16.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 62

Conservatief-liberale Bolkestein zag islam als bedreiging

0

Eerder deze maand overleed voormalig VVD-leider Frits Bolkestein (1933-2025). Bolkestein wordt gerespecteerd als politicus, maar is ook berucht omdat hij degene was die Geert Wilders onder zijn vleugels nam. Is Bolkestein verantwoordelijk voor het rechtspopulisme?

Volgens socioloog Merijn Oudenampsen, auteur van het boek De conservatieve revolte (2018), stond Bolkestein als eerste binnen de VVD voor de combinatie van economisch liberalisme en cultureel conservatisme. ‘Hij introduceerde de idee dat de VVD niet alleen voor een vrije markt is, maar ook voor het behoud van culturele normen en waarden. Dit vormde een scherpe tegenstelling met het progressief-liberale denken van zijn tijd, vooral dat van Ed Nijpels, dat eerder de nadruk legde op persoonlijke vrijheid en sociaal liberalisme.’

Zo zag Bolkestein in de Europese vrije markt de basis voor welvaart, maar was tegelijkertijd fel tegen een verdere politieke integratie van de Europese Unie die zou kunnen leiden tot het verlies van nationale soevereiniteit, aldus Oudenampsen. ‘Bolkestein benadrukte de noodzaak om de Nederlandse identiteit te behouden, niet alleen op Europees vlak, maar ook op het integratiedossier. In deze context plaatste hij zich nadrukkelijk tegen de groeiende invloed van de islam, wat hij als een bedreiging zag voor de Nederlandse cultuur.

‘Bolkestein stelde dat Nederland een ‘Leitkultur’ moest hebben’

Hij portretteerde de integratie van moslims als een ‘beschavingsstrijd’. Het door het christendom gevormde liberalisme zag hij als fundament van de westerse beschaving. Volgens Bolkestein was liberalisme onlosmakelijk verbonden met de christelijke traditie, wat een islamitisch liberalisme ondenkbaar maakte. Het debat over de islam werd daardoor het belangrijkste culturele strijdpunt van zijn carrière, dat later ook werd overgenomen door Fortuyn en Wilders.’

Oudenampsen: ‘Bolkestein stelde dat Nederland een ‘Leitkultur’ moest hebben – een richtinggevende of dominante cultuur die zijn wortels had in het christendom. Dit idee werd later door Wilders verder omarmd. Hij wilde artikel 1 van de grondwet (het non-discriminatiebeginse, red.) vervangen door een nieuw artikel, waarin gesteld wordt dat de joods-christelijke cultuur de dominante cultuur is.’

Maar is Bolkestein wel een liberaal? Het liberalisme gaat uit van een universele moreel, die los staat van het christendom. Oudenampsen ziet Bolkestein als een conservatief-liberaal, legt hij uit. ‘Bolkestein verschilde van mening met vooruitstrevende liberalen, zoals zijn voorganger Ed Nijpels, die een individualistisch liberalisme voorstond van vrijheid en blijheid: het Veronica-liberalisme. Bolkestein was in die zin een voorloper van de meer conservatieve lijn die in latere jaren door de VVD zou worden aangenomen, vooral na de opkomst van de populistische bewegingen.’

Ophef creëren

En was Bolkestein ondanks zijn dure woorden wel een echte intellectueel? Zijn boek De intellectuele verleiding is een slordig boek met veel fouten, dat keihard gekraakt werd door historicus Rob Hartmans in De Groene Amsterdammer. ‘Bolkestein was natuurlijk geen academicus’, zegt Oudenampsen. ‘De VVD-voorman las vaak secundaire teksten over denkers als Jean-Jacques Rousseau en Karl Popper, niet hun primaire werken. Hij stond niet bekend als een diepgravend denker. Bolkestein zelf noemde zich dan ook geen intellectueel maar een pamflettist. Zijn kracht lag in zijn scherpe polemieken en opinieartikelen in kranten, die het politieke debat domineerden. Nu gaat het debat veel meer via tweets. Het doel van Bolkestein was niet alleen om een stevige visie neer te zetten en om als politicus te leveren, maar ook om ophef te creëren. Precies wat veel politici van vandaag de dag ook doen.’

