20.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 3

Twee Israëlische soldaten in België verhoord voor oorlogsmisdaden

0

Twee Israëlische soldaten die verdacht worden van oorlogsmisdaden in Gaza, zijn in België kort verhoord tijdens hun bezoek aan het festival Tomorrowland. Mensenrechtengroepen hopen op een ‘precedentwerking’ tegen Israëlische straffeloosheid voor de misdaden in Gaza, zo meldt Middle East Eye.

De federale politie in België ging in op klachten van twee mensenrechtengroepen:
de Hind Rafab Foundation (HRF) en de Global Legal Action Network (GLAN).

‘Dit is de eerste keer dat een Europees land universele jurisdictie tegen Israëlische soldaten erkent en daar op een krachtdadige manier naar handelt – hen arresteert en naar een politiebureau brengt om hen te ondervragen’, aldus Dyab Abou Jahjah, directeur van HRF.

Jurist Dearbhla Minogue, verbonden aan GLAN, meent dat het belang van de arrestatie niet overschat kan worden. ‘Het is de grootste stap richting verantwoording sinds het begin van de genocide, omdat de politie in Europa eindelijk actie onderneemt door enkele verdachten te arresteren’, aldus Minogue, die denkt dat er nu een ‘domino-effect’ zal zijn in Europa en de rest van de wereld.

De mensenrechtengroepen hebben hun aangifte tegen de Israëlische soldaten verzameld via hun eigen sociale mediakanalen. ‘Een van hen postte video’s van het opblazen van persoonlijke bezittingen in Gaza en Libanon’, zegt Minogue tegen Middle East Eye. Een ander zou naast een Palestijn hebben geposeerd die als ‘menselijk schild’ werd gebruikt door het Israëlische leger.

Het is nog de vraag of de Israëliërs daadwerkelijk vervolgd zullen worden. Ze zijn na hun verhoor meteen vrijgelaten. Het Belgische OM meldt dat er een mogelijke vervolgingsgrond is op basis van de Geneefse Conventies tegen oorlogsmisdaden.

Hoe nu verder met het standbeeld van J.P. Coen? In Hoorn blijven ze verdeeld

Vijf jaar na eerdere protesten heeft de gemeente Hoorn nog steeds geen beslissing genomen over het omstreden beeld van Jan Pieterszoon Coen. Waar de één het ziet als onderdeel van de stadsgeschiedenis, herinnert het anderen aan koloniale onderdrukking en geweld. Hoe kijken voor- en tegenstanders hier nu tegenaan?

Jan Pieterszoon Coen staat bekend als dé voorman van de VOC, maar ook als genocidepleger. Waar hij ging, volgde naast nootmuskaat en foelie een bloederig spoor: in 1621 zorgde hij ervoor dat er van de 15.000 inwoners van de Banda-eilanden nog maar 1.000 overbleven. De overige 14.000 werden gedwongen te migreren, tot slaaf gemaakt of vermoord.

Dat klinkt niet bepaald als een heldendaad, maar toch is zijn naam op veel plekken in Nederland nog te vinden: van tunnels tot straatnamen. Zo ook in Hoorn, waar zijn standbeeld sinds 1893 midden op de Rode Steen staat. En dat is niet onomstreden. In de dagen voorafgaand aan de officiële onthulling op 30 mei 1893 verscheen al felle kritiek, onder andere in het arbeidersblad Recht voor Allen, dat sprak over ‘roof, moord en bloeddorst’ in Nederlands-Indië. In 2020 gingen verschillende organisaties, waaronder Stichting We Promise, de straat op om te protesteren tegen het standbeeld. De discussie laaide op en er werd gesproken over verwijderen of verplaatsen. Tevergeefs, want Hoorn bleek te verdeeld. Nu, vijf jaar later, zijn er opnieuw stadsgesprekken gepland, waaronder over het beeld. De vraag blijft: blijft het staan of verdwijnt het?

Verdeeldheid

De gemeenteraad hoopt met open stadsgesprekken ruimte te bieden aan inwoners en belanghebbenden om hun perspectieven te delen. Volgens Marisella de Cuba, medeoprichter van stichting We Promise, schiet dat tekort: ‘Ze beperken de gesprekken tot inwoners van Hoorn, Blokker en Zwaag, terwijl veel nazaten van slachtoffers van Coen daar niet wonen.’ Volgens De Cuba worden belangrijke stemmen zo uitgesloten. ‘Ze maken er een Hoornse aangelegenheid van, maar het staat voor veel meer dan dat.’

‘Ze maken er een Hoornse aangelegenheid van’

Enseline Lenahan, lid van de werkgroep Slavernijverleden Hoorn en nazaat van slachtoffers van Coen, stelt: ‘Als je de nazaten van Coen en de VOC buitensluit, leer je niet van elkaar. Het gaat over ons, maar niet mét ons, en zeker niet vóór ons.’ Volgens haar en De Cuba zullen de gesprekken zonder deze groepen geen echte vooruitgang brengen. ‘Het structureel uitsluiten van belanghebbenden voorkomt een weloverwogen besluit’, aldus De Cuba.

