5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 2

Gülenisten laten zich steeds luider horen op X

0

Steeds meer vermeende Gülen-sympathisanten laten van zich horen, nu prominente Turkse politici als Bülent Arınç en Ali Babacan voor hen opkomen. Ze doen dat anoniem, maar de verhalen die verschijnen op X zijn niet minder indringend.

‘We zien allemaal dat mensen met hun leven betalen voor de fouten die tijdens de noodwetten (na de mislukte couppoging in 2016 ingevoerd om Gülen-sympathisanten categorisch te vervolgen, red.) zijn gemaakt. Dat iemand die jarenlang zijn land heeft gediend vandaag geen werk kan vinden, van zijn familie wordt gescheiden, economisch ten onder gaat… Dit beeld doet ons veel pijn’, schrijft DEVA, de centrumrechtse partij van Babacan, op X bij een screenshot van een wanhopig bericht dat vermoedelijk van een slachtoffer komt.

In dat bericht staat het volgende: ‘Ik sta op het punt om de dood te verkiezen. Ik was militair en ben zelfs vrijgesproken. Maar ik kan nog steeds niet terug naar mijn oude baan in het leger. Ze nemen me zelfs niet aan bij fabrieken. Mijn vrouw heeft mij al lang verlaten en ik zie al vier jaar mijn dochter niet. Ik weet niet meer waarvoor ik nog leef.’

Sinds de Turkse politicus Bülent Arınç (AKP) in een interview verklaarde dat onschuldige Gülen-sympathisanten ook moeten profiteren van een eventueel generaal pardon, en Ali Babacan zich bij die oproep aansloot, krijgt DEVA veel berichten. Sinds deze week worden die berichten niet alleen gedeeld, maar ook openlijk tijdens partijbijeenkomsten besproken. ‘Dit is geen individueel probleem, maar een directe systeemfout. We moeten de rechten van elke burger die in dit land onterecht het slachtoffer is geworden verdedigen,’ aldus Babacan.

Minister van Binnenlandse Zaken Ali Yerlikaya maakte maandag nog bekend dat bij invallen in heel Turkije 58 personen met banden met de Gülenbeweging zijn opgepakt.

Afrikaanse universiteit start masteropleiding in Nederland

0

Voor het eerst vestigt een Afrikaanse universiteit zich in Nederland. Vanaf volgend jaar biedt het Millar Institute een masteropleiding aan die Afrikaanse kennis centraal stelt én het westerse perspectief op wetenschap wil kantelen.

Vanaf 1 januari 2026 opent in Nederland een dependance van het Millar Institute for Transdisciplinary and Development Studies, een private universiteit uit Noord-Ghana. Het is voor het eerst dat een Afrikaanse universiteit zich hier vestigt. De samenwerking loopt via het Broos Institute, opgericht door journalist, onderwijsmanager en cultureel ondernemer Marvin Hokstam Baapoure. We spraken met rector David Millar over zijn ambities, de rol van Afrikaanse kennis, en de noodzaak om het academische perspectief te kantelen.

Wat is het Millar Institute precies, en wat gaat het in Nederland doen?

‘Onze universiteit is gevestigd in het noorden van Ghana. We bieden master- en Ph.D.-programma’s in Culture and Development Studies. In Ghana hebben we 47 promovendi en een nationaal erkende accreditatie. Vanaf 1 januari 2026 starten we in Nederland met een masterprogramma dat zich richt op Afrikaanse cultuur en ontwikkeling, met een sterke focus op dekolonisatie en bevrijding.

‘De lessen vinden plaats in de klaslokalen van het Broos Institute. Het programma is hybride: studenten volgen semesters in Nederland, online en in Ghana. Docenten komen uit Afrika en Europa. Het is echt een samenwerking op gelijkwaardig niveau, iets wat tot nu toe ontbrak. Westerse universiteiten openen overal in Afrika filialen, maar dit is de eerste keer dat een Afrikaanse universiteit voet aan de grond krijgt in Europa.’

‘We bekijken alles vanuit een Afrikaans perspectief. En dat is nog nooit eerder op deze manier gedaan’

Waarin verschilt dit programma van bestaande Black Studies in Nederland?

‘Black Studies zijn vaak aanvullend, geen volwaardige opleidingen. Ze zijn historisch gericht: wie waren zwarte denkers, wat dachten ze? Wij gaan verder. Wij passen Afrikaanse kennis toe op de actualiteit. Het gaat om hoe Afrikaanse gemeenschappen vandaag leven en denken. Onze opleiding is volledig onafhankelijk van Nederlandse universiteiten. We bekijken alles vanuit een Afrikaans perspectief. En dat is nog nooit eerder op deze manier gedaan.

‘Juist dat maakt het baanbrekend. We willen niet afhankelijk zijn van westerse curricula. Dit is kennisproductie van binnenuit. Er wordt niet van buitenaf over Afrika gesproken, maar door Afrikanen zelf.’

