24.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 68

Gaan grote politieke criminelen vrijuit?

0

Hoe zullen wij later op deze maand terugkijken? Met gemengde gevoelens? Er is weliswaar een bestand tussen Israël en Hamas gesloten, maar hoe houdbaar zal dat blijken? En leidt vrede – als het inderdaad vrede wordt – ook tot gerechtigheid? Of staat vrede de gerechtigheid in de weg, omdat gerechtigheid de vrede in de weg zou staan?

Gerechtigheid zowel op het grote als het kleine vlak. Op het grote vlak: eindelijk een fatsoenlijke staatkundige oplossing voor het conflict, en dus gerechtigheid in dat opzicht voor de Palestijnen? De rechts-extremistische vleugel van de regering-Netanyahu wil heel wat anders: die wil van de Palestijnen af. En met de komende extreemrechtse regering in Amerika ziet het kansen.

En gerechtigheid op het kleine vlak: dat de voor het bloedbad verantwoordelijke oorlogsmisdadigers voor het gerecht komen. Dat betreft dan nu nog slechts de Israëlische – de politieke en militaire top van Hamas is immers het afgelopen jaar door Israël geliquideerd.

Maar zal Netanyahu ooit voor het Internationaal Strafhof verschijnen? De eerst aangewezen landen om daarvoor te zorgen – ook Nederland – lijken, al dan niet mede als gevolg van de buitensporige woede-explosies die de dagvaarding bij de gedaagde teweeg bracht, vooral naar geitenpaadjes te zoeken om daarvoor níet zorg te hoeven dragen. Zo heeft Netanyahu van de Poolse premier Tusk al de (ongevraagde) garantie gekregen dat bij zijn komst naar de komende jaarlijkse Auschwitzherdenking niet ter plekke in de boeien wordt geslagen.

Maar zal Netanyahu ooit voor het Internationaal Strafhof verschijnen?

Grote politieke criminelen gaan helaas meestal vrijuit. Oorlogsmisdadigers komen alleen na een evidente militaire nederlaag voor het gerecht. Dat Poetin ooit, vanwege zijn terreurbombardementen op Oekraïne. in Den Haag zal verschijnen, is zeer onwaarschijnlijk – nóg onwaarschijnlijker dan een berechting van Netanyahu voor de zijne op Gaza. Zelensky zal nooit Moskou kunnen innemen om hem te vangen.

Bij Poetin is de kans groter dat hem bij een Russische nederlaag het lot treft van veel dictatoren: een voor hem dodelijk aflopende coup. En als die niet dodelijk afloopt, valt uitlevering niet te verwachten, al is dat indertijd met Milosevic wel gebeurd, als deel van een politieke deal. Maar Rusland is niet het kleine Servië.

Een derde mogelijke afloop na zo’n coup in het Kremlin is berechting in eigen land – zie de Roemeense dictator Ceaucescu in 1989 – maar dat vergt dat de coupplegers een zichtbare streep onder het verleden willen zetten, en dat zie ik bij de meest kansrijke nieuwe machthebbers niet snel gebeuren. Dat zijn dan niet de erven van Navalny, maar andere leden van de thans regerende maffiaclan.

Een vierde mogelijke afloop na zo’n coup is een vlucht van Poetin naar het buitenland: de Assad-optie. Met het einde van collega-tirannen als Saddam Hoessein (de galg na vondst in een onderaards gat) en Kadhafi (gelyncht na vondst in een rioolpijp) voor ogen, heeft die net op tijd de benen genomen. Als er één dictator nu wegens massamoord op de eigen bevolking berechting verdient, dan hij. Helaas is die kans gering – in Rusland zit hij veilig met zijn bijeen geroofde miljarden.

Uitlevering zit er niet in – tenzij misschien de nieuwe machthebbers in Damascus dat voor het behoud van Russische militaire bases aan de Syrische kust als voorwaarde stellen. Dan zou Poetin zijn ongenode gast wel eens kunnen laten vallen.

Grote politieke criminelen: ook in het Westen komen ze met wandaden weg. Trump is ondanks zijn couppoging en een heel leven vol leugens toch weer tot president gekozen. Hij heeft de meeste rechtszaken lang genoeg weten te traineren; waar het tot een veroordeling komt, volgt geen straf. En het Hooggerechtshof heeft hem niet alleen voor reeds gepleegde, maar ook voor toekomstige misdaden min of meer immuniteit verleend.

En dan is er nog het onbevredigende einde van Bouterse. Uiteindelijk veroordeeld door de Surinaamse rechtbank, maar nooit de facto opgepakt en nu dus buiten de cel overleden.

Opvallend groot bleek de steun bij zijn uitvaart – niet alleen omdat de Decembermoorden voor veel jongeren ergens in de prehistorie plaats vonden. Ook omdat hij in veler ogen, ondanks zijn gewelddaden, drie verdiensten heeft: Bouterse en zijn NDP toonden Nederland een postkoloniale opgestoken vinger, zij kwamen op voor de armen, en zij overwonnen de etnische scheidslijnen van de oude partijen. Dat behelst alle drie een duidelijke boodschap aan de huidige regering.

