11.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 139

Cees van der Laan: ‘Haattaal van Wilders hebben we nooit gebezigd’

0

Na tien jaar stopt Cees van der Laan als hoofdredacteur bij Trouw. Hoe kijkt hij naar diversiteit in de media en de polarisatie over de Gaza-oorlog? En zijn moslims een lezersgroep van de krant? Een gesprek over journalistiek in een snel veranderende samenleving.

‘Het was een geweldige tijd. Ik heb zeer genoten. Het is eervol om leiding te mogen geven aan zo’n mooie krant’, vertelt scheidend hoofdredacteur Cees van der Laan. De journalist stond tien jaar lang aan het roer van Trouw, een landelijke kwaliteitskrant met 110.000 abonnees. Bij hoogtepunten denkt hij vooral aan de onderzoeksjournalistiek: de toeslagenaffaire, gevolgd door Jan Kleinnijenhuis samen met Pieter Klein van RTL, die hier in 2020 de Tegel voor kregen, een grote journalistieke prijs. Een ander hoogtepunt is de jaarlijkse Anton de Kom-lezing, die de krant samen met het Verzetsmuseum organiseert. In 2021 hield de Surinaamse president Chan Santokhi de lezing. ‘In die zin hebben we de kwaliteit van Trouw enorm kunnen borgen en uitbouwen. Dus daar ben ik heel trots op’, zegt Van der Laan.

Een ander succes is de digitale transitie die de krant doormaakte. ‘Dat was een pittig proces. Je wil de hele redactie daarin meekrijgen en je moet weerstand overwinnen. Collega’s moeten anders gaan denken, vanuit het verhaal in plaats van vanuit de krant.’

Zijn er ook punten waarvan u denkt, dat had beter gekund?

‘De eerste acht jaren van mijn hoofdredacteurschap steeg de oplage, de laatste twee jaar kwam er een daling. Dat kwam door een andere manier van marketing, maar gelukkig zijn we hiervan teruggekomen. Verder kampten we met distributieproblemen, omdat er te weinig krantenbezorgers waren. In sommige wijken werd wekenlang niet bezorgd. Dat heeft ons echt wel pijn gedaan.’

Begin deze eeuw had Trouw een zichtbare rechtse lijn. Is de krant onder uw leiding een meer progressieve, inclusieve koers gaan varen?

‘Ik denk niet dat Trouw een rechtse lijn had. Wat u noemt had te maken met een tegenstelling in de krant. De redactie van de de bijlage Letter & Geest bekeerde zich tot een soort conservatieve agenda. Terwijl de rest van de redactie progressief was. Tien jaar terug hadden wij al een redactie Groen.

‘Conservatieve en rechtse media zeggen dat wij een linkse krant zijn. Maar dat geloof ik niet. Op medisch-ethisch terrein en op sommige andere terreinen zijn wij bijvoorbeeld redelijk behoudend. Maar op het terrein van duurzaamheid kun je zeggen dat we progressief zijn.’

‘Je wil die diversiteit ook laten doorklinken in de krant’

De laatste jaren heeft de krant onder uw leiding duidelijke inclusieve keuzes gemaakt. Abdelkader Benali en Emine Ugur zijn aangesteld als columnist en jullie schrijven over multiculturele thema’s. Dat heeft een reden, neem ik aan?

‘Jazeker, Nederland is veel diverser geworden. En je wilt die diversiteit ook laten doorklinken in de krant. Tegelijkertijd hebben we ook columnist Sylvain Ephimenco, die het cultureel-conservatieve geluid laat horen.

‘We bieden Benali en Ugur een podium omdat we een rol willen spelen in de emancipatie en om onze lezers te laten kennismaken met andere opvattingen die leven in de samenleving. Meningen waar ze niet zo makkelijk toegang toe hebben. We maken die opvattingen onderdeel van de krant. Dat merk je ook. Lezers waarderen hun columns zeer.

‘We vinden het als redactie bijzonder interessant dat Emine Ugur vanuit haar expertise, opvattingen en geloof haar licht laat schijnen over de samenleving. Dat doet ze op een hele ingetogen en inclusieve manier. Wat betreft Benali, hij heeft een Marokkaanse achtergrond maar is eigenlijk gewoon een Nederlandse schrijver.’

Was er weerstand bij de redactie en lezers?

‘Nee. We hebben daarvoor ook andere columnisten gehad. Kijk, het gaat er niet alleen om dat je mensen hebt die over veelkleurigheid schrijven. Het er ook om dat je ongeacht afkomst kunt schrijven over je expertise. Dat doet bijvoorbeeld Ilyaz Nasrullah. We hebben hem niet aangenomen vanwege zijn kleur, maar omdat hij een expert op het gebied van digitalisering is.

‘En we hebben natuurlijk Baba Tarawally. Bij Baba ligt het wel anders. Hij is meer omstreden. Zijn meningen liggen soms gevoelig, dat maakt het ingewikkeld voor lezers. En dat snap ik ook wel. Soms worden harde dingen gezegd en dat doet pijn. Een deel van onze lezers is behoudend, maar dat geldt ook voor de lezers van NRC. Als krant heb je een rol in de emancipatie, dat je iets voor je lezers uitloopt en die mensen erbij betrekt.’

Nederland telt ruim een miljoen moslims. Is de moslimgemeenschap een doelgroep van Trouw? Hoeveel moslims lezen Trouw?

‘We hebben daar geen zicht op. Maar we hebben wel lezers met een islamitische achtergrond. Ik denk echter niet dat het er veel zijn. Dat heeft met verschillende redenen te maken. Ik denk dat lezers met een Marokkaanse of Turkse achtergrond, maar ook zwarte lezers, een zeker wantrouwen hebben richting de media, ook richting Trouw.’

‘Soms worden harde dingen gezegd en dat doet pijn’

Waar komt dat wantrouwen vandaan?

‘Dat komt ook door de politiek. De opkomst van Pim Fortuyn, en daarna van Geert Wilders. Als je jarenlang alleen maar hoort dat moslims niet deugen, dat Marokkanen niet deugen, dan denken mensen: oké, dan willen we ook niks meer met jou te maken hebben.

‘De kloof in Nederland is vergroot, niet versmald. We moeten met elkaar gaan praten. Er wordt gediscussieerd en geschreeuwd, maar we luisteren te weinig naar elkaar. Zeker Wilders luistert niet.’

Hebben de media en Trouw te weinig oog gehad voor ‘normale’ moslims?