Hoorn, met links het standbeeld en rechts het Westfries Museum. Beeld: Yasmin van der Burch

Ook in de gemeenteraad klinkt kritiek, bijvoorbeeld van Fractie Tonnaer. Hoewel die partij het beeld wil behouden, twijfelt ze of de gesprekken iets zullen opleveren. ‘We voeren dit gesprek al jaren en komen er niet uit’, zegt fractievoorzitter Marieke Rijk. Ze is wel blij met stadsgesprekken over thema’s als armoede, inclusie en racisme. ‘Maar over het beeld opnieuw praten? Wij zien daar weinig heil in. Het is belangrijker om nu een keuze te maken.’

Verheerlijking van de VOC

Vrijwel iedereen in Hoorn is het erover eens dat er een besluit moet komen, maar over wát dat moet zijn lopen de meningen sterk uiteen. Voor sommigen hoort het standbeeld bij Hoorn, voor anderen blijft het een pijnlijk symbool. ‘Het staat er als verheerlijking van de VOC’, zegt Lenahan. Voor haar en andere nazaten is het een herinnering aan het geweld van een massamoordenaar. Dat geweld vond eeuwen geleden plaats, maar het leed werkt nog altijd door. ‘Als we niet het volledige verhaal vertellen, blijven we oorlog en genocide normaliseren’, aldus Lenahan.

‘We hebben ook geen standbeeld van Hitler’

Volgens De Cuba gebruikt de gemeente het argument dat het allemaal ‘zo lang geleden’ is als excuus. ‘Zouden we dat ook zeggen tegen Joodse mensen? Ik hoop dat die dag nooit komt.’ Ze stelt dat het gebrek aan educatie over Coen en de slavernijgeschiedenis mede oorzaak is van het blijvende standbeeld. ‘We hebben ook geen standbeeld van Hitler. Over de Tweede Wereldoorlog is educatie beschikbaar. Diezelfde aandacht moet er zijn voor Coen en het koloniale verleden.’

Westfries Museum

De nieuwe stadsgesprekken zijn het begin van een langdurig proces. ‘Er zijn mensen die zich bij wijze van spreken aan het beeld willen vastketenen’, zegt Rijk. Verschillende opties zijn overwogen: van het toevoegen van context tot volledige verwijdering. Voor We Promise is het duidelijk: verplaats het beeld naar het Westfries Museum. ‘Voor veel mensen betekent dat erkenning van hun pijn’, zegt Lenahan. Daar kan het beeld in historische context geplaatst worden, passend bij het museum, dat zich richt op de 17e eeuw en de rol van Hoorn binnen de VOC.

Fractie Tonnaer ziet die oplossing niet zitten. ‘We zijn voor bredere uitleg en educatie, maar verplaatsen vinden we zinloos’, aldus Rijk. ‘Dan is het beeld niet meer openbaar, en wordt het verhaal niet meer door iedereen gezien.’ Ze pleit ervoor het beeld te laten staan, maar met volledige context erbij. De vele verwijzingen naar Coen in Hoorn – zoals de JP Coenstraat en café JP Coen – zijn volgens haar geen verheerlijking, maar historische namen.

Hoornse inclusiviteit

Zolang het beeld op de Rode Steen blijft staan, stellen tegenstanders de vraag: hoe inclusief is Hoorn dan werkelijk? Voor Rijk zegt het beeld daar weinig over. ‘Hoorn is een diverse stad. Niemand zegt: ik voel me hier niet welkom vanwege dat beeld.’ Wel vindt ze het belangrijk om te blijven praten over hedendaagse uitsluiting, armoede en racisme. ‘Volgens mij bereik je pas echt iets als je de ander blijft opzoeken.’

‘De slavernijgeschiedenis van de VOC en Hoorn zijn onlosmakelijk verbonden met gouverneur-generaal Jan Pieterszoon Coen’

Toch ziet niet iedereen dat zo. De gemeente Hoorn heeft nog altijd geen excuses aangeboden voor haar rol in het slavernijverleden, ondanks een onderzoek uit 2023 waaruit bleek dat Hoorn en Coen een prominente rol speelden. ‘De slavernijgeschiedenis van de VOC en Hoorn zijn onlosmakelijk verbonden met gouverneur-generaal Jan Pieterszoon Coen’, aldus het onderzoeksrapport. Toch weigerde de gemeenteraad excuses aan te bieden. Voor veel nazaten is dat pijnlijk. ‘De gemeente eist verbinding, maar werkt er niet aan’, zegt De Cuba. ‘Zonder erkenning blijft ongelijkheid bestaan.’

Volgens Lenahan is erkenning essentieel om verder te kunnen. ‘Voor een rechtvaardig en antiracistisch Hoorn, waar iedereen zich gehoord voelt.’ Het gaat niet alleen om feiten, maar ook om het erkennen van menselijk leed en koloniale terreur. En erkenning zonder actie is volgens De Cuba leeg. ‘Concrete erkenning leidt tot concrete daden.’

Hoorn blijft dus verdeeld over het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen. Of de stadsgesprekken daar verandering in brengen, moet nog blijken.

Een nieuw Midden-Oosten dient zich aan

0

Onder onze ogen voltrekt zich een fundamentele verschuiving van de machtsbalans in onze buurregio. Het Midden-Oosten is in relatief korte tijd qua machtsverhoudingen dramatisch veranderd. Een nieuw Midden-Oosten dient zich aan. De regio die ooit bekendstond als een broeinest van ellende en problemen, lijkt rijp voor grote veranderingen. En dit betekent ook het een en ander voor ons in Europa. Concreet zijn de volgende trends zichtbaar in de regio.

