18.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 137

Uit wraak bombardeerde Nederland het huis van Kamals vader

0

Op 6 mei 1949 bombardeerde de Nederlandse luchtmacht het huis van Kamal Firdaus’ vader in het dorpje Merlung, op het Indonesische eiland Sumatra. Hierbij kwam Kamals oudere broer om het leven. Nu, 75 jaar later, hoopt Kamal dit levenslange trauma af te sluiten. Hij wil weten wie de piloten waren die het huis verwoestten. En met hen in gesprek gaan, als ze nog leven, of anders met hun kinderen of andere familieleden.

Op dinsdag 13 augustus, vier dagen voor Onafhankelijkheidsdag, sprak ik met Firdaus in zijn woning in Yogjakarta, in Midden-Java. Zijn studeerkamer stond vol boeken. Aan de muren hingen verschillende fotolijstjes, met foto’s van dierbare familieleden. Ook van zijn vader Muhammad Thaib Fachruddin, die op Sumatra de Nederlanders had bevochten tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Op een foto zag ik hem staan met de Indonesische legeraanvoerder Abdul Harris Nasution, die met zijn slimme guerillatactieken het Nederlandse leger in de verdediging drong.

Kamal Firdaus in zijn woonkamer. Beeld: Ewout Klei

Maar het waren niet de militaire avonturen van zijn vader waarover Kamal wilde praten, maar over het bombardement. De datum van deze aanval was bijzonder, vertelde Kamal, want deze vond plaats een dag voor de zogenoemde Van Rooijen-Roem-verklaring. Op 7 mei 1949 sloten onderhandelaars Jan Herman van Roijen en Mohammed Roem namens Nederland en de Republiek Indonesië een wapenstilstand. Nederland en Indonesië zouden alle vijandigheden beëindigen en later dat jaar een conferentie in Den Haag beleggen, over het overdragen van de soevereiniteit van de Indonesische archipel aan de Republiek Indonesië. Maar een dag voordat de wapenstilstand inging, voerde de Nederlandse luchtmacht nog even een bloedig bombardement uit op het huis zijn Kamals vader, waar een hoofdkwartier van het Indonesische leger op Sumatra was gevestigd. Militair gezien maakte het allemaal niets meer uit, Nederland wist dat de oorlog niet meer gewonnen kon worden. Het was een laatste wraakactie. Eentje waarvan de wonden driekwart eeuw later nog steeds niet zijn geheeld.

Verenigde Staten waren woest

Om dit zinloze bombardement te begrijpen is wat meer historische context nodig. 1949 was het bloedigste jaar uit de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Op 19 december 1948 begon Nederland met Operatie Kraai, de tweede zogenoemde Politionele Actie, in de Indonesische geschiedschrijving Agresi Militer Belanda 2 (Tweede Nederlandse Militaire Agressie) genoemd. Hoewel Nederlandse parachutisten Yogjakarta veroverden en de republikeinse leiders Soekarno en Hatta gevangen namen, was de actie allesbehalve succesvol. De Verenigde Staten waren woest en eisten dat Nederland met de Indonesische leiders zou onderhandelen, met als einddoel een vrij en onafhankelijk Indonesië.

Het was een laatste wraakactie

Maar ook militair gezien was Operatie Kraai geen succes. Ja, het Nederlandse leger had heel Java en delen van Sumatra veroverd op de Republiek Indonesië, maar Indonesische verzetsstrijders waren de bergen ingetrokken of hielden zich schuil in de dorpen, van waaruit ze een bloedige guerrillastrijd begonnen die Nederland niet kon winnen. Het Nederlandse leger vond het lastig om Indonesische militairen van burgers te onderscheiden. Het gevolg was structureel extreem geweld tegen Indonesische burgers. Zowel vermeende verzetsstrijders als onschuldige burgers werden zonder scrupules doodgeschoten, en hun huizen en dorpen werden zonder pardon verwoest. Militairen die hun kameraden voor hun ogen hadden zien sneuvelen of die enorm gestrest waren door het constant aanwezige gevaar, waren sneller geneigd de trekker over te halen en onschuldige mensen te doden.

Nauwelijks media-aandacht

In tegenstelling tot de Vietnamoorlog en Israëls oorlog tegen Gaza was er nauwelijks media-aandacht voor de koloniale oorlog in Indonesië. Het Nederlandse leger wilde geen pottenkijkers en probeerde nieuws over massamoorden in de doofpot te houden. Het Nederlandse publiek had daarom vrijwel geen weet van wat er in Indonesië plaatsvond en stond daarom – uitzonderingen als de communisten en kritische geesten als Vrij Nederland-hoofdredacteur Henk van Randwijk daargelaten – achter ‘onze jongens’ in de Oost. Pas in de laatste tien, vijftien jaar weten we als Nederlands publiek steeds meer over wat er echt is gebeurd.

