6 C
Amsterdam
Home Blog

Verwoestende regenbui in Marokko: 21 doden

0

Een plotselinge zware regenbui in de Marokkaanse kustplaats Safi heeft aan 21 mensen het leven gekost. 32 anderen raakten gewond.

Dit meldt The National. De regenbui duurde slechts een uur, maar zorgde voor een verwoestende modderstroom. Minstens 70 huizen en bedrijven in de historische binnenstad kwamen onder water te staan. Autoriteiten zoeken nog naar overlevenden.

De stortbui is het gevolg van klimaatverandering, waar Marokko al langer mee te maken krijgt. De afgelopen zeven jaar heerste in het land extreme droogte en hoge temperaturen. Een warmere zee zorgt echter voor extreme weersomstandigheden, waaronder hevige regen.

Aanstaande dinsdag worden nog meer regenbuien verwacht in de kustplaats.

Amsterdam: 22 arrestaties bij pro-Palestijnse demonstratie tegen IDF-cantor

0

Ondanks maanden lang onderhandelen en een compromis, leidde het optreden van de Israëlische voorzanger Shai Abramson in het Concertgebouw tot onrust voor de deur. De politie hield maar liefst 22 pro-Palestijnse demonstranten aan.

Afgelopen zondag vond het veelbesproken Chanouka-concert plaats in Amsterdam.  Voorzanger Abramson mocht toch deelnemen aan dit event. Niettemin ging het alleen om twee avondconcerten, die bovendien werden uitgevoerd voor een besloten publiek. Bij het  middagconcert was hij niet aanwezig.

Het weerhield pro-Palestijnse demonstranten niet om hun onvrede te laten horen. Volgens de Amsterdamse zender AT5 waren er honderden demonstranten op Museumplein om te protesteren tegen de komst van de Israëlische zanger. Abramson zingt namelijk ook regelmatig het Israëlische leger toe als chief cantor. Als zodanig ‘vertegenwoordigt hij de staat Israël en het IDF in Israël en daarbuiten’, zo schrijft hij zelf op zijn website.

Hoewel de verschillende demonstraties waren afgestemd met de autoriteiten, ging het toch mis. Op een gegeven moment braken demonstranten door de dranghekken heen. Sommigen gooiden met vuurwerk. Dit leidde tot opstootjes en 22 aanhoudingen, aldus de Amsterdamse nieuwszender.

De rust was wedergekeerd om 21.00 uur, toen de laatste demonstranten het Museumplein verlieten. De Chanouka-viering duurt acht dagen, het concert vond plaats op de eerste dag van het joodse feest.

Bulgaarse regering stapt op na dagenlange protesten tegen corruptie

0

‘We luisteren naar de stemmen van onze burgers’, zegt de Bulgaarse premier Rossen Jeliazkov tijdens de persconferentie waarop hij het opstappen van zijn regering bekendmaakt. ‘Deze energie vanuit de maatschappij moet gesteund worden’, aldus Jeliazkov. Zo meldt AFP.

De val van zijn kabinet komt op een bijzonder moment: luttele weken voordat Bulgarije op 1 januari de overstap naar de euro maakt. Maar ook vlak voordat een motie van wantrouwen van de oppositie in stemming zou worden gebracht. Het economische wanbeheer en de hardnekkige aantijgingen van corruptie verdwijnen met het opstappen van de regering voorlopig van de agenda.

Dat zal waarschijnlijk niet van lange duur zijn, aangezien duizenden Bulgaren de straat op gingen uit protest tegen de economische malaise en wijdverbreide corruptie in het land. In de hoofdstad Sofia kwamen woensdag naar schatting 100.000 mensen bijeen.

Sinds de toetreding van Bulgarije tot de EU in 2004 blijft het land kampen met corruptie. Met enige regelmaat wordt een politicus opgepakt die wordt verdacht van fraude met overheidsgeld. Drie jaar geleden betrof dat oud-premier Bojko Borisov.

In de huidige crisis staat de rol van politicus en oligarch Delyan Peevski centraal, meldt Trouw. Hij staat zowel in de Verenigde Staten als in het Verenigd Koninkrijk op de zwarte lijst. Critici menen dat het regeringsbeleid vooral de belangen van oligarchen dient.

Voor de EU vormt dit alles blijkbaar geen belemmering om ook de euro in Bulgarije in te voeren.

