16.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 92

Frontex-topman: ‘Illegale migratie kun je nooit helemaal wegnemen’

0

Migratie helemaal onder controle krijgen, dat kan eigenlijk niet. Dit zegt Frontex-topman Hans Leijtens in WNL Op Zondag. Volgens hem is het een illusie te denken dat je alle ongewenste asielzoekers buiten kunt houden.

Frontex bestaat al sinds 2004 en is verantwoordelijk voor de bescherming van de buitengrenzen van Europa. Sinds 2016 is het takenpakket uitgebreid en houdt het zich ook bezig met migranten die het continent binnenkomen.

Maar Leijtens is realistisch over deze opgave. Hoewel de aantallen migranten vorig jaar met 43 procent daalden, durft hij dit niet voor eigen rekening te nemen. Want de aantallen stijgen en dalen op basis van heel veel zaken, niet alleen het werk van Frontex, zo legt hij uit. ‘Dit kan alleen al veranderen met het weer.’

‘Migratie is een fenomeen dat zo oud is als de mensheid. De wil om te migreren zal er altijd zijn. Je moet ervoor zorgen dat je de irreguliere manier om dat te doen zoveel mogelijk bestrijdt’, zegt hij in het programma.

Met irreguliere migratie doelt hij op de talrijke smokkelroutes die er bestaan. Deze routes zijn levensgevaarlijk voor de migranten zelf, en moeten daarom zoveel mogelijk onderuit gehaald worden, vindt hij. ‘Maar helemaal wegnemen, dat is een illusie’, voegt hij toe.

Om meer te kunnen doen wil het bedrijf toe van de huidige 3,000 naar 30,000 mensen in dienst. Ook wil het slimme technologie benutten om beter te kunnen observeren wat er gebeurt.

‘Je moet niet denken dat er om de 3 meter een bewaker komt te staan, want dat is gewoon niet haalbaar’, erkent hij. Ook het idee dat een muur bouwen, zoals Trump dat doet, zou helpen migranten tegen te houden spreek hij tegen. ‘Daar klimmen mensen gewoon over heen.’

Islamitische begraafplaats in Rotterdam weer stap dichterbij

0

Het is al jaren een wens van de islamitische gemeenschap: een eigen begraafplaats in Rotterdam. Deze lijkt er nu toch echt te gaan komen. De Gemeente Rotterdam en Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR) hebben een belangrijke stap gezet richting de realisatie. 

Als alles volgens plan verloopt, is er in 2006 een islamitische begraafplaats aan de Maeterlinckweg in Rotterdam Zuid. Het stukje grond van 30.000 m2 ligt naast de Zuiderbegraafplaats en is een mooi stukje groen, nu nog overwoekerd door de natuur. 

Deze maand tekenden de betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie. Wethouder Faouzi Achbar van Welzijn, Samenleven, Sport & Digitale Inclusie: ‘Met de officiële bekrachtiging van de samenwerking komt de wens uit om iedere Rotterdammer een laatste rustplaats te bieden die aansluit bij de eigen levensovertuiging.’

‘Het is een lang proces geweest’, vertelt directeur van SPIOR en van de islamitische begraafplaatsorganisatie (IBO) Nourdin El Ouali in een filmpje van College 010. De ambitie werd drie jaar geleden al door de gemeente uitgesproken. ‘Je hebt met bestemmingsplannen te maken, met juridische regelingen. En dan sta je hier opeens om een samenwerkingsovereenkomst te tekenen.’

2500 graven

De plek zal ruimte bieden aan 2500 graven met eeuwige grafrust. Moslims begraven hun dierbaren namelijk voor altijd, in tegenstelling tot wat in Nederland gebruikelijk is. Op het terrein kunnen de overledenen ook worden gewassen en gewikkeld, en er is ruimte voor het gebed. 

