De bekende schrijfster en feministe Anja Meulenbelt (1945) heeft de prestigieuze P.C. Hooftprijs gewonnen. De prijs zal in mei aan haar worden overhandigd in Den Haag. Vanuit rechtse hoek is er echter kritiek op de keuze voor Meulenbelt, vanwege haar inzet voor de Palestijnse zaak.
De P.C. Hooftprijs wordt jaarlijks uitgereikt sinds 1947. Afwisselend gaat de prijs naar de beste auteur van poëzie, verhalend proza en beschouwend proza. Het is de eerste keer dat een vrouw de prijs krijgt voor de laatste categorie. De prijs voor beschouwend proza ging eerder naar Willem Jan Otten (2014), Bas Heijne (2017), Maxim Februari (2020) en Thijs Goldschmidt (2023).
Meulenbelt brak in 1976 door met haar feministische roman De schaamte voorbij, waarvan maar liefst 22 drukken zijn verschenen. Volgens de jury heeft dit boek nog steeds niet aan actualiteit ingeboet. Ze schreef daarnaast tientallen andere boeken en vele, vele artikelen. Behalve voor vrouwenrechten komt Meulenbelt ook al jaren op voor de Palestijnse zaak. Eerder dit jaar verscheen haar boek Niet van gisteren, waarin de nu 80-jarige feministe vrouwenrechten, Palestina en andere thema’s bespreekt.
Vanwege haar inzet voor de Palestijnse zaak, in boeken en essays maar ook in de politiek – eerst voor de Socialistische Partij en daarna voor de radicale partij BIJ1 – is Meulenbelt niet bepaald geliefd in rechtse kringen. Telegraaf-columnisten Nausicaa Marbe en Ronald Plasterk reageerden als een wesp gestoken op haar uitverkiezing, omdat Meulenbelt heel kritisch over Israël is. ‘De bezetene die de Dodenherdenking wil inruilen voor een intifadafestijn krijgt de PCHooft. Alles is mogelijk in ons duistere Absurdistan’, schreef Marbe woedend op X. Plasterk wees op een opiniestuk van Meulenbelt op de linkse website Joop, op 8 oktober 2023, waarin ze de aanval van Hamas zou goedpraten. ‘PC Hooftprijs nu afschaffen, zal nooit meer een eer zijn.’ Ook de advocaat Oscar Hammerstein, een vurig pleitbezorger van Israël, is woedend dat uitgerekend Meulenbelt de prijs krijgt en spreekt over een ‘bastion van zelfbevestiging’, waar linkse schrijvers elkaar feliciteren.
Hugo Brandt Corstius (1988). Beeld: Rob Croes/Anefo/Wikipedia
Het is niet de eerste keer dat er felle kritiek is op een P.C. Hooftwinnaar, vanwege diens controversiële standpunten. In december 1984 weigerde het CDA-VVD-kabinet bij monde van CDA-minister Elco Brinkman de P.C. Hooftprijs aan Hugo Brandt Corstius, omdat de polemist van kwetsen zijn beroep zou hebben gemaakt. Zo had hij een joodse schrijfster een neo-antisemiet genoemd. In 1985 en 1986 werd de P.C. Hooftprijs daarom niet uitgereikt. In 1987 kreeg Brandt Corstius de prijs alsnog.
Peter Malcontent laat in Splijtzwam in de polder zien hoe 7 oktober het Nederlandse Israëlbeleid veranderde, nieuwe breuklijnen blootlegde en een dieper maatschappelijk en politiek conflict ontketende.
In zijn pas verschenen boek Splijtzwam in de polder – een volledig geactualiseerde editie van Een open zenuw (2018) – onderzoekt historicus Peter Malcontent het Nederlandse Israëlbeleid en het debat daarover. Hoezeer is de Nederlandse politiek na 7 oktober 2023 veranderd? En waarom zorgt dit conflict voor zoveel polarisatie?
Is de Nederlandse Israëlpolitiek na 7 oktober veranderd?
‘Ja, een beetje – maar minder snel dan vaak wordt gedacht. We hebben lang twee zeer pro-Israëlische regeringen gehad. Zowel het demissionaire kabinet-Rutte als het kabinet-Schoof hielden aanvankelijk vast aan dezelfde lijn. Maar wat je ziet, is dat pas onder druk van de samenleving het beleid wat begon te schuiven. Eerdere, linksere kabinetten deden dat niet. Maar dit kwam natuurlijk ook vanwege het verschrikkelijke Israëlische geweld, dat er niet eerder was. Nederland moest een ander standpunt innemen.
‘De eerste grote kentering kwam pas in het voorjaar van 2024, toen Israël op het punt stond Rafah binnen te vallen. Tot die tijd was het mantra dat Israël uit zelfverdediging handelt. Premier Mark Rutte is vaak naar Israël gevlogen om met Benjamin Netanyahu en anderen te praten, maar dat had nul effect. Vanaf dat moment werd Nederland kritischer. ‘De deelname van de PVV en BBB aan het kabinet heeft dat niet tegengehouden. Ondanks die partijen zette Nederland een voorzichtig kritischere koers in.’
Wat waren de echte ‘rode lijnen’ voor Nederland?
‘De eerste rode lijn was dus Rafah. De tweede kwam toen Israël eenzijdig een wapenstilstand opzegde en Gaza volledig afsloot. Daarbovenop kwam de genocidale taal van verschillende Israëlische regeringsvertegenwoordigers – uitspraken als “we willen af van alle Gazanen”. Toen zag je dat toenmalig NSC-minister Casper Veldkamp daadwerkelijk tot actie overging, bijvoorbeeld met het bevriezen van onderdelen uit het associatieakkoord.