‘Held’ voorkomt erger bloedvergieten bij aanval in Sydney

0

‘Die man is een echte held, en ik twijfel er niet aan dat er vanavond heel veel mensen in leven zijn dankzij zijn moed’, klinkt het op de Australische tv over de 43-jarige Ahmed al-Ahmed. Gisteren overmeesterde hij een van de schutters op een Joods festival in Australië, waar zeker zestien bezoekers werden gedood.

Tijdens de aanslag in Sydney wist hij, ondanks twee schotwonden, een van de twee schutters tijdelijk onschadelijk te maken. Dat meldt de Arabische nieuwszender Al Jazeera. Onder slachtoffers is een meisje van tien jaar. Een van de aanslagplegers wordt gelinked aan de terroristische organisatie IS.

Op circulerende video’s is te zien hoe Al-Ahmed een van de schutters van achteren nadert en hem ontwapent tijdens de aanslag op Bondi Beach in Sydney. Daar was op dat moment het Joodse Chanoekah-festival aan de gang. Later werd bekend dat het om de 43-jarige fruitverkoper Ahmed al-Ahmed, die in de buurt een kopje koffie deed met vrienden.

Hij wordt op sociale media alom geprezen, naast de islamofobe reacties uit extreemrechtse hoek die de aanslag in Sydney onmiskenbaar ook losmaakt. In dat narratief is geen plaats voor een moslimheld die zijn eigen leven riskeert om Joodse levens te redden.

Een familielid van Al-Ahmed, Mustafa Asad, vertelt tegen Australische media dat Al-Ahmed ‘het niet meer kon aanzien’ dat mensen stierven. ‘Het was een humanitaire actie’, aldus Asad.

Al-Ahmed ligt nog in het ziekenhuis, meldt NU.nl. Hij moet geopereerd worden aan de schotwonden die hij aan zijn arm opliep.

Twintig lessen tegen de afbraak van de democratie

0

In twintig lessen uit de geschiedenis waarschuwt Timothy Snyder voor het afglijden van democratieën en laat hij zien wat burgers daartegen kunnen doen.

Je zou Timothy Snyder een moderne Cassandra kunnen noemen: de Griekse zieneres die het onheil zag aankomen. Met één belangrijk verschil: zij werd niet geloofd, terwijl de boodschap van de Amerikaanse historicus door velen wél serieus wordt genomen. Direct na de verkiezing van Donald Trump in 2016 zette Snyder twintig lessen op een rij over wat er gebeurt wanneer een democratie onder druk komt te staan, en hoe je je daartegen kunt verzetten. Hij deelde ze op Facebook, waar ze razendsnel werden opgepikt.

Die lessen werkte hij later uit in de wereldwijde bestseller Over tirannie. In een andere editie, met confronterende illustraties van Nora Krug, bereikte het boek een nog groter publiek. In januari verschijnt bij uitgeverij Balans een pocketeditie van wat inmiddels geldt als een moderne klassieker.

Snyder schreef Over tirannie aan het begin van Trumps eerste termijn (2017–2021). De antidemocratische signalen die hij toen al herkende, zijn in Trumps tweede termijn alleen maar zichtbaarder en ingrijpender geworden.

Toch is dit volgens Snyder allerminst een moment om bij de pakken neer te zitten. We zijn misschien niet wijzer dan de Europeanen die in de twintigste eeuw hun democratie verloren aan fascisme, nazisme en communisme, maar we kénnen die geschiedenis. Juist die kennis geeft ons een voorsprong om in actie te komen, vindt Snyder. Over tirannie is dan ook relevant voor zowel de Verenigde Staten als Europa, in het licht van de opkomst van extreemrechts, en zeker ook voor Nederland, waar politici voortdurend morrelen aan de rechtsstaat en haar instituties. Een paar lessen op een rij.

Verdedig maatschappelijke instellingen

Een van Snyders centrale waarschuwingen betreft het verdedigen van maatschappelijke instellingen. De grootste vergissing is te denken dat nieuwe machthebbers instellingen als de rechtspraak niet kunnen uithollen of neutraliseren, dat kan wel degelijk. In Duitsland waren in 1933 alle belangrijke instituties al buitenspel gezet en was het land veranderd in een eenpartijstaat. Die geschiedenis echoot in hedendaagse uitspraken, zoals die van BBB-leider Caroline van der Plas, die de Raad van State blijft wegzetten als een ‘D66-bolwerk’.

Democratie werkt niet vanzelf, benadrukt Snyder. Stemmen, meedoen en betrokken blijven zijn geen loze rituelen, maar essentieel om te voorkomen dat macht zich concentreert bij één partij of één leider.

