11.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 56

‘De aanslag in Maagdenburg maakt me ontzettend verdrietig’

0

De islamitische vrijwilligers van Stichting Harmonie werken hard om het vertrouwen van anderen te winnen en samen kerst te vieren. Tegelijkertijd kan één man in het buitenland alles weer kapotmaken, schrijft de Turkse vluchteling Hasim Yilmaz.

Ik zag een zwart lint met de hashtag ‘Magdeburg’ en de Duitse vlag op zijn WhatsApp-status. Ik vroeg hem: ‘Broer, waar gaat dit over?’ en hij vertelde me over de aanval op de kerstmarkt in Maagdenburg. Hij zei: ‘Ik deel dit om te laten zien dat ik me ongemakkelijk en verdrietig voel over de aanval (als moslim).’ Ik voelde me ook verdrietig, omdat het een vrolijke dag had moeten zijn voor de mensen op de markt in Maagdenburg. En nu was het een tragische dag voor heel Duitsland en Europa.

Ik typte ‘Magdeburg’ op YouTube in, en de eerste video was van DW. Het was een Engelstalige video. Ik luisterde ernaar en keek ook naar de reacties. Reacties zoals: ‘Usual suspect?‘, ‘All religions can live together except one‘, ‘Nothing to do with Islam, right?‘ en meer van dat soort opmerkingen. Wat kan ik zeggen? Als moslim weet ik eerlijk gezegd niet wat de motivatie achter de aanslag is. Maar ik was wel bezorgd dat het een terreuraanslag was. Ik wist uit ervaring dat zulke aanslagen enorme invloed kunnen hebben op het publiek.

In de video waren er geen aanwijzingen over een verband tussen de aanslag en een terroristische groep of iets dergelijks. Maar onduidelijkheid zorgt soms voor nog meer ruimte voor speculatie. Een van de reacties zei: ‘The fact the news doesn’t tell WHO DID IT tells us EVERYTHING we need to know.’ Mensen hadden hun oordeel al klaar.

Het is moeilijk om vertrouwen op te bouwen

Ik ben vrijwilliger bij een stichting die zich inzet voor het vieren van kerst, vooral om banden tussen verschillende culturen te versterken. Onze stichting heet zelfs Harmonie. Uit ervaring weet ik al dat het faciliteren van zulke banden, zoals mensen benaderen met een kerstkaart van een vreemde of zelfs kerstcadeautjes geven, niet altijd makkelijk is. Mensen kunnen zich afvragen: ‘Waarom geven die moslims dat nou aan mij?’ als we geen hechte band met hen hebben. Het is soms moeilijk om de ouderenzorg ervan te overtuigen dat we alleen maar met hen kerst willen vieren. Het kost tijd, gesprekken, moeite en ambitieuze vrijwilligers. En om dan te zien wat er is gebeurd bij de kerstmarkt in Maagdenburg, maakte me ontzettend verdrietig.

Het is moeilijk om vertrouwen op te bouwen, zelfs met veel mensen, tijd en gesprekken, social media-posts en uitnodigingen. Maar dan kan één persoon in een ander land meer invloed hebben dan wat wij samen kunnen doen.

In deze tijd van het jaar, vol warmte en samenhorigheid, is het zo verdrietig om te horen over de tragedie in Maagdenburg. Ik leef mee met de slachtoffers en hun dierbaren in deze moeilijke tijd. Maar ik vroeg me af: zijn al die mensen in de reacties ook zo verdrietig? Of zijn ze misschien op een bepaalde manier blij, omdat ze hun vooroordelen bevestigd zien? Soms lijkt het alsof de waarheid minder goed voelt dan het gevoel van gelijk krijgen. Soms denk ik, en voel ik, dat sommige mensen blij zijn als ze zien dat een man uit het Midden-Oosten wordt beschuldigd. Het maakt niet uit of die man de AfD steunt, geen moslim is, of psychisch kwetsbaar is. Zolang hij eruitziet als een ‘gevaar’, is dat voor sommigen genoeg.

Dit is een ingezonden opinie en geeft niet noodzakelijk het standpunt van de Kanttekening weer.

Roemeense kinderen missen ouders die in het buitenland werken

0

Voor duizenden Roemeense kinderen is het dagelijkse leven getekend door de afwezigheid van hun ouders. Die werken in het buitenland om een beter inkomen te verdienen.  Alexandra Corcode, winnaar van de Tom Stoddart-prijs voor fotojournalistiek, belicht in een digitale fototentoonstelling de impact van migratie op de achterblijvers.

Centraal in deze tentoonstelling staan de zussen Larisa (18) en Monica (21). Zij wonen in het dorp Vătava en worden verzorgd door hun oma, terwijl hun ouders in Spanje werken. Vader en moeder verlieten Roemenië jaren geleden vanwege beperkte economische kansen. Volgens ngo Save the Children in 2023 groeit een kwart van de Roemeense kinderen op zonder directe ouderlijke zorg, net als Larisa en Monica.