‘De meeste EU-landen zitten nog altijd op een klassieke pro-Israëlische lijn’
‘Interessant is dat ministeries in Den Haag verschillen. Het meeste verzet tegen een pro-Israëlische lijn komt steevast van Buitenlandse Zaken. Daar zit men dichter op de informatie; daar komen rapporten en ongefilterde signalen binnen. Ambtenaren en diplomaten waren vaak als eerste kritisch.’
Is Nederland als land nog steeds pro-Israël, of is er werkelijk een verschuiving?
‘Het hangt ervan af hoe je het meet. Nederland ís minder pro-Israëlisch dan vroeger. In de samenleving zie je meer kritiek. Zo doet AVROTROS nu niet mee aan het Eurovisie Songfestival vanwege de Israëlische deelname.
‘Ook de regering is opgeschoven, zoals ik al zei. Tegelijkertijd is er in de Tweede Kamer nog steeds een rechtse meerderheid die door de bank genomen pro-Israëlisch is. Maar vergeleken met andere Europese landen is Nederland juist kritischer geworden. De meeste EU-landen zitten nog altijd op een klassieke pro-Israëlische lijn.’
Hoe pro-Israël is de Nederlandse publieke opinie nog?
‘Er zijn twee constateringen. Ten eerste is de publieke opinie kritischer geworden over Israël door de oorlog en de genocide. Hamas heeft met de aanval van 7 oktober, cynisch genoeg, laten zien dat geweld werkt. Veel Nederlanders waren vóór 7 oktober niet eens bekend met begrippen als Nakba (de etnische zuivering van zo’n 750.000 Palestijnen die van huis en haard werden verdreven in 1948, red.). Nu wel, door media coverage en sociale media.
‘De tweede constatering is dat Nederlanders niet massaal pro-Palestina zijn geworden. Palestijnen staan verder van ‘de Nederlander’ af dan Joden. Ook bestaan er oriëntalistische vooroordelen over Arabieren en moslims, vooral bij rechtse partijen. De reflex is vaak: ‘Als de Palestijnen/moslims stoppen met geweld, dan is er vrede in het Midden-Oosten.’
Hoe zit het met de polarisatie?
‘Er is inderdaad veel polarisatie over dit onderwerp; de mate van polarisatie praten we onszelf echter ook deels aan. Uit peilingen blijkt namelijk dat veel Nederlanders helemaal geen uitgesproken pro-Israëlische of pro-Palestijnse voorkeur hebben. Ze vinden het ingewikkeld en zeggen vaak liever niets, uit angst voor kritiek.
‘Maar er is wél een verschuiving. De ‘rode lijn’ is breder geworden dan Turks- of Marokkaans-Nederlandse gemeenschappen of linkse activisten. Het maatschappelijk protest heeft effect gehad. CDA en VVD zijn kritischer geworden over Israël, de ChristenUnie een heel klein beetje. Alleen PVV, SGP en inmiddels ook de BBB zitten nog heel hard op de pro-Israëlische lijn.’
Inmiddels ook de BBB… Hoe zit dat met de BBB?
‘Het interessante van de partij van Caroline van der Plas en Mona Keijzer is dat ze op dit dossier naar rechts zijn verschoven, richting de PVV. Ze bewogen zich dus in precies de tegenovergestelde richting als CDA, ChristenUnie en VVD.’
Links zou pro-Palestina zijn, rechts pro-Israël. Toch bestaan er grote verschillen binnen beide blokken. Hoe ziet u die nuances?
‘Klopt. Tussen D66, GroenLinks-PvdA en de ChristenUnie wordt stevige taal gesproken, maar men gaat niet over de grens. CDA is netjes. VVD schuurt soms tegen de grens aan. SGP en PVV zijn keihard pro-Israël.
Peter Malcontent bij De Nieuwe Wereld. Beeld: YouTube/De Nieuwe Wereld
‘En dan heb je nog het fenomeen dat het conflict wordt gegrepen om partijbelang te vergroten. Het wordt een identity marker. Na 7 oktober zag je dat heel duidelijk bij VVD, PVV én Denk. Voor Denk is dit logisch, want hun achterban bestaat grotendeels uit moslims. Maar bij VVD en PVV raakt het verstrengeld met de onderwerpen integratie en islam. Antisemitisme wordt dan weer gebruikt als stok om Nederlandse moslims en links mee te slaan.’
‘Het gaat dan niet meer over het conflict, maar over binnenlandse politiek. Dat vind ik niet chic. Er vallen tienduizenden doden – en partijen gebruiken dat om zich te profileren. De regering fungeert niet als brandweer die het vuurtje moet blussen, maar als pyromaan. In de Tweede Kamer geldt hetzelfde.’
Heeft Palestina de intersectionaliteit vervangen als hét onderwerp van cultureel links?
‘Ja en nee. Je zou het kunnen zeggen, want links heeft dit dossier sterk geprofileerd. Soms met kleine leugentjes om bestwil. GroenLinks-PvdA-Kamerlid Kati Piri beweerde bijvoorbeeld dat ze altijd al voor bevriezing van het EU-associatieverdrag met Israël was, terwijl dat niet klopt. Ze heeft zich er wel stevig op geprofileerd, denk aan haar motie voor een totale stop van wapenleveranties aan Israël, ook voor de Iron Dome.
‘Aan de andere kant waren linkse Kamerleden al jarenlang kritisch op Israël. De studentenprotesten aan de verschillende universiteiten speelden ook mee. Voor sommige studenten is dit een vorm van performative activism. Nogal wat studenten weten niet zo veel van het conflict, maar hebben wel een mening. Mijn masterstudenten weten inmiddels het een en ander, maar bij bachelorstudenten ontbreekt echt nog veel kennis.’
