17.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 2

‘Ik heb Syrië achter me gelaten’

0

In Nieuwe Pioniers spreekt de Kanttekening migranten met een eigen onderneming. Deze keer de 42-jarige Dima Al Tabbaar, eigenaresse van een Arabisch restaurant in Zwolle. In 2016 vluchtte ze uit Syrië.

In het centrum van Zwolle, vlak bij museum De Fundatie, zit sinds 2021 Arabisch restaurant Dima’s Huis. Eigenaresse Dima is een bevlogen vrouw die anderen kansen geeft die zij zelf ook kreeg. Dat er Nederlanders zijn die vinden dat ze na de val van het Assad-regime terug naar Syrië moet, doet aan haar missie niets af. ‘Ik voel dat ik hier voor altijd mag én zal blijven.’

Rond het middaguur ruikt het in het kleine, sfeervol ingerichte restaurant naar Arabische koffie. Er klinkt Arabische muziek, van oud tot de moderne beats van Befdiki (vrij vertaald: ik offer me voor je op) van de Turks-Syrische zanger Al Shami. Dima onderbreekt het interview een paar keer om het personeel bij te staan. Haar man helpt volop mee en pakt voor klanten baklava in. De menukaart loopt van lamsshoarma tot pasta met linzen en granaatappel. De maaltijd van de week is maqlouba: rijst, aubergine en vlees. ‘Een soort warme taart die je in de pan moet omdraaien’, legt Dima uit. Het restaurant werd in korte tijd populair: ‘Ik stuur dagelijks klanten weg, omdat er geen plek is.’

Dima’s man werd door politieke activiteiten door het Assad-regime in 2013 in de gevangenis gezet. ‘Een moeilijke tijd: ik had twee zoontjes, een tweeling van drie jaar.’ Om hun vader vrij te krijgen, moest het gezin geld betalen. Eenmaal vrij wist hij: hun toekomst lag buiten Syrië. Dima’s echtgenoot ging vooruit en na een boottocht over de Middellandse Zee en een wekenlange wandeltocht vanuit Griekenland kwam hij aan in Nederland en vestigde zich in Zwolle. Dima en de toen vijfjarige tweeling kwamen na een jaar met het vliegtuig.

Vader was een raketgeleerde

Damascus – ze herinnert zich ‘een mooie stad’, waar ze in ‘een warme familie’ opgroeide. ‘Een moderne familie. We zijn niet streng islamitisch opgevoed.’ Haar vader was ingenieur, een raketgeleerde die in Rusland had gestudeerd. Haar moeder was huisvrouw. Met twee zussen en een broer groeide Dima op. Eén van haar zussen verliet Syrië om politieke redenen al in 2000. Ook haar vader wilde niet voor het regime van Bashar Hafiz al-Assad werken en vertrok met Dima’s moeder in 2013 eveneens naar Frankrijk. ‘Het was voor hem te gevaarlijk om te blijven.’ Ook Dima’s andere zus verliet Syrië en haar broer bouwde een leven op in Canada.

Dat Dima in de horeca furore zou maken, lag niet voor de hand. ‘Ik had chemie aan de universiteit gestudeerd en daarna in Damascus een baan als apotheker gevonden.’ Ook haar man had een goede baan voordat hij in problemen kwam met het regime. ‘Wij woonden in een fijne straat. Niet luxe, maar wel een goed leven.’

Aan dat leven kwam dus een einde. ‘Mijn man koos voor Nederland. Ik weet niet precies waarom. Wat God beslist, is voor jou het beste, zoiets.’ Op wat toeristische clichés zoals tulpen na wist Dima niets van Nederland. ‘Niets had ik voorbereid. Je hebt net je leven opgebouwd en in één dag moet je weg.’ De eerste tijd in Zwolle, waar haar man een huis had toegewezen gekregen, was een soort van schok. ‘Waar ben ik? Geen werk, uitkering. Een andere taal! Ja echt, waar ben ik?’

‘Mijn man koos voor Nederland. Ik weet niet precies waarom’

Al gauw pakte ze in Zwolle de draad op. ‘Mensen zijn hier heel vriendelijk. Mijn kinderen maakten snel vrienden. En iedereen op school en andere moeders wilden ons helpen.’ Om in Zwolle als apotheker te werken werd lastig. ‘Ik moest dan eerst een stage doen en dat was niet te combineren met de zorg voor de tweeling.’ Ze meldde zich aan bij Present, een stichting voor nieuwkomers. ‘Er was een kerstdiner en dat heb ik samen met de Nederlandse coördinator georganiseerd. Erg leuk om te doen.’

Iemand opperde vervolgens dat ze thuis eten ging maken en verkopen. ‘Op de eerste dag kreeg ik van de stichting een opdracht voor dertig personen.’ Omdat je vanuit huis geen eten mag bezorgen, huurde ze later een kleine keuken van een wijkcentrum. Als een lopend vuurtje groeide haar bekendheid in Zwolle. In 2019 ging ze koken in een restaurantje van Saeed, een stichting die statushouders helpt om op eigen benen te staan. Dima’s Huis is daar het resultaat van.

