22.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 104

Macklemore cancelt concert in Dubai: ‘VAE steunt Soedanese rebellen’

0

De Amerikaanse rapper Macklemore, beroemd van het pro-Palestijnse nummer Hind’s Hall, heeft een concert in Dubai afgezegd vanwege de steun van de VAE aan de Rapid Support Forces (RSF), die oorlogsmisdaden begaan in Soedan.

Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye. De pro-Palestijnse muzikant werd al maandenlang op sociale media onder druk gezet door mensenrechtenactivisten. Het concert dat voor 4 oktober stond gepland in de Coca-Cola Arena van Dubai zou de morele geloofwaardigheid van de rapper aantasten, gezien zijn uitgesproken mening over mensenrechtenschendingen.

De RSF worden verantwoordelijk gehouden voor de genocide in Darfoer in 2007. Ook in de huidige burgeroorlog in Soedan heeft het een scala aan gruwelijkheden op zijn naam staan: van massale verkrachting tot etnische zuivering van niet-Arabische volkeren in West-Darfoer. Volgens Human Rights Watch zouden deze misdaden mogelijk een nieuwe genocide constitueren.

De VAE worden door meerdere landen beschuldigd van het leveren van steun aan de RFS. Het Canadese Raoul Wallenberg Centrum schreef in een rapport in april dat er duidelijk en overtuigend bewijs ligt dat de VAE, Libië, Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR) en Rusland, via de acties van de Wagner-groep, medeplichtig zijn aan de genocide in Soedan.

De VAE ontkennen deze beschuldiging. Deze heeft desalniettemin geleid tot meerdere diplomatieke onenigheden, zoals bijvoorbeeld met het Verenigd Koninkrijk.

Ook Macklemore bleek gevoelig voor de diplomatieke rel. Op Instagram legt de rapper de boycot uit en noemt daarbij expliciet de steun van het land in de ‘voortdurende genocide’. Hij vraagt daarbij ook meteen aandacht voor de humanitaire crisis die miljoenen mensen in Soedan op de vlucht heeft gedreven en zegt dat zijn beslissing voortkomt uit zijn wens voor ‘Palestijnse, Soedanese en Congolese bevrijding’.

Lees ook:

Geschil tussen VAE en VK over oorlog in Soedan

Sociale media ondermijnen de democratie

0

Grote sociale mediaplatforms zoals X en Telegram krijgen steeds meer kritiek. Ze waren ooit begonnen als plaatsen waar je je mening in alle vrijheid kon uiten, maar tegenwoordig zijn ze verworden tot iets heel anders, hulpmiddelen voor dictators en andere vijanden van de democratie. Dit werd al duidelijk in het boek Autocracy, Inc. van de Amerikaanse journalist Anne Applebaum. Hierin beschrijft ze hoe sociale media wereldwijd worden gebruikt om mensen te manipuleren.

Recent werd Pavel Doerov, de oprichter van Telegram, gearresteerd op een vliegveld in Parijs. Hij wordt beschuldigd van het mogelijk maken van ernstige misdaden via zijn platform. Denk aan drugshandel, kindermisbruik en fraude. Er wordt ook onderzocht of Doerov banden heeft met Vladimir Poetin. Zijn arrestatie kan grote gevolgen hebben, vooral omdat Telegram veel wordt gebruikt door het Russische leger.

Elon Musk ligt eveneens onder vuur. Twee jaar geleden kocht hij voor 44 miljard dollar Twitter, dat nu X heet. Sinds hij het platform heeft overgenomen spreekt Musk zich steeds vaker uit voor controversiële politieke figuren, zoals bijvoorbeeld Donald Trump. Dit heeft geleid tot zorgen over de richting die het platform opgaat. Vooral nu blijkt dat onder de investeerders in X ook twee Russische oligarchen zitten, die dicht bij de Russische president Poetin staan.

Het wordt steeds moeilijker om te onderscheiden wat waar is en wat niet

Veel mensen maken zich zorgen dat sociale media worden misbruikt om haat en verdeeldheid te zaaien. Het zijn niet meer de plekken waar mensen vrij hun mening kunnen delen. Musk is op een strijdbare, zeer uitgesproken manier betrokken bij de politiek. Dit heeft geleid tot beschuldigingen dat pro-democratische stemmen, links en centrum, door algoritmes worden gecensureerd of minder zichtbaar gemaakt. Ook gaan er verhalen rond dat de privéberichten van prominente influencers die de Democratische Partij steunen mogelijk worden afgeluisterd.

In zijn berichten op X doet Musk zich voor als kampioen van het vrije woord. Maar de werkelijkheid is anders. De Spaanse krant El Pais meldde vorig jaar dat X na de overname van Musk kritische content over de regeringspartijen van Turkije en India heeft beperkt, onder andere tijdens verkiezingscampagnes. In totaal heeft X 83 procent van de verzoeken tot censuur door autoritaire regimes goedgekeurd.

