19.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 91

‘Ik maak voor jou een prinses van kleur!’

Een moeder van kleur leest haar kinderen het sprookje Sneeuwwitje voor, maar de kinderen herkennen zich niet in de prinses. De moeder bedenkt dan een nieuw verhaal: dat van prinses Tourmalynn. Zo begint Sneeuwwitje de musical, die morgen gaat in première gaat.

De voorstelling is een productie van het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT). Het gezelschap is een diverse club: de jongste acteur is acht, de oudste veertig. Bovendien heeft regisseur Elise Berends bewust gekozen voor een hoofdpersonage van kleur. Want in de veertig jaar dat het NJMT bestaat, is er nog nooit een personage van kleur geweest, vertelt ze.

Prinses Tourmalynn is dan ook geboren in een van haar lessen. Dit was toen ze aankondigde dat ze zouden gaan werken met het thema ‘sprookjes’. ‘Een van mijn leerlingen, die op dat moment acht jaar oud was, reageerde teleurgesteld dat er voor haar dan geen rol in zat, omdat bijna alle prinsessen wit zijn. Toen dacht ik: verdorie, ik maak voor jou een prinses!’

Sneeuwwitje de musical. Beeld: Quinty Meuleman

Sneeuwwitje de musical gaat over het omarmen van jezelf en elkaar. Het is een verhaal over jaloezie, liefde voor de natuur en de ware betekenis van schoonheid. Het is net als het sprookje Sneeuwwitje, maar dan net even anders.

‘Dan ben ik maar een keer de beste vriendin of de slechterik’

Het personage van Tourmalynn maakte best wel wat los op de school, vertelt de regisseur. ‘Er was eerst wel wat weerstand. Toen we de audities net hadden geopend, waren er maar weinig inschrijvingen. In de klas vertelde een leerling dat ze het jammer vond dat ze niet voor de hoofdrol kon solliciteren, omdat ze wit was. Ze had het gevoel dat ik de hoofdrol van haar had afgenomen. Toen heb ik het gesprek open gegooid. Uitgelegd dat leerlingen van kleur al die jaren nog nooit in aanmerking waren gekomen voor een hoofdrol en dat zij dit gevoel altijd hebben gehad. Diezelfde avond kwamen er heel veel inschrijvingen binnen uit die klas. Ik denk dat we op dat moment met zijn allen achter de beslissing zijn gaan staan. Dan ben ik maar een keer de beste vriendin of de slechterik, dachten de leerlingen. Dat was echt een empowering moment.’

Disneyprinsessen van kleur

Volgens de regisseur zijn er lange tijd veel te weinig Disneyprinsessen van kleur geweest. Dit besef groeide toen ze – in de onderzoeksfase van het verhaal – in gesprek ging met oud-klasgenoten van kleur. ‘Ik wilde weten hoe dat nou voor ze is geweest, op een witte kakschool in Bussum in de jaren negentig.’ Ze sprak met een oude vriendin van Indonesische afkomst, die vroeger veel gepest werd met typerende zinnen als ‘hankie pankie Shanghai’, omdat men dacht dat ze Chinees was. ‘Toen we het vervolgens hadden over representatie, vertelde zij dat ze erg blij was toen de Disneyprinses Mulan geïntroduceerd werd. Toen zei ik, maar Mulan is Chinees! Dat had zij zich nooit gerealiseerd. Zij wilde dus niet gezien worden als een Chinees persoon, maar was toch blij met die ene Aziatische prinses.’

Albert Matil en Desirée Lobede. Beeld: Stephan Markus

‘Ik denk dat het heel mooi is dat er diverse prinsessen zijn. Het is zo belangrijk dat je jezelf terugziet in helden’, gaat Elise verder. Dit kan Desirée Lobede beamen. Ze is een van de actrices die de rol van Tourmalynn vervult (er zijn drie verschillende actrices die dat doen, vanwege de leeftijd van de acteurs) en staat in volle glorie op de poster. Het is de eerste keer dat ze zich echt herkent in een prinses, legt ze uit. ‘Tourmalynn heeft in zich wat ik in me heb. Dat gaat verder dan alleen de huidskleur. We zijn een beetje elkaar geworden’, vertelt de achttienjarige.

‘Vroeger was prinses Tiana automatisch mijn favoriete Disneyprinses, maar niet per se om wie of wat ze vertegenwoordigde. Ik wist gewoon niet beter.’ Ze deed toen nog niet aan musical, wel aan ballet. Ook daar was weinig sprake van inclusiviteit. ‘Als persoon van kleur wordt eerder van je verwacht dat je aan afrodans doet.’ Op het toneel kreeg ze voorheen ook de stoerdere rollen, maar nu ze zich mag tonen in een prachtige prinsessenjurk komt alles op zijn plek. ‘Met de rol van Touralynn kan ik een andere kant van mijzelf laten zien: een die niet per se stoer is, maar meer empathisch. Je kan dus ook je eigen kracht inzetten op het podium.’

