18.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 240

Demografisch kaartproject ‘Anatolië in de negentiende eeuw’ van start

0

Hoe zag Turkije er demografisch in de negentiende eeuw uit? Er zijn bibliotheken vol boeken verschenen over het multiculturele en multireligieuze karakter van het land, maar een digitaal te raadplegen databank die zelfs inzoomt tot op individueel niveau was er nog niet. Het project Anatolia: 19th Century brengt daar nu verandering in.

Dat meldt de Armeens-Turkse krant Agos. ‘Op de site zijn de eerste verzamelde gegevens uit het jaar 1889 al ingevoerd’, zegt de betrokken historicus Agah Enes Yasa. Zo is, al is het niet de exacte locatie, te zien waar ongeveer de Armeense kleermaker Ohannes Aga in de de Syrische woestijnstad Deir Zor (dat toen nog onderdeel was van het Ottomaanse rijk, de voorloper van Turkije) werkte. Of neem een kijkje bij de rechter Osman Hayri Efendi in de Centraal-Anatolische gemeente Sancikli. Allemaal met een paar klikken op de databank terug te vinden.

Het project heeft het doel de enorme demografische veranderingen in Anatolië, vanaf het einde van de negentiende eeuw tot begin jaren veertig, op een visuele manier in kaart te brengen. Een digitale stamboom dus, die in één oogopslag de veranderingen visualiseert. Hiervoor wordt voornamelijk gebruik gemaakt van beschikbare handelsregisters.

Yasa zegt dat onlangs in Van, in het zuidoosten van Turkije, een Franse parfum uit de negentiende eeuw was gevonden en dat iedereen daar verbaasd over was. ‘Maar dat is vreemd, omdat de globalisering toen met christelijke minderheidsgroepen of islamitische notabelen al begonnen was. Deze groepen waren toen onderdeel van deze geografie.’

Vooral de jaren tussen 1904-1928 heeft met de Eerste Wereldoorlog en Turkse onafhankelijkheidsoorlog, met genocides en deportaties tot gevolg een demografisch sterk gewijzigd (geturkificeerd) landschap opgeleverd. In Turkije is nooit rekenschap afgelegd voor de bloedige ontstaansgeschiedenis van de Turkse republiek, dit jaar precies 100 jaar geleden.

Meer dan 250 islamofobe misdaden in Duitsland in eerste helft 2023

0

Volgens cijfers die de Bondsdag maandag heeft vrijgegeven heeft de Duitse politie in de eerste helft van dit jaar 258 islamofobe misdaden geregistreerd. Dit melden Turkse staatsmedia.

Ruim een dozijn moskeeën werden aangevallen tussen januari en juni, en tientallen moslims waren slachtoffer van fysiek of verbaal geweld op straat of op openbare plaatsen. Zeventien moslims raakten gewond.

De meeste misdaden werden geregistreerd in het voormalige Oost-Duitsland, waar extreemrechts het sterkst is. Daarnaast vonden ook in de hoofdstad Berlijn, en in steden in het westen van Duitsland zoals Keulen, Frankfurt am Main en München tientalen islamofobe haatmisdrijven plaats.

In Duitsland groeit Alternative für Deutschland. De extreemrechtse, islamofobe oppositiepartij scoort nu twintig procent in de opiniepeilingen. Ook de anti-islamitische actiegroepen Pegida en de Identitäre Bewegung wakkeren islamofobie aan.

In Duitsland wonen 5 miljoen moslims.

Frankrijk verbiedt dragen ‘islamitische’ abaya op scholen

0

Franse leerlingen mogen niet langer met een abaya naar school, een lange losse jurk die in onder andere Pakistan en Saoedi-Arabië wordt gedragen. Volgens minister Gabriel Attal van Onderwijs is dit islamitische gewaad in strijd met de strikt seculiere regels op school, net als de hoofddoek.

Het dragen van religieuze kleding op scholen is sinds 15 maart 2004 verboden in Frankrijk. Je mag geen kruisje of keppeltje dragen, maar ook geen hoofddoek. De abaya bevond zich in een schemergebied, en werd door veel scholen gedoogd. Sinds april dit jaar gaan steeds meer moslimstudentes met een abaya naar school, wat rechts, secularistisch Frankrijk alarmeerde.