Trump en Biden claimen beiden staakt-het-vuren

0

Is het staakt-het-vuren in Gaza, als het daadwerkelijk ingaat aanstaande zondag, nu een verdienste van Trump of Biden? Zowel de aanstaande als de afzwaaiende president van de Verenigde Staten strijken met de eer. Ondertussen circuleren verschillende analyses over wat nu echt de doorslag gaf.

Volgens Donald Trump zouden de onderhandelingen nooit zijn afgerond zonder de druk van zijn team, waaronder Steve Witkoff, de vastgoedmagnaat die door Trump is aangewezen als de nieuwe Midden-Oostengezant. Witkoff reisde vorige week naar Israël en sprak zaterdag met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, waarna het staakt-het-vuren opeens realistisch werd genoemd, aldus AFP.

Maar hij was niet alleen. Hij werkte nauw samen met Bidens topdiplomaat Brett McGurk, die al maanden aan de onderhandelingstafel zat. De deal waarover de onderhandelingspartners het nu eens lijken te zijn, wijkt nauwelijks af van de afspraken die in mei al op tafel lagen. Dus, zo concludeert Biden, het staakt-het-vuren is het eindresultaat van maandenlang hard werken.

Afgezien van het feit dat niet alleen de VS, maar ook Qatar en Egypte onderdeel uitmaken van het onderhandelingsteam, vinden analisten dat het claimgedrag door de Amerikaanse mannen nogal kort door de bocht is. Er zouden andere factoren meespelen.

Wat nog meer speelde

Waarom wist Netanyahu nu wel steun te genereren binnen zijn eigen coalitie voor dit plan? Hoewel dit kabinet pas zaterdag laat weten of het inderdaad instemt met het staakt-het-vuren, zou er sprake zijn van garanties voor de kolonisten op de Westelijke Jordaanoever, melden bijvoorbeeld de Volkskrant en Trouw.

Bovendien zijn de kaarten nu anders geschud. Hezbollah vormt geen bedreiging meer voor Israël, en daarmee is ook de invloed van Iran geminimaliseerd, waardoor Hamas er in feite alleen voor staat. Dit maakt wellicht dat Israël minder dreiging ervaart.

Maar wat is dan toch die Trump-factor waar iedereen het over heeft? Volgens Trouw-journalist Joris Belgers heeft deze machtsverschuiving in het Midden-Oosten de Abrahamakkoorden nieuw leven ingeblazen.

Trump zag deze akkoorden gesloten worden in zijn eerste termijn als president. Saoedi-Arabië en Israël zouden volgens deze afspraken nader tot elkaar komen. Deze toenadering raakte echter van de baan door de oorlog in Gaza, waar Saoedi-Arabië zich onmogelijk achter kon scharen. Als de oorlog voorbij is, kan de samenwerking tussen Israël, de VS en de Golfstaten eindelijk worden versterkt, en dat is in het voordeel van Trump en Netanyahu, aldus Trouw.

PowNed komt met nog een serie over moslims

0

Naast de vierdelige documentaire ‘Moslims’, heeft PowNed nu ook een online serie gemaakt: Moslims door de ogen van een jonge westerse vrouw. 

In de serie, die te zien is op YouTube, gaat presentatrice Judith Heuperman dieper in op de gesprekken die gevoerd worden in ‘Moslims’, de vierdelige serie die sinds 13 januari te zien is op NPO 3. Dit keer gaat het om de manier waarop de uitspraken van enkele hoofdrolspelers uit die serie op haar overkomen, en of deze ook zo bedoeld zijn.

‘Het valt me op dat er geen oogcontact tussen ons is’, zegt de presentatrice tegen Abdulaziz. Hij legt vervolgens uit dat hij niet ‘onnodig oogcontact’ wil maken. Even later bespreekt ze het oogcontact met imam Abubakr in de Rotterdamse moskee Centrum de Middenweg. ‘Het gaat hier om interpretatie. Het mag, maar sommige moslims kiezen ervoor om gewoon niet te kijken naar vrouwen, ongeacht de gedachte die ze hierbij zouden kunnen hebben. Ikzelf kies er voor mensen wel aan te kijken, omdat ik dan eerder contact maak’, zo klinkt het gesprek.

Het programma is gemaakt ‘zonder oordeel’, schrijft PowNed. ‘Zo ontstaan er open gesprekken tussen twee werelden, die soms enorm verschillend zijn maar waartussen ook veel overeenkomsten zijn’, aldus de omroep.

De vierdelige serie is vanaf 15 januari elke woensdag te zien om 18.00 uur op het YouTube-kanaal Omroep PowNed.

Kritiek op Britse premier: ‘Israëliërs uitgemoord, Palestijnen omgekomen’

0

De Britse premier Keir Starmer (Labour) krijgt kritiek omdat hij in een brief over de wapenstilstand in Gaza een verschil maakte tussen Israëlische en Palestijnse slachtoffers. Volgens Middle East Eye noemde hij Joden ‘uitgemoord’ en Palestijnen ‘het leven gelaten’.

