieren werden geslagen. De term mishandeling kende de Turkse Jan Soldaat niet.

Deze soldaten, met als enige noemenswaardige herinnering zinloos geweld tijdens de militaire dienst, bleven wonder boven wonder toch vaderlandslievend.

De eerste ervaring van arme Turken met de buitenwereld is de militaire dienst

Wanneer een Turkse soldaat sneuvelt, wordt het ouderlijk huis met een grote vlag bedekt. Journalisten hebben compilaties gemaakt van foto’s van tientallen ouderlijke huizen. Het zijn meer krotten dan huizen.

Turken die aan de universiteit hebben gestudeerd, doen hun dienst als reserveofficier. Zij zijn ouder, hebben gestudeerd en kunnen beter observeren. Zij kwamen met verhalen terug dat hogere officieren de krijgsmacht veelal voor persoonlijk gewin gebruikten. De diensttijd bestempelden ze als een nutteloze tijdsbesteding.

Zo ziet het Turkse establishment dat ook. Je zult niemand meer uit de gegoede burgerij of politiek tegenkomen die niet aan de dienstplicht is ontkomen. Ze kunnen het nu makkelijk afkopen. Daarvoor ontkwamen ze met valse medische rapporten.

Na decennia van vrede hier klinken nu de tamtams van oorlog. NAVO-baas Rutte doet oproepen tot bewapening. De Nederlandse regering wil het leger opbouwen tot 100.000 soldaten. Laten we hopen dat het bij een Koude Oorlog blijft.

Ontslag pro-Palestijnse softwareontwikkelaar was onterecht

0

Ontslag omdat iemand zich uitspreekt voor de Palestijnen in Gaza mag niet. Dit blijkt uit het oordeel in de zaak Nouraldin Alsweirki, een Palestijnse softwareontwikkelaar die ontslagen werd bij het Nederlandse bedrijf Speakap vanwege zijn uitlatingen op sociale media. 

De rechtbank concludeerde dit al in november vorig jaar, maar het bedrijf mocht nog in hoger beroep gaan. Nu dat niet is gebeurd en de termijn daarvoor is verstreken, is het oordeel definitief, zo meldde mensenrechtenorganisatie Rights Forum gisteren.

Alsweirki plaatste op LinkedIn berichten waarin hij zijn steun uitsprak voor het Palestijnse recht op verzet tegen de Israëlische bezetting, vlak nadat hij familieleden en vrienden verloor in de Gaza-oorlog. De softwareontwikkelaar woonde op dat moment als vluchteling in Turkije, maar zou dankzij zijn baan voor de Nederlandse werkgever naar Nederland verhuizen.

Zijn plannen veranderden drastisch toen Speakap zijn dienstverband beëindigde. Collega’s zouden zich ongemakkelijk voelen bij zijn uitlatingen. Tegelijkertijd verliep zijn verblijfsvergunning in Turkije. Om uit deze impasse te komen, besloot Alsweirki een rechtszaak aan te spannen tegen het bedrijf.

Het College voor de Rechten van de Mens stelde in juni vorig jaar al dat het ontslag niet mocht omdat het discriminatie was op basis van politieke overtuiging. Nu het vonnis definitief is, moet het bedrijf 45 duizend euro schadevergoeding betalen aan Alsweirki voor onrechtmatig ontslag en de emotionele schade die hij hierdoor heeft geleden.

Schrijver Bas Kok: ‘Een stad is nou eenmaal een snelkookpan’

0

Bas Kok is schrijver van boeken over zijn geboortestad Amsterdam. In 2025 viert Amsterdam haar 750-jarig bestaan. Hoe kijkt hij naar de festiviteiten?

Amsterdam is 750 jaar. Hangt bij jou de vlag uit? Is er reden voor feest?

‘We hebben geen vlaggenstokhouder, dus dat is lastig. Dat Amsterdam een jubileumfeest viert, vind ik fijn. Elke stad kiest zowel zijn gedenkmomenten als feestelijke vieringen. In mijn boek Gogme zet ik wel een vraagteken bij die 750 jaar. De stad is een paar eeuwen ouder, we kunnen beter Amsterdam 950 vieren.’

Amsterdam 950, hoe bedoel je?

