12.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 172

Franse voetbalbond: Geen ramadanpauze, gewoon doorvoetballen

0

De Franse voetbalbond verbiedt het kortstondig eten en drinken, de zogenoemde ‘ramadanpauze’, voor voetballers die vasten. Het verbreken van het vasten tijdens het voetballen zou in strijd zijn met het ‘neutraliteitsbeginsel’.

Zo meldt de nieuwssite Islamicity. In het seculiere Frankrijk geldt een strikt onderscheid tussen religie en staat, ook wel laicité genoemd. Volgens de Franse staatsopvatting moet religie vooral een privézaak zijn en zoveel mogelijk buiten publieke sferen worden gehouden.

Naast het hoofddoekverbod op scholen zijn de beperkende maatregelen tijdens de ramadan een gevolg van dit beleid, dat overigens sterk door moslims wordt bekritiseerd. Zo’n rigide opvatting op de scheiding van kerk en staat zou in strijd met de godsdienstvrijheid zijn en een discriminerende werking hebben op Franse moslims, is de kritiek.

In Nederland maakte het KNVB onlangs juist bekend dat de ‘ramadanpauze’ ook in het amateurvoetbal wordt ingevoerd. In de Eredivisie is het korte moment al twee jaar geleden ingesteld.

In Nederland en Duitsland valt op dat er steeds meer ruimte voor de ramadan komt in de publieke sfeer, bijvoorbeeld de lichtjes op pleinen en winkelstraten gedurende de heilige maand.

Nowruz in Diyarbakir ook herdenking van doodgeschoten student

0

In Diyarbakir is gisteren de student Kemal Kurkut herdacht, die in 2017 tijdens het lentefeest Nowruz in deze stad (Amed in het Koerdisch) door de politie werd doodgeschoten. Zo meldt KoerdischNieuws.

De herdenking vond plaats op het feestterrein waar de Koerdische student Kurkut werd doodgeschoten. Volgens het Turkse OM heeft de agent uit ‘noodweer’ gehandeld. Zo zou Kurkut de politie met ‘een mes in de hand’ hebben aangevallen.

Op de foto’s van het noodlottige moment is Kurkut met ontbloot bovenlichaam, een flesje water en een scherp voorwerp in de andere hand te zien. Deze foto is overigens vastgelegd door de fotograaf A. Rahman Gök, die daarom wordt vervolgd en zelf in de gevangenis heeft gezeten vanwege ‘terreurbanden’.

De fotograaf doet op X nogmaals de gebeurtenissen van zeven jaar terug uit de doeken. ‘De jongen, die gestrest door alle politiemaatregelen bij de nowruz-festiviteiten zijn shirt uit had en heel makkelijk via een tackle overmeesterd kon worden, is van dichtbij door een politiekogel doodgeschoten’, zegt hij bedroefd.

In Turkije zijn Koerdische Newroz-festiviteiten lange tijd verboden geweest, omdat het een ‘terroristenfeest’ van de PKK zou zijn. Onder de huidige president Erdogan kwam daar begin jaren 2000 meer vrijheid in, maar dat stopte na het mislukte vredesproces met de PKK in 2015.

Rohingya worden opnieuw slachtoffer van golf aan geweld Myanmar

0

Opnieuw worden de islamitische Rohingya in Myanmar zwaar getroffen, nu de junta in oorlog is met gewapende groepen in het land. Dit bericht de Arabische Nieuwszender Al Jazeera.

De Rohingya zijn een islamitische minderheid in het boeddhistische Myanmar. Ze worden omdat ze moslim zijn sinds 1982 niet langer als staatsburgers erkend. Bijna alle Rohingya wonen in de kuststreek Rakhine.

In 2017 begon het leger een grootscheepse militaire campagne tegen Rohingya-rebellen. Hierdoor sloegen ruim 700.000 burgers op de vlucht naar buurland Bangladesh. De vluchtelingen vertelden horrorverhalen over het harde optreden van het leger, dat zich schuldig maakte aan verkrachting, marteling, brandstichting en moord.