De kritiek op het contrast in taalgebruik van westerse leiders en media bij Israëlische en Palestijnse slachtoffers bestaat al langer. Bij Israëliërs worden vaak actieve, oordelende zinnen gebruikt, met een nadruk op een ‘terroristische groepering’ zoals Hamas, die ‘uitmoordt’ en ‘afslacht’. Bij Palestijnse slachtoffers valt op dat er passieve zinnen worden gebruikt, vaak zonder expliciete dader (zoals Israël). Palestijnen ‘komen om’, bijvoorbeeld bij ‘bombardementen’.

Volgens Middle East Eye wijzen activisten hier vaak op, omdat het Palestijnse leed hierdoor minder ernstig zou lijken.

In zijn verklaring maakte de Britse premier opnieuw een controversiële opmerking door specifiek te spreken over ‘Britten die door Hamas zijn vermoord’, terwijl hij Britten die door Israël zijn gedood onvermeld laat, zoals drie hulpverleners in Gaza in april vorig jaar.

Opvallend zijn ook de superlatieven die Starmer gebruikt bij Israëlische slachtoffers. Hij haalt expliciet de herinnering aan de Holocaust op, door te stellen: ‘De Gaza-oorlog is getriggerd door brute Hamas-terroristen, die de dodelijkste slachting op Joden hebben gepleegd sinds de Holocaust.’

BBB boos over NSB-vergelijking in Woeste Grond

0

De BoerBurgerBeweging is boos over een NSB-vergelijking in de NPO-serie Woeste Grond en wil actie ondernemen. ‘Kamervragen zijn in de maak’, zegt fractievoorzitter Caroline van der Plas.

In het gewraakte fragment van de serie vindt een woordenwisseling plaats tussen een jonge boerenjongen en zijn oma over de boerenprotesten.

‘Kijk, ik wil dat je beseft dat er wel degelijk een vergelijking te trekken is tussen het boerengrondverzet en de NSB’, zegt oma tegen haar kleinzoon. Dat gaat volgens hem veel te ver. ‘De NSB pleegde oorlogsmisdaden, wij komen alleen maar op voor de boeren’, houdt hij haar voor.

Maar volgens de stellige oma is de vergelijking wél valide vanwege intimidatie, indoctrinatie en hersenspoeling, waar de boeren zich volgens haar tijdens boerenacties schuldig aan maken. ‘Diep in je hart weet je dat een asielzoekerscentrum niets te maken heeft met boeren’, laat ze hem weten.

Dit stuit op veel weerstand van de BBB. ‘Boerenprotesten vergelijken met de NSB is een respectloze en onjuiste vergelijking die diep kwetsend is voor boeren en burgers die vreedzaam protesteren voor hun toekomst’, schrijft de partij op X. ‘Boeren komen op voor hun gezin, hun bedrijf en het platteland. Dat vergelijken met een organisatie die samenwerkte met de nazi’s is totaal onacceptabel. Het bagatelliseert de verschrikkingen van de oorlog en zet eerlijke zorgen weg als extremisme.’

Critici van de BBB reageren honend. ‘De BBB heeft het vanavond even heel moeilijk met het concept fictie’, schrijft Volkskrant-columnist Asha ten Broeke. De historicus Nadia Bouras is feller en brengt islamofobe uitspraken van BBB’er Mona Keijzer in herinnering: ‘Zou het misschien in jullie ziel of DNA zitten?’, merkt ze op.

Kunsthistoricus Macha Roesink merkt op dat boeren, ‘samen met middenstanders’, oververtegenwoordigd waren als leden van de NSB. Een groep genaamd ‘de Nieuwe VVD’ers’ is kritisch op ‘de eeuwige zoektocht naar ophef en relletjes’ in politiek Den Haag.

Intussen trekt milieuactivist Johan Vollenbroek een andere vergelijking. Volgens hem is er in Nederland sprake van een ‘boerenkalifaat’, waardoor het land geen stap verder komt in het stikstofdebat.

‘We laten ons gijzelen door de agrarische sector. Economisch gezien zijn we ontzettend dom bezig. We offeren onze economie op aan de vee-industrie. En dat is een politieke keuze’, aldus Vollenbroek op WNL.

Ik snap Esther wel

0

Esther van der Most, directeur van Plant een Olijfboom, liep weg uit de talkshow Bar Laat. Ze vond dat ze te weinig spreektijd kreeg.

Ik snap dat wel. Van der Most staat altijd aan omdat het lot van de Palestijnen haar hoog zit. Sinds de oorlog op Gaza begon, is ze bezig om aandacht te vragen voor de slachtoffers van de bombardementen. Deo volente en inshallah komt daar vanaf aanstaande zondag een einde aan want de strijdende partijen zijn een wapenstilstand overeengekomen. Al vrees ik, afgaande op de terugtrektactiek van Israël, dat er nog wel een paar bommen achteraan zullen worden gegooid. De Palestijnen wachten de zondag niet af en zijn al begonnen met feesten. Ook dat snap ik. In 2009 maakte ik een bruiloft mee in Gaza-Stad – het dak ging er af.