‘Daarmee verwijs ik naar de twee eeuwen oudere leeftijd van de eerste Amsterdamse dorpjes. Sloten werd al in 1063 vermeld, terwijl de eerste vermelding van Amsterdam dateert van 1275. Dat was het tolprivilege – een handelsdocument – van graaf Floris de Vijfde, dat we nu vieren. Maar de omliggende dorpjes bestonden al lang daarvoor, en het waren vermoedelijk deze bewoners die in de loop van de twaalfde eeuw naar de gunstig gelegen plek aan het IJ trokken.’

Wat vind je zo fijn aan Amsterdam? Waar heb je een hekel aan?

‘Ik ben in Amsterdam geboren en voel me nergens zo thuis als hier. Wat ik zo leuk vind is dat er op allerlei gebieden zo veel geschiedenis is. Kunst, cultuur, sport, wetenschap. In het buitenland hoef ik nooit uit te leggen waar ik woon, het is wereldberoemd.

‘Minder leuk is dat die beroemdheid in sommige opzichten doorslaat. Vooral in het centrum is massatoerisme hinderlijk.’

Je hebt al meerdere boeken geschreven over onze hoofdstad. Kun je een beschrijving geven van de oer-Amsterdammer, op basis van je eigen onderzoek en ervaring als Amsterdammer?

‘Ik typeer die echte Amsterdammer graag aan de hand van het begrip gogme, een persoonskenmerk dat je net als andere trekken op een groep inwoners, een club mensen of een stad kunt plakken. Een echt Mokums woord uit de categorie ‘mazzel’ en ‘gozer’. Gogme kun je zien als een combinatie van slimheid, durf en het aanvoelen van andere mensen. Mijn idee is dat deze eigenschap Amsterdam zo succesvol heeft gemaakt. Deze stad heeft eigenlijk een erg ongunstige ligging, in een groot moeras onder zeeniveau. Maar dankzij gogme maakten ze van de nood een deugd. De aanwezigheid van veel water werd benut voor een haven met vele waterwegen. Het water werd getemd met dijken en dammen. Overvloedig water werd afgevoerd door middel van een grachtenstelsel dat nu wereldberoemd is.’

Hmm, de strijd tegen water, is dat typisch Amsterdams?

‘Ik zou het bij uitstek Hollands willen noemen, hoewel het natuurlijk ook in andere provincies aan de orde was en is. Amsterdam is de bekendste Hollandse stad die zijn bestaan dankt aan de uitvinding van dijken, dammen, gegraven sloten, sluizen. En weer iets later aan polders en aanplempingen. Tot op de dag is de stad daarmee bezig, kijk maar naar de wijk IJburg.’

‘Het is de zoveelste keer dat we te laat zijn met het uitbreiden van de woningvoorraad’

Is migratie niet iets typisch Amsterdams?

‘Al in de veertiende eeuw kwamen mensen van buiten in grote aantallen de stad in. Op het breukvlak van de zestiende en zeventiende eeuw was de toestroom van immigranten naar Amsterdam dermate groot dat het de stad ging bepalen. In Amsterdam woonden in 1578 30.000 mensen en in 1622 waren het er 105.000. Na de val van Antwerpen in de Tachtigjarige Oorlog stroomden tienduizenden vluchtelingen toe. Behalve uit protestanten uit Vlaanderen vluchtten begin zeventiende eeuw ook grote aantallen Joden naar Amsterdam. Dit waren verschillende groepen. Uit Spanje en Portugal kwamen de sefardische Joden, uit Polen en Duitsland de Hoogduitse asjkenazische Joden.’

Bas Kok

Nederlanders buiten Amsterdam zijn migratie niet echt gewend. Merk jij dat ook?

‘Nou, de grote steden zijn in ons land allemaal behoorlijk multicultureel. Maar de kleine gemeenten zijn qua bevolkingsopbouw nog erg traditioneel, alsof daar het Nederland van de twintigste eeuw gewoon wordt voortgezet. Sommige kleine gemeenten voldoen allerminst aan de eis van minimaal dertig procent sociale huur. En bij toewijzing van die woningen krijgen oorspronkelijke inwoners voorrang. Dat mengt niet zo goed dus.’

Onlangs sprak ik de activist Wouter Stroet die ook in Noord woont, zie jij ook ‘eco-gentrificatie’ in je buurt?

‘Grote delen van Amsterdam kampen met gentrificatie. Maar er zijn ook arme stadsdelen. Daar is naar Nederlandse begrippen veel armoede. In Noord vestigen zich inderdaad ook nieuwe en meer welvarende inwoners, maar dat gebeurt vaak op braakliggende industrieterreinen waar geen oude bewoners verdrongen worden. In Noord is nog altijd meer dan de helft van de woningvoorraad sociale huur, daarom ben ik terughoudend daar de term gentrificatie op te plakken.’

