9.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 2

Opgegroeid in een wit gezin vraagt Bete zich af: ben ik wel zwart genoeg?

0

Bete van Meeuwen schrijft in Herenigd met mijn Zwart zijn over opgroeien in een witte omgeving en de zoektocht naar identiteit. ‘Ik ben geadopteerd maar dat maakt mij niet minder zwart.’

Ben ik wel zwart genoeg? Die vraag houdt fotograaf en schrijver Bete van Meeuwen al lange tijd bezig — en die blijkt niet de enige met zulke twijfels. In diens boek Herenigd met mijn Zwart zijn komt veel daarvan aan bod. Bete werd ruim dertig jaar geleden geboren in Brazilië, geadopteerd door een sympathiek wit Nederlands echtpaar en groeide op in een voornamelijk witte omgeving. Dat riep veel vragen bij die op, zeker omdat Bete ook biseksueel en genderqueer (non-binair) is. Dit zorgt voor genoeg stof tot nadenken, ook voor witte lezers.

Adoptie en aanpassing

Bete worstelde lang met diens plek op de sociale ladder. Niet alleen vanwege een gebrek aan rolmodellen, maar ook doordat er nauwelijks zwarte mensen in diens omgeving waren. ‘Praten over dagelijkse dingen is net zo goed belangrijk. De enige zwarte jonge vrouw die ik kende was ook geadopteerd, dus we zaten in hetzelfde schuitje. Maar iemand met wie je kunt praten over speciale haarproducten of andere alledaagse dingen is al zo waardevol.’

Hoe lief adoptieouders het ook bedoelen, het wordt vaak onderschat hoe uitdagend het is voor een wit gezin om een zwart kind te adopteren. ‘Adoptieouders wisten veel dingen simpelweg niet. Intussen komt steeds meer informatie naar voren over wat het doet met kinderen van kleur om door witte mensen te worden geadopteerd. Terwijl de National Association of Black Social Workers in de VS al in 1966 adviseerde dat gezinsbehoud prioriteit moest hebben, zodat kinderen een gezonde relatie met hun zwart zijn kunnen opbouwen.’

Tussen de regels door wordt duidelijk dat kinderen die niet thuis kunnen blijven wonen binnen de familie of bij een ander zwart gezin beter af zijn. ‘Zoiets kún je in een wit gezin niet leren, hoe liefdevol het daar ook is. En helaas zijn er gevallen bekend waarin adoptiekinderen binnen het gezin te maken krijgen met discriminatie of zelfs racisme.’

In het boek staat bijvoorbeeld een schrijnende anekdote over een grootvader die zijn zwarte adoptiekleinkinderen niet als zijn echte kleinkinderen beschouwde. Herenigd met mijn Zwart zijn gaat sowieso verder dan Betes persoonlijke verhaal: die heeft uitgebreid onderzoek gedaan, veel mensen geïnterviewd en een enorme hoeveelheid literatuur gelezen over biseksualiteit en zwart zijn. Zeker dat laatste is nauwelijks in het Nederlands beschreven. Niet gek dus dat Bete vaste klant is bij The American Bookstore. Het boek staat vol leestips.

Beeld: Leonel Piccardo

‘Biseksualiteit bestaat niet’

Het lijkt anno 2025 achterhaald, maar uit onderzoek blijkt dat veel mensen het bestaan van biseksualiteit nog altijd ontkennen. Dat kan grote consequenties hebben. ‘Asielzoekers die hun geaardheid in het eerste gesprek met de IND niet noemen, maken vaak weinig kans op asiel. Hetzelfde geldt voor asielzoekers die zeggen dat ze biseksueel zijn, ant dat ‘zou niet bestaan’ en wordt dus buiten beschouwing gelaten.’

Ook binnen de LHBTIQA+-gemeenschap bestaan hardnekkige vooroordelen: bi-vrouwen zouden het alleen leuk vinden om met vrouwen te zoenen, bi-mannen zouden ‘eigenlijk homo’ zijn. Slechts 8 procent van de biseksuelen voelt zich volledig geaccepteerd. Veel biseksuele mensen krijgen na hun coming-out te maken met oordelen dat ze onbetrouwbaar of niet-monogaam zouden zijn.

‘Als een bi-vrouw nee zegt tegen een seksueel voorstel, kan een man dat interpreteren als afwijzing met agressie tot gevolg’

In diens boek ontkracht Bete twaalf wijdverbreide mythes over biseksualiteit, waaronder dat biseksuelen altijd met mannen én vrouwen tegelijk zouden willen vrijen, of dat ze hyperseksueel zouden zijn. ‘Dat klopt niet. Als een bi-vrouw nee zegt tegen een seksueel voorstel, kan een man dat interpreteren als afwijzing met agressie tot gevolg.’

De cijfers zijn schokkend: 44 procent van de bi-vrouwen ervaart seksueel geweld en 56 procent wordt geconfronteerd met verbale agressie binnen huiselijke kring.

Ook de geestelijke gezondheidszorg weet vaak niet hoe om te gaan met biseksualiteit of met adoptie. ‘Veel geadopteerden hebben psychische problemen. Depressies komen vaker voor en het aantal zelfdodingen ligt vier keer zo hoog. Ik heb zelf ook problemen gehad, maar die zijn nooit in verband gebracht met mijn adoptie, terwijl dat wél relevant was.’

Een onderbelicht fenomeen is misogynoir, de combinatie van seksisme en racisme. Waarom wordt de invloed van zwarte vrouwen op homo-emancipatie vaak genegeerd? ‘Omdat zwarte vrouwen simpelweg niet worden meegenomen in de geschiedenis. De aandacht gaat vooral uit naar witte vrouwen — en liefst witte mannen.’

Volgens Bete hebben witte mensen trouwens automatisch meer privileges dan zwarte mensen, puur vanwege huidskleur. Bij gelijke geschiktheid zal de voorkeur vaak uitgaan naar een wit persoon.

Bete wijst erop dat er binnen de witte queer- en transgemeenschap racisme voorkomt, bijvoorbeeld op datingapps: opmerkingen als no Asians en no Blacks zijn geen uitzondering. Mede daarom bestaat er een Black Pride naast de Canal Parade in Amsterdam. ‘Die laatste richtte zich veel meer op witte mensen. Nu wordt dat beter, omdat zwarte mensen hun ruimte opeisen, al ziet de organisatie dat anders.’