Hoewel er een belangrijke stap is gezet, is er nog wel werk aan de winkel. De begraafplaats wordt namelijk gefinancierd door de islamitische gemeenschap zelf. De kosten zullen uitlopen op ongeveer 5 miljoen euro, vertelt El Ouali. Middels een inzamelingsactie is reeds 10 procent van dit bedrag binnengehaald. 

‘Dit stemt me wel positief’, zegt wethouder Achbar. ‘Ik zou bijna zeggen: als je nog negen van die acties houdt, dan ben je zo bij het bedrag.’

Ik denk dat we met deze samenwerkingsovereenkomst echt wel iets markeren’, gaat hij verder. ‘Nu kunnen we voortvarend verder, in de hoop dat we de opening eind 2026 gaan realiseren. Uiteindelijk zal ik ook begraven moeten worden, ik heb dat het liefst op een islamitische begraafplaats.’

Besiktas tegen Maccabi op neutraal terrein: Hongarije

0

De Europese voetbalbond UEFA heeft aangekondigd dat de wedstrijd tussen de Turkse topclub Besiktas en de Israëlische Maccabi Tel Aviv wordt verplaatst naar neutraal terrein. De wedstrijd zou eigenlijk in Istanbul worden gespeeld, thuisbasis van de Turkse club. Zo meldt de Turkse krant Daily Sabah.

Vorige week liet de UEFA de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi in Amsterdam doorgaan, met alle gevolgen van dien. In Amsterdam is het nog steeds onrustig vanwege de rellen die na de wedstrijd ontstonden.

De wedstrijd met Besiktas zal nu worden gespeeld in Hongarije. De UEFA heeft dat land als neutraal terrein aangewezen. Ook mag er geen publiek aanwezig zijn, vanwege de kans op ongeregeldheden.

Vorige week in Amsterdam bestormden Maccabi-hooligans de binnenstad van Amsterdam en vielen de plaatselijke bevolking aan, waaronder taxichauffeurs. Ook werden eerder die week Palestijnse vlaggen van gevels getrokken. Vervolgens werden Maccabi-fans aangevallen door Amsterdamse jongeren, die met scooters door de stad trokken en antisemitische leuzen scandeerden. Sindsdien is er een demonstratieverbod in Amsterdam.

Politie heeft moeite met polariserende politici

0

Terwijl de onrust in hoofdstad Amsterdam aanhoudt, heeft de politie kritiek geuit op politici die olie op het vuur gooien met polariserende uitspraken, zoals Geert Wilders en Dilan Yesilgöz.

Ook gisteravond ging het mis in Amsterdam tussen de politie en relschoppers. Ook onschuldige omstanders en buurtbewoners werden door de politie aangevallen. Amsterdam is al sinds vorige week woensdag het toneel van ongeregeldheden, met als hoogtepunt de rellen van donderdagnacht.

Ondertussen groeit de onvrede binnen de Nationale Politie over de wijze waarop politici reageren op de gebeurtenissen. ‘Politici zouden de vreselijke incidenten juist moeten dempen in plaats van uitvergroten. Er is nu sprake van een beangstigende polarisatie’, aldus sectorhoofd bij de politie Oost-Nederland José Rooijers tegen NRC. Volgens haar zouden politici uit zijn op ‘meer aanhang’ op sociale media, in plaats van de-escalerend optreden.

Extra diensten en mensen

De Amsterdamse politie wijst bovendien op de extra diensten die ze in de nachten draaien en zijn verontwaardigd over de kritiek in de aanpak van de ongeregeldheden afgelopen donderdag. ‘Achthonderd agenten waren overdag in de weer en ’s nachts hebben we ook honderden agenten op straat gehad omdat er signalen kwamen dat het uit de hand zou lopen. Zo’n inzet hebben we in tijden niet meer gehad’, meldt een Amsterdamse politiefunctionaris die niet met zijn naam in de krant wil.

