4.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 2

Er is een kloof tussen zij die weinig en wij die alles van Gaza zien

0

Palestina-activisten volgen de situatie in Gaza op de voet. Dit zorgt voor een kloof met mensen die dat niet doen, schrijft Ingelise de Jongste.

‘Dit is dag 428 van de genocide. Zien jullie niet wat wij zien?’ Dit staat op mijn protestbord. De dag telt per demonstratie door. Er is een diepe kloof tussen zij die weinig tot niets zien van Gaza en zij (wij) die álles zien.

Niets of weinig zien kán ook. Nederlandse media zijn spaarzaam in groot nieuws vanuit Gaza. De voorpagina’s domineert het zelden dus als je niet wilt of niet op zoek gaat, dan hoef je niet.

Wie wel zoekt, vindt bronnen elders. Internationale media als Al Jazeera, Democracy Now, blogs als Mondoweiss, sociale mediakanalen via Telegram, Whatsapp, Signal alsook Twitter, YouTube, Instagram of TikTok. Zij (wij) zien alles.

Stoffige voetjes

We zien ouders die met blote handen graven naar hun kinderen in het puin van de school waar ze schuilden. Stoffige voetjes uitstekend onder brokstukken. Aan stukken gereten kinderlijkjes. Tieners die hun vader horen gillen terwijl hij verbrandt in de vuurzee van een gebombardeerd tentenkamp. De hopeloze blik van artsen die al 14 maanden zonder anesthesie keizersneden uitvoeren en ledematen amputeren (‘highest number of child amputees in the world’). De schreeuw van een arts die onder het laken haar eigen moeder aantreft. Hulpverleners die niet meer kunnen en toch doorgaan. Mannen die elkaar troosten bij het gebroken lijfje van een kind, het zoveelste verlies. Een vader met een brood in een plas bloed gedood door een drone. Kinderen trillend in shock. Beelden die je brein weigert te interpreteren omdat de uiteengespatte bloedsinaasappel een overreden hoofd blijkt.

We lezen dat artsen en journalisten bewust getarget worden, daar soms zelfs per sms bericht over krijgen en we zien ze wegvallen uit onze timelines. Nour en Omar die hun leven in Gaza met de wereld delen blijken dood of gewond. Ze verliezen het kind dat je gister nog op een moedig-blije foto op het strand van Gaza zag. Mohammed is heartbroken omdat zijn kat Leo door shrapnel geraakt is. Artsen verdwijnen in gevangenissen om maanden later uitgemergeld en gemarteld weer op te duiken. Journalisten worden on camera vermoord met hun pers-vest aan. Hun collega’s, zoals Hind Khoudary en Anas Al-Sharif, doen live verslag. En nu heeft iedereen honger en een gofundme. We zien onze DM’s vollopen met wanhopige hulpvragen.

We zien ouders die met blote handen graven naar hun kinderen in het puin van de school waar ze schuilden

Ondertussen filmen Israëlische soldaten zelf ook. We zien hoe ze lachend poseren in lingerie van vermoorde vrouwen. Ze schieten trots een kind van zijn fiets, maken kinderspeelgoed met verbijsterende gretigheid stuk of vragen hun geliefde ten huwelijk met gestolen juwelen. We zien filmpjes van gewone Israeli’s die rouwende Palestijnen nadoen, verkleed en jammerend. Popsterren die populaire genocidale liedjes vertolken. Voetbalsupporters zingen dat er geen scholen meer zijn in Gaza omdat alle kinderen dood zijn. Soldaten plassen op een koran of blazen een heel dorp op. We zien kinderen op tanks gebonden als menselijk schild (every accusation is a confession) en blokkades van hulpgoederen bij de grens. Uithongering als instrument.

We zijn niet de enigen die alles zien. De speciaal rapporteur van de VN voor de bezette gebieden Francesca Albanese rapporteert onophoudelijk over de gruwelen in Gaza. Artsen die er werkten zoals Tanya Haj-Hassan vertellen over de vele kinderen die met kogels in het hoofd gericht zijn neergeschoten. We zien hoe zij zichtbaar aangedaan het gebrek aan actie van de wereld aanklagen bij deze ‘eerste ge-livestreamde genocide’. Ngo’s spreken zich uit net als het ICJ en ICC ook over de druk op de aanklager vanuit de VS. Dat zelfs hún pleidooien geen consequenties hebben en nauwelijks verslagen worden, dat decennia aan VN-resoluties door Israël straffeloos genegeerd kunnen worden, dat de VS standaard tegen staakt-het-vuren stemt en Nederland zich onthoudt, ook dat zien we en het vergroot die kloof nog verder.

Geen westerse journalisten

Het is daarbij niet alleen wat we wel/niet terugzien in onze media, we zien ook hoe nieuws gebracht wordt. Wie is geloofwaardig, wie niet. Berichten uit Gaza komen gehuld in voorzichtigheid. We zien kanttekeningen (‘zou’) bij Palestijnse bronnen die we net met gevaar voor eigen leven verslag zagen doen bij Al Jazeera. Want het zijn weliswaar journalisten maar geen westerse (die mogen van Israël Gaza niet in) en kennelijk is het dan niet onafhankelijk genoeg. Bij Israëlische (leger)woordvoerders ontbreekt diezelfde behoedzaamheid terwijl partijdigheid daar een gegeven is. Dat zien we ook.