Beeld: Mazirel Pers

Hoe zwart moet je zijn om zwart te zijn?

‘Jij bent geen zwart persoon, jij bent een bounty: wit van binnen en zwart van buiten,’ kreeg Bete in diens jeugd te horen. Later bleef die vooral met witte mensen omgaan zonder dat bewust te beseffen. Racistische opmerkingen kwamen geregeld voorbij: bij een stagegesprek zei iemand bijvoorbeeld dat ‘hij dit niet had verwacht na hun telefoongesprek’.

De moord op George Floyd in 2020 vormde een keerpunt. De wereldwijde Black Lives Matter-protesten maakten veel los, ook bij Bete. ‘Ik wilde dingen anders aanpakken, zoals meer omgaan met zwarte mensen. Ik ging naar bijeenkomsten en evenementen waar veel zwarte mensen komen. Niet alleen om te demonstreren, maar om zwarte levens te vieren. Dat is het tegengif voor discriminatie.’

‘Jij bent geen Zwart persoon, jij bent een bounty: wit van binnen en Zwart van buiten’

Toch bleef de vraag knagen: ben ik zwart genoeg? Bete koos bewust voor een zwarte therapeut, in de hoop op herkenning, maar merkte dat diens denkwijze totaal anders was. ‘Ik was een illusie armer, maar een belangrijke ervaring rijker. Zwarte mensen vormen geen monolithische groep.’

Labelt Bete zichzelf niet te veel? Biseksueel, genderqueer, zwart? ‘Nee. Toen ik het woord ‘biseksueel’ leerde kennen, beschreef dat precies hoe ik me voelde. Het hielp me om anderen uit te leggen wie ik ben.’

Tijdens een bijeenkomst met veel zwarte mensen verzamelde Bete alle moed om diens angst uit te spreken om niet zwart genoeg te zijn. De respons was hartverwarmend. Een spontane knuffel, begrip en verhalen van anderen die hetzelfde voelden. Het Europese schoonheidsideaal helpt niet mee. Er wordt te weinig over haar struggle gesproken. Herenigd met mijn Zwart zijn vult die leemte.

Een ander punt dat Bete benadrukt: kinderen vragen er niet om geadopteerd te worden. Het is geen ‘wees-dankbaar-of-ik-schiet-show’. De laatste alinea van het boek zegt veel:

‘Ik denk aan de adoptiecirkel en de andere geadopteerden die ik heb ontmoet. Hoe veerkrachtig en verschillend we zijn, en hoe we elkaar konden dragen in ons verdriet die dag. Ik besef dat ik niet kan helen als ik dit gedeelte van mijn identiteit niet onder ogen zie. Ik ben geadopteerd en ik heb daarom een andere ervaring dan andere zwarte mensen. Dit maakt mij niet minder zwart, of minder waard. Dit maakt mij tot wie ik ben.’

EU-ministers maken strenge afspraken om migratie te beteugelen

0

De EU-ministers van migratie hebben maandag een reeks nieuwe afspraken gemaakt, voornamelijk over de terugkeer van migranten die niet in de Europese Unie mogen blijven.

Dat er een nieuwe wind waait in Europa, bleek maandag opnieuw. EU-ministers van migratie zijn het vooral met elkaar eens over strengere regels, die het makkelijker moeten maken om migranten terug te sturen. Deze regels worden op nationaal niveau niet zo makkelijk gevormd, merkt een opgetogen demissionair minister David van Weel (VVD) van Buitenlandse Zaken op.

Een migratiepact lag er al, maar over een aantal kwesties waren nog geen afspraken gemaakt. Als het Europese parlement met de nieuwe plannen instemt krijgen lidstaten  meer mogelijkheden om asielaanvragen direct en zonder inhoudelijke beoordeling af te wijzen, als de aanvrager uit een veilig land komt of daar doorheen is gereisd. In veel gevallen gaat dit om mensen die de aanvraag niet hebben ingediend in het Europese land van aankomst, maar verder zijn gereisd. Dit willen de ministers beteugelen.

Daarnaast kunnen regeringen deals gaan sluiten met landen buiten de Europese Unie. Hierbij gaat om de zogenaamde terugkeerhubs, zoals bijvoorbeeld in Albanië. Nederland onderzoekt momenteel of een soortgelijke constructie mogelijk is in Oeganda. Migranten die geen verblijfsvergunning krijgen in een EU-land kunnen naar zo’n hub worden gestuurd, ook als ze niet uit dat land afkomstig zijn. Er is veel kritiek op deze hubs, omdat het risico op mensenrechtenschendingen groot is. Toch lijkt deze kritiek geen belemmering te vormen.

Verder waren ministers eensgezind over de mogelijkheden om opvangquota te omzeilen. Het nieuwe migratiepact brengt ook een soort spreidingswet met zich mee: landen moeten populaire aankomstlanden als Griekenland en Italië ontlasten door een vooraf bepaald aantal migranten over te nemen. Maar lidstaten kunnen dit quotum afkopen onder een groeiend lijstje voorwaarden. Nederland moet volgend jaar 1.095 migranten opvangen, maar zal deze plicht afkopen met een bedrag van 20.000 euro per persoon. Wat er dan wel met deze migranten moet gebeuren is echter onduidelijk.

De nieuwe regels zijn er vooral op gericht om migranten weg te houden van Europa. Het beschermen van de rechten van de migrant is in de discussie op de achtergrond geraakt. Voormalig onderhandelaar op dit dossier Tineke Strik (GroenLinks-PvdA) heeft haar zorgen geuit over deze nieuwe wind, meldt NRC.

De mythe van een ‘witte genocide’ in Zuid-Afrika is hardnekkig

0

Het halsstarrige verhaal dat witte Zuid-Afrikanen doelwit zouden zijn van een ‘genocide’ duikt telkens weer op in uiterst rechtse kringen. Maar in Zuid-Afrika zelf groeit de tegenstem: onderzoekers, journalisten en Afrikaner-intellectuelen ontkrachten het narratief met cijfers, context en geschiedenis.