Larisa en Monica zoeken emotionele steun bij grootouders, partners en familieleden, terwijl ze tegelijkertijd worstelen met volwassen verantwoordelijkheden. Larisa zit op de middelbare school. Ze heeft dagelijks telefonisch contact met haar ouders, maar ziet hen slechts een paar keer per jaar. ‘Deze gedwongen volwassenheid heeft me geleerd hoe de wereld is, maar voor een 15-jarige was het – en is het nog steeds – erg pijnlijk’, vertelt ze. Monica, inmiddels moeder van een zoon, vertelt over de leegte die ze voelt. ‘Als ze niet waren vertrokken, waren we dicht bij elkaar en misten we elkaar niet.’

Roemenië staat wereldwijd op de 17e plaats als land van herkomst voor migranten, volgens de Global Migration Report 2022. Het project van Corcode roept op tot meer aandacht voor de achterblijvers, wier verhaal vaak wordt overschaduwd door de focus op migranten die vertrekken. ‘Migratie beïnvloedt niet alleen degenen die vertrekken, maar ook de kinderen die achterblijven’, benadrukt de fotograaf.

Het land heeft eerlijke gesprekken nodig

0
In 2024 stond Nederland op een beslissend moment. Een reeks gebeurtenissen liet zien hoe verdeeld de samenleving eigenlijk was. Wat eerst leek op losse incidenten, bleek een teken te zijn van grote problemen in hoe het land omgaat met verschillen, conflicten en zijn eigen verleden.
In november brak geweld uit na een voetbalwedstrijd in Amsterdam tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv. Israëlische fans werden aangevallen in wat de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema aanvankelijk een ‘pogrom’ noemde — een term waar ze later spijt van kreeg. Het incident raakte een bijzonder gevoelige snaar toen koning Willem-Alexander het in verband bracht met historische tekortkomingen door te zeggen: ‘We hebben de Joodse gemeenschap van Nederland in de Tweede Wereldoorlog in de steek gelaten, en gisteravond hebben we weer gefaald.’
Dit ging niet alleen over voetbalgeweld. De aanvallen benadrukten het hardnekkige antisemitisme onder sommigen en de aanhoudende islamofobie onder anderen in de Nederlandse samenleving, en riepen ernstige vragen op over de aanpak van integratie. Deze problemen hebben hun wortels in het multiculturele beleid dat in de jaren vijftig werd ingevoerd. Ondanks goede bedoelingen heeft dit beleid sociale verdeeldheid vaak versterkt in plaats van verminderd.

De spanningen bleven niet beperkt tot de straat. Nederlandse universiteiten werden slagvelden van een ander soort, toen pro-Palestijnse protesten zich verspreidden over campussen in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Studenten richtten kampementen op en organiseerden sit-ins, waarbij zij universiteiten opriepen de banden met Israëlische instellingen te verbreken.

Hoewel deze demonstraties wereldwijde bezorgdheid weerspiegelden, onthulden ze ook diepe verdeeldheid binnen de Nederlandse academische gemeenschap over hoe universiteiten zouden moeten reageren op internationale conflicten.

De belangrijkste verschuiving vond misschien wel plaats in de Nederlandse politiek. De extreemrechtse Partij voor de Vrijheid, geleid door Geert Wilders, trad toe tot de regeringscoalitie, wat een dramatische verandering betekende in de manier waarop Nederland immigratie en integratie benadert. Wilders’ reactie op de rellen in Amsterdam — waarbij hij de daders ‘multicultureel uitschot’ noemde en deportatie eiste — betekende een scherpe afwijking van de traditionele Nederlandse aanpak van diversiteit.

‘Simpelweg doorgaan met het bestaande beleid is geen optie’

De opname van de PVV in de regering leidde onmiddellijk tot spanningen. Toen staatssecretaris van Financiën Nora Achahbar aftrad vanwege polariserende uitspraken, werd duidelijk hoe moeilijk het was geworden om politieke eenheid te bewaren bij het aanpakken van gevoelige maatschappelijke kwesties. Dit ging niet alleen over politieke meningsverschillen; het onthulde fundamentele conflicten over de Nederlandse identiteit en waarden.

Deze gebeurtenissen zijn belangrijk omdat ze laten zien hoe beslissingen uit het verleden over immigratie en integratie hedendaagse conflicten blijven beïnvloeden. De reputatie van Nederland op het gebied van tolerantie en succesvol multiculturalisme heeft onderliggende problemen gemaskeerd die niet langer genegeerd kunnen worden. Het geweld na de voetbalwedstrijd, de protesten op universiteiten en de politieke verschuivingen wijzen allemaal op dezelfde conclusie: de huidige aanpak werkt niet.

Vooruitkijkend staat Nederland voor moeilijke keuzes. Simpelweg doorgaan met het bestaande beleid is geen optie; de gebeurtenissen van 2024 hebben de tekortkomingen ervan pijnlijk duidelijk gemaakt. Maar de oplossing is niet zo eenvoudig als strengere maatregelen nemen of terugvallen op oude benaderingen. Het land moet nieuwe manieren vinden om sociale verdeeldheid aan te pakken en tegelijkertijd de rechten en waardigheid van alle inwoners te beschermen.

De uitdaging gaat verder dan beleidsveranderingen. Het vereist eerlijke gesprekken over hoe de Nederlandse samenleving omgaat met verschillen, haar verleden verwerkt en haar toekomst vormgeeft. De opkomst van extreemrechtse politiek, toenemend antisemitisme en onrust op de campus zijn allemaal signalen dat het huidige sociale contract moet worden herzien.