De politie noemt de tweets van Geert Wilders, die constant het uiterste verwacht van de politie en zelfs pleit voor het uitzetten van raddraaiers. Daarnaast is er grote onvrede over de rol die Dilan Yesilgöz speelt in de polarisatie. Over de demonstratie op de Dam schreef zij op X als volgt: ‘En dan je afvragen waarom mensen vertrouwen in de overheid verliezen. In hemelsnaam’, suggererend dat de politie vreedzame demonstranten moet aanpakken.

De politie meldt dat zulke opmerkingen niet helpen. ‘Het leidt alleen maar tot onrust buiten in de samenleving en binnen de politie’, zegt Gert Veurink, eenheidschef Oost-Nederland. Ook vindt hij dat de ongeregeldheden in Amsterdam niet zijn te reduceren tot alleen antisemitische jongeren. Het gaat volgens hem ook om rellende voetbalhooligans. ‘Het is één giftige cocktail’, aldus Veurink.

Lody van de Kamp: ‘Moslims en Joden zijn geen onverzoenlijke vijanden’

0

De Amsterdamse rabbijn Lody van de Kamp zet zich al jaren in voor de dialoog tussen moslims en Joden. Ook in deze gepolariseerde tijden blijft hij nuchter. ‘We moeten de rellen van afgelopen donderdag niet groter maken dan ze zijn.’

Op donderdagavond 7 november liep het uit de hand, na de voetbalwedstrijd tussen Ajax en de Israëlische club Maccabi Tel Aviv. Groepen Maccabi-supporters werden aangevallen ‘door jongens op scooters die kriskras door de stad reden’, aldus burgemeester Femke Halsema. ‘Dit brengt herinnering aan pogroms terug’, zei ze vrijdag op een persconferentie. Premier Dick Schoof reageerde ook verontwaardigd en sprak over ‘antisemitische aanvallen op Israëliërs’.

Afgelopen weekend echter bleek dat het allemaal wat genuanceerder lag. Veel Maccabi-supporters hadden zich ook niet als lieverdjes gedragen. Ze hadden anti-Palestijnse liederen gezongen waarin de oorlog van Gaza werd bejubeld, een Palestijnse vlag neergehaald en Marokkaans-Nederlandse taxichauffeurs aangevallen. Toch blijven politici van PVV en VVD met een beschuldigende vinger alleen naar Nederlandse moslims wijzen, die antisemieten zouden zijn.

Rabbijn Lody van de Kamp houdt in deze gepolariseerde situaties het hoofd koel. ‘Wat is waarheid?’, vraagt hij zich retorisch af. ‘De waarheid duurt altijd langer dan de actualiteit ons vergunt. Politici reageren meteen op de gebeurtenissen, voordat alle feiten bekend zijn. We moeten juist voorzichtigheid betrachten.’

‘Wat doen ze? Vliegladingen voetbalsupporters uit Israël toestaan’

‘De reactie van Geert Wilders en het kabinet-Schoof is totaal eenzijdig’, stelt Van de Kamp. ‘Wilders maakte zijn politieke agenda meteen weer duidelijk zichtbaar. Maar ook de regering en de overheid in het algemeen laten het afweten. In Amstelveen wordt er een bijeenkomst gehouden voor Joodse Amsterdammers om over de rellen te praten. Maar voor islamitische Amsterdammers is er helemaal niets georganiseerd. Ook heeft onze regering wel Joodse vertegenwoordigers uitgenodigd voor een overleg dinsdag in het Catshuis, maar niet de vertegenwoordigers uit de islamitische gemeenschap. Maar juist dat stimuleert ons. Wij gaan verder met ons werk om dit te helen, wat de overheid laat liggen.’

Wie zijn die ‘wij’ waar Van de Kamp het over heeft? Het gaat om de dialooggroep Saïd&Lody, die moslims en Joden bij elkaar wil brengen, maar ook om de Amsterdamse raadsleden Sheher Khan (Denk) en Itay Garmy (Volt) en anderen. Zij werken, sommigen al jaren, aan de instandhouding van de goede verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Amsterdam, vooral die tussen moslims en Joden.

