Op het Achtuurjournaal zag ik PvdA-leider Frans Timmermans de fusie preken voor een nieuwe linkse partij in Nederland. Mensen kwamen aan het woord. Ze deelden hun zorgen over de ‘ruk naar rechts’ en dat dit de ‘enige optie’ zou zijn. Wat opviel, is dat het zaaltje vooral gevuld was met oude, witte Nederlanders en dat Timmermans pleitte voor ‘scherpe keuzes op moeilijke onderwerpen’, waaronder ‘migratie’.
Witheid binnen linkse partijen kwam, als nog een ‘moeilijk onderwerp’, uiteraard niet aan de orde. Misschien hoeft dat ook niet, denk ik. Laat die linkse, witte Nederlanders maar eerst orde op zaken stellen binnen hun eigen kring en een linkse vuist maken tegen rechts Nederland.
Aan de andere kant hoor ik een stemmetje zeggen: blijft een linkse vuist gedomineerd door witte Nederlanders een witte vuist. En die kan zelfs verstikkender zijn dan rechtse knokkels, die tenminste recht voor z’n raap racistisch zijn. Links heeft de pretentie antiracistisch te zijn, maar blijft geniepig racistische onderwerpen agenderen, zoals migratie.
‘Uiteindelijk zullen we niet de woorden van onze vijanden, maar de stilte van onze vrienden herinneren’, zei de burgerrechtenactivist Martin Luther King over de grote groep ‘liberalen’ die onverschillig bleven bij raciale kwesties.
Die onverschilligheid blijkt hardnekkig. Ook in Nederland, en kan daarom niet overgelaten worden aan witte Nederlanders. Als allochtonen niet genoeg zeggenschap krijgen in een nieuwe linkse partij (hoor je bijvoorbeeld wel eens nog wat van Esmah Lahlah?), dan is de nieuwe linkse partij de moeite niet waard.
Nogmaals, je kan dan als witte Nederlander denken: doe maar alleen linkse wederopstanding zonder het multiculturele gedoe. Prima, zeg ik dan tegen mijn medeallochtonen: we hebben niks te zoeken bij zo’n partij.
Frans Timmermans is sowieso niet de man voor een nieuwe linkse wederopstanding die inclusief en multicultureel is. Zo was zijn eerste wapenfeit als minister van Buitenlandse Zaken in 2012, het onthouden van een stemming over de statusophoging voor Palestijnen binnen de VN, voor mij toen reden om mijn lidmaatschap bij de PvdA op te geven. Zijn excuus: dat de PvdA in een kabinet zat met de VVD.
Tja, het excuus is erger dan de kwaal, dacht ik toen. Aan dat monsterverbond tussen PvdA en VVD hebben we toen de uitverkoop van sociale huurwoningen en de kostendelersnorm overgehouden, waardoor duizenden Nederlanders nu zonder woning zitten, noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen én daarom worden gekort op hun uitkering.
Eerst het bed met de PVV delen en daarna weer aanpappen met links
Nu dreigt bij een eventuele val van het extreemrechtse kabinet weer een linkse samenwerking met de VVD. Ja, dezelfde VVD die het land heeft overgeleverd aan de racisten van de PVV en BBB, en zelf met Dilan Yesilgöz zo racistisch is als de pest, wordt al helemaal genormaliseerd in de kranten. Eerst het bed met de PVV delen en daarna weer aanpappen met links, het maakt toch allemaal niks uit.
‘In het huidige tijdperk is het onderscheid tussen links en rechts veel minder van belang. De strijd gaat nu tussen democraten en antidemocraten’, aldus de VVD’er Klaas Dijkhoff.
Hmm, wat maakt het nou uit of je 500 euro huur betaalt of 2500 euro? Want: ‘De strijd gaat nu tussen democraten en antidemocraten’.
We zullen dit vaker tegenkomen met pleidooien voor miljardeninvesteringen in defensie. Maar het lijkt mij principieel antidemocratisch om meer dan 350 euro huur te betalen voor een kippenhok van 40 vierkante meter. Tel maar uit hoeveel jij, rechtse en linkse Nederlander, te veel betaalt aan zakkenvullende pandjesbeleggers.
Strikt economisch genomen schieten al die PVV-stemmers en andere sloebers zichzelf in hun voet door met de VVD in zee te gaan. Je mag al die euro’s ophoesten voor duurdere boodschappen, OV en zorgkosten, en krijgt er alleen migrantenhaat voor terug. Eerlijk waar, wat kun je nou kopen met die zure, gebakken lucht van Wilders?
Niks.
Geniet je al van de afschaffing van het eigen risico of ‘twintig procent huurverlaging’?
Nope.
Haat lost niks op. Je betaalt er wel meer huur van. Don’t forget that.
‘Ik heb de mooiste herinneringen uit mijn kindertijd te danken aan de Belmans, mijn witte familie’, schrijft Tweede Kamerlid Mpanzu Bamenga (D66) op zijn LinkedIn bij een serie foto’s uit zijn jeugd.
Hij schrijft dit niet voor niets. Op deze manier wil hij de waardevolle bijdrage van vrijwilligers in de samenleving nog eens onderstrepen, nadat deze door minister Faber vorige week in twijfel werd getrokken. Lintjesgate, zoals het voorval is komen te heten, zorgde voor ophef over het gebrek aan empathie van de minister, die niet wilde tekenen voor de koninklijke waardering voor vrijwilligers in de asielketen. Vervolgens stroomde sociale media vol met berichten waarin vrijwilligers extra in het zonnetje werden gezet, zoals het gastgezin van Bamenga.