Als eerste de verschuiving van de machtsbalans. Israël heeft zich in de afgelopen periode duidelijk laten gelden als de nieuwe hegemoon. Leek het na 7 oktober nog verzwakt te zijn, nu lijkt het sterker dan ooit. Met vrijwel al haar vijanden verzwakt of uit de weg geruimd, heeft het een vrij speelveld. Potentiële vredesdeals met Saoedi-Arabië, Syrië en Libanon liggen in het verschiet. Ondanks de dreiging van Europese sancties lijkt Israël op dit moment sterker te zijn dan ooit.

sympathie richt helaas weinig uit tegen machtspolitiek, zeker niet in het Midden-Oosten

Dit betekent ook dat het land haar genocide in Gaza gewoon voort kan zetten. Net als de expansiepolitiek van de nederzettingen en de steeds verdere onderdrukking van de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever. Een Palestijnse staat lijkt verder weg te zijn dan ooit. En het is de vraag of Europese druk hier veel aan zal gaan veranderen. Ook vanuit de rest van de regio lijken de Palestijnen amper nog op steun te hoeven rekenen. Desondanks zal door het Israëlische geweld in Gaza de straat in de islamitische wereld zich tegen Israël blijven keren, en de sympathie voor de Palestijnen wereldwijd lijkt sterker dan ooit tevoren. Maar sympathie richt helaas weinig uit tegen machtspolitiek, zeker niet in het Midden-Oosten.

De grootste vijand van Israël, Iran, lijkt voorlopig uitgespeeld te zijn. Militair bleek het gedurende de twaalfdaagse oorlog weinig voor te stellen. Haar bondgenoten Assad, Hezbollah, Hamas en de Houthi’s zijn vrijwel allemaal verdwenen of gemarginaliseerd. De ‘As van Verzet’ stelt weinig meer voor. En dat is maar goed ook. Want het waren juist Iran en haar bondgenoten die, in hun strijd tegen Israël en de VS, decennialang het Midden-Oosten destabiliseerden. Hun verzwakte positie biedt de regio daarom juist nieuwe kansen.

Want het is het model van de Arabische Golfstaten dat steeds meer lijkt te prevaleren boven dat van Iran. De bevolking van het Midden-Oosten verkiest economische ontwikkeling boven politiek en religieus extremisme. De Golfstaten laten zien wat het belang is van stabiliteit en focus op ontwikkeling. Hiermee bieden ze een alternatief model voor landen die soms decennialang verscheurd zijn door politieke instabiliteit, dictators en religieus fundamentalisme. Het ontwikkelingsmodel van de Golf vormt de basis voor het nieuwe Midden-Oosten dat we voor ons zien.

Turkije vervult daarin ook een voorbeeldrol. Door de ontwikkelingen in Syrië is de invloed van Turkije bovendien flink gegroeid in het afgelopen jaar. De hopelijk aanstaande permanente vrede tussen Turkije en de PKK is een voorbeeld van hoe verschillende staten en (extremistische) milities de wapens onderling neer kunnen leggen. Laten we hopen dat uit dit vredesproces nu wél een duurzame vrede volgt, evenals positieve ontwikkelingen in Turkije en Koerdistan. Hiermee kan Turkije een voorbeeld gaan vormen voor andere landen in de regio.

Want in de regio die ooit vanuit Europa alleen maar werd gezien als een bakermat van instabiliteit die alleen maar problemen als terrorisme en vluchtelingen voortbracht, vinden op dit moment een aantal positieve ontwikkelingen op de achtergrond plaats. Los van de alledaagse ellende in bijvoorbeeld Gaza, Syrië en andere plekken, voltrekken zich trends zoals vredesprocessen, economische ontwikkeling en stabilisering van geopolitieke verhoudingen, die toekomstige stabiliteit, vrede en ontwikkeling kunnen brengen. Juist datgene waar zo velen in dit deel van de wereld naar snakken. Een nieuw Midden-Oosten lijkt zich aan te dienen. De tijd zal uitwijzen of het dan ook daadwerkelijk een beter Midden-Oosten wordt.

Belgische koning noemt Gaza ‘schande voor mensheid’

0

Hij is feller over Gaza dan het Belgische kabinet tot dusver is geweest. De Belgische koning Filip noemde de situatie in Gaza gisteren ‘een schande voor de mensheid’, in zijn toespraak ter gelegenheid van de nationale feestdag van België.

De koning zei dat hij zich aansluit bij elke organisatie en elke persoon die de humanitaire ramp in Gaza ‘aan de kaak stelt’, en vindt dat de EU op dit moment te weinig betrokken is bij het vredesproces tussen Hamas en Israël.

Hoewel de toespraak van tevoren was goedgekeurd, is de Belgische regering veel minder uitgesproken over de kwestie. Deze regering bestaat uit vijf partijen, die van mening verschillen over Israël en de manier waarop het handelt in Gaza. Het Vlaamse Forum der Joodse Organisaties liet bovendien weten ‘diep ontgoocheld’ te zijn door de toespraak van de koning, zo meldt NRC.

Er is al enige tijd gerommel in de Belgische politiek als het gaat over het Israël-beleid. Vorige week besliste een rechtbank in Brussel dat de Vlaamse regering iedere vorm van wapenexport naar Israël moet tegenhouden. Dit gebeurde naar aanleiding van een container die vorige maand in de haven van Antwerpen werd tegengehouden. In deze container zaten kogellagers, die voor zowel civiele als militaire doeleinden kunnen worden ingezet. De Vlaamse regering, verantwoordelijk voor de doorvoer van goederen in deze haven, gaat in hoger beroep tegen deze uitspraak.