Maar het probleem is breder dan censuur alleen. Veel waarnemers maken zich zorgen dat sociale media, in handen van machtige en soms slechte eigenaren, hun oorspronkelijke doel verliezen. Het zijn steeds minder plekken waar mensen eerlijk met elkaar van gedachten wisselen. In plaats daarvan worden deze platforms gebruikt voor ondemocratische doeleinden.

Alan Rusbridger, redacteur van Prospect Magazine, zegt dat sociale media in hun beste vorm plekken zijn waar verschillende standpunten worden gedeeld en besproken. Maar volgens hem worden deze platforms nu gebruikt om haat en zelfs geweld te stimuleren. Ze zorgen ervoor dat het steeds moeilijker wordt om te onderscheiden wat waar is en wat niet.

Musk wordt vaak vergeleken met Donald Trump, die tijdens zijn presidentschap meer dan 30.000 valse uitspraken deed om verwarring te zaaien. Net zoals Trump verspreidt Musk complottheorieën en verdraait hij de waarheid.

Terwijl de liberale wereldorde en onze eigen systemen onder druk staan, hebben we betrouwbare media nodig om de samenleving gezond te houden. Helaas zijn deze er niet. Zolang mensen zoals Musk en Doerov hun platforms gebruiken om chaos te creëren blijft dit een groot probleem.

Universiteit Leiden bespioneert studenten, krenkt vertrouwen

0

De Universiteit Leiden heeft externe beveiligers in burgerkleding ingezet om eigen studenten te bespioneren. Volgens de universiteit zouden ze de veiligheid onder studenten moeten waarborgen, maar studenten zeggen dat hiermee precies het tegengestelde wordt bereikt.

Zo meldt het Algemeen Dagblad. Voor de zomervakantie was het op de Universiteit Leiden, en ook andere universiteiten, bijzonder onrustig vanwege de pro-Palestijnse protesten. De studenten willen dat alle banden met Israëlische universiteiten worden verbroken. Sommige universiteiten weigeren dat te doen en willen de banden met Israël behouden.

Hoewel de protesten zijn afgenomen, is de onrust nog niet verdwenen en zorgt het bericht voor verontwaardiging onder studenten. De beveiligers zouden foto’s maken van studenten, waarvan niet duidelijk is wat er verder mee gebeurt. Vooral zwarte studenten en studenten uit het Midden-Oosten zouden worden geobserveerd.

Er is inmiddels een WOO-onderzoek ingediend vanuit studentenvertegenwoordigers om meer duidelijkheid te krijgen op de spionageactiviteiten van de Universiteit Leiden.

De Kanttekening sprak Ebrar Kaya (28) van Students’ Collective – een nieuwe studentenorganisatie voor en door studenten aan de Universiteit Leiden over de spionageactiviteiten.

Hoe is het nieuws bij jou als studentenvertegenwoordiger binnengekomen?

‘Simpelweg slecht. Mijn vertrouwen in het College van Bestuur heeft een nieuw dieptepunt bereikt en het is de zoveelste teleurstelling dit jaar. Mijn collega’s en ik doen constant ons best om het College te begrijpen en mee te denken met beleid, maar dat kan niet als we steeds worden voorgelogen.’

Meerdere studenten hebben melding gemaakt van spionageactiviteiten. Had je zelf ook al vermoedens hierover?

‘Eerder dit jaar ontvingen wij bij Students’ Collective klachten van studenten en medewerkers over extra controles en strenge handhaving die ze meemaakten op de campus. Naar aanleiding hiervan hebben we met andere partijen vragen gesteld, die enigszins sussend zijn beantwoord. Kijkend naar het artikel van het AD blijken die antwoorden, zacht uitgedrukt, onzin.’

Wat voor stappen willen jullie nemen?

‘We willen de universiteit teruggeven aan de gemeenschap. Dat betekent dat het uit de handen moet van bestuurders die de belangen van externe groepen, politici of bedrijven prioriteren boven die van studenten en medewerkers. Dit betekent actie voeren, verantwoordelijkheid eisen en consequenties onderzoeken. De Autoriteit Persoonsgegevens is ook op de hoogte en levert deze week een reactie.’

Met name studenten van kleur zouden worden bespioneerd. Klopt dat en hoe komt dat, denk je?

Dat komt overeen met de signalen en klachten die we hebben binnengekregen. Zelf ben ik getuige geweest van een incident waar een student die een Palestijnse vlag droeg als onderdeel van een outfit werd gevraagd deze te bedekken of te verwijderen. Dit hebben wij vervolgens neergelegd bij het College en dat werd uitgelegd als een eenmalig incident. Wat wij echter meekrijgen, en nu dus lezen, is dat dit soort incidenten vaker voorkomen.