Dit gaat niet alleen over Nederland. Nu andere West-Europese landen worstelen met vergelijkbare problemen op het gebied van immigratie, integratie en sociale cohesie, biedt de Nederlandse ervaring belangrijke lessen. Het laat zien hoe goedbedoeld beleid soms juist de problemen kan versterken die het probeert op te lossen, en hoe historische trauma’s op onverwachte manieren weer de kop kunnen opsteken.

De weg vooruit vereist meer dan het beheersen van spanningen – het vraagt om het aanpakken van de onderliggende oorzaken. Dit betekent dat instellingen, van universiteiten tot overheidsorganen, kritisch moeten kijken naar hoe zij omgaan met diversiteit en conflicten. Het betekent het ter discussie stellen van aannames over integratie en multiculturalisme die te lang onaangeroerd zijn gebleven. Het belangrijkste is dat er nieuwe manieren moeten worden gevonden om sociale cohesie op te bouwen zonder uniformiteit te eisen.

Er is een kloof tussen zij die weinig en wij die alles van Gaza zien

0

Palestina-activisten volgen de situatie in Gaza op de voet. Dit zorgt voor een kloof met mensen die dat niet doen, schrijft Ingelise de Jongste.

‘Dit is dag 428 van de genocide. Zien jullie niet wat wij zien?’ Dit staat op mijn protestbord. De dag telt per demonstratie door. Er is een diepe kloof tussen zij die weinig tot niets zien van Gaza en zij (wij) die álles zien.

Niets of weinig zien kán ook. Nederlandse media zijn spaarzaam in groot nieuws vanuit Gaza. De voorpagina’s domineert het zelden dus als je niet wilt of niet op zoek gaat, dan hoef je niet.

Wie wel zoekt, vindt bronnen elders. Internationale media als Al Jazeera, Democracy Now, blogs als Mondoweiss, sociale mediakanalen via Telegram, Whatsapp, Signal alsook Twitter, YouTube, Instagram of TikTok. Zij (wij) zien alles.

Stoffige voetjes

We zien ouders die met blote handen graven naar hun kinderen in het puin van de school waar ze schuilden. Stoffige voetjes uitstekend onder brokstukken. Aan stukken gereten kinderlijkjes. Tieners die hun vader horen gillen terwijl hij verbrandt in de vuurzee van een gebombardeerd tentenkamp. De hopeloze blik van artsen die al 14 maanden zonder anesthesie keizersneden uitvoeren en ledematen amputeren (‘highest number of child amputees in the world’). De schreeuw van een arts die onder het laken haar eigen moeder aantreft. Hulpverleners die niet meer kunnen en toch doorgaan. Mannen die elkaar troosten bij het gebroken lijfje van een kind, het zoveelste verlies. Een vader met een brood in een plas bloed gedood door een drone. Kinderen trillend in shock. Beelden die je brein weigert te interpreteren omdat de uiteengespatte bloedsinaasappel een overreden hoofd blijkt.

We lezen dat artsen en journalisten bewust getarget worden, daar soms zelfs per sms bericht over krijgen en we zien ze wegvallen uit onze timelines. Nour en Omar die hun leven in Gaza met de wereld delen blijken dood of gewond. Ze verliezen het kind dat je gister nog op een moedig-blije foto op het strand van Gaza zag. Mohammed is heartbroken omdat zijn kat Leo door shrapnel geraakt is. Artsen verdwijnen in gevangenissen om maanden later uitgemergeld en gemarteld weer op te duiken. Journalisten worden on camera vermoord met hun pers-vest aan. Hun collega’s, zoals Hind Khoudary en Anas Al-Sharif, doen live verslag. En nu heeft iedereen honger en een gofundme. We zien onze DM’s vollopen met wanhopige hulpvragen.

We zien ouders die met blote handen graven naar hun kinderen in het puin van de school waar ze schuilden

Ondertussen filmen Israëlische soldaten zelf ook. We zien hoe ze lachend poseren in lingerie van vermoorde vrouwen. Ze schieten trots een kind van zijn fiets, maken kinderspeelgoed met verbijsterende gretigheid stuk of vragen hun geliefde ten huwelijk met gestolen juwelen. We zien filmpjes van gewone Israeli’s die rouwende Palestijnen nadoen, verkleed en jammerend. Popsterren die populaire genocidale liedjes vertolken. Voetbalsupporters zingen dat er geen scholen meer zijn in Gaza omdat alle kinderen dood zijn. Soldaten plassen op een koran of blazen een heel dorp op. We zien kinderen op tanks gebonden als menselijk schild (every accusation is a confession) en blokkades van hulpgoederen bij de grens. Uithongering als instrument.

We zijn niet de enigen die alles zien. De speciaal rapporteur van de VN voor de bezette gebieden Francesca Albanese rapporteert onophoudelijk over de gruwelen in Gaza. Artsen die er werkten zoals Tanya Haj-Hassan vertellen over de vele kinderen die met kogels in het hoofd gericht zijn neergeschoten. We zien hoe zij zichtbaar aangedaan het gebrek aan actie van de wereld aanklagen bij deze ‘eerste ge-livestreamde genocide’. Ngo’s spreken zich uit net als het ICJ en ICC ook over de druk op de aanklager vanuit de VS. Dat zelfs hún pleidooien geen consequenties hebben en nauwelijks verslagen worden, dat decennia aan VN-resoluties door Israël straffeloos genegeerd kunnen worden, dat de VS standaard tegen staakt-het-vuren stemt en Nederland zich onthoudt, ook dat zien we en het vergroot die kloof nog verder.

