16.2 C
Amsterdam

Ombudsman: behandeling asielzoekers was ongepast

Lees meer

‘Waar de overheid verzaakte, schoten burgers en organisaties te hulp. Zij voelden zich genoodzaakt hulp en bescherming te bieden’, verklaart de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen over het ‘laakbare optreden’ van de overheid in de zomer van 2022 in Ter Apel.

‘Ze deelden thee, poncho’s, vuilniszakken, tenten en andere kampeermiddelen uit aan de mensen op het veld. De behandeling van asielzoekers was ‘onbehoorlijk en ongepast’, concludeert de Ombudsman. Zo staat vermeld in het rapport ‘Verboden hulp te bieden?’.

Van Zutphen is er niet gerust op dat de overheid hier lering uit trekt. ‘Een nieuw dieptepunt in de asielopvang dient zich aan. Het is nu zaak dat andere gemeenten hun verantwoordelijkheid pakken’, zegt hij, vermoedelijk verwijzend naar de formerende rechtse partijen, die allen hebben verklaard immigratie te willen beperken. Het kabinet is er vorig jaar op gevallen.

In 2022 was de situatie rond het aanmeldcentrum chaotisch. Asielzoekers, waaronder kinderen moesten buiten in de kou en regen wachten. Burgers en hulporganisaties zoals de Rode Kruis, namen toen het initiatief en om de asielzoekers toch te helpen met warme kleding en maaltijden.

Ook internationaal was er veel verontwaardiging over de behandeling van asielzoekers. Ook omdat de bieders van hulp met sancties werden bedreigd door de politie en dat hulp zelfs werd afgenomen. Er is toen onder nog steeds onheldere omstandigheden een baby gestorven, meldde the Guardian.

Van Zutphen is kritisch: ‘Van de overheid mag worden verwacht dat zij meedenkt en samenwerkt met burgers aan een oplossing, in plaats van burgers straft die hulp bieden.’

- Advertentie -