Autoritaire leiders hebben mensen nodig hebben die zonder vragen uitvoeren wat hun wordt opgedragen

Ook symbolen doen ertoe. Wen niet aan tekens van uitsluiting, maar grijp in. Snyder herinnert aan de jaren dertig, toen ‘Jood’ op winkelruiten werd gekalkt: wie zweeg, werkte mee. Ook nu duiken beladen symbolen weer op, zoals de NSB-Prinsenvlag of Nederlandse vlaggen die intimiderend boven viaducten hangen.

In zijn les over beroepsethiek benadrukt Snyder dat autoritaire leiders mensen nodig hebben die zonder vragen uitvoeren wat hun wordt opgedragen. Juist daarom is beroepsethiek cruciaal. Ambtenaren moeten verantwoordelijkheid nemen, zoals de rijksambtenaren die demonstreerden om een duidelijker standpunt van de Nederlandse overheid over Gaza af te dwingen.

Let op paramilitairen

Een andere red flag is de opkomst van paramilitaire groepen: de opkomst van paramilitaire groepen: bewapende burgers die zeggen ‘tegen het systeem’ te zijn. Let op fakkeltochten, leidersverering en het moment waarop zulke groepen samenvallen met het reguliere leger. Ook in Nederland zijn zulke signalen zichtbaar, bijvoorbeeld bij de ‘bezorgde burgers’ die afgelopen jaar langs de grens patrouilleerden om migranten tegen te houden. Geen paramilitairen, maar wel een verschijnsel dat in dit licht verontrustend is.

In de les koester onze taal verwijst Snyder naar de Duits-Joodse taalwetenschapper Victor Klemperer (1881-1960), die liet zien hoe taal een wereldbeeld kan normaliseren. Ook nu gebeurt dat, bijvoorbeeld met het spreken over een ‘asielcrisis’, terwijl het in werkelijkheid om een opvangprobleem gaat. Lees daarom niet alleen online, maar ook boeken en kwaliteitskranten, en houd je geest scherp. Daarop sluit geloof in de waarheid aan: wie de feiten opgeeft, levert uiteindelijk ook zijn vrijheid in. Leugens die als feiten worden gepresenteerd, maken de weg vrij voor beleid dat daarop voortbouwt, van vaccinmythes tot misleidende uitspraken over migratie.

Misschien wel zijn meest indringende oproep gaat over iets eenvoudigs: oogcontact maken en het gesprek aangaan. In situaties waarin het daadwerkelijk onveilig wordt, is dat een vorm van burgerschap. In totalitaire tijden weten mensen precies hoe hun buren reageren. Zodra mensen elkaar ontwijken en wegkijken, groeit de angst. Begroet elkaar, geef een hand, juist wanneer dat moeilijk wordt.

Ga de straat op

Politiek is volgens Snyder niet alleen een kwestie van woorden, maar ook van aanwezigheid. Ga de straat op, organiseer tegenmacht, wees zichtbaar. Machthebbers kunnen je minder makkelijk negeren als je er daadwerkelijk staat. Tegelijk waarschuwt hij voor het verlies van privacy: zet niet alles online. Wie weet wat jij schrijft en opzoekt, krijgt macht over je.

Vrijheid draait niet alleen om het individu, maar ook om het collectief. Sluit je aan bij organisaties die bij je passen en steun ze, ook financieel. En kijk over grenzen heen: antidemocratische krachten zijn er overal. Internationale contacten bieden afstand en nieuwe inzichten — iets wat vooruit lijkt te lopen op Snyders eigen verhuizing, of volgens sommigen vlucht, naar Canada in 2024.

Wie weet wat jij schrijft en opzoekt, krijgt macht over je

Daarnaast waarschuwt Snyder voor gevaarlijke woorden. Begrippen als ‘noodtoestand’, ‘extremisme’ en ‘terrorisme’ klinken technisch en onschuldig, maar hebben verstrekkende gevolgen. Ze worden vaak ingezet om tegenstanders te delegitimeren, zoals bij asielnoodmaatregelen of voorstellen om politieke bewegingen, zoals Antifa, als terroristisch te bestempelen. De geschiedenis laat zien hoe vaak dat misgaat.

Het maakt Over tirannie tot een boek dat juist nu urgent is. Vorige week verschenen zowel de nieuwe nationale veiligheidsstrategie van de regering-Trump als een interview met de president in Politico, wat in Europa voor onrust zorgde. Trump neemt daarin afstand van mensenrechten en internationaal recht. Europese landen zet hij neer als samenlevingen in verval; het Europese migratiebeleid noemt hij een ‘ramp’. Politieke correctheid, zegt hij, maakt Europa zwak, en onder Europese leiders zouden zich ‘enkele echt domme’ bevinden.