Wat bedoelt u met een ‘Afrikaans perspectief’?

‘Toen ik in de jaren negentig in Wageningen studeerde, viel mij op hoe beperkt Europees het denken was. De westerse filosofie is erg rationalistisch: alles moet meetbaar zijn, kwantificeerbaar. Afrikaanse kennissystemen zijn anders. Ze erkennen de verbondenheid tussen mens, natuur, geest en gemeenschap. In de Afrikaanse traditie is meer aandacht voor de fenomenologie. Ervaringen zijn onderdeel van de werkelijkheid. Afrikaanse filosofie is bovendien breder en toleranter. Ze kan naast Indiase of Chinese filosofie bestaan, maar botst vaak met de westerse, die andere denkwijzen al snel terzijde schuift als pseudowetenschappelijk.’

Hoe kijkt u aan tegen het fenomeen moderniteit, met de nadruk op rationalisme en empirisch onderzoek? Is dat een westers iets? Of universeel?

‘Het Westen heeft de wereld gedefinieerd in zijn eigen termen. ‘Moderniteit’ wordt daar gezien als universeel, maar dat is het niet. Rationaliteit, wetenschap, beschaving, dat bestond ook in Afrika. In het oude Mali, Soedan, Egypte. Alleen: het Westen riep dit het hardst en dus won het dat debat. En daarom waren wij de ‘barbaren’. Ondertussen heeft datzelfde Westen ook vervuiling, oorlogen en ongelijkheid gebracht.

‘Wij willen niet terug naar hoe het vroeger was, voor de moderniteit. Ons doel is een nieuwe synthese: een holistische wereld, waarin verschillende kennissystemen elkaar aanvullen in plaats van bestrijden. Wetenschap wordt wetenschappen. Volk wordt volkeren. Niemand heeft het monopolie op waarheid of vooruitgang.’

‘Ook mensenrechten zijn niet altijd universeel’

Hoe verhoudt uw visie zich tot zaken als democratie, rechtsstaat en mensenrechten? Zijn die ook westers en dus feitelijk niet universeel?

‘Democratie is maar één van de regeringsvormen. Sommige niet-democratische landen functioneren uitstekend, sommige democratische landen functioneren niet. Je hoeft maar naar de Verenigde Staten van Donald Trump te kijken. Er is geen absoluut fundament dat zegt dat de westerse democratische rechtsstaat de beste is. Zelfs een dictatuur heeft ‘rule of law’.

‘Ook mensenrechten zijn niet altijd universeel. Neem het westerse idee van gelijkheid tussen man en vrouw, of de acceptatie van homoseksualiteit, heel mooi in theorie, maar het Westen wil dit kolonialistisch aan niet-westerse landen opleggen en voor hen beslissen wat goed en fout is. Of neem het westerse verbod op polygamie. Waarom moet je dit willen opleggen aan Afrika of het Midden-Oosten? In het individualistische Westen staan vrouwen er alleen voor, als ze weduwe zijn geworden. In Afrika zorgt de familie buiten het kerngezin voor haar.

‘Wij moeten leren elkaars context te begrijpen, van binnenuit. En we moeten ook openstaan voor oplossingen buiten onze eigen horizon, buiten onze eigen cultuur.’

Wat is het uiteindelijke doel van deze nieuwe universiteit in Nederland?

‘Het is een academisch project, maar ook een symbolisch: wij draaien het perspectief om. Afrikaanse kennis en denktradities komen niet als gast, maar als volwaardige partner Europa binnen. De lessen gaan niet over Afrika, maar worden vanuit Afrikaans perspectief verteld. We willen studenten opleiden met een holistische blik, die begrijpen dat de wereld uit vele werkelijkheden bestaat.

‘Afrika doet het nu zelf, los van de koloniale meesters uit het verleden. We geloven in onze gemeenschappen, in onze eigen kennis, en in samenwerking met de diaspora. De toekomst van kennis is niet westers, maar mondiaal.’

Toeslagen aanvragen geeft stress

0

Soms lees je een nieuwsbericht en vraag je je af hoe het mogelijk is. Zo hoorde ik dat het UWV vanaf januari twee keer zoveel tijd krijgt om langdurig zieken te beoordelen. Door een tekort aan verzekeringsartsen, het herstel van fouten bij WIA-uitkeringen en het steeds groter wordende aantal herbeoordelingen lukt het het UWV niet meer om mensen binnen 8 weken te beoordelen.

Maar wat gebeurt er met de mensen die nu 16 in plaats van 8 weken moeten wachten op wat het UWV vindt van hun gezondheid en op welk arbeidsongeschiktheidspercentage zij uitkomen? Krijgen zij geld, en hoeveel?

Volgens de website van het UWV kan er met een voorschot worden gewerkt. Dat voorschot hoeft, als er geen recht blijkt te zijn op een arbeidsongeschiktheids- of werkloosheidsuitkering en er geen andere inkomsten zijn, niet te worden terugbetaald. ‘Wij willen namelijk niet dat de aanvrager in deze situatie een bedrag moet terugbetalen’, staat op de site te lezen.