Historica Assal Rad bestudeert koppen en fixt die. ‘The war in Gaza is making orphans’ wijzigt ze in ‘Israel is making orphans in Gaza’ en ‘Palestinians say: last bone surgeon in Gaza killed’ in ‘Israel kills last bone surgeon in Gaza’. Die koppen zien we hier ook. In ‘Doden bij bombardement ziekenhuis Gaza’ ontbreekt wíe de raket afschoot. Des te opvallender als je berichten over Gaza en Oekraïne naast elkaar legt en constateert dat Rusland vaak wel en Israël vaak niet expliciet als dader benoemd wordt. Dat is ook nog eens scheef.

Taal telt. We lezen ‘conflict’ of ‘oorlog tussen Israël en Hamas’, terwijl we zien hoe de gehele Palestijnse bevolking onder vuur ligt. Volgens internationaal onbetwiste cijfers van het ministerie van Volksgezondheid in Gaza zijn er nu 46.000 doden. Wie echter niet geclaimd wordt (omdat iedereen die dat kan doen dood is of onder puin ligt), telt niet mee. The Lancet berekende in de zomer al 186.000 doden. ‘Not a conflict, not a war’ roepen we bij demonstraties, ‘this is genocide’. De term ‘genocide’ las je echter het afgelopen jaar zelden. Het argument is dat genocide nog niet vaststaat, hoewel elke deskundige kan uitleggen dat een ICC-vonnis jaren duurt en actie nu geboden is. We zien hoe ophef over woorden groter is dan wat die woorden beschrijven.

We zien hoe kritiek op Israël vanuit demonstranten antisemitisch genoemd wordt en hoe de angst om daarvan beschuldigd te worden, leidt tot grote voorzichtigheid ook bij media en tot verdachtmaking en soms zelfs tot criminalisering van het protest van ons, de mensen die alles zien.

Onder ons zijn mensen die 200(!) geliefden verloren hebben of de mars alleen in tranen kunnen volbrengen

Media streven naar neutraliteit, maar dat werkt niet altijd. Zoals bisschop Tutu zei ‘als je neutraal bent in situaties van onrecht, kies je de kant van de onderdrukker’.

We lezen hoe mensenrechtenactivisten als Martin Luther King, Malcolm X, James Baldwin, Angela Davis, Mandela zich uitspraken voor Palestina, dat (inwoners van) landen met een geschiedenis als kolonisator lang loyaal aan de zijde van Israël blijven staan, terwijl landen die gekoloniseerd waren sympathiseren met Palestijnen. Het is niet toevallig dat juist Zuid-Afrika met een aanklacht naar het strafhof trok. Kolonialisme en apartheid.

Groot-Israël

We zien dat Netanyahu kaarten toont van Groot Israël en leden van zijn kabinet zeggen ‘trots te zijn op de Holocaust in Gaza’. We zien ook hoe de leider van de grootste partij in ons parlement diezelfde Netanyahu eeuwig steun toezegt ondanks een arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof. Hoe hij zich non-stop en ondubbelzinnig negatief uitlaat over moslims en Nederlanders met een migratieachtergrond, over ‘woke links’ en demonstranten tegen genocide en hoe daar een handige overlap in zit.

Omdat we alles zien, demonstreren we al 14 maanden. Ook daar lees je zelden iets over. Dagelijks staan er activisten bij het centraal station, we lopen wekelijks een mars door de stad – en dat is alleen nog maar Amsterdam. Onder ons zijn mensen die 200(!) geliefden verloren hebben of de mars alleen in tranen kunnen volbrengen.

Zij die alles zien, zoeken elkaar op. ‘Sorry if I’m a little on edge I’ve just seen a dead child on my phone every day for the past year’ kun je niet delen met wie het niet ook ziet. We zijn verbonden in het zien.

Er is een diepe kloof tussen zij die weinig tot niets zien van Gaza en zij (wij) die álles zien.

 

Dit is een ingezonden opinie en geeft niet noodzakelijk het standpunt van de Kanttekening weer.

Minister Brekelmans bezoekt Iraaks-Koerdische stad Erbil

0

Minister van Defensie Ruben Brekelmans (VVD) heeft de bondgenoten in de strijd tegen IS bezocht in Erbil, een stad in Iraaks-Koerdistan, meldt de Koerdische nieuwszender Rudaw.

Volgens Brekelmans kan de situatie in Syrië na de val van het Assad-regime een kans zijn voor een heropleving van de terreurgroep. Daarom is de coalitie in de strijd tegen IS, die in 2014 werd opgericht, nog steeds ‘cruciaal‘.

Het bezoek van Brekelmans komt twee dagen nadat de Italiaanse defensieminister Guido Crosetto in Erbil was om de situatie in het buurland te bespreken.

‘Nederland is actief betrokken in de Koerdische regio’, meldt Rudaw. Ook helpt Nederland om jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt in Koerdistan.

Intussen hebben de nieuwe leiders van Syrië de Turkse minister van Buitenlandse Zaken ontvangen in Damascus. Voor de Koerden in Syrië is dat weinig hoopgevend, omdat Turkije korte metten wil maken met het autonome systeem dat de Koerden daar na de winst op IS hebben opgezet.

