16.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 110

Waarom we in de asielcrisis blijven geloven

0

De kranten staan er vol mee, politici hebben er de mond vol van. We hebben een asielcrisis, we kunnen het allemaal niet meer aan. Volgens mediawetenschapper Mirjam Vossen is dit een frame, dat bepaalt hoe we de wereld om ons heen zien en beschrijven.

Vossen is gepromoveerd op onderzoek naar de framing van wereldwijde armoede. De laatste vier jaar heeft ze zich beziggehouden met migratie. Want in gesprekken over migratie is eenzijdige framing een probleem, vindt ze. Wat betekent dat? ‘Een frame is een perspectief, een lens waarmee je naar een onderwerp kunt kijken. Dat uit zich in woorden, in beelden of in redeneringen die je gebruikt.’ Wat betreft migratie is het dominante frame volgens Vossen al een aantal jaren dat van de ‘asielcrisis’ – het ‘falende systeem’ en een behoefte aan ‘controle’. ‘Het is chaos, we kunnen het niet aan, er komen er te veel. Dat is één manier om naar migratie te kijken en ik zie dat die al jarenlang sterk domineert.’

Om te begrijpen of er werkelijk sprake is van een asielcrisis, verwijst ze naar het boek Hoe migratie echt werkt van Hein de Haas. Zelf is ze meer bezig met de manier waarop we hierover schrijven, rapporteren en zelfs nadenken.

Mirjam Vossen

Hoe doen de media het op dit moment als het gaat over migratie en vluchtelingen?

‘Het frame van het falende systeem domineert al een poos in de media. Dat is begonnen met de berichtgeving over Ter Apel. Twee jaar geleden kregen we voor het eerst beelden te zien van mensen die op het gras sliepen. Het Rode Kruis moest eraan te pas komen. Dat heeft heel veel impact gehad.’

‘Als je ‘overspoeld’ wordt, dan ga je dijken bouwen. Heb je last van een ‘migratiegolf’, dan ga je die indammen’

Waarom is dit bezwaarlijk?

‘Het bezwaar is dat de komst van asielzoekers gelijk wordt gesteld aan de komst van problemen. Want de situatie in Ter Apel – en in mindere mate in Budel, waar kansloze asielaanvragers terechtkomen – is wat mensen zien. Maar in de meeste azc’s is er eigenlijk nauwelijks iets aan de hand. Daar gaan journalisten niet heen.

‘Het gebruik van een bepaald frame an sich is niet verkeerd. Het is onvermijdelijk dat journalisten dit doen. Als er mensen buiten slapen in Ter Apel, om even bij dat voorbeeld te blijven, is dat iets wat we als samenleving niet willen. Dan is het je journalistieke plicht om daar aandacht aan te besteden. Dus die keuze om dat te belichten met het frame van het falende systeem, is journalistiek valide.

‘Het probleem zit hem echter in de optelsom van de veelheid aan berichten met datzelfde perspectief. Hierdoor wordt je als samenleving constant bevestigd in het gevoel dat we overspoeld worden, dat we het niet aankunnen. Bovendien is er vaak impliciet een oplossing verbonden aan dit perspectief. Want als je ‘overspoeld’ wordt, dan ga je dijken bouwen. Heb je last van een ‘migratiegolf’, dan ga je die indammen.’

Het is geen toeval dat deze bewoordingen op een of andere manier te maken hebben met water, legt Vossen uit. ‘Dit is heel gangbaar in Nederland, er is zelfs een woord voor: watertaal. Dit soort termen worden gebruikt door de media, maar ook door hulporganisaties en politici. De PVV heeft het zelfs over een tsunami. Water moet je beheersen. Het gebruik van deze termen triggert het controle-frame, het idee dat we actie moeten ondernemen om deze vloedstroom de baas te worden. Terwijl je ook gewoon ‘de komst van vluchtelingen’ kunt zeggen.’

Wat kunnen journalisten doen om te voorkomen dat ze meewerken aan een eenzijdige en negatieve framing?