De vader van Kamal Firdaus

Het bombardement op het huis van Kamals vader was geen incident, maar symptomatisch voor het optreden van het Nederlandse leger dat – zo beschrijft de jonge historicus Christiaan Harinck in zijn proefschrift – uitging van de doctrine ‘zoeken, aangrijpen en vernietigen’.

De Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog kent grote tragedies – waarvan de moordpartijen van kapitein Raymond Westerling en zijn Depot Speciale Troepen in Zuid-Sulawesi en het bloedbad van Rawagede de bekendste zijn – en tal van kleinere. Ik hoop dat Kamal Firdaus de verantwoordelijke piloten en ook hun meerderen weet op te sporen, opdat hij deze tragische geschiedenis eindelijk kan afsluiten. ‘Ik heb geen hekel aan Nederlanders’, verzekerde Kamal mij. ‘Maar het kolonialisme is een misdaad geweest waarvoor Nederland rekenschap moet afleggen.’

Omtzigt: Kamer, bemoei je niet met individuele gevallen als Mikael

0

NSC-leider Pieter Omtzigt is duidelijk over de linkse oppositie in de uitzettingszaak van de 11-jarige Mikael: bemoei je er niet mee. Hij steunt het besluit van de bestuursrechter om de tiener, die in Amsterdam is geboren en nooit in Armenië is geweest, uit te zetten. Dit verklaart hij in een interview bij Dit is de Dag.

De linkse oppositie in de Tweede Kamer heeft in een brief gepleit voor het behoud van Mikael, stellende dat ‘thuis voor Mikael Amsterdam is en nergens anders’. Omtzigt van Nieuw Sociaal Contract vindt dat de linkse partijen hun bevoegdheden overschrijden. ‘We dreigen als Tweede Kamer weer individuele zaken te gaan beoordelen. In een normale, gezonde democratie moeten we dat niet doen’, reageert hij.

Volgens Omtzigt ligt de beslissing enkel bij de rechter. ‘De hoogste rechter in Nederland heeft besloten dat er geen recht is op asiel’, aldus Omtzigt. Hoewel hij begrip heeft voor het ‘medeleven’ met Mikael, stelt hij dat het aanpassen van de wet nodig zou zijn om hem hier te laten blijven.

De partijen betwisten dit en wijzen op de ‘discretionaire bevoegdheid’ van asielminister Marjolein Faber. Omtzigt weerlegt dat. ‘Het zijn ook dezelfde partijen geweest die heel bewust gezegd hebben van, wij leggen die discretionaire bevoegdheid terug bij de directeur van de IND.’

Op de vraag of hij voor het kabinetsvoornemen is om Mikael uit te zetten, zegt Omtzigt dat het niet het kabinet is dat wordt gevolgd, maar een rechterlijke uitspraak. Dat was ook de aanspraak die we gemaakt hadden’, besluit Omtzigt.

NOS schakelt reacties uit bij bericht over verdrinking asielzoeker vanwege racisme

0

De NOS heeft de mogelijkheid om te reageren bij een nieuwsbericht over de verdrinking van een asielzoeker uitgeschakeld vanwege ‘het grote aantal racistische en discriminerende reacties’. Dit meldt de omroep onder het betreffende bericht.

‘Tot onze spijt, want eigenlijk willen we iedereen laten meepraten over het nieuws en over onze journalistiek’, schrijft NOS. De omroep geeft aan dat de reacties ‘een grens’ hebben overschreden, waardoor er geen sprake meer is van ‘inhoudelijke interactie’.

In het originele bericht vraagt de NOS aandacht voor het toegenomen aantal verdrinkingen door het zomerweer, waarbij vaak asielzoekers of mensen met een migratieachtergrond onder de slachtoffers zijn.

Binnen korte tijd kwamen er 312 reacties binnen, waarvan veel mensen de NOS expliciet vroegen de mogelijkheid om te reageren uit te schakelen vanwege racisme.

De meeste van die reacties zijn vermoedelijk al verwijderd, maar hier en daar zijn nog xenofobe reacties te lezen. Zo vindt reaguurder Hertog Andrée de Hofnar uit België het ‘prachtig’, omdat we dan ‘er’ ook meteen ‘vanaf’ zijn. Een ander anoniem account, ‘aardbeienmelk’, geeft een ‘kleine verhuizingstip’: ‘In Afrika is er niet zoveel water.’

