13.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 356

‘Omstreden prediker die Bin Laden prees geeft lezingen bij WK in Qatar’

0

De controversiële Indiase prediker Zakir Naik is in Qatar om religieuze lezingen te geven tijdens het WK voetbal. Dat melden Indiase media. Hij wordt in India gezocht op beschuldiging van het witwassen van geld en het aanzetten tot terrorisme.

In 2016 werd zijn Islamic Research Foundation International (IFRI) verboden in India, omdat hdie zou aanzetten tot vijandigheid en haat tussen religieuze groepen. Zijn toespraken zijn verboden in India, Bangladesh, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

Ook de Britse overheid weerde IFRI, omdat deze organisatie miljoenen in het Peace TV-netwerk pompte. Peace TV verdedigde de executie van ex-moslims, noemde Joden ‘een vervloekt ras’, nodigde een Jamaicaanse salafistische prediker uit die ook complottheorieën verspreidt over 9/11 en promootte homofobie.

Naik werd ook verbannen door de Britse overheid. Dit gebeurde deels omdat hij in 1998 Osama bin Laden had geprezen en had gezegd dat ‘alle moslims terroristen zouden moeten zijn’. Hij woont nu in Maleisië, waar hij echter geen toespraken mag houden in het belang van de ‘nationale veiligheid’.

‘Schaamteloos’: Oranjefan in container vergelijkt zichzelf met vluchtelingen

0

Oranjefans in Qatar zijn ondergebracht in een containerkamp. Een van hen vergelijkt zichzelf in de Telegraaf van dit weekend gekscherend met vluchtelingen. Schaamteloos, vinden veel twitteraars.

Ook classicus Miko Flohr (Universiteit Leiden) is verontwaardigd. ‘Mijn god’, schrijft hij. ‘Lekker feestje vieren over de ruggen van duizenden dode zuid-Aziaten die hier slavenarbeid hebben verricht en dan klagen dat je je net een… ik weet het niet hoor.’

‘Deze man heeft het goed voor elkaar als vluchteling. In Nederland wordt je tent afgepakt, zelfs als je dientengevolge buiten in de regen slaapt’, reageert een andere Twitteraar.

Weer een andere Twitteraar beaamt: ‘Ik heb nog nooit een foto van een juichende vluchteling zonder (in beslag genomen) tentje bij ter Apel of in de modder van Moria gezien.’

Uiterst rechtse mensen zien daarentegen mogelijkheden. ‘Mooie locatie om na afloop van het WK een groot deel van onze economische vluchtelingen heen te sturen!!’, schrijft een twitteraar. Een ander twittert: ‘Die units kunnen straks daar mooi gebruikt worden voor opvang van hun islamitische geloofsgenoten!!’

Al Qaida roept moslims op: boycot ‘immoreel’ WK in Qatar

0

Terreurorganisatie Al-Qaida heeft wereldwijd moslims opgeroepen om het WK voetbal in Qatar niet te bezoeken of thuis te kijken.

De in Jemen gevestigde tak van Al-Qaida hekelt dat Qatar via het WK ‘immorele mensen, homoseksuelen, zaaiers van corruptie en atheïsme’ naar het Arabisch schiereiland brengt.

Volgens de terreurorganisatie wordt het WK gebruikt om de aandacht weg te halen van ‘de bezetting en onderdrukking van moslimlanden’.

Volgens de Amerikaanse SITE Intelligence Group, die jihadistische organisaties volgt, is Al-Qaida van zins om het WK ook op een andere manier te boycotten. De terreurgroep zou namelijk niet van plan zijn om er aanslagen te plegen.

De meeste mensen vinden toch iets anders dan Al Qaida en beschouwen Qatar juist als te streng-islamitisch. Zo staat in Qatar zeven jaar celstraf op homoseksuele handelingen.

Veel aanvoerders wilden het veld betreden met een OneLove-band die diversiteit viert, maar de FIFA dreigt hen een gele kaart uit te delen als ze dit daadwerkelijk doen. De KNVB is gezwicht: Oranje-aanvoerder Virgil van Dijk zal zonder zo’n band spelen.

Turks-Egyptische toenadering in Qatar: Erdogan schudt hand dictator Sisi

0

De Turkse president Erdogan en zijn Egyptische collega Abdel Fattah al-Sisi hebben elkaar gisteren voor het eerst ontmoet. Dat gebeurde in Doha, waar de openingswedstrijd van het WK in Qatar plaatsvond. Beide leiders waren daarvoor uitgenodigd.

