14.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 153

OM seponeert aanklacht Wilders tegen Timmermans

0

Frans Timmermans heeft op het GroenLinks-PvdA-congres geen strafbare uitingen gedaan, zoals de extreemrechtse politicus Geert Wilders beweert. Het  Openbaar Ministerie ziet geen geweldsoproep in de ‘niets nalaten’-uitspraak van de  politiek leider. Zo meldt het AD

Timmermans werd na het beladen GroenLinks-PvdA-congres door PVV-aanhangers beschuldigd van ‘linkse ophitserij’. De leider van ‘Verenigd Links’ zei dat zijn partij niets zou nalaten om te ‘voorkomen dat  Wilders aan de macht komt in Nederland’.

Aan de rechterkant van het politieke spectrum en verwante media reageerde men gealarmeerd. Wilders zag zelfs een directe link tussen de uitspraken van Timmermans en de zogenoemde ‘demonisering’ van de vermoorde politicus Pim Fortuyn en deed aangifte.

Maar volgens het OM is het duidelijk dat de woorden van Timmermans alleen betrekking hebben op politieke middelen. ‘Uit de rest van de tekst kan worden afgeleid dat Timmermans doelde op politieke middelen en niet op geweld’, aldus het OM. In de onderbouwing wijst het OM erop dat Timmermans in zijn speech een oproep doet aan de VVD, NSC en BBB geen coalitie te vormen met de PVV en dat zijn eigen ‘keihard oppositie’ zal voeren, wanneer dat toch gebeurt.

Tunesische politie deporteert vluchtelingen naar Algerijnse grens

0

Volgens een Libische vluchtelingenorganisatie heeft Tunesië meer dan vijfhonderd vluchtelingen gedeporteerd naar een gebied nabij de Algerijnse grens, zonder voedsel of water. De vluchtelingen komen uit Sub-Saharaans Afrika en woonden tot afgelopen vrijdag in twee kampen in Tunis.

In de vroege ochtend van vrijdag 3 mei viel de politie beide vluchtelingenkampen binnen. De bewoners werden in bussen geladen en naar de grensstad Jandouba gedeporteerd. Ook een protestterrein buiten het kantoor van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR een paar kilometer verderop werd ontruimd door de politie. De demonstrerende vluchtelingen werden eveneens naar de Algerijnse grens vervoerd. In totaal zou het om ongeveer vijfhonderdvijftig mensen gaan.

Volgens de Arabische nieuwszender Al Jazeera volgt de politieactie een serie aan gebeurtenissen rondom vluchtelingen. Het politiek-maatschappelijke klimaat in het Noord-Afrikaanse land wordt steeds vijandiger jegens de tienduizenden vluchtelingen uit Sub-Saharaans Afrika. Ze worden aangevallen door politie en veiligheidsdiensten, belasterd door racistische retoriek en lopen het gevaar om te worden ontvoerd voor losgeld dat hun familieleden moeten betalen.

Onder de zo’n vijfhonderdvijftig vluchtelingen die nu naar Jandouba zijn gedeporteerd bevinden zich relatief veel kinderen en pasgeboren baby’s. De groep kreeg geen voedsel of drinkwater en is verstoken van medische zorg.

De Tunesische president Kaïs Saïed beweerde vorig jaar dat migratie uit landen ten zuiden van de Sahara gericht is op het veranderen van de demografische samenstelling van zijn land. Dit klinkt als de omvolkingstheorie – die luidt dat er een complot is om de Europese bevolking te vervangen door niet-witte migranten – maar dan toepasbaar op het Arabische en islamitische Tunesië. ‘Het expliciete doel van de opeenvolgende golven van illegale immigratie is om Tunesië te beschouwen als een puur Afrikaans land, dat geen banden heeft met de Arabische en islamitische naties’, zei hij.

