11.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 192

Goed dat ambtenaren protesteren

0

Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo belangrijk welke kant van het conflict de protesterende ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken kiezen. Zijn zij voor een staakt-het-vuren? Roepen zij From the river to the sea? Of moet er korte metten gemaakt worden met Hamas?

Natuurlijk vind ik het meer dan plezierig wanneer zij keuzes maken die ook de mijne zouden zijn. Maar nu doet dit er even niet zo toe. Voor mij is het belangrijkste dat zij ervoor kiezen om achter hun bureau op te staan en buiten op de stoep gaan zitten. Dit doen ze omdat ze aan hun bazen willen laten weten dat ze het niet eens zijn met het gevoerde beleid.

Waarom is dit belangrijk? Inderdaad, omdat het ambtenaren zijn.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog is in ons land genoegzaam bekend wat er in Duitsland met de Joden gebeurt. Na de aanvallen op de Joodse bevolking en het in brand steken van hun synagogen tijdens de Kristallnacht in november 1938 wisten meer dan tienduizend Joodse vluchtelingen het toen nog veilige Nederland te bereiken.

In mei 1941 is ons land een jaar bezet. De Duitsers willen weten waar die tachtigduizend Joden, die de stad Amsterdam in die tijd rijk is, wonen. Ambtenaren van de gemeente Amsterdam bedienen de bezetter op zijn wenken.

Diezelfde maand verschijnt een plattegrond van de stad, die de geschiedenis ingaat als de ‘stippenkaart’. Cijfers in blauw geven de aantallen Joden per buurt weer. Cijfers in rood geven de niet-Joden in die buurt weer. En elke stip op de kaart staat voor tien Joden.

Bovenaan de kaart wordt met grote letters vermeld dat dit overzicht van ‘Verspreiding van de Joden over de Gemeente’ is verzorgd door het Bureau Statistiek der Gemeente Amsterdam, de huidige Afdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente.

Het was een fluitje van een cent om de Joden uit hun huizen weg te halen en te deporteren

De volgzaamheid en welwillendheid van de ambtenaren op die plek in het gemeentelijk apparaat maakt het de nazi’s makkelijker. Het is voor hen, nog geen jaar later, met de stippenkaart in de hand een fluitje van een cent om de Joden uit hun huizen weg te halen en te deporteren.

Er was volgzaamheid. Te weinig ambtenaren gingen toen ‘buiten op de stoep zitten’.

De Amsterdamse scholen krijgen in juli 1941 een brief van de door de bezetter aangestelde ’regeringscommissaris’, waarin hij de directeuren en rectors opdraagt hem een lijst van de Joodse leerlingen te verschaffen. Waarom? Om deze lijst door te sturen naar de Duitse autoriteiten. Het doel hiervan laat zich raden.

En ja hoor. De rectrix van het Gemeentelijk Lyceum voor Meisjes geeft direct gevolg aan deze opdracht. ‘In antwoord op Uw schrijven van 9 juli 1941 heb ik de eer U de volgende lijst van leerlingen ‘van Joodsche bloede’ te doen toekomen.’  U leest het goed. In antwoord op uw schrijven heb ik de eer… En dan volgen de namen van negenveertig Joodse meisjes die op haar school zijn ingeschreven.

Ook hier die ambtelijke welwillendheid, volgzaamheid en onderdanigheid.

In het jaar 2024 is dat dus anders. Ambtenaren doen hun mond open wanneer zij het niet eens zijn met het door hun bazen gevoerde beleid. En dat is – hoe dan ook – een goede zaak. Zolang zij dat maar doen binnen de grenzen die de ambtelijke reglementen toestaan.

In de aanwijzing over persoonlijke meningsuiting lezen we dat voor elke burger het grondrecht van vrije meningsuiting geldt. Dat geldt ook voor ambtenaren. Misschien met wat beperkingen, maar de vrijheden zijn er.

Wat de inhoud van de protesten betreft, die stemmen mij niet tot een onverdeelde blijdschap. Integendeel. Daarover ga ik graag de volgende keer op de stoep in gesprek. Nu is het goed om te zien dat beleid niet klakkeloos wordt gevolgd en uitgevoerd. Zoals toen.