‘Zijn idee van de ‘beschavingsstrijd’ legde de basis voor de radicalere opvattingen’

De invloed van Bolkestein op de politieke cultuur is ook zichtbaar in de opkomst van populistische bewegingen in Nederland. Hoewel Bolkestein zelf geen populist was deelde hij met Geert Wilders en andere populisten de kritiek op de sociaaldemocratie en de invloed van links op de samenleving. Bolkesteins visie op de ‘beschavingsstrijd’ zien we terug in de retoriek van Wilders.

In sommige opzichten kan Bolkestein worden gezien als een voorloper van de populistische beweging, maar dan vooral op het vlak van culturele en nationale identiteit. ‘Bolkestein wees de sociaaldemocraten en de zogenoemde 68’ers (studenten, feministen, milieuactivisten, de homobeweging, enzovoort) aan als de oorzaak van de maatschappelijke problemen en zijn idee van de ‘beschavingsstrijd’ legde de basis voor de radicalere opvattingen die later door Wilders en andere populisten werden overgenomen. Toch was Bolkestein geen populist, omdat hij zich nooit beriep op de ‘wil van het volk’ en zich keerde tegen een eenvormige elite, zoals Wilders dat deed. Zijn kritiek richtte zich vooral op de institutionele structuren van de sociaaldemocratie en de invloed van progressieve ideeën op de samenleving.’

 ‘Bolkestein heeft nooit verantwoording genomen voor zijn rol in het ontstaan van de PVV’

Bolkesteins invloed is ook merkbaar in de koers die de VVD na zijn vertrek naar Europa in 1998 volgde. De partij koos voor een meer liberaal profiel onder leiding van Dijkstal, maar de Fortuyn-revolte van 2002 leidde tot een herwaardering van de conservatieve flank binnen de partij. Dit gaf ruimte aan figuren zoals Geert Wilders, die Bolkesteins strijd tegen de islam verder radicaliseerde.

Tovenaarsleerling

Mark Rutte was aanvankelijk een voorstander van een progressief-liberale lijn en wilde fuseren met D66. Na de lijsttrekkersverkiezingen met Rita Verdonk in 2006 koos Rutte echter voor een conservatievere, eurosceptische koers die meer in de richting van Bolkestein lag. De huidige VVD-leider Dilan Yesilgöz voert in veel opzichten de koers van Rutte, met als belangrijk verschil dat ze met de PVV samenwerkt in een kabinet. ‘Yesilgöz focust zich veel meer op immateriële thema’s dan Rutte, maar dat komt ook omdat de culturele agenda van rechts nu dominant is geworden’, zegt Oudenampsen.

Wilders is gevormd door Bolkestein en qua ideeën is er veel continuïteit, maar Wilders is wel geradicaliseerd als politicus nadat hij de VVD verliet. Oudenampsen:’Bolkestein noemde Wilders de tovenaarsleerling. Hij refereerde naar een sprookje, waarbij een tovenaarsleerling de studeerkamer van de tovenaar wil schoonmaken als hij weg is. Maar omdat hij niet goed kan toveren loopt alles in het honderd en wordt het een puinzooi. Bolkestein heeft afstand van Wilders genomen, maar heeft tegelijkertijd nooit verantwoording genomen voor zijn rol in het ontstaan van de PVV. Bolkestein presenteerde zichzelf vooral als een pragmaticus. Zijn meer ideologische opvattingen verborg hij achter een pragmatische façade.’

Jeff Bezos wil alleen nog eigen standpunten in Washington Post

0

Jeff Bezos, eigenaar van The Washington Post, wil geen opiniestukken meer die niet overeenkomen met zijn visie op persoonlijke vrijheden en de vrije markteconomie. Dit was voor David Shipley, chef van de opiniepagina, reden om op te stappen.

De artikelen op de opiniepagina zullen worden beperkt tot de verdediging van persoonlijke vrijheden en de vrije markt, zei hij woensdag. Dit omdat deze onderwerpen ‘juist zijn voor Amerika’ en onderbelicht worden in de huidige markt van opinies, aldus de eigenaar volgens AP News.