Dat klinkt sympathiek. En een voorschot niet hoeven terug te betalen als je geen recht hebt op een uitkering is natuurlijk prettig. Veel mensen zijn de afgelopen jaren in de problemen gekomen doordat ze voorschotten moesten terugbetalen. Huurtoeslag, zorgtoeslag en het kindgebonden budget zijn ook voorbeelden van geld waarvan je pas aan het einde van het jaar zeker weet waar je precies recht op had. Die toeslagen worden berekend op basis van je brutojaarinkomen, en dat weet je nu eenmaal pas als het jaar voorbij is.

Er is al veel gezegd over mensen die geen toeslagen aanvragen uit angst voor schulden. Ze hebben het financieel al krap en als het geld op is, blijft er nog een stukje maand over. Uit onzekerheid en angst om te veel te ontvangen laten ze dan maar alles liggen.

Het aanvragen van zulke regelingen is voor de meeste mensen een enorme drempel

Nu blijkt ook nog dat gemeenten in hun begroting rekening houden met mensen die geen gebruik maken van regelingen die hun financiële situatie juist zouden moeten verlichten.

Het aanvragen van zulke gemeentelijke regelingen is voor de meeste mensen een enorme drempel. Zelfs met een goede opleiding is het bij veel gemeenten ontzettend ingewikkeld. Ik spreek uit ervaring, omdat ik voor mezelf en voor anderen in meerdere gemeenten aanvragen heb gedaan. De taal, de hoeveelheid gegevens die je moet aanleveren… Je moet voortdurend bewijzen dat jij écht recht hebt op dat ene potje geld dat voor een specifiek doel bedoeld is.

Als je al je moed bij elkaar hebt geraapt om hulp te vragen, haak je soms alsnog af tijdens het proces. Met geldstress heb je al zo weinig ruimte in je hoofd, en dan moet je ook nog een berg administratie door. En als je dan geen gebruik maakt van een regeling die er wél is om jou te helpen, dan is dat precies waar de gemeente op rekent, want dat staat zo in hun begroting. Stel je voor dat ze iedereen die recht heeft ook echt zouden helpen.

Ik ben benieuwd wat dat begroten van het niet-gebruik doet met de instelling van de ambtenaar die iemand met stress aan het loket krijgt. Dat zal vast soepel gaan. Net zoals Justitie haar begroting rond krijgt door boetes te verhogen en bij wanbetalers het bedrag te verdubbelen.

Dit zijn de opvallende punten uit het tussenakkoord van Jetten en Bontenbal

0

Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) hebben samen met informateur Sybrand Buma een tussentijds verslag opgesteld. Dat presenteerden zij gistermiddag als een uitnodiging aan andere partijen om bij de formatie aan te sluiten.

Het tussenverslag telt 17 pagina’s en bevat paragrafen over wonen; landbouw, natuur en stikstof; economie, energie en klimaat; asiel en migratie; defensie en internationale veiligheid; en investeren, hervormen en het op orde brengen van de begroting. Opvallende punten zijn onder meer:

  • De wettelijk vastgestelde stikstofdoelen worden in 2035 gehaald, met een tussendoel in 2030. Kwetsbare natuurgebieden blijven beschermd.

  • Noodopvangplekken verdwijnen geleidelijk en maken plaats voor reguliere opvang, om te voorkomen dat kinderen voortdurend moeten verhuizen.

  • Er komt een driejarige tijdelijke verblijfsvergunning; een directe permanente status is door het EU-migratiepact niet langer mogelijk. Naturalisatie blijft mogelijk voor vluchtelingen die twee keer een tijdelijke vergunning hebben gehad.

  • Mensen met een grote kans op een verblijfsvergunning mogen na één maand al werken. De kleine groep overlastgevers in de asielketen wordt strenger aangepakt.

  • Het verslag kondigt maatregelen aan voor arbeidsmigratie en het tegengaan van misstanden.

  • De militaire en humanitaire steun aan Oekraïne wordt verhoogd, als compensatie voor het wegvallen van Amerikaanse steun.

D66 en CDA hebben samen 44 zetels en hebben dus minstens twee extra partijen nodig voor een meerderheid. Een brede middencoalitie van D66, VVD, CDA en GroenLinks-PvdA, de voorkeur van D66, lijkt voorlopig onwaarschijnlijk, omdat de VVD een samenwerking met GroenLinks-PvdA blokkeert.

Floor Rusman schreef zaterdag in haar column in NRC dat Yesilgöz bij de formatie een strategie volgt die radicaal- en extreemrechtse politici in meerdere landen hanteren: heel links als radicaal neerzetten. Zo wakkert ze de afkeer van haar eigen achterban jegens links aan, om die vervolgens te gebruiken in de formatie: ‘Ik kan samenwerking met links niet aan mijn kiezers verkopen.’