Erdogan zei na afloop dat dit een nieuwe stap is in de normalisatie van de banden tussen beide landen en dat meer stappen zullen volgen.

Legerleider Sisi zette in 2013 de middels verkiezingen gekozen Moslimbroeder Mohamed Morsi aan de kant als president en zette hem vast. Er vond ook een massale slachting plaats onder protesterende Moslimbroeders op het Rabaa-plein. Ruim achthonderd burgers werden toen doodgeschoten. Morsi overleed in 2019 onder dubieuze omstandigheden in de cel.

Erdogan steunde jarenlang de Moslimbroeders en Morsi. In 2019 zei hij nog dat hij Sisi nooit zou ontmoeten voordat hij politieke gevangenen zou vrijlaten.

Toch zet Erdogan sinds kort in op normalisatie van de banden met Egypte. Eerder dit jaar besloot Ankara al het Egyptische Moslimbroederschap-tv-kanaal Mekameleen te verbieden nog langer vanuit Istanbul te opereren. Ook vorig jaar zette Ankara enkele Moslimbroeder-tv-shows vanuit Turkije stop.

De zo’n 30.000 Egyptenaren in ballingschap, veelal leden van de Moslimbroederschap, beginnen nu te vrezen voor hun veiligheid. In Egypte worden duizenden politieke tegenstanders in de gevangenis gegooid en gemarteld. Sommigen worden daarna geëxecuteerd.

Criticasters van het Erdogan-regime, maar ook supporters van Erdogan op Turkse tv, speculeren nu over een ontmoeting met de Syrische dictator Assad. De Turkse president heeft een belang bij betere banden met Assad, omdat hij graag de miljoenen gevluchte Syriërs in Turkije zou willen terugsturen – zeker met de Turkse verkiezingen van 2023 in het vizier.

Kritiek op Yesilgöz omdat ze spreekt over ’tegendemonstranten’ in Staphorst

0

Justitieminister Dilan Yesilgöz (VVD) omschreef de geweldplegers tegen Kick Out Zwarte Piet-activisten (KOZP) in Staphorst in een tweet als ‘tegendemonstranten’. Veel twitteraars nemen daar aanstoot aan.

KOZP wilde zaterdagmiddag rond de intocht in het Overijsselse plaatsje demonstreren. Maar dorpelingen, sommigen uitgedost als Zwarte Piet, belemmerden hen de doorgang met tractors. Tevens werd met vuurwerk gegooid en werden auto’s bekogeld.

De minister tweette gisteren ‘geschrokken’ te zijn van hoe ‘KOZP-demonstranten door tegendemonstranten zijn belaagd. Demonstreren is een groot recht, sta voor wat je wil. Maar je mag nooit met geweld of intimidatie de ander de mond snoeren. Geen excuus voor’.

Deze woorden zijn veel te mild, reageren veel twitteraars. Volgens Europarlementariër Paul Tang (PvdA) gaat het hier om ‘uiterst intimiderende aanvallen door extreemrechtse hooligans’. Hij sneert in een tweet: ‘Maar volgens onze woke-fighting minister waren het ‘tegendemonstranten’…’

Ook waarnemers van Amnesty Nederland waren aanwezig, maar werden in hun auto belaagd. De auto werd heen en weer geschud en met eieren bekogeld. Ook werden de banden lek gestoken. Jonathan Museman van Amnesty reageert dan ook verbolgen op de woorden van de minister:

‘Onze minister schrijft het echt. ‘Tegendemonstranten’. Nogal belangrijk om goed onderscheid te maken tussen demonstranten, tegendemonstranten en gewelddadige lieden die strafbare feiten plegen en terstond gearresteerd hadden moeten worden.’ Hij laakt ook de politie, die ‘niets’ zou hebben gedaan.

Op sociale media vallen ook hardere oordelen over de geweldsplegers. Een BIJ1-lid dat aanwezig was, spreekt op Facebook van ‘racistisch geweld’ en ‘witte terreuraanslagen’:

‘Vandaag stonden er honderden racisten KOZP-demonstranten op te wachten met auto’s en tractors om sommigen te bekogelen met eieren en dergelijke, maar sommigen ook met vuurwerk en zelfs olie. Bij het laatste geval hadden ze ook fakkels bij zich. Het doel van de olie en fakkels was om auto’s met de KOZP-demonstranten erin in brand te steken. Een poging tot doodslag op meerdere vreedzame demonstranten vanuit politieke en racistische overtuigingen met voorbedachte rade dus. Behalve dat er auto’s zijn vernield en kapotgeslagen, zijn er ook demonstranten uit hun auto’s gesleurd en in elkaar geslagen’.

