8.7 C
Amsterdam

Leerlingen met migratieachtergrond worden vaker onderschat

Lees meer

Elnaz Alagha kreeg in groep 8 het schooladvies vmbo-kader van haar juf, terwijl ze arts wilde worden. Ze klom via omwegen toch op in het onderwijs en werkt nu als arts. Leerlingen met een migratieachtergrond, zoals Alagha krijgen wel vaker te maken met onderadvisering, schrijft RTL Nieuws.

Samen met haar ouders en zus kwam Alagha als baby van negen maanden vanuit Iran naar Nederland. Een jarenlange strijd voor een verblijfsstatus volgde. Op de basisschool haalde ze naar eigen zeggen een ‘teleurstellende’ score. Op school leek er geen begrip voor haar persoonlijke omstandigheden, vertelt ze aan RTL Nieuws.

Haar migratieachtergrond was volgens Alagha van invloed op haar (lagere) schooladvies. ‘Ik kreeg te horen dat ik nooit vwo zou kunnen halen of het überhaupt uit m’n hoofd moest zetten om dokter te worden.’

De onderwijsinspectie constateerde eerder al dat leerlingen met een migratieachtergrond structureel te maken krijgen met onderadvisering. Deze groep krijgt vaker dan leerlingen zonder migratieachtergrond een lager advies dan het niveau dat past op basis van de eindtoets in groep 8 van de basisschool.

‘Bij leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond ligt het initieel advies vaker lager dan het toetsadvies: bij 40,2 procent van de leerlingen van de tweede generatie, en bij 46,6 procent van de leerlingen van de eerste generatie. Bij leerlingen zonder migratieachtergrond gaat het om 36,4 procent’, staat in het rapport van de onderwijsinspectie.

De lagere inschatting blijkt ook uit de bijstellingen van het schooladvies na de eindtoets in groep 8. ‘Van de leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie kreeg 16,2 procent in het schooljaar 2021-2022 een bijgesteld basisschooladvies. Bij leerlingen zonder migratieachtergrond is dit percentage lager: 8,9 procent’, aldus de onderwijsinspectie.

Alagha kan ergens ook wel begrijpen dat haar docenten minder vertrouwen in haar hadden. ‘We hadden tot mijn dertiende levensjaar geen verblijfsvergunning, we zaten in onzekere tijden. Ik kan me goed voorstellen dat mijn leraren vooroordelen hadden, omdat Nederlands niet mijn moedertaal was en mijn ouders ook hier een nieuw leven moesten oppakken.’

Ouders die vermoeden dat hun kind gediscrimineerd wordt bij het schooladvies, kunnen een melding maken bij de nieuwe website discriminatie.nl.

- Advertentie -