Ook Byzantijnse Chorakerk omgebouwd tot moskee

0

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan opende gisteren de Byzantijnse Chorakerk in Istanbul als nieuwe moskee. In 2021 werd de Byzantijnse Hagia Sophia kathedraal, ooit de grootste kerk ter wereld, een moskee.

In 2020 gaf Erdogan de lokale autoriteiten de opdracht om de Chorakerk om te bouwen tot een moskee. De Chorakerk is een middeleeuwse Byzantijnse kerk, die net als de Haga Sophia in de zesde eeuw na Christus werd gebouwd ten tijde van het bewind van keizer Justinianus. In de veertiende eeuw werd de kerk versierd met een prachtig fresco van het laatste oordeel.

Rond het jaar 1500 werd de Chorakerk een moskee, een kleine vijftig jaar nadat de Ottomanen Constantinopel (het huidige Istanbul) hadden veroverd. Tussen 1945 en 2020 was de Chorakerk een museum. Een groep kunsthistorici hielp bij het herstellen van de mozaïeken. In 2020 werd het museum opnieuw een moskee.

Volgens critici heeft Erdogan van de Chorakerk weer een moskee gemaakt, om zijn conservatief-islamitische en nationalistische achterban te behagen. Tegelijkertijd wordt de dialoog met Grieks-orthodoxe en Russisch-orthodoxe christenen moeilijker door deze stap.

Wat herdenken wij eigenlijk op 4 mei?

Zes. Niet meer dan zes. Slechts zes van de aanwezigen durfden zich bij Dodenherdenking op 4 mei, als waardig en stil protest, om te draaien en een andere kant op te kijken op het moment dat Martin Bosma namens de Tweede Kamer een krans legde, waarmee deze nationale herdenkingsplechtigheid voor altijd is besmeurd.

Zes. Wat ging er door alle anderen heen op dat moment? En vooral door die gezagsdragers, die uit hoofde van hun functie voor deze schennis van de nagedachtenis van de gesneuvelden en vermoorden medeverantwoordelijk waren? Al diegenen die dit, ieder op zijn manier, door op een cruciaal moment op de automatische piloot zijn taakje te doen, hebben gefaciliteerd? Ging er überhaupt nog iets door ze heen? Of was het vooral belangrijk dat het vaste jaarlijkse draaiboek zonder enige hapering werd afgewikkeld?

Zes. Is Dodenherdenking nu, bijna tachtig jaar na het einde van een Oorlog waaraan slechts zeer hoogbejaarden nog een persoonlijke herinnering hebben, de facto een dermate leeg ritueel geworden? Zo leeg zelfs, dat men zich niet meer van de morele verwording ervan bewust is wanneer hier een spraakmakend woordvoerder van een abjecte partij, die min of meer als de moderne geestelijk erfgenaam van de NSB beschouwd mag worden, zo’n symbolische rol krijgt toebedeeld? Heeft men überhaupt nog enig gevoel voor symboliek? Of is alles inmiddels tot lege formules verworden?

Zes. Wat voelden al die anderen toen Bosma die krans legde? Schaamte? Tenminste gêne misschien? Onmacht? Of kon het hen niet veel schelen en vonden ze het wel best? Beseften ze wat hier gebeurde? Of wilden ze vooral niet uit de toon vallen en waren ze bang als stoorzender te worden beschouwd? Angst voor boze blikken, zoals die de negentigjarige Ulli Jessurun d’Oliveira – overlevende van de Holocaust – ten deel vielen toen hij bij de opening van het Holocaustmuseum stil protesteerde tegen de voor de autoriteiten even ‘vanzelfsprekende’ aanwezigheid van de Israëlische president Herzog? Alsof we nu nog de Duitse oud-kanselier Gerhard Schröder ergens voor zouden uitnodigen, sinds die zich als Poetinpraatpaal heeft gemanifesteerd.

Wat voelden al die anderen toen Bosma die krans legde?