Het is de vraag of de nieuwe machthebbers van Syrië de Turkse lijn volgen, omdat ze dan waarschijnlijk de IS-coalitie tegenover zich krijgen. Het Pentagon laat weten dat de Amerikaanse troepensterkte in Noordoost-Syrië na de val van het Assad-regime is opgeschaald van 900 naar ongeveer 2000.

Elon Musk mengt zich in Duitse verkiezingsstrijd

0

Elon Musk, de multimiljardair en adviseur van Donald Trump, mengt zich na de extreemrechtse aanslag in Maagdenburg steeds meer in de Duitse verkiezingsstrijd. Luttele uren voor de aanslag sprak hij zijn voorkeur uit voor de extreemrechtse AfD, meldt dagblad Trouw.

Musk noemde bondskanselier Olaf Scholz na de aanslag meteen een ‘incompetente idioot’, omdat hij het land zou hebben uitgeleverd aan migranten. Enkele uren voor de aanslag zei hij dat alleen de extreemrechtse AfD Duitsland kan ‘redden’. De AfD is ook de partij waar de Saoedische aanslagpleger zich tot aangetrokken voelt.

Op sociale media haalden tegenstanders van extreemrechts meteen hun gram, omdat extreemrechts, na het bekend worden van de islamofobe motieven van de dader, stil bleef.

Ook de onderzoeker Zeliha Eliaçik wijst in de ophef na de aanslag op een ‘discrepantie’ in de focus van de Duitse inlichtingendiensten. Er zou een nieuwe eenheid zijn opgericht om buitenlandse inmenging te monitoren. Onlangs is er een rapport uitgebracht.

‘Terwijl Rusland in het hele rapport wordt afgeschilderd als een mogelijk interventierisico voor de verkiezingen,’ schrijft Eliaçik, ‘heeft Elon Musk ironisch genoeg voor de tweede keer gezegd dat alleen de AfD Duitsland kan redden.’

Lees verder

Miljardair Elon Musk wordt hoofd van nieuw Amerikaans departement

Moslims, kom in actie na de aanslag in Maagdenburg

0

Het is tijd om ter zake te komen. De klok tikt voor een massale terugslag tegen islamitische immigrantengemeenschappen in West-Europa, zowel politiek als sociaal. De afschuwelijke aanval van de Saoedische ‘vluchteling’ Taleb al-Abdulmohsen op een menigte onschuldige burgers (elke aanval op burgers, of die nu wordt gepleegd door individuen, groepen of staatsactoren, is categorisch verwerpelijk) brengt de mentaliteit van de zwijgende meerderheid (van diverse identiteiten) dichter bij het punt waarop de Rubicon wordt gepasseerd.

Men kan de Duitse autoriteiten eindeloos verwijten dat zij niet voldoende maatregelen hebben genomen om de openbare ruimte te beveiligen, maar uiteindelijk is het de dader en zijn daad die tellen. Zijn actie draagt bij aan de barbaarse patronen die vaak worden toegeschreven aan het jihadisme: gericht tegen westerse waarden en de principes waarop een beschaving gebaseerd is, zoals vreedzaam samenleven. Of de terrorist religieus gemotiveerd is of niet, doet er weinig toe; de realiteit is dat we, zowel politiek als sociaal, midden in een zich uitbreidende Kulturkampf zitten. Er moet iets drastisch gebeuren. Migrantengemeenschappen, vooral moslims, kunnen zich niet langer veroorloven de andere kant op te kijken terwijl de grond waarop hun bestaan rust dag na dag wordt ondermijnd.

Of de terrorist religieus gemotiveerd is of niet, doet er weinig toe

De spanningen lopen op. Vier vrouwen van 52, 45, 75 en 67 jaar en een negenjarig jongetje zijn gedood, terwijl anderen vechten om te overleven. Duizenden mensen, velen behorend tot de zwijgende meerderheid in Duitsland en elders, houden spandoeken vast met daarop het woord ‘remigratie’. Dit is een term die populair is gemaakt door anti-immigratie-extremisten die streven naar massadeportatie van migranten en iedereen die als niet etnisch Duits of ronduit moslim wordt beschouwd.

Dit is moord met voorbedachten rade. Van de 205 mensen, waarvan er 40 in kritieke toestand verkeren, waren er twee Turkse burgers. Waarschijnlijk bevinden zich onder de slachtoffers nog meer mensen met een ‘niet-Duitse’ identiteit. De discriminatie spreekt voor zich: ongeacht waar je als nihilistische moordenaar voor staat of wat je beweert, komt het neer op een helse politieke daad. Het drijft een enorme wig tussen de autochtonen (van wie velen simpelweg een vreedzaam leven willen leiden) en immigranten en vluchtelingen. Elke stap is duivels. Gezien de radicalisering van de politiek en de uitholling van de democratieën zou niemand verbaasd moeten zijn als we binnenkort getuige zijn van pogroms die doen denken aan het duistere verleden van het continent.

