21.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 96

BlueSky: blauwe hoop in bange dagen

0

De afgelopen weken zijn veel mensen overgestapt naar BlueSky, dat zichzelf profileert als een vriendelijk alternatief voor X. De reden? Veel gebruikers voelen zich niet langer thuis op X, waar trollen andersdenkenden lastigvallen en extreme meningen domineren.

Een belangrijk moment was 6 november, de dag waarop bekend werd dat Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen had gewonnen. Trump was in 2021 van Twitter afgegooid, de voorloper van X, maar toen Elon Musk in 2022 het bedrijf opkocht mocht de omstreden politicus weer terugkeren op het platform. Musk hief de ban ook op voor veel andere controversiële twittergebruikers, waaronder coronawappies en QAnon-complotdenkers. De sfeer werd daarna een stuk grimmiger op Twitter, dat Musk herdoopte in X. Mensen met een onwelgevallige mening kregen tientallen, honderden, soms wel duizenden X-gebruikers over zich heen, die gingen schelden en intimideren. Vorig jaar was BlueSky opgericht als een alternatief voor X, maar dankzij de overwinning van Trump heeft dit nieuwe platform pas echt de wind in de zeilen.

‘Omdat BlueSky niet aan algoritmes doet, is er ook meer ruimte voor genuanceerde draadjes’

Oost-Europadeskundige Hidde Bouwmeester is ruim een jaar actief op BlueSky. ‘Ik was vorig jaar al actief op het platform, na hiervoor te zijn uitgenodigd door een X-vriend. Aanvankelijk kopieerde ik mijn berichten van X en plaatste ze vervolgens op BlueSky, om zo meer lezers te krijgen voor mijn stukken. Veel leverde dat niet op, begin november had ik nog geen 500 volgers.’ Maar vanaf 6 november ging het heel snel. ‘Er was vroeger nauwelijks engagement op BlueSky, nu opeens zag ik allemaal gesprekken ontstaan. Er was wat aan de hand. En in korte tijd kreeg ik er veel meer volgers bij: nu heb ik er meer dan 8700. Vroeger postte ik eerst op X en daarna op BlueSky, maar nu is het net andersom. En het mooie is: omdat BlueSky niet aan algoritmes doet, is er ook meer ruimte voor genuanceerde draadjes. Op X zag je zulke draadjes nooit in je tijdlijn, want zulke verhalen roepen te weinig emotie op, zouden te saai zijn. Maar BlueSky doet deze inhoudelijke draadjes wel recht.’

 

Opiniemakers en journalisten

Volgens social media-expert Joey Scheufler schuilt er in BlueSky ook een gevaar, zo vertelde hij aan EenVandaag: ‘Je wordt eigenlijk alleen maar bevestigd in je eigen mening. Dus ja, wat heb je daar dan nog eigenlijk aan? Behalve dat je daar lekker veel hartjes, likes en reacties op krijgt.’ Dreigt BlueSky hierdoor te veranderen in een linkse echoput? Bouwmeester denkt van niet. ‘De Nederlandse journalisten en opiniemakers die het nu heel goed doen op BlueSky zijn Chris Klomp, Chris Aalberts en Wouters Louwerens. Zij zijn vooral heel inhoudelijk. Daarnaast zijn er ook centrumrechtse gebruikers actief, zoals het Rotterdamse VVD-raadslid Erik Verweij, CDA-Kamerlid Derk Boswijk, VVD-Europarlementariër Bart Groothuis en EW Magazine-columnist Mark Thiessen. BlueSky beloont extreme meningen niet, ook niet rage bait (een bericht dat veel woedende reacties oproept, red.) van de linkerkant. Je ziet dat X-gebruikers met zulke meningen veel minder volgers hebben op BlueSky.’

Gebruikers blokkeren

Het nieuwe platform geeft gebruikers veel tools om andere gebruikers te blocken. ‘Zo is de Russische staatszender Russia Today zonder een bericht te hebben geplaatst al geblockt op BlueSky, omdat het een propandazender van Poetin is’, vertelt Bouwmeester. ‘Ook werden de omstreden influencer Andrew Tate en de ultrarechtse Britse politicus Nigel Farage al vrij snel geblockt door het platform, vanwege de trolberichten die ze schreven. Dit is denk ik wel terecht. Toch ligt het gevaar van misbruik op de loer, dat mensen preventief geblockt worden vanwege hun rechtse reputatie of wanneer ze op een nette manier een onwelgevallige mening ventileren. Ik zou het bijvoorbeeld een slechte zaak vinden als GeenStijl, puur en alleen omdat het een uitgesproken rechts online medium is, meteen zal worden gecanceld op BlueSky. Niettemin geloof ik dat dit zich uiteindelijk wel recht zal trekken. BlueSky is een korte tijd enorm gegroeid. Ze hebben meer moderators nodig, om een eerlijk moderatiebeleid te voeren. Op dit moment hebben ze een capaciteitsprobleem en wordt het moderatiebeleid door de community gevoerd.’