‘Als Trouw proberen we altijd om normale mensen aan het woord te laten. Maar we benoemen ook de extremen. Dat doen we ook bij rechts. Neem de verkiezingsuitslag van 22 november. Die is een culturele stem en ook een stem tegen migratie, islam en duurzaamheid. Maar het is vooral een stem tegen. Je kunt ook zeggen: links heeft het hier laten liggen door te weinig comfort te bieden aan de autochtone bevolking. Aan de mensen die onzeker over deze zaken zijn. Daar ligt ook een verantwoordelijkheid van links.’

Is Trouw onder uw leiding te ‘woke’ geworden?

‘We hebben er intern veel discussies over gevoerd de afgelopen twee jaar. Ik denk dat een deel van de lezers denkt dat we zijn doorgeschoten. Soms vind ik dat ook wel. Maar er komt nu een nieuwe generatie bij de krant, die anders over de samenleving denkt dan oudere generaties. Opvattingen veranderen. Dat is soms ingewikkeld. Je moet ook mensen die moeite hebben met die veranderende opvattingen aan het woord laten en verwoorden dat het lastig is. Niet alleen maar een soort activisme prediken.’

Waarin onderscheidt Trouw zich van andere kwaliteitskranten? 

‘Toen ik in 2014 begon waren we een goede maar saaie krant. Goed in religie en duurzaamheid. Dat zijn we nog steeds. Maar we hebben ons de afgelopen tien jaar ontwikkeld tot een goede kwaliteitskrant, die ook de concurrentie aan kan met de andere kwaliteitskranten. En daar ben ik trots op.

‘Waar zijn we onderscheidend in? Wij zijn vanuit onze religieus-filosofische wortels natuurlijk veel meer bezig met de samenleving. Samenleven doe je met elkaar. Vanuit solidariteit en vanuit een soort besef van gerechtigheid voor de mensheid. Dat zijn oorspronkelijk christelijke waarden. Die onderscheiden ons van die andere kranten.’

Is Trouw nog steeds een christelijke krant?

‘Nee, Trouw is geen christelijke krant, want dat betekent dat je een missie hebt. Wij ontlenen onze inspiratie aan christelijke waarden, die je wat mij betreft ook humanistisch kan invullen. En waarom zeg ik dat? Wij willen openstaan voor niet-christelijke mensen, bijvoorbeeld moslims. Door die waarden niet als enkel christelijk te beschouwen, kun je ze ook delen.’

‘Jongeren zijn zich bewuster van onrecht dan ouderen’

Hoe staat u tegenover diversiteit in de media? En is Trouw diverser geworden toen u hoofdredacteur werd?

‘De diversiteit is zeker toegenomen, maar ik vind dat diversiteit soms te eng wordt opgevat. Dat heb ik vaak tegen collega’s gezegd. Als het gaat om diversiteit in de journalistiek zie ik heel veel veranderingen op het ogenblik. Media breed werken er overal mensen met een migratieachtergrond, talentvolle mensen op allerlei plekken, bij de televisie, radio en kranten. Daaraan is hard gewerkt door hoofdredacties. Alleen, diversiteit is meer dan de poppetjes. Het betekent ook dat je netwerken divers zijn. Dus dat je niet alleen netwerken raadpleegt van mensen die je kent.

‘Mensen willen op hun kwaliteit worden aangenomen, niet vanwege hun migratieachtergrond. Hier zit altijd een spanning tussen.’

Journalist Seada Nourhussen vertrok in 2018 bij Trouw. Ze benadrukte een gebrek aan bewustzijn bij de redactie voor haar positie als zwarte vrouw. Wat heeft u hiervan geleerd als hoofdredacteur en organisatie?

‘Zij was eerst redacteur op de redactie buitenland en is later hoofdredacteur geworden van One World. Op ons verzoek is ze columnist gebleven. Na twee jaar is ze daarmee gestopt omdat ze te weinig steun ervoer van de redactie. Dat is haar werkelijkheid, die kan ik niet bestrijden. Ik vind het wel jammer. Ze had wat ons betreft mogen blijven. Het was ook wel een schok voor de redactie.’

Trouw heeft ook Ephimenco als columnist. Hoort hij bij het inclusieve Trouw thuis?

‘Sylvain Ephimenco is ook iemand met een migratieachtergrond. Hij is kritisch over onderwerpen die gaan over migratie en verwoordt wat rechtsere mensen denken. Ik vind juist dat dat geluid ook hoort in Trouw. Zo kunnen onze lezers hun mening vormen en aanscherpen. Ze kunnen zich er ook aan ergeren.

‘Hij schrijft prachtige scherpe columns. Hij irriteert en behaagt. In die zin steun ik Sylvain.’

Hebben de media de PVV groot gemaakt? Heeft uw krant ook daaraan bijgedragen?

‘Over de vraag of je nou wel of geen aandacht aan de PVV of aan andere partijen moet besteden hebben wij ook gediscussieerd. Het is een beetje een kip-ei-verhaal. Groeit de PVV omdat wij erover schrijven? Of schrijven wij over de PVV omdat de partij groeit? Kijk, we zijn als krant een venster. We moeten berichten over wat in de maatschappij en politiek gebeurt. De PVV is de uitdrukking van een ongerustheid in de samenleving. Wel hebben we relatief veel geschreven over zijn denkbeelden en verkiezingsprogramma. Die wilden we aan onze lezers duidelijk maken.’

Heeft Trouw onder uw leiding meegedaan aan zijn ‘cowboyverhalen’?

‘De haattaal van Wilders hebben we nooit gebezigd. Helaas hebben we wel meegepraat in het narratief. Kijk naar de aanslagen van 2001. Sindsdien is alles anders geworden. Er zijn natuurlijk mensen die uit naam van de islam aanslagen plegen, waar moslims hier ook het slachtoffer van zijn. Tegelijkertijd pakt Nederland islamitische mensen op vanwege terrorisme, en zijn er mensen naar Syrië afgereisd. Dus ja, het is een nogal complex verhaal.’

Iets anders: de oorlog in Gaza. Is dit een testcase voor het Westen en westerse media?

‘Ik denk dat de media, inclusief Trouw, vrij kritisch berichten over wat Israël doet in Gaza. Maar ik zeg er meteen bij: het Israëlische volk is een diep getraumatiseerd volk. De Palestijnen trouwens ook. Dat maakt het allemaal erg moeilijk. Ze wonen dicht bij elkaar en treden keihard op naar elkaar.