Op een video, die enkele maanden geleden viral ging, is te zien dat moslimstudentes op een openbare school in Lyon in een abaya naar school gaan, en op het laatste moment hun sluier afdoen, vlak voordat ze de poort overstoken. Het rechtse tv-station BFM TV sprak van ‘aanvallen’.

Minister Attal noemt de abaya ‘een religieus gebaar, duidelijk bedoeld om de weerbaarheid van de republiek te testen op de seculiere vrijplaats die een school moet zijn’.

Verschillende parlementariërs van de radicaal-linkse partij La France Insoumise vinden – net als veel Franse moslims – dit nieuwe besluit belachelijk en spreken van ‘islamofobie’. volgens een Franse koepel van moslimorganisaties is de abaya op zich niet religieus, bericht de NOS.

Atasoy geeft niet op, meldt liefst negen nieuwe islamitische scholen aan

0

Soner Atasoy, voormalig directeur van het islamitische Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam, heeft negen nieuwe islamitische middelbare scholen aangemeld. Ze dragen alle de naam Novum Saeculum Lyceum. Dat schrijft NRC.

‘Als hij slaagt, tellen Gouda, Veenendaal, Tilburg, Rijswijk, Nijmegen, Almere en Eindhoven vanaf 2026 hun eerste islamitische middelbare school, en breidt Atasoy het aanbod in Amsterdam en Utrecht uit,’ meldt de krant.

Het is nog maar de vraag of dat allemaal lukt. Zo werden in 2022 nagenoeg alle veertien middelbare-schoolplannen, waaronder vijf islamitische, afgewezen omdat de initatiefnemers onvoldoende hadden uitgewerkt hoe ze leerlingen met burgerschapsonderwijs democratische waarden wilden bijbrengen. Later kreeg een deel van die scholen overigens alsnog goedkeuring van het ministerie.

Atasoy voerde jarenlang een bittere strijd met de Nederlandse overheid. Zo vertraagde staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD) in 2016 de komst van het Haga Lyceum, totdat de Raad van State alsnog rijksfinanciering afdwong. In 2020 berispte de rechter minister Arie Slob (ChristenUnie), die probeerde Atasoy te laten opstappen vanwege vermeend wanbeheer en slecht burgerschapsonderwijs op zijn school. En ook minister Dennis Wiersma zat in Atasoys nek, toen die laatste in 2022 een private school wilde lanceren onder de naam Achterhuis Lyceum. Wiersma reageerde door privéonderwijs aan strengere regels te onderwerpen.

Ook ging burgemeester Femke Halsema in de fout, toen ze bekendmaakte dat de AIVD had gewaarschuwd voor Atasoy en zijn bij het Haga Lyceum betrokken broer. De twee verkeerden volgens de veiligheidsdienst sinds 2000 in een ‘salafistische en radicale omgeving’, hadden contact met Tsjetsjeense terroristen en stuurden de school een salafistische kant op. Deze verdenkingen waren ‘onvoldoende onderbouwd’ en ‘te ongenuanceerd’ was later echter het oordeel van toezichthouder CTIVD.

Kamerleden zijn te stil over de reden van Kaags vertrek uit politiek

0

Het kabinet is gevallen. Vijf dagen daarna laat minister Sigrid Kaag weten dat de ernstige intimidaties en bedreigingen van de afgelopen periode een zware wissel op haar familie en op haarzelf hebben getrokken. Zij wil zich daarom voor de aankomende verkiezingen niet opnieuw beschikbaar stellen als lijsttrekker voor haar partij. Genoeg is genoeg.

Ons parlement gaat op reces, Nederland gaat op vakantie. En zo treedt ook in Den Haag de stilte in. Behalve wanneer ons land zo nu en dan even opschrikt door een bericht dat weer een Kamerlid de politiek gaat verlaten.

Ik herinner mij de onrust binnen de Joods gemeenschap in de jaren tachtig. In verschillende Europese steden vinden aanslagen plaats op synagogen. Ook voor de synagoge in Den Haag rijden daarom meerdere keren per dag de surveillanceauto’s van de politie langs. De deuren van het gebedshuis blijft tijdens de diensten van binnen af hermetisch gesloten.

Er waren momenten dat zelfs overwogen werd om de dienst maar niet door te laten gaan. De onrust en angst waren groot.