‘Ik heb in mijn leven bijna twee jaar in asielzoekerscentra gewoond. Niet al deze locaties waren warm en fijn voor kinderen. Sommige locaties waren kil. Op een dag werd een vrijwilligersproject opgezet waarin kinderen van asielzoekers werden gekoppeld aan gastgezinnen. In dat project heb ik de familie Belmans leren kennen’, schrijft hij.
‘Na jaren op de vlucht te zijn geweest, kon ik weer kind zijn. Spelenderwijs leerde ik van hen de Nederlandse taal. Ik maakte vrienden. Ik heb talloze geluksmomenten ervaren, onvoorwaardelijke liefde en het gevoel van een thuis gekregen.’
Bamenga was niet de enige die herinneringen ophaalde aan zijn gastgezin. ‘Toen wij eind jaren ’90 als gezin naar Nederland vluchtten, kwamen we terecht in Deurne, een dorp in Noord-Brabant. Alles was nieuw. Onwennig. Spannend. En daar waren zij — deze lieve mevrouw en meneer van wie ik de namen niet meer weet, maar wier daden ik nooit zal vergeten’, schrijft Ali Nabihzadehe, een medewerker bij Rabobank, met een soortgelijk verhaal op LinkedIn.
‘Vrijwilligers. Gewoon mensen uit het dorp. Maar voor mij waren het helden.’ Hij kreeg van deze familie een jeugdencyclopedie en voetbalschoenen, waar hij dolgelukkig mee was. ‘Aan alle vrijwilligers die nieuwkomers helpen. Die tijd maken voor een praatje. Een gebaar. Een beetje menselijkheid: Jullie zijn goud. Jullie verdienen allemaal een lintje.’
Vijf oud-vrijwilligers van het Centraal Orgaan Opvang (COA) krijgen uiteindelijk toch een lintje, omdat premier Schoof en minister Uitermark van Binnenlandse Zaken de voordrachten ondertekenden voor de koninklijke onderscheidingen. Meerdere oppositieleden dienden een motie van wantrouwen in tegen minister Faber, maar de coalitiepartijen hielden haar overeind.
Een motie die het Amsterdamse stadsbestuur oproept om hulp te bieden bij de huisvesting van kerkgemeenschappen in Amsterdam, is aangenomen. De gemeente moet beter haar best doen, zo meldt Het Parool.
Voor de zomer zou al een inventarisatie van de problemen klaar moeten liggen, volgens de aangenomen motie van de raad.
Dit gaat tegen de wens in van wethouder Rutger Groot Wassink, die zich eerder beriep op ‘de scheiding van kerk en staat’ en daarom niet verantwoordelijk zou zijn voor de huisvesting van religieuze organisaties.
Maar de motie, ingediend door het CDA, kreeg ook steun van de coalitiepartijen PvdA en GroenLinks. Er werd ook een tweede motie van het CDA aangenomen voor het ontwikkelen van een zogenoemd House of One: een gebouw met ruimte voor verschillende religies.
Geloofsgroepen zouden in zo’n pand eigen ruimtes hebben, maar gedeelde, gezamenlijke ontmoetingsplekken. Gesprekken tussen kerken, synagogen en moskeeën zouden al worden gevoerd hierover, aldus CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar tegen Het Parool.
Religieuze gemeenschappen groeien weer in Amsterdam, meldt de multiculturele nieuwssiteRepubliek Allochtonië. Met name christelijke gemeenschappen hebben moeite met het vinden van huisvestiging. Het aantal praktiserende christenen neemt toe in de hoofdstad, vooral door asiel, gezinshereniging en studie- of arbeidsmigratie uit (sub-Saharaans) Afrika en Oost-Europa.
Christenzionisme is belangrijk voor de christelijke steun aan Israël en aan de kolonisten op de Westoever. Maar waar komt dit geloof eigenlijk vandaan? Theoloog Steven Paas kijkt naar de zeventiende eeuw. ‘Ze geloven dat de Joden zich in de eindtijd tot het christendom zullen bekeren.’
Recent kwam naar buiten dat organisaties zoals Israel Heartland en Christenen voor Israël Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever financieel ondersteunen, geld waarmee kolonisten ook wapens kunnen kopen. Wat is de theologische drijfveer van deze organisaties? De Kanttekening sprak hierover met de protestantse theoloog Steven Paas (1942), een uitgesproken criticus van het christenzionisme, in bredere zin door hem ‘israëlisme’ genoemd, en auteur van diverse boeken over dit onderwerp.
‘Israël is een welvarend land en heeft helemaal geen economische steun nodig’, zegt hij. ‘Elke andere financiële en morele steun aan de instanties van Israël kon en kan immers direct of indirect worden gebruikt voor de voortzetting of versterking van geweld en onrecht.’
Wat hem echter het meest stoort, is dat de geestelijke achtergrond en de theologische oorzaak van de steeds uitzichtlozer wordende situatie vaak buiten beeld blijven. ‘Christenzionistische organisaties, zoals Christenen voor Israël, zijn medeverantwoordelijk voor de onderdrukking van de Palestijnen. Dit doen ze door het Joodse volk religieus te verbijzonderen en te misbruiken voor hun eigen theologische toekomstverwachting. Dat heeft onmiskenbare consequenties voor de politieke en militaire situatie van zowel Joden als Palestijnen.’
