16 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 111

Gaat het nu beter in landen met een ‘I’?

Op 9 februari 2023 schreef ik hier een column met de titel ‘Het gaat niet goed met veel landen met een ‘I”. Aan bod kwamen Ierland, India, Indonesië, Irak, Iran, Israël, Italië en Ivoorkust. De balans was niet al te best. Alleen over het eerste en het laatste land viel weinig te melden, en dan is geen nieuws meestal goed nieuws.

Bij de andere zes lag dat anders, en die zijn recent weer (voortdurend) in het nieuws geweest. Alleen voor Irak geldt dat niet, omdat daar momenteel weinig opzienbarends plaatsvindt. Het geweld is er endemisch, zonder dat dit tot een dusdanig grote aanslag leidt dat die de krantenvoorpagina’s haalt. In dit geval is geen nieuws dus eerder slecht nieuws: de in dit endemische geweld vastgelopen politieke verhoudingen worden de facto als onoplosbaar beschouwd.

In vier landen zijn er de afgelopen maanden verkiezingen gehouden. In het vijfde – Israël – zijn ze daar hard aan toe. Verkiezingen, waarbij Benjamin Netanyahu hoogstwaarschijnlijk het onderspit zal delven, want de gijzelaars zijn nog steeds niet vrij; hij weet geen enkele zinnige politieke oplossing voor Gaza en zijn doel om Hamas ‘definitief’ te vernietigen door zijn eigen generaals is voor illusionair verklaard. Hij heeft dus niets anders te bieden dan een bloedig ‘meer van hetzelfde’. Met intussen al ver over de dertigduizend Palestijnse doden als gevolg.

Dat Netanyahu zijn uitzichtloze politiek voortzet komt in hoge mate omdat dat de enige manier is om aan de macht en uit de gevangenis te blijven. Daarin zal hij, na een door die oorlog alsmaar uitgestelde verkiezingsnederlaag, onherroepelijk wegens corruptie belanden.

In Italië zit Giorgia Meloni na haar zege bij de Europese verkiezingen steviger in het zadel dan ooit. Weliswaar wordt ze vooralsnog in Brussel buiten de deur gehouden, maar nu de nieuwe fractie ‘Patriotten voor Europa’ de derde is geworden, is de vraag hoelang de al langer naar rechts hellende christendemocraten dat durven vol te houden.

Wilders’ helleveeg Marjolein Faber zet juist in op een hoge muur aan de Italiaanse noordgrens

Wat, paradoxaal genoeg, zou kunnen helpen is dat juist door die omvang die nieuwe fractie ook zeer verdeeld is. Waar Meloni graag een Europese asieldeal ziet om zo door eerlijker verdeling Italië te ontlasten, zet Wilders’ helleveeg Marjolein Faber juist in op een hoge muur aan de Italiaanse noordgrens in het kader van ‘het strengste asielbeleid’ ooit.

Dan, tenslotte India, Indonesië en Iran. In alle drie deze grote landen – qua inwonertal kan zelfs Italië aan geen van deze drie tippen, en de anderen zijn in vergelijking slechts als dwergen te beschouwen – stond bij de verkiezingen de positie van regeringsleider op het spel.

Zonder meer het meest verontrustend is de uitslag in Indonesië. Een land waarover de Nederlandstalige Wikipedia ongeveer als allereerste weetje weet te melden dat het uit welgeteld 16.056 eilanden bestaat. Veiligheidshalve met de wat komisch aandoende toevoeging ‘maar daarover is niet honderd procent zekerheid’. Tja, een telfout is bij zo’n aantal snel gemaakt. Noorwegen heeft er overigens volgens een toeristische website ‘naar verluidt’ zelfs 53.789.

Het enorme aantal verklaart in het Indonesische geval meteen de grote ethische en religieuze diversiteit, waardoor het tot de Nederlandse kolonisatie nooit een staatkundige eenheid is geweest. Alleen een seculiere staat, zoals Koesno Soekarno in 1945 wist te stichten, kan de boel bij elkaar houden. Die is met de verkiezing van oud-generaal Prabowo Subianto op 14 februari niet in gevaar gekomen, maar in democratisch opzicht is men 26 jaar na de val van Haji Soeharto weer bijna terug bij af. Vooral veel jongere kiezers bleken niet in Subianto’s bloedige verleden geïnteresseerd en vielen voor het valse beeld van een gezellige opa.

Wel in gevaar was het seculiere karakter van India. In dat opzicht stond er bij de verkiezingen in april en mei veel op het spel. Tegen de verwachting in verloor premier Modi, die het land in een hindoestaat wil veranderen, de absolute meerderheid. Maar het gevaar is daarmee nog zeker niet geweken. De kiezer wil duidelijk anders, maar van zoiets trekken politici a la Modi zich niet altijd evenveel aan.

