2.6 C
Amsterdam

EU financierde ‘islamofobie-rapport’ van medewerker Iraanse staats-tv

Lees meer

De Europese Unie is medefinancier van een rapport over ‘islamofobie’ in Nederland en andere Europese landen van de van antisemitisme beschuldigde sociologieprofessor David Miller, die voor een Iraanse staatszender werkt.


Het recent verschenen rapport slaat de noodklok over ‘islamofobie’ in de Europese media, waaronder de Nederlandse. Media zouden stereotypes en moslimhaat versterken en bovendien het anti-terrorisme-narratief van de staat overnemen, wat zou wijzen op een ‘actieve structurele relatie’ tussen de staat en de media.

De Brit David Miller (foto, links), hoogleraar Sociologie aan de Universiteit van Bath, is co-auteur van het rapport, dat onder de vlag van zijn bedrijf Spinwatch is uitgebracht.

Hij werd vorig jaar ontslagen door de Universiteit van Bristol. Miller zei dat Israël ‘zijn wil aan de hele wereld wil opleggen’ en dat een collectief van Joodse studenten die kritiek op hem hadden ‘door de staat Israël werd geleid’. Op de zender Press TV, een propagandakanaal van Israëls aartsvijand Iran, herhaalde de professor zijn kritiek op ‘zionistisch extremisme’.

Voor Press TV produceert en presenteert Miller zelf het programma Palestine Declassified, waarin ‘zionisten’ er op reguliere basis flink van langs krijgen.


Dit programma ontkent dat Mahsa Amini, de jonge vrouw wiens dood aan de basis staat van de protesten in Iran, overleden is na mishandeling door de Iraanse politie omdat zij haar hoofddoek niet ‘correct’ droeg.

Tevens stelt Palestine Declassified dat de protesten zijn aangewakkerd door Amerika, waarachter, op zijn beurt, ‘in deze kwestie het zionistische regime (Israël, red.)’ zou staan:

‘Israël financiert belangrijke Amerikaanse lobbygroepen die aandringen op meer sancties tegen Iran.’ Deze lobbygroepen zijn volgens Palestine Declassified ‘in feite activa van de zogenaamde ‘staat Israël’’.

Het YouTube-kanaal van Palestine Declassified is verwijderd vanwege het overschrijden van YouTubes huisregels.

De website Global Influence Operations Report van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Steven Merley, die Millers rapport ontdekte, noemt het Engelstalige Press TV ‘een door de Iraanse staat gefinancierde omroep en beïnvloedingsoperatie, gericht op een westers publiek’.

Millers rapport ‘Islamofobia and the European media’ is co-gefinancierd door de Europese Commissie via het ‘Rights, Equality and Citizenship Programme’ dat van 2014 tot 2020 liep, zo vermeldt het rapport zelf. De Europese subsidie werd dus toegekend voordat Miller vorig jaar zijn vermeend antisemitische uitspraken deed, ontslagen werd en voor de Iraanse tv gingen werken.

- Advertentie -