Religieus nationalisme
Volgens Paas is christenzionisme een vorm van religieus nationalisme, dat hij als gevaarlijk beschouwt. ‘In de Bijbel vind je geen steun voor nationalisme’, stelt hij. ‘Nationalisme moet je niet verwarren met liefde voor het land waar je geboren bent. Daar is op zich niets mis mee. Ook niet als die liefde Nederland betreft of Israël. Nationalisme is een ideologie waarbij het vaderland een afgod wordt. In Nederland zagen we dat vroeger bij ‘God, Nederland en Oranje’. Het idee dat christenen zich zouden moeten identificeren met een bepaalde natie is fundamenteel onbijbels.’
‘Nationalisme is een ideologie waarbij het vaderland een afgod wordt’
Hij trekt een parallel met het religieuze zionisme binnen Israël. ‘Zionisme begon eind negentiende eeuw als een grotendeels seculiere Joodse beweging, maar na de Zesdaagse Oorlog van 1967 is het steeds religieuzer geworden. Orthodoxe joden die zich eerst vervreemd voelden van de zionistische beweging, werden er steeds meer deel van. De huidige vorm van zionisme heeft een religieuze kern gekregen waarin de staat Israël wordt gezien als een goddelijk instrument. Dit heeft een enorme impact op het conflict in het Midden-Oosten.’
Millennialisme
Maar het christenzionisme is meer dan tweehonderd jaar ouder, vertelt Paas. Deze beweging ontstond al in de zeventiende eeuw in Engeland. Sommige radicale protestantse christenen onder de puriteinen beschouwden de paus en koning Karel I als de Antichrist en streefden naar een ‘gezuiverd’ christendom. Ze geloofden dat de Joden zich in de eindtijd massaal tot het christendom zouden bekeren. Toen Oliver Cromwell in 1649 aan de macht kwam, mochten de Joden, die sinds 1290 uit Engeland verbannen waren, terugkeren. Dit werd gezien als een tussenstap naar hun uiteindelijke terugkeer naar Palestina waar op dat moment de Ottomaanse Turken de baas waren.
Steven Paas. Beeld: Marco van Bemmelen
Ook in Nederland was deze Israëltheologie populair, bij sommige aanhangers van de zogenoemde ‘nadere reformatie’. Paas is kritisch over bepaalde aspecten van deze piëtistische stroming onder het calvinisme, die volgens hem maakten dat gelovigen te veel gefocust waren op het vinden van individuele vroomheid en zekerheid in zichzelf. ‘Hoor ik wel bij God?’ Hun existentiële onzekerheid probeerden ze te compenseren met een overdreven Israëlliefde. ‘Houd ik wel genoeg van Jezus? Misschien niet, maar ik hou wel heel veel van Israël.’
De restauratie van de monarchie in 1660 doofde het apocalyptische vuur in Engeland. Maar de millennialistische eindtijdtheologie bleef en verspreidde zich naar Amerika en het Europese continent. Puriteinse kolonisten in Amerika zagen zichzelf als het nieuwe Israël en beschouwden Nieuw Engeland als een ‘stad op een berg’. In de achttiende eeuw geloofden predikers als George Whitefield en Jonathan Edwards dat een massale bekering van Joden en een nationaal herstel van Israël vooraf zouden gaan aan een duizendjarig vrederijk. Dit optimistische toekomstbeeld, bekend als postmillennialisme (Jezus keert terug na het duizendjarig rijk, red.), beïnvloedde de Amerikaanse overtuiging dat hun land door God was voorbestemd om vrijheid en democratie te verspreiden.
In de negentiende eeuw kreeg het premillennialisme (Jezus keert terug, dan pas breekt het duizendjarig rijk aan, red.) voet aan de grond in de Verenigde Staten. Deze stroming verkondigde een pessimistischere toekomstvisie: Jezus zou pas na een reeks rampzalige gebeurtenissen terugkeren, waaronder de ‘rapture’, waarbij wedergeboren christenen van de aarde worden weggenomen, en de Grote Verdrukking, een periode van zeven jaar vol oorlog en vervolging.
Al in de late negentiende eeuw pleitten christenzionisten voor een Joods thuisland in Palestina
De Ierse theoloog John Nelson Darby en de Amerikaan Cyrus Ingerson Scofield gaven hier met hun dispensationalisme een gestructureerde invulling aan. Zij stelden dat de wereldgeschiedenis uit zeven fasen bestond en dat God een apart plan had voor Israël. In deze visie speelde de wederoprichting van een Joodse staat een cruciale rol in de vervulling van de Bijbelse profetieën. Al in de late negentiende eeuw pleitten christenzionisten in de VS en het Verenigd Koninkrijk voor een Joods thuisland in Palestina, nog voordat Theodor Herzl in 1897 het eerste zionistische congres organiseerde. De stichting van Israël in 1948 en de Israëlische overwinning in de Zesdaagse Oorlog van 1967 werden door dispensationalisten gezien als goddelijke tekenen en versterkten hun onvoorwaardelijke steun aan de Israëlische politiek.
Televisiedominees
In de tweede helft van de twintigste eeuw werd het dispensationalisme mainstream binnen de Amerikaanse evangelische beweging. Televisiedominees als Jerry Falwell, Pat Robertson en Tim LaHaye brachten hun apocalyptische, pro-Israëlische boodschap naar een miljoenenpubliek via tv- en radiostations. De Christian Right oefende een enorme invloed uit op de Amerikaanse politiek, vooral op Republikeinse presidenten als Ronald Reagan en George W. Bush. Zij steunden Israël onvoorwaardelijk en gebruikten religieus geladen taal om politieke conflicten te duiden. Reagan noemde de Sovjet-Unie ‘the evil empire’, terwijl Bush Irak, Iran en Noord-Korea als ‘de as van het kwaad’ bestempelde. Na de aanslagen van 11 september 2001 sprak Bush zelfs over een ‘kruistocht’ tegen het terrorisme, wat wereldwijd tot woede onder moslims leidde. Zo werd christenzionisme niet alleen een theologische overtuiging, maar ook een krachtig politiek wapen in het Amerikaanse buitenlandbeleid.