De demonstratie ging uiteindelijk niet door. Volgens de plaatselijke autoriteiten was de situatie hier te grimmig voor geworden. Amnesty heeft aangifte gedaan van vernieling van de auto en bedreiging. KOZP overweegt aangiftes voor vernieling van een bus, de wegblokkade, het gooien van vuurwerk en ‘de rol van de autoriteiten in de gebeurtenissen die ertoe hebben geleid dat het demonstratierecht wederom geschonden is’.

De politie in Overijssel gaat de gebeurtenissen onderzoeken.

Vrouw én Turks: hierdoor kreeg Esra Coskun (29) minder schadevergoeding toegewezen

0

De nachtmerrie van elke ouder: je kind krijgt een verkeersongeluk en zal door ernstig letsel nooit meer de oude worden. Maar voor sommige slachtoffers houdt de beproeving daar niet op. Zij belanden in een jarenlange strijd met de verzekeraar van de dader over de hoogte van de schadevergoeding. Een pijnlijke en ingewikkelde discussie, waarin meisjes soms minder ‘waard’ blijken te zijn dan jongens. En waarin een Turkse achtergrond kan leiden tot een schadevergoeding die tonnen lager uitpakt.

De nu 29-jarige Esra Coskun kreeg in 2003 een ernstig verkeersongeluk, toen zij in de Haagse Schilderswijk de straat overstak en werd aangereden door een motorrijder. Maandenlang lag zij in coma. Ze heeft ernstig hersenletsel en is nooit meer de oude geworden. Ze is op dit moment volledig arbeidsongeschikt verklaard. Maar de kwelling hield hiermee niet op.

Wie na een ernstig ongeluk niet meer kan werken, krijgt een schadevergoeding voor het ‘verlies van verdienvermogen’. Er wordt gekeken naar iemands positie op de arbeidsmarkt of opleiding om in te schatten hoe diens carrière zich zou hebben ontwikkeld. Voor kinderen, zoals Esra Coskun in 2003, geldt de vraag welk beroep het kind zou kiezen. Ook wordt vaak gekeken naar de interesses en naar schoolrapporten. Tevens spreken de advocaat en schaderegelaar van de verzekeringsmaatschappij met leerkrachten van het kind. Voor het salaris en het urenaantal dat het kind zou hebben gewerkt, wordt gekeken naar statistieken.

In het geval van Esra Coskun ontstond discussie over de aannames die gedaan werden. Haar familie en Reaal, de verzekeraar van de dader, kwamen overeen dat ze waarschijnlijk kapster zou zijn geworden. Reaal stelde dat zij van haar zeventiende tot en met haar 26e fulltime gewerkt zou hebben en daarna getrouwd zou zijn en kinderen hebben gekregen. Omdat zij een vrouw was, zou zij volgens de verzekeraar van de dader vanwege de komst van de kinderen tien jaar niet gewerkt hebben, en daarna tot haar pensioen 50 procent hebben gewerkt.

De familie van Esra Coskun was het hier niet mee eens. De berekening van verzekeraar Reaal zou gebaseerd zijn op verouderde cijfers, die haar onterecht benadelen omdat ze een meisje is.

‘Mijn idee is: of het een meisje of jongen is, dat maakt niet uit. Zij kunnen allebei overal werken. Je kan niet zeggen: dat is een meisje, dus zij kan niet werken’, vertelt vader Nail Coskun in de woonkamer van hun huis in de Schilderswijk, waar Esra Coskun en haar ouders nog steeds wonen.

Toch gaf de Haagse rechtbank in 2013 de verzekeraar gelijk, tien jaar na het ongeluk. De rechter voegde toe dat het vanwege Esra Coskuns – Turkse – ‘culturele achtergrond’ aannemelijk was dat zij na haar huwelijk en het krijgen van kinderen gestopt zou zijn met werken. Op basis van deze uitgangspunten kwam uit de schadeberekening geen 550.000 euro, zoals bij een autochtone jongen zou zijn gebeurd, maar 70.000 euro schadevergoeding.

De familie Coskun vindt deze uitspraak onbegrijpelijk. ‘Ze willen het niet zien’, zegt Esra Coskuns broer Emirhan, ‘Ik ben hier geboren, ik ben hier getogen, ik zat hier op school. Ik ken de regels van A tot Z. Man of vrouw, dat is gewoon één en hetzelfde. We hebben allemaal dezelfde rechten.’ Volgens hem willen verzekeraars geld besparen door onderscheid te maken tussen jongens en meisjes: ‘Zij doen alsof een meisje niet even goed is als een jongen.’