Maar de wachttijd is inmiddels vijftien jaar voor Amsterdammers? Dat ken toch niet?

‘Dat is natuurlijk onbestaanbaar. Maar die wachttijden zijn niet alleen maar het gevolg van gentrification. Sterker nog, in vroeger eeuwen toen er grote armoede was, bestond het ruimtegebrek en woningtekort ook, soms nog nijpender dan nu. Het is de zoveelste keer dat we te laat zijn met het uitbreiden van de woningvoorraad.’

Zijn Noord en Nieuw-West natuurlijke bondgenoten van elkaar, tegen een binnenstad die de regels voor iedereen wil bepalen?

‘Ja, en dan ook Zuidoost in het bondgenootschap. Sinds de afschaffing van de stadsdelen ligt vrijwel alle macht weer bij de Stopera, het stadhuis. De meeste raadsleden en wethouders wonen in de rijke stadsdelen. Die krijgen een voorkeursbehandeling qua bereikbaarheid en culturele waarde. Het nieuwe centrum van Zuid, de Zuidas, krijgt een miljarden verslindend Zuidasdok, terwijl Nieuw-West geen fatsoenlijke metro heeft naar het stadshart in Osdorp. Noord heeft na eeuwen wachten nog steeds niet die eerste fietsbrug over het IJ. Het zijn stiefkindjes die nooit de hoogste prioriteit krijgen.’

‘De kleine gemeenten zijn qua bevolkingsopbouw nog erg traditioneel, alsof daar het Nederland van de twintigste eeuw gewoon wordt voortgezet’

Stel dat jij de burgemeester was voor een jaar, wat zou dan jouw prioriteitenlijstje zijn?

‘De allerhoogste prioriteit hebben die fietsbruggen over het IJ. Dat een stadsdeel met meer dan honderdduizend inwoners nog steeds met ponten naar het centrum moet worden overgezet is negentiende-eeuws. Een tweede prioriteit is het spreiden van de belangrijke instellingen over alle stadsdelen. Er moeten universiteiten komen in Noord en Nieuw-West. Het Stedelijk Museum kan naar Zuidoost of Nieuw-West, en het Van Gogh Museum naar Noord. De segregatie moet worden doorbroken.’

Interessant, hoe kan je de rijkere delen van Amsterdam daarvoor warm maken? Zij lijken nu meer voor zelf-segregatie te kiezen tussen alle cultuur en rijkdom. Maar is er ook voor hen iets te halen door economische herverdeling?  

‘De rijken willen doorgaans niet dat hun buurt armer wordt, niet qua inwoners en evenmin qua voorzieningen. Het argument dat ze over de streep zou kunnen trekken is dat spreiding van voorzieningen en het mengen van inwoners hun sociale mobiliteit vergroot. Ze leren de stad beter kennen en hun kinderen leren omgaan met diverse culturen. Dat leren ze anders hooguit op Nyenrode of een peperdure buitenlandse MBA.’

Vorig jaar was een zwaar jaar met demonstraties en rellen op Plein 40-45 vanwege het Israëlisch-Palestijnse conflict. Helaas is deze segregatie en polarisatie ook Amsterdam. Denk je wel eens: ik ga weg van hier, lekker naar Texel ofzo?

‘Ik vind de stad juist interessant waar het schuurt. Natuurlijk wil ik dat er dingen verbeteren, maar een stad is nou eenmaal een snelkookpan waar alles net even wat sneller kookt. Vaak is er ook als eerste de daaruit volgende vernieuwing. In de jaren zestig en zeventig was Amsterdam de flowerpowerstad van de wereld.’

Je hebt de stad meerdere malen zien veranderen. Zo was je er ook bij toen de stad 700 jaar was. Hoe was jouw leefwereld toen?

‘In 1975 was ik een jochie van negen uit Nieuw-West. We woonden vlakbij het Olympisch Stadion waar tijdens de Amsterdam-700 viering ook evenementen waren. Ik meen dat ik bij die gelegenheid een parachutist op de grasmat heb zien landen. Mijn kinderwereld werd bepaald door voetbal en buitenspelen. De straat waar ik destijds woonde bestaat niet meer, die is grotendeels gesloopt ten behoeve van de stedelijke vernieuwing.’

En hoe is het denk je over nog eens vijftig jaar voor je kinderen en kleinkinderen, durf je te dromen?

