32.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 116

Voedselhulp bereikt Gazanen niet

0

Meer dan een miljoen mensen in centraal en Zuid-Gaza hadden in augustus geen toegang tot voedselhulp. De noodhulp kon door de slechte omstandigheden in deze gebieden de doelgroep niet bereiken.

Dit meldt UNRWA, de VN-hulporganisatie voor Palestijnen, op basis van informatie van lokale partners. ‘Aanhoudende vijandelijkheden, onveiligheid, beschadigde wegen, het wegvallen van rechtsorde en toegangsbeperkingen hebben geleid tot kritieke tekorten aan hulpgoederen om de operaties in stand te houden, waardoor het risico op bederf en besmetting van voedselvoorraden door hoge temperaturen is toegenomen.’

De vooruitzichten voor de komende maand zijn niet veel beter. ‘De partners hebben niet voldoende voedselvoorraden om voor de tweede maand op rij aan de behoeften te voldoen en zullen slechts één voedselpakket kunnen verstrekken aan gezinnen in het midden en zuiden van Gaza tijdens de distributiecyclus in september’, aldus UNRWA.

De voedselrantsoenen van de VN zouden in theorie moeten voldoen aan de minimale energie-, eiwit-, vetbehoeften van de bevolking voor lichte fysieke activiteit. De hulporganisatie geeft echter aan dat het steeds minder in staat is om in deze behoeften te voorzien. In augustus hebben lokale keukens 30 procent minder maaltijden kunnen bereiden dan in juli. Dit komt onder meer doordat keukens noodgedwongen moesten sluiten of verplaatst werden door het Israëlische leger.

Polio-uitbraak

Naast voedselhulp is UNRWA momenteel betrokken bij de vaccinatie tegen polio. Gisteren is de vaccinatiecampagne in Zuid-Gaza begonnen, nadat in Centraal-Gaza 187.000 kinderen onder de tien jaar waren gevaccineerd. Het doel is om in Zuid-Gaza 340.000 kinderen te vaccineren.

Om de laatste fase van de vaccinatiecampagne uit te voeren, is blijvende toegang tot de gebieden nodig, stelt de hulporganisatie. Het Palestijnse ministerie van Gezondheid meldde gisteren echter dat het Israëlische leger weigert de medische teams in bepaalde gebieden in het zuiden van Gaza te coördineren, aldus Al Jazeera.

Door de barre omstandigheden in Gaza is de ziekte onlangs uitgebroken, een ontwikkeling waar de Wereldgezondheidsorganisatie zich ernstig zorgen over maakt. Volgens de WHO is een vaccinatiegraad van 90 procent nodig om de huidige uitbraak van polio in te dammen en verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen.

Aandacht voor pogrom op christenen en Joden in Istanbul in 1955

0

‘Zullen we 6 en 7 september ooit erkennen?’ vraagt Yetvart Danzikyan zich af in een column voor de Turks-Armeense krant Agos. De Armeense schrijver doelt op de pogrom die in 1955 plaatsvond tegen christenen en Joden in Istanbul, vandaag 69 jaar geleden.

Bij deze aanvallen kwamen 15 mensen om het leven, werden meer dan 4000 woningen en winkels geplunderd, raakten honderden gewond, en vielen vrouwen ten prooi aan seksueel geweld, meldt nieuwswebsite Bianet.

Danzikyan bespreekt ook het seksuele geweld tegen vrouwen, dat tot nu toe, 69 jaar later, grotendeels onbesproken is gebleven tijdens de officieuze herdenkingen.

‘Mijn moeder was getuige van de aanvallen toen ze nog een tiener was’, schrijft hij. ‘Soms vertelde ze erover: hoe de menigte voor hun huis in Kumkapi en Nisanca voorbijtrok, op weg naar de studentenwoningen van Griekse meisjes aan de overkant. Daar stopte mijn moeder met praten. En ik vroeg nooit verder. Dat ze daar stopte, zegt genoeg’, aldus Danzikyan, verwijzend naar de verkrachtingen van christelijke en Joodse vrouwen door moslimmannen.

De Turkse staat heeft de georganiseerde aanval op christenen en Joden in 1955 nooit officieel erkend, waardoor er ook geen officiële herdenkingen zijn. Toch is er in de afgelopen twintig jaar veel over gepubliceerd en verscheen enkele jaren geleden de Netflix-serie The Club over deze gebeurtenissen.

Ali Babacan, leider van de oppositiepartij Deva en voormalig AKP-lid, deelde op X ook zijn medeleven:

‘Met pijn in mijn hart herdenk ik degenen die hun leven verloren, van wie de bezittingen werden geplunderd en die hun thuisland moesten verlaten tijdens de gebeurtenissen van 6 en 7 september, een van de donkere bladzijden in onze geschiedenis. Ik hoop dat dit soort leed nooit meer zal gebeuren,’ aldus Babacan.