Voor rechts is Israël ook een sjibbolet geworden. Je toont daarmee dat je ‘aan de goede kant’ staat…
‘Die mechanismen heb je inderdaad ook bij rechts. Verder is het interessant om te zien hoe het moreel ijkpunt verschuift. Vroeger fungeerde de Bijbel als moreel referentiepunt; nu is dat de Holocaust. ‘De Bijbel is gestorven in Auschwitz en herboren als de Holocaust’, zou je kunnen zeggen. Maar dat morele ijkpunt staat nu onder druk door antikoloniale interpretaties van de geschiedenis. Voor sommigen is de Holocaust niet langer de morele maatstaf, maar slavernij en kolonialisme. Israëliërs zijn in deze lezing van de geschiedenis niet langer slachtoffers, maar daders.
‘Je kunt nooit honderd procent objectief zijn. Maar ik probeer het wel’
‘Er zijn natuurlijk nog steeds mensen die aan het oude morele ijkpunt vasthouden en Israël door dik en dun verdedigen. En er is ook een middengroep die voorzichtig is met het geven van een mening, of vanwege de polarisatie helemaal zwijgt.’
Is het niet lastig om objectief te blijven als historicus, juist omdat dit zeer recente geschiedenis betreft?
‘Ja, dat is heel lastig. Dat vond ik bij mijn eerste boek Een open zenuw al. Je kunt nooit honderd procent objectief zijn. Maar ik probeer het wel.
‘De beste methode voor mij is goed de tijd nemen. Ik ga pas schrijven als ik afstand genomen heb. En telkens opnieuw stel ik mij de vraag: kan ik dit ook anders interpreteren?’
En hoe zit het met het brongebruik?
‘Als historicus moet je natuurlijk, zeker bij dit soort gevoelige onderwerpen, een breed bronnencorpus hebben. Ik lees niet alleen de linkse Israëlische krant Haaretz, maar ook de rechtse The Times of Israel, dat een feitelijke Israëlische invalshoek geeft. The Times of Israel geeft meer informatie over de Israëlische regering; Haaretz heeft omdat de krant links is niet overal toegang meer toe. Natuurlijk lees ik voor mijn onderzoek ook pro-Palestijnse bronnen. Balans is voor mij essentieel.’
Je beschrijving van de Maccabi-rellen in Amsterdam eind 2024 vond ik heel interessant. Je noemt dat de Maccabi-supporters de rellen zijn begonnen met vandalisme en anti-Arabische spreekkoren, maar je schrijft ook over de daaropvolgende ‘Jodenjacht’, zonder daarbij Amsterdammers met een migratieachtergrond in een hoek te zetten.
‘Op het moment van de rellen wist niemand of de daders een migratieachtergrond hadden. Dat was volstrekt onduidelijk, ook al wezen Geert Wilders en anderen meteen naar ‘Marokkanen’. Dus moet je daar in je boek ook genuanceerd over schrijven en mensen niet afrekenen op kennis die jij hebt en zij toen nog niet hadden.’
Heb je naast wetenschappelijke objectiviteit nog andere maatstaven voor dit boek?
‘Ja, mijn belangrijkste morele maatstaf is het recht op zelfbeschikking. Dat hoort te leiden tot autonomie of een eigen staat. Palestijnen hebben dat niet. Dit en het internationaal recht – dat Israël schendt – vormen dus een tweede maatstaf. In mijn werk probeer ik voorzichtig te oordelen, maar mijn werk moet natuurlijk wel up-to-date blijven. Dat Human Rights Watch en Amnesty International Israël beschuldigen van genocide is heel relevant.’
Spijtzwam in de Polder, Peter Malcontent, Boom, 384 blz., € 29,90
President Donald Trump noemt Europa in een interview dat gisteren verscheen ‘in verval’ en ‘zwak’ op het gebied van immigratie en Oekraïne.
In het vraaggesprek met Politico riep Trump ook de door oorlog geteisterde Oekraïense president Volodymyr Zelensky op om verkiezingen te houden ondanks de Russische invasie, en zei hij dat Moskou de ‘overhand’ had, bericht nieuwsdienst AFP.
Trumps opmerkingen sluiten aan bij de nieuwe nationale veiligheidsstrategie van zijn regering, die vorige week verscheen en waarin opnieuw extreemrechtse ideeën over beschaving en ‘uitwissing’ in Europa opduiken.
‘De meeste Europese landen zijn in verval’, zei Trump tegen Politico in het interview dat maandag werd afgenomen.
De 79-jarige miljardair noemde het Europese migratiebeleid een ‘ramp’. ‘Ze willen politiek correct zijn, en dat maakt hen zwak. Dat is wat hen zwak maakt’, zei Trump, eraan toevoegend dat er ‘enkele echt domme’ leiders tussen zaten.
Trump richtte zich ook tegen Europese landen over Oekraïne. ‘De NAVO noemt me papa’, zei Trump, verwijzend naar opmerkingen van NAVO-chef Mark Rutte tijdens een top in juni, waar leiders Trumps oproep steunden om defensie-uitgaven te verhogen. ‘Ze praten, maar ze produceren niet. En de oorlog gaat maar door en door.’
Sinds Trumps terugkeer in januari proberen Europese leiders hem te overtuigen, vooral om de Amerikaanse steun aan Oekraïne overeind te houden.
Het interview met Trump komt na de Amerikaanse veiligheidsstrategie van vorige week. Volgens deskundigen bevat die strategie elementen van de ‘grote vervangingstheorie’, een extreemrechtse complottheorie die beweert dat blanke bevolkingen bewust worden vervangen, een theorie die ook door Trumps voormalige bondgenoot Elon Musk wordt omarmd, meldt AFP.