Link met slavernij

Desirée is niet de enige vrouw van kleur op het podium. Tourmalynn heeft een vader, koning Ebon. De rol van deze vader wordt vervuld door de veertigjarige Albert Matil. ‘Ze waren op zoek naar een donkere jongen die een beetje kon acteren. Ik was gelijk gegrepen door dit verhaal’, vertelt hij enthousiast.

‘Ik denk dat het heel veel voor mij had betekend als ik dit als klein jongetje had gezien’, zegt Albert. ‘Maar in die tijd leefde dit bewustzijn nog niet zo. We hadden toen nog veel minder informatiemogelijkheden. De nieuwe generatie staat veel meer in contact met wat er allemaal speelt in de wereld, en hoe divers dit kan zijn.’

Getypecast voelt Albert zich niet. Dat komt vooral door de manier waarop de personages worden opgebouwd, met veel liefde en gelijkheid, vertelt hij. ‘Ik ben ontzettend gecharmeerd van deze groep mensen.’ Maar het kan inderdaad een lastige kwestie zijn, zo legt hij uit.

Elise Berends. Beeld: Marije Slingerland

‘Twee jaar geleden speelde ik de rol van Lopachin in de voorstelling De Kersentuin. Een kind van een soort lijfeigenen in een aristocratisch milieu dat zich opwerkte tot zakenman en uiteindelijk de plantage kocht waar zijn familie altijd had gewerkt. De regisseur zei toen tegen mij: jij moet die rol doen, want dan maakt het publiek de link met slavernij. Ik snap natuurlijk dat we onszelf altijd meenemen, maar soms is dat ook ingewikkeld, omdat je je dan toch afvraagt of het om je talent gaat, of om je huidskleur.’

Het zijn vraagstukken waar Elise zich zeker mee bezighoudt, vertelt ze. ‘We hadden er in deze voorstelling ook voor kunnen kiezen om kleurenblind te casten. Dat is op dit moment heel populair en dat vind ik helemaal te gek. Je ziet bijvoorbeeld tegenwoordig wel eens een donkere Elsa en witte Anna. Maar in dit verhaal kon dat niet. Dat komt door het begin, de moeder die haar kinderen voorleest en besluit ‘haar versie’ van Sneeuwwitje te maken. We hebben ervoor gekozen een hele nieuwe prinses te maken, dus met een volledig gezin. Ook om juist een punt te kunnen maken.’

Begrip kweken

Wat dat punt is? Elise wil met haar voorstelling begrip kweken. Want met theater kun je mensen in iemands hoofd laten kijken en als je iemand kent, leer je die persoon begrijpen, legt ze uit. ‘Ik hoop dat mensen die Tourmalynn leren kennen ook de buren verderop beter zullen begrijpen. Want liefde voor elkaar begint bij begrip. Haat komt juist voort uit angst, en angst uit onwetendheid. Op deze manier wil ik de wereld weer wat liever maken.’

Daarbij heeft ze zelf ook een leerproces doorgemaakt, vertelt ze. ‘Ik ben me echt bewust geworden van mijn witte privilege. Je denkt dat je iets weet, maar eigenlijk heb je geen idee. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben. Ze zeggen soms met de beste intenties de meest domme dingen en denken dat het wel oké is. Hiervan bewust worden is een heel goed begin. Door je bewust te zijn dat je onderdeel bent van het probleem, ben je ook onderdeel van de oplossing.’

‘Op deze manier wil ik de wereld weer wat liever maken’

Maar ze is ook bang. ‘Bang om het niet goed te doen’, legt ze uit. ‘En dan gaat het me niet eens zo zeer om de minder woke personen die denken ‘moet dit nou’. Wat ik echt erg zou vinden is wanneer mensen van kleur zich niet juist gerepresenteerd voelen’, zegt de regisseur.

De tekst uit de proloog heeft ze dan ook door de acteurs zelf laten schrijven en het personage Tourmalynn creëerde ze in samenspraak. Ze vroeg Desirée bijvoorbeeld hoe zij haar schoonheid zou beschrijven aan de hand van verschijnselen in de natuur, want Tourmalynn heeft een speciale band met de natuur. ‘Ik vond het heel belangrijk dat Toumalynn het verhaal van Desirée was. Ik kan niet schrijven wat zij voelt, dat is niet mijn verhaal.’ Toen ze laatst een stuk tekst van een van de actrices hoorde, werd ze dan ook emotioneel. ‘Ik besefte echt: hier draait het om. Dit gaat om jou.’

Save the Children: ‘Wereld steeds gevaarlijker voor kinderen’

0

‘De wereld wordt door klimaatverandering steeds gevaarlijker voor kinderen’, zegt Inger Ashing, directeur van Save the Children, in een interview met de Spaanse krant El País.

Volgens Ashing vormt de klimaatcrisis een existentiële bedreiging voor kinderen, naast de oorlogen waarbij internationaal recht wordt geschonden. Ze noemt de recente overstromingen in Spanje en de hittegolven en droogtes in Afrika als voorbeelden van de verwoestende impact.

Ze legt uit: ‘Vanuit het perspectief van een kind tast een natuurramp hun basisvoorzieningen aan. Zelfs in Spanje, een economisch sterk en goed ontwikkeld land, zal het jaren duren om weer op te bouwen, en er zal grote impact zijn op het onderwijs en de gezondheid van minderjarigen.’