Jeff Bezos kocht de kwaliteitskrant in 2013, maar het is pas sinds de verkiezing van Donald Trump dat hij zijn eigenaarschap gebruikt om redactionele keuzes te beïnvloeden. De op drie na rijkste persoon ter wereld schaarde zich openlijk achter de nieuwe president, evenals andere mediagiganten zoals Mark Zuckerberg en Elon Musk.

Voorheen had deze sectie in de krant juist een brede focus. Dit was dan ook de reden voor opiniechef David Shipley om ermee te stoppen. Dit terwijl juist hij een cartoon weigerde te publiceren waarin Bezos’ bewondering voor Trump werd uitgebeeld.

Cartoonist Ann Telnaes maakte deze cartoon, waarin onder andere eigenaar Jeff Bezos knielde voor Donald Trump, om kritiek te leveren op de miljardairs in de technologie- en mediasector die hun best doen om in de gunst te komen bij de aankomende president Trump. Toen de cartoon niet werd gepubliceerd, stapte zij op bij de The Washington Post.

Ik heb me niet eerder zo zwart gevoeld

0

Drie jaar geleden, bij het uitbreken van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, nam ik meteen contact op met mijn vrienden in Oekraïne. Ze kwamen naar Rotterdam. Mijn huis werd tijdelijk het onderkomen van twee gezinnen. Met hulp van buren en vrienden kwamen er boodschappen, bedden, beddengoed en, via een oproep op LinkedIn, zelfs een koelkast.

Veel particulieren en gemeenschappen openden hun huizen en hart voor deze vluchtelingen. Op een gegeven moment waren er meer Oekraïners in de particuliere opvang dan in de opvang geregeld door gemeenten.

Ik nam deel aan een klankbordgroep voor de gemeente met allemaal particulieren die opvang verzorgden. We waren de eersten, en er was nog niets geregeld. Gemeenten en het Rijk gingen keihard aan de slag om sofinummers, onderwijs en zorg te regelen. Ambtenaren stonden in de crisismodus. Andere groepen vluchtelingen stonden erbij en keken ernaar. Ze ervaarden het verschil in bejegening als een klap in het gezicht.

‘Nederland is racistisch. Het land heeft nu haar ware kleuren getoond. Ik heb het nooit willen geloven, maar ik kan er nu niet omheen. Mijn familie mag niet stemmen. Waarom zouden we gaan stemmen? Op wie?’ De taxichauffeur van Turkse afkomst is gekwetst, boos en heeft zichzelf bij de groep ‘afgehaakt Nederland’ gevoegd. Het meten met twee maten is het duwtje.

En hij stond daar niet alleen in. Nog steeds hoor ik mensen klagen over hoe er voor Oekraïners wel huizen en meteen werk zijn, en voor de ‘echte hardwerkende Nederlanders’ niet. Soms zijn de sprekers volgens mij zelf lid van een gemarginaliseerde groep. In mijn hoofd mogen juist zij niet meegaan in dit narratief. Dat is mijn vooroordeel. Ik ben me ervan bewust.

‘Er is zoveel onzekerheid in het leven van vele gewone Nederlanders, dat angst en de leugens de overhand krijgen’

In de afgelopen drie jaar is de bestaanszekerheid van mensen onder druk komen te staan. En die onzekerheid leidt tot onrust en onvrede. De zondebok voor deze stress is snel gevonden. Het is ‘de ander’.

Nu heb ik 9/11 meegemaakt en de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh. Nooit gedacht dat ik weer zulke islamofobie zou zien of het gevoel zou hebben mezelf te moeten bewijzen, dat ik het waard ben om een Nederlander te zijn. Maar toen kwam de oorlog in Oekraïne, de horror van 7 oktober in Israël, het politieke debacle met PVV en NSC, en de motie Becker. Ik heb me niet eerder zo zwart gevoeld als ik me nu voel.

