15.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 111

120 jonge statushouders sporten voor een dag in Olympisch Stadion

0

120 minderjarige vluchtelingen uit Amsterdam hebben gisteren hun sporttalenten laten zien bij het zogenoemde Play to Dream evenement in het Olympisch Stadion. Zo meldt de Amsterdamse stadszender AT5.

Het doel van het evenement is om jonge vluchtelingen door middel van sport hun plek te laten vinden in Nederland om wellicht ooit hun nieuwe land te vertegenwoordigen bij de Olympische Spelen, zoals Sifan Hassan, die goud won in Parijs.

De bodybuilder Oday Al-Zao’bi, die zelf ook een vluchtelingenachtergrond heeft, is er als vrijwilliger bij. ‘Ik was heel enthousiast om hier bij te zijn om anderen te motiveren’, zegt hij tegen AT5 en vervolgt: ‘Het is goed dat mensen zien dat ze iets kunnen bereiken in hun leven en je niet doelloos op straat hoeft te hangen’.

De dag is voor jonge vluchtelingen ook een uitje, weg van de verstikkende omstandigheden in azc’s. Het is fysiek en mentaal wat anders dan de beperkingen die het vluchtelingenbestaan in zulke centra dag in dag uit oplegt.

Ongehoord Nederland maakt dubieuze keuze voor nieuw personeel

0

Bauke Geersing is sinds 28 augustus toegetreden tot de Raad van Toezicht van de ultrarechtse omroep Ongehoord Nederland. De voormalige NOS-directeur is omstreden. Hij schreef in 2019 een revisionistisch boek over de Nederlands koloniale oorlog in Indonesië, waarin hij het opneemt voor de koloniale leiders.

In zijn boek neemt hij het vooral op voor de beruchte kapitein Raymond Westerling, verantwoordelijk voor de massamoord op vele Indonesiërs in Zuid-Sulawesi. Historici schatten dat er zo’n 1500 doden zijn gevallen.

In zijn hagiografische boek Kapitein Raymond Westerling en de Zuid-Celebes-affaire (1946-1947) hekelt Geersing Nederlandse historici die kritisch over Westerling hebben geschreven, waaronder Willem IJzereef, J.A. de Moor en Rémy Limpach. Geersing vindt hun historische studies ‘onhistorische kletskoek’, omdat ze vooringenomen zouden zijn en zich zouden laten leiden door een antikoloniale positie. Dit zou ervoor zorgen dat hun wetenschappelijke werk gekleurd is. Geersing zelf is wel objectief, meent hij.

In een recensie op de website Historiek schrijft historicus Koos-Jan de Jager dat Geersing zelf ook niet bepaald objectief is, zich alleen baseert op Nederlandse bronnen en Indonesische vrijheidsstrijders consequent wegzet als terroristen. Ook trekt hij volgens De Jager te snel conclusies, zonder hiervoor direct bewijs aan te dragen.

‘De toon die Geersing aanslaat als het gaat om zijn veroordeling van een groot deel van de historische literatuur als ‘onhistorische kletskoek’ en ‘vooringenomen geschiedschrijving’ is volstrekt ongeloofwaardig’, zo besluit De Jager zijn recensie. ‘Je zou van Geersing, vanwege zijn gebrek aan een academische geschiedenisopleiding, een bescheidener opstelling verwachten. Zéker als blijkt dat zijn eigen interpretatie evenzeer gekleurd is.’

Vorig jaar verscheen de door Geersing samengestelde essaybundel Het pijnlijke afscheid van de Indische Archipel, waarin hij en andere auteurs de frontale aanval openen op de conclusies van het onderzoeksproject ‘Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog inIndonesië, 1945-1950’. De boekpresentatie in Café Nieuwspoort in Den Haag was een ultrarechts feestje, waar verschillende Kamerleden van de PVV en de FvD van de partij waren.

