18.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 34

Regering-Netanyahu bijna gevallen door dienstplicht

0

De extreemrechtse regering van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft vanmorgen een poging van de oppositie om het parlement te ontbinden overleefd. Het voorstel om nieuwe verkiezingen uit te schrijven werd verworpen: 61 van de 120 parlementsleden stemden tegen, 53 voor.

De oppositie wilde de regering ten val brengen met steun van ultraorthodoxe partijen, die boos zijn over een wetsvoorstel over dienstplicht. Die partijen steunen normaal de regering, maar dreigden nu tegen te stemmen. Uiteindelijk stemden de meesten toch tegen de motie, waardoor de regering bleef zitten, meldt nieuwsdienst AFP.

Oppositieleider Yair Lapid zei dat de regering begint in te storten. Volgens hem kozen de ultraorthodoxen voor het behouden van hun vrijstelling van dienstplicht, in plaats van het steunen van vervroegde verkiezingen.

De regering van Netanyahu is een van de meest rechtse in de geschiedenis van Israël. Ze bestaat uit zijn Likud-partij, extreemrechtse partijen en twee ultraorthodoxe partijen: Shas en United Torah Judaism (UTJ).

De dienstplicht is verplicht in Israël, maar ultraorthodoxe mannen die religieus studeren zijn vrijgesteld. Dat systeem ligt al jaren onder vuur. Tijdens de oorlog in Gaza is de druk toegenomen om meer soldaten op te roepen, ook onder ultraorthodoxe mannen.

Voorafgaand aan de stemming probeerde Netanyahu’s coalitie meer tijd te winnen door de agenda van het parlement te vullen met andere wetsvoorstellen.

Minister van Financiën Bezalel Smotrich zei dat verkiezingen tijdens een oorlog een ‘existentieel gevaar’ vormen voor Israël. Volgens hem is het nodig dat ook ultraorthodoxen in dienst gaan.

Als de ultraorthodoxe partijen de coalitie verlaten, verliest Netanyahu zijn meerderheid in het parlement.

Minister van Weel wil Syriërs terugsturen maar kritiek op kabinetslijn groeit

0

Demissionair minister David van Weel (VVD) wil het Nederlandse toelatingsbeleid voor Syrische asielzoekers per direct aanscherpen.

Van Weel neemt zijn besluit op basis van een recent intern rapport van Buitenlandse Zaken over de situatie in Syrië, ook wel een ambtsbericht genoemd. De regering-Schoof heeft onlangs besloten om dit soort rapporten voortaan niet langer openbaar te publiceren.

Volgens de minister is de veiligheidssituatie in Syrië zodanig verbeterd dat een groot deel van de 17.000 lopende en toekomstige asielaanvragen kan worden heroverwogen. ‘Door de val van het regime van Assad kan het voorheen algemene uitgangspunt van beleid dat Syriërs een reëel risico op ernstige schade lopen bij terugkeer worden verlaten’, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Maar het besluit stuit op scherpe kritiek van mensenrechtenorganisaties. VluchtelingenWerk Nederland noemt het ‘voorbarig’. Volgens de ngo blijkt uit hetzelfde ambtsbericht dat de veiligheidssituatie in het land volatiel en instabiel is en dat het beeld per gebied en per week kan verschillen. Ook de Nederlandse tak van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR stelt dat niet voldaan is aan de voorwaarden om de vluchtelingenstatus van Syrische asielzoekers te beëindigen. De organisatie roept op tot naleving van het internationaal recht, waaronder het non-refoulementbeginsel: het verbod op terugzenden van mensen naar onveilige gebieden.

Het Syrische Comité, dat zich inzet voor democratisering in Syrië, is het deels eens met Van Weel. ‘Het klopt dat het minder gevaarlijk is, maar dat betekent niet dat het overal in Syrië veilig is natuurlijk’, zegt bestuurslid Zaher Toma. ‘Zeker als je een andere mening hebt dan het regime, dat een jihadistische achtergrond heeft.’

Er blijven enkele uitzonderingscategorieën bestaan, waaronder lhbtiq+-personen, mensen die de islam vaarwel hebben gezegd en alawieten. Toch waarschuwt VluchtelingenWerk dat de IND de tijd moet kunnen nemen tot een zorgvuldige beoordeling kan worden overgegaan, om zo gedwongen terugkeer naar onveilige situaties te voorkomen.

Voor terugkeerders stelt Van Weel een financiële ondersteuning in het vooruitzicht: tot 800 euro voor de eerste dagen en maximaal 2000 euro in natura, zoals een opleiding of ondersteuning bij het starten van een bedrijf.

Het aangescherpte Nederlandse asielbeleid voor Syriërs geldt zowel voor nieuwe aanvragen als voor dossiers die nog in behandeling zijn — in totaal gaat het om zo’n 17.000 zaken. Voor Syrische vluchtelingen die al een verblijfsstatus hebben (de zogeheten statushouders), blijft de situatie voorlopig ongewijzigd.

In 2026 zal het kabinet het beleid opnieuw evalueren.

Linkse christenen organiseren klimaatfestival

0

Op zaterdag 14 juni vindt in het centrum van Leiden het festival Klimaat van Hoop plaats. Het evenement wil jonge mensen samenbrengen rond thema’s als klimaatverandering, geloof en maatschappelijke betrokkenheid. Het programma bestaat uit een mix van lezingen, workshops, muziek, film en bezinningsmomenten.

De dag begint met een klimaatviering onder leiding van theoloog en klimaatactivist Rozemarijn van ’t Einde. Daarna treedt schrijver en spreker Mounir Samuel op met een interactieve voordracht. In de loop van de dag kunnen bezoekers kiezen uit verschillende workshops, bijvoorbeeld over ecofeminisme, klimaatwetenschap en rouwverwerking rond de ecologische crisis. Kunst, spiritualiteit en activisme worden daarbij met elkaar verbonden.

Onder de sprekers en workshopleiders bevinden zich onder meer klimaatwetenschapper Adriaan Duiveman, beeldend kunstenaar Tina de Groot, en ecofeministisch spreker Nikki Apeldoorn. Theatergroep Gouden Haas biedt een sessie over ‘eco-emoties’, en Christian Climate Action verzorgt een training over geweldloze actie.