Wanneer ik er met andere Nederlanders van kleur of met een migrantenachtergrond over spreek, vloeien er tranen. De impact van de gure wind is immens. Ondertussen hebben ook wij minder bestaanszekerheid. Ook wij hebben moeite met het vinden van een betaalbare, geschikte woning. Ook wij kunnen niet altijd elke maand de vaste lasten betalen.

Maar wij wijzen niet naar ‘de Ander’. Wij kijken naar de politiek. Het neoliberale denken. De doorgeschoten marktwerking die niets te zoeken heeft in onderwijs, zorg, openbaar vervoer, de energiemarkt of huisvesting. Wij kijken naar de kiezers van de PVV die zich laten bedonderen. Huurverlaging, eigen risico in de zorg weg, een ziekenhuis behouden, het zijn allemaal voorbeelden van loze beloften. Ondertussen kijkt Wilders vol bewondering naar Trump, een gek die de hele wereldorde op zijn kop zet en zich niets aantrekt van Europese soevereiniteit of het zelfbeschikkingsrecht van de Oekraïners.

Er is zoveel onzekerheid in het leven van vele gewone Nederlanders, met en zonder werk, juist in de basis van wonen en financieel rondkomen, dat angst en de leugens de overhand krijgen. Feiten worden met persoonlijke anekdotes en onderbuikgevoelens van tafel geveegd. De oren zijn verstopt, de ogen alleen gericht op het eigen gelijk. Het zorgt bij mij voor een gevoel van wanhoop. Hoe te handelen, te spreken om iedereen mee te krijgen en samen te brengen? Hoe verdrijf je het beeld van ‘de Ander’? Wie het weet mag het zeggen.

Duitse moslims stemden voornamelijk links

0

Duitse moslims stemden bij de afgelopen verkiezingen overwegend op Die Linke en andere linkse partijen. Dit meldt het Duitse weekblad Junge Freiheit.

Als alleen moslims hadden gestemd, zouden de AfD en de CDU/CSU nauwelijks relevant zijn geweest, schrijft de Duitse krant op basis van een enquête. Van de islamitische kiezers stemde 29 procent op Die Linke. Ook de sociaaldemocratische SPD deed het goed, met 28 procent van de moslimstemmen.

Hoewel Die Linke slechts 8,8 procent van de landelijke stemmen haalde, won de partij wel in zes kiesdistricten, waaronder Neukölln, een wijk in Berlijn waar veel moslims wonen. Deze winst was te danken aan Ferat Koçak, een politicus met Turkse en Koerdische wortels.

De AfD kreeg vooral steun van niet-religieuze Duitsers, blijkt verder uit de cijfers. Ook de stem van christenen werd onderzocht. Katholieken en protestanten stemden overwegend op de CDU.

Bewapende Israëliërs opgepakt op Schiphol, twee dagen na Maccabi-rellen

0

Vorig jaar werden twee bewapende Israëliërs twee dagen na de Maccabi-rellen op Schiphol opgepakt. Maandag stond één van voor de rechter, nadat hij zes maanden vast had gezeten. Zo meldt De Telegraaf.

De twee mannen zouden na de Maccabi-rellen een Joodse delegatie hebben begeleid voor een ‘internationale organisatie’, meldt de Telegraaf. De man die terechtstaat, is de Limburgse sportschoolhouder Gabriël G. Hij is geboren in Israël en een vechtsportspecialist.

Tegenover de rechter zei G. dat hij ‘alarmerende inlichtingen uit Israël’ had ontvangen. ‘Vanwege de hoog opgelopen spanningen was er kans op een aanslag. Daarom besloot ik wapens mee te nemen. Ik heb daar nu ontzettend veel spijt van’, aldus G. in de rechtszaal.

De nieuwssite Turkinfo beticht Nederlandse media en de politiek ervan de Israëlische dreiging zes maanden lang ‘geheim te hebben gehouden’, terwijl de Marokkaanse en islamitische gemeenschap ‘lange tijd’ in het verdachtenbankje werd gedrukt.

Turkinfo vraagt zich openlijk af wat de Nederlandse reactie zou zijn als ‘een bewapende Marokkaan, Turk of andere moslim’ op Schiphol zou zijn opgepakt. ‘Waarom wordt deze man niet van terreur beschuldigd?’