De uitspraak van de Haagse rechter in 2013 leidde tot maatschappelijke verontwaardiging. De toenmalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Lodewijk Asscher, vond het een onrechtvaardige uitspraak. Hij adviseerde Esra Coskun en haar familie om naar het College voor de Rechten van de Mens te stappen. Dat college oordeelde in 2014 dat de verzekeraar Esra Coskun had gediscrimineerd op grond van geslacht. Over de aanname van de rechter over haar Turkse achtergrond deed het college geen uitspraak.

Ondanks alle commotie en de uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens is, bijna tien jaar na de uitspraken en bijna twintig jaar na het ongeluk, de discussie tussen Coskuns familie en de verzekeraar anno 2022 nog niet voorbij.

‘Ik denk echt: ik ga eerst dood, en dan pas gaan ze het met geld oplossen. Ik vind het niet normaal; ik wil als ik nog in leven ben het geld hebben’, zegt Esra Coskun zelf.

‘Ik denk echt: ik ga eerst dood, en dan pas gaan ze het met geld oplossen’

Haar familie wordt er soms moedeloos van. Toch geven ze niet op. ‘Het gaat om de toekomst van Esra, dus ik kan niet stoppen’, zegt vader Nail. ‘Zij willen een klein bedrag betalen, terwijl de toekomst van mijn dochter is afgelopen, en die van ons ook.’

Advocaat Arnoud Fuchs (Haagrecht Advocaten) staat Esra Coskun en haar familie al jarenlang bij. Hij vertelt dat het argument dat ze niet alleen minder zou werken omdat ze een meisje is, maar ook omdat ze Turks is, niet door de verzekeraar maar door de rechter is bedacht. De verzekeraar gebruikt volgens de familie de uitspraak van de rechter als argument om een lager schadebedrag te betalen.

‘Omdat de rechter dat zegt, hoort de verzekeraar dat en profiteert hij ervan. Hij neemt dat argument over en staat er sterker mee’, geeft Esra’s Coskuns vader aan.

Dat het College voor de Rechten van de Mens in 2014 korte metten maakte met het onderscheid dat de verzekeraar tussen jongens en meisjes maakte, heeft de familie Coskun tot nu toe dus niet geholpen. Van verzekeraar Reaal hebben zij nooit excuses gekregen voor de manier waarop met de zaak van Esra Coskun is omgegaan. Ook van journalisten of politici hebben zij na 2014 niet meer gehoord.

De familie Coskun heeft dankzij deze geschiedenis nauwelijks vertrouwen meer in Nederland en de rechter. ‘Vertrouwen hebben wij sowieso niet meer in Nederland, op dit punt’, vertelt broer Emirhan. ‘Terwijl wij eerder heel anders waren. Wij hebben het rode paspoort. Als wij ergens lopen, dan hoor je ons nooit Turks praten. We doen gewoon als een Nederlander en we leven hier als een Nederlander’.

Volgens hem was de situatie heel anders geweest als de rollen waren omgedraaid en een Turkse motorrijder een Nederlands meisje zou hebben aangereden. Emirhan: ‘Ik weet zeker: als het andersom was gebeurd, dan hadden ze ons uitgeput en stonden we nu op straat.’

De zorg voor Esra Coskun is inspannend en duur. Alleen al aan medicijnen moet maandelijks een groot bedrag worden uitgegeven. De familie krijgt voorschotten van de verzekeraar, maar ook daarvoor moet moeite worden gedaan en moeten aanvragen worden ingediend. Intussen lijdt ze dagelijks onder de fysieke en mentale gevolgen van het ongeluk en de slepende discussie met de verzekeraar.

‘Bijna altijd ben ik verdrietig’, zegt ze. ‘Hij (de motorrijder, red.) heeft mijn leven verpest en hij wil niet betalen.’

‘Bijna altijd ben ik verdrietig. Hij heeft mijn leven verpest en wil niet betalen’

Esra Coskun zou graag willen werken, voor zover zij dat nog kan. Maar dat is moeilijk, zegt haar broer: ‘Als zij zich aanmeldt, dan zien werkgevers haar uiterlijk, en dan zeggen ze: ‘Nee’. Dat is het erge. Dus willen of niet willen, dat maakt niet uit. Het nare is dat zij door het ongeluk zo is geworden, dat zij vanwege haar uiterlijk wordt afgewezen.’

Zij merkt zelf ook vaak te worden afgerekend op haar uiterlijk, of dat mensen op straat nare opmerkingen tegen haar maken: ‘Ik moest huilen tot ik thuiskwam toen dat gebeurde, en mijn moeder ook. Als je gehandicapt raakt, is alles klaar.’