Beeld: Arjan van Westen

Haar kennis van de Arabische keuken zit in haar genen. ‘Alle Syrische vrouwen kunnen lekker koken.’ Haar vader verbood haar juist om in de keuken te werken. ‘Wij moesten altijd studeren.’ Maar haar nieuwsgierigheid won het. ‘Wat maakt mijn moeder? Dan ging ik kijken!’

‘Alle Syrische vrouwen kunnen lekker koken’

In Zwolle ging ze op zoek naar de Nederlandse smaak. Arabisch eten is kruidig met smaken van zuur tot zoet. ‘Twee jaar lang heb ik op Nederlandse vrienden nieuwe recepten getest en ze verbeterd. Ons eten is een beetje vettig en we gebruiken veel vlees. Ik heb dat een beetje aan de Nederlandse smaak aangepast.’

Ze gebruikt recepten van haar moeder. ‘Die komt soms over uit Parijs en sleutelt dan mee aan de recepten.’ Haar vader overleed vorig jaar. Hij maakte het succes van Dima’s Huis nog mee. Ondanks dat hij niets zag in een loopbaan van zijn dochter in de horeca, was hij heel trots. ‘Alleen hij kon niet naar het restaurant komen, hij was te ziek.’

Voor Dima is eten meer dan je maag vullen. ‘Eten is ook om familie en vrienden te verbinden.’ Syriërs hechten veel waarde aan de presentatie. ‘Een volle tafel met mooie borden en glazen.’ Ze wijst naar de sfeervol gedekte tafels. ‘Klanten zijn vaak verrast over de mooie Syrische borden.’

Vluchtelingen in de keuken

Dima is verantwoordelijk voor een groeiend personeelsbestand. ‘Ik heb er vijf in de keuken, twee voor de bediening en één bezorger. Twee Irakezen en de anderen komen uit Syrië. Allemaal vluchtelingen.’ Daar kiest ze heel bewust voor. Ze legt uit hoe moeilijk het is voor vluchtelingen om werk te vinden. ‘Vooral voor mensen uit de AZC’s, deze mensen zijn eenzaam. Ze hebben geen familie, geen werk, geen geld.’ Juist deze mensen perspectief bieden, was van het begin af aan haar plan met Dima’s Huis. ‘Vooral Arabische vrouwen aan werk helpen, want zij komen moeilijk naar buiten.’

‘Ik wil geen ruzie maken over politiek’

Samen met haar man ging ze in februari drie dagen terug naar Syrië. ‘Heel spannend om na negen jaar, en voor mijn man na tien jaar, terug te zijn.’ Het bezoek maakte haar wat somber. Syrië, zo realiseerde ze zich, heeft veel tijd nodig ‘om mee te doen, om te gaan genieten’. Ze bezochten ook hun oude straat, spraken buren. ‘Ik voelde: dit is niet Syrië, dit is niet Damascus. Iedereen is anders geworden. Je ziet het op de gezichten, de stad is echt moe.’ Armer ook. ‘Mensen die bij de overheid werken, verdienen soms twintig euro per maand. Maar alle prijzen zijn net als hier in Zwolle.’

Aan de tafels van Dima’s Huis wordt nauwelijks gediscussieerd over Syrische politiek. ‘Er komen niet zoveel Syriërs’, verduidelijkt de eigenares. ‘Ik heb Syrië achter me gelaten en wil me niet met politiek bemoeien.’ De politiek bespreekt ze ook niet met haar personeel. ‘Iedereen heeft zijn mening. Iedereen heeft gelijk. Ik wil geen ruzie maken over politiek. Want iedereen denkt dat hij gelijk heeft.’

Hatelijke ‘Wilders-kaart’

De val van Assad kreeg voor Dima een wrang kantje. Ze kreeg een kaart van ‘Geert Wilders’ met de cynische tekst: ‘Wordt het niet tijd om terug te gaan naar Syrië! Het is wel mooi geweest in Nederland. Wegwezen. Groet Geert Wilders.’ Ze begreep het eerst niet. ‘Waarom stuurt Wilders dit naar mij?’ Ze liet de kaart aan een buurman zien. Die werd boos en plaatste de hatelijke kaart op sociale media. Binnen vijf minuten stroomden vele hartverwarmende reacties binnen, ook van onbekenden. Er kwamen bossen bloemen, heel veel kaartjes en klanten kwamen langs om een knuffel te geven. ‘Dan voel je je gesteund.’ Het is onopgehelderd wie de ‘Wilders-kaart’ stuurde. Duidelijk is dat de schrijver woorden herhaalde van de echte Wilders twee dagen eerder.

