10.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 14

Wandelende monnik gaat viraal. Vietnamese machthebbers maken zich zorgen

0

Van Vietnam naar India te voet op pelgrimstocht. Niet veel mensen doen het de 43-jarige Vietnamese monnik Thich Minh Tue na. Hij is in korte tijd een internetsensatie in Vietnam. De communistische machthebbers vrezen zijn invloed, zo meldt de Franse krant Le Monde.

De machthebbers maken zich met name zorgen over zijn minimalistische levensstijl en het enthousiasme dat hij opwekt. Straks zullen er nog meer Vietnamezen zijn pad volgen. Dat kan het communistische land, dat economisch hard groeit, niet gebruiken.

De bedelmonnik Thich Minh Tue loopt niet alleen. Negen andere mannen met kaalgeschoren hoofden volgen hem, eveneens op blote voeten. Uitgemergelde figuren, maar altijd met een glimlach op hun gezicht. Ze vertrokken vorig jaar december vanuit het grensgebied tussen Vietnam en Laos. Eind december kwamen ze aan in Thailand en nu maken ze zich op om Birma in te trekken.

India is hun uiteindelijke doel, waar ze boeddhistische gebedsoorden zullen aandoen. Een megareis van 2700 kilometer, waarbij ze onderdak zoeken onder bomen en langs de wegen hartelijk worden begroet. Zo krijgen ze bloemen en water aangereikt van honderden fans.

De Vietnamese autoriteiten lijken doodsbang te zijn voor de vreedzame monniken. Ze hebben daarom een ‘bodyguard’ aangesteld die met hen moet meelopen, aldus de nieuwssite Benar.

Bisschop valt Trump aan tijdens gebedsdienst: ‘Meerderheid migranten zijn niet crimineel’

0

Bisschop Mariann Edgar Budde uitte dinsdag in de kathedraal van Washington scherpe kritiek op het beleid van de nieuw aangetreden president Donald Trump, die de preek bijwoonde. Trump eist excuses.

Trump voerde maandag, na zijn beëdiging als president, direct maatregelen in om asielzoekers te weren en illegale migranten uit te zetten. Hij bepaalde ook dat alleen mannen en vrouwen als geslacht worden erkend, niet transgender personen.

‘Er zijn homoseksuele, lesbische en transgender kinderen in Democratische en Republikeinse en onafhankelijke families, sommigen vrezen voor hun leven’, zei Budde in de kathedraal van Washington, verwijzend naar Trumps maatregelen. ‘En de mensen die onze gewassen plukken, onze kantoorgebouwen poetsen, die werken op kippenboerderijen en in vleesfabrieken, die de afwas doen nadat wij eten in restaurants en de nachtshifts doen in ziekenhuizen: zij zijn misschien geen burgers of hebben niet de juiste documenten, maar de overgrote meerderheid van de immigranten zijn geen criminelen.’

Donald Trump noemt de bisschop ‘smerig’ en eist een verontschuldiging, nadat ze de Amerikaanse president vanaf de kansel had verteld dat hij angst zaaide onder de immigranten en lhbtqi-mensen van het land, schrijft nieuwsdienst AFP.

‘De zogenaamde bisschop die dinsdagochtend tijdens de nationale gebedsdienst sprak, was een radicaal-linkse harde lijn Trump-hater’, schrijft Trump op zijn Truth Social-platform.

‘Ze bracht haar kerk op een zeer onbarmhartige manier in de wereld van de politiek. Ze was gemeen van toon, en niet dwingend of slim.’

Budde zei tegen een niet-glimlachende Trump, die in de voorste kerkbank zat voor de gebruikelijke inaugurele dienst naast zijn vrouw Melania: ‘Ik vraag u om genade, meneer de president.’

Op de vraag wat hij van haar opmerkingen vond, zei Trump eerder: ‘Ik dacht niet dat het een goede dienst was.’

Maar in zijn Truth Social-post eist hij excuses: ‘Afgezien van haar ongepaste uitspraken, was de dienst erg saai en ongeïnspireerd. Ze is niet erg goed in haar werk! Zij en haar kerk zijn het publiek een verontschuldiging verschuldigd!’

Als het aan MOḌA ligt, worden Marokkaanse ontwerpers niet langer over het hoofd gezien

0

Marokkaanse mode is veelzijdig en veelzeggend. In de tentoonstelling MOḌA wil het Centraal Museum in Utrecht dit laten zien. 

MOḌA begon met de gedachte iets te willen doen voor de verbinding tussen de verschillende gemeenschappen in Nederland. In Utrecht heeft een tiende van de bevolking een Marokkaanse achtergrond, vertelt Ninke Bloemberg, curator bij het Centraal Museum in Utrecht: ‘Wij willen de link tussen stad en gemeenschap versterken. Als mode-curator ben ik altijd op zoek naar manieren om verhalen te vertellen via mode, omdat het iets is wat dicht bij mensen staat en heel herkenbaar is. Bovendien willen we met deze tentoonstelling het oppervlakkige imago van mode doorbreken en laten zien dat het een diepgaande kunstvorm kan zijn.’