Advocaat Minke Gommer roemt de uitspraken van zowel de koning als de rechter. ‘België neemt hiermee zowel juridisch als symbolisch het voortouw in Europa’, schrijft ze op LinkedIn. Hoewel het waarschijnlijk weinig impact zal hebben op Israël, kan het een precedent scheppen in de EU, zegt ze in een interview met het Financieele Dagblad. ‘Dat is moedig, zeker nu de EU nog steeds afziet van maatregelen, ondanks haar eigen vaststelling dat er ‘aanwijzingen’ zijn dat Israël zijn mensenrechtenverplichtingen uit het EU-Israël-akkoord schendt.’ Gommer procedeert op dit moment tegen de Nederlandse staat over wapenexport naar Israël.

VK: extreemrechtse rellen bij hotel dat asielzoekers opvangt

0

Een demonstratie tegen migranten ontaardde zondagavond in geweld bij een hotel in de buurt van Londen waar asielzoekers verblijven. Relschoppers gooiden flessen en rookbommen naar de politie, zo meldt persbureau AFP.

Het is een rumoerig begin van de Britse zomervakantie, die een jaar geleden ook al werd gekenmerkt door gewelddadige anti-migratieprotesten. Nadat een 38-jarige asielzoeker was aangeklaagd voor de aanranding van een 14-jarig meisje, liepen de spanningen de afgelopen dagen op.

Dit weekend escaleerde de situatie. ‘Wat begon als een vreedzaam protest, escaleerde tot zinloos geweld, waarbij opnieuw een van onze agenten gewond raakte en een politievoertuig werd beschadigd’, aldus hoofdinspecteur Simon Anslow in een verklaring.

Demonstranten riepen leuzen als ‘Red onze kinderen’ en ‘Stuur ze naar huis’. Politiebusjes bewaakten de ingang van het hotel terwijl enkele honderden mensen zich buiten verzamelden.

Vorige zomer waren er ook anti-migratierellen in het Verenigd Koninkrijk. Drie meisjes werden toen door een tiener doodgestoken in de noordwestelijke stad Southport. Hoewel de verdachte in Groot-Brittannië geboren bleek te zijn, leidde het incident tot een golf van protesten tegen asielzoekers.

Griekenland voert asielstop in, in strijd met internationaal recht

0

Griekenland heeft in strijd met internationale regelgeving een asielstop afgekondigd. Nieuwkomers worden niet langer opgevangen in asielcentra, maar direct naar een detentiecentrum gebracht. Dat meldt het AD.

Op het Griekse eiland Kreta zijn gisteren tweehonderd vluchtelingen opgepakt, voornamelijk Soedanezen die vermoedelijk op de vlucht zijn voor het aanhoudende oorlogsgeweld in hun thuisland. Een van hen is later in het ziekenhuis overleden, meldt Trouw.

Dit jaar zijn al ruim 10.000 vluchtelingen uit Libië aangekomen op Kreta. Dat is een fractie van het aantal in 2015, toen ruim 800.000 vluchtelingen Griekenland bereikten, maar wel een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De Griekse regering wil hen het liefst zo snel mogelijk weer laten vertrekken. Asielaanvragen zijn, in strijd met internationale en Europese verdragen, opgeschort voor drie maanden. Nieuwkomers krijgen van de Griekse autoriteiten een dwingende keuze voorgelegd: detentie of terugkeer.

Mensenrechtenschendingen door de Griekse kustwacht, waaronder illegale pushbacks naar Turkije, worden al jarenlang door de vingers gezien.

Demirtas blijft in Turkse gevangenis, ondanks Koerdisch vredesproces

0

De Koerdische politicus Selahattin Demirtas blijft vastzitten, ondanks herhaalde vrijspraken door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM). Ook het recente Koerdische vredesproces lijkt daar voorlopig niets aan te veranderen. Dat meldt de nieuwssite Turkish Minute.

Demirtas zit inmiddels bijna tien jaar vast. Net als veel andere Koerdische politici, burgemeesters, mensenrechtenactivisten en journalisten wordt hij door de Turkse autoriteiten beschouwd als een verlengstuk van de verboden Koerdische arbeiderspartij PKK, die al ruim veertig jaar een gewapende strijd voert tegen de Turkse staat.

Wie hoopte dat de ontwapeningsdeal met de PKK, gesteund door zowel de islamistische AKP, de nationalistische MHP als de pro-Koerdische DEM-partij, zou leiden tot verandering voor de vele Koerdische gevangenen, komt bedrogen uit. President Erdogan doet grote beloften, maar maakt weinig waar.

Demirtas lijkt voor Erdogan een extra gevoelig punt, omdat de Turkse president hem meerdere malen expliciet ‘terrorist’ heeft genoemd.

Demirtas was tien jaar geleden een van de grootste uitdagers van de toenmalige premier Erdogan. De Koerdische politicus voerde in 2014 zelfs campagne met de opvallende slogan: Wij gaan jou geen president maken’. Volgens veel experts was die directe confrontatie een belangrijke reden waarom Erdogan korte tijd later het vredesproces met de PKK afbrak en de gewapende strijd liet hervatten.