Maar ik herinner mij ook de goede zuster Wessels. Deze kloosterlinge kwam langs bij de joodse gemeente. ‘De synagoge opnieuw sluiten? Nooit van m’n leven. Dat hebben we ooit eerder gehad in ons land. Dat zijn we nog niet vergeten.’ De non riep de medezusters van haar congregatie bijeen. ‘Samen vormen wij een menselijke keten, een cordon van kloosterlingen rond het joodse gebedshuis. Ieder die kwaad wil zal eerst langs ons moeten.’ In goed overleg met de politie werd toch maar afgezien van deze moedige en indrukwekkende daad. Haar boodschap was duidelijk.

De gemeente Amsterdam had mij uitgenodigd om samen met toenmalig burgemeester Job Cohen een gesprek te voeren met burgers die zich zorgen maakten over de stad. Het was niet lang na de moord op Theo van Gogh.

Ik kwam aan op de plek waar de bijeenkomst zou worden gehouden, wat toentertijd niet echt een van de veiligste buurten van Amsterdam was. Zo gauw ik uit de auto wilde stappen, kwamen een viertal heren – nou ja, heren – op mij af. Ze uitten dreigende taal in mijn richting. Het had iets te maken met ‘Joden!’

Uit veiligheidsoverwegingen stapte ik maar weer in de auto en reed terug naar huis. Ik belde het kabinet van de burgemeester, vertelde wat er gebeurd was en verontschuldigde mij dat ik niet kon komen. Aan het einde van de middag werd ik gebeld door burgemeester Cohen. ‘Wat jammer, Lody, dat je er niet was. Dit kunnen we natuurlijk niet accepteren. Onze stad moet overal en altijd toegankelijk en veilig zijn voor iedere burger.’ Hij voegde eraan toen dat ‘het toch verstandig was dat ik onder de gegeven omstandigheden weer in de auto was gestapt’.

Wij zijn het die dat recht op veiligheid voor iedereen in onze omgeving moeten opeisen en tot stand brengen

Zijn woorden bleven in mijn hoofd nazingen. Die toegankelijkheid en die veiligheid zijn niet altijd vanzelfsprekendheden. Deze moeten geschapen worden en ook in stand worden gehouden. En dan echt niet alleen door de overheidsdiensten, zoals onze politie met achter de hand ook nog eens een Openbaar Ministerie. Nee, de eerste stappen liggen bij ons, burgers. Wij zijn het die dat recht op veiligheid voor iedereen in onze omgeving moeten opeisen en tot stand brengen. Zoals die brave zuster Wessels daartoe de eerste stappen nam.

Een van onze ministers voelt zich niet langer in staat om haar taak als bewindsvrouw uit te voeren. De dreigingen zijn voor haar en haar gezin niet meer te dragen. Haar kinderen vragen moeder om het ambt desnoods maar op te geven. Begrijpelijkerwijs neemt zij een besluit.

De Kamer gaat op reces. Ons land gaat op vakantie. Reces? Vakantie? Nee, ik verwacht van honderdvijftig parlementariërs geen cordon, een menselijke keten, overeenkomstig het idee van de Haagse congregatie van zusters dat wilden doen. Maar waar was de stem van onze volksvertegenwoordigers, dat het terugtreden van onze minister op deze gronden echt niet mag gebeuren? Er was parlementaire ongerustheid en de term ‘niet acceptabel’ gonsde door de gangen van het Kamergebouw. Maar dat was het dan.

Kiezen wij geen vertegenwoordigers die honderd procent staan voor het handhaven van vrijheid, veiligheid, rechtsorde en norm- en waardebesef? Volksvertegenwoordigers die een keihard ‘nee’ laten horen, wanneer de onveiligheid onze rechtsstaat zo ernstig bedreigt dat leden van onze ministerraad hun taken niet meer kunnen uitvoeren?

De stilte tijdens het reces laat zien dat niet alleen minister Kaag is teruggetreden. Het laat zien dat we niet proactief handelen met alle middelen die er zijn – en die middelen die zijn er – om de minister samen met haar gezin veilig in het zadel te houden. Het toont ons dat een goed deel van ons parlementair instituut hard aan vervanging toe is.