Een verrassende uitkomst was 6 juli de verkiezing van Masoud Pezeshkian tot president van Iran. Vermoedelijk een misrekening van de geestelijke machthebbers die omwille van democratische ‘geloofwaardigheid’ een gematigd alternatief voor hun favoriete hardliner hadden toegelaten.

Het geeft opnieuw aan hoezeer uitgerekend in deze islamistische modelstaat de eigen islamitische inwoners het theocratische regime zat zijn en naar meer vrijheid snakken. De grote vraag is nu, hoeveel minimale speelruimte Pezeshkian voor de realisering daarvan krijgt.

Kinderboek over kroeshaar vertaald naar het Nederlands

0

Het populaire Afro-Amerikaanse kinderboek Me and my hair van Kimberley Kinloch is naar het Nederlands vertaald: Ik en mijn haar. Dat bericht Afro Magazine.

Het door Jessica Gibson prachtig geïllustreerde boek gaat over het zwarte meisje Kyra, dat voor het eerst naar de kapper gaat. De lezer leert alles over afrokapsels, steil haar, rood haar, zwart haar, vlechten en nog veel meer. En ook het fenomeen discriminatie wordt – op een voor kinderen te begrijpen manier – aan de kaak gesteld.

Ik en mijn haar is overigens niet het eerste Nederlandstalige kinderboek, geschreven door een zwarte vrouw, waarin de avonturen van een zwart meisje centraal staan. Vorig jaar werd het boek Oh oh Djannah van Lizita Semedo (38) uitgebracht. Dat gaat over de avonturen van haar vierjarige dochter Djannah.

‘Als kind groeide ik op met Pipi Langkous’, vertelde Semedo eerder aan de Kanttekening. ‘Mijn dochter lijkt een beetje op haar. Ze is ook ondeugend. Daarom besloot ik een verhaal te schrijven over een meisje, dat gebaseerd is op wat mijn dochtertje allemaal beleeft.’ Dit jaar verschijnt deel twee.

‘Ik ben niet tegen mannen, ik zie een toekomst voor mannelijkheid’

0

In zijn debuutboek Weg met mannelijkheid wil queer persoon van kleur en coach Joey Velberg het debat over mannelijkheid openbreken. ‘Ik wil niet van mannen af, maar dat we zelf kiezen wie we zijn.’ 

In progressieve kringen in onze hoofdstad is het bon ton om mannen, in het bijzonder ‘de witte man’, op hun nummer te zetten. Witte mannen zouden namelijk racistisch, seksistisch, toxisch en transfoob zijn, en natuurlijk zwaar geprivilegieerd. Kunstenaar Rayan Djojokarso, zelf zwart en queer, maakte in 2021 zelfs een dansvoorstelling over de witte man, waarin hij getoond werd ‘in al zijn toxische mannelijkheid’. De witte man, die zich tijdens de voorstelling verkleedde als corpsbal, hooligan en bankier, werd uiteindelijk ‘piemelnaakt’ afgeranseld door een groep vrouwen van kleur. 

‘Het mooie van die scène vind ik dat die multi-interpretabel is’, vertelde Djojokarso enthousiast aan dagblad Trouw. ‘De zangeressen kunnen oermoeders zijn die de man tot de orde roepen: chill down nou even, man! Maar ze kunnen net zo goed zijn geweten symboliseren, de visualisatie van het geweld dat hij buiten en van binnen ervaart.’ 

Hoewel ook Velberg kritiek heeft op mannelijkheid en van mening is dat ‘witte mannen’ bewust moeten zijn van hun vele privileges, wil hij hen niet vernederen maar juist de dialoog met andersdenkenden aangaan. ‘Je kunt de titel van mijn boek inderdaad zo lezen: dat ik van mannelijkheid af wil. Maar er bestaat ook een andere uitleg, namelijk dat je zelf je eigen weg kan bewandelen, dat je zelf mag kiezen wie je wil zijn. De queer gemeenschap is heel open hierover, zo heb ik ervaren.’ 

‘Nee, ik ben niet tegen mannen. Ik ben zelf ook een man’

‘Nee, ik ben niet tegen mannen’, vervolgt Velberg. ‘Ik ben zelf ook een man. En ik ben coach. Juist mensen die weerstand voelen tegen de titel zouden mijn boek moeten lezen.’  

Iemand die zich al heel lang met ‘mannelijkheid’ bezighoudt is Jens van Tricht. De coach, die ooit vrouwenstudies (tegenwoordig heet dat genderstudies) studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, geeft tegenwoordig leiding aan de door de overheid gesubsidieerde stichting Emancipator, die ‘werkt aan het veranderen van de maatschappelijke normen voor mannen en mannelijkheid’ en ‘zorgzame mannelijkheid’ wil promoten.