Evangelische Omroep
En hoe zat het in Nederland? Het christenzionisme kreeg een sterke impuls mede dankzij het succes van de evangelische beweging die parallel liep aan een versterking van het al bestaande (potentiële) millennialisme, ook chiliasme genoemd, in de ‘bevindelijke’ reformatorische kerkelijke gemeenschappen. Belangrijk in dit verband was de Evangelische Omroep, die vanaf 1970 postmillennialistische en dispensationalistische Israël-theorieën populariseerde voor het tv-kijkende publiek. De lijntjes met Christenen voor Israël zijn kort. Willem Glashouwer senior was jarenlang voorzitter van de EO, zijn zoon Willem Glashouwer junior was ook jarenlang actief voor de EO en is sinds 1999 voorzitter van de internationale tak van CvI. Via de SGP en de ChristenUnie oefent Christenen voor Israël invloed uit op Den Haag. Ook is voormalig PVV-Kamerlid Wim Kortenoeven auteur voor het CvI-maandblad Israël Aktueel.
Een andere belangrijke reden waarom christenzionisme voet aan de grond kreeg binnen christelijke gemeenschappen in ons land is volgens Paas het schuldgevoel over de Holocaust. ‘Na 1948 kreeg je de idee dat christenen Israël moesten steunen als een soort boetedoening voor de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Maar dat perspectief is ook tijdsgebonden. Tegenwoordig is er meer oog voor het leed van de Palestijnen en zien we het vraagstuk ook door het prisma van de dekolonisatie. Tegelijkertijd zien we dat extreemrechtse jongeren, christenen en niet-christenen, zich juist aangetrokken voelen tot zionisme, omdat zij een bondgenoot zien in het Israëlische nationalisme.’
Geestelijk probleem
Achter de politieke consequenties van de christenzionistische of Israëlistische focus op Israël ziet Paas een geestelijk probleem. ‘Veel christenen verbijzonderen of verheerlijken Israël en hebben die notie verwerkt in hun heilsverwachting. Maar dat is armoedig en misleidend. Het christelijk geloof stelt zijn hoop niet op een natie of een politieke beweging, maar op Christus alleen. Verwacht geen uitzonderlijk heil van of voor Israël, want dat zal nooit de echte vrede kunnen opleveren.’ Bovendien hebben, volgens Paas, christenzionisten meestal niet door dat hun excessieve Israëlliefde bij anderen juist vormen van Jodenhaat oproept.
Paas is niet alleen kritisch op de radicale pro-Israëlbewegingen, maar ook op de soms eenzijdige pro-Palestijnse organisaties zoals Kairos Sabeel en de actiegroep Christelijk Collectief. ‘Ze vragen terecht aandacht voor het onrecht dat de Palestijnen wordt aangedaan, maar schieten in hun politieke ijver soms door. Ze missen dan de kern van het probleem, door het alleen politiek te duiden. We moeten de Bijbel niet op zijn kop zetten door te denken dat God kan worden gevangen in onze politieke antipathieën of sympathieën.’
Voor Paas ligt de kern van het probleem in een verkeerde theologische interpretatie. ‘Zodra je de Bijbel leest door een nationalistische of andere politieke bril, verdraai je de boodschap. Nationalisme, of het nu christelijk, joods, islamitisch, hindoe of seculier is, leidt altijd tot gevaarlijke excessen. Onze identiteit als christenen ligt niet in een land, maar in het Koninkrijk van God.’
Scholieren in Duisburg kunnen vandaag weer naar school. Gisteren waren vijftien middelbare scholen in de West-Duitse stad gesloten vanwege extreemrechtse dreigingen.
Op vrijdag- en zondagavond ontving een grote scholengemeenschap in Duisburg een brief, waarin werd aangekondigd dat er maandag criminele activiteiten zouden plaatsvinden. Op vrijdagavond werd alleen de geadresseerde school gewaarschuwd, maar twee dagen later zouden alle scholen onder dit bestuur getroffen worden.
Uit voorzorg bleven daarom vijftien scholen op maandag dicht, waardoor ongeveer 18.000 scholieren thuis kwamen te zitten. Sommige scholen boden online onderwijs aan. Een aantal scholen bleef open, maar liet het aan de ouders over of hun kinderen naar school mochten. Er zijn op deze scholen geen ongeregeldheden gemeld.
De dreiging kwam van een anoniem persoon uit extreemrechtse hoek, zo meldde de Duitse politie op basis van de tekst in de mail. Vandaag zal er extra politieaanwezigheid zijn op de scholen in Duisburg. Bovendien is er een politieke discussie ontstaan over de te nemen maatregelen, zodat kinderen zonder angst naar school kunnen gaan.
‘De Europese Unie moet strenger optreden tegenover het Erdogan-regime’, zegt Europarlementariër Michael Gahler (Europese Volkspartij) in reactie op de voortdurende gevangenschap van de burgemeester van Istanbul, Ekrem Imamoglu. Zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.