De Palestijnen zullen ook blij zijn dat Biden en zijn team zijn opgestapt, die hebben weinig tot niets gedaan om het leed van de Palestijnen te verzachten. Het is ze geen een keer gelukt om op de rem te trappen.

Trump wil een akkoord tussen Israël en Saoedi-Arabië want dat is goed voor de handel en als Trump belt dan luistert Netanyahu. It’s a man’s world.

Maar waarom snap ik Esther wel? Dat heeft toch te maken met hoe talkshows in elkaar zitten: je krijgt heel veel spreektijd als het huis in brand staat, maar op het moment dat het huis geblust wordt, moet je je plek weer kennen.

Uiteindelijk kozen ze voor een andere Marokkaan

Wat Esther van der Most ervaart is precies dat: toen het bloed van de muren droop, klopte iedereen op de deur. Maar nu er een nieuwe fase aanbreekt, gaat de urgentie er vanaf. Toen de Maccabi-rellen in Amsterdam plaatsvonden, werd ik uitvoerig gepolst voor een lang gesprek in een talkshow. Uiteindelijk kozen ze voor een andere Marokkaan. Ik vond dat niet erg, it’s all in the game. Wel drukten ze me op het hart dat ze me dan wilden uitnodigen om het over mijn roman te hebben, die deze week uitkomt.

Dat telefoontje is er nooit meer gekomen. Veel beloven, weinig geven, doet alleen de dwaas in vreugde leven. Ik verbaas me er niet over. Het is het lot van minderheden in Nederland – er wordt altijd gekeken in welk vormpje je te persen valt. Je mag wel schrijver zijn maar je moet wel je plek kennen, bruine.

Daarom vind ik het altijd wel fijn als ik dan toch mag langskomen – het voelt elke keer weer als een mooie herkansing. Een manier om jezelf wit te wassen. Om dan mee te maken dat je tegenover iemand wordt neergezet die erop uit is om alle nuance en welbespraaktheid die je meebrengt omver te kegelen. Het blijft televisie.

Ik druk Esther van der Most op het hart gewoon naar de studio te gaan, hoe vervelend de afloop ook kan zijn. De Palestijnen hebben haar stem hard nodig. Het is nog een lange weg te gaan om de gemarginaliseerde verhalen verteld te krijgen. Waar ik blij mee ben, is dat de redacties van talkshows de afgelopen jaren diverser zijn geworden. Er lopen steeds meer journalisten rond die het verschil tussen een Turk en Marokkaan weten. Die ook weten dat een Palestijn niet automatisch een antisemiet is. Dat alleen al is winst.

Hamid Lala, spreekbuis van ongedocumenteerden

0

Hamid Lala (51) is al dertig jaar ongedocumenteerd. Hij leefde lange tijd op straat in Rotterdam, maar vond uiteindelijk steun bij de bed-bad-broodregeling in de Pauluskerk. Voorlopig mag deze nog blijven bestaan en dat is goed nieuws, zegt Lala. ‘Het geeft je veiligheid, geruststelling, je kunt even helder nadenken. Dit heeft me beschermt tegen alles wat negatief is, zowel van buitenaf als van mijzelf.’

We ontmoeten elkaar in de Pauluskerk, in een zaaltje dat aan het einde van ons gesprek zal worden opgeëist voor yogales. Het is een komen en gaan van mensen die afhankelijk zijn van de voorzieningen die de Rotterdamse kerk biedt namens de Landelijke vreemdelingen voorziening (LVV). Sommigen komen voor een maaltijd, anderen worden even snel bijgeknipt. Lala was aan het bijslapen in een van de bedden, voordat hij aan dit gesprek begon.

Lala duikt de afgelopen maanden steeds vaker op in de media, als vertegenwoordiger van de LVV’ers die de hulp van instanties als de Pauluskerk niet kunnen missen. Want de LVV zou per 1 januari 2025 niet langer worden gefinancierd door de staat. Samen met 22 anderen voerde hij eind vorig jaar wekenlang actie tegen dit besluit, met succes. De voorzieningenrechter besloot dat de bed-bad-broodregeling in Rotterdam voorlopig moest blijven, omdat kwetsbare mensen anders op straat zouden belanden.

Maar daarmee is de strijd nog niet gestreden, want het gaat om een voorlopige uitspraak. Bovendien heeft Lala nog een doel voor ogen. Hoewel hij zelf momenteel een tijdelijke slaapplek heeft in de Pauluskerk vanwege zijn slechte gezondheid en daardoor nu geen gebruik maakt van de LVV, wil hij de LVV’ers een gezicht geven. ‘Ik wil niet dat de verhalen anoniem het graf ingaan, ik wil laten zien wat het systeem in werkelijkheid met mensen doet.’

Je bent een soort ambassadeur van de LVV’ers geworden, toch?

‘Nou ja, veel mensen in deze positie durven zich niet echt uit te spreken. Ze zijn bang dat ze herkend en opgepakt worden door de politie. Dan belanden ze in vreemdelingendetentie.’

Gebeurt dat ook?