We zijn gewaarschuwd.

Vergeetachtigheid

0

Zo af en toe komen mensen op mijn spreekuur met geheugenklachten. De laatste tijd vergeten ze meer dingen, bijvoorbeeld waar de autosleutels liggen. Ze vragen dan of het het begin van dementie is.

Ik kan dan direct beginnen met het afnemen van een zogenoemde MMSE-test, een Mini-Mental State Examination. Daarmee proberen we de geheugenklachten te objectiveren. We vragen naar naam, geboortedatum en welke dag het vandaag is, enzovoort. Ook noemen we drie woorden, bijvoorbeeld: paard, noot en bloem. We vragen de patiënt deze te herhalen.

Maar zover komt het meestal niet. Wanneer de patiënt jong is, een gezonde indruk maakt en zelf naar het spreekuur is gekomen, zeg ik vaak dat het wel mee zal vallen. Wij dokters vinden mensen onder de zestig jong. Vroeger was bijna iedereen op die leeftijd allang dood. We kunnen hier dus wel van vooruitgang spreken.

Wij dokters vinden mensen onder de zestig jong

We hebben het natuurlijk allemaal druk in het hoofd. Technologie maakt het leven wel gemakkelijker, maar de enorm toegenomen informatiestroom maakt dat het geheugen niet meer is wat het geweest was. Afgelopen vrijdag wilde ik een reserveantibioticum aan een patiënt voorschrijven. Voordat u mij gaat stenigen, moet ik dit verhelderen. Een reserveantibioticum is niet een antibioticum dat je als reserve in huis haalt. Het is een kuur die niet in eerste instantie wordt voorgeschreven, maar pas wanneer andere middelen onvoldoende helpen.

Ik was de naam van dat middel kwijt. Ik heb het de patiënt niet laten merken. Hij kon naar de apotheek gaan, zei ik. Daarna ging ik uitzoeken welk middel ik maar niet paraat kon krijgen.

Alle beslommeringen in het leven, schermtijd en ook psychisch ongemak zorgen ervoor dat we dingen vergeten. Als die vergeetachtigheid voor de patiënt of de omgeving storend begint te worden, is het tijd om een MMSE-test af te nemen. Wat waren die drie woorden ook alweer?

Farmers Defence Force intimideert Brabantse Statenleden met deurwaarders

0

De radicale boerenbeweging Farmers Defence Force laat zich opnieuw van haar intimiderende kant zien. Statenleden in de provincie Brabant werden gisteren thuis opgezocht door deurwaarders, die politici intimideerden over stemmingen die vandaag op de agenda staan.

Lokale politici zouden heel ‘goed moeten nadenken’ en het niet in hun hoofd moeten halen om in te stemmen met de nieuwe stikstofwet, zo berichtte NU.nl over deze intimidatieactie. FDF-voorman Mark van den Oever doet totaal niet geheimzinnig over de intimidatie en bevestigt tegenover Omroep Brabant dat Statenleden van de coalitiepartijen een ‘aangetekende brief’ van de deurwaarder hebben ontvangen.

Vandaag in de Provinciale Staten van Brabant gestemd over de nieuwe stikstofaanpak. Er worden demonstraties verwacht bij het provinciehuis in Den Bosch. De opgezochte politici zijn geschrokken van de actie van FDF. D66-fractievoorzitter Matthijs van Miltenburg noemt de intimidatie ‘ethisch en moreel verwerpelijk’. Het vrije politieke proces wordt hiermee volgens hem onder druk gezet.

Partijen denken na over een statement dat vandaag naar buiten moet komen. Het is nog onduidelijk of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren.

Landelijk heeft de intimidatie van politici ook tot reacties geleid. De beoogde nieuwe premier van Nederland, Rob Jetten, noemt het eveneens ‘een verwerpelijke actie’. ‘Waar haal je het lef vandaan om gekozen volksvertegenwoordigers thuis op te zoeken en te intimideren? Je laat politici met rust. Veel steun aan de Statenleden in Brabant die gewoon hun werk voor onze samenleving willen doen´, schrijft hij op X.

