5.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 2

Intocht in Yerseke ging toch door, met bierdrinkende Zwarte Pieten en signalen van drugsgebruik

0

Ondanks het bericht dat de intocht niet doorging, kwam Sint toch aan in het Zeeuwse Yerseke, samen met Zwarte Pieten van wie sommigen rookten, bier dronken en – zo wordt later verteld – zelfs cocaïne snoven.

Zaterdagmiddag wachten kinderen en (groot)ouders in Zeeuwse dorp Kruiningen op de Sint, die even later in een oranje Fiat 500 aankomt rijden. PvdA-raadslid Marjolein Sinke-Oele ontvangt in haar rol als ‘burgemeester’ de goedheiligman bij het gemeentehuis in het dorpscentrum. Er zijn vrolijke, voornamelijk jonge roetveegpieten. Onder begeleiding van een dweilorkest trekt het hele gezelschap vervolgens door het dorp. Een gezellig kinderfeest. De invoering van roetveegpieten verliep volgens de organisatie een paar jaar geleden al zonder grote weerstand.

De gemeente Reimerswaal dacht zaterdagochtend nog dat er in de vanuit Kruiningen vijf kilometer verderop gelegen dorpskern Yerseke geen intocht zou zijn. De organisatie daar weigert over te gaan op roetveegpieten. Nadat de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) had aangekondigd, net als vorig jaar in Yerseke te gaan demonstreren, besloot de organisatie woensdagavond om de intocht niet door te laten gaan. Vorig jaar riep de aanwezigheid van KOZP bij de bevolking agressie op tegenover een kleine groep activisten.

Alternatieve intocht in Yerseke

Rond het middaguur wordt in Yerseke duidelijk dat bewoners een alternatieve intocht hebben georganiseerd. Twee vissersboten varen op de Oosterschelde rondjes voor de haven en even later komen er tientallen Zwarte Pieten aan wal. Er zijn ook Zwarte Pieten bij Brasserie De Sportvisser gesignaleerd, die nu eveneens naar de haven komen. Onder al die Pieten zijn aardig wat rokende, bierdrinkende en – zo wordt later verteld – cocaïne snuivende Pieten. De enige filmploeg die aanwezig is bij de aankomst van de boten is die van Ongehoord Nederland. Als de boten bij de wal komen, zijn twee spandoeken zichtbaar:
‘Links maakt de visserij naar de kloten. Daarom hebben wij onze pieten gewoon zwart gespoten’ en ‘Pieten zijn zwart, smurfen zijn blauw, bevalt het je niet, dan is Nederland niet van jou.’ Ze maken duidelijk dat inclusiviteit totaal niet aan de orde is bij deze sinterklaasintocht.

Beeld: Arjan van Westen

De stoet trekt daarna, met voorop de Pieten en het tegen ‘links’ gerichte spandoek, naar het dorpscentrum. Vooral joelende mannenstemmen zetten voortdurend tijdens de intocht het in 1982 gemaakte lied Sinterklaas, wie kent hem niet in, met het refrein ‘Sinterklaas, en natuurlijk Zwarte Piet.’

De dagen voorafgaand aan deze zaterdag liep online de discussie over de mogelijke komst van KOZP naar Yerseke hoog op. De Provinciale Zeeuwse Courant zette bij verschillende Facebook-posts de reacties uit: te veel ‘haatdragende en zelfs bedreigende reacties.’ Bij berichtgeving waar wel massaal gereageerd kan worden, is nauwelijks begrip voor het standpunt van KOZP. Ze worden ‘terreurorganisatie’ genoemd en in veel reacties op Facebook zit een onverholen bedreigende toon, zoals: ‘gelijk zwart knuppelen die stel gekken.’

PvdA-raadslid Sinke had zorgen dat de intocht weer voor de kinderen verpest zou worden door rellen. De online haat gaf Sinke ook andere zorgen. Het niet willen accepteren van een andere Piet. ‘Dat is de bodem van het probleem. Als het uit de hand loopt is dat erg voor de kinderen, maar dat komt dus niet door KOZP. Het komt door die inwoners die niet een heel klein beetje meedraaien met een veranderde samenleving. Hoe moeilijk moet het zijn!’