Een groep prominente Afrikaners heeft onlangs in een open brief, getiteld Not in Our Name, afstand genomen van Donald Trumps beweringen over een vermeende ‘white genocide’ in Zuid-Afrika. Zij stellen dat blanke Afrikaners geen existentiële bedreiging ervaren en dat Trumps narratief misleidend en schadelijk is voor de verhoudingen tussen de zwarte en witte burgers van Zuid-Afrika. De brief, die inmiddels door honderden mensen is ondertekend, bevat felle kritiek op het Amerikaanse beleid dat witte Zuid-Afrikanen voorrang geeft bij asielaanvragen, omdat dit een raciaal wereldbeeld versterkt.

Cijfers in perspectief

Trumps genocideclaim is onterecht. Zuid-Afrika is een van de meest gewelddadige samenlevingen ter wereld. Jarenlang werden jaarlijks tussen de 25.000 en 30.000 mensen vermoord. Dit vertelt journalist Bart Luirink, die jarenlang in Zuid-Afrika werkzaam was als correspondent en onder andere werkte voor De Waarheid en de VPRO. Het geweld treft in overgrote meerderheid arme zwarte Zuid-Afrikanen, legt hij uit. ‘Het idee dat witte boeren als groep een uitzonderlijk risico lopen, houdt geen stand wanneer de cijfers in perspectief worden geplaatst. Dat betekent niet dat er geen boerderijmoorden zijn, de zogenoemde plaasmoorde. Die zijn er wel degelijk en sommige moorden zijn ook bijzonder bruut. Naar schatting zijn er tussen de 900 en 2900 witte boeren sinds 1994 vermoord. Dat is veel, maar relatief niet in het licht van de tienduizenden moorden die jaarlijks in Zuid-Afrika worden gepleegd.’

In de meeste gevallen zijn de daders geen politieke extremisten of groepjes milities, maar eerder mensen uit de directe omgeving van het erf, vervolgt Luirink. ‘Het gaat om voormalige werknemers, bekenden of criminele bendes. Wrok, armoede, frustratie en opportunistische criminaliteit spelen meestal een grotere rol dan ras.’ Hij vertelt over een boerenechtpaar dat eind jaren negentig werd vermoord. Het huis was een ravage, de aanval leek willekeurig, maar geld en waardevolle spullen waren blijven liggen. Off the record gaf de zoon van de slachtoffers toe dat het mogelijk een vergismoord was. Even verderop woonde een boer met dezelfde achternaam, berucht om zijn sadistische behandeling van werknemers. ‘Als dit klopt, was het motief wraak, niet racisme en zeker geen politiek plan.’

Dergelijke verhalen komen vaker voor. ‘Veel daders blijken bekenden van de familie, soms zelfs mensen die eerder op de boerderij hebben gewerkt. Dat maakt het verhaal complexer dan de ideologische voorstelling van zaken die in sommige politieke kringen wordt gepresenteerd. Er is geweld, soms extreem geweld, maar het is geen etnisch georganiseerde aanval op de witte bevolking.’

ANC-aanhangers vieren het 113-jarig bestaan van de Zuid-Afrikaanse partij. Beeld: Rodger Bosch/AFP

En hoe zit het dan met de controversiële politicus Julius Malema van de partij Economic Freedom Fighters? Hij zong regelmatig het lied Kill the Boer, een strijdlied uit de anti-apartheidsperiode. Ook oud-president Jacob Zuma stond bekend om het zingen van oude revolutionaire strijdliederen. ‘In een land dat worstelt met ongelijkheid, corruptie en politieke frustratie kunnen dergelijke uitingen dreigend overkomen, ook als ze juridisch worden ingedamd’, zegt Luirink. ‘Het constitutionele hof heeft deze liederen inmiddels verboden wegens hun intimiderende karakter. Toch blijkt uit vrijwel alle onafhankelijke onderzoeken dat dergelijke retoriek maar zelden verband houdt met daadwerkelijke moordzaken. In het eerste kwartaal van dit jaar, bijvoorbeeld, waren er circa tien zogenaamde plaasmoorde. Daarbij kwamen vier zwarte landarbeiders om en twee zwarte boeren. Het idee dat witte boeren op grote schaal slachtoffer zijn van bloeddorstige zwarte moordenaars is een gevaarlijke mythe.’

Er is wel angst, frustratie en teleurstelling onder veel witte Zuid-Afrikanen

We spreken ook met Evelyn Groenink. Ze is redacteur van ZAM, een platform van Afrikaanse onderzoeksjournalisten. Volgens haar is het cruciaal om onderscheid te maken tussen feiten en gevoelens. Er is geen witte genocide, zegt ze stellig. Maar er is wel angst, frustratie en teleurstelling onder veel witte Zuid-Afrikanen. ‘Vooral hoogopgeleiden klagen dat ze geen baan kunnen krijgen omdat de corrupte ANC-kliek van nu aan vriendjespolitiek doet. Sommige boeren emigreren nu omdat ze het land onveilig vinden. Een kleine minderheid radicaliseert. En juist in die groep wordt de genocide-mythe gecultiveerd.’

De Konserwatiewe Party en AfriForum

De White Genocide-complottheorie vormt een direct vervolg op het denken van de Konserwatiewe Party (Conservatieve Partij) uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, de vleugel van het Afrikaner-nationalisme die halsstarrig aan de apartheid wilde vasthouden. Historica Lindie Koorts is werkzaam als lector aan de Universiteit van Pretoria en gespecialiseerd in de geschiedenis van het Afrikaner-nationalisme. Ze ziet een duidelijke lijn van deze conservatieve groep naar de hedendaagse Afrikaner-lobbyorganisaties Solidarity en AfriForum, die steun zoeken in het buitenland bij ideologische geestverwanten. Officieel spreken die organisaties niet over genocide, maar impliciet spelen ze wel in op de gedachte dat witte Zuid-Afrikanen bijzondere slachtoffers zijn van geweld, achterstelling en politieke vijandigheid. Die strategie, subtiel maar effectief, heeft internationaal grote weerklank gevonden.

In de jaren tachtig, toen de apartheidspolitiek onder internationale druk begon te wankelen, scheidde een deel van de Afrikaners zich in 1982 af van de regerende Nasionale Party (Nationale Partij). Deze Konserwatiewe Party verzette zich fel tegen hervormingen en tegen de vrijlating van Nelson Mandela. Om hun positie te behouden, creëerden ze alternatieve structuren: eigen scholen, eigen gemeenschapsorganisaties en eigen media. Uit dat netwerk zou na de val van de apartheid de huidige Solidariteitsbeweging ontstaan, met AfriForum als meest zichtbare internationale tak.

