Gisteren organiseerden de Vrije Universiteit Amsterdam en de Christelijke Hogeschool Ede in Apeldoorn een congres over de toekomst van religieuze journalistiek. Eén van de conclusies door de aanwezige experts ging over de media in het algemeen: de meeste media kunnen wel wat extra voelsprieten in de samenleving gebruiken.
Mediahistoricus Huub Wijfjes stelt dat media de publieke steeds meer uit het oog verliezen. Media laten zich vaak leiden door algoritmes. Er ontstaan opiniebubbels, journalisten en bloggers preken steeds vaker weer voor eigen parochie. Sociale media belonen radicaliteit en het bestrijden van andersdenkenden. Volgens Wijfjes zorgen deze ontwikkelingen voor een ‘nieuwe verzuiling’.
De protestants-christelijke dagbladen Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad waren altijd al verzuild, maar volgens NRC-journalist Karel Smouter zijn deze twee kranten juist weer in de mode geworden. De reden: identiteit doet er weer toe.
‘De calvinistische denkers Abraham Kuyper en Herman Dooyeweerd verwierpen het idee van neutraliteit. Dit is nu weer helemaal in: in deze tijd pleit de Amsterdamse politieke partij BIJ1 voor dekoloniseren van de wiskunde.’
Ook hebben de protestants-christelijke media volgens Smouter extra voelsprieten in de samenleving. ‘Alle grote media, ook de Telegraaf, zitten in Amsterdam. De boerenprotesten kwamen als een verrassing. Heel veel thema’s die bij de burger leven gaan aan Amsterdam voorbij. Ze blijven sudderen, komen tot een kookpunt – en dan pas worden ze in Amsterdam wakker. Regionale media en media in de provincie zien deze maatschappelijke ontwikkelingen veel eerder.’
Smouter vindt ook dat religieuze media en ‘opiniemakers’ meer werk moeten maken van hun meerwaarde. ‘Sjirk Kuijper (de hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad, red.) zou eens wat vaker moeten aanschuiven bij Buitenhof en Pauw. En waarom heeft Theoloog des Vaderlands Stefan Paas eigenlijk geen column in NRC?’