‘Je kunt ook de lezer triggeren met verhalen waar niet bij voorbaat een negatief conflict in zit. Bijvoorbeeld: als gemeenten straks de Spreidingswet gaan uitvoeren, zullen zij inspraakavonden gaan organiseren om de komst van opvanglocaties te bespreken. Een natuurlijke neiging van journalisten zou kunnen zijn om alleen naar zo’n avond toe te gaan als de spanningen oplopen. Maar je kunt als redactie ook rapporteren over de gevallen waar het goed gaat. Het is belangrijk de balans in de gaten te houden.’

Op welke manier zou er dan over Ter Apel bericht moeten worden?

‘Ten eerste, je zou je als redactie kunnen afvragen of het iedere keer op het journaal of in de krant moet komen als er problemen zijn. Als je naar Ter Apel gaat, kun je je ook meer bewust zijn van de beeldvorming die je creëert. Dit is lastig op die specifieke plek, want je mag er niet binnenkomen. Wanneer er een tekort aan slaapplekken is, mogen de vrouwen en kinderen naar binnen en blijven er mannen buiten. We krijgen dan vooral beelden te zien van alleenreizende mannen en het is nu eenmaal zo dat er meer sympathie is voor vrouwen en kinderen die gevlucht zijn. Nu is het wel zo dat er meer mannelijke asielzoekers zijn, maar door alleen hen in beeld te brengen, krijg je toch een beeldvorming die niet klopt en die een impact heeft op hoe men in Nederland over asielzoekers denkt.

‘Tot slot zie je dat asielzoekers erg anoniem blijven. In plaats van een camera te zetten op zo’n groep mannen, kun je mensen ook in beeld brengen met naam en toenaam en een verhaal. Daardoor worden zij voor de lezer en kijker personen.’

Cijfers in de media

Naast woord en beeld kunnen ook cijfers een scheef beeld schetsen. Dat is vooral hulporganisaties aan te rekenen. In zijn boek legt Hein de Haas uit dat organisaties als de International Organization for Migration (IOM) en de VN bewust die cijfers presenteren die een grimmig beeld laten zien, terwijl er vaak ook een ander beeld mogelijk is. Zo is de laatste twintig jaar niet alleen het aantal migranten gestegen, maar ook de totale wereldbevolking. Als je het aantal migranten zou kwalificeren als percentage van de wereldbevolking, zie je dat hun aandeel in deze periode gelijk is gebleven.

‘Hier heb ik me ook veel in verdiept’ vertelt Vossen. ‘Een ander probleem dat De Haas beschrijft, is dat mensen heel lang de kwalificatie ‘vluchteling’ behouden, waardoor de cijfers een misleidend beeld geven. Veruit de meeste vluchtelingen zijn niet onderweg, maar wonen ergens. Vaak al jarenlang, soms generaties lang. Denk bijvoorbeeld aan Palestijnse vluchtelingen in Jordanië. Omdat ze nog steeds een vluchtelingenstatus hebben en geen burgerrechten krijgen, blijven ze meetellen als vluchtelingen in de cijfers van het IOM of UNHCR.

‘Het probleem hiervan is dat de cijfers van deze organisaties, en termen als ‘mensen op de vlucht’, het beeld oproepen van grote groepen mensen die ergens naartoe gaan, terwijl dit niet klopt. Slechts een klein deel van dat aantal is daadwerkelijk onderweg.’

Waarom doen deze organisaties dat?

‘Omdat ze hiermee de urgentie van het probleem groter maken. Hun natuurlijke modus is om de noodklok te luiden. Dat zie je bij allerlei soorten organisaties. Als ze data vinden om dat te ondersteunen, dan gebruiken ze die. Dat kan soms ten koste gaan van de nuance.

‘Ik heb weleens gesprekken hierover gehad met directeuren van vluchtelingenorganisaties. Ik heb er namelijk moeite mee dat ze dit doen. Niet alleen omdat het feitelijk een verkeerd beeld schetst, maar ook omdat de mensen die al negatief tegenover de komst van vluchtelingen staan, alleen maar gesterkt worden in hun idee dat er nog veel meer gaan komen. Dus deze manier van rapporteren heeft een averechts effect ten opzichte van wat zij eigenlijk zouden willen bereiken. Het versterkt misschien het draagvlak bij het kleine groepje dat toch al hun achterban is, maar ook de weerstand bij een grote groep in de samenleving die de komst van vluchtelingen niet ziet zitten. Zij zullen denken: dan moeten we nog meer ons best doen om te zorgen dat we de aantallen onder controle houden.’