Om dergelijke haatreacties in de toekomst geen platform meer te bieden, vragen veel X-gebruikers, waaronder de schrijver Maarten Hopman, om de reactiemogelijkheid bij zulke berichten voortaan vooraf uit te zetten.

Honderd euro voor een schoon huis

0

Terug in Amsterdam, na drieënhalve week in Turkije, is onbeschrijfelijk. Maar hierbij toch een poging.

Terug in Amsterdam is in de eerste plaats hunkeren naar echte pindakaas, nadat je goedkope pindakaas, snoep en nog meer ongein plichtmatig hebt afgeleverd bij tantes in Turkije. Ze waren blij om het belangrijkste exportproduct van Nederland in ontvangst te mogen nemen. Ook bij de goedkoopste versie was hun dankbaarheid – of was het toch beleefdheid? – groot. ‘We hebben jullie niks kunnen geven op jullie trouwfeest en jullie geven ons zoveel’, zei mijn tante Deniz nog schuldbewust en lacherig tegelijk.

Weer thuis dacht ik nog wat echte pindakaas over te hebben, maar dat was buiten moederlief gerekend, die in mijn afwezigheid mijn hele woning overhoop heeft gehaald. Bijna alle vergeelde glazen zijn weggegooid en alle oude potten met broodbeleg ook. ‘Die konden nog lang mee’, vertelde ik tevergeefs. Daar wilde ze uiteraard niks van weten.

In Oost-Turkije liggen de schoonmaakprijzen aanzienlijk lager

Het huis is wel grondig schoongemaakt. En dat de tweezitsbank nu aan de andere kant van de kamer is geplaatst, is best een goed idee. Ik heb haar bedankt met een on-Tayfuniaanse omhelzing. Dat vond ze leuk, maar – business is business – ze wil wel honderd euro voor de ongevraagde dienst. Ik was even van slag, nu kwam de aap uit de mouw. In Ankara vragen schoonmakers namelijk ongeveer dezelfde prijs voor het schoonmaken van huizen voor Turks-Nederlandse vakantiegangers, zodat ze een schoongeveegd huis kunnen betreden. Ik heb begrepen dat ze voor de schoonmaak van de muren nog wat extra vragen, waardoor velen de muren maar laten voor wat ze zijn. In Igdir, in Oost-Turkije, waar de ouders van vrouwlief vandaan komen, liggen de schoonmaakprijzen aanzienlijk lager. Daar hebben drie vrouwen – ja, het zijn altijd vrouwen – voor 2500 Turkse lira (ongeveer 70 euro) het huis schoongemaakt, exclusief muren.

Dit is dus ook terug in Amsterdam. De balans opmaken. De ‘vakantieschade’ berekenen. Overschakelen van feest- naar spaarmodus. Telkens vergelijken hoeveel een drankje en restaurant hier en daar kost. Het gaat alleen maar over geld. Ook in Turkije. Hoeveel verdien je? Hoeveel geld heb je meegenomen? Koop een huis. Koop grond. Een euro is inmiddels bijna veertig Turkse lira, waar je twee Turkse theetjes voor kunt halen. Hoeveel Nederlandse theetjes kun je voor één Turkse lira kopen? Alles is geld in Turkije, waar bittere armoede en schaamteloze rijkdom naast elkaar bestaan.

Je ontkomt niet aan het financiële gedeelte, maar terugkomen in Amsterdam is veel meer dan dat. Terug in Amsterdam is even oogcontact met andere Nederlanders in het vliegtuig. Herkenning. Je wil alles met ze delen, en dat zou je waarschijnlijk ook doen in de verre oorden die je hebt bezocht, maar in het vliegtuig schakelijken we weer over naar de zakelijke modus. Op jezelf zijn en respect voor de eigen space, waarbij een uitnodiging thuis hoogst uitzonderlijk is.

En misschien is dat wel noodzakelijk na drieënhalve week constante ontmoetingen met ooms, tantes, neven en achter- achternichten. Volkomen vreemden worden opeens je beste vrienden en delen de meest intiemste intimiteiten. Terug in Amsterdam heerst er rust en vrede. Terug in Amsterdam is thuis. It’s good to be back. Lets roll!

Dick Schoof belt met Netanyahu: ‘Nederland hecht aan de veiligheid van Israël’

0

Premier Dick Schoof heeft gisteren gebeld met zijn Israëlische collega Benjamin Netanyahu. In dit gesprek zei hij onder meer dat ‘Nederland hecht aan de veiligheid van Israël.’ 