Pro-Palestijnse studenten demonstreren opnieuw

0

Nu de zomervakantie voorbij is, voeren pro-Palestijnse demonstranten opnieuw actie tegen het beleid van universiteiten. Vandaag staat het eerste protest gepland, tegen de Universiteit van Amsterdam (UvA). Maandag lieten pro-Palestina-studenten van zich horen tijdens de opening van het academisch jaar in Tilburg, Wageningen, Groningen en Eindhoven.

Vorig collegejaar liepen de spanningen op Nederlandse universiteiten hoog op door aanhoudende demonstraties, die opriepen tot het verbreken van banden met Israël. Joodse en Israëlische studenten zouden zich hierdoor bijzonder onveilig hebben gevoeld.

De UvA wil tegenover de Amsterdamse stadszender AT5 niet aangeven of er dit jaar extra veiligheidsmaatregelen zijn genomen. ‘We proberen natuurlijk te voorkomen dat het uit de hand loopt. Bij vernielingen zullen wij aangifte doen’, aldus een woordvoerder.

De demonstratie begint vandaag om 14.00 uur op Roeterseiland en is, net als vorig jaar, gericht tegen de banden die de UvA ondanks de oorlog in Gaza met Israëlische academische instellingen onderhoudt.

Veel protesten liepen vorig jaar uit op vernielingen, waarop de politie hard ingreep. Dit leidde in de politiek tot felle discussies over het aanpakken van ‘tuig’. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil daarom de demonstratievrijheid van activisten inperken.

Kalm blijven in onrustige tijden

0

Op 29 juli vond er een tragisch incident plaats in Southport, Engeland, waar een zeventienjarige jongen van Rwandese afkomst drie kinderen doodde tijdens een dansles op muziek van Taylor Swift. Acht andere kinderen en twee volwassenen raakten gewond. Enkele dagen later, op 8 augustus, werden Taylor Swifts optredens in Wenen geannuleerd vanwege een terroristische dreiging, die werd opgeëist door IS.

Twee weken geleden vond er opnieuw een verschrikkelijke aanslag plaats, dit keer in het Duitse Solingen, waar een afgewezen Syrische asielzoeker drie mensen om het leven bracht. IS heeft de aanslag opgeëist en verklaard dat deze is gepleegd uit wraak voor de omgekomen Palestijnse slachtoffers in Gaza. Waarschijnlijk kun je de Palestijnse zaak en de positie van moslims niet meer schade berokkenen dan op deze manier.

De aanval heeft geleid tot toenemende zorgen over anti-immigratiegevoelens in Duitsland, vooral omdat het samenviel met de regionale verkiezingen in het oosten van het land. Deze angst bleek terecht: de rechts-extreme partij Alternative für Deutschland behaalde de gevreesde zege.

Een ander zichtbaar effect van de aanslag is dat de Duitse regering een week later 28 veroordeelde Afghanen op het vliegtuig zette. Daarnaast kondigde Duitsland aan dat asielzoekers die betrokken zijn bij geweldsincidenten en een wapen bij zich dragen uitgezet kunnen worden.

De aanslag in Southport leidde tot dagenlange rellen, waarbij rechts-radicale en rechts-extremistische jongeren de straat op gingen. De rellen leken aangewakkerd door een vals bericht op Facebook dat de dader een islamitische asielzoeker was. Met dank aan bekende influencers, waaronder de rechts-conservatieve Andrew Tate.

Ook in ons land maken radicaal-rechtse media en politici dankbaar gebruik van het aangewakkerde anti-immigratie sentiment. PVV-leider Geert Wilders stelde voor dat Syriërs die nog geen verblijfsvergunning hebben, moeten worden teruggestuurd, omdat Syrië veilig genoeg zou zijn.

Laten we de toon van het vluchtelingendebat vooral zo vlak houden als de bodem van ons land

Hoe schokkend de gebeurtenissen ook zijn, het is belangrijk dat we ons niet laten meeslepen door uitspraken van polariserende mediafiguren en politici. ‘Dit soort uitlatingen zorgen voor veel onrust onder Syrische inwoners van Nederland’, aldus Vluchtelingenwerk in onze krant. Uiteindelijk zijn het het ministerie van Buitenlandse Zaken en de rechters die bepalen of een land veilig is of niet. Net zoals we kalm moeten blijven onder nieuws uit het buitenland en erop moeten vertrouwen dat veiligheidsdiensten hun werk doen. Laten we de toon van het vluchtelingendebat vooral zo vlak houden als de bodem van ons land, dat is al scherp genoeg.

Nieuwe leden 

Deze maand ga ik het land in om onze lezers en potentiële lezers in verschillende regio’s te ontmoeten. Ons doel is om nieuwe leden te werven. Samen met onze vrijwilligers en ambassadeurs hebben we meer dan twintig evenementen georganiseerd in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Overijssel, Groningen, Noord-Brabant en Gelderland. Het doel van deze bijeenkomsten is om met onze lezers in gesprek te gaan en hen te informeren over wat de Kanttekening de afgelopen tijd heeft gepubliceerd en bereikt. Ik vertel hen dat wij ons inzetten om de stem van de vaak onzichtbare biculturele Nederlanders te laten horen. Ook brengen we onrecht en onderdrukking onder de aandacht, zowel in Nederland als wereldwijd.