‘Ja. Ik heb zelf meerdere keren in vreemdelingendetentie gezeten. Daarvoor hoef je niets te doen. Gewoon het feit dat je ongedocumenteerd bent, is genoeg. De vreemdelingenpolitie stelt geen vragen. Je hebt geen papieren, dus je moet mee.’

Maar je kwam er ook steeds weer uit?

‘Je mag maar een maximaal aantal maanden in vreemdelingendetentie zitten. Vroeger was dat elf maanden en drie weken. De rechter verlengt je aanhouding steeds met vier weken en vraagt daarbij aan Immigratiedienst IND of er al nieuws is in je zaak. Zo niet, dan komt er weer een verlenging. Uiteindelijk word je ontslagen, omdat je er te lang zit. Dan moet je eigenlijk het land binnen 48 uur verlaten. Als dat niet gaat, omdat je niet terug kan of durft, beland je op straat. In mijn geval gaat dit al dertig jaar zo. Steeds hetzelfde liedje. Dan beland ik weer op straat, en dan word ik weer opnieuw opgepakt.’

Is dat in jouw geval ook zo? Dat je niet terug kunt of durft?

‘Ik ben politieagent geweest tijdens de Algerijnse burgeroorlog van de jaren negentig. Hier heb ik echt verschrikkelijke dingen meegemaakt. Ik moest elke dag afscheid nemen van een vriend of kennis. Dan stond ik in het mortuarium om iemand te identificeren, terwijl ik nauwelijks kon zien welk lichaamsdeel bij welk lichaam hoorde. De politie liep tijdens de oorlog veel gevaar. Ik ben zelf ook eens beschoten, geraakt in mijn linkerarm. Op een gegeven moment kreeg ik de hersenen van mijn collega’s in een plastic zakje. Dat was het moment dat ik besloot dat ik weg wilde uit Algerije.

Je zult misschien denken, dat is dertig jaar geleden. Maar in de ogen van de Algerijnse regering ben ik een deserteur. Een landverrader, iemand die het land in de steek heeft gelaten tijdens de oorlog. Dus voor mij is het echt geen optie om terug te gaan. Ik ben gevlucht voor de dood. Toch word ik in Nederland gezien als een gelukzoeker, alsof ik op zoek ben naar het Eldorado.’

Je leefde op straat. Kan je hier iets over vertellen?

‘Het leven op straat is harteloos. Daar is geen medelijden, niemand geeft om je. Het is er echt erg. Daar krijg je negatieve gevoelens. Je denkt: ik heb gefaald, ik ben waardeloos. En dan het buitenslapen: je hebt geen moment rust. Eigenlijk slaap je niet, want je wil de hele nacht alert zijn. Dus na de tweede, derde nacht word je moe. Dan denk je niet meer helder na. Op een gegeven moment kan het je niet meer schelen.’

Wat gebeurt er dan?

‘Dan krijg je te maken met criminaliteit, prostitutie of een vorm van verslaving. En die boeven, de echte boeven, die maken misbruik van die zwakke positie waar je in bent beland. Die zeggen dan tegen je: de regering heeft je in de steek gelaten, jouw naasten hebben je in de steek gelaten, maar wij gaan van wat voor je regelen. Wij regelen onderdak voor je, als jij even dit van A naar B kunt brengen, bijvoorbeeld.’

‘Of het breekt je, of het maakt je sterker. Als het jou breekt, dan word je een slachtoffer’

Is dat bij jou ook gebeurd?

‘Ja. Alles wat ik zeg is uit eigen ervaring.’

Hoe ben je daar weer uitgekomen?

‘Dat pokkengeweten. Ik moet dat geweten eigenlijk heel dankbaar zijn. Ik dacht, zo ben ik niet opgevoed. Ik had een hele strenge moeder die een hekel had aan liegen en stelen. Maar het was ook een programma dat ik jaren geleden op Veronica zag. Het ging over een man die vroeger een inbreker was geweest. In het programma ging hij naar mensen toe waar hij eerder had ingebroken om excuses aan te bieden.

Ik zag twee voorbeelden die ik niet meer kon vergeten. Een was bij een jong gezin met twee kinderen. De moeder vergaf het de man, maar vertelde hem dat de kinderen anderhalf jaar lang elke nacht bij hun ouders in bed kropen omdat ze bang waren dat ‘de boeven’ terugkwamen. Dat was de schade die hij had veroorzaakt en die is niet meer te herstellen. Het andere voorbeeld was een vrouw van in de tachtig. Ze vertelde dat de inbreker de trouwring had gestolen van haar overleden man, en vroeg hoeveel hij ervoor had gekregen. Daarna zei ze: ‘Ik had je er 1000 euro voor gegeven. Het was het enige dat ik nog had van mijn man, we waren zestig jaar getrouwd.’

Toen ik dit zag dacht ik: wacht even, zo creëer je dus nog meer slachtoffers. Vanaf toen – dit was in 2012 – dacht ik: ik slaap liever onder de brug, ik hoef dit leven niet. Dit is niet de oplossing.’

Je bent er wel wijs van geworden.