SGP in alle stembureaus de grootste

Sinke nam contact op met Jerry Afriyie, het KOZP-boegbeeld. Ze adviseerde hem om van het protest af te zien om zo de tegenstanders niet hun zin te geven. ‘Het is rellen om te rellen.’ Ze is zelf geboren in Yerseke. ‘Het is in principe geen racistisch dorp.’ Conservatief is het onbetwist; de SGP is er in alle stembureaus de grootste. Het is met zevenduizend inwoners een kleine gemeenschap. ‘Je moet altijd oppassen wat je zegt.’

‘Steketee wil vooral vasthouden aan de figuur van Zwarte Piet en anders stopt hij de financiering

Sinke sprak woensdag ook met Lennert Steketee, een ondernemer en stuwende kracht achter het sinterklaascomité in Yerseke. Volgens het raadslid wil Steketee vooral vasthouden aan de figuur van Zwarte Piet en anders stopt hij de financiering. Sinke probeerde Steketee nog te overtuigen en sprak hem aan op zijn verantwoordelijkheid. ‘Beweeg eens wat mee. Al doe je maar de helft roetveegpieten. Dan zijn beide partijen tevreden.’ Sinke hoorde ‘achter de schermen’ dat de ondernemers niet wilden buigen. ‘Dat is een soort van chantage.’

Steketee weigert in gesprek te gaan met de Kanttekening. ‘We willen rust in de tent en geven er geen aandacht meer aan,’ zegt hij vrijdag, een dag voor de alternatieve intocht waar honderden van zijn dorpsgenoten aan deelnamen. Hij houdt het bij een interview met Omroep Zeeland van donderdag. In dat interview legt hij de schuld voor het niet doorgaan van de intocht vooral bij KOZP.

Pijn vanuit het verleden

Sinke vertelt hoe ze zelf met Sinterklaas en Zwarte Piet opgroeide. Daar kijkt ze nu,  inmiddels oma, vanwege het racistische element van Zwarte Piet anders tegenaan. ‘De pijn die er zit vanuit het verleden, begrijp ik volkomen.’ Ze vindt het een eer dat ze als ‘burgemeester’ in haar woonplaats Sint met zijn roetveegpieten ontvangt. Had ze die rol ook op zich genomen als ze in Kruiningen hadden vastgehouden aan Zwarte Piet? ‘Dan had ik eerst een paar mooie quotes gemaakt: ‘Het Sinterklaasfeest is voor kinderen en niet voor volwassenen die weigeren te veranderen. Zwarte Piet is geen erfgoed, het is een herinnering aan wat we beter hadden kunnen doen.”

Zaterdag neemt predikant Tim Schakel van de Vrije Evangelische Gemeente Yerseke in de pastorie tegen de avond de tijd om te praten over de gebeurtenissen. Met zijn gezin ging hij zelf naar de intocht in Sliedrecht. Bij thuiskomst zag hij de sporen van bierbekertjes. ‘De manier waarop er gezongen wordt, dat is niet de kindersfeer die we gewend zijn.’ Ook het smurfenspandoek zag hij op Facebook langskomen. ‘Ik distantieer me ervan en ik weet zeker dat hier genoeg mensen zijn die dat niet graag in die boot zagen hangen.’

Predikant Tim Schakel uit Yerseke. Beeld: Arjan van Westen

Eerder had Schakel al in een lokale krant een column geschreven waarin hij duidelijk maakte dat je ‘van alles kunt vinden van KOZP’, maar dat alleen relschoppers het feest kunnen bederven. Vorig jaar confronteerde hij in een preek de gemeenschap met de rellen. Schakel weet dat ook in zijn kerk mensen zitten die bij de rellen betrokken waren.

Schakel hecht eraan context te bieden bij het spandoek gericht tegen links. ‘De vissers voelen zich vergeten en ondergewaardeerd.’ De identiteit van een vissersdorp leeft sterk, legt de predikant uit. ‘Een hele sterke cultuur die het gevoel heeft dat mensen ver weg van ons vertellen hoe wij moeten leven en ons regels opleggen.’ Schakel is voorzichtig om het woord racisme in verband te brengen met het vasthouden aan Zwarte Piet. ‘Het is één van de uitingsvormen van een onderliggend fenomeen.’

