Home Blog

Mogelijke EU-sancties tegen Gürlek moeten waarschuwing afgeven

0

De EU overweegt maatregelen tegen de Turkse minister van Justitie Akin Gürlek. Wie is hij en waarom ligt juist hij onder het Europese vergrootglas?

Akin Gürlek (43) is sinds februari 2026 de nieuwe minister van Justitie (AKP) in Turkije. Daarvoor was hij onder meer rechter, vice-minister van Justitie en hoofdofficier van justitie. Hij was een van de meest besproken figuren binnen de Turkse rechterlijke macht vanwege zijn rol in een aantal politiek gevoelige rechtszaken, zoals de veroordeling van de Koerdische politicus Selahattin Demirtas, die sinds 2016 in de gevangenis zit, en de vorig jaar overleden pro-Koerdische politicus Sirri Süreyya Önder wegens ‘propaganda voor een terroristische organisatie’.

Ook tegenover journalisten, zoals Can Dündar en medewerkers van de linkse krant Sözcü stelde Gürlek zich onverbiddelijk op. Gülen-sympathisanten en later ook de seculiere oppositie kregen te maken met vervolgingen waarbij zijn naam geregeld opdook. Dat hij begin dit jaar door Erdogan tot minister van Justitie werd benoemd, kon rekenen op hoon van de oppositie. In hun ogen bevestigt die benoeming dat het Turkse rechtssysteem in dienst staat van de machthebber

Aan Turkije-experts hebben we om een reactie gevraagd op de mogelijke Europese sancties tegen Akin Gürlek. Is het toeval dat de EU juist nu, vlak voor de NAVO-top, met dit signaal komt?

Bülent Kenes

De naar Zweden gevluchte journalist en voormalig hoofdredacteur van de krant Zaman, Bülent Kenes, ziet geen verband met de NAVO-top. ‘De belangrijkste dienst die Akin Gürlek het autocratische regime van Erdogan bewees tijdens zijn periode als hoofdofficier van justitie in Istanbul, was het opsluiten van de burgemeester van Istanbul en mogelijke presidentskandidaat Ekrem Imamoglu. Daardoor kon Imamoglu niet deelnemen aan de presidentsverkiezingen als uitdager van Erdogan’, zegt hij.

‘Hoewel Erdogan en zijn regering bij vrijwel geen enkele politieke stroming in Europa populair zijn, maken vooral sociaaldemocraten zich zorgen over pogingen om in te grijpen bij de CHP. Die partij onderhoudt nauwe banden met sociaaldemocratische partijen in Europa. Een voorbeeld is de discussie over mutlak butlan, oftewel “absolute nietigheid”, van het CHP-congres waarop Özgür Özel tot partijleider werd gekozen.’

Overlap in agenda’s

Ergun Babahan

De in Amerika woonachtige journalist Ergün Babahan ziet eveneens geen verband met de NAVO-top in Ankara. ‘Dat het sanctieproces samenvalt met de NAVO-top is een kwestie van timing. Zowel de NAVO-top als de agenda van het Europees Parlement verlopen volgens hun eigen interne planning. De samenval met de NAVO-top is een toevallige overlap in de agenda’s.’

Toch vindt Babahan deze overlap niet onbelangrijk. ‘De politieke impact is reëel. Terwijl Turkije op het gebied van defensie en veiligheid toenadering zoekt tot Europa, laait in dezelfde week een debat op over sancties vanuit een mensenrechtenperspectief. Daardoor verliest Ankara’s boodschap – “wij zijn een betrouwbare partner binnen de NAVO” – aan kracht. Bovendien geeft dit extra argumenten aan sceptici binnen de Europese Unie.’

Strategie van ‘gelijktijdige boodschappen’

De Koerdische journalist Baki Karadeniz, die in Nederland woont, ziet juist wél een verband met de NAVO-top. ‘Er bestaan al langer zorgen binnen Europese instellingen over de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de rechtsstaat in Turkije’, zegt hij. Dat het sanctievoorstel via wijzigingsvoorstellen is ingebracht in de Commissie Buitenlandse Zaken van het Europees Parlement, laat volgens Babahan zien dat hier bewust een politiek proces in gang is gezet. Dat valt volgens hem niet toevallig samen met de periode waarin de NAVO bijeenkomt. Hij spreekt van een strategie van ‘gelijktijdige boodschappen’. Terwijl de NAVO Turkije benadert vanuit veiligheidsoverwegingen, kan het Europees Parlement in dezelfde periode vanuit het perspectief van rechtsstaat en democratie een andere boodschap afgeven.

‘Er bestaan al langer zorgen over de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de rechtsstaat in Turkije’

Volgens Karadeniz geeft Europa hiermee de volgende boodschap aan Ankara: ‘Uw geopolitieke positie zal niet voldoende zijn om uw staat van dienst op het gebied van de rechtsstaat en de rechterlijke macht te verhullen.’

