10.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 9

Israël vernietigt meerdere woningen op Westoever

0

Het Israëlische leger heeft, ondanks het bestand in Gaza, meerdere huizen in een woonwijk op de Westelijke Jordaanoever vernietigd. De operatie in het vluchtelingenkamp Jenin duurt al meer dan dertien dagen en heeft inmiddels 25 Palestijnen het leven gekost, zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Bij de nieuwste aanval op de bezette gebieden zijn twintig woningen door explosies vernietigd. De verwijdering van Palestijnse huizen past in de voortdurende kolonisatie van Palestijns grondgebied op de Westoever.

De kampen worden al decennialang systematisch vernield en het grondgebied wordt onteigend door de Israëlische staat, waardoor Palestijnse bewoners telkens moeten wijken. Ze maken plaats voor kolonisten die het gebied met veel geweld innemen.

Ook zou een ziekenhuis door de explosies zijn beschadigd. Bij de vernietiging van de wijk met explosies kwamen geen mensen om, maar een dag eerder werd een 73-jarige Palestijn doodgeschoten in Jenin, vermoedelijk iemand die werd verordonneerd zijn woning te verlaten.

Tot nu toe zijn meer dan 100 woningen verwoest. Daarnaast zijn waterleidingen beschadigd, waardoor een derde van de inwoners van Jenin momenteel zonder watervoorziening zit.

Journalist Chris de Ploeg: ‘Fascisme en liberalisme zijn diep verweven’

0

Het klassieke verhaal over de Tweede Wereldoorlog is de strijd van het ‘vrije Westen’ tegen de totalitaire nazi’s. Maar dit verhaal klopt niet, vindt de auteur en journalist Chris de Ploeg. ‘Fascisme en liberalisme zijn hecht met elkaar verbonden en hebben hun wortels in het kolonialisme.’

De Ploeg (1994) schrijft voor De Groene Amsterdammer, Het Parool en One World over diverse thema’s, waaronder dekolonisatie, klimaatrechtvaardigheid en racisme. Ook is hij fractiemedewerker bij De Vonk, een Amsterdamse lokale partij die zich heeft afgesplitst van BIJ1. Zijn pas verschenen boek De grote koloniale oorlog, uitgegeven bij Starfish Books, moet het eerste deel worden van een trilogie. Dit deel gaat over de Tweede Wereldoorlog, een oorlog die De Ploeg beschouwt vanuit het perspectief van het kolonialisme en de strijd daartegen. Het tweede boek zal over de Koude Oorlog gaan, deel drie over ons huidige tijdsgewricht.

‘In De grote koloniale oorlog onderzoek ik hoe de Tweede Wereldoorlog niet op zichzelf stond, maar onderdeel was van een bredere, langdurige koloniale strijd’, vertelt De Ploeg. ‘Ik begin het boek in 1492, het jaar dat Christopher Columbus Amerika binnenviel, en behandel veel van de belangrijkste revoluties, oorlogen en genociden van de afgelopen vijfhonderd jaar. De Tweede Wereldoorlog vormt de centrale lens van mijn analyse, niet alleen uit historische interesse, maar ook om een beter begrip te krijgen van de wereld waarin we nu leven. We beschouwen de oorlog als moreel ijkpunt, maar de structuren die aan deze oorlog ten grondslag lagen – kolonialisme, racisme en uitbuiting – zijn veel dieper geworteld in de westerse geschiedenis dan vaak wordt erkend.’

De Ploeg kreeg het idee voor dit boek nadat hij had geschreven over de Dodenherdenking op 4 mei. ‘De Joodse slachtoffers van de Holocaust staan centraal bij die herdenking, maar dat is pas sinds de jaren zestig zo. De Roma en Sinti, die ook door de nazi’s structureel werden uitgemoord, zijn nog veel langer vergeten. De focus van de Dodenherdenking lag aanvankelijk bij de Nederlandse soldaten en de verzetsstrijders. Ook herdenken we de soldaten die vielen in latere oorlogen. Opmerkelijk, want hun slachtoffers herdenken we dan weer niet. Dit zette me aan tot nadenken over de onderliggende structuren, en dat mondde uit in een lang essay. Ik kon alleen een kortere versie gepubliceerd krijgen, dus besloot ik van het grotere verhaal een boek te maken. En nu worden het drie boeken.’

De Franse filosoof Jean-Louis Vullierme stelt in zijn boek De spiegel van het Westen (2015) dat het nazisme geen uitzondering was, maar een mainstream uiting van de westerse cultuur. Sluit u daarbij aan?

‘Ik ken het boek, maar moet toegeven dat ik het niet heb gelezen. Als ik een inspiratie moet noemen, zou ik eerder Aimé Césaires Discourse sur le colonialisme noemen, dat overigens al in 1950 werd gepubliceerd. Mijn idee is inderdaad niet volstrekt origineel; dit perspectief is in de gekoloniseerde wereld altijd common sense geweest. Mahatma Gandhi, om een bekend voorbeeld te noemen, vergeleek de nazi’s met de Britten. Mijn boek gaat echter niet alleen over de culturele en racistische dimensie van deze geschiedenis, maar ook over de klassenstrijd. Die zijn namelijk fundamenteel met elkaar verbonden.