Op dit moment wordt er nog steeds achter de schermen geformeerd door PVV, VVD, NSC en BBB. Ik houd mijn hart vast. Een klein lichtpuntje is dat we nu weten dat er op de departementen mensen werken die als het moet hun stem laten horen.

Samen ontbijten om over racisme te praten

0

Oude bekenden, kameraden, zo u wilt, begroetten elkaar hartstochtelijk bij het community centre Ru Paré in Amsterdam-West. De arbeidersvereniging DIDF Amsterdam organiseerde hier zondag een ontbijt voor de vooral Turkse en Koerdische leden, om te praten over toenemend racisme in Nederland. ‘Dit ontbijt is een gelegenheid voor mensen om hun zorgen te delen. We kijken wat we samen kunnen doen tegen racisme’, zegt Rahmi Sivri van het bestuur van DIDF Amsterdam.

Onder het genot van een stevig Turks-Koerdisch ontbijt, met veel deegproducten, fetakaas en aardappelsalades, is dat een knusse bedoening. Nadat iedereen wat naar binnen heeft gewerkt doet de Kanttekening een rondje langs het bestuur en enkele deelnemers.

Ontbijt van DIDF. Foto: Tayfun Balcik

‘We wisten wel dat de PVV groter zou worden, maar zo groot had niemand verwacht. Dat was een verrassing’, zegt Sivri. ‘We hebben de verkiezingsuitslag van 22 november geëvalueerd en daar een brochure van gemaakt. Wat betekent deze uitslag voor mensen uit Turkije?’

Nuri Karabulut, ook van het bestuur, legt uit: ‘Het is de uitkomst van jarenlange bezuinigingen en het sociale afbraakbeleid. Er is geen zekerheid meer op het gebied van gezondheidszorg, huisvesting, onderwijs, noem maar op. Een handjevol mensen is rijker geworden door privatiseringen en de rest van de bevolking kreeg te maken met bezuinigingen.’

Hij vindt het jammer dat de oorzaak hiervan niet bij beleid wordt gezocht, maar bij migranten en vluchtelingen. ‘Dit is feitelijk onjuist. In de strijd tegen racisme kunnen we de sociale afbraak, de verrijking en toenemende ongelijkheid absoluut niet onbenoemd laten. Het is een gezamenlijke strijd, die niet alleen door migranten zou moeten worden gevoerd.’

Goed idee om over Wilders te praten

In het oude klaslokaal drinkt de gepensioneerde OALT-docent (onderwijs allochtone levende talen) Muzaffer een kopje thee. ‘Ik dacht, laat ik maar gaan, toen ik een uitnodiging kreeg.’ Hij vindt het mooi om vrienden weer te zien en bovendien een goed idee om de verkiezingswinst van Wilders door te praten. ‘Het is een nieuwe ontwikkeling in de Nederlandse politiek, waar democratische krachten in de samenleving goed over moeten nadenken.’

Hij is bezorgd, maar nuanceert ook. ‘Deze sentimenten leven al langere tijd onder de bevolking. Niet alleen in Nederland, in de hele wereld is rechts-populisme in opkomst.’ Hij wijt het aan de bestaande politiek, die geen oplossing zou bieden voor de problemen van mensen. ‘De gehele economische malaise maakt het voor bestaansonzekere mensen makkelijker om de zondebokretoriek van Wilders te geloven. Als er geen buitenlanders zouden zijn, zouden deze types wel andere slachtoffers vinden. Emanciperende vrouwen bijvoorbeeld.’

Muzaffer denkt dat een gezamenlijke ontbijt kan helpen. ‘Ten eerste: liefde gaat door de maag. Ten tweede: in plaats van thuis te zitten piekeren kun je beter met  lotgenoten praten. Je moet georganiseerd blijven, zodat je niet alleen staat wanneer het kwaad aan de deur verschijnt.’

‘Ik schaam me diep voor mijn mede-Nederlanders’

Twee tafels verderop zit de enige autochtone Nederlander in de zaal, Ruben, met twee vriendinnen te babbelen. Ze zijn muzikanten die binnenkort samen optreden. 