Hoe nu verder?

In mei dit jaar oordeelde het College voor de Rechten van de Mens wéér dat er discriminatie speelde in een zaak waarin een meisje minder schadevergoeding kreeg. Volgens advocaat Willem Caudri (Lina Advocaten), die het meisje in kwestie juridisch bijstaat, ontvangen meisjes nog regelmatig een lager schadebedrag. Hij bepleit een rekenmethode die recht doet aan het specifieke kind waar het om gaat en rekening houdt met het feit dat vrouwen tegenwoordig vaak wél blijven werken als zij kinderen krijgen.

Ook het College voor de Rechten van de Mens benadrukte in mei dat statistieken vooral waarde hebben als beschrijving van het verleden, niet van de toekomst. Het college deed verzekeraars de aanbeveling om voor meisjes de statistieken die gebruikt worden bij de schadeberekening te ‘neutraliseren’. Dat betekent dat het gemiddelde tussen mannen en vrouwen qua verwachte inkomsten en arbeidsduur wordt gehanteerd. De vraag is dan of voor jongens ook deze sekseneutrale berekening zal worden gebruikt. Zo niet, dan krijgen meisjes nog steeds een lagere schadevergoeding dan jongens.

De familie blijft intussen hopen op een eerlijke uitkomst voor Esra Coskun. Zij geven niet op, want het is een principekwestie. Haar broer begrijpt wel dat het om een groot bedrag gaat, maar vindt dit een logisch gevolg van de fout van de motorrijder.

‘Dan moet je gewoon normaal rijden. Dan moet je niet daar gaan inhalen, dat is een fout. Een kind heeft altijd voorrang. Waarom kan die verzekeraar twintig jaar lang niet betalen?’ ‘Hij heeft mijn leven verpest’, zegt Esra Coskun over de motorrijder, ‘dus moet hij alles betalen.’

Volgens Esra Coskuns advocaat Fuchs hebben de onderhandelingen met de verzekeraar een belangrijk punt bereikt, en zou de discussie over het schadebedrag na twintig jaar eindelijk opgelost kunnen worden. Toch is de familie voorzichtig. Haar vader en broer blijven er rekening mee houden dat ook dit keer de discussie bij de rechter zou kunnen eindigen. Wel hebben ze voorzichtige hoop.

‘Het is tijd om er een streep onder te zetten. Wij willen dat zij erkennen hoe erg het is’, zegt broer Emirhan. ‘Wij willen ons recht. Op papier.’

Verzekeraar Nationale Nederlanden, die Reaal inmiddels heeft overgenomen, ging niet in op vragen van de Kanttekening. Het bedrijf wil over ‘individuele zaken’ geen uitspraken doen.

‘Uniform moet neutraal zijn’ – maar hoe zit het met de mens die het draagt?

0

‘Zolang ik minister van Justitie ben, zijn uniformen van de politie neutraal. Daar hoort geen hoofddoek of wat voor een toevoeging dan ook bij. Daarom heet het uniform.’

De woorden van mevrouw Dilan Yesilgöz – ‘Zolang ik minister ben’ – geven hoop. In het beste geval gaat een minister de volle vier jaar van een regeringsperiode mee. Heel weinigen mogen nog een tweede rondje meedraaien. En dan zijn er andere excellenties die al ruim voor het einde van de rit sneuvelen…

Hoe dan ook, meer dan twee regeringsperiodes zijn nauwelijks weggelegd voor deze dienaren van onze democratie.

Hoe vergankelijk de carrière van een minister kan zijn, werd mij onlangs nog eens door de chauffeur van zo’n excellentie verteld. ‘Een aantal jaren sleep je met deze mooie limousine de minister van hot naar her, overdag maar ook bij nacht en ontij. Maar er komt altijd een laatste rit. Nog eenmaal houd ik de deur open voor meneer of mevrouw. Ik haal de tas uit de kofferbak, reik deze aan. Terwijl de nu wel voormalig excellentie door het tuinhekje naar de voordeur loopt, zwaai ik nog een laatste keer en geef gas. Ik rij de straat uit in deze glimmende wagen. Meneer of mevrouw moet het vanaf nu weer alleen gaan redden. Desnoods met de fiets, de bus of de tram. Het ministerschap is vergankelijk.’

Er gaat ook een moment komen dat deze bewindvoerder op justitie en veiligheid afscheid moet gaan nemen. Volgens haar woorden zal er dán pas de ruimte komen voor een keppeltje, hoofddoek, tulband of andere uitingen van geloof of levensbeschouwing.