In oktober vorig jaar is het geweld in Myanmar opnieuw opgelaaid. Gewapende groepen zijn in opstand gekomen en willen de staatsgreep van 2021 ongedaan maken. Het leger heeft in januari de noodtoestand in het land verlengd en in februari de dienstplicht verplicht gesteld.

Experts vrezen voor de veiligheid van de Rohingya die nog in Myanmar verblijven. Niet alleen worden zij aangevallen door het leger, ze worden ook gedwongen om dienst te nemen in datzelfde leger, ondanks het feit dat ze geen staatsburgers zijn.

De rebellen die de wapens hebben opgepakt noemen zich de Broederschap Alliantie. Dit bondgenootschap bestaat uit het Arkan-leger, waarin veel Rohingya strijden; het Leger van de Nationale Democratische Alliantie van Myanmar; waarin veel mensen van het Kokang-volk vechten; en het Ta’ang Nationale Bevrijdingsleger, van de Ta’ang-minderheid.

Tegen Myanmar loopt nu een genocidezaak bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Volgens veel experts heeft Myanmar zich schuldig gemaakt aan genocide tegen de Rohingya. Het Hof behandelt eenzelfde aanklacht tegen Israël, vanwege de gewelddadigheden tegen Gaza.

Wat we kunnen leren van de Atheense politicus Alkibiades

0

Eind vorig jaar verscheen de monumentale roman Alkibiades van Ilja Leonard Pfeijffer, over de gelijknamige controversiële Atheense politicus uit de vijfde eeuw voor Christus. Het bevat een belangrijke geschiedenisles voor nu, zegt Pfeijffer. ‘De democratie kan aan zichzelf ten onder gaan.’ 

Ilja Leonard Pfeijffer (56) is dichter, classicus en de auteur van moderne klassiekers als La Superba, Brieven uit Genua en Grand Hotel Europa. Alkibiades is zijn meest ambitieuze roman tot nu toe. ‘In mijn vorige leven ben ik classicus geweest aan de Universiteit Leiden. Ik raakte gefascineerd door de historische persoon van Alkibiades, die ik tegenkwam in de dialogen van Plato en De Geschiedenis van de Peloponnesische Oorlog van Thucydides. Ik wilde jaren geleden al een boek over hem schrijven, maar ik stelde dit altijd uit, omdat het een heel groot project is. Maar drie jaar geleden vatte ik de moed op, omdat ik opeens begreep dat zijn levensverhaal verteld moest worden aan de hand van thema’s die vandaag de dag nog steeds relevant zijn.’  

Soldaten uit het oude Griekenland. AI

Over Athene: Athene was in de vijfde eeuw voor Christus de belangrijkste stadstaat van Griekenland. Onder leiding van Athene weerstonden de Grieken de Perzische invasies van 490 en 480-479 voor Christus. Na de Perzische Oorlog bouwde Athene een maritiem imperium op. Het hoogmoedige Athene kwam in conflict met Sparta. De daaropvolgende Peloponnesische Oorlog (431-404 voor Christus) werd uiteindelijk door Sparta gewonnen.

Wie was Alkibiades?

‘Hij was een van de hoofdrolspelers van de Peloponnesische Oorlog. Hij stond bekend als de mooiste man van Griekenland, was extravagant, geniaal, opzienbarend, openlijk biseksueel en controversieel. Hij won de paardenrace bij de Olympische Spelen, de Formule 1-race van toen. En hij zette de waarheid naar zijn hand om zijn doelen te bereiken.’

Het boek is geschreven alsof het een autobiografie is van Alkibiades zelf. De Atheense staatsman had de reputatie een onbetrouwbare leugenaar te zijn. Hoe weten we of hij de waarheid spreekt? 