‘De grote meerderheid van de Afrikaners verwerpt vandaag de dag de apartheid’

Opvallend is dat deze organisaties formeel geen politieke partij vormen. Koorts legt uit waarom: bij verkiezingen zou blijken hoe klein hun daadwerkelijke achterban is. Ze claimen weleens 600.000 leden te hebben, of zelfs twee miljoen mensen te vertegenwoordigen, maar insiders geven toe dat die cijfers gebaseerd zijn op dubbeltellingen en creatieve interpretaties. Meer waarschijnlijk is dat de beweging ergens tussen de 200.000 en 300.000 conservatieve Afrikaners vertegenwoordigt, een substantiële minderheid, maar verre van de meerderheid van de 2,6 miljoen Afrikaners in het land, aldus Lindie Koorts.

De grote meerderheid van de Afrikaners verwerpt vandaag de dag de apartheid, vervolgt de historica. Ze nemen deel aan de bredere samenleving, stemmen verspreid over meerdere partijen en zijn niet geïnteresseerd in een afscheidingsproject zoals het ‘slegs vir blankes’-dorp Orania. Toch lukt het AfriForum aanzienlijk beter dan gematigde Afrikaners om hun verhaal internationaal voor het voetlicht te brengen.

Dat het genocide-narratief internationale weerklank heeft, komt deels door de professionele lobby van AfriForum, dat de afgelopen jaren in Brussel, Washington en Den Haag in de burelen van rechtse partijen werd ontvangen. AfriForum heeft gelobbyd met succes bij het Witte Huis, maar heeft ook goede contacten met PVV, Forum voor Democratie, SGP, Vlaams Belang, Alternative für Deutschland en Fidesz van de Hongaarse premier Viktor Orbán, vertelt Luirink. ‘Toen AfriForum in Nederland op bezoek was, leidde dit zelfs tot een motie in de Tweede Kamer waarin het woord ‘genocide’ opdook, ingediend door de rechtse CDA’er Martijn van Helvert en gesteund, tot verbazing van velen, door GroenLinks. Achteraf bleek dat de GroenLinks-fractie door een naïeve stagiaire eenzijdig was geïnformeerd. Het incident illustreert hoe gemakkelijk buitenlandse lobby’s invloed kunnen uitoefenen wanneer politieke partijen zich slecht voorbereiden.’

Zuid-Afrika als symbool

Op sociale media wordt Zuid-Afrika aangehaald door racisten als waarschuwing van wat er gebeurt als witte mensen een minderheid worden. PVV-ideoloog Martin Bosma schreef er ook een berucht boek over: Minderheid in eigen land. Maar volgens Koorts komt de huidige internationale heropleving van het genocideverhaal niet zozeer door AfriForum, maar vooral door de invloed van Amerikaanse alt-right-netwerken, in het bijzonder door één opmerkelijke Zuid-Afrikaanse emigrant: Elon Musk. De multimiljardair is geen Afrikaner maar een Engelstalige Zuid-Afrikaan met een Brits-koloniale achtergrond. Hij vertrok nog voor het einde van de apartheid naar Canada en later naar de Verenigde Staten. Zijn betrokkenheid bij Zuid-Afrikaanse politiek is gering, maar zijn rol als influencer binnen internationale alt-right-milieus is enorm. Wanneer Musk op X suggereert dat witte Zuid-Afrikanen doelwitten zijn van geweld, bereikt dat tientallen miljoenen mensen. Zijn uitspraken sluiten naadloos aan bij Amerikaanse angstnarratieven over ‘white replacement’ en bij het bredere idee dat witte mensen wereldwijd bedreigd worden. Zuid-Afrika fungeert in die ideologische wereld vooral als symbool.

‘De mensen die het meest onder criminaliteit lijden, zijn de armen’

Het verhaal van de witte genocide komt in golven terug, aldus Koorts. Halverwege de jaren negentig ontstond het voor het eerst, vooral gevoed door nostalgie naar de orde van de apartheidstijd en door het trauma van de overgang naar democratie. In de jaren 2010 beleefde het een tweede golf, mede dankzij internetfora en de opkomst van de alt-right. De meest recente heropleving staat in het teken van de internationale polarisatie rond de genocide in Gaza, de tweede termijn van president Donald Trump en de opmars van radicaal-rechtse politiek in Europa. Het patroon is duidelijk. In tijden van politieke onzekerheid functioneert het narratief als een waarschuwend spookbeeld. Het wordt opgepakt door groepen die een veel bredere boodschap willen uitdragen, namelijk dat de witte beschaving wereldwijd op het punt staat te verdwijnen.

Voor veel Zuid-Afrikanen, zwart én wit, is dat een karikatuur. De meeste mensen erkennen dat de echte problemen van het land elders liggen: in corruptie, in een uitgeholde publieke sector, in werkloosheid en in de diepe ongelijkheid die het land al sinds de apartheid tekent. Dat wil niet zeggen dat er geen racisme bestaat, of dat de spanningen tussen groepen verdwenen zijn. Maar het betekent wel dat het genocideverhaal nauwelijks iets zegt over de dagelijkse werkelijkheid van miljoenen Zuid-Afrikanen. Evelyn Groenink: ‘De mensen die het meest onder criminaliteit lijden, zijn de armen, vooral zwarte Zuid-Afrikanen die niet de middelen hebben om te emigreren of hoge muren rond hun huizen te bouwen. Door te spreken over een genocide die niet bestaat, verdwijnen hun problemen uit het zicht.’

Critici: Franse politici misbruiken laïcité om moslims uit te sluiten

0

Het streng-seculiere concept ‘laïcité’ wordt in Frankrijk steeds meer gebruikt om moslims te marginaliseren, zo stellen critici. 

Aanleiding van hun kritiek is een nieuw plan van Les Républicains. Deze rechtse, ultraseculiere partij heeft een rapport met zeventien maatregelen gepresenteerd, waaronder het verbod op het dragen van een hoofddoek in de openbare ruimte voor meisjes onder de achttien, zo meldt de Franse nieuwsdienst France 24.