Nu wij weten dat deze minister, door haar woorden, haar lot als bewindspersoon hieraan heeft verbonden, gloort er hoop. De chauffeur zal ook met haar ooit een laatste rit hebben.

Nu wij weten dat Yesilgöz haar lot als minister hieraan heeft verbonden, gloort er hoop

Waarom zij zo pertinent is in haar weigering, is duidelijk. ‘Uniformen moeten neutraal zijn. Daarom heet het uniform.’

Luisterend naar de speech van minister Yesilgöz bekruipt mij het vage gevoel dat de betekenis van haar eigen woorden toch niet helemaal doordringen tot mevrouw zelf. ‘Uniformen moeten neutraal zijn.’ Uniformen, ja? Maar hoe zit het met de mens die dit uniform draagt?

De recente NPO-documentaire ‘De Blauwe Familie’, over heftig racisme en interne discriminatie binnen de politie, galmt nog steeds na. Ook wordt van hoog tot laag bij de politie gezocht naar een modus hoe om te gaan met etnisch profileren binnen en buiten het korps. Taalgebruik in de richting van burgers met een immigratieachtergrond laat weinig heel van de illusie van onbevooroordeeldheid van dienders tegenover de burger. Dit alles, natuurlijk, de goeden niet te na gesproken.

Maar met dit alles spreekt de minister toch maar over de neutraliteit van het uniform. Wat de dragers zelf van dat politiepak betreft, daar heeft ze het vooralsnog niet over. Terwijl die, nog meer dan de uniformen zelf, onder haar verantwoordelijkheid vallen.

Goed, zolang deze minister nog aan de regeringstafel zit, blijft het volgens haar dus bij het oude.

Maar ook na haar laatste rit in die dienstauto wordt het tijd om de boel dus om te draaien. Eerst de neutraliteit van het menselijk deel van de politie. En daarna maar eens kijken of er nog reden is om zo boven op de neutraliteit van de dienstkleding te gaan zitten.

Ik ben er heilig, ook vanwege mijn religie, van overtuigd dat ambtenaren die de vrijheid hebben om een religieus symbool te mogen dragen toleranter zijn dan een minister die met krampachtige neutraliteitbeginselen diezelfde neutraliteit met de voeten vertrapt.

‘Strijdbaar, een leermeester met een groot hart: dat was Mohamed Rabbae’

0

Gisteravond stond de balzaal van het monumentale zestiende-eeuwse Paushuize in Utrecht in het teken van oud-GroenLinks-politicus Mohamed Rabbae (1941-2022). Een herdenking, precies een halfjaar na zijn dood. ‘Rabbae was er niet alleen voor Marokkanen, maar hij was er voor iedereen.’

Rabbae was van 1994 tot 2002 Kamerlid voor GroenLinks en werkte als directeur van Nederlands Centrum Buitenlanders. Rabbae overleed 17 mei en werd 81 jaar oud. Hij kon tijdens zijn leven niet accepteren dat Nederlanders met een migrantenachtergrond niet als volwaardige burgers werden gezien. Hij stond bekend als iemand die er alles aan deed om de positie van migranten te verbeteren. Door te schrijven, door te lobbyen bij politieke partijen, of – zoals in de zaak-Wilders – bij het gerechtshof.

Rabbae was een voorbeeldfiguur voor Marokkaanse Nederlanders, vertelt Saïd Bouddouft (57). Bouddouft is één van de organisatoren van de herdenking en werkte in 1991 voor Rabbae bij het Nederlands Centrum Buitenlanders. Hij raakte daarna goed bevriend met Rabbae.

‘Dankzij zijn harde inzet konden Marokkaanse Nederlanders ook de Nederlandse nationaliteit krijgen, wat heel ingewikkeld was omdat zij vroeger nog geen afstand konden nemen van hun oorspronkelijke Marokkaanse nationaliteit. Ook kreeg hij veel weerstand omdat hij vocht tegen het regime in Marokko én tegen discriminatie hier in Nederland.’

De avond begint met een voorvertoning van een nieuwe documentaire over Rabbae, waarna een Koranrecitatie weerklonk door de imposante, met schilderijen beklede zaal. Daarna neemt het Utrechtse oud PvdA-raadslid Abdou Najib (68) de bijeenkomst over. Een gedreven man die heel principieel was, maar ook een man met ontzettend veel humor, zo herinnert hij Rabbae zich.