‘We moeten oppassen voor verzuiling’

Bouwmeester blijft op beide platformen, BlueSky en X, actief, zegt hij. ‘We moeten oppassen voor verzuiling. Dat alle rechtse mensen op X zitten, en alle linkse mensen op BlueSky. Maar ik zie dit niet zo snel gebeuren. Wel zie je dat politici van PVV, Forum voor Democratie en JA21 BlueSky links laten liggen. Maar dat is logisch. Zij zien BlueSky als een extreemlinks platform, en zien ook mij als extreemlinks.’

De naam BlueSky verwijst mogelijk naar BlueSkies, het bekende jazz-nummer Blue Skies van Irving Berlin uit 1926. Het is een van de liedjes die de ‘bluebird of happiness’ gebruikt als een symbool van vrolijkheid. ‘Bluebirds singing a song/Nothing but bluebirds all day long.’ Het symbool van BlueSky is echter geen blauw vogeltje, zoals Twitter vroeger, maar een vrolijke vlinder. Sciencefiction-liefhebbers kennen het lied Blue Skies wellicht van de film Star Trek Nemesis, waar Data (Brent Spiner) Berlins lied zingt op de bruiloft van William T. Riker en Deanna Troi.

Turken woedend op klimaatactivist Greta Thunberg na bezoek aan Koerden

0

Een bezoek van klimaatactivist Greta Thunberg aan Koerden in Turkije heeft nationalistische Turken woedend gemaakt. Op regeringsgezinde websites, zoals Yeni Safak, wordt ze uitgemaakt voor ‘terrorist’.

De jonge klimaatactivist deelde een lang bericht over ‘Noord-Koerdistan’ en beschuldigt daarin Turkije van ‘historische massamoorden’ op Koerden. Ze pleit bovendien voor autonomie voor de eeuwenlang onderdrukte bevolkingsgroep, die verspreid leeft in Irak, Turkije, Syrië en Iran.

In haar bericht benadrukt Thunberg hoe staten, vooral Turkije, het landschap inzetten tegen de Koerden, bijvoorbeeld door ontbossing en mijnbouw. ‘Dit leidt tot de vernietiging van lokale gemeenschappen, zoals bij gedwongen uitzettingen’, legt ze uit.
‘Voor echte solidariteit in Turkije zijn autonomie en zelfbestuur van Koerdische regio’s essentieel. Niemand is vrij totdat iedereen vrij is. Lang leve Koerdistan!’

Dit is genoeg om nationalistische Turken boos te maken. De krant Yeni Şafak, die dicht bij de Turkse regering staat, klaagt dat Thunberg niets zegt over de ‘terroristische activiteiten van de PKK’.

Syrische rebellen vallen Aleppo weer aan

0

In Noord-Syrië laait het conflict tussen de rebellen en het Syrische regeringsleger (en bondgenoten, waaronder pro-Iraanse milities) weer op. Jihadistische groeperingen van Hayat Tahrir al-Sham zouden enkele dorpen in de omgeving van Aleppo hebben ingenomen, zo meldt de Turks-islamistische krant Yeni Safak.

Op sociale media verschijnen steeds meer beelden van gewapende mannen die met pantservoertuigen (overgenomen uit wapendepots van het Syrische leger) dorpen in de omgeving van Aleppo binnentrekken. Ook worden gruwelijke beelden van vermoedelijk doodgeschoten Syrische soldaten euforisch gedeeld.

Volgens nieuwszender Al Jazeera zouden er meer dan 100 doden (aan de kant van het regime en de rebellen) zijn gevallen. Ook zijn er burgerdoden, waaronder kinderen, meldt Al Jazeera.

Aleppo kwam in de Syrische burgeroorlog in 2016 weer volledig in handen van het Assad-regime en bondgenoten na een vernietigend beleg. Toch bleven in de directe regio Syrische rebellen en jihadisten onder Turkse bescherming aanwezig, zoals in Idlib.

De jihadisten zouden nu enkele strategische locaties hebben ingenomen. De kans is groot dat er weer een groot tegenoffensief vanuit het regime en bondgenoten (Iran, Hezbollah en Rusland) komt.

Dave Ensberg: ‘We moeten ons onderwijs dekoloniseren’

0

Amsterdam-Zuidoost is een multiculturele samenleving waar 78 procent van de inwoners een migratieachtergrond heeft. Het onderwijs van de basisscholen is hier niet genoeg op aangepast, vindt Dave Ensberg-Kleijkers. Hij wil dat onderwijs ‘dekoloniseren’.

Dat ziet Ensberg als zijn missie als voorzitter van het College van Bestuur van Scholenkoepel Zonova. En hij wil daarover best geïnterviewd worden, al heeft hij een overvolle agenda.

Bij aankomst lijkt het personeel van Zonova geen last te hebben van opstartproblemen na het weekend. Bureaus zitten vol en de deurbel luidt continu door gasten die hier voor afspraken komen. De receptie lijkt daarom een beetje op een wachtkamer van de dokter, inclusief tijdschriften en boeken die men kan lezen, maar wel gastvrijer. Medewerkers bieden gasten koffie aan en nog voordat het kopje leeg is, wordt het alweer bijgevuld.