Tien jaar later is Erdogan wél president geworden, met steun van de nationalistische partij MHP tijdens het referendum van 2017. Voor een derde termijn in 2028 heeft hij echter een tweederdemeerderheid in het parlement nodig. De vraag is of de pro-Koerdische partij, gezien het uitblijven van concrete veranderingen, bereid zal zijn die steun te verlenen.

Jona Lendering: ‘Libanon is geen willoze speelbal’

0

Libanon is een klein land, met slechts 10.452 vierkante kilometer — amper een derde van de oppervlakte van België. Voor zo’n klein land kent Libanon een rijke geschiedenis, helaas ook met veel conflictstof.

Toen historicus Jona Lendering (1964) voor het eerst de Libanese hoofdstad Beiroet bezocht, werd hij op slag verliefd. Hij is meerdere malen teruggekeerd naar deze stad waar — hij vindt het zelf ook een beetje cliché — Oost en West elkaar ontmoeten. In zijn nieuwste boek, Libanon. Een korte geschiedenis, vertelt hij over deze passie. Zijn verhaal begint bij de Feniciërs, om via de Perzen, Grieken, Romeinen, Arabieren, Kruisvaarders, Mammelukken, Ottomanen en Fransen bij de huidige tijd uit te komen. Het boek is een must voor iedereen met interesse in het Midden-Oosten, omdat Lendering de historische achtergrond uitlegt van mensen en gebeurtenissen die regelmatig in het nieuws zijn, maar die we nauwelijks kennen.

Libanon kent een lange geschiedenis: Feniciërs, Perzen, Grieken, Romeinen, Arabieren, Kruisvaarders, Turken, Fransen… Waren de mensen in Libanon altijd de speelbal van de grote spelers in de wereldgeschiedenis? Of ligt dit genuanceerder?

‘In mijn boek heb ik benadrukt dat het onvermijdelijk is dat een klein land te maken krijgt met processen die elders hun oorsprong hebben. Zeker als het land een open economie heeft. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de periode van de burgeroorlogen tussen 1975 en 1990, waarin de Palestijnen en Israël hun conflict uitvochten in Libanon, Libanese partijen werden meegezogen en buitenlandse mogendheden als Syrië intervenieerden.
Tegelijk werkt het Libanese landschap verdeeldheid in de hand, waardoor de samenleving oogt als een verzameling nu eens rivaliserende en dan weer samenwerkende confessionele groepen. Zo’n groep kan, net als een individuele Libanees, zijn keuzes maken en profiteren van een ontwikkeling elders. Machteloos en willoos is men niet.’

De Libanese samenleving is erg verdeeld. Je hebt soennieten en sjiieten, christenen en druzen. Moslims maken net iets meer dan de helft van de bevolking uit. Is het land hiermee uniek in de Arabische wereld?

‘Syrië is in religieus opzicht even pluriform’

‘Nee, bijvoorbeeld Syrië is in religieus opzicht even pluriform. Ik denk ook dat het belangrijk is te blijven benoemen dat die religieuze tegenstellingen weliswaar opvallend zijn, maar niet de enige maatschappelijke scheidslijn vormen. Ik zou met nadruk willen wijzen op de tegenstelling tussen schatrijk en straatarm. De problemen van de afgelopen pakweg vijftien jaar hebben daar vooral mee te maken, in plaats van met confessionele tegenstellingen.’

Christelijke en sji’itische, Libanese en Palestijnse symbolen bij elkaar in de soek in Sidon. Beeld: Jona Lendering

In hoeverre is Libanon een islamitisch land?

‘Landen zijn niet islamitisch of christelijk — er wonen in Libanon moslims en christenen, die weer onderverdeeld zijn in kleinere groepen. Geen van die groepen is er ooit in geslaagd het beleid van het land duurzaam naar zijn hand te zetten. De laatste jaren hadden sjiitische moslims opvallend veel invloed; vóór de burgeroorlogen waren dat de maronitische christenen.

‘Op individueel niveau respecteren de Libanezen elkaar’

‘Omdat geen van die groepen alle andere groepen kan domineren, is samenwerking noodzakelijk, en op individueel niveau respecteren de Libanezen elkaar. In de politiek ligt het lastiger. Het afgelopen decennium is gekenmerkt door verstarring.’

Hoe komt het dat de politiek zo is verstard?

‘Het is vooral de ‘revolt of the elites’. De netwerken van de financiële bovenlaag, maar ook de politieke, de wetenschappelijke en de culturele elites, zijn steeds verder geïnternationaliseerd. Dat is onvermijdelijk en op zich mooi, maar ze hebben steeds minder contact met de samenleving waaruit ze zijn voortgekomen. Dat pakt in elk land anders uit. Daar waar de staat zwak is, zoals in Libanon, kunnen de gevolgen ingrijpend zijn. Overheidscontracten en banen vormen momenteel min of meer de buit van een oligarchische klasse met toegang tot de internationale financiële wereld.’

Wie zijn de maronieten precies?

‘Ik denk dat je ze het beste kunt typeren als een soort rooms-katholieken met een eigen liturgie, eigen regels en eigen heiligen. Theologisch ligt het historisch bezien allemaal wat complexer, maar een interview als dit is niet de plek om de theologische minutiae uit te spitten.’

En wie zijn de druzen?

‘Ze zijn ontstaan als een afsplitsing van wat in de elfde eeuw in Egypte de belangrijkste sjiitische stroming was. De mensen zijn later naar het noorden gemigreerd en hun afstammelingen wonen nu verspreid over Libanon, Zuid-Syrië en Noord-Israël. Ze combineren sjiitische, mystieke en gnostische ideeën; in Libanon zijn ze een belangrijke politieke factor.’