Ashing wijst ook op de droogte in Kenia als voorbeeld: ‘Ik sprak een vader die ongeveer 70 schapen had, maar de meeste stierven door de droogte, en hij had geen manier meer om eten op tafel te zetten. Hij moest twee van zijn dochters uithuwelijken omdat hij ze simpelweg niet meer kon voeden.’

Naast de klimaatcrisis benadrukt Ashing in het interview andere schendingen van kinderrechten, zoals seksueel misbruik, deels aangewakkerd door AI, en oorlogen. Ze noemt expliciet de oorlog in Gaza: ‘Wat we in deze oorlog hebben gezien, is dat zowel Israël als Hamas de rechten van kinderen hebben geschonden. Aan de ene kant heeft Hamas kinderen ontvoerd en gedood, maar we hebben ook honderden gevallen gezien waarin Palestijnse kinderen het slachtoffer zijn geworden van geweld. We maken ons grote zorgen over het gebrek aan toegang tot humanitaire hulp in de Gazastrook, waardoor minderjarigen geen voedsel, onderdak, medicijnen of onderwijs krijgen. Dit is een van de conflicten waar we het meest alert op zijn.’

Ben & Jerry’s klaagt Unilever aan voor dwarsbomen steun aan Palestijnen

0

Ben & Jerry’s ligt opnieuw in de clinch met moederbedrijf Unilever over hun steun voor Palestina. Het bestuur van het ijsmerk heeft het gevoel dat hen de mond wordt gesnoerd.

Afgelopen woensdag spande het Amerikaanse ijsmerk opnieuw een zaak aan tegen Unilever. Het bedrijf zou steunbetuigingen aan Palestijnse vluchtelingen de kop in drukken door te dreigen met de ontmanteling van het bestuur en het aanklagen van bestuursleden, aldus Reuters.

Ben & Jerry’s roept op tot een staakt-het-vuren in de oorlog in Gaza en de veilige doorgang van Palestijnse vluchtelingen naar Groot-Brittannië. Bovendien heeft het studenten gesteund die protesteerden bij Amerikaanse universiteiten tegen de oorlog in Gaza, en is het tegen Amerikaanse militaire hulp aan Israël. Deze standpunten konden op weinig sympathie rekenen van het moederbedrijf.

Dat het bestuur van Ben & Jerry’s zo dacht, was echter geen verrassing; het was altijd al kritisch tegenover Israël. In 2021 stopte het met de verkoop in de Westelijke Jordaanoever, omdat het tegen de illegale bezetting van het gebied is. Toen Unilever het ijsmerk vervolgens toch liet verkopen in het gebied, klaagde de ijsfabrikant het bedrijf aan. Er werd toen afgesproken dat Unilever de waarden en principes van Ben & Jerry’s moest respecteren.

Met de huidige intimidatie van Unilever ten opzichte van het Ben & Jerry’s-bestuur worden deze afspraken geschonden, vindt het bedrijf, en daarom stapte het opnieuw naar de rechter.

Kabinet wil Nederlanderschap afnemen bij antisemitisme

0

Het kabinet gaat onderzoeken of het mogelijk is het staatsburgerschap van Nederlanders met een dubbele nationaliteit af te pakken bij antisemitisch gedrag. Critici stellen dat zo’n maatregel in strijd is met de Algemene wet gelijke behandeling, omdat racisme bij Nederlanders zonder migratieachtergrond nooit een vergelijkbare sanctie oplevert, aldus NRC.

Momenteel is het intrekken van de nationaliteit alleen mogelijk bij terroristische misdrijven van Nederlanders met een dubbele nationaliteit. Het kabinet wil, naar aanleiding van de voetbalrellen van vorige week, antisemitisme opnemen in de terrorismewetgeving om daders met een migratieachtergrond te vervolgen en te denaturaliseren, schrijft NRC.

Volgens rechtsgeleerde Jan Brouwer laat premier Schoof ‘steeds meer zijn ware gezicht zien’ met deze maatregelen, zei hij gisteren bij tv-programma Nieuwsuur. ‘Ik ken hem natuurlijk als directeur van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV), waar hij vaak de grens van het rechtsstatelijke opzocht.’

Op de vraag of het zomaar mogelijk is om Nederlanders hun nationaliteit af te nemen, antwoordde hij bevestigend: ‘De wetgever is autonoom hierin. Als er een meerderheid is in de Kamer, dan kan het’, aldus Brouwer.

Oud-ambtenaar Walter Palm waarschuwde eerder dit jaar dat Nederlandse moslims door deze maatregel tot tweederangsburgers worden gemaakt. ‘De aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap heeft de weg geplaveid voor de PVV om met een simpele uitbreiding van de Rijkswet niet alleen jihadisme te bestraffen, maar ook de Nederlandse nationaliteit in te trekken van in Nederland woonachtige moslims die zich niet aan de wet- en regelgeving houden’, schrijft hij op website Republiek Allochtonië.

Britse krant the Guardian stopt met X

0

De Britse krant the Guardian stopt met het verspreiden van nieuws via X. Het vindt de voordelen niet langer opwegen tegen de nadelen, meldde de krant gisteren.