Opvallend genoeg kwamen Rusland en China relatief mild weg in de Amerikaanse strategie. Het Kremlin zei zelfs dat het document overeenkwam met hun eigen wereldbeeld.
De Franse minister Alice Rufo noemde de Amerikaanse veiligheidsstrategie dinsdag ‘een uiterst brute verduidelijking van de ideologische positie van de Verenigde Staten.’
In het interview met Politico zei Trump dat landen zoals Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Polen en Zweden worden ‘vernietigd’ door migratie.
Hij haalde ook opnieuw uit naar Sadiq Khan, de burgemeester van Londen. Khan zei tegen Politico dat Trump ‘geobsedeerd’ door hem was en dat Amerikanen massaal naar Londen trekken.
Trump had eveneens harde woorden voor Oekraïne en Zelensky. Eerder noemde hij Zelensky een ‘dictator zonder verkiezingen’. ‘Ik denk dat het een belangrijk moment is om verkiezingen te houden. Ze gebruiken oorlog om geen verkiezing te houden’, zei Trump. ‘Het komt op een punt dat het geen democratie meer is.’
Trump herhaalde ook dat Zelensky het Amerikaanse plan niet had gelezen. ‘Het zou fijn zijn als hij het zou lezen. Weet je, er gaan veel mensen dood’, zei Trump.
Uitgerekend de wedstrijd tussen Iran en Egypte is volgend jaar het zogenoemde ‘Prideduel’ op het WK voetbal. Een hart onder de riem voor de lhbtiq+-gemeenschap in beide landen, maar Egypte en Iran, waar homoseksualiteit officieel verboden is, hebben al protest aangetekend, zo meldt Het Parool.
Het stond al lange tijd vast dat het Prideduel op 26 juni in Seattle zou worden gehouden, nog voordat alle deelnemende landen bekend waren. Nu bijna alle landen gekwalificeerd zijn en de groepen zijn ingedeeld, komen Egypte en Iran uit de bus voor het Prideduel.
Maar die speling van het lot krijgt zeker nog een staartje. ‘Dit gaat om een onredelijke daad waarbij een specifieke groep wordt gesteund’, reageerde de Iraanse bondsvoorzitter Mehdi Taj al tegen persbureau ISNA. Hij wil dat er gesprekken worden gevoerd.
De organisatie wil daar echter niets van weten. Zij beschouwen de lhbtiq+-gemeenschap als een essentieel onderdeel van Seattle.
Vergeleken met Egypte is homoseksualiteit in Iran een zwaarder ‘vergrijp’, dat zelfs kan leiden tot de doodstraf. In Egypte is homoseksualiteit niet expliciet strafbaar, maar gelden er zedenwetten om homoseksualiteit tegen te gaan.
Een woordvoerder van lhbtiq+-nieuwsmedium Outsports spreekt van een historische kans om de rechten van de queergemeenschap onder de aandacht te brengen. ‘Voetbal heeft een unieke kracht om mensen over grenzen, culturen en geloofsovertuigingen heen te verenigen. We zijn vereerd om een Pride Match te organiseren en Pride te vieren als onderdeel van een wereldwijde voetbalgemeenschap’, aldus Outsports.
Kritische geluiden over WK in de VS
Intussen komen in de Nederlandse media al langzaam kritische geluiden over het WK in Amerika op gang. Gisteren schreef Abdelkader Benali in Trouw dat hij ‘met verbijstering kijkt hoe de VS hun macht inzetten om het voetbal als propagandamateriaal te gebruiken’ en dat er in aanloop naar het vorige WK in Qatar veel meer oog was voor mensenrechtenschendingen in het organiserende land.
Vandaag meldt Jarl van der Ploeg inde Volkskrant dat een boycot vanuit de KNVB er niet in zit, maar dat de kijker wel enige macht heeft. ‘Als sport politiek is, vormen kijkers het electoraat. Mijn stemadvies luidt: denk er alvast eens over na’, aldus Van der Ploeg.
De burgemeester van Istanbul zit al sinds maart vast op verdenking van het leiden van een criminele organisatie en fraude. Als het Turkse OM zijn zin krijgt, blijft hij daar de rest van zijn leven. In de rechtszaal blijft hij standvastig strijden voor zijn vrijheid en beschuldigt de rechter van een ‘politiek proces’. Voor zijn familie en partijgenoten wordt het te veel, noteert Trouw.
Het Turkse OM heeft meer dan tweeduizend jaar cel geëist voor de enige serieuze tegenkandidaat van president Recep Tayyip Erdogan (AKP) bij de verkiezingen van 2028. Critici menen dat het een ‘politiek proces’ is om de grootste tegenstrever van de machtigste man in Turkije effectief te neutraliseren.
In de rechtszaak richt Imamoglu zich tot zijn achterban. ‘Dit is een zaak om het presidentskandidaatschap van Ekrem Imamoglu te belemmeren,’ zegt hij. ‘Wees ervan verzekerd dat ik vandaag sterker ben dan gisteren. En morgen zal ik nog sterker zijn.’
Wanneer de rechter de zitting uitstelt tot 16 februari, maakt zijn boze achterban stampij in de zaal. De moeder van de burgemeester barst in huilen uit. ‘Haar gegil is als een mes in het hart van sommige aanwezigen’, schrijft Trouw.
In Turkije lijkt Imamoglu, buiten de kringen van partijgenoten en familieleden, alweer vergeten. De regering probeert vrede te sluiten met de Koerden en houdt zich meer bezig met de ontwikkelingen in en rondom Syrië.