‘Zo zie je dat tijdens de opkomst van het kolonialisme ook de onderklasse van Europa gigantisch werd uitgebuit, onteigend en onderdrukt. Kapitalistische landen hadden koloniën nodig voor hun bedrijven, maar later ook om intern een volksopstand te voorkomen. Vestigingskolonialisme was bijvoorbeeld een effectief antwoord op de werkloosheid in Groot-Brittannië, dat haalde de druk van de ketel af. Zo verwoordde Cecil Rhodes, wellicht de meest invloedrijke Britse kolonist aller tijden, het letterlijk.

‘Dat Duitsland, Italië en Japan zich zo agressief gedroegen, kwam mede doordat zij kolonie-arme landen waren met tegelijkertijd grote kapitalistische bedrijven. Die snakten naar koloniale afzetmarkten, goedkope arbeid en grondstoffen in de koloniën enerzijds, en een uitlaatklep voor de overtollige Duitse onderklasse anderzijds. Linkse bewegingen waren daar dan ook een serieuze bedreiging voor de gevestigde orde. Fascisme is in essentie anticommunistisch, en dat is cruciaal: fascisten waren fel tegen het communisme, mede omdat het antikoloniaal was.’

Maar communisten hadden toch zelf ook racistische en imperialistische trekken? Denk aan de uitspraken van Karl Marx over zwarte mensen en het antireligieuze beleid van veel communistische regimes.

‘Marx maakte een ontwikkeling door en werd later in zijn leven expliciet antikoloniaal. Vladimir Lenin ging daarin nog verder: hij schreef een boek waarin hij imperialisme beschreef als het hoogste stadium van het kapitalisme. Ook richtte hij een universiteit op in de Sovjet-Unie waar mensen uit de gekoloniseerde wereld werden opgeleid. De Sovjets financierden ook de Internationale Liga tegen Imperialisme en Koloniale Onderdrukking, een voorloper van de antikoloniale Bandungconferentie in 1955. Over het algemeen was het communisme de enige grote ideologie die structureel antikoloniaal was.

‘Fascistische schrijvers noemden communisten regelmatig ‘verraders’ van het witte ‘ras’, en associeerden het communisme met de onderdrukte groepen waar zij voor opkwamen, waaronder Chinezen, zwarte Amerikanen, en natuurlijk Joden. Nazi-orders om aan het Oostfront massaal Joden uit te moorden waren dezelfde orders die bevolen om communisten uit te roeien. Het genocidale geweld van de nazi’s tegen Joden en Slavische volkeren was diep vervlochten met anticommunisme.’

In hoeverre was nazi-Duitsland een koloniale macht? Het had toch geen overzeese koloniën?

‘Nazi-Duitsland koloniseerde Oost-Europa – dat zeiden ze ook letterlijk – en dat is wat schrijvers als Césaire een koloniale boemerang noemen. Het kolonialisme dat naar binnen keert. De Joods-Poolse jurist Raphael Lemkin, die het begrip genocide introduceerde, zag het Duitse imperialisme zelfs als de fundamentele drijfveer achter hun genocides.

‘Ze keken onder andere naar Amerikaanse en Britse koloniale modellen. De vernietigingsoorlog in Oost-Europa had sterke overeenkomsten met vestigingskolonialisme in de Verenigde Staten, waar de oorspronkelijke bewoners werden uitgeroeid door witte kolonisten. Adolf Hitler vergeleek de Duitse expansie naar het oosten expliciet met de Amerikaanse westwaartse expansie. Daarnaast waren de nazi-rassenwetten geïnspireerd door Amerikaanse segregatiewetten.

‘Er waren ook directe, biografische verbindingen met andere koloniale genociden. Denk bijvoorbeeld aan de genocide in Namibië tegen de Herero en de Nama onder het Duitse kolonialisme. Veel Duitse koloniale soldaten zouden later de nazipartij voeden. De top van de SS bezocht ook Italiaans Libië, waar de oorspronkelijke bewoners werden uitgemoord in vernietigingskampen onder Mussolini, en zij studeerden aan Italiaanse koloniale instellingen.’

‘In liberale kringen is het bon ton om communisme en fascisme op één hoop te gooien als totalitaire ideologieën’

U citeert in uw boek de eminente Afro-Amerikaanse burgerrechtenactivist W.E.B. Du Bois, die sympathiseerde met het Japanse keizerrijk, ondanks de wreedheden van het Japanse leger in China. Was dat geen ernstige misrekening van hem?

‘Inderdaad. Ik ben kritisch op Japan en benoem in mijn boek hun wrede koloniale politiek. Japan was een imperialistische mogendheid die de westerse koloniale tactieken kopieerde en daarvoor ook expliciet ‘wetenschappers’ naar Europa stuurde. De paradox is dat Japan niet wit was en daardoor wel een symbolische rol speelde in de strijd tegen westerse overheersing. De Japanse overwinning op Rusland in 1905 inspireerde bijvoorbeeld veel antikoloniale bewegingen, omdat het de mythe van witte superioriteit doorprikte.’

Zie je de geallieerden als ‘bad guys’ van de Tweede Wereldoorlog, omdat het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland koloniën hadden en de inheemse bevolking daar onderdrukten?

‘Zo zou ik het niet zeggen. Maar fascisme was wel een radicalisering van de koloniale traditie. In liberale kringen is het bon ton om communisme en fascisme op één hoop te gooien als totalitaire ideologieën. Maar feitelijk heeft het liberalisme veel meer met het fascisme gemeen. Beiden worden fundamenteel gedreven door ongelijkheid.