Het festival sluit af met een ritueel begeleid door de Chileens-Nederlandse activist Chautuileo Tranamil en een filmvertoning in de avond. Ook zijn er muzikale optredens, waaronder van singer-songwriter Husky en de queer-punkband Trui. Er wordt een veganistische lunch aangeboden.

Klimaat van Hoop is een initiatief van een samenwerkingsverband van protestantse en katholieke kerken in Leiden. Hoewel het festival religieus geïnspireerd is, is het toegankelijk voor iedereen die belangstelling heeft voor klimaat en zingeving.

De linkse theoloog en activist Remco van Mulligen is drijvende kracht achter het festival. Hij is een bekende figuur in christelijk Nederland, vanwege zijn steun aan Extinction Rebellion en zijn acties voor de Palestijnse zaak. Dat levert hem een schare fans op, maar onder conservatieve, orthodox-protestantse en evangelische christenen ook veel tegenstanders. Van Mulligen en de pro-Palestijnse organisatie Kairos-Sabeel waren dit jaar niet welkom bij het christelijke festival Opwekking. De fundamentalistische lobbygroep Christenen voor Israël was wel welkom en organiseerde ook een seminar.

‘De weg’ is een rauwe roman over de Rifoorlog door Spaanse ogen

Met De weg verschijnt voor het eerst een Nederlandse vertaling van Arturo Barea’s aangrijpende roman over de Rifoorlog. Een rauwe, autobiografische stem van onderop, die niet alleen Spanjes koloniale trauma in Marokko blootlegt, maar ook de opkomst van Franco ontrafelt.

In mei dit jaar verscheen De weg (La ruta) van de Spaanse schrijver Arturo Barea  voor het eerst in het Nederlands. Deze roman is het tweede deel van zijn trilogie De smeltkroes (La forja de un rebelde, 1941–1946), een indrukwekkende autobiografische vertelling over het leven van een gewone man in een verscheurd Spanje. De vertaling is van de hand van Maria Buursma. Emeritus hoogleraar Romaanse talen en culturen Hub Hermans (Rijksuniversiteit Groningen) schreef de nabeschouwing. ‘Barea beschrijft de geschiedenis van onderop, zonder opsmuk, zonder heroïek – en juist daardoor is het zo aangrijpend.’

Selfmade

Arturo Barea (1897–1957) was een selfmade man. Hij groeide op in armoede, zonder vader, in een Spaans arbeidersgezin. Alleen dankzij een bemiddelde oom kon hij naar een katholieke school. ‘Dat gaf hem enige vorming’, vertelt Hermans, ‘maar zijn maatschappelijke kansen bleven beperkt.’ Het lukte Barea niet om carrière te maken of door te breken in literaire kringen. Hij nam dienst in het leger, vooral om financiële redenen, en werd sergeant. ‘Maar hij had al jong het gevoel dat schrijven zijn roeping was. Alleen: voor iemand van zijn klasse leek dat niet weggelegd.’

‘Barea doorzag dat Spanje daar niets te zoeken had’

In het Madrid van het interbellum bloeide het culturele leven, met literaire bijeenkomsten in cafés – tertulias. Barea stond daar aan de rand van. Hij hoorde niet bij de elite van goed opgeleide schrijvers zoals de generatie van 1910 rond Ortega y Gasset, of zelfs niet van zijn eigen generatie. ‘Hij moest het helemaal zelf doen. En misschien is dat maar goed ook. Zijn stem is uniek.’

Spaanse leger in Noord-Marokko

In De weg beschrijft Barea zijn ervaringen tijdens de Rifoorlog in Noord-Marokko, in de jaren twintig van de twintigste eeuw. ‘Het is een uitzonderlijk realistische roman’, aldus Hermans. ‘Eigenlijk meer een autobiografie dan een roman. Hij fantaseert nauwelijks. Hij reconstrueert. En hij spaart niemand, ook zichzelf niet.’

De titel van Barea’s roman slaat op de weg die het Spaanse leger bouwt in Noord-Marokko en waar de schrijver als sergeant bij betrokken was. ‘Maar de weg kent geen duidelijk begin of eindpunt en wordt uiteindelijk ook nooit voltooid, een metafoor voor het heilloze koloniale avontuur.’

Na De weg volgde De slag (La llama, letterlijk de vlam), over zijn belevenissen tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939). Barea stond aan de kant van de Republiek, maar hij was ook daar kritisch op de misstanden. ‘Hij rekende af met de gevestigde orde, maar ook met revolutionairen die zich misdroegen.’

De Republiek verloor deze oorlog tegen generaal Franco. Na zijn vlucht naar Engeland begon Barea zijn memoires op te schrijven. Die werden in het Engels gepubliceerd en waren meteen een succes, vertelt Hermans. In 1951 verscheen zijn boek in het Spaans in Mexico. In Spanje zelf werd het boek niet uitgegeven, maar wel onder de toonbank verkocht. ‘Barea werd in zijn vaderland een cultschrijver voor een kleine groep lezers.’

Strijd tegen Mohammed Abdelkrim El Khattabi

Een groot deel van De weg speelt zich af in Noord-Marokko, waar Spanje  in 1906 een protectoraat had gevestigd. De strijd tegen rebellenleider Mohammed Abdelkrim El Khattabi werd een wrede koloniale oorlog. Hermans: ‘Barea doorzag dat Spanje daar niets te zoeken had. Hij schreef scherp over de corruptie en het hoerenbezoek van de officieren, de ellende van de soldaten en het zinloze excessieve geweld tegen de lokale bevolking. Maar tegelijkertijd werkte hij zelf wel mee aan dat systeem.’

Was Barea een oriëntalist, iemand die op exotiserende wijze over ‘de ander’ schreef? Hermans twijfelt. ‘Hij was geen oriëntalist in de klassieke zin van het woord, zoals de Franse schilders Jean-Léon Gérôme  en Eugène Delacroix met hun fascinatie voor de harem, of de Franse schrijver Gustave Flaubert in zijn sensuele roman Salammbô over het oude Carthago. Maar Barea was wel beïnvloed door het ‘afrikanisme’, een Spaanse variant daarvan, waarbij het minder om de aantrekkingskracht het verre, sensuele  of exotische ging dan om het zich toe eigenen van een cultuur die de afrikanisten als de hunne zagen. Dat was die van Al Andalus in het Zuiden van Spanje, waar tijdens de Middeleeuwen een bloeiende multiculturele samenleving was ontstaan. Het wrange daarbij is dat de Spanjaarden in 1492 de grondleggers van die cultuur, namelijk de Joden en de moslims, uit Spanje hadden verdreven, en dat zij zich ook in de twintigste eeuw nog superieur achtten aan hun afstammelingen in Marokko. Dat is niet exotisch, maar gewoon kolonialistisch.’