Op de bank liggen kleurrijke, met de hand geborduurde, Ghanese kussentjes en in de hoek staat het boek 151 Boeken van Pim Lammers en Hedy Tjin, rechtop te pronken. De hoofdpersoon, een meisje dat Rosa heet, herkent zich in niet de personages uit de boeken in haar boekenkast. Dat boek, over een gekleurd kind dat zichzelf wil herkennen en gezien wil worden, sluit goed aan bij wat voor organisatie stichting Zonova wil zijn. Ensberg-Kleijkers trad in maart aan als bestuursvoorzitter. Hij heeft de ambitie om het onderwijs inclusiever te maken.

Sinds Ensberg-Kleijkers op 21-jarige leeftijd als jonge bestuurskundige de arbeidsmarkt betrad, staat zijn carrière in dienst van diversiteit en inclusie. Hij werkte onder andere als strategisch adviseur van de gemeente Amsterdam en had later functies binnen besturen van verschillende scholengemeenschappen in het zuiden des lands. Begin dit jaar was hij nog directeur-bestuurder van Jantje Beton, een stichting die zich inzet om kinderen in het Koninkrijk der Nederlanden dagelijks te laten buitenspelen.

‘Ik zat daar enorm op mijn plek en wilde eigenlijk alleen van baan ruilen voor een bestuursfunctie bij een scholengemeenschap in Amsterdam-Zuidoost. Voordat de vacature voor mijn huidige functie online kwam, contacteerde ik daarom al de toenmalig waarnemend bestuurder. Ik wil namelijk het liefst kinderen helpen die dat het meest nodig hebben. In Nederland kom je dan snel in Amsterdam-Zuidoost terecht, waar relatief veel kinderen leven in gezinnen die te maken hebben met armoede en andere problemen.’

‘Het gaat op school nauwelijks over Afrikaanse geschiedenis, terwijl de kinderen in deze buurt vaak roots hebben in Afrika’

Hij schreef uiteindelijk een sollicitatiebrief naar Zonova waarin hij onder andere benoemde dat hij verbinding wilde leggen met de Afro-Caribische gemeenschap en ouders, zodat zij zichzelf herkennen en zich thuis voelen bij Zonova. Blijkbaar kon de organisatie zich vinden in zijn visie en plannen en zo ging hij dit voorjaar van start als voorzitter van het College van Bestuur.

Is het onderwijs gekoloniseerd?

‘Het onderwijs van onze scholen is niet aangepast aan de zeer multiculturele samenleving van Amsterdam-Zuidoost waar 78 procent van de mensen een migratieachtergrond heeft. Integendeel: het is vrij westers georiënteerd en vergelijkbaar georganiseerd als scholen in Baarn of in Noordoost-Groningen. Dat kun je een vorm van kolonisatie noemen.

Dit zien we aan onze omgangsvormen met de ouders en in representatie, maar ook aan de lesstof die zich vooral concentreert op het Europese continent. Het gaat nauwelijks over bijvoorbeeld de Afrikaanse geschiedenis, terwijl de kinderen in deze buurt vaak roots hebben in Afrika. Desondanks leren we hen nog steeds het meest over de boeren en horigen hier in Europa. Wat interessant is, begrijp mij niet verkeerd, maar dit mag ook wel naast iets anders worden geplaatst. Het is daarbij ook belangrijk dat er aandacht is voor hoe kort het nog maar geleden is, dat slavernij en Nederlands kolonialisme de realiteit waren, zodat kinderen begrijpen hoe dit nu nog steeds doorspeelt in structuren in de maatschappij waarin ze zelf leven. We dienen kinderen in Zuidoost op te voeden tot wereldburgers.

Beeld: Zonova

Ons geschiedenisonderwijs wordt momenteel door uitgeverijen ingevuld en verrijkt zich langzaam, mede doordat de canon diverser is. Maar is dit al genoeg inclusief? Kan iedereen zich herkennen in het lesmateriaal dat wij gebruiken? Of zitten er stiekem racistische en seksistische stereotyperingen in de boeken die wij op onze scholen gebruiken? Dat laten we nu onderzoeken door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Het is wachten op de resultaten.’

Je zegt dat kolonisatie te zien is in ‘de omgangsvormen en in representatie’. Wat bedoel je daarmee?

‘We passen onbewust nog vaak de filosofie toe van ‘zo doen we dat nu eenmaal in Nederland’. We nodigen bijvoorbeeld ouders heel traditioneel om zeven uur ’s avonds uit voor een ouderavond. Terwijl gemiddeld een kwart van de gezinnen in Zuidoost in armoede leeft. Ouders hebben vaak twee of drie banen om rond te komen en krijgen het dan niet voor elkaar om ‘s avonds op die tijden aanwezig te zijn. Bovendien groeit 45 procent van de kinderen op in een eenoudergezin. Hoe krijg je de opvang dan geregeld voor je kind?

Je kunt het ook verder doortrekken. Wij vragen vrijwel altijd ouders om naar school te komen. Dus: u moet naar mij komen. Dat kan voor mensen die uit gekoloniseerde gebieden komen, hoe onbedoeld ook, overkomen als een superioriteitsgedachte. Het gaat daarom niet alleen over de inhoud, maar ook hoe je met elkaar communiceert en wat je van elkaar verwacht. Ik merk dat onze scholen relatief vaak als witte bastions in een zwarte omgeving worden gezien.