‘Je hebt twee mogelijkheden: of het breekt je, of het maakt je sterker. Als het jou breekt, dan word je een slachtoffer. Dan ga je leven in negativiteit en zelf ook weer slachtoffers maken. Of het maakt je sterker. Dan zeg je: tot hier en niet verder. Ik haal hier een dominosteentje weg.’

Is dat gelukt bij jou?

‘Ja, maar het is niet makkelijk hoor. Soms heb je geen zin meer om te leven. Want je strijdt tegen onzichtbare machten en deze strijd is vanaf het begin af aan al verloren. In feite wordt er gezegd: schijt aan jou. Dat is gewoon zo. Het heeft mij eerst wel gebroken. Maar toen dacht ik, wacht eens even, jullie hebben mij kapot gemaakt en ik geef jullie het bewijs dat ik niet goed ben. Nou, mooi niet.’

Ben je die strijd nog steeds aan het leveren?

‘Ja, elke dag. Maar hoop is wel een groot woord voor mij geworden. Want na dertig heb ik wel een beetje het gevoel van: het boeit mij niet meer, de mooiste jaren van mijn leven zijn in rook opgegaan, van mij afgepakt. Straks ben ik zestig en krijg ik een verblijfsvergunning met een rollator erbij. Ik wil nu iets betekenen. Het feit dat ik ongedocumenteerd ben is echt een handicap. Zowel administratief als geestelijk. Ik moet me altijd afvragen: kan dit, mag ik daar zijn? Het houdt je constant tegen, het is een barrière die er steeds is. En je hebt het gevoel dat je niks waard bent.’

Wat heeft de bad-bed-broodopvang voor jou betekend?

‘Dat ik geen eten meer hoefde te stelen in de supermarkt. Dat ik mijn medicijnen gerust kan innemen. Want als je ‘s avonds buiten slaapt, durf je je medicijnen niet in te nemen, bang om in slaap te vallen. Ik sliep eens onder de brug. Toen ik wakker werd zag ik opeens op tien centimeter van mijn gezicht de twee ogen van een hond die aan het grommen was. Een andere keer ben ik door een paar jongens bekogeld met een baksteen, gewoon voor de rol. Mijn sleutelbeen en mijn enkel werden gebroken. Er is niemand die je komt helpen op straat.’

Dus dat gebeurt vaker, daklozen met een baksteen bekogelen?

‘Je bedoelt Benjamin, ja die ken ik al jaren. Ja, het is erg, je snapt gewoon niet waarom mensen dat doen. Maar in mijn ogen zijn hier twee slachtoffers: zowel Benjamin als de man die de baksteen gooide. Want hij was misschien psychisch niet in orde en zou dus niet op straat moeten rondlopen maar in behandeling moeten zijn. Dan kunnen dit soort dingen voorkomen worden.’

‘Rotterdam is mijn stad, mijn hart. Behalve toen ik in vreemdelingendetentie zat, was ik altijd in Rotterdam’

Wat krijg je precies van de LVV?

‘Een slaapplek. Een maaltijd, in de avond rond 18.00 uur. En in de ochtend koffie en thee. Het is een soort overlevingspakket. Je zal in ieder geval niet van de honger sterven, of van de dorst of van kou. Er zijn ook verplegers aanwezig die zorgen dat je je medicijnen op tijd krijgt. Maar het geeft je ook vooral tijd om verder te denken. Mensen die wel terug willen en kunnen worden hierbij geholpen, of je wordt geholpen om uit te zoeken wat je zou willen doen.’

Wat zou jij willen doen?

‘Mijn steentje bijdragen aan de maatschappij. Als ervaringsdeskundige, tips geven, werken bij jeugdbescherming. De jeugd waarschuwen voor criminaliteit. Maar ik wil ook laten zien en horen hoe het systeem te werk gaat, wat het met mensen doet. Hoe het slachtoffers creëert, die vervolgens gezien worden als monsters, waarvan mensen vervolgens zeggen: zie je nu wel, dat zijn geen mensen. Ik wil het imago van daklozen veranderen.’

Hoe zou dat imago er uit moeten zien?

‘Niemand is veilig voor dakloosheid. Het kan iedereen gebeuren, of je nu diploma’s hebt, een vast contract, rijke ouders of een erfenis. Maar wanneer mensen het woord dakloos horen, gaat er onbewust een rood lampje bij ze branden. Ze denken dat die persoon gevaarlijk voor ze is, een besmettelijke parasiet. Maar een dakloos persoon had ook ooit een leven. Misschien is zijn vrouw wel overleden, is hij ziek geworden of is er een andere reden waarom hij zijn huis kwijtraakte. Ik wil mensen meegeven om stigma’s uit de weg te gaan en een keer gewoon naar een dakloze te glimlachen. Dat kan zijn leven redden.’

Wil je in Rotterdam blijven?

‘Ja, Rotterdam is mijn stad, mijn hart. Behalve toen ik in vreemdelingendetentie zat, was ik altijd in Rotterdam. Ik heb de stad zien veranderen. De mensen die ik hier heb leren kennen, behandelen mij als gelijke. Ik ben echt een trotse kakkerlak.’