Ook het CDA liet van zich horen via Kamerlid Derk Boswijk. ‘Aan FDF is niets veranderd. Het is niet alleen een schandalige actie, het is ook zo ontzettend dom. Intimidatie heeft ze nog nooit iets gebracht, behalve dat ze steeds verder geïsoleerd raken, waardoor ze inmiddels in het landbouwdebat irrelevant zijn.’

Tijdens de gewraakte Statenvergadering vanochtend liepen progressieve Statenleden boos weg toen Mark van den Oever insprak, meldt Brabants Dagblad. Zodra hij als eerste inspreker werd aangekondigd verlieten de Statenleden van D66, GroenLinks, PvdA, SP, Volt en Partij voor de Dieren demonstratief de zaal. Daarmee gaven ze een duidelijk signaal af tegen de intimidatieactie van FDF van gisteren.

Raad van Europa bekritiseert Turkije vanwege voortdurende mensenrechtenschendingen

0

De mensenrechtencommissaris van de Raad van Europa, Michaal O’Flaherty, heeft Turkije op de vingers getikt wegens de ‘voortdurende schending van rechten en vrijheden’. Dat zou onverenigbaar zijn met de zogenoemde ‘mensenrechtenstandaarden van Europa’, zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.

De commissaris bezocht Turkije begin december en ging onder meer langs bij de Orde van Advocaten in Istanbul. Daar riep hij de Turkse regering op om ‘praktijken die de mensenrechten schenden te stoppen’ en de vrijheid van meningsuiting en vereniging zonder mitsen en maren te herstellen.

Daarbij doelde hij nadrukkelijk op het excessieve politiegeweld dat vreedzame demonstranten moesten verduren in het afgelopen jaar. Hun rechten bijvoorbeeld tijdens demonstraties na de arrestatie van de burgemeester van Istanbul, Ekrem Imamoglu, beknot door op arbitraire wijze een beroep te doen op de ‘openbare orde’ en ‘algemene moraal’.

Ook bekritiseerde O’Flaherty de vage antiterrorismewetgeving in Turkije, waardoor vrijwel iedereen die kritisch is op de Turkse staat kan worden gearresteerd. Turkije gebruikt deze terreurwetgeving om kritische stemmen van mensenrechtenverdedigers, oppositiepolitici en journalisten te smoren.

Bekende gevallen zijn het voortdurende gevangenschap van de Koerdische politicus Selahattin Demirtas en de filantroop Osman Kavala. Zij zitten beiden al bijna 10 jaar achter de tralies, ondanks het Koerdische vredesproces en de liefdevolle vredesberichten met bloemen van de leider van de Grijze Wolven.

Oostenrijk verbiedt hoofddoek op school voor meisjes onder de veertien

0

Meisjes onder de veertien jaar in Oostenrijk mogen vanaf volgend schooljaar niet meer de klas in met een hoofddoek, of andere vormen van islamitische bedekking. Dit heeft het Oostenrijkse parlement gisteren met een meerderheid beslist.

Meisjes die toch met een hoofddoek naar school komen, riskeren een boete van maximaal 850 euro. NOS schrijft dat de nieuwe wet naar schatting 1200 meisjes raakt.

Het verbod werd zes jaar geleden ook al geopperd, maar werd toen door het constitutioneel hof als ongrondwettelijk en discriminerend beoordeeld. Daarom deden voorstanders van het wetsvoorstel enkele aanpassingen.

Het zou nu duidelijk zijn waarom het juist islamitische hoofbedekking verbiedt. Bij hoofddoekjes en boerka’s zou het namelijk gaan om onderdrukking en dat is bij keppeltjes of andere hoofddeksels niet het geval, aldus het Oostenrijkse parlement.

Het is nog maar de vraag of deze redenering standhoudt voor de rechter. De Groenen stemden tegen, omdat de partij gelooft dat het verbod ook dit keer in strijd is met de Grondwet. Islamitische koepelorganisaties hebben aangegeven naar de rechter te stappen.

Ook in Vlaanderen geldt een hoofddoekverbod op scholen. Sinds het begin van dit schooljaar mogen leerlingen van provinciale middelbare scholen in Oost-Vlaanderen geen hoofddoek meer dragen. Het dragen van levensbeschouwelijke symbolen op openbare scholen was toen al verboden.

Nederlandse moslims maken zich zorgen over de ontwikkelingen in Oostenrijk. ‘Dit is niets anders dan een identiteitsboete voor meisjes die zichtbaar moslim willen zijn’, reageert Denk-Kamerlid Dogukan Ergin op LinkedIn. ‘ Echte emancipatie bereik je met kansen, onderwijs en gelijke behandeling, niet door kledingvoorschriften op te leggen aan kinderen.’