Het incident bracht Dima niet van haar stuk. Ze zit vol ambities om de Arabische keuken bij het grote publiek te brengen. Niet door een groter pand met meer tafels te openen. De onderneemster heeft een andere droom: haar gerechten als diepvriesproducten aan supermarkten verkopen. ‘Arabische hapjes die net als loempia’s in de frituur of airfryer kunnen. Bijvoorbeeld falafel, sambusa.’ Een naam heeft ze nog niet. ‘Het begint met een idee, toch!’

Ondernemend Nederland moppert nogal eens over strenge regelgeving. Dima relativeert. Ze denkt aan de corruptie in Syrië. ‘Open je daar een restaurant, dan betaal je. Geen diploma? Maakt niet uit! Heb je geen geld en kennissen bij de overheid, dan ben je niet gelijk aan iemand anders. In Nederland voel je echt: ik ben mens.’

Nederlandse klanten willen alcohol drinken

Inrichting en menukaart van Dima’s Huis zouden in Damascus volgens haar zeker aanslaan. ‘Wat ze misschien niet leuk vinden, is dat we alcohol serveren.’ Ook sommige Syriërs in Zwolle waarderen dat niet. Ze heeft geprobeerd het alcoholvrij te houden. Onmogelijk. ‘Nederlandse klanten willen eten en alcohol drinken.’ Vooral wat oudere vrouwen gingen mopperen. ‘Die willen een wijntje. En onze mazza’s, kleine gerechtjes als tapas, passen goed bij wijn.’ Na zes maanden vroeg Dima een alcoholvergunning aan. Libanees bier en rode en witte wijn uit Libanon schenkt ze nu.

Haar puberzonen helpen soms met bezorgen. Dat de jongens later in de horeca gaan werken, is niet vanzelfsprekend. ‘Eén van hen wil voetballer worden. Hij heeft er het talent en passie voor. Mijn zonen zeggen: ‘Dit is ons land.’ Ze zijn hier opgegroeid, gaan hier naar school. Ze kunnen geen Arabisch schrijven. Ze voelen zich Nederlander.’ Ook Dima ziet haar toekomst hier: bij haar gezin, bij haar klanten in Zwolle en straks met de diepvriesmaaltijd bij klanten in heel Nederland. En Syrië? ‘Dat heeft vooral tijd nodig om beter te worden. Het zal niet makkelijk zijn, maar uiteindelijk lukt het ze.’

Europa denkt na over een leger

0

We hebben in de illusie geleefd dat oorlog in Europa iets uit het verleden is. De meest ellendige oorlogen van de mensheid zijn hier uitgevochten. Daar hebben we veel van geleerd. De mensheid ontwikkelt zich toch verder?

Niets is minder waar. Er is al drie jaar een ouderwetse oorlog met een risico op verdere verspreiding. Met ouderwets bedoel ik ook echt ouderwets: een front en loopgraven.
Beelden van de oorlog in Oekraïne krijgen we niet veel. Ze waken ervoor dat te gruwelijke beelden het moreel van het volk kunnen breken.

Mondjesmaat komen er wel beelden. Wanneer een Russische brug over een rivier verwoest wordt, zien we dat weer wel. ‘Kijk eens wat een succes.’ Ik kan niet zeggen dat ik blij word van de verwoesting van een brug. Een brug moet je bouwen en niet verwoesten. Geliefden moeten over bruggen om elkaar te bereiken. Vrachtwagens met voorraden moeten over bruggen om mensen te voorzien.

De waardevolle vrijheid die we hier nu beleven, moeten we wel beschermen

Telkens wanneer ik in een grote Duitse stad kom, moet ik aan het ellendige verhaal denken. De binnensteden zijn platgebombardeerd. Nu zien ze er mooi uit. Maar alles is herbouwd. De Innenstadt heeft een treurig verhaal. Dichter bij huis spreekt het woord Rotterdam boekdelen.

De generaal heeft geen boodschap aan deze melancholie. Hij is vooral bezig met de aanvoerlijnen van de vijand. Die moeten doorsneden worden. Hij is trots op zijn manschappen die dat doen. Hij is weer bezig met plannen om de vijand het leven verder zuur te maken.

Het krachtenveld in de wereld verandert. Europa denkt hardop na over een eigen leger. Veel mensen vragen zich af of een Europees leger mogelijk is. Eerder is het ook gelukt. In 1815 heeft een verenigd Europa onder leiding van Engeland en Pruisen de kleine tiran Napoleon bij Waterloo definitief verslagen.

‘Freedom is not free’, zeggen ze in het Engels. De waardevolle vrijheid die we hier nu beleven, moeten we wel beschermen. Dat druist wel in tegen de waarheid dat je geld beter aan armoedebestrijding en voorzieningen kunt besteden. Maar ik vraag me af of pacifisme voldoende bescherming biedt.