‘We geloven nu allemaal dat er een asielcrisis is, omdat Geert Wilders het op de agenda zette’

En als media maken we ook gebruik van deze cijfers.

‘Ja. Je moet eigenlijk echt in al die cijfers duiken om te kijken waar ze vandaan komen. Dat is lastig, want meestal moet je een verhaal snel schrijven. IOM of UNHCR zouden betrouwbare bronnen moeten zijn. Ik wantrouw intussen zelf eigenlijk stelselmatig alle cijfers van hulporganisaties, omdat ze er belang bij hebben om te alarmeren. En dit geldt dus ook voor sommige gerespecteerde VN-organisaties.

‘Tegelijkertijd vermoed ik dat de journalisten die hierover schrijven waarschijnlijk wel het grotere plaatje zien. Toen ik onderzoek deed naar de manier waarop over armoede werd geschreven, heb ik een keer een poll uitgezet onder journalisten die dit onderwerp in hun portefeuille hadden. Zij waren wel degelijk op de hoogte van de bredere trends. Maar als ik naar hun artikelen keek, zag ik dat niet terug. In de artikelen bleven ze vooral de narigheid benadrukken. Toen ik ze vroeg hoe ze de insteek van hun artikelen bepaalden, kwamen ze met motieven als ‘nieuwsroutine’. Ik denk dat bij onderwerpen als migratie, en dan vooral vluchtelingen, eenzelfde soort fenomeen speelt.’

Stel dat journalisten een maand lang alleen maar positieve verhalen over vluchtelingen zouden schrijven. Zou dat dan publieke opinie beïnvloeden?

‘Dat is een lastige vraag. Ik ben geneigd om te denken van wel, maar het is heel moeilijk om dat met onderzoek aan te tonen. Het zou ook nog weleens kunnen tegenvallen. Politici  zijn namelijk ook in staat om de media te manipuleren. We geloven nu allemaal dat er een asielcrisis is, omdat Geert Wilders het op de agenda zette. Dit is door de media geaccepteerd als het gangbare verhaal, al lees ik ook wel aardig wat kritische opinies die dat dan weerleggen.

‘Het opvallende is dat mensen heel tegenstrijdige ideeën hebben als het om vluchtelingen gaat. Ik denk dat een groot deel van de Nederlanders vindt dat we vluchtelingen moeten helpen, maar dat gevoel wordt nauwelijks meer aangesproken door de dominante framing in de media. Het hele discours is momenteel gekaapt door het frame van het falende systeem, het idee dat we het niet meer aankunnen. In Nederland houden we van sociale orde en dit frame herinnert ons aan het feit dat we dat nu niet hebben. Daarom blijft het ons triggeren.’

We moeten het hebben over ‘boots on the ground’ in Oekraïne

0

Het lijkt slechts een voetnoot in het dagelijkse nieuws: het bericht dat Noord-Koreaanse soldaten actief zijn in Ruslands oorlog tegen Oekraïne. Inmiddels zijn duizenden Noord-Koreaanse soldaten in Rusland gesignaleerd, onder andere aan het Russisch-Oekraïense front bij Koersk. Er wordt geschat dat het aantal Noord-Koreanen dat meevecht met Rusland kan oplopen tot tienduizend. Gezien de problemen die Rusland heeft om voldoende soldaten te werven voor de oorlog in Oekraïne, lijkt dit een poging om de strijdkrachten aan te vullen met buitenlandse troepen.

Maar deze ontwikkeling is veel meer dan alleen een Russische poging om eigen reserves te versterken, en zou geen voetnoot mogen zijn in het nieuws. Het betekent namelijk niet alleen een ernstige escalatie van de oorlog in Oekraïne – met buitenlandse boots on the ground op Oekraïens grondgebied – maar toont ook een steeds duidelijkere scheiding tussen de democratische en autoritaire wereldmachten.