Geen westerse journalisten

Het is daarbij niet alleen wat we wel/niet terugzien in onze media, we zien ook hoe nieuws gebracht wordt. Wie is geloofwaardig, wie niet. Berichten uit Gaza komen gehuld in voorzichtigheid. We zien kanttekeningen (‘zou’) bij Palestijnse bronnen die we net met gevaar voor eigen leven verslag zagen doen bij Al Jazeera. Want het zijn weliswaar journalisten maar geen westerse (die mogen van Israël Gaza niet in) en kennelijk is het dan niet onafhankelijk genoeg. Bij Israëlische (leger)woordvoerders ontbreekt diezelfde behoedzaamheid terwijl partijdigheid daar een gegeven is. Dat zien we ook.

Historica Assal Rad bestudeert koppen en fixt die. ‘The war in Gaza is making orphans’ wijzigt ze in ‘Israel is making orphans in Gaza’ en ‘Palestinians say: last bone surgeon in Gaza killed’ in ‘Israel kills last bone surgeon in Gaza’. Die koppen zien we hier ook. In ‘Doden bij bombardement ziekenhuis Gaza’ ontbreekt wíe de raket afschoot. Des te opvallender als je berichten over Gaza en Oekraïne naast elkaar legt en constateert dat Rusland vaak wel en Israël vaak niet expliciet als dader benoemd wordt. Dat is ook nog eens scheef.

Taal telt. We lezen ‘conflict’ of ‘oorlog tussen Israël en Hamas’, terwijl we zien hoe de gehele Palestijnse bevolking onder vuur ligt. Volgens internationaal onbetwiste cijfers van het ministerie van Volksgezondheid in Gaza zijn er nu 46.000 doden. Wie echter niet geclaimd wordt (omdat iedereen die dat kan doen dood is of onder puin ligt), telt niet mee. The Lancet berekende in de zomer al 186.000 doden. ‘Not a conflict, not a war’ roepen we bij demonstraties, ‘this is genocide’. De term ‘genocide’ las je echter het afgelopen jaar zelden. Het argument is dat genocide nog niet vaststaat, hoewel elke deskundige kan uitleggen dat een ICC-vonnis jaren duurt en actie nu geboden is. We zien hoe ophef over woorden groter is dan wat die woorden beschrijven.

We zien hoe kritiek op Israël vanuit demonstranten antisemitisch genoemd wordt en hoe de angst om daarvan beschuldigd te worden, leidt tot grote voorzichtigheid ook bij media en tot verdachtmaking en soms zelfs tot criminalisering van het protest van ons, de mensen die alles zien.

Onder ons zijn mensen die 200(!) geliefden verloren hebben of de mars alleen in tranen kunnen volbrengen

Media streven naar neutraliteit, maar dat werkt niet altijd. Zoals bisschop Tutu zei ‘als je neutraal bent in situaties van onrecht, kies je de kant van de onderdrukker’.

We lezen hoe mensenrechtenactivisten als Martin Luther King, Malcolm X, James Baldwin, Angela Davis, Mandela zich uitspraken voor Palestina, dat (inwoners van) landen met een geschiedenis als kolonisator lang loyaal aan de zijde van Israël blijven staan, terwijl landen die gekoloniseerd waren sympathiseren met Palestijnen. Het is niet toevallig dat juist Zuid-Afrika met een aanklacht naar het strafhof trok. Kolonialisme en apartheid.

Groot-Israël

We zien dat Netanyahu kaarten toont van Groot Israël en leden van zijn kabinet zeggen ‘trots te zijn op de Holocaust in Gaza’. We zien ook hoe de leider van de grootste partij in ons parlement diezelfde Netanyahu eeuwig steun toezegt ondanks een arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof. Hoe hij zich non-stop en ondubbelzinnig negatief uitlaat over moslims en Nederlanders met een migratieachtergrond, over ‘woke links’ en demonstranten tegen genocide en hoe daar een handige overlap in zit.

Omdat we alles zien, demonstreren we al 14 maanden. Ook daar lees je zelden iets over. Dagelijks staan er activisten bij het centraal station, we lopen wekelijks een mars door de stad – en dat is alleen nog maar Amsterdam. Onder ons zijn mensen die 200(!) geliefden verloren hebben of de mars alleen in tranen kunnen volbrengen.

Zij die alles zien, zoeken elkaar op. ‘Sorry if I’m a little on edge I’ve just seen a dead child on my phone every day for the past year’ kun je niet delen met wie het niet ook ziet. We zijn verbonden in het zien.

Er is een diepe kloof tussen zij die weinig tot niets zien van Gaza en zij (wij) die álles zien.

 

Dit is een ingezonden opinie en geeft niet noodzakelijk het standpunt van de Kanttekening weer.

Minister Brekelmans bezoekt Iraaks-Koerdische stad Erbil

0

Minister van Defensie Ruben Brekelmans (VVD) heeft de bondgenoten in de strijd tegen IS bezocht in Erbil, een stad in Iraaks-Koerdistan, meldt de Koerdische nieuwszender Rudaw.