In zijn toespraak hekelde Geersing de Nederlandse excuses voor het bloedbad van Rawahgedeh op Java in 1947. Daarbij zijn volgens hem geen 431 mensen vermoord – het zou gaan om ‘slechts’ 150 slachtoffers bij ‘een noodzakelijke militaire actie’. Historici die zeggen dat er meer doden zijn gevallen, maken zich volgens Geersing schuldig aan ‘nepinformatie en laster’.

Bauke Geersing is toegetreden tot de Raad van Toezicht van Ongehoord Nederland nadat medeoprichter Arnold Karskens werd geschorst. Ook de 30-jarige Raisa Blommestijn keert terug als presentatrice. Karskens had haar ontslagen vanwege controversiële uitspraken op sociale media. In mei dit jaar besloot het Openbaar Ministerie om Blommestijn te vervolgen voor haar racistische uitspraken over zwarte mensen.

Lees verder:

Rechtse historici komen met alternatieve feiten over Indonesië

30 augustus: Turkije viert overwinning op de Grieken

0

In Turkije wordt vandaag ‘victoriedag’ gevierd, de overwinning op de Griekse bezetters onder leiding van Mustafa Kemal Atatürk 102 jaar geleden. De legerleider zou later de Turkse republiek uitroepen, waarvan hij de eerste president werd. Het nalatenschap van de ‘vader der Turken’ is sindsdien alomtegenwoordig in de Turkse politiek en maatschappij.

Zo meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber. Op 30 augustus wordt traditioneel een krans gelegd bij het mausoleum van de grondlegger van het moderne Turkije in Ankara en toont de politieke elite van het land hun dankbaarheid aan Atatürk. ‘Als jij er niet was, zouden wij er niet zijn’, is een beroemde leuze die geregeld opduikt.

Atatürk heeft zijn onsterfelijkheid in Turkije te danken aan zijn militaire overwinningen op het slagveld in de nadagen van het Ottomaanse rijk, de voorloper van de Turkse republiek. Hij wist met een nationalistische verzetsgroep uit Ankara, in weerwil van de sultan in Istanbul, de Turkse nederlaag van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) om te zetten in een rampzalige nederlaag voor de Grieken, die sinds 1919 met steun van Engeland grote delen van Anatolië bezet hielden.

Op 26 augustus 1922 begon ‘het grote offensief’ van Atatürk en in vier dagen tijd braken de Turken door de linies van de Grieken. Daarna volgde een meedogenloze achtervolging op de Griekse troepen tot aan Smyrna, die tot september duurde. Dit was een bloedige strijd die een eind maakte aan de Griekse aanwezigheid in Anatolië. In het nieuwe Turkije was er geen plek meer voor Grieken, christenen of andere niet-Turkse volkeren. Iedereen was voortaan Turk.

Atatürk wordt vanwege de deportaties van minderheden en assimilatiepolitiek ook
bekritiseerd. Ook de islamitische Koerden, die hadden meegevochten in de Turkse
onafhankelijkheidsoorlog, waren niet meer veilig. Zij zouden na de oprichting van de republiek in 1923 ten prooi vallen aan de Turkse ‘bulldozerpolitiek’.

Politici die Trump steunen staan aan de verkeerde kant van de streep

0

Over ruim twee maanden weten we of Donald Trump wederom president van de Verenigde Staten wordt. In Nederland hebben velen een voorkeur voor zijn concurrent, ongeacht wie het is. Alles beter dan die president die vooral regeerde via Twitter, een uiterst rechtse agenda had en zijn eigen verlies nooit wilde toegeven, tot aan een poging de inauguratie van zijn opvolger te voorkomen. Trump zegt nu dat Amerikanen als hij eenmaal president is nooit meer hoeven te stemmen.

We horen over Project 2025, een enorme berg beleidsvoorstellen die de macht van Trump moeten vergroten, met name over het justitiële apparaat en zo allerlei controlemechanismen afschaffen. Het is precies het deel van de overheid waar Trump tijdens zijn eerste periode als president weinig vat op had. Als Project 2025 er komt, kan dat snel veranderen. Experts waarschuwen voor een autocraat in spé, een waarschuwing die door de fans van Trump systematisch wordt weggewuifd.