‘Franco was een koelbloedige officier, die geen angst kende’

Barea’s verhaal is ook belangrijk om te begrijpen hoe de dictator Franco kon opkomen. ‘De Rif-oorlog was cruciaal’, legt Hermans uit. “Franco werd daar een held. Hij was een koelbloedige officier, die geen angst kende en zich niet liet corrumperen door drank of vrouwen. Na de grote Spaanse nederlaag bij Annual was het – volgens de Spaanse kranten –aan Franco te danken dat Melilla niet werd veroverd door de Riffijnse rebellen. En Franco’s overwinning bij Al Hoceima in 1925 maakte hem legendarisch.’

Na zijn succes in Marokko groeide Franco’s rol binnen het leger. Hij speelde een centrale rol bij het bloedig neerslaan van een mijnwerkersstaking in 1934. ‘Franco was geen drinkebroer zoals andere generaals. Hij was streng, vroom en effectief. Dat gaf hem een bijna mythologisch aura.’

De vergeten stem van het volk

Wat maakt De weg volgens Hermans zo bijzonder? ‘Het is een roman over gewone mensen, geschreven door iemand die zelf deel uitmaakte van die wereld. Je krijgt een zeldzaam perspectief te zien: dat van de onderklasse, van de gewone soldaat, van de man zonder netwerk. Dat maakt het boek onmisbaar.’

Hermans hoopt dat ook Barea’s eerste boek, De smederij (La forja), in het Nederlands zal verschijnen. ‘En er is ook een roman als Imán van Ramón Sender, literair misschien nóg sterker. Maar Barea’s stem is rauwer, eerlijker. Minder literair, maar daardoor juist indringend. Een schrijver die zijn weg moest vinden te midden van oorlog, onrecht en sociale barrières – en dat met zoveel integriteit opschreef.’


 

De Rif-oorlog (1921–1926)

De Rif-oorlog was een koloniale oorlog tussen Spanje (en later Frankrijk) en  vrijheidsstrijders in het Rifgebergte in Noord-Marokko, geleid door Mohammed Abdelkrim El Khattabi. Na het Algeciras-verdrag (1906) kreeg Spanje een protectoraat in Noord-Marokko toegewezen, maar moest dit zelf nog helemaal veroveren. Voor de Spaanse elite was dit een buitenkans, om de schande van 1898 goed te maken. Spanje verloor toen Cuba, Puerto Rico en de Filipijnen aan de Verenigde Staten.

‘De rebellenleider werd een icoon voor latere antikoloniale bewegingen’

Het koloniale avontuur leek in 1921 in een ramp te eindigen voor Spanje. Het Spaanse leger leed een verpletterende nederlaag bij Annual, waarbij zo’n 10.000 soldaten omkwamen. Melilla, de strategische havenstad, werd bedreigd, maar bleef behouden. De jonge generaal Francisco Franco speelde een sleutelrol in de Spaanse tegenaanval en groeide uit tot held van de oorlog.

Al Hoceima

In 1925 voerden Frankrijk en Spanje een gezamenlijke landing uit bij Al Hoceima. Het Rifverzet werd in 1926 gebroken. De Rifoorlog was voor Spanje een pijnlijk en gewelddadig koloniaal avontuur waarbij grote wreedheden tegen de lokale bevolking werden begaan, vergelijkbaar met de Nederlandse koloniale oorlog tegen Indonesië (1945-1949) en de Franse oorlog in Algerije (1954-1962). In Catalonië en het Baskenland, waar eigen cultuur en autonomie onder druk stonden, bestond veel sympathie voor het verzet van Abdelkrim. De rebellenleider werd een icoon voor latere antikoloniale bewegingen wereldwijd.

Grenscontroles door burgers: ‘Geen bezorgde mensen, maar een extreemrechtse groep’

0

Burgers die uit eigen beweging auto’s staande houden aan de Duitse grens op zoek naar asielzoekers worden door demissionair minister Van Weel onvoldoende tot de orde geroepen, vinden critici. Ook de media zijn niet duidelijk genoeg: het gaat hier niet om ‘mensen bij de grens’, maar om een extreemrechtse groep.

Afgelopen dagen kwam een groep van ongeveer vijftig burgers bijeen aan de Nederlands-Duitse grens nabij Ter Apel, waar het aanmeldcentrum voor asielzoekers is gevestigd. Gekleed in reflecterende jassen manen ze met lichtgevende stokken automobilisten tot stilstand, om te zien of zich asielzoekers bevinden in het voertuig.

De actie is opgezet door activist Jan Huzen uit Nieuw-Weerdinge, een bekende bij de politie vanwege opruiing, smaad en gevaarlijk rijgedrag, schrijft RTV Noord. De aanleiding was een video waarop te zien is dat de Duitse politie een persoon over de grens met Nederland brengt. Volgens Huzen is de persoon een asielzoeker en steken meerdere asielzoekers illegaal de grens over. Hij en zijn compagnons vinden dat de Nederlandse autoriteiten te weinig doen om dit tegen te gaan.

Terwijl Geert Wilders het initiatief toejuicht en zegt de volgende keer mee te willen doen, is er forse kritiek op de laconieke reactie op het initiatief, dat door veel mensen wordt beschreven als ‘doodeng’. Marre de Vetten, raadslid van de gemeente Wageningen, noemt het een heksenjacht en vindt het onbegrijpelijk dat de politie en de politiek niet ingrijpen.

Demissionair minister David van Weel van Justitie en Veiligheid schrijft op X dat hij de frustratie begrijpelijk vindt, maar dat men het recht niet in eigen handen mag nemen. ‘Laat politie en marechaussee hun werk doen. Houd je aan de wet’, schrijft hij.

Een veel te slappe en gevaarlijke reactie, vinden critici. ‘We krijgen weer razzia’s, mede mogelijk gemaakt door een minister die ‘de frustratie begrijpt’, politie die ‘dit toestaat, want ze zien niets strafbaars’, en door de media die de afgelopen jaren de zondebokpolitiek en retoriek klakkeloos overneemt en verspreidt,’ schrijft Tutku Yüksel, raadslid voor dezelfde gemeente namens GroenLinks.