De krant zegt al langer bezorgd te zijn over verontrustende content op X, zoals extreemrechtse complottheorieën en racisme. De druppel die de emmer deed overlopen, was de rol die Elon Musk, de nieuwe eigenaar van het platform, speelde in de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

‘Met behulp van X heeft Elon Musk zijn invloed kunnen gebruiken om het politieke discours vorm te geven’, schrijft the Guardian in een bericht aan de lezer.

The Guardian heeft meer dan 80 accounts op X met ongeveer 27 miljoen volgers.

Mensen die bij the Guardian werken, mogen het medium nog steeds gebruiken. Journalisten mogen X ook blijven gebruiken voor nieuwsgaring, maar het account van the Guardian zal niet langer actief zijn.

Steeds meer mensen en organisaties staken hun activiteiten op X vanwege polariserende content. In Nederland maakte de krant Trouw deze beslissing en noemde X ‘een vuilnisbelt’.

De weekendschool is er om te schuilen

0

Op de weekendschool van mijn kinderen leren ze niet dat ‘Hitler de klus had moeten afmaken’, ze leren dat zij werelden in zich dragen. Wat ze leren is dat het huis van de taal vele kamers kent. Ze leren over engelen die verhalen brengen; ze leren over de hemel en de aarde; ze leren over de man die de zee liet splijten. Wat er ook gebeurt is dat de kinderen elkaar in de haren zitten. Ze spelen alsof hun leven er vanaf hangt. Wat die kinderen delen is dat ze kind zijn en dat het niet erg is om kind zijn, ongeacht je afkomst.

Het geeft ons ouders iets van trots en ook opluchting dat we onze kinderen deze school kunnen bieden. We groeiden op in grote gezinnen in kleine woningen waar we moesten vechten om een stuk brood. We droomden van succes want succes was de weg naar acceptatie. Het is een vrome leugen gebleken. We waren piepjong op 9/11 en werden stokoud op 9/11. De nacht kwam over ons en in het duister zochten we op de tast onze weg. We bezwoeren onze kinderen naar een hoger niveau te tillen, weg van de duisternis. We gingen meedoen in de samenleving; haalden de diploma’s en certificaten en negeerden al die stemmen die zeiden: ‘Je kan het niet, dit is niet voor jou weggelegd, wees je bewust van je beperkingen.’ Tegen beter weten in hoopten we op verlossing.

We brengen onze kinderen naar de weekendschool omdat we nooit meer willen voelen dat we kapot gemaakt kunnen worden. We brengen onze kinderen naar de weekendschool omdat onze kinderen ook moeten kunnen schuilen, weg van de laster en de haat. We brengen onze kinderen naar de weekendschool omdat we de leugens zat zijn. Onze school is een veilige plek.

We zijn advocaten, mensenrechtenactivisten, columnisten, wetenschappers en visionairs

De weekendschool van vandaag is niet de weekendschool van gisteren. Deze weekendschool is een brug die we zelf hebben gemaakt.

Dus ja, we begrijpen waarom in het kader van een hernieuwde aanval op bevolkingsgroepen ons toevluchtsoord vernietigd moet worden. We begrijpen heel goed dat de pijlen gericht zijn op een plek van rust, reinheid en regelmaat waar onze kinderen prinsen en prinsessen zijn, en dat dit een manier is om ons op onze plek te wijzen. We zijn advocaten, mensenrechtenactivisten, columnisten, wetenschappers en visionairs. We kijken door de leugen heen en laten ons geen schrik aanjagen. Want wij worden geholpen door een formidabele partij: onze kinderen. Zij zijn ons morele kompas. Daar komen we niet onderuit. Ze wijzen ons de weg. Wat wij voor hen doen, dat is goed.

De afgelopen dagen is geprobeerd minderheden tegen elkaar op te zetten. Maar er wordt ook geprobeerd kinderen en ouders tegen elkaar op te zetten. Waar hadden we dat eerder gezien? De Toeslagaffaire?

Het gaat niet gebeuren omdat het niet kan. Welk onheil de mens ook treft, de relatie met dat ongedurige, bij vlagen vervelende kroost is een reddingsboei in donkere tijden.

De weekendschool, dat is het kind. Dat zijn wij.

Opnieuw gaat het over integratie. ‘Wat weet Schoof nou van deze jongeren?’

0

De discussie in de politiek en media na de rellen van afgelopen donderdag in Amsterdam doet denken aan de debatten over integratie en de islam van vroeger. Wilders wil moslims keihard aanpakken, terwijl premier Dick Schoof spreekt van een ‘integratieprobleem’. Zijn we weer terug bij af?


Farid Boussaid, docent politicologie aan de Universiteit van ­Amsterdam en directeur van het Amsterdam Centrum voor Midden-Oosten Studies.

‘Het zijn schokkende tijden. Er worden voorstellen gedaan over het afpakken van paspoorten en verblijfsvergunningen, waardoor mensen tot een illegale status worden gedeporteerd, met dreigende deportatie als gevolg. De terrorismewetgeving wordt van stal gehaald om Amsterdamse jongeren op deze manier te vervolgen.