‘Daarnaast: Israël is de uitdrukking van een Europees probleem. De Israëliërs zijn op de vlucht geslagen voor pogroms en vervolgingen in Europa. Ze hebben zich vervolgens genesteld in Palestijnse gebieden, toen het nog Palestina heette. Dat zijn de feiten.

‘De aanval van 7 oktober was gruwelijk. Sinds de stichting van de staat Israël in 1948 was er niet eerder zo’n grote aanslag. Het is te vergelijken met 9/11. De reactie van de Amerikanen op 9/11 was extreem. Denk aan de invasies in Afghanistan en Irak. Het hele Midden-Oosten ontplofte. De Israëlische reactie na 10/7 lijkt hierop, hoewel op kleinere schaal. Het is afschuwelijk.

‘Israël is de uitdrukking van een Europees probleem’

‘Een dag na de aanslagen van 7 oktober schreef ik zelf het hoofdredactioneel commentaar. Israël zal honderdvoudig terugslaan, schreef ik. En dat wist Hamas ook. Wat Israël nu doet is ondoordacht. Ze hebben geen strategie. Een half jaar later zijn 33.000 Palestijnen omgekomen. Israëls strategische doelen zijn niet behaald. Hamas is niet vernietigd. De gijzelaars zijn niet vrij.’

Hoe gaan we in Nederland om met deze discussie, vindt u?

‘Ongelooflijk gepolariseerd. Zonder elkaar te willen horen. Ik moet zeggen dat ik die steun aan de Palestijnse zaak ook wel vind neigen naar antisemitisme. Het gaat iets te makkelijk. From the River to the Sea. Of zeggen: het is een genocide. Het komt net iets te makkelijk uit de mond, dus ik neem daar afstand van. Probeer gewoon te zien wat daar gebeurt. Het zijn twee diep getraumatiseerde volken die op een afschuwelijke manier met elkaar in conflict zijn geraakt.’

Veel biculturele jongeren geloven niet meer in het Westen, vanwege de dubbele maat. In Duitsland is er veel censuur, als het om Israël gaat. Zo voert het Duitse mediaconcern Axel Springer een uitgesproken pro-Israëlisch beleid. Journalisten die zich daar niet aan houden wordt de deur gewezen. Bent u niet bang voor censuur? Stel dat Springer Trouw opkoopt…

‘Axel Springer is niet de media. Maar haar beleid, dat is nou eenmaal de vrijheid die mediabedrijven hebben. Ben ik het daarmee eens? Totaal niet. Ik vind het ongeloofwaardig en onacceptabel wat daar gebeurt. Bij Axel Springer zitten heel veel titels. Ik kan me ook niet voorstellen dat zulke censuur zomaar geaccepteerd wordt als dit concern opeens Trouw overneemt. Wij hebben als redactie autonomie, die zelfs bij wet is vastgelegd. Wij voeren ons eigen beleid. Als onze eigenaars zeggen dat we alleen nog maar positief mogen schrijven over Israël, dan hebben we een probleem met elkaar. Aan zo’n eis zullen we als krant ook niet voldoen. Je moet vanuit je eigen waarden journalistiek bedrijven. Overigens snap ik wel waarom het in Duitsland zo is. Zij hebben daar een andere verleden met Joden dan wij hier.

‘Als Trouw schrijven we al tien jaar kritisch over het handelen van Israël in de bezette gebieden. We hebben voortdurend geschreven dat wat daar gebeurt illegaal is en niet mag volgens internationale verdragen. Daar zijn we altijd kritisch op geweest. We hebben ook geschreven dat die aanslag van Hamas een achtergrond heeft, die natuurlijk ook zit in de onoplosbaarheid van het conflict. Dat neemt niet weg dat ik vind dat heel veel mensen die zich inzetten voor de Palestijnen te weinig zien wat voor organisatie Hamas is. Het is gewoon een keiharde terroristische organisatie, die sinds ze aan de macht zijn geen verkiezingen houden.’

Vinden lezers Trouw te pro-Palestijns?

‘Van lezers krijgen we veel brieven binnen. We zijn of te pro-Palestijns of te pro-Israël. Maar dat zit toch echt anders. Het nieuws focust zich op de strijd in Gaza, daarom schrijven we over wat daar gebeurt.

‘Natuurlijk schrijven we ook over de ontwikkelingen in Israël zelf. In een liberale stad als Tel Aviv zijn jongeren net zo hard tegen Hamas als ouderen. Er zijn veel trauma’s. Daar moet je begrip voor hebben. Dat betekent niet dat je wat Israël nu aan het doen is in Gaza aan het goedpraten bent.’

‘Toen ik achttien was, zat ik in een kibboets’

Wat doet de oorlog in Gaza met u en de redactie?

‘Jonge journalisten staan daar anders in staan dan oudere. Die discussie moet je wel met elkaar aangaan, en je moet ook naar elkaar luisteren. Ik ben echt opgegroeid met Israël. Toen ik achttien was zat ik in een kibboets. Jongeren van nu hebben een hele andere betrokkenheid bij Israël. Zij zijn zich bewuster van onrecht dan ouderen. Er is nu meer aandacht voor de Nakba, de verdrijving van de Palestijnen uit hun dorpen en huizen in 1948. Tegelijkertijd zie je dat in Israël de politiek de laatste dertig, veertig jaar is verhard. Dat heeft ook te maken met de komst van ongeveer een miljoen Joden uit de voormalige Sovjet-Unie. Zij hebben een heel andere achtergrond dan de Joden die in 1948 de staat Israël stichtten en vormgaven. Hun opvattingen en de daaruit voortvloeiende radicalisering hebben er ook voor gezorgd dat Israël nu zo geïsoleerd is komen te staan.

‘Israël werkte de laatste jaren aan betere betrekkingen en diplomatieke relaties met de buurlanden. In die zin is de aanslag van Hamas wel strategisch en succesvol, want die heeft de normalisering van de betrekkingen met islamitische landen ernstig bemoeilijkt.’

Moeten wij ons ook zorgen gaan maken over de persvrijheid in ons eigen land?