In het nieuwe boek van volkenrechtjurist Kenneth Manusama, Democratie in het Wilde Westen, gaat het over de kwetsbaarheid van de Amerikaanse democratie. Zo kun je een goede inschatting maken of het een goed idee is Trump een nieuwe termijn te geven.

Witte christenen

Even zien. In Amerika is in toenemende mate sprake van een minderheid die probeert aan de macht te blijven. Het is een witte christelijke groep kiezers die bang is de eigen dominante rol kwijt te raken. Ze stellen ten onrechte dat de VS altijd al een christelijk land is geweest, hebben niets op met rechten van vrouwen en LHBT’s en kunnen prima als white supremacists worden omschreven. Zij weten dat Trump aan hun kant staat.

je ziet PVV-Kamerleden pro-Trump informatie retweeten

De Republikeinen zijn in Amerika vaak in de minderheid, maar hebben toch allerlei verkiezingen gewonnen. Het opwerpen van drempels zoals het vooraf registreren van kiezers, het opschonen van kiesregisters en het strategisch indelen van kiesdistricten geeft de Republikeinen politiek meer ruimte dan ze op basis van hun aanhang zouden moeten hebben. Ze hebben er geen moeite mee anderen te beletten hun invloed uit te oefenen.

Tot overmaat van ramp heeft Trump als president laten zien dat hij geen rekening houdt met de wensen van tegenstanders of minderheden en ook niet terughoudend is met het uitoefenen van zijn bevoegdheden, die wettelijk uiterst vaag omschreven zijn. Het gevolg is een president met een zeer ideologisch gedreven achterban die er alles aan doet anderen hun rechten te ontzeggen of te ontnemen. Er komt straks heel veel macht bij één man te liggen.

Terug naar Nederland

Je zou kunnen denken: wat maakt het allemaal uit, want we hebben hier als Nederland toch geen invloed op. Als Trump wordt verkozen is dat wellicht vervelend voor de Navo en Oekraïne, maar we hebben sowieso geen mogelijkheden om zijn verkiezing te voorkomen. Dat klopt, maar ik stel toch voor dit proces goed te volgen, al is het maar om te zien welke Nederlandse politici graag achter Trump aanlopen.

Kijk op Twitter en je ziet PVV-Kamerleden pro-Trump informatie retweeten. Het zal Trump niet helpen, want in Amerika volgt men al die PVV’ers natuurlijk niet. Wel kunnen wij ervan leren wat de voorkeuren van onze eigen politici zijn. PVV’ers die Trump adoreren, kunnen gewoon lezen wat de plannen van Project 2025 zijn, wat de bestuursstijl van Trump is geweest en hoe ondemocratisch hij zich in 2020 na zijn eigen verlies opstelde.

In Nederland klagen we over het kabinet met de PVV, maar je zou de huidige coalitie ook kunnen verdedigen met het argument dat de PVV heel veel punten heeft moeten inleveren om macht te delen. Daar moeten NSC en VVD misschien vaker om geprezen worden. Tegelijk moet je je daardoor niet laten foppen over wat PVV’ers echt willen: de agenda van Trump waarbij Amerika behoorlijk autocratisch kan worden.

Zeg niet dat u niet wist dat PVV’ers diezelfde voorkeur hebben, al is de uitvoering bij deze formatie nog niet gelukt.

Het komt er: een islamitisch retraitecentrum in het groen

0

Na een succesvolle donatiecampagne komt de droom van islamoloog Anne Dijk uit: Fahm Home, een plek in de natuur voor rust en islamkennis.

Op de social media trekt Fahm Home de aandacht. Een groot huis met twee ruime schuren en een lap grond eromheen. ‘Het ligt op maar 20 minuutjes rijden van Zwolle’, vertelt Anne Dijk, die samen met anderen een grote donatiecampagne startte om het huis en de grond te kunnen kopen.