‘De vissers voelen zich vergeten en ondergewaardeerd’

In Kruiningen volgt Démaral Abori de intocht van de Sint, waar zijn jongste zoon van geniet. Abori heeft Surinaamse roots. Hij is tevreden met de roetveegpieten. ‘Na bewustwording voelde de sinterklaasintocht ongemakkelijker, vooral vanwege de hevige discussie.’ Abori is raadsondersteuner bij de ChristenUnie in Reimerswaal. Zijn schoonmoeder is het PvdA-raadslid dat verderop de Sint verwelkomt. Abori heeft niet veel met de ‘radicale’ manier van actievoeren van KOZP. ‘Veel mensen zijn zich niet bewust van de roots van Zwarte Piet. Ik zag dat zelfs bij mijn schoonmoeder en mensen om mij heen.’

Toen hij wat ouder werd, verdiepte hij zich in Zwarte Piet. ‘Dat vond zijn inspiratie in de slavernijtijd, waarin letterlijk mijn voorouders nog als slaven dienden in Suriname. Daar wil je niet jaarlijks aan herinnerd worden in de vorm van een mooie traditie en een mooi feest.’

Démaral Abori, raadsondersteuner bij de ChristenUnie in Reimerswaal. Beeld: Arjan van Westen

Abori vindt dat er veel meer aan bewustwording, educatie gedaan mag worden. Meer kennis van het Nederlandse slavernijverleden zorgt voor meer begrip voor het willen aanpassen van Zwarte Piet. Meer bewustwording is ook heilzaam om alledaags racisme tegen te gaan. ‘Ik ben nog een bruine man van de oude stempel met een gladde rug en met wat zelfspot.’ Maar ‘dat moet je niet onderschatten’, ook zijn kinderen maken het mee dat ze nog ‘neger, die Afrikaantjes, Zwarte Piet of wat dan ook’ genoemd worden.

‘Er waren hier gisteren mensen waarvan de binnenkant van hun neus het enige was dat wit was’

Schakel sliep er een nachtje over en besloot zondag in de preek (start: 23.55) toch in te gaan op de gebeurtenissen van zaterdag. Hij stalde op de preekstoel wat bierresten die hij na de inhuldiging van Sinterklaas vond voor de pastorie. En tussen de Heineken-verpakkingen hield hij zijn gemeenschap met gepaste ironie een spiegel voor. De predikant vertelde hoe zaterdag in plaats van limonade en chocomel, bier en cocaïne onderdeel werden van een oudsher traditioneel kinderfeest. ‘Er waren hier gisteren mensen waarvan de binnenkant van hun neus het enige was dat wit was.’ Schakel wees er verder op dat ondanks ‘het vast willen houden aan tradities’ in Yerseke ‘politieke spandoeken en racistische leuzen’ onderdeel van een oud feest werden. Een preek die vast nog een tijd zal nagalmen in Yerseke.

Jerry Afriyie, voorman van KOZP, ging zondag via sociale media in op de alternatieve sinterklaasintocht in Yerseke. Hij noemt ‘extremisten’ die als Zwarte Pieten de straat opgingen niet de doelgroep. ‘Onze doelgroep is de meerderheid, die ondanks dat ze moeite hebben met verandering, een kinderfeest niet in de weg willen staan.’ Ondertussen telt Nederland Wordt Beter, dat zich vanaf 2010 bezighoudt met meer erkenning van het Nederlandse koloniale en slavernijverleden, af tot 5 december: de dag dat Nederland ‘het stokje’ over kan nemen. De vele pro-Zwarte-Piet-reacties die online volgden op de intocht in Yerseke geven wel aan hoe belangrijk het is dát het stokje wordt overgenomen door de samenleving.

Indonesische activisten: ‘Koningin Máxima niet welkom in ons land’

0

Een coalitie van Indonesische maatschappelijke organisaties heeft in een open brief fel geprotesteerd tegen het geplande bezoek van koningin Máxima aan Indonesië.