Maar zijn de druzen wel moslims? Of hangen ze een eigen geloof aan, net als bijvoorbeeld de baha’i?

‘Ik kan alleen zeggen dat ze in Libanon officieel worden gerekend tot de moslimgemeenschap. Of dat theologisch ook zo is, is niet aan een historicus om te beoordelen.’

‘Ik denk dat we het woord ‘burgeroorlog’ zouden moeten schrappen’

Waarom werd Libanon in 1943 een onafhankelijk land en geen provincie van Syrië?

‘Het simpele antwoord: omdat het de Fransen na de Eerste Wereldoorlog goed uitkwam om de door hen beheerste Arabische gebieden te verdelen. Maar Libanezen zijn geen speelbal die willoos ondergaat wat van buitenaf wordt opgelegd. Een iets genuanceerder antwoord luidt dan ook dat er in Libanon maronieten waren die zichzelf niet zagen als Arabieren, en liever een eigen land wilden. Libanon is dus ontstaan door een samenspel van externe en interne krachten.’

Waarom brak in 1975 de Libanese burgeroorlog uit? En wat was er toen precies aan de hand?

‘Ik denk dat we het woord ‘burgeroorlog’ zouden moeten schrappen. Het waren drie soorten conflict: de Palestijnen en Israël gebruikten Libanon als krijgstoneel, Syrië en Israël schonden de grenzen van Libanon, en alleen wanneer de diverse Libanese partijen de wapens tegen elkaar opnamen, was er sprake van burgeroorlogen — meervoud.
De aanleiding was dat het Palestijns-Israëlische conflict zich na 1970 vanuit Jordanië naar Libanon verplaatste. Eén diepste oorzaak is niet echt te benoemen. De zwakte van de Libanese staat speelde een rol, maar was niet de enige factor. In elk geval is het conflict nooit een clash of civilizations geweest, zoals in West-Europa weleens is gezegd.

U bedoelt dat het geen strijd was tussen het christendom en de islam?
‘Exact.’

Jona Lendering in Libanon

Waarom viel Israël in 1982 het land binnen en steunde het Israëlische leger het bloedbad op de Palestijnse vluchtelingen in Sabra en Shatila?

‘Israël wilde afrekenen met de Palestijnse bevrijdingsbeweging PLO en wilde de Syriërs, die grote delen van Libanon hadden bezet, terugdrijven. Om de zo bereikte rust ook voor de toekomst te garanderen, wilden ze een stabiele regering aan de macht brengen, waarmee ze een vredesverdrag wilden sluiten. Vrede was met Egypte immers ook gelukt. De PLO werd inderdaad verdreven en de Syriërs trokken zich terug, maar het Israëlische plan mislukte doordat de Libanese president die het verdrag had moeten sluiten, werd vermoord.

‘De PLO kreeg in de verwarde eerste uren de schuld, naar we nu weten: ten onrechte. Maronitische soldaten, die behoorden tot de militie van de vermoorde president, gingen op zoek naar de vermeende moordenaars en wisten dat er PLO-strijders waren achtergebleven in de vluchtelingenkampen. Die zoekpartij eindigde in een bloedbad, waarbij Israëlische troepen inderdaad lichtspoormunitie hebben afgevuurd en de vluchtwegen hebben afgesneden van de Palestijnse bewoners.’

Zijn de verantwoordelijken hiervoor ooit gestraft?

‘In Israël is onderzoek ingesteld. Premier Menachem Begin heeft zich teruggetrokken uit de politiek; de verantwoordelijke Israëlische militair, Ariel Sharon, moest aftreden als minister van Defensie, maar is later wel premier geworden.

‘De PLO kreeg in de verwarde eerste uren de schuld, naar we nu weten: ten onrechte’

‘De man die de president vermoordde, Habib Shartouni, was een maroniet die samenwerking met Israël beschouwde als hoogverraad. Hij is gearresteerd en heeft acht jaar gevangen gezeten. In de laatste fase van de burgeroorlog is hij ontsnapt of bevrijd. Aan het einde van de burgeroorlog, toen de leiders van de milities politici moesten worden, hebben zij zichzelf gratie verleend, omdat de wederopbouw niet gebaat was bij langdurige rechtszaken. Daarom is de commandant van de maronitische militie die het bloedbad aanrichtte, Elie Hobeika, niet berecht en werd hij later minister. Toen hij in 2002 wilde getuigen in een rechtszaak tegen Ariel Sharon, is hij vermoord (door Israël of mogelijk door Syrië, red.).’

Waarom kon de sjiitische beweging Hezbollah zo groot worden?

‘Daarvoor zijn verschillende redenen te noemen. De eerste is dat ze Iraans geld kreeg. De tweede is dat ze na de laatste gevechtsronde van de burgeroorlogen de grens met Israël verdedigde en de wapens niet afstond. De derde is dat ze oprechte steun kreeg van delen van de bevolking, en niet alleen van sjiieten. Tot slot: binnen sjiitisch Libanon was lange tijd een geloofwaardig alternatief, de geestelijke leider Musa as-Sadr, maar die is onder nooit opgehelderde omstandigheden verdwenen.’

Kfarkila vóór de Israëlische inval in 2024. Het dorp is nog steeds bezet. Beeld: Jona Lendering

Wie was Musa as-Sadr eigenlijk? Waarom was hij een geloofwaardig alternatief voor Hezbollah? En hoe verdween hij?