De politicoloog Safak Topkaya, die in Turkije wordt vervolgd vanwege vermeende banden met de Gülen-beweging, ziet het evenmin als een verrassing dat sancties tegen Gürlek juist nu op de agenda staan.

Safak Topkaya

‘Europa ziet al lange tijd hoe de rechtsstaat in Turkije onder druk staat. Dat dit samenvalt met de NAVO-top is een duidelijk diplomatiek signaal’, aldus Topkaya vanuit een azc in Nederland. ‘Het Westen zegt hiermee tegen Ankara: voor veiligheidskwesties zijn we bereid met jullie samen te werken, maar we kijken niet weg als de rechtsstaat wordt aangetast en het rechtssysteem voor politieke doeleinden wordt ingezet.’

Dan de persoon Gürlek zelf. Wat maakt dat Europa juist deze Turkse minister mogelijk wil sanctioneren?

Volgens Kenes gaat het niet om Gürlek als persoon. ‘Net als eerdere ministers is hij vooral een instrument van Erdogan. Maar omdat hij degene is die zichtbaar op de voorgrond staat, is het logisch dat juist hij het doelwit wordt van een besluit waarin mogelijke sancties worden overwogen.’/

‘Net als eerdere ministers is hij vooral een instrument van Erdogan’

Babahan deelt die visie. Volgens hem speelde Gürlek een sleutelrol bij het uitvoeren van het beleid van de Turkse regering. ‘Het Europees Parlement verwijst specifiek naar mensen die optreden als kayyim, curator, degenen die hen benoemen en personen die een sleutelrol spelen binnen het repressieve staatsapparaat, zoals de voormalige hoofdofficier van justitie van Istanbul, Akin Gürlek. Hij wordt dus gezien als een belangrijke verantwoordelijke voor mensenrechtenschendingen.’

Babahan doet er vervolgens nog een schepje bovenop: ‘Gürlek wordt niet beschouwd als een jurist die onafhankelijk het recht toepast, maar als iemand die politieke opdrachten uitvoert. Elk fascistisch regime heeft zo’n opvallend figuur.’

Pragmatische relatie met Erdogan

Op de vraag of Europese regeringsleiders het standpunt van het Europees Parlement zullen overnemen, wijst Kenes op wat hij realpolitik noemt. ‘Net als veel Europese landen heeft ook de Europese Unie een pragmatische relatie ontwikkeld met het autocratische regime van Erdogan, gebaseerd op wederzijdse belangen’, zegt hij. ‘Op de langere termijn kunnen zulke besluiten wel invloed hebben op het beleid van de Europese Commissie. Met andere woorden: een besluit van het Europees Parlement is beter dan geen besluit, maar je moet er ook niet te veel betekenis aan toekennen.’

Baki Karadeniz

Karadeniz ziet het besluit ook als een signaal aan Europa zelf. ‘Europa heeft de autoritaire ontwikkelingen in Turkije jarenlang genegeerd vanwege geopolitieke belangen, zoals de Syrische crisis en de vluchtelingenstroom. Nu wordt het geconfronteerd met de spanning tussen democratische waarden en politieke belangen. De oproep tot sancties tegen Gürlek is daarom niet alleen gericht tegen één jurist, maar ook een poging van Europa om na jaren van pragmatisme zijn eigen waarden opnieuw centraal te stellen.’

Babahan is minder optimistisch. ‘Het Europees Parlement kan geen bindende besluiten nemen. Bovendien speelt in de aanloop naar de NAVO-top de vraag of EU-lidstaten bereid zijn hun plannen voor nauwere defensiesamenwerking met Turkije op te geven vanwege sancties tegen Gürlek.’

‘Europa heeft de autoritaire ontwikkelingen in Turkije jarenlang genegeerd’

Topkaya hecht juist wél meer waarde aan de mogelijke sancties. ‘Dat deze sanctiekaart überhaupt op tafel ligt, is al een zeer serieuze waarschuwing voor Akin Gürlek en voor rechters met een vergelijkbare denkwijze. Het is een verklaring dat zij ‘niet beschermd’ zijn, ook niet wanneer Erdogan er straks niet meer is.’

Karadeniz is het daarmee eens. ‘Ook als Europese leiders Gürlek niet op een sanctielijst plaatsen, geven zij met deze tekst wel degelijk een signaal af aan Turkije. In diplomatieke zin functioneert deze politieke druk als een ‘gele kaart’.’

En tot slot: als de spanningen tussen Turkije en Europa oplopen, wie heeft dan de beste kaarten?

Volgens Kenes is de belangrijkste troef van Turkije zijn rol als opvangland voor migranten die naar Europa willen. ‘Dat is een zeer belangrijk drukmiddel tegenover de EU. Daarnaast zijn door de Russische dreiging en het groeiende wantrouwen tegenover de Verenigde Staten onder president Trump de positie en militaire aanwezigheid van Turkije steeds belangrijker geworden voor Europa. Europa heeft daarentegen nauwelijks andere middelen dan formele veroordelingen en het herhalen van waarden en normen die het zelf ook regelmatig schendt.’

