Jonge kinderen kunnen beter leren als hun docenten dezelfde etniciteit hebben. Dat is de conclusie van een nieuw Amerikaans onderzoek. Zwarte kinderen en Latino-kinderen presteren beter als hun leraar ook zwart of Latino is.
Volgens de onderzoekers komt het leervermogen van zwarte kinderen en Latino-kinderen meer tot zijn recht bij een diverser lerarenkorps.
‘Het diverser maken van het onderwijzend personeelsbestand is belangrijk bij meer gelijkheid op scholen in de Verenigde Staten’, aldus professor Michael Gottfried van de University of Pennsylvania. Gottfried is hoofdauteur van het onderzoek.
Uit een eerder onderzoek bleek dat studenten beter presteren als hun docenten dezelfde etnische achtergrond hebben. Deze vlieger blijkt dus ook op te gaan bij de schoolprestaties van jonge kinderen. De onderzoekers analyseerden de gegevens van meer dan achttienduizend Amerikaanse schoolkinderen. Zij werden van de kleuterschool tot het einde van de eerste klas van de basisschool gevolgd. De onderzoekers keken vooral naar het werkgeheugen van kinderen en hun cognitieve flexibiliteit. Twee criteria die een rol spelen bij doelgericht leren.