Moda’ is Marokkaanse spreektaal voor mode. In de tentoonstelling zijn werken te zien van lokale talenten en van grote internationale namen. De inspiratie komt uit Marokko en Noord-Afrika in bredere zin. Sommige kledingstukken hebben meerdere lagen met een hennapatroon.

Ook is in het museum een handgeborduurde mantel met een capuchon te zien. In het borduursel zijn veel ogen te zien – een belangrijk symbool in de Marokkaanse cultuur. Ook staat het woord love in het werk geborduurd: ‘Liefde is precies de boodschap die wij willen uitdragen. Het is tijd waar polarisatie op alle kanten geforceerd wordt en wij willen graag inzetten om ook mooie dingen te laten zien’, legt Bloemberg uit.

Een van de bekende namen is de Marokkaanse modeontwerper Tamy Tazi. Tazi is volgens Bloemberg een zeer interessant figuur in de modegeschiedenis: ‘Ze heeft grote invloed gehad, maar haar verhaal is in het Westen grotendeels vergeten. Dat willen we met deze tentoonstelling corrigeren en haar bijdragen vieren.’

‘Tazi’s werk richtte zich vooral op kaftans – lange traditioneel gewaden uit het Midden-Oosten – en traditionele Marokkaanse ontwerpen, wat in de westerse mode vaak als folklore of traditioneel werd gezien. Dat heeft ervoor gezorgd dat haar revolutionaire bijdragen nooit echt erkend zijn in de internationale modewereld. Wat haar werk zo bijzonder maakt, is dat het niet alleen de Marokkaanse tradities eer aandoet, maar ze ook vernieuwt en moderniseert. Door haar innovatieve benadering inspireert ze een nieuwe generatie ontwerpers.

‘Tazi had een bijzondere band met de wereldberoemde modeontwerper Yves Saint Laurent’, vertelt Bloemberg. ‘Ze waren veertig jaar bevriend en hebben elkaar wederzijds geïnspireerd. Saint Laurent haalde veel ideeën uit haar ontwerpen en werkwijze, vooral tijdens zijn zomers in Marokko. Het verhaal gaat dat hij een diepe bewondering had voor haar stijl en vakmanschap. Helaas is Tazi in de loop der tijd wat in de vergetelheid geraakt, terwijl Saint Laurent wereldwijd een begrip is geworden. Wij wilden met deze tentoonstelling dat verhaal omdraaien en haar een podium geven dat Tazi meer dan verdient.’

‘Wat je draagt, vertelt iets over wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je vandaan komt’

Een andere curator die bij de tentoonstelling is betrokken, is Zineb Seghrouchni. Zij is oprichter van DAR. Dit agentschap richt zich op het versterken van kunstenaars die maatschappelijke kwesties aankaarten. Volgens Seghrouchni sluit MOḌA aan op de missie van DAR: ‘Het project brengt verhalen samen van makers die vaak over het hoofd worden gezien. Ons doel is om deze stemmen te versterken en nieuwe verbindingen te leggen. Daarnaast werken we veel met multidisciplinaire kunstvormen, wat ons in staat stelt om verschillende vormen en verhalen te combineren tot een krachtig geheel. Hierdoor ontstaat een plek van creatieve uitingen die bezoekers uitdagen na te denken over identiteit en samenleving.’

Voor Bloemberg en Seghrouchni is mode belangrijk voor iedereen. Bloemberg: ‘Mode is een van de grootste industrieën ter wereld en heeft een enorme invloed op duurzaamheid, economie en identiteit. Wat mode uniek maakt, is dat iedereen ermee in aanraking komt. Het raakt ons letterlijk op de huid. Bovendien is mode een reflectie van de tijd waarin we leven. Het vertelt iets over wie we zijn als individu en maatschappij. Zo kan je met mode laten zien dat je bij een bepaalde groep hoort, zoals punk. En als jij je niet goed voelt, draag je geen felle kleuren.’

Seghrouchni vult aan: ‘Mode is meer dan alleen mooi eruitzien. Het is een manier om te communiceren, een taal die iedereen spreekt. Wat je draagt, vertelt iets over wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je vandaan komt. Het is een krachtig medium dat mensen bewust of onbewust verbindt. Daarnaast kan mode ook een instrument zijn om maatschappelijke veranderingen te stimuleren, bijvoorbeeld door thema’s zoals duurzaamheid en inclusiviteit aan te kaarten. Denk aan mensen die de lip van een blik als oorbel dragen als statement voor het klimaat, of die een keffiyeh, een Palestijnse sjaal, dragen uit solidariteit voor Palestina. Mode heeft de potentie om gesprekken te starten en mensen samen te brengen rond gedeelde waarden en ideeën.’

Mode inspireert Seghrouchni omdat het grensoverschrijdend is: ‘Het combineert tradities en moderniteit, en biedt ruimte voor experiment. Bij MOḌA hebben we geprobeerd dat zichtbaar te maken, niet alleen door de ontwerpen, maar ook door de verhalen van de makers te delen. Hierdoor wordt mode meer dan alleen een visuele ervaring; het wordt een platform voor dialoog.’