Volgens Brekelmans kan de situatie in Syrië na de val van het Assad-regime een kans zijn voor een heropleving van de terreurgroep. Daarom is de coalitie in de strijd tegen IS, die in 2014 werd opgericht, nog steeds ‘cruciaal‘.

Het bezoek van Brekelmans komt twee dagen nadat de Italiaanse defensieminister Guido Crosetto in Erbil was om de situatie in het buurland te bespreken.

‘Nederland is actief betrokken in de Koerdische regio’, meldt Rudaw. Ook helpt Nederland om jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt in Koerdistan.

Intussen hebben de nieuwe leiders van Syrië de Turkse minister van Buitenlandse Zaken ontvangen in Damascus. Voor de Koerden in Syrië is dat weinig hoopgevend, omdat Turkije korte metten wil maken met het autonome systeem dat de Koerden daar na de winst op IS hebben opgezet.

Het is de vraag of de nieuwe machthebbers van Syrië de Turkse lijn volgen, omdat ze dan waarschijnlijk de IS-coalitie tegenover zich krijgen. Het Pentagon laat weten dat de Amerikaanse troepensterkte in Noordoost-Syrië na de val van het Assad-regime is opgeschaald van 900 naar ongeveer 2000.

Elon Musk mengt zich in Duitse verkiezingsstrijd

0

Elon Musk, de multimiljardair en adviseur van Donald Trump, mengt zich na de extreemrechtse aanslag in Maagdenburg steeds meer in de Duitse verkiezingsstrijd. Luttele uren voor de aanslag sprak hij zijn voorkeur uit voor de extreemrechtse AfD, meldt dagblad Trouw.

Musk noemde bondskanselier Olaf Scholz na de aanslag meteen een ‘incompetente idioot’, omdat hij het land zou hebben uitgeleverd aan migranten. Enkele uren voor de aanslag zei hij dat alleen de extreemrechtse AfD Duitsland kan ‘redden’. De AfD is ook de partij waar de Saoedische aanslagpleger zich tot aangetrokken voelt.

Op sociale media haalden tegenstanders van extreemrechts meteen hun gram, omdat extreemrechts, na het bekend worden van de islamofobe motieven van de dader, stil bleef.

Ook de onderzoeker Zeliha Eliaçik wijst in de ophef na de aanslag op een ‘discrepantie’ in de focus van de Duitse inlichtingendiensten. Er zou een nieuwe eenheid zijn opgericht om buitenlandse inmenging te monitoren. Onlangs is er een rapport uitgebracht.

‘Terwijl Rusland in het hele rapport wordt afgeschilderd als een mogelijk interventierisico voor de verkiezingen,’ schrijft Eliaçik, ‘heeft Elon Musk ironisch genoeg voor de tweede keer gezegd dat alleen de AfD Duitsland kan redden.’

Lees verder

Miljardair Elon Musk wordt hoofd van nieuw Amerikaans departement

Moslims, kom in actie na de aanslag in Maagdenburg

0

Het is tijd om ter zake te komen. De klok tikt voor een massale terugslag tegen islamitische immigrantengemeenschappen in West-Europa, zowel politiek als sociaal. De afschuwelijke aanval van de Saoedische ‘vluchteling’ Taleb al-Abdulmohsen op een menigte onschuldige burgers (elke aanval op burgers, of die nu wordt gepleegd door individuen, groepen of staatsactoren, is categorisch verwerpelijk) brengt de mentaliteit van de zwijgende meerderheid (van diverse identiteiten) dichter bij het punt waarop de Rubicon wordt gepasseerd.

Men kan de Duitse autoriteiten eindeloos verwijten dat zij niet voldoende maatregelen hebben genomen om de openbare ruimte te beveiligen, maar uiteindelijk is het de dader en zijn daad die tellen. Zijn actie draagt bij aan de barbaarse patronen die vaak worden toegeschreven aan het jihadisme: gericht tegen westerse waarden en de principes waarop een beschaving gebaseerd is, zoals vreedzaam samenleven. Of de terrorist religieus gemotiveerd is of niet, doet er weinig toe; de realiteit is dat we, zowel politiek als sociaal, midden in een zich uitbreidende Kulturkampf zitten. Er moet iets drastisch gebeuren. Migrantengemeenschappen, vooral moslims, kunnen zich niet langer veroorloven de andere kant op te kijken terwijl de grond waarop hun bestaan rust dag na dag wordt ondermijnd.

Of de terrorist religieus gemotiveerd is of niet, doet er weinig toe

De spanningen lopen op. Vier vrouwen van 52, 45, 75 en 67 jaar en een negenjarig jongetje zijn gedood, terwijl anderen vechten om te overleven. Duizenden mensen, velen behorend tot de zwijgende meerderheid in Duitsland en elders, houden spandoeken vast met daarop het woord ‘remigratie’. Dit is een term die populair is gemaakt door anti-immigratie-extremisten die streven naar massadeportatie van migranten en iedereen die als niet etnisch Duits of ronduit moslim wordt beschouwd.