Wat zit hier achter?

‘Afgezien van de koloniale ideeën die zich hebben verankerd in het denken van vele bestuurders en het universitaire stelsel, denken we dat inzet van (extern) veiligheidspersoneel nog meer discriminatie aanwakkert. Deze komen voort uit een lange traditie van het onderdrukken van activisten en gemarginaliseerde groepen. Het lijkt op een machtsgreep wanneer je beveiligers en spionnen inhuurt omdat falend beleid van de universiteit wordt bekritiseerd. Als de universiteit daadwerkelijk van de overheid breichten over dreigingen krijgt, dan zien we ze daar graag transparant over zijn. Het is onacceptabel dat je regelmatig strengere, of zelfs illegale, veiligheidsmaatregelen invoert vanwege onbekende dreigingen.’

Wat willen jullie als nieuwe studentenorganisatie verder bereiken?

‘We willen dat de universiteit diens maatschappelijk rol vervult en geen veredelde diplomafabriek voor bedrijven is. Dit betekent voor ons dat de universiteit studenten en medewerkers moet dienen in plaats van illegaal te bespioneren. Ook heeft de universiteit, als baken van kennis en wijsheid, een morele plicht om banden te breken met instanties die onze wereld vernietigen, zoals de fossiele industrie of organisaties die genocide faciliteren.’

Steekpartij Solingen krachtvoer voor extreemrechtse politici

0

Extreemrechtse partijen in heel Europa hebben het steekincident in het Duitse Solingen van afgelopen vrijdag aangegrepen om hun politieke boodschap kracht bij te zetten: de grenzen moeten worden gesloten.

De verdachte van de steekpartij is een Syrische vluchteling. Zaterdag beweerde de terreurorganisatie IS verantwoordelijk te zijn voor het incident, waarbij drie doden vielen en acht gewonden.

Alternative für Deutschland (AfD) was er als de kippen bij om het incident in Solingen te framen als een aanval van immigranten op Duitsland. Björn Höcke, de leider van AfD in de Duitse deelstaat Thüringen, schreef het volgende bericht op X: ‘Duitsers, Thüringers, willen jullie echt wennen aan deze situatie? Maak jezelf vrij, maak eindelijk een einde aan het verkeerde pad van gedwongen multi-culturalisering.’

Rechtse partijen zullen in alle waarschijnlijkheid hun kans schoon zien om electoraal te profiteren van de aanval. Op 1 september aanstaande vinden de landdagverkiezingen plaats in Duitsland. Twee oostelijke deelstaten in Duitsland een kiezen een nieuw parlement en AfD leidt de opiniepeilingen.

Vergelijkbare reacties kwamen er van de kant van Vlaams Belang en de Spaanse partij Fox. Zij pleiten voor het sluiten van de grenzen. ‘We herhalen onze eis voor permanente grenscontroles. Islamfundamentalisten moeten opgespoord en zonder pardon uitgezet worden’, zei Tom van Grieken van Vlaams Belang.

Ten slotte greep ook Geert Wilders de tragedie aan om een politiek punt te maken. ‘Ik zal bij de komende Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer voorstellen dat Nederland Syrië nu ook (deels) veilig verklaart en Syriërs in beginsel geen verblijfsvergunning meer geeft.’ Syriërs die al in Nederland zijn en nog geen permanente verblijfsvergunning hebben moeten worden terugstuurt, schreef de PVV-voorman op X.

Lees ook: 

Wilders: ‘Syriërs moeten terug naar Syrië’

De strijd tegen terrorisme is nog lang niet voorbij

Houthi-leider haalt uit naar Marokko om Israëlbeleid

0

Abdul-Malik al-Houthi, de leider van de Jemenitische Houthi-beweging, heeft in een recente televisietoespraak scherpe kritiek geuit op de Marokkaanse regering vanwege diens standpunt ten opzichte van de Palestijnse zaak.

In zijn toespraak vorige week donderdag noemde de Houthi-leider Marokko een ‘collaborateur van vijand Israël’ en ‘een verrader’. De Marokkaanse regering zou handelen in strijd met de islam en de Koran door normalisatie met Israël na te streven.

In zijn toespraak maakte hij overigens wel een duidelijk onderscheid tussen het Marokkaanse regime en het Marokkaanse volk. In tegenstelling tot de regering is het Marokkaanse volk een fervent tegenstander van normalisatie met Israël.

Morocco World News, een Engelstalig pro-Marokkaans medium, is het niet eens met de kritiek van de Houthi-leider. De nieuwssite benadrukt dat koning Mohammed VI een uitgesproken voorstander is van de Palestijnse zaak en voor de oprichting van een Palestijnse staat is, met Oost-Jeruzalem als hoofdstad. Ook heeft de koning Israël herhaaldelijk opgeroepen tot een staakt-het-vuren en hulpgoederen naar Gaza gestuurd.

