14.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 120

VN-experts roepen op tot vrijlaten Pakistaanse ex-premier

0

Een groep deskundigen van de Verenigde Naties verklaarde eergisteren dat de detentie van de voormalige Pakistaanse premier Imran Khan zowel willekeurig als in strijd met het internationaal recht is. Dit bericht Middle East Eye.

In januari werd Khan veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf wegens het vermeend lekken van staatsgeheimen. Deze straf werd opgeteld bij een gevangenisstraf van drie jaar, die hij sinds afgelopen augustus uitzat.

Gedurende de processen heeft Khan zijn onschuld volgehouden en gezegd dat de beschuldigingen politiek gemotiveerd waren. Khan is niet populair bij het leger die achter de schermen aan de touwtjes trekt. Khan onthulde een geheim diplomatiek bericht uit maart 2022, waaruit zou blijken dat Washington DC van hem af wilde als premier. Een maand later werd Khan door middel van een motie van wantrouwen afgezet als premier.

In juni dit jaar werd Khan in hoger beroep vrijgesproken van het lekken van staatsgeheimen. Hij blijft echter in de gevangenis vanwege een veroordeling, waarin een rechtbank oordeelde dat zijn huwelijk onwettig was.

Khan is opgesloten in de Adiala-gevangenis in de stad Rawalpindi. Hij zit in een hele kleine isoleercel, waarin normaal terdoodveroordeelden zitten. De VN-werkgroep vindt dat Khan moet worden vrijgelaten en financieel moet worden gecompenseerd voor zijn opsluiting.

Begin dit jaar vonden in Pakistan verkiezingen plaats. Khan kon zelf niet meedoen met zijn PTI-partij. Zijn partijgenoten wonnen als onafhankelijke kandidaten niettemin de meeste zetels. Dit betekende echter geen regeringsmacht. Zijn tegenstanders, de conservatieve Pakistan Muslim League-Nawaz (PML-N) en de seculiere Pakistan Peoples Party (PPP), hadden samen voldoende zetels om een coalitie te vormen.

Volgens de VN-werkgroep zijn PTI-leden tijdens de verkiezingscampagne opgepakt en gemarteld en hebben de tegenstanders van Khan de uitslag op grote schaal gemanipuleerd, waardoor er tientallen parlementszetels zouden zijn gestolen. De Pakistaanse kiescommissie ontkent echter dat er onregelmatigheden waren bij de verkiezingen.

Gezocht: burgemeester in oorlogstijd

Gister, 2 juli, uitgerekend op mijn 63ste verjaardag, trad het Kabinet van Nationale Schande aan, op basis van veruit de meest weerzinwekkende coalitie die ooit in Nederland op basis van het algemeen kiesrecht tot stand is gekomen. Enkele nieuwe bewindslieden zijn van een dergelijk laag fatsoensallooi, dat de oppositie tegen hen meteen een motie van wantrouwen moet indienen.

Een kabinet op basis van leugens en illusies. Niet alleen omdat de verkiezingszege van de PVV en de BBB daarop is gebaseerd, of omdat het NSC met alle beloftes inzake herstel van de rechtstaat elke morele geloofwaardigheid heeft verloren door in dit kabinet te stappen. Het toeslagenschandaal, waarin Pieter Omtzigt zich in een vorig politiek bestaan zo verdienstelijk heeft gemaakt, was gegrond op institutioneel racisme. Nu is een partij het landsbestuur binnengehaald die van zulk racisme juist een uitgesproken voorstander is – dat zegt genoeg.

Leugens en illusies: dat betreft uiteraard ook het Hoofdlijnenakkoord, dat van de tegenstrijdigheden en onhaalbaarheden aan elkaar hangt. Met de voor het PVV- en BBB-electoraat cruciale onderdelen komt men in Brussel of bij de rechtbank niet ver.

Leugens en illusies: daarvan is ook sprake waar het de aard van het kabinet betreft. Omtzigt beloofde ons een extra-parlementair kabinet op afstand, voor de helft bestaand uit niet-partijgebonden vakministers – met een duidelijk dualistische rol voor de Kamer.