Velberg kent hem goed en heeft waardering voor zijn werk, maar lijkt toch minder radicaal. ‘Ik snap al die mannen wel, die al die nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen overweldigend vinden en willen vasthouden aan traditionele man-vrouw-beelden’, zegt de coach. ‘Ik denk wel degelijk dat we als mannen niet meer om de roep om verandering heen kunnen. Tegelijkertijd zie ik echt een toekomst voor mannelijkheid. Mijn basisovertuiging is dat het aan mannen zelf is om invulling te geven aan wat zij als mannelijk zien en welke relatie ze hebben met mannelijkheid. Je moet doen waar je je gelukkig bij voelt. Als jij je nagels niet wil lakken, dan doe je het niet.’

Wel heeft Velberg kritiek op een ‘gevaarlijke vorm van mannelijkheid’, die door conservatieve goeroes als Andrew Tate en Jordan Peterson wordt gepropageerd. ‘Deze manosphere is heel giftig. Tate bijvoorbeeld doet voorkomen alsof de vrouw het eigendom is van de man.’ 

Velberg merkt een verschil tussen de generaties. ‘In mijn ervaring gaat een gesprek over mannelijkheid met jonge mannen over het algemeen makkelijker dan met oudere mannen. Maar dat is mijn subjectieve ervaring en generalisering. Uiteindelijk hoop ik dat mannen uit verschillende generaties iets aan dit boek hebben.’

Het racisme begon al vroeg

Als queer persoon van kleur is Velberg vaak gediscrimineerd op grond van zijn huidskleur. Die verhalen staan ook in zijn boek. ‘Het racisme begon op de basisschool al. Ik wilde graag Sinterklaas spelen in een toneelstuk, maar een meisje in de klas riep dat dit niet mocht omdat ik bruin ben. Ik heb een tijdlang in de thuiszorg gewerkt, waar ik ook met racisme te maken had. Een cliënt zei tegen mij dat mijn zorg per definitie onbetrouwbaar was, omdat hij ‘mijn soort niet vertrouwde’.

‘Ik zag mijzelf niet als iemand van kleur, maar als mens. Maar in de ogen van veel witte mensen ben ik een persoon van kleur. Daarom zet ik mij nu ook neer als een persoon van kleur. Hier krijg ik weleens vragen over, maar ik doe dit omdat ik de problemen waarmee personen van kleur worden geconfronteerd wil benoemen. Als we streven naar een wereld waarin de problemen niet meer bestaan, zullen we die problemen eerst moeten benoemen.’

‘Op school gebruiken ze het woord ‘gay’ negatief, dat iets niet mannelijk is’

Daarnaast kreeg Velberg veel te maken met homofobie. ‘In onze moderne Nederlandse samenleving hebben we nog steeds te maken met een vleugje homofobie. Op school gebruiken ze het woord ‘gay’ negatief, dat iets niet mannelijk is maar fout. Mannen die ‘vrouwelijk’ gedrag vertonen worden ‘gay’ genoemd, of ‘faggot’. Ik heb een heel proces moeten doormaken om mijn homoseksuele geaardheid los te zien van mijn mannelijkheid. Je kunt als heteroseksuele man ook veel vrouwelijke trekjes hebben, en als homoseksueel veel mannelijke.’ 

Een definitie van wat mannelijkheid precies is geeft Velberg in zijn boek niet. ‘Je hebt natuurlijk stereotypen van hoe een man of vrouw zich moet gedragen. Maar ik ga je niet vertellen hoe een man zich moet gedragen. Dat mag je zelf doen, voor jezelf. Wel kun je uiteraard steun zoeken bij andere mannen. Ik kom aan het einde van mijn boek tot een persoonlijke conclusie, wat mannelijkheid voor mij betekent. Ik heb enkele ‘klassiek mannelijke’ eigenschappen: ik ben een ondernemer, ik werk hard, ik vind leiderschap belangrijk. Maar tegelijkertijd hecht ik ook waarde aan mijn eigenschappen die als ‘vrouwelijk’ worden omschreven, zoals het hebben van compassie en kunnen luisteren naar de ander.’ 

Een persoonlijk verhaal

Waarom zouden we Weg met mannelijkheid moeten lezen? Wat Velberg zegt is immers niet nieuw. Jens van Tricht, Sunny Bergman, Asha ten Broeke, Linda Duits en anderen roepen dit al jaren. ‘Mijn verhaal is persoonlijk’, antwoordt Velberg. ‘Ik ben natuurlijk bekend met genderstudies. Maar de verhalen van Van Tricht en anderen zijn allemaal erg academisch en maatschappelijk ingestoken. Ik wilde deze verhalen aanvullen met een persoonlijk verhaal. Wat zijn je persoonlijke keuzes? Hoe geef jij je leven vorm? Ik heb mijn boek geschreven voor iedereen die zich aangesproken voelt: mannen, vrouwen, non-binaire personen, hetero’s, homo’s en biseksuelen, enzovoort. De vraag is, wat is jouw relatie met mannelijkheid?’