‘Ons doel is om de kracht van de hedendaagse mode te laten zien’, vertelt Bloemberg. ‘MOḌA draait om de verhalen van makers, over identiteit, ambacht en diaspora. Het is geen terugblik, maar een reflectie van wat nu gebeurt. Bovendien hopen we dat de tentoonstelling bijdraagt aan meer begrip en waardering voor diversiteit binnen de modewereld. Door een breed scala aan kunstvormen weer te geven, proberen we de veelzijdigheid van de mode van nu te tonen.’

Voor makers met een biculturele achtergrond is het lastig om een plek te vinden in de mode-industrie, denkt Bloemberg: ‘Deze wereld is enorm competitief. Naast de normale uitdagingen is er ook systemische ongelijkheid. Makers van kleur herkennen zich niet in hun docenten of in bekende makers. Dat moet echt veranderen. Gelukkig zien we steeds meer initiatieven die deze kwesties aanpakken en meer ruimte creëren voor diversiteit en inclusiviteit. MOḌA is een voorbeeld van hoe we de stemmen van biculturele makers kunnen versterken.’

Seghrouchni probeert daaraan bij te dragen: ‘Voorheen waren er nauwelijks platforms voor makers met een biculturele achtergrond. Veel talent bleef onopgemerkt omdat ze niet de kans kregen. Het internet biedt tegenwoordig meer mogelijkheden, maar de strijd voor zichtbaarheid blijft. MODA is bedoeld om een tentoonstelling te bieden waar iedereen zich vertegenwoordigd voelt.’

Dat Marokkaanse mode anders is dan Nederlandse mode is duidelijk, maar wat zijn de belangrijkste verschillen? Seghrouchni: ‘Marokkaanse mode draait om rijke tradities, patronen en ambachtelijke technieken. Nederlandse mode staat juist bekend om conceptueel denken en minimalisme. De combinatie van deze werelden levert unieke ontwerpen op. Denk bijvoorbeeld aan het werk van Saïd Mahdouf, die traditionele ambachten combineert met moderne vormgeving. Zijn ontwerpen laten zien hoe deze twee werelden elkaar kunnen aanvullen en versterken. Dit samenspel vormt een brug tussen verschillende culturele contexten.’

De biculturaliteit is vaak terug te zien in de werken van biculturele Nederlanders volgens Bloemberg: ‘Veel Nederlandse ontwerpers met Marokkaanse roots verwerken hun dubbele identiteit in hun werk. Het is vaak een zoektocht naar balans tussen twee culturen, wat prachtige en betekenisvolle mode oplevert. Dit maakt hun werk niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook emotioneel en conceptueel rijk. Deze diversiteit geeft de modewereld een energiek en gelaagd karakter.’

Voor Bloemberg en Seghrouchni is mode ook een middel om mensen te verbinden. Seghrouchni neemt de djellaba (een langgewaad met lange mouwen) als voorbeeld: ‘Het lijkt een simpel kledingstuk, maar het vertelt generaties aan verhalen. Door die verhalen te delen, breng je mensen dichter bij elkaar. Het dragen van traditionele kledingstukken in een moderne context kan nieuwe inzichten opleveren over de waarde van culturele uitwisseling.’

Voor Seghrouchni is MOḌA dan ook een mooi platform waar makers uit de Marokkaanse diaspora hun verhalen kunnen delen: ‘Mohammed Benchelal groeide op in Nederland, maar kreeg pas laat erkenning voor zijn talent. Vandaag de dag is hij een icoon. MODA laat zien dat hard werken en vasthouden aan je visie loont. Daarnaast willen we met de tentoonstelling ook ruimte bieden aan nieuwe makers en inspiratie bieden aan een breed publiek. Het delen van persoonlijke verhalen maakt mode tot een krachtig en transformerend medium.’

Voor Bloemberg is een stuk in de tentoonstelling een mooi voorbeeld van verbinding: ‘In onze collectie is een rok met een verborgen gedicht aan de binnenkant. Je kunt ervoor kiezen om dat gedicht te laten zien of het voor jezelf te houden. Dat maakt mode persoonlijk en krachtig. Mode kan op die manier ook gesprekken starten en mensen inspireren om verder te kijken dan wat men op het eerste oog ziet. Het benadrukt de complexiteit en diepgang die mode kan hebben.’

‘Het zou geweldig zijn om deze verhalen in Marokko te presenteren en nieuwe verbindingen te leggen’

Bloemberg vindt mode dan ook een kijk op de wereld: ‘Het fascinerende aan mode is dat het altijd reageert op wat er in de wereld gebeurt. Kijk bijvoorbeeld naar hoe kleding verandert in tijden van economische of politieke crisis. Tijdens de Bosnische oorlog droegen vrouwen op straat bredere schoudervullingen als symbool van kracht, ondanks de ellende. Mode is nooit alleen esthetisch; het vertelt altijd een verhaal en geeft mensen een stem. Het weerspiegelt de veerkracht en creativiteit van de menselijke geest.’

De reacties op de tentoonstelling zijn volgens Seghrouchni hartverwarmend: ‘Mensen waarderen dat we de verhalen van de makers centraal stellen. MOḌA nodigt uit om zelf verbindingen te leggen, in plaats van alles uit te leggen. Het geeft bezoekers de vrijheid om hun eigen interpretatie te vormen en nieuwe inzichten te ontdekken.’