Wie zoekt zal vinden – maar men heeft dus ofwel niet goed gezocht, of inderdaad gewoon niets kunnen vinden. De enige buitenstaander is de nieuwe premier, die vanwege de nauwe partijbinding van alle andere ministers een buitenstaander dreigt te blijven. Want: niets grote afstand tussen coalitie en kabinet: er zal steeds nauw overleg zijn tussen de Kamerfracties en hun eigen smaldeel in de Trêveszaal.

Niets ijskast ook: Wilders slaagde er al weer binnen een week in om iedereen met zijn haatdragende schuttingtaal te schofferen. Enerzijds met zijn opmerkingen over de islam, anderzijds met zijn provocerende opmerking om, ingeval van afwijzing van Bosma, anders zelf naar Keti Koti te zullen komen, met een tekst waardoor men nog eens naar Bosma zou gaan terugverlangen. Het maakt duidelijk: Wilders kent geen grens.

Dat is niet de houding van een politicus, maar van een ongekozen ambtenaar

En de door geen kiezer gekozen ‘premier’ Dick Schoof zelf? Als premier – wat letterlijk betekent: als de eerste (van het land) – gaf hij meteen blijk van grote onderdanigheid jegens de vier schaduwpremiers in de Kamer: hij zou uitvoeren wat door hen al vóór zijn komst besloten was.

Dat is niet de houding van een politicus, maar van een ongekozen ambtenaar – de ambtenaar die Schoof zijn hele leven is geweest: je doet braaf wat de gekozen politici je opgedragen hebben. En juist op dat punt doemen nu, in een sinds 79 jaar ongekende mate, grote problemen op. Want wat, als zo’n opdracht in strijd is met de waarheid of de wet?

Dat is geen denkbeeldige vraag, met de beroepsleugenares Reinette Klever en de beroepsracist Marjolein Faber op cruciale posten. De PVV wil immers een aantal basisprincipes van de rechtstaat terzijde schuiven. Hoe moeten hun departementsambtenaren daarmee omgaan, of semi-overheidsorganisaties die bij de uitvoering betrokken zijn, of andere bestuurders, op nationaal, provinciaal of lokaal niveau?

Burgemeester in oorlogstijd: 79 jaar kon er, terugblikkend op de Bezetting, over de desbetreffende dilemma’s op een abstract vaag en vrijblijvend niveau gefilosofeerd worden. Er is de laatste jaren heel wat afgedebatteerd en ook gemoraliseerd inzake de vraag hoe te oordelen over degenen die in 1940 gewoon op hun post bleven. Werden zij zo medeschuldig, of wisten zij daardoor erger te voorkomen?

Vanaf vandaag komen velen plots zélf voor die vraag te staan. Wat lang een abstracte kwestie was, wordt nu heel concreet. Met de ambtelijke volgzaamheid tijdens de Duitse Bezetting in het achterhoofd zijn na 1945 allerlei randvoorwaarden over eigen verantwoordelijkheid geformuleerd. ‘Befehl ist Befehl’ volstaat ook buiten het leger niet meer. Er rust op bestuurders en ambtenaren, mede in de vorm van een ambtseed, ook de morele plicht om niet in strijd met de wet te handelen.

Hoever mag men nu meewerken? Moet men zich actief verzetten als pogingen tot overtuigen niets uithalen? Moet men dan ontslag nemen?  Er bestaan voor iedere betrokkene individueel vast heel veel goede redenen om niet voor de laatste twee opties te kiezen. Maar wie daarom te ver in het eerste meegaat, kan er zeker van zijn dat hij dan straks in de ogen van het nageslacht geen al te beste beurt zal hebben gemaakt.

Turkse voetballer maakt handgebaar Grijze Wolven

0

De Turkse verdediger Merih Demiral die gister twee goals maakte tegen Oostenrijk ligt onder vuur door op het veld het handgebaar van de extreemrechtse Grijze Wolven te maken.  ‘Ik ben een trotse Turk’, zei hij na de wedstrijd. Zo meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber.

‘Wat gelukkig is hij die kan zeggen dat hij Turk is’, herhaalde Demiral de nationalistische uitspraak van de ‘Vader der Turken’ en eerste president Mustafa Kemal Atatürk.

Op sociale media oogstte de nationalistische speler kritiek van Turken die niks met de fascistische Grijze Wolven hebben.