De koningin, die op 25 november als VN-adviseur op het gebied van inclusieve financiering naar Jakarta zou afreizen, wordt door de ondertekenaars niet welkom geheten zolang Nederland zijn koloniale verleden niet volledig erkent. ‘Zo’n tachtig jaar na de onafhankelijkheidsverklaring draagt het Indonesische volk nog steeds de erfenis van wonden en morele vernedering’, stellen de ondertekenaars van de brief.

De brief verwijst naar historische wreedheden zoals het bloedbad in Rawagede (1947), waar 431 burgers werden geëxecuteerd door Nederlandse militairen. Ook wordt de executie van kapitein Abubakar Lambogo genoemd, als ‘symbool van morele ongelijkheid tussen zij die vochten voor hun vaderland en zij die onderdrukten in naam van buitenlandse macht.’

De ondertekenaars formuleren drie eisen. Ten eerste wijzen ze een staatsbezoek van de koningin, in welke vorm dan ook, af. Ten tweede moet de Indonesische regering opnieuw beraden of er nog een Nederlandse ambassade in Indonesië moet zijn, totdat er concrete stappen worden gezet in de vorm van een officiële erkenning en volledige excuses aan het Indonesische volk – niet slechts aan individuele slachtoffers of hun families. Ten slotte moeten tijdens de oorlog van 1945-1949 gesneuvelde Nederlandse militairen die in Indonesië begraven liggen, ‘oorlogsmisdadigers’ volgens de open brief, naar Nederland worden gerepatrieerd.

De actie wordt ondersteund door onder meer het Komitee Utang Kehormatan Belanda (KUKB) van Indonesiëactivist Jeffry Pondaag, academici van diverse Indonesische universiteiten en maatschappelijke initiatieven zoals ‘nBASIS en EKKONS. Zij stellen dat herstelbetalingen en historische erkenning zinvoller zijn dan financiële adviezen aan de Indonesische bevolking.

Koningin Máxima reist regelmatig als gezant van de Verenigde Naties naar zogenoemde ontwikkelingslanden om financiële inclusie te bevorderen. Haar rol is officieel niet politiek, maar het geplande bezoek heeft nu wel een diplomatieke lading gekregen.

Conservatieve BBC-directeur onder vuur, mede vanwege zijn pro-Israëlische koers

0

Binnen de Britse publieke omroep BBC groeit de kritiek op bestuurder Robbie Gibb, voormalig communicatiechef van Theresa May, uitgesproken ‘Thatcherite conservative’ en eigenaar van The Jewish Cronicle. Dit schrijft NRC.

Gibb werd in 2020 door Boris Johnson benoemd in het BBC-bestuur, dat sinds een hervorming in 2016 meer macht kreeg via politieke benoemingen. Zijn rol binnen de omroep roept al jaren vragen op over journalistieke onafhankelijkheid.

Gibb presenteert zich als pleitbezorger van onpartijdigheid, maar zijn politieke verleden en netwerk wekken argwaan. Hij was medeoprichter van het rechtse GB News en eigenaar van The Jewish Chronicle, ook tijdens zijn bestuursperiode bij de BBC. Volgens mediaprofessoren Jean Seaton en Steven Barnett is er sprake van een belangenconflict. ‘Als hij de eigenaar van een islamitisch nieuwsblad was geweest, had het verhaal maandenlang de headlines beheerst’, aldus Barnett.

Binnen de BBC klinkt steeds luider protest. Afgelopen zomer riepen ruim honderd medewerkers in een open brief op tot zijn schorsing. Gibb zou zich actief bemoeien met de inhoudelijke koers van de omroep, onder meer bij de verslaggeving over Gaza. Ook haalde hij de conservatieve adviseur Michael Prescott binnen die een belangrijke rol speelde in een schandaal die de vorige BBC-directeur de kop kostte.

Die crisis barstte los na een uitzending van het programma Panorama, waarin een toespraak van president Donald Trump onzorgvuldig werd gemonteerd. De BBC bood excuses aan, maar Trump kondigde een miljardenclaim aan. Kort daarop traden directeur Tim Davie en hoofdredacteur Deborah Turness af.