De energie die ik krijg van onze lezers en potentiële leden, en de gesprekken die daaruit voortkomen, geven me veel voldoening. Zo hebben we in Dordrecht na mijn presentatie maar liefst twintig nieuwe leden mogen verwelkomen. Er worden veel vragen gesteld over de toekomst van Nederland en hoe mensen kunnen bijdragen aan positieve veranderingen in ons land.

Tot slot wil ik jullie nog mededelen dat journalist Ewout Klei de redactie heeft verlaten om een nieuwe uitdaging aan te gaan in de uitgeverswereld. We zullen zijn mooie bijdragen missen.

Omtzigt en het lage geboortecijfer

0

Wie vertelt Pieter Omtzigt dat Nederland na de Tweede Wereldoorlog een ontmoedigingsbeleid voerde om van zijn ‘overtollige’ bevolking af te komen? Vadertje Drees, de toenmalige minister-president, maakte er Chefsache van, en koningin Juliana sprak zich er in de Troonrede over uit: Nederland moest krimpen.

Diegenen die men het liefst zag gaan, waren de asocialen; de mensen onderaan de sociale ladder. Asocialen was toen een staande begrip waar handarbeiders, werklozen, mensen met een verstandelijke beperking, criminelen en klootzakken onder vielen. Met Australië en Canada werden verdragen gesloten om deze mensen te ontvangen. Deze grote landen waren redelijk ongeschonden uit de oorlog gekomen en konden dus economisch groeien.

In Nederland bereidde men zich voor op krimp. Hoe ging de landbouw, de kurk waar de economie op dreef, die groeiende bevolking voeden? In het licht van de toenemende spanningen met de Sovjet-Unie was men er helemaal niet zeker van dat het goed ging komen. Dus vertrokken er elke week grote schepen volgeladen met ‘landverhuizers’ van de kades van Rotterdam. Om mensen lekker te maken toch maar te gaan, werd lectuur gedrukt en werden informatieavonden georganiseerd. Je kreeg ook wat geld mee en je kreeg een subsidie van de ontvangende overheid, al moest die laatste dan wel weer terugbetaald worden.

Kortom, migratie werd als middel ingezet om de demografische ontwikkeling te beïnvloeden. In die periode verschenen tientallen romans, kinderboeken, reisboeken en dichtbundels die verhaalden over de grote sprong in het onbekende.

Wat niet veel mensen weten is dat het avontuur vaak een teleurstellend staartje kreeg. Het merendeel van de emigranten keerde onverrichterzake terug. Het avontuur was op een mislukking uitgelopen. Teveel schorpioenen en slangen, slechte werkomstandigheden, slechte huisvesting in de woestijn en heimwee maakten dat het verblijf van de pioniers kort bleef.

De gemiddelde levensverwachting in Nigeria is 55 jaar

In zijn Schoo-lezing heeft Omtzigt het over het lage geboortecijfer in Nederland wat op de lange termijn een geopolitiek gevaar inhoudt. Als je bevolking krimpt, wie moet dan je vitale economie draaiende houden? Ik zou dan zeggen: misschien moet de economie veranderen? Of kan het ook zijn dat er nieuwe mensen voor in de plaats komen?

Omtzigt wijst naar de Afrikaanse landen waar het geboortecijfer een stuk hoger ligt. Niger heeft de hoogste in de wereld, zes kinderen per vrouw. Maar geboorte zegt niks. De kindersterfte is er hoger. Überhaupt leeft de mens er een stuk korter. De gemiddelde levensverwachting in Nigeria is 55 jaar, die in Nederland 83 jaar, voor vrouwen net iets hoger. In dat licht bezien is migratie niet alleen een mensenrecht maar zelfs een noodzaak – door noordwaarts te gaan schiet je levensverwachting met twintig jaar omhoog! De hoge leeftijd is het witte goud!

Waarom haal ik het verhaal van de naoorlogse emigratie aan? Omdat bevolkingspolitiek niet werkt. Het geboortecijfer omhoog pushen leidt tot ongewenste gevolgen. Op korte termijn stort de kinderopvang totaal in – om de nieuwgeboortes op te vangen zullen we arbeidsmigranten moeten werven, niet honderden maar duizenden. Malinezen zijn geweldige verplegers! Daarnaast getuigt Omtzigt van een verwrongen wereldbeeld: namelijk een waarin massa boven individu gaat. Mijn vrienden in Tanger hebben twee kinderen. Dat vinden ze meer dan genoeg. Die geven ze alle liefde en aandacht die ze kunnen geven. Kinderen zijn trouwens erg duur geworden, wie vertelt dat Omtzigt? Lapt hij bij voor alle vioollessen, kampeervakanties en bijscholingskampen?