Willen moslims of mensen met andere identiteiten dit? Moet onverschilligheid bijdragen aan een oplossing? Is het aanvaardbaar dat vrome gemeenschappen hun imams en religieuze verenigingen niet onder druk zetten om naar buiten te treden, hun stem te laten horen, bijeenkomsten te organiseren en mensen aan te moedigen barbaarse daden te veroordelen? Zullen moskeeën en tempels een vreedzaam bestaan nastreven en samen met andere religies en niet-religieuze stromingen weerstand bieden aan het opkomende fascisme, of zullen ze medeplichtig zwijgen? Zullen vrome moslims, goede burgers van EU-landen, hun stem verheffen tegen fanatisme en een wereldbeeld dat ‘wij en zij’ promoot?

Dit zijn moeilijke vragen, maar ze vragen om antwoorden. Voor geïmmigreerde moslimgemeenschappen in Europa is het bestrijden van radicalisering en het aanpakken van vreemdelingenhaat begrijpelijkerwijs zowel complex als essentieel. Het raakt aan kwesties als identiteit, integratie en veiligheid. Maar culturen kunnen alleen gedijen als ze in vrede en met geduld met elkaar omgaan.

Er ligt dus een taak op verschillende niveaus. Een daarvan is het bevorderen van burgerbetrokkenheid. De leiders van de gemeenschap en hun families moeten jonge moslims aanmoedigen om deel te nemen aan de politiek en op een beschaafde manier betrokken te zijn bij beleidsvorming. Het opzetten van of deelnemen aan interreligieuze initiatieven is een serieuze weg naar wederzijds begrip.

Dat is wat de Spanjaarden deden toen ze genoeg hadden van het bloedvergieten door de ETA en het tegengeweld: ze riepen ‘genoeg!’

Een ander niveau is de radicalisering bij de wortel aanpakken. Waar je woont, is je thuisland. Leer erover en begrijp hoe het werkt. Gebruik de taal om licht te werpen op vervreemding, sociaaleconomische verschillen en ideologische manipulatie. Het creëren van veilige ruimtes voor jonge moslims om over identiteit en grieven te praten is cruciaal. Het moet hen duidelijk worden gemaakt dat collectieve misdaden in naam van religie niets anders zijn dan georganiseerde misdaad. Ze verschillen niet van hoe de maffia werkt: het gaat allemaal om handelingen tegen de openbare orde. En je kunt nooit winnen. Daarom is het opbouwen van vertrouwen met wetshandhavers van vitaal belang geworden. Je zou zelfs kunnen stellen dat er een vorm van ‘waakzaamheid voor vrede’ moet komen.

Xenofobie en islamofobie komen voort uit angst en onwetendheid, maar de huidige stemming gaat verder dan dat. Moslimgemeenschappen, en hun leden die om de toekomst van hun kinderen geven, moeten hun stem verheffen en samen met andere gemeenschappen de straat op gaan. Dat is wat de Spanjaarden deden toen ze genoeg hadden van het bloedvergieten door de ETA en het tegengeweld: ze riepen ‘genoeg!’ op straat, met honderdduizenden, en boekten tastbaar succes.

Ja, het is algemeen bekend dat bepaalde regimes sommige moskeeën en imams pushen en instrumentaliseren om verdeeldheid en haat op Europese bodem te voeden. Maar het is de plicht van verantwoordelijke, vrome moslims (en we weten dat seculiere migranten net zo walgen van wat ze meemaken) om van binnenuit ‘genoeg’ te zeggen en een kant te kiezen: voor vrede of voor culturele verankering.

Als ze dat niet doen, kan de ergste angst bewaarheid worden. Nu de huidige ‘wereldwanorde’ minder respect voor de rechtsstaat aan het licht brengt, hoeven we ons niet te verbazen over massadeportaties en binnenlandse beproevingen.

Laat 2025 een jaar van vrede zijn. We hebben het meer dan ooit nodig.

VVD onder vuur. ‘Wij willen de partij bij de les houden’

0

De VVD ligt onder vuur sinds de partij met de PVV regeert. Is de VVD nog wel liberaal? En verrechtst de partij niet enorm? Denk aan de omstreden motie van Bente Becker om de gegevens bij te houden over culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond.

Een groeiende groep VVD’ers maakt zich grote zorgen over de koers die de partij onder Dilan Yesilgöz is ingeslagen. Ze hebben zich onlangs georganiseerd in de pressiegroep De Nieuwe VVD, die wil dat de partij trouw blijft aan haar liberale uitgangspunten. Een van de oprichters is Jeroen Verwoort, wethouder in de Noord-Hollandse gemeente Velsen.

‘De VVD is nog steeds een liberale partij’, denkt Verwoort. ‘De partij wordt door de leden gemaakt. En er lopen gelukkig nog genoeg liberalen rond.’ Toch is hij ongerust, onder andere vanwege de omstreden motie-Becker. ‘De zorgwekkende samenwerking met de PVV zit veel VVD-leden niet lekker, evenals ongelukkig opgeschreven moties. Maar we zijn meer dan dat. Uiteindelijk maken wij, de VVD-leden, de partij.’

‘Je kunt niet rechters of de Eerste Kamer negeren. Dat is voor mij een rode lijn.’