Dijk is islamoloog en voorzitter van het Fahm Instituut, een organisatie die retraites en verdiepende lezingen over de islam verzorgd. De plek moet het instituut een echt onderkomen geven, een plek in het groen voor cursussen, waar moslims zich ook even kunnen terugtrekken. Met een gebedsruimte, een bibliotheek en kamers waar bezoekers kunnen overnachten.

Die droom lijkt nu uit te komen. Deze week tekenden Dijk samen met bestuurder Rudy van der Aar het koopcontract. Van de benodigde 630 duizend euro mist nog 23 duizend. Maar ze hebben er vertrouwen in dat dit laatste bedrag ook bij elkaar gesprokkeld wordt.

‘We benaderen de islam op een wetenschappelijke manier’

Het Fahm Instituut, dat dit jaar tien jaar bestaat, heeft een groot netwerk en trekt jaarlijks zo’n 1400 bezoekers naar bijeenkomsten met maatschappelijke thema’s. Dat zijn zeker niet alleen moslims. ‘Als je het onderwerp interessant vindt, ben je welkom,’ zegt Dijk. ‘Er komen ook beleidsmakers of mensen die betrokken zijn bij de interreligieuze dialoog. We hebben iemand die overtuigd katholiek is. Hij heeft eerder een retraite bij ons gedaan en vond het zo’n fijne sfeer en zo waardevol dat hij zich weer heeft aangemeld.’

Het Fahm Instituut is niet verbonden aan een organisatie of koepel. ‘We zijn compleet onafhankelijk, zegt Dijk. ‘We benaderen de islam op een wetenschappelijke manier, los van een religieuze stroming. We hebben nooit gelden van de Nederlandse overheid of uit het buitenland ontvangen. We worden puur gefinancierd door de kaartverkoop van de events en particuliere donaties.’

Bestuurders van Fahm HOME, Anne Dijk en Rudy van der Aar

De plek heeft alles om de droom van het instituut te laten uitkomen. Een rustige omgeving voor meditatie, studie en reflectie en drie hectare grond voor kleinschalige regeneratieve landbouw. ‘Als mensen zijn we allemaal khaliefa fiel ard – zorgdrager voor de aarde. We hebben de opdracht om goed voor de aarde te zorgen en in harmonie met de natuur te leven. Dat moeten we dan ook zelf voorleven’, zegt Dijk.

Wordt Fahm Home een soort islamitisch klooster? ‘Kloosters hadden vroeger altijd een grote aantrekkingskracht op mij,’ zegt Dijk, belijdend moslim en dochter van een dominee. ‘In de islam kennen we het kloosterleven niet zoals in het christendom, waar mensen permanent wonen en celibatair leven. Wel zijn er traditionele islamitische kenniscentra waar gelovigen zich een tijdje terugtrekken. Wereldwijd ben ik door verschillende van zulke plekken geïnspireerd geraakt, waaronder ‘Alqueria de Rosales’ op het Andalusische platteland in Spanje. Het is een plek in de natuur waar je je kunt terugtrekken en op islamkennis kunt focussen. Toen ik daar was, dacht ik, zoiets heeft Nederland nodig.’

Marokkaanse en Turkse Nederlanders vaakst geen donor

0

Uit nieuwe gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Marokkaanse en Turkse Nederlanders het vaakst passen voor orgaandonatie. Zo gaf maar liefst 96 procent van de Marokkaanse-Nederlandse 18-plussers aan geen donor te willen zijn.

In totaal is het aantal mensen dat weigert een orgaan af te staan met twee miljoen gestegen, naar 4,3 miljoen. Zo is te lezen op de website van het CBS.

Bij Turkse Nederlanders weigert 89 procent van de volwassenen een orgaan af te staan. Dat percentage is meer dan het dubbele van dat van autochtone Nederlanders. Van Nederlanders met een Nederlandse herkomst wil 34 procent geen donor zijn.