Met een Labour-meerderheid in het parlement groeit de roep om de BBC te hervormen. Gibb was ooit binnengehaald om de BBC minder partijdig te maken maar dreigt nu het gezicht te worden van politieke inmenging bij de Britse publieke omroep.

Aartsengel Gabriël

0

Online keek ik naar de eerste les van de imam van de nieuwe moskee in onze woonplaats. In mooi Nederlands vertelde de imam wat islam is. Hij legde uit dat de belangrijkste bron hiervan de Gabriël-hadith was.

De Gabriël-hadith. Hoe vaak had ik deze hadith niet uit de mond van de legendarische imam gehoord. Hij sprak de twee varianten aan het begin van de hadith in het Arabisch uit. Deze hadith wordt in de verschillende grote hadithbronboeken van de geleerden Muslim, Bukhari en Ebu Daoud beschreven.

De inhoud ervan heb ik als kind in de moskee uit het hoofd moeten leren. Het is wel jammer dat de imams ons alleen lieten stampen; ze vertelden het verhaal erachter niet.

‘Jij ziet God niet, maar God ziet jou wel’

In deze hadith vertelt Abdullah bin Omar, die het van zijn vader Omar heeft gehoord, zo ongeveer het volgende:

‘We zaten bij de profeet Mohammed (s.a.s.). Een man in een wit gewaad kwam binnen. Zijn kleren zagen er schoon uit. Er waren geen tekenen aan hem te zien dat hij had gereisd, dat hij uit de woestijn kwam. Hij ging knie aan knie tegenover de profeet zitten. Hij begon te vragen: Wat is iman (innerlijk geloof)? De profeet antwoordde. Hij bevestigde het antwoord. Hij vroeg: Wat is islam? De profeet antwoordde. Hij bevestigde het antwoord. Hij vroeg: Wat is ihsan (met aandacht leven en bidden)? De profeet antwoordde. Hij bevestigde het antwoord.’

De man in het witte gewaad vertrok. Verbaasd bleven de metgezellen achter. Deze persoon kwam vragen aan de profeet stellen en bevestigde vervolgens de antwoorden die hij kreeg. Wie was deze man?

De profeet zei: ‘Dat was aartsengel Gabriël.’

Wat iman en islam zijn, dat weten velen van u; ik moest dat als kind uit het hoofd leren. Maar over ihsan vertelden ze niets.

Ihsan is, vertelt de profeet Mohammed (s.a.s.): ‘Dien God alsof je de Schepper ziet. Jij ziet God niet, maar God ziet jou wel.’

In het Arabisch klinkt dat vele malen mooier. Ik kan het nu honderd keer opdreunen.

Kans op WK-kwalificatie voor Suriname en Curaçao

0

Wat lang onmogelijk leek, komt nu echt binnen handbereik. Als Suriname en Curaçao volgende week geen misstap begaan in de WK-kwalificatiewedstrijden, kan hun historische eerste deelname aan het wereldkampioenschap werkelijkheid worden, zo meldt het AD.

Op sociale media is het enthousiasme groot. ‘Dit is niet zomaar iets. Twee piepkleine landen die al hun hele bestaan onderschat en ondergewaardeerd worden, staan nu hopelijk dicht bij het grootste podium dat het voetbal kent, schrijft anti-racismeactivist en muzikant Kunta Rincho op Facebook.

Het bericht is bijna vijfhonderd keer gedeeld en krijgt meer dan drieduizend likes. ‘Waar gaan we woensdag kijken?’, vraagt Rincho. Hij wil dat er twee grote schermen worden geplaatst in één zaal.

Aan het hoofd van het Surinaamse team staat de Surinaams-Nederlandse trainer Stanley Menzo, die lange tijd voor Ajax speelde. Bij Curaçao staat Dick Advocaat aan het roer.

Vandaag speelt Oranje tegen Polen en morgen Turkije tegen Bulgarije. Beide landen maken goede kans om zich te kwalificeren. Marokko heeft als eerste Afrikaanse land zich al weten te kwalificeren voor het WK volgend jaar in Canada, Mexico en de Verenigde Staten.