‘Wordt mijn kind wel genoeg op waarde geschat door de leerkrachten?’

Ouders kunnen zich door witte schooldirecteuren, die autoriteit uitstralen alleen al omdat ze baas van een school zijn, vaak extra snel aangevallen of gekleineerd voelen. Die signalen ontvang ik regelmatig. Dat is de beleving van ouders. Daar moeten we onze collega’s van bewust maken. We vertegenwoordigen met z’n allen een instituut in een gebied waar veel wantrouwen heerst tegen instituten. Bijvoorbeeld: 12 procent van de ouders met kinderen in Amsterdam-Zuidoost is slachtoffer van het toeslagenschandaal. Zulke gebeurtenissen hebben impact en maken mensen hier extra sceptisch.

Daarnaast worden kinderen in Zuidoost veel minder vaak naar havo/vwo verwezen dan kinderen uit andere wijken in Amsterdam, terwijl deze kinderen over dezelfde intellectuele capaciteiten beschikken. Dat zorgt voor extra wantrouwen bij ouders. Wordt mijn kind wel genoeg op waarde geschat door de leerkrachten? Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie daarvan op de hoogte is en dat we met elkaar de verbinding blijven zoeken met de ouders.’

Hoe probeer je deze verbinding met de ouders te versterken?

‘Representatie helpt hierbij. Hoewel de meeste schooldirecteuren in onze organisatie wit zijn, is de werkvloer veel diverser, ook al verschilt dit wel per school. Op vrijdagmiddag heb ik een inloopspreekuur voor ouders bij mij op kantoor. Zij zijn welkom om hun verhaal te doen. Daar wordt goed gebruik van gemaakt en zo leer ik meer over hun ervaringen en gevoelens. Als ouders bijvoorbeeld met mij hun bedenkingen delen over een collega die hen op onprettige, autoritaire manier heeft benaderd, neem ik contact op met deze collega en bespreken we hoe we de verbinding weer kunnen opzoeken. Zodat dit niet blijft doorsudderen. We proberen daarnaast ook ouders tegemoet te komen door ontmoetingen te organiseren op neutraal terrein, zoals in een buurthuis. Hier hebben we nog wel wat te verbeteren.

Beeld: Zonova

Amsterdam-Zuidoost is bijvoorbeeld een van de meest religieuze gebieden van Nederland en heeft per vierkante meter de meeste kerken van het hele land. We hebben hier meer kerken dan kroegen en 70 procent van de Amsterdamse christenen woont in Zuidoost. Veel kinderen groeien in de weekenden op met de kerk, de hindoeïstische tempel of de moskee. Moeilijke gesprekken met ouders willen we dan ook vaker op dit soort plekken voeren, om hen op hun gemak te stellen en genuanceerde gesprekken te kunnen voeren over lastige onderwerpen.’

‘Ik zie kindjes uit Rusland en Oekraïne samen buitenspelen en Palestijnse en Israëlische kinderen met elkaar bevriend raken’

Onlangs schreef Dave Ensberg een bestuurlijke reactie op een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam over achterstelling en discriminatie in het Amsterdamse onderwijs. Daarin schrijft hij dat Zonova het bestaan van achterstelling, discriminatie en racisme op jullie basisscholen erkent en herkent. Hij benoemt in die reactie net als in dit interview veel problemen en uitdagingen in zowel de wijk als het onderwijs waarvoor hij verantwoordelijk is.

Lukt het je om positief te blijven?

‘Ik ben een optimistisch mens en ik zie dat er veel verbetert. Als je kijkt naar hoe we nu met Piet en Sint omgaan, in vergelijking met tien jaar geleden. Vanavond kan ik met mijn vijfjarige dochter eindelijk naar het Sinterklaasjournaal kijken zonder het racistische stereotype te zien dat we van vroeger kennen. Anderzijds leven we in tijden van desinformatie en zie ik grote maatschappelijke en politieke problemen. Er is veel uitsluiting in de gehele maatschappij en we hebben te maken racisme, islamofobie en antisemitisme, waar helaas niet altijd evenredig aandacht voor is. Als je daar iets aan wil veranderen, denk ik dat je bij de jeugd moet beginnen en daarom is onderwijs zo belangrijk. We willen bij Zonova alle kinderen begeleiden om een wereldburger te worden en ik hoop dat kinderen die wij onderwijzen uiteindelijk hun omgeving op uitsluitende taal zullen aanspreken.

We hebben ook een nieuwkomersschool binnen onze stichting. Deze school is speciaal voor kinderen die net uit het buitenland naar Nederland zijn verhuisd. Ik zie daar kindjes uit Rusland en Oekraïne samen buitenspelen en Palestijnse en Israëlische kinderen met elkaar bevriend raken. Dat geeft mij moed en dan denk ik meteen: het is allemaal ook niet zo negatief als we op sociale media langs zien komen.’

Misschien kan ik doen alsof ik een Nederlander ben

0

‘Kan ik ooit volledig integreren, of is dat onmogelijk?’ vraagt Hasim Yilmaz zich af. Deze Turkse vluchteling schreef er een opiniestuk over.