Het is belangrijk werk. ‘We weten allemaal drommels goed hoe kwetsbaar het kan zijn’, vertelt Van de Kamp. ‘Het gaat soms ook flink mis. Denk aan de demonstratie tegen de Israëlische president tijdens de opening van het Holocaustmuseum, in maart dit jaar. Of aan de protesten op verschillende universiteiten. Maar onze overheid lijkt hier maar geen lessen uit te willen trekken. Wat doen ze namelijk wel in deze situatie? Vliegladingen voetbalsupporters uit Israël toestaan.’

Het is een illusie om te denken dat de supporters van Maccabi anders zijn dan die van Ajax of Feyenoord, vindt Van de Kamp. ‘We wisten dat het flink zou kunnen ontsporen. En dat is precies wat er nu ook is gebeurd. Ook wisten we dat het nu extra gevoelig is, vanwege de oorlog in Gaza. Het is daarom principieel verkeerd om nu alleen maar naar Marokkanen te wijzen. Want de Maccabi-supporters zijn ook niet allemaal lieve jongens.’

Overigens ontkent de rabbijn niet dat er donderdagavond antisemitische incidenten hebben plaatsgevonden. Maar tegelijkertijd is hij niet onder de indruk van het woord ‘Jodenjacht’, een term die de belagers van Maccabi-fans gebruikten. ‘Het is natuurlijk abject, maar het is wel een bekend begrip in de voetbalwereld. Bij iedere wedstrijd van Ajax valt dit woord.’

Van de Kamp heeft moeite met grote woorden. Halsema en Wilders spraken over een pogrom, maar die vergelijking mist volgens hem doel. ‘We moeten deze term absoluut niet gebruiken in deze context. We moeten de gebeurtenissen niet groter maken dan dat ze zijn. In Israël leven mensen met de realiteit dat sinds 7 oktober 2023 zo’n negenhonderd Israëlische militairen zijn gesneuveld. En dan roepen Israëlische politici dat hier een pogrom plaatsgevonden heeft. In het taalgebruik zijn de verhoudingen nu helemaal zoek. Onze overheid heeft de verantwoordelijkheid om niet in dit kwalijke narratief mee te gaan, maar helaas doet ze dit wel.’

‘Wij laten ons niet tot vijanden van elkaar bombarderen’

Om vergelijkbare redenen vindt de rabbijn een vergelijking met de Kristallnacht van 1938, die nota bene op donderdagavond 7 november werd herdacht, ook oneigenlijk. ‘Er waren donderdag meer Joodse mensen in de Arena en in de Amsterdamse straten dan bij de Kristallnachtherdenking. Voor Maccabi-supporters was de Kristallnacht blijkbaar niet zo relevant. Ze hadden geen weet van de herdenking, of ze doen er niet aan.’

Hoewel hij het niet eens is met Halsema, is Van de Kamp niet teleurgesteld in de burgemeester: ‘Zij staat voor een mission impossible en kan het eigenlijk nooit goed doen. Het is echt heel ingewikkeld om de verschillende bevolkingsgroepen in Amsterdam bij elkaar te houden. Dat kan nooit 100 procent goed gaan.’

Hoe kun je nu voor zorgen, dat mensen met elkaar in gesprek gaan? ‘De gesprekken zijn er al en gaan door’, antwoordt Van de Kamp. ‘Wij laten ons niet tot vijanden van elkaar bombarderen. In de perceptie van buitenstaanders zijn wij moslims en Joden onverzoenlijke tegenstanders. Maar in werkelijkheid is dit niet zo.’ De rabbijn put veel hoop uit de dialooggesprekken die hij heeft met islamitische kinderen en jongeren. ‘Ze hangen aan mijn lippen, als ik hen verhalen vertel over de Tweede Wereldoorlog. Laatst was ik op een bijeenkomst met meer dan tweehonderd jongeren. Een klein groepje liep te hele tijd te klieren. Ik wilde mij daar niet te veel aan storen. Want ook al bereik ik hen niet, die andere jongeren bereik ik wel. Maar na afloop van die bijeenkomst wilde een van die jongeren met mij praten. Een docent wilde hem wegsturen, maar ik vond dat geen goed idee. De jongen zei: ‘We zaten wel te klieren, maar ik luisterde wel, ik heb wel gehoord wat u heeft gezegd.’ Dat geeft mij hoop.’