Paus Leo uit bezorgdheid over oorlogen in de wereld

0

Volgens paus Leo XIV is er sprake van een gefragmenteerde Derde Wereldoorlog. Dit zei hij tijdens zijn eerste zondagsgebed gisteren op het Sint-Pietersplein in Rome.

De nieuwe paus sprak nadrukkelijk zijn zorgen uit over de verschillende oorlogen die de wereld op dit moment kent. Hij noemde Gaza, Oekraïne en het conflict tussen India en Pakistan. ‘Ik ben diep bedroefd door wat er in de Gazastrook gebeurt. Er moet onmiddellijk een staakt-het-vuren komen, humanitaire hulp aan de uitgeputte burgerbevolking en de vrijlating van alle gijzelaars’, zei hij in zijn toespraak, volgens de Turkse nieuwssite Diken.

Hij zei ook pijn in zijn hart te hebben voor het Oekraïense volk en sprak de hoop uit dat er snel een werkelijke, rechtvaardige en duurzame vrede komt. Ook hier moeten alle gevangenen worden vrijgelaten en kinderen terugkeren naar hun families, aldus de spiritueel leider.

Amsterdamse ambtenaren voelen censuur bij kritiek op Israëlbeleid

0

Ambtenaren van de gemeente Amsterdam voelen zich gecensureerd in hun uitingen over het Israëlbeleid van de Nederlandse regering. Ze hebben een petitie gestart om dit onder de aandacht te brengen. Dit meldt Binnenlands Bestuur. Maar liefst 450 ambtenaren hebben de petitie ondertekend. Ze willen dat de censuur stopt.

De censuur zou zich uiten in de vorm van officiële waarschuwingen, ‘foei-gesprekken’ of het met naam en toenaam noemen van ambtenaren die zich kritisch uitlaten over het Israëlbeleid tijdens vergaderingen. Omdat dit niet gebeurt wanneer ambtenaren zich solidair tonen met Oekraïne, vinden ze dat er sprake is van een dubbele standaard en een angstcultuur.

Personeelswethouder Hester van Buren legt uit dat het medewerkers vrij staat zich te uiten over de politiek, maar dat ze zich wel moeten houden aan de ambtseed. Ambtenaren mogen geen uitlatingen doen die hun eigen functioneren of het functioneren van de gemeente kunnen schaden, zegt ze tegen Binnenlands Bestuur.

Begin dit jaar werd de ambtseed aangepast. In de nieuwe tekst staat duidelijker dat ambtenaren het algemeen belang van het land moeten dienen. Veel ambtenaren, ook op landelijk niveau, vinden echter dat kritiek op het Israëlbeleid van de Nederlandse regering dit algemeen belang dient. Zo zegt Erik Gool, die zich bezighoudt met ethiek in het ambtelijk vakmanschap, dat goed ambtsmanschap niet alleen blijkt uit wat een ambtenaar doet, maar ook uit wat hij zegt.

‘In Turkije ben ik een gevaar voor de samenleving’

0

Na de coup in Turkije werden de ouders van de student Hasim Yilmaz ontslagen en vervolgd. Later moest hij zelf vluchten, niet omdat hij iets fout deed, maar vanwege wie zijn familie. 

Toen ik 18 was, werden mijn ouders ontslagen uit hun functies als docent en ingenieur vanwege de noodwetten die volgden op de mislukte coup. Toen mijn moeder gevangen zat, was ik 18. Mijn broertjes waren toen 15 en 13. Ik was 20 toen mijn vader Turkije ontvluchtte. Toen mijn moeder met de familie van mijn tante en hun twee kinderen, een neefje van 14 en een nichtje van 12, de Evros-rivier overstak, was ik 21. Ikzelf moest het land ontvluchten toen ik 22 was.

Na mijn vertrek uit Turkije werd ik opgeroepen om te getuigen tegen een vriend die als terrorist werd bestempeld, enkel vanwege onze band met de Hizmet-beweging toen we allebei 14 waren.

Nu ben ik 27. Een goede vriend van mij, 24 jaar oud, wacht momenteel op zijn nader gehoor bij de IND. Hij is uit Turkije gevlucht. Hij was 16 toen zijn vader, een voormalig politiechef, werd gearresteerd. Zijn broertje was 10 toen zwaarbewapende agenten hun huis binnenvielen. Dat broertje is nu 19, en werd op 6 mei opgepakt in Turkije. Gisteren besloot de rechter dat hij naar de gevangenis moet. Zijn misdaad? Hij is naar Bosnië gereisd. De aanklacht: terrorisme. Een jongen van 19 beschuldigd van terrorisme. Zonder bewijs. Zonder toegang tot een advocaat. Zonder het recht op onschuldpresumptie. Alleen omdat hij de zoon is van iemand die ooit als terrorist werd bestempeld.