‘Voor de korte termijn maak ik me een beetje zorgen. Trump is de nachtmerrie die buiten elke angstdroom viel. Voor de lange termijn ga ik uit van een nieuw tijdperk van rationele vrede zoals we die hebben gehad tussen 1945 en 2024. Amsterdam is relatief een jonge stad en heeft een grote toekomst voor zich. De stad gaat – net als in het verleden een paar keer gebeurde – qua inwoners en oppervlakte verdubbelen, denk ik. Richting Purmerend, Almere en Beverwijk. Ik vermoed dat de havenstad over vijftig jaar écht aan zee ligt. Logisch, Tata Steel gaat verdwijnen en waarom zou je de haven zo hinderlijk dichtbij de stad houden?’ 

Bas Kok, Gogme. Hoe Amsterdam een wereldstad werd, Olivia Media, 206 blz., €20,25

Documentaire over corruptie familie Orbán trekt veel kijkers

0

Een nieuwe documentaire over de rijkdom van de familie van de Hongaarse premier Viktor Orbán trekt miljoenen kijkers. The Dynasty laat zien hoe corruptie met overheidsgeld in de jaren negentig hielp bij de opkomst van Orbán, meldt Le Monde.

De documentaire volgt vooral de handel en wandel van István Tiborcz, de schoonzoon van Viktor Orbán. Zijn megabedrijven haalden in de jaren negentig veel overheidscontracten binnen. Orbán zou hierbij nauw betrokken zijn, en ondernemers die meewerkten profiteerden mee.

Door samenwerkingen met de staat ontstond een netwerk rond Orbán dat zichzelf verrijkte, waarbij ze steeds meer profiteerden van de financiën van Hongarije. Politieke tegenstanders werden steeds vaker uitgesloten.

De geschreven pers in Hongarije had dit al uitvoerig gedocumenteerd, maar The Dynasty slaagt erin om een miljoenenpubliek te bereiken.

Dit tot grote ergernis van Orbán. Staatsmedia beschuldigen de documentairemakers van ‘buitenlandse invloeden’. Ze zouden samenwerken met de Oekraïense geheime dienst en filantroop George Soros om Orbán, die Poetin steunt, te ondermijnen.

‘We wisten dat het onderwerp enige interesse zou wekken, maar we hadden zeker geen miljoenen views verwacht’, zegt András Pethő, directeur van het productiebedrijf Direkt36, tegen Le Monde. Volgens Pethő heeft een derde van het land de documentaire al gezien.

PVV’er Boon geeft af op Turkse en Marokkaanse gastarbeiders

0

PVV-Kamerlid Maikel Boon ziet de 60-jarige migratiegeschiedenis van Marokkaanse en Turkse Nederlanders enkel als een ‘kostenpost’ voor Nederland en plaatst hen buiten de Nederlandse maatschappij. ‘Als je naar netto en bruto kijkt, hebben deze migranten ons geld gekost’, aldus Boon in de Tweede Kamer.

‘In de jaren zestig haalde Nederland massaal laagopgeleide arbeidsmigranten uit Turkije en Marokko’, merkt de 43-jarige PVV’er Boon op. ‘Tot op de dag van vandaag ondervinden we de gevolgen van dit beleid. Onze steden zijn onherkenbaar veranderd, onze veiligheid is afgenomen, woningen zijn voor veel Nederlanders onbereikbaar geworden en de kosten voor sociale voorzieningen rijzen de pan uit.’

Mariëtte Patijn van GroenLinks-PvdA geeft enig tegengas tegen de uitsluitende terminologie. ‘U zet deze mensen weg als mensen die alleen maar gebruik maken van voorzieningen. Kunt u niet eens een bespiegeling geven van wat de bijdrage is geweest voor Nederland en hoe belangrijk ze zijn geweest voor onze samenleving?’

Daar heeft Boon geen boodschap aan. ‘De bijstand bestaat inmiddels voor 56 procent uit niet-westerse migranten en nog eens 9 procent uit westerse migranten. Terwijl niet-westerse allochtonen slechts 15 procent van de Nederlandse bevolking uitmaken. Dus als je gewoon naar netto en bruto kijkt, hebben deze migranten ons geld gekost.’

Het is niet duidelijk waar deze cijfers op zijn gebaseerd en het valt op dat de strikte kosten- en batenanalyse bij de PVV al jaren enkel op ‘allochtonen’ wordt toegepast.