Tegelijkertijd wil D66 niet regeren met JA21, waardoor een kabinet aan de rechterzijde eveneens lastig wordt. GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver noemt het tussenakkoord ‘niet sociaal en groen genoeg’, maar ziet wel voldoende aanknopingspunten om inhoudelijke onderhandelingen over een meerderheidskabinet te beginnen, laat hij op X weten.

Omstreden ON-item over ‘remigratie’ van Surinaamse Nederlanders

0

De omstreden omroep Ongehoord Nederland grijpt het koninklijk bezoek van Willem-Alexander en Máxima aan Suriname aan om ‘remigratie’ van Surinaamse Nederlanders bespreekbaar te maken. In de Amsterdamse Bijlmer vroeg de omroep voorbijgangers of zij ‘terug’ willen naar Suriname, met een zogenoemde ‘remigratiebonus’.

‘Feest in Suriname! Er is olie ontdekt, de koning is in het land en de nazaten van slaven (sic) accepteren de excuses van de koning! Alle signalen lijken dus op groen te staan voor remigratie’, staat boven het filmpje dat door de omroep is gedeeld op X.

Oudere én jongere Surinaamse Nederlanders die hier vermoedelijk geboren en getogen zijn, reageren op de vraag of ze ‘terug’ zouden gaan. De één overweegt het, terwijl de ander er helemaal niet aan denkt.

Op sociale media wordt heftig gereageerd op het item. ‘Dit is televisie zoals we van ON gewend zijn: diep en diep racistisch!’, zegt een gebruiker op X. ‘Bij de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 kregen Surinamers de keuze: de Nederlandse nationaliteit behouden en emigreren, of de Surinaamse nationaliteit krijgen en blijven. Dit betekent dat de Surinamers vóór de onafhankelijkheid de Nederlandse nationaliteit hadden. Het is dus vreemd van ON om Nederlanders te vragen wanneer ze teruggaan naar Suriname, een land dat niet tot ons Koninkrijk behoort.’

Een ander merkt op dat Ongehoord Nederland selectief naar remigratie kijkt. ‘Wanneer gaat ON naar de Tweede Kamer om te vragen wanneer Wilders remigreert naar zijn land van herkomst?’

Ongehoord Nederland heeft vaker racistische items gemaakt, onder andere door de extreemrechtse presentatrice Raisa Blommestijn. Zij beledigde zwarte mensen door hen ‘negroïde apen’ te noemen, waarvoor ze door de rechter is veroordeeld.

YouTube-kanaal Left Laser onthulde onlangs dat de Nederlandse belastingbetaler haar kosten voor die rechtszaak financierde. GroenLinks-PvdA heeft daarop Kamervragen gesteld. Mag het wel dat de publieke omroep een groot deel van de rechtszaak tegen presentatrice Blommestijn betaalt?

Britse commandant: ‘Nederlandse politie wil geen Maccabi-wedstrijden meer’

0

Een jaar na de Maccabi-rellen blijft de affaire in Amsterdam doorsudderen. Volgens een Engelse politiecommandant willen Nederlandse politiechefs geen wedstrijden van Maccabi Tel Aviv meer in de hoofdstad. ‘Dat is wat ze tegen onze chef zeiden’, zei hij.

Craig Guildford deed zijn uitspraken tijdens een zitting van de commissie Binnenlandse Zaken, die onderzoekt waarom supporters van Maccabi Tel Aviv vorige maand niet welkom waren bij de Europese wedstrijd tegen Aston Villa.

Volgens Guildford heeft de Nederlandse politie hun Britse collega’s geïnformeerd over extreemrechtse ultra’s binnen de aanhang van Maccabi Tel Aviv. ‘Ons werd gezegd dat ze zeer goed georganiseerd waren, militaristisch opereerden en de lokale gemeenschap hadden aangevallen, onder wie taxichauffeurs. Ze zouden vlaggen hebben neergehaald en mensen in het kanaal hebben gegooid.’ Zijn getuigenis was te zien op de officiële website van het Britse parlement, waar vergaderingen en hoorzittingen live worden uitgezonden.

Ook verklaarde hij dat de ultra’s beledigende leuzen zouden hebben gescandeerd over slachtoffers van de oorlog in Gaza, waaronder: ‘Er zijn geen scholen in Gaza, omdat alle kinderen dood zijn.’

Op basis van inlichtingen zouden de Israëlische ultra’s specifiek moslims hebben opgezocht, waarna de moslimgemeenschap zou hebben gereageerd.

Op sociale media wordt fel gereageerd op de onthullingen. ‘Terwijl de politiek ‘pogrom’ krijste, wist de politie heel goed hoe de vork in de steel zat’, zegt onderzoeker Timotheus Tap, verbonden aan het wetenschappelijk instituut van Denk.