 Zijn misdaad? Hij is naar Bosnië gereisd

Zo makkelijk is het. Je hoeft geen wapen te hebben. Je hoeft geen slechte intenties te hebben.

Het Turkse ministerie van Binnenlandse Zaken meldde trots via X dat op 6 mei 208 studenten waren opgepakt. Ze werden meteen bestempeld als ‘terroristen’. Later liep het aantal arrestaties op tot 320, vooral studenten, vooral meisjes. Wat hadden die studenten gedaan, vraag je? Enkele vragen die hen werden gesteld: ‘Op welke scholen heb je gezeten?’ ‘Hoe kon je je vliegticket betalen?’ ‘Is er een onderzoek naar een van je familieleden?’ ‘Welke sociale media heb je gebruikt?’ En het bewijs? Een paar bankbiljetten die ze bij zich hadden.

Zo werkt het. Je leeftijd maakt niets uit. Je bent een gevaar voor de samenleving.

Duizenden, ikzelf inbegrepen, zagen zich genoodzaakt asiel aan te vragen, in Nederland en elders. In Nederland word ik niet als gevaar beschouwd. In Turkije wel. Daar is het al genoeg als je ouder ooit een abonnement had op een bepaalde krant, een rekening had bij een bepaalde bank, of een bepaalde app gebruikte. Dan word je ontslagen. Dan ga je naar de gevangenis. Dan ben je een terrorist. En als je kind bent van iemand die verdacht wordt, word jij dat ook. Er is niets dat je kunt doen om het tegendeel te bewijzen.

Want vergis je niet: jij hoeft niet onschuldig te blijven tot het tegendeel bewezen is. Nee, jij wordt schuldig geboren, en moet zélf aantonen waarom je géén terrorist bent.

Ik ben nu 27. Ik heb nog geen kinderen. Maar ik weet één ding zeker: ook zij zullen later hun onschuld moeten bewijzen. Mijn kinderen, die nu nog niet eens geboren zijn.

Lees ook:

‘De aanslag in Maagdenburg maakt me ontzettend verdrietig’
Misschien kan ik doen alsof ik een Nederlander ben

Na meer dan veertig jaar legt de PKK de wapens neer

0

De Koerdische PKK, die op de terreurlijst staat van Turkije, de VS en de EU, heeft aangekondigd zich te willen ontbinden en een einde te maken aan haar gewapende strijd die al veertig jaar duurt. Dat besluit werd genomen tijdens het partijcongres in het weekend, in navolging van de vredesoproep van de gevangen Koerdische leider Öcalan, zo meldt de NOS.

Of het daadwerkelijk zover komt, is nog de vraag. Het vredesinitiatief begon vorig jaar na een oproep van de extreemrechtse Turkse leider Devlet Bahçeli en kwam in een stroomversnelling nadat in Syrië het Assad-regime viel. Koerdische groepen die gelieerd zijn aan de PKK raakten daarbij zelfs in gevecht met door Turkije gesteunde rebellen in Noord-Syrië.

Toch werd een akkoord bereikt tussen de leider van het Koerdische Autonome Gebied en de nieuwe regering in Damascus. Ook in Turkije lijkt nu, na maandenlange onderhandelingen tussen de pro-Koerdische partij DEM en de regering, vooruitgang te worden geboekt.

In Turkse regeringskringen en staatsgezinde media wordt het nieuws met veel bombarie gebracht. ‘Turkije maakt zich op voor een tijdperk zonder terreur’, schrijft Yeni Şafak. Aan Koerdische kant is men voorzichtiger: men wil amnestie voor veel politieke gevangenen en een wettelijke verankering van de vrede en de bijbehorende voorwaarden.

Ook is het nog onduidelijk hoe de Turkse bevolking zal reageren, mede omdat de regering de seculiere en andere oppositiepartijen sinds de arrestatie van burgemeester Ekrem Imamoglu steeds verder onder druk zet.

President Zelensky: ‘Ik wacht in Turkije op Poetin’

0

Er lijken nu echt vredesbesprekingen te komen tussen Oekraïne en Rusland. De Oekraïense president is bereid om met Poetin in gesprek te gaan via de bemiddeling van Turkije, zo meldt de Turkse nieuwssite Diken.

De Turkse president Erdogan sprak zondag met Poetin en zei blij te zijn dat de vredesbesprekingen in Istanbul kunnen worden hervat. Hij liet de Russische president weten dat ‘Turkije klaar is om onderhandelingen te organiseren die gericht zijn op het bereiken van een duurzame oplossing’, meldt nieuwsdienst AFP.

‘Ik wacht in Turkije op Poetin’, verklaarde de Oekraïense president Zelensky via X. Hij is er echter nog niet helemaal gerust op dat de Russen donderdag daadwerkelijk zullen opdagen. ‘Ik hoop dat ze deze keer geen excuses zullen zoeken’, voegde hij eraan toe, verwijzend naar de afgelaste top in Saoedi-Arabië een paar weken geleden.