Dit is moord met voorbedachten rade. Van de 205 mensen, waarvan er 40 in kritieke toestand verkeren, waren er twee Turkse burgers. Waarschijnlijk bevinden zich onder de slachtoffers nog meer mensen met een ‘niet-Duitse’ identiteit. De discriminatie spreekt voor zich: ongeacht waar je als nihilistische moordenaar voor staat of wat je beweert, komt het neer op een helse politieke daad. Het drijft een enorme wig tussen de autochtonen (van wie velen simpelweg een vreedzaam leven willen leiden) en immigranten en vluchtelingen. Elke stap is duivels. Gezien de radicalisering van de politiek en de uitholling van de democratieën zou niemand verbaasd moeten zijn als we binnenkort getuige zijn van pogroms die doen denken aan het duistere verleden van het continent.

Willen moslims of mensen met andere identiteiten dit? Moet onverschilligheid bijdragen aan een oplossing? Is het aanvaardbaar dat vrome gemeenschappen hun imams en religieuze verenigingen niet onder druk zetten om naar buiten te treden, hun stem te laten horen, bijeenkomsten te organiseren en mensen aan te moedigen barbaarse daden te veroordelen? Zullen moskeeën en tempels een vreedzaam bestaan nastreven en samen met andere religies en niet-religieuze stromingen weerstand bieden aan het opkomende fascisme, of zullen ze medeplichtig zwijgen? Zullen vrome moslims, goede burgers van EU-landen, hun stem verheffen tegen fanatisme en een wereldbeeld dat ‘wij en zij’ promoot?

Dit zijn moeilijke vragen, maar ze vragen om antwoorden. Voor geïmmigreerde moslimgemeenschappen in Europa is het bestrijden van radicalisering en het aanpakken van vreemdelingenhaat begrijpelijkerwijs zowel complex als essentieel. Het raakt aan kwesties als identiteit, integratie en veiligheid. Maar culturen kunnen alleen gedijen als ze in vrede en met geduld met elkaar omgaan.

Er ligt dus een taak op verschillende niveaus. Een daarvan is het bevorderen van burgerbetrokkenheid. De leiders van de gemeenschap en hun families moeten jonge moslims aanmoedigen om deel te nemen aan de politiek en op een beschaafde manier betrokken te zijn bij beleidsvorming. Het opzetten van of deelnemen aan interreligieuze initiatieven is een serieuze weg naar wederzijds begrip.

Dat is wat de Spanjaarden deden toen ze genoeg hadden van het bloedvergieten door de ETA en het tegengeweld: ze riepen ‘genoeg!’

Een ander niveau is de radicalisering bij de wortel aanpakken. Waar je woont, is je thuisland. Leer erover en begrijp hoe het werkt. Gebruik de taal om licht te werpen op vervreemding, sociaaleconomische verschillen en ideologische manipulatie. Het creëren van veilige ruimtes voor jonge moslims om over identiteit en grieven te praten is cruciaal. Het moet hen duidelijk worden gemaakt dat collectieve misdaden in naam van religie niets anders zijn dan georganiseerde misdaad. Ze verschillen niet van hoe de maffia werkt: het gaat allemaal om handelingen tegen de openbare orde. En je kunt nooit winnen. Daarom is het opbouwen van vertrouwen met wetshandhavers van vitaal belang geworden. Je zou zelfs kunnen stellen dat er een vorm van ‘waakzaamheid voor vrede’ moet komen.

Xenofobie en islamofobie komen voort uit angst en onwetendheid, maar de huidige stemming gaat verder dan dat. Moslimgemeenschappen, en hun leden die om de toekomst van hun kinderen geven, moeten hun stem verheffen en samen met andere gemeenschappen de straat op gaan. Dat is wat de Spanjaarden deden toen ze genoeg hadden van het bloedvergieten door de ETA en het tegengeweld: ze riepen ‘genoeg!’ op straat, met honderdduizenden, en boekten tastbaar succes.

Ja, het is algemeen bekend dat bepaalde regimes sommige moskeeën en imams pushen en instrumentaliseren om verdeeldheid en haat op Europese bodem te voeden. Maar het is de plicht van verantwoordelijke, vrome moslims (en we weten dat seculiere migranten net zo walgen van wat ze meemaken) om van binnenuit ‘genoeg’ te zeggen en een kant te kiezen: voor vrede of voor culturele verankering.

Als ze dat niet doen, kan de ergste angst bewaarheid worden. Nu de huidige ‘wereldwanorde’ minder respect voor de rechtsstaat aan het licht brengt, hoeven we ons niet te verbazen over massadeportaties en binnenlandse beproevingen.

Laat 2025 een jaar van vrede zijn. We hebben het meer dan ooit nodig.

VVD onder vuur. ‘Wij willen de partij bij de les houden’

0

De VVD ligt onder vuur sinds de partij met de PVV regeert. Is de VVD nog wel liberaal? En verrechtst de partij niet enorm? Denk aan de omstreden motie van Bente Becker om de gegevens bij te houden over culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond.

Een groeiende groep VVD’ers maakt zich grote zorgen over de koers die de partij onder Dilan Yesilgöz is ingeslagen. Ze hebben zich onlangs georganiseerd in de pressiegroep De Nieuwe VVD, die wil dat de partij trouw blijft aan haar liberale uitgangspunten. Een van de oprichters is Jeroen Verwoort, wethouder in de Noord-Hollandse gemeente Velsen.