Volgens Bloemberg is de tentoonstelling ook voor mensen die niks met mode hebben: ‘Ik herinner me een gesprek met iemand die zei dat hij niks met mode had. Maar ondertussen droeg hij gloednieuwe sneakers op een modderig festival. Het laat zien dat mode altijd een rol speelt, zelfs als je je er niet van bewust bent. MOḌA maakt dat soort onbewuste verbindingen. Het geeft bezoekers de kans om mode op een nieuwe manier te ervaren.’

Bloemberg hoopt ook om de tentoonstelling MOḌA te laten zien in Marokko: ‘Het zou geweldig zijn om deze verhalen in Marokko te presenteren en nieuwe verbindingen te leggen. Daarnaast willen we blijven experimenteren met nieuwe vormen van tentoonstellen en samenwerken. We kijken ernaar uit om de tentoonstelling internationaal uit te breiden en meer gemeenschappen te betrekken bij dit project.’

Voor Seghrouchni is dit pas het begin voor MOḌA: ‘Mode is continu in beweging. Ik hoop dat het meer erkend wordt als een krachtig middel voor verandering. We laten zien wat er mogelijk is als je verschillende perspectieven samenbrengt. We dromen ervan om MOḌA uit te breiden naar andere landen en continenten, zodat we nog meer mensen kunnen bereiken en inspireren. Het succes van deze tentoonstelling onderstreept het belang van het vieren van diversiteit en creativiteit.’

De tentoonstelling is tot 2 maart te zien in het Centraal Museum Utrecht. Ook is er een boek over MOḌA verschenen met (visuele) essays, reflecties en verdiepende gesprekken met deelnemende kunstenaars.

Inwoners Bonaire en Greenpeace ontvangen award voor zaak tegen klimaatverandering

0

Samen met Greenpeace klagen de inwoners van Bonaire de Nederlandse staat aan wegens onvoldoende actie tegen klimaatverandering. Omdat deze zaak een universele dimensie heeft en raakt aan belangrijke maatschappelijke thema’s, ontvangen zij de Issue Award 2025.

Aanstaande donderdag, 24 januari, reikt de maatschappelijke organisatie de Issuemakers de award uit in De Balie in Amsterdam. Het is de eerste keer dat de award naar een groep als ‘de inwoners’ gaat, en dat is niet zonder reden.

Acht inwoners van het Caribische eiland namen vorig jaar januari het initiatief tot de rechtszaak. Ze eisen meer bescherming tegen de gevolgen van klimaatverandering, die zij en andere eilandbewoners dagelijks ervaren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om extreme hitte. Nederland heeft onvoldoende aandacht voor deze problemen in de gekoloniseerde gebieden, vinden de inwoners. Volgens hen is er sprake van koloniale ongelijkheid.

In september besloot de rechtbank in Den Haag dat Greenpeace de inwoners mag vertegenwoordigen. Hoewel de eerste zitting nog moet plaatsvinden, heeft de strijd de aandacht getrokken van de juryleden van de Issuemakers. ‘Deze onderwerpen raken niet alleen Bonaire, maar hebben ook een universele dimensie. Ze staan symbool voor emancipatie en rechtvaardigheid’, zei Joris Backer, voorzitter van de jury, tegen Afro Magazine.

Nieuwsuur onderzoekt islamitisch onderwijs, meldt Lale Gül in haar column

0

Nieuwsuur is een onderzoek gestart naar islamitisch onderwijs, meldt schrijver Lale Gül in haar column in Het Parool. Ze werd benaderd door een journalist over ‘problematische leerstellingen op islamitische scholen’.

Hoewel het onderzoek niet door het tv-programma zelf bekend wordt gemaakt, blijkt uit de column van Gül uit welke koker het komt. Het onderzoek had eigenlijk geheim moeten blijven, maar de columnist kreeg dusdanig veel kritiek op haar oproep dat ze zich genoodzaakt voelde bekend te maken wie het onderzoek uitvoert, aldus de columnist.

Het zou gaan om ‘een hoop nieuwe islamitische scholen, die allemaal goedkeuring hebben gekregen maar waar geen of weinig inspectie en transparantie aan te pas komt’. De journalist had al heel wat mails binnengekregen naar aanleiding van haar oproep, onder meer van kritische (oud-)docenten.

Nieuwsuur deed eerder onderzoek naar islamitisch onderwijs. In september 2019 zond het een tweedelige documentaire uit, waarin het salafistisch onderwijs op moskeescholen en het onderwijs op reguliere islamitische basisscholen onder de loep werden genomen.

Dat het nieuwsprogramma opnieuw in het onderwerp duikt heeft vermoedelijk te maken met het feit dat een aantal politici heeft opgeroepen tot meer inspectie van religieuze weekendscholen, omdat deze verantwoordelijk zouden zijn voor de mislukte integratie.