‘Volgens de PVV is de NPO links, net als de rechterlijke macht, de ambtenaren en alle media behalve de Telegraaf en AD. Die opstelling van de PVV is zorgelijk. Daar zit een soort Hongaars model achter, dat de vrijheid van meningsuiting, in het bijzonder de persvrijheid, onder druk zet. Achter die bezuinigingsplannen, ook vanuit de VVD, NSC en BBB, gaat natuurlijk ook boosheid over die zogenaamd linkse NPO schuil. Maar als je kijkt naar de NPO, zitten daar Ongehoord Nederland, AVROTROS, WNL, PowNed, de EO en Max. Dat zijn toch geen linkse omroepen? Het frame van een linkse NPO klopt niet.’

Stel je voor, PVV en rechts willen à la Trump alles veranderen. Zijn onze instituties dan sterk genoeg om weerstand te bieden?

‘Dat is nog maar de vraag. Kijk naar wat er in Hongarije, Polen en Slowakije gebeurt en we zagen het ook in Turkije, dat zijn langzame sloopprocessen, waarbij mensen geduld hebben. De democratische rechtsstaat wordt niet in een of twee jaar om zeep geholpen. Dat neemt vele jaren in beslag. In Polen heeft PiS nu niet meer de macht, maar het kost de democratische krachten veel moeite om de liberale democratie te herstellen. Kortom, het is ongelooflijk ingewikkeld. In die zin ben ik bezorgd. Het zorgwekkende is ook dat misschien wel heel veel mensen van die democratische instituties af willen of zich niet realiseren wat er op het spel staat.’

Onze columnist, rabbijn Lody van de Kamp, scheef dat 1933 niet opeens plaatsvond maar dat er een heel traject aan voorafging. Veel moslims maken zich zorgen over Wilders. Niet dat we toen met nu gelijk moeten stellen, maar snapt u die bezorgdheid? Wat zou u tegen islamitische jongeren willen zeggen, die hier geboren en getogen zijn en bang zijn voor de toekomst?

‘Dat zij zich zorgen maken, dat snap ik heel goed. Maar ik weet niet een, twee, drie wat nu de oplossing is. Een van de manieren om tot elkaar te komen is echt in gesprek gaan. Er wordt wel tegen elkaar gesproken, maar niet met elkaar. En daar zit wel mijn bezorgdheid.

‘De verkiezingsuitslag van 22 november is ook een reactie op de multiculturele samenleving. Dat is zonneklaar. Maar dat komt ook omdat er mensen zijn die de onderlinge verschillen benoemen en niet de overeenkomsten. We kunnen met elkaar ook een hele rijke samenleving vormen. Er zit veel kennis en expertise in multiculturaliteit. We hebben de nieuwe mensen ook nodig. We kunnen niet meer zonder migratie. De wereld verandert, Nederland verandert en wordt veelkleuriger. Daar heb je mee te dealen. En dat betekent niet dat ik woke ben. Nee, dat is gewoon nuchterheid.’

Video Turkse fanfare: ‘Wij zijn allemaal Hollanders’

0

Opvallende taferelen bij de opening van een supermarkt in Bergen op Zoom. Een Ottomaanse muziekband verklaart alle ‘Turkse Ottomanen’ op Nederlands grondgebied tot ‘Hollander’. Zo is te zien in een TikTok-video.  

‘De naam van het liedje is ‘Wij zijn allemaal Hollanders’’, zegt de leider van de band met een Turks-Brabants-Zeeuws accent, en vermeldt daarbij proestend dat ze het liedje zelf hebben geschreven.

‘Alle broeders en zusters, opa’s, oma’s en vaders, hallo kinderen en moeders’, begint het liedje. Het refrein, ‘Wij zijn allemaal Hollanders’, heeft het typische geluid van Ottomaans tromgeroffel en trompet. De Ottomaanse muziek kent een lange geschiedenis. De instrumenten zweepten eeuwenlang het Ottomaanse leger tijdens militaire campagnes op – onder meer in Europa tot aan het beleg van Wenen in 1683.

Op sociale media wordt het liedje van het nodige politieke commentaar voorzien. Zo ziet Yasmien het liedje als het ‘Turkse antwoord’ op de assimilatie-eisen van de extreemrechtse politicus Geert Wilders. ‘En mensen maar zeggen dat omvolking slecht is. Dit is prachtig’, reageert Boubout Yassine.

Turkije vangt meeste vluchtelingen op

0

Uit nieuwe gegevens van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) blijkt dat Turkije de meeste vluchtelingen opvangt. De meerderheid van de 3,6 miljoen vluchtelingen komt uit buurland Syrië. Zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.

Na Turkije, vangen Iran en Pakistan meer dan drie miljoen voornamelijk Afghaanse vluchtelingen op.

Uit het rapport wordt ook duidelijk welke migratieroute wereldwijd het meest wordt gebruikt, namelijk die tussen Mexico en de Verenigde Staten. Bijna elf miljoen mensen zijn op die manier naar de VS getrokken. Op de tweede plek staat het grensgebied tussen Turkije en Syrië.

Naar verhouding verblijven er in Libanon en Jordanië de meeste vluchtelingen. Een op de zeven mensen in Libanon is gevlucht, in Jordanië heeft een op de zestien inwoners een vluchtelingenachtergrond. In beide landen, maar ook in Turkije, is een xenofoob klimaat ontstaan. Vluchtelingen hebben er in toenemende mate last van racistisme

Intussen maakte Amnesty International bekend dat er tenminste 23 burgerslachtoffers zijn gevallen in Somalië, waar drones van Turkse makelij betrokken zijn.

Pro-Palestijnse studenten: ‘Wij gaan hier niet weg’

0

Op de tweede dag van de studentenprotesten hebben pro-Palestijnse studenten de UvA-locatie op de Oudemanshuispoort bezet. Ze zijn het oneens met de ontruiming die eergisteren op Roeterseiland plaatsvond. De Kanttekening sprak met een van de woordvoerders van het protest, die vanwege veiligheidsoverwegingen anoniem wil blijven.

Wat is de laatste stand van zaken?

‘Dat we allemaal een fijne nachtrust hebben gehad. We hebben gisteravond niet last gehad van disproportioneel geweld. Mensen hebben kunnen slapen, we hebben een ontbijtje en een briefing gehad. We hebben contact gehad met de politie. Er zijn nog steeds onderhandelingen gaande.’

Klinkt best oké?

‘De supportdemonstratie is aan het groeien. Wij verwachten dat naarmate de tijd verstrijkt er steeds meer sympathisanten en mededemonstranten binnen druppelen. Zo worden we sterker. Het moet duidelijk zijn: wij staan hier voor één ding en dat is dat uiteindelijk de banden verbroken worden met de Israëlische instituties. En tot die tijd zijn wij niet bereid weg te gaan.’