‘Ik ervaar mannelijkheid als een privilege’

Velberg is in zijn boek kritisch over de ‘witte man’. Maar ziet hem niet als de baarlijke duivel. ‘Ik ervaar mannelijkheid als een privilege. Maar als je wit bent is dat ook een privilege, je hebt een streepje voor. Nee, witte mannen zijn niet het vleesgeworden kwaad. Maar door hun privileges missen witte mannen wel een stukje van de werkelijkheid, zeker wanneer zij geen ervaring hebben met racisme, seksisme, transfusie, islamofobie enzovoort. Dat is in mijn beleving geen excuus om niet het gesprek aan te gaan met mensen die wel die ervaring hebben.’

Het draait Velberg om de dialoog. ‘Ik wil met andersdenkenden in gesprek. Ik heb geen polariserend pamflet geschreven, maar kies voor zachtheid en empathie. Ik vind het belangrijk dat we elkaar blijven opzoeken. Gelijke behandeling is immers artikel 1 van de Grondwet.’

Onder deze voorwaarden kan Velberg zelfs met conservatieve christenen in gesprek gaan, vertelt hij. ‘Een tijd geleden gaf ik een training, waarbij ook een christelijke man in de zaal zat. Hij vertelde dat hij geloofde dat homoseksualiteit van de Bijbel niet mocht, maar zei ook dat hij vond dat je iedereen met hetzelfde respect moet behandelen. Ik waardeerde zijn eerlijkheid enorm. Dat heb ik veel liever dan mensen die zwijgen en mij vervolgens in de rug aanvallen. Openheid maakt een gesprek mogelijk. En volgens mij is dat waar we als individuen en als samenleving op dit moment het meeste behoefte aan hebben.’

Jordanië noemt Wilders ‘een racistische parlementariër’

0

Jordanië roept de Nederlandse ambassadeur op het matje over Palestina-uitspraken van Wilders en noemt de PVV-leider ‘een racistische parlementariër’.

Het nieuwe kabinet lijkt net voor de zomervakantie in de eerste diplomatieke rel te zijn verzeild. Jordanië reageert verbolgen op uitspraken van PVV-voorman Geert Wilders, waarin hij Jordanië ‘de enige Palestijnse staat’ noemt. De Nederlandse ambassadeur is in Amman op het matje geroepen. Zo staat te lezen op het account van het koninkrijk op X.

De rel begon nadat Wilders verheugd reageerde op het nieuws dat het Israëlische parlement onlangs tegen de vestiging van een Palestijnse staat heeft gestemd. De enige echte Palestijnse staat zou Jordanië zijn. Het is al langer bekend dat de PVV alle Palestijnen naar Jordanië wil deporteren.

Jordanië noemt Wilders een ‘racistische parlementariër’ en zijn uitspraken ‘opruiend’. Ze zouden geen enkele juridische basis hebben. ‘Het is een schending van het internationaal recht en vertegenwoordigt een cultuur van racistische haat die bestreden moet worden’, aldus Sufyan Al-Qudah, de Jordanese ambassadeur en woordvoerder van het ministerie .

Van de Nederlandse regering wordt verwacht dat het afstand neemt van het bericht van Wilders. Het kabinet heeft nog niet gereageerd. Wilders zelf is niet onder de indruk. Hij plaatste nog een bericht. ‘Je kan protesteren zoveel je wil, maar de historische waarheid blijft dat Jordanië Palestina is.’

Nijmeegse politie pakt pro-Palestijnse stoepkrijtactivisten op

0

Gisterochtend pakte de politie tien actievoerders op die op de Waalkade in Nijmegen pro-Palestijnse leuzen aan het schrijven waren. Dit deden ze volgens de Gelderlander waarschijnlijk met stoepkrijt.

De activisten schilderden op de trappen van de Waalkade de Palestijnse vlag. Toen ze hiermee bezig waren, werden ze plots ingesloten door politieagenten, die met meerdere voertuigen naar de Waalkade waren gekomen. De agenten dwongen de activisten mee te gaan naar het politiebureau voor verhoor. De gemeentelijke reinigingsdienst verwijderde de getekende Palestijnse vlag direct.

Op sociale media reageren pro-Palestijnse activisten verbolgen over de -naar hun mening- disproportionele reactie van de politie. ‘Stoepkrijt mensen. STOEPKRIJT. En dan met meerdere politieauto’s er op af en ze meenemen naar het bureau voor verhoor. Wat een volslagen bizar voorbeeld weer van repressie en intimidatie door de overheid’, schrijft BIJ1-activist Jimmy Stol uit Hilversum op X. Een andere sociale mediagebruiker antwoordt dat hij twee dagen eerder een halve dag op het politiebureau heeft doorgebracht vanwege het schrijven van de leus ‘Free Palestine‘ met stoepkrijt.