We zien verschillende strijdtonelen. Een daarvan is het Midden-Oosten, waar Iran, met steun van Rusland, via Hamas, Hezbollah en de Houthi’s oorlog voert tegen Israël om het Westen te verzwakken en te betrekken bij een nieuw conflict in deze regio. Oekraïne is het belangrijkste strijdtoneel, waar Ruslands bondgenoten Noord-Korea en Iran rechtstreeks troepen en wapens leveren. Daarnaast is er het potentiële strijdtoneel in Oost-Azië, waar Ruslands bondgenoot China het oog heeft op Taiwan, een bondgenoot van het Westen. De deelname van Noord-Korea aan de oorlog in Oekraïne verhoogt bovendien het risico op nieuwe conflicten op het Koreaanse schiereiland tussen Zuid- en Noord-Korea.

De conflicten in Europa, het Midden-Oosten en Oost-Azië zijn met elkaar verbonden

De huidige en mogelijke toekomstige conflicten vormen een strijd om de toekomst van de liberale wereldorde. De wereld zoals we die nu kennen staat onder druk. Autoritaire staten willen een nieuwe wereldorde creëren waarin zij domineren. Dit doen ze door democratieën aan te vallen en het Westen wereldwijd te verzwakken. De conflicten in Europa, het Midden-Oosten en Oost-Azië zijn met elkaar verbonden. Daarom moeten democratische landen zich verenigen en ervoor zorgen dat Rusland en zijn bondgenoten hun doelen niet bereiken.

Ook Nederland en Europa moeten bereid zijn stappen te nemen die misschien onwenselijk zijn. Een daarvan is het overwegen van de mogelijkheid om – net als Ruslands bondgenoot Noord-Korea nu doet – boots on the ground naar Oekraïne te sturen. Oekraïne verliest momenteel terrein in de Donbas. Naast meer wapens zijn er ook meer manschappen nodig. NAVO-landen zouden bereid moeten zijn om Oekraïne met hun eigen legers te ondersteunen en waar nodig tegen Rusland te vechten.

Voor Poetin is dit een rode lijn, en hij zal uiteraard dreigen met kernwapens, zoals hij telkens doet wanneer het Westen stappen zet. Maar de realiteit is dat alleen westerse kracht Poetin en zijn bondgenoten afschrikt. Wanneer het Westen zwakte toont en terughoudend is, escaleren Rusland en zijn bondgenoten alleen maar verder. Dit zagen we eerder in Syrië, waar het Westen niet ingreep en Rusland dat wel deed. Noord-Korea’s bereidheid om troepen in te zetten tegen Oekraïne is een gevolg van onze eigen zwakte, omdat het weet dat het ermee wegkomt. Pas als we kracht tonen, zullen onze tegenstanders op het wereldtoneel afgeschrikt worden.

Escalatie is in dit geval soms noodzakelijk. Landen als Rusland respecteren alleen kracht en misbruiken zwakte. Juist door krachtig op te treden kunnen we verdere escalatie vanuit het autoritaire kamp voorkomen. Het is tijd dat de NAVO en het Westen zorgvuldig de volgende stappen in Oekraïne en elders op het wereldtoneel overwegen. Als boots on the ground in Oekraïne noodzakelijk zijn om de toekomst van de liberale wereldorde te beschermen, moeten we ook deze stap overwegen.

Protesten in Portugal na dodelijk politiegeweld tegen Kaapverdische man

0

In de Portugese hoofdstad Lissabon gingen afgelopen zaterdag duizenden mensen op straat om te protesteren tegen politiegeweld. De directe aanleiding voor het protest is de dood van Odair Moniz, een man van Kaapverdische afkomst die tijdens een politieactie werd neergeschoten door een agent.

Het incident vond precies een week eerder plaats, op maandag 21 oktober. De 43-jarige Moniz werd in de buitenwijk Amadora door de politie achtervolgd en verzette zich tegen zijn arrestatie, waarop een agent een schot loste. De precieze reden voor het schot is nog onduidelijk.

Voor veel inwoners van dezelfde buitenwijken bevestigt het incident een bekend patroon. Volgens de demonstranten is politiegeweld een structureel probleem in de multiculturele wijken rond Lissabon en richt het zich voornamelijk op de zwarte bevolking. Ze eisen gerechtigheid voor Moniz en een einde aan het gewelddadige optreden van de politie.