‘Ik ben erg links opgevoed en heb altijd linkse idealen gehad’, zegt Ruben over het politieke onderwerp van de ochtend. ‘Dat zo’n extreemrechtse partij met zulke ideeën de grootste partij is, dat vind ik angstaanjagend en zorgelijk. Ik schaam me diep voor mijn mede-Nederlanders.’

Hij kan er met zijn gedachten niet bij dat slachtoffers van rechts beleid extreemrechts stemmen, in plaats van links. ‘Ze gaan op zoek naar een zondebok en vinden die bij vreemdelingen. Een makkelijke prooi. Dat zie je door de hele geschiedenis heen. Onzin natuurlijk. Er is gewoon wanbeleid gevoerd.’ 

Mehtap tegenover hem staat te popelen om te reageren. ‘Ik ben het hier helaas niet mee eens. En dat zeg ik als iemand die communistisch is opgevoed. Het is goed dat mensen op Wilders hebben gestemd. Zie het als een protest van mensen die jarenlang niet zijn gezien. En nou is het genoeg!’

Mehtap doelt op de hoge prijzen, maar ook op politieke ontwikkelingen waar men niet om zou hebben gevraagd. Ze noemt de oorlog in Oekraïne, waar miljarden in wordt gestoken en die door Europa zou zijn uitgelokt. Ze vindt dat linkse partijen tijdens de coronatijd ook niks hebben gedaan. ‘Mensen die niet gevaccineerd wilden worden werden gewoon uitgescholden. Alleen Baudet zei er wat van, op hem heb ik ook gestemd.’

Huizenproblematiek

Dan is het tijd voor het plenaire gesprek, wat een levendige discussie wordt over de huizenproblematiek voor jongeren.  Een van de Turkse deelnemers zegt dat zijn zoon van 34 uit Zaandam geen huis kan vinden en daarom op Wilders heeft gestemd. ‘Ze geven geen huizen aan ons, maar aan vluchtelingen’, citeert hij zijn zoon. ‘Hij heeft gelijk’, roept zijn buurman, die eraan toevoegt dat veel jongeren op de PVV-leider hebben gestemd.

‘Vroeger hadden we nog een sociaal beleid voor woningen. Mensen konden de huur betalen. Het was een recht. Nu is het een middel om winst te maken. Maar ze geven de schuld aan buitenlanders. Dat slaat nergens op’, zegt een deelnemer.

‘Wilders heeft ook ingestemd met de afbraak van de sociale huursector’

‘Wilders heeft ook ingestemd met de afbraak van de sociale huursector’, reageert een ander. ‘Het ministerie van Volkshuisvesting werd met gedoogsteun van de PVV in 2010 opgeheven. En dan wijst Wilders nu naar asielzoekers. Belachelijk.’

‘Wat is de oplossing dan?’, vraagt Mehtap. 

‘We moeten onszelf organiseren en de strijd aangaan’, zegt Karabulut. Hij put hoop uit de berichten vanuit Duitsland, waar meer dan anderhalf miljoen mensen de straat opgingen om te protesteren tegen de deportatieplannen van de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland (AfD). 

Een oudere Turkse vrouw neemt als een van de laatsten het woord. ‘Ik ben hier ook als vluchteling gekomen. Ik vind het kwetsend dat er op deze manier over hen wordt gesproken. Ik ben al bijna tachtig jaar en extreemrechts is wereldwijd alleen maar gegroeid. We hebben als linkse partijen veel steken laten vallen. Ik weet ook niet hoe we hier uit gaan komen. Ik heb weinig hoop meer.’

Pakistan: ‘Situatie in Kashmir vergelijkbaar met Palestina’

0

Vandaag is het Kashmir Solidarity Day. In Pakistan, maar ook op andere plekken in de wereld, demonstreren mensen uit solidariteit met de Kashmiri’s, die al jaren worden onderdrukt in India. 

Pakistan heeft de dag in het leven geroepen. De islamitische republiek is van mening dat Kashmir – waar de meerderheid van de bevolking islamitisch is – bij Pakistan hoort in plaats van het door hindoes gedomineerde India.

Het gebied wordt betwist sinds 1947, toen het Britse rijk uiteenviel. Het had lang een semiautonome status, maar in 2019 trok de Indiase premier Narendra Modi van de hindoe-nationalistische BJP-partij deze speciale status in. Sindsdien is de situatie verslechterd. Veel politici zijn gearresteerd en er zijn zo’n 800.000 militairen gelegerd in het gebied.