De buitenlandwoordvoerder van de christelijke conservatieven in Europa stelt voor dat sommige gesprekken met Turkije opgeschort worden, totdat burgemeester Imamoglu weer op vrije voeten is.
De Duitse politicus maakt een uitzondering voor belangrijke kwesties voor de EU en wil in dat geval wel in dialoog gaan met Erdogan. ‘Turkije blijft een belangrijke partner, bijvoorbeeld als het gaat om migratie en veiligheid, inclusief Oekraïne. Daarom zouden gesprekken over deze zaken wel door moeten gaan’, aldus Gahler.
Imamoglu zit al meer dan twee weken vast op verdenking van corruptie, omkoping en fraude. Maar velen in Turkije denken dat de arrestatie van de belangrijkste tegenstander van Erdogan politiek gemotiveerd is en zijn de straten opgegaan uit protest. Het zijn de grootste straatprotesten sinds de Gezi-demonstraties in 2013. Ook is er een boycot van de oppositie tegen regeringsgezinde bedrijven uitgeroepen.
Vorige week bekritiseerde de seculiere leider Özgür Özel de Britse premier Keir Starmer om zijn zwakke reactie op de arrestatie van Imamoglu.
Waar haal je het lef vandaan? De Engelse term the audacity, de brutaliteit, klinkt in mijn hoofd.
Met verbijstering las ik het nieuws dat de vuurwerkbranche bij een totaalverbod maar liefst 895 miljoen euro aan compensatie wil. En de politiek steunt dit nog ook! Bij een geleidelijk verbod zou dat bedrag lager zijn, wat beter is voor de schatkist.
De belangenvereniging Pyrotechniek Nederland laat weten dat er veel geïnvesteerd is, bijvoorbeeld ook in het voldoen aan extra veiligheidsmaatregelen na de vuurwerkramp in 2000 in Enschede.
Misschien kwam het door de importheffingen en chaos van Trump en de lintjesgate van Faber, maar het bleef oorverdovend stil in de media over deze eis van de vuurwerkbranche. Elke dag keek ik of ik een tegengeluid kon vinden in de media. Ik voelde alleen maar meer woede in mij opkomen.
Maar even serieus mensen?!
Zullen we eens kijken hoeveel ledematen sinds 2000 verloren zijn gegaan? Hoeveel mensen niet meer kunnen horen of zien? Laten we ook de kapotte voordeuren, gevels, bushokjes en oude telefooncellen tellen, en berekenen wat de economische schade is voor verzekeraars, gemeenten en particulieren? En hoeveel arbeidspotentieel is er verloren gegaan door fysieke en psychische schade opgelopen door vuurwerk?
Alleen al bij de laatste jaarwisseling is er 16 miljoen euro schade bij particulieren ontstaan, zijn er ruim 1100 vuurwerkslachtoffers behandeld op huisartsenposten en spoedeisende hulp, en er waren twee dodelijke slachtoffers te betreuren.
‘Ik roep alle slachtoffers van vuurwerk op om compensatie te eisen’
We praten hier over een sector die in al deze jaren er niet in is geslaagd om een deugdelijk product te leveren. Een product waar de jaarwisseling en de aanloop ernaartoe niet ontwrichtend werkt. Waar de inzet van politie- en ambulancepersoneel, ziekenhuispersoneel op de eerste hulp, niet voor nodig is.
Zullen we een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) maken van wat deze sector ons, Nederland, in de afgelopen 23 jaar heeft gekost versus de winsten die deze sector heeft gemaakt? Kan ik bij helpen!
Ja, natuurlijk is er sprake van werkgelegenheid, maar de vraag die gesteld moet worden is: Willen we dit wel? Moeten we dit wel willen? Er zijn genoeg sectoren waar men mensen tekortkomt. Laten we deze vernietigende sector op een goede manier laten opgaan in een andere sector. Mensen kunnen van werk naar werk begeleid worden. Denk bijvoorbeeld aan werken in de haven, waar duizenden vacatures openstaan. Of, oh de ironie, de zorg.
Als er geld wordt vrijgemaakt voor een dergelijke transitie met omscholingstrajecten, dan begrijp ik dat. Maar deze vervuilende, destructieve sector gaan compenseren voor het niet meer kunnen verkopen van producten die ledematen vernietigen? Producten waarmee aanslagen op huizen worden gepleegd?
Het moet echt niet gekker worden! Welke bijdrage heeft deze sector geleverd aan de schade die in al deze jaren is veroorzaakt door hun producten?
Ik roep alle slachtoffers van vuurwerk op om compensatie te eisen. Alle politieagenten die te maken hebben gehad met vuurwerkgeweld, al het zorgpersoneel dat de brandwonden moest verzorgen, vingers moest afzetten, ogen moest verwijderen, spreek je uit! En natuurlijk al die mensen die met een minder compleet lichaam of minder goed mentaal welzijn door het leven moeten gaan door vuurwerkgeweld.
Hashtag Waar is mijn compensatie #waarismijncompensatie.
Vanochtend gingen vijf grote mensenrechtenorganisaties in gesprek met premier Schoof om te praten over de stilte van Nederland over Gaza. Een koerswijziging zit er echter niet in, was de conclusie.
Wat er ook gebeurt, Nederland zal de weg van diplomatie blijven bewandelen, was het antwoord van minister-president Schoof op de vraag waar voor Nederland de rode lijn ligt. Die vraag werd hem in januari ook al gesteld; toen antwoordde hij dat het internationaal recht deze rode lijn was. ‘Hier kwam de minister-president nu op terug’, zei Michiel Servaes van Oxfam. ‘Dat vind ik uitermate schokkend.’