Wat zijn verder jullie eisen?

‘Dat alle banden, samenwerkingsverbanden opgeschort worden met Israëlische instituties die medeplichtig zijn aan de genocide, apartheid en etnische zuivering in Palestina. Verder willen we dat ons protestrecht op de universiteit beschermd wordt, net als onze vrijheid van meningsuiting en onze vrijheid van politieke expressie. Dat zijn fundamentele rechten. Wij vinden dat we daar keihard voor moeten strijden. Daarnaast willen we ook niet dat studenten die zich solidair tonen, mee demonstreren of met het kampement meedoen, repercussies ondervinden van de universiteit.’

Jullie worden door sommige politici als ‘tuig’ weggezet, omdat jullie vernielingen zouden uitrichten en geweld gebruiken. Klopt dat?

‘Wij worden door de rechtse politiek onterecht weggezet als gewelddadig. Keer op keer hebben we verteld dat wij strikt geweldloos zijn. Wij proberen ons te verdedigen op de meest geweldloze manier.  Dat betekent dat wij barricades hebben opgebouwd en ons beschermen tegen de politie die disproportioneel geweld gebruikt door met een bulldozer op ons af te rijden, honden op ons af te sturen en knuppels te gebruiken. Wij kunnen niets meer doen dan schreeuwen: ‘We are peaceful, what are you?’ Bovendien worden wij ook lastiggevallen in ons kamp. Het is puur zelfverdediging. Daarom hebben wij sommige politici de deur gewezen, omdat ze onze community guidelines niet respecteren.’

Niet iedereen begrijpt jullie zelfverdediging.

‘Het is de meest geweldloze vorm van verzet, we doen niemand kwaad en er wordt slechts soms materieel aangeraakt of aangetast. Wij vinden dit een kleine overtreding. Een kleine legale overtreding, die natuurlijk totaal niet in proportie staat tot de immense schendingen aan de kant van Israël. En dat is waar we ook tegen demonstreren met het opzetten van barricades of proberen te kamperen op een plek waar dat niet mag. We zien dat als gerechtvaardigd in de strijd tegen grotere kwaden, namelijk genocide, apartheid en etnische zuivering door Israël.’

Wat zijn de euro’s waard voor Syriërs in Libanon?

Vorige week sloot de EU een deal met Libanon om de migratie van Syrische vluchtelingen via Cyprus tegen te gaan. Libanon krijgt een steunpakket van een miljard euro voor de eigen economie en het ‘managen van migratie’. Wat betekent dit voor de anderhalf miljoen Syriërs die in het land wonen?

Vorige maand daagden mensenrechtenorganisaties Amnesty International, Oxfam Novib en stichting Bootvluchteling de Nederlandse staat voor de rechter, vanwege de betrokkenheid die het had bij het sluiten van de vluchtelingendeal tussen de Europese Unie en Turkije. Maar een kleine maand later sluit de EU een volgende deal. Nu met Libanon. Daarmee treedt Libanon in de voetsporen van Egypte, Tunesië, Libië en Mauritanië.

Het doel van al deze deals: opvang in de regio. De vluchtelingenstroom beperken. De deal met Libanon werd vorige week met veel fanfare gepresenteerd door EU-Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, de Cypriotische president Nikos Christodoulides en de Libanese minister-president Najib Mikati. Maar wat er precies gaat veranderen met het geld, dat blijft onduidelijk. 

Ze stond ernaast en zei er niets over’

‘Wat ik begreep is dat ongeveer 80 procent van het geld is bedoeld voor betere toegang tot dienstverlening’, zegt Nora Stel, universitair docent conflictstudies aan de Radboud Universiteit Nijmegen. ‘Tegelijkertijd hebben de Libanese en Cyprische leiders het over terugkeer. Wat de Libanese minister-president tegen de EU zegt is in feite: Als je wilt dat mensen niet naar Cyprus komen, dan moet je ons helpen om ze terug te sturen naar Syrië en gebieden veilig te verklaren. Von der Leyen ging hier niet expliciet in mee, maar ze ging er ook niet tegenin. Ze stond ernaast en zei er niets over.’

Syrische vluchtelingen in Libanon

Libanon heeft het grootste aantal vluchtelingen per hoofd van de bevolking en per vierkante kilometer ter wereld. Verreweg de meesten van hen zijn Syrische vluchtelingen. In 2011 zette Libanon de grenzen open voor het buurland, dat in een burgeroorlog verkeerde. ‘Het idee was altijd dat het om tijdelijke opvang ging, maar na dertien jaar is die tijdelijkheid wel een beetje vervlogen’, zegt Stel. 

In 2014 begon het beleid ten opzichte van vluchtelingen te kantelen. ‘Er is altijd het trauma van de Palestijnse vluchtelingen geweest (zij voerden vanuit Libanon oorlog met Israël, wat gezien wordt als een van de oorzaken van de verwoestende burgeroorlog in Libanon, red.). Bovendien ging het niet goed met Libanon zelf. Het land kwam in een economische crisis terecht. En zoals op zo veel plekken ter wereld geven de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn de schuld aan de buitenlanders. Toen het Syrische regime consolideerde ging Libanon steeds explicieter inzetten op terugkeer van Syrische vluchtelingen.’

‘Te midden van een acute economische crisis, met meer dan 80 procent van de bevolking onder de armoedegrens, heeft Libanon moeite om vluchtelingen te helpen’, zegt Marjon Rozema van Amnesty International. ‘Donorlanden, waaronder landen uit de EU, hebben hun financiering voor vluchtelingenprogrammering dramatisch verlaagd. De Libanese vluchtelingenbevolking is nog meer onder druk gezet sinds het recente opschorten van de financiering aan de UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees). Deze organisatie biedt niet alleen hulp aan Gaza, maar ook hulp aan 250.000 Palestijnen in Libanon.’

Wat een ruimhartig migratiebeleid was, veranderde steeds meer in ‘wegpestpolitiek’, zegt Stel. ‘Vluchtelingen kunnen maar heel moeilijk aan een verblijfsvergunning komen. Slechts 15 procent van de Syrische vluchtelingen heeft een verblijfsdocument. Werken kan alleen in bepaalde sectoren, zoals de landbouw en de bouw. Maar ze moeten wel zelf voor hun huisvesting betalen, waardoor ze vaak hoge schulden hebben. In Libanon zijn namelijk geen formele, door de VN of de staat gerunde, vluchtelingenkampen. Vluchtelingen zijn er zelfstandig gesetteld.’