Hoe kan dit nou de uitkomst zijn van een zogenoemd integratievraagstuk? Over welke integratie hebben we het nu? Dit zijn kinderen van de derde en vierde generatie. Het zijn dus gewoon Nederlandse kinderen, met een Marokkaanse of islamitische achtergrond. Ze zijn hier naar school gegaan en gaan hier straks de arbeidsmarkt op. Het is dus een Nederlands en Amsterdams probleem. En dat moeten we met z’n allen hier oplossen. Maar als we kijken naar de maatregelen die nu de ronde doen, dan ontstaat er een soort apartheidssysteem: volwaardig burgerschap voor mensen zonder migratieachtergrond en een tweederangsburgerschap voor Nederlanders met een migratieachtergrond. In het maatschappelijke en politieke discours is deze tweedeling er al, met zogenaamde echte, witte Nederlanders en de rest. Nu lijkt het erop alsof ook langs de juridische weg deze tweedeling wordt bestendigd. Dit is tegen de grondwet. Iedereen in Nederland hoort op dezelfde manier behandeld te worden voor de wet; de loophole die ze gebruiken is dubbele nationaliteit en Nederlanderschap. Dit is een verontrustende ontwikkeling en moet consequent bestreden worden.

‘Het zijn gewoon Nederlandse kinderen, met een Marokkaanse of islamitische achtergrond’

De oplossing ligt in de ontmoeting met elkaar en het organiseren van verbinding. En niet alleen in crisissituaties zoals nu, want dan ben je eigenlijk al te laat. Het moet structureel aangepakt worden, ook wanneer het goed gaat. Helaas lijkt het geloof in sociale cohesie helemaal verdwenen, iedereen heeft het maar druk en zit vastgeklemd aan de telefoon in zijn eigen bubbel. We moeten investeren in de maatschappij en ontmoeting, en niet alles kapot bezuinigen. De culturele kaalslag is ongekend. Maatschappelijke organisaties, universiteiten, scholen, precies de plekken waar burgers worden gevormd, hebben te maken met bezuinigingen. Daar gaan we heel lang problemen van ondervinden. Het moet echt vanuit de maatschappij komen, want de huidige politieke klasse is meer bezig met zijn X-account en het snelle scoren.’


Khadija al Mourabit, filosoof en docent

‘Ik ben hier geboren en getogen, maar ik heb me eerlijk gezegd nog nooit zo onveilig gevoeld in mijn eigen stad. Wat betreft integratie, ik vind juist dat het Amsterdammers waren die de nood voelden om hun stad te verdedigen. Kijk, de wijze waarop, daar kun je van mening over verschillen en het afkeuren. Maar wat weet die Schoof nou van deze jongeren? Of van de leefwereld in Amsterdam? Zijn eigen integratie daarin is juist mislukt.
Er is bij zulke politici sprake van een enorme kloof, een disconnect, tussen hen en de verscheidene demografieën die Nederland en in dit geval Amsterdam rijk is.
Zijn reactie is moreel volstrekt ontaard in relatie tot deze inwoners van Nederland waar hij het over heeft. Het zou hem sieren als premier – van álle Nederlanders toch? – om zich wat meer te verdiepen in Amsterdam en haar inwoners.

‘Wat weet die Schoof nou van deze jongeren?’

En we moeten niet vergeten dat het voetbalhooliganisme is, waar over en weer scheldwoorden worden gebruikt. En het is niet de eerste keer dat voetbalhooligans geweld gebruiken. Is de integratie van al die Feyenoord- en Ajax-supporters ook mislukt? Het waren supporters van IDF (het Israëlische leger, red.) die de hel hebben ontketend in onze straten. Het Amsterdamse geweld was een reactie, in sommige gevallen helaas antisemitisch, op het Israëlische geweld en racisme tegen Arabieren en moslims. Dit is geen integratieprobleem, dit is de doelbewuste racistische import van Israëlische staatsterreur in onze straten.’


Abdel ben Ahmed, socioloog

©: Stichting Het Vergeten Kind

‘In de media wordt gesproken over een groep Marokkaanse jongeren, waarbij ook hun geloofsovertuiging wordt benadrukt. Politici die al lang een kruistocht tegen de islam voeren, maken gretig gebruik van deze koppeling tussen daad en afkomst.

Meteen wordt er binnen de gelederen van deze rechtse kabinetsleden tot blauwe vingers toe getwitterd en gewezen naar integratie en geloof. Deze geboren Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond zijn de schuldigen. Paspoorten innemen, het land uit, integratie mislukt, en woorden van gelijke strekking gaan over de toonbank als warme broodjes. Populistische, opruiende uitspraken die tegenstellingen creëren en gepaard gaan met tot in militaire precisie geregisseerde reportages, talkshows en krantenkoppen vanuit de media om het verhaal eenzijdig te schuiven op de zondebokken. De Marokkaanse zondebokken. Een grijsgedraaide plaat waarbij je al misselijk wordt bij het horen van de eerste noot.

‘Waarom spreken we nog over integratie als het gaat om mensen die hier geboren en getogen zijn?’