‘Dat deed ik natuurlijk expres in mijn boek. Alkibiades was een politicus met een agenda. Hij was reuze charmant en wist zo mensen voor zich te winnen, maar hij gebruikte hen ook voor zijn eigen plannen: glorie voor hemzelf en voor Athene.’ 

Sommige historici geloven dat Alkibiades verantwoordelijk is voor de ondergang van de Atheense democratie. Hij bedacht immers het plan om Sicilië te veroveren, een expeditie die uitliep op een enorme militaire ramp voor Athene.

‘Wel, ik behoor tot de school die denkt dat Alkibiades Sicilië wel had kunnen veroveren, als de geschiedenis anders was verlopen. De veldtocht mislukte omdat zijn politieke tegenstanders hem terug hadden geroepen naar Athene, om zich daar te verantwoorden voor een blasfemiemisdrijf. Alkibiades vluchtte daarop naar Sparta. De Atheense generaal Nikias kreeg nu de leiding in handen en leed een enorme nederlaag. Dat was niet de schuld van Alkibiades. 

‘Kijk, de expeditie was een enorm waagstuk. Ik geloof dat Alkibiades Sicilië mogelijk wel had kunnen veroveren, omdat hij een briljant diplomaat was en een kundige generaal. En als dat gebeurd was, dan was Sparta geen partij meer voor Athene. Maar omdat hij werd teruggeroepen naar Athene was de expeditie onthoofd van haar belangrijkste leider en daarom gedoemd om te mislukken. Alkibiades keerde na enkele jaren van politieke ballingschap naar de Atheners terug. Dankzij zijn successen wist hij in zijn eentje bijna de oorlog te winnen. Maar wederom viel hij in ongenade.’  

Impressie van het oude Griekenland. AI

Was Alkibiades een populist? Hij wist, zo las ik in uw boek, het volk slim te bespelen. En zijn flamboyante gedrag doet mij heel erg denken aan Pim Fortuyn.

‘Alkibiades was veel meer. Hij was een visionair. Zulke mensen hebben we veel te weinig in de politiek. Hij hield de Atheners een droom voor. De vestiging van een wereldrijk. Hij wilde niet alleen Sicilië veroveren, maar daarna ook Carthago in Noord-Afrika en Italië. Je zou hem beter kunnen vergelijken met president John F. Kennedy, die een man op de maan wilde zetten. Alkibiades was geen ordinaire demagoog.’ 

De Atheense democratie was berucht om haar ordinaire demagogen. 

‘Zeker. Maar dan denk ik eerder aan iemand als Kleon. Berucht is het verhaal van Mytelene, een stad op het eiland Lesbos die tegen de Atheners in opstand was gekomen. Kleon wilde de gehele mannelijke bevolking uitmoorden. Ik wilde Kleons toespraak over Mytelene schrijven in het jargon van Geert Wilders, in hyperbolen en vol persoonlijke aanvallen. Maar toen ik Thucydides las, ontdekte ik dat ik dat niet hoefde te doen. De toespraak van Kleon was al in dit jargon geschreven.

Ik wilde Kleons toespraak over Mytelene schrijven in het jargon van Geert Wilders

‘Thucydides had wel veel bewondering voor Perikles, de pleegvader van Alkibiades. Hij was een democraat, maar durfde ook tegen de publieke opinie in te gaan en impopulaire maatregelen te nemen die noodzakelijk waren. Maar na zijn dood kwamen de demagogen, die vooral bezig waren met kortetermijnpolitiek en het algemeen belang vergaten.’

Uit het boek Alkibiades: ‘De teloorgang van de democratie na de dood van Perikles, waarvan ikzelf het slachtoffer ben, is veroorzaakt door zogenaamde leiders die in hun machtshonger hengelen naar de volksgunst en hun visie laten bepalen door de fluctuaties van de publieke opinie, waarbij zij al het mogelijke in het werk stellen om diezelfde publieke opinie tegen hun rivalen op te zetten. Het gevolg hiervan is dat de democratie niet langer in staat is om verder in de toekomst te kijken dan tot de volgende stemming, hetgeen een coherente visie voor de lange termijn tot een luchtspiegeling maakt.’