Bilal Ben Abdelkarim: ‘Je migratieachtergrond is een kracht’

0

Bilal Ben Abdelkarim wil met zijn eigen vinkjes biculturele Nederlanders in hun kracht zetten.  ‘Die diversiteitstrainingen van bedrijven hebben wij niet nodig.’

Van Dankbaar naar Strijdbaar is het inspirerende boek dat docent Bilal Ben Abdelkarim vorig jaar schreef. Hij betoogt dat ‘emancipatie’ het antwoord moet zijn van Nederlanders met een migratieachtergrond op ‘extreemrechts populisme’. Waar Joris Luyendijk in De zeven vinkjes laat zien hoe mensen met zeven privileges – man, wit, hetero, vwo/gymnasium, universiteit, minstens één hoogopgeleide ouder en minstens één in Nederland geboren ouder – maatschappelijk voordeel hebben, stelt Ben Abdelkarim daar tegenover dat Nederlanders met een migratieachtergrond in het multiculturele Nederland anno 2025 beschikken over hun eigen ‘allochtone vinkjes’.

In dit interview onderzoekt een journalist met Turkse roots of de ‘allochtone vinkjes’ van de schrijver met een Marokkaanse achtergrond niet te optimistisch zijn in Nederland, waar mensen met een migratieachtergrond vaak blijven botsen op een machtige, vooral witte werkelijkheid die weinig macht deelt. Is Ben Abdelkarims pleidooi een wanhopige manier om te overleven in een witte wereld, of juist een noodzakelijke en nieuwe stimulans voor jonge mensen met een migratieachtergrond?

‘Met mijn vinkjes probeer ik een mentale verandering te bewerkstelligen’

Daarom kijken we eerst naar de allochtone vinkjes van Ben Abdelkarim: bicultureel, meertalig opgevoed, bewegend in meerdere bubbels, puttend uit meerdere geschiedenissen, spiritueel en/of religieus verrijkt, karaktervorming door ‘invechten’ en flexibiliteit verheven tot levenskunst.

Wat meteen opvalt, is dat de vinkjes van Luyendijk duidelijker zijn dan die van Ben Abdelkarim. Het is voor de meeste mensen makkelijker te bepalen of iemand man is of vwo heeft gedaan, dan of iemand bicultureel is of ‘flexibel leeft’. Als je toch naar beide soorten vinkjes kijkt, kun je als eerste vaststellen dat ik dit interview begin met drie ‘Luyendijk-vinkjes’, namelijk man, hetero en universiteit, en zeven ‘allochtone’ vinkjes.

Met hoeveel vinkjes van beide categorieën ben jij gezegend, Bilal?

‘Ik heb twee van de zeven vinkjes van Luyendijk: man en hetero. Wat de allochtone of alternatieve vinkjes betreft heb ik ze alle zeven.’

Het is mooi dat je een positieve draai geeft aan je multiculturele achtergrond, maar kun je die vinkjes van Luyendijk wel zomaar terzijde schuiven?

‘Het is niet zo dat een systeem van de ene dag op de andere kan veranderen. Met mijn vinkjes probeer ik een mentale verandering te bewerkstelligen. Door niet mee te gaan in wat het systeem ons vertelt, door ermee te breken. Verandering vindt pas plaats als het denken verandert. Bob Marley zong niet voor niets ‘emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our mind.’ In mijn boek haal ik schrijver en filosoof Mark Fisher aan: ‘emancipatoire politiek moet altijd de schijn van een ‘natuurlijke orde’ vernietigen, moet onthullen dat wat als noodzakelijk en onvermijdelijk wordt voorgesteld louter een toevalligheid is, net zoals zij datgene wat eerder voor onmogelijk werd gehouden, haalbaar moet doen lijken.’

Je zegt eigenlijk dat allochtonen in Nederland alles kunnen bereiken, juist door kracht te halen uit hun eigen culturele achtergrond en die te gebruiken als bron van verandering en trots?

‘Ik vind het onterecht dat jarenlang aan kennis en ervaringen werd afgedaan als obstakels voor je ontwikkeling. Ik wil, geheel in lijn met de Van dankbaar naar strijdbaar-filosofie, laten inzien dat er heel veel kracht schuilt in die aspecten die voor veel Nederlanders met een migratieachtergrond herkenbaar zijn.’

OK, je categoriseert biculturaliteit als een allochtoon vinkje, terwijl onze culturele achtergrond juist heel vaak, institutioneel zelfs, tegen ons wordt gebruikt. Hoe kan dit dan in ons voordeel werken?

‘Ik zie dat het diverser worden van de samenleving leidt tot angst bij veel mensen. Voor ons die in multiculturele wijken zijn opgegroeid, is diversiteit niet echt iets spannends. Het is de normaalste zaak van de wereld. Het is een kracht die leidt tot empathie, culturele intelligentie en verbindend vermogen.’

Dus wij hebben een voorsprong in de superdiverse samenleving?