Islam en Marokkanen zijn hot items voor populistische en racistische politici. Het volk wordt systematisch tegen elkaar uitgespeeld. Tegenstellingen worden vergroot, en het vingerwijzen begint. De media is enerzijds zeer veroordelend naar de Marokkaanse jongeren en erg terughoudend als het gaat om berichtgeving waarbij Joodse hooligans het onderwerp zijn. Onze kersverse premier toont meteen waar zijn loyaliteit ligt en wat zijn kliekje al heel lang wilde zeggen. Hij wijst een kant op met zijn vinger en weigert te zien dat er ook een aantal vingers terugwijzen. De oppositie lijkt verlamd. Er is geen tegengeluid, en de stuurloze trein van BV Nederland dendert voort.

Het wijzen naar integratie is een makkelijke uitweg voor degenen die geen antwoorden hebben op de echte vragen. Onderwijs speelt hier ook een grote rol. Jongeren worden niet voldoende ondersteund om essentiële kennis op te doen en zich met de juiste tools wegwijs te maken binnen de maatschappij. Het ontbreken van deze basis zorgt voor een vacuüm waarin ze vatbaar zijn voor negatieve invloeden, zowel op sociale media als op straat.

Zondebok

Integratie is een veelgebruikte troefkaart om een zondebok aan te wijzen. Want waarom zou je degenen die niet op je lijken niet gebruiken voor je eigen agenda? Waarom spreken we nog over integratie wanneer het gaat om mensen die hier geboren en getogen zijn? Wanneer je een groep op deze manier categoriseert, is het bij voorbaat al gedoemd te falen. Er is geen eerlijke kans, geen volledige en oprechte acceptatie. Wanneer gaan we het gesprek aan over de privileges van sommigen en de onvoorwaardelijke acceptatie van alle burgers? De integratiekaart trekken is als het huis van de buurman blussen terwijl je eigen huis in brand staat. Dit is een probleem van Nederlandse identiteitspolitiek en polarisatie, en geen ‘Marokkanenprobleem’. Dit kabinet is een verkapt zondebok-kabinet en een belediging voor de democratische rechtsstaat.’


Erwin van Veen, Midden-Oostendeskundige bij Instituut Clingendael

‘Nederlandse politieke partijen maken zich al jaren schuldig aan verschillende vormen van discriminatie met racistische ondertonen. Voorbeelden zijn de toeslagenaffaire, de ‘minder Marokkanen’-uitspraak, en negatieve opmerkingen over vluchtelingen en moslims.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau meldde onlangs dat discriminatie en racisme veel voorkomen in Nederland, vooral op de arbeidsmarkt. Toch ontkennen veel Nederlanders dit probleem, ook mensen op links. Professor Gloria Wekker schreef hierover een inzichtelijk boek, White Innocence.

Buitenlandse politiek

Daarnaast werkt de Nederlandse regering indirect mee aan de slachting die het Israëlische leger in Gaza aanricht door wapenleveranties en politieke steun. Het contrast met het regeringsstandpunt over de toepassing van het internationaal recht en mensenrechten in Oekraïne zorgt ook voor een nare bijsmaak van discriminatie en racisme.

Als er inderdaad een probleem is met ‘mislukte integratie’ – zoals sommige politici zeggen na het geweld door Tel Aviv Maccabi-aanhangers en de hetze tegen dezelfde Israëlische supporters – ligt dit voor een belangrijk deel aan de polarisatie door sommige politieke partijen, racisme van eigen bodem, en de dubbele standaarden in onze buitenlandse politiek, vooral in het Midden-Oosten.’


Mustafa Ayranci, voorzitter van Htib, de Nederlandse Bond van Turkse Arbeiders

‘Sinds Geert Wilders zich afsplitste van de VVD en een eigen partij oprichtte, heeft hij zich herhaaldelijk uitgesproken tegen de islamitische gemeenschap en migranten. Zijn uitspraken, zoals ‘minder Marokkanen’ hebben geleid tot polarisatie en een klimaat waarin migranten zich steeds meer buitengesloten voelen. Vanaf 2002, toen hij de islam en migranten publiekelijk begon te bekritiseren, is er een breuk ontstaan tussen migranten en de Nederlandse samenleving, waarvoor Wilders medeverantwoordelijk kan worden gesteld.

Ondanks dat er al zestig jaar Turkse migranten in Nederland wonen en zij hun best doen om mee te doen in de samenleving, krijgen zij nog steeds te maken met discriminatie. Veel mensen met een Turkse achtergrond die ik spreek, voelen zich niet volledig geaccepteerd. Ook al werken ze  als advocaat of leraar toch krijgen ze vaak de vraag wanneer ze ’teruggaan’. Dit geeft hen het gevoel dat ze er niet bij horen.

‘Vanaf 2002 is er een breuk ontstaan tussen migranten en de Nederlandse samenleving’

In Nederland wonen ongeveer 500.000 mensen met een Turkse achtergrond, maar slechts een handvol bekleed een hoge positie. In steden als Amsterdam en Den Haag, waar veel mensen een migratieachtergrond hebben, zijn er maar weinig wethouders uit die groepen. Ook in de Tweede Kamer zijn migranten slecht vertegenwoordigd. Dit komt door discriminatie en doordat organisaties die vroeger de  belangen van migranten verdedigden, zoals het Landelijk Overleg Minderheden zijn opgeheven.