Iedereen die een bedreiging vormt voor het regime van Erdoğan wordt uit de politieke arena gehouden. Vanuit Europese collega’s, zoals de burgemeesters van Amsterdam en Utrecht, zijn er oproepen tot solidariteit geweest met de burgemeester van Istanbul, maar ook die maken geen verschil. Turkije is een belangrijke partner om migratie tegen te houden, is NAVO-bondgenoot en deinst er niet voor terug om zijn geopolitieke machtspositie in onderhandelingen met het Westen uit te buiten.
Of je het met oud-VVD-leider Rutte eens was of niet: er werd overlegd, onderhandeld en geluisterd, schrijft journalist Gillian de Nooijer. Onder Yesilgöz is de VVD met die houding gestopt.
‘Wij zullen ons standpunt niet veranderen’, zei VVD-leider Yesilgöz afgelopen vrijdag voor de zoveelste keer. Informateur Buma heeft net zijn ultieme poging gedaan voor een soort kabinet van nationale eenheid: D66, CDA, VVD, GroenLinks-PvdA en JA21. 95 zetels. Iedereen levert stevig in, in ruil voor maximale representatie in alle Kamers.
Praktisch eerlijker krijg je het met deze zetels niet: een van-alles-wat-megacoalitie. Maar zelfs met een uiterst rechtse medestander in JA21 en zetelvoordeel in de onderhandelingen erbij, wilde Yesilgöz absoluut niet. Geen druppel water bij de wijn. Absoluut niet, never njet, met een volgens haar ‘extreem’ linkse partij in gesprek.
En dat terwijl haar opponent en oud-GroenLinks-leider Klaver juist wél over zijn schaduw heen stapte en de VVD niet uitsloot, hoe schadelijk dit ook voor de partij zou kunnen zijn. Dezelfde partij die zij herhaaldelijk vals en zonder bewijs wegzette als ‘radicaal-links’. De volgende maandag werd bekend dat de VVD voorlopig de enige partner wordt in een minderheidscoalitie, al verwacht Yesilgöz alsnog JA21 erbij te halen.
De minachting van de VVD blonk ook uit het verslag van de informateur
Zo is centrum-links in één klap volledig uitgesloten van inhoudelijk meepraten over de akkoorden. Terwijl D66 en CDA toch echt die stemmen nodig gaan hebben voor enige midden- en progressievere plannen die het blok JA21/BBB/PVV/FvD/SGP niet zint, zoals klimaatmaatregelen of hypotheekrenteaftrek.
De minachting van de VVD blonk ook uit het verslag van de informateur, waarin Buma hooguit kon concluderen dat de VVD ‘beseft dat op sommige onderwerpen een vorm van parlementaire samenwerking met ook GroenLinks-PvdA nodig kan zijn’. Het is het volgende bewijsstuk op de stapel dat de VVD het midden, alle bereidheid om te overleggen buiten haar eigen rechtse gedachtegoed, heeft verlaten.
‘Middenpartij’
Zoals met wel meer begrippen in de politiek is ‘middenpartij’ vrij te interpreteren. Het overlapt, maar is niet hetzelfde als ‘centrumpartij’. De simpelste definitie is: een partij die zowel linkse als rechtse standpunten kán innemen. In zijn strengste interpretatie is alleen D66 een échte middenpartij.
Ik hanteer liever een bredere, relatieve interpretatie: iedere partij die bereid is om in onderhandelingen ruim over haar eigen partijprincipes en breekpunten heen te stappen in het belang van regeringsvorming, mag zich zo noemen. Als SP bereid zou zijn met de VVD in een coalitie te stappen, in plaats van oppositie te voeren, verdienen ze die noemer evengoed. Iedereen die wil polderen, is welkom.
Onderbuik-VVD
Tot voor kort paste de VVD prima in deze definitie. Of je het met oud-VVD-leider Rutte eens was of niet: er werd overlegd, onderhandeld en geluisterd. Zeker niet altijd goed, zeker niet altijd naar tevredenheid en zeker niet altijd met gemak. Maar Rutte II (VVD/PvdA) was desondanks de meest stabiele, langdurige samenwerking van alle Rutte-coalities. Rutte voerde klimaatbeleid, terwijl dat volgens de rechtse achterban maar een geldverspillende ‘linkse hobby’ is of zelfs wordt ontkend.
Rutte was geen vroege voorstander van ‘woke’ diversiteitsinitiatieven en anti-discriminatie. Zijn support voor Zwarte Piet is bekend. Maar na Black Lives Matter en gesprekken met Kick Out Zwarte Piet draaide hij toch zijn mening bij. Eveneens met de excuses voor slavernij. Het was bij wijze van spreken een man die je mee naar een museum kon nemen. En aan het einde van de rit stond hij, met moeite en alle mitsen en maren, wel open voor de lessen ervan.
Dit is het grote verschil met de veel radicaler rechtse VVD van Yesilgöz nu. Yesilgöz staat niet open voor andere, niet-rechtse geluiden. Sterker nog, ze is al sinds het begin van haar VVD-overname bezig met het saboteren ervan. Vanaf haar HJ Schoo-lezing in 2022, waarin ze onschuldige ‘wokisten’ afdeed als terreur. De watermeloenen van de Partij voor de Dieren waren volgens Yesilgöz ineens ’terrorisme’.
‘Het was bij wijze van spreken een man die je mee naar een museum kon nemen.’
Studenten die protesteerden tegen genocide werden ‘antisemieten’. Een onschuldige volkszanger ook. Antifascisten werden officieel verklaard tot ’terroristen’. In talkshows reageert ze venijnig op elke kritiek. In plaats van interesse te tonen in journalistiek onderzoek van Tim Hofman over politiegeweld, viel ze hem aan. De ideeën en desinformatie die radicaal rechts-conservatieve influencers op X en De Telegraaf in haar oor fluisteren, worden overgenomen. Maar de deur voor niet-rechts is dicht.
