16.4 C
Amsterdam

‘Pedagogisch kwaliteitskader’ voor Koranlessen op komst

Lees meer

Er komt een ‘pedagogisch kwaliteitskader’ voor Koranlessen. Dit moet dienen als ‘een soort gereedschapskist’ om de kwaliteit van het moskee-onderwijs in Nederland te verbeteren.


Het kwaliteitskader wordt ontwikkeld door het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS). KIS wordt uitgevoerd door het onderzoeksbureaus Verwey-Jonker Instituut en Movisie en gefinancierd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Moskeeën worstelen met Koranlessen en de hogere kwaliteitseisen die ouders stellen. Dat vertelt onderzoeker Ahmed Hamdi van het Verwey-Jonker Instituut aan het Parool. ‘Ze voelen dat het beter moet.’

Koranonderwijs draait om het uit je hoofd leren van (delen) van de Koran, islamitische vorming en het leren van Arabisch of Turks, of allebei. ‘Het kan bijdragen aan het ontwikkelen van een eigen identiteit, maar het kan soms ook leiden tot zelfisolatie, zeker bij moskeeën van zeer conservatieve en gesloten gemeenschappen’, aldus Hamdi.


De onderzoeker deed in 2017 onderzoek naar de conservatief-Turkse Mevlanamoskee in Amsterdam. In haar boek schrijft Ik ga leven schrijft Lale Gül dat ze bij de Koranlessen in deze moskee leerde dat vrouwenbesnijdenis past binnen de islam, vrouwen mannen moeten gehoorzamen en mannen hun vrouw een ‘corrigerende tik’ mogen uitdelen. Ook zou de imam Nederland hebben afgeschilderd als een ‘verderfelijk homoparadijs’, waar vrouwen ‘als loslopend vee bij Jan en alleman in bed’ belanden.

Hamdi: ‘Lale Güls verhaal is het verhaal van één iemand. Het is een belangrijk boek en een serieus signaal. Tegelijkertijd ligt het gevaar van generalisatie op de loer,’ zegt hij tegen het Parool. ‘Er bestaan grote verschillen tussen moskeeën. En ervaringen kunnen afhankelijk zijn van de docent die je treft. Dat kan binnen een moskeeorganisatie een heel verschil maken.’

De onderzoeker denkt dat de kwaliteit van moskeelessen in de toekomst beter zal worden. ‘Ouders hebben zelf vaak teleurstellende of ronduit slechte herinneringen aan Koranles’, zegt hij. ‘Zij en hun kinderen eisen meer kwaliteit. Ik ken voorbeelden van hoogopgeleide ouders die geld bij elkaar leggen en een lokaal en een docent inhuren.’

En zo’n kwaliteitskader zou daar dus bij moeten helpen, aldus Hamdi. ‘We willen de eerste versie van het kwaliteitskader dit jaar met inbreng van een groter aantal moskeeorganisaties verder ontwikkelen en hopen dat het zich daarna als een olievlek verspreidt.’

- Advertentie -