‘Je wordt bedankt Demiral’, zegt de journalist Arzu Yildiz. ‘Omdat je na de wedstrijd alle aandacht naar je toetrok met het politiseren van voetbal en de vreugde hebt verpest voor het volk.’

De schrijver Abdullah Naci is teleurgesteld. ‘De Koerden, alevieten, linkse en liberale Turken heb je verdriet gedaan, iedereen die geen nationalist is, heb je gediscrimineerd, was dit nou zo nodig?’, schrijft hij op X.

Op de islamistische, regeringsgezinde website Yeni Safak wordt vergoelijkend gezegd dat Demiral het handgebaar zou hebben gedaan, omdat dat sinds 2019 in Oostenrijk verboden is.

UEFA is inmiddels een onderzoek gestart, meldt het Britse blad the Sun. In het reglement van de Europese voetbalbond voor Euro 2024 worden politieke gebaren die racistisch en discriminerend zijn in drie verschillende artikelen (5.1 h, m en n) verboden.

Een derde van de Amerikanen heeft serieuze zorgen om islamofobie

0

Uit een opiniepeiling van onderzoeksbureau Gallup blijkt dat 33 procent van de Amerikanen zich serieus zorgen maakt over islamofobie. Dit bericht nieuwssite the Hill.

74 procent van de geënquêteerden maakt zich enigszins of serieus zorgen over islamofobie, maar slechts 33 procent maakt zich serieus zorgen. Ter vergelijking: 81 procent maakt zich enigszins of serieus zorgen over antisemitisme, maar 49 procent van de geënquêteerden vindt antisemitisme een serieus probleem.

Dat veel Amerikanen antisemitisme als een groot probleem zien, komt door de aanval van Hamas op Israël van 7 oktober en de pro-Palestijnse demonstraties die door conservatieve Amerikanen als antisemitisch worden geframed.

Het zijn vooral oudere Amerikanen die zich zorgen maken over antisemitisme. 66 procent van de Amerikanen van 65 jaar en ouder en 55 procent van de Amerikanen tussen 50 en 65 jaar beschouwen antisemitisme als een ‘zeer serieus’ probleem. 36 procent van de Amerikanen onder de 50 zei hetzelfde.

Uit de peiling bleek verder dat 34 procent van de mensen ouder dan 65 zei dat vooroordelen tegen moslims zeer ernstig zijn, terwijl 32 procent van de respondenten in de leeftijd van 50 tot 64 dat zei. 32 procent van degenen onder de 50 zei ook dat vooroordelen tegen moslims een ernstig probleem waren.

Daarnaast is er een groot verschil tussen de conservatieve Republikeinen en de progressievere Democraten. 63 procent van de Republikeinse kiezers maakt zich ernstige zorgen over Jodenhaat, terwijl maar 18 procent dezelfde zorgen heeft over haat tegen moslims. Onder Democraten liggen de cijfers anders: 49 procent vindt antisemitisme een ernstig probleem, 50 procent islamofobie.

De peiling werd uitgevoerd van 1 tot 23 mei onder 1.024 volwassenen via telefonische interviews. De foutmarge is plus of min 4 procentpunten.

Na 7 oktober vonden er veel islamofobe incidenten plaats in de Verenigde Staten. De Council on American-Islamic Relations (CAIR), de grootste burgerrechtenorganisatie van moslims in de Verenigde Staten, heeft tussen 7 en 24 oktober 774 meldingen van islamofobe incidenten ontvangen. Dat is een stijging van 182 procent in vergelijking met dezelfde periode van 16 dagen in 2022. Het ergste islamofobe haatmisdrijf is de moord op het zesjarige jongetje Wadea Al-Fayoume. Hij en zijn moeder werden neergestoken door hun huisbaas die volgens de politie schreeuwde: ‘Jullie moslims moeten sterven.’

De regering van de Democratische president Joe Biden ziet islamofobie ook als een probleem en is hier vorig jaar een campagne tegen gestart. Veel Amerikaanse moslims zijn echter sceptisch over deze campagne, omdat Biden de Israëlische aanvallen op de Gazastrook door dik en dun steunt.