De rechtsstaat wankelt

0

De parlementsverkiezingen in Duitsland blijken niet de aardverschuiving waar velen bang voor waren. CDU/CSU werd de grootste partij en de ‘Brandmauer’ tegen Alternative für Deutschland wordt niet neergehaald. Wel werd de extreemrechtse AfD, die nauwlettend in de gaten wordt gehouden door de Duitse veiligheidsdiensten, de tweede partij van Duitsland.

Op de avond van de verkiezingsuitslag nodigde CDU-leider Friedrich Merz, naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe bondskanselier, de Israëlische premier Benjamin Netanyahu alvast uit. Hij negeerde daarmee het arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof tegen Netanyahu wegens oorlogsmisdaden in de Gazastrook. ‘Het is compleet absurd dat een Israëlische premier Duitsland niet kan bezoeken’, verklaarde Merz zijn verwerpelijke daad.

Ook de Verenigde Staten lappen internationale afspraken en normen aan hun laars. Donald Trump maakt de Russische dictator Vladimir Poetin salonfähig en omarmt diens retoriek. Eensgezind werken de twee machtige leiders aan een vredesovereenkomst over Oekraïne zonder Oekraïne. En zonder Europa erbij te betrekken. Volgens Trump is de Oekraïense president Zelensky plotseling een dictator. Oekraïne is de oorlog begonnen, niet Rusland, meent Trump. De wereld op zijn kop.

Zijn vertrouweling en wapenbroeder, miljardair Elon Musk, zet met DOGE (Department of Government Efficiency) de kettingzaag in het ambtelijk apparaat van de federale overheid en de fundamenten van de democratische rechtsstaat. Hij ruïneert de levens van duizenden ambtenaren. Maar dit is alweer oud nieuws, want al een paar dagen geleden – dagelijks komen er wapenfeiten bij in deze zwarte politieke komedie.

Als statushouders niet met voorrang doorstromen, zijn zij per definitie kansloos op de woningmarkt

En Nederland? Ook hier is de toestand zorgwekkend. Zo presenteerde PVV-minister Marjolein Faber onuitvoerbare asielwetten, die ze, ondanks adviezen van de Raad van State, weigert aan te passen. Haar collega-minister Mona Keijzer (BBB) kwam met het wetsvoorstel om statushouders geen voorrang meer te geven bij sociale huurwoningen. Onze redacteur Tayfun Balcik schreef hierover een rake column: Het woningtekort is de schuld van onze politici, niet van statushouders. Gemeenten, waaronder Amsterdam, Utrecht, Den Haag en de gemeente Westerwolde, waar het aanmeldcentrum van Ter Apel ligt, noemen de wet onmenselijk. De azc’s zitten al overvol. Als statushouders niet met voorrang doorstromen, zijn zij per definitie kansloos op de woningmarkt. Ze kunnen er niets aan doen dat ze zich niet op hun achttiende hebben ingeschreven voor sociale huur, ze woonden hier toen nog niet.

En om de politieke dystopie compleet te maken: precies op het moment dat Keijzer bekendmaakte de voorrang af te schaffen, lanceerde minister Faber het idee om gemeenten 30.000 euro te geven wanneer zij statushouders onderbrengen. Hoe tegenstrijdig wil je het hebben?

En daar blijft het niet bij. De rechterlijke uitspraak over de drie islamitische sprekers op de Ramadan Expo – zij mochten niet geweigerd worden – werd door het kabinet met protestkreten onthaald: ze ‘baalden van de uitspraak’ en zouden alles op alles zetten om de optredens alsnog te verhinderen. De druk op de rechtspraak is zo ernstig dat een officier van justitie, de deken van de Amsterdamse orde van advocaten en het hoofd van de rechtbank gezamenlijk een opiniestuk schreven in De Telegraaf. ‘Togadragers worden bedreigd en rechterlijke uitspraken worden afgedaan als slechts een mening’, schrijven ze. Hun boodschap? De rechtsstaat wankelt.