‘Uiteindelijk geldt: wie betaalt, bepaalt de regels’

Karadeniz stelt dat de machtsverhouding ongelijk is. ‘Europa beschikt over sterke middelen, zoals financiële sancties, visumbeperkingen en het stilleggen van processen binnen de douane-unie. Turkijes belangrijkste troeven zijn de vluchtelingenkwestie en de samenwerking binnen de NAVO op het gebied van veiligheid. Maar het gebruik daarvan zou betekenen dat Turkije de bruggen met Europa verbrandt, wat economisch zeer kostbaar zou zijn. De verhoudingen zijn dus in het voordeel van Europa.’

Topkaya voegt daaraan toe: ‘Behalve de dreiging ‘we openen de grenzen’ hebben de Turkse machthebbers weinig institutionele macht om zich tegen de EU te verzetten. Turkije gebruikt zijn geopolitieke positie als schild voor interne problemen. Maar uiteindelijk geldt: wie betaalt, bepaalt de regels. Als je intern de rechtsstaat negeert en mensen met twijfelachtige vermogenskwesties op ministersposten zet, kun je niet anders dan zenuwachtig worden van dreigende sancties van buitenaf.’

Jetten biedt eerste generatie Molukkers excuses aan

0

De koloniale geschiedenis van Nederland blijft politieke aandacht vragen. Na de excuses die premier Mark Rutte in 2022 aanbood voor het slavernijverleden, bood premier Rob Jetten gisteren excuses aan voor het onrecht dat de eerste generatie Molukkers is aangedaan, meldt NRC.

De excuses zijn gericht aan Molukkers die na de Indonesische onafhankelijkheid naar Nederland kwamen. Velen van hen hadden als militair gediend in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL), dat aan Nederlandse zijde vocht tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949). Ze gingen ervan uit dat zij na de oorlog een eigen staat zouden krijgen, maar die kwam er niet. Na de soevereiniteitsoverdracht kwamen duizenden Molukkers naar Nederland, waar zij vaak werden ondergebracht in voormalige kampen en langdurig in onzekerheid verkeerden over hun toekomst.

Jetten sprak van een ‘harteloos en eerloos ontslag als militair’, gebrekkige opvang en huisvesting en het gevoel door de overheid niet te zijn gezien. Ook verwees hij naar het verdriet en de pijn die dit volgens hem in veel Molukse gezinnen heeft veroorzaakt.

Niet iedereen deelt die lezing van de geschiedenis. De kritische Indonesisch-Nederlandse journalist Fitria Jelyta uitte op Instagram kritiek op de excuses. Volgens haar verdienen de historische gebeurtenissen een bredere beschouwing. ‘Kolonisten die andere kolonisten de hemel in prijzen, ik heb daar vele gedachten over’, schreef zij. Zij kondigde aan daar later in een podcast verder op in te gaan.

Pro-fractievoorzitter Jesse Klaver spreekt zich uit tegen moslimdiscriminatie

0

In een bijdrage op Linkedin heeft Jesse Klaver, fractievoorzitter van Pro (voorheen GroenLinks-PvdA) zich afgelopen weekend uitgesproken tegen moslimhaat en moslimdiscriminatie. Volgens hem laat het groeiend aantal incidenten zien dat de politiek dit verschijnsel ontkent of zelfs aanwakkert.

‘De impact is groot. Op de moskeeën. Op Nederlandse moslims. En op alle Nederlanders die willen dat dit land vrij en veilig is voor iedereen. Maar als we vanuit de politiek horen dat moslimhaat niet bestaat, terwijl we dit zien gebeuren, wat is dan de boodschap?’

Klaver erkent dat er sprake is een ‘dubbele moraal’ in de politiek.

‘Als een kerk of een synagoge wordt beklad of besmeurd staan we in de Tweede Kamer geheel terecht, klaar om het te veroordelen. Maar we zwijgen of ontkennen zelfs als een moskee het doelwit is. Er wordt in de politiek met twee maten gemeten en dat is onacceptabel.’

Klaver schrijft dat zijn partij Pro samen met een aantal andere partijen al tweeeneen half jaar probeert een debat over moslimdiscriminatie te voeren, maar dat dit structureel wordt weggestemd door rechtse partijen.

Verder schrijft Klaver dat coalitiepartijen VVD en CDA ‘wegkijken’ door voor een recente SGP-motie te stemmen.

‘Afgelopen week diende de SGP in de Tweede Kamer een motie in met de oproep: Nederland moet de internationale dag voor de bestrijding van islamofobie negeren. Aldus de SGP, een partij die bij discriminatie tegen Joden en christenen direct klaarstaat om schande te spreken.’