Er is ook kritiek op de media, die te neutraal zouden berichten over de gebeurtenissen. De NOS heeft het over ‘mensen’ bij de grens. ‘Je kunt je afvragen wat verontrustender is: journalisten die extreemrechtse milities niet durven of niet kunnen herkennen en benoemen’, schrijft migratiedeskundige Leo Lucassen op LinkedIn. Een paar dagen eerder plaatste hij een grafiek op zijn pagina waaruit blijkt dat het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt, al anderhalf jaar lang daalt.

Critici zien VVD zonder PVV toch verder opschuiven naar rechts

0

De VVD zal in een volgend kabinet niet meer samenwerken met de PVV. Dit maakte partijleider Dilan Yesilgöz gisteren bekend. Critici waarschuwen dat de VVD verder naar rechts zal gaan om de plek van de PVV in te nemen.

Ze had goed overlegd met andere VVD’ers voordat ze definitief de deur dichtgooide voor de partij van Geert Wilders. Dit deed Yesilgöz vervolgens op maandag, in een interview met De Telegraaf. Niemand binnen de partij wilde Wilders nog een kans geven. De PVV-leider zou onbetrouwbaar zijn en zijn eigen belang boven het landsbelang stellen. Hij zou nooit een verantwoordelijke bestuurder worden, aldus de politica.

Hiermee keert de partij terug naar het cordon sanitaire rondom de PVV, dat eerder door Mark Rutte werd uitgesproken nadat het kabinet-Rutte I door toedoen van de PVV viel. Omdat ook andere grote partijen samenwerking met de PVV uitsluiten, is de kans klein dat de partij terugkeert in het kabinet. Volgens Wilders zet de VVD daarmee de deur open voor GroenLinks-PvdA.

Niemand sluit een samenwerking tussen de VVD en GroenLinks-PvdA uit. Dat deed Yesilgöz niet, en dat deed ook Frans Timmermans niet op de ingelaste verkiezingsbijeenkomst maandagmiddag in Eindhoven, aldus NU.nl. Maar zijn partij zal ook niet opschuiven naar rechts, zei hij. Door de linkse standpunten van de partij te blijven benadrukken, hoopt hij rechtse partijen naar het midden te halen.

Critici waarschuwen juist dat de VVD nog meer naar rechts zal opschuiven om de ruimte die de PVV achterlaat te benutten. ‘Dilan Yesilgöz wil blijkbaar met de VVD de koers van de PVV voortzetten. Hiermee schuift ook de VVD verder op naar de rechts-extreme en populistische politiek’, zegt Albert W.C.A. Cornelissen op LinkedIn. Hij baseert dit op de uitspraak van Yesilgöz dat er geen verschil van inzicht was met de PVV over de koers. ‘Deze koers was rechts-populistisch’, aldus de emeritus hoogleraar.

Volkskrant-columnist Sander Schimmelpenninck waarschuwde bovendien voor het feit dat het Witte Huis impliciet heeft toegegeven Geert Wilders te steunen, omdat hij de soevereiniteit en nationale identiteit beschermt. De mondiale extreemrechtse beweging is geen geheim genootschap, schrijft hij, want dat is ook niet nodig. Yesilgöz mag dan de samenwerking met de PVV uitsluiten, maar is intussen onderdeel geworden van deze beweging. ‘Haar stompzinnige jij-bakken en de triomfantelijke verbetenheid waarmee ze op links kankert, lijken erop te duiden dat ze na twee jaar PVV-corvee niet langer de rancuneuze rechtspopulist speelt, maar is geworden’, aldus Schimmelpenninck in de Volkskrant.

Recensie – De Bible Belt wil dat anderen ook zo leven

In zijn boek De Bible Belt dringt Jonah Falke diep in de wereld van de streng protestantse gemeenschappen, die wonen in een strook tussen Overijssel en Zeeland. Op sommige momenten had hij meer kunnen doorvragen.

Als een gewaagde antropologische expeditie naar de binnenste binnenlanden van Brazilië. Zo bezag de buitenkerkelijk opgegroeide journalist Jonah Falke (1991) zijn plan om zijn volgende boek aan de binnenste binnenlanden van Nederland te wijden, aan de zwaar-protestantse Bible Belt, daartoe geïnspireerd door een ontmoeting met een collega van het Reformatorisch Dagblad tijdens een cruise in oktober 2022 over de Atlantische Oceaan ter gelegenheid van 150 jaar Holland-Amerikalijn.

En zoals het bij zo’n expeditie betaamt, drong Falke inderdaad pas gaandeweg steeds dieper in dat Bijbelse binnenland van Nederland door. Hoe rechtzinniger, hoe ontoegankelijker: slechts stap voor stap wist hij binnen te komen bij een steeds orthodoxer kerkgenootschap. Tot hij dan uiteindelijk met de Oud-Gereformeerde Gemeente van dominee Anthonie Kort in Krimpen aan de IJssel het verst van de moderne wereld verwijderde punt had bereikt: de uiterste rechtervleugel van de SGP, de partij die tot op vandaag op Bijbelse gronden officieel nog steeds een patriarchale maatschappij en een politieke theocratie bepleit.

Ook streng-orthodoxe protestanten zijn net mensen

Die expeditie blijkt alleszins mee te vallen, Falke wordt dankzij een paar introducties uiteindelijk gastvrij ontvangen, uiteindelijk zelfs door Kort, die het langst de boot uit de boze buitenwereld af wenst te houden. Over het algemeen blijkt het volgens Falke best mee te vallen. Ook streng-orthodoxe protestanten zijn net mensen. Dat moet hij althans – toch een beetje tot zijn lichte verbazing – steeds opnieuw constateren, waarbij hij in de toenemende welwillendheid van zíjn kant wel eens teveel aan kritische geest verliest.

Vooral waar het de inconsequenties in deze kring betreft, het uiteenlopen van de stellige leer en het soms soepeler leven. Met dat eerste wordt in de praktijk uit opportunisme toch wel wat erg vaak de hand gelicht. En juist degenen die moreel hoog van de toren blazen, en op grond van hun heilig geschrift pretenderen een absolute goddelijke waarheid te verkondigen, hadden door Falke daaraan zelf strenger gemeten mogen worden dan degenen die de samenleving níet (vooral gendergerelateerde) gedragsregels willen opleggen.