Historicus Henk te Velde schreef ooit dat bij de VVD ruzies zelden gingen over ideeën, maar meestal over personen. Is er een gebrek aan inhoudelijk debat bij de VVD? Verwoort: ‘Het klopt dat discussies bij ons minder fel, minder rellerig zijn dan bij andere partijen. Tijdens het laatste congres begon tijdens een speech van een Kamerlid ineens iemand te fluiten. Dat is voor VVD-begrippen ongehoord. We zijn naar elkaar altijd heel aardig en gezellig. Onze congressen eindigen altijd met bitterballen en bier. We zijn geen vechtpartij. Toch moeten we die inhoudelijke discussie meer voeren. De VVD is met de PVV gaan samenwerken om een strenger migratiebeleid te kunnen voeren. De retoriek is nu, dat dit kabinet zorgt voor het strengste migratiebeleid ooit. Maar het blijft bij retoriek. Er zijn veel woeste, wilde ideeën, die totaal geen effect sorteren.’

Strenger migratiebeleid

Het Rotterdamse raadslid Erik Verweij, een andere drijvende kracht achter De Nieuwe VVD, is advocaat van beroep. ‘Ik maak mij grote zorgen over de opvattingen van de PVV, maar ernstiger is dat de partij de spelregels van de democratie in gevaar brengt. Er worden nu wetten voorgesteld die juridisch gezien discutabel zijn, die haaks staan op grondrechten. Rechters schieten deze wetten terecht af. Maar respecteert een kabinet met de PVV erin deze rechterlijke uitspraken wel? Toen de pers vicepremier Fleur Agema in oktober vroeg naar de kritiek van de Eerste Kamer op het ingaan van het staatsnoodrecht om het asielbeleid aan te scherpen, antwoordde ze: ‘Dan wil ik nog wel eens zien wie zo stoer is om het tegen te houden.’ Dit vind ik een alarmerende uitspraak. Ze neemt de andere instituties niet serieus. Kijk, je mag best pleiten voor een strenger asielbeleid. Maar werk wel binnen de regels. Je kunt niet rechters of de Eerste Kamer negeren. Dat is voor mij een rode lijn.’

Ben je nog wel liberaal, als je met de PVV samenwerkt? Verweij, zelf een tegenstander van samenwerking met die partij, denkt van wel. ‘Je kunt ook te goeder trouw voor samenwerking met de PVV zijn. Bijvoorbeeld door te denken dat je hierdoor een strenger migratiebeleid kunt voeren. Ik geloof echter dat dit een naïeve strategie is, omdat de PVV geen enkele verantwoordelijkheid neemt. Sowieso is samenwerking met populisten in een coalitie niet zonder risico, want je maakt de rechtsstaat kwetsbaar. Ministers die de regels willen negeren hebben de ruimte om schade aan te richten.’

Luis in de pels

‘Het is onze taak om de VVD bij de les te houden’, zegt Verwoort, die net als Verweij bij de VVD wil blijven. ‘We moeten niet weglopen, want dan verlies je de strijd.’ Verweij beaamt dit: ‘Ik geloof dat een partij een beetje rechts van het midden nodig is in Nederland. Als kritische leden nu weggaan, wordt de VVD een rechtse volkspartij, in plaats van een liberale partij. We moeten de luis in de pels zijn. Als wij vertrekken, zijn wij de VVD kwijt en zij ons. Nu kunnen we invloed uitoefenen.’

Zijn Verwoort en Verweij niet bang dat ze met hun kritiek op de VVD door linkse partijen voor het karretje worden gespannen? Andersom zijn immers tegenwoordig Eddy Terstall (PvdA) en oud-Kamerlid Zihni Özdil (GroenLinks) de lievelingen van rechts.

‘De VVD doet, ook nu, veel goede dingen.’

‘Veel mensen hebben mij de afgelopen tijd gevraagd wat ik van de motie van Bente Becker vind’, vertelt Verwoort. ‘Ik ken haar. Ik geloof dat ze met de beste intenties, dus niet met een racistisch motief, haar motie heeft geschreven. Maar ik ben het niet met deze motie eens. Toch vind ik het ook lastig, dat ik telkens weer gevraagd word naar wat er allemaal in Den Haag gebeurt. Ik ben een lokale politicus. In Den Haag zijn ze te veel bezig met vliegen afvangen, met symboolpolitiek, niet met het landsbelang.’

Verweij vult aan: ‘Veel mensen spraken mij aan op Beckers motie. Ze vonden deze racistisch en vonden dat ik als VVD-lid hiervan afstand moest nemen. Maar door mij zo aan te vallen zorgden ze er – onbedoeld – voor dat ik mij meer VVD’er ben gaan voelen. Ik ben het heus niet eens met alles wat de VVD doet maar ik laat mij niet door andere mensen dwingen iets te vinden. Ik maak mijn eigen keuzes. Wij van De Nieuwe VVD zijn niet per definitie tegen alles wat de VVD-fractie nu doet. De VVD doet, ook nu, veel goede dingen.’

Over rechts

VVD-watcher Pieter de Jonge ziet het toch een beetje anders. Hij schrijft voor verschillende media, waaronder de Vlaamse website Doorbraak en de rechtse opiniewebsite Wynia’s Week.