Waarom is Omtzigt bang dat Afrikaanse landen zo groot worden dat ze ons zouden kunnen domineren? Die angst lijkt me weinig reëel. Maar hoe overtuig je angstige mensen van het tegendeel?

Troost voor Omtzigt: naar wat ik weet is sterfelijkheid onder Nederlanders en Afrikanen eerlijk verdeeld. Die ligt nog altijd op honderd procent.

Mannen Vandaag Inside krijgen migratieles van socioloog Hein de Haas

0

Socioloog en migratie-expert Hein de Haas was gisteravond te gast bij de talkshow Vandaag Inside. ‘Hebben we nou een migratiecrisis in dit land of niet?’ vraagt presentator Wilfred Genee hem rechtstreeks.

‘We hebben een politieke crisis,’ zegt De Haas, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verwijt politici dat ze al jaren over een migratiecrisis spreken, terwijl ze ‘niks presteren’ om met oplossingen te komen. Het is volgens hem voor een groot deel ‘symboolpolitiek’.

De mannen van Vandaag Inside luisteren aandachtig naar wat de socioloog te zeggen heeft.

‘Nou, je kunt er toch ook weinig tegen doen, vanwege Europese verdragen,’ brengt presentator Genee aanvankelijk nog in. Maar daar wil De Haas niets van weten. ‘Je kunt Europa wel de schuld geven, maar kijk wat er met Engeland is gebeurd na de Brexit; migratie is daar verviervoudigd’, zegt de migratiedeskundige.

Dat komt volgens hem – ‘een wetenschappelijk inzicht’ benadrukt hij – omdat meer migranten blijven wanneer de grenzen worden gesloten. ‘Dat komt omdat in een situatie van vrije migratie, zoals nu bij de Europese Unie, migranten wel komen, maar ook weer gaan. Zoals de Polen en Bulgaren.’

De Haas noemt de politiek ook ‘ronduit hypocriet,’ met name de VVD, die volgens hem niets zou doen tegen expats en arbeidsmigratie, en het voor hen juist aantrekkelijk maakt met belastingvoordelen. ‘De lobby van het bedrijfsleven blijft groot; er zijn enorme economische belangen gemoeid met migratie’, zegt hij.

Ook zouden politici niet het eerlijke verhaal vertellen. ‘Je kunt niet én een open economie hebben met flexibele arbeidsplaatsen én geen migratie hebben. Als je echt minder migratie wilt, dan moet je de arbeidsmarkt veel meer reguleren. Dus een terugdraai van de hele liberalisering van de afgelopen dertig jaar’, aldus De Haas.

Genee reageert: ‘We moeten de economie dus naar de klote helpen om geen migranten te hebben,’ en kijkt naar de vaste gasten aan tafel.

‘Daar moet je dus dertig jaar voor geleerd hebben’, grapt tafelgast Rutger Castricum.

Daarna krijgt tafelheer Johan Derksen nog even de gelegenheid om zijn mening te geven. Hij zegt het ‘honderd procent’ eens te zijn met De Haas. ‘De harde werkers onder de migranten hebben we echt nodig en daar heb ik ook niets tegen.’ Het probleem zou bij de gelukszoekers liggen die ‘overlast’ veroorzaken. ‘Als je die illegalen aanpakt en uitzet, dan zou migratie een heel ander gezicht krijgen in Nederland’, aldus Derksen.

Na de show wil De Haas op LinkedIn nog wel even kwijt dat hij op Nederlandse tv ‘nog nooit’ zoveel ruimte kreeg om de feiten op tafel te leggen. ‘Een verademing. Eer wie eer toekomt: Dank #vandaaginside!’

Demonstratie in Hoorn op komst: ‘Weg met massamoordenaar Jan Pieterszoon Coen’

0

Antiracismegroepen organiseren zaterdag een demonstratie in Hoorn tegen het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen, de vierde gouverneur-generaal van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Coen wordt beschuldigd van misdaden tegen de menselijkheid, waaronder genocide tegen de Indonesische bevolking op de Banda-eilanden.

Stichting We Promise, een van de organisatoren van de demonstratie, heeft al langer kritiek op het standbeeld in het centrum van Hoorn. Eerder leidde dit zelfs tot rellen toen supporters van Coen het standbeeld ‘in bescherming’ wilden nemen, wat leidde tot een grote politie-inzet. Na deze incidenten leek het rustig rondom het standbeeld, maar de activisten zijn nog niet klaar met Coen.

‘Een genocidepleger verdient geen standbeeld’, staat op de flyer van We Promise. Activist Jerry King Luther Afriyie van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) schrijft op Instagram: ‘Het is duidelijk dat het standbeeld van genocidepleger Jan Pieterszoon Coen niet langer op zijn huidige locatie thuishoort. Het is tijd dat de gemeente Hoorn actie onderneemt in plaats van de verantwoordelijkheid te ontlopen.’