Volgens de Pakistaanse Hoge Commissaris in Maleisië, Syed Ahsan Raza Shah, is de situatie in Kashmir vergelijkbaar met die in Palestina. ‘De pure barbaarse en onmenselijke wreedheden, vernietiging en de moord op onschuldige Palestijnse broeders en zusters zijn een pijnlijke herinnering aan het soortgelijke lijden van onze broeders in Kashmir.’ Hij voegt toe dat de huidige regering van India vastbesloten is de Indiase moslims te vervolgen en te onderdrukken.  

Gisteren demonstreerde in Brussel de Kashmir Council-EU, een ngo die zich voor Kashmir inzet. De demonstranten staken kaarsen aan uit solidariteit met de onderdrukte Kashmiri’s. ‘We zullen solidariteit blijven betuigen met de onderdrukte mensen van bezet Kashmir’, zei de voorzitter van de raad, Ali Raza Syed.

Hij voegde eraan toe dat de strijd doorgaat totdat er een logische en eerlijke oplossing komt voor de Kasmiri’s. Hij eist dat de internationale gemeenschap eindelijk aan de slag gaat met de kwestie en een einde brengt aan de Indiase wreedheden.

Amerikaanse stad Dearborn opnieuw doelwit islamofobie

0

De Amerikaanse stad Dearborn, een voorstad van Detroit waar veel Arabieren wonen, is in een opiniestuk van de Wall Street Journal weggezet als ‘America’s Jihad Capital’. President Biden heeft het artikel veroordeeld. De politie in Dearborn gaat lokale moskeeën de komende tijd beschermen uit voorzorg. 

Het gewraakte artikel in Wall Street Journal  is van Steven Stalinski, uitvoerend directeur van het Middle East Media Research Institute (MEMRI). Deze conservatieve, pro-Israëlische denktank, die in 1998 is opgezet door een oud-medewerker van de Israëlische inlichtingendienst, heeft als oogmerk om de islamitische wereld in een kwaad daglicht te stellen en citeert in zijn veel bekenen video’s selectief uit Arabische en andere bronnen. In zijn opinieartikel beweert Stalinski dat de inwoners van Dearborn op 7 oktober vorig jaar openlijk de Hamas-aanval op Israël steunden.

‘Duizenden marcheren uit steun voor Hamas, Hezbollah en Iran’, zo begint Stalinski zijn opiniestuk. ‘Demonstranten, velen met keffiyehs (de sjaal die symbool is komen te staan voor solidariteit met Palestina) voor hun gezicht, roepen ‘intifada, intifada’, ‘from the river to the sea, Palestine will be free’ en ‘Amerika is een terroristische staat’. Lokale imams houden vurige antisemitische preken. Dit is niet het Midden-Oosten. Het is de buitenwijk Dearborn, Michigan in Detroit.’ 

Niemand minder dan de Amerikaanse president Joe Biden, die door linkse en islamitische Amerikanen wordt bekritiseerd vanwege zijn steun aan Israël, veroordeelde op X het opiniestuk:

‘Amerikanen weten dat het verkeerd is om een groep mensen de schuld te geven van de woorden van een klein aantal mensen. Dat is precies wat kan leiden tot islamofobie en haat jegens Arabieren, en dat mag de inwoners van Dearborn – of welke Amerikaanse stad dan ook – niet overkomen. We moeten haat in alle vormen blijven veroordelen.’

Abdullah Hammoud, de burgemeester van Dearborn kondigde aan dat de politie moskeeën zal bewaken en sociale media extra in de gaten zal houden. Hij noemde het opinieartikel in WSJ in een bericht op X ‘vuilnis’, maar veranderde dat snel in ‘opruiend’. ‘Dit is meer dan onverantwoordelijke journalistiek. Het publiceren van dergelijke opruiende geschriften zorgt ervoor dat de inwoners van Dearborn een groter risico lopen op ellende.’