Deze week was er onrust ontstaan rond de Nijmeegse Vierdaagse, omdat een groep pro-Palestijnse actievoerders had aangekondigd militairen die meelopen te zullen controleren op het dragen van symbolen van het Israëlische leger. Burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen verbood dit. Maar dit belette activisten niet om aan de kant van de weg te staan en pro-Palestijnse leuzen te scanderen tegen militairen door een megafoon. Er wandelden dit jaar geen Israëlische militairen mee, maar Duitse militairen werden uitgescholden omdat Duitsland een pro-Israëlisch buitenlandbeleid voert.

Amerikaans onderzoek: evangelische christenen grootste supporters Israël

0

Twee organisaties van tot het christendom bekeerde Joden -Chosen People Ministries en de Alliance for the Peace of Jerusalem- hebben onderzoek gedaan naar christelijke steun voor de staat Israël. Hun niet verrassende conclusie: evangelische christenen zijn de belangrijkste supporters van Israël.

Ruim tweeduizend christenen deden mee aan het onderzoek, dat concludeert dat evangelische christenen veel meer achter Israël staan dan rooms-katholieken. Evangelische christenen hebben conservatievere opvattingen dan bijvoorbeeld rooms-katholieken en gematigde protestanten.

Van de respondenten in het onderzoek steunen evangelische christenen Israël het meest, met 47 procent. 23 procent zegt Israël ‘zeer sterk’ te steunen, 13 procent zegt Israël ’te steunen’ en 11 procent zegt ‘geneigd te zijn Israël te steunen’. Onder andere groepen is dat lager: 42 procent van de algemene protestanten steunt Israël en 32 procent van de katholieken.

De meeste steun voor Israël komt voorts van degenen die geloven dat ‘Gods verbond met het Joodse volk nog steeds van kracht is’, een opvatting die vooral onder evangelische christenen leeft. 48 procent van de respondenten, bijna de helft dus, onderschrijft deze stelling. Verder maakt 87 procent van de ondervraagden zich zorgen over antisemitisme in Amerika en vindt 48 procent het antisemitisch om te zeggen dat Israël geen bestaansrecht heeft.

49 procent van de ondervraagden wijst Hamas aan als schuldige voor de huidige oorlog in Gaza, terwijl slechts 8 procent Israël de schuld geeft. Daarnaast vindt 45 procent de Israëlische reactie op de Hamas-aanvallen van 7 oktober 2023 gerechtvaardigd. Het onderzoek toont ook aan dat immigranten in de VS na verloop van tijd meer pro-Israël en minder pro-Palestijns worden.

Ten slotte gelooft 43 procent van de respondenten dat Amerikaanse topuniversiteiten, zoals Harvard, Yale en Princeton, antisemitisme op de campus gedogen, tegen 13 procent die dit niet gelooft. Van degenen die geloven dat Amerikaanse topuniversiteiten ‘een zekere mate van antisemitisme tolereren’ meent 74 procent dat deze academische instellingen ‘actief antisemitisme promoten’.

Overijssel: PVV en FvD dienden motie in tegen kritisch mediabericht

0

De Statenfracties van PVV, Forum voor Democratie en Overijssel Vooruit hebben een motie ingediend om een kritisch artikel in de Twentse krant Tubantia te veroordelen, bericht Villamedia. Een grote meerderheid van de Staten verwierp de motie.

Het gewraakte artikel in Tubantia levert forse kritiek op de gemeentelijke afspraken rond windmolenparken, met name over hoe deze afspraken soms op Staten-niveau weer ongedaan worden gemaakt. Journalist Leo van Raaij schrijft dat tegenstanders van windmolens vaak desinformatie gebruiken. In een uitgebreid kader ontkracht hij deze desinformatie.

Dat schoot de PVV, FvD en Overijssel Vooruit, een afsplitsing van BBB, in het verkeerde keelgat. In hun motie beschuldigden ze Tubantia van het verspreiden van desinformatie en het ondermijnen van de geloofwaardigheid van de politiek. Met 36 tegen 4 stemmen voor werd de motie echter afgewezen. De andere fracties, inclusief JA21, veroordeelden de motie als een aanval op de persvrijheid. Statenlid Maryse Wulf van Volt noemde de motie een ‘klap in het gezicht van de rechtsstaat’.

Adjunct-hoofdredacteur Paul Berkhout van de Twentse krant is blij dat de motie breed wordt veroordeeld door de andere Statenfracties. Hij vindt onafhankelijke journalistiek een groot goed. Statenlid Adam Bakker van Overijssel Vooruit had kritiek op het gebruikte bronmateriaal, maar Van Raaij deelde vervolgens al zijn bronnen uitvoerig met hem. Ondanks dit uitgebreide brononderzoek diende Overijssel Vooruit alsnog een klacht in en verzocht de krant om rectificatie. Dit wees de krant af.