Vorig jaar uitte het VN-Comité voor de Uitbanning van Rassendiscriminatie al zijn bezorgdheid over buitensporig politiegeweld in Portugal, specifiek gericht tegen mensen van Afrikaanse afkomst, aldus Reuters.

Op dezelfde dag vond ook een tegendemonstratie plaats in Lissabon, georganiseerd door de extreemrechtse anti-immigratiepartij Chega. Deze groep sprak juist steun uit voor de Portugese politie, maar trok aanzienlijk minder deelnemers, meldt Reuters.

Turkse media: bejaarde mishandeld door racistische buurvrouw in Den Haag

0

Turkstalige media in Nederland en België melden een ‘mishandeling van een Turks-Nederlandse bejaarde’. De 82-jarige Cemile Telli, die al bijna zestig jaar in Den Haag woont, zou door haar ‘racistische buurvrouw’ in elkaar zijn geslagen. Hierdoor moest ze twee dagen op de intensive care doorbrengen, aldus de Turkse nieuwssite SonHaber.

De zonen van Telli hebben aangifte gedaan. ‘We zullen deze mensonterende afranseling van onze moeder niet zomaar laten passeren’, zeggen ze tegen SonHaber.

Getuigen zouden direct de politie en ambulance hebben gebeld. Op SonHaber zijn verontrustende foto’s van Telli, bont en blauw in het ziekenhuis, gepubliceerd.

De buurvrouw werd pas enkele dagen na het incident opgepakt en geboeid door de politie meegenomen. Na twee dagen werd ze vrijgelaten, aldus SonHaber. ‘De buurt’ zou daar niet tevreden over zijn.

Volgens de zonen van Telli zou de ‘racistische Nederlandse vrouw’ hun moeder ook na het incident hebben belaagd.

‘Ik woon al 57 jaar in Nederland, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan vannacht niet slapen. Ik wil hulp van Turkse en Nederlandse autoriteiten’, reageert Cemile Telli tegen SonHaber.

Eerder dit jaar vond een fatale burenruzie plaats in Stampersgat. Gerben van V. schoot zijn Marokkaans-Nederlandse buurman Hamza el Baghdadi dood. Velen vermoedden racistische motieven, vanwege islamofobe uitlatingen van Gerben van V. op sociale media. Enkele weken geleden oordeelde de rechter echter dat dit ‘vooralsnog’ niet het geval was.

Lees ook:

‘Geen racistisch motief’ bij dodelijke schietpartij in Stampersgat

Man die dreigde met een aanslag vanwege koranverbranding krijgt celstraf

0

De 38-jarige man die in januari dreigde met een aanslag in Arnhem uit woede over een koranverbranding, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 270 dagen, waarvan 254 dagen voorwaardelijk, meldt Rechtspraak.nl.

De man dreigde op 16 januari de gemeente een ‘lesje te leren’ en ‘wakker te schudden’. Hij zou op weg zijn met een groep mensen om brand te stichten en iets op te blazen met vuurwerk. De reden voor zijn woede was het feit dat de gemeente drie dagen eerder een koranverbranding van Pegida had toegestaan.

Eerder in januari had de man een reclasseringsmedewerker bedreigd omdat hij de rechter niet mocht spreken. Hij werd dan ook licht ontoerekeningsvatbaar verklaard, maar weigerde mee te werken aan een tbs-behandeling. Daarom besloot de rechter een celstraf op te leggen.

Op 13 januari verbrandde Edwin Wagensveld, de leider van de extreemrechtse beweging, publiekelijk een exemplaar van de koran in de stad. Dit leidde tot een confrontatie met tegendemonstranten. In maart wilde hij deze ‘campagne’ herhalen, maar burgemeester Ahmed Marcouch stak daar ditmaal een stokje voor.

Sophie Straat protesteert tegen Gaza-oorlog tijdens Amsterdams jubileumconcert

0

Zangeres Sophie Straat trad gisteren op met een keffiyeh-sjaal tijdens het openingsconcert van het jubileumjaar van Amsterdam; de stad viert komend jaar het 750-jarig bestaan. Op het podium zong ze het protestlied Gebroken Spiegels, terwijl ze uitdagend naar het publiek wees, meldt het AD.