Noordholland Dagblad biedt PvdA-raadslid Köseoglu excuses aan

0

Het Noordhollands Dagblad heeft excuses aangeboden aan GroenLinks-PvdA-politicus Eylem Köseoglu uit Zaanstad.

In de berichtgeving werd zij nauwelijks verhuld in verband gebracht met ‘criminelen’ uit de wijk Poelenburg in Zaanstad, nadat ze kritiek had geuit op de omstreden werkwijze van het Interventieteam Zaandam-Oost. Dat team zou diep in het privéleven van bewoners — vaak met een migratieachtergrond — neuzen bij het opsporen van fraude en ondermijning.

Het Noordhollands Dagblad publiceerde daarop een bericht waarin stond dat Köseoglu ‘te dicht op de doelgroep van het interventieteam’ zou zitten. Later schreef de krant zelfs dat er ‘niet veel handdrukken’ tussen haar en ‘de criminelen’ uit de wijk Poelenburg zouden zijn.

De verdachtmakingen aan het adres van Köseoglu en de bewoners van Poelenburg zijn inmiddels gerectificeerd door de krant. Dit nadat Follow the Money-journalist David Davidson aan de bel trok. Hij stelde dat zulke uitspraken zonder feitelijke onderbouwing totaal niet kunnen. Hij noemde dit zelfs ‘anti-journalistiek’.

Köseoglu kwam door haar kritiek op de interventieteams in Zaandam-Oost in conflict met het bestuur in Zaanstad, onder meer met haar eigen partij, en werd gedwongen om op te stappen als fractievoorzitter. Sinds begin juni bezoekt ze geen raadsvergaderingen meer, terwijl ze formeel nog steeds raadslid is voor de PvdA.

Köseoglu is kritisch op de veronderstelde focus van de gemeente Zaanstad op mensen met een niet-Nederlandse afkomst in de aanpak van fraude en ondermijning, schrijft de Zaanse nieuwssite De Orkaan.

Het college van B&W van Zaanstad reageerde als door een wesp gestoken op de kritiek van Köseoglu: ‘Als college en als burgemeester verwerpen wij deze beschuldigingen en verwijten van discriminatie en institutioneel racisme. Telkens weer de schijn opwekken dat hier sprake van is, moet echt afgelopen zijn. De rapporten waar Köseoglu naar verwijst, zijn achterhaald en de methodes die zij noemt worden niet meer toegepast.’

Nieuwe paniek over moslims: dadels en melk in het stembureau

0

Nederland is gek geworden. Punt. Nu heb ik het gezegd. Waarom? De ziekelijke fixatie op moslims heeft haar verstandelijke vermogen dusdanig aangetast dat het niet meer in staat is tot wat voor reflectie dan ook. Nederland ziet alleen nog maar islam. En meer islam. En meer islam. Het is een verslaving. Een verslaving is dat je niet meer zonder de vernietigende substantie kan; deze substantie is de obsessie met moslims. De obsessie vervult, de obsessie leidt af van de werkelijkheid, de obsessie is een vlucht. Als Nederland de moslim niet had, zou het hem hebben uitgevonden.

Elke dag wordt er een nieuw moslimprobleem gefabriceerd. Deze keer komt het probleem uit Amsterdam. Volgend jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen in de hoofdstad. Feest van de democratie. Eigenlijk niet. Gemeenteraadsverkiezingen zijn saai. Maar er is een draai aan gegeven om ze spannend te maken. Welke draai? Door ze te islamiseren. Dat is wat er is gebeurd. De saaie verkiezingen zijn geïslamiseerd waardoor het een existentiële crisis is geworden. Help! Bel de brandweer. Bel de politie. Bel de ambulance.

Wat is het geval? De gemeenteraadsverkiezingen vallen in de maand Ramadan. De stemlokalen zijn van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds open. Gemeenteraadslid Sheher Khan van Denk stelde in het college de prudente vraag hoe het zit met de vrijwilligers die de stemlokaaltjes bemannen. Khan vroeg consideratie voor de moslims die de bureautjes bemannen. Het breken van het vasten valt tussen zes en half zeven. Burgemeester Femke Halsema opperde dat er een creatieve oplossing moest komen. Khan stelde wat dadels en melk voor. En door… Niet dus. Islamisering van het stembureau.