Volgens Klaver moeten we, gezien het gestegen aantal meldingen, juist meer aandacht hebben voor de groeiende moslimdiscriminatie. Hij vindt dat er een plan en meer geld moet komen voor de aanpak van moslimdiscriminatie. Maar volgens hem ‘blijft het stil in het kabinet.’

‘Moslims moeten veilig zijn in Nederland. Moskeeën moeten beter worden beschermd. En partijen die dit soort wegkijkmoties indienen of steunen zijn onderdeel van het probleem. Wij zullen ons altijd blijven uitspreken voor de veiligheid van alle Nederlanders, ongeacht hun geloof.’

Uiterst rechtse miljonair wint presidentsverkiezingen in Colombia

0

De uiterst rechtse miljonair en advocaat Abelardo de la Espriella is gisteren tot president van Colombia gekozen, melden verschillende media.

De la Espriella won volgens de voorlopige uitslag met 49.66 procent van de stemmen van de linkse senator Iván Cepeda, die 48.7 procent van de stemmen trok.

De overwinning van De la Espriella betekent voor Colombia een ruk naar rechts, na de vierjarige regeerperiode van de linkse president, Gustavo Petro.

Net als eerdere uiterst rechtse kandidaten die op het continent de presidentsverkiezingen wonnen (Nasry Asfura in Honduras, José Antonio Kast in Chilie) of aan kop staan (Keiko Fujimori in Peru) werd ook De la Espriella omarmd door de Amerikaanse president Donald Trump.

De la Espriella is sinds 2023 Amerikaans staatsburger en heeft jarenlang in Miami gewerkt en gewoond, schrijft de BBC.

In zijn verkiezingscampagne beloofde De la Espriella Colombiaanse kiezers criminele groepen keihard aan te pakken. Hoewel het land relatief veiliger is geworden sinds de historische overeenkomst tussen de regering en revolutionaire gewapende groepen in 2016, is het afgelopen jaar sindsdien het meest gewelddadig geweest, volgens The Guardian. Ook de campagne werd gekenmerkt door geweld en polarisatie, schrijft de krant.

Hoewel de regering vorige week met een guerilla-organisatie overeenkwam om zich te ontwapenen, hebben pogingen van president Gustavo Petro om vrede te sluiten met de verschillende militante groepen weinig succes gehad. Analisten zeggen dat sommige van zulke groepen tijdelijke wapenstilstanden hebben gebruikt om zich uit te breiden.

De la Espriella, die geen politieke ervaring heeft, wil breken met Petro’s pogingen om te onderhandelen met militante bewegingen. Hij belooft opnieuw tot militair ingrijpen over te gaan, iets wat in het verleden weinig heeft gedaan aan het geweld. Hij zei Amerikaanse steun te gaan zoeken voor luchtaanvallen op cocaplantages. Colombia is ’s werelds grootste producent van cocaïne en drugssmokkel is de grootste aanjager van geweld.

De aankomend president werd bekend als advocaat van de leiders van de paramilitairen, private legers opgezet door rechtse landeigenaren die de strijd aangingen met linkse guerillagroepen. In lijn met de harde aanpak van de president van El Salvador, belooft De la Espriella ‘mega-gevangenissen’ te bouwen. Volgens AP heeft dit het moordcijfer in het land doen dalen, maar heeft het geleid tot beschuldigingen van mensenrechtenschendingen in El Salvador.

De linkse kandidaat Cepeda en huidig president Petro vechten de uitslag van zondag aan. Demonstranten in de Colombiaanse stad Cali gingen de straat op om hun woede te uiten over de overwinning van De la Espriella.

Twaalf Turkse oppositieleden mogelijk hun onschendbaarheid kwijt

0

Voor twaalf Turkse parlementariërs van de oppositie dreigt een procedure die kan leiden tot het verlies van hun parlementaire onschendbaarheid. Als die wordt opgeheven, kan justitie hen gemakkelijker vervolgen.

Geen van de twaalf behoort tot de regeringspartijen AKP en MHP. Ook leden van de pro-Koerdische partij DEM staan niet op de lijst. De Turkse regering voert momenteel een broos vredesproces met die partij, meldt Turkish Minute.

De belangrijkste volksvertegenwoordiger die zijn immuniteit dreigt te verliezen, is Özgür Özel van de Republikeinse Volkspartij (CHP). Althans, voormalig partijleider. Door een rechterlijke uitspraak die het partijcongres van 2023 ongeldig verklaarde, moest hij onlangs zijn leiderschap inleveren. Op dat congres was hij verkozen tot opvolger van Kemal Kiliçdaroglu.

Naast Özel dreigen ook Turhan Cömez, Hakan Seref Olgun van de Iyi (Goede) Partij, Ismet Güneshan, Eylem Ertug Ertugrul, Ulas Karasu, Süleyman Bülbül, Cemal Enginyurt en Cevdet Akay (allemaal van de seculiere CHP), Mesut Dogan (Nieuwe Weg Partij) en Ahmet Sik van de Turkse Arbeiderspartij hun parlementaire onschendbaarheid te verliezen.