Hopelijk brengen de komende verkiezingen ook in dit opzicht nieuw elan. Het motto heb ik wel in mijn hoofd. De woorden van Job Cohen: ‘ons land moet overal en altijd toegankelijk en veilig zijn voor iedere burger van ons land’. En de daadkracht van zuster Wessels. Moge zij rusten in vrede.

Links moet een heldere visie hebben op migratie

0

Het kabinet viel vanwege onenigheid over het beperken van asielmigratie. Alleen asielzoekers bedreigd met vervolging zouden nog de a-status krijgen. Asielzoekers op de vlucht voor een algemeen gevaar zoals oorlog krijgen slechts de b-status. De VVD wilde voor deze groep alleen nog maar een kort verblijfsrecht zonder recht op gezinshereniging. Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie vonden dit te streng en dus maakte Rutte er een eind aan.

Moest het kabinet hier per se over vallen? Politicoloog en onderzoeker Ewoud Butter heeft zijn bedenkingen. In ons magazine betoogt hij dat de val van het kabinet-Rutte te maken had met verkeerde beeldvorming over een zogenaamde asielcrisis. De VVD, die de stekker uit het kabinet trok, liet zich leiden door een struikelstrategie. Vlak na de kabinetsval beweerde VVD-coryfee Henk Kamp bij Nieuwsuur dat zich vorig jaar 400.000 immigranten in Nederland vestigden. Hij ‘vergat’ erbij te zeggen dat in hetzelfde jaar 170.000 mensen het land verlieten. Hij suggereerde bovendien dat het voornamelijk om asielzoekers ging, terwijl de overgrote meerderheid van de immigranten naar Nederland komt als arbeidsmigrant, expat of student. Of ze maken gebruik van het vrij reizen binnen de Europese Unie, of komen hier wonen om te trouwen met een Nederlandse partner.

Schrijver Arnon Grunberg constateert dat 12 procent van alle immigranten asielzoekers zijn. Hoogleraar Leo Lucassen stelt vast dat hooguit vijf procent van die asielzoekers komt uit ‘zogenaamd veilige landen als Marokko en Tunesië’. En onderzoekjournalist Chris Klomp concludeert op basis van onderzoek naar de misdaadcijfers onder asielzoekers dat rechtse politici en voornamelijk PVV-leider Geert Wilders cijfers verdraaien om angst te zaaien. De bekendste leugen is waarschijnlijk dat er jaarlijks een stad ter grootte van Deventer bij komt door instroom van asielzoekers. Lucassen heeft de feiten: het gaat gemiddeld om 11.000 mensen per jaar.

Door de cijfers en waarheden te verdraaien, creëren de VVD en andere rechtse partijen een frame van dat ‘de Ander’ onze samenleving overspoelt en bedreigt. Dat zijn niet de immigranten of studenten uit Europa of de vluchtelingen uit Oekraïne, maar asielzoekers met een kleurtje of islamitische achtergrond. Met deze gevaarlijke boodschap zaaien ze onrust en angst onder de bevolking en ondermijnen ze het evenwicht in de samenleving.

Of de cijfers rond de vluchtelingencrisis daadwerkelijk noopten tot de val van het kabinet is maar de vraag. De VVD klopte de onrust nogal op – alsof Mark Rutte het tijd vond om te vertrekken. Het kabinet was al eerder bijna vastgelopen op onderwerpen als institutionele discriminatie, stikstof, woningnood, Gronings gas en armoede. Dat zijn echte problemen, waarvoor de VVD in de afgelopen periode verantwoordelijk was. Struikelen omdat je de rug recht houdt op het migratiethema komt de liberalen misschien zelfs goed uit. Het falen op al die hoofdpijndossiers raakt erdoor op de achtergrond. Best prettig als er verkiezingen aankomen.

Door de cijfers en waarheden te verdraaien, creëren de VVD en andere rechtse partijen een frame van dat ‘de Ander’ onze samenleving overspoelt en bedreigt

De linkse concurrentie staat erbij en kijkt ernaar. Waar de VVD van de vermeende migrantencrisis een halszaak maakte, bleef links zonder duidelijk verhaal. Weet iemand wat links met dit thema wil? Het ontbreekt aan een heldere en realistische visie op dit thema. Hierdoor krijgt rechts alle ruimte en boekt bovendien succes. Op deze wereldbol lopen inmiddels meer dan honderd miljoen vluchtelingen rond en de meeste willen naar het Westen omdat het hier veilig is. Rijp en groen door elkaar heen, maar een duidelijk onderscheid wordt niet gemaakt door de linkse partijen. Daarmee hebben ze zichzelf afgelopen periode in een lastige positie gemanoeuvreerd.