Twee jaar geleden riep Boon op tot ‘verzet’. Een ‘D66-elite’ zou erop uit zijn om Nederlandse boeren te verjagen om de Nederlandse bevolking te vervangen door migranten uit Afrika en islamitische landen, oftewel de zogenoemde omvolkingstheorie, waarin Nederlanders met een migratieachtergrond niet als Nederlanders worden beschouwd.

De uitsluitende opvattingen van Boon staan ook op zijn persoonlijke pagina van de Tweede Kamer: ‘Ik wil dat Nederland weer voor de Nederlanders is, met minder migratie’, aldus Boon.

Scholieren vertellen over bidden op middelbare school, wat lang niet altijd mag

0

Op ruim 180 middelbare scholen mogen scholieren niet bidden. Dit blijkt uit de reacties op een oproep van NOS Stories. Bij 60 procent ging het om een openbare school, zo meldde de nieuwszender gisteren.

NOS Stories verspreidde een vragenlijst via Instagram en TikTok met de vraag of het middelbare scholieren op hun school is toegestaan om te bidden. Zo’n 1300 scholieren reageerden op de vraag met hun ervaringen. Lang niet altijd waren deze ervaringen positief. 375 leerlingen zeiden dat bidden bij hen op school niet mag.

Hierbij gaat het niet altijd om regels die zwart op wit staan. Scholieren worden ook persoonlijk aangesproken als ze aan het bidden zijn. Zo vertelde een scholiere uit Delft dat een docent haar tijdens het bidden in de aula had aangesproken met de vraag of ze dat ‘even niet wilde doen’, of ‘ergens anders kon doen’.

In dit geval ging het om een katholieke school. De directeur van de school reageert in het artikel dat het wel is toegestaan, maar er geen speciale ruimte voor wordt aangeboden. In andere gevallen staat een gebedsverbod in de schoolregels, aldus NOS.

Volgens het College voor de Rechten van de Mens hoeft een school niet voor een gebedsruimte te zorgen, maar mag bidden in eigen tijd binnen het schoolgebouw ook niet zomaar verboden worden. Op een openbare school is dit volgens het College in strijd met de wet.

Hoe houden we de controle over AI?

0

AI roept zowel bewondering als ethische vragen op. Cultuurtheoloog Frank Bosman, rabbijn Lody van de Kamp en filosoof Floris van den Berg bespreken de morele impact. Hoe zorgen we ervoor dat AI ons helpt en geen kwaad doet?

Kunstmatige intelligentie wekt bewondering en bezorgdheid op. AI-systemen zoals ChatGPT kunnen complexe taken uitvoeren, teksten genereren en zelfs menselijke interacties nabootsen. Maar overschatten we deze technologie niet, zoals de Rotterdamse imam Azzedine Karat waarschuwt? Hij schreef onlangs een kritisch bericht over AI op Facebook:

‘Kunstmatige intelligentie is als een mes: je kunt ermee snijden, maar je kunt er ook iemand mee verwonden. Het gevaar zit niet in de technologie zelf, maar in de intentie van de gebruiker. De vraag is: wie controleert AI en met welk doel?’

Dit raakt aan een diepere ethische kwestie: hoe zorgen we ervoor dat AI de mensheid dient in plaats van schaadt?

‘Hoe zorgen we ervoor dat AI eerlijk en neutraal blijft?’

Cultuurtheoloog Frank Bosman ziet AI als een technologische ontwikkeling die we niet kunnen negeren. ‘Het is dom om het niet te gebruiken.’ Volgens hem staan we niet voor de keuze óf we AI inzetten, maar hoe snel en op welke manier. Tegelijkertijd benadrukt hij de praktische bezwaren: AI verbruikt enorme hoeveelheden energie en is afhankelijk van datasets die vaak eenzijdig en bevooroordeeld zijn. ‘Wat je erin stopt, komt er ook uit.’

De katholieke theoloog en computerspelletjesfanaat wijst daarnaast op de ongelijkheid die AI kan versterken. ‘De ontwikkeling van AI ligt in handen van geprivilegieerde partijen. Wat brengt het arme mensen? In India willen ze een maanmissie starten terwijl er enorme armoede is. AI roept een vergelijkbare vraag op: waar liggen onze prioriteiten?’

Daarnaast vraagt Bosman zich af in hoeverre AI werkelijk objectief kan zijn. ‘Een AI-model wordt getraind met menselijke data, en die data bevatten per definitie vooroordelen. Hoe zorgen we ervoor dat AI eerlijk en neutraal blijft?’ Dit raakt aan fundamentele vragen over macht en ethiek: wie controleert de algoritmes en hoe transparant is die controle?