Het is de eerste keer dat Oxfam, Pax, Artsen zonder Grenzen, Save the Children en Amnesty International samen optrekken om het kabinet op te roepen tot een fundamentele koerswijziging. Aanleiding voor het gesprek was de campagne ‘Niet in mijn naam’. Op 12 december plaatsten honderdduizenden Nederlanders deze slogan op hun sociale media na een oproep van Oxfam. Er werd vervolgens een gesprek gepland met premier Schoof op 30 januari, maar toen kreeg de premier griep. Bovendien was er op dat moment net een staakt-het-vuren, waardoor de urgentie van het gesprek naar de achtergrond verdween.
‘Deze maand verloren we onze elfde medewerker’
Het staakt-het-vuren is inmiddels geschonden en het geweld is in hevigheid toegenomen, zegt Karel Hendriks van Artsen zonder Grenzen. ‘Alle remmen zijn los. Er is een totale humanitaire blokkade. Onze voorraden raken op en brandstof kan het land niet in, wat gevolgen heeft voor de hygiëne in Gaza. Slechte hygiëne zorgt voor evenveel slachtoffers als het geweld zelf. Bovendien kunnen we onze hulpverleners steeds minder bescherming bieden. Deze maand verloren we onze elfde medewerker.’
Reden genoeg om de politiek tot actie te manen, vinden de organisaties. Ze kwamen daarom met een aantal concrete maatregelen die het kabinet zou kunnen nemen. Maar de premier sprak tijdens het gesprek vooral over diplomatieke middelen. Daarnaast benadrukte hij dat Nederland niet bereid is een principieel standpunt in te nemen over schendingen van het internationaal recht. Hij erkent wel dat er (rechten)schendingen plaatsvinden, maar vertrouwt blind op het huidige diplomatieke spoor, aldus de organisaties.
Dit is een dubbele standaard, vindt Dagmar Oudshoorn van Amnesty International. ‘Waar kabinetsleden zich wel degelijk uitspreken over gepleegde oorlogsmisdaden door Rusland of in Syrië – met daaropvolgende sancties en andere politieke drukmiddelen – lukt het premier Schoof maar niet om een aanval op onschuldige burgers, waaronder kinderen, in Gaza, die in hun slaap worden gedood door Israëlische bombardementen, te veroordelen.’
De vijf organisaties roepen premier Schoof op om consequenties te verbinden aan de schendingen van het internationaal (humanitair) recht door Israël, en om in EU-verband te pleiten voor een onderzoek naar de schendingen van artikel 2 (de mensenrechtenclausule) in het associatieverdrag tussen de EU en Israël. Daarnaast moet Nederland de militaire samenwerking met Israël herzien.
Nederland moet andere staten aanspreken op hun verplichting om samen te werken met het Internationaal Strafhof. Ook moet Nederland alle mogelijke politieke, economische en diplomatieke middelen inzetten om de druk op Israël op te voeren.
Goed nieuws
Vlak voordat de persconferentie begon, kwam er toch iets van goed nieuws, vertelt Rolien Sasse van Pax. ‘Nederland heeft zojuist besloten de export van goederen voor militaire doeleinden te stoppen. Maar we hebben ook andere concrete acties voorgesteld, waarop geen reactie werd gegeven.’
‘Kabinetsleden spreken zich wel degelijk uit over gepleegde oorlogsmisdaden door Rusland of in Syrië’
Neem bijvoorbeeld de import van Israëlische wapens. ‘Dit zijn wapens die in Israël zijn gebruikt tegen Palestijnen. Deze wapens zijn getest in combat – een verschrikkelijke manier van reclame maken. Daar moeten we niet aan mee willen werken’, aldus Sasse.
Ook de bescherming van hulpverleners verdient prioriteit, vinden de organisaties. Vorige week werden vijftien hulpverleners gedood die duidelijk herkenbaar waren als hulpverlener, zo bleek uit een video van The New York Times. De bescherming van hulpverleners wordt een steeds grotere uitdaging, vertelt Karel Oudshoorn.
‘Er zijn bijna geen afspraken meer te maken over het veilig bieden van hulpverlening. Er is geen enkel ziekenhuis meer dat volledig kan opereren. Transporten kunnen niet meer veilig worden uitgevoerd. Medewerkers moeten regelmatig een ziekenhuis verlaten omdat ze tijdens hun werk worden aangevallen. Apparatuur in ziekenhuizen wordt systematisch onklaar gemaakt door een enkele kogel. De humanitaire respons is volledig verlamd.’
Meer dan 50.000 doden
‘Waar ligt die rode lijn? Die lijkt er niet te zijn. Levens redden mag geen levens kosten. Maar waar ga je naartoe wanneer je een medewerker verliest van een Nederlandse organisatie? We proberen ons recht te halen in Israël, maar in Nederland is er eigenlijk geen loket waar we daarvoor terechtkunnen.’ Artsen zonder Grenzen start daarom vandaag een petitie om aandacht te vragen voor betere bescherming.
De organisaties verwachten maximale inzet van de premier om de humanitaire blokkade van Gaza te beëindigen en hulpverleners de bescherming te bieden die het recht hun garandeert. Na meer dan 50.000 doden kan het kabinet-Schoof niet langer stil blijven, aldus de vijf.
Niet eens vijf maanden na de val van het Assad-regime dient zich al een ander conflict aan in Syrië: de Koerdische politicus Bedran Ciya Kurd waarschuwt voor een Israëlisch-Turkse confrontatie. Zo meldt Koerdisch Nieuws.