Deze maatregelen door de autoriteiten komen op het moment dat de seculiere partij in Turkije van alle kanten wordt belaagd. Bestuurders en hun medewerkers worden gearresteerd vanwege corruptieaantijgingen, terwijl er binnen de partij scherpe verdeeldheid heerst over de terugkeer van Kemal Kilicdaroglu.

Als de onschendbaarheid van de parlementariërs wordt opgeheven, dan wacht vermoedelijk een gevangenisstraf na rechtszaken, zoals het lot van vele andere oppositiepolitici in Turkije.

Corruptie kan Trumps ondergang worden

0

Eerder dit jaar vond in Hongarije een lang gehoopte wisseling van de wacht plaats. De regering van autocraat Viktor Orbán werd vervangen door die van democraat Péter Magyar. Jarenlang leek Orbán stevig in het zadel te zitten. Terwijl hij alle macht in handen had en de oppositie lamgeslagen leek, gebruikten Orbán en de kliek om hem heen die positie om de Hongaarse staatskas leeg te roven en zichzelf ongegeneerd te verrijken. Dat gebeurde terwijl Hongarije economisch steeds verder achteruitging en staatsvoorzieningen werden uitgekleed.

Juist die corruptie van Orbán en de zijnen vormde het speerpunt van de campagne die Magyar de overwinning opleverde. Een deel van de bevolking, dat Orbán lange tijd leek te steunen, had inmiddels genoeg van de zelfverrijking. Door de affaires van de heersende politieke kaste keer op keer aan de kaak te stellen, wist Magyar Orbán te raken waar hij kwetsbaar was. Dat bracht hem uiteindelijk de overwinning.

Democraten die in andere landen ten strijde trekken tegen autocraten, kunnen hier lessen uit trekken. Autocraten zijn, wanneer zij aan de macht zijn, niet zelden bezig om vooral zichzelf en de kliek om hen heen te verrijken. Een schoolvoorbeeld daarvan zien we momenteel aan de macht in de Verenigde Staten. Je zou denken dat de miljardair Trump zelf al genoeg geld zou hebben, en dus niet zijn positie zal gebruiken om meer hiervan te vergaren. Niks blijkt echter minder waar. De regering Trump is misschien wel een van de meest corrupte Amerikaanse regeringen ooit. Voorbeelden daarvan te over.

De nieuwe Air Force One? Een cadeau aan Trump van Qatar. De nieuwe balzaal van het Witte Huis? Wordt gebouwd met geld van donoren die gunsten verkrijgen van de Amerikaanse overheid. Het mislukte project van de Lincoln Memorial Reflecting Pool? Gedaan door een vriendje van Trump. Cryptocurrency met Trumps naam terwijl hij actief maatregelen laat nemen die de cryptomarkt beïnvloeden. Zaken doen binnen zijn eigen businessimperium op kosten van de overheid. De aandelenmarkt beïnvloeden terwijl hij zelf actief in hiervoor gevoelige aandelen handelt. Donoren toegang geven tot de hoogste regionen van de Amerikaanse overheid. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De lijst van voorbeelden van zelfverrijking, corruptie en belangenverstrengeling van Trump en zijn regering is eindeloos.

De nieuwe Air Force One? Een cadeau aan Trump van Qatar

En met de midterms in aantocht is dit ook hetgene waar de democraten Trump op kunnen pakken. Met het voorbeeld van de succesvolle campagne van Magyar in Hongarije in het achterhoofd. Trump neerzetten als slecht, een bullebak en bedreiging voor de democratie is in het verleden geen succesvolle strategie gebleken. Zijn corruptie als wapen tegen hem gebruiken, terwijl de gewone Amerikaan het steeds zwaarder krijgt, zal een effectiever wapen blijken te zijn. Willen de Democraten de Republikeinen bij de aankomende midterms verslaan, dan zullen ze ervoor moeten zorgen dat Trumps corruptie open en bloot het centrale onderwerp van hun campagne wordt.

Een nederlaag bij de midterms zal nog niet direct Trumps eind betekenen, maar wel zijn positie stevig verzwakken, zijn macht inperken en ook de mogelijkheid van impeachment weer op de tafel krijgen. Corruptie is immers een van de misdrijven waarvoor een Amerikaanse president uit zijn ambt gezet kan worden. De achilleshiel van Trump zit hem in de blatante wijze waarop hij zijn positie misbruikt om zichzelf en de mensen om hem heen er beter van te laten worden, terwijl de staatskas en de gewone Amerikaan hiervoor de prijs betalen. Het wordt tijd dat de democraten ervoor gaan zorgen dat dit zijn ondergang gaat worden.

Een patiënt kan beter eerlijk zeggen dat hij AI gebruikt

0

Laatst had ik mot met een patiënt die heimelijk AI had gebruikt. Natuurlijk ontkomen we niet meer aan AI. Maar de etiquette rond het gebruik ervan moet nog worden ontwikkeld.