Zes. Hanteerden al die anderen, om op 4 mei hun eigen overdrachtelijke wegkijken voor zichzelf te rechtvaardigen, dezelfde impliciete redenering als die autoriteiten: dat het bij de kranslegging door Bosma puur om de functie en niet om de persoon zou gaan? En verschuilden ze zich daarbij, conform hedendaags Haags gebruik, achter formele antwoorden om zichzelf maar geen morele vragen te hoeven stellen?

Zes. De anderen keken weg. Vast allemaal met stuk voor stuk een heel plausibele reden. Bezagen zij ook hun eigen wegkijken met een zekere schaamte? Zeker, het vergde vast moed – precies de moed van Jessurun d’Oliveira – om in een stilzwijgend gezelschap met nog nadrukkelijker stilzwijgen het stilzwijgen te doorbreken. Maar als dit voor velen al te eng is – vanwege de angst voor boze blikken, de angst om buiten de groep te vallen – wat dan, als het er écht op aankomt? In geval van een soort herhaling van de Duitse Bezetting, als Poetin straks na de Dnjepr uiteindelijk ook de IJssel durft over te steken? Nu is het risico bij uit de toon vallen niet groter dan een paar boze blikken. Dan zullen de persoonlijke gevolgen aanzienlijk heftiger zijn.

Zes. De overigen herdachten de moed van degenen die zich durfden te verzetten, maar die zijzelf dan in gelijke omstandigheden vast niet zullen bezitten. In plaats daarvan regeerde bij de autoriteiten de angst: niet de angst dat Bosma de herdenking zou bezoedelen, maar dat anderen daarop nadrukkelijk zouden wijzen. Intussen vielen als vanouds op de Dam weer vrome woorden in de geest van ‘Dit nooit meer’.

Dit nooit meer: wee degene die, op grond van die woorden, nu aan de actualiteit durfde te herinneren, in casu aan Gaza. En daarmee belanden we bij het kernprobleem van 4 mei.

In feite bestaan er bij dat soort herdenkingen twee opties. Ofwel je herdenkt inderdaad uitsluitend de doden van toen. Ofwel je wijst op de boodschap die daarvan uitgaat – iets waarvoor men, om ook nieuwe generaties erbij te betrekken, steeds vaker kiest. Maar dan moet je ook niet bangig wegduiken als iemand dan inderdaad die boodschap oppikt en vervolgens op de logische consequenties daarvan wijst.

Pro-Palestijnse activisten kamperen op UvA-campus

0

Pro-Palestijnse studenten kamperen op de Roetereilandcampus in Amsterdam. Ze willen dat de Amsterdamse universiteiten hun banden met Israëlische bedrijven en academische instellingen verbreken.

‘We gaan pas weg als onze wensen worden ingewilligd door de universiteitsbesturen’, vertelt studentenwoordvoerder Spike aan de telefoon. Hij voert het woord namens twee organisaties: Students for Justice in Palestine en Amsterdam University for Freedom for Palestine.

Zijn achternaam wil Spike niet zeggen. Evenmin hoe oud hij is, aan welke universiteit hij verbonden is of wat hij studeert. Dit om eventuele repercussies te voorkomen, legt hij uit. Spike vertelt dat de studenten drie eisen hebben voor de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit  en het Amsterdam University College. De eerste is transparantie. Universiteiten moeten openlijk vertellen met welke Israëlische instellingen zij banden hebben. Ten tweede willen de studenten dat de drie Amsterdamse universiteiten het geweld van Israël veroordelen en de banden verbreken met Israëlische bedrijven en academische instellingen die het ‘zionistische militair-industriële complex’ steunen. Ten slotte mogen er geen fondsen meer naar deze zionistische instituties gaan. ‘We zijn voor een academische boycot van zionistische instellingen, maar niet van individuele wetenschappers uit Israël’, benadrukt Spike.