‘Syrië is een centraal punt geworden voor regionale machtsstrijd’, zegt Çiya Kurd. ‘Israël ziet de uitbreiding van Turkse invloedszones, met name door de steun aan islamistische groeperingen, als een directe bedreiging voor zijn veiligheid.’
Kurd wil dat alle externe machten de soevereiniteit van Syrië respecteren, maar lijkt te vrezen voor de Turkse invloed. Hij eist de ‘volledige terugtrekking van Turkije’.
Dat staat haaks op het beleid van de nieuwe Syrische regering, die juist de militaire samenwerking met Turkije wil versterken, ook tegen de Israëlische expansie in het zuiden van Syrië. De interim-president Ibrahim Al-Sharaa bezocht Turkije al in februari en maakt zich op voor een tweede bezoek, meldt Yeni Safak.
De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan heeft zich ook uitgelaten over de toenemende spanningen. ‘We willen geen enkele confrontatie met Israël in Syrië, want Syrië is van de Syriërs’, zei hij tijdens een interview met Reuters. Hij bekritiseerde ook de toenemende Israëlische bombardementen in Syrië en zei dat dat de instabiliteit in de regio alleen maar vergroot.
Israël is overigens niet het enige land dat luchtaanvallen uitvoert in Syrië. Ook Turkije bombardeert op reguliere basis, vooral op Koerdische doelwitten in Noordoost-Syrië.
De regering-Trump neemt maatregelen tegen universiteiten, onder het mom om ‘woke’ te bestrijden. Maar is het beleid van president Donald Trump daadwerkelijk een aanval op woke, of dient dit slechts als excuus om een bredere ideologische zuivering door te voeren?
Filosoof Floris van den Berg, werkzaam aan de Universiteit Utrecht, erkent de problemen van woke, waar hij in 2022 een kritisch boek over schreef. Aan de Kanttekening vertelde hij toen dat hij wokisme beschouwde als een gevaar voor de academische vrijheid, en voor de vrijheid van meningsuiting in het algemeen. ‘Het probleem van woke is dat je het er voor 100 procent mee eens moet zijn, anders deug je niet. Neem de discussie over transgenderisme. Ik ben helemaal voor transgenderrechten, maar de insteek is nu: ‘Ben je het niet voor 100 procent eens met onze agenda en vind je genderneutrale beroepsnamen of genderneutrale toiletten maar overdreven, dan ben je een transfoob.’ Je moet je helemaal laten gelijkschakelen door het woke-discours, anders ben je fout, dus transfoob, islamofoob, racist, fascist, enzovoort.’
Het woke-kamp
Maar nu staat Van den Berg, een beetje tot zijn eigen verbazing, aan de kant van woke. ‘De polarisatie in onze samenleving propt mensen in hokjes. Ik werd in de extreemrechtse hoek geduwd, omdat ik kritiek had op woke. Maar je kunt natuurlijk woke kritisch benaderen én tegelijkertijd de autoritaire maatregelen van Trump verwerpen. Nu lijk ik opeens in het woke-kamp te zitten, simpelweg omdat ik de academische vrijheid wil verdedigen. Maar Trumps beleid tegen woke is geen liberaal beleid, maar reactionair en zijn maatregelen buitenproportioneel. Het is alsof je bij voetschimmel besluit een been te amputeren.’ Woke krijgt geen koekje van eigen deeg. ‘Links heeft de tegenpartij een stok gegeven om mee te slaan, maar nu worden ze volledig afgeranseld.’
‘Als de staat geschiedschrijving gaat dicteren is dat een keiharde aanval op de academische vrijheid’
Wetenschapsjournalist Sjoerd de Jong van NRC volgt de ontwikkelingen in de Verenigde Staten op de voet. Is Trumps beleid een aanval op woke, of op de academische vrijheid? Je kunt die twee nu lastig van elkaar onderscheiden, antwoordt De Jong. ‘Het is een aanval op wat Trump en de zijnen zien als linkse of marxistische ideologie, die volgens hen dominant is geworden aan de Amerikaanse universiteiten. Alles wat te maken heeft met genderstudies, feminisme en ‘critical theory’ valt daaronder, maar ook postkoloniale studies en moderne geschiedschrijving die ruimte geeft aan het perspectief van zwarte Amerikanen of inheemse groepen. Dat is in zijn ogen kwalijk revisionisme dat Amerikaanse waarden omlaag haalt en vaderlandsliefde aantast. Kijk ook naar de eisen die hij stelt aan de musea van het Smithsonian Institute, ook die moeten worden opgeschoond van ideologie die Amerika ‘in een negatief daglicht stelt’. Hoe je het ook wendt of keert, als de staat geschiedschrijving gaat dicteren is dat een keiharde aanval op de academische vrijheid. We kennen dat uit, ik noem maar een actueel voorbeeld, het Rusland van Vladimir Poetin.’