‘Neem de Britse premier Winston Churchill – van 1904 tot 1924 lid van de Liberal Party. Hij bewonderde lange tijd de Italiaanse dictator Benito Mussolini. Toch kwam het ondanks de overeenkomsten tussen liberalen en fascisten niet tot een daadwerkelijk verbond met nazi-Duitsland. Dat lag te gevoelig bij de publieke opinie. Maar via achterkamers werd duidelijk gemaakt dat Nazi-Duitsland van liberalen en fascisten de vrije hand zou krijgen in Oost-Europa. Tegelijkertijd investeerden westerse bedrijven uit de Verenigde Staten massaal in de Duitse oorlogseconomie.’

Maar de Sovjet-Unie sloot in augustus 1939 wél een verbond met nazi-Duitsland: het beruchte Molotov-Ribbentroppact.

‘Ja, dat was Realpolitik en moet zeker bekritiseerd worden. Maar het hele verhaal is wél dat de Sovjets eerst herhaaldelijk een pact aanboden aan Frankrijk en Groot-Brittannië, dat consistent werd afgewezen. Het Molotov-Ribbentroppact was een overlevingsstrategie, geen ideologische alliantie. Dankzij dit pact kon de Sovjet-Unie zich verder bewapenen en een bufferzone creëren in centraal Europa, waardoor de Nazi Blitzkrieg Moskou niet haalde voordat de winter toesloeg. Volgens sommige historici van de Tweede Wereldoorlog, zoals Geoffrey Roberts, was dat zelfs doorslaggevend voor het uiteindelijke verlies van de nazi’s.

‘De nazi’s voelden geen enkele ideologische verbintenis met de Sovjet-Unie. Sterker nog, aan de vooravond van de invasie in de Sovjet-Unie schrijft de Duitse propagandaminister Goebbels in zijn dagboek dat zijn levensdoel eindelijk wordt vervuld, en Hitler dat met hem eens is. De reden dat ze toch eerst Frankrijk en de Lage Landen hadden veroverd, was uit angst voor een tweefrontenoorlog. Koloniale machten voerden immers ook constant oorlogen met elkaar, die waren in competitie. Daar was Hitler ook enorm gefrustreerd over.’

Toch kun je de Sovjets onmogelijk zien als de ‘good guys’. Ze bezetten na het sluiten van dit pact delen van Oost-Europa, om nog maar te zwijgen over de genocide op de Oekraïners, bekend als de Holodomor.

‘Mijn boek erkent zowel de prestaties als de misdaden van de Sovjet-Unie, die verzwijg ik zeker niet.  In mijn boek noem ik de hongersnoden, de Grote Terreur en de deportaties. Maar ik stel ook de vraag: waarom is het zo gelopen? En waarom wilde de gehele westerse wereld de Sovjet-Unie vernietigen? Ik geef daar een genuanceerd antwoord op. Duidelijk is dat de repressie in de Sovjet-Unie vooral werd gedreven door oorlogsangst, niet de raciale hiërarchie van het Westen.

‘Ik laat ook zien dat de kasten met lijken van het koloniale kapitalisme eindeloos veel groter zijn dan die van het ‘reële bestaande socialisme’.  Tussen 1880 tot 1920 stierven bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel mensen in Brits-Indië door honger en ondervoeding dan het gecombineerde dodental van alle hongersnoden in de Sovjet Unie, maoïstisch China, Noord-Korea, het Cambodja van Pol Pot en het Ethiopië van Mengistu samen. Kolonisatie betekende vrijwel altijd een enorme toename van armoede, de-industrialisatie en vrijwel permanente ondervoeding. Op de lange termijn was het omgekeerde het geval in de Sovjet-Unie.

‘Dat laatste is vooral wat het Westen angst inboezemde, niet de repressie. De Sovjet-Unie realiseerde sociale, culturele en economische rechten over de gehele linie. Sovjet-Centraal-Azië bijvoorbeeld, zou in levensverwachting, geletterdheid, toegang tot cultuur, huisvesting en gezondheidszorg, haar buurlanden mijlenver achter zich laten. Racisme werd strafbaar gesteld, onderdrukte talen en culturen werden massaal gesubsidieerd, en lonen en arbeidsvoorwaarden werden gelijk getrokken over alle Sovjet-republieken. Dat was een belangrijke inspiratiebron voor antikoloniale leiders.

‘Tachtig procent van de Duitse soldaten sneuvelden op het Oostfront – het was een gehaktmolen voor de Wehrmacht. Toch wordt de rol van de Sovjet-Unie in de oorlog vaak onderbelicht, mede door het westerse fervente anticommunisme, dat voortkomt uit de rol van communisten in antikoloniale-, arbeiders- en emancipatiebewegingen. De gehele, complexe en diverse geschiedenis van revolutionair links – met talloze verschillende stromingen in talloze landen – wordt vervolgens gereduceerd tot de ergste rampjaren onder Stalin, die op zijn beurt op de meest ongenuanceerde manier worden afgeschilderd als een kopie of bondgenoot van Nazi-Duitsland. Dat is een doorzichtige poging om de revolutionaire traditie te demoniseren en het ‘redelijke midden’ vrij te pleiten van zijn aanzienlijke rol in de opkomst van het fascisme.’

Iets anders: hoe kijkt u aan tegen de westerse aandacht voor de Holocaust?