‘Ja. Er zijn veel bedrijven die diversiteitscursussen aanbieden voor hun medewerkers, terwijl wij die door ons leven allang achter de rug hebben. Waarom doen bedrijven dat? Dat doen zij omdat ze ook wel inzien dat de wereld verandert. Er is behoefte om iets meer te begrijpen van die diverse wereld. Dat hebben wij al mee. Vanuit huis, vanuit onze wijken.’

Maar witte mensen hebben in algemene zin nog steeds de macht. Kijk maar naar de Tweede Kamer, waar een rechts-conservatieve meerderheid domineert en de regels blijft bepalen. Dan kun je misschien wel zeven allochtone vinkjes hebben, maar daar heb je als ongedocumenteerde straks – buiten de landsgrenzen – weinig aan. Ben je niet te optimistisch hierover?

‘Om te beginnen vind ik het niet vreemd dat de meerderheid in een land uit de inheemse bevolking bestaat, de autochtoon. Je zult ze dus vaker zien. Maar we hebben het over uitsluitingsmechanismen van mensen op basis van afkomst, religie, ras. Dat is in Nederland institutioneel verboden, artikel 1 van onze Grondwet. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat het niet structureel plaatsvindt, en daarom wil ik er iets tegenover zetten.

‘Niet iedereen heeft elk vinkje, zoals niet elke autochtoon alle zeven vinkjes heeft’

‘Mijn vinkjes gaan over biculturele Nederlanders, dus niet over ongedocumenteerden. Die missen sowieso bepaalde vinkjes zoals puttend uit meerdere geschiedenissen; ik neem aan dat ze de Nederlandse taal niet mee hebben gekregen. Als ze zijn opgegroeid in hun eigen land, dan is er ook geen sprake van flexibiliteit verheven tot levenskunst, althans niet in de hoedanigheid waar ik op doel. Ik heb me bij het opstellen van de vinkjes gefocust op Nederlanders met een migratieachtergrond.’

Prima, je benoemt ook meertaligheid als een pluspunt of vinkje. Hoezo? Veel van onze generatiegenoten en de volgende generaties hebben toch juist moeite met beide talen?

‘Niet iedereen heeft natuurlijk elk vinkje, zoals niet elke autochtoon alle zeven vinkjes heeft. Dus ook onder Nederlanders met een migratieachtergrond zullen sommigen twee vinkjes hebben. Maar de mensen die beide talen goed beheersen, hebben om meerdere redenen een voordeel.’

OK, ‘bewegend in meerdere bubbels’. Is dit niet alleen iets voor hoogopgeleide allochtonen? Laagopgeleide allochtonen bewegen vaak slechts in één bubbel: hun getto, eigen cultuur of achtergestelde wijk.

‘Ja, ook dit is niet voor iedereen weggelegd. En toch blijkt dat allochtonen vaker in meerdere bubbels bewegen. De wijken waar jij op doelt bestaan vaker wel dan niet uit meerdere nationaliteiten. Op voetbalveldjes zie je kinderen van Marokkaanse, Surinaamse en Turkse afkomst door elkaar en met elkaar spelen. Ze passen hun taal aan hun Surinaamse vriendjes en Marokkaanse vriendjes aan. Vandaar dat je straattaal vaak een mengelmoes van verschillende talen is.’

We hoeven niet alle vinkjes te behandelen, maar als historicus ben ik wel extra geïnteresseerd in ‘puttend uit meerdere geschiedenissen’. Wat bedoel je hiermee?

‘Nou, vanwege mijn culturele afkomst weet ik veel van de Arabische en islamitische geschiedenis. Zo weet ik veel over de periode dat het Iberisch schiereiland islamitisch en Moors was. Dat vind ik een enorme verrijking. De Nederlandse geschiedenis ken ik ook omdat ik op school veel erover heb geleerd. Zo heb ik weer van Surinamers geleerd over slavernij, voordat het bewustzijn hierover breed gedeeld werd. Ik heb altijd met twee verschillende brillen naar gebeurtenissen kunnen kijken. Naar Palestina bijvoorbeeld. Eurocentrisme is mij vreemd.’

Laatste vinkje: hoezo zijn wij spiritueel en/of religieus verrijkt? Kan onze religie, de islam in dit geval, ook niet een blok aan ons been vormen?

‘We weten dat religie als tool misbruikt kan worden, zeker weten. Mij gaat het erom dat de islam in ruim twintig jaar vooral als obstakel wordt besproken. Er zijn gelukkig zat mensen die de islam als enorme ondersteuning ervaren en hen aanzet tot emancipatie, gevoel voor rechtvaardigheid en liefdadigheid. Ook zie ik wat een inspiratie de islam kan zijn als we focussen op veerkracht, discipline en verbondenheid. Dat is ook het geval, en dan zeg ik: het is een enorm vinkje in je leven als je religie op deze manier ervaart. Het hangt er maar net van af hoe iemand de islam invult en vormgeeft.’