Rechts met een grote R
De huidige VVD wil niet eens meer praten met links. Je ziet het in de onderhandelingen: ze doet niet eens een poging. ‘Centrumrechts’ is vooral een campagneslogan, het klinkt zo lekker redelijk. Maar gezien Yesilgöz’ houding van de afgelopen twee jaar wordt het rechts, met een grote R, of we stikken er maar in. En GroenLinks-PvdA moet dat maar slikken en dankbaar meestemmen als er af en toe een midden- of progressief voorstel van D66 langskomt als zoethouder.
Het is ook niet alsof de VVD daadwerkelijk spijt heeft van de mislukte radicaal-rechtse regering van afgelopen jaar. Er is geen afstraffing geweest in verkiezingen. Geen reflectie om het anders te doen. Geen interne vragen waarom ze als minder democratisch werd beoordeeld dan de linkse en middenpartijen. Ze is vooral boos over het opstappen van Wilders, niet over het beleid.
Als je de huidige VVD zou meenemen naar dat denkbeeldige museum, denk ik niet dat je aan het eind van de rit te horen krijgt dat ze er iets van hebben opgestoken. Geen pauze. Geen reflectie. Eerder dat ze in conclaaf duiken met de spindoctors om te bedenken hoe ze het zeer verontwaardigd kunnen spinnen voor de camera’s, zonder een steek toe te geven.
Bete van Meeuwen schrijft in Herenigd met mijn Zwart zijn over opgroeien in een witte omgeving en de zoektocht naar identiteit. ‘Ik ben geadopteerd maar dat maakt mij niet minder zwart.’
Ben ik wel zwart genoeg? Die vraag houdt fotograaf en schrijver Bete van Meeuwen al lange tijd bezig — en die blijkt niet de enige met zulke twijfels. In diens boek Herenigd met mijn Zwart zijn komt veel daarvan aan bod. Bete werd ruim dertig jaar geleden geboren in Brazilië, geadopteerd door een sympathiek wit Nederlands echtpaar en groeide op in een voornamelijk witte omgeving. Dat riep veel vragen bij die op, zeker omdat Bete ook biseksueel en genderqueer (non-binair) is. Dit zorgt voor genoeg stof tot nadenken, ook voor witte lezers.
Adoptie en aanpassing
Bete worstelde lang met diens plek op de sociale ladder. Niet alleen vanwege een gebrek aan rolmodellen, maar ook doordat er nauwelijks zwarte mensen in diens omgeving waren. ‘Praten over dagelijkse dingen is net zo goed belangrijk. De enige zwarte jonge vrouw die ik kende was ook geadopteerd, dus we zaten in hetzelfde schuitje. Maar iemand met wie je kunt praten over speciale haarproducten of andere alledaagse dingen is al zo waardevol.’
Hoe lief adoptieouders het ook bedoelen, het wordt vaak onderschat hoe uitdagend het is voor een wit gezin om een zwart kind te adopteren. ‘Adoptieouders wisten veel dingen simpelweg niet. Intussen komt steeds meer informatie naar voren over wat het doet met kinderen van kleur om door witte mensen te worden geadopteerd. Terwijl de National Association of Black Social Workers in de VS al in 1966 adviseerde dat gezinsbehoud prioriteit moest hebben, zodat kinderen een gezonde relatie met hun zwart zijn kunnen opbouwen.’
Tussen de regels door wordt duidelijk dat kinderen die niet thuis kunnen blijven wonen binnen de familie of bij een ander zwart gezin beter af zijn. ‘Zoiets kún je in een wit gezin niet leren, hoe liefdevol het daar ook is. En helaas zijn er gevallen bekend waarin adoptiekinderen binnen het gezin te maken krijgen met discriminatie of zelfs racisme.’
In het boek staat bijvoorbeeld een schrijnende anekdote over een grootvader die zijn zwarte adoptiekleinkinderen niet als zijn echte kleinkinderen beschouwde. Herenigd met mijn Zwart zijn gaat sowieso verder dan Betes persoonlijke verhaal: die heeft uitgebreid onderzoek gedaan, veel mensen geïnterviewd en een enorme hoeveelheid literatuur gelezen over biseksualiteit en zwart zijn. Zeker dat laatste is nauwelijks in het Nederlands beschreven. Niet gek dus dat Bete vaste klant is bij The American Bookstore. Het boek staat vol leestips.
Beeld: Leonel Piccardo
‘Biseksualiteit bestaat niet’
Het lijkt anno 2025 achterhaald, maar uit onderzoek blijkt dat veel mensen het bestaan van biseksualiteit nog altijd ontkennen. Dat kan grote consequenties hebben. ‘Asielzoekers die hun geaardheid in het eerste gesprek met de IND niet noemen, maken vaak weinig kans op asiel. Hetzelfde geldt voor asielzoekers die zeggen dat ze biseksueel zijn, ant dat ‘zou niet bestaan’ en wordt dus buiten beschouwing gelaten.’
Ook binnen de LHBTIQA+-gemeenschap bestaan hardnekkige vooroordelen: bi-vrouwen zouden het alleen leuk vinden om met vrouwen te zoenen, bi-mannen zouden ‘eigenlijk homo’ zijn. Slechts 8 procent van de biseksuelen voelt zich volledig geaccepteerd. Veel biseksuele mensen krijgen na hun coming-out te maken met oordelen dat ze onbetrouwbaar of niet-monogaam zouden zijn.