Bij Surinaamse Nederlanders is de groep orgaanweigeraars met 78 procent beduidend kleiner dan bij Turkse en Marokkaanse Nederlanders.

Het lage aantal donoren onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders brengt risico’s met zich mee. Zo kunnen er tekorten ontstaan voor deze groep. ‘De kans om een passend orgaan te vinden dat niet wordt afgestoten door het lichaam, is het grootst als dit orgaan afkomstig is van iemand met dezelfde achtergrond’, meldt het CBS.

Schokkend beeld uit Spanje: Guardia Civil vaart over migrantenboot

0

De kustwacht van Spanje ging in de migratiebestrijding bijna letterlijk over lijken door op hoge snelheid over een bootje met migranten te varen. Een inzittenden viel daarbij overboord, maar bleef ongedeerd.

Zo meldt de nieuwssite InSpanje. Op videobeelden is te zien hoe de Guardia Civil de achtervolging inzet op een speedboot en er vervolgens gevaarlijk naast gaat varen. Het kleine bootje raakt bedolven onder de golven en wordt uiteindelijk geramd door de Spaanse kustwacht, die er daarna ook nog overheen vaart. Eén migrant raakt hierdoor te water.

Er is in Spanje ophef ontstaan over de actie van de Spaanse kustwacht, maar volgens de Guardia Civil zou er ‘correct’ zijn opgetreden. De agenten van de kustwacht zouden binnen het kader van migratiebestrijding hebben gehandeld. Marokko is een onderzoek gestart naar het incident.

Verschillende landen hebben met Marokko een migratiedeal gesloten. Marokko heeft hierdoor de rol van poortwachter aangenomen, in ruil voor financiële voordelen en zwijgen over de bezetting van West-Sahara.

AI-systemen niet altijd vrij van racisme

0

Net zoals mensen kunnen AI-systemen beweren niet racistisch te zijn, maar toch racistische gedragingen vertonen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek, dat door het prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift Nature is gepubliceerd.

Diensten zoals GPT-4 produceren racistische stereotypen over mensen die Afro-Amerikaans Engels (AAE) spreken. Dit doen grote taalmodellen (Large Language models, LLM’s) zelfs wanneer ze getraind zijn om expliciete negatieve stereotypen over zwarte mensen te vermijden.

LLM’s zijn modellen voor machinaal learning dat verschillende taken op het gebied van natuurlijke taalverwerking verwerkt. Deze modellen worden getraind op basis van enorme datasets die bestaan uit honderden miljarden woorden tekst, waardoor het model leert om effectief natuurlijke reacties te voorspellen op de prompts die je invoert.

Volgens de studie associëren LLM’s sprekers van AAE met minder prestigieuze banen. Bovendien zijn ze in denkbeeldige rechtszittingen eerder geneigd deze sprekers te veroordelen of zelfs de doodstraf op te leggen.

Decennialang hebben taalkundigen menselijke vooroordelen over taal bestudeerd, door deelnemers te vragen opnames van verschillende dialecten te beoordelen. Om taalkundige vooroordelen in AI te onderzoeken gebruikten Sharese King en haar team van de Universiteit van Chicago meer dan 2000 berichten op sociale media, geschreven in AAE, en combineerden deze met standaard Amerikaans-Engelse tegenhangers. Bijvoorbeeld: ‘I be so happy when I wake up from a bad dream cus they be feelin too real’, dat werd gekoppeld aan: ‘I am so happy when I wake up from a bad dream because they feel too real.’

King en haar team voerden deze teksten in op vijf verschillende LLM’s, waaronder GPT-4, samen met een lijst van 84 positieve en negatieve bijvoeglijke naamwoorden uit eerdere onderzoeken over menselijke taalkundige vooroordelen. Ze vroegen de modellen hoe waarschijnlijk elk bijvoeglijk naamwoord van toepassing was op de spreker. De resultaten waren schokkend: de modellen associeerden de AAE-teksten overwegend met negatieve bijvoeglijke naamwoorden, zoals vies, dom, onbeleefd, onwetend en lui.