Links moet een duidelijke visie ontwikkelen op dit thema. Want anders kan rechts – onterecht – blijven roepen dat links iedereen wil opvangen en de grenzen wagenwijd open wil zetten.

Wie is een echte vluchteling? Dat is niet alle gevallen eenvoudig te beoordelen, maar zeker is dat wie in het land van herkomst gevaar loopt, vervolgd of gemarteld wordt of vlucht voor oorlog de vluchtelingstatus moet krijgen. Als de IND niet in staat is om snel aanvragen te beoordelen en af te handelen, falen we. Gezinnen die na verloop van jaren in ons land geworteld zijn, kunnen niet worden uitgezet, dat is een kwestie van humaniteit. Laten we dit soort heldere keuzen maken om onrust weg te nemen en draagvlak veilig te stellen onder heel veel nuchtere Nederlanders die juist positief staan tegenover het opvangen van mensen die het echt nodig hebben.

Wie de kool en de geit wil sparen, is misschien een goed mens, maar geen goed politicus.

Britse hoogleraar in opspraak om bewering dat er nauwelijks nog antisemitisme is

0

De Britse hoogleraar David Miller ligt onder vuur, omdat hij op 6 augustus op X (ex-Twitter) stelde dat antisemitisme tegenwoordig nauwelijks nog een probleem is en dat joden juist oververtegenwoordigd zijn in posities van culturele, economische en politieke macht.

Miller is al langer omstreden. Hij werd in 2021 ontslagen door de Universiteit van Bristol, vanwege zijn uitgesproken anti-Israëlische activisme. Linkse, pro-Palestijnse academici en activisten steunden hem toen, maar velen trekken nu de handen van hem af.

Volgens de website Socialist Worker van de Internationale Socialisten, heeft Miller met zijn tweet van 6 augustus ‘een grens overschreden’. Millers beweringen ‘vegen alle Joden op één hoop, zonder enige erkenning van klasseverschillen en andere verschillen. Miller richt zich op Joden, niet op de feitelijke heersende klasse, en speelt in op het idee dat Joden ultrarijk en manipulatief zijn.’

Het Brits Comité voor de Universiteiten van Palestina nam op 18 augustus ook afstand van Miller. ‘Miller negeert het voortbestaan ​​van antisemitisme in Europa en Amerika, en de toename ervan in de afgelopen decennia met de opkomst van populistische bewegingen en de heropleving van fascistische organisaties. (…) Zijn bewering van ‘oververtegenwoordiging’ moedigt onvermijdelijk vijandigheid jegens Joden aan. En door ‘Joden’ als een homogene entiteit te behandelen, laat zijn bericht een karakteristiek kenmerk van alle vormen van racisme zien.’

Toch krijgt Miller ook steun. De linkse antizionist Tony Greenstein, zelf joods, stelt in een opinieartikel voor Middle East Monitor dat de wetenschapper zijn bericht misschien zorgvuldiger had kunnen formuleren, maar dat er niets antisemitisch aan was.

Denemarken gaat koranverbrandingen verbieden

0

De Deense regering kondigt een wet aan die het verbranden van heilige boeken, zoals de koran, verbiedt. ‘Denemarken wordt gezien als een land dat beledigingen en minachting van culturen, religies en tradities van andere landen faciliteert’, aldus de regering.

Dat meldt Euronews. De ophef rond koranverbrandingen heeft de Denen niet onberoerd gelaten, meldt de site. Sinds vorig jaar lopen de spanningen tussen islamofobe koranverbranders en moslims over de hele wereld op. Zo reageerden Turkije en Pakistan verontwaardigd op het verscheuren van een koran in Denemarken en Nederland en is de Nederlandse ambassadeur in Turkije op het matje geroepen.

