9.4 C
Amsterdam

Hallmark haalt kaarten met quotes Meilandjes offline na kritiek

Lees meer

Dat Erica Meiland onder vuur ligt na uitspraken over de hoofddoek en de boerka, dat was al bekend. Maar vanwege haar samenwerking met Hallmark is nu ook dit bloemen- en kaartenbedrijf in de problemen gekomen.


‘Ik kan niet tegen een hoofddoek’, zei Erica Meiland vorige maand, toen haar biografie uitkwam. ‘Echt niet. Die moet er gewoon niet zijn.’ En over de boerka: ‘Rot op joh, met je boerka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in Noordwijk zien lopen, dat is toch niet normaal?’


Meilands uitspraken deden een hoop stof opwaaien, zeker onder moslims. Wat blijkt nu: Hallmark verkoopt naast een ‘hand picked’ en ‘chateauwaardig’ boeket door de Meilandjes ook een kaartencollectie met uitspraken zoals Martien Meilands ‘Wijnen!’ en ‘Wat goééééd’.

Of beter gezegd: verkocht. Verschillende islamitische Instagram-influencers uitten hun verontwaardiging over de samenwerking tussen Hallmark en de Meilandjes, namen contact op met de klantenservice van het bedrijf en riepen hun achterban op het bedrijf te boycotten.

Hallmark heeft gereageerd en per direct de Meiland-spullen offline gehaald. Hallmark is een bedrijf ‘dat diversiteit omarmt’: ‘Wij sluiten niemand uit en vinden dat iedereen erbij hoort en ertoe doet. Wanneer een partner met wie wij samenwerken onze visie niet deelt, voelen wij ons genoodzaakt deze producten (…) offline te halen.’

- Advertentie -