Het slot van het lied bevat de volgende woorden:

Bang voor communisme
bang voor de islam

Bang voor nieuwe tijden, kan je sowieso niet aan,
een onderbuikgevoel kwaad en machteloos

Niemand begrijpt wat jij bedoelt,
verontwaardigd en boos

Na haar optreden toonde de activistische zangeres een papier met de tekst Nederland bloed aan haar handen. Ook riep de rapper Mocromaniac na zijn eigen optreden: ‘Free Palestine’

Straat staat bekend om haar steun aan de Palestijnse zaak en sprak zich eerder uit tegen politiegeweld in de Amsterdamse gemeenteraad. In haar nummer Geluk kaart ze ook de aanhoudende woningnood in de stad aan.

Niet iedereen waardeerde het Palestijnse statement. Twitteraar Tony TenSix reageerde sarcastisch: ‘Goed idee om Sophie Straat uit te nodigen voor je feestje. Lekker neutraal met die Pallie-sjaal en het plakkaat ‘Nederland heeft bloed aan zijn handen. Walgelijk.’

Hup, de natuur in

0

Vanwege een samenvoeging van drie persoonlijke redenen sloeg ik onze wandelgroep over. Ze hebben gewandeld in de natuur tussen Bergschenhoek en de Rotte. Herfst en wandelen is, bij droog weer, een verademing. Sommigen zeggen dat de andere jaargetijden seizoenen zijn en de herfst een gedicht.

Bladeren verkleuren van standaard groen naar allerlei tinten geel en rood. Gedurende een paar weken tonen ze voorbijgangers een reeks schilderijen.

Genieten van de zomer is niet moeilijk. Het is passief. Aan een stralende zon kun je nauwelijks ontkomen; zelfs met een zonnebril blijft de warmte van de zon je gezicht strelen. De herfst is anders. Hier moet je actief van leren genieten. Je moet om je heen kijken en de natuur bewust opzoeken. Dan zul je de landschappen zien die schilders inspireerden.

Menselijk gedrag kun je vergelijken met wat je bij bomen ziet

Veel mensen doen dat niet. Met het korter worden van de dagen keren ze in zichzelf. Persoonlijke beslommeringen maken hen somber. Het is ook niet makkelijk. Mensen moeten allerlei problemen het hoofd bieden. Dit merk ik in de spreekkamer. Vanaf eind september kloppen mensen bij ons aan voor psychische hulp. Het griepseizoen en het ‘depressieseizoen’ lopen nagenoeg synchroon.

Menselijk gedrag kun je vergelijken met wat je bij bomen ziet. Eerst verkleuren de bladeren. Daarna dwarrelen ze eraf. Kale, troosteloze bomen blijven achter. In april versieren verse groene bladeren de bomen weer.

Het lijden wordt draaglijker als de sombere mens zich ervan bewust is dat vanaf april de depressie weer zal smelten in de zon. Je kunt het beschouwen als een geestelijke griep: je wordt moe, futloos en hebt nergens zin in. Griep duurt een week, een depressie vaak langer, maar bij de meeste mensen zeker niet eeuwig.

Bij griep moet je rusten en uitzieken; koorts belet extra activiteit. Een depressie kun je voorkomen of verlichten door actief te blijven en de herfstbladeren als schilderijen te zien.

Nu het nog maar een paar weken kan. Niet verkommeren. Hup, de natuur in!

Terugsturen Syriërs mogelijk in strijd met Europees recht

0

Het terugsturen van Syrische asielzoekers in Nederland, een van de beoogde maatregelen van het kabinet, zou wel eens op juridische bezwaren kunnen stuiten. Het Europees Hof oordeelde onlangs dat een land niet gedeeltelijk veilig kan worden verklaard. 

Dit meldt Financieel Dagblad. Hierbij verwijst het naar een zaak van 4 oktober, waarin het Hof oordeelde dat landen buiten de EU alleen veilig mogen worden beschouwd als het volledige grondgebied veilig is. Vluchtelingen vrezen vaak de regering van een land, die over het algemeen de controle heeft over alle delen van het land.