In dat opzicht laat Falke na om iets essentieels op te merken, als hij onder verwijzing naar de Grondwet opkomt voor het recht van de orthodox-gereformeerde minderheid om zichzelf te zijn en naar eigen opvattingen te leven. Het probleem is niet dat deze minderheid iets afwijkends gelooft, maar dat zij op basis van dit geloof ook aan niet-gelovigen de eigen normen wil opdringen. Geenszins huldigt zij de opvatting van de Pruisische koning Frederik de Grote (1740-1786), dat ook ieder ander maar op zijn manier zalig worden moet.

De SGP wil vanouds dat de overheid het ‘paapse’ bijgeloof van de katholieken bestrijdt, en zou – in de geest van Wilders – ook openbare moskeeën het liefst verbieden. De partij beroept zich op het grondwettelijk recht te leven zoals zij wil, maar wil andere minderheden voorschrijven óók zo te leven – en daarmee dat zelfbeschikkingsrecht aan seksuele minderheden ontzeggen. Daarin zit de essentiële asymmetrie: waar zij anderen voortdurend de wet willen voorschrijven, wil niemand dat bij hen doen. Niemand die hen verbiedt om de hele zondag in de kerk door te brengen, waar zijzelf wel het zondagse gebruik van het zwembad aan anderen willen verbieden. De SGP vindt autorijden die dag uit den boze, maar er is niemand die ze dwingt om zondag in de auto te stappen en zo tegen de eigen religieuze overtuiging in te gaan. Alleen willen zij dat ook anderen beletten.

Het zelf-consequent-zijn staat dan ook niet los van die onsympathieke regels als zodanig; voor de geloofwaardigheid naar buiten toe is het essentieel dat men zich er tenminste zelf aanhoudt. Zoals een socialist er niet zomaar op los kan graaien, zo moet een religieuze fundamentalist zich natuurlijk niet zelf aan werelds gedrag te buiten gaan. Practice what you preach!

In dat opzicht stelt Falke zich toch te weinig kritisch op. Hij vergoelijkt alles te makkelijk als iets dat nu eenmaal menselijk is. Dat zal wel, maar is in het licht van de orthodoxe moraalridderij onbevredigend. Zijn boek is zo te veel een smakelijke beschrijving, te weinig een gedegen beschouwing. Hij stipt, in het verlengde van alle bezoekjes die hij aflegt en de boetepreken die hij bijwoont, veel interessants aan, maar vraagt eigenlijk zelden door.

Nergens zijn de auto’s groter dan in Barneveld

Doorvragen: bijvoorbeeld over die inconsistenties. Alle parlementariërs van de SGP hebben inmiddels een vrouw die werkt. Alleen wordt dat ten overstaan van de achterban weggemoffeld (en in het openbaar als beginsel aan het éénverdienershuishouden vastgehouden), omdat anders het meest conservatieve deel daarvan stennis gaat schoppen. Tijdens de kerkdienst mogen de modelgezinnen vooraan zitten en zijn vrijgezellen plus weduwen naar de achterste bankjes verbannen, om de schijn op te houden. Hetzelfde opportunistische geschipper zien we bij het bepalen van een standpunt over Europa. Het leven heet onaantastbaar te zijn – daarom is de SGP fel tegen abortus en euthanasie – maar de doodstraf kan dan wel? Wars van uiterlijk werelds vertoon – maar nergens zijn de auto’s groter dan in Barneveld.

Een fractiesecretaresse van de SGP leest regelmatig seculiere kranten

Nog relevanter dan welke morele opvattingen men huldigt en hoe men die thuis binnen de vier eigen muren handhaaft, is hoe men zich tot de buitenwereld verhoudt en hoe men zich daar staande houdt. En hoe men zijn eigen gedrag dáár dan voor zichzelf legitimeert. Het thema wordt herhaaldelijk aangeraakt, maar niet uitgewerkt. Een fractiesecretaresse van de SGP leest regelmatig seculiere kranten – daar had ik graag meer over gehoord. Een domineeszoon had aan de universiteit door omgang met atheïstische medestudenten volledig zijn geloof verloren – ook over dat proces en de ouderlijke verwerking daarvan had ik graag meer gelezen.

Biologiestudenten

Want ook Bible-Belt-kinderen studeren in de grote stad, en komen daar bij bepaalde vakken – geschiedenis, biologie, geologie – onvermijdelijk in aanraking met wetenschappelijke opvattingen die haaks staan op de volgens hen onomstotelijke Waarheid van Het Woord. Jaren terug stond er in het Amsterdamse universiteitsblad Folia een interview met een paar van zulke biologiestudenten, die heilig in het Bijbelse Scheppingsverhaal geloofden. Hoe gingen ze dan om met bepaalde tentamenvragen? Gewoon toch maar de evolutieleer oplepelen, was het antwoord, want ze wilden wel dat papiertje. Tja, in echt Bijbelse tijden redeneerden geloofsmartelaren anders.

Hoe gaat men om met afvalligen en twijfelaars in eigen kring? Met seksuele minderheden die niet aan de strikte hetero-norm kunnen voldoen en door conversietherapie psychisch de vernieling worden ingedraaid? Geldt het zelfbeschikkingsrecht waarop de Bible Belt zich tegenover de buitenwereld beroept ook voor hen? Bij zijn eerste kerkdienst valt Falkes oog op een puber in een leren jack die met gekruiste armen apart van de rest zit. Het was interessant geweest als Falke ook hem benaderd had, en naar zijn verhouding tot de rest van de kerkelijke gemeenschap en haar opvattingen had gevraagd, omdat hij al over de rand ervan lijkt te vallen.

 

Kortom, Falke geeft wel inzicht in het denken in de Bible Belt, maar veel minder in de dilemma’s waartoe dat denken middenin een verder seculiere wereld leidt. Hoe gaan predikanten daarmee om? Juist voor de meest principiële moralisten onder hen is dat vraagstuk essentieel. Hoe te leven in een maatschappij die niet alleen jouw fundamentele waarden niet deelt, maar zeker niet – zoals je zelf het liefste zou willen – van plan is zich door jou jouw waarden op te laten dringen.