We Promise stelt voor het standbeeld te verplaatsen naar het Westfries Museum in het centrum van Hoorn, waar het zou worden voorzien van ‘de juiste historische context’ en een bezoekersregeling voor studenten. Dit zou een ‘waardevolle’ educatieve kans creëren. ‘Zo kunnen we leren van het verleden en bouwen aan een inclusievere toekomst’, aldus We Promise.

Libanon en Cyprus sturen vluchtelingen terug naar Syrië

0

Libanon en Cyprus schenden mensenrechten door vluchtelingen te hinderen in hun vlucht en terug te sturen naar Syrië. Dat zegt Human Rights Watch. De twee landen werken samen om te voorkomen dat de vluchtelingen Europa bereiken, zoals is afgesproken met de Europese Unie.

De ngo bracht gisteren een nieuw rapport uit, waaruit blijkt dat zowel Libanon als Cyprus mensenrechten schenden bij hun migratieaanpak. Daarnaast is het terugsturen van Syriërs naar hun land op zich niet verantwoord, stelt Human Rights Watch.

Veiligheidsdiensten in Libanon hebben als doel te voorkomen dat vluchtelingen naar Cyprus reizen, een eiland waar vooral veel Syriërs naartoe gaan om vanuit daar verder te reizen naar Europa. De vluchtelingen die Cyprus wel bereiken, worden zoveel mogelijk teruggestuurd naar Libanon. Dit spraken de landen af met de EU in mei, in ruil voor financiële ondersteuning.

Maar de manier waarop dit gebeurt, is niet in lijn met de internationale verdragen, zo stelt Human Rights Watch in het rapport. Zo zouden vluchtelingen worden teruggestuurd van Cyprus naar Libanon voordat ze asiel hadden aangevraagd en hadden kunnen uitleggen waarom ze gevaar lopen in Syrië. Het terugsturen van een vluchteling die vervolging riskeert in eigen land is tegen de internationale regels in, stelt de ngo, die bovendien kritisch is over de rol van de EU.

‘Door Syrische vluchtelingen te verhinderen elders bescherming te zoeken, en ze vervolgens met geweld terug te sturen naar Syrië, schendt Libanon het fundamentele verbod op het terugsturen van een vluchteling die vervolging ondergaat, terwijl de Europese Unie helpt de rekeningen te betalen,’ meldt het rapport.

EU-deal met Libanon

 

Begin mei dit jaar sloot de EU een deal met Libanon om de migratie van vluchtelingen via Cyprus tegen te gaan. Libanon kreeg een steunpakket van een miljard euro voor de eigen economie en het ‘managen van migratie’.

De Libanese regering heeft Human Rights Watch gemeld dat het in april en augustus een operatie heeft uitgevoerd om Syrische vluchtelingen uit Cyprus terug te halen. Volgens de mensenrechtenorganisatie gaat het echter om pullbacks in de periode van augustus 2021 tot september 2023. De Libanese regering zet sinds dit jaar actief in op de terugkeer van Syrische vluchtelingen naar Syrië. Volgens minister van Sociale Zaken Hector Hajjar zijn bepaalde gebieden in Syrië nu veilig.

Ook Nederland overweegt bepaalde gebieden in Syrië veilig te verklaren om de terugkeer van Syriërs mogelijk te maken. Geert Wilders heeft aangekondigd een voorstel in te dienen hiertoe. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft aangegeven dat het de veiligheidsanalyse zal herzien, hoewel dit een standaardbeleid is.

Syrië niet veilig

Volgens verschillende ngo’s is er echter niet veel veranderd aan de veiligheidssituatie in Syrië. Vluchtelingenwerk stelt dat het ‘nu niet veilig is voor Syriërs om terug te keren’, en dat ze ‘nog steeds recht op bescherming hebben’. ‘Geen enkel deel van Syrië is veilig. Mensen die worden teruggestuurd, lopen een reëel risico op vervolging. Nederland moet mensen die Syrië zijn ontvlucht beschermen. Uitzetting is inhumaan,’ zei ook Amnesty International Nederland.

Human Rights Watch publiceerde in januari dit jaar een verslag van de veiligheidssituatie in 2023, waarin het beschreef welke risico’s terugkerende Syriërs lopen in hun land van herkomst. ‘Eenmaal in Syrië werden de verdreven vluchtelingen niet alleen door het Syrische leger opgepakt, maar ook afgeperst door gewapende mannen,’ stelt de mensenrechtenorganisatie ook nu weer in het rapport.

Lees ook:

Veilige gebieden in Syrië, hoe reëel is dat?

Wat zijn de euro’s waard voor Syriërs in Libanon?

Süvari Öztürk: ‘Ik zie dat mijn muziek hoop geeft’

0

Süvari Öztürk is een Turks-Nederlandse zanger die Anatolische rockmuziek maakt. In zijn politiek geëngageerde album Enkaz neemt hij het Turkse regime op de korrel. ‘Ik sluit mijn ogen niet voor het onrecht in Turkije.’

