7.4 C
Amsterdam

Turkse prof: ‘Hijabi’s kunnen geen psycholoog zijn, missen empathie’

Lees meer

Vrouwen met een hoofddoek moeten geen psycholoog of psychiater worden. Dat stelt de Turkse psycholoog en professor Üstün Dökmen op het YouTube-kanaal van televisiemaker Armagan Caglayan. Zijn uitspraak zorgt voor flink wat kritiek.

De professor beschouwt een hoofddoek als een barrière voor empathie tussen de behandelaar en de cliënt, omdat een vrouw met hoofddoek geen ‘neutrale’ uitstraling zou hebben.

‘Stel dat u de cliënt bent, en ik behandel u. Ik moet met u meevoelen. Om met u mee te kunnen leven, is het noodzakelijk om neutraal te handelen.’

De Turkse krant Yeni Safak meldt dat de professor eerder al zei dat termen als ‘insallah’ – ‘als God het wil’ – tijdens een therapiesessie niet gebruikt mogen worden.

Dökmens uitspraken doen flink wat stof opwaaien. De Turkse vrouwenorganisatie KADEM noemt het hypocriet dat Dökmen ‘praat over empathie en beroepsethiek, terwijl hij mensen indeelt op basis van hun uiterlijk. Deze discriminerende mentaliteit hoort niet thuis in het huidige Turkije’.

In Turkije was er tot twintig jaar geleden minder ruimte voor de hoofddoek. Zo mochten vrouwen met hoofddoek geen universiteitsgebouw in. Uitspraken als die van Dökmen waren er toen niet zo controversieel. Maar sinds de opkomst van Erdogan en zijn islamistische AKP, die in 2002 de macht grepen, zijn meningen zoals die van Dökmen naar de marge verdrongen.

De seculiere oppositiepartij CHP, traditiegetrouw de vertolker van die soort ideeën, speelt sinds Erdogans machtsgreep geen grote rol meer in de Turkse politiek. Wel lijkt het erop dat juist deze partij bij de verkiezingen van 2023 een serieuze uitdager wordt voor president Erdogan en zijn AKP, die met name gebukt gaan onder een haperende economie.

Erdogan zelf heeft inmiddels ook gereageerd op Dökmen. Hij beschuldigt hem van ‘waanideeën’ en spreekt van een mentaliteit vanuit de CHP en zijn aanhangers, die, ‘ondanks alle veranderingen in de afgelopen 21 jaar, op het land neerkijken’.

- Advertentie -