Volgens de Amerikaanse schrijver Arun Kundani die over racisme publiceert, is islamofobie in de Verenigde Staten geworteld in de onvoorwaardelijke steun voor Israël, zo schrijft hij in een artikel voor the New Arab. ‘Anti-moslimracisme berust op een simpele waarheid: om het Amerikaanse buitenlandse beleid in het Midden-Oosten te rechtvaardigen – in het bijzonder de steun aan het Israëlische systeem van apartheid en militaire bezetting – is een ontmenselijking van de slachtoffers nodig. In plaats van de Palestijnse beweging te zien als geworteld in een strijd voor vrijheid van onderdrukking is het handig om te geloven dat Arabieren en moslims in wezen fanatiek en gewelddadig zijn. Alle moderne vormen van kolonialisme gaan uit van racisme, dat geldt ook voor het zionistische kolonialisme.’

Een Turkse broeder in eigen land

0

Jaren terug zat ik in de trein naar Den Haag. Op weg naar The Hague Peace Projects van Jakob de Jonge. Een van de weinige witte Nederlanders die mij hoop gaf in een periode van bittere armoede en uitzichtloosheid.

In de trein zat een Surinaamse Nederlander schuin tegenover mij. Er gebeurde iets, ik weet niet meer wat, waardoor onze ogen elkaar ontmoetten. Ik schrok van die grote donkere ogen. Niet omdat ze ‘exotisch’ waren, maar omdat ik mij toen pas realiseerde dat Surinamers ook vaak bruine ogen hebben, net als Turken.

‘Ze hebben dezelfde ogen als wij’, appte ik naar iemand. Ik weet niet meer wie. Diegene begreep uiteraard niet waar ik het over had en toen ik vertelde dat Surinamers en Turken dezelfde kleur ogen hebben, reageerde hij absurd of racistisch.

Het extreemrechtse kabinet-Schoof is aangetreden. Nederlanders met exotische, blauwe ogen zullen, voor wie weet hoe lang, de scepter zwaaien. Het kabinet dat zich terecht bedreigd voelt door mijn donkerbruine ogen, waar de pupillen niet van de rest zijn te onderscheiden, mag de borst natmaken. Ik zeg terecht, omdat elke vezel in mijn Turkse lichaam zich verzet tegen het dominantiestreven van ‘blank Nederland’.

‘Hoe bedoel je, het is hun land? Wij zijn toch hier geboren?’

‘Ik begrijp hen wel hoor’, zei een Marokkaanse klasgenoot eens tegen mij over de PVV, vlak nadat de partij was opgericht. ‘Het is toch hun land?’, vervolgde hij. Ik kon mijn oren niet geloven. ‘Hoe bedoel je, het is hun land? Wij zijn toch hier geboren? Dit is toch ook ons land?’, sputterde ik tegen. Hij keek me verveeld aan, zoals zoveel allochtonen in de buurt mij aankeken als ik begon over racisme.

Het is die blik van ‘wees realistisch’, ‘je krijgt niets cadeau hier’, ‘je zal keihard moeten werken en toch altijd een buitenstaander blijven’. De blik van ‘altijd blijven uitleggen’ en ‘altijd onbegrepen zijn’. Het is een blik van types die zich niet openlijk druk leken te maken over racisme en nooit echt de krant lazen.

En natuurlijk begrijp ik die basale houding van een allochtoon. Maar voor mij is het daar nu een beetje laat voor. 

Ik moet denken aan een ander gesprek in het Vondelpark. Met een Turkse broeder toen. ‘Als je kon kiezen hè?’, zei hij met een joint in de hand. ‘In welk land zou je dan geboren willen worden en bij welk volk?’

Dwars als ik ben zei ik dat ik rijk geboren had willen worden. ‘Maakt niet uit waar.’ Maar ik moest kiezen, vond hij. ‘Ik ben best wel tevreden nu, stuur die joint maar’, grapte ik verder. Toen kwam hij met zijn wens over de brug. ‘Een Turk in eigen land, dat zou het mooiste zijn’, volgens de Turkse broeder.

‘Moet ik mijn plaats kennen en me als gast gedragen?’

‘Maar dat ben je toch al?’, zei ik betweterig en idealistisch. Het was het jaar 2009. Nu, vijftien jaar later, voel ik mij verraden en depressief. Hadden de jongens in de buurt nou gelijk? Moet ik mijn plaats kennen en me als gast gedragen? Of is er nog steeds een Nederland mogelijk dat wel voor ons allemaal werkt?