Laat ze toch, zo is de boodschap van Falke

Het meeste wat ter sprake komt, speelt zich uitsluitend in eigen kring af. Daarvan heeft de buitenwacht verder niet veel last. Laat ze toch, zo is de boodschap van Falke. Vaak kun je daarin meegaan, waar het op de kansel puur theoretische theologische exercities betreft, bij gebrek aan slachtoffers zonder veel relevantie voor de rest van de wereld.

Dominee Kort heeft er zelf op los geleefd

Maar soms wordt dit geloof in zijn consequenties ronduit giftig. Zo kwam dominee Kort in coronatijd in het nieuws door een (bovendien met racisme gelardeerde) hetze tegen homo’s, die de schuld van de epidemie kregen. Wat blijkt: als twintiger had Kort er zélf wild op los geleefd, onmatig drank- en drugsgebruik inclusief. Zijn levensloop doet zo aan die van menig reborn Christian in Amerika denken. Kort is namelijk niet de enige bekeerling die eerst zelf geen maat weet te houden, en vervolgens in het andere uiterste doorschiet, daarmee anderen tot slachtoffer makend. Hij is in feite een psychiatrisch geval, die zijn onverwerkte persoonlijke problematiek en de leegheid van een vorig bestaan op de rest van de mensheid projecteert en in godsdienstig verklede kanselhaat omzet.

Ook raakt Falkes verkenningstocht aan de onvoorwaardelijke steun van orthodoxe protestanten voor Israël – en ook daar wordt het onsmakelijk. De auteur stipt evenwel de bloedige consequenties daarvan amper aan. Op de lerarenopleiding De Driestar in Gouda hoort Falke een student stralend een referaat over de Eindtijd houden, met als eerste slide de Israëlische vlag. Falke: ‘Op het scherm verschijnen beelden van de aanval van Hamas op Israël, op 7 oktober 2023. Hij somt de doden, gewonden en gegijzelden op als een beurskoers en zegt met klare stem: ‘Nou, we gaan het hebben over Israël en de eindtijd. Hartstikke mooi’.’

Even later wordt de pogrom van Hamas ook nog aan de bekering van Paulus gelinkt

Hier slaat vroomheid om in godsdienstwaanzin. Over de Palestijnen die onvoorstelbaar moeten lijden om aan de eindtijd-hoop van een student in het veilige Nederland te voldoen, waarbij ook de Israëli’s overigens puur als instrument dienen, geen woord. Even later wordt de pogrom van Hamas ook nog aan de bekering van Paulus gelinkt, als opmaat tot een verhoopte massabekering van de joden vlak voor de wedderkomst van de Messias. En geen van die brave gereformeerde meisjes of jongens, geen docent ook die tegen deze afstotelijke redeneringen bezwaar aantekent.

Het doet mij denken aan een interview ooit met wijlen SGP-leider Bas van der Vlies. Daarin kwam ook de Shoah ter sprake, en het kwam er feitelijk op neer dat voor hem het belangrijkst aan de Tweede Wereldoorlog was geweest dat hijzelf zijn geloof had hervonden en zo zijn zielenheil had veilig gesteld.

De Bible Belt, Jonah Falke, Thomas Rap, 320 blz., € 23,99.

Ging XR te ver met het protest op het Mediapark?

0

De ‘bezetting’ van het Mediapark in Hilversum door Extinction Rebellion (XR) op zaterdag 31 mei riep bij links en rechts veel emotie op. Doet dit protest de activisten uiteindelijk niet meer kwaad dan goed?

De actie werd door de initiatiefnemers zelf omschreven als een vreedzame demonstratie, maar het door hen gebezigde woord ‘bezetting’ lag zwaar op de maag van veel journalisten en commentatoren. Criticasters associeerden dit met geweld, vijandigheid en zelfs met antidemocratische of fascistische tendensen. XR werd door sommige critici zelfs op één lijn gesteld met wappies, gele hesjes en boze boeren. Ook dat leidde weer tot emotionele reacties. Mensen die kritiek hadden op de methodes van XR zouden klimaatontkenners en genocideontkenners zijn.

Jaap Tielbeke is klimaatjournalist bij de Groene Amsterdammer en iemand die in principe niet afkerig staat tegenover klimaatactivisme. Hij verbaast zich dan ook over de felle kritiek van journalisten op XR. ‘Sommigen spraken zelfs van fascisme. Dat gaat mij veel te ver.’

Niettemin heeft hij ook kritiek op de XR-actie van 31 mei. ‘Kijk, je mag van mij best demonstreren tegen de journalistiek, want persvrijheid betekent niet dat de media boven kritiek verheven zijn. Tegelijkertijd vind ik het problematisch dat XR de pers gelijkstelt aan vervuilende bedrijven en de NOS beschuldigt van propaganda. Dat is kwalijke retoriek. In De Groene sprak ik over ‘ongefundeerde verdachtmakingen’.  Evenmin kun je eisen dat de NOS een klimaatjournaal moet beginnen. Want over de redactionele inhoud gaat de NOS zelf.’

‘Persvrijheid betekent niet dat de media boven kritiek verheven zijn’

Tielbeke begrijpt de frustratie – klimaatnieuws krijgt volgens hem te weinig structurele aandacht – maar vreest dat XR zich met rabiate retoriek in de voet schiet. ‘Door de media te framen als vijand voed je het algemene wantrouwen jegens journalistiek. Dat is een strategie die we eerder zagen bij populistische bewegingen en complotdenkers.’

Wetenschappelijk

Wel is er een belangrijk verschil tussen XR en de coronasceptici of complotdenkers: de inhoud. ‘XR baseert zich in de regel op wetenschappelijke consensus en probeert het klimaatvraagstuk te agenderen’, aldus de journalist. ‘De boerenprotesten en de acties van antivaxxers daarentegen leunen daarentegen vaak op desinformatie en onderbuikgevoelens.’

‘XR is niet vrij van alarmisme’, erkent Tielbeke, ‘maar in de kern blijft hun boodschap feitelijk onderbouwd.’ Hen gelijkstellen met ‘wappies’ is daarom ook onterecht, vindt hij, zelfs als er soms tactische overeenkomsten zijn.

Behalve voor het klimaat demonstreerden de XR-activisten ook voor Palestina. De NOS zou te pro-Israëlisch zijn in de berichtgeving. ‘Op zich is het begrijpelijk dat activisten deze verschillende kwesties met elkaar verbinden’, legt Tielbeke uit. ‘In linkse, activistische kringen leeft het idee dat alle vormen van onderdrukking met elkaar samenhangen en dat bondgenootschappen nodig zijn om machtige systemen te kunnen bevechten.’ Wel wijst Tielbeke op het risico dat hierdoor de scherpe klimaatkritiek verwatert. ‘Als alles met alles te maken heeft, wordt uiteindelijk niets meer goed besproken. Je verliest hierdoor je scherpte.’