Is dat ook wat we van deze geschiedenis kunnen leren? Dat de democratie wordt bedreigd door populisten?  

‘Democratieën zijn niet eeuwig, leert de geschiedenis van Athene ons. De Atheense democratie was aan het einde van de vijfde eeuw voor Christus een democratie in verval. Democratieën kunnen ook voorbijgaan. Dat is een besef dat wij nu te weinig hebben. We zijn heel erg opgegroeid met de Amerikaanse propaganda, waarin democratie wordt gezien als het eindpunt. ‘The End of History’, zoals Francis Fukuyama dat triomfantelijk zei na de Koude Oorlog.

‘De democratie kan aan zichzelf ten onder gaan’

Maar zo is het natuurlijk niet. De democratie kan aan zichzelf ten onder gaan. Dit zagen we in het Oude Athene, maar ook in de jaren dertig in Europa, en nu weer in het Turkije van Erdogan, het Rusland van Poetin, het Hongarije van Orban en het Argentinië van Milei. Mijn boek biedt de lezers de mogelijkheid om in de spiegel van de geschiedenis te kijken, zodat ze beter beseffen wat er nu aan het gebeuren is.’

Uit het boek Alkibiades: ‘Mijn vriend Aristhophanes heeft Kleon ooit vergeleken met een palingvisser. In stil, helder water vangen palingvissers niets, maar als zij het water troebel maken door flink in de modder op de bodem te gaan peuren, hebben zij kans op een goede vangst. Precies zo profiteerde Kleon van troebele tijden… en ontpopte hij zich als een extremistische volksjongen, vriend van het gepeupel… Hij was een onbehouwen en grofgebekte, maar charismatische spreker, die het voordeel genoot van een zeer luide stem. Hij schaamde zich er niet voor om beledigingen te schreeuwen… Hij was een verbose lasteraar met een rijk repertoire aan ongepastheden…’

De westerse democratieën worden nu bedreigd door autoritaire staten – het Rusland van Poetin voorop. Kunt u ook hier parallellen trekken met het verleden?

‘Alkibiades dook eerst onder in Sparta, daarna in de Perzische provinciehoofdstad Sardis. Sparta en het Perzische Rijk werden op autocratische wijze bestuurd. Dat had ook voordelen, vooral in een oorlogssituatie, zag Alkibiades. De Spartaanse koning Agis hoefde zich geen zorgen te maken of hij wel werd herkozen. Hij kon plannen maken voor de lange termijn.

‘De oorlog in Oekraïne zou hem ten val brengen als Rusland een democratie was’

‘Dat geldt ook voor Poetin. Hij heeft de luxe van tijd. De oorlog in Oekraïne zou hem ten val brengen als Rusland een democratie was, maar Poetin kan nu geduldig afwachten totdat de publieke opinie in het Westen omslaat en de roep om een einde te maken aan de oorlog te sterk wordt. Toch gaf Alkibiades de voorkeur aan de democratie, omdat daarin burgers vrij kunnen zijn.’ 

Ten slotte: de Atheense democratie was natuurlijk wel heel anders ingericht dan onze democratie. In Athene had je een directe democratie met een volksvergadering van vrije mannelijke burgers, onze democratie is indirect met volksvertegenwoordigers.

‘De Atheense democratie was direct en niet inclusief inderdaad. Alleen vrije Atheense mannen mochten stemmen. Vrouwen, slaven en vreemdelingen hadden geen stemrecht. In Athene bestond er bovendien geen scheiding der machten. De rechtbank en het parlement liepen door elkaar. Er waren veel politieke processen, getuigen werden omgekocht, enzovoort. 