Afgelopen zaterdag gaf Süvari Öztürk in het uitverkochte Theater Zuidplein in Rotterdam een denderend concert voor honderden voornamelijk Turks-Nederlandse bezoekers. Hij mengt traditionele Turkse folklore met moderne rockmuziek. ‘Dat ging super,’ zegt Öztürk. ‘Ik kan er nog lange tijd van nagenieten.’

Trad je voor het eerst op in Nederland?

‘Nee, zeker niet. Maar mijn ensemble en ik keken er wel met veel enthousiasme naar uit.’

Ik heb je album beluisterd en je interviews gelezen. Mijn eerste gedachte was: ‘Oh, dit is een van onze Turkse rockers.’ Hoe ben je in de Anatolische rock terechtgekomen?

‘Wat mooi dat je dat zo verwoordt. Het maakt me blij dat mijn muziek op de juiste manier overkomt en als ‘onze’ wordt omarmd. Ik denk dat dit genre in mijn aard ligt. Enerzijds houd ik vast aan de traditionele Anatolische klanken en volksliederen; anderzijds heb ik een progressieve, liberale en soms opstandige kant.

Wat bedoel je?

‘Ik laat het diepgaande, sentimentele en simpele karakter van het traditionele samengaan met het vrije, energieke en kleurrijke karakter van het moderne. Het behoud van volksliederen vind ik belangrijk. Daarin liggen onze historie, normen en waarden geborgen. Het is de taak van maatschappelijk betrokken songwriters om deze erfenis te beschermen en de huidige verhalen in eigentijdse, maar passende, vormen te gieten.’

Wie zijn je helden uit de Anatolische folklore?

‘Mijn grootste inspiratiebronnen zijn artiesten die, net als ik, hun inspiratie putten uit het maatschappelijk realisme en pleiten voor rechtvaardigheid. Namen als Cem Karaca, Ahmet Kaya, Zülfü Livaneli en Mahsuni Şerif zijn daar enkele voorbeelden van.’

‘Ik leefde in stille bewondering voor het mooie land Turkije’

Sommige liedjes ademen ook de status van het vreemdeling-zijn, gurbet. Voel jij je een vreemdeling in Nederland?

‘Ik ben in Nederland geboren, opgegroeid, heb hier mijn opleiding gevolgd en mijn leven opgebouwd. Ik citeer graag de dichter Jan Prins:

Te Rotterdam ben ik geboren
onder de adem van de Maas
en liep in mijn eigen stilte
te midden van het straatgeraas.’

Ah, je kent ook de Nederlandse klassiekers. Maar toch zing je in het Turks, en ook in het Grieks, hoorde ik.

‘Jazeker. In mijn vwo-jaren had ik, wat toen zo genoemd werd, een talenknobbel, en heb ik zowel de Nederlandse als de Duitse literatuurgeschiedenis geleerd. Hoewel ik het als een voorrecht beschouw om in dit prachtige land te wonen als een gelukkige, goed geïntegreerde en goed opgeleide burger, voel ik me eerlijk gezegd niet verbonden met één specifieke nationaliteit. Als ik het toch een naam moet geven, zou ik mezelf een Turkse Nederlander noemen. Maar in plaats van mijn focus te leggen op nationaliteit, richt ik me op het mens-zijn en vooral op het streven om een goed mens te zijn. De tweede song van mijn album heet dan ook Derdim insandır benim (de mensheid is mijn zorg, red.).’

‘Wat betreft het Grieks: mijn liedje, Feridun, ach pedi mou, heb ik in twee talen gezongen. Het gaat over een achtjarig jongetje, Feridun Maden, dat in november 2017 samen met zijn ouders en twee zussen, van elf en dertien jaar, verdronk in de Egeïsche Zee, op de vlucht voor het onrecht van het huidige Turkse regime. (Ze werden door de Turkse staat vervolgd vanwege vermeend lidmaatschap van de Gülenistische beweging, die in Turkije categorisch verantwoordelijk wordt gehouden voor de couppoging in 2016, red.) Uiteindelijk waren het de Griekse mensen die hun bleke lichamen uit het water hebben gehaald. In Turkije werd hun dood destijds als het ware toegejuicht. Ik vind het nog steeds een van mijn meest terechte en oprechte beslissingen om de nagedachtenis van Feridun Maden en zijn familie op deze manier een plek te geven in mijn muziek.’

Tragisch. Maar hoe zit het met gurbet, zie je dat zelf ook zo?