Wilders: ‘Syriërs moeten terug naar Syrië’

0

De leider van de grootste partij van Nederland, Geert Wilders, pleit op zijn X-account voor het terugsturen van Syriërs naar Syrië.

Volgens Wilders zou gedwongen uitzetting ‘kabinetsbeleid’ moeten worden, maar hij benadrukt dat dit alleen geldt voor Syriërs zonder permanente verblijfsvergunning. Ook nieuwe asielzoekers moeten volgens hem worden geweigerd.

De meeste Syriërs in Nederland hebben vanwege de oorlog in hun land recht op asiel. Het terugsturen van erkende vluchtelingen is een flagrante schending van mensenrechten en internationale verdragen. Desondanks wil de PVV het deporteren van Syriërs ‘het grote thema’ maken rond Prinsjesdag, zo meldt Trouw.

Mensenrechtenorganisaties zoals Human Rights Watch waarschuwen al jaren dat terugkeer naar Syrië voor Syriërs nog steeds zeer onveilig is. Volgens de VN worden Syriërs die terugkeren, gedwongen of vrijwillig, regelmatig het slachtoffer van mensenrechtenschendingen.

In Turkije, waar xenofobe politici vergelijkbare plannen hebben, wil slechts 2,1 procent van de Syriërs daadwerkelijk terugkeren, ondanks de discriminatie die ze ondervinden. De afgelopen jaren zijn Syrische vluchtelingen in Turkije tot zondebok gemaakt voor de economische problemen van het land.

Lees ook:

Wat zijn de euro’s waard voor Syriërs in Libanon?

De strijd tegen terrorisme is nog lang niet voorbij

0

Vrijdagavond werd het Duitse Solingen opgeschrikt door een aanslag op een stadsfeest. Hierbij kwamen drie onschuldige mensen om het leven. De dader zou banden hebben met de Islamitische Staat en was via het asielsysteem Duitsland binnengekomen.

Na zo’n ingrijpende gebeurtenis is het begrijpelijk dat mensen snel hun mening klaar hebben. Toch is het belangrijk om rustig na te denken en niet meteen een hele groep mensen de schuld te geven. Deze aanslag, hoe verschrikkelijk ook, staat niet symbool voor alle asielzoekers of voor de moslims in Europa. Wel herinnert deze aanslag ons eraan hoe moeilijk het is om veiligheid te garanderen zonder onze humanitaire waarden te verliezen.

De timing van deze aanslag maakt het extra ingewikkeld. Sinds IS in 2019 zijn gebieden verloor zijn veel mensen op de vlucht geslagen. Sommigen zochten asiel in Europa. De meeste van hen zijn echte vluchtelingen, op zoek naar veiligheid. Toch laat dit incident zien dat er ook extremisten zijn die dezelfde asielroutes gebruiken.

Deze aanslag staat niet symbool voor alle asielzoekers of voor de moslims in Europa

Dit roept begrijpelijkerwijs vragen op over de Europese asielregels. Volgens de afspraken moeten asielzoekers blijven in het eerste EU-land waar ze aankomen. In dit geval was dat Bulgarije. Toch wist hij aan uitzetting te ontsnappen en werd hij niet als gevaarlijk gezien. Dit zal waarschijnlijk leiden tot roep om strengere controles bij asielaanvragen.

Toch moeten we oppassen voor te snelle algemene conclusies. De meeste moslims in Duitsland en Europa leven vredig en veroordelen geweld net zo sterk als ieder ander. De islam, net als andere religies, keurt geweld niet goed. Maar met de toenemende aandacht van de media en gepolariseerde discussies dreigen moslims in Europa gemarginaliseerd te worden, terwijl zij vaak zelf slachtoffer zijn van extremisme.

Helaas is dit niet de eerste keer dat Duitsland met dergelijke problemen te maken krijgt. Eerdere aanslagen hebben het politieke landschap in Duitsland veranderd en geleid tot meer steun voor extreemrechtse ideeën. Het is belangrijk dat deze nieuwe aanslag niet zorgt voor nog meer verdeeldheid in de samenleving, vooral niet in een tijd waarin de ongelijkheid en onvrede al toenemen. Deze combinatie kan namelijk leiden tot meer radicalisering.

De recente aanslag op een synagoge in de Franse badplaats La Grande-Motte zet niet alleen Joden onder druk, maar ook moslims. Hoewel deze aanval niets te maken lijkt te hebben met de gebeurtenis in Solingen onderstreept deze gebeurtenis wel de noodzaak om de veiligheid van alle burgers te waarborgen. Vooral die van kwetsbare gemeenschappen als moslims en Joden.