‘Mohamed was een uniek persoon. Hij was er niet alleen voor de Marokkanen, maar hij was er voor iedereen. Als een vrouw onrecht werd aangedaan, dan zijn we allemaal vrouwen, zo beweerde Rabbae. Als iemand onrecht pleegt tegenover een homoseksueel, dan zijn we allemaal homoseksuelen. En als een jood onrecht wordt aangedaan, dan zijn we allemaal joden volgens Rabbae.’ vertelt Najib aan de bezoekers in de zaal.

Rabbae was één van de eerste pioniers in de strijd tegen uitsluiting en discriminatie en was daardoor een onmisbaar persoon voor de migrantengemeenschap. ‘Genoeg is genoeg’ luidde de slogan van Rabbae, die zich ergerde aan de groeiende polarisatie in de samenleving en aan het ‘wij-zij’ denken. Dat vertelt voorzitter van de Turkse arbeidersvereniging, Mustafa Ayranci (70).

Ayranci is één van de sprekers tijdens de bijeenkomst die een korte ode aan hem uitbrengt. Hij ontmoette Rabbae tijdens een demonstratie voor pensioen voor gastarbeiders in Den Haag en heeft sindsdien veel met hem samengewerkt in de strijd tegen discriminatie.

‘Hij had een groot hart. Hij wilde dat iedereen in de samenleving zich veilig zou voelen. Mohamed verzette zich daarom tegen het tekortschietende integratiebeleid van Verdonk, de polariserende en stigmatiserende woorden van het kabinet’, vertelt Ayranci. In 2005 organiseerde hij samen met Rabbae een demonstratie op de Dam in Amsterdam.

Het woord is daarna aan professor Rinus Penninx (Universiteit van Amsterdam), één van de auteurs was van het boek Mohammed Rabbae: Strijd voor rechtvaardigheid (2016). De aanslagen van 11 september, de moord op Theo van Gogh en op Pim Fortuyn deden de Nederlandse samenleving kantelen; een anti-immigratiesentiment ontstond. En al gauw werd door politici geroepen dat er een nieuw integratiebeleid moest komen waarbij nieuwkomers de plicht hadden om hun plek in de samenleving te ‘verdienen’. Er ontstond een eenzijdige kijk op de islam, vertelt Penninx, waarbij de islam onverenigbaar zou zijn met de democratie en de integratie zou belemmeren. Rabbae kwam daardoor op het idee een gedragscode voor politici te ontwikkelen en om racistische ideologieën te bestrijden, wat uiteindelijk in 2014 leidde tot een aanklacht tegen Wilders om zijn ‘minder minder Marokkanen’ uitspraak.

Samen met Rabbae werkte Penninx in 2006 aan de oprichting van een beweging die boven partijpolitiek uitstak en waarbij een tegengif tegen een uitsluitende manier van denken werd gegeven: de beweging ‘Eén land, één samenleving’.

Al snel liet toenmalig fractieleider Femke Halsema in 2010 blijken dat Rabbae niet namens GroenLinks sprak. De uitspraken van Wilders moesten op een democratische wijze en alleen binnen de Kamer worden weerlegd, vond Halsema destijds. Dit leidde tot grote teleurstelling bij Rabbae omdat hij vond dat links niet hard genoeg tegen polariserende uitspraken optrad. Het werd voor Rabbae uiteindelijk de reden om GroenLinks te verlaten.

‘Precies deze strijdbare houding van Rabbae, die hebben we nodig in de politiek’ vertelt advocaat Ina Brouwer (72), in 1994 duo-lijsttrekker van GroenLinks samen met Rabbae, aan het publiek.

‘Precies deze strijdbare houding van Rabbae, die hebben we nodig in de politiek’

‘Halsema nam destijds afstand van Rabbae, terwijl het een zware tijd was met ingrijpende gebeurtenissen. Neem de aanslagen van 11 september op de Twin Towers, die zo’n impact hadden dat de vrees voor moslims en de islam de overhand nam. Terrorisme werd gelinkt aan islam. Rabbae zei altijd: ‘iedere stroming heeft zijn extremen. Daar moet je een heel geloof niet op afrekenen.’ Maar hij werd steeds meer roepende in een woestijn. Naar nuances werd niet meer geluisterd. Maar dit thema van racisme in de politiek komt steeds terug. En het blijft een principieel gevecht.’

Scherp op inhoud, zacht op de persoon, zo typeert Brouwer Rabbae. ‘Wat ik bijzonder vind. is hoe hij altijd respect voor de tegenstander hield, zelfs als het mensen waren met ideeën die haaks stonden op de zijne. Hij verdedigde het vrije woord en bleef tegelijkertijd principieel.’