‘Naar mijn mening zou sürgün, oftewel ballingschap of verbanning, een betere benaming zijn. In mijn muziek verwerk ik voornamelijk geëngageerde thema’s. In sommige liedjes vertel ik de verhalen van gezinnen die onterecht hun huis en haard hebben moeten verlaten en helaas levensgevaarlijke routes niet hebben overleefd. Wat betreft het vreemdeling zijn, kan ik het volgende zeggen: ik ben geboren als eerste kind van een vader die in 1978, op achttienjarige leeftijd, als gastarbeider naar Nederland kwam, en een moeder die in 1980, als weeskind op vijftienjarige leeftijd werd uitgehuwelijkt.’

Een situatie van armoede dus?

‘Nederland bood toentertijd meer kansen dan een dorpje hoog in de Anatolische bergen, dus kwamen ze hierheen samen met mijn opa en oma. Hun jaren tachtig gingen voorbij met heimwee naar thuis, hunkerend naar de zeldzame bezoeken die slechts om de twee of drie zomers mogelijk waren. Elke heenreis werd gekenmerkt door een steeds groter wordend verlangen en tranen, die alleen maar in hevigheid toenamen naarmate de afstanden korter werden en het moment van hereniging naderde. Het is moeilijk te ontkennen dat de muziek van iemand die zijn kindertijd in deze omgeving heeft doorgebracht, altijd vergezeld zal zijn van de melancholie van het verre thuis, en dat deze gevoelens onbewust zullen doorklinken in de muziek.’

Oké, gurbet is duidelijk. Nu sürgün. De Turkse politieke situatie, de onvrijheden, spelen een grote rol in je album Enkaz. Hoe is dat gekomen?

‘Eerlijk gezegd hield ik me, tot grofweg mijn studietijd, weinig bezig met de Turkse politiek. Ik leefde in stille bewondering voor het mooie land Turkije. Ik voelde me verbonden met de taal en cultuur. Nog steeds. Jarenlang zag ik de mensen in Turkije grotendeels als tolerant en liefdevol, met een oprechte glimlach op hun gezichten.’

Het romantische idee over Turkije, dat veel immigrantenkinderen hebben over het land van herkomst.

‘Ja, maar opgroeiend in Nederland hoor je ook andere verhalen. De officiële geschiedenis van het land hield veel verborgen. Onder de glimlachjes gingen stille kreten schuil. Volkeren zijn onterecht verbannen, dorpen geplunderd en verbrand. Jonge zielen opgesloten en gestorven in eenzame cellen. Kinderen vermoord, artiesten en intellectuelen levend verbrand. Buren verrieden elkaar, sloten hun ogen voor het lijden van anderen en eigenden zich hun bezittingen toe. Dit is helaas in Turkije de harde en zware realiteit geweest voor vele Armeense, Koerdische en alevitische dorpen. Denk aan Diyarbakır, Dersim, Madımak, Maraş, Çorum, Cizre en helaas nog veel andere plekken.’

Hoe kwam je tot dat inzicht?

‘Tijdens mijn studietijd, en ook daarna, kwam ik met mijn muziek geleidelijk in bredere kringen. Ik ontmoette alevitische en Koerdische jongeren die een andere kijk hadden op de Turkse geschiedenis. Daarnaast hoorde ik in die tijd dat mijn grootouders de achtergelaten kinderen waren van verbannen Armeense dorpelingen uit Centraal-Anatolië.’

Zo…

‘Ja, inderdaad, dit heeft natuurlijk iets met me gedaan. Traditionele volksliederen die wij hier ‘consumeerden’ bleken jammer genoeg bloedige herinneringen aan het verleden te zijn, getuigen van diepe tragedies. Helaas zijn er geen lessen getrokken. Honderdduizenden mensen worden in het hedendaagse Turkije ten onrechte als landverrader of terrorist bestempeld en verliezen zonder reden hun baan en brood. Onschuldige mensen, zoals ouderen die op de rand van de dood leven, of moeders met kinderen en zwangere vrouwen, verpieteren zonder reden in de gevangenis. Sommigen sterven in hun cel of door marteling.’

‘Helaas zien sommige jongeren zelfmoord als enige uitweg’

In Turkije lijkt er geen genade te zijn voor mensen die zich tegen de staat zouden hebben gekeerd. Hoe kijk je daarnaar?

‘Ik denk dat die mensen het onrecht, de corruptie en onderdrukking door het heersende regime zat zijn. Helaas zien sommige jongeren, die hun hoop en levenslust hebben verloren, zelfmoord als enige uitweg. Voor gezinnen die gedwongen worden te kiezen tussen deze ellende of ballingschap, is het leed dat ze tijdens hun vlucht moeten doorstaan al een drama op zich. Het aantal mensen dat in de Egeïsche Zee of de Maritsa-rivier (Meriç in het Turks) is verdronken, is onbekend. Ik beschouw het als een verachtelijk drama voor de mensheid.’

Je neemt het voor ze op. Ben je niet bang dat je daardoor ook een doelwit wordt van de Turkse staat?