Als iemand die deze kwesties al lange tijd bestudeert, kan ik bevestigen dat de strijd tegen terrorisme nog lang niet voorbij is. De dreiging blijft bestaan. We moeten waakzaam blijven. Maar onze reactie moet weloverwogen zijn. We mogen ons niet laten leiden door angst maar op basis van feiten beslissingen nemen.

Sommigen denken dat de manier waarop asielzoekers worden behandeld kan bijdragen aan radicalisering. Anderen zien de motieven van de dader als onderdeel van grotere geopolitieke problemen, zoals de Palestijnse kwestie. Maar het is belangrijk te begrijpen dat de meeste mensen die betrokken zijn bij dergelijke kwesties dit soort geweld afwijzen.

Daarnaast moeten we oppassen voor mensen die deze tragedie voor hun eigen politieke karretje spannen. Vooral extreemrechts doet dit. Het is onze taak als samenleving om dit af te wijzen en ons te richten op oplossingen, die zowel de veiligheid als de sociale samenhang versterken.

Daarom is een brede aanpak nodig. We moeten onze inlichtingendiensten verbeteren, betere integratieprogramma’s opzetten voor vluchtelingen en immigranten en meer open gesprekken voeren binnen onze gemeenschappen. Zo kunnen we problemen bespreken en werken aan wederzijds begrip.

De tragedie in Solingen herinnert ons eraan dat we nog veel werk te doen hebben. De weg naar een veilige en inclusieve samenleving is niet gemakkelijk, maar het is een pad dat we samen moeten bewandelen. Door wijsheid, compassie en vastberadenheid te tonen, kunnen we een toekomst opbouwen waarin diversiteit wordt gewaardeerd en veiligheid is gegarandeerd. We moeten toe naar een toekomst waarin extremisme steeds minder invloed heeft op onze samenleving.

Oost-Europese daklozen krijgen geen opvang, vaak ten onrechte

0

Migranten uit Oost-Europese landen zijn, naast oorspronkelijke inwoners, de grootste groep daklozen in Nederland. Ze krijgen vaak te horen dat ze geen recht op opvang hebben. Maar sommigen hebben wel degelijk recht op opvang. Dit besef begint nu langzaam door te dringen bij gemeentelijke instanties. 

Begin 2023 schatte het CBS het aantal dakloze mensen tussen 18 en 65 jaar op 30,6 duizend. Daarvan was 8 procent geboren in een ander EU-land dan Nederland. De werkelijke aantallen zijn waarschijnlijk hoger, zeker daar waar het om de buitenslapers gaat. Daarnaast slapen de meeste daklozen in de grote stad. In sommige steden komt tussen de 60 tot 80 procent van de daklozen uit Oost-Europa’, zegt Dion Kramer. 

Kramer is universitair docent in Transnational Legal Studies aan de Universiteit Amsterdam. In zijn onderzoek richt hij zich onder andere op gedetacheerde werknemers en dakloosheid binnen de Europese Unie. Veel van de dakloze Oost-Europeanen zijn arbeidsmigranten. Ze zijn naar Nederland gekomen via uitzendbureaus, raakten hun baan kwijt en daarna ook hun huisvesting. ‘Je kunt uitgaan van 6000 dakloze arbeidsmigranten in Nederland, van de 18000 arbeidsmigranten in totaal’, zegt hij, verwijzend naar organisaties die de cijfers bijhouden.

Het probleem bestaat al jaren. Eigenlijk is het aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) om te beslissen of een persoon sociale rechten heeft opgebouwd, maar het is de gemeente die verantwoordelijk is voor de daklozenopvang. Hierdoor kloppen dakloze Oost-Europeanen aan bij gemeentelijke instanties, maar die verzuimen vaak de zaak verder te onderzoeken, vertelt Kramer. ‘Ze worden al snel tot een en dezelfde categorie gerekend, een categorie die geen recht heeft op opvang.’ Tot voor kort.

Een checklist

Twee jaar geleden drong de wrede werkelijkheid door in de politiek. De ministeries en gemeenten werkten samen aan een plan van aanpak. Onderdeel van dit plan was een checklist, waarmee gemeentelijke instanties snel en efficiënt kunnen toetsen of iemand die aan de deur klopt recht heeft op dezelfde behandeling als een Nederlandse burger. ‘Sinds juni dit jaar is deze checklist in gebruik en het is onderwerp van gesprek binnen de maatschappelijke zorg’, weet Michael Sprokkereef, projectcoördinator Hulpverlening bij De Regenboog Groep Amsterdam, een van de instanties die Oost-Europeanen wél hulp biedt. 

‘Er is onderzocht hoeveel mensen er toch recht blijken te hebben op opvang sinds deze checklist er is. De resultaten publiceren we in september, maar we weten al dat het om grofweg de helft gaat. Bovendien is van deze helft een derde er zo slecht aan toe, dat ze direct maatschappelijke opvang nodig hebben.’