Karelsprijs voor Ursula von der Leyen

0

De 66-jarige Ursula von der Leyen ontvangt de internationale Karelsprijs, vernoemd naar de middeleeuwse keizer Karel de Grote. De prijs wordt uitgereikt aan mensen die bijdragen hebben geleverd aan ‘Europese eenheid’, zo meldt de nieuwszender Deutsche Welle.

De voorzitter van de Europese Commissie ontvangt de prijs omdat ze ‘de personificatie van Europa’ zou zijn en ‘crises van historische proporties’ succesvol heeft weten op te lossen, aldus de organisatoren in Aken.

Von der Leyen voelt zich vereerd. ‘De prijs ontroert me diep’, schrijft ze op X. ‘De Karelsprijs draagt Europa in zijn hart, ons betrouwbare anker in turbulente tijden.’

Von der Leyen is sinds 2019 Commissievoorzitter, de eerste vrouw in deze functie, en kreeg vorig jaar een tweede termijn van vijf jaar. Ze ontvangt de Karelsprijs op 29 mei in Aken. Ze zou een ‘sterk Europees geluid’ in de wereld verkondigen, bijvoorbeeld tijdens de coronapandemie en tegenover Rusland in de voortdurende oorlog in Oekraïne.

De Karelsprijs bestaat sinds 1950 en wordt jaarlijks uitgereikt aan Europeanen die een bijdrage leveren aan Europese eenheid. Karel de Grote wordt gezien als de eerste leider die Europese eenheid heeft weten te smeden. Het Frankische Rijk kende onder hem zijn grootste omvang. In het jaar 800 werd hij door de paus tot keizer gekroond, waarmee het keizerschap in West-Europa weer werd geïnstalleerd.

De opa van Karel de Grote, Karel Martel, zou de Arabische opmars in Frankrijk hebben gestuit in de slag bij Poitiers in 732. Karel de Grote zou ook een kruistocht tegen de Moren hebben gelanceerd, in samenwerking met lokale moslimheersers, maar deze was niet succesvol.

73 doden in Gaza sinds de aankondiging van staakt-het-vuren

0

Sinds de aankondiging van het staakt-het-vuren tussen Hamas en Israël zijn minstens 73 Palestijnen, waaronder 20 kinderen en 25 vrouwen, gedood bij Israëlische aanvallen in Gaza. Dit meldt Al Jazeera. Er zijn bovendien meer dan 230 mensen gewond geraakt.

Het staakt-het-vuren, dat op woensdagavond officieel bekend werd gemaakt, gaat in op zondag 19 januari. Experts waarschuwen echter voor een toename van geweld in de dagen tot zondag en benadrukken dat er al veel te veel doden zijn gevallen sinds het begin van de oorlog.

‘De wereld moet Israël onder druk zetten om de agressie onmiddellijk te stoppen. Deze wapenstilstand werd 466 dagen te laat aangekondigd, 46.000 mensen zijn vermoord door deze zinloze oorlog’, zei Othman Moqbel van Action For Humanity, een ngo in Gaza, volgens de Arabische nieuwszender.

Hij berekende dat dit gemiddeld 100 doden per dag betekent, en dus 400 meer doden als Israël doorgaat tot zondag.

Het is een bekend fenomeen dat de periode voor een staakt-het-vuren in een conflict gepaard gaat met een toename van geweld, omdat partijen op het laatste moment vaak nog dingen willen bereiken.

In het geval van de oorlog in Gaza is de destructie echter zo groot, dat ook deze vier dagen de angst zeer aanwezig blijft bij de bevolking. Er zijn dan ook mensen die oproepen tot het bedaren van de vreugde, gezien het intense leed.

Abdelkader Benali: ‘De eeuw van de Moor moet nog beginnen’

0

Islamitische migranten spelen een belangrijke rol in De opdracht van de Moor, de nieuwe roman van Abdelkader Benali. Ze zijn de ‘erfgenamen van een verloren wereld’, vertelt de schrijver. 

Wie Abdelkader Benali een beetje volgt, weet dat hij zijn hart heeft verpand aan Tanger. De witte stad aan de noordkust van Marokko, op de grens van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. De schrijver verblijft er langere periodes per jaar. Of beter gezegd: verbleef, want sinds kort is zijn appartement midden in de oude stad te huur, behalve in juli en augustus, zo meldt hij op LinkedIn. Zijn kinderen moeten naar de basisschool.

Zijn nieuwe roman, die morgen verschijnt, De opdracht van de Moor, speelt zich dan ook in Tanger af, zou je denken. Maar niets is minder waar: de roman is gesitueerd in het Italiaanse Venetië, ook een prachtige historische stad, met een bijrol voor Nijmegen, dat het boek ook gul heeft gefinancierd.

‘Deze roman is de eerste in een reeks werken over islamitische aanwezigheid in Europa en de Europese moslim in al zijn vormen’, antwoordt Benali op de vraag waarom de roman niet over Tanger gaat. ‘Hoewel ik me oriënteer op Tanger en Andalusië verken, trok Venetië me intuïtief aan. Vanuit Arabisch perspectief is het de meest vitale Levantijnse stad van Europa, vol mosliminvloeden.’