Berkhout benadrukt dat onafhankelijke media een belangrijke rol spelen in het signaleren van misleidende informatie en het scheiden van feiten en meningen. Wel vindt hij dat kranten moeten luisteren naar hoe mensen zaken ervaren. ‘Ook dat is een werkelijkheid die bestaat’, zegt hij tegen Villamedia.

Palestijns topmodel is nieuwe gezicht van Adidas

0

Het Palestijns-Amerikaanse topmodel Bella Hadid is het gezicht geworden van een nieuwe Adidas-schoen. Israëlische fans hebben geïrriteerd gereageerd vanwege haar steun voor de Palestijnse zaak, schrijft the New Arab.

Bella Hadid staat net als haar zus Gigi Hadid bekend om haar uitgesproken steun voor Palestina en kritiek op Israël. Ze is nu het gezicht geworden van een retro-geïnspireerde schoen van Adidas. Terwijl sommigen haar feliciteerden als de nieuwe poster girl van het bekende Duitse sportmerk, veroorzaakte haar samenwerking met Adidas irritatie en verontwaardiging onder pro-Israëlische journalisten en activisten.

De Israëlische journalist en sociale media influencer Yoseph Haddad nam op X Bella Hadid op de korrel, waarbij hij refereerde aan de moord op elf Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van München in 1972. Haddad beschuldigde Hadid ervan Hamas te steunen en noemde de Adidas-campagne ‘ongelooflijk, hypocriet en walgelijk’. De ngo StopAntisemitism en diverse pro-Israëlische sociale mediagebruikers uitten vergelijkbare kritiek.

Lokale Palestijnse media en pro-Palestijnse activisten op hun beurt waren blij met Adidas’ keuze voor Bella Hadid. Dat de Israëlische journalist Haddad haar in verband bracht met het drama van München was onterecht, want Hadid was op dat moment nog helemaal niet geboren. Ook grepen verschillende pro-Palestijnse sociale mediagebruikers de ophef over Bella Hadid aan om aandacht te vragen voor de mensenrechtensituatie in Gaza. Ze riepen op Israël te boycotten voor de Olympische Spelen in Parijs.

J.D. Vance heeft al een film over zijn leven gemaakt

0

Jaren geleden zat ik in Philadelphia te lunchen met een mevrouw die een stage aan de University of Pennsylvania voor mij had geregeld. Om het gesprek op gang te brengen vertelde ik over een scène uit een film.

In steenkolenengels vertelde ik dat in het gesegregeerde Amerika van weleer twee zwarte Amerikanen een eettent binnengingen en een stukje taart bestelden. De bediende gaf in zwaar zuidelijk accent aan dat ze ‘white only pie’ hadden en dat ze geen ‘negroe pie’ hadden. De quotes sprak ik luid uit. Terstond corrigeerde ze mij. Ze zei dat het woord negroe in Amerika alleen door zwarte Amerikanen uitgesproken mocht worden. Niemand anders mocht het zo zeggen.

Donald Trump heeft zijn running mate benoemd. De 39-jarige  J.D. Vance. Senator voor Ohio. Voor ons is hij een onbekende. Maar wanneer een 39-jarige vicepresident van de Verenigde Staten lijkt te worden, is er reële kans dat hij daarna president wordt.

We zullen zien wat J.D. Vance er politiek van gaat maken. Vooralsnog drukt hij op alle toetsen aan de rechterzijde van de piano.

Alsof hij al jaren geleden heeft ingecalculeerd dat de wereld hem wil leren kennen heeft hij een autobiografisch boek geschreven en dat laten verfilmen. De film Hillbilly Elegy staat op Netflix.

Ik geef u een recensie van het beginstuk

Over de emancipatie van zwarte Amerikanen zijn veel films gemaakt. Maar de verfilming van de moeilijke omstandigheden van de witte Amerikanen uit de Appalachen, denigrerend hillbillies genoemd, was mij niet zo bekend.

Gisteravond ben ik begonnen met het kijken naar de film. Ik geef u een recensie van het beginstuk. De rest moet ik nog zien. Een familie in relatieve armoede houdt de sfeer vrolijk door elkaar vast te houden. Zorgzame grootouders zijn steun en toeverlaat. De drugsverslaafde moeder met excessieve buien waar het kind J.D. mee te dealen heeft. Zijn als kind onvoorwaardelijke loyaliteit aan zijn moeder. Heel mooi camerawerk ook.

J.D. wil de armoede ontgroeien. Nadat hij marinier in Irak is geweest, gaat hij studeren. Om verder te komen heeft hij een goedbetaald baantje nodig. Die baantjes worden op een sjiek diner verdeeld. Hij kent de tafeletiquette niet zo. Hij belt stiekem zijn Indische vriendin die uit een hogere klasse komt. Zij legt hem de etiquette uit. Zijn tafelgenoten vragen wie hij is. Hij vertelt dat hij in Kentucky is opgegroeid. Bij de rednecks, antwoordt een oudere heer. Zo noemen wij dat niet, zegt J.D. Er ontstaat een ijzige sfeer. De oudere heer verontschuldigt zich.