Schoof vatte het telefoongesprek met Netanyahu samen op X. ‘Het is van groot belang verdere escalatie in het Midden-Oosten en een aanval op Israël te voorkomen’, zei Schoof tegen Netanyahu.

De Nederlandse premier vindt daarom dat de cyclus van geweld en vergelding moet worden doorbroken. ‘Een deal over een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza, het vrijlaten van de gijzelaars en meer humanitaire hulp die ongehinderd de noodlijdende bevolking van Gaza kan bereiken, is essentieel’, aldus Schoof. ‘Nederland steunt alle inspanningen om tot een staakt-het-vuren te komen.’

Critici reageerden verontwaardigd op het bericht van Schoof, die in zijn gesprek met Netanyahu het Israëlische geweld tegen de Palestijnse burgerbevolking onbenoemd liet. Sinds de Israëlische aanvallen op de Gazastrook, op 7 oktober vorig jaar, zijn volgens de lokale autoriteiten meer dan 40.000 Palestijnen omgekomen, waaronder veel vrouwen en kinderen. Experts denken dat het werkelijke aantal dodelijke slachtoffers nog veel hoger ligt, omdat er nog veel mensen onder het puin liggen die nog niet geborgen zijn. Het zou om 186.000 doden gaan.

VK: Labourregering wil islamofobie vorm van racisme noemen

0

De nieuwe Britse Labourregering van premier Keith Starmer wil islamofobie definiëren als een vorm van racisme. Moslims moeten dezelfde wettelijke bescherming krijgen als Joden, die door de wet beschermd worden tegen antisemitisme.

De islamofobie-definitie van de regering is de definitie die de linkse Labourpartij in 2019 heeft aangenomen. Hierin wordt islamfobie omschreven als een fenomeen dat is ‘geworteld in racisme’.

Conservatieve Britten vrezen echter dat de vrijheid van meningsuiting in gevaar komt, als deze definitie van islamofobie in wet wordt vastgelegd. Als je islamofobie definieert als racisme dan veroordeel je alle kritiek op de islam als racisme, terwijl er ook legitieme kririek op de islam is, aldus critici.

‘Als je shariawetgeving of halalvoedsel bekritiseert, oproept tot een verbod op boerka’s, een verband legt tussen de islam en grooming-bendes of antisemitisme, of erop wijst dat Mohammed volgens islamitische teksten een vrouw had die negen jaar oud was, zullen mensen je islamofoob noemen’, waarschuwt Christian Concern. De christelijke lobbyorganisatie spreekt over een blasfemiewet. Hiermee verwijst ze naar de strenge blasfemiewetgeving in Pakistan, waar op het beledigen van de profeet Mohammed de doodstraf staat.

Ook the Times of Israel is verontrust over de plannen van Labour. ‘Zou het bespreken van politiek islam of het onderzoeken van extremistische ideologieën, zoals die geassocieerd worden met groepen als de Moslimbroederschap of ISIS, kunnen worden opgevat als islamofobie?’, vraagt advocaat Vepi Pezzulli zich af in een opinieartikel voor de rechtse Israëlische krant.

Toch lijkt het moment om islamofobie eindelijk eens hard aan te pakken nu te zijn aangebroken. Het Verenigd Koninkrijk wordt alweer drie weken geconfronteerd met islamofobe, racistische rellen. Deze extreemrechtse rellen begonnen na een fatale steekpartij in het Engelse Southport op 29 juli. Bij dat incident kwamen drie meisjes om het leven tijdens een dansles, terwijl ook twee volwassenen gewond raakten. Op sociale media circuleerden vervolgens foutieve berichten over de afkomst van de verdachte. Het gaat in werkelijkheid om een christen die in het Verenigd Koninkrijk geboren is, maar islamofobe activisten verspreidden het nepnieuws dat het om een islamitische immigrant zou gaan.

Levenslessen van Salman Karasoylu: ‘Hou op met klagen en doe iets’

0

In Mijn levensmarathon schrijft Salman Karasoylu openhartig over zijn kindertijd in Turkije, de emigratie naar Nederland en de bijbehorende aanpassingsproblemen. ‘Veel oudere migranten zitten vast in hun Turks-sprekende kring.’

Salman Karasoylu werd op 10 januari 1956 geboren in de Turkse plaats Pazarcik. Zijn reis van ongeschoold werk naar cum laude-student in Cultuur, Organisatie en Management, getuigt van zijn vastberadenheid en persoonlijke groei. Daarnaast heeft Karasoylu als adviseur bijgedragen aan het welzijn van mensen met medische uitdagingen en aan het bevorderen van culturele sensitiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.

Salman Karasoylu

Waarom heb je dit boek geschreven?