Ik ben een 26-jarige islamitische vluchteling uit Turkije. Wat Wilders heeft gezegd over islamitische jongeren en het mislukken van de integratie zette me aan het denken. Kan ik ooit volledig integreren, of is dat onmogelijk? Ten eerste ben ik etnisch Turks. Ik ben niet trots op mijn etniciteit of zo, maar ik ben als Turk in een Turkse familie in Turkije geboren. Zelfs al ben ik niet trots dat ik Turks ben, is Turk zijn toch een belangrijk deel van mijn identiteit. Kan ik ooit een Nederlander worden dan? Misschien kan ik doen alsof ik een Nederlander ben. Maar helaas heb ik gewoon niet de juiste kleur. Dat zal niet lukken!

Maar is etniciteit de enige manier om te integreren? Als ik een paspoort van het Koninkrijk der Nederlanden krijg, is dat dan voldoende? Ik denk dat de meeste jongeren die Wilders bekritiseerde ook paspoorten hadden, of misschien zelfs nooit buiten Europa zijn geweest. Dus een paspoort alleen is, denk ik, niet genoeg om te bewijzen dat ik geïntegreerd ben.

Ik denk niet dat Wilders vindt dat die mensen zijn geïntegreerd

Misschien kan ik heel goed Nederlands leren, meer dan vereist door de IND. Nu ben ik bijna klaar met een cursus Nederlands op minimaal c1-niveau. Veel Nederlanders zeggen na een paar zinnen dat mijn Nederlands echt goed is. Dat klinkt als een compliment, maar zou een Nederlander dat ook tegen een andere Nederlander zeggen? Ik hoor dat mijn ’tweede en derde generatie’ vrienden ook zulke complimenten krijgen. Het zou kunnen dat heel goed Nederlands spreken een manier is om integratie te bereiken. Maar ik twijfel nog.

Misschien gaat integratie over geloof. Ik zou mijn religie niet veranderen, maar ik kan proberen alcohol te drinken. Ik kan naar feestjes gaan. Ik kan dronken worden, liedjes zingen en praten met mooie meisjes. Maar ik zie soms dronken allochtonen, en ik denk niet dat Wilders vindt dat die mensen zijn geïntegreerd.

Misschien maak ik het te moeilijk. En is gewoon een baan vinden en werken voldoende. Hoewel een vriend van mij, die werkt bij een overheidsinstelling met een hoge opleiding, vertelde dat je soms moet doen alsof je een beetje dom bent. Hij zei: ‘Je collega’s vinden het niet superleuk als een allochtoon heel hard werkt en solliciteert naar betere functies.’ Ik geloof dat een hardwerkende en succesvolle islamitische allochtoon Wilders niet gelukkig zou maken.

Ik probeer nog steeds beter te integreren. Ik doe vrijwilligerswerk bij VluchtelingenWerk, ik studeer, ik volg een cursus Nederlands, ik probeer zoveel mogelijk met mijn buren om te gaan. Ik heb kerstkaarten besteld om mijn Nederlandse kennissen te feliciteren. Maar of mijn integratie nu bijna klaar is? Daar ben ik niet zeker van. Misschien heeft Wilders gelijk. Misschien is het onmogelijk om volledig te integreren.

Wilders en Yesilgöz verontwaardigd over verplaatsen antisemitisme-demonstratie

0

De verplaatsing van een ‘manifestatie tegen antisemitisme’ in Amsterdam wordt door PVV-leider Geert Wilders en VVD’er Dilan Yesilgöz gebruikt voor provocerende berichten op sociale media, gericht aan de burgemeester van Amsterdam.

Het valt op dat de coalitiegenoten zich steeds mengen in het gemeentelijke beleid van Amsterdam en lijken te botsen met burgemeester Femke Halsema. Wilders heeft al langere tijd een conflict met haar en streeft openlijk naar haar afzetting.

‘Hoe kan het dat een demonstratie tegen antisemitisme niet veilig is?’, vraagt Dilan Yesilgöz retorisch in een tweet. ‘Is het niet omdat verwacht wordt dat andere groepen deze demonstratie gaan verstoren omdat zij deze niet willen?’. Ze concludeert dat antisemitisme daarmee ‘alweer’ wint. ‘We mogen nooit buigen’, sluit ze af, zonder te verduidelijken wie ze precies bedoelt met ‘we’.

Ook haar coalitiegenoot Wilders staat lijnrecht tegenover de burgemeester van Amsterdam. ‘Wat een ongelooflijke schande: de burgemeester van Amsterdam, die vele demonstraties vol jodenhaat toestond en faalde tijdens de schandelijke recente jodenjacht in haar stad, verbiedt nu een demonstratie tégen antisemitisme op de Dam in Amsterdam’, schrijft hij. In werkelijkheid wordt de demonstratie die gepland stond op donderdagavond niet verboden, maar verplaatst naar een ander moment.

Volgens de driehoek (burgemeester, politie en OM) is het niet verantwoord om de manifestatie donderdag, op koopavond, te houden, aangezien het in het gebied rond de Dam door de aankomende feestdagen dan extra druk is. Ook het feit dat de demonstratie in het donker plaatsvindt, is daarin meegewogen.