Migranten en de Joodse gemeenschap

Als we jongeren die betrokken zijn bij rellen meteen criminelen noemen, ontstaat er een vertrouwensbreuk. Zonder een gesprek voelen deze jongeren zich nog meer buitengesloten. Vroeger werkten migranten en de Joodse gemeenschap juist samen, maar nu worden problemen vaak veralgemeniseerd. Natuurlijk is geweld in Amsterdam onacceptabel en moeten criminelen worden aangepakt. Toch willen mensen met een migratieachtergrond juist bijdragen aan de samenleving; ze willen meedoen en in gesprek gaan. Maar als ze steeds horen dat ze er niet bij horen, hoe kunnen ze dan nog vertrouwen hebben?

Wilders en andere politici zouden zich moeten afvragen wat hun rol is bij de mislukte integratie. Wat hebben ze fout gedaan, en hoe kunnen ze helpen om de integratie wel te laten slagen? Het is belangrijk dat ze eerlijk kijken naar hun eigen invloed, zodat we kunnen werken aan een samenleving waarin iedereen zich welkom voelt.’


Milena Mulders, aanjager van (culturele) projecten op het gebied van migratie en samenleven

‘Ongepast, onverstandig en zeer onterecht dat de minister-president, marionet van Geert Wilders, in deze context de integratiekaart trekt. Je kunt de verantwoordelijkheid voor dit niet afschuiven op een (deel van een) bevolkingsgroep; je moet de verantwoordelijkheid dan dragen met iedereen.

Als moeder van een Amsterdamse jongere op een scooter uit West heb ik een taak en een verantwoordelijkheid. Behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden. Geef de ander ruimte zoals je zelf ruimte neemt. Ben je bewust van je privilege. Kies voor radicale openheid. Een soft verhaal in grimmige tijden. Als we onze (Amsterdamse) jongeren opgeven, zijn we allemaal verloren.’

Miljardair Elon Musk wordt hoofd van nieuw Amerikaans departement

0

Miljardair Elon Musk krijgt een nieuwe rol in de Amerikaanse overheid als hoofd van het ‘Departement van Efficiëntie’. Deze functie is speciaal door aankomend president Donald Trump gemaakt om grote veranderingen in de overheid door te voeren, aldus the Guardian.

Musk, die ook de baas is van socialmediaplatform X, krijgt deze rol als beloning voor zijn steun aan Trump tijdens de verkiezingscampagne voor de Republikeinen.

Hoewel Musk geen officieel regeringslid wordt, zal hij van buitenaf ‘advies en leiding’ geven bij ‘grootschalige hervormingen’. Trump stelt dat Musk een vernieuwende ondernemersbenadering zal introduceren om de overheid efficiënter en minder verspillend te maken.

Critici uiten zorgen dat Musk niet alleen ingrijpende bezuinigingen zal doorvoeren, maar mogelijk ook nieuwe valuta in omloop zal brengen. Musk, die ruim 200 miljoen dollar bijdroeg aan Trumps campagne, wordt daarnaast beschuldigd van manipulatie van X’s algoritmes om Trump in het voordeel te laten werken.

Met hulp van ouders, agenten en coaches bleef Plein ’40-’45 rustig

0

Dankzij de inzet van ouders, politieagenten en straatcoaches is het gisteravond rustig gebleven op Plein ’40-’45 in Amsterdam Nieuw-West, zo meldt stadszender AT5.

Imam Mohammed el Fakiri was ook op straat om met jongeren in gesprek te gaan. ‘We zijn hier allemaal samen om onze stad en Nederland te beschermen’, zegt hij tegen AT5.

El Fakiri had al een lange dag achter de rug met gesprekken waarin hij jongeren streng aansprak over de rellen van maandagavond waarbij een tram afbrandde. ‘Hoe kun je zo’n tram aanvallen? Misschien zit je eigen familie erin, maar ook zonder dat maakt het niet uit. Het is onacceptabel’, zegt hij verontwaardigd. Dat de buurt opnieuw negatief in het nieuws komt, raakt hem diep. ‘Maar we geven niet op’, voegt hij vastberaden toe.

Uit voorzorg, om nieuwe onrust te voorkomen, reden er vanavond geen trams naar Lambertus Zijplein en Slotermeer. Hierdoor moesten veel buurtbewoners, onder wie ouderen, ouders met kinderwagens en mensen met boodschappen, een lange wandeling maken naar huis vanaf het centrumgebied, zag onze verslaggever die met de fiets door de buurt trok.

De politie, die de avond ervoor met veel busjes door het stadsdeel patrouilleerde, heeft beelden vrijgegeven van betrokkenen bij de ongeregeldheden en waarschuwt met het tonen van meer beelden, aldus AT5. ‘Als je betrokken was bij deze gewelddadige incidenten, meld je dan zelf, anders maken we de beelden openbaar’, zo luidt de oproep van de politie.