Voor een goede dialoog tussen moslims en Joden zijn twee dingen belangrijk, besluit Van de Kamp: ‘Ten eerste het besef dat we die oorlog daar hier niet zullen gaan oplossen. Ten tweede dat we hier in Nederland mogen zeggen wat we vinden. Ik heb mijn gelijk, jij hebt jouw gelijk. Je hebt het recht om je mening te geven, maar je moet de ander ook dat recht gunnen en dat elkaar vertellen. Dan ga je met elkaar in gesprek, dan krijg je geen conflict. Je moet voortdurend met elkaar in gesprek blijven. En dat doen we ook. Jongeren laten zich niet gek maken. Amsterdam laat zich niet gek maken. De grote massa wil dit helemaal niet. Die wil een vredige samenleving. Die samenleving is er. En die verdient het ook om aandacht te krijgen.’

Dromen van een einde aan oorlog

0

Minister Faber werkt naar eigen zeggen hard aan de begroting van asiel en migratie. Waar trekken we de grens? Hoe ver kunnen we gaan in het opvangen van mensen die voor hun leven vluchten, terwijl de echte oplossing misschien wel ergens anders ligt?

We zien het elke dag: oorlogen, geweld, verwoesting. Oekraïne, Syrië, Afghanistan, delen van Afrika, Gaza en Libanon, het lijkt alsof de wereld in brand staat en Europa, met zijn veilige havens, wordt het toevluchtsoord. Maar wanneer we spreken over opvang, verdeling, asielbeleid en politieke druk, vergeten we vaak de belangrijkste vraag: waarom zijn deze mensen überhaupt op de vlucht? Waarom komen ze naar ons? Waarom naar Europa? Misschien ligt de echte oplossing niet in het aantal opvangplekken dat we bieden, maar in het stoppen van de oorlogen zelf.

Laten we eerlijk zijn: elke vluchteling is in de kern een mens die veiligheid zoekt. Maar waarom zijn er zoveel mensen op zoek naar veiligheid? Oorlogen, gedreven door macht, geld, politieke agenda’s, en ja, soms ook door westerse bemoeienissen. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar is dat niet de waarheid? Hebben wij in het Westen niet zelf een aandeel in deze crisis door onze militaire interventies, onze geopolitieke spelletjes, onze economische belangen?

Is de oplossing dan niet dat we moeten ophouden met ingrijpen in landen waar we nauwelijks iets van begrijpen?

Kijk naar Syrië. We zagen daar de pijnlijke gevolgen van de jarenlange oorlog, maar hoe begon het? Hoeveel invloed hadden Westerse landen, direct of indirect, op het ontstaan en de escalatie van die oorlog? De vluchtelingen die nu Europa overspoelen, vluchten niet alleen voor dictatoriale regimes of extremistische groeperingen; ze vluchten voor een oorlog die mede werd gevoed door internationale inmenging. En dat geldt niet alleen voor Syrië. Afghanistan, Libië, Irak, overal waar westerse landen zich hebben gemengd, zijn de gevolgen desastreus.

Dus dan stel ik mezelf de vraag: als we de oorlogen konden stoppen, zouden we dan ook de vluchtelingenstromen stoppen? Is de oplossing dan niet dat we moeten ophouden met ingrijpen in landen waar we nauwelijks iets van begrijpen? Misschien ligt daar wel de kern van het probleem: we proberen vaak vrede te brengen door oorlog, stabiliteit door interventie, maar creëren daarmee alleen maar meer chaos.