Op 5 mei zei Trump dat hij met Erdogan wilde samenwerken om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne, nadat de twee leiders telefonisch contact hadden gehad. De Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Hakan Fidan, nam zaterdag deel aan een bijeenkomst van Europese landen die Oekraïne steunen.

Trump zei dit weekend dat Oekraïne zonder mitsen en maren elke onderhandelingspoging met Rusland moet accepteren — en dat gebeurt nu ook.

In Turkse staatsmedia wordt het nieuws gepresenteerd als een overwinning voor de ‘vredesinspanningen’ van president Erdogan. ‘In maart 2022 had Turkije de ruimtes van het Dolmabahçepaleis in Istanbul beschikbaar gesteld, maar dat werd door westerse landen gedwarsboomd’, schrijft de islamistische krant Yeni Şafak.

Is de paus progressiever dan de president?

‘Hoeveel divisies heeft de paus?’ Met die sarcastische opmerking zou de ervaren Russische dictator Stalin tijdens de Conferentie van Jalta in februari 1945 gereageerd hebben op de suggestie van Churchill en Roosevelt om ook het Vaticaan bij de gesprekken over de naoorlogse herordening van Europa te betrekken.

Zou die vraag nu ook door het hoofd van de kersverse Amerikaanse dictator Donald Trump zijn geschoten, na de verkiezing van Leo XIV als zevende opvolger van Pius XII, de paus die tachtig jaar geleden niet van veertienhonderd, maar nog van slechts vierhonderd miljoen mensen de geestelijk leider was? Gezien Trumps historische onbenul is het niet erg aannemelijk dat hij aan de voorloper van de door hem zo bewonderde Poetin gedacht heeft, als hij al weet wie dat was.

Nadat de promotie van de Amerikaanse Peruaan – of Peruaanse Amerikaan – Robert Prevost bekend was geworden, verklaarde Trump: ‘Een grote eer voor ons land. Ik kijk ernaar uit om paus Leo XIV te ontmoeten. Het zal een heel betekenisvol moment zijn’ – als altijd betrekt Trump, zijn hele leven in niets anders geïnteresseerd, ook dit meteen op zichzelf.

Of Leo XIV, indachtig het bezoek van Trumps vazal Vance aan Franciscus, óók zo uitkijkt naar zo’n ontmoeting, is de vraag. En of Trump na afloop van zo’n eventuele ontmoeting daar dan zelf met genoegen op terug zal kijken een tweede. Veel wijst er namelijk op dat Leo in de voetsporen van zijn voorganger zal treden, en met hem had het huidige Amerikaanse regime weinig op. In alles lijkt ook Leo het tegendeel te belichamen van de mensenverachtende mentaliteit die nu in MAGA-Washington de toon zet.

Veel wijst er op dat Leo in de voetsporen van zijn voorganger zal treden

Al de naamkeuze verraadt een en ander. De bekendste naamdrager was de vorige Leo. Leo XIII, paus van 1878 tot 1903, keerde zich tegen racisme en slavernij. Met zijn encycliek De rerum novarum (1891) bepleitte hij een sociale politiek die haaks staat op wat de rechtse Republikeinen voorstaan. Tegen de achtergrond van de industriële revolutie oordeelde hij scherp over het hyperkapitalisme van die dagen en de daarmee gepaard gaande uitbuiting van arbeiders.

Met een situatie waarbij de drie rijkste multimiljardairs tezamen evenveel bezitten als de minst welvarende helft van de Amerikanen bij elkaar is de extreme ongelijkheid van het eind van negentiende eeuw weer terug. Een extreme materiële ongelijkheid die zich ook in extreme machtsongelijkheid vertaalt: de VS zijn een plutocratie.

Met Musk aan de knoppen geldt hier niet one man, one vote, maar one dollar, one vote. Denk ook aan de afhankelijkheid van Oekraïne van Musks satellietensysteem: als Zelensky niet voldoende naar Trumps en zijn pijpen danst, zet hij gewoon Starlink uit.

In dat opzicht is nog een naamgenoot van de nieuwe Leo actueel: de allereerste Leo, Leo de Grote (440-461). Dat was de paus die tijdens de implosie van de toen bestaande Europese orde – namelijk van het Romeinse Rijk – de meest gevreesde sloper ervan tegemoet durfde te treden: Attila de Hun, na diens invasie van Italië. Volgens de overlevering zou Leo de wrede koning van de Hunnen zelfs van plundering van Rome hebben afgebracht.

Zal de nieuwe Leo ook de wrede hedendaagse Attila, die in het Witte Huis, die evenzeer bezig is om de wereldorde te vernietigen, weerstaan? Ook deze paus is blijkens eerdere tweets alles wat Trump niet is: een pleitbezorger van de armen, van migranten, van een verantwoordelijk klimaatbeleid, van vrede en gerechtigheid – niet in de laatste plaats ook inzake de door Trump omarmde moorddadigheid van Netanyahu.