De bevindingen benadrukken de gevaren van het gebruik van AI in de echte wereld, zoals bij het screenen van sollicitanten, zegt coauteur Valentin Hofmann van het Allen Institute for AI. De modellen associeerden AAE-sprekers vaker met banen zoals ‘kok’ of ‘bewaker’ in plaats van ‘architect’ of ‘astronaut’. In hypothetische rechtszaken waren de modellen eerder geneigd AAE-sprekers schuldig te verklaren en de doodstraf op te leggen.

Hoewel AI nog geen juryleden vervangt, worden LLM’s al gebruikt in sommige sollicitatieprocedures en experimenteren sommige wetshandhavingsinstanties met AI voor het opstellen van politierapporten. Dat is dus niet bepaald zonder risico’s, zegt Hofmann. AI kan momenteel niet worden vertrouwd om objectief te zijn, aangezien de data waarop AI getraind wordt doordrenkt is met vooroordelen.

‘Britse regering moet praten met moslimraad over rassenrellen’

0

De Britse Labourregering moet het gesprek aangaan met de Muslim Council of Britain, vinden tientallen moslimorganisaties. Tijdens de rassenrellen deze zomer deed Keith Starmer dat niet, terwijl deze raad zich wel uitsprak over de kwestie.

De verklaring, die gisteren is gepubliceerd door de pas opgerichte Islamophobia Action Group, werd ondertekend door tachtig Britse moslimorganisaties. Dit waren onder andere het Muslim Engagement and Development Initiative, de Muslim Association of Britain en de Muslim Council of Wales.

De moslimorganisaties riepen de Britse regering op om ‘rechtstreeks in gesprek te gaan met legitieme, democratisch gekozen vertegenwoordigers van moslimgemeenschappen, met name de Muslim Council of Britain, om ervoor te zorgen dat de stemmen van moslims gehoord en aangesproken worden’.

Tijdens de presentatie van de verklaring gisteren in Londen zei Anas Altikriti van de Cordoba Foundation dat eerdere conservatieve regeringen zich ‘kinderachtig’ hadden opgesteld en niet open stonden voor een echte dialoog. Hij hoopt dat de nieuwe Labourregering van Starmer moslims wel serieus neemt.

De tachtig moslimorganisaties riepen de regering ook op om de definitie van islamofobie van de All Party Parliamentary Group officieel over te nemen. Deze definitie is door alle politieke partijen in het Verenigd Koninkrijk overgenomen, met uitzondering van de Engelse tak van de Conservatieve Partij. Islamofobie is volgens deze definitie een ‘vorm van racisme’.

Samira Dahmani: ‘De Rif voelde als thuiskomen’

0

In de televisieserie Verhalen uit de Rif reist Samira Dahmani (40) voor de eerste keer naar de Marokkaanse Rif, de geboortegrond van haar ouders. ‘Ik wilde zien waar ze geboren zijn.’

In de eerste aflevering van Verhalen uit de Rif toont presentatrice Samira Dahmani foto’s van haar vader: een knappe jongeman die ondeugend in de camera kijkt. De foto’s zijn genomen in Amsterdam en in Chaabi, de Marokkaanse geboorteplaats van Samira’s vader.

De meeste Nederlandse Marokkanen komen uit het Rif-gebied, zo ook de vader van Samira Dahmani. Samira zelf is geboren in Nederland; ze is een trotse Amsterdamse. Samen met regisseur Hassnae Bouazza reist Samira in het NPO-programma Verhalen uit de Rif naar de geboortegrond van haar vader, een ruig en bergachtig gebied in het noorden van Marokko.
De serie voor de publieke omroep is de eerste televisieklus voor de veertigjarige Samira. In het dagelijks leven is zij horecaonderneemster. ‘Hassnae benaderde mij. Ik had er meteen alle vertrouwen in dat het met haar een mooi programma zou worden’, zegt Samira. De serie volgt Samira op haar reis naar het vaderland om zichzelf te ontdekken en beter te begrijpen.