Met de tweet van Biden was de burgemeester erg blij. ‘De ongelukkige realiteit is dat islamofobie een aanvaardbare vorm van haat is geworden’, schrijft Hammoud op X. Hij riep president Biden op te erkennen dat bepaalde retoriek en besluitvorming een klimaat hebben gecreëerd waarin dit artikel geschreven kon worden. De democratische gouverneur van Michigan, Gretchen Whitmer, liet ook zijn kritiek horen: ‘Islamofobie of anderen vormen van haat horen niet thuis in Michigan, of waar dan ook. Punt.’ 

Dearborn is vaker het doelwit geweest van islamofobie omdat de meerderheid van de bevolking van islamitische, Arabische afkomst is. Zo kwam Terry Jones, een beruchte christelijke predikant uit Florida die openlijk de Koran verbrandde, meerdere keren protesteren in Dearborn, vanwege het gerucht dat de stad de shariawetgeving wilde invoeren. De extreemrechtse organisatie Unite America First protesteerde in 2018 – met semiautomatische vuurwapens in de hand – om dezelfde reden voor het politiebureau van Dearborn. 

VK cancelt migratiedeal met Turkije, te onveilig voor dissidenten

0

De Britse regering moet een streep zetten door een migratiedeal met Turkije waarbij het migranten zou terugsturen. Turkije is te onveilig, vooral voor dissidenten, zo blijkt uit een rapport dat het liet maken. Zo meldt The Times.

De conservatieve regering van premier Rishi Sunak wil zoveel mogelijk migranten terugsturen naar Turkije, ook als het vluchtelingen zijn, in ruil voor meer controle op de migrantenstroom vanuit het land. Maar de beoogde terugkeerdeal gaat niet door. Het land is nog steeds te onveilig, voor met name Koerdische en Gülenistische vluchtelingen, zo concludeerde de regering op basis van een intern rapport.

Veel Koerden in Turkije worden voor ‘terrorist’ uitgemaakt. Ze zouden de strijd van de PKK voortzetten in de politiek en media. De Turkse terrorismewetgeving laat veel ruimte voor willekeur, waardoor iedereen met een afwijkende mening voor terrorist kan worden uitgemaakt, met alle gevolgen van dien.

Ook volgers van de islamitische prediker Fetullah Gülen worden door de Turkse staat tot ‘terrorist’ bestempeld. Sinds het Turkse corruptieschandaal in 2013 en nog meer na de couppoging in 2016, waarvoor de Turkse regering de Gülenbeweging verantwoordelijk houdt, wordt de beweging wereldwijd vervolgd.

De Britse regering zoekt nu naar andere manieren om de grote migratiestroom te beperken. Vluchtelingen uit Turkije komen in steeds grotere aantallen naar het Verenigd Koninkrijk, vorig jaar waren dat er 3000 vorig jaar.

Synagoge in Middelburg beklad met hakenkruizen

0

In Middelburg is zaterdagavond een synagoge beklad met hakenkruizen. Het is onbekend wie er achter de daad zit. De politie onderzoekt het incident en is op zoek naar getuigen. Het bestuur van de synagoge heeft aangifte gedaan. Zo meldt NOS.

Twee swastika’s, het symbool van de nazi-partij van Adolf Hitler, waren op de gevel en de deur van het religieuze gebouw gespoten. De bekladding is inmiddels weggepoetst.

Het Centraal Joods Overleg (CJO) laat weten dat de joodse gemeenschap met afschuw kennis heeft genomen van de bekladdingen. ´Hoe ontstellend dat een weerloos oud joods gebouw mikpunt wordt van een antisemitische bekladding´, betreurt CJO-voorzitter Chanan Hertzberger.

De politie heeft niet direct de link gelegd met antisemitisme. ´In principe is het een vernieling, maar wel een met een naar tintje´, zegt een politiewoordvoerder tegen Omroep Zeeland.

Op sociale media zijn de reacties heftig. ‘Wat bezielt iemand om dit te doen?! Ik word hier boos en verdrietig van’, schrijft Lydia de Leeuw van de pro-Palestijnse stichting Kifaia op X. ‘Israël vertegenwoordigt niet ‘de joden’. Zionisme is het probleem. Gelijke rechten de oplossing.’