Maar Daan, daar ga jij toch helemaal niet over of een stad seculier is of niet?

Daan Wijnands, die lijsttrekker van de VVD in Amsterdam is, tweet: ‘Het is echt onbestaanbaar dat de gemeente ‘dadels en melk’ tijdens de ramadan bij stembureaus gaat neerzetten. Of dat stembureaus speciaal langer openblijven voor de ramadan. Amsterdam is een seculiere gemeente.’ Maar Daan, daar ga jij toch helemaal niet over of een stad seculier is of niet? Dat mogen mensen toch zelf bepalen. Het staat de burger vrij om zijn stad te beleven; er zijn nogal wat inwoners die hier godsdienstvrijheid ervaren. Seculier betekent echt niet het uitbannen van alle religieuze of spirituele elementen. Of toch wel?

Gaat Daan de stemlokalen af om te checken of daar dadels worden uitgereikt? Het coderen van dadels en melk als onwenselijk deed me denken aan de tijd van de Inquisitie. Toen ging de auberginepolitie door de straten van de veroverde Moorse steden om te ruiken of er geen aubergine in olijfolie werd klaargemaakt, want dat zou islamitisch dan wel joods zijn. Ik maak grote sprongen door de geschiedenis, maar doe dat om het gevaar van deze microagressie bloot te leggen.

Iemand antwoordt op Wijnands dat hij niet zo krampachtig moet doen. Wat mij de vraag oproept of ik niet… Maar mijn reactie kan ook als krampachtig worden gezien; door deze bijdrage gooi ik ook olie op het vuur. Maar toch. Ik zie een patroon dat velen met mij zien: de verharding van het debat over wat het betekent om moslim te zijn in de westerse samenleving. En het met een vergrootglas zoeken naar ‘afwijkend’ gedrag om daarmee moslims te confronteren. Willen we echt een samenleving waarin moslims getolereerd zijn zolang ze geen moslim zijn?

Het is prachtig dat Khan de vrijwilligers die de stembureaus bemannen op deze manier tegemoetkomt. Een kleine geste. Niks aan de hand. Het zou weleens kunnen helpen om meer mensen naar de stembus te krijgen, want gastvrijheid maakt het verschil. Laat het dat ook zijn. Maak het niet tot inzet van een geconstrueerde cultuurstrijd. Eet die dadel, drink je melk, chill!

Mensenrechtenorganisaties kritisch op Marokko-reis Amsterdamse wethouder

0

De activist Abdou Menebhi heeft namens drie Marokkaanse mensenrechtenorganisaties de Amsterdamse wethouder Sofyan Mbarki een open brief geschreven, waarin hij hem bekritiseert over zijn voorgenomen handelsreis naar Marokko van 17 tot 20 november.

De brief is ondertekend door de Marokkaanse mensenrechtenorganisaties Rif Alert, EMCEMO en CEDHM (Coordination Européenne pour les Droits Humains au Maroc).

Dat er bruggen worden geslagen tussen Nederland en Marokko is een goede zaak, schrijft Menebhi. Maar toch wringt de schoen: ‘Wij noemen hierbij de benarde positie van burgers, mensenrechtenverdedigers en journalisten.’ Ook noemt hij de hoge gevangenisstraffen die Nasser Zefzafi en andere leiders van de Hirakbeweging moeten uitzitten, vanwege hun protesten tegen het Marokkaanse regime. Uiteraard vergeet hij de ongeveer 1.500 Gen Z-demonstranten niet die onlangs zijn opgepakt, vanwege hun protesten voor sociale rechten en tegen de corruptie in het land.’

‘Niet alleen de huiveringwekkende cijfers, maar ook de vele tekortkomingen en schendingen van de mensenrechten zouden u moeten aangaan als progressieve politicus en invloedrijke wethouder van Amsterdam – een stad die zich profileert als mensenrechtenstad.’

Daarom roept Menebhi namens de drie mensenrechtenorganisaties wethouder Mbarki op de mensenrechtenkwestie aan de orde te stellen tijdens zijn gesprekken met de Marokkaanse autoriteiten. ‘Economische en sociale vooruitgang in Marokko kan immers alleen gedijen bij eerlijke kansen en respect voor mensenrechten.’