‘Helaas hebben we lange tijd gezien dat niemand voor deze onschuldige mensen opkwam. Zoals Shakespeare in zijn 66e sonnet uitdrukt, is de kunst, en vooral de muziek, verstomd geraakt door angst. Maar ik steek mijn kop niet in het zand en laat mijn muziek achter als getuige van het onrecht. Ik zie dat dit hoop geeft en opluchtend werkt voor onderdrukten. Ik wil dat de wreedheden die onschuldige mensen vandaag de dag worden aangedaan, niet worden vergeten en dat zulke tragedies nooit meer worden herleefd.’

Even tussendoor: heb je er ooit aan gedacht om een ander soort muziek te maken? Waarom heb je bijvoorbeeld geen Turkse rap gemaakt, zoals Cartel?

‘Ik houd me kennelijk vast aan traditionele volksliederen die türkü worden genoemd, waarbij de zang wordt begeleid door het Turkse snaarinstrument bağlama. Dit vormt voor een belangrijk deel de basis van Anatolische rock. Ik streef ernaar om in mijn muziek altijd mezelf te zijn en trouw aan mijn eigen kern te blijven.’

Met andere woorden, rap past niet bij jou?

‘Nou, dat zou ik niet zo stellen. Hoewel ik er weleens naar luister, denk ik niet dat ik een goede rapper zou zijn. Afgelopen zaterdag heb ik wel twee Turkse rappers uit België uitgenodigd, Grifon en Berkus, en met hen mijn podium gedeeld. Uiteindelijk gaat het mij om de houding die een artiest aanneemt, welke ideeën en gevoelens in de muziek worden uitgedrukt, en dat de muziek perfect past bij de aard of persoonlijkheid van die artiest, als een jasje dat voor hem is gemaakt.’

Van links naar rechts: Berkus, Süvari Öztürk en Grifon

Terug naar de traditie. In een van de nummers van je album Enkaz gebruik je islamitische bewoordingen (vertaald: ‘Hypocrieten en tirannen, in schijngebed zo wijs, hebben de gebedshuizen zo’n lot verdiend?’), waar ik wel even van opkeek. Wat bedoel je hiermee?

‘Ik probeer een oprechte en integere moslim te zijn, en ben ertegen dat het geloof zo wordt gepositioneerd en uitgebuit of misbruikt, dat het leidt tot sociale fragmentatie. Het woord enkaz betekent ruïne en is de titel van mijn belangrijkste protestlied. Enkaz is een reflectie van de omstandigheden in hedendaags Turkije en een opsomming van wat volgens mij het huidige regime in de afgelopen jaren teweeg heeft gebracht. Het weerspiegelt hoe menselijke waardigheid, rechtvaardigheid, liefde, respect en cohesie zijn geruïneerd en plaats hebben gemaakt voor onwetendheid, haat, egoïsme, hebzucht, afgunst en verdeling. In dit lied vestig ik de aandacht op schendingen van mensenrechten, met een bijzondere nadruk op de rechten van kinderen. Ik neem een duidelijke en protesterende houding aan tegen deze misstanden en omschrijf daarbij ook hoe politiek islamisme van het huidige regime in Turkije het geloof misbruikt.’

Oké, ben je nog wel in staat om naar Turkije te reizen?

‘Na de Gezi-opstand in 2013 begon het politieke landschap, en daarmee ook de politieke en sociale dynamiek, sterk te veranderen. De repressie nam toe; andersdenkenden werden zelfs vanwege een kritische tweet gearresteerd. De couppoging op 15 juli 2016, die volgens mij niet is ontstaan en gegaan zoals het huidige regime blijft indoctrineren, heeft deze situatie alleen maar verergerd. Derhalve vind ik het op dit moment wijs en verantwoord om als schrijver van protestnummers voorlopig even te wachten met een bezoek aan Turkije. Ik kijk er uiteraard naar uit om in de toekomst ook concerten in Turkije te geven.’

VS klaagt Hamas-leiders aan voor aanslagen op 7 oktober

0

Bijna een jaar na de aanslagen op 7 oktober in Israël klaagt de VS Hamas-leiders aan, waaronder Yahya Sinwar, die nog in Gaza schuilt, en Ismail Haniyeh, die in een aanslag omkwam in Teheran. Vijf andere leiders worden verantwoordelijk gehouden voor het plannen en orkestreren van de aanslag vorig jaar, waarbij naar schatting 1200 Israëliërs, inclusief veertig mensen met de Amerikaanse nationaliteit, werden gedood, meldt the Guardian.

De dodelijkste massamoord op Joden sinds de Tweede Wereldoorlog leidde tot een nietsontziende (door velen, waaronder VN-rapporteur Francesca P. Albanese, als ‘genocidaal’ beschouwde) Israëlische reactie in Gaza, die nog steeds voortduurt. Meer dan 40.800 Palestijnen kwamen daarbij om het leven, en van de civiele infrastructuur in Gaza is nog maar weinig over.

In de aanklacht worden ook Iran en Hezbollah genoemd, die beschuldigd worden van financiële en militaire steun aan Hamas.