Terugkeer

Het is dan ook terugkeer waar de Libanese regering momenteel op inzet. Volgens minister van Sociale Zaken Hector Hajjar zijn bepaalde gebieden in Syrië nu veilig. ‘Syriërs die in Libanon wonen keren regelmatig terug (naar hun land van herkomst) voor een paar dagen, ook op feestdagen. En ze verdwijnen niet, ze komen terug’, zei hij vorige week tegen Nieuwsuur.

‘Geen enkel deel van Syrië is veilig voor terugkeer’

‘Geen enkel deel van Syrië is veilig voor terugkeer’, zegt Rozema. Dat bevestigen ook de Verenigde Naties: zij blijven volhouden dat de omstandigheden in Syrië ‘niet bevorderlijk zijn voor een veilige en waardige terugkeer’. In april 2024 constateerde het Asielagentschap van de Europese Unie (EUAA) dat in de meeste gebieden van Syrië de mate waarin willekeurig geweld plaatsvindt hoog of substantieel is. Ook het risico op vervolging onder tegenstanders van het regime is nog altijd wijdverspreid.  

‘Sinds 2020 maakt Syrië de ergste escalatie van het geweld mee. Alleen al in de afgelopen twee maanden hebben zowel de VN-onderzoekscommissie voor Syrië als het Bureau van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN (OHCHR) rapporten uitgebracht waarin werd herhaald dat Syrië onveilig blijft voor terugkeer. Mensen die terugkeren lopen zelfs een verhoogd risico om een doelwit te worden, omdat ze worden gezien als deserteurs.

Mensenrechtenorganisaties, waaronder Amnesty International, Human Rights Watch en het Syrian Network for Human Rights, blijven documenteren hoe Syrische veiligheidstroepen en aan de regering gelieerde milities vluchtelingen die terugkeren willekeurig vasthouden, martelen, laten verdwijnen en doden. Deze schendingen zijn vaak een direct gevolg van de vermeende banden met de oppositie. Alleen omdat deze mensen het land verlaten hadden en hun toevlucht ergens anders hebben gezocht waren ze doelwit’, stelt Rozema.

Medeplichtig

Terugsturen zou dus niet veilig zijn, volgens de mensenrechtenorganisatie. Toch stonden de leiders van Libanon, Cyprus en de EU vorige week trots naast elkaar, elk met een andere boodschap naar het thuisfront. De deal is belangrijk voor de EU. In het eerste kwartaal van 2024 kwamen 74 vluchtelingen naar Cyprus, inmiddels waren dat er 2000. Als er niets gebeurde, zouden deze aantallen spoedig het Europese vasteland bereiken, en daar is even weinig enthousiasme voor nog meer vluchtelingen. Bovendien wil de EU op deze manier voorkomen dat er nog meer mensen sterven op zee, in de gammele bootjes van de mensensmokkelaars. 

‘Op zich is dit ook niet nieuw’, zegt Stel. ‘De EU zet al heel lang in op opvang in de regio, het heeft dit idee nu alleen weer opgeschaald en geformaliseerd. Het probleem is echter dat de EU vervolgens niet altijd duidelijk voorwaarden aan deze steun koppelt en die monitort,’ voegt ze toe. ’Von der Leyen stelde in deze persconferentie bijvoorbeeld ook niet als voorwaarde dat Libanon mensenrechten moet respecteren.’

‘De EU-steun dreigt te resulteren in gedwongen terugkeer van vluchtelingen’

Volgens Rozema is de EU daarmee medeplichtig aan het schenden van mensenrechten. ‘De EU-steun dreigt te resulteren in gedwongen terugkeer van vluchtelingen. Hierdoor worden Libanon en de EU medeplichtig aan schendingen van non-refoulement, een beginsel van het internationaal recht dat staten verbiedt mensen terug te sturen naar landen waar zij het risico lopen op vervolging of andere ernstige schendingen van de mensenrechten. Bovendien deporteren de Libanese autoriteiten sinds 2019 Syrische vluchtelingen na een snelle berechting door een militaire rechtbank naar Syrië, onder meer via gedwongen terugkeer aan de grens. Ook dit is in strijd met het beginsel van non-refoulement’, stelt ze.

Gevaarlijke tendens

‘Het is een hele slechte ontwikkeling dat er nu weer een migratiedeal is gesloten, ten koste van mensen op de vlucht die op zoek zijn naar bescherming. Met deze deals zet de EU derde landen in op het gebied van grenscontrole, maar daarmee schuiven ze de verantwoordelijkheid af die ze hebben voor mensen die op zoek zijn naar veiligheid’, vindt Rozema.

‘De deals ondermijnen de asielbescherming en het internationale beschermingssysteem als geheel. Ze onttrekken zich aan het publieke, parlementaire en rechterlijke toezicht in de EU en de partnerlanden. De deals missen consequent voldoende monitoring- en toezichtmechanismen om ervoor te zorgen dat de EU niet medeplichtig is aan mensenrechtenschendingen.’

Dit bleek pijnlijk duidelijk in de zeven jaar die volgden op de deal die de EU met Turkije sloot. In 2016 kreeg Turkije van de EU zes miljard euro, waarmee het land opvanglocaties moest creëren. Vluchtelingen die toch de Griekse eilanden bereikten, moesten worden teruggestuurd naar Turkije. Duizenden vluchtelingen bereikten inderdaad de Griekse eilanden, waar de opvangcapaciteit beperkt is. Bovendien zijn er ernstige tekortkomingen in het Griekse asiel- en opvangsysteem. Maar een klein percentage van de vluchtelingen keerde inderdaad terug naar Turkije, en de situatie op de Griekse eilanden is nog steeds erbarmelijk, zei Amnesty International eerder.

Hetzelfde dreigt ook nu te gebeuren. Aangezien het lastig kan zijn Syrische gebieden veilig te verklaren, blijven vluchtelingen in Libanon, onder slechte omstandigheden, zegt Rozema. ‘Daarnaast kan dit ertoe leiden dat Syriërs nog langere en gevaarlijkere routes nemen om de Europese kusten te bereiken, om gedwongen deportatie naar Syrië te voorkomen. Hierdoor worden ze afhankelijk van smokkelaars en zijn ze kwetsbaar voor mensenhandel. ‘Er mag nooit meer een deal gesloten worden ten koste van mensen op de vlucht.’