Er is echter veel kritiek op de oproep voor respondenten. Deze oproep zou vooral gericht zijn op negatieve ervaringen. ‘Is écht alle informatie welkom, of is men slechts op zoek naar negatieve verhalen?’, vraagt gezondheidswetenschapper Charifa Zemouri zich af in een opiniestuk op BNN Vara.

Ze vindt het onderzoek bovendien een belediging voor de Nederlandse onderwijsinspectie. ‘De journalist suggereert namelijk dat er nieuwe islamitische scholen worden geopend zonder of weinig inspectie. Ik lees dit als een verdenking dat onze autoriteiten tekortschieten.’

Hier een nieuwkomer, daar niet meer thuis

0

‘Liever heimwee dan Holland’, zei de Nederlandse dichter Leo Vroman ooit, nadat hij was geëmigreerd naar de Verenigde Staten. Blijkbaar was Nederland missen beter dan er te zijn. Heimwee of niet, leven tussen twee landen levert in elk geval interessante inzichten op. ‘Je bent eigenlijk altijd een observant’, zei een vriend laatst. ‘Hier ben je een nieuwkomer, daar ben je niet meer thuis.’ Niet alleen zie je je nieuwe thuisland vaak scherper dan mensen die er zijn geboren en getogen, maar ook je moederland krijgt vaak een andere dimensie als je er niet meer woont.

Zo werd ik zelf pas echt Nederlander toen ik er weg was. Ik heb nog nooit zo vurig verlangd naar pindakaas, drop en een bruine boterham met kaas als toen ik in Tunesië woonde. Nieuws over de Oranjes, het Nederlands Elftal en zelfs het Nederlandse weerbericht volgde ik er op de voet. Maar ook andere dingen miste ik ineens met een verrassende intensiteit, zoals een bushalte met vertrektijden, de geur van herfstbladeren tijdens een boswandeling, of de vanzelfsprekendheid van verwarming als het koud is in huis.

Mijn man, die al weer jaren geleden de Middellandse Zeekust van Alexandrië verruilde voor de Noordzeekust van Den Haag, beleeft hier ondertussen precies hetzelfde. Geen wedstrijd van Mohamed Salah die hij mist, de Egyptische voetbalcompetitie volgt hij op de voet, hij heeft zelfs kookles van zijn zus en moeder gekregen om hier zijn geliefde koshary (Egyptische streetfood met rijst, pasta en linzen) en molokhia (een soort stevige spinaziesoep) te kunnen maken. Want ook hij mist ‘thuis’ met een onvermoede heftigheid. Een potje backgammon bij het café op de hoek. Een praatje met de buurjongen met wie je vanaf de kleuterschool bevriend was. Een winterwandeling langs de corniche, zonder jas.

In het vliegtuig op weg naar Egypte valt op dat iedereen er op zijn paasbest uitziet

Maar misschien nog wel intenser dan heimwee is het langverwachte bezoek aan de Heimat. Over een paar weken is het eindelijk zover, de reis die vorig jaar al is geboekt. Het helpt tegen heimwee, iets te hebben om naar uit te kijken, als de zon zich wekenlang niet laat zien. Al maanden van tevoren beginnen de eerste voorbereidingen. Terwijl in Egypte het menu wordt besproken, recepten worden uitgeprobeerd en plannen voor uitstapjes worden gemaakt, worden hier de kadootjes met grote zorg uitgekozen. Een stijltang voor de nichtjes, een sjaal voor moeder, een trui voor de broers. Je kan immers niet met lege handen verschijnen in het moederland. Want laten zien dat het goed met je gaat, dat hoort erbij, als je terug gaat naar huis.

Ik ken verhalen van een Nederlands-Pools gezin, dat op vakantie vlak voor de grens in Duitsland een dikke Mercedes huurde om maar goed voor de dag te komen. Ook in het vliegtuig op weg naar Egypte valt op dat iedereen er op zijn paasbest uitziet. Je pikt ze er zo uit, tussen de toeristen en zakenreizigers, de mensen die ook op weg zijn naar hun familie. Grote tassen vol kadootjes, koffers vol kaas, koffie en kleding. In Tunesië hebben ze zelfs een uitdrukking voor Frans-Tunesische vakantiegangers. ‘Les chez-nous-là-bas’, de ‘daarginds bij ons’ mensen. Om de zoveel zinnen valt immers wel weer een vergelijking met daar, waar het gras groener is, de huizen groter, de winkels voller, de croissants vetter.

Ons bezoek aan het (schoon)moederland komt inmiddels gelukkig steeds dichterbij. Nog één keer lopen mijn man en ik de lijst met kadootjes af. Hebben we alles? Zijn we niemand vergeten? Mijn man pakt een trui die voor mijn zwager bestemd was van de stapel, met het prijskaartje er nog aan. ‘Deze nemen we maar niet mee’, zegt hij na nadere inspectie. ‘Kijk maar: Made in Egypt.’

Elon Musk bedankt Trump-aanhangers met ‘Hitlergroet’

0

Techmiljardair Elon Musk bedankte gisteren het publiek in Washington bij de start van Trumps tweede termijn met een omstreden groet. Hoewel hij ontkent dat het een ‘Hitlergroet’ was, zien critici er een bevestiging van hun vermoedens in, meldt Le Monde, dat op de inauguratiedag ook van X vertrok.