‘Ik wil niet meer dat zaken als afkomst en kleur bronnen van stress zijn’

Interessant, de islam als emancipatoire kracht. Niet een populair idee in Nederland.

‘Het is mijn doel om een internalisering van minderwaardigheid te doorbreken en er een alternatief tegenover te stellen. Het systeem deconstrueren en een nieuw narratief, een nieuw mainstream en tegenmacht bouwen. Ik wil niet meer dat zaken als afkomst en kleur bronnen van stress zijn of dat men probeert te assimileren omdat men de eigen afkomst en religie als obstakel ziet.’

Kan dat ook wanneer onze islamitische broeders en zusters de islam vaarwel zeggen en op die manier emanciperen?

‘Als iemand daar in alle vrijheid en gelijkwaardigheid voor kiest, zonder daarbij een islamofobe weg in te slaan, wie ben ik dan om daar iets op tegen te hebben? Maar ik wil een nieuwe realiteit waarbij de afkomst en alles wat erbij komt kijken een bron van kracht is. Juist in een systeem waar de zeven vinkjes van Luyendijk almachtig zijn, zijn de alternatieve vinkjes een daad van verzet. Het is de houding die nodig zal zijn om zaken te veranderen, uitsluiting van minderheden et cetera. Dus het is in mijn ogen niet een te optimistische kijk, maar een nodige verandering van houding, juist om een speelveld te creëren waarin de zaken daadwerkelijk kunnen veranderen. Als gevolg: Van dankbaar naar strijdbaar.’

Journalisten eisen toegang tot Gaza

0

Twee Franse journalistenvakbonden hebben een juridische klacht ingediend tegen Israël. Ze verwijten het land dat het het werk van journalisten in de Palestijnse gebieden belemmert, onder meer door hen geen toegang tot Gaza te geven.

Sinds het begin van de oorlog in oktober 2023 heeft Israël geen internationale journalisten meer toegelaten tot Gaza, tenzij zij meereizen met Israëlische troepen.

Volgens Anthony Bellanger, secretaris-generaal van de Internationale Federatie van Journalisten (IFJ), is de klacht bedoeld om druk uit te oefenen op Israël om Gaza weer open te stellen voor buitenlandse media. ‘Al meer dan twee jaar roepen we op om de grenzen te openen, zodat buitenlandse journalisten het werk kunnen overnemen van onze uitgeputte collega’s’, zei hij tegen nieuwsdienst AFP.

In de klacht wordt ook melding gemaakt van een journalist die op de Westelijke Jordaanoever werd achtervolgd door zo’n vijftig Israëlische burgers, gewapend met ‘wapens, blikken benzine en stokken’, terwijl hij verslag deed in aanwezigheid van het Israëlische leger. Volgens de indieners vertoont dit incident ‘kenmerkende elementen van een oorlogsmisdaad’.

In een andere zaak hebben aanklagers een onderzoeksrechter gevraagd te onderzoeken of de dood van twee Franse kinderen in Gaza in oktober 2023 als oorlogsmisdaad kan worden aangemerkt.

Het geweld op de Westelijke Jordaanoever is sinds oktober 2023 sterk toegenomen en houdt aan, ondanks de wapenstilstand tussen Israël en Hamas die in oktober werd gesloten.

De Israëlische vergeldingsaanvallen op Gaza hebben volgens het ministerie van Volksgezondheid in het door Hamas bestuurde gebied minstens 70.103 mensen gedood, vooral burgers. De Verenigde Naties beschouwen deze cijfers als betrouwbaar.

Volgens perswaakhond Reporters Without Borders zijn sinds oktober 2023 meer dan 220 journalisten in Gaza omgekomen.

Wie neemt het stokje over?

0

Deze week heft een van de meest indrukwekkende maatschappelijke organisaties van de laatste decennia zichzelf op: Nederland Wordt Beter houdt vanaf vrijdag 5 december, na 15 jaar, op te bestaan. Een symbolische datum, omdat een van de doelstellingen van Nederland Wordt Beter een inclusief Sinterklaasfeest was, dus zonder racistisch stereotype.
De andere twee: structurele educatie over het Nederlandse koloniale en slavernijverleden en een nationale herdenking slavernijverleden. Door campagnes als Feest voor alle kinderen, Kick Out Zwarte Piet, het Zwart Manifest, en talloze gastlessen, lespakketten, manifestaties en tentoonstellingen is de organisatie erin geslaagd te bereiken wat decennialang onhaalbaar leek: dat de meerderheid van de Nederlanders de voorkeur geeft aan een roetveegpiet. Dat de Nationale Herdenking Slavernijverleden niet meer weg te denken is uit onze kalender. En dat op steeds meer scholen les wordt gegeven over de Nederlandse koloniale geschiedenis.