‘Hij kwam uit een familie die sinds de achttiende eeuw allerlei sjiitische politieke leiders heeft voortgebracht; de Irakees Muqtada as-Sadr waarover je nu weleens leest, komt ook uit die familie. Musa as-Sadr zou je kunnen typeren als een opbouwwerker, die de achtergestelde sjiieten in het zuiden en oosten van Libanon zelfrespect gaf. Er kwam geld vrij voor scholen en ziekenhuizen; hij dacht ook oecumenisch. Enkele van zijn bekendste toespraken sprak hij uit in kerken. Kortom, een islamitische modernist.

‘Hij is bij een bezoek aan Libië verdwenen’

‘Aan het begin van de burgeroorlogen zette hij zich in voor verzoening, onder meer door hongerstakingen. Je vraagt je af wat er zou zijn gebeurd als hij een rol had kunnen blijven spelen. Maar hij is bij een bezoek aan Libië verdwenen. De familie As-Sadr heeft na de val van Khadaffi gevraagd om meer informatie, maar voor zover ik weet heeft dat niets opgeleverd.’

De situatie in Libanon is onzeker. Hezbollah heeft flinke klappen gehad, buurman Assad is verslagen en in zijn plaats zit de islamistische HTS nu in het zadel in Syrië. Ook voert Israël geregeld aanvallen uit op het land, officieel tegen Hezbollah. Hoe ziet u de toekomst van Libanon in? Is er hoop? Of ziet u alleen maar nieuwe ellende opdoemen?

‘Ik ben historicus en probeer het verleden te begrijpen en te verklaren. Maar analyses van de politieke actualiteit liggen buiten mijn competentie. Het is beter dat ik me daar als historicus niet aan waag.’

Gevluchte kunstenaar Maher Hasan: ‘Soms voel ik me een klein kind’

De Kanttekening spreekt elke maand met nieuwkomers in Nederland. Deze keer: kunstenaar Maher Hasan (61), die in 2014 uit Syrië vluchtte.

Als kunstenaar in Syrië, geboren in Aleppo, bestond zijn leven uit het maken van schilderijen, beeldhouwwerken en het geven van schilderles. Wanneer de burgeroorlog in Syrië hem dwingt om te vluchten naar Nederland, laat hij alles achter: zijn gebombardeerde huis, vernietigde schilderijen en atelier. Hier in Nederland begint hij opnieuw met niets anders dan zijn herinneringen en zijn drang om te maken.

‘Kunst zit in mijn bloed. Het komt voor mij automatisch’, vertelt Maher met een glinstering in zijn ogen. ‘Voordat ik naar school ging, tekende ik altijd al. Dan zocht ik naar boeken en papiertjes die mensen niet gebruikten en greep ik naar een pen of potlood. Ik tekende overal op.’

Beeld: Lianda van Rossum

Zijn drang om te creëren wordt meteen zichtbaar zodra de deur van zijn woning in Rotterdam opengaat. De muren van zijn huis zijn beschilderd met levendige kleuren en expressieve vormen. In zijn opvallend opgeruimde en gestructureerde appartement heeft Maher een kamer ingericht als atelier, waar twee schildersezels, werkmateriaal en rekken met kleding de ruimte vullen. Maher studeerde aan de kunstacademie in Aleppo. Naast dat hij kunst maakt, heeft hij ook een passie voor lesgeven.

Burgeroorlog

Door de burgeroorlog in Syrië besluit Maher in 2014 te vluchten naar Nederland. Zijn huis in Syrië werd gebombardeerd. Daarbij verloor hij niet alleen zijn werk, schilderijen en beelden die hij bewaarde voor toekomstige exposities, maar ook de foto’s uit zijn jeugd en het dierbaarste wat hij had: zijn moeder. Mahers ogen verraden dat hij er niet graag over praat.

‘In Syrië zijn mensen heel close met elkaar’


‘Soms voel ik me hier in Nederland net een klein kind dat iets duidelijk wil maken, maar dat nog niet weet hoe hij moet praten’, vertelt Maher met een glimlach. Hoewel hij Nederlands spreekt, maakt de taal het hem soms nog steeds lastig. ‘De taal, de systemen en ook sociaal is het soms moeilijk. In Syrië zijn mensen heel close met elkaar. Dat ben ik gewend. Hier in Nederland is het heel anders. Hier is men heel vriendelijk en netjes, maar wel afstandelijk.’

Grauwe kleuren

Voor Maher vormt zijn kunst een belangrijk middel om zijn gevoel te uiten. De impact van zijn vlucht is daarom ook duidelijk zichtbaar in de werken die hij maakt. Het eerste schilderij dat hij in Nederland maakt, na drie maanden in een azc te hebben gezeten, bestaat uit grauwe en donkere kleuren. ‘Ik kon geen schilderij met lichte kleuren maken. De eerste maanden kon ik zelfs helemaal niet schilderen’, vertelt Maher.

In een kleine kelder waar Maher al zijn schilderijen heeft staan, haalt hij achter een rij met schilderdoeken een belangrijk werk vandaan. Het is een schilderij met de titel ‘Redding van het kind’, dat hij in 2015 schilderde, een jaar nadat hij naar Nederland kwam.