Ik denk dat ik daar afgelopen zondag een stukje van heb gezien. Een dag voor Keti Koti moest ik bij CC Amstel spreken, zoals ook Aminata Cairo. Voordat Cairo begon aan haar show besprenkelde ze de vloer van de zaal met druppels water. Er werd voor me gedanst en muziek gemaakt. Zat ik in een film ofzo? Ik voelde spanning. Maar toen ik werd geïntroduceerd als ‘Turkse broeder’ was alles goed en ging ik ervoor, ik weet niet meer hoe.

Petitie tegen kabinet-Schoof meer dan 20.000 keer ondertekend

0

‘Wij zijn voor een samenleving van gelijke behandeling en kansen voor iedereen’, staat in de petitie ‘Niet mijn regering’, gericht tegen het aantredende kabinet-Schoof. De tekst, waarin met name verzet wordt aangetekend tegen de eerste PVV-ministers van Nederland is inmiddels meer dan 20.000 keer getekend.

‘Politici die extreemrechtse complottheorieën verspreiden, de onafhankelijkheid van de pers ter discussie stellen en de islam willen verbannen zullen naast de koning op het bordes staan’, staat in de petitie die ‘een burgerlijke lijn’ wil trekken, waar de coalitiepartijen dat zouden hebben verzaakt. Iedereen wordt uitgenodigd om zich uit te spreken tegen de ‘rechts-radicale politiek van extremisme en uitsluiting’.

Instituten die door de PVV op de korrel zijn genomen, zoals de pers, rechters en wetenschappers worden in bescherming genomen. Nederland moet voor die groepen een ‘vrije’ omgeving blijven waarin zij ‘onafhankelijk kunnen werken’.

Ook maakt de petitie zich sterk voor klimaatrechtvaardigheid en een samenleving waarin vluchtelingen welkom zijn. ‘Wij spreken ons uit tegen zondebokpolitiek en de politiek van racisme, uitsluiting en de ondermijning van de rechtsstaat.’

Gewelddadigheden tussen Turken en Syriërs nemen toe

0

De pogrom die gisteren tegen Syriërs begon, breidt zich snel uit in Turkije. Na Kayseri worden ook in Hatay, Adana, Bursa en Gaziantep Syriërs slachtoffer van aanvallen van boze Turkse volksmenigtes. In bezette delen van Noord-Syrië worden Turkse legereenheden en vrachtwagenchauffeurs aangevallen door gewapende Syrische groepen en de lokale bevolking. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Het mogelijke zedenmisdrijf door een Syriër tegen een meisje in Kayseri lijkt de spreekwoordelijke lont in het kruitvat voor de grote onvrede over de Syrische aanwezigheid in Turkse steden. De hashtag #Suriyelilersinirdisiedilsin (Syriërs moeten het land uit) is weer trending. Huizen en winkels van Syrische vluchtelingen worden in brand gestoken, maar er komen ook beelden binnen van Syriërs die op straat en in hun huizen worden gelyncht.

De Turkse president Erdogan is er als de kippen bij om de oppositie te beschuldigen van de Turkse volkswoede. De ‘giftige taal’ van de seculiere oppositiepartij CHP zou het geweld veroorzaken. ‘We komen nergens met xenofobe vluchtelingenhaat’, aldus Erdogan.

Toch lijkt de racistische volkswoede een veel breder fenomeen. Veel Turken sympathiseren met de extreemrechtse Grijze Wolven, die samen met de islamistische AKP de dienst uitmaken in Turkije.

Intussen lokt het racistische geweld tegen Syriërs ook een reactie uit in Noord-Syrië, waar de Turkse militaire bezetting ongewenst wordt verklaard door Turkse vlaggen te verscheuren en verbranden en Turken tot doelwit te maken.

Waarom Marvin Hokstam geen Keti Koti vierde

0

Marvin Hokstam, hoofdredacteur van Afro Magazine, doet niet mee aan de Keti Koti-viering, schrijft hij in een opiniestuk. ‘Als ik wat vier, dan zijn het de helden die streden dat de ketenen gebroken moesten worden. En die vier ik elke dag!’