Venetië maakte geen deel uit van al-Andalus, het islamitische rijk dat bestond tussen de 8e en 15e eeuw en op het Iberisch Schiereiland lag, het huidige Spanje en Portugal. De stad had echter wel, net als andere mediterrane steden, culturele en handelsrelaties met die regio.

‘De Andalusische erfenis is van onschatbare waarde’

‘Na de val van Granada en het pauselijke verbod op handel met moslims begon Venetië zich als handelsstad hieraan te onttrekken – economische belangen wogen blijkbaar zwaarder dan politieke. Je zou kunnen zeggen dat de neergang van Al-Andalus heeft bijgedragen aan de opkomst van Venetië’, zegt Benali.

In Tanger en de Spaanse steden Córdoba, Granada en Sevilla, die je ook in je roman noemt, lijkt al-Andalus niet vergeten. Er heerst zelfs een zekere nostalgie naar die tijd. Wat betekent al-Andalus voor jou?

‘Al-Andalus is voor mij een ‘manier van zijn in de wereld’. Het was een grensgebied waar islam, christendom en jodendom achthonderd jaar lang elkaar wederzijds beïnvloedden. Een voorbeeld daarvan is de Spaanse stad Toledo, die, nadat het onder christelijke invloed kwam, zijn kerkdiensten nog steeds in het Arabisch hield. Zo ontstond de cultuur van convivenza (vreedzaam samenleven van moslims, christenen en joden in Al-Andalus, red.).

‘Jaren geleden bezocht ik Venetië met een Libanese vriendin’, vertelt Benali. ‘Terugkijkend op dat bezoek zag ik in haar een ware wereldbewoner: zij voelde zich er thuis omdat het haar deed denken aan Beiroet, Damascus, Byblos. Er ademt culturele ruimte. Vorige maand was ik in Granada en stond ik zij aan zij met Turken en Indiërs die in het Alhambra een spiegel zagen van hun eigen beschavingen, Istanbul en de Mogulwereld. De personages in mijn roman zijn erfgenamen van die verloren werelden.

‘De Andalusische erfenis is van onschatbare waarde. Er was een vertalerstraditie, de Joodse cultuur bloeide in poëzie, en er was een rijke uitwisseling met christelijk Europa. Zo ging Ferdinand II, de paus, naar Córdoba om Arabisch te leren.’

In je roman is Venetië een plek van multiculturalisme.

‘Ja, absoluut. Als je kijkt naar de architectuur, de Levantijnse invloeden zoals glas, zijde, voedsel, en hoe Oosterse reizigers zich op Venetië oriënteren als hun stad, zie je dat duidelijk. Ik laat dat verborgen verhaal zien: Venetië is meer Aleppo dan Rome.’

Een  van de personages in je roman is de Moor. Dat woord hoor je niet veel meer.

‘Hoe meer ik me in ‘de Moor’ verdiepte, hoe meer het woord voor mij een vergeten betekenis kreeg. Eeuwenlang werd de Moor vervolgd en verdacht, maar het woord heeft ook een diepe culturele lading. In zuidelijke landen rond de Middellandse Zee kan een Moro een Arabier, moslim, zwarte of migrant zijn. De Moor is een soort Elckerlyck, de alledaagse mens. Ik weet zeker dat de eeuw van de Moor nog moet beginnen.’

‘Optimisme is een krachtig wapen tegen extreemrechts’

Uiteindelijk eindigt de roman in Nijmegen, in Heumensoord. Wat heb je met die plek?

‘Ik ontdekte dat dit de eerste vluchtelingenopvang van Nederland was na de Eerste Wereldoorlog. Zo’n opvang is als een microkosmos: het begin van iets nieuws, een plek waar mensen met een rijke culturele bagage samenkomen. Het kamp wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd, maar een vluchtelingenkamp is meer dan een plek. Het is ook een mentaliteit, een belofte van een betere wereld.’

Hoe verhoudt die plek zich tot Venetië?

‘Venetië is in die zin ook een vluchtelingenkamp. Toen ik in Rome woonde, zag ik hoe de horeca- en zorgsector volledig draaiden op migranten uit de Middellandse Zee. Mensen zonder rechten, alleen plichten, werkend in laagbetaalde banen en vaak met een semi-illegale status. In Venetië is dat niet anders. Venetië is Europa, het is wie wij zijn.’

Jouw columns in de Kanttekening hebben vaak een positieve boodschap, ook dit boek. Hoe blijf je optimistisch ondanks de groei van extreemrechts?

‘We geven te veel toe aan het negatieve beeld van extreemrechts, waarvan een deel van de propaganda onze levenskracht probeert te breken. Het creëert een vertekend beeld van vreemdelingen, versterkt door mensen zoals Musk, Trump en Rusland. In De opdracht van de Moor laat ik de waarde van migratie zien’, zegt Benali. ‘Optimisme is een krachtig wapen tegen extreemrechts. Hoe zou je dit kwaad anders bestrijden?’

Abdelkader Benali, De opdracht van de Moor, de Arbeiderspers, 256 blz., €22,99