‘Onder Mark Rutte voer de VVD een vage koers’, vindt De Jonge. ‘Je wist niet welke kant hij op zou gaan. Met Dilan Yesilgöz aan het roer is het niet duidelijker geworden. Ze is misschien rechtser, maar veel VVD’ers die dankzij Rutte in de Kamer zijn gekomen, zitten er nog. Denk aan Sophie Hermans, in het verleden Ruttes persoonlijk assistent. Het zijn allemaal Haagse politici, nauwelijks mensen die via de lokale of provinciale politiek hun carrière hebben gemaakt.’

De Jonge vindt dat de critici van de De Nieuwe VVD boter op hun hoofd hebben. ‘Natuurlijk is de samenwerking met de PVV omstreden, maar dat was de samenwerking met PvdA in 2012 en met D66 in 2017 ook. Critici klagen nu dat ze te weinig invloed hebben op de koers van de partij. Maar je hoorde hen niet toen de invloed van de partijleden werd uitgehold, omdat ze het eens waren met de coalitie over links.’

Ook is De Jonge het niet eens met de vaak herhaalde analyse, dat de VVD in 2023 de Tweede Kamerverkiezingen verloor door de PVV niet langer uit te sluiten als coalitiepartner. ‘Nadat Yesilgöz aangaf eventueel met de PVV samen te zullen werken bleef de VVD het goed doen in de peilingen. Pas toen Yesilgöz hierover ging twijfelen besloten veel kiezers om toch PVV te gaan stemmen om de VVD naar rechts te dwingen, stelde Telegraaf-columnist Roderick Veelo terecht vast. De VVD-top wilde deze keer over rechts gaan, want de partij helde volgens veel VVD-kiezers al te zeer naar het midden. Als er na de verkiezingen van 2023 weer met D66 of PvdA een coalitie was aangegaan, zouden deze kiezers definitief afhaken. De rechtervleugel van de partij moest ook weer een keer haar zin krijgen.’

Rechter doet uitspraak in zaak tegen Salvini voor blokkeren reddingsschip

0

De Italiaanse rechter doet vandaag uitspraak in de zaak tegen vicepremier Matteo Salvini voor het niet laten aanmeren van reddingsschip Open Arms in 2019. Hij weigerde de migranten aan boord toegang tot Italië, waardoor ze bijna drie weken op het schip vastzaten en ernstige ziektes opliepen.

Salvini riskeert zes jaar cel als hij schuldig wordt bevonden aan machtsmisbruik en het ontnemen van de vrijheid van 147 migranten, schrijft nieuwsdienst AFP.

Hij was destijds minister van Binnenlandse Zaken. Uiteindelijk mochten de migranten onder grote internationale druk aan land, hoewel Salvini ook steun ontving van onder andere Giorgia Meloni en de Amerikaanse miljardair Elon Musk.

Salvini geeft aan dat hij het allemaal opnieuw zou doen. ‘Ik heb mijn woord gehouden. Ik heb gevochten tegen massamigratie en heb een daling gerealiseerd van het aantal aankomsten en doden op zee. Wat het oordeel ook is, vandaag is een goede dag voor mij, want ik ben trots dat ik mijn land heb verdedigd’, zegt hij op X.

Bilderdijklezing door Thomas von der Dunk: ‘Nooit zonk Nederland zo diep’

0

‘Nooit heeft het Westen er sinds 1945 zo beroerd voor gestaan als nu’, zei historicus Thomas von der Dunk woensdagavond in de St. Bavokerk in Haarlem. Hier hield hij de achtste Bilderdijklezing.

‘De kans dat het volledig misgaat, acht ik, vooral sinds 7 oktober vorig jaar en de catastrofale westerse reactie daarop, dodelijk groot. In dat opzicht is het 1938. En daar zijn wij in Europa, en zeker ook in Nederland, mentaal totaal niet op voorbereid’, zo begon hij zijn lezing.

Von der Dunk schreef als columnist van de Kanttekening al eerder over het morele failliet van de westerse samenleving. In zijn lezing deed hij dit aan de hand van actuele kwesties – Amerika, Europa, Oekraïne, Gaza, China, het populisme en de klimaatcrisis. Zekerheden die als vanzelfsprekend golden, gelden nu niet meer, was zijn betoog. Daarbij noemde hij voorbeelden als vrede in Europa, Amerika als betrouwbare bondgenoot en een Nederlandse regering die vanzelfsprekend pal staat voor de rechtsstaat.

Vooral over het laatste was hij uitgesproken kritisch. In Nederland is er een aftakeling van de rechtsstaat gaande, en de meerderheid reageert hier veel te laconiek op, vindt hij. Dat niet alleen, men gaat ook mee in die aftakeling. ‘Door de (…) samenwerking met antidemocraten legitimeert men ook onvermijdelijk hun ideeën. Dat gaat stapje voor stapje, maar onomkeerbaar, als het onvoldoende wordt gesignaleerd en stilzwijgend wordt geaccepteerd’, aldus Von der Dunk.