De BBC heeft het moment vastgelegd waarop Musk de omstreden groet maakt – met één arm omhoog. Voorafgaand aan het gebaar zegt Musk dat er veel ‘verkiezingen’ zijn ‘die komen en gaan, maar deze was heel belangrijk’. Daarna bedankt hij het publiek, kijkt uitdagend en brengt de groet tweemaal uit. ‘Dankzij jullie is de toekomst van de beschaving weer geborgd.’

‘Elon Musk bedankt het publiek met een groet die voor fascisten en de AfD zeer herkenbaar is,’ schrijft dr. Marina, die extreemrechts al jaren kritisch volgt op X. Musk mengde zich onlangs in de Duitse verkiezingen en beschouwt de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland als de ‘enige redding’ voor Duitsland.

Veel Musk-aanhangers verdedigen zijn groet als een ‘onhandig gebaar’, maar niet iedereen is overtuigd. ‘De twee redenen waarom ik denk dat het hier om een nazigroet gaat, zijn als volgt,’ zegt Dave. ‘1. Het lijkt precies op een nazigroet. 2. Elon Musk gedraagt zich een beetje als een nazi.’

Trump heft sancties tegen illegale kolonisten Westelijke Jordaanoever op

0

Op de eerste dag van zijn tweede termijn ondertekent de Amerikaanse president Donald Trump een kolonistenvriendelijk decreet dat Israëlische extremisten op de Westelijke Jordaanoever vrijwaart van Amerikaanse sancties, aldus de nieuwssite MarokkoNieuws.

Die sancties werden door de vorige president, Joe Biden, opgelegd tegen ‘Israëlische kolonisten die de veiligheid op de Westelijke Jordaanoever schaden’, aldus de sanctie.

Het geweld van kolonisten op de Westelijke Jordaanoever, die voortdurend Palestijns land roven en zo een onleefbare situatie voor Palestijnen creëren waardoor de tweestatenoplossing verder uit zicht raakt, is sterk toegenomen sinds het uitbreken van de Gaza-oorlog.

De komst van Trump heeft geleid tot een staakt-het-vuren in Gaza, wat veel Amerikaanse moslims ertoe bracht op hem te stemmen. Zo mocht imam Husham Al-Husainy van het Karbalaa Islamic Center in Michigan Trumps presidentschap zegenen tijdens de inauguratie.

Een wezenlijke verandering in het pro-Israëlische beleid van Amerika lijkt uit te blijven. Tijdens de campagne verklaarde Trump dat hij het ‘hellevuur’ in Gaza zou ontketenen als er niet onmiddellijk een gijzelaarsdeal met Hamas tot stand kwam.

Stephen wandelt langs alle provinciehoofdsteden voor kankerbestrijding in Suriname

0

Sportinstructeur en fervent wandelaar Stephen Brug wil 250.000 euro ophalen voor kankerbestrijding in Suriname. Hiervoor wil hij in juli een lange tocht door Nederland maken van 1030 kilometer, die hem brengt langs alle provinciehoofdsteden.

‘Mijn tour start ik op 3 juli in Leeuwarden, ik hoop die op 28 juli af te sluiten in Middelburg’, vertelt hij aan de Kanttekening. ‘Ik ben de enige die de hele afstand gaat lopen, maar mensen die deze actie ondersteunen kunnen zich onderweg aansluiten in hun eentje of als groep of vereniging en een stuk meewandelen. In totaal doen er nu al 150 mensen mee. Elke dag lopen in totaal vier mensen de route van de dag, waaronder ik natuurlijk.’

Naast de twaalf provinciehoofdsteden doet Brug ook Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen aan en zal hij alle vijftien burgemeesters de hand schudden. Hij wandelt langs het slavernijmonument in de hoofdstad en loopt – uiteraard – ook over de Erasmusbrug. Verder doet Brug mee aan de Nijmeegse Vierdaagse en gaat 120 kilometer van de tour door België. Dat de totale afstand geen duizend kilometer is maar dertig kilometer langer, komt omdat Brug ook langs het Pieterpad wil lopen, een kleine omweg, en het Koningin Wilhelminabos meeneemt. Hij loopt bovendien langs Paleis Huis ten Bosch, het woonpaleis van koning Willem-Alexander en zijn gezin.

Stephen Brug organiseert deze actie vanwege de grote impact die kanker heeft op iedereen, zowel direct als indirect, vertelde hij eerder aan Afro Magazine. In Suriname is de ziekte vaak een taboe en ontbreekt het aan voldoende middelen en goede medische zorg. Doordat voorlichting, tijdige diagnostiek en effectieve behandelingen er vaak niet zijn, verliezen mensen onnodig hun dierbaren. Met de juiste voorzieningen is dit te voorkomen.

Vooral kinderen met kanker hebben in Suriname veel lagere overlevingskansen dan in Nederland, waardoor ze vaak niet zeker zijn of ze hun volgende verjaardag nog kunnen vieren. Met zijn actie wil Brug een verschil maken. ‘Ik vind dat iedereen recht heeft op leven. Je leven wordt jou onbewust ontnomen, als er geen medische hulp beschikbaar is.’