Ten slotte spreekt Menebhi de wens uit dat de wethouder ook in gesprek zal gaan met de Marokkaanse mensenrechtenorganisatie Association Marocaine des Droits Humaines (AMDH), die zich ter plaatse hard maakt voor de mensenrechten in het Noord-Afrikaanse koninkrijk.

Twee vrouwen van kleur, uit de Dutch Squad, beëdigd als Kamerlid

0

Op donderdag zijn Anouschka Biekman en Fatiha Abdi beëdigd als leden van de Tweede Kamer. Hun aantreden vormt een belangrijk moment voor de Dutch Squad, de beweging die zich inzet voor meer zwarte en biculturele vertegenwoordiging in de Nederlandse politiek.

De Dutch Squad, Nederlandse ‘ploeg’, ontstond als netwerk van vrouwelijke politici, beleidsmakers en activisten die zich inzetten voor inclusie, zichtbaarheid en leiderschap vanuit gemarginaliseerde gemeenschappen. Met de toetreding van Biekman en Abdi krijgt de beweging nu ook institutionele slagkracht in het parlement.

Naast de twee nieuwkomers zijn ook Milka Yemane (GroenLinks-PvdA), Isaura Carrilho (Denk), Carla Kabamba (Partij voor Morgen) en mede-oprichter Joan Nunnely (D66) actief in de politiek. Samen vormen zij de kern van de Dutch Squad, die zich profileert als bruggenbouwer tussen gemeenschappen, generaties en instituties. De beweging zet in op mentoring, politieke scholing en het versterken van een nieuwe generatie changemakers.

De Dutch Squad is geïnspireerd op het Amerikaanse voorbeeld van The Squad, een groep progressieve Congresleden waaronder Alexandria Ocasio-Cortez (AOC), Ilhan Omar, Ayanna Pressley en Rashida Tlaib. Ook zij braken door barrières van representatie en brachten thema’s als sociale rechtvaardigheid, klimaatrechtvaardigheid en antiracisme naar het hart van de politiek. Net als hun Amerikaanse tegenhangers wil de Dutch Squad niet alleen zichtbaar zijn, maar ook invloed uitoefenen — en zo de democratie verbreden en verdiepen.

Moskee op Westoever in brand gestoken door Israëlische kolonisten

0

In de nacht van woensdag op donderdag is een moskee in het Palestijnse dorp Deir Istiya, nabij Salfit op de Westelijke Jordaanoever, in brand gestoken.

Volgens Palestijnse autoriteiten gaat het om de Hajja Hamida-moskee, waarvan de muren zwartgeblakerd raakten en meerdere exemplaren van de Koran in vlammen opgingen. Op de buitenmuur werden Hebreeuwse leuzen gespoten, waaronder teksten die geweld verheerlijken en eerdere veroordelingen van kolonistengeweld bespotten.

De aanval komt op een moment van toenemende spanningen in de regio. In oktober 2025 registreerde de VN een recordaantal van 264 aanvallen door Israëlische kolonisten op Palestijnse burgers en eigendommen. De recente escalatie volgt op het uitbreken van het conflict in Gaza in oktober 2023, dat ook op de Westelijke Jordaanoever tot meer geweld heeft geleid.

Eerder deze week werden in de dorpen Beit Lid en Deir Sharaf voertuigen en eigendommen van Palestijnen in brand gestoken. Toen Israëlische soldaten arriveerden, werden ook zij aangevallen door kolonisten. Vier Israëli’s werden gearresteerd; vier Palestijnen raakten gewond.

De Israëlische president en legerleiding hebben het geweld uitzonderlijk scherp veroordeeld. Toch blijft vervolging van daders zeldzaam. Premier Netanyahu heeft zich nog niet publiekelijk uitgesproken over de recente incidenten, terwijl zijn regering ministers telt die openlijk pleiten voor annexatie van de gehele Westelijke Jordaanoever. Internationale zorgen nemen toe, mede vanwege de mogelijke impact op de fragiele wapenstilstand in Gaza.