Het verbod op het dragen van de hijab zou bedoeld zijn om het seculiere karakter van de staat en in de openbare ruimte te behouden. Andere maatregelen zijn onder meer het verbod op vasten tijdens de Ramadan voor jongeren onder de zestien en het ‘hoofddoekvrij’ maken van sportvelden. De hoofddoek wordt door Les Républicains beschouwd als een kwetsende ‘banier van seksuele apartheid’.

Critici menen echter dat ‘islamisme’ als excuus wordt gebruikt om de islamitische gemeenschap als geheel tot doelwit te maken. Zijn de waarden van de Republiek – vrijheid, gelijkheid en broederschap – niet ook voor moslims bedoeld?

Maar daar hebben Les Républicains geen oren naar, zo lijkt het. Zij beschouwen ‘islamisme’ als een bedreiging voor wat zij ‘nationale cohesie’ noemen. Ze noemen in hun rapport het dragen van een hoofddoek door een toenemend aantal meisjes een indicator.

Mensenrechtenactivisten vinden dat de wet op laïcité uit 1905 door de republikeinen wordt misbruikt. In artikel 1 van deze wet op secularisme worden nadrukkelijk de gewetensvrijheid en de vrije uitoefening van het geloof gewaarborgd. Alleen als de openbare orde in het geding is mag hiervan worden afgeweken.

Juristen wijzen er verder ook op dat in het wetsvoorstel van Les Républicains alleen de klederdracht van moslims wordt aangepakt. Daarom is het voorstel een schoolvoorbeeld van ongelijkheid voor de wet.

Eerste Maccabi-supporter verhoord vanwege rellen in Amsterdam

0

Voor het eerst is een Israëlische Maccabi-fan voor de rechter verschenen, om zich te verantwoorden voor zijn agressieve gedrag tijdens de rellen rondom de voetbalwedstrijd tussen Ajax en Maccabi tel Aviv.

Dit gebeurde in Israël en via Zoom, op verzoek van de Nederlandse autoriteiten en Interpol. De man staat terecht voor de vernieling van een taxi in de nacht voor de wedstrijd in Amsterdam op 7 november 2024, schrijft Het Parool.

Er zijn inmiddels al negen mensen veroordeeld voor hun aandeel in de rellen. Tot nu toe bleef dit beperkt tot Amsterdammers die op een of andere manier betrokken waren bij acties tegen de Maccabi-supporters.

Al voordat de wedstrijd begon waren er incidenten gemeld. Zo trokken Maccabifans een Palestijnse vlag van een gevel, belaagden ze taxichauffeurs en riepen ze ‘Dood aan de Arabieren’. Dit wordt door veel mensen gezien als een provocatie en het aanzetten tot geweld, vooral gezien de gevoeligheid rondom het lot van de Palestijnen in Gaza waar een genocide aan de gang is die aan tienduizenden mensen het leven heeft gekost.

Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) heeft aan Het Parool bevestigd dat er in Israël een man is verhoord na het indienen van een rechtshulpverzoek bij de Israëlische autoriteiten. Over details van de aanklacht wil het OM echter niets kwijt, aldus de Amsterdamse krant.

Israëlische minister draagt galg-speldje en wil doodstraf voor Palestijnse ‘terroristen’

0

De extreemrechtse Israëlische minister Itamar Ben-Gvir blijft pleiten voor een doodstraf die uitsluitend zou gelden voor Palestijnse gevangenen. Gisteren droeg hij in de Knesset, het Israëlische parlement, een speldje in de vorm van een galg, zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Ook andere leden van Otzma Yehudit, de kolonistenpartij van Ben-Gvir, droegen een galg-speldje. Zij willen allemaal de doodstraf voor ‘terroristen’, waarmee zij Palestijnse gevangenen in Israëlische gevangenissen bedoelen. Volgens Middle East Eye is het wetsvoorstel nadrukkelijk niet van toepassing op Israëliërs die Palestijnen onder vergelijkbare omstandigheden vermoorden.

In de Oscar-winnende Palestijns-Israëlische documentaire No Other Land is te zien hoe Palestijnen als het ware vogelvrij zijn in een door Israëliërs bezet land. Moordpartijen door kolonisten of door het Israëlische leger onder Palestijnen blijven ongestraft.

De wet moet nog twee keer door het Israëlische parlement voordat deze in werking kan treden. De Palestijnse beweging Hamas noemt de wet ‘fascistisch en sadistisch’ en wil dat de wereld ingrijpt tegen Israël.

In Israël is de doodstraf officieel niet afschaft. De straf kan alleen worden opgelegd voor verraad en voor misdaden tegen de menselijkheid. Sinds de stichting van de staat Israël zijn er slechts twee mensen geëxecuteerd: de Israëlische officier Meir Tobianski, die ten onrechte van verraad werd beschuldigd en de kogel kreeg, en de nazi Adolf Eichmann die in 1962 werd opgehangen voor zijn ondersteunende rol in de Holocaust.

Ben-Gvir droomt al over de verschillende executieopties: ‘De galg is daar slechts één van, naast de elektrische stoel en de dodelijke injectie.’

Ook in Gaza kan het Israëlische regime straffeloos zijn gang gaan. In de genocide zijn officieel meer dan 70.000 Palestijnen gedood, maar onderzoekers wijzen erop dat het werkelijke aantal slachtoffers minimaal 100.000 bedraagt en mogelijk zelfs oploopt tot 200.000.

Trumps frontale aanval op Europa

0

Wat zegt ons het pas verschenen document over de veiligheidsstrategie van de VS? Dat wij in Europa gewaarschuwd zijn, want we ‘wissen onze cultuur uit’ door onze migratiepolitiek. Dat staat er openlijk in.

Het Trump-regime zal nog slechts investeren in ‘gezonde landen’ in Zuid- en Oost-Europa, dat wil zeggen in Italië, Hongarije, Slowakije, Tsjechië en met een beetje geluk Oostenrijk. Landen met een uiterst rechtse regering. Het schotschrift wil duidelijk een breekijzer zetten in de Europese politiek. Het wil minder contact met de EU als geheel, liever alleen met afzonderlijke landen. En het wil verzet, ja verzet, tegen de Europese regeringen, door de ‘patriottische partijen’ die met de VS en Rusland sympathiseren te steunen. Die in mijn ogen landverraderlijke partijen worden niet bij naam genoemd, maar we weten het: in Nederland FVD en Wilders, in Duitsland de AfD. Volgens Trumps paper is dat hard nodig, temeer omdat wij hier hinderlijke digitale wetten hebben, met normen, en omdat wij een sta-in-de-weg zijn voor vrede in Oekraïne. Over Rusland geen woord van kritiek, maar wel de doelstelling om met Rusland weer een stabiele verhouding op te bouwen en zaken te doen.