‘We verplaatsen ons tijdens het evenement klimaatneutraal’

In 2018 kwam Brug voor het eerst in actie tegen kanker, nadat zijn goede vriend Rob Kwaaitaal een jaar eerder op 59-jarige leeftijd overleed aan een hersentumor. De twee waren al sinds hun middelbare schooltijd onafscheidelijk en deelden een passie voor wandelen en reizen, met name naar Suriname. Toen Rob in 2016 te horen kreeg dat hij niet lang meer te leven had, keerde Stephen vanuit Suriname snel terug naar Nederland om bij hem te zijn tijdens een zwaar jaar vol behandelingen. Uiteindelijk overleed Rob in Stephens armen, wat een diepe indruk op hem maakte. Deze ervaring inspireerde Stephen om geld in te zamelen voor kankerbestrijding. Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse liep hij met een poster van Rob en haalde hij duizenden euro’s op voor KWF Kankerbestrijding. Sindsdien heeft hij meerdere acties georganiseerd, waaronder ook voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa).

Om zijn acties een professionelere aanpak te geven, richtte Brug de Stichting SOS (Surinamers Ondersteunen Samen) op, een initiatief dat vergelijkbaar is met Giro 555 en gericht is op het bundelen van krachten voor noodsituaties in Suriname. In het verleden organiseerde Brug al een indrukwekkende wandeltocht in Suriname, waarbij hij in acht dagen tijd 404 kilometer aflegde van de oost- naar de westkust. Ondanks de extreme hitte, waarbij de asfalttemperatuur opliep tot 49 graden, voltooide hij de tocht, hoewel het hem zijn schoenen kostte en hij minder goed was voorbereid dan voor de actie van komende juli. Voor zijn Nederlandse tour deze zomer heeft Brug sinds oktober al meer dan duizend kilometer getraind.

De actie krijgt steun van onder anderen bekende Nederlanders als Typhoon, Stanley Menzo en Gerard Spong. Donaties kunnen voor, tijdens en na de tocht via een online platform worden gedaan. ‘We verplaatsen ons tijdens het evenement klimaatneutraal, door gebruik te maken van de trein Rotterdam-Leeuwarden en Middelburg-Rotterdam’, vertelt Brug. ‘Daarnaast maken we gebruik van een elektrisch volgbusje voor het transport van persoonlijke spullen en dat als rustpunt fungeert.’

Bovendien is er voor de tocht een landelijk pr-team opgetuigd. Brug: ‘In elke provincie coördineert een projectgroep, ondersteund door het pr-team, de lokale voorbereidingen. Deze groepen bestaan uit wandelverenigingen, vrijwilligers, stagiairs en culturele instellingen.’

Brug zoekt echter nog extra sponsoring. ‘Zo zoeken we naar een transportbedrijf dat een elektrisch voertuig beschikbaar kan stellen en een hospitalitybedrijf dat overnachtingen wil sponsoren. Daarnaast is er behoefte aan fysiotherapeuten die tijdens de wandeltocht behandelingen kunnen verzorgen, en een zeetransportbedrijf om de ingekochte goederen naar Suriname te verschepen. Tot slot zijn ook diverse andere sponsoren welkom om de organisatie van het evenement mogelijk te maken.’

Beste lezer, blijf op Facebook

0

Is er na de inauguratie van Trump een reden om Facebook of Instagram links te laten liggen? Nee, denkt Roel van Duijn, het is beter om zelf op Facebook alarm te slaan. ‘Blijf aan het front!’

Ik ben geschokt door het besluit van Mark Zuckerberg om de samenwerking met zijn factcheckers te kappen, met het gevolg dat trollen en leugenaars (voorlopig alleen in Amerika) op Facebook vrij spel krijgen. Zuckerberg roemt zijn besluit als een ‘cultuurverandering’. Wát een fraaie camouflage van de povere werkelijkheid! De hegemonie van het rechts-extreme algoritme. Hij neemt een voorbeeld aan Musk hoe je vriendjes met Trump kunt worden. Blijkbaar deed de baas van Meta het in zijn broek toen Trump Facebook ‘een vijand van het volk’ noemde. Maar ik ben geschokt omdat Zuckerberg zodoende de laatste poging opgeeft om Facebook, Instagram en WhatsApp (allemaal Meta) aan de kant van de waarheid te houden.

Bidens afscheidsrede

Geld gaat voor. Schreeuwerige leugenberichten leveren meer kliks op dan ‘saaie’ waarheidsgetrouwe berichten. Factcheckers staan in de weg van meer opbrengst en dus hebben de grote techjongens genoeg van die pietjes-precies. Het machtigste land van de wereld neemt afscheid van het idee dat waarheid het hoogste goed is. Misschien was waarheid daar ook nooit echt het hoogste goed, maar dan toch wel vrijheid. Maar hoe kan vrijheid werkelijk vrij zijn als de wet toestaat dat op massale schaal leugens verkocht worden?