Het Amsterdamse Denk-raadslid Sheher Khan neemt het op voor de burgemeester. ‘De organisatie had géén veiligheidsplan!’, schrijft hij op X over CIDI en Christen voor Israël. Hij benadrukt ook dat er meerdere alternatieve locaties waren voorgesteld en deelt screenshots van de officiële reactie van de gemeente. Hij concludeert: ‘Wat doe je dan? Natuurlijk: Halsema de schuld geven.´

Onrust op Rotterdams mbo door verbod op bidden

0

Een uitgelekte interne mail van de schoolleiding, waarin een onwettig verbod op bidden tijdens pauzes werd aangekondigd, zette afgelopen week de verhoudingen op scherp bij de Zadkine-scholengroep in Rotterdam. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

Het voorgenomen verbod werd na protest van het personeel ingetrokken, maar de gemoederen zijn nog niet bedaard. In de mail, die het AD heeft ingezien, stond dat de school wilde ‘handhaven’ op ‘actieve geloofsbelijdenis’, bijvoorbeeld door directeuren instructies te geven om collega’s aan te spreken op hun gedrag.

Enkele van die richtlijnen waren:

  • ‘Stoor niet tijdens het gebed, maar wacht tot de medewerker klaar is met bidden’
  • ‘Geef aan dat het binnen Zadkine niet is toegestaan om te bidden’
  • ‘Stel geen ruimte beschikbaar’

De mail zou zijn verstuurd op 11 oktober, meldt het AD.

In de tussentijd zou een medewerker tijdens het gebed al zijn gestoord door een leidinggevende, wat leidde tot een flinke discussie en gespannen relaties op de werkvloer.

Het botert al langer niet tussen de medewerkers en leidinggevenden van de Zadkine-scholen. Medewerkers en studenten hebben herhaaldelijk, maar tevergeefs, om stilteruimtes gevraagd.

De voorzitter van het college van bestuur, Marloes de Vries, noemt het een ‘ingewikkeld debat’ dat tijd nodig heeft.

In het vraaggesprek zegt ze dat er al een ‘huiskamer’ voor iedereen is. Op de vraag of daar ook gebeden mag worden, antwoordt de voorzitter: ‘Als iemand die christelijk is daar een boterham wil eten, kan het zijn dat hij zijn handen vouwt voordat hij begint. Dat kun je in een huiskamer doen, natuurlijk.’

Op de vraag of een moslim daar ook mag bidden op een gebedskleedje, luidt haar antwoord ontkennend. ‘Op dit moment is dat niet wenselijk. We willen op dit moment een neutrale plek zijn, voor alles en iedereen.’

Het AD vraagt of dat niet discriminerend is. De Vries legt dan de islam uit: ‘Het is niet zo dat moslims absoluut niet zouden kunnen bidden. In het islamitische geloof zijn er verschillende manieren om dat te doen. Dat is niet alleen met het gebedskleed uitrollen en zo. Het kan ook op de manier van het christelijke geloof, alleen dan met een ander handgebaar. Daar verdiepen we ons echt wel in.’

Hittegolf in Marokko: in Rabat werd het 34 graden

0

Sinds afgelopen weekend kampen het midden en zuiden van Marokko met een hittegolf. Houcine Youabed van het Directoraat-generaal Meteorologie (DGM) spreekt tegenover de Franstalige nieuwssite H24Info over ‘een opmerkelijke temperatuurstijging’.

In Marokkaanse steden werden hoge temperaturen gemeten. Die overschreden de seizoensgemiddelden met afwijkingen van 5 tot 12 graden Celsius. Vooral in de Souss-regio, de zuidelijke provincies en in de Atlantische vlakten was het heet.

Youabed: ‘In Rabat bereikte de temperatuur bijvoorbeeld 34 graden Celsius, terwijl het seizoensgemiddelde 20 graden Celsius bedraagt. In Mohammedia werd een temperatuur van 33,4 graden Celsius gemeten, een nieuw record voor de maand november, waarmee het vorige record van 30,5 graden Celsius, gemeten op 15 november 2020 , werd overtroffen.’

Marokko lijdt onder de gevolgen van klimaatverandering. Afgelopen zomer kampte het Noord-Afrikaanse koninkrijk met een ernstige hittegolf. Eind juli vielen er in de stad Beni Mellal in het midden van het land in 24 uur tenminste 21 doden als gevolg van de extreme hitte. De temperatuur liep op tot 48 graden Celsius.

Hoogleraar: ‘Geen verschil in criminaliteit bij meewegen van sociaaleconomische positie’

0

De Leidse migratieprofessor Leo Lucassen bestrijdt het VVD-narratief dat jongeren met een migratieachtergrond vaker crimineel zijn.

‘Aangezien het verschil tussen jongeren met en zonder migratieachtergrond als het gaat om criminaliteit vrijwel verdwijnt wanneer je rekening houdt met hun sociaaleconomische positie, is het enige wat benoemd moet worden, sociale ongelijkheid (en etnisch profileren)’, schrijft de hoogleraar op X.

Lucassen ontkent overigens niet dat jongeren uit bepaalde etnische groepen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitsstatistieken, maar hij ontkent dat dit iets te maken heeft met etniciteit of cultuur. De sociaaleconomische factor weegt volgens hem veel zwaarder.