Opvang voor nareizigers loopt over, minderjarigen de dupe

Sinds maart vorig jaar heeft Nederland een aanmeldcentrum voor nareizigers, met als doel om de druk op de reguliere opvang te verlichten. Maar nu loopt ook deze opvang over en zijn kwetsbare migranten zoals minderjarigen afhankelijk van het Rode Kruis.

Het is een van de kwesties waar D66-Kamerlid Anne-Marijke Podt zich zorgen over maakt. ‘De gehele asielketen moet beter, daar is dit probleem slechts onderdeel van’, zegt ze. In een interview met de Kanttekening vertelt ze hoe ze vanuit de oppositie een deuk in het pakje boter hoopt te slaan bij het meest rechtse kabinet in de Nederlandse geschiedenis. 

Anne-Marijke Podt. Beeld: Linkedin

‘Als voor de nareiziger geen plaats is in de opvang van het COA en ook verblijf bij de referent of andere familie of kennis geen optie is, dan wordt door het Rode Kruis op verzoek van COA een hotelkamer gezocht.’ Zo klonk op 25 juni jongstleden het antwoord van voormalig staatssecretaris Eric van der Burg, op Kamervragen van Podt over de problematiek in Zevenaar. 

Nareizigers krijgen in Zevenaar al anderhalf jaar te maken met lange wachttijden en een overvol azc. Bij nareizigers gaat het om familieleden van asielzoekers die al een verblijfsvergunning hebben. Zij kunnen niet altijd terecht bij deze familieleden en hebben daarom ook een plek nodig in het azc, maar die plek is niet vanzelfsprekend.

De D66-parlementariër vindt de situatie in Zevenaar zorgelijk, ‘omdat het hier vaak om minderjarigen gaat, een hele kwetsbare groep’. ‘Het duurde lang voordat ze zich überhaupt konden inschrijven. Dan heb je geen BSN-nummer en dus geen wettig verblijf in Nederland.’ Ze wijst dan ook op de motie van Don Ceder (ChristenUnie), waarin staat dat de kwaliteit van opvang vooral goed moet zijn voor kwetsbare groepen. Ze vraagt of deze motie ook kan worden toegepast in Zevenaar. 

Inmiddels heeft het COA bij de gemeente Zevenaar gevraagd om 66 extra plekken, om de capaciteit te verhogen naar 221 plekken. De wachttijden worden volgens Van der Burg weggewerkt. ‘Er wordt gewerkt aan een efficiënter proces’ en ‘er is behoefte aan meer opvangplekken voor deze doelgroep’, antwoordde Van der Burg. Hij deed dit niet lang voordat het kabinet-Schoof aantrad, een kabinet dat de spreidingswet van tafel wil en Nederland minder aantrekkelijk wil maken voor asielzoekers. 

Wat nu?

‘Deze vragen stelde ik in het laatste grote migratiedebat. Pas half september komt er weer zo’n debat. Dan kunnen we weer zaken adresseren. Maar de spreektijd is beperkt tijdens dit soort debatten. We zullen dus prioriteiten moeten stellen. De aanpak van de gehele asielketen is zo’n kwestie die prioriteit verdient. 

‘De asielketen moet weer gaan draaien op een goede manier. Dit betekent minder overlast in Ter Apel, maar ook ervoor zorgen dat mensen niet ongelooflijk lang moeten wachten op hun asielprocedure. Als de asielketen als geheel efficiënter is, dan zal ook in Zevenaar de druk minder zijn.’

Is dit mogelijk als de spreidingswet van tafel gaat?

‘Intrekking van de spreidingswet is natuurlijk een heel slecht idee. Opvang is vooral iets wat we samen moeten doen. Het argument van de VVD, dat de oplossing zit in het terugdringen van de instroom asielzoekers, ondersteun ik niet. Want stel dat dit al lukt, dan komen er nog steeds duizenden migranten naar Nederland. Dan wil je die toch nog steeds niet op één locatie opvangen? Dan moeten we ze nog steeds verspreiden over de gemeenten in Nederland.’

In het Hoofdlijnenakkoord wordt gesproken over een asielcrisis, op basis waarvan Nederland onder bepaalde Europese afspraken uit wil komen. Is er in Nederland sprake van een asielcrisis? 

‘De nieuwe Europarlementariërs hebben hier inderdaad vragen over gesteld. Wanneer mag je spreken van een asielcrisis? Volgens Brussel moet je dan alles gedaan hebben om de crisis in eigen land op te lossen. Maar als Nederland besluit om de spreidingswet op te heffen dan heeft ons land dus helemaal niet alles gedaan om de crisis op te lossen, in tegendeel.’