‘Tijdens bombardementen heb ik veel mensen met kinderen zien lopen’

‘Je kunt aan de persoon op het schilderij niet zien of het een man of vrouw is. Daarmee heb ik duidelijk proberen te maken dat mijn schilderij over de mens gaat. Man of vrouw, dat is niet belangrijk. Tijdens de oorlog en bombardementen heb ik veel mensen met kinderen zien lopen. Al hun bezittingen lieten ze achter of waren vernietigd, ze hadden soms alleen nog maar hun kinderen in hun armen. De rode kleuren verwijzen naar bloed.’

Mensen die zomaar verdwijnen

Een ander schilderij van Maher lijkt op het eerste gezicht een gewone familiefoto, iets wat je in veel Syrische huizen ziet, waar grote gezinnen de norm zijn. Niet alle vakjes zijn ingevuld. Sommige gezichten ontbreken.

‘Het onzichtbare’ (2017). Beeld: Maher Hasan

‘Toen ik dit schilderij had gemaakt, vroegen mensen soms: ‘Wie zijn die mensen?’ vertelt Maher. ‘Ik zei dan: ‘Ik weet het niet. Misschien zijn ze dood of verdwenen.”

In oorlogstijd verdwijnen mensen soms zomaar. Door bombardementen, arrestaties of mensenhandel. ‘Mensen kunnen zomaar van de straat worden gehaald’, zegt Maher. De lege vakken op het schilderij vertellen dat verhaal. Ze staan symbool voor geliefden die weg zijn, en van wie niemand weet waar ze gebleven zijn.

Stilte en rust door kunst

In Nederland verkoopt Maher niet zoveel kunst als in Syrië. Alleen af en toe wat beschilderde borden. ‘Ik leef van een uitkering. Ik kan niet werken, omdat ik ziek ben. Ik heb hartproblemen.’ Soms overweegt Maher te stoppen. ‘Ik denk dan: ik maak voor niets mijn kleren vies. Maar ik kan niet stoppen, ik moét blijven schilderen. Vaak maken kunstenaars alleen kunst om te verkopen en veel geld te verdienen, maar ik maak vooral kunst over wat ik voel en wat ik heb meegemaakt in Syrië. Schilderen zorgt voor stilte en rust in mijn hoofd. Dat is voor mij een belangrijke reden om ermee door te gaan.’

Statushouders in de haven van Rotterdam

Voor vluchtelingen lijkt de situatie in Nederland steeds moeilijker te worden, vertelt Maher. In Rotterdam, de plek waar hij woont, hebben zo’n 2000 statushouders een plek gekregen op een grote boot in de haven van Rotterdam. Veel vluchtelingen op de boot verkeren in onzekerheid. Ze weten niet precies wat hen te wachten staat, en daarnaast is er op de boot niet veel te doen. Samen met stichting Mano is hij bezig om zijn expertise en ervaring in de kunstwereld over te brengen aan anderen die moesten vluchten.

‘Het idee is om een schildercursus op te zetten voor vluchtelingen op de boot. Het is belangrijk dat er activiteiten zijn, zeker voor degenen die al een creatief talent of passie hebben. Het zit in hun bloed. Kunst maken is als eten, het is niet goed als je daarmee stopt. Ik hoop dat die cursus hen rustig zal maken en voor wat afleiding kan zorgen.’

Burgemeester Dijksma grijpt in bij pro-Palestijns protest in gemeenteraad

0

De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma (PvdA) koos woensdagavond voor een opvallende aanpak toen een pro-Palestijnse groep de raadsvergadering verstoorde. In plaats van de politie in te schakelen, verliet ze zelf de zaal zodat de demonstranten met haar mee zouden gaan. ‘Het was intimiderend’,  zei ze tegen het AD.

De onrust ontstond tijdens de stemming over een motie om Israëlische producten te boycotten. Toen bleek dat de zogenoemde burgermotie werd weggestemd, ontstond er commotie op de publieke tribune. De vergadering moest worden onderbroken en de groep werd verzocht de zaal te verlaten.

Dijksma besloot niet de politie in te schakelen. ‘Ik weet namelijk dat dat er niet zo zachtzinnig aan toe gaat’, zei ze tegen RTV Utrecht. In plaats daarvan trad ze zelf op, een opvallende keuze, gezien de spanningen in de zaal.

Toen ze wilde terugkeren naar de raadszaal, probeerden demonstranten haar de doorgang te belemmeren. ‘Er vielen ook klappen, en ik stond daar eigenlijk tussen’, aldus Dijksma. Zelf werd ze niet geraakt.

Beveiligers brachten haar uiteindelijk met een auto via een andere ingang terug naar de raadszaal. Na een onderbreking van ongeveer een half uur werd de vergadering hervat.

Israëlisch geweld in Gaza

Pro-Palestijnse demonstranten roepen Nederland op alle banden met Israël tijdelijk te verbreken. Ze pleiten voor het stopzetten van militaire samenwerking en handelsrelaties, zolang het geweld in Gaza voortduurt en de mensenrechtensituatie niet verbetert.

In Gaza blijft het aantal dodelijke slachtoffers snel oplopen. Het Israëlische geweld, dat door vele organisaties (VNHuman Rights WatchAmnesty International) en kritische denkers als ‘genocide’ wordt bestempeld, kost dagelijks tientallen levens.

Intussen spreken de Verenigde Staten en Israël over ambitieuze plannen voor een toeristische ‘Gazaanse Rivièra’, maar dan zonder de Palestijnen zelf.