Foto: Martijn Dekker

Hoe lang zullen de studenten blijven? ‘Totdat de universiteiten onze eisen inwilligen en hun banden met Israëlische bedrijven en academische instellingen verbreken’, antwoordt Spike. Hij vertelt dat het kampeerterrein open is voor iedereen. Studenten die er willen blijven overnachten mogen dit doen, maar kunnen het terrein ook verlaten wanneer ze dat willen.

Antropoloog Martijn Dekker, werkzaam bij de vakgroep politicologie aan de UvA, is solidair met de studentenactie, vertelt hij. ‘Een groep docenten draagt deze actie een warm hart toe, waaronder ik.’ Dekker vertelt dat een deel van het docentenkorps aan de UvA betrokken is bij Palestina, maar niet iedereen. ‘Bij onze vakgroep blijft het onuitgesproken. Daarom zijn er minder onderlinge spanningen denk ik, maar tegelijkertijd vinden ik en enkele andere docenten de stilte heel lastig.’

Dekker hekelt de ‘dubbele maat’ van het College van Bestuur van de UvA. ‘Twee jaar geleden waren we – terecht – heel solidair met Oekraïne. De voorzitter van het College van Bestuur hing zelfs een poster met de Oekraïense vlag aan het raam. Maar over Gaza en Palestina zwijgt het universiteitsbestuur. Terwijl Israël het oorlogsrecht schendt, de mensenrechten schendt.’

‘Een groep docenten draagt deze actie een warm hart toe’

De antropoloog verwacht niet dat de drie universiteiten akkoord zullen gaan met de eisen van de studenten. ‘Ze willen de academische banden met Israëlische instellingen niet zomaar doorbreken en lopende onderzoeksprojecten niet stopzetten.’

Naast studenten en docenten trekt het tentenkamp ook anderen, waaronder Max van den Berg, die in januari 2022 met een brandende fakkel voor het huis van voormalig minister Sigrid Kaag stond. ‘Hij is pro-Palestina, wat natuurlijk heel mooi is, maar gezien zijn reputatie waren ze niet heel blij met zijn aanwezigheid. Hij is daarom weggestuurd.’

Een inclusieve Bevrijdingsdag

0

‘Luister naar de verhalen van bewoners van de Verzetsheldenbuurt in Nieuw West over verzet in heden en verleden’, luidt het kopje van de paneldiscussie waar ik gister op Bevrijdingsdag aan meedeed. Ik moet eerlijk toegeven dat een wirwar aan gevoelens door mijn hoofd sjeesden toen ik de uitnodiging ontving van Open Joodse Huizen/Huizen van Verzet.

Aan de ene kant voelde ik me vereerd om mee te doen aan een initiatief dat zich ten doel heeft gesteld om het verhaal van de Holocaust en van verzetsstrijders levend te houden, maar aan de andere kant voelde precies dat ook als inbreken in een geschiedenis die niet de mijne is. En enerzijds dacht ik genocides moet je altijd en overal herdenken, maar anderzijds dacht ik ook aan de genocidale oorlog in Gaza, die politici voor het gemak overslaan op de Nationale Dodenherdenking.

Ja, het gepolariseerde klimaat leidt ook bij mij tot spanning en achterdocht. Waarom word ik gevraagd? Moet ik de moslim uithangen die het officiële narratief van herdenking en bevrijding bestendigt, terwijl vanuit multiculturele hoek al jaren de roep klinkt om die de facto witte herdenking te verbreden? Is dit mijn moslimbijdrage aan verbinding en integratie, om voor de rest van het jaar vast te zitten in mijn eigen bubbel in Geuzenveld, in een stad die steeds meer segregeert en onbetaalbaarder wordt? Wat voor nut heeft herdenken eigenlijk, als mensen de huur niet meer kunnen betalen en op eigen benen kunnen staan?

Is dit mijn moslimbijdrage aan verbinding en integratie?

Nieuw-West is dan ook een vreemde eend in de bijt in de Amsterdamse of nationale herinneringscultuur. Dat weten de organisatoren van het Amsterdamse 4 en 5 Comité inmiddels zelf ook al en dat blijkt onder meer uit de uitnodiging: ‘Hoewel Nieuw-West net na de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd, vormen de straten en bruggen een levendige herinnering aan de verzetshelden die ieder op hun eigen manier verzet hebben gepleegd tegen de bezetter. Met de Arondeusstraat en de Joop IJisbergstraat eert Nieuw-West de verzetshelden van weleer.’

De Tweede Wereldoorlog heeft zich dus grotendeels niet voltrokken in een stadsdeel dat nog niet bestond en waarvan de demografische samenstelling (lees: Turkse en Marokkaanse Amsterdammers) ook geen directe binding mee heeft. En toch moeten we ‘gezellig’ meedoen. Met deze gevoelens zat ik gisteren daar. Verras me maar, mede-Amsterdammers!

En dat gebeurde onmiddelijk. De plek ‘Broedplaats HW10’ – hoe kan het ook anders in een gegentrificeerd stadsdeel – bleek een deel van het oude (dependance) schoolgebouw Pro Rege te zijn. Daar had ik als leerling van het Hervormd Lyceum West (HLW) nog wiskunde en geschiedenis gehad. Mevrouw Mbarki, het Marokkaans-Nederlandse panellid, had er nog vroege herinneringen aan. Zij liep er stage voor de IPABO. En de 15-jarige Assila, het derde panellid, zit nu op ditzelfde lyceum. Ten slotte woont Tatjana Almuli, de moderator van de dag, zelf vijf jaar in Nieuw-West. Zo was de cirkel rond.

De vader van mevrouw Mbarki zat in het Franse vreemdelingenlegioen

In het gesprek kwam onder meer de Marokkaanse bijdrage aan de Tweede Wereldoorlog aan de orde. De vader van mevrouw Mbarki zat in het Franse vreemdelingenlegioen, zo vertelde ze, en had dus meegevochten tegen de nazi’s en een steentje bijgedragen aan de bevrijding van Europa. Assila vertelde over de onderdrukte positie van Afghaanse vrouwen en hun stille verzet tegen de Taliban.

En ik? De Turkse positie rond 4 en 5 mei lijkt mij complexer. Die kun je niet zomaar met een beroep op ‘inclusie’ erin fietsen. De historische positie van de Turken is veel beter te vergelijken met die van de Duitse dadergroep. De Turkse staat heeft tijdens de Eerste Wereldoorlog en in de jaren daarna genocides uitgevoerd. En dankzij Kemal Atatürk hebben we uiteindelijk gewonnen. Het verschil met de Duitsers is dat zij de oorlog uiteindelijk hebben verloren. ‘Wie herinnert zich vandaag de dag nog de uitroeiing van de Armeniërs?’, zou Adolf Hitler in 1939 hebben gezegd, vlak voordat de Duitse legers Polen binnenvielen. Turkije wil nog steeds niet aan deze genocide herinnerd worden. Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. We herdenken de Holocaust, maar wie zou zich vandaag de dag de uitroeiing van de Joden herinneren als nazi-Duitsland de oorlog had gewonnen?

Dat de meeluisterende Hollandse Nieuw-Westerlingen instemmend knikten, maakten mijn Bevrijdingsdag compleet.

Israël valt kantoor Al Jazeera in Jeruzalem binnen, na verbod zender

0

De Israëlische autoriteiten zijn gisteren het kantoor van Al Jazeera in Oost-Jeruzalem binnengevallen. De actie volgt op het verbod op de Arabische tv-zender door de Israëlische regering.

Op video’s die op internet circuleren is te zien dat agenten in burger een hotelkamer in Oost-Jeruzalem, die fungeert als kantoor, zijn binnengevallen en camera’s demonteren.

Al Jazeera is woedend en veroordeelt de Israëlische actie als ‘crimineel’. De tv-zender uit Qatar zegt het recht te hebben om zijn werk te blijven doen en nieuws te bieden aan zijn wereldwijde publiek. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu beweert dat Al Jazeera een gevaar is voor de ‘nationale veiligheid’ van Israël, maar dat is volgens het tv-station uit Qatar ‘een gevaarlijke en belachelijke leugen’ die journalisten in gevaar brengt.

Ook de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) hekelt de Israëlische actie. ‘Dit is bijzonder laakbaar, een democratische rechtsstaat onwaardig’, reageert NVJ-woordvoerder Paul Teixeira.

Tineke Bennema, columnist bij de Kanttekening, schrijft dat Al Jazeera vele internationale prijzen heeft gewonnen. ‘Nu valt #Israel dat o zoveel te verbergen heeft de kantoren van de nieuwszender binnen, smoort persvrijheid en probeert de waarheid te vernietigen’, schrijft ze op X.

Israël staat op plek 101 van de internationale persvrijheidsindex van Reporters Without Borders (RSF). De situatie verslechterde eind 2022 met het aantreden van de nieuwe extreemrechtse regering. Sinds 7 oktober 2023 heeft Israël meer dan honderd journalisten gedood in Gaza.

Factcheck: bekeerden honderden Amerikaanse studenten zich tot de islam?

0

Een video van een biddende, pro-Palestijnse groep moslimstudenten, leidde onder extreemrechtse doemdenkers tot de complottheorie van een ‘massale bekering tot het islamitische geloof’ op een Amerikaanse universiteit. Niets bleek minder waar. Zo blijkt uit een factcheck van de Amerikaanse nieuwssite Snopes

‘Honderden Amerikaanse studenten bekeren zich tot de islam en doen mee aan de islamitische oproep tot gebed op de UCLA’, staat in de begeleidende tekst van de video van biddende pro-Palestijnse betogers. Maar puur op basis van de video kan de claim van een massale bekering niet stoelen, omdat er slechts sprake is van een gebed.

Een bekering tot het islamitische geloof is namelijk geen gebed, maar een persoonlijke verklaring van ‘geloof’, de shahada (de geloofsbelijdenis), die niet-moslims privé of publiekelijk kunnen doen. Meestal gaat dat gepaard met getuigen van de islamitische gemeenschap, maar dat is niet noodzakelijk. De islamitische geloofsbelijdenis, bestaat uit één zin: ‘Ik geloof dat er geen ander God is dan Allah, en Mohammed is zijn Profeet’.

Op sociale media worden ‘vreemd ogende’ moslimpraktijken wel vaker in verband gebracht met apocalyptische denkbeelden. Pointer van KRO-NCRV schreef al eerder over het anonieme account ‘Radio Genoa’ dat ook allerlei wilde theorieën over vooral vluchtelingen, moslims en mensen van kleur de wereld in slingert, waar extreemrechtse propagandisten, waaronder Geert Wilders, veelvuldig gebruik van maken.

Nederlandse afrofuturistische kunst in Carnegie Hall

0

Afrofuturistische kunstenaars uit Nederland exposeren deze maand hun werk in Carnegie Hall in New York. De expositie is ook online te ervaren.

De Afro-Nederlandse kunstenaars zijn verbonden aan het First Noble Institute van de broers Gerald en Steven Vreden. Deze in Den Haag gevestigde stichting promoot het zogenoemde afrofuturisme: een culturele en creatieve beweging die Afrikaanse culturen, mythologie en geschiedenis combineert met technologie en visies op de toekomst, om zo nieuwe inspirerende verhalen te scheppen.