Patiënten die zich voorbereiden en het gesprek met de dokter aangaan met onderbouwde kennis, zijn goed bezig. Het is echter niet gepast om de kennis van de dokter te testen met een datacenter dat beschikt over honderdduizend miljard terabyte aan parate kennis. Zolang de dokter nog een mens van vlees en bloed is, kan hij daar niet tegenop.

Een patiënt kan daarom beter eerlijk zeggen dat hij AI heeft gebruikt en dat dit het antwoord van de machine learning is. Als het interessant is, kan hij het laten zien: dit was de prompt en dat het antwoord. Zo kan de dokter er een deskundig commentaar op geven.

Zolang de dokter nog een mens van vlees en bloed is, kan hij daar niet tegenop

Ook de verslaglegging van hulpverleners wordt stukje bij beetje vervangen door machine learning. Teksten worden gepolijst en logischer gemaakt. Je kunt echter niet meer lezen van wie een tekst is. Eigenlijk van niemand. Ja, van een machine. Ook hier ontbreekt nog een etiquette.

Over de zorg heb ik nog wel wat te zeggen. Maar met open mond kijk ik naar de veranderingen in het onderwijs. Waar leerlingen vroeger urenlang moesten ploeteren om bronnen en informatie te verzamelen voor een klein schoolverslag, kunnen ze nu met de juiste prompts in een oogwenk een verslag tevoorschijn toveren.

Doordat kennis veel toegankelijker wordt, zal de kenniscurve van kinderen en jongvolwassenen volgens mij veel steiler stijgen. Zolang een leerling het dragen van zoveel kennis aankan, is daar niets mis mee.

Maar wat gaat het onderwijs doen met de vele uren die vrijkomen door deze versnelling van kennisvergaring? Worden er nieuwe bezigheden ontwikkeld? Ik vermoed dat leerlingen niet veel zin hebben in bezigheidstherapie. Laten we daarom maar met een kaasschaaf door het onderwijs gaan en de opleidingen verkorten.

Op Vaderdag denk ik aan mijn vader, die stierf in een Chinees kamp

Op Vaderdag blikt de Oeigoerse vluchteling Abdurehim Gheni Uyghur terug op het laatste gesprek met zijn vader.

Vandaag is het Vaderdag. Voor veel mensen is dat een dag om hun vader in het zonnetje te zetten. Voor mij is het een dag waarop ik terugdenk aan mijn vader. Op 23 mei 2017 sprak ik hem voor het laatst.

Mijn vader probeerde mij telefonisch gerust te stellen. Hij zei dat ik mijzelf niets moest verwijten en dat niemand had kunnen voorzien dat ik mijn vaderland zou moeten verlaten. Volgens hem brengt ballingschap verdriet met zich mee, maar leert het mensen ook om moeilijkheden te overwinnen. Hij drukte mij op het hart mijn afkomst niet te vergeten, goed voor mijn gezin te zorgen en mijn kinderen een goede opvoeding te geven.

‘Hij was trots dat ik in Nederland had gestudeerd’

Later in het gesprek sprak hij over mijn leven in Nederland. Hij zei dat ik de wetten van het land moest respecteren, op eigen kracht moest vertrouwen en hard moest blijven werken. Hij was trots dat ik in Nederland had gestudeerd en als bodemanalist aan de slag was gegaan. Ook moedigde hij mij aan om te blijven leren en de kennis die ik had opgedaan ooit ten dienste te stellen van mijn vaderland.

Omdat de Chinese overheid buitenlandse telefoongesprekken afluistert, waren we voorzichtig met wat we zeiden. Toch voelde ik tijdens het gesprek dat mijn vader meer wilde zeggen dan hij kon uitspreken. Ik kon toen niet vermoeden dat dit onze laatste woorden zouden zijn. Sinds die dag heb ik de stem van mijn vader niet meer gehoord.

Getuigenis in de rechtbank 

Zeven jaar later, in juli 2024, werd ik door de Wereldrechtbank voor Burgers uitgenodigd om te getuigen in de rechtszaak waarin Xi Jinping werd aangeklaagd wegens schending van het Statuut van Rome. Om te voorkomen dat ik aan deze rechtbank zou deelnemen, haalde de Chinese overheid mijn zieke vader en mijn broer tijdelijk uit het concentratiekamp. Ze dwongen hen mij te bellen om mij ertoe te bewegen van mijn getuigenis af te zien.

Toen ik deze geënsceneerde ontmoeting weigerde, stuurden ze mij via Telegram een video waarin mijn vader ziek op een bed lag, terwijl mijn broer naast hem stond en mij onder druk ‘adviseerde’ om te stoppen. Dit was bedoeld om mij psychologisch en emotioneel onder druk te zetten. Het was de laatste keer dat ik mijn vader zag.