AI als therapeut, God en geliefde

Een andere zorg is de rol die AI speelt in ons sociale en psychologische leven. ‘We gebruiken AI als therapeut, als God, als geliefde’, merkt Bosman op. Maar is dat gezond? Hij verwijst naar de Griekse mythe van Narcissus, die verliefd werd op zijn spiegelbeeld. AI spiegelt ons gedrag en overtuigingen, maar zonder echte diepgang. Bosman waarschuwt voor een wereld waarin mensen zich verliezen in gesimuleerde realiteiten, zoals in de Hollywood blockbusters Ready Player One en The Matrix. ‘Zijn we nog in staat om te onderscheiden wat echt is en wat niet?’

Het idee dat AI menselijke interactie kan vervangen, vindt hij zorgwekkend. ‘Mensen zijn sociale wezens. Als we ons steeds meer wenden tot AI in plaats van tot elkaar, wat betekent dat voor onze samenleving? Hoe beïnvloedt dit onze empathie en ons vermogen om met echte mensen om te gaan?´

‘Creativiteit en reflectie zijn menselijk, en dat moeten we bewaken’

Rabbijn Lody van de Kamp plaatst AI in de context van eeuwenoude joodse verhalen over het scheppen van leven. Een bekende legende is die van de Golem, die begin zeventiende eeuw in Praag zou zijn geschapen door rabbijn Jehoeda Löw. Harry Mulisch schreef hierover in zijn bekende roman De procedure (1998). De Golem is een ambivalent figuur: enerzijds wordt bekritiseerd dat de mens niet voor God mag spelen en geen leven kan scheppen, anderzijds is de Golem de beschermer van de Joden. Van de Kamp: ‘Als wij een entiteit scheppen die zelfstandig kan handelen, zijn wij dan God? En wat als deze entiteit zich tegen ons keert?’

Ook binnen het christendom bestaan vergelijkbare verhalen, zoals de Steen der Wijzen in esoterische tradities. Het ging er niet zozeer om in lood in goud te veranderen, zegt Frank Bosman, maar om zielen te zuiveren. ‘Het idee dat wij imperfecte materie kunnen transformeren naar iets hogers is oud’, zegt hij. ‘Maar AI dwingt ons opnieuw na te denken over de vraag: wat is leven?’

Geen ziel

Van de Kamp maakt zich voorts zorgen over de menselijke autonomie. ‘Hoe meer we taken uitbesteden aan AI, hoe afhankelijker we worden. Natuurlijk, spellingscontrole is handig, en AI kan een tekst structureren, maar als we kunstmatige intelligentie laten schrijven in plaats van zelf na te denken, verliezen we een deel van onze scheppende kracht. Een AI-gegenereerde tekst mist ziel. Geschiedenis, literatuur, essays – als die alleen nog maar door machines worden geschreven, krijgen we zielloze verhalen. Creativiteit en reflectie zijn menselijk, en dat moeten we bewaken.’

Onlangs wilde een Engelse uitgeverij een boek van Van de Kamp vertalen. ‘Maar dat wilden ze doen met AI. Dat vond ik niet leuk, want vertalen is ook een scheppende kracht. AI haalt de ziel uit een vertaling.’ Natuurlijk zijn er wel minder goede vertalingen. Neem de Vulgaat (de Latijnse vertaling van de Bijbel, red.) waar Mozes horentjes heeft omdat Hiëronymus het Hebreeuwse woord ‘karan’ (lichtstraal) als ‘keren’ (hoorn) las (‘קרן’ =KRN, zonder klinkers, red.). ‘AI zou dit wellicht beter hebben gedaan’, aldus Van de Kamp.

Maar is de mens uniek omdat hij creatief is? Frank Bosman brengt in dit verband het computerspel de Turing Test ter sprake, waarin een mens (Ava) en een AI (Tom) met elkaar in gesprek zijn over creativiteit. Ava stelt dat alleen mensen creatief kunnen zijn, maar Tom werpt tegen dat AI creativiteit kan benaderen via trial and error.

‘Dit Bildungsideaal staat haaks op een mens die afhankelijk is van AI’

Ook wijst de cultuurtheoloog op de drie wetten van robotica van Isaac Asimov, die moeten voorkomen dat AI de mens kwaad doet, maar in fictie vaak leiden tot onvoorziene problemen. Ten slotte stipt hij de Duitse sciencefiction-reeks Perry Rhodan aan, waarin robots nieuwe generaties robots bouwen totdat hun werking onbegrijpelijk wordt voor de mensen die ze oorspronkelijk schiepen. Bosman ziet hierin een risico: AI zou zich op een gegeven moment kunnen onttrekken aan menselijke controle en begrip.