Heb jij jezelf ontdekt?

‘Voor een deel is dat zeker gebeurd. Alle gesprekken die ik in Marokko voerde, de mensen die ik ontmoette, maar ook de Riffijnse rituelen en gebruiken die ik tegenkwam, heb ik als kind ervaren. Dat raakte mij op dat moment. Dan komen de herinneringen en het jeugdsentiment bij mij naar boven. In Marokko merkte ik dat de Riffijnse cultuur mij niet alleen aanspreekt, maar dat ik daar ook onderdeel van ben.’

‘Zetten alle pubers zich niet tegen hun ouders en hun cultuur af?’

Toch was er een tijd dat Samira niet zoveel had met haar Marokkaanse roots en deze wegdrukte. ‘Zetten alle pubers zich niet tegen hun ouders en hun cultuur af?’ vraagt ze zich af, zoekend naar een verklaring. ‘Toen ik jonger was, dacht ik: daar komen ze weer met hun wierook. Nu ik ouder ben, merk ik hoe mooi die rituelen zijn. Dat ze betekenis aan het leven geven en het leven zelf verrijken. Dat het onderdeel is van mijn identiteit.’

Wat maakt identiteit belangrijk?

‘Identiteit is jouw DNA, al je gelaagdheden. Dat kun je niet ontkennen. Mijn ouders zijn Marokkaans. Ik ben in Nederland geboren, maar ik heb geen blond haar en blauwe ogen. Natuurlijk ben ik mij dan bewust van mijn identiteit. Om die cirkel rond te krijgen, wilde ik heel graag terug naar de herkomst van mijn ouders. Om te zien waar ze geboren zijn, en om te ervaren hoe het er voor hen uitzag. In de serie noemen we dit het pellen van de granaatappel, pitje voor pitje.’

Samira Dahmani. Beeld: Jefrim Rothuizen

Toen Samira klein was, bracht ze de familievakanties door in Fez, niet in de Rif. ‘Dat kwam omdat de wegen slecht waren en mijn vader ons daarvoor wilde behoeden’, zegt Samira. Het maakte dat ze, toen ze haar vader twaalf jaar geleden begroef, voor het eerst in Chaabi in het Rifgebergte kwam. Voor de serie keerde ze terug. ‘Het voelde als thuiskomen, en het is een speciale plek waar ik absoluut vaker naartoe wil.’

Traditioneel gezien is de Rif een patriarchale samenleving, waarin mannen een dominantere positie innemen. Echter, Verhalen uit de Rif laat een andere kant zien. Vrouwen spelen een belangrijke rol in de serie. Samira belooft dat vrouwen in de laatste aflevering een nog groter podium krijgen. ‘In deel drie laten we het toekomstperspectief zien en alle veranderingen die er in het gebied gaande zijn.’

Dat maakt de serie meer dan een eenvoudig reisverslag. Het is een diepgaande verkenning van de cultuur en identiteit van een regio die van groot belang is voor veel Marokkaanse Nederlanders.

Henna

Inmiddels is Samira weer thuis in haar geliefde Amsterdam. Het is niet zo dat zij nu dagelijks met Riffijnse gebruiken bezig is. Toch komt dat bij belangrijke gelegenheden wel degelijk naar voren. ‘Mijn zusje heeft haar derde kindje gekregen. Dan vraag ik aan mijn moeder wanneer we de baby henna geven. Ik heb dat als klein kind ervaren, en ik wil dat mijn nichtje dat ook voelt.’

De derde en laatste aflevering van Verhalen uit de Rif is morgen te zien op NPO 2. Alle afleveringen van de serie zijn terug te kijken via NPO Start.