Turkse politie arresteert opnieuw Koerdische journalisten

0

In Diyarbakir (Amed in het Koerdisch) zijn nog eens twee Koerdische journalisten opgepakt, nadat vorige maand al negen anderen werden gearresteerd. Zo meldt de Turks-Armeense krant Agos.  

De politie viel de huizen van de journalisten Derya Us en Nurcan Yalçin binnen nadat vanuit het presidentieel paleis aangifte is gedaan. Het Turkse OM stelde daarop een onderzoek in. Het is vooralsnog onbekend waarom de twee Koerdische journalisten zijn opgepakt, maar Agos meldt dat er nog meer journalisten kunnen worden opgepakt op verdenking van ‘terrorisme’.

In Turkije neemt het aantal opgepakte Koerdische journalisten sinds vorige maand weer toe. De negen journalisten die voor verschillende Koerdische media werken en al eerder werden vastgezet, worden allemaal verdacht van ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’.

Esra Solin Dal, Mehmet Aslan en Erdoğan Alayumat zitten nog steeds vast, de rest is al vrijgelaten maar staan wel onder ‘juridisch toezicht’, meldt het Comité ter Bescherming van Journalisten.

Volgens Bianet zou bovendien de vastzittende Solin Dal slachtoffer zijn geworden van ‘naakte fouillering’ tijdens de arrestatie. Zij zit al elf dagen opgesloten in een cel zonder contact met anderen. Haar verzoeken voor een gemeenschappelijke opsluiting zouden zijn tot nu toe geweigerd.

We drukken negatieve stempels op anderen

0

Het komt elke dag voor dat mensen worden afgerekend op misdragingen van anderen uit hun ‘groep’. Wie de schade van zo’n groepsstigma wil beperken, moet zich expliciet distantiëren van de daad, schrijft Rob Ermers.

In 2015 beschadigde een groep Rotterdamse voetbalhooligans, die waren meegereisd met Feyenoord, de zeventiende-eeuwse Barcaccia-fontein in Rome. De Italiaanse autoriteiten waren woest, organisaties riepen op tot een boycot van Nederlandse bloemen. Ook Nederlanders die in Italië wonen werden er op aangesproken. De kranten kopten: ‘Nederlandse barbaren’.

‘Nederlandse barbaren’? Maar wij, de 16 miljoen andere burgers van Nederland, hadden hiermee toch niets te maken?

Toch komt het elke dag voor dat mensen worden afgerekend op misdragingen van anderen uit hun ‘groep’. Je wordt gerekend tot dezelfde ‘groep’ als je dezelfde nationaliteit, etnische afkomst of religie hebt. Of als je bevriend bent, bij hetzelfde bedrijf werkt of in dezelfde buurt woont. De Rotterdamse hooligans veroorzaakten door hun gedrag een stigma voor alle Nederlanders.

Een stigma is een negatief kenmerk waardoor groepsleden vinden dat iemand niet helemaal of helemaal niet bij hen hoort. Zo’n stigma kan worden veroorzaakt door ‘verkeerde’ handelingen van dat individu zelf. Dit wordt een gedragsstigma genoemd.

Het toevallige medelid is als het ware medeschuldig

Maar ook handelingen van mensen die een relatie hebben met dat individu hebben dit effect. Het stigma dat alle Nederlanders in de ogen van de Italianen hadden wordt een groepsstigma genoemd.

Een groepsstigma is een zogenoemd associatief stigma: een individu wordt beoordeeld op het gedrag van andere leden van zijn groep, ook al kent hij of zij die niet eens. Het toevallige medelid is als het ware medeschuldig.

Zo zitten de Duitsers nog steeds met een groepsstigma vanwege de vreselijke misdaden tijdens de (Eerste en) Tweede Wereldoorlog, worden witte Europeanen herinnerd aan de kolonisatie en slavernij, worden Japanners geconfronteerd met ‘hun’ bezetting van Aziatische landen tijdens de Tweede Wereldoorlog en worden Russen onder andere geassocieerd met de oorlog tegen Oekraïne.

De aanslagen in de Verenigde Staten in 2001 en daarna in Europese steden door aanhangers van Al en IS hebben nog steeds hun weerslag op de verhouding met moslims in de westerse wereld. Vele islamitische burgers worden nog steeds bevraagd over hun relaties met de terroristen. Reizen naar de VS en Europa werd voor moslims veel moeilijker. Sommigen voelen zich gedwongen zich publiekelijk te distantiëren van wat een groepje radicale geloofsgenoten had gedaan.

Toen in 2020 het coronavirus ontstond in China en gestaag naar Europa oprukte, moesten Chinese en andere Aziatische medeburgers het bezuren: in Nederland werden – voor zover bekend – twee Chinezen mishandeld en er werd een anti-Chinees carnavalslied uitgebracht.

Wanneer individuen een groepsstigma krijgen door acties van geassocieerde groepsgenoten, grijpt men vaak terug op oude stereotypen.

De Chinezen kregen beledigingen gebaseerd op hun uiterlijk en hun stereotiepe accent naar hun hoofd, Duitsers zijn uiteraard ‘nazi’s’ (hakenkruizen, SS, ‘waar is oma’s fiets?’), om moslims te kwetsen worden er exemplaren van de koran verbrand en worden er varkenskoppen gedeponeerd bij moskeeën.

Wie de schade van een groepsstigma wil beperken, moet zich expliciet distantiëren van de daad. Burgemeester Ahmed Aboutaleb, minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders en premier Mark Rutte belden in 2015 daarom meteen met hun respectievelijk ambtgenoten om hun afschuw kenbaar te maken. De Nederlanders in Italië zamelden (via de actie ‘Scusa Roma’ Sorry, Rome) 11.000 euro in. Dit alles verzachtte het leed.

Israël heeft zich vanaf het begin gedefinieerd als Joodse staat. Deze ‘Joodse identiteit’ van Israël is in 2018 zelfs in een (omstreden) wet vastgelegd.

De staat Israël gaat volgens vele organisaties en individuen al decennia veel te ver in het geweld jegens de inheemse Palestijns-Arabische bevolking. Desondanks begrijpen verreweg de meeste mensen het verdriet en de woede bij de Israëlische bevolking na de vreselijke aanval op 7 oktober 2023.