‘Die spreidingswet zal niet zomaar van tafel kunnen’

Podt noemt het een vicieuze cirkel. Nederland heeft een asielcrisis nodig om wetten te kunnen veranderen en maatregelen te omzeilen, maar om een crisis te mogen uitroepen moet die dus eerst proberen op te lossen. ‘Die spreidingswet zal dus niet zomaar van tafel kunnen.’

De spreidingswet zou dus kunnen blijven?

‘Vlak voordat de staatssecretaris vertrok, zei hij: ‘Je gaat toch ook niet nu al 130 kilometer per uur rijden omdat dat straks misschien is toegestaan?’ Voorlopig is de wet er nog en die zal er echt nog wel even blijven. Vanaf november moeten gemeenten aan de slag met hun plannen. 

‘Gelukkig zijn er heel veel gemeenten die dit gewoon willen doen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten gaf in maart 2023 al aan dat 98 procent van de gemeenten de spreidingswet steunt. Er is dus een grote bereidheid om dit te regelen.’ 

Zijn er ook gemeenten die wel weerstand bieden?

‘Ja, die zijn er. De uitspraken van politici als Marjolein Faber helpen natuurlijk ook niet. Dat zie je in Hoevelaken bijvoorbeeld, de gemeente waar Faber vandaan komt. Daar is veel weerstand tegen de opvang van asielzoekers. 

‘Voordat Faber minister werd heeft ze zich daar op een lelijke manier tegen uitgesproken, met persoonlijke aanvallen tegen gemeenteraadsleden. Dat leidde weer tot bedreigingen aan het adres van lokale politici. Woorden van politici doen ertoe. Ik kan me voorstellen dat mensen zich zorgen maken over de komst van een asielzoekerscentrum, maar bedreigingen zijn nooit een antwoord.’

Waar hoopt u draagvlak te vinden om de spreidingswet te behouden? Bent u geen roepende in de woestijn?

‘Binnen de coalitie bestaan er grote verschillen tussen de partijen. NSC is bijvoorbeeld voor kwaliteit van bestuur, dan moet je de spreidingswet niet willen intrekken, denk ik. 

‘Maar ik heb ook mijn hoop gevestigd op partijen met veel lokale bestuurders, zoals de VVD. Zo staat Koen Schuiling, de burgemeester van Groningen, vooraan in de optocht om de spreidingswet uit te voeren. Er zijn behoorlijk wat burgemeesters en wethouders die hun nek hebben uitgestoken om deze wet er doorheen te krijgen. Zij hebben wel degelijk invloed op de Eerste Kamer, die eventuele intrekking van de spreidingswet moet goedkeuren. Er is dus nog genoeg draagvlak voor de spreidingswet.’

‘We verschillen misschien over veel van mening, maar over fatsoenlijke opvang zijn we het eens’

Het kabinet lijkt toch liever een streng migratiebeleid te willen. Wat denkt u vanuit de oppositie te kunnen bereiken?

‘Als ik dacht dit niet te kunnen, zou ik hier niet zitten. Ik heb vertrouwen in de oppositie, in onze rol. We zullen haarscherp oppositie blijven voeren. Bovendien hoor ik Faber zeggen dat we de mensen die hier zijn fatsoenlijk moeten opvangen, en terecht. We verschillen misschien over veel van mening, maar over fatsoenlijke opvang zijn we het eens. 

Wat houdt fatsoenlijke opvang volgens u nog meer in?

‘Mijn focus ligt dus vooral op fatsoenlijke opvang voor minderjarigen. Dat vind ik heel erg belangrijk. Maar als D66 pleiten we ook voor directe toegang tot de arbeidsmarkt. Het is voor asielzoekers zelf belangrijk om gelijk aan het werk te kunnen, maar ook zeker voor gemeenten die de opvang bieden. Mensen die aan het werk zijn, blijven meestal aan het werk en komen zo minder snel in de bijstand terecht. Bovendien hebben we mensen hard nodig op de arbeidsmarkt. Dat is ook de reden dat partijen als MKB-Nederland en werkgeversorganisatie VNO-NCW ons in dit voorstel steunen.’

‘Tot slot vind ik de beoogde afschaf van de Landelijke Vreemdelingen Voorziening echt heel zorgelijk.’ Asielzoekers die geen asiel krijgen in Nederland, worden met behulp van de LVV op weg geholpen, terug naar eigen land of toch in Nederland wanneer dit mogelijk blijkt. Maar dit wil het kabinet afschaffen. Vanaf begin volgend jaar zal de financiering vanuit het rijk worden afgebouwd.

‘Er zijn gemeenten die dit zelf willen oppakken, maar als financiering vanuit het rijk opeens wegvalt heeft dit natuurlijk gevolgen. De angst bestaat dat veel van deze mensen op straat belanden. Bovendien gaat er zo heel veel kennis en ervaring verloren. Ik hoop dat partijen die voor fatsoenlijk bestuur staan goed gaan kijken naar deze gevolgen.’