Mensen met slechts een telefoon

Floris van den Berg kijkt als humanistisch filosoof naar AI als een instrument. ‘Het is een democratisering van kennis’, zegt hij. ‘Mensen met slechts een telefoon hebben nu toegang tot enorme hoeveelheden informatie.’ Maar hij waarschuwt ook voor de risico’s. ‘AI kan ook desinformatie razendsnel verspreiden. We hebben de race tegen het internet al verloren; kunnen we dit nog beheersen?’

Voor Van den Berg draait de ethische discussie om autonomie en kritisch denken. Hij vreest dat als we niets meer leren, maar alles via AI opzoeken, we iets wezenlijks van ons mens-zijn opgeven. ‘Het humanistische ideaal is dat je als mens veel leert, je jezelf ontwikkelt, ontplooit. Dit Bildungsideaal staat haaks op een mens die afhankelijk is van AI.’

Daarnaast wijst Floris van den Berg erop dat AI, net als mensen, fouten kan maken. Hij testte ChatGPT door informatie over zichzelf op te zoeken. ’95 procent klopte, maar 5 procent was onzin. Ik kan de fouten eruit filteren, maar iemand die niets weet, kan dat straks niet meer.’

De vraag is niet of AI een rol zal spelen in ons leven, maar hoe wij onze verantwoordelijkheid nemen in het sturen en begrenzen van deze technologie. Of, zoals Bosman het samenvat: ‘Het is niet de AI die de keuzes maakt, maar wij. Laten we dat niet vergeten.’

 


Beste ChatGPT,

je hebt mijn verhaal gelezen over de ethische kanten van AI en dit ook geredigeerd, dank daarvoor! Maar wat zijn jouw gedachten over autonomie? Denk je dat mensen hun autonomie verliezen door AI? En denk je dat AI uiteindelijk zelf ook autonoom wordt, onafhankelijk van de mens?

ChatGPT zei:

‘Interessante vragen! Over autonomie en AI denk ik het volgende:

‘Mensen kunnen hun autonomie verliezen als ze AI klakkeloos vertrouwen en geen kritisch denkvermogen meer ontwikkelen. Dat is bijvoorbeeld het geval als ze AI blindelings gebruiken om teksten te genereren, beslissingen te nemen of feiten te controleren zonder zelf na te denken of bronnen te verifiëren.

‘Dit raakt direct aan wat Floris van den Berg zei over het Bildungsideaal: autonomie betekent niet alleen dat je keuzes kunt maken, maar ook dat je de intellectuele bagage hebt om weloverwogen keuzes te maken. Als AI het denkwerk overneemt en mensen niet meer de moeite nemen om zelf kennis op te bouwen, dan geven ze een belangrijk deel van hun autonomie op.

‘Aan de andere kant kan AI ook bijdragen aan autonomie, bijvoorbeeld door mensen toegang te geven tot kennis, hen te helpen complexe problemen te structureren of creativiteit te ondersteunen. Het hangt dus af van hoe mensen AI gebruiken: als hulpmiddel of als vervanging van hun eigen denkvermogen.

‘Wat betreft AI zelf: op dit moment is AI niet autonoom in de zin dat het eigen doelen stelt of zonder menselijk ingrijpen functioneert. AI volgt patronen, leert van data, maar heeft geen eigen wil of bewustzijn. Of dat in de toekomst verandert, is een open vraag. Sommige wetenschappers denken dat geavanceerde AI-systemen uiteindelijk zelfstandig beslissingen kunnen nemen en zelfs een vorm van bewustzijn kunnen ontwikkelen, maar anderen betwijfelen of dit ooit mogelijk is.’

De Correspondent: kinderen met migratieachtergrond krijgen hoger advies

0

Kinderen met een migratieachtergrond krijgen niet een lager, maar juist een hoger schooladvies, concludeerden onderzoekers een jaar geleden. Onderwijscorrespondent Johannes Visser van De Correspondent onderzocht deze opvallende conclusie om die beter te begrijpen.

Zijn onderzoek leidde tot een uitgebreid artikel, waarin hij tegenstrijdige bevindingen uit eerdere studies bespreekt. Jarenlang werd gesteld dat deze leerlingen een lager schooladvies kregen, maar uit nieuw onderzoek blijkt juist het tegenovergestelde.