‘Een democratie lijdt aan een gebrek aan efficiëntie’

‘Toch zijn de overeenkomsten groter dan de verschillen. Het onderliggende principe blijft immers staan, namelijk dat een democratie lijdt aan een gebrek aan efficiëntie. Maar misschien is dit ook niet de bedoeling van de democratie. De Atheense democratie was niet ingesteld om efficiënt te zijn, maar het was een systeem dat als doel had om tirannie en oligarchie te voorkomen, waar de concentratie van de macht in handen is van een enkeling, of in handen van een kleine groep. In die zin zou je onze trias politica – de scheiding van de wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht – kunnen zien als een verbetering van het Atheense model. Want de trias politica is juist bedacht om machtsmisbruik tegen te gaan.’ 

Uit het boek Alkibiades: ‘Het debat op de Pnyx is gepolariseerd, van elk wissewasje wordt een halszaak gemaakt die de verschillende kampen tot in de essentie van hun ziel lijkt te raken, deelbelangen vechten om dagsuccessen, overwinningen op politieke rivalen worden belangrijker geacht dan overwinningen op onze vijanden en populisten hebben de afgelopen jaren zoveel energie geïnvesteerd in het mobiliseren van onvrede, dat er inmiddels daadwerkelijk ontzettend veel onvrede is ontstaan. Het volk heeft diep wantrouwen opgevat jegens de elite.’

Vanaf volgend jaar gratis bieb in Amsterdam voor iedereen onder de 27

0

Ben je Amsterdammer en onder de 27, dan bof je. Vanaf volgend jaar wordt de bibliotheek namelijk gratis voor deze doelgroep. De verruiming van de regeling, die op dit moment tot 18 jaar geldt, is onderdeel van het gemeentebeleid om meer mensen aan het lezen te krijgen.

Zo meldt de Amsterdamse nieuwszender AT5. De gemeente wil met het verstrekken van gratis lidmaatschap voor de bibliotheek ‘digitale ongelijkheid’ in de stad bestrijden en de maatschappelijke rol van bibliotheken in buurten en stadsdelen vergroten.

Het leesoffensief van de gemeente wordt gelanceerd onder de campagnetitel ‘Liefde voor Lezen’. Hiervoor krijgt de Openbare Bibliotheek Amsterdam meer geld van de gemeente en zodoende een grotere rol in het onderwijs.

Ook voor docenten in alle lagen van het onderwijs wordt het lidmaatschap gratis.
‘Docenten en leerkrachten spelen een essentiële rol om mensen weer aan het lezen te krijgen, van basisschool tot volwassenenonderwijs’, zegt verantwoordelijk wethouder Marjolein Moorman (PvdA).

Turkije en Irak gaan samenwerken tegen PKK

0

Om de Koerdische Arbeiderspartij PKK beter te kunnen bestrijden gaan Turkije en Irak nauwer met elkaar samenwerken, zei de Turkse minister van Defensie Yaşar Güler gisteren. Hiervoor richten de landen een gezamenlijke militaire beweging op.

Dit bericht de Turkse krant Daily Sabah. Het is niet duidelijk wat het operatiecentrum inhoudtTijdens een iftar-bijeenkomst met de families van gesneuvelde Turkse soldaten in de provincie Kahramanmaras zei de minister de hoop te hebben het PKK-vraagstuk definitief op te lossen.

De Koerdische Arbeiderspartij staat in Turkije, maar ook in de Verenigde Staten en in de Europese Unie op de terreurlijst. Irak heeft de PKK nog niet als een terreurgroep geclassificeerd, maar heeft de Koerdische rebellenbeweging nu wel verboden, aldus Güler. Ook is Irak nu bereid, aldus de minister, om samen met Turkije een gezamenlijke operatie op te zetten. De lokale regering van Erbil staat positief tegenover dit plan, zei de minister.

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan zal volgende maand Irak bezoeken. Ter voorbereiding van dit bezoek zijn Turkse en Irakese diplomaten overeengekomen een gezamenlijke commissie in het leven te roepen die als doel heeft terrorisme aan te pakken. Met terrorisme wordt de PKK bedoeld, niet IS.