En toch… Terwijl ik dit schrijf, vraag ik me af: hoe zouden we dan moeten handelen? Konden we stil blijven zitten toen de Oekraïense bevolking werd aangevallen? Moeten we ons afzijdig houden nu de Taliban weer aan de macht is in Afghanistan? Het is een duivels dilemma, en elke beslissing die we nemen lijkt te leiden tot nieuwe vormen van ellende. Moeten we dan de wereld gewoon laten branden? Of zouden we juist meer moeten doen om conflicten diplomatiek op te lossen, om te investeren in preventie in plaats van interventie?

En als we onze handen uit de geopolitieke strijd zouden terugtrekken, zouden we dan echt de vrede brengen die we hopen te bereiken? Of zouden er dan andere machten opstaan, die zich in het vacuüm storten en precies dezelfde fouten maken? De cynicus in mij fluistert dat de wereld misschien altijd een chaotische, conflictueuze plek zal blijven, en dat mensen altijd op zoek zullen gaan naar een betere plek om te wonen, weg van geweld en weg van oorlog.

Zouden we niet preventief kunnen optreden, zodat mensen nooit meer hoeven te vluchten?

Toch blijf ik dromen van een andere mogelijkheid. Wat als we ophielden met het verkopen van wapens, met het steunen van regimes die een genocide uitvoeren, die mensen onderdrukken? Wat als we onze energie zouden steken in het bouwen van vrede, in plaats van het winnen van conflicten? Wat als Westerse bemoeienis zou verschuiven van militair naar humanitair, echt humanitair, zonder verborgen agenda’s?

In plaats van telkens achteraf vluchtelingen op te vangen, zouden we niet preventief kunnen optreden, zodat mensen nooit meer hoeven te vluchten? Zodat de grens die we steeds weer proberen te trekken, de grens tussen oorlog en vrede, tussen wanhoop en hoop, tussen hen en ons, simpelweg niet meer nodig is?

Misschien is dat een utopie. Misschien is het naïef. Maar is dat niet waar we naar zouden moeten streven? Dat niemand zijn land, zijn familie, zijn leven hoeft op te geven omdat anderen met macht willen spelen? Want zolang we dat niet doen, blijven we in cirkels draaien. En blijven we ons de vraag stellen: Waar trekken we de grens?

Misschien is het tijd dat we die grens verschuiven.

Haaretz: Israëlische regering uit op etnische zuivering in Noord-Gaza

0

De Israëlische krant Haaretz schrijft in een hoofdredactioneel op zondag dat de regering uit is op etnische zuivering in het noorden van Gaza. Benjamin Netanyahu en het leger zijn daar direct verantwoordelijk voor, stelt de krant.

Het is niet de eerste keer dat de krant zich kritisch uitlaat over de Israëlische regering; dat doet ze al maanden. Vooral in de opinieartikelen kaart het medium het onrechtvaardige karakter van de militaire operaties in Gaza aan. Dit keer richt het zich op de missie in Noord-Gaza.

Een verslaggever van de krant was in het gebied geweest en beschreef het alsof er een natuurramp had plaatsgevonden. Hij had bovendien gesproken met een hoge officier uit het leger, die hem had uitgelegd dat zijn taak was om de regio zoveel mogelijk van zijn bevolking te ontdoen, zodat het leger er de vrije hand heeft. Hij noemde dit het creëren van een ‘gezuiverde plek’. Dit betekende ook het weren van humanitaire hulp.

Deze uitleg komt overeen met wat bekend werd als het generaalsplan, vernoemd naar een voorstel van de gepensioneerde generaal Giora Eiland in september, om het gebied etnisch te zuiveren en de overgebleven bevolking te verhongeren. Maar volgens Haaretz moeten we het beestje bij de naam noemen: ‘De gedwongen verdrijving van de inwoners van Noord-Gaza vindt plaats onder leiding van commandanten, die ondergeschikt zijn aan de richtlijnen van de politieke leiding: premier Benjamin Netanyahu en zijn minister van Defensie.’