Machiavelliaans

Het is niet nieuw, wat er in het stuk staat, maar het doet evengoed pijn aan de ogen om het allemaal zo op een rijtje te zien staan. Het blijft wennen. Het stuk behelst de grondslagen voor het meningsverschil tussen de VS en Europa als het gaat om vrede in Oekraïne. Europa heeft een ethische benadering die Washington sinds Biden in het water gegooid heeft.

De EU eist dat er in een vredesakkoord met Rusland komt te staan dat de oorlogsmisdaden, die er onder leiding van Vladimir Poetin in Oekraïne bedreven zijn, worden berecht. Europa wil dat er een rechtvaardige vrede komt, maar ‘rechtvaardigheid’ is een begrip dat niet voorkomt in het nieuwe Amerikaanse, machiavelliaanse woordenboek. ‘Politiek is de kunst van het mogelijke’, dus als vrede alleen mogelijk is door het slachtoffer van agressie te offeren aan zijn overweldiger, dan is dat goed. Hoe deze filosofie past in het streven te voorkomen dat Europese culturen worden uitgewist, is wel een tegenstrijdigheid. Maar je moet die waarschijnlijk bewonderend in het grotere geheel van de nieuwe Amerikaanse politiek aanschouwen.

Trump en de zijnen menen dat Europa ‘oorlogszuchtig’ is

Concreet betekent dit dat de Amerikaanse opvattingen over vrede in Oekraïne maar weinig verschillen van die van de Russen. Trump en de zijnen menen dat Europa ‘geen vrede wil’, maar ‘oorlogszuchtig’ is.

Niet voor niets heeft Macron Zelensky gewaarschuwd dat de Amerikaanse onderhandelaars wel eens ‘verraderlijk’ te werk kunnen gaan in hun geheime gesprekken met Russische delegaties. Een waarschuwing die door de Finse president Alexander Stubb herhaald is. We hoeven ons geen illusies te maken over het resultaat van de Amerikaanse ‘vredesinspanningen’. Die zijn niet meer dan een truc om zo snel mogelijk commerciële betrekkingen te kunnen aangaan met Russische (staats)bedrijven.

Monroedoctrine

Wat is dat grotere geheel dat Trump en Vance voor ogen zweeft? Dat de VS ‘de machtigste en prachtigste staat in de geschiedenis van de mensheid’ is en zal blijven. En dat deze prachtstaat dit voor elkaar krijgt langs de lijn van de Monroedoctrine: het zal heersen over het Amerikaanse continent. En dat is nodig ook vanwege de drugs en de toevloed van smerige immigranten die het christelijke territorium van de VS insluipen.

Is het verwonderlijk dat Rusland of China niet worden bekritiseerd in het hetzerige pamflet? Toch wel, ik zou zeggen van wel, ook binnen het Trumpiaanse denken. Want de regeringen van die landen willen de wereldhegemonie, duidelijk ten koste van de Amerikaanse aanspraken daarop.

Je zou kunnen denken dat deze kritiekloosheid komt doordat de Russische en Chinese regeringen gelijksoortige ideeën hebben over immigratie, en net als Trump vinden dat armoedzaaiers moeten worden gestopt en dat de president moet kunnen doen wat hij wil, eenvoudig omdat hij de president is. Dit ideaal van Trump is door Poetin en Xi Jinping al verwezenlijkt. Er is dus een flinke ideologische overeenstemming tussen de drie grootmachten.

Het document bevestigt het idee dat zij daarom gelijkwaardig zijn aan de VS in zoverre dat Washington er schijnbaar van afziet om de hele wereld te willen regeren. Dat past in het beeld dat de politiek van Trump ‘isolationistisch’ zou zijn (kijk maar naar Trumps tarievenoorlog, die tegen de hele wereld gericht is). Schijnbaar — maar in die schijn geloof ik niet. De mannen rond Trump kunnen wel opschrijven dat zij slechts over het Amerikaanse continent willen heersen, maar uiteindelijk blijven de ambities gericht op wereldheerschappij.

Kolonie van China

Er is een onuitgesproken strategie weggelaten in het stuk. Die luidt dat de VS China moeten terugdringen als naaste rivaal in de jacht naar de wereldheerschappij. Dat het daarom nodig is om met nummer drie, Rusland, samen te werken, zodat dit land geen kolonie van China zal worden, maar een steun voor de rijkdom en macht van de VS. Het weggelaten deel van de Amerikaanse politiek laat zien dat Amerika tegelijk ook bang is voor China, dat behalve zijn economische en technologische opmars ook een uniek machtsmiddel in huis heeft waaraan Amerika dringend gebrek heeft voor zijn industrie: zeldzame aardmetalen.

Rutte strijdt voor overleving van de NAVO, Kallas voor rechtvaardigheid

Dit geheime deel van de Amerikaanse strategie is het meest interessante voor wie, zoals ik, alles begrijpen wil. Maar voorlopig heeft Europa handen te kort om het openbare gedeelte van de Amerikaanse strategie te weerstaan.

Europese geven de Amerikanen van katoen

Europa reageert tweeslachtig. Slijmen voert de boventoon. Rutte, in zijn positie van coördinator van de NAVO, gaat sinds zijn koosnaampje ‘Daddy’ voor Trump nu nóg verder. Hij prijst de Amerikaanse regering voor haar ‘vredesinitiatieven’, hij prijst Trump hemelhoog voor de ‘vrede’ in Gaza en houdt niet op Trump te citeren, bijvoorbeeld nadat Trump de oorlog een ‘meat grinder’ (vleesmolen) noemde. Anderzijds legt hij wel duidelijk de schuld van de oorlog bij de Russen, wat Trump verzwijgt. En Rutte pepert de Russische leider in dat een oorlog tegen Europa kansloos is, waarbij hij geruchten over tweedracht in de NAVO weggoochelt. Dit laatste ondanks de signalen dat de Amerikaanse militairen in Duitsland het contact met hun Duitse collega’s hebben afgebroken.