Geert Wilders suggereerde in augustus dat Syriërs best terug kunnen naar sommige delen van het land. ‘Een Duitse rechtbank (Hoog Administratieve Hof uit Münster) heeft onlangs bepaald dat Syrië inmiddels veilig genoeg is. Zweden en Denemarken vonden eerder al dat delen van Syrië veilig zijn’, schreef hij op X.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zal eind dit jaar of begin volgend jaar met een nieuwe veiligheidsanalyse komen, een ambtsbericht waarin de veiligheidssituatie in Syrië wordt uiteengezet. Op basis van deze analyse en het persoonlijke verhaal maakt de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) een beslissing over aanvragen voor een verblijfsvergunning.

Maar iemand met een afgewezen asielverzoek mag altijd een beroep doen op het Europees recht, stelt de rechtsgeleerde Salvatore Nicolosi in de krant. De beslissing kan worden aangevochten op basis van de uitspraak van 4 oktober, legt hij uit.

Lees ook:

Veilige gebieden in Syrië, hoe reëel is dat?

Islamgeleerde Gülen begraven in Pennsylvania

0

In het bijzijn van familie en sympathisanten is Fethullah Gülen gisteren naar zijn laatste rustplaats gebracht. Hij is begraven in het Chestnut Retreat Center in Pennsylvania, de Verenigde Staten.

Het is de plek waar de islamgeleerde de afgelopen 25 jaar woonde en werkte, in het uitgestrekte landschap van het Pocono-gebergte. Bij de begrafenis zelf waren honderden mensen aanwezig. Even daarvoor hadden duizenden mensen zich verzameld voor de openluchtdienst in New Jersey, meldt the Washington Post.

In het stadion van New Jersey vond een gebedsdienst plaats met lezingen uit de Koran. Daarna werd de kist, gedrapeerd met groen-gouden bekleding, naar binnen gedragen door een aantal van zijn sympathisanten. Op de begraafplaats mochten honderden bezoekers een handvol zand over de kist uitstrooien, zo beschrijft de Amerikaanse krant.

Gülen gaf zelf ooit aan dat hij niet wenste terug te keren naar Turkije, waar hij vervolgd wordt. Hij noemde het toevluchtsoord in de bergen ‘een rustgevende en schone plek waar hij van zijn vrijheid genoot’, aldus de krant.

In Turkije zullen in alle waarschijnlijkheid geen herdenkingsdiensten plaatsvinden. De regering verdenkt de Gülenbeweging van de mislukte coup in 2016, een beschuldiging die Gülen altijd heeft ontkend. Sindsdien is elke vorm van steun voor de geestelijk leider verboden en worden sympathisanten vervolgd.

Hoe Trump naar het Midden-Oosten kijkt

0

Nog maar twee weken voor de Amerikaanse verkiezingen. Hoe kijkt Donald Trump naar het Midden-Oosten, dat onder Joe Bidens regering in een crisis verkeert, en hoe staan Amerikaanse moslims tegenover de leider van de Republikeinen? Een analyse van de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Het alledaagse Palestijnse lijden, met tienduizenden doden in de Gaza-oorlog en de onvoorwaardelijke steun van de Democraten aan Israël, heeft de traditionele loyaliteit van Amerikaanse moslims aan de Democratische Partij doen wankelen, schrijft Middle East Eye.

Hoewel Trump ook faliekant achter Israël staat, lijkt hij te willen profiteren van de islamitische onvrede met de Democraten. De ex-president denkt dat hij ‘het betere alternatief’ is voor islamitische en Arabisch-Amerikaanse kiezers. ‘Waarom zouden moslims de leugenaar Kamala Harris moeten steunen, terwijl ze (de Democraten red.) een moslimhatende Liz Cheney (dochter van Dick Cheney) steunen, wiens vader jaren van oorlog en dood veroorzaakte in het Midden-Oosten?’ aldus Trump op sociale media.

De vraag is of Trump echt zo’n beter alternatief is voor moslims. Hij beschuldigde eerder president Joe Biden ervan dat hij Israël tegenwerkt bij het behalen van hun doelen in Gaza. Dit terwijl experts Israël juist verwijten geen duidelijke doelen te hebben, anders dan het ‘vernietigen van Hamas’, wat al meer dan een jaar niet lukt.

Ook heeft Trump een hekel aan pro-Palestijnse demonstraties, meldt Middle East Eye. Hij zou weten wat hij met hen zou doen als hij verkozen zou worden.