‘In linkse, activistische kringen leeft het idee dat alle vormen van onderdrukking met elkaar samenhangen’

Bang voor polarisatie is Tielbeke echter niet. ‘Actiegroepen willen juist polarisatie. Ze willen schuren, irriteren, forceren. Het is een klassieke activistische strategie: maak zoveel mogelijk herrie, trek alle aandacht naar je toe, en dwing een reactie af.’

XR heeft een brede, gedecentraliseerde structuur, vertelt Tielbeke. Activisten willen niet afgerekend worden op uitspraken van een andere afdeling. Als een woordvoerder van een XR-afdeling 7 oktober (de aanval op Hamas op Israël van oktober 2023, red.) ‘een daad van verzet’ noemt mag je activisten van een andere XR-afdeling daar niet op afrekenen, is het idee. Dat heeft iets ingewikkelds, zegt Tielbeke. ‘Criticasters zullen zeggen dat XR van twee walletjes probeert te eten: radicale uitspraken doen, waarvoor de beweging vervolgens geen verantwoording voor hoeft af te leggen. XR worstelt hier ook intern mee, weet ik.’

Op één hoop gegooid

Burgerjournaliste Elianne van Turennout deed voor Joop verslag van de demonstratie van 31 mei op het Mediapark. Ook zij sympathiseert met XR. Ze merkt op dat er in de reguliere berichtgeving over XR veel framing zit.  ‘Klimaatactivisten worden soms gemakzuchtig op één hoop gegooid met extremisten, terwijl de realiteit veel genuanceerder is.’

Tegelijkertijd ziet zij ook dat XR geen duidelijk antwoord heeft op de vraag hoe het door hen gewenste ‘klimaatjournaal’ eruit zou moeten zien. Ze sprak tijdens de actie met activisten die weliswaar het nieuws kritisch volgen, maar geen concrete voorstellen hebben voor hoe klimaatjournalistiek verbeterd kan worden.

Van Turennout heeft hier wel ideeën over. De NOS besteedt nu zo’n 70 procent van de zendtijd aan binnenlands nieuws en slechts 30 procent aan het buitenland, zegt ze. ‘Dat betekent keuzes maken. Niet elk koraalrif dat sterft, komt in het journaal, net zomin als elke overstroming of droogte. Maar die keuzes kunnen wel tegen het licht gehouden worden. Daarin is kritiek legitiem en zelfs wenselijk. Journalistiek draait ook om context. Maar die wordt nauwelijks gegeven.’

De inhoudelijke kritiek van XR op de NOS is volgens haar terecht. ‘Kwaliteitsjournalistiek over klimaat is vaak versnipperd, onderbedeeld en afhankelijk van incidentele aandacht.’ Tegelijkertijd erkent ze ook de tactische risico’s van sommige acties, zoals die bij het Mediapark. ‘Je valt de media aan, terwijl juist diezelfde media het publieke beeld bepalen. Je maakt het moeilijker voor journalisten om sympathie voor de goede zaak te voelen, of je serieus te nemen. Dat kan ertoe leiden dat de boodschap verloren gaat, hoe terecht die inhoudelijk ook is. Tegelijkertijd zijn XR-activisten meerdere keren met de pers in gesprek geweest, maar er kwam geen verbetering. Dus ik snap nogmaals de actie bij het Mediapark wel.’

Arjen Lubach

In plaats van alleen te ageren tegen de bestaande media, zouden klimaatactivisten volgens Van Turennout moeten nadenken over hoe ze een constructief alternatief kunnen bieden. ‘Waarom niet een soort ‘klimaatdeepdive’ maken, net zoals Arjen Lubach dat doet met actuele thema’s? Of met een vaste rubriek komen, waarin klimaatontwikkelingen helder en toegankelijk worden uitgelegd?’

Op Lubach heeft ze trouwens wel felle kritiek, vanwege het kritische item van dit satirische programma over Extinction Rebellion. Arjen Lubach gebruikte daarvoor beelden van PowNews, terwijl de rechtse omroep de linkse XR-activisten natuurlijk heeft geframed als wereldvreemde extremisten.

Haar uiteindelijke oordeel over XR is mild. ‘Deze activisten zijn geen extremisten maar mensen die zich zorgen maken over de wereld. We zijn in deze tijd activisme een beetje verleerd. Demonstreren wordt al snel gezien als radicaal, zeker als het niet netjes binnen de lijntjes blijft. Maar het verleden leert dat juist de schurende acties verandering teweegbrachten. Denk aan de Dolle Mina’s, die voor vrouwenrechten streden. Of denk aan de grote antikernwapendemonstraties van de jaren tachtig. Die protesten waren niet altijd even fatsoenlijk of geliefd, maar ze trokken wél aandacht en leidden soms tot tastbare politieke resultaten.’

‘Deze activisten zijn geen extremisten maar mensen die zich zorgen maken over de wereld’

Wat dan wel de juiste methode is, weet de burgerjournaliste niet. ‘Fatsoen werkt niet altijd, maar confrontatie evenmin. Misschien moeten we opnieuw nadenken over wat effectieve actie is in deze tijd. We leven niet meer in de jaren zestig en zeventig, maar ook niet in een tijd waarin alleen likes en hashtags het verschil maken. Hoe trek je aandacht zonder je geloofwaardigheid te verliezen? Hoe blijf je scherp zonder cynisch te worden?’

Dat zijn de vragen waar zowel activisten als journalisten mee worstelen, besluit ze. ‘Misschien ligt de sleutel in meer reflectie aan beide kanten. Journalisten mogen zichzelf kritischer bevragen op hun keuzes en blinde vlekken. Activisten mogen nadenken over hun toon, hun tactiek en hun allianties. Wat hen verbindt, is misschien wel het besef dat de huidige wereld niet houdbaar is. De kunst is om dat besef te vertalen in beweging – niet in verwijt.’