Twintig pagina’s telt de checklist. Er staan acht vragen op, onder andere over de duur van het arbeidsverleden, de duur van de werkloosheid en het zicht op nieuw werk in Nederland. ‘Aan de hand van deze lijst kunnen instanties beslissen of de persoon recht heeft op dezelfde behandeling als een Nederlander, maar dit is nog niet hetzelfde als recht op opvang’, legt Kramer uit. ‘Wanneer er recht is op gelijke behandeling, betekent dit dat er gekeken moet worden of de persoon recht heeft op opvang, wat weer afhankelijk is van andere criteria. Maar dan wordt deze persoon aan dezelfde criteria onderworpen als een Nederlander die aan de deur klopt van een daklozenopvang.’

‘Ze werden zonder uitleg en onderzoek de deur gewezen’

Dit is een grote vooruitgang, legt de universitair docent uit. Voorheen ging men ervan uit dat Oost-Europeanen dit recht niet hadden. Ze werden vaak zonder uitleg en onderzoek de deur gewezen. Hij noemt dit institutionele discriminatie. ‘Zo gaven veel gemeenten niet eens een beschikking, waarop stond waarom de persoon geen opvang kreeg. Ze hadden daardoor geen poot om op te staan.

‘Vroeger werd daklozenopvang georganiseerd vanuit de maatschappij, nu zijn instanties afhankelijk van subsidies. Daarbij krijgen ze vaak een duidelijke opdracht, met een duidelijke doelgroep. Mensen zijn dan al snel geneigd om te zeggen dat ze geen opvang mogen aanbieden van de gemeente, zonder dit zelf te controleren. Zo zijn Oost-Europeanen door instanties voor langere tijd over een kam geschoren.’

Recht op opvang

Een persoon heeft recht op opvang wanneer er sprake is van multiproblematiek. Hierbij moet het gaan om een combinatie van problemen, zoals verslaving, cognitieve beperking, fysieke beperking of een gebrek aan een netwerk in Nederland dat zou kunnen helpen. ‘Deze mensen hebben een opeenstapeling van problemen. Ze kunnen het niet meer op eigen kracht redden’, zegt Kramer. 

Van de Oost-Europeanen die inderdaad recht hebben op gelijke behandeling, valt dus een derde in deze categorie, mensen die tot nu toe op straat belanden, of terechtkomen bij plekken als die van De Regenboog Groep. Of de checklist al zijn vruchten afwerpt valt lastig te zeggen, daarvoor is hij nog te kort in de omgang, zegt Sprokkereef . Maar hij is positief gestemd. ‘In Rotterdam zijn ze nu begonnen met een opvangplek voor kwetsbare EU-burgers. ‘Er wordt nog wel streng gehandhaafd, er wordt bijvoorbeeld veel samengewerkt met de politie maar het is een begin.’ 

‘Deze mensen hebben een opeenstapeling van problemen. Ze kunnen het niet meer op eigen kracht redden’

In Amsterdam zijn de instanties ruimhartiger. De Regenboog onderhoudt maar liefst negen inloophuizen, waar mensen terecht kunnen voor koffie, warmte, een douche of rust. ‘Wij vinden dat iedereen die er slecht aan toe is recht heeft op opvang, gewoon als mens’, zegt Sprokkereef. ‘De stichting vangt al jaren kwetsbare EU-migranten op. Deze hulp loopt uiteen van opvang tot het begeleiden bij het zoeken naar werk, of bij de reis terug naar het land van herkomst.’ 

‘Er zijn ook echt wel mensen die teruggaan naar hun thuisland. Maar soms kunnen zij dit niet alleen. Iemand die er slecht aan toe is, zet je niet zomaar op een Flixbus, dan reizen we mee en zorgen we dat er in het land van herkomst opvang voor deze persoon beschikbaar is. Maar er zijn ook mensen die wel perspectief hebben op een nieuwe start in Nederland. Die begeleiden we naar een nieuwe baan en uiteindelijk een eigen woning.’

Discriminerende tendensen

Er is niet altijd evenveel begrip voor migranten uit Oost-Europa, vertelt de maatschappelijk werker. ‘Ze staan onderaan de ladder maar worden met de nek aangekeken. Hierbij spelen discriminerende tendensen zeker een rol. Veel mensen vragen zich af wat deze groep mensen überhaupt komt doen in Nederland. Waarom ze niet terug gaan naar hun eigen land. Maar deze arbeidsmigranten werken onder soms slechte arbeidsomstandigheden en maken er toch het beste van. Ze mogen best wat meer waardering krijgen.’