Gelukkig begint morgen de ramadan

Het is niet makkelijk om in deze tijd het hoofd koel te houden. De wereld verkeert in chaos, en democratie en rechtsstaat staan onder druk. In mijn omgeving hoor ik van veel mensen dat ze deze ontwikkelingen op de voet volgen. Docenten, ouderen, journalisten, ambtenaren, politieagenten, huisartsen, ondernemers en vele anderen maken zich zorgen over de toekomst, vooral die van hun kinderen.

Gelukkig begint morgen de ramadan. Voor mij is dat een periode van bezinning, zelfdiscipline en solidariteit. Ramadan dwingt tot introspectie, tot het stilzetten van de waan van de dag en het herontdekken van morele ankers in een tijd van verwarring. Het is een oefening in zelfbeheersing, een herinnering dat ware kracht niet ligt in luidruchtige retoriek of populistische spierballentaal, maar in het vermogen om eigen verlangens te beteugelen en rechtvaardigheid boven eigenbelang te plaatsen.

Tegelijkertijd is  ramadan een maand van verbondenheid. Waar politieke leiders muren bouwen en wetten maken die de zwaksten treffen, nodigt deze maand uit tot vrijgevigheid. Het delen van een maaltijd, de iftars die mensen van verschillende achtergronden samenbrengen, herinnert eraan dat solidariteit geen politieke keuze zou moeten zijn, maar een morele plicht. Ware verandering komt van binnenuit, door dialoog en wederzijds begrip. Misschien is dat precies wat Europa nu nodig heeft: minder verdeeldheid en meer ontmoeting.

Protest bij herdenking Februaristaking: ‘Eerst de VOC, toen de NSB, nu de PVV’

0

Demonstranten gebruiken de herdenking van de Februaristaking bij de Dokwerker om te protesteren tegen het ‘fascisme van de PVV’. Niet iedereen vindt dat gepast, meldt De Telegraaf.

Gisteren was het precies 84 jaar geleden dat arbeiders in Amsterdam het werk neerlegden uit protest tegen de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was een van de grootste publieke daden van verzet tegen de anti-Joodse maatregelen van het naziregime in bezet Europa.

Ieder jaar wordt in Amsterdam de staking herdacht. Sprekers Jaïr Stranders en Sheila Sitalsing trekken parallellen met de opkomst van autoritaire heersers, zoals Trump. ‘De leider van de vrije wereld steekt zijn middelvinger op naar die vrije wereld en maakt de weg vrij voor autocraten en techmiljardairs’, aldus Sitalsing, die het belang van herdenken, maar ook van ‘verzet’, onderstreepte.

Uit de socialistische hoek, waar de Februaristaking destijds ook vandaan kwam, werd na de toespraken meteen de daad bij het woord gevoegd. Een groot spandoek werd uitgerold met de tekst: ’Eerst de VOC, toen de NSB, en nu de PVV. Mokum tegen fascisme.’

Simone Weil verloor haar geloof in maatschappelijke vooruitgang

0

De gelijkenissen tussen de jaren dertig, de tijd van Simone Weil, en nu worden steeds duidelijker. Frits de Lange schreef een nieuw boek over de Franse filosoof. ‘Ze was messcherp in haar analyses van macht.’

Frits de Lange noemt de belangstelling die er is voor het leven en denken van Simone Weil opvallend. Hij publiceerde afgelopen maand het boek In alles tot het uiterste over de Franse filosoof, die slechts vierendertig jaar werd.

Jaren geleden schreef de emeritus hoogleraar ethiek ook al een boek over ‘de sterke, onafhankelijke vrouw die scherp nadacht over de tijd waarin ze leefde’, maar dat sloeg veel minder aan.

Volgens De Lange is haar actualiteit nu veel duidelijker, omdat onze samenleving steeds meer begint te lijken op die van de jaren dertig – de tijd waarin Weil volwassen werd en het nationaalsocialisme opkwam. ‘Veel mensen zien parallellen tussen toen en nu: de opmars van autoritaire leiders zoals Trump en Wilders roept vergelijkingen op met de dreiging die Weil meemaakte.’