Haaretz‘ kritische toon is niet onopgemerkt gebleven. Drie Israëlische ministeries lieten begin deze maand weten de samenwerking met de Israëlische krant Haaretz te willen beëindigen. De uitgever van de krant, Amos Schocken, zou zich kritisch hebben uitgelaten over het apartheidsregime van Israël ten opzichte van de Palestijnen.

Over de operatie in Noord-Gaza schreef de krant eind oktober: ‘Als het op etnische zuivering lijkt, is dat het waarschijnlijk ook. Israël heeft de toegang tot humanitaire hulp bijna volledig geblokkeerd, waardoor de honderdduizenden mensen die daar wonen verhongeren.’

Jaïr Stranders: ‘Joden en moslims worden tegen elkaar uitgespeeld’

0

Jaïr Stranders, theatermaker en bestuurder van de Liberaal Joodse Gemeenschap Amsterdam beschuldigt PVV-leider Geert Wilders ervan ‘olie op het vuur te gooien’ na de rellen van vorige week. ‘Daar is hij al jaren mee bezig, groepen tegen elkaar uitspelen’, zei Stranders gister in debatprogramma Buitenhof.

Stranders vindt het zorgwekkend dat extremisten steeds luider roepen en meer aanhangers weten te trekken. Dit komt volgens hem doordat mensen in ‘gescheiden werelden’ leven, wat versterkt zou worden door sociale media.

Hij constateert dat het steeds moeilijker wordt om elkaar in het ‘midden’ te vinden en niet mee te gaan in de ‘framing’. Dit maakt het voor hem extra pijnlijk, omdat juist Joden en moslims het meeste onder deze polarisatie lijden.

Stranders wijst erop dat de machtsovername door Wilders met name onder moslims gevoelens van onveiligheid heeft veroorzaakt. ‘We mogen dat absoluut niet vergeten’, benadrukt hij, en vindt dat het tijd is in te zien dat Joden en moslims tegen elkaar worden uitgespeeld.

‘Dat vind ik niet alleen omdat ik een Marokkaanse schoonfamilie heb, we moeten dat allemaal inzien’, aldus Stranders.

4000 agenten bij Frankrijk-Israël; president Macron woont de wedstrijd bij

0

In Parijs worden maar liefst 4.000 politieagenten ingezet rondom de voetbalwedstrijd Frankrijk-Israël aanstaande donderdag. De reden voor deze uitzonderlijke inzet is de geweldsuitbraak in Amsterdam afgelopen donderdag, na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi. 

Hoewel het dit keer om een nationaal team gaat, verwacht de Parijse politie dat de aanwezigheid van Israëlische supporters tot onrust kan leiden. Hoofdcommissaris Laurent Nunez spreekt van een ‘hoog-risicowedstrijd in een zeer gespannen geopolitieke context’, aldus de Franse Huffington Post.

Op de vooravond van de wedstrijd is bovendien een demonstratie gepland tegen antisemitisme, georganiseerd door een internationale rechtse Joodse organisatie, in de aanwezigheid van een extreemrechtse Israëlische minister. De krant noemt deze partijen niet bij naam.

Ongeveer 1.600 agenten zullen aanwezig zijn in het stadion, het Stade de France, waar ook president Emmanuel Macron de wedstrijd zal bijwonen. Bovendien zullen de Israëlische supporters worden begeleid. Politieagenten zullen verder verspreid zijn over de stad en in het openbaar vervoer.

Er mogen geen Palestijnse vlaggen worden getoond tijdens de wedstrijd, en er zal veelvuldig gefouilleerd worden. Ook moeten de kaartjes voor de wedstrijd op naam staan, kondigt de Parijse politie aan, die deze maatregelen als zeer ongebruikelijk beschouwt.