Ramadangift op de juiste plek terecht laten komen

0

Tijdens de heilige vastenmaand ramadan geven moslims zakat, ofwel aalmoezen. Anders dan de grote hulporganisaties sturen ze het geld vaak via eigen netwerken naar hulpbehoevenden in het land van herkomst. Op deze manier weten donateurs waar hun zakat terechtkomt. 

De Palestijns-Syrische Sameh Youssef is een goed voorbeeld. Hij heeft de Palestijnse Keuken opgericht, die iftar-maaltijden organiseert waarbij donaties worden opgehaald. Dit jaar ligt zijn focus op Gaza. ‘Ik heb daar familie en vrienden wonen. Ze hebben het er erg moeilijk. Dankzij mijn netwerk kunnen we geld naar de juiste mensen sturen.’

Iftar-maaltijd van de Palestijnse Keuken. Foto: Sameh Youssef

Deze ramadan organiseert de Palestijnse Keuken, samen met de culturele ontmoetingsplek De Voorkamer in Utrecht elke zaterdag een speciale iftar-maaltijd voor Gaza, vertelt Youssef. Hoewel hij in Syrië opgroeide, vluchtte hij in 2012 naar Gaza vanwege de burgeroorlog. ‘Mijn stiefvader komt uit Gaza. Mijn familie had daar een winkeltje. Maar de winkel en onze woning werden in 2014 kapot gebombardeerd door Israël. Daarom zijn we naar Nederland gevlucht.’

Het geld dat ze ophalen gaat naar Rafah en wordt daar via via verdeeld onder de mensen die hulp nodig hebben. Een deel van de donaties gaat naar de Palestijnse Rode Halve Maan, die oorlogsslachtoffers in Gaza helpt.’ 

‘We willen natuurlijk geld ophalen voor Gaza, maar dat is niet het enige doel’

Afgelopen zaterdag waren er zo’n zestig mensen aanwezig bij de iftar. Het was een divers publiek: Turkse en Marokkaanse Nederlanders, asielzoekers uit het azc, witte Nederlanders en zelfs enkele mensen met Latijns-Amerikaanse roots. Youssef: ‘We willen natuurlijk geld ophalen voor Gaza, maar dat is niet het enige doel. Het draait ook om saamhorigheid. We willen elkaar ontmoeten en samen eten. Sommige bezoekers zitten krap bij kas en kunnen geen donaties geven, maar dat is niet erg.’ 

Youssef steekt veel tijd in het organiseren van de Palestijnse Keuken. ‘We beginnen om een uur ’s middags en zijn pas om elf uur ’s avonds klaar. Je moet koken, de tafels dekken, de betalingen checken, mensen spreken, controleren of mensen die een allergie hebben niet het verkeerde gerecht krijgen, enzovoort. En natuurlijk alles schoonmaken en afwassen. Zaterdag hadden we hulp van zes vrijwilligers. Ze waren zo druk in de weer dat ze helaas geen tijd hadden om samen met de rest te eten.’ 

Na de ramadan blijft de Palestijnse Keuken actie voeren voor Gaza, besluit Youssef. Maar het wordt dan wel een brunch aan het einde van de ochtend.

Iftar-maaltijd van de Palestijnse Keuken. Foto: Sameh Youssef

Geld voor Marokko

De Rotterdamse ondernemer Mustapha Hannati zet zich al enkele jaren in voor arme kinderen in Marokko. ‘Dat komt door mijn vader. Toen hij nog leefde, onderhield hij een heleboel kinderen. Dat wisten wij niet. We ontdekten dit pas nadat hij overleed. Ik wil zijn mooie werk voortzetten.’ 

‘Hij verdiende veel geld en hielp daarmee de arme mensen’

Ramadan is voor Hannati een maand van geven en delen. ‘Toen mijn vader nog heel jong was, verloor hij zijn broer en zus aan honger. Hij emigreerde naar Nederland en kreeg een baan in de Rotterdamse haven. Hij verdiende veel geld en hielp daarmee de arme mensen uit Driouch in de Rif.’ 