Waarom we onze toekomst moeten terugpakken

0

Kunnen we ons voorstellen dat de toekomst een toekomst heeft? Afgaande op de crisissfeer die door het land jaagt, niet. Ik kreeg afgelopen donderdag in Helmond, voorafgaand aan een optreden, de vraag gesteld of mijn gedichten ook een politieke bedoeling hadden. Is de schrijver geëngageerd? Ik voelde iets opborrelen. Weerstand ook, om de taal tot een politiek instrument te verklaren. Politici doen aan politiek, schrijvers en dichters becommentariëren vanaf de zijlijn de wereld. Die zijlijn, dat is onze plek, want daar zitten we als het goed is hoog en droog. Daar voelen we de vrijheid om te zeggen wat er te zeggen valt. En toch. Waarom poëzie in deze tijd van zakelijkheid, efficiëntiedenken waarin de mens is teruggebracht tot een product, waarin kwetsbare kinderen als een last worden ervaren en we wegkijken van menselijke tragedie – lees: Gaza.

Dus ik formuleerde een antwoord en werd daarbij geholpen door de Duitse filosoof Walter Benjamin, die in zijn essay Programma voor een proletarisch kindertheater het volgende schreef: ‘Volgens de bourgeoisie vormt niets een groter gevaar voor kinderen dan het theater, omdat het theater dreigt ‘in kinderen de krachtigste energieën van de toekomst te ontketenen’.’

Deze zinnen raakten me, want ze brachten me terug naar die onwil om ons de toekomst voor te stellen. De toekomst als mogelijkheid, de toekomst als utopie, de toekomst als richtpunt. Het viel me namelijk op dat we niet meer over de toekomst praten. Als er al over gepraat wordt, dan wordt die vanuit rechts-conservatieve hoek voorgesteld als een nachtmerrie, ondergang, ineenstorting. Een tijd waarin de dood heerst. De toekomst is in hun ogen verstoken van menselijk potentieel; elk streven is gedoemd ten onder te gaan. Het enige wat ons kan redden is de superieure beschaving, die moet gered worden, en daar zou alles ondergeschikt aan moeten zijn. Armageddon.

Aan de linkerkant is men zo druk bezig om de schade van de verloren strijd op te nemen dat er geen geestelijke ruimte meer is om die toekomst voor te stellen. Links is uitgeput. Er is geen leiderschapscrisis, er is ook geen economische crisis. We beleven een crisis van de verbeelding, wat ertoe leidt dat mensen zich niet meer kunnen voorstellen dat de toekomst ook nog iets goeds kan brengen. Maar we hebben die verbeelding, dat theater, nodig om de toekomst voor te stellen, want alleen dan kunnen krachtige energieën worden ontketend. Dat zag Walter Benjamin scherp.

we moeten onze kinderen de ruimte geven om de toekomst in ontvangst te nemen

Er wordt vaak gezegd: kinderen hebben de toekomst, maar dat klopt niet. Wij hebben de toekomst en we moeten onze kinderen de ruimte geven om de toekomst in ontvangst te nemen. En dat kan alleen maar gaan via de weg van de verbeelding. De verbeelding is de vrijplaats van de geest, daar gedijt de vrijheid, daar ontstaan al die associatieve dwarsverbanden die leiden tot nieuwe ideeën die uiteindelijk onze wereld vormgeven. Dan pas kunnen we groeien.

Op dit moment wordt de verbeelding onderdrukt: onderdrukt door autoritaire leiders, onderdrukt door rechts-conservatieve bewegingen, onderdrukt door de grote techbedrijven. Voor hen is de verbeelding een noodzakelijk kwaad, niet meer dan dat. Maar de verbeelding jaagt revoluties aan, geeft mensen hoop en doet verlangen naar beter. De verbeelding brengt ons dichter bij elkaar.

De toekomst verbeelden begint met radicaal te breken met de verstikkende onderdrukking van het heden. Het begint met durven zeggen: ‘We gaan iets nieuws beginnen. We gaan iets nieuws doen. Wat er nu gebeurt is niet zo belangrijk, belangrijker is wat er morgen kan gebeuren.’ Wat hoop ik dat in het nieuwe jaar de nieuwe leiders zouden zeggen: ‘We gaan het nieuwe aan. We omarmen de toekomst om krachtige energieën te stimuleren.’ De toekomst terugpakken op de leiders van de angst zal de grootste bevrijdende overwinning van deze tijd zijn.