Maar volgens allerlei gezaghebbende instanties, inclusief het Internationaal Strafhof in Den Haag, negeert de Israëlische overheid ook in Gaza verdragen waaraan Israël zich heeft gecommitteerd.

Joodse burgers worden bevraagd naar hun vermeende loyaliteit met Israël

Talloze mensen en organisaties over de hele wereld protesteren tegen deze handelingen van de Israëlische overheid en het Israëlische leger. Sommige Joden doen nadrukkelijk mee aan de protesten.

De acties van de Israëlische overheid hebben hun weerslag op Joden elders in de wereld, met name in westerse landen. Joodse burgers worden bevraagd naar hun vermeende loyaliteit met Israël. Sommige Joden worden rechtstreeks belaagd, beschuldigd van moord en op straat uitgescholden. Je kunt dit zien als een gevolg van hun gewenste of ongewenste associatie met Israël.

Sommige mensen grijpen hun kans: ze gebruiken pijnlijke symbolen die herinneren aan de Jodenvervolging voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoals hakenkruizen gekalkt op synagogen, begraafplaatsen, scholen en woonhuizen van Joden. Dat zou je antisemitisme kunnen noemen.

Maar de meeste protesteerders doen dit niet; zij blijven benadrukken dat het om kritiek gaat op Israël en dát is geen antisemitisme.

OM seponeert aanklacht Wilders tegen Timmermans

0

Frans Timmermans heeft op het GroenLinks-PvdA-congres geen strafbare uitingen gedaan, zoals de extreemrechtse politicus Geert Wilders beweert. Het  Openbaar Ministerie ziet geen geweldsoproep in de ‘niets nalaten’-uitspraak van de  politiek leider. Zo meldt het AD

Timmermans werd na het beladen GroenLinks-PvdA-congres door PVV-aanhangers beschuldigd van ‘linkse ophitserij’. De leider van ‘Verenigd Links’ zei dat zijn partij niets zou nalaten om te ‘voorkomen dat  Wilders aan de macht komt in Nederland’.

Aan de rechterkant van het politieke spectrum en verwante media reageerde men gealarmeerd. Wilders zag zelfs een directe link tussen de uitspraken van Timmermans en de zogenoemde ‘demonisering’ van de vermoorde politicus Pim Fortuyn en deed aangifte.

Maar volgens het OM is het duidelijk dat de woorden van Timmermans alleen betrekking hebben op politieke middelen. ‘Uit de rest van de tekst kan worden afgeleid dat Timmermans doelde op politieke middelen en niet op geweld’, aldus het OM. In de onderbouwing wijst het OM erop dat Timmermans in zijn speech een oproep doet aan de VVD, NSC en BBB geen coalitie te vormen met de PVV en dat zijn eigen ‘keihard oppositie’ zal voeren, wanneer dat toch gebeurt.

Tunesische politie deporteert vluchtelingen naar Algerijnse grens

0

Volgens een Libische vluchtelingenorganisatie heeft Tunesië meer dan vijfhonderd vluchtelingen gedeporteerd naar een gebied nabij de Algerijnse grens, zonder voedsel of water. De vluchtelingen komen uit Sub-Saharaans Afrika en woonden tot afgelopen vrijdag in twee kampen in Tunis.

In de vroege ochtend van vrijdag 3 mei viel de politie beide vluchtelingenkampen binnen. De bewoners werden in bussen geladen en naar de grensstad Jandouba gedeporteerd. Ook een protestterrein buiten het kantoor van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR een paar kilometer verderop werd ontruimd door de politie. De demonstrerende vluchtelingen werden eveneens naar de Algerijnse grens vervoerd. In totaal zou het om ongeveer vijfhonderdvijftig mensen gaan.

Volgens de Arabische nieuwszender Al Jazeera volgt de politieactie een serie aan gebeurtenissen rondom vluchtelingen. Het politiek-maatschappelijke klimaat in het Noord-Afrikaanse land wordt steeds vijandiger jegens de tienduizenden vluchtelingen uit Sub-Saharaans Afrika. Ze worden aangevallen door politie en veiligheidsdiensten, belasterd door racistische retoriek en lopen het gevaar om te worden ontvoerd voor losgeld dat hun familieleden moeten betalen.

Onder de zo’n vijfhonderdvijftig vluchtelingen die nu naar Jandouba zijn gedeporteerd bevinden zich relatief veel kinderen en pasgeboren baby’s. De groep kreeg geen voedsel of drinkwater en is verstoken van medische zorg.

De Tunesische president Kaïs Saïed beweerde vorig jaar dat migratie uit landen ten zuiden van de Sahara gericht is op het veranderen van de demografische samenstelling van zijn land. Dit klinkt als de omvolkingstheorie – die luidt dat er een complot is om de Europese bevolking te vervangen door niet-witte migranten – maar dan toepasbaar op het Arabische en islamitische Tunesië. ‘Het expliciete doel van de opeenvolgende golven van illegale immigratie is om Tunesië te beschouwen als een puur Afrikaans land, dat geen banden heeft met de Arabische en islamitische naties’, zei hij.

Ook Byzantijnse Chorakerk omgebouwd tot moskee

0

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan opende gisteren de Byzantijnse Chorakerk in Istanbul als nieuwe moskee. In 2021 werd de Byzantijnse Hagia Sophia kathedraal, ooit de grootste kerk ter wereld, een moskee.

In 2020 gaf Erdogan de lokale autoriteiten de opdracht om de Chorakerk om te bouwen tot een moskee. De Chorakerk is een middeleeuwse Byzantijnse kerk, die net als de Haga Sophia in de zesde eeuw na Christus werd gebouwd ten tijde van het bewind van keizer Justinianus. In de veertiende eeuw werd de kerk versierd met een prachtig fresco van het laatste oordeel.

Rond het jaar 1500 werd de Chorakerk een moskee, een kleine vijftig jaar nadat de Ottomanen Constantinopel (het huidige Istanbul) hadden veroverd. Tussen 1945 en 2020 was de Chorakerk een museum. Een groep kunsthistorici hielp bij het herstellen van de mozaïeken. In 2020 werd het museum opnieuw een moskee.

Volgens critici heeft Erdogan van de Chorakerk weer een moskee gemaakt, om zijn conservatief-islamitische en nationalistische achterban te behagen. Tegelijkertijd wordt de dialoog met Grieks-orthodoxe en Russisch-orthodoxe christenen moeilijker door deze stap.