Inmiddels stuurt Stichting Kind van Rotterdam van Hannati honderden pakketten naar Marokko. Ook andere islamitische ondernemers zijn aangehaakt, zij gaan hulp bieden in andere plekken in Marokko: in Berkane, Casablanca, Nador, Ain Zohra, Meknes, Guercif, Saka, Tanger, Titouane, Al Houceima, Tafarsit en Oujda. Vorig jaar was de opbrengst meer dan 30.000 euro. 

Hannati koppelt hen aan de juiste mensen om spullen in te kopen en andere dingen te regelen. Wel is het tijd voor een professionaliseringsslag, zegt Hannati. ‘De organisatie is te groot geworden. We moeten er een aparte stichting van maken met een eigen rekeningnummer.’ 

Frankrijk: meer haatmisdrijven na 7 oktober

0

Racistische haatmisdrijven, xenofobie en antireligieuze uitingen zijn in Frankrijk sinds vorig jaar met 32 procent gestegen, blijkt uit gegevens van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vooral na het uitbreken van de Gaza-oorlog piekte de intolerantie in het land. Zo meldt de nieuwszender France24.

De politie heeft in 2023 meer dan 8500 incidenten geregistreerd. Die vonden voornamelijk plaats aan het einde van het jaar, na 7 oktober. Het aantal haatincidenten in die periode verdubbelde vergeleken met dezelfde periode in 2022.

Joodse belangenorganisaties in Frankrijk zagen op basis van eigen gegevens zelfs een vervierdubbeling van antisemitische misdrijven, met een ‘explosie’ vanaf 7 oktober.

Het ministerie heeft de 8500 incidenten niet onderverdeeld in verschillende vormen van racisme en haat. Wel meldt het dat de meeste haatincidenten ‘provocaties, beledigingen en xenofobe uitingen’ waren en dat mannen tussen 25 en 54 en ‘burgers van Afrikaanse landen’ tot doelwit waren.

Slechts in vier procent van de gevallen hebben de slachtoffers aangifte gedaan.

De hoofdstad Parijs heeft de slechtste cijfers, waar drie keer meer dan gemiddeld haatincidenten plaatsvonden. Er wonen in Parijs meer mensen een migratieachtergrond, wat het verschil kan verklaren, meldt France24.

Nieuw onderzoek: ‘Gouden Eeuw dreef op migranten’

0

Historici hebben de herkomst van een deel van de bemanning van het zeventiende-eeuwse WIC-schip de Blauwe Leeuw achterhaald. Het waren migranten uit diverse Europese landen, waaronder Duitsland, Polen en Letland.

De Blauwe Leeuw vertrok in 1636 naar de Braziliaanse stad Recife, op dat moment een Nederlandse kolonie. Het schip was in dienst van de West-Indische Compagnie (WIC), een Nederlandse multinational actief in de Atlantische Oceaan in onder meer de slavenhandel.

Er waren eenenzestig bemanningsleden aan boord van de Blauwe Leeuw en tweeënzestig soldaten. Dankzij het werk van de historici weten we nu van de helft van hen de namen en het land van herkomst. Ze kwamen uit Frankrijk, Engeland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen en Letland.

De historici achterhaalden dit op basis van de zogenaamde transportakten, die werden opgemaakt voordat het schip vertrok. Zestien bemanningsleden en veertig soldaten maakten een transportakte op bij de notaris. Zij hadden schulden gemaakt tijdens hun verblijf in Amsterdam. Vooral de kosten van logement waren hoog. Die schulden moesten natuurlijk worden afbetaald en de transportakte was een middel om de schuldenaren aan hun plicht te herinneren.

Volgens migratieprofessor Leo Lucassen van de Universiteit Leiden laat dit gegeven ‘maar weer eens zien hoe de Gouden Eeuw dreef op migranten’.

Is Rutger Bregman moslim geworden?

