Een campagne tegen LHBTIQ+ gaat viral op social media in Marokko en andere Noord-Afrikaanse landen.
Veel gebruikers plaatsen een blauw en roze gekleurde vlag, die verwijst naar het mannelijke en vrouwelijke geslacht. Ook gebruiken ze de hashtag #Fetrah, wat vertaald kan worden met ‘instinct’.
In Marokko zijn meer dan 13.000 tweets geplaatst met #Fetrah, waardoor het laatste dagen een van de meest gebruikte hashtags van het land is.
De #Fetrah-campagne werd drie weken geleden gelanceerd door jongeren uit Egypte en werd daarna overgenomen door jongeren uit andere Afrikaanse landen.
‘Er zijn maar twee geslachten. Dit is onze realiteit’, zei een Twitter-gebruiker, die de hashtag en de blauw-roze foto plaatste.
Fetrah is ook de naam van de organisatie die de campagne heeft gelanceerd. De organisatie wil ‘kwaadaardige ideeën’ te bestrijden die ‘in strijd zijn met het menselijk instinct’.
Volgens de Marokkaanse activist Mariyem Gamar verspreidt Fetrah haat tegen de LHBTIQ+-gemeenschap en versterkt de campagne genderrollen en stereotyperingen. De beweging ‘probeert ons terug in een hokje te plaatsen waar we allemaal aan proberen te ontsnappen’, zegt ze tegen Morocco World News.
Facebook heeft de officiële pagina van Fetrah vorige week gesloten. In reactie daarop lanceerde de beweging een nieuwe pagina, met de tekst: ‘Gezien de gewoonte van het Westen om vrijheden te beperken als de mening in strijd is met hun grillen, hebben ze de pagina verwijderd – maar ze zullen het idee niet kunnen neerleggen.’