‘De Holocaust verdient aandacht, maar de manier waarop die aandacht zich heeft ontwikkeld is historisch en politiek bepaald. De Holocaust wordt uniek gemaakt, in plaats van haar te plaatsen in de langere geschiedenis van kolonialisme en kapitalisme, die de nazi’s zo expliciet heeft geïnspireerd. Op die manier zorgt het Westen dat het zichzelf geen spiegel hoeft voor te houden.

‘Het is bijna alsof rechtse partijen vergeten zijn wie de Holocaust heeft uitgevoerd’

‘Bovendien, pas vanaf de jaren zestig werd de Holocaust langzaamaan een centraal thema in het westerse collectieve geheugen, mede door het toenemende geopolitieke belang van Israël. Het proces tegen Adolf Eichmann in Jeruzalem in 1961 speelde daarbij een belangrijke rol, maar de echte kentering kwam na de Zesdaagse Oorlog van 1967, toen Israël het pan-Arabische socialisme van Nasser de genadeklap gaf.

‘Daarnaast wordt de Holocaust steeds vaker gebruikt door rechtse partijen als middel om migranten en moslims buiten de zogenaamd ‘judeo-christelijke’ samenleving te plaatsen. Wat extra bizar is, omdat Europese joden juist hun ‘gouden eeuw’ doormaakten onder de islamitische Moren (die eeuwenlang heersten op het Iberisch schiereiland, red.). Nadat christenen daar de macht veroverden, vervolgden ze Joden en moslims systematisch. Het is bijna alsof die rechtse partijen vergeten zijn wie de Holocaust heeft uitgevoerd.’

Wat vindt u van de sympathieën voor nazi-Duitsland in delen van de islamitische wereld? Islamcriticasters wijzen dikwijls naar Mohammad Amin al-Hoesseini, de grootmoefti van Jeruzalem die met de nazi’s samenwerkte.

‘Zulke sympathieën waren er in de islamitische wereld slechts in beperkte mate, en dan vooral op de rechterflank. Veel moslims vochten juist mee met de geallieerden: 600.000 moslims in het Britse leger, nog eens honderdenduizenden in het Franse leger en miljoenen meer in het Rode Leger. Sterker, het militaire offer van de islamitische Sovjetrepublieken in centraal Azië en de Kaukasus – in aantal gesneuvelde soldaten – was waarschijnlijk groter dan dat van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië bij elkaar.

‘De relevantie van de moefti moet ook niet worden overdreven. Het was een opportunistische en incapabele leider die zijn positie vooral te danken had aan de verdeel-en-heerspolitiek van de Britten. De antisemitische propaganda van de grootmoefti was dan ook een faliekante mislukking. Er vochten duizenden moslims mee met de nazi’s, maar miljoenen aan de kant van de geallieerden. De moefti kon zijn eigen volk niet eens meekrijgen. De meeste Palestijnse soldaten vochten mee met de Britten.

‘De nazi’s waren zelf racistisch en zagen Arabieren als minderwaardig. Ze steunden de genocidale koloniale politiek van Mussolini in Libië, waar talloze moslims waren omgebracht in vernietigingskampen. Wat de islamitische wereld ook niet was ontgaan, is dat de meest fanatieke flank van de zionistische beweging – de revisionisten – in de jaren dertig hechte banden had met Mussolini, inclusief een militaire trainingsbasis in Italië.

‘Het zionisme was voor de oorlog echter nog een marginale beweging onder Joden, die overwegend niet- of antizionistisch waren, en fel gekant waren tegen het fascisme. Als we het willen hebben over grootschalige collaboratie, kunnen we beter kijken naar de Nederlandse bovenklasse tijdens de Tweede Wereldoorlog. Onze eigen premier van nota bene vijf kabinetten, Hendrikus Colijn, was een groot fan van Mussolini, en riep in 1940 op om samen te werken met de Duitse bezetter. Joodse en communistische vluchtelingen uit Duitsland werden in de jaren dertig aan de Nederlandse grens zonder pardon teruggestuurd.’

Uw boek bekritiseert de gangbare Nederlandse herinnering aan de Tweede Wereldoorlog. Wat is uw boodschap aan mensen die zich daar ongemakkelijk bij voelen?

‘Mijn boek is geen aanval op Nederland of Europa als geheel. Sterker, ik kom juist op voor de Europese onderklasse. Ik noem ook authentieke Nederlandse helden als Henk Sneevliet, en natuurlijk talloze Joodse revolutionairen, die een belangrijke rol hebben gespeeld in marxistische bewegingen.

‘Het verbinden van de Holocaust aan de koloniale geschiedenis doet ook niets af aan het leed van de Europese Joden, maar verweeft ons juist in een groter verhaal waarin ruimte ontstaat voor verbinding en solidariteit. Het helpt ons om te begrijpen waarom die massamoorden hebben kunnen plaatsvinden. Dat is essentieel om de juiste lessen te trekken voor de toekomst, en samen een betere wereld te kunnen bouwen.’     

Medewerkers Universiteit Wageningen ondertekenen petitie tegen Israël

0

Een verklaring tegen samenwerking met Israëlische universiteiten, Niet in onze naam, is al door 349 medewerkers van Universiteit Wageningen ondertekend.

‘We vragen medewerkers de verantwoordelijkheid te nemen die onze bestuurders ontlopen, en een verklaring te ondertekenen om niet samen te werken met instellingen voor hoger onderwijs in Israël vanwege hun medeplichtigheid aan apartheid, bezetting en genocide’, zegt universitair hoofddocent Rurale Sociologie Joost Jongerden, die de verklaring ook heeft ondertekend.