0

Bouchra hing aan de lijn. Ze werkt in het MBO, onderwijs is haar passie. Kind van gastarbeiders. Van tijd tot tijd belt ze om even bij te praten.

‘We groeiden thuis niet op met praten over je gevoelens. Ik heb dat voor voor mezelf moeten ontdekken. Wat heeft het voor zin om al je gevoelens op te kroppen, het is veel beter om ze te delen.’

In haar vrije tijd doet ze praatsessies met vriendinnen. Via haar uitgebreide netwerk nodigen ze jonge, ambitieuze vrouwen die worstelen met hun mondigheid uit. ‘Eigenlijk scouten we die jonge vrouwen. Je moet er een zijn geweest om er een te herkennen. Zo helpen we elkaar.’ In intensieve praatsessies helpen ze de ‘muurbloem’, over de drempel van de onmondigheid. Het is een groot succes. Maar ze belt me voor iets anders. ‘Heb je gezien dat Rutger Bregman moslim is geworden? Hij weet het alleen nog niet van zichzelf.’

‘Rutger Bregman, dat is toch de schrijver van De meeste mensen deugen?’

‘Dat boek heb ik gelezen.’

‘Ik niet.’

‘Het gaat erover dat mensen, in weerwil van wat er wordt gedacht, geneigd zijn om het goede te doen. En het goede te blijven doen.’ Ik schraapte mijn keel voor een weerwoord. Bouchra kwam ertussen. Ze ging haar punt maken.

‘Voor moslims is de mens intrinsiek goed, alleen geneigd tot zonde. Brugman zit echt in ons kamp. Het enige wat hem rest is dat hij de geloofsovertuiging, de shahadda, doet. Maar dat laatste boek is gewoon een islamitisch pamflet.’

‘Wat zeg je toch allemaal,’ zei ik.

‘Het heet Morele Ambitie. Het had ook kunnen heten Moslim Zijn. Het sluit zo goed aan op onze opvoeding. Je weet dat een van de vijf principes van de islam de zakat is, de aalmoes. En je moet ook jihad verrichten, je onophoudelijk inzetten om je hoge principes vorm te geven in het leven want je leeft niet alleen voor jezelf. Er moet altijd ruimte worden gemaakt voor de ander.’

‘Is dat waar morele ambitie over gaat?’

‘Hij wijst erop dat hoogopgeleiden blind doelen najagen die de aarde meer schade berokkenen dan goed doen. Hij komt met een rekenmodule voor het aantal uren dat je moet investeren in goede doelen. Hij roept op tot een diepere reflectie op gemeenschappelijkheid. Het past ergens ook wel bij the spirit of Ramadan wat hij daar allemaal vertelt. Stel je consumptie uit want consumeren tast het innerlijk licht aan.’

‘Dat klinkt als Rumi,’ zei ik. ‘Maar je kan toch niet alle denkbeelden die een beetje neigen naar het islamitische gedachtegoed islamitisch gaan noemen, daarmee relativeer je je eigen geloof weg.’

Bouchra wilde daar niks van weten, Bregman was haar held. Een vriend van de moslims.

‘Wat ik jammer vind is dat hij niet eens is gaan praten met al die Marokkaans-Nederlandse hoogopgeleiden die zich geheel belangeloos inzetten voor het inzamelen van tonnen euro’s om mensen te helpen.’ Die trend was me ook opgevallen. Steeds meer jonge moslims die zich als weldoener opwerpen. Op iftars, netwerkborrels en online, er is een flinke aanwas van kleine goede doelenorganisaties die de wereld van armoede, ziekte en eenzaamheid willen redden.

‘Die moslims doen het al, die hebben geen Bregman nodig. Er is al een voorhoede.’

‘Nu je hem tot moslim hebt verklaard is het misschien een goed idee om hem te bellen voor zo’n iftar. Dan kan hij het met eigen ogen zien.’

‘Goed idee,’ zei Bouchra, en ze hing op.