In wat voor tijd leefde ze?

‘Simone Weil werd in 1909 geboren in Parijs en stierf in 1943 in Londen, in ballingschap. Als Joodse vrouw moest ze tijdens de oorlog vluchten uit Parijs, samen met haar ouders en broer. Via Marseille en New York kwam ze uiteindelijk in Londen terecht, waar ze bureauwerk verrichtte voor het Franse verzet onder generaal De Gaulle. Daar schreef ze over de wederopbouw van Frankrijk na de oorlog. Maar Weil zorgde erg slecht voor zichzelf: ze at nauwelijks en ontwikkelde tuberculose, waaraan ze uiteindelijk overleed.’

‘Ze zag macht als een natuurwet die lijkt op zwaartekracht’

Simone Weil is bekend om haar scherpe politieke analyses, vertelt De Lange. ‘Ze had een sterk rechtvaardigheidsgevoel en zette zich in voor de arbeidersklasse, ondanks haar eigen gegoede afkomst – haar vader was arts en ze had gestudeerd aan een elite-universiteit in Frankrijk.

‘Al in 1932 verbleef ze zes weken in Berlijn om het nationaalsocialisme van dichtbij te bestuderen. Daar raakte ze teleurgesteld in de socialistische en communistische partij, die niet opgewassen zijn tegen Hitler. Vanaf dat moment verloor ze haar geloof in maatschappelijke vooruitgang.’

Simone Weil

Weil was messcherp in haar analyses van macht, zegt De Lange. ‘Ze zag macht als een natuurwet die lijkt op zwaartekracht: als macht niet wordt tegengewerkt, leidt dat onvermijdelijk tot de verplettering van zwakken. Haar bijna cynische conclusie was dat iedereen die macht heeft, die ook zal gebruiken om nog méér macht te krijgen. Daarom vond ze het essentieel om tegenmacht te organiseren.’

Hoe ziet die tegenmacht eruit?

‘Volgens Weil hoeft tegenmacht niet altijd met geweld te worden geboden. Een samenleving kan bijvoorbeeld massaal weigeren mee te gaan in een onderdrukkend systeem. Ze gebruikt het beeld van de hefboom, als je die maar slim genoeg plaatst kan het machtsoverwicht opgeheven worden’, vertelt De Lange.

‘Ze had aanvankelijk gehoopt dat de arbeidersbeweging – geïnspireerd door Karl Marx – die tegenmacht zou vormen. Maar in de jaren dertig zag ze hoe de communistische beweging zich onder invloed van Moskou aan Stalin onderwierp en weigerde samen te werken met de sociaaldemocraten tegen Hitler. Dat was voor haar een keerpunt: we redden het niet.

‘In 1936 sloot ze zich, net als heel links Europa, aan bij de strijd tegen Franco in de Spaanse Burgeroorlog. Aan haar rol als vrijwilliger kwam abrupt een einde toen ze per ongeluk in een pan met hete olie stapte en gewond raakte.’

Religieuze ervaringen

In de jaren 1936 en 1937 had Weil een aantal religieuze ervaringen, zegt De Lange. ‘Ze zag een nieuwe vorm van tegenkracht, iets wat zij het licht noemde – een kracht die in staat is om de zwaartekracht van macht te weerstaan. Ze gebruikte het beeld van een plant die naar het licht groeit en vond dat mensen zich op dezelfde manier moesten openstellen.’

‘Ook als je de wereld niet kunt veranderen moet je haar toch liefdevol aanvaarden’

‘Wat die religieuze ervaringen precies inhielden, heeft ze nooit volledig onthuld. Maar ze beïnvloedden haar diep en brachten haar dichter bij de mystiek. Na haar dood werd haar dagboek uitgegeven als Wachten op God, wat haar postuum beroemd maakte. Ze zag een voortdurende strijd tussen goedheid en de verpletterende kracht van macht. Die tegenstelling loste zich nooit volledig op in haar denken.’

Uiteindelijk vervangt Weil haar activisme voor aanvaarding, zegt Frits de Lange. ‘Ook als je de wereld niet kunt veranderen moet je haar toch liefdevol aanvaarden zoals ze is, was haar gedachte.’