‘Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Ik werk veel met mensen, in mijn betaalde baan en bij mijn vrijwilligerswerk. Ik krijg dan ook vaak de vraag wat me motiveerde om mezelf voortdurend te ontwikkelen en hoe ik altijd een positieve instelling kon behouden.’

‘Acht jaar geleden kreeg ik de diagnose van een ongeneeslijke ziekte, wat mij aan het denken zette. Ik merkte dat ik iets wilde achterlaten voor andere mensen. Het zit ook in mijn aard om dingen te willen delen. Zodoende ben ik mijn boek gaan schrijven. Ik begon bij het begin, bij mijn jeugd in Turkije, mijn emigratie naar Nederland en de vele uitdagingen die ik heb doorstaan. Mijn hoop is dat mijn boek mensen inspireert, een lichtpuntje in donkere tijden is.’

Hoe was de overgang van Nederland naar Turkije?

‘In Turkije leidde ik eerst een dorpsleven, wat ik als kind erg prettig vond. Daarna verhuisden we naar de stad, waar ik me opnieuw moest aanpassen. Toen ik net aan het stadsleven gewend was, verhuisden we naar Nederland. Ik merkte meteen dat het leven hier heel anders was en moest me aanpassen aan een volledig andere cultuur.’

‘Ik merkte meteen dat het leven hier heel anders was’

‘Ik wilde heel graag studeren. Helaas staat mijn geboortejaar verkeerd in mijn paspoort. Ik was net 17, waardoor ik geen gebruik kon maken van de leerplichtvoorzieningen. Daarom moest ik meteen aan het werk, eerst in een kippenbedrijf en later in de textielindustrie. Het zware, ongeschoolde werk voelde uiteraard als een tegenvaller.’

In je boek schrijf je dat je altijd positief bent gebleven. Dat lijkt mij knap lastig. Hoe hield je dat vol?  

‘Voor iemand met een multiculturele achtergrond hangt veel af van waar je woont en welke levensvisie je hebt. Door voortdurend een balans te vinden, kun je de verschillen omarmen en ze omzetten in een bron van positiviteit. Als je alleen maar negatief bent en in onmogelijkheden denkt, beland je in een vicieuze cirkel waar je moeilijk uitkomt.

‘Ik woon inmiddels bijna 52 jaar in Nederland. Als het hier voor mij zo negatief was geweest, had ik allang mijn koffers gepakt en was ik vertrokken. Dat is mijn instelling. Mensen die uitdagingen als een doodlopende weg zien, raken vaak vast in die negativiteit. Ze zijn vatbaar voor verkeerde interpretaties van andermans uitspraken, waardoor zaken complexer en ingewikkelder worden.’

Voor jongeren is het misschien moeilijker om zomaar hun koffers te pakken als het hier niet bevalt. Ze zijn immers hier geboren en opgegroeid. Wat is jouw advies voor deze jongeren?

‘Ik denk dat jongeren het grote plaatje moeten zien. Hoewel je ouders misschien in een ander land zijn geboren, zoals mijn ouders in Turkije, zijn ze voor hun toekomst naar Nederland verhuisd. Niemand is beperkt in zijn mogelijkheden, en het is belangrijk om niet gevangen te raken in een negatieve mindset. Jongeren moeten zich goed voorbereiden en een toekomst voor zichzelf creëren door een diploma te behalen of een beroep na te streven. In een kapitalistisch systeem moet je jezelf aantrekkelijk maken voor de arbeidsmarkt. Als je dit beseft, kun je snel uit de vicieuze cirkel van negativiteit komen en stoppen met denken in onmogelijkheden.’

‘Mensen gaan vaak graag op vakantie naar Turkije; waarom zou je die gelegenheid niet gebruiken om iets op te bouwen in je moederland? Als je niet tevreden bent met de situatie hier of het klimaat niet bij je past, creëer dan zelf je eigen kansen. Ook ik heb negatieve omstandigheden meegemaakt, maar ik heb van elke uitdaging geleerd en iets nieuws gecreëerd. Jongeren moeten begrijpen dat hun lot in hun eigen handen ligt en niet blijven hangen in een negatieve mindset.’

Hoe heb jij die mindset beschreven in je boek?

‘In mijn boek probeer ik duidelijk te maken dat uitdagingen voor mij de bron van wijsheid zijn geworden. Ik beschrijf de vele moeilijkheden die ik heb meegemaakt tijdens mijn jeugd in Turkije en hoe ik deze heb omgezet in waardevolle levenslessen. Voor mij draait alles om het denken in helende woorden. Ik geloof dat je jezelf kunt genezen door positief te blijven; alles zit tussen je oren.’