Marteling

Deze chantage van de Chinese overheid weerhield mij er niet van om voor de rechtbank te verschijnen. De rechtbank vaardigde uiteindelijk een symbolisch arrestatiebevel uit tegen Xi Jinping op basis van elf misdrijven tegen de menselijkheid. Daarna werd mijn vader opnieuw opgesloten in het concentratiekamp. Twee maanden later kwam hij door marteling om het leven. Dit nieuws werd onderzocht en bevestigd door journalist Shohret Hoshur van Radio Free Asia.

Ik mis de stem van mijn vader nog altijd. Zijn gezicht staat in mijn geheugen gegrift. Soms droom ik dat we een gesprek voeren. Nu ik zelf vader ben, besef ik nog beter hoeveel verantwoordelijkheid het met zich meebrengt om kinderen op te voeden.

Veel Oeigoerse families zijn van elkaar gescheiden geraakt

Mijn vader zei weleens: ‘Ik brand van liefde voor mijn kind, en mijn kind brandt weer voor het zijne.’ Telkens wanneer mijn kinderen op mijn schouders klimmen, denk ik aan die woorden. Hij heeft zijn rol als vader vervuld; ik probeer hetzelfde te doen voor mijn eigen kinderen.

Binnen ons volk bestaat het gezegde: ‘De zoon is het geheim van zijn vader.’ Wanneer ik goede eigenschappen bij mezelf herken, zie ik daarin iets van wat mijn vader mij heeft meegegeven. Ik probeer dat op mijn beurt door te geven aan mijn kinderen. Zijn rust, rechtvaardigheidsgevoel en betrokkenheid zijn voor mij nog altijd een voorbeeld. Moge zijn rustplaats in het paradijs zijn.

Mijn persoonlijke verhaal staat niet op zichzelf. Veel Oeigoerse families zijn van elkaar gescheiden geraakt. De onderdrukking van de Oeigoeren in Oost-Turkistan duurt nog altijd voort.

Miljoenen gevangenen

Volgens onafhankelijke rapporten van de Verenigde Naties en Amnesty International zijn er sinds 2017 tussen de 1 miljoen en 1,8 miljoen Oeigoeren en andere islamitische minderheden onrechtmatig vastgehouden in kampen.

Hoewel de Chinese autoriteiten beweren dat deze kampen inmiddels zijn gesloten, is de situatie volgens onderzoekers veranderd in een structureel systeem. Onderzoek van het U.S. Holocaust Memorial Museum (USHMM) en dr. Adrian Zenz toont aan dat ten minste 500.000 Oeigoeren na de sluiting van de kampen zijn overgebracht naar gevangenissen met langdurige straffen. Miljoenen anderen worden ingezet voor dwangarbeid in fabrieken en op het land.

Meer dan 380 detentiekampen 

Onderzoek met satellietbeelden door het Australian Strategic Policy Institute (ASPI) heeft meer dan 380 detentiekampen en zwaar beveiligde gevangeniscomplexen in de regio blootgelegd.

Volgens onderzoekers vinden daar onder meer marteling, hersenspoeling en gedwongen sterilisatie plaats. Ook worden veel kinderen van hun ouders gescheiden en ondergebracht in staatsinternaten. Deze misdaden zijn door de parlementen van onder andere Nederland, Canada en de Verenigde Staten erkend als genocide.

Op Vaderdag denk ik aan mijn vader. Zijn woorden draag ik nog altijd met mij mee. Ik blijf zijn verhaal vertellen, en dat van de miljoenen Oeigoerse vaders en kinderen die van elkaar zijn gescheiden.

Buigen voor de racistische staten van Amerika

‘Waarschijnlijk de grootste gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid.’ Zo betitelde FIFA-maffiabaas Gianni Infantino al vóór de start het WK van 2026 in Canada, Mexico en de Racistische Staten van Amerika. ‘Ogenschijnlijk zonder ironie’, zo voegde, zekerheidshalve, de Volkskrant-verslaggever er maandag in de berichtgeving vanuit – of all places – Coevorden aan toe, waar hij de plaatselijke stemming inzake de grootste gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid moest peilen.

Het WK wordt in ieder geval een van de meest gênante gebeurtenissen uit de geschiedenis van – mu ja, misschien niet de mensheid, maar dan toch tenminste van het voetbal. Wat voor sommigen overigens inderdaad zo‘n beetje hetzelfde schijnt te zijn.

Dat gênante zit hem vooral in het gedrag van Infantino zelf, die nu veel dieper voor de machthebbers in het gastland op de knieën zinkt dan indertijd bij Rusland en Qatar. Van het beloofde ‘meest inclusieve WK ooit’ is nu al niets terechtgekomen, met de racistische wijze waarop aan de Amerikaanse grens met buitenlandse deelnemers en supporters wordt omgesprongen. ICE gaat onverminderd door met zijn mensenjacht.