Diepe menslievendheid

In zijn boek vergelijkt De Lange Weil met Etty Hillesum, de Joodse schrijfster die eveneens een spirituele ontwikkeling doormaakte en een diep empathisch vermogen had. Beiden stierven in de oorlog, terwijl ze hun dood hadden kunnen voorkomen. Hillesum weigerde onder te duiken, omdat ze het lot van haar volk wilde delen. Weil hongerde zichzelf uit, een patroon dat ze al in haar jeugd had ontwikkeld. ‘Ze at niet meer dan een werkloze arbeider kon betalen en weigerde in Londen meer te eten dan een Londenaar met zijn voedselbonnen kon krijgen’, zegt De Lange.

Die combinatie van grootsheid, diepe menslievendheid en zelfdestructie was fascinerend en tragisch tegelijk. Ook Simone de Beauvoir, haar tijdgenoot in Parijs, was onder de indruk van Weil. Ze vond haar een beetje een rare vrouw, maar ‘met een hart dat klopte door het hele universum.’

Een bekende anekdote illustreert dit, zegt De Lange. ‘Terwijl De Beauvoir op een zonnige lentedag door de Jardin du Luxembourg wandelde, stormde Weil op haar af, volledig ontzet: ‘Weet je wel dat er in Shanghai op arbeiders wordt geschoten?’ Ze leefde zonder filters en liet de hele wereld en het lijden van anderen bij zich binnenkomen. Uiteindelijk bezweek ze eraan.´

Frits de Lange, In alles tot het uiterste. Het leven en denken van Simone Weil, Ten Have, 192 blz., €22,99

Witte Huis bepaalt voortaan zelf welke journalisten welkom zijn

0

Het Witte Huis bepaalt voortaan zelf welke journalisten worden uitgenodigd in bijvoorbeeld de Oval Office, de presidentskamer. Dat meldt Villamedia.

Sinds 1914 was de selectie van nieuwsorganisaties in handen van een onafhankelijke vereniging, de White House Correspondents’ Association (WHCA).

Het team van Trump is daar niet tevreden over. De vereniging zou ‘dicteren’ welke journalisten vragen mogen stellen aan de president. ‘Dat is niet meer zo’, zegt woordvoerder Karoline Leavitt, die meldt dat de regering nu zelf ‘bepaalt’ door wie zij bevraagd mag worden.

De WHCA ziet dat juist als een aantasting van de onafhankelijke persvoorziening en persvrijheid. ‘In een vrij land mogen leiders niet hun eigen perskorps kiezen’, liet de vereniging weten. The New York Times noemt het besluit ‘een poging om de toegang van het publiek tot onafhankelijke, betrouwbare informatie over de machtigste persoon in Amerika te ondermijnen.’

Trump heeft al lange tijd een moeizame relatie met kritische nieuwsmedia, die hij afschildert als ‘nepnieuws’. Eerder deze maand werd ook de toegang van Associated Press (AP) tot het Witte Huis geweigerd, omdat het persbureau weigert mee te gaan in de naamsverandering van de Golf van Mexico naar de Golf van Amerika.

Trump deelt AI-video over ’toekomst van Gaza’

0

Hoe zou Gaza eruitzien als Trump het overnam? Een AI-filmpje, gedeeld door de  Amerikaanse president, laat het allemaal zien.

Met het futuristische deuntje ‘Donald is coming to set you free’ op de achtergrond lopen Gazaanse kinderen van de huidige ruïnes naar de ‘Riviera van het Midden-Oosten’, zoals Trump dat enkele weken geleden nog noemde. Het filmpje is de AI-visualisatie daarvan.

‘No more tunnels, no more fear’, klinkt het, terwijl Elon Musk een broodje eet en bebaarde buikdansers de stranden van Gaza opvrolijken. ‘Trump Gaza is finally here.’

Sinds het deportatieplan voor het eerst werd geopperd, protesteren Palestijnen en de regio tegen Trumps idee van overname, dat wordt gelijkgesteld aan etnische zuivering.