‘Als een bi-vrouw nee zegt tegen een seksueel voorstel, kan een man dat interpreteren als afwijzing met agressie tot gevolg’
In diens boek ontkracht Bete twaalf wijdverbreide mythes over biseksualiteit, waaronder dat biseksuelen altijd met mannen én vrouwen tegelijk zouden willen vrijen, of dat ze hyperseksueel zouden zijn. ‘Dat klopt niet. Als een bi-vrouw nee zegt tegen een seksueel voorstel, kan een man dat interpreteren als afwijzing met agressie tot gevolg.’
De cijfers zijn schokkend: 44 procent van de bi-vrouwen ervaart seksueel geweld en 56 procent wordt geconfronteerd met verbale agressie binnen huiselijke kring.
Ook de geestelijke gezondheidszorg weet vaak niet hoe om te gaan met biseksualiteit of met adoptie. ‘Veel geadopteerden hebben psychische problemen. Depressies komen vaker voor en het aantal zelfdodingen ligt vier keer zo hoog. Ik heb zelf ook problemen gehad, maar die zijn nooit in verband gebracht met mijn adoptie, terwijl dat wél relevant was.’
Een onderbelicht fenomeen is misogynoir, de combinatie van seksisme en racisme. Waarom wordt de invloed van zwarte vrouwen op homo-emancipatie vaak genegeerd? ‘Omdat zwarte vrouwen simpelweg niet worden meegenomen in de geschiedenis. De aandacht gaat vooral uit naar witte vrouwen — en liefst witte mannen.’
Volgens Bete hebben witte mensen trouwens automatisch meer privileges dan zwarte mensen, puur vanwege huidskleur. Bij gelijke geschiktheid zal de voorkeur vaak uitgaan naar een wit persoon.
Bete wijst erop dat er binnen de witte queer- en transgemeenschap racisme voorkomt, bijvoorbeeld op datingapps: opmerkingen als no Asians en no Blacks zijn geen uitzondering. Mede daarom bestaat er een Black Pride naast de Canal Parade in Amsterdam. ‘Die laatste richtte zich veel meer op witte mensen. Nu wordt dat beter, omdat zwarte mensen hun ruimte opeisen, al ziet de organisatie dat anders.’
Beeld: Mazirel Pers
Hoe zwart moet je zijn om zwart te zijn?
‘Jij bent geen zwart persoon, jij bent een bounty: wit van binnen en zwart van buiten,’ kreeg Bete in diens jeugd te horen. Later bleef die vooral met witte mensen omgaan zonder dat bewust te beseffen. Racistische opmerkingen kwamen geregeld voorbij: bij een stagegesprek zei iemand bijvoorbeeld dat ‘hij dit niet had verwacht na hun telefoongesprek’.
De moord op George Floyd in 2020 vormde een keerpunt. De wereldwijde Black Lives Matter-protesten maakten veel los, ook bij Bete. ‘Ik wilde dingen anders aanpakken, zoals meer omgaan met zwarte mensen. Ik ging naar bijeenkomsten en evenementen waar veel zwarte mensen komen. Niet alleen om te demonstreren, maar om zwarte levens te vieren. Dat is het tegengif voor discriminatie.’
‘Jij bent geen Zwart persoon, jij bent een bounty: wit van binnen en Zwart van buiten’
Toch bleef de vraag knagen: ben ik zwart genoeg? Bete koos bewust voor een zwarte therapeut, in de hoop op herkenning, maar merkte dat diens denkwijze totaal anders was. ‘Ik was een illusie armer, maar een belangrijke ervaring rijker. Zwarte mensen vormen geen monolithische groep.’
Labelt Bete zichzelf niet te veel? Biseksueel, genderqueer, zwart? ‘Nee. Toen ik het woord ‘biseksueel’ leerde kennen, beschreef dat precies hoe ik me voelde. Het hielp me om anderen uit te leggen wie ik ben.’
Tijdens een bijeenkomst met veel zwarte mensen verzamelde Bete alle moed om diens angst uit te spreken om niet zwart genoeg te zijn. De respons was hartverwarmend. Een spontane knuffel, begrip en verhalen van anderen die hetzelfde voelden. Het Europese schoonheidsideaal helpt niet mee. Er wordt te weinig over haar struggle gesproken. Herenigd met mijn Zwart zijn vult die leemte.
Een ander punt dat Bete benadrukt: kinderen vragen er niet om geadopteerd te worden. Het is geen ‘wees-dankbaar-of-ik-schiet-show’. De laatste alinea van het boek zegt veel:
‘Ik denk aan de adoptiecirkel en de andere geadopteerden die ik heb ontmoet. Hoe veerkrachtig en verschillend we zijn, en hoe we elkaar konden dragen in ons verdriet die dag. Ik besef dat ik niet kan helen als ik dit gedeelte van mijn identiteit niet onder ogen zie. Ik ben geadopteerd en ik heb daarom een andere ervaring dan andere zwarte mensen. Dit maakt mij niet minder zwart, of minder waard. Dit maakt mij tot wie ik ben.’
De EU-ministers van migratie hebben maandag een reeks nieuwe afspraken gemaakt, voornamelijk over de terugkeer van migranten die niet in de Europese Unie mogen blijven.
Dat er een nieuwe wind waait in Europa, bleek maandag opnieuw. EU-ministers van migratie zijn het vooral met elkaar eens over strengere regels, die het makkelijker moeten maken om migranten terug te sturen. Deze regels worden op nationaal niveau niet zo makkelijk gevormd, merkt een opgetogen demissionair minister David van Weel (VVD) van Buitenlandse Zaken op.
Een migratiepact lag er al, maar over een aantal kwesties waren nog geen afspraken gemaakt. Als het Europese parlement met de nieuwe plannen instemt krijgen lidstaten meer mogelijkheden om asielaanvragen direct en zonder inhoudelijke beoordeling af te wijzen, als de aanvrager uit een veilig land komt of daar doorheen is gereisd. In veel gevallen gaat dit om mensen die de aanvraag niet hebben ingediend in het Europese land van aankomst, maar verder zijn gereisd. Dit willen de ministers beteugelen.