Lucassen verwijst naar een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit 2020, waarin vijf verklaringen worden genoemd die kunnen leiden tot crimineel gedrag van jongeren: 1) gezins- en ouderlijke structuur, 2) crimineel verleden van de ouders, 3) sociaaleconomische positie, 4) individuele verschillen en 5) buurtkenmerken. De sociaaleconomische verklaring is volgens Lucassen het belangrijkste.

In het CBS-artikel wordt ook het ‘gevoel er niet bij te horen’ genoemd als mogelijke factor. Dit gevoel kunnen mensen krijgen als ze (stage-)discriminatie ervaren of in de media een bepaald etiket opgepakt krijgen. ‘Mogelijk speelt dit een rol en werkt dit deviant gedrag (dat afwijkt van de geldende culturele normen, red.) in de hand, maar met de beschikbare gegevens kan niet worden uitgesloten noch worden bevestigd dat deze mechanismen bijdragen tot de gemeten verschillen tussen groepen.’

Leo Lucassen is een belangrijke stem in het publieke debat. Vanwege zijn progressieve standpunten krijgt hij veel kritiek over zich heen. Zo beschuldigt de rechtse opiniewebsite Wynia’s Week de hoogleraar van het knoeien met cijfers.

Hoe kijk jij terug op de Maccabi-rellen en de nasleep ervan?

0
Op 7 november waren er gewelddadigheden in Amsterdam tussen Maccabi-supporters en Amsterdammers. Politici reageerden fel op de Marokkaanse en islamitische achtergrond van relschoppers en spraken over een integratiecrisis en het mogelijke intrekken van de Nederlandse nationaliteit. Hoe kijkt ons panel hierop terug?

 

Mostafa Hilali, militair

‘Ik merk dat ik een hele gekke mix voel van verdriet en boosheid tegelijk voel. Verdriet voor al die goedbedoelde, nette, keurige jongens en meisjes van biculturele afkomst, die hier derde, vierde generatie zijn, en nog steeds te horen krijgen dat zij extra moeten oppassen dan een Jan en Klaasie die ook wel van een relletje houden in de provincie of tijdens voetbalwedstrijden. Jan en Klaasie hoeven namelijk nooit bang te zijn om hun nationaliteit kwijt te raken. Mijn boosheid zit hem vooral in wanneer deze dubbele maat ooit gaat stoppen? Wanneer gaan politici nou eens zeggen, dit zijn niet ‘hun’ jongeren die zich misdragen, maar ‘onze’ jongeren die zich misdragen?

‘Wanneer gaat deze dubbele maat ooit stoppen?’

De rellen zijn onacceptabel. Maar het is nog veel meer onacceptabel dat er nu juridisch echt wordt onderzocht om paspoorten af te pakken. Dit maakt veel los in de onze gemeenschappen, en wat mij betreft is het tijd om als een CIDI echt een belangenbehartiger te hebben voor onze gemeenschappen. Laten we als islamitische gemeenschap echt verenigen met zoveel mensen en denkkracht, zodat we niet steeds een speelbal worden van politici, maar een echte speler zijn in Nederland. Laat ze maar bij ons aankloppen voor advies en beleid en niet alleen maar slijmen tijdens verkiezingen voor stemmen.’

Dimple Sokartara, communicatieadviseur

‘Toen ik zag en hoorde wat er die avond allemaal in Amsterdam gebeurde, raakte ik geagiteerd, vooral vanwege feiten zoals dat deze hooligans (met hun achtergrond als soldaten in het Israëlische leger) in Nederland mochten zijn voor een voetbalwedstrijd, dat er zoveel politie en ME’ers werden ingezet om dit te faciliteren, dat het werd toegelaten om de Palestijnse vlag van een huis te halen en verbranden. Om dan nog te zeggen dat er sprake is van antisemitisme en zelfs een pogrom, maakt me erg van streek.

‘Ook moest ik echt even sociale mediaplatforms vermijden’

‘Zo zie je maar weer hoe het narratief door grote media en politici geschetst kan worden en welke effecten dat kan hebben op polarisatie. Kort daarna was ik in het buitenland, en elke keer als ik iemand sprak over de situatie in Nederland, kon ik me eigenlijk niet goed uitdrukken. Schaamte en boosheid overheersten. Ook moest ik echt even sociale mediaplatforms vermijden, omdat ik merkte dat ik het niet meer aankon.’

Ruben Arnhem, docent

‘De rellen in Amsterdam, hebben mij doen beseffen dat de veiligheid in ons land, niet gewaarborgd kan worden. We hebben kunnen zien dat Halsema haar geliefde kansparels niet in bedwang kan houden.

Tijdens een Kristallnacht 2.0 konden enkele barbaren probleemloos losgaan op Joodse Amsterdammers en Israëliërs die in ons land te gast waren. Gaan wij zo met gasten om in Nederland? Wie zijn de volgende slachtoffers? Christenen, homoseksuelen, mensen met autisme? Hoe kan ik in het buitenland nog vol trots zeggen, dat ik uit het vrije en tolerante Nederland kom?