Tirannen zijn momenteel weer erg in de mode

Het verkiezingsprogramma van Donald Trump is eigenlijk heel simpel. Schrap alle holle MAGA-gebral, en het bestaat in feite uit één letter: I – ‘Ik’. Alles draait bij Trump om hemzelf, en zijn hele streven behelst slechts één ding: MTG – Make Trump Great. Dat again kunnen we weglaten, want Trump is nooit great geweest – en zal het ook nooit worden.

Wel is Trump big – maar dat is iets anders. Great betekent niet gewoon groot, maar geweldig en bijzonder goed. Het gaat niet om een meetbaar formaat, als bij een groot huis; het woord heeft een morele lading, het is niet groot, maar groots. Als menig ander (aankomend) dictator haalt Trump beide door elkaar: met protserig hoge Trump Towers als beloning voor profijtelijke deals – denk aan Damascus – in het verschiet, verwacht hij ook als een groot heerser de annalen in te gaan.

Standbeelden staan vermoedelijk ook op het wensenlijstje. Iets als zijn eigen beeltenis gigantisch in rots uitgehakt in Mount Rushmore naast die van Washington, Jefferson, Lincoln en Teddy Roosevelt bijvoorbeeld. Een president uit de 18de, twee uit de 19de en eentje uit de 20ste eeuw – dus volgens Trumpiaanse logica is het nu vast tijd voor eentje uit de 21ste: hemzelf. Het bewuste megabeeldhouwwerk bevindt zich in South Dakota, een staat waar hij twee derde van de stemmen binnenhaalde, dus daaraan zal het niet liggen.

En omdat op 4 oktober 1927 met de constructie was begonnen, valt het honderdjarig jubileum ook binnen zijn termijn. Na 250 jaar Verenigde Staten, een jaar eerder, is dat weer een gouden kans om zichzelf op de voorgrond te dringen. Autocraten grijpen ronde jaartallen gretig aan: denk aan Erdogan met 100 jaar Turkse Republiek. Erdogan als de tweede Atatürk – ook al was de laatste uitgesproken seculier, en is hij nadrukkelijk religieus.

Ook Trump ziet zichzelf als een soort nieuwe Founding Father – en in zekere zin klopt dat ook. Althans als hem lukt, wat hem voor ogen staat: de Verenigde Staten herscheppen in een monsterlijke autocratie, waar de Grondwet niet telt en de Trumptator uit naam van zijn electorale meerderheid – hoe klein ook – mag doen wat hij wil.

Trump ziet zichzelf als een soort nieuwe Founding Father

Bij de eigenwaan die menig tiran kenmerkt, past niet alleen veel blinkend marmer – nergens was Trump zo in zijn element als laatst bij zijn collega-autocraten op het Arabisch schiereiland – maar ook een poging de geschiedenis te herschrijven. Vandaar zijn bewuste aanval op de universiteiten, die zich vooral op de geesteswetenschappen richt, omdat juist zij het menselijk geheugen beheren.

Niet alleen het slavernijverleden en al het andere dat een smet op Amerika’s grootheid werpt, maar zelfs zwarte Amerikanen als zodanig moeten in musea en op overheidssites uitgewist worden. Make America Great Again betekent binnen Trumps onverholen racistische denken vooral: Make America White Again. Vandaar dat hij zo enthousiast omarmd wordt door Europese mederacisten als Thierry Baudet.

Thierry en Trump delen bovendien samen een ander idool: Poetin. En als iemand volledig tracht de geschiedenis te herschrijven, dan wel de Russische tiran die nu precies een kwart eeuw aan de macht is.

Dat herschrijven van de geschiedenis vindt niet alleen plaats in de vorm van hertekening van de kaart van Europa met onvoorstelbaar bloedig geweld. Al lang vóór Trump had Poetin zijn gelijksoortige doel bepaald: Make Russia Great Again. Waar Trump dat wil doen door gebieden te annexeren die nooit tot de Verenigde Staten hebben behoord, wil Poetin gebieden terug die ooit tot de Sovjet-Unie hebben behoord – en daarnaast weer een invloedsfeer tot aan de Oder. Zijn belangrijkste historische raadgevers heten dan ook Peter en Katharina de Grote.

En Stalin uiteraard: elke vorm van tirannie die vroeger aan de glorieuze expansie van Rusland heeft bijgedragen, is daarmee legitiem. Zodoende vindt, vele decennia na de destalinisatie onder Chroesjtsjov, nu een soort restalinisatie plaats. Stalin wordt weer in het zonnetje gezet: het vliegveld van Wolgograd heet sinds kort naar Stalingrad.

Recent is tevens, tot ontzetting van Stalins slachtoffers, in de Moskouse metro een (ook nog eens foeilelijke) beeldengroep herplaatst die Stalin als ‘vader van het volk’ vereert. De miljoenen doden die deze tiran pur sang in eigen land op zijn geweten heeft, tellen niet meer – en wie er wat van zegt, wacht vervolging. Iets waarvan de niet minder tiranniek aangelegde Trump voor zíjn critici ook droomt.

Overgrote deel Nederlanders is negatief over Israël en Netanyahu

0

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking heeft inmiddels een negatieve mening over Israël en de Israëlische premier Netanyahu. Met een percentage van 78 procent staat Nederland zelfs bovenaan het lijstje van Europese landen. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Pew Research.

Het onderzoeksbureau peilde de mening van mensen in 24 landen, waaronder tien Europese landen. In Nederland had 78 procent van de bevolking een ongunstige mening over Israël. Slechts 4 procent stond volledig achter Israël. Daarmee zijn Nederlanders procentueel vaker negatief over het land dan Spanjaarden (75 procent), Duitsers (64 procent) en Britten (61 procent).

Wereldwijd staat Turkije (93 procent) bovenaan het lijstje van landen waar inwoners geen goed woord over hebben voor Israël, gevolgd door Indonesië (80 procent) en Japan (79 procent). In de VS zijn de meningen meer verdeeld; hier heeft 53 procent een negatieve connotatie bij Israël. Ook in Kenia en Nigeria is sprake van verdeeldheid.

Er is duidelijk een verschuiving zichtbaar in de publieke opinie wereldwijd. In 20 van de 24 onderzochte landen heeft ongeveer de helft of meer van de volwassenen een negatieve mening over Israël, schrijft het onderzoeksbureau. Het bureau vroeg voor het laatst in 2013 naar de meningen, die toen nog significant anders waren. Vooral in de VS is een verschuiving zichtbaar, stelt Pew Research.