In de brief worden de genocidezaak bij het Internationaal Gerechtshof en het arrestatiebevel tegen de Israëlische premier Netanyahu genoemd. De ondertekenaars stellen dat er sterk bewijs is voor de betrokkenheid van Israëlische universiteiten bij het onrecht tegen Palestijnen.

Volgens hen moet dit gevolgen hebben. Ze verwijzen daarbij naar een VN-rapport uit september, waarin staat dat alle landen verplicht zijn de uitspraken van het Internationaal Gerechtshof te volgen en de rechten van burgers te beschermen.

Voor universiteiten is vooral punt zes belangrijk: het stopzetten of opschorten van de samenwerking met Israël als die bijdraagt aan de bezetting en apartheid in Palestijnse gebieden.

‘Eerder dit jaar vroegen we de Raad van Bestuur om de samenwerking met de Hebrew University of Jerusalem te stoppen, omdat een deel van de campus op bezet gebied ligt’, zegt Jongerden. ‘Wij vinden dat samenwerking met Israëlische universiteiten botst met academische ethiek en mensenrechten. Omdat Israëlische universiteiten betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen, zou de samenwerking moeten stoppen.´

De Universiteit Wageningen heeft als enige in Nederland geen ethische commissie. Komt dat omdat Wageningen sterkere banden heeft met Israëlische universiteiten?

‘Die vraag moet aan de Raad van Bestuur worden gesteld, maar we denken niet dat de banden veel sterker zijn dan bij andere universiteiten. Wat Wageningen wél heeft, zijn principles of collaboration, en die kunnen op een betekenisvolle wijze richtinggevend zijn. Respect voor mensenrechten is een van de principes. Samen met ethische principes zoals do-no-harm zou dit een prima basis kunnen zijn voor het beoordelen van samenwerkingen met derden. Er ontbreekt echter een toetsingskader, en er is ook een zekere mate van onwil om de principes toe te passen op institutionele samenwerking.’

Hamas laat vijf Thaise gijzelaars vrij

0

Van de acht gijzelaars die gisteren in Gaza werden vrijgelaten, kwamen er vijf uit Thailand. Het gaat om Thaise arbeidsmigranten die op het platteland van Israël werkten. Op één na zijn nu alle Thaise gijzelaars teruggekeerd.

Hoewel het nieuws over vrijgelaten gevangenen en gegijzelden vooral gericht is op Palestijnen en Israëliërs, waren er onder de gegijzelden ook veel arbeidsmigranten uit andere landen. Sommigen van hen overleefden hun gevangenschap niet. Onder Thaise arbeidsmigranten vielen de meeste slachtoffers, zo meldt Middle East Eye.

In totaal kwamen 46 Thai om, tijdens de aanval op 7 oktober of in gevangenschap. Er werden 31 Thai gegijzeld, van wie er reeds 23 in november 2023 werden vrijgelaten, aldus de nieuwssite.

Afgelopen donderdag kwamen opnieuw vijf Thaise gijzelaars vrij: Ponsak Thenna, Suwannakham Sathian, Watchara Sriaoun, Bannawat Seathao en Surasak Rumnao. Ze werden vijftien maanden vastgehouden door de Palestijnse Islamitische Jihad. Alleen Nattapong Pinta zit nog vast in Gaza.

De vrijlating van de Thai was onverwachts, meldt Middle East Eye. Hun namen stonden niet op de lijst; ze zouden pas in een later stadium worden vrijgelaten. Volgens de Thaise regering is het goede nieuws te danken aan de bemiddeling van landen als Qatar, Egypte, Iran, Turkije en de VS.

Middle East Eye schreef eerder over het lot van arbeidsmigranten in Israël tijdens de oorlog. Ze zouden vaak gevaarlijk dicht bij het front werken. Na 7 oktober haalde de Thaise regering 8.500 arbeidsmigranten terug naar huis. Ter compensatie wierf Israël arbeidsmigranten uit landen als Sri Lanka, Malawi en India.

Theater is geen plek voor haat

0

Ik zou niet zo snel een kaartje kopen voor een komiek die bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet. Er zou een komiek naar Amsterdam komen om op te treden, op het laatste moment werd zijn optreden afgezegd. Zijn veiligheid kon niet gewaarborgd worden. Zijn humor zou niet kosjer zijn; er was gedoe.

Ik bekeek een paar YouTube-filmpjes waarin de komiek optrad. Ik vond het weinig overtuigend hoewel ik het type ben dat best wel makkelijk lacht, de eerste lach bij mij is voor het lef waarmee iemand op het podium staat. Misschien dat het in de zaal wel overkomt.

Toch keek ik stug door: waar schuurde de humor van deze man dusdanig dat het als onwenselijk werd beschouwd? Na een paar filmpjes begon het me te dagen: deze komiek is er nog niet uit of hij humor of politiek wil bedrijven. De nogal harde politieke overtuiging die hij heeft, zit zijn humor in de weg. Humor relativeert maar hij was eigenlijk niet van plan te relativeren en dan houdt de humor op te bestaan. Zijn politieke overtuiging was duidelijk: Wij zijn Goed, Zij zijn Fout. De machotrots die hij uitstraalde, liet weinig ruimte voor mij om hem nog wat te gunnen.