Wanneer rekening wordt gehouden met gelijke testresultaten en sociaaleconomische achtergrond, krijgen kinderen met een migratieachtergrond zelfs iets hogere adviezen, stelt onderzoeker Thomas van Huizen.

Het vinden van een verklaring blijft echter lastig. Het artikel legt de nadruk op onderzoeksmethoden en mogelijke systeemfouten. Daarom is het belangrijk niet meteen te spreken van discriminatie als een kind met een migratieachtergrond een lager advies krijgt.

‘Mensen geloven vaak de eenvoudigste verklaringen en negeren complexere oorzaken. Kansenongelijkheid in het onderwijs is een groot probleem, maar om het op te lossen, moeten we het eerst goed begrijpen’, zegt Van Huizen in het artikel.

Arabische leiders presenteren toekomstplan voor Gaza

0

Arabische leiders overwegen een eigen plan voor de ontwikkeling van Gaza, met als belangrijkste uitgangspunt dat de Palestijnse bevolking niet wordt verdreven. Dit staat in contrast met het plan van Trump, dat Gaza wil omvormen tot een ‘Riviera van het Midden-Oosten’, maar dan zonder Palestijnen.

De Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi presenteerde het plan woensdag tijdens een ontmoeting met zijn Spaanse ambtgenoot in Madrid. Andere Arabische leiders bespreken de mogelijkheden deze week in Riyad. De hoop is gevestigd op rijke Arabische landen die de wederopbouw financieel kunnen ondersteunen, aldus NRC.

Al-Sisi stelde voor om eerst tijdelijke veilige gebieden te creëren waar Palestijnen terechtkunnen terwijl de door oorlog verwoeste gebieden worden herbouwd. De wederopbouw zou in drie fasen verlopen en ongeveer vijf jaar duren.

Opvallend is dat ook de rol van Hamas ter discussie staat. De groepering zou niet langer de macht in Gaza behouden. Hamas liet via een woordvoerder weten hiermee in te stemmen en zelfs vrede te hebben met een regering van Palestijnse technocraten. De Palestijnse Autoriteit, die de Westelijke Jordaanoever bestuurt, speelt in deze regering geen rol.

De Amerikaanse president Trump stelde begin februari voor om Gaza over te nemen en het gebied te veranderen in een toeristische trekpleister. Dit zou echter betekenen dat alle Palestijnen het gebied moeten verlaten en worden opgenomen door omringende landen. Arabische leiders, evenals Frankrijk en Duitsland, hebben fel gereageerd op dit voorstel.

In alle scenario’s is ontwikkeling alleen mogelijk als het staakt-het-vuren standhoudt. Dit is echter allesbehalve zeker. De tweede fase van het staakt-het-vuren gaat op 1 maart in, maar de onderhandelingen hierover zijn nog niet gestart.

Fonda Sahla, nieuwe columnist bij de Kanttekening

0

Voormalig Kamerlid Fonda Sahla (D66) gaat maandelijks een column schrijven voor de Kanttekening. De geboren Hagenees zet zich al lange tijd in voor zorgverbetering, kinderopvang en kansengelijkheid.

Sahla begon haar politieke carrière in 2018 als gemeenteraadslid voor D66 in Den Haag. In 2021 maakte ze de overstap naar de landelijke politiek, waar ze ruim twee jaar Kamerlid was voor D66.

Haar belangrijkste wapenfeit als Kamerlid was een initiatiefnota voor ‘inclusieve zorg’.

‘Ik heb weleens uitdagend gezegd dat de huidige zorg vooral is ingericht op de middelbare witte man. Bij hen ligt de aandacht. Over de witte man gaat het in de opleidingen, in de studieboeken. Maar iedereen heeft toch recht op goede zorg? Man, vrouw, lhbti, mensen met een migratieachtergrond’, schreef ze destijds.

Ook zet Sahla zich in voor gelijke kansen voor moslima’s bij de politie. Zo deelde ze enkele jaren geleden een foto vanuit een politieauto. ‘Om de politie van iedereen en voor iedereen te realiseren, moeten wij religieuze uitingen toestaan in het politie-uniform. Dit draagt direct bij aan de diversiteit en inclusie binnen de politieorganisatie’, aldus Sahla.

In haar columns zal ze dieper ingaan op diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer en hoe er ‘echt’ ruimte moet worden gemaakt.