‘Veel mensen vragen zich af wat deze groep mensen hier überhaupt komt doen in Nederland’

Sprokkereef beschrijft de arbeidsomstandigheden van deze groep als ‘af en toe bar en boos’. ‘Er zit ook goed werk bij hoor, maar er is geen einde aan de race to the bottom. In de vleesindustrie bijvoorbeeld, daar werken ze lange dagen in gekoelde ruimtes. Ze worden gehuisvest in te kleine woningen. Wanneer zij hun baan verliezen, zouden ze volgens de wet twee weken hun huisvesting moeten behouden, maar in de praktijk staan ze vaak van de ene op de andere dag op straat.’

‘Eigenlijk is dit indirect discrimineren’, zegt Kramer. ‘Het is juist in deze sectoren met precaire arbeidsomstandigheden waar veel arbeidsmigranten werken. En dan zijn werk en wonen ook nog eens aan elkaar gekoppeld. Zo mogen werkgevers 30 procent van het salaris inhouden als ze voor woonruimte zorgen. Het is allemaal toegestaan, maar ze genieten maar weinig bescherming in dit soort constructies.’ 

Volgens Sprokkereef dragen deze omstandigheden eraan bij dat deze migranten regelmatig in een kwetsbare positie terechtkomen. ‘Ze worden vaak gescout door uitzendbureaus en hebben slechts contact met bemiddelaars. Bovendien spreken ze de taal niet. Wanneer zij hun baan kwijtraken, zijn ze niet goed in staat om snel weer een volgende baan te vinden, laat staan een woonruimte.’

Werkelijke verbetering?

Ook over de uitzendconstructie van arbeidsmigranten is discussie in de politiek. ‘Het zou goed zijn als mensen niet direct op straat belanden als ze hun baan kwijtraken’, zegt Sprokkereef . ‘We kunnen mensen ook beter informeren over de mogelijkheden van seizoenswerk. Dat je tomaten kunt plukken in de zomer, bijvoorbeeld, zodat mensen sneller een nieuwe baan vinden.’

Met de checklist voor maatschappelijke instanties zou in ieder geval de opvang beter geregeld moeten worden. Op zijn minst zouden Oost-Europese daklozen hetzelfde behandeld moeten worden als Nederlanders die opvang vragen, mits ze voldoen aan de voorwaarden op de checklist. Wanneer de noodzaak hoog is, zou dit moeten resulteren in recht op daklozenopvang. Maar of dit gaat gebeuren, is maar de vraag. 

‘Deze mensen bevinden zich aan het uiteinde van een wooncrisis’

‘Deze mensen bevinden zich aan het uiteinde van een wooncrisis. Gelijke behandeling gaat dat echt niet voor ze oplossen’, zegt Kramer. ‘Gemeenten krijgen niet genoeg subsidie voor voldoende opvanglocaties. De meeste daklozen komen toch naar de grote stad, waar de kans op een netwerk groter is.’

Er is inderdaad geen opvang voor alle daklozen in Amsterdam’, besluit Sprokkereef . Maar met de checklist heeft hij hoop op verbetering. ‘Ik heb weinig hoop op de politiek, maar ik ben wel blij hoe we hier op lokaal niveau mee omgaan. Er zijn veel soorten voorzieningen, er wordt gekeken naar oplossingen.’

Draagvlak opvang Oekraïense vluchtelingen neemt af

0

Het draagvlak in Nederland voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen neemt sterk af, zo bericht de Volkskrant. Uit een recent onderzoek van Ipsos I&O blijkt dat nog slechts 42 procent van de Nederlandse kiezers achter de ruimhartige opvang staat, vergeleken met 78 procent in maart 2022, toen de oorlog net begonnen was. De steun is vooral sinds het najaar van 2023 gedaald. 

Er zijn grote verschillen tussen politieke partijen, als het om draagvlak gaat. Slechts 20 procent van de PVV-kiezers steunt de opvang, gevolgd door 32 procent van de BBB- en 44 procent van de VVD-aanhangers. Bij NSC is de steun ook afgenomen, van 79 procent in april naar 50 procent nu. Aan de andere kant steunen 90 procent van de Volt-kiezers en 73 procent van de GroenLinks-PvdA- en D66-aanhangers de opvang nog steeds.

Ondanks de dalende steun voor opvang, blijft de steun voor Nederlandse militaire hulp aan Oekraïne sterk. 65 procent van de kiezers staat nog steeds achter deze steun. Het recente nieuws over de mogelijke betrokkenheid van Oekraïne bij de aanslag op de Nord Stream-pijpleiding heeft hierop weinig invloed. Wel daalt het draagvlak voor verdere steun naar 45 procent, mocht blijken dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky persoonlijk toestemming voor deze aanslag heeft gegeven.

Begin deze week sloot de enige Nederlandse aanmeldlocatie voor Oekraïners in de Jaarbeurs in Utrecht de deuren. Meer dan honderd Oekraïense vluchtelingen gebruikten de aanmeldplek ook als opvangplek, terwijl die daarvoor niet was bedoeld. Het is een locatie waar mensen niet langer dan een of twee nachten kunnen verblijven. Er hangt nog altijd een spandoek aan de balustrade, met in drie talen het woord ‘welkom’, schrijft de Volkskrant in een reportage. ‘Maar welkom zijn de Oekraïners hier dus niet meer’, concludeert de krant. ‘Wie zich deze week toch meldt, wordt door vriendelijke beveiligers weggestuurd.’

Marokkaans-Nederlandse vakantiegangers zien er optimistisch uit

0

Omdat ik zes weken in het buitenland doorbreng, bezie ik het politieke gesteggel in Nederland met een buitenstaandersblik. En dan beginnen dingen op te vallen. Namelijk dat in Nederland extreemrechtse stemmen steeds bozer worden. Dit is werelwijd gaande en daarom is de blijmoedige, open blik van presidentskandidaat Kamala Harris zo verfrissend.

Of zij die chagrijnige en ronduit vijandige toon jegens migranten kan doorbreken valt nog te bezien, maar het dwingende narratief waarin asielzoekers worden gecriminaliseerd moet echt van de baan. Minister van Asiel Faber zegt dat Nederland een walhalla is voor asielzoekers. Het is helemaal geen pretje om migrant te zijn, laat staan asielzoeker. Voorlopig blijft Nederland in trek bij migranten uit heel de wereld, de meesten komen op legale wijze en zijn zeer welkom.

Tijdens mijn verblijf in Marokko zie ik de uitkomst van migratie en die is best wel positief. Grote groepen Nederlandse Marokkanen struinen door de oude straten van Tanger, op zoek naar inspiratie en ontspanning. Ze maken een zelfverzekerde, gezonde en optimistische indruk. Aan de wangen en tanden is te zien dat we uitstekende gezondheidszorg genieten. Sommige zien er zo prachtig en zelfverzekerd uit dat het pijn doet aan de ogen. Ze laten ruimhartig het geld rollen en gaan als het verblijf naar wens is met mooie herinneringen terug naar huis.

Aan de wangen en tanden is te zien dat we uitstekende gezondheidszorg genieten

En toch blijven we hameren dat de ander een ander is en moet blijven.

Na afloop van de huldiging van Sifan Hassan ging het heel lang heel erg over de hoofddoek die ze droeg. Ik vind dit gestoord gedrag. Wie lange tijd in een islamitische land woont komt erachter dat een hoofddoek net zoveel zegt over de drager ervan als het paar slippers dat iemand aanheeft. De hoofddoek biedt geen enkele grond om tot een oordeel te komen over de drager. Denken dat de hoofddoek politieke richting geeft, is een grote misvatting. Het is ook niet zo dat een hoofddoekdrager conservatiever, behoudender, minder vooruitstrevend, traditioneler is dan haar zusters die ‘m niet dragen.

De fixatie op de islamitische identiteit als monolitisch en absoluut staat zo ver weg af van welke realiteit dan ook dat het lachwekkend is. En toch blijven we er over verder steggelen. Je hoeft maar een paar uur in Tanger rond te lopen om te zien dat de zogenaamde ‘islamitische’ gemeenschap net zo divers en verschillend is als westerse gemeenschappen.

Ondertussen verbaas ik me erover hoe het tolerante, ruimdenkende en liberale Nederland niet alleen verrechtst, maar ook trots pronkt met de extreem-conservatieve veren. Antisemitisme, vrouwenhaat, vreemdelingenhaat en homofobie worden door de populistische bewegingen ingezet om de eigen, pure cultuur te verdedigen.

Wie zijn welvaart niet ervaart omdat hij voortdurend in angst leeft dat vreemdelingen het van hem zullen afpakken, voelt zich arm en dat is de situatie in Nederland. De aangeprate angst dat er iets wordt verloren heeft de mensen gek gemaakt.

Feit is dat de wereld een nieuwe groeispurt doormaakt waarvan de vruchten vooral buiten het voorheen dominante Westen worden geproefd. De taart wordt anders verdeeld. En Europa zal om domweg te kunnen blijven bestaan moeten accepteren dat het een kleinere portie krijgt. Dat hoeft helemaal geen slechte ontwikkeling te zijn. Stapje voor stapje bewegen we naar meer economische gelijkheid tussen Noord en Zuid al is de kloof nog altijd te groot.

Als burgers in het Zuiden meer gaan verdienen dankzij hogere lonen dan verkleint dat de prikkel om weg te gaan. Die gelijkheid kan er ook aan bijdragen dat onze natuur weer kan helen, want die is niet meer gezond door alle uitputting.