En Infantino zwijgt. Ook als de beste scheidsrechter van Afrika de toegang zonder opgaaf van redenen geweigerd wordt, alleen omdat diens land Trump niet aanstaat, geeft hij geen kik. In zijn hielenlikkerij overtreft Infantino zelfs Mark Rutte, met zijn absurde FIFA-‘vredesprijs’ voor een president die net een agressieoorlog begonnen is.

Maar misschien is dat inderdaad nog een ideetje voor Rutte: snel een speciale NAVO-vredesprijs in het leven roepen voor een president die het liefst morgen Oekraïne aan zijn mede-autocraat verraadt.

Met het WK wordt nu onbeschaamd vanuit Washington D.C. geëxporteerd waarmee Nederlanders met migratieachtergrond in eigen land al langer geconfronteerd worden: een onverholen racistisch beleid, waarbij iedereen naar de grillen moet dansen van de narcistische despoot in het Witte Huis.

En velen ook inderdáád naar die grillen dansen. Dat is het meest verontrustende: het lakse gemak waarmee veel instituties het hoofd buigen, allereerst de meerderheid van de Republikeinse congresleden die van angst sidderen voor de mogelijke toorn van hun maffiabaas.

Slechts af en toe wordt er tegengas gegeven, zoals van een rechter die gelast Trumps naam van het J.F. Kennedy Center te verwijderen. Maar de meeste bedrijven buigen hun hoofd (of steunen Trump zelfs actief), en ook de media en universiteiten prefereren een meegaande houding teneinde hun subsidie veilig te stellen.

Het geeft Trump de mogelijkheid om als een dictator letterlijk de geschiedenis te herschrijven – in de vorm van een glorieus jubelverhaal over blanke superioriteit, waarbij het slavernijverleden en elke vorm van etnische of seksuele diversiteit tot taboe-onderwerpen zijn verklaard. Daaraan mag noch in onderwijs of onderzoek, noch in openbare monumenten en festiviteiten voortaan nog aandacht worden besteed.

Het geeft Trump de mogelijkheid om als een dictator letterlijk de geschiedenis te herschrijven

Dat gaat bij Trump gepaard met een ongekende zelfverheerlijking en grootheidswaan, zoals die in zijn megalomane bouwplannen tot uitdrukking komt: de monsterlijke vergroting van het Witte Huis en het even monsterlijke project voor een Arc de Trump. Wie – ook voor zijn grilligheid, infantiliteit en ontoerekeningsvatbaarheid – voor de Amerikaanse president naar historische parallellen zoekt, zal daarom al snel aan despotische Romeinse keizers gaan denken.

Aan Caligula (37-41), die zijn paard tot consul promoveerde, waar Trump op cruciale posten even incompetente vastgoedbazen benoemde. Caligula werd uiteindelijk door zijn lijfwacht in stukken gehakt.

Aan Nero (54-68), die met veel wellust Rome in brand liet steken, gelijk Trump gretig Iran tot het stenen tijdperk terug wilde bombarderen. Nero werd uiteindelijk door zijn secretaris met een dolk neergestoken omdat het hem na zijn val aan de moed tot zelfmoord ontbrak.

Aan Commodus (180-192), die Rome naar zichzelf wilde hernoemen. Hij werd door zijn laatste maîtresse vergiftigd, en daarna in zijn badkamer door zijn eigen favoriete worstelaar gewurgd.

Aan Heliogabalus (218-222), die zich als zonnegod liet vereren en berucht was om seksuele escapades waaraan zelfs Trumps compaan Epstein nog een puntje kan zuigen. Hij eindigde onthoofd in de Tiber.

En alle vier wensten natuurlijk in de arena’s van Rome permanent in het brandpunt van de aandacht te staan. Trump wil straks de WK-beker in eigen persoon aan de winnaar gaan overhandigen. Ik bedoel maar.

Explosieven ontdekt in azc in aanbouw in Nuenen

0

Bij een asielzoekerscentrum in aanbouw in Nuenen zijn donderdag een vuurwerkmortier en een pijpbom ontdekt. De politie heeft de omgeving afgezet en laat de explosieven veilig verwijderen door de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD).

Volgens de politie wijst een eerste onderzoek erop dat het daadwerkelijk om explosieven gaat, meldt Hart van Nederland. Hoe de voorwerpen bij het gebouw terecht zijn gekomen, wordt nog onderzocht.

Het toekomstige azc ligt al langer gevoelig in de Brabantse gemeente. Tegen de komst van de opvanglocatie werden meer dan duizend bezwaren ingediend. Eerder werd ook brand gesticht bij het pand. De schade daarvan is nog steeds zichtbaar.

Burgemeester Freek van Genugten reageert geschokt op de vondst. Volgens hem is het onaanvaardbaar dat door dergelijke acties gevaar ontstaat voor mensen die in de buurt werken of wonen. De burgemeester benadrukt dat Nuenen een veilige omgeving wil bieden, zowel voor huidige inwoners als voor mensen die in de toekomst in het azc worden opgevangen.

De politie roept eventuele getuigen op zich te melden.