Een studie van het Centre for Media Monitoring (CfMM) wijst erop dat Britse media ‘bijdragen aan islamofobie’. De auteurs van het rapport noemen de resultaten zorgwekkend en spreken van een ‘ernstig probleem’.
Voor dit onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de Muslim Council of Britain, werden ruim 10.000 Britse nieuwsartikelen en uitzendingen geanalyseerd.
Bij bijna twee derde van de gedrukte mediaberichten over moslims of de islam was er sprake van een ‘negatief sentiment’, aldus het CfMM. Een derde van de berichten ‘gaf een verkeerde voorstelling van zaken of bevatte generaliserende berichten over de gehele gemeenschap’.
Ook zouden tv-debatprogramma’s door extreemrechtse leiders en commentatoren gebruikt worden om een stereotype beeld neer te zetten van moslims en de islam.
De onderzoekers stellen dat met name moslimvrouwen in de berichtgeving ‘onjuist afgeschilderd’ en ‘onderbelicht’ worden. Ze zeggen ook dat de media tal van stereotypes over de islam over het voetlicht brengen, zoals dat deze ‘inherent antisemitisch’ zou zijn.