Alle schuld lag bij die andere groep

Wat hij duidelijk wilde maken was dat zijn groep wat betrof mensenrechtenschendingen en geweld totaal geen blaam trof, alle schuld lag bij die andere groep. Ze moesten niet zo zeuren. Daarna volgden er een paar gemakzuchtige grappen waarin de taal, cultuur en religie van die andere groep belachelijk werd gemaakt. Er was gelukkig ruimte voor zelfspot maar die was onschuldig vergeleken met de scheldpartij jegens de andere groep. De grappen deden omdat ze zo belegen waren ook niet echt pijn. Ze legden vooral zijn gebrek aan originaliteit bloot. Ik denk dat hij de eerste ronde van het Cameretten Festival niet zou doorkomen. Maar laat deze komiek vooral optreden in Amsterdam. Als middelmatigheid een criterium was dan zou de stad cultureel leeglopen.

Afgelopen week zag ik hoe je wel mensen aan het lachen kan maken, scherp kan zijn en kan verbinden. De Palestijnse theatermaker Alaa Shehada bracht in Paradiso zijn onemanshow The Horse of Jenin. De eerste grap van de voorstelling was dat het geen onemanshow was, want hij werd begeleid door prijswinnend harpist Remy van Kesteren. De show van Alaa ging over opgroeien in Jenin, waar veel Palestijnen wonen die in 1948 uit Haifa zijn gevlucht.

Op een dag kwam er een Duitse kunstenaar die van het afval dat de bezetters achterlieten een standbeeld van een paard maakte. Het standbeeld werd een ontmoetingsplek voor de verliefde Alaa. Het werd ook de plek waar Alaa en zijn beste vriend Ahmed samenkwamen. Dan weer clown, dan weer verteller, dan weer stand-up trekt Alaa ons die wereld van Jenin in. Door de komst van kunstenaars wilde Alaa acteur worden. Zijn anekdote over een dame uit New York die de jongeren in een workshop ervan wil overtuigen dat de bezetting in ‘het hoofd zit’ is hilarisch.

Grote kracht van de voorstelling is dat Alaa ons, publiek, onderdeel maakt van het verhaal. We bouwen samen met hem aan de voorstelling; als het licht uitvalt in het theater in Gaza omdat de bezetter de elektriciteit afsluit, vraagt hij ons met de mobiele telefoon licht op hem te laten schijnen. En de voorstelling kan verder.

Het verhaal is bitterzoet en eindigt tragisch. Toch ging ik opgewekt naar buiten, met het paard van Jenin onder mijn arm. Dit theater blies leven in mijn geloof in de mensheid. Geen plek voor haat. Laat de slechte grappen maar komen!

CvdRM: discriminatie door banken valt op in 2024

0

In 2024 valt discriminatie door banken en financiële instellingen op, meldt het College voor de Rechten van de Mens (CvdRM). Het openen van rekeningen wordt geweigerd en betalingen geblokkeerd.

Vorig jaar ontving het College 62 meldingen van deze aard, een relatief laag aantal op een totaal van 1.857 meldingen. Toch kwam deze vorm van discriminatie in voorgaande jaren niet zo specifiek naar voren. Het instituut besteedt er daarom uitgebreid aandacht aan en publiceerde eerder deze week een nieuw toetsingskader om instanties te helpen de juiste keuze te maken.

‘Het College oordeelde in meerdere zaken dat er sprake was van discriminatie op grond van ras of nationaliteit’, staat in het persbericht. Zo ging het bijvoorbeeld om een overboeking naar een persoon met een Arabische naam, waarbij de bank om meer informatie over deze persoon vroeg. Of een overboeking naar een persoon in Palestina, die door een Duitse tussenbank werd geweigerd en door de Nederlandse bank niet nader werd onderzocht.

Financiële instellingen nemen dit soort maatregelen op basis van risicoprofilering, legt het College uit. ‘Maar dit brengt grote risico’s op discriminatie met zich mee. Criteria zoals huidskleur, migratieachtergrond of een bepaalde herkomst zijn niet toegestaan. Maar ook criteria zoals taalvaardigheid, postcodegebied, religie of inkomenshoogte kunnen verboden zijn, omdat ze vaak verband houden met migratieachtergrond of etniciteit’, aldus de instelling.

Volgens het College moeten instanties die risicoprofilering gebruiken meer doen om discriminatie op grond van ras en nationaliteit te voorkomen. Daarom bracht het op 28 januari een nieuw toetsingskader risicoprofilering uit, bedoeld voor overheidsinstanties maar ook voor private bedrijven zoals banken.

Instanties en bedrijven moeten volgens dit kader twee toetsen uitvoeren voordat ze een risicoprofilering toepassen: een criteriatoets, waarbij wordt gekeken naar onderscheid op grond van ras of nationaliteit, en een rechtvaardigingstoets. Bij deze laatste moet de vraag worden gesteld of het doel van het onderscheid legitiem is en de profilering daartoe geschikt, noodzakelijk en proportioneel is.

Gaza ligt in puin en Hamas juicht

0

Sinds deze maand is er eindelijk een adempauze in de oorlog tussen Israël en Hamas. Op camerabeelden zien we tienduizenden mensen vanuit het zuiden naar Noord-Gaza trekken, op weg naar huis. Het tragische is dat wij, de kijkers, weten – en de vraag is of de mensen in Gaza dat zelf beseffen – dat het thuis waar ze naartoe willen, vaak niet meer bestaat. Toch maken de drommen mensen in die eindeloze stoet over het strand geen uitgebluste of verdrietige indruk. In hun ogen glanst hoop. De wapenstilstand zal 42 dagen duren, met als doel de vrijlating van de 33 Israëlische gijzelaars in ruil voor de vrijlating van honderden Palestijnen.