Daarnaast kunnen regeringen deals gaan sluiten met landen buiten de Europese Unie. Hierbij gaat om de zogenaamde terugkeerhubs, zoals bijvoorbeeld in Albanië. Nederland onderzoekt momenteel of een soortgelijke constructie mogelijk is in Oeganda. Migranten die geen verblijfsvergunning krijgen in een EU-land kunnen naar zo’n hub worden gestuurd, ook als ze niet uit dat land afkomstig zijn. Er is veel kritiek op deze hubs, omdat het risico op mensenrechtenschendingen groot is. Toch lijkt deze kritiek geen belemmering te vormen.
Verder waren ministers eensgezind over de mogelijkheden om opvangquota te omzeilen. Het nieuwe migratiepact brengt ook een soort spreidingswet met zich mee: landen moeten populaire aankomstlanden als Griekenland en Italië ontlasten door een vooraf bepaald aantal migranten over te nemen. Maar lidstaten kunnen dit quotum afkopen onder een groeiend lijstje voorwaarden. Nederland moet volgend jaar 1.095 migranten opvangen, maar zal deze plicht afkopen met een bedrag van 20.000 euro per persoon. Wat er dan wel met deze migranten moet gebeuren is echter onduidelijk.
De nieuwe regels zijn er vooral op gericht om migranten weg te houden van Europa. Het beschermen van de rechten van de migrant is in de discussie op de achtergrond geraakt. Voormalig onderhandelaar op dit dossier Tineke Strik (GroenLinks-PvdA) heeft haar zorgen geuit over deze nieuwe wind, meldt NRC.
Het halsstarrige verhaal dat witte Zuid-Afrikanen doelwit zouden zijn van een ‘genocide’ duikt telkens weer op in uiterst rechtse kringen. Maar in Zuid-Afrika zelf groeit de tegenstem: onderzoekers, journalisten en Afrikaner-intellectuelen ontkrachten het narratief met cijfers, context en geschiedenis.
Een groep prominente Afrikaners heeft onlangs in een open brief, getiteld Not in Our Name, afstand genomen van Donald Trumps beweringen over een vermeende ‘white genocide’ in Zuid-Afrika. Zij stellen dat blanke Afrikaners geen existentiële bedreiging ervaren en dat Trumps narratief misleidend en schadelijk is voor de verhoudingen tussen de zwarte en witte burgers van Zuid-Afrika. De brief, die inmiddels door honderden mensen is ondertekend, bevat felle kritiek op het Amerikaanse beleid dat witte Zuid-Afrikanen voorrang geeft bij asielaanvragen, omdat dit een raciaal wereldbeeld versterkt.
Cijfers in perspectief
Trumps genocideclaim is onterecht. Zuid-Afrika is een van de meest gewelddadige samenlevingen ter wereld. Jarenlang werden jaarlijks tussen de 25.000 en 30.000 mensen vermoord. Dit vertelt journalist Bart Luirink, die jarenlang in Zuid-Afrika werkzaam was als correspondent en onder andere werkte voor De Waarheid en de VPRO. Het geweld treft in overgrote meerderheid arme zwarte Zuid-Afrikanen, legt hij uit. ‘Het idee dat witte boeren als groep een uitzonderlijk risico lopen, houdt geen stand wanneer de cijfers in perspectief worden geplaatst. Dat betekent niet dat er geen boerderijmoorden zijn, de zogenoemde plaasmoorde. Die zijn er wel degelijk en sommige moorden zijn ook bijzonder bruut. Naar schatting zijn er tussen de 900 en 2900 witte boeren sinds 1994 vermoord. Dat is veel, maar relatief niet in het licht van de tienduizenden moorden die jaarlijks in Zuid-Afrika worden gepleegd.’
In de meeste gevallen zijn de daders geen politieke extremisten of groepjes milities, maar eerder mensen uit de directe omgeving van het erf, vervolgt Luirink. ‘Het gaat om voormalige werknemers, bekenden of criminele bendes. Wrok, armoede, frustratie en opportunistische criminaliteit spelen meestal een grotere rol dan ras.’ Hij vertelt over een boerenechtpaar dat eind jaren negentig werd vermoord. Het huis was een ravage, de aanval leek willekeurig, maar geld en waardevolle spullen waren blijven liggen. Off the record gaf de zoon van de slachtoffers toe dat het mogelijk een vergismoord was. Even verderop woonde een boer met dezelfde achternaam, berucht om zijn sadistische behandeling van werknemers. ‘Als dit klopt, was het motief wraak, niet racisme en zeker geen politiek plan.’
Dergelijke verhalen komen vaker voor. ‘Veel daders blijken bekenden van de familie, soms zelfs mensen die eerder op de boerderij hebben gewerkt. Dat maakt het verhaal complexer dan de ideologische voorstelling van zaken die in sommige politieke kringen wordt gepresenteerd. Er is geweld, soms extreem geweld, maar het is geen etnisch georganiseerde aanval op de witte bevolking.’
ANC-aanhangers vieren het 113-jarig bestaan van de Zuid-Afrikaanse partij. Beeld: Rodger Bosch/AFP
En hoe zit het dan met de controversiële politicus Julius Malema van de partij Economic Freedom Fighters? Hij zong regelmatig het lied Kill the Boer, een strijdlied uit de anti-apartheidsperiode. Ook oud-president Jacob Zuma stond bekend om het zingen van oude revolutionaire strijdliederen. ‘In een land dat worstelt met ongelