17.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 104

Onze politici spelen een spel met de feiten over de genocide in Gaza

0

Pleegt Israël genocide? NRC vindt het ‘steeds moeilijker’ een andere uitleg te vinden voor wat dit land sinds ruim een jaar doet in Gaza. Toch is het volgens een hoofdredactioneel commentaar in die krant moeilijk voorstelbaar dat ‘juist Israël, dat is voortgekomen uit de genocide op het Joodse volk, zich schuldig zou maken aan ditzelfde misdrijf’.

Niet alleen de NRC-redactie spreekt voorzichtig over ‘kenmerken van een genocide’ in Gaza, ook Paus Franciscus stelt dit in zijn pas gepubliceerde boek. Israël reageerde hier fel op, evenals de Joodse gemeenschap in Italië. Eind november deed in Frankrijk de Joodse Unie voor Vrede samen met anderen tegen dit land aangifte van ‘medeplichtigheid aan genocide’ door Israël in Gaza.

Voorbij de vraag van of er nu wel of niet een genocide in Gaza zich voor onze ogen voltrekt, is voor mij ook de erkenningsvraag belangrijk. Sommige genocides wel erkennen en andere juist niet: het is een bekend spel van the powers that be, inclusief machthebbers, belangenpartijen, en media, die er een agenda mee willen doordrukken. Terwijl de vernietiging van échte mensen van vlees en bloed doorgaat en machthebbers het publiek bespelen. Ook wij hier in Nederland worden zo bespeeld.

Dit spel bestaat al langer dan het concept genocide zelf. Denk daarbij aan de Armeense Genocide, waarover Adolf Hitler zich afvroeg wie zich nadien nog die genocide zich herinnert. Ook de Holocaust zelf werd niet omschreven en erkend als genocide, totdat in 1944 Raphael Lemkin het als zodanig omschreef, en het concept uiteindelijk ook juridisch verankerd werd in onder meer het Genocideverdrag. Ondanks dat verdrag erkende de internationale gemeenschap ook de genocides in Rwanda, Srebrenica en Darfoer pas achteraf.

Het omgekeerde gebeurt ook: iets genocide noemen dat het niet is. Vaak gebruiken landen dit als excuus om zelf met genocidaal geweld in te grijpen. Zo heeft Poetin met een desinformatiecampagne geprobeerd de wereld ervan te overtuigen dat hij moest ingrijpen in Oekraïne om genocide van Russische Oekraïners te voorkomen. Terwijl er sindsdien juist door hem een genocidale oorlog wordt gevoerd tegen Oekraïners.

Nederland terughoudend

Diezelfde manier van argumenteren speelt ook in Nederland, als het gaat om de genocide in Gaza. Daarop kom ik verderop in dit stuk terug. Allereerst is het belangrijk te benoemen dat de Nederlandse overheid niet snel wil spreken van genocide: ‘De Nederlandse regering gaat terughoudend om met het gebruik van de term ‘genocide’ in situaties zonder: uitspraken van internationale gerechts- en strafhoven; eenduidige conclusies volgend uit wetenschappelijk onderzoek; vaststellingen door de VN.’

Ten eerste is het van belang op te merken dat Nederland heeft toegezegd het arrestatiebevel, dat het Internationaal Strafhof onder andere uitvaardigde tegen de Israëlische premier Netanyahu, uit te zullen voeren zodra Netanyahu op Nederlandse bodem landt. Dit arrestatiebevel gaat echter om misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden die worden gepleegd tegen de Palestijnse bevolking. Niet om genocide. Het helpt daarbij niet dat minister-president Schoof heeft aangegeven toch mogelijkheden ziet Netanyahu te verwelkomen op Nederlands grondgebied. Internationaal was hiervoor de nodige aandacht.

Dat terwijl wij het gastland zijn voor het International Gerechtshof en het International Strafhof. Het is een regelrechte blamage

Lokaal klinken er in Nederland andere geluiden. Kortgeleden heeft de Amsterdamse gemeenteraad een motie aangenomen waarin wordt gesproken over een ‘reële en imminente genocide’ in Gaza. De raad roept het kabinet op om het internationaal recht na te leven. Met de motie baseert de gemeenteraad in onze hoofdstad zich op een voorlopige uitspraak van het Internationaal Gerechtshof van begin dit jaar.

Bovendien moeten we niet vergeten dat er een ‘responsibility to protect’ (R2P) geldt zodra is vastgesteld dat ergens genocide plaatsvindt. Dit is een doctrine van de Verenigde Naties  op basis waarvan lidstaten erkennen zij allen verantwoordelijk zijn om genocide te voorkomen. Francesca Albanese, speciaal rapporteur van de VN voor de bezette Palestijnse gebieden, onderbouwde eerder al dat genocide plaatsvindt in Gaza. Mocht genocide juridisch vastgesteld worden, dan zou Nederland met anderen moeten ingrijpen in Israël. Vrijwel zeker zal dit militair ingrijpen zijn – en dus met mogelijk verstrekkende gevolgen voor zowel Israël als Nederland en andere landen. Aangezien onze premier het arrestatiebevel aan de laars lapt met zijn intentie Netanyahu te willen verwelkomen, is onze eventuele deelname aan dergelijke militair ingrijpen onrealistisch. En dat terwijl wij het gastland zijn voor het International Gerechtshof en het International Strafhof. Het is een regelrechte blamage.

Kabinet blijft stil

Twee Israëlische hoogleraren stelden recent in Nederlandse media dat Israël genocide pleegt in Gaza. Het gaat om hoogleraar Holocaust- en Genocidestudies Omar Bartov in Trouw en hoogleraar Holocaustgeschiedenis Amos Goldberg in NRC. Het lijkt mij moeilijk nu nog terughoudend te blijven wanneer kwaliteitsmedia, de lokale overheid, de wetenschap en de VN-rapporteur spreken over genocide.

Toch blijft het kabinet stil over genocide. Dat is bijzonder pijnlijk aangezien Tweede Kamerleden in het verleden absoluut niet terughoudend waren in hun pleidooien om te spreken van een Armeense genocide en niet meer over een ‘kwestie’. En dat is mijns inziens heel goed. Onder anderen de PVV’ers Raymond de Roon en Geert Wilders dienden destijds een motie in om deze genocide te erkennen.

Dat Wilders het arrestatiebevel voor Netanyahu veroordeelde en naar Israël wilde afreizen, is een duidelijk teken dat zijn PVV de genocide in Gaza ontkent en politiek instrumentaliseert. Wilders bekrachtigt dit door samen te werken met rechts-radicale partijen in Europa die niet vies zijn van antisemitisme, zoals ik eerder heb betoogd in de Volkskrant.

Wij wetenschappers moeten meer dan ooit blijven voorzien in feiten over genocide

Wegkijken van structurele, intentionele vernietiging van mensen is verschrikkelijk. Maar als politici dit ontkennen vervolgens politiek uitbuiten, getuigt dat van een opportunistische kwaadaardigheid die politiek geadresseerd en veroordeeld moet worden.

Het omgekeerde gebeurt echter in Den Haag, met de aangenomen motie door de meerderheid van de Tweede Kamer om een ‘specialistisch onderzoeksrapport’ van de Israëlische overheid over de Amsterdamse rellen als waarheidsgetrouw te beoordelen. Hoewel dit ‘rapport’ volgens Clingendael-deskundige Erwin van Veen ‘een gevalletje afval‘ is en onderdeel uitmaakt van een desinformatiecampagne door de Israëlische overheid, zegt het kabinet-Schoof geen ongewenste buitenlandse beïnvloeding te ervaren. Dat deze premier de AIVD en NCTV geleid heeft, is inmiddels een raadsel voor mij.

Het is zaak om bij de feiten te blijven. Zeker nu, omdat wij onze landsbestuurders niet per se kunnen vertrouwen, moet de wetenschap leidend zijn en moeten wij als wetenschappers meer dan ooit blijven voorzien in feiten over genocide, ook die in Gaza. Om zo tegenwicht te bieden tegen het giftige politieke spel van genocide-erkenning en -ontkenning.

Maandag beginnen de grenscontroles, maar hoe en waarom is onduidelijk

0

Op maandag 9 december gaan de verscherpte grenscontroles in. Maar over het hoe en waarom bestaat nog veel onduidelijkheid, zegt Marieke Koekoek, Tweede Kamerlid namens Volt.

‘We gaan nu iets invoeren waar we nog nooit over gesproken hebben als Kamer. Waar we geen informatie over hebben. Daarom wil ik hier graag een debat over’, zei Kamerlid Koekoek gisteren. Ze kreeg echter geen meerderheid voor dit debat, dus lijken de maatregelen inderdaad in te gaan zonder discussie over de inhoud.

De verscherpte grenscontroles worden ingevoerd om irreguliere migratie naar Nederland te bestrijden en mensensmokkel aan te pakken, stelt de Marechaussee. De grenscontroles zijn tijdelijk en duren tot 8 juni 2025. Landen mogen volgens de Schengengrenscode tijdelijk grenscontroles invoeren. Ook Duitsland heeft recentelijk grenscontroles ingevoerd.

Dit is wat we wel weten

De grenscontroles vinden plaats aan de grens met België en Duitsland. Dit zijn er meer dan 840 en kunnen landsgrenzen zijn, maar ook internationale treinen of luchthavens. In dit laatste geval controleert de Marechaussee alleen bij specifieke vluchten met een hoger risico op irreguliere migratie of grensoverschrijdende criminaliteit, legt het uit op de website.

‘Hoe vaak en hoe uitgebreid we controleren, hangt af van de situatie. We voeren controles uit op basis van risicoanalyse en informatie. Dit betekent dat de grenscontroles op een niet-systematische wijze uitgevoerd worden.’

Voor mensen met geldig reisdocument zullen de controles geen gevolgen hebben. Mensen die Nederland inreizen zonder reisdocument worden aangehouden. Asielzoekers kunnen dan nog wel asiel aanvragen aan de grens. Ze worden dan naar een opvangcentrum begeleid, waar hun aanvraag wordt bekeken. Als ze eerder in een ander EU-land asiel hebben aangevraagd, worden ze aan dat land overgedragen.

Kritiek en onduidelijkheid

Er is veel kritiek op de maatregelen. Volt stelde in oktober Kamervragen naar de kosten van de grenscontroles, en hoe de Marechaussee dit gaat aanpakken terwijl het kampt met een personeelstekort. Ook maakt de partij zich zorgen over de impact op de grensregio’s. Er zullen waarschijnlijk snelheidsbeperkingen gelden tijdens de controles, waar grensoverschrijdend verkeer hinder van zal ondervinden.

Hoewel er geen debat volgt, heeft het ministerie van Asiel en Migratie op 11 november wel een motivering van de maatregelen gedeeld. ‘Irreguliere migratie bereikt Nederland vaak via andere lidstaten waarbij ook gebruik wordt gemaakt van mensensmokkelaars. Het migratiesysteem en in het bijzonder het asielsysteem dreigt ontwricht te raken.’

Het ministerie schrijft in deze nota bovendien dat er maatregelen genomen worden om de impact op de economie en grensregio’s zoveel mogelijk te beperken, maar de praktische uitwerking hiervan is er nog niet.

Kamer stemt in met ‘racistische’ motie voor onderzoek naar culturele integratie van migranten

0

In de Tweede Kamer is een motie aangenomen van VVD-Kamerlid Bente Becker, gericht op het onderzoeken van de mate van ‘culturele integratie’ van Nederlanders met een migratieachtergrond. Critici noemen de motie ‘racistisch’ en in strijd met artikel 1 van de Grondwet.

In de motie wordt de regering verzocht om ‘gegevens over culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond bij te houden’. Het Sociaal en Cultureel Planbureau zou hierover periodiek verslag moeten uitbrengen.

Becker verwijst in de motie naar ‘uitgebreid onderzoek’ van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en wil meer studie naar de integratie van Nederlanders met een migratieachtergrond. In het nieuwste CBS-rapport komt juist naar voren dat van alle bevolkingsgroepen autochtone Nederlanders relatief ‘het minste contact’ hebben buiten de eigen groep en het negatiefst staan tegenover culturele diversiteit.

Alleen GroenLinks-PvdA, Denk, Volt, Partij voor de Dieren en D66 stemden tegen de motie. Migratieprofessor Leo Lucassen noemt de motie hypocriet. ‘Terwijl ‘echte’ Nederlanders lokale politici die zich voor asielzoekers inzetten met zwaar vuurwerk bestoken, blijven migranten en hun nakomelingen permanent verdacht en voorwaardelijke burgers. Ook volgens CU en SP,’ schrijft hij op LinkedIn.

Volgens jurist Carolus Grütters is de motie ‘evident’ in strijd met artikel 1 van de Grondwet. Politicoloog Saskia Bonjour reageert op BlueSky dat deze motie nogmaals benadrukt dat sommige Nederlanders er niet bij horen.

Sinterklaas in de multiculturele stad

0

Sinterklaas is weer in het land. Dat betekent voor duizenden kinderen in Nederland drukke dagen vol surprises met alle toeters en bellen erbij. Maar hoe verloopt een Sinterklaasfeest in een multiculturele stad als Den Haag? Onze verslaggever Tayfun Balcik, met een Amsterdamse migratieachtergrond, krijgt verhalen aangereikt vanuit zijn schoonfamilie en collega’s in Den Haag.

Bijna ieder kind in Nederland groeit op met Sinterklaas. Er is geen ontkomen aan, zelfs als je die traditie niet van huis uit hebt meegekregen. Toch is de ene familie met een migratieachtergrond meer ‘geïntegreerd’ in het feest dan de andere. Zo belandt onze verslaggever midden in de voorbereidingen voor de grote dag bij zijn Haagse schoonfamilie.

‘Ik heb vorig jaar een handtekening van Sinterklaas gekregen’, vertelt Sema, het zonnetje in huis bij de familie Bulaz. Een handtekening van Sinterklaas? Hoe ging dat precies?

‘Er was bij ons een nep-Sinterklaas, die verkleed was als Sinterklaas. En die gaf me toen een handtekening’, legt de jonge dame uit, die niet op haar mondje is gevallen, net als haar tante.

Komt er ook nog een echte Sinterklaas en hoe zit het met de surprises? ‘Ja, donderdag gebeurt het, dus woensdag moeten we alles inleveren. Dan krijgen we cadeaus van Sinterklaas,’ meldt Sema monotoon.

Vorig jaar waren het twee voetballen, of een beer en een knuffel van haar lievelingsdier: de tijger. ‘Ik houd ook van sport en bewegen,’ zegt Sema terwijl ze een paar danspasjes maakt.

Ze, en vooral haar moeder, moet morgen nog flink aan de slag voor de surprise. De laatste puntjes op de i.

De surprise van Sema

‘Het hangt al in mijn kamer: een panda met Squishmallows.’ Wat is dat?

‘Zoek maar op op je telefoon,’ zegt Sema zelfverzekerd. Ze weet al wie haar surprise gaat maken. Dat werd namelijk meteen in de klas ‘geschreeuwd’. Heeft ze nog een boodschap voor Nederland met Sinterklaas? ‘Nee.’

Een dag later verzorgde ondergetekende een gastles over vrede bij studenten van de Haagse Hogeschool. Samen met politicoloog Mirko Jouamer en docent Gert Jan Geling bespreekt hij daar de vredesgesprekken van The Hague Peace Projects. Deze gesprekken worden elk jaar afgesloten met een bezoek van Sinterklaas en een (witte) Piet, die pepernoten strooit.

Voor de goede orde: niemand gaat op schoot, ‘om #MeToo-aanklachten te voorkomen’, grapt Sinterklaas. Wel wordt er uit volle borst meegezongen: ‘Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan…’ Na afloop beantwoordt Sinterklaas enkele vragen van de Kanttekening.

‘Ik vind het heel leuk om dit elk jaar te doen,’ zegt Geling, die eigenlijk Sinterklaas is. ‘Studenten vinden het ook altijd leuk. Het is een mooie traditie om in ere te houden.’

Witte pieten

Dat er geen Zwarte Piet meer is, blijkt geen issue. Bij het zingen dook het woord echter nog een paar keer op, waarna Geling en enkele studenten het op een lollige manier corrigeerden: ‘Dat zeggen we niet meer, haha!’

‘We hebben vanaf het begin besloten om alleen witte pieten te doen,’ legt Geling uit. ‘Los van het feit dat we ons niet hoeven te schminken, vinden we het simpelweg niet meer van deze tijd.’

Mirko Jouamer (l.) en Gert Jan Geling. Beeld: Tayfun Balcik

Jouamer sluit zich daarbij aan. ‘Ik ben opgegroeid met Sinterklaas en vind het belangrijk dat de gedachte erachter – cadeaus geven aan kinderen – in stand blijft.’

Volgens hem heeft dat niets te maken met Zwarte Piet. ‘Het draait puur om het plezier van kinderen. Dat is waar Sint-Nicolaas voor staat. Zo simpel is het.’

‘Ik kende Sinterklaas überhaupt niet voordat ik naar Nederland kwam’

In de klas waren overigens geen donkere Nederlanders aanwezig.

‘Ja, wat dat betreft kunnen we hen niet meenemen in deze discussie,’ erkent Jouamer. Geling vult aan: ‘Piet is een controversieel figuur geworden, maar Sinterklaas zelf niet. Ik heb nooit gemerkt dat studenten daar problemen mee hadden. In ieder geval niet met hoe wij het vieren, zonder geschminkte Piet.’

Hebben ze zelf ooit in Sinterklaas geloofd?

Jouamer: ‘Ik kende Sinterklaas überhaupt niet voordat ik naar Nederland kwam. Op 1 januari 1990, op Schiphol, zag ik een roltrap met twintig Sinten. Toen wist ik al dat het niet klopte. Mijn ouders zijn ook niet van de fabeltjes en hebben me dat meteen verteld.’

Geling: ‘Ja, ik geloofde zeker in Sinterklaas. De onttovering was een schok, maar mijn ouders maakten er altijd een geweldig feest van. Soms hoor je dat het traumatisch zou zijn om te ontdekken dat Sint niet echt is. Dat vind ik overdreven. Kinderen hebben een rijke fantasie en geloven in van alles. Sinterklaas is daar gewoon een tijdelijk onderdeel van.’

Columnist Hassnae Bouazza wil geen vragen meer over haar afkomst

0

Herkenbaar‘, vindt columnist Yesim Candan een column van collega Hassnae Bouazza over ‘het eeuwige buitenstaander zijn’. Ze lijken er beiden helemaal klaar mee te zijn. ‘Inmiddels ben ik een middelbare vrouw, vergroeid met Nederland, maar de vraag ‘waar kom je vandaan?’ blijft gesteld worden’, schrijft Bouazza in het vrouwenblad Linda.

‘Ook al zijn mensen hier geboren en hun ouders ook, ze worden door de goegemeente, de politiek voorop, nog steeds als buitenstaanders gezien’, aldus Bouazza, die in de focus op afkomst in Nederland zelfs ‘zondebokpolitiek’ ziet.

De eerste keer dat ze ermee te maken kreeg, was ze zes. Ze werd door haar oudere zus meegenomen naar een lokale gymclub, schrijft zij. ‘Ben je een Turk?’ vroeg de juf haar. ‘Nee, Marokkaan’, antwoordde de jonge Bouazza.

De columnist, onder andere van NRC, pakt de nieuwe leider van de SP, Jimmy Dijk, aan. Bij een partijbijeenkomst opperde hij dat geen enkel onderwerp taboe meer mag zijn bij links. Dus ook niet migratie en integratie.

Bouazza vraagt zich openlijk af ‘onder welke steen’ de SP-voorman heeft geleefd. ‘Als er ergens geen taboe over is, dan toch zeker migratie en integratie. Iedere verkiezing is het een hoofdthema.’

Dijk doet al langer de wenkbrauwen fronsen bij migrantengemeenschappen. Zo kreeg hij eerder dit jaar veel kritiek toen hij in NRC zijn pijlen richtte op de hoofddoek. Hij vindt het niet kunnen dat we dat kledingstuk kunnen ‘verheffen tot symbool van vrijheid van de vrouw‘.

Bouazza denkt dat er juist een andere vorm van taboe is in Nederland: opkomen voor gelijkheid en tegen racisme. ‘Als je dat doet, wordt je slachtofferschap verweten.’

Tegenstanders van azc bekogelen raadsleden met vuurwerk

0

In het Gelderse ‘s-Heerenberg zijn maandagavond raadsleden bekogeld met vuurwerk door demonstranten. Ze uitten hun boosheid over de plannen voor de komst van een asielzoekerscentrum (azc) in de gemeente Didam. Ahmed Marcouch, burgemeester van Arnhem noemt het geweld onacceptabel.

Een groep demonstranten had zich gisterenavond verzameld voor de raadszaal in de gemeente, waar de komst van het azc besproken werd. Bij aankomst van twee raadsleden – Boris van Oosterom en Jenneke Laurense-Weidema – werd vuurwerk afgestoken. Laurense-Weidema werd hierdoor geraakt tegen het hoofd, meldt Omroep West.

Burgemeester Harry de Vries noemde het verwerpelijk gedrag en zei dat het gooien met vuurwerk een criminele daad was. Hij werd bijgestaan door collega-burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem. Hij noemde het geweld tegen de raadsleden onacceptabel. ‘Onze lokale democratie staat onder druk en dat moeten we samen stoppen. Laten we opkomen voor onze vertegenwoordigers en zeggen: handen af van de democratie!’ schreef hij op X.

De demonstranten willen geen azc in Didam, maar een zwembad. Dat de gemoederen hierover hoog oplopen blijkt uit reacties op X, waar lokale bewoners Marcouch erop wijzen dat lokale bestuurders zich moeten inzetten voor de bevolking.

Westland wil minder arbeidsmigranten vanwege een tekort aan woonruimte

0

De gemeente Westland wil in de toekomst minder arbeidsmigranten. Dit is opvallend, omdat boeren hier juist veel gebruik maken van arbeidsmigranten voor het werk in de kassen.

Westland staat bekend om de vele kassen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aandeel arbeidsmigranten hier hoog is. Momenteel werken er tussen de 16.000 en 17.000 arbeidsmigranten op het platteland, zegt wethouder Peter Valstar in het programma WNL Haagse Lobby van Radio 1.

Het probleem is dat niet al deze mensen gehuisvest kunnen worden. Op dit moment hebben slechts 5.000 arbeidsmigranten een fatsoenlijke woonplek; de rest wordt opgevangen in omliggende gemeenten, aldus de wethouder.

In de uitzending vertelt hij het voornemen te hebben om de aanwezige arbeidsmigranten zo veel mogelijk van een fatsoenlijke woonplek in de gemeente te voorzien. ‘Er zijn nu zo’n 2.000 tot 3.000 plekken in de pijplijn.’

Eindbeeld: minder migranten

Maar als de presentator doorvraagt, geeft de wethouder toe dat de gemeente liever minder arbeidsmigranten zou hebben. ‘Het eindbeeld is een gemeente met minder arbeidsmigranten.’

Om dit te realiseren, wordt er gekeken naar automatisering in de kassen, waar al enkele tuinders mee bezig zijn. Maar dit kost tijd, zegt Valstar. ‘Als je een tuinder nu vraagt of hij daarin wil investeren of goedkope loonkracht wil aannemen, dan weet ik al wat het antwoord is.’

Ondertussen zegt Valstar te willen werken aan de huisvesting van de arbeidsmigranten, maar ook dit kost tijd, geeft hij toe. ‘Dit komt omdat er ook mensen zijn die dit niet willen. Hierdoor krijgen we niet zomaar elke vergunning. Er gaan zienswijzen overheen, een beroep, of een hoger beroep. Hierdoor duurt alles langer.’

Russische Nederlanders lijden onder reisbeperkingen: ‘We missen onze familie’

0

Russische Nederlanders voelen zich ontworteld van hun familieleden die in Rusland wonen, omdat ze niet of nauwelijks heen en weer kunnen reizen. Ze trekken aan het langste eind van Europese maatregelen tegen Rusland, zeggen ze.

Twee dagen duurde de reis die Ekaterina Kremleva (43) afgelopen zomer ondernam met haar twee jonge kinderen. Ze vlogen naar Polen en namen daar de bus naar Wit-Rusland, via een van de weinige grensovergangen in Oost-Europa. Het was niet alleen de reis zelf die lang duurde. ‘Het waren de formaliteiten aan de grens. We kwamen om 11 uur ’s avonds aan bij de grens en pas om 8 uur ‘s ochtends mochten we doorrijden. We hebben geslapen in de bus. Iedereen sliep in de bus, ook ouders met baby’s.’

Eenmaal in Wit-Rusland kon ze verder reizen naar Moskou, waar ze werd opgehaald door haar familie. Het was een zware reis, en toch besloot ze hem te maken. Want haar vader was net overleden en hij werd begraven in Moskou, vertelt de Russische Nederlandse, die sinds 2006 in Nederland woont.

‘Istanbul is een soort Moskou-hub geworden’

Het verhaal van Kremleva staat niet op zich. De Kanttekening sprak met vier vrouwen in Nederland met een Russische achtergrond. Allemaal vertellen ze hetzelfde verhaal: de reis naar Rusland is of onredelijk lang, of ontzettend duur. Want sinds de oorlog in Oekraïne heeft Nederland alle directe vluchten met Rusland opgeschort en hebben veel Europese landen de grenzen met Rusland gesloten. Waar de grenzen wel open zijn, wordt nauwelijks gereden. Vliegen kan alleen nog via Ruslandgezinde landen zoals Turkije, Armenië of Servië, maar hiervoor betaal je al snel de hoofdprijs.

Zo betaalde Yulia Voloshchuk (42) meer dan duizend euro per persoon voor een vlucht van Istanbul naar Moskou, een populaire optie onder mensen die het zich kunnen permitteren. ‘Istanbul is een soort Moskou-hub geworden’, vertelt ze. ‘Op de luchthaven zie je heel veel Russen uit Europa.’

Voloshchuk is half-Russisch en half-Oekraïens. Ze kwam zes jaar geleden naar Nederland als kennismigrant, maar kort daarna gingen zij en haar man uit elkaar. Haar man ging terug naar Moskou, zij bleef met de kinderen in Nederland. Sinds de oorlog in Oekraïne kunnen ze nauwelijks heen en weer reizen. ‘De kinderen zien hun familie bijna nooit. Daarom besloot ik afgelopen zomer deze reis te maken, maar ik weet niet of ik dat snel nog eens doe. Het was niet alleen duur, maar ook doodeng. Ik werd overal ondervraagd. In Moskou omdat ik een Oekraïens paspoort heb, in Schiphol omdat ik uit Rusland kwam.’

Reisadvies

Het is een groot probleem voor de mensen die om verschillende redenen tussen Rusland en Nederland reizen. Dit zijn uiteraard minder mensen dan voorheen, maar ze zijn er nog wel, vertelt Peter Zandee, eigenaar van reisadviesbureau Rusreis. ‘Net na de oorlog hield men zich in, maar nu zie je dat mensen toch wel weer proberen elkaar op te zoeken. Dit jaar nam het aantal mensen dat ons om reisadvies vroeg weer toe. We krijgen toch al weer twee tot drie aanvragen per week.’

Zijn reisadviezen bestaan momenteel uit handige routes en praktische tips. Zo probeerde hij en zijn vrouw deze zomer een route uit via de Russische enclave Kaliningrad, waar ze vanaf Gdansk in Polen naartoe reisden met de bus. Ze zouden hier een vlucht nemen naar Moskou, maar hadden zich vergist in de tijd op de grens en mistten het vliegtuig. ‘Door langdurige controles aan beide kanten van de Pools-Russische grens kun je zomaar een uur of vier à vijf langer onderweg zijn dan gepland.’

Vooral voor mensen in Rusland die familie in Nederland willen bezoeken is het momenteel heel lastig, vertelt hij. ‘Buurlanden van Rusland zoals Estland, Letland, Litouwen en Polen laten Russische burgers niet zomaar binnen, ook niet als ze een Schengenvisum hebben.’

Dat Schengenvisum is bovendien niet meer zo makkelijk te verkrijgen. Waar dit voorheen eenvoudig online kon, moeten mensen nu naar het consulaat reizen en allerlei papieren laten zien. Het multiple-entry-visum, voor mensen die regelmatig heen en weer reizen, is helemaal afgeschaft en ook een lange termijnvisum behoort niet meer tot de opties, legt hij uit.

Tegen de oorlog

Anna Kats (56) woont in Amsterdam. Ze komt uit Moskou, maar woont al vijfentwintig jaar in Nederland en reist niet meer naar Rusland. ‘Al sinds de bezetting van de Krim niet meer, een bewuste keuze. Ik steun het bewind van Poetin niet en ben uitgesproken kritisch, waardoor ik in Rusland gevaar loop.’ Door deze keuze ziet ze haar moeder bijna niet meer. Want ze is 86, te oud om de lange reis met obstakels naar Nederland te maken.

‘Ik steun het bewind van Poetin niet en ben uitgesproken kritisch’

Het doet haar pijn. ‘Ik begrijp de kritische houding ten opzichte van Rusland, want de oorlog is verschrikkelijk. Maar ik mis mijn familie’, zegt ze. Voor haar, maar ook voor de andere vrouwen voelt het alsof niet Poetin, maar zij gestraft worden voor de militaire avances van het Russische regime, terwijl zij zich tegen dit regime hebben gekeerd. ‘De mensen die verantwoordelijk zijn voor de oorlog nemen gewoon een privéjet als ze ergens naartoe willen reizen. De consequenties van de reisbeperkingen zijn voor ons’, zegt Anastasia Isaeva (39), een Russische-Nederlander die veertien jaar geleden migreerde.

De vrouwen voelen zich hierin ongehoord. Want over het algemeen is de houding ten opzichte van Rusland vijandig, en niet iedereen ziet het verschil tussen Poetin en de Russische bevolking, legt Voloshchuk uit. Hoogopgeleide mensen zien die nuance wel, maar je merkt ook dat sinds de oorlog mensen anders naar ons zijn gaan kijken. Soms voel ik echt de behoefte om te zeggen: hey, ik ben half-Oekraïens, om dat oordeel bij mensen weg te nemen.’

Wat de oorlog voor hen betekent

‘Ik denk dat politici vergeten dat er ook veel Russische mensen in Nederland wonen’, gaat Voloshchuk verder. ‘Ze zijn vooral bezig met het opdrijven van de oorlogspropaganda, maar vragen zich niet af wat de oorlog voor ons betekent.’

‘Het is alsof we verantwoordelijk worden gehouden voor wat Poetin doet’, zegt Isaeva. ‘Onlangs werd ik bij een sollicitatie afgekeurd omdat ik banden heb met Rusland. Ja, ik heb daar familie, maar ik heb ervoor gekozen in Nederland te wonen, al heel lang geleden. Ik heb bovendien niet voor Poetin gekozen en ik ben niet verantwoordelijk voor zijn acties.’

Kats herkent dit. ‘Onlangs kreeg ik van een bank de vraag of ik Russisch was. Ik moest bewijzen dat ik een Nederlands paspoort heb. In andere gevallen moet ik uitleggen waarom ik naast een Nederlands ook een Russisch paspoort heb. Dit was eerder nooit een probleem, maar nu moet ik mezelf steeds uitleggen’, zegt ze.

Niet alle ervaringen zijn negatief. Zo heeft Kate juist veel fijne mensen om zich heen, die heel goed begrijpen dat Poetin en de gemiddelde Russische-Nederlander weinig met elkaar gemeen hebben. Toch zou ze graag zien dat de politici iets meer moeite deden voor deze Russische-Nederlanders. ‘Het zou bijvoorbeeld fijn zijn als er weer visa werden afgegeven voor vijf jaar, zodat mijn familie makkelijker hierheen kan komen’, zegt ze.

‘We hebben verbinding met onze familie nodig’, zegt Kats, die het haar moeder graag makkelijker zou maken om hierheen te reizen. ‘Maar vergeet ook de Russische-Nederlander niet’, zo roept ze op. ‘We zijn hier en willen onderdeel zijn van de Nederlandse maatschappij.’

Turkije arresteert tegenstanders van handel met Israël

0

Negen pro-Palestijnse actievoerders in Turkije zijn opgepakt omdat ze tijdens een toespraak van president Erdogan protesteerden tegen de voortdurende handel met Israël. Dit meldt de Turks-Armeense krant Agos.

‘Turkse schepen vervoeren nog steeds bommen naar Gaza!’ riepen de demonstranten tijdens de toespraak van Erdogan over Gaza. Geïrriteerd keek de president op en snauwde: ‘Wees niet de stem van de zionisten.’ De demonstranten werden met geweld uit de zaal gezet, gearresteerd en moeten nu voor de rechter verschijnen.

De Turkse regering profileert zich internationaal als een belangrijke voorvechter van de Palestijnse zaak en heeft de situatie in Gaza herhaaldelijk als ‘genocide’ bestempeld. Turkije heeft zich zelfs officieel aangesloten bij de genocidezaak tegen Israël, die in Zuid-Afrika loopt.

Toch blijft de lucratieve handel met Israël onverminderd doorgaan. Turkije fungeert bijvoorbeeld als doorvoerland voor Azerbeidzjaanse olie. De demonstranten richtten hun kritiek vooral op deze handel, waaronder olietankers die vanuit de haven van Adana naar Israël vertrekken.

De actievoerders riskeren een zware straf wegens belediging van de president, een aanklacht die in Turkije vaak wordt gebruikt tegen critici van het regime.

Er komt geen nieuwe burgeroorlog in de VS, denkt historicus Grinspan

0

We hoeven niet bang te zijn dat er in de Verenigde Staten in de nabije toekomst een burgeroorlog zal uitbreken, denkt de historicus Jon Grinspan. Zulke theorieën zijn hooguit voer voor dystopische films, zoals de dit jaar verschenen film Civil War. Een herhaling van de Amerikaanse Burgeroorlog is volgens hem onrealistisch. ‘Hoe onplezierig de polarisatie vandaag de dag misschien ook is.’

Grinspan is curator politieke geschiedenis bij Smithsonian’s National Museum of American History. Dit jaar kwam zijn veelgeprezen boek Wide Awake uit, over jonge Amerikanen die in 1860 tegen de slavernij campagne voerden en ervoor zorgden dat Abraham Lincoln tot president werd verkozen. Enkele maanden daarna brak de Amerikaanse Burgeroorlog uit.

De Wide Awakes waren met duizenden, droegen militaire petten, hadden militaire rangen en marcheerden met fakkels door de straten. Grinspan ziet parallellen tussen 1860 en nu. ‘Veel mensen gaan de straat op, van Black Lives Matter-demonstranten en pro-Palestijnse activisten tot en met extreemrechtse Proud Boys en de Ku Klux Klan. Aan de ene kant doen de Wide Awakes aan ultrarechtse Amerikanen denken, zoals de demonstranten in Charlottesville die in 2017 ook met fakkels rondliepen. Maar deze beweging was kritisch over de slavernij en de term Wide Awake lijkt op woke.’

Waren de Wide Awakes ‘wokies’ avant-la-lettre? Volgens Grinspan ligt het genuanceerder. ‘Er bestaat nu een nieuwe Wide Awake-beweging, die voor sociale rechtvaardigheid strijdt en woke is in de moderne zin van het woord. Maar de Wide Awakes van de negentiende eeuw waren dat bepaald niet. De beweging wilde bijvoorbeeld niet de slavernij per direct afschaffen.’

‘Gelukkig zijn er vandaag de dag meer kranten die onafhankelijk het nieuws willen brengen’

Kritiek op de slavernij betekende in 1860 niet automatisch dat je abolitionist was, iemand die de slavernij wilde afschaffen. ‘Dat was toen een radicaal standpunt’, legt Grinspan uit. ‘De meeste mensen wilden geleidelijke verandering, niet meteen het systeem veranderen. In die zin lijken de abolitionisten van toen op de klimaatactivisten van nu, die ook de meerderheid van de bevolking niet achter zich hebben. Bovendien kampten de abolitionisten met een imagoprobleem: ze werden gezien als puriteinen, holier than thou-types. De kracht van Wide Awakes was dat ze van het protest tegen de slavernij een massabeweging maakten. En dat deden ze door voor een andere strategie te kiezen.’

De Wide Awakes waren dus niet tegen slavernij omdat ze zo begaan waren met het leed van de zwarte slaafgemaakten. Waarom dan wel?  Ze keerden zich tegen een kleine elite van witte slaveneigenaren, die medio negentiende eeuw buitenproportioneel veel invloed had op de Amerikaanse politiek, onder andere via de Democratische Partij en het Hooggerechtshof. De Wide Awakes zagen dit als een complot, maar dan anders dan de complottheorieën die tegenwoordig rondgaan. ‘Hedendaagse populaire complottheorieën over een deep state, zoals QAnon en Pizzagate, zijn niet gebaseerd op feiten. Maar de complottheorie over de macht van slaveneigenaren klopte gewoon, concluderen historici.’

Ten slotte ziet Grinspan parallellen tussen hoe de media toen opereerden en hoe ze dat thans doen. ‘In 1860 was 95 procent van de kranten partijdig. Het was toen financieel niet mogelijk om onafhankelijke journalistiek te bedrijven. De kranten toen verspreidden veel nepnieuws, wezen zondebokken aan en vielen minderheden aan, zoals zwarte mensen en katholieken. Veel zuidelijke kranten overdreven bijvoorbeeld doelbewust het aantal zwarte leden van de Wide Awakes, om op die manier angst voor zwarte mensen aan te wakkeren. En veel kranten in het noorden waren lange tijd kritisch over katholieke migranten, omdat die het ‘oorspronkelijke’ protestantse karakter van Amerika zouden aantasten. Gelukkig zijn er vandaag de dag meer kranten die onafhankelijk het nieuws willen brengen, maar daar staat tegenover dat nepnieuws en zondebokpolitiek op sociale media schering en inslag zijn.’