Onderzoek: Facebook faciliteert moslimhaat in India

Lees meer

In India, waar de meeste mensen hindoe zijn, groeit de haat tegen moslims. Het sociale medium Facebook speelt hierin een dubieuze rol, zo blijkt uit een mensenrechtenrapport van Equality Labs.

Mensenrechtenorganisatie Equality Labs heeft een onderzoek gedaan naar hate speech door Indiase Facebookgebruikers en concludeert dat moslims het belangrijkste lijdend voorwerp van hatelijke berichten zijn. Zevenendertig procent van de hate speech is tegen hen gericht. Haat tegen mensen op basis van hun kaste en haat tegen mensen vanwege hun geslacht of seksuele geaardheid scoren allebei dertien procent.

Volgens Equality Labs wordt 43 procent van de haatberichten binnen 90 dagen alsnog teruggeplaatst, elk van deze haatberichten gaat over moslims. Facebook claimt binnen 24 uur tegen haatberichten op te treden, maar als het gaat om haatberichten door Indiase gebruikers kost dit gemiddeld 48 uur.

Moslimhaat in India komt steeds meer op de agenda te staan. In 2017 trok Amnesty International al aan de bel over wat zij kenmerkt als de groeiende moslimhaat in India. In de maanden april, mei en juni van dat jaar waren ten minste tien moslims omgekomen als gevolg van geweldsmisdrijven.

De Indiase regering, die geleid wordt door de hindoe-nationalistische Bharatiya Janata Party, heeft volgens de Indiase onderzoeksjournalist Soma Basu niets ondernomen om moslimhaat tegen te gaan. Sterker nog: de BJP zou via whatsapp en andere sociale media negatieve berichten verspreiden over moslims, met als doel het hindoeïstische electoraat meer aan de partij te binden.

- Advertentie -

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here