De echte puinhoop

0

Bij de gebeurtenissen in Amsterdam moest ik denken aan de beroemde scene uit De Avonturen van Huckleberry Finn van Mark Twain, waarin Tom laat thuis komt en zijn tante Sally vraagt waar hij vandaan komt. Hij verzint een verhaal over een ongeluk, een ontploffing op een stoomboot en zijn tante Sally wil dan weten of er iemand gewond is geraakt. Hij zegt: ‘No ma’m. Killed a n*gger.’ Waarop zij antwoordt:  ‘Ah, gelukkig, want soms raken mensen gewond.’

Over het meten met twee maten en partijdig beleid gaat deze column. Neerlands landelijk en plaatselijk bestuur heeft na 7 oktober altijd geroepen dat het ‘Midden-Oostenconflict’ niet naar de Nederlandse straten moest worden ‘geïmporteerd’. Halsema beloofde toen polarisatie niet toe te staan, maar te verbinden.

Dat leek een mooi neutraal uitgangspunt, dat toevallig in het voordeel van Israël uitviel en waar we ons achter konden verschuilen om stappen te vermijden die moed vergden. Moed om te doen wat internationaal recht ons 76 jaar vraagt: de Palestijnen een land te geven.

In een dergelijke doofpot konden frustraties over dubbele standaarden ineens in het gezicht van het bestuur ontploffen. Als je Israëlische gewelddadige hooligans als onschuldige gasten verwelkomt bijvoorbeeld. Hooligans die deel uitmaken van het leger in Gaza. Hooligans die op de website het clublied schrijven, in een lied gericht aan de ‘linkse’ Israëlische voetbalclub Hapoel:

Lied van de verkrachting
Je handelt alsof je zo radicaal bent
Als je liederen zingt over de Holocaust
Jullie zijn de Arabische hoeren
En aan het einde van de dag
Zullen we je neuken
En dan drinken we jullie bloed
Op het stadsplein hangen we iedere communist op die hier komt
En als we ze zullen verkrachten roepen we
Vandaag is dood, Hapoel!

Alles wat de hooligans in Amsterdam deden was een politiek statement

Mind you, deze woorden zijn gericht aan landgenoten. Een variatie hierop klonk vorige week in Amsterdam:

Ole ole
Laat het IDF winnen en neuk de Arabieren
Ole ole
Waarom is school uit in Gaza? Er zijn daar geen kinderen meer over

Wie importeerde het Midden-Oosten conflict ook alweer? Alles wat de hooligans in Amsterdam deden was een politiek statement: hun fluitconcert tijdens de minuut stilte voor de slachtoffers van de overstromingen in Spanje, omdat dat land Palestina erkende. Hun aanvallen met metalen stangen, planken, riemen op huizen met Palestijnse vlaggen, Marokkaanse chauffeurs en burgers die Palestijnse parafernalia droegen. Zie het filmpje van Bender, een tiener met nog niet de baard in de keel, die het werk deed dat kwaliteitsmedia als NRC door hun vooringenomenheid lieten liggen.

Maar Halsema verliet de schijn van onpartijdigheid pas vrijdag na de tweede mensenjacht, nu op Israëlische provocateurs. Laat het duidelijk zijn, een volksgericht is verwerpelijk en de beelden waren afschuwelijk. Maar dat het zover kon komen ligt aan de falende leiding van de stad Amsterdam, die net als de landelijke politiek ervoor koos niet werkelijk boven de partijen te staan. Die ervoor koos ook een belangengroep voor Israël te zijn. Die te laat veiligheidsmaatregelen nam om de eigen bevolking te beschermen en nu geen verantwoordelijkheid neemt voor het tegenover elkaar zetten van groepen burgers. Beter had Halsema een grootscheeps onderzoek kunnen aankondigen, in plaats van te vingerwijzen.

Op de persconferentie was ze selectief verontwaardigd over de bedreiging van ‘onze cultuur’. Kennelijk is het in elkaar slaan van Palestina-sympathisanten en het weghalen van Palestijnse vlaggen door de Israëlische hooligans geen aanslag op ‘onze’ cultuur en vrijheid van meningsuiting. Misschien omdat de Arabische cultuur en moslimburgers nog steeds niet worden gezien als eigen aan Amsterdam. Zeker, er is antisemitisme in Nederland, maar in de hype vergeet iedereen wat de AIVD al jaren zegt: gevaar voor antisemitisme komt veelal van extreemrechts.

Maar de toon is gezet. Wilders wil geboren en getogen Nederlandse moslims die in de fout gingen uitzetten. Columnisten eisen van moslims dat ze afstand nemen van geweld. Ephimenco deed dat in Trouw, zoals hij het ook na 9/11 deed, en Marcel van Roosmalen bestond het om in NRC een islamofobe sneer uit te delen aan de altijd integere Esmah Lahlah, ‘die verder moet kijken dan haar hoofddoek lang is’. Kortom, moslims worden weer als de vijfde colonne neergezet.

Kunnen we nu ons dan weer richten op het redden van het vervuilde kind in een Gazaanse straat – nou ja, in het puin – dat naar eten zoekt?