Dat is konijn

0

De Marokkaanse slager was bezig mijn bestellingen klaar te zetten. Ik tuurde naar zijn vitrine. Borrelhapjes, drumsticks, kipfilet, gemarineerde kip voor mij en aan de rechterzijde het vlees. Pal voor mijn neus zag ik een beestje dat ik niet kon plaatsen. Op een etiket daarvoor stond hele kip, zoveel euro. Maar dit was geen kip. Daarachter waren een paar hele kippen gestald. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet onderdrukken en vroeg de slager wat dat was. ‘Dat is konijn, broer’ zei hij.

Een gevild konijn ziet er dus zo uit. Ik dacht aan onze psychiater in de wandelgroep. Als kind had hij een konijn. Dat verzorgde hij. Op een dag, toen hij terug van school was, gingen ze met het gezin eten. Er werd een vleesgerecht opgediend. Hij vond het vreemd smaken. Hij vroeg wat het was. Konijn, zei zijn vader nonchalant. Hij keek naar de kooi. Die was leeg. Zijn schattige konijn was nu een gerecht geworden. In die tijd waren er andere pedagogische gezichtspunten.

Onze meest ervaren wandelgroepsgenoot vertelde dat hij in zijn fabriek in Bulgarije konijnen had gehouden. Hij kon zich herinneren dat konijnen snel in bevolking konden toenemen. Daar heb je geen migratie bij nodig. Eenmaal hadden ze het konijn gebarbecued. Het was te droog en smaakte nergens naar. Het was alleen een beetje te eten wanneer je het flink marineerde en met boter braadde, vertelde hij. Hij stelde voor om na te denken over een maaltijd met geit.

Ik stapte met mijn zware tassen uit de slagerij. In de auto appte ik aan de wandelgroep dat ik konijn had gevonden. Een groepsgenoot appte terug: ‘Om op te eten?’ ‘Voor traumatherapie’, antwoordde ik. En natuurlijk ook om de wijlen vader van de psychiater te herdenken.

Koerdisch radiostation in Zweden moet stoppen

0

Het Koerdische radiostation Radio Sweden gaat na 23 jaar stoppen. De laatste uitzending is op 31 maart. De Koerdisch-Zweedse journalist Besir Kavak is ‘in shock’. Op sociale media doen veel speculaties de ronde over een mogelijke link met de Zweedse toetreding tot de NAVO, waar Turkije na lang aarzelen groen licht voor heeft gegeven. Zo meldt de Turkse nieuwssite Bianet

‘We zijn enorm verdrietig. We zien dit niet als een baantje van 9 tot 5, Radio Sweden is echt ons kind waar we dag en nacht mee bezig zijn’, zegt Kavak tegen Bianet. Volgens hem had de Koerdische radiodienst toegevoegde waarde voor Zweden en Koerden.

Ook is Kavak kritisch op de staat van de Koerdische journalistiek. ‘Het is evident dat er politieke partijdigheid is in Koerdische media waar politieke structuren eigen media hebben. Bij Radio Sweden waren wij echter in contact met al onze Zweedse collega’s. Dit is een groot verlies. We vervulden een brugfunctie voor Koerden die zichzelf nog niet zo goed in het Zweeds konden uiten en voor Zweden maakten wij de problemen van Koerden zichtbaar.’ De radiodienst zou ‘integratie bevorderend’ werken, aldus Kavak.

Op sociale media gaan wilde speculaties rond, meldt Bianet. Koerden vermoeden dat de radiodienst op ‘Turks verzoek’ is gesloten, na het groen licht voor de Zweedse NAVO-toetreding. Maar Kavak ziet zulke beschuldigingen zonder bewijs slechts als ‘speculaties’. Hij gelooft niet dat de redactie van Radio Sweden zich door de politiek laat beïnvloeden.

Opnieuw discriminerende WhatsAppberichten bij politie

0

Negen Amsterdamse agenten zijn op non-actief gezet en één medewerker geschorst, nadat ‘ernstig grensoverschrijdende en discriminerende’ appgroepen zijn ontdekt. De politie wil nog niks over de inhoud loslaten. Zo meldt NOS.

De precieze aard en omvang van de uitingen worden nog verder onderzocht’, zegt de Amsterdamse politiechef Frank Paauw. Op details wil hij niet ingaan, vanwege onderzoek, maar Paauw wil tegen NOS wel kwijt dat hij het ‘zeer hoog’ opneemt.