De grote held van Hokstam is Broos (1821-1880), de enige vrijheidsstrijder van wie een foto is gemaakt. De foto in kwestie dateert van 1862, een jaar voor de afschaffing van de slavernij in Suriname, toen Broos op uitnodiging van de Nederlandse gouverneur naar Paramaribo ging om een vredesverdrag te sluiten. Broos was de leider van de Baka Busi Suma (Mensen van Achter het Bos), een marrongemeenschap in het bos aan de Surnaukreek. Vanuit dit kamp vochten zij tegen de overheersing van de kolonisator en vielen ze plantages aan om slaven te bevrijden.

Broos, rond 1870.

Hokstam kwam er 15 jaar geleden achter dat hij een afstammeling is van Broos. Zijn oma Bertha was de achterkleindochter van de verzetsstrijder.

In Surinaamse schoolboeken leer je wel over Boni en andere vrijheidsstrijders die werden gedood door de Nederlanders. Dit is problematisch, vindt Hokstam, want ‘wanneer al jouw helden werden gedood, is strijden tegen de onderdrukker toch nutteloos?’

Sinds hij weet dat hij afstamt van Broos zet Hokstam zich voor diens erfenis in. Niet alleen heeft hij zijn Broos Institute voor afrocentristisch onderwijs vernoemd naar de Surinaamse verzetsstrijder, maar ook schonk hij het Assin Manso openluchtmuseum in Ghana een kopie van Broos’ portret. Hij hangt nu tussen andere zwarte helden, zoals Marcus Garvey, Malcolm X en Martin Luther King.

Franse moslims bezorgd na overwinning RN

0

Moslims in Frankrijk maken zich grote zorgen over de toekomst van hun land, nu de radicaal-rechtse partij Rassemblement National de eerste ronde van de parlementsverkiezingen heeft gewonnen. Ze vrezen nog meer islamofobe wetgeving: ‘Er wordt een apartheid geschapen.’

Rassemblement National, onder leiding van Marine Le Pen en de 28-jarige Jordan Bardella, haalde 33,14 procent van de stemmen tijdens de eerste ronde van de parlementsverkiezingen. Het Nieuwe Volksfront, een alliantie van linkse partijen, haalde 27,9 procent van de stemmen. De centrumpartijen die president Emmanuel Macron steunden werden derde, met 20,7 procent. Aanstaande zondag vindt de tweede ronde van de parlementsverkiezingen plaats.

Moslims en mensen met een migratieachtergrond zijn bezorgd. ‘Voor zover ik weet, zullen er veel islamofobe wetsvoorstellen worden aangenomen als het Nationaal Rassemblement aan de macht komt’, zegt een jonge islamitische vrouw tegen de website Middle East Eye. Ze doelt op Le Pens voorstellen om het dragen van de hijab in openbare ruimtes te verbieden. Moslima’s die een hoofddoek dragen zullen het moeilijk krijgen. We hebben het gevoel dat we worden aangevallen omdat we gesluierd zijn. (…) Ik ben geboren in Frankrijk en ik had nooit gedacht dat de islam hier zo’n probleem zou worden.’
Een andere vrouw beaamt dit. De hijab is verboden op scholen en op sommige werkplekken. In openbare ruimtes geldt een niqaabverbod. Ze ziet de toekomst van Frankrijk daarom somber in. ‘In een land van fascisten zullen ze (Rassemblement National, red.) alles kunnen doen wat ze willen.’ Ze noemt de situatie heel ernstig. ‘Er wordt apartheid geschapen.’

Een islamitische studente denkt na over emigreren. ‘Als Rassemblement National de meerderheid heeft is het overduidelijk: dan zullen we moeten vertrekken. We hebben dan niet zoveel keuze. Leven in een samenleving die in de greep is van racisme is onacceptabel.’

Ondertussen heeft Muhammad bin Abdul Karim Issa, een voormalige Saoedische minister en tegenwoordig voorzitter van de Muslim World League, naar eigen zeggen een ‘fantastisch gesprek’ gehad met Marine Le Pen. Hij wilde niet op details van het onderhoud ingaan, maar zei alleen dat het om een intellectueel gesprek ging, geen politiek gesprek. ‘We waren het eens over alle intellectuele punten die we bespraken.’ Issa sprak niet over de islamofobe uitlatingen van Le Pen en de islamofobe ideologie van haar partij.