‘Ik geloof dat je jezelf kunt genezen door positief te blijven’

‘Mijn boek gaat niet over mijn persoonlijke successen, maar over hoe je uitdagingen kunt omzetten in mogelijkheden en bronnen van kennis en vaardigheden. Negativiteit heeft me bewust gemaakt van de kansen die daarin verborgen liggen. Dat is de boodschap die ik wil overbrengen: hoe je je uitdagingen kunt gebruiken om jezelf te versterken en te groeien.’

Hoe zit het met andere mensen van jouw generatie? Jij bent dan een bron van positiviteit, maar niet iedereen denkt zo. 

‘Mensen van mijn generatie zijn voor 99 procent arbeidsongeschikt geraakt, hebben psychische problemen, of hangen rond in cafés zonder richting in hun leven. Het lijkt alsof ze uitgewist zijn, wat ik erg jammer vind. Ze leefden vaak van dag tot dag, zonder zich zorgen te maken over de toekomst. Toen ze geconfronteerd werden met problemen, zagen ze dit vaak als het einde. Ik zie veel mensen uit mijn generatie nu om hulp vragen. Ik sta altijd voor hen klaar, maar het blijft pijn doen om te zien.’

Wat denk je dat hiervan de oorzaak is?

‘Dat ze in deze situatie zijn beland, heeft deels te maken met hun houding. Ik heb mezelf altijd actief ingezet in de maatschappij, zowel binnen de Turkse gemeenschap als daarbuiten. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan, wijkcentra bezocht en bestuursfuncties bekleed, wat mijn kennis heeft vergroot. Veel migranten wilden echter geen Nederlands leren.

‘Je ouders zijn niet voor niets naar Nederland gekomen’

‘Ik heb hard gewerkt om de taal te leren en ben zelfs langs de deuren gegaan om anderen aan te moedigen, hoewel ik vaak werd uitgelachen. Ze zeiden dat het onmogelijk was om Nederlands te leren. Ze dachten niet na over hun toekomstperspectieven en bleven vastzitten in hun eigen Turks-sprekende kring. Hoewel het prima is om je eigen taal te spreken, moet je verder kijken. Je ouders zijn niet voor niets naar Nederland gekomen; je moet streven naar meer dan zij hebben bereikt.’

Hoe help je de mensen van jouw generatie die nu in de problemen zitten? Is het überhaupt nog mogelijk om hen te helpen?

‘Natuurlijk kun je helpen; ik ondersteun mensen onvoorwaardelijk. Eerst deed ik dat op de verkeerde manier, maar daar kwam ik later achter. Ik had hen moeten leren hoe ze zelf hun problemen konden oplossen, in plaats van steeds alles voor hen te regelen.

Als mensen bij me komen zonder enige mogelijkheden en hun tijd bijna om is, zeg ik vaak: ‘Vooruit dan maar.’ Voor anderen die nog wel kansen hebben, zeg ik: ‘Hou op met klagen en doe iets.’ Ze moeten leren hun eigen problemen aan te pakken, in plaats van afhankelijk te zijn van hulp van buitenaf.

Ik probeer hen te inspireren door mijn eigen voorbeeld te tonen. Kijk naar mij: ik leef al acht jaar met een ongeneeslijke ziekte, maar ik blijf actief en productief om gezond te blijven. Het helpen, begeleiden en aansturen van anderen geeft me positieve energie. Ik zeg ook tegen hen: ‘Als je thuis blijft zitten of constant in cafés rondhangt, zal je leven mislukken. Je moet leren genieten en gelukkig zijn met de tijd die je nog hebt.’ Helaas ontbreekt dat besef bij veel mensen. Ze moeten begrijpen dat actief en positief blijven, zelfs te midden van grote uitdagingen, de sleutel is tot een vervuld leven. Dit probeer ik over te brengen met mijn hulpverlening en in mijn boek.”

Mijn levensmarathon, Salman Karasoylu, uitgeverij Boekscout; 196 blz., €26,99

De Mikael van Bali heet Kocong

0

Ook op Bali worden kinderen uitgezet. Beelden van een zevenjarig blond Oekraïens jongetje met de bijnaam Kocong, puppy, gingen deze maand viraal.

Bali is in veel opzichten een paradijs. De gamelanmuziek die je hoort als je aankomt op het vliegveld in Denpasar, de mysterieuze maskers, de vele vele tempels, de stranden, het lekkere eten, de musea, de stranden en de vriendelijkheid van de locals. Geen wonder dat mensen uit alle delen van de wereld graag Bali bezoeken – van dikke gepensioneerde Australiërs tot luidruchtige Nederlanders en van rijke Indiërs die selfies maken bij bekende hindoetempels tot Javanen die even willen uitwaaien op het gezellige eiland vlak naast de deur.

