16.2 C
Amsterdam

Nederlandse afrofuturistische kunst in Carnegie Hall

Lees meer

Afrofuturistische kunstenaars uit Nederland exposeren deze maand hun werk in Carnegie Hall in New York. De expositie is ook online te ervaren.

De Afro-Nederlandse kunstenaars zijn verbonden aan het First Noble Institute van de broers Gerald en Steven Vreden. Deze in Den Haag gevestigde stichting promoot het zogenoemde afrofuturisme: een culturele en creatieve beweging die Afrikaanse culturen, mythologie en geschiedenis combineert met technologie en visies op de toekomst, om zo nieuwe inspirerende verhalen te scheppen.

First Noble is een van de vijftig organisaties die deelneemt aan de tentoonstelling in Carnegie Hall: ‘The Fall of the Weimar Republic: Dancing on the Precipice’ (De val van de Weimarrepubliek: Dansen op de afgrond). De Duitse Weimarrepubliek (1918-1933) was een kwetsbare democratie, die uiteindelijk omvergeworpen zou worden door Adolf Hitler en zijn nazi’s. Cultuurhistorici hebben een enorme fascinatie voor het Duitsland van de jaren twintig, toen de literatuur en filmindustrie bloeiden als nooit tevoren en Berlijn een libertijns paradijs was.

De expositie van First Noble onderzoekt hoe de esoterische praktijken van de Weimarrepubliek hun oorsprong vinden in oude Afrikaanse tradities en hoe de oude Afrikaanse mythologie verweven is met een verborgen Europese geschiedenis. Het gaat onder andere om de mythologische slang Ouroboros die in zijn eigen staart bijt. De Oude Grieken gebruikten dit oude symbool vaak, dat stamt uit het Oude Egypte.

De Weimarrepubliek kende ook een kleine zwarte gemeenschap. Hoewel Duitsland in de jaren twintig relatief heel liberaal was, zeker in vergelijking met de daaropvolgende nazidictatuur, hadden zwarte mensen in de Weimarrepubliek net als Joden te maken met racisme en discriminatie. Ook was de Weimarrepubliek een pionier in de zogenoemde eugenetica of rasverbetering. De nazi’s zouden hier dankbaar op voortbouwen.

First Noble timmert hard aan de weg. Vorige week heeft het instituut zich officieel aangesloten bij de Black Speculative Arts Movement (BSAM), een wereldwijde organisatie die als doel heeft om kunstenaars, schrijvers en andere makers die zich bezighouden met afrofuturisme met elkaar te verbinden. Drijvende kracht achter deze beweging is de Amerikaanse wetenschapper Reynaldo Anderson die in oktober 2022 door de Kanttekening werd geïnterviewd.

- Advertentie -