Ze vervolgt: ‘Mohamed verdedigde in de islamitische gemeenschap zelfs de vrijheid om, desnoods, het geloof te beledigen. Tijdens de Rushdie-affaire, toen ik samen met hem lijsttrekker was, verdedigde hij Rushdie, maar vroeg zich wel af: hoe ver mag je gaan? Hij snapte niet waarom Rushdie boeken als De Duivelsverzen schreef. Maar was tegelijkertijd fel tegen de fatwa uit Iran. Ook in Marokko had Mohamed voor hete vuren gestaan, vanwege de felle kritiek op het Marokkaanse regime. Intussen bleef hij het racisme in de Nederlandse politiek bestrijden. Hij danste daarmee op een koord tussen de liberale Nederlandse traditie en respect voor geloof en de moslimgemeenschap, waarbij hij iedereen in zijn waarde liet. Een heel bijzondere manier van koorddansen boven een diep ravijn.’

Bouddouft: ‘Wat ik het meest inspirerend vond, was zijn bescheidenheid, zijn scherpe analyse en bereidheid om iedereen te helpen. Mohammed had nooit ruzie met mensen, midden in nacht tijd om te luisteren. Hij heeft ons geleerd om als Nederlanders met een migrantenachtergrond voor onze rechten te vechten, en dat als we dat niet doen het racisme alleen maar zal verergeren. Hiermee vormt hij een inspiratie voor de jongere generatie. Wat hij toen zag bij Wilders, dat gebeurt vandaag de dag ook bij Forum voor Democratie.’

‘Onze strijd van gelijke rechten zal moeten worden doorgezet door de jongere generatie, we moeten blijven knokken.’

Bouddouft hoopt dat deze herdenkingsbijeenkomst een begin is, dat er meer initiatieven zoals een jaarlijkse lezingen worden gehouden over Rabbae. ‘Misschien wordt er een straatnaam naar hem vernoemd. Met de organisatie willen we op onze website verhalen verzamelen van mensen die net als wij door hem geïnspireerd voelen.’

Ayranci: ‘Mohamed was voor mij een leraar, leermeester, strijdbaar, had een groot hart. Maar de strijd tegen ongelijkheid en racisme en discriminatie is nog niet af. Wij als migranten zijn burgers van dit land geworden, maar polarisatie moet bestreden worden. Onze strijd van gelijke rechten zal moeten worden doorgezet door de jongere generatie, we moeten blijven knokken.’

Turkije: drie jaar cel voor journaliste

0

Een Turkse rechtbank heeft journalist Beritan Canözer veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Dit, omdat zij op social media ‘terroristische propaganda’ zou hebben verspreid.

Met ‘terreurpropaganda’ bedoelt de rechtbank het delen van nieuws en foto’s aangaande leden van Koerdische YPG-strijdkrachten in Syrië, en dat in de periode 2014 tot 2016.

Turkije beschouwt de YPG, die samenwerkte met Amerika in de strijd tegen IS, als een terreurorganisatie omdat het een verlengde zou zijn van de militante Koerdische beweging PKK, die ook in Europa en Amerika op de terreurlijst staat.

Het gaat om meerdere berichten via een account onder Canözers naam en een anoniem account, waarvan ze claimt dat het helemaal niet van haar is. Haar advocaat gaat waarschijnlijk in beroep.

Turkije is een van de landen met de meeste gevangengenomen journalisten ter wereld. Op de huidige World Press Freedom Index staat Turkije op plaats 149 van de 180.

Binnenkort in Almere: de eerste ‘groene’ moskee van Nederland

0

In de Almeerse nieuwbouwwijk Oosterwold komt de eerste ‘groene’ moskee van Nederland. Dat melden lokale media.

Volgens initiatiefnemer Sheriel Nabie wordt de moskee klimaatneutraal. Op het dak komen zonnepanelen en op de parkeerplaats geen steen, maar gras en houtsnippers.

Rond de moskee komt een voedselpark. Nabie: ‘Het voedselpark wordt aangelegd en onderhouden door de gelovigen. Daarnaast hebben we ook een kas waar we kouseband verbouwen.’

Nabie verwacht tussen de vijftig en honderd bezoekers per dag voor de gebedsruimte voor mannen en vrouwen, de bibliotheek, leslokalen en kantoren die het islamitische centrum zal herbergen.

Er komt geen geluidsinstallatie om het gebed op te roepen. De moskee zal waarschijnlijk vooral gebruikt worden door moslims met een Surinaamse achtergrond.

Als de moskee eenmaal af is, wordt het de zevende moskee in Almere.