‘Mijn geschiedenis is uitgewist’

0

Spoken word artiest Britney Lindo trad zondag op tijdens de Keti Koti-herdenking in Rotterdam. Ze droeg dit gedicht voor. 

leegte,
dat is wat ik voel
wanneer het verleden
aan mijn kust aanspoelt

ik verdrink in de eindeloze mogelijkheden
die er hadden kunnen zijn
als de witte man niet gretig was
om zijn moraliteit in te wisselen
voor het hebben van de grootste heerschappij

en ik weet het
ik spreek mijzelf tegen
wanneer ik het heb over leegte
en voelen in dezelfde context

nee,
zie het niet als leegte
zoals de absentie van alles
ik word eerder overspoeld door de leegte
zoals een verdoving
die pijn geen ruimte geeft

mijn geschiedenis
alles uitgewist
soms vraag ik me af
of ik nog besta
als mijn verleden nergens te vinden is

maar toch,
wanneer ik in de spiegel kijk
zie ik de tijdlijn
van oneindige levens,
verhalen en inspiratie
in mijn cellen verweven

Ik wil terug naar huis,
maar ik weet niet waar ik heen moet

maar aan de andere kant
zijn mijn dna-sporen verloren
in de eb en vloed van de oceaan van leugens
wat dient als de fundering
van het westerse voorspoed

en hoe erg ik soms claim
te weten waar mijn voorouders
hebben geleefd,
voel ik me soms geframed
in de realisatie
dat ik het nooit zeker zal weten
maar wie houd ik voor de gek?

hoe ik mij geframed voel
in de kaders van mijn uitgewiste verleden
voel ik mij nog gemener
wanneer ik vol enthousiasme spreek
dat mijn voorouders op de Antillen hebben geleefd
en daar vandaan komen

verspreid ik dan niet dezelfde leugens
als het Westen?
dat er alles aan doet
om het duistere verleden te vergeten?

Amerika,
de eilanden,
zijn niet van mij
niet van mijn bloedverwanten
of van mijn voorouders

want hoe men het steeds heeft
over de slavernij
en de bloedige geschiedenis daar omheen
lijkt men te vergeten
dat de inheemse bevolking van Amerika
net zo lelijk
door de hel is gesleept

Amerika is niet van mij
Amerika was van hen
de eilanden zijn niet van mij
die waren van hen
en ik zeg dit met pijn in mijn hart

want hoe Amerika van hen is afgepakt
en overmeesterd is met geweld
zijn mijn voorouders afgepakt
van hun eigen land
hun eigen wortels
en zijn zij gestrand
op onbekend land
en moesten zij iets claimen
wat niet van hen was

Afrika was van hen
Afrika was van mij
maar nu zijn er jaren voorbij
en is het bijna oplichterij
om te beamen dat het van mij is

Afrika was van mij
Afrika was van hen
maar nu leven we in een maatschappij
die dit zoveel mogelijk geheim houdt
en Afrika uitkotst
alsof het nooit
het paradijs was voor hun voorspoed

Afrika was van mij
Amerika was van hen
maar nu zijn wij allen vervreemd
van ons thuisland
van onze grond, ons verleden
allen op andere manieren
maar toch met evenveel oneerlijkheid

ik ga dakloos door het leven heen
geboren op het westerse land
dat laat weten dat ik niet bij hen hoor
met ouders die komen van het magische eiland
maar toch zonder kennis
van wat er daarvoor onderdeel
van hun bloed was

ik wil terug naar huis
niet Amerika
het liefst Afrika
maar dat is onmogelijk
door de ruis tussen mijn verleden en heden

ik wil terug naar huis
maar ik weet niet waar ik heen moet
ik wil terug naar huis
maar het enige wat ik heb
is mijn huid en bloed
als sleutel tot de voordeur
die verdwenen is

mijn geschiedenis
uitgewist
maar waar ben ik
als dit land niet van mij is
en mijn thuis van mij vervreemd is?

ik denk dat ik vastzit
ergens verdwaald in mijn dromen
of eerder verslaafd
aan het eindeloos fantaseren
en oneindig hopen
van het hebben van een thuis

dus nu drijf ik aan de oppervlakte
verdrink ik in de leegte
van mijn verdoofde emoties
dromend over thuis
wonend in een land
vol ruis en vreemdelingen