Demonstranten in de VS steunen de student Mahmoud Khalil die dreigt te worden uitgezet vanwege zijn Palestina-activisme, 28 maart. Beeld: Kena Betancurt/AFP
De Jong vindt de angst van niet-linkse mensen voor woke dan ook nogal overtrokken: ‘Je kunt betogen dat de aandacht voor onderwerpen als slavernij en genocide op Amerikaanse universiteiten is doorgeslagen. Het is niet moeilijk daar een argument voor te maken, zoals de Canadese wetenschapper Michael Ignatieff een half jaar terug heeft gedaan. Maar een bedreiging van de academische vrijheid is dat nog lang niet. Daarvoor hebben docenten en zeker studenten aan die universiteiten ook te weinig in te brengen. Zeker de topuniversiteiten daar worden geleid door bestuurders die zich vooral op de bedrijfsvoering hebben gestort. Ook particuliere donateurs zijn vaak machtig. Dat hebben we kunnen zien bij Harvard, waar donateurs dreigden miljoenen dollars terug te trekken als de universiteit niet afrekende met de Gaza-protesten. En dan is er nog de druk van het Congres en de chantage van de president. Nu zijn bestuurders ontslagen, docenten vertrokken en wordt het curriculum doorgelicht. Vergeleken daarbij zijn de meeste voorbeelden van ‘cancel culture’ kinderspel. Universiteiten hadden soms steviger in hun schoenen kunnen staan tegen ‘cancelen’, maar als bedreiging van de academische vrijheid valt het in het niet vergeleken bij wat er nu gebeurt. Dat is een kwestie van staatsmacht. Diversiteitsbeleid bij werving van staf en studenten is een verhaal apart, daarover woedt al veel langer een debat. Ook veel liberals zijn er kritisch over, omdat het te weinig effect heeft. Of averechtse effecten, zoals klachten over ‘anti-wit racisme’ die nu door Trump worden opgepookt.’
Timothy Snyder en Jason Stanley
Van den Berg beaamt dit: ‘De repressie die nu plaatsvindt is heftiger inderdaad. Universiteiten als Columbia University buigen al onder de druk vanuit het Witte Huis. Het vertrek van historicus Timothy Snyder en politicoloog Jason Stanley, naar Canada illustreert hoe ernstig de situatie is. Beide Yale-professoren hebben boeken geschreven over totalitarisme en fascisme. Ze vrezen dat ze nu zelf slachtoffer zullen worden van repressie.’ Van den Berg trekt een historische parallel: ‘Dit doet denken aan het Derde Rijk, waar wetenschappers en intellectuelen als Albert Einstein, Hannah Arendt, Berthold Brecht en Thomas Mann moesten vluchten.’
De Jong: ‘Sommige Amerikaanse wetenschappers voelen zich onveilig en overwegen te vertrekken. Snyders woordvoerder zei dat het om familieredenen gaat, maar zijn vrouw Marci Shore gaf daarna in een interview met Zeit toe dat het vanwege politieke redenen was: Trump en het politieke klimaat. Het aanbod in Toronto stond al langer, nu gaan ze erop in. Tegelijkertijd zien we landen die Amerikaanse wetenschappers aantrekken met een dubbele agenda: enerzijds willen ze academische vrijheid beschermen, anderzijds hopen ze vooral toptalent binnen te halen. Ik ben benieuwd of het fonds dat minister Bruins wil oprichten voor buitenlandse wetenschappers straks, bijvoorbeeld, een hoogleraar genderstudies onderdak biedt of dat het toch vooral bedoeld blijkt voor ingenieurs en biomedici.’
‘Alles moet snel en simpel, vinden Orbán, Trump en Wilders’
Van den Berg vindt het een goede zaak als Europa het nieuwe ‘Land of the Free’ wordt, maar vraagt zich tegelijkertijd af of Nederland veel Amerikaanse wetenschappers zal weten te strikken. ‘Het probleem is dat Nederland onder deze regering anti-intellectueel is geworden.’ Ook in ons land staat de academische vrijheid onder druk, mede door bezuinigingen en ideologische invloeden. De PVV wil linkse docenten ontslaan, NSC richt zich tegen internationale studenten en BBB wantrouwt klimaatwetenschap. ‘Dit is de agenda van de Hongaarse premier Viktor Orbán’, waarschuwt Van den Berg. Zijn agenda wordt nu ook over Amerika uitgerold, maar bedreigt Nederland eveneens. ‘Het anti-intellectualisme van Trump en de zijnen beperkt zich niet slechts tot genderstudies, maar richt zich ook tegen juristen en klimaatwetenschappers. Alles moet snel en simpel, vinden Orbán, Trump en Wilders. Wij hoogopgeleiden zitten simpele oplossingen in de weg.’
Overeenkomsten met PVV
Ook De Jong ziet overeenkomsten met anti-intellectualisme van de PVV. ‘Wilders, en zijn partijgenoot, huidig Kamervoorzitter Bosma, maken al jaren geen geheim van hun diepe afkeer van de universiteiten als broedplaatsen van links, net als Trump. Het komt uit hetzelfde, extreemrechtse wereldbeeld. Dat speelt natuurlijk mee in de bezuinigingen die het hoger onderwijs opgelegd krijgt, een paar jaar nadat het vorige kabinet er juist zwaar in ging investeren. Of universiteiten hier zich ook zo makkelijk schikken als het gaat om hun beleid of curriculum, lijkt me de vraag, daarvoor is de opzet van het hoger onderwijs en de rol van de overheid hier toch te anders. De wensen van Wilders botsen ook teveel met de van zijn coalitiepartners. Maar als de Trump-revolutie doorgaat en meer ideologische successen boekt, zul je zien dat ook hier de druk van rechts op de universiteiten toeneemt.’
Floris van den Berg vindt dat je het Amerikaanse beleid gerust fascisme mag noemen. ‘Bij fascisme denken we aan uniformen en laarzen, maar dat beeld is te beperkt. Het censureren van boeken en de pers is fascisme, net als het arresteren en deporteren van mensen zonder aanklacht.’
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.