Dat ging niet zonder slag of stoot. Actievoerders van het eerste uur Quinsy Gario en Jerry Afriyie werden in 2011 door de politie hardhandig gearresteerd tijdens een vreedzaam protest bij de intocht in Dordrecht. Vele demonstraties en confrontaties zouden volgen. Herinnert u zich nog de schokkende beelden uit Volendam, waar demonstranten werden bespuugd en bekogeld met eieren en visafval? Of herinnert u zich de berichten uit Staphorst, waar agressieve relschoppers in 2022 de demonstranten van Kick Out Zwarte Piet en waarnemers van Amnesty International aanvielen met vuurwerk? Een kritisch rapport van de Inspectie JenV oordeelde achteraf dat de politie niet adequaat had gereageerd en de demonstranten en waarnemers beter had moeten beschermen tegen het geweld. Om je rot te schamen. En dat allemaal om een imaginaire figuur uit een kinderboek uit 1850.

Ondanks alle bedreigingen hielden ze vol. Bespuugd, bekogeld, beschimpt. Maar ze stonden er, jaar in jaar uit. In De Lier, in Amstelveen, op Texel, in weer en wind, meer dan eens tegengewerkt door laffe lokale bestuurders. Geparkeerd op een plek ver van de intocht. Uit het zicht. Maar desondanks – of juist daarom – lieten ze zich horen. Luid en duidelijk. Tegen de racistische karikatuur van Zwarte Piet. En vooral: vóór een feest waar ieder kind plezier aan kon beleven.

Ondanks alle bedreigingen hielden ze vol

Het duurde even, maar toen gingen eindelijk ook bedrijven om. Hema wat eerder, Bol wat later; steeds meer bedrijven volgden. Zou dat het keerpunt zijn geweest waardoor steeds meer Nederlanders hun standpunt durfden te herzien? Of kwam het doordat steeds meer BN’ers zich gingen mengen in het publieke debat? Anouk, Paul de Leeuw, Sylvana Simons, Trijntje Oosterhuis, Humberto Tan, Peter R. de Vries, voormalig hoofdpiet Erik van Muiswinkel, allemaal spraken ze zich uit tegen Zwarte Piet. De kritische massa groeide met de dag.

Het verzet was pijnlijk hardnekkig, de verandering gênant traag. Ik herinner me nog een koude decemberochtend op Schiphol, niet eens zo heel lang geleden, toen ik een internationale gast moest ophalen. In de aankomsthal stond een band te spelen bestaande uit zwart geschminkte Pieten, met afropruiken en rode lippen. Mijn gast, een zwarte auteur uit de VS, wist niet hoe hij het had. ‘Blackface? What the hell? Is that even legal here?

Dat zou nu gelukkig niet meer denkbaar zijn. En dat allemaal dankzij de jarenlange inzet van Nederland Wordt Beter. Een spiegel hielden ze ons land voor. Is dit wie we willen zijn? Kunnen we echt niet beter? Hun laatste campagne heet ‘Neem het stokje over’. Op een speciale website worden bezoekers uitgenodigd op te schrijven hoe zij zich gaan inzetten om racisme, ongelijkheid en onrecht te bestrijden. Want laten we eerlijk zijn: de strijd is nog niet gestreden. Nog steeds zijn er mensen die vasthouden aan die zogenaamde ’traditie’. Die het niks kan schelen dat die racistische stereotypen veel kinderen en volwassenen pijn doen. Vorige week liepen ze weer te marcheren door mijn stad, Zwarte Pieten zij aan zij met mensen met NSB-vlaggen.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik geloof dat Nederland beter kan. Dat hebben de helden en heldinnen van Nederland Wordt Beter ons de afgelopen 15 jaar laten zien. Hun slotexpositie is nog tot februari te zien in Amsterdam: Nederland word beter. Zonder t: gebiedende wijs dus. Wie neemt het stokje over?

Nazaten slaafgemaakten in Suriname vergeven Nederlands slavernijverleden

0

Nazaten van tot slaaf gemaakten in Suriname hebben koning Willem-Alexander het slavernijverleden van Nederland en de koninklijke familie vergeven. Dit bleek op de eerste dag van het staatsbezoek van het koninklijk echtpaar aan Suriname.

Op maandag 1 december kwamen koning Willem-Alexander en Koningin Maxima aan in het land, waar ze ook vandaag en morgen nog talloze ontmoetingen hebben. Op de eerste dag werd gelijk de meest pijnlijke kwestie besproken.

Van de pijn die het slavernijverleden heeft veroorzaakt werd ceremonieel afscheid gedaan. Vervolgens zeiden vertegenwoordigers van nazaten dat de excuses die de koning in 2023 maakte waren aanvaard, en dat Nederland en het koninklijk huis was vergeven.

Het bezoek van juist dit echtpaar is belangrijk, omdat het Huis Oranje-Nassau destijds direct en indirect profiteerde van de slavernij in het Caribisch gebied. De koning stelde dat hij was gekomen om te luisteren en om te praten over samenwerken aan de toekomst.