Columnist Tineke Bennema schreef in onze krant over haar Palestijnse schoonfamilie, die vooral trots is op hun veerkracht – op het feit dat ze nog in leven zijn.

Ook in ons land is er vanzelfsprekend opluchting. De voortdurende bombardementen en gevechten hebben inmiddels aan ten minste 48.000 mensen het leven gekost. Volgens een Britse studie kan het aantal doden dat Palestijnse autoriteiten geven overigens 40 procent hoger zijn.

De inwoners van Gaza krijgen nu eindelijk een moment van rust. Toch mogen we niet vergeten dat het Israëlische parlement al heeft aangekondigd de strijd na het staakt-het-vuren voort te zetten, met als doel: de totale vernietiging van de Gazastrook. De Israëlische minister van Financiën, Smotrich, die bekendstaat als beschermheer van extremistische kolonisten, pleit ook voor de annexatie van de Westelijke Jordaanoever. En de pas aangetreden Trump zegt dat Egypte, Jordanië en andere Arabische landen alle Gazanen maar moeten opvangen, omdat het gebied dan ‘opgeruimd’ wordt. Wat hij daarmee bedoelt, is onduidelijk. Waarschijnlijk wil hij dat de gehele Gazastrook Israëlisch wordt en alle Gazanen voorgoed vertrekken naar Egypte en Jordanië.

Wat mij enorm stoorde, waren de gewapende Hamas-militanten die juichend op tv verschenen. Juichende Gazanen begrijp ik nog wel, maar waarom juichen Hamas-militanten? Hebben zij na hun terreuraanval van 7 oktober de oorlog gewonnen? Zijn er dan niet tenminste 48.000 Palestijnen omgekomen? Is 90 procent van de infrastructuur, ziekenhuizen, scholen en gebouwen in de Gazastrook niet verwoest? Gingen kinderen niet dood van honger en kou? En de belangrijkste vraag: is Israël dankzij Hamas niet sterker dan ooit in de regio?

De wapenstilstand waarover wordt gesproken, is in werkelijkheid een strategische pauze voor Israël

In mijn hoofd knaagt constant de vraag: vecht Hamas echt voor de Palestijnen, of hebben zij een andere doelstelling? Juichen met zo’n resultaat kan ik namelijk niet begrijpen. Of juichen zij om te laten zien dat ze veilig in hun tunnels konden schuilen en nog steeds in leven zijn? Is dat niet een regelrechte provocatie voor Israël om nog meer bommen te laten vallen?

De slachtpartij op 7 oktober heeft Israël een carte blanche gegeven. Na de aanval wist Israël meteen westerse steun te mobiliseren, inclusief een ongekende militaire en financiële hulpstroom uit de VS en Europa. Dit heeft de Israëlische regering niet alleen militair en financieel versterkt, maar ook politiek. De publieke opinie in Israël is drastisch naar rechts verschoven, waardoor Netanyahu en zijn coalitie de kans kregen hun vernietigende aanpak voort te zetten zonder veel interne tegenstand.

De wapenstilstand waarover wordt gesproken, is in werkelijkheid een strategische pauze voor Israël. Het opzetten van bufferzones in Gaza en het verder uitbouwen van de militaire aanwezigheid aan de Egyptische grens laten zien dat Israël niet van plan is Gaza op de lange termijn te verlaten.

Daar blijft het niet bij: Israël ziet Gaza als een potentiële opstapplaats voor Iraanse invloed via Hamas, net zoals Hezbollah dat is in Libanon. Iran en Hezbollah zijn sterk verzwakt door Israëlische operaties. Israël heeft de top van Hezbollah’s leiding grotendeels geëlimineerd en zijn controle uitgebreid naar strategische gebieden in Syrië, zoals de Golanhoogten en de Hermonberg, wat een belangrijke winst is. Irans steun aan Hamas is beperkt gebleven. De enige Iraanse raketten die ‘doel’ troffen, kwamen terecht op Palestijnen op de Westoever, dat na 7 oktober in een versneld tempo door Israël wordt gekoloniseerd.

De toekomst ziet er helaas somber uit: zonder een echte diplomatieke oplossing zal de oorlog waarschijnlijk binnen korte tijd weer oplaaien.

En toch juichen Hamas-militanten. Begrijpen jullie dat? Ik niet.

Hoofdredacteur van Turkse oppositiezender Halk TV opgepakt

0

De politie in Istanbul heeft de hoofdredacteur van nieuwszender Halk TV, Suat Toktas, opgepakt. Hij wordt beschuldigd van het ‘beïnvloeden van een rechtszaak’ tegen seculiere politici, die eerder dit jaar zijn opgepakt vanwege ‘corruptie’-aantijgingen van het Turkse OM. Zo meldt de Turkse nieuwssite Bianet.

Op Halk TV zou een telefoongesprek met een ‘getuigenexpert’ op illegale wijze zijn uitgezonden, aldus de Turkse aanklagers.

De getuigenexpert is betrokken bij rechtszaken tegen seculiere bestuurders in Istanbul, die volgens de islamistische regering  en diens openbare aanklagers corrupt zouden zijn. De burgemeester van Istanbul, Ekram Imamoglu, heeft de arrestatie van journalisten van Halk TV stevig bekritiseerd en stelt zich uitdagend op.