Afgelopen donderdag ging het mis in Amsterdam na de genoemde voetbalwedstrijd. Hooligans van de Israëlische club – die met 5-0 verloren – trokken de stad in, waar ze Palestijnse vlaggen van gevels rukten en genocidale leuzen riepen over het volk in Gaza.

Even daarna begon een klopjacht op de Maccabi-supporters door Amsterdammers op scooters. Hierbij raakten meerdere mensen gewond. In Amsterdam waren ongeveer 800 politieagenten op de been, inclusief zes pelotons ME en arrestatie-eenheden. Dit is volgens de hoofdcommissaris uitzonderlijk veel voor Amsterdam. De wedstrijd was echter door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid ingeschat als niet risicovol.

Wilders spreekt opnieuw over het uitzetten van mensen, en dat doet pijn

0

Ik kijk naar een foto van vijfentwintig jaar geleden. Ik droeg toen nog broeken, kistjes aan mijn voeten, rode vlechten tot aan mijn kont en een camera op mijn schouder. Het is de zomer van 1999. Ik ben in Wenen, op kosten van het landelijke bureau tegen racisme, Minderheiten im Media. Het is een Europees congres waar de hele zeskoppige Nederlandse delegatie van Surinaamse afkomst is. Wij zijn allemaal bruin en niet wit met blond haar en blauwe ogen, tegen de verwachting in.

Dit hele weekend heb ik gesprekken gevoerd over antisemitisme, de media, hoe Amsterdammers dit ervaren, over Geert Wilders en zijn uitspraken dat de daders het land uit moeten worden gezet, en over wat dit met mij doet. Ik heb mijn Joodse Israëlische vriendin Y. gesproken. We zaten eerder deze week huilend aan de telefoon. Haar dochter is 16 jaar oud, en zij moet haar kind psychisch laten afkeuren om te voorkomen dat ze het leger in moet en moet gaan vechten voor Netanyahu.

Nu heb ik haar weer aan de telefoon vanwege de voetbalsupporters uit Tel Aviv. Of het klopt dat Nederland een pogrom heeft gehouden? Hoe leg ik dit uit?

Voordat ik het weet, sta ik buiten. Waarom zeggen jullie dit?

Ik kijk naar Bender, een tot voor kort mij onbekend fenomeen, want ik ben inderdaad zo oud. Wat ik zie komt binnen en doet pijn.

Het is vrijdagavond. Bij mij op straat, op de hoek, staan een paar jongeren. Hun zogenaamde vertrouwde gesprekken vliegen mijn woonkamer binnen. Ik hoor ‘kutjoden. En voordat ik het weet, sta ik buiten. Waarom zeggen jullie dit? Weten jullie wel dat ik alles hoor? Waarom ‘kutjoden’?

Vervolgens hebben we een gesprek over de media, over beeldvorming, over nuances die er niet zijn. Ze zeggen ‘u’ tegen mij. We schudden elkaars hand. Ik ga naar binnen.

Ik vraag me af wat mij pijn doet. Het is de beeldvorming. De niet eerlijke beeldvorming. De supporters van Tel Aviv hebben dingen uitgelokt. Ik zeg niet dat de reactie van geweld hierop terecht is, ik ben altijd tegen geweld, maar er zitten twee kanten aan dit verhaal. En dan Geert Wilders, die het weer heeft over het uitzetten van mensen. Wie ga jij uitzetten, Geert? Met welke middelen? Op basis van wat? Ik ben een Nederlander en ik ben het niet met jou eens. Is dat de basis van mijn uitzetting?

Waarom zijn Nederlanders van kleur altijd onderdeel van een collectief, en waarom zijn witte daders altijd einzelgängers, de lone wolf?

Ik kijk naar een foto van vijfentwintig jaar geleden. Wat is er pijnlijk weinig veranderd. Behalve dat ik nu jurken draag en op hakken loop.