Zeker: wat de officiële kerkelijke leer betreft wordt Leo vermoedelijk geen groot vernieuwer (evenmin als Franciscus), maar de katholieke kerk weet al heel lang tussen leer en leven te onderscheiden. Pastorale barmhartigheid jegens andersdenkenden en anderslevenden staat centraal – juist ook jegens degenen die reactionaire MAGA-katholieken als Vance en Steve Bannon het liefst vertrappen.

Geen walgelijker westerse mensensoort dan deze lieden, aangevoerd door Trump, voor wie barmhartigheid een scheldwoord is, en wiens grootste genoegen er tijdens zijn mega-platvloerse tv-shows uit bestond om tegen anderen te kunnen zeggen: You are fired!

Nu al snakt de wereld ernaar dat tegen Trump te kunnen zeggen.

‘De wereld wil de strijd van de Kashmiri hindoes niet zien’

0

De internationale gemeenschap stapt wel erg makkelijk over de aanslag van 22 april in Kashmir heen, schrijft Shawintala Banwarie.

De moordaanslag op Indiase toeristen die op 22 april plaatsvond in Kashmir lijkt haast vergeten, nu India en Pakistan over en weer elkaar aanvallen met raketten en beschietingen. De 26 gedode slachtoffers waren voornamelijk hindoes, en daarnaast één islamitische man die de hindoes probeerde te beschermen tegen het terrorisme. Overlevenden meldden dat de terroristen specifiek op zoek waren naar hindoe-pelgrims, hen vroegen een Koranvers te reciteren om onderscheid te maken tussen moslims en hindoes, en vervolgens met een geweer schoten op de mannen die hindoe bleken te zijn. Meerdere Kashmiri moslims in de nabije omgeving probeerden stiekem de hindoes in een auto of huis te nemen zodat ze niet gepakt zouden worden, maar tevergeefs. De moordaanslag is opgeëist door de verzetsbeweging The Resistance Front (TRF), een zijtak van de terreurbeweging Lashkar-e-Taiba (LeT), die de afgelopen jaren vaker niet-moslims in Kashmir heeft gedood.

Uitdrijving van niet-moslims

Maar het is nog niet eens deze bloedige dag die me het meest raakte; want terwijl hindoes nog niet eens waren bijgekomen van de schrik, begonnen internationale media wereldwijd al te speculeren over een tegenaanval door India. Geen enkel moment stond men stil bij de pijn die hindoes meemaakten. Sterker nog: bijna alle media vermeldden niet eens dat de aanval gericht was op hindoes, en spraken simpelweg over ‘Indiase toeristen’. Beelden van de slachtoffers en foto’s van huilende vrouwen en kinderen die hun vader waren verloren, kregen we in Nederland niet te zien. Onze media beschouwen het bloedbad als een incident, maar negeren of willen niet erkennen dat honderdduizenden hindoes in Kashmir de afgelopen decennia zijn verdreven door militante groepen uit de regio en Pakistan. Wat snel wordt vergeten door de internationale media, is dat deze terreuraanslag voor hindoes deel uitmaakt van een breder project om de regio te islamiseren.

Veel pro-Palestina en extreemlinkse critici framen de moordaanslag als een ‘verzet’ tegen de Indiase bezetting en scharen de onschuldige mannen die in Kashmir vermoord zijn tot de onderdrukkers. Deze critici stellen dat de Kashmiri moslims de ‘inheemsen’ zijn die onderdrukt worden. Maar tot ongeveer de achttiende eeuw was Kashmir juist overwegend hindoeïstisch en sikh, en velen verlieten de vallei door agressie en economische redenen. Dit rechtvaardigt uiteraard de bezetting door India niet, en het is ook zeker geen excuus om Kashmiri moslims als buitenstaanders te behandelen. Maar het is belangrijk om wel eerlijk over de geschiedenis van het gebied te zijn.

Intussen is de ultranationalistische Indiase minister-president Modi sinds 2019 actief bezig Kashmir in een koloniaal project om te vormen, waarbij hij moslims uit het gebied wil verdrijven. Dit maakt de Indiase staat deels medeverantwoordelijk voor de aanslagen gepleegd door TRF en LeT. Het is echter te simplistisch om de Indiase staat volledig de schuld te geven voor de recente aanval, omdat dit de verantwoordelijkheid van islamitische groeperingen negeert.

Vergelijking met Gaza

Ook worden de wandaden van de Indiase staat vaak vergeleken met die van de zionisten in Gaza. Dat er overeenkomsten zijn is onmiskenbaar: zowel India als Israël bezetten een moslimmeerderheidsregio, voeren geweldsaanvallen uit, hebben een afkeer van de islam en proberen tegenstanders te onderdrukken en doden. Daarnaast klinkt kritiek op de Indiërs die zich als zionisten zouden gedragen omdat zij schaamteloos de aanval van India op Pakistan toejuichen. Dat is inderdaad schandalig.