‘Niemand hoeft zich zorgen te maken. Onze natie is groot. Ik zal voor de kinderen van dit volk op elk front de strijd voortzetten’, zegt hij tegen de verzamelde pers voor het kantoor van de seculiere partij CHP. Maar hij verwacht ook solidariteit. ‘Bevrijding op eigen houtje is onmogelijk, we worden allemaal vrij of geen van allen!’

Eerder werden ook de redacteuren Baris Pehlivan en Seda Selek van Halk TV opgepakt, maar zij zijn inmiddels vrijgelaten. Naar verwachting zal dat ook gebeuren met de hoofdredacteur Suat Toktas.

Imamoglu meldt dat deze journalisten zijn opgepakt, omdat ze de ‘kwaadaardige’ plannen van de autoriteiten hebben gedwarsboomd door het telefoongesprek met de getuigenexpert uit te zenden. ‘Ze zijn daardoor in paniek geraakt en begonnen opeens journalisten te arresteren.´

België wil uitgeprocedeerde Afghanen terugsturen via Turkije

0

België wil Afghaanse asielzoekers waarvan de aanvraag is afgewezen, terugsturen met behulp van Turkse tussenpersonen. Aangezien het land de banden met de Taliban heeft opgeschort, zou dit de enige optie zijn.

Dit kondigde afzwaaiend staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor (CD&V) aan. Ze vertelde een ‘oplossing te hebben bedacht voor uitgewezen Afghaanse asielzoekers in België’. Deze kunnen niet zomaar worden teruggestuurd als de diplomatieke banden met de Afghaanse regering ontbreken. Bovendien kunnen de benodigde reisdocumenten niet worden verkregen.

De Afghanen zullen via Istanbul naar Afghanistan worden gebracht. ‘De Belgische diensten organiseren de repatriëring naar Istanbul, waarna onze partners ter plaatse het overnemen tot in Afghanistan’, legt de Moor uit. Ze voegt toe dat het voorlopig alleen gaat om Afghanen die veroordeeld zijn.

Ze legt echter niet uit wie de Turkse partners zijn. Dit leverde kritiek op van onder andere de Standaard, die verwijst naar de slechte omstandigheden in door de EU gefinancierde uitzetcentra in Turkije. Hoewel uit de plannen niet blijkt dat deze centra betrokken zijn bij de operatie, is er weinig vertrouwen in de Turkse samenwerking.

Volgens de Standaard zijn er regels in België voor de gedwongen uitzetting van afgewezen asielzoekers. Dit moet geschieden onder het gezag, de operationele leiding en de coördinatie van een politieambtenaar. Dit om een veilige reis te kunnen garanderen. Maar de staatssecretaris zegt dat de uitzetting volgens deze regels zal verlopen.

In Duitsland werden afgelopen zomer ook uitgezette Afghanen naar hun land teruggebracht via partners. Hierbij werd gebruikgemaakt van de sleutelpositie van de regering in Qatar, die wel banden onderhoudt met de Taliban. Ook hier ging het om Afghanen met een strafblad.

Protest aan Universiteit Tilburg over uitstel breuk met Israëlische instellingen

0

Docenten en studenten van de Universiteit Tilburg demonstreren vanmiddag tegen het besluit om voorlopig de banden met Israëlische partnerinstellingen niet te verbreken. Dit besluit druist in tegen het recente advies van een speciaal ingestelde commissie.

Dinsdag 28 januari maakte de universiteit in de Brabantse stad bekend dat de samenwerking met onderzoeksinstellingen in Israël vooralsnog niet wordt opgeschort. Hoewel dit wordt overwogen, stelt het bestuur een definitief besluit uit omdat het eerst in gesprek wil gaan met de Israëlische partnerinstellingen.

Dit besluit leidt tot felle reacties van een steeds groter wordende groep kritische docenten en studenten, die sinds het begin van de oorlog in Gaza al kritiek uiten op de samenwerking met Israëlische instellingen. Volgens de commissie, die door de universiteit zelf werd aangesteld, zijn Israëlische universiteiten nauw verweven met de overheid, het leger, de inlichtingendiensten en de militaire industrie van Israël.

‘Dat er nu een staakt-het-vuren in Gaza is, doet daar niets aan af. Er is een diepe verwevenheid met de Israëlische wapenindustrie, waarvan inmiddels is vastgesteld dat deze stelselmatig mensenrechten schendt. Op deze manier zijn wij medeplichtig, en dat willen we niet’, zegt Michiel Bot, docent rechten aan de Universiteit Tilburg en actief in de pro-Palestijnse protestbeweging.

Hij zal vanmiddag een toespraak houden, waarna de demonstranten over de campus zullen lopen met de oproep om de banden alsnog te verbreken. ‘We moeten onze stem blijven laten horen, op verschillende manieren. Dit besluit is op geen enkele manier te verdedigen. De universiteit wilde al vóór het onderzoek met de partnerinstellingen praten. Daar heeft ze acht maanden de tijd voor gehad. Deze beslissing is ongehoord en onethisch.’

Bot sluit een staking van docenten niet uit. ‘Meerdere van ons zijn lid van een vakbond en we voeren daarover gesprekken. Daarbij volgen we de ontwikkelingen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) nauwgezet, waar eerder werd gestaakt.’