Maar er is ook een andere kant. Armoede. Toenemende luchtvervuiling. Draconische anti-drugswetten. En last but not least het strenge immigratiebeleid. Bali is nu vooral beducht voor mensen uit Rusland en Oekraïne, die naar het paradijselijke eiland trekken om aan de oorlog te ontsnappen. Maar niet iedereen weet zich te gedragen. Eerder dit jaar werd een Oekraïense vrouw gearresteerd, die samen met haar negenjarige dochter een winkel had overvallen. Bovendien rolde de Balinese politie een drugslab op. Een Rus, twee Oekraïners en een Indonesiër die tijdens deze operatie gearresteerd zijn, krijgen mogelijk de doodstraf. De Indonesische minister van Toerisme, Sandiaga Uno, deed daarom in mei een oproep aan de Russische en Oekraïense toeristen: respecteer onze wetten, regels en onze cultuur. Hij instrueerde de politie extra te letten op Russen en Oekraïners.

Begin augustus was Bali in de ban van dit zevenjarige blonde jongetje uit Oekraïne

Misschien is dit ook wel de reden waarom Kocong is gedeporteerd. Begin augustus was Bali in de ban van dit zevenjarige blonde jongetje uit Oekraïne. Op 8 augustus werden hij en zijn moeder op het vliegtuig gezet naar Qatar. Hun toeristenvisum was op 21 januari dit jaar verlopen. Ze verbleven meer dan 190 dagen illegaal op het eiland.

Het verhaal van Kocong doet erg denken aan dat van Mikael, het elfjarige Armeense Amsterdammertje dat naar Armenië dreigt te worden teruggestuurd. Marjolein Faber kan Mikael helpen als ze dat wil, maar dat wil de PVV-minister natuurlijk niet. Ook Kocong moest het zonder hulp van de autoriteiten doen. Regels zijn regels. Zijn moeder had niet geprobeerd het visum van haar en haar zoon te verlengen. Ze waren daarom illegaal op het eiland. En moesten daarom uitgezet worden.

Kocong en zijn moeder worden uitgezet. Beeld: still social media

De menselijkheid kwam van de Balinezen en andere Indonesiërs. Kocong was de bijnaam die de Balinezen aan het Oekraïense jongetje gaven. Het betekent puppy. Hij werd zo genoemd omdat hij alleen door de straten zwierf, slechts gekleed in een korte broek, zonder shirt en zonder schoenen, en soms ook op de daken klom. Kocongs echte naam blijft geheim, de politie noemde hem bij zijn initialen BS en zijn moeder bij haar initialen SB. Een tijdlang waren BS en SB onvindbaar, omdat ze waren ondergedoken bij Balinezen die medelijden met hen hadden gekregen. Maar op 1 augustus werden Kocong en zijn moeder eindelijk gevonden, en een week later werden ze gedeporteerd. Efficiency waar de PVV alleen maar van kan dromen.

De beelden die viral gingen op Indonesische sociale media toonden een drama. Kocong kreeg een warme knuffel van een dame met hoofddoek. Ze was van de immigratiedienst en moest haar werk doen, maar vond dit op dat moment toch erg lastig. Kocong werd emotioneel en wilde haar niet loslaten. Maar het moest. En een dag later doken nieuwe beelden op van Kocong en zijn moeder in Doha. Zullen ze naar Noorwegen gaan, waar Kocongs vader woont? Of worden ze naar Oekraïne gedeporteerd, een land waar het oorlog is?

Het interessante van het drama rond Kocong is dat de rollen hier zijn omgedraaid. Hier worden geen niet-witte mensen gedeporteerd door een Europees land, maar worden Europeanen een niet-westers land uitgezet. Misschien helpt dit de Fabers en Uno’s van deze wereld om zich te realiseren dat vluchtelingen van elke kleur, religie en nationaliteit kunnen zijn, en dat medemenselijkheid een universele deugd is.

Hartjesdag in Amsterdam: mannen verkleden zich als vrouwen en andersom

0

Op de Amsterdamse Zeedijk was het gister weer Hartjesdag, een traditioneel buurtfeest waarbij mannen zich van oudsher verkleden als vrouwen en andersom. Zo meldt de Amsterdamse stadszender AT5.

De gedachte achter de verkleedpartij is armoede. Het gepeupel in Amsterdam had in de Middeleeuwen geen geld voor andere kleren, dus deden de mannen een rok aan en vrouwen mannenkleren.