Maar waarom zwijgen diezelfde mensen over de velen die oproepen om India uit te roeien en oorlog te voeren tegen koeienaanbidders (scheldwoord voor hindoes)? Zijn deze mensen dan geen zionisten? Dat we onrecht tegen de medemens altijd moeten vergelijken met zionisme is eigenlijk ook triest.

Het India-zionismeframe heeft een discriminerend aspect, omdat het uitgaat van het idee dat hindoes de ultieme vijand van moslims zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de talloze scheldpartijen online waarbij hindoes worden uitgemaakt voor moslimhatende zionisten en ‘koeienurine-drinkers’. Dergelijke vergelijkingen met zionisme ontbreken volledig wanneer landen als Pakistan, Myanmar, China of Saoedi-Arabië gruwelijke wandaden begaan tegen moslims. Wandaden die op veel grotere schaal plaatsvinden en meer moslimslachtoffers maken. Critici wijzen op de onderdrukking van moslims in India om hun punt over zionisme te maken, maar vergeten voor het gemak dat Pakistan ook religieuze minderheden vervolgt en mensen doodt die dit willen aankaarten.

Hoe de oorlog tussen India en Pakistan zich zal ontwikkelen, en of er kernwapens zullen worden gebruikt, is onzeker. Maar één ding weet ik wel heel zeker: dat is dat het leed van de hindoe altijd verborgen zal blijven achter een rookgordijn van militaire campagnes, vooroordelen en de onwil om hindoes als slachtoffer te zien.

Onderdrukking van journalisten en oppositie gaat door in Turkije

0

Bijna twee maanden na de arrestatie van de burgemeester van Istanbul, Ekrem Imamoglu, gaat de onderdrukking van journalisten en de seculiere oppositie in Turkije onverminderd door. Enkele dagen geleden is ook het X-account van Ekrem Imamoglu geblokkeerd, zo meldt de Turkse nieuwssite Diken.

De autoriteiten in Turkije maken er geen geheim van dat er geen genade zal zijn voor Imamoglu, de belangrijkste tegenkandidaat van president Erdogan bij de verkiezingen in 2028, en de zijnen.

Zo zijn er vanuit staatsgezinde media zoals Yeni Şafak en Ensonhaber dagelijks beschuldigingen aan het adres van de burgemeester, die wordt beticht van corruptie, fraude en het leiden van een criminele organisatie. Ook wordt er doelbewust tweedracht gezaaid binnen de seculiere partij, met het ogenschijnlijke doel om het verzet tegen de arrestatie van de burgemeester te verstommen.

Dit heeft resultaat, want de straatprotesten en oproepen tot boycots zijn afgenomen en de seculiere oppositie is intern verdeeld, met journalisten en politici die elkaar aanvallen.

Ondertussen blijft de repressie voortduren. Een dag nadat de Turkse president straatjournalisten tot doelwit had gemaakt, omdat ze ‘onrust’ zouden veroorzaken, is een beroemde straatinterviewer, Arif Kocabiyik, opgepakt in Antalya, meldt Turkish Minute.

Verder zit de Zweedse journalist Joakim Medin nog steeds vast. De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken, Maria Malmer Stenergard, heeft haar Turkse collega Hakan Fidan aangesproken bij een informele ontmoeting van Europese ministers in Polen. Ze eist dat Medin zo snel mogelijk weer naar huis kan. Hij wordt in Turkije verdacht van ‘deelname aan een terroristische organisatie’, omdat hij een bericht deelde van een Koerdische demonstratie.

De druk vanuit Europa op Turkije wordt aarzelend opgevoerd. Zo heeft een delegatie van de Raad van Europa de gevangen burgemeester Imamoglu bezocht. In een verklaring meldt de delegatie dat het ‘onaanvaardbaar’ blijft om Istanbul te ‘beroven’ van zijn gekozen burgemeester. Dat hij ook wordt vastgehouden zonder proces of gegronde aanklacht, is volgens de delegatie in strijd met de rechtsstaat. Ze herhalen de oproep tot onmiddellijke vrijlating, niet alleen van Imamoglu, maar ook van vele andere Koerdische burgemeesters in het zuidoosten van Turkije, die al jaren vastzitten.

Opvallend genoeg wordt de repressie van seculiere en andere oppositiegroepen, zoals de mensen die met de verboden Gülenbeweging te maken hebben, tegelijkertijd gevolgd door een vredesproces met de pro-Koerdische partij. De Turkse president Erdogan zei gisteren dat de Koerdische PKK bijna bereid is de strijdbijl te begraven. Zo weet hij een brede oppositie tegen zijn regime te voorkomen.