De laatste jaren is er steeds meer kritiek op discriminatie binnen het politiekorps. Zo werd vorig jaar een agent ontslagen vanwege racistische uitspraken tijdens een trip buiten diensttijd in Parijs. Een paar jaar eerder kwam de Rotterdamse politie in een negatief daglicht te staan, nadat ze racistische appjes hadden gedeeld, zoals ‘Weer een Turk minder’ in de zaak Hümeyra, het Turks-Nederlandse meisje dat door haar ex-vriend werd doodgeschoten.

‘Belediging, pesterijen en discriminatie hebben geen plaats in onze politieorganisatie en staan haaks op de politie die wij willen en moeten zijn: integer, betrouwbaar, moedig en verbindend’, zegt de Amsterdamse politiechef nu.

Progressieve zelfhaat als ziekte van deze tijd

0

Afgelopen weekend leek gewoon een doorsnee weekend, net als vele andere. Maar wel een met een aantal bijzondere gebeurtenissen. Een kort overzicht. Er ontstond commotie omdat de Hogeschool Utrecht een collegereeks met het CIDI over de Holocaust uitstelde, mede onder druk van activisten. Andere activisten, in Frankrijk, veroorzaakten wereldwijde ophef, omdat ze besloten dat het een goed idee was om soep over de Mona Lisa heen te gieten. In eigen land meende een curator van het Amsterdam Museum dat het VOC-schip in Amsterdam als koloniale reliek wel mocht verdwijnen. En in het Parool  stond een pleidooi voor het aanpassen van onze kalender omdat niet alle culturen en tradities erin vertegenwoordig zijn.

Een serie van uiteenlopende gebeurtenissen, die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Toch hebben ze ook iets overeenkomstig. Ze zijn allen, op geheel eigen wijze, uitingen van progressieve zelfhaat. Haat tegen de eigen westerse cultuur, geschiedenis, en de waarden waar het Westen voor staat.

Het is belangrijk om te concretiseren wat precies bedoeld wordt met het begrip ‘zelfhaat’. Het begrip is niet hetzelfde als concepten die door radicaal-rechtse denkers, waaronder Thierry Baudet met zijn ‘oikofobie’, worden gepromoot. Ook allerlei recente ontwikkelingen in onze samenleving, zoals het aanpassen van zwarte piet, of het aanbieden van excuses over het slavernijverleden, vallen er niet onder. Met in het reine komen met zwarte bladzijden uit het verleden, of het aanpassen van zaken in de onze samenleving die daadwerkelijk schadelijk zijn voor anderen, is immers niets mis.

Zelfhaat gaat over een doorgeslagen vorm van afkeer van het eigene. Producten van de westerse beschaving worden beschouwd alsof ze bevlekt zijn met een erfzonde. Denk aan het eenzijdige negatieve portretteren van ons verleden, de dekolonisering van ons onderwijs en de weerstand tegen kunst en cultuur die ooit door witte mannen werd geproduceerd.

Het Westen is de beste plek op aarde om te leven

De afkeer van het eigene heerst al lang in progressieve kring, maar komt de laatste jaren nadrukkelijker tot uiting. Het probleem is niet zozeer dat deze geuit wordt, maar de vatbaarheid van anderen om in die narratieven mee te gaan. Bestuurders in het (hoger) onderwijs bijvoorbeeld, buigen gemakkelijk mee in de roep om niet langer onszelf en de eigen geschiedenis, maar vooral die van de rest van de wereld centraal te stellen. Alles wat eurocentrisch is, is immers slecht. In de kunst- en cultuursector is diezelfde tendens gaande: alles wat over ons verleden gaat, wordt negatief afgeschilderd, bijvoorbeeld door verwijzingen naar het koloniale verleden en slavernijverleden. En ook binnen de overheid, media en zelfs bij progressieve politieke partijen gaan sommigen ofwel in deze denktrend mee, ofwel ze hebben niet de moed om weerstand te bieden.