‘De VVD is nog steeds een liberale partij’, denkt Verwoort. ‘De partij wordt door de leden gemaakt. En er lopen gelukkig nog genoeg liberalen rond.’ Toch is hij ongerust, onder andere vanwege de omstreden motie-Becker. ‘De zorgwekkende samenwerking met de PVV zit veel VVD-leden niet lekker, evenals ongelukkig opgeschreven moties. Maar we zijn meer dan dat. Uiteindelijk maken wij, de VVD-leden, de partij.’

‘Je kunt niet rechters of de Eerste Kamer negeren. Dat is voor mij een rode lijn.’

Historicus Henk te Velde schreef ooit dat bij de VVD ruzies zelden gingen over ideeën, maar meestal over personen. Is er een gebrek aan inhoudelijk debat bij de VVD? Verwoort: ‘Het klopt dat discussies bij ons minder fel, minder rellerig zijn dan bij andere partijen. Tijdens het laatste congres begon tijdens een speech van een Kamerlid ineens iemand te fluiten. Dat is voor VVD-begrippen ongehoord. We zijn naar elkaar altijd heel aardig en gezellig. Onze congressen eindigen altijd met bitterballen en bier. We zijn geen vechtpartij. Toch moeten we die inhoudelijke discussie meer voeren. De VVD is met de PVV gaan samenwerken om een strenger migratiebeleid te kunnen voeren. De retoriek is nu, dat dit kabinet zorgt voor het strengste migratiebeleid ooit. Maar het blijft bij retoriek. Er zijn veel woeste, wilde ideeën, die totaal geen effect sorteren.’

Strenger migratiebeleid

Het Rotterdamse raadslid Erik Verweij, een andere drijvende kracht achter De Nieuwe VVD, is advocaat van beroep. ‘Ik maak mij grote zorgen over de opvattingen van de PVV, maar ernstiger is dat de partij de spelregels van de democratie in gevaar brengt. Er worden nu wetten voorgesteld die juridisch gezien discutabel zijn, die haaks staan op grondrechten. Rechters schieten deze wetten terecht af. Maar respecteert een kabinet met de PVV erin deze rechterlijke uitspraken wel? Toen de pers vicepremier Fleur Agema in oktober vroeg naar de kritiek van de Eerste Kamer op het ingaan van het staatsnoodrecht om het asielbeleid aan te scherpen, antwoordde ze: ‘Dan wil ik nog wel eens zien wie zo stoer is om het tegen te houden.’ Dit vind ik een alarmerende uitspraak. Ze neemt de andere instituties niet serieus. Kijk, je mag best pleiten voor een strenger asielbeleid. Maar werk wel binnen de regels. Je kunt niet rechters of de Eerste Kamer negeren. Dat is voor mij een rode lijn.’

Ben je nog wel liberaal, als je met de PVV samenwerkt? Verweij, zelf een tegenstander van samenwerking met die partij, denkt van wel. ‘Je kunt ook te goeder trouw voor samenwerking met de PVV zijn. Bijvoorbeeld door te denken dat je hierdoor een strenger migratiebeleid kunt voeren. Ik geloof echter dat dit een naïeve strategie is, omdat de PVV geen enkele verantwoordelijkheid neemt. Sowieso is samenwerking met populisten in een coalitie niet zonder risico, want je maakt de rechtsstaat kwetsbaar. Ministers die de regels willen negeren hebben de ruimte om schade aan te richten.’

Luis in de pels

‘Het is onze taak om de VVD bij de les te houden’, zegt Verwoort, die net als Verweij bij de VVD wil blijven. ‘We moeten niet weglopen, want dan verlies je de strijd.’ Verweij beaamt dit: ‘Ik geloof dat een partij een beetje rechts van het midden nodig is in Nederland. Als kritische leden nu weggaan, wordt de VVD een rechtse volkspartij, in plaats van een liberale partij. We moeten de luis in de pels zijn. Als wij vertrekken, zijn wij de VVD kwijt en zij ons. Nu kunnen we invloed uitoefenen.’

Zijn Verwoort en Verweij niet bang dat ze met hun kritiek op de VVD door linkse partijen voor het karretje worden gespannen? Andersom zijn immers tegenwoordig Eddy Terstall (PvdA) en oud-Kamerlid Zihni Özdil (GroenLinks) de lievelingen van rechts.

‘De VVD doet, ook nu, veel goede dingen.’

‘Veel mensen hebben mij de afgelopen tijd gevraagd wat ik van de motie van Bente Becker vind’, vertelt Verwoort. ‘Ik ken haar. Ik geloof dat ze met de beste intenties, dus niet met een racistisch motief, haar motie heeft geschreven. Maar ik ben het niet met deze motie eens. Toch vind ik het ook lastig, dat ik telkens weer gevraagd word naar wat er allemaal in Den Haag gebeurt. Ik ben een lokale politicus. In Den Haag zijn ze te veel bezig met vliegen afvangen, met symboolpolitiek, niet met het landsbelang.’

Verweij vult aan: ‘Veel mensen spraken mij aan op Beckers motie. Ze vonden deze racistisch en vonden dat ik als VVD-lid hiervan afstand moest nemen. Maar door mij zo aan te vallen zorgden ze er – onbedoeld – voor dat ik mij meer VVD’er ben gaan voelen. Ik ben het heus niet eens met alles wat de VVD doet maar ik laat mij niet door andere mensen dwingen iets te vinden. Ik maak mijn eigen keuzes. Wij van De Nieuwe VVD zijn niet per definitie tegen alles wat de VVD-fractie nu doet. De VVD doet, ook nu, veel goede dingen.’