Vrijheid kan niet zonder waarheid, dan raken we gevangen in wanen. En ik ben geroerd door Bidens afscheidstoespraak waarin hij waarschuwt voor ‘een oligarchie van superrijken van het tech-industriële complex’. De terugkeer van de industriële roofridders, de ‘robber barons’, die in de negentiende eeuw als kleine club het land beheersten.

Ik ben er bang voor Facebook kwijt te raken

Het verbaast me ook niet dat ik op Facebook mensen hoor aankondigen dat ze vertrekken om hun heil te zoeken op een betrouwbaarder sociaal medium. BlueSky bijvoorbeeld. Maar hebben ze gelijk?

Voor ik op die vraag inga, moet ik bekennen dat voor mij zo’n sprong een salto mortale zou zijn, ik ben er bang voor Facebook kwijt te raken. Twaalf jaar geleden werd ik onnozel op dit medium gesleurd, doordat een vriendin hier een pagina voor me maakte over mijn ‘liefdesverdrietpraktijk’ en daarna begon ze ook stukjes van me te posten. Daarvoor ben ik haar nog altijd dankbaar, want toen ik het nu zes jaar geleden zelf ging doen, bezorgde dit mij al snel een groot aantal vrienden en vriendinnen die dat niet alleen in naam waren. Met nuttige informatie, lof en kritiek spoorden zij me aan om te strijden tegen vervalsingen en complottheorieën. Zo ontstonden mijn laatste boeken over de oorlog in Oekraïne, complottheorieën en bovendien mijn boekje over mijn schilderende zus Lucie. De stenen legde ik hier.

Ik vond daarbij ook trouwe helpers die jarenlang mijn overvloedige spelfouten opvisten uit mijn bijna wekelijkse stukjes en de laatste tijd ook van iemand die mijn verhalen naarstig overbrengt in Musks spelonk X. Nu ook naar BlueSky.

Honderden vrienden, trouwe medewerkers en een enorm archief, die schat verlaten, het zou zijn alsof ik van de trap viel. En toch wringt het, nu Amerikaanse machtstijgers deze geweldige platforms misbruiken als instrumenten voor nog meer machtsverovering.

Russische trollen op BlueSky

Het lijkt mooi, zo’n alternatief als BlueSky, de onbewolkte hemel. Maar onderzoeksjournalisten hebben (blijkt uit een bericht van 13 januari jl. in Trouw) ook op BlueSky deepfake van Russische trollen gevonden. Vervalste video’s die inspelen op wetenschappelijke belangstelling. Zo circuleert op het platform een video waarin een professor van de Aix-Marseille Universiteit praat over ‘fouten bij de organisatie van de Olympische Spelen’ die te maken hebben met ‘de Franse economie’. Volgens een begeleidende tekst komt dit door ‘sancties tegen Rusland’. Maar het blijkt een zogenoemde deepfake met gemanipuleerde audio. Het Franse persbureau AFP achterhaalde het oorspronkelijke filmpje, waarin de professor helemaal niks zegt over de Franse economie.

Zo brandschoon zijn alternatieve social media als BlueSky dus niet. Biden noemt naast de dreigende heerschappij van de tech-oligarchen terecht ook kunstmatige intelligentie als een van de grootste gevaren voor de komende tijd. Door de verdere perfectionering van kunstmatige intelligentie dreigt er een overvloed van vervalsingen op alle sociale media. Om niet te zeggen: de ondergang van de waarheid.

Bied verzet

‘Ja’, zegt een van mijn FB-vriendinnen, ‘maar toch ga ik naar BlueSky want ik wil niet dat Zuckerberg nog geld aan mij verdient.’ Dat begrijp ik, maar het schijnt dat je geld verdienen door de tech-oligarch kunt beperken door geen cookies aan te klikken. En wat een belangrijker argument is: je weet niet wat er gebeurt als een nu nog wellicht onschuldig medium als BlueSky succesvol wordt en mogelijk in de toekomst verkocht wordt aan een tech-oligarch en ook feitenvrij gemaakt gaat worden.

 Weigert Zuckerberg zich aan deze wet te houden, dan wacht hem een fikse boete

Mij lijkt het belangrijker om binnen het corrupte techimperium verzet te bieden en alarm te slaan. En op te roepen tot handhaving van goede wetten.

Zo’n wet als de Digital Services Act van de EU, waarvoor hard gevochten is. Die nu kan laten zien wat hij waard is, door Facebook te dwingen in Europa zijn oude regime van factchecking te handhaven.

Voorlopig, heb ik begrepen, doet Facebook dat in Europa inderdaad. Weigert Zuckerberg zich aan deze wet te houden, dan wacht hem een fikse boete van 6 procent van zijn jaaromzet. Op den duur zou een eigen, Europees internet in vanzelfsprekende harmonie met de Europese internetwetgeving, veel beter zijn. Daarvoor zijn dan wel enorme investeringen en inspanningen nodig.

Beste lezer, blijf op Facebook en maak iedereen duidelijk dat kritiek en actie op de sociale media de EU het draagvlak bezorgen om Facebook en Instagram in de buurt van de waarheid te houden. Blijf aan het front!

Dit is een ingezonden opinie en geeft niet noodzakelijk het standpunt van de Kanttekening weer.