Andere Europese leiders geven de Amerikanen van katoen, zonder Trump met zoveel woorden aan te vallen. De Duitse bondskanselier Friedrich Merz doet dat, waar hij stelt dat de reusachtige bevroren Russische tegoeden niet naar een Amerikaans-Russisch zakenproject moeten gaan, maar naar de wederopbouw van Oekraïne.

Maar het diepst zet Kaja Kallas er haar tanden in. Ze is ex-premier van Estland en staat in Rusland hoog op een lijst van gezochte misdadigers. Deze hoge vertegenwoordiger van de Unie voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid draagt uit dat een duurzaam vredesakkoord geen bepaling mag bevatten over inkrimping van het leger van het slachtoffer van agressie, maar daarentegen de voorwaarde moet bevatten dat het Russische leger verkleind moet worden. Een vredesakkoord met Poetin is ongeloofwaardig als hij tegelijkertijd zijn oorlogseconomie op volle toeren mag laten draaien. Zij heeft mijn hart.

Misschien vullen beide richtingen elkaar aan. Rutte strijdt voor overleving van de NAVO, Kallas voor rechtvaardigheid. Maar de noodzakelijke Europese eenheid is nog ver weg, dat zie je aan de défaitist De Wever (‘Rusland mag de oorlog niet verliezen’) en over Orbán heb ik het even niet.

Merz doet aangifte tegen 5.000 beledigingen, maar de Erdogan-vergelijking houdt geen stand

0

De Duitse krant Welt am Sonntag meldt dat bondskanselier Friedrich Merz (CDU) in zijn tijd als oppositieleider bijna vijfduizend strafzaken indiende tegen burgers die hem online hebben beledigd. Op sociale media wordt de vergelijking met de Turkse president Erdogan gemaakt.

Welt am Sonntag beschikt over aanklachten, politiedossiers en brieven van advocatenkantoren die namens de CDU-voorman zijn verstuurd. Met bijna vijfduizend aanklachten tegen burgers is Merz in één klap de meest gevoelige Duitse politicus aller tijden, schrijft de krant.

Merz heeft de rechtszaken laten aanspannen door advocatenkantoor Brockmeier en het gaat onder meer om online opmerkingen zoals ‘idioot’, ‘kleine nazi’ en ‘vuile dronkaard’. In sommige gevallen leidde dat zelfs tot huiszoekingen.

Critici op sociale media beweren dat Merz steeds meer een autoritaire koers inslaat en bijvoorbeeld de juridische tactiek van de Turkse president overneemt, die alle kritiek op zijn bewind smoort door het Turkse OM op hen af te sturen. Volgens de website Bianet heeft Erdogan in zijn tijd als president (tot 2021) bijna veertigduizend Turken vervolgd wegens belediging.

Gaat het ook die kant op voor Duitsland onder Merz? De Kanttekening belde met Marja Verburg van het Duitsland Instituut.

‘Merz houdt zich zeker niet in als het gaat om populistische uitspraken´, zegt Verburg. ‘Toen hij oppositieleider was, had hij het over migranten die allemaal gratis naar de tandarts mochten, terwijl Duitsers geen afspraak meer zouden kunnen krijgen bij de tandarts. Totale onzin.’

Merz heeft vaker controversiële uitspraken gedaan over Duitsers met een migratieachtergrond. Zo zei hij dat jongens met aan Arabische migratie-achtergrond als ‘kleine pasha’s’ worden opgevoed en sprak hij over migranten als een probleem in het Duitse straatbeeld. Maar dat hij Erdogan nabootst, gaat volgens Verburg te ver. ‘Merz is een democraat en al die rechtszaken zijn binnen het kader van de wet gevoerd.’

Ze geeft meer context over wat er speelt in Duitsland. ‘Er worden heel wat politici nogal heftig bedreigd, er is veel online haat. Daar proberen ze in Duitsland wat aan te doen. Een aantal advocatenkantoren heeft daar een specialisme van gemaakt, zij verdienen daar ook geld mee’, zegt ze.

Verburg wijst erop dat niet alleen Merz, maar ook andere Duitse politici naar de rechter stappen. Vorig jaar leidde een soortgelijke serie aangiftes van toenmalig minister van Economische Zaken Robert Habeck (Groenen) tot een discussie over de wenselijkheid van dit soort strafzaken. ‘Er zit natuurlijk wel een perverse prikkel in voor advocatenkantoren die het internet afspeuren op online beledigingen. Dat leidt tot uitwassen, zoals een huiszoeking die niet rechtmatig was. Maar daar spreekt een rechter zich dan over uit. Dat is zeker niet te vergelijken met Erdogans beleid en met wat er in Turkije gebeurt.’

Internationale première van Marokkaans-Nederlandse speelfilm

0

De Marokkaans-Nederlandse documentairemaker Abdelkarim El-Fassi heeft zijn eerste speelfilm gemaakt: Porte Bagage. Vorige week beleefde de film zijn internationale première tijdens het filmfestival van Marrakech.

De film, die in september in Nederland voor het eerst werd vertoond, gaat over de familie Idrissi. De oude en koppige vader Musa wil weer terug naar Marokko.

Op LinkedIn vertelt El-Fassi dat Port Bagage een project was van lange adem. Zes jaar geleden begon hij hiermee, zonder enige ervaring met het maken van speelfilms. Maar hij wilde dit persoonlijk verhaal over familie, mantelzorg en dementie heel graag vertellen, ook omdat het een verhaal is van velen.

Eerder maakte El-Fassi de documentaires Mijn vader de expat en Toen ma naar Mars vertrok, via zijn productiehuis Zouka. In Porte Bagage spelen Ahlaam Teghadouini, Mahjoub Benmoussa, Mohammed Chaara, Sahil Amar Aïssa, Moussaab Mahyu en Kaltoum Boufangacha.

De film draait eenmalig in verschillende Nederlandse bioscopen. Om zijn film te promoten maken El-Fassi en zijn team een theatertour door Nederland en België.

Een jaar na de bevrijding gaat het in Syrië nog altijd moeizaam

0

Het is vandaag precies een jaar geleden dat de wereld wakker werd met een dictator minder. Op 8 december 2024 werd Syrië officieel bevrijd van het Assad-regime. Hoe staan de Syriërs er nu voor?

