4.1 C
Amsterdam

Commissariaat voor de Media: aandeel vrouwen op tv blijft achter

Lees meer

Het aandeel vrouwen in televisieprogramma’s blijft achter, ondanks eerdere beloftes om meer diversiteit te bevorderen. Net als twee jaar geleden zijn vrouwen nog steeds in de minderheid in de non-fictie televisie van zowel publieke als commerciële omroepen.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Commissariaat voor de Media (CvdM), dat het voor de derde keer in opdracht van de regering uitvoerde. Het rapport werd op 7 november naar de Kamer gestuurd.

In 2023 was 37 procent van de personen op televisie vrouw, een lichte daling van 2 procent ten opzichte van 2021, maar hetzelfde percentage als in 2019. Vrouwen zijn vooral ondervertegenwoordigd in sportprogramma’s, waar slechts 17 procent van de deelnemers vrouw is. Ook komen mannelijke deskundigen vaker aan bod (69 procent), en zijn presentatoren en verslaggevers vaker mannen (respectievelijk 35 procent en 36 procent).

Een positieve uitzondering is het nieuws, waar de helft van de nieuwslezers (51 procent) vrouw is. Ook in realityshows is de verhouding tussen mannen en vrouwen vrijwel gelijk, en in spel- en quizprogramma’s (inclusief talentenshows) is het aandeel vrouwen relatief hoog (44 procent).

Esther Schmidt, mede-oprichter en directeur van de stichting Vrouwen in Beeld, reageerde in het rapport: ‘Televisie weerspiegelt en beïnvloedt de samenleving en speelt een belangrijke rol in de vorming van ons wereldbeeld. Het gaat niet alleen om het aantal vrouwen, maar ook om de diversiteit van vrouwen, qua culturele achtergrond, klasse, seksuele geaardheid, leeftijd en andere persoonlijke kenmerken. Iedereen moet zich kunnen herkennen en geïnspireerd worden.’

Voor het onderzoek werden 1.009 goed bekeken programma’s geanalyseerd van zowel de publieke omroep (NPO) als commerciële zenders zoals RTL Nederland en Talpa Network.

- Advertentie -