Twee Koerdische journalisten gedood door Turkse drone in Noord-Syrië

0

Twee Koerdisch-Turkse journalisten, Nazim Dastan en Cihan Bilgin, kwamen gisteren om het leven in Noord-Syrië terwijl ze verslag deden van de gevechten tussen pro-Turkse rebellen en de Koerdische SDF. Hun voertuig, nabij de Tishrin Dam ten oosten van Aleppo, zou door een Turkse drone zijn aangevallen. Dit meldt de Turkse nieuwssite Bianet.

‘Nazim en Cihan waren twee onmisbare journalisten die de realiteiten van de oorlog in Noord- en Oost-Syrië bij de lezers thuis brachten. We zullen, geïnspireerd door hun toewijding, onophoudelijk de waarheid blijven spreken’, meldt de Koerdische journalistenvereniging Dicle Firat in een persverklaring. Ze veroordelen de ‘slachtpartij’ en roepen op de ‘moordenaars’ te vervolgen.

De bestuurder van de auto, Eziz Hec Bozan, zou gewond zijn geraakt door de drone-aanval, meldt Bianet.

Het Turkse ministerie van Defensie heeft nog niet gereageerd op de aantijgingen. Wel is er een bericht van het ministerie op X gedeeld, waarin wordt vermeld dat de bombardementen tegen de Koerdische PKK in Noord-Irak doorgaan en dat daarbij 11 strijders van de PKK zijn ‘geneutraliseerd’.

Intussen hebben de Verenigde Staten, bondgenoten van zowel Turkije als de Koerden, hun troepensterkte in Oost-Syrië verdubbeld sinds de val van het Assad-regime, meldt Middle East Eye. Er zouden nu ongeveer tweeduizend Amerikaanse soldaten aanwezig zijn in Noordoost-Syrië, waar ze met de Koerdische SDF samenwerken.

Turkije is daar al tegen sinds 2014, toen de Amerikaans-Koerdische samenwerking tegen IS startte. Volgens Turkije zijn de SDF en YPG afdelingen van de PKK, die op de terreurlijst van Turkije, de VS en de EU staat.

Maak kennis met Claude, onze vertegenwoordiger op het Eurovisie Songfestival

0

De 21-jarige Claude Kiambe gaat Nederland vertegenwoordigen bij het Eurovisie Songfestival (in Basel, Zwitserland) volgend jaar. Maar wie is hij eigenlijk? Het Algemeen Dagblad zet een paar feitjes op een rij.

Claude is geboren in het door burgeroorlog verscheurde Congo en kwam als 13-jarige in een asielzoekerscentrum terecht. Hij vluchtte samen met zijn moeder en zes oudere broers en zussen het land uit, nadat zijn vader werd gedood in Congo.

Na anderhalf jaar in het azc (in Alkmaar) kreeg de familie Kiambe een woning toegewezen in Enkhuizen, waar Claude tot zijn doorbraak als muzikaal toptalent in 2024 heeft gewoond.

Van jongs af aan was muziek een ‘dingetje’ bij huize Kiambe. Claude wilde graag meezingen met zijn oudere broers en zussen bij feestjes, maar het mocht niet. ‘Ik was in hun ogen nog te jong’, vertelt hij aan het AD. ‘Toen begon ik te zingen onder de douche en in mijn eigen kamer, ik liet me niet weerhouden. Dat heeft goed uitgepakt, denk ik’, aldus Claude.

In 2019 deed Claude, wiens idool Stromae is en in zijn liedjes Frans en Nederlands combineert, mee aan The Voice Kids en sindsdien ging het voortvarend. Hits van hem zijn Ladada (Mon Dernier Mot), Layla en Écoutez-moi.

Tegen NOS vertelt hij dat hij niet kan wachten om namens Nederland op het podium te staan. ‘Ik heb er heel veel zin in en kan niet wachten om Europa het nummer te laten horen.’

Velen zijn enthousiast, maar Claude krijgt intussen ook veel racistische reacties binnen die betrekking hebben op zijn huidskleur en die hem daarom niet als Nederlander beschouwen. ‘Diep triest’, aldus journalist Diederik de Groot van EenVandaag.

Schoof, mijn vriend huilt vanwege uw woorden

0

Meneer Schoof,

De ‘man in blauw’ zit tegenover mij, ergens in dat stukje van Nederland waar hij zijn politietaken al meer dan dertig jaar trouw vervult. Hoe hij heet, dat doet er verder niet toe. Maar hij had Achmed, Youssouf of Chalid kunnen heten. Daarmee weet u vast wel dat de wieg van de man zelf, van zijn gezin of van zijn ouders niet hier in Nederland stond, maar ergens ver weg over de grens.

De politieman en ik zijn al jaren bevriend. Onze vriendschap vullen we, wanneer wij beiden maar even tijd hebben, in met het delen van wat wij zoal tegenkomen in ons dagelijks leven. Dat bijpraten doen we op het bureau, op een terrasje met een goede kop thee of koffie, of gewoon wandelend op straat.

Ook vandaag, na drukke weken voor ons beiden, hebben we elkaar weer veel te vertellen. Mijn verhaal heb ik al gedaan; de beurt is nu aan hem. In zijn, voor mij, stoere uniform weet hij zich altijd beschermd door het zware kogelvrije vest dat hij onder zijn jasje draagt. Rond zijn middel draagt hij zijn dienstwapen, pepperspray, handboeien en nog meer spullen die tot de vaste uitrusting behoren.