First Noble is een van de vijftig organisaties die deelneemt aan de tentoonstelling in Carnegie Hall: ‘The Fall of the Weimar Republic: Dancing on the Precipice’ (De val van de Weimarrepubliek: Dansen op de afgrond). De Duitse Weimarrepubliek (1918-1933) was een kwetsbare democratie, die uiteindelijk omvergeworpen zou worden door Adolf Hitler en zijn nazi’s. Cultuurhistorici hebben een enorme fascinatie voor het Duitsland van de jaren twintig, toen de literatuur en filmindustrie bloeiden als nooit tevoren en Berlijn een libertijns paradijs was.

De expositie van First Noble onderzoekt hoe de esoterische praktijken van de Weimarrepubliek hun oorsprong vinden in oude Afrikaanse tradities en hoe de oude Afrikaanse mythologie verweven is met een verborgen Europese geschiedenis. Het gaat onder andere om de mythologische slang Ouroboros die in zijn eigen staart bijt. De Oude Grieken gebruikten dit oude symbool vaak, dat stamt uit het Oude Egypte.

De Weimarrepubliek kende ook een kleine zwarte gemeenschap. Hoewel Duitsland in de jaren twintig relatief heel liberaal was, zeker in vergelijking met de daaropvolgende nazidictatuur, hadden zwarte mensen in de Weimarrepubliek net als Joden te maken met racisme en discriminatie. Ook was de Weimarrepubliek een pionier in de zogenoemde eugenetica of rasverbetering. De nazi’s zouden hier dankbaar op voortbouwen.

First Noble timmert hard aan de weg. Vorige week heeft het instituut zich officieel aangesloten bij de Black Speculative Arts Movement (BSAM), een wereldwijde organisatie die als doel heeft om kunstenaars, schrijvers en andere makers die zich bezighouden met afrofuturisme met elkaar te verbinden. Drijvende kracht achter deze beweging is de Amerikaanse wetenschapper Reynaldo Anderson die in oktober 2022 door de Kanttekening werd geïnterviewd.

Burgemeester Aboutaleb noemde Gaza wel op 4 mei

0

Terwijl de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema Gaza onbenoemd liet tijdens de Nationale Dodenherdenking, maakte de burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb wel een vergelijking tussen het Palestijnse leed in Gaza en de Tweede Wereldoorlog. Zo meldt het AD.

De vertrekkend burgemeester was de koelheid zelve, evenals de stad Rotterdam waar geen extra veiligheidsmaatregelen waren getroffen, zoals in Amsterdam. Hij werd in de gemeenteraad daarop bekritiseerd, maar kreeg nu toch zijn gelijk, schrijft het AD.

Alsof de nationale beladenheid over de Dodenherdenking en of er nou wel een vergelijking met Gaza gemaakt kon worden of niet geheel niet aan de orde was, betrok Aboutaleb juist wel de spreekwoordelijke wereld die in brand staat, verwijzend naar Oekraïne, Israël, Gaza en Afrikaanse brandhaarden.

‘Sinds de Tweede Wereldoorlog is oorlog nooit zo nabij geweest’, aldus de burgemeester. ‘We zien de dappere verdediging van Rotterdam bij de Maasbruggen in de havensteden Odessa en Marioepol. We zien bommen die onze binnenstad verwoestten, vallen op Kiev en Donetsk. We zijn getuige van de slachting van burgers in Israël. We zien de kinderen van de Hongerwinter in Gaza. In Jemen. In Soedan, en in steden waar we geen weet van hebben.’

Aboutaleb stond verder ook lang stil bij de Rotterdamse Jetske, aanwezig in de Laurenskerk, en nog een kind was toen de oorlog haar stad in puin achterliet. Ze verloor haar vader en moest die zelf begraven en maakte ook de hongerwinter uit 1944 mee. Ook via haar bracht Aboutaleb de huidige oorlogen onder de aandacht.

‘En wat ziet Jetske als ze nu naar het nieuws kijkt? Overvolle ziekenhuizen, vluchtelingenkampen met moeders en kinderen. Baby’s met bolle buikjes.’