‘Het innemen van de Nederlandse identiteit is een uitstekende maatregel’

Hopelijk zullen de uitgedeelde straffen een waarschuwing voor anderen zijn. Het innemen van de Nederlandse identiteit is daar een uitstekende maatregel voor. Als het blijkbaar te moeilijk is om je fatsoenlijk te gedragen en je geen respect hebt voor de normen en waarden van het land, dan wens ik zo’n iemand veel succes in een ander land, waar zij zich wel thuis voelen.’

Ahmed Abdillahi, postbezorger

‘Het is niet zo dat de eerste voetbalrellen waren in Nederland. Het gebeurt vaker, waait over en dan gaat men weer tot de orde van de dag. Nu werd het enorm opgeblazen in de media, alsof het een ‘pogrom’ was tegen de Joodse bevolking van Amsterdam. Nee, het was actie, reactie. En toen werd de integratiediscussie er nog bijgehaald, terwijl er over en weer klappen zijn gevallen. Die Maccabi-hooligans waanden zich onaantastbaar. Ze gingen heel provocatief te werk en vielen mensen gewoon aan. Ik schrok er van dat in de eerste dagen in de landelijke media niet ter sprake kwam.

‘We kunnen samen een prachtig land van Nederland maken’

Aan de andere kant, zag ik ook dat er een tegengeluid ontstond. De schrijver Abdelkader Benali verwoordde het heel mooi, hij was in de jaren na 9/11 naar eigen zeggen naar Italië gevlucht. Dat wou hij nu niet meer doen. We moeten terugvechten en ons invechten. Dat vind ik hoopgevend. Er zijn helaas kwaadaardige, politieke krachten in de samenleving die niet het beste voor hebben met migrantengroepen. In tijden van economische crises hebben zij de wind mee. Daarom is het voor ons, gemarginaliseerde groepen nog belangrijk om ons mannetje te staan. Wij blijven hier. We gaan niet weg. En iedereen die daar problemen mee heeft, is zelf het probleem. We kunnen samen een prachtig land van Nederland maken. Volksmenners willen alleen maar vernietiging voor macht.’

Jakob de Jonge, kunstenaar

‘Ik sta als witte Nederlander natuurlijk meer uit de wind dan Marokkaanse en islamitische Nederlanders. Bij deze groepen is het veel harder aangekomen, omdat het over hen gaat en hun bestaansrecht in Nederland constant wordt ondermijnd. Ze worden als onbetrouwbaar en ongewenst gebrandmerkt en als niet-Nederlands beschouwd. Dat is extreem schadelijk. Daarom vind ik dat wij als witte Nederlanders voor honderd procent onze solidariteit moeten betuigen aan al onze landgenoten met een Marokkaanse of islamitische achtergrond. Zij horen hier en dit racistische kabinet destabiliseert de samenleving door bepaalde bevolkingsgroepen onterecht zwart te maken en conflicten aan te wakkeren. Ik ben geschokt dat er nog steeds geen bodem in zicht is voor de mate waarin dit kabinet bereid is de rechten en vrijheden te ondermijnen. Ze creëren een hetze, gebruikmakend van leugens, Israëlische propaganda en valse antisemitisme-verwijten, voor hun eigen islamofobe doeleinden en om Israël ongehinderd door maatschappelijk protest een genocide te laten uitvoeren.

‘Dit racistische kabinet destabiliseert de samenleving door bepaalde bevolkingsgroepen onterecht zwart te maken’

We moeten een blok vormen tegen dit kabinet en werken aan een nieuw Nederland voor ons allemaal. We hebben nieuwe politieke leiders nodig. Het is tijd om deze generatie politici met pensioen te sturen, want ze maken ons land kapot.’

Ayala Levinger, softwareontwikkelaar

‘Ik vermeed de straten van Amsterdam, toen de zionistische mensenmassa uit Israël hier was. Ze staan bekend om hun racisme en ik wist dat het niet veilig kon zijn. Ik draag bovendien altijd een kuffiyeh. In verschillende groepen ging het al rond dat het uit de hand kon lopen. De nasleep vond ik echt choquerend. Dat de burgemeester van de meest internationale en multiculturele stad van Nederland ervoor heeft gekozen om te zeggen dat racistische hooligans onze ‘gasten’ waren en dat we hen welkom horen te heten, was simpelweg verbijsterend. Dus het is kennelijk oké, dat gewelddadige Israëliërs marcheren en ‘Dood aan Arabieren’ en ‘Er is geen school in Gaza, want er zijn geen kinderen meer’ roepen. Het was zeer beledigend om deze mensen te beschouwen als ‘onze gasten’. Zo gedraagt een gast zich niet.

‘De nasleep vond ik echt choquerend’

Als iemand die Joods is, was ik bovendien ziedend om het misbruik van onze identiteit. Ik zeg onze, omdat ik niet de enige Jood ben die er zo over denkt. Dat de poging van racisten niet welkom te heten een ‘pogrom’ is genoemd, maar dat hun gebonk aan de deuren van woningen en het breken van ramen niet wordt veroordeeld is een cynisch misbruik van de Kristallnacht. Dat de media, onze politici en zelfs de koning denken dat de reden voor de rellen antisemitisme was, laat volgens mij weer zien hoe Nederland haar minderheden in de steek laat en in gevaar brengt, inclusief ons Joden.’