Over rechts

VVD-watcher Pieter de Jonge ziet het toch een beetje anders. Hij schrijft voor verschillende media, waaronder de Vlaamse website Doorbraak en de rechtse opiniewebsite Wynia’s Week.

‘Onder Mark Rutte voer de VVD een vage koers’, vindt De Jonge. ‘Je wist niet welke kant hij op zou gaan. Met Dilan Yesilgöz aan het roer is het niet duidelijker geworden. Ze is misschien rechtser, maar veel VVD’ers die dankzij Rutte in de Kamer zijn gekomen, zitten er nog. Denk aan Sophie Hermans, in het verleden Ruttes persoonlijk assistent. Het zijn allemaal Haagse politici, nauwelijks mensen die via de lokale of provinciale politiek hun carrière hebben gemaakt.’

De Jonge vindt dat de critici van de De Nieuwe VVD boter op hun hoofd hebben. ‘Natuurlijk is de samenwerking met de PVV omstreden, maar dat was de samenwerking met PvdA in 2012 en met D66 in 2017 ook. Critici klagen nu dat ze te weinig invloed hebben op de koers van de partij. Maar je hoorde hen niet toen de invloed van de partijleden werd uitgehold, omdat ze het eens waren met de coalitie over links.’

Ook is De Jonge het niet eens met de vaak herhaalde analyse, dat de VVD in 2023 de Tweede Kamerverkiezingen verloor door de PVV niet langer uit te sluiten als coalitiepartner. ‘Nadat Yesilgöz aangaf eventueel met de PVV samen te zullen werken bleef de VVD het goed doen in de peilingen. Pas toen Yesilgöz hierover ging twijfelen besloten veel kiezers om toch PVV te gaan stemmen om de VVD naar rechts te dwingen, stelde Telegraaf-columnist Roderick Veelo terecht vast. De VVD-top wilde deze keer over rechts gaan, want de partij helde volgens veel VVD-kiezers al te zeer naar het midden. Als er na de verkiezingen van 2023 weer met D66 of PvdA een coalitie was aangegaan, zouden deze kiezers definitief afhaken. De rechtervleugel van de partij moest ook weer een keer haar zin krijgen.’

Rechter doet uitspraak in zaak tegen Salvini voor blokkeren reddingsschip

0

De Italiaanse rechter doet vandaag uitspraak in de zaak tegen vicepremier Matteo Salvini voor het niet laten aanmeren van reddingsschip Open Arms in 2019. Hij weigerde de migranten aan boord toegang tot Italië, waardoor ze bijna drie weken op het schip vastzaten en ernstige ziektes opliepen.

Salvini riskeert zes jaar cel als hij schuldig wordt bevonden aan machtsmisbruik en het ontnemen van de vrijheid van 147 migranten, schrijft nieuwsdienst AFP.

Hij was destijds minister van Binnenlandse Zaken. Uiteindelijk mochten de migranten onder grote internationale druk aan land, hoewel Salvini ook steun ontving van onder andere Giorgia Meloni en de Amerikaanse miljardair Elon Musk.

Salvini geeft aan dat hij het allemaal opnieuw zou doen. ‘Ik heb mijn woord gehouden. Ik heb gevochten tegen massamigratie en heb een daling gerealiseerd van het aantal aankomsten en doden op zee. Wat het oordeel ook is, vandaag is een goede dag voor mij, want ik ben trots dat ik mijn land heb verdedigd’, zegt hij op X.

Bilderdijklezing door Thomas von der Dunk: ‘Nooit zonk Nederland zo diep’

0

‘Nooit heeft het Westen er sinds 1945 zo beroerd voor gestaan als nu’, zei historicus Thomas von der Dunk woensdagavond in de St. Bavokerk in Haarlem. Hier hield hij de achtste Bilderdijklezing.

‘De kans dat het volledig misgaat, acht ik, vooral sinds 7 oktober vorig jaar en de catastrofale westerse reactie daarop, dodelijk groot. In dat opzicht is het 1938. En daar zijn wij in Europa, en zeker ook in Nederland, mentaal totaal niet op voorbereid’, zo begon hij zijn lezing.

Von der Dunk schreef als columnist van de Kanttekening al eerder over het morele failliet van de westerse samenleving. In zijn lezing deed hij dit aan de hand van actuele kwesties – Amerika, Europa, Oekraïne, Gaza, China, het populisme en de klimaatcrisis. Zekerheden die als vanzelfsprekend golden, gelden nu niet meer, was zijn betoog. Daarbij noemde hij voorbeelden als vrede in Europa, Amerika als betrouwbare bondgenoot en een Nederlandse regering die vanzelfsprekend pal staat voor de rechtsstaat.

Vooral over het laatste was hij uitgesproken kritisch. In Nederland is er een aftakeling van de rechtsstaat gaande, en de meerderheid reageert hier veel te laconiek op, vindt hij. Dat niet alleen, men gaat ook mee in die aftakeling. ‘Door de (…) samenwerking met antidemocraten legitimeert men ook onvermijdelijk hun ideeën. Dat gaat stapje voor stapje, maar onomkeerbaar, als het onvoldoende wordt gesignaleerd en stilzwijgend wordt geaccepteerd’, aldus Von der Dunk.