Zijn verhaal gaat vandaag over de hevigheid van demonstraties die op zoveel plaatsen in ons land de toon zetten. Op allerlei momenten wordt hij daarvoor met collega’s ingevlogen om ervoor te zorgen dat het allemaal zo soepel mogelijk verloopt. ‘Mijn taak is om toe te zien dat de rechten van de demonstranten niet nodeloos worden ingeperkt. Aan de andere kant moet ik er ook voor zorgen dat de protestbijeenkomsten, waar het er soms zo heftig aan toe gaat, veilig zijn. Niet alleen voor de demonstranten, maar ook voor anderen die daar in de buurt zijn. Zo’n taak wordt lang niet altijd in dankbaarheid afgenomen.’

Meneer Schoof, mijn vriend vertelt mij dat hij als agent nog wel eens de vreselijkste verwensingen naar zijn hoofd geslingerd krijgt. En soms meer dan alleen verwensingen. Maar daar haalt hij zijn schouders over op. ‘Dit is mijn werk. Als politieagent in Nederland is dit mijn taak. Voor mij en mijn maten is artikel 1 van de grondwet, met alle rechten en plichten die dit met zich meebrengt, heilig.’ Mijn vriend glimlacht. ‘Bijna zo heilig als de Koran.’

Hij noemde de uitspraak vanuit uw kabinet dat ook mijn goede vriend ‘Jodenhaat in zijn DNA zou hebben’

We praten verder over wat er allemaal politiek gaande is in mijn en zijn Nederland. De motie-Becker komt langs. Ik zie dat de man tegenover mij moet slikken. ‘Mijn kinderen gaan in de moskee naar Arabische les en Koranles. Geen onvertogen woord leren zij daar. Net zo min als op school. En toch wordt de manier waarop mijn vrouw en ik onze kinderen opvoeden tot op het hoogste niveau verdacht gemaakt.’

Natuurlijk komen de gewelddadigheden van het voetbalgeweld in onze hoofdstad ook in ons gesprek langs. Meneer Schoof, dit is nog steeds een gesprek van de dag. ‘Lody, weet je wat er direct daarna bij ons is langsgekomen? Dat is erger dan het geweld dat mijn collega’s in die bewuste nacht te verduren kregen.’ Mijn vriend wijst op zijn kogelvrije vest en grijpt naar zijn holster. ‘Toen, op straat vechtend voor de bescherming van elke burger, voelde ik mij veilig. Maar de dag daarna niet meer.’

Hij vertelde mij wat hij met deze woorden bedoelt.

Meneer Schoof, hij doelde op uw woorden die u uitsprak tijdens die ene persconferentie. Dat ging over ‘mislukte integratie’. Hij noemde de uitspraak vanuit uw kabinet dat ook mijn goede vriend ‘Jodenhaat in zijn DNA zou hebben’. En die opmerking vanuit uw regeringsteam dat zijn gemeenschap de ‘normen en waarden’ in ons land niet zou omarmen.

‘Lody, ik draag dit uniform al meer dan dertig jaar met trots. Voor mij staat het symbool voor het handhaven van een vredige Nederlandse samenleving. Maar voor het eerst dacht ik eraan mijn uniform neer te leggen. Bij elke ramp, vaak erger dan wat er laatst in Amsterdam gebeurde, sta ik samen met collega’s – ongeacht achtergrond – vooraan om de ergste ellende en het diepste leed op te vangen.’

 ‘Met welke normen en waarden heb ik mijn werk dan altijd gedaan?’

Mijn vriend buigt zijn hoofd. Hij zwijgt. Tranen lopen over zijn wangen. Een stoere agent, met vele dienstjaren, huilt. Vanachter zijn beschermende kogelvrije vest. ‘Lody, ik weet het niet meer. Hadden mijn vader en moeder, en de ouders van mijn vrouw, dan maar beter in Marokko moeten blijven? Met welke normen en waarden heb ik mijn werk dan altijd gedaan? Het opvangen van overlevenden direct na een afschuwelijke calamiteit in het verkeer. Het troosten van kinderen die zien hoe een collega van mij zijn werk doet door een vader of een broertje in de boeien te slaan. Het omslaan van een deken bij een totaal ontredderde vrouw nadat zij haar brandende huis heeft moeten ontvluchten. Altijd, ongeacht geloof, paspoort of geboortegrond.’

Nu is het niet de politiearm van mijn vriend die om de verdrietige schouder van een ander wordt gelegd. Deze keer is het mijn arm die over de schouder in dat blauwe en gele jasje wordt gelegd. ‘Lody, misschien moet ik maar naar mezelf luisteren en, na zoveel jaren ons land te hebben gediend, mijn politiespullen inleveren. Het mooiste werk dat ik in deze samenleving heb mogen doen, wordt mij afgenomen. Enkel en alleen omdat onze wieg niet in dit land heeft gestaan.’

Meneer Schoof, heeft u als minister-president enig idee wat uw collega’s en u zelf in onze samenleving hebben aangericht? En weet u ook hoe dit hersteld kan worden?

Mijn vriend, een trouwe diender in ook uw politiekorps, weet het niet meer. En met hem zoveel anderen.