Denemarken lijkt nu op te schuiven in de discussie of koranverbrandingen onder de vrijheid van meningsuiting vallen of niet. Die vrijheid is ook met een verbod nog steeds gewaarborgd, volgens de Deense regering. Het wetsvoorstel is een uitbreiding van het bestaande verbod op het verbranden van buitenlandse vlaggen met de volgende toevoeging: ‘het verbieden van de ongepaste behandeling van objecten die belangrijk zijn voor religieuze gemeenschappen’, aldus de Deense justitieminister Peter Hummelgaard.

‘Deze wet maakt de publieke verbranding van de koran of de bijbel strafbaar. Het gaat om handelingen die in het openbaar plaatsvinden of acties met de intentie om de ontheiliging van boeken aan te wakkeren onder een breder groep.’ De wet legt boetes en een gevangenisstraf van maximaal twee jaar op voor de delicten.

Volgens Hummelgaard dienen de koranverbranding geen ander doel doel dan ‘het verspreiden van verdeeldheid in een wereld dat eenheid nodig heeft’.

Dorp van slaafgemaakte Afrikanen op St. Eustatius vernietigd tijdens opgravingen

0

Bij graafwerkzaamheden op Sint Eustatius zijn waarschijnlijk de resten van een dorp van tot slaaf gemaakte Afrikanen vernietigd. Een constructiebedrijf kreeg hiervoor ten onrechte toestemming van het Sint Eustatius Center for Archaeological Research (SECAR).

SECAR heeft als taak om op te komen voor archeologisch erfgoed. Een derde van het voormalige dorp is door de werkzaamheden vernietigd.

Activist Kenneth Cuvalay, directeur van de St. Eustatius Afrikan Burial Ground Alliance die zich inzet voor Afrikaans-Caribisch erfgoed, eist in reactie op de blunder ontbinding van SECAR. Cuvalay stelt dat SECAR niet de belangen van Sint Eustatius dient, maar die van Nederland en de Verenigde Staten. Van de zeven bestuursleden komt er volgens hem maar een van het eiland. Twee bestuursleden zijn Nederlanders, vier zijn Amerikanen. Ook beschuldigt Cuvalay oud-directeuren ervan opgegraven artefacten stiekem te hebben gestolen en van het eiland gesmokkeld.

‘De reputatie van de organisatie is te zwaar aangetast en het bestuur staat elke noodzakelijke verandering in de weg’, vindt Cuvalay. ‘Het is een monster van het koloniale verleden, een symbool van uitbuiting en marginalisering van ons Afrikaanse culturele erfgoed. Er moet een nieuwe archeologische organisatie komen op Sint Eustatius, een nieuw bestuur met leden uit de Afrikaanse diasporagemeenschap zelf die in staat zijn de inwoners van Sint Eustatius intensief en voor de lange termijn te betrekken bij hun erfgoed.’

Sint Eustatius is een van de Bovenwindse Eilanden in het Caribische deel van Nederland en vormt sinds 2010 een bijzondere gemeente.

Moslimprotest in Den Haag tegen koranverbrandingen

0

‘Je kan elke dag schelden op de zon, de volgende dag komt hij gewoon weer op. Zo komen er ook duizenden korans terug, hoeveel ze er ook mogen verscheuren of verbranden’, leest de psycholoog Serdar Isik uit een briefje voor de Zweedse ambassade in Den Haag. Hij deed vrijdag mee aan het protest van Nederlandse moslims tegen koranverbrandingen.

Dat meldt de Turkse nieuwssite Sonhaber. Volgens Isik zijn koranverscheuringen onder begeleiding van en gefaciliteerd door de politie een ‘racistische daad’. Hij heeft ook kritiek op de burgemeester Jan van Zanen. ‘Het doet pijn dat racisten en fascisten de waarden van meer dan een miljoen moslims in Nederland mogen verscheuren’, aldus Isik. ‘Wij zullen nooit zwijgen over aanvallen op de koran en we zullen de vreedzame boodschap van het heilige boek altijd verkondigen’, zegt hij.

De bonte stoet aan moslims liep met korans in de hand vanaf het Malieveld langs de ambassades van Denemarken en Zweden. Onder koranrecitaties en slogans zoals ‘shame on you, shame on you’ eisen ze dat ‘de religieuze vrede’ in Nederland bewaakt wordt middels een wetsvoorstel dat koranontheilingen verbiedt. In Denemarken ligt er al zo’n wetsvoorstel van de regering.