De afkeer van het eigene, van het Westen, dreigt genormaliseerd te worden. De rest van de samenleving kijkt van een afstand toe en kan zich, door de verdere verspreiding van deze ‘zelfhaat’, steeds minder vinden in het progressieve verhaal. Zij keren zich daarom maar van de progressieve cultuur en politiek en het progressieve wereldbeeld af. Met als gevolg winst voor conservatief rechts, en verlies voor progressief links, denk aan de verkiezingsuitslag van 22 november vorig jaar. Progressief linkse zelfhaat is daarom het grootste geschenk dat conservatief rechts zichzelf kan voorstellen.

Daarnaast dreigt ook daadwerkelijk verlies van onze cultuur. Neem de recente bekladding van de Mona Lisa. Wanneer een groep zeloten erop uit is om alles wat van waarde, schoonheid en traditie is te vernietigen, wordt onze cultuur uiteindelijk onherstelbaar beschadigd. Als we kinderen leren dat alles wat wij ooit deden enkel slecht is, hoe wordt dan ons collectieve zelfbeeld? Wanneer we kunst willen beschadigen, hoe verschillen wij dan van een IS of een Taliban?

Immers, wanneer de hoogste uitingen van onze cultuur, waaronder kunst, geschiedenis en onderwijs uitgewist worden, dreigt die uiteindelijk zelf ook uitgewist te worden. De westerse beschaving – de bakermat van de liberale democratie, mensenrechten en internationale rechtsorde, en de beste plek op aarde om een goed leven te leiden – staat daarmee uiteindelijk op het spel. De radicalen op links willen deze beschaving afbreken, en op de rokende puinhopen ervan een nieuwe utopische wereld opbouwen. Een utopie die – net als alle andere utopieën in de geschiedenis- zal eindigen in dystopie.

Alleen wanneer we ons blijvend verzetten tegen de zelfhaat kan de wal het schip keren. Wat is daarvoor nodig? Om te beginnen, het beestje bij de naam noemen. Rechtse haat tegen de ander dient benoemd te worden. Maar dit geldt ook voor de linkse haat tegen het eigene. Vervolgens is het zaak dat niet alleen rechts, maar ook (centrum-)links hiertegen in verzet komt. Er is een fundamenteel debat nodig binnen progressieve politieke partijen en door progressieven gedomineerde instituties als het onderwijs, de universiteiten, de kunst- en cultuursector en de media over de toekomst van progressief links, en de schade die de linkse zelfhaat berokkend. Het wordt tijd dat de wind uit een andere hoek gaat waaien. Het roer moet om.

En een alternatief bieden is belangrijk. Een alternatief waarbij niks mis is met zelfkritiek en kritische reflectie op het eigene. Want uiteindelijk is dat ook een kenmerk van een hoogstaande, ver ontwikkelde beschaving. Met ‘redelijke accommodatie’, zoals de Vlaamse filosoof Patrick Loobuyck in zijn boek Samenleven met Gezond Verstand betoogt, van bijvoorbeeld nieuwkomers is niets mis. Halalhapjes op een borrel zijn ook geen uitingen van ‘oikofobie’.

Maar als je van mening bent dat de westerse cultuur en waar die voor staat alleen maar slecht is, onze geschiedenis alleen op negatieve wijze uitzonderlijk, het Westen de oorzaak van alle problemen op deze wereld, van oorlogen tot bezetting tot klimaatverandering en milieuproblematiek, zonder daarbij de nuances te zien, dan zul je je moeten afvragen in hoeverre je die ‘zelfhaat’ eigenlijk hebt geïnternaliseerd.

Want hoe je ook wendt of keert, of het nou gaat om welvaart of ontwikkelingsniveau, over gendergelijkheid of lhbti-emancipatie, verdraagzaamheid of vrijheid en mensenrechten, kwaliteit van leven of levensgeluk, gezondheid of levensstandaard: het Westen is de beste plek op aarde om te leven. En daar mogen we zeker trots op zijn. En met zelfkritiek an sich is zeker niets mis. Maar dan wel zonder dat die zelfkritiek omslaat in zelfhaat, het willen uitwissen van onze geschiedenis en het vernietigen van (uitingen van) onze cultuur.

In plaats daarvan is ruimte nodig voor balans, evenwichtig afwegen van wat goed en minder goed is en was. Met zelfreflectie, zonder dat die omslaat in zelfhaat. Want daarmee doen we onze beschaving, in heden, verleden en toekomst, echt tekort.