Over de blijdschap valt niet te twisten. Er zijn maar weinig Syriërs die zullen zeggen dat het dictatoriale bewind van Bashar al-Assad echt beter voor het land was. Op straat, in winkels en op sociale media wordt nog altijd de vlag uitgehangen, uiteraard de nieuwe. 8 december 2025 zal dan ook niet onopgemerkt voorbijgaan.

Maar er gaat veel schuil achter de euforie. De erkenning van de nieuwe heersers daargelaten, is het Syrische volk met elkaar verenigd in de erfenis van tien jaar burgeroorlog, en dat betekent voor veel mensen armoede, kapotte huizen en weinig middelen om hier wat aan te doen.

Zomer in Damascus

In de zomer bracht ik enkele weken door in Damascus, waar ik werd meegevoerd op die golf van euforie. Toen we vanuit de hoofdstad naar het noorden reden, zag ik pas echt wat de schade was. Compleet verwoeste steden en dorpen, kilometers lang, trokken aan ons voorbij. In de grootste stad van Syrië, Aleppo, lag zelfs de binnenstad grotendeels in brokstukken. Op veel plekken verschilde het weinig van de beelden uit Gaza.

Een ingestort gebouw in de historische binnenstad van Aleppo. Beeld: Majorie van Leijen

Ik bezocht Darya, een wijk in het achterland van Damascus die hard getroffen was tijdens de oorlog en ontmoette er bewoners die tussen het puin hun leven weer probeerden op te pakken. De gebouwen waarin ze woonden hadden gapende gaten, de huizen soms geen ramen of deuren. Maar voor deze mensen was dit een betere optie dan blijven wonen in de vluchtelingenkampen, die nog steeds overvol zijn.

De gebouwen waarin ze woonden hadden gapende gaten

Sommige gebouwen werden gerestaureerd, maar dat is een luxe die maar voor weinig mensen is weggelegd. Zo ontmoette ik Arab Adi, terwijl hij rondliep in wat over is van zijn appartement in Daraya. ‘Ik zou dolgraag terugkeren. Dit is mijn thuis, ik wil mijn kinderen hier zien opgroeien. Maar de renovatiekosten zijn hoog. Ik zou zo’n 35.000 dollar nodig hebben, geld dat ik simpelweg niet heb’, vertelde de 49-jarige architect.

Hij is hierin niet de enige. De Syrische economie is ernstig verzwakt door meer dan tien jaar burgeroorlog, economisch wanbeheer en sancties. Volgens het wereldvoedselprogramma leeft 90 procent van de Syriërs nu in armoede. De Wereldbank berekende in 2022 al dat de schade aan infrastructuur in totaal wel 5,8 tot 7,8 miljard dollar bedroeg. Terwijl de openbare infrastructuur langzaamaan wordt hersteld, komen de reparaties aan privé-eigendommen op de schouders van particulieren terecht en weinigen kunnen zich dat veroorloven.

Internationale hulp

Internationale hulp is inmiddels op gang gekomen. De grote, bekende ngo’s bouwen mee aan scholen, ziekenhuizen, waterputten, riolering en wegen. Dit zijn de basisvoorzieningen en die zijn het hardst nodig, legt Munther Bulad, directeur van de lokale ngo Social Development International (SDI), uit. ‘Dit zorgt ervoor dat mensen terugkeren naar hun steden. Mensen geven prioriteit aan scholen en gezondheidszorg.’

Dit is welkome hulp, toch blijft hulp voor de bewoners van huizen die duidelijk niet meer bewoonbaar zijn beperkt. Dit blijkt ook uit gesprekken met hulporganisaties in Nederland. Deze organisaties bieden vaker humanitaire hulp – opvang, voedsel, medische zorg – dan ontwikkelingshulp, waar wederopbouw onder valt. Want dit laatste wordt gezien als het leveren van steun aan een overheid, en daar zijn hulporganisaties huiverig voor.

De wijk Darya in Damascus. Beeld: Majorie van Leijen

Dit laatste is begrijpelijk. De interim-regering heeft nog niet laten zien dat zij bereid is de macht te delen met groepen uit alle lagen van de maatschappij. Zij heeft nog niet het vertrouwen gekweekt dat zij de rechten van alle minderheden zal waarborgen. Dit zijn kwesties die hoog op de agenda staan, ook in Nederland.

‘Zoals het er nu voor staat, kan de wederopbouw nog jaren gaan duren’

Toch zou het goed zijn als ook de economische wederopbouw van Syrië een stukje hoger op onze agenda kwam te staan, want dit kan Syrië niet alleen. Zoals Bulad vertelde: ‘De overheid is nog niet in staat om ngo’s te steunen en de internationale gemeenschap is zich weinig bewust van onze problemen. Zoals het er nu voor staat, kan de wederopbouw nog jaren gaan duren.’

Politieke wil

Nu een aantal westerse landen de sancties heeft opgeheven, kunnen buitenlandse bedrijven investeren in Syrië, maar dit heeft tot nu toe nog niet geleid tot grootschalige projecten. Investeerders wachten liever tot het echt veilig is in Syrië. Bovendien zijn nog lang niet alle sancties opgeheven. Het was pas in juni dit jaar dat Syrië weer werd toegelaten tot het Swift-systeem, waarvan het veertien jaar lang was uitgesloten. Een aantal landen in de regio staat klaar om te investeren in Syrië, maar ondervindt nog altijd barrières door aanhoudende sancties.

Beeld: Majorie van Leijen

Toch is Syrië juist afhankelijk van de bereidheid van, onder andere, westerse landen om in Syrië te investeren. Dit is dan ook een belangrijke boodschap voor Nederlandse politici, die er tot nu toe vooral op gericht waren om te zien of Syrische vluchtelingen in Nederland alweer terug konden keren. Elke volwassene die hiertoe bereid is, krijgt 5.000 euro toegestopt. Met een beetje geluk staat alles er nog zoals het was toen zij hun geboorteland verlieten, maar ook dan zullen deze euro’s snel opgaan.

Veel beter zou het zijn om de aandacht te verleggen naar de vraag wat we als Nederland werkelijk kunnen betekenen voor de wederopbouw in Syrië. Want een sterk, welvarend land maakt gelukkige burgers en de kans op een nieuwe burgeroorlog klein. Dat is wat we uiteindelijk allemaal willen.