‘Geniet van deze prachtige Hartjesdag’, zegt een man met lippenstift tegen AT5. Hij is uitgedost in een lange rok en gaat voor de hoofdprijs – vijf cafés beoordelen de beste outfit in een hartjesparade. ‘Ik wil vrij zijn om te voelen hoe ik mij voel’, zegt hij. ‘Hey man, ik voel mij als een vrouw.’

Een verkleedde deelnemer uit Brabant zegt dat het even ‘wennen’ was in de trein naar Amsterdam. ‘Maar hier op de Zeedijk viel alles op z’n plek. Fantastisch om hier zo rond te lopen en ik kan niet wachten op onze act voor de jury.’

‘Drek Queen’ die een jurk en pruik van afval aanhad, werd door de jury als winnaar uitgeroepen. ‘Ik ben helemaal wasted‘, zei ze bij het in ontvangst nemen van de prijs.

VS: moslimkiezers boos op Biden, zal Harris hen terugwinnen?

0

President Joe Biden is erg pro-Israël en heeft daarom islamitische Amerikanen van zich vervreemd. Zal Kamala Harris hen overtuigen om in november toch weer op de Democraten te stemmen?

Gisterochtend doorbrak een groep van zo’n honderd pro-Palestijnse demonstranten kortstondig het veiligheidshek, tijdens een protest bij de Democratische Nationale Conventie in Chicago. De politie van Chicago wist hen echter te beletten om de conventie daadwerkelijk te verstoren.

De demonstranten hebben felle kritiek op het buitenlandbeleid van Joe Biden. De Amerikaanse president, die niet gaat voor een tweede ambtstermijn, blijft Israël steunen, ondanks de meer dan 40.000 Palestijnse doden die er sinds 7 oktober vorig jaar zijn gevallen in de Gazastrook. Onder linkse Democraten is Bidens buitenlandbeleid zeer omstreden. Deze Democraten hopen op een koerswijziging, ook om zo de Arabische kiezers niet definitief van zich te vervreemden. Arabische Amerikanen steunden jarenlang de Democratische Partij, maar twijfelen nu om op Harris te stemmen vanwege het beleid van Biden.

In zijn afscheidstoespraak ging de president kort in op de grieven van de demonstranten. Ze hebben een punt, zei Biden. ‘Er worden veel onschuldige mensen gedood, aan beide kanten van het conflict tussen Israël en Hamas.’

Harris is meer pro-Palestijns dan Biden en hoopt de Arabische Amerikanen weer terug te winnen. Maar als vicepresident is ze wel medeverantwoordelijk voor het beleid dat Biden de afgelopen jaren heeft gevoerd. Arabische Amerikanen nemen daarom een afwachtende houding aan, zo beschrijft Financial Times. De 24-jarige Fatima, die alleen met haar voornaam in de krant wil komen, denkt dat Harris ‘mogelijk’ beter is dan Biden. Maar dit hangt volgens haar ook af van wat er de komende weken zal gaan gebeuren. ‘Als we de Palestijnen hoop of verlichting kunnen geven, is dat de enige reden waarom ik op haar zou stemmen’, zegt ze tegen de krant.

Abir, een oudere Arabisch-Amerikaanse vrouw uit Dearborn, vertelt Financial Times dat ze spijt heeft van haar stem op Biden in 2020. ‘Het leeuwendeel van onze gemeenschap heeft een sterkere voorkeur voor de Democraten, maar de meesten van hen hebben het gevoel dat ze niet willen stemmen.’ Ze heeft geen idee of ze gaat stemmen in november, en zo ja op wie.

Harris heeft nog niet openlijk voor een koerswijziging ten aanzien van Israël en Palestina gepleit. Maar tegelijkertijd heeft ze geprobeerd zich te distantiëren van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Toen Netanyahu het Amerikaanse Congres toesprak afgelopen maand was Harris daar niet bij. Ze had een privé-onderhoud met de premier. Na afloop zei Harris dat haar toewijding aan de veiligheid van Israël ‘onwrikbaar’ was, maar dat ze niet zou zwijgen over het Palestijnse lijden.

Volgens Jim Zogby, oprichter van de belangenorganisatie Arab American Institute, heeft Harris zich vrijwel meteen na de gebeurtenissen van 7 oktober ingespannen om in gesprek te gaan met de Arabische gemeenschap. Zogby voorspelt dat Harris ‘veel mensen zal terugwinnen’ die nu moeite hebben met de Democraten vanwege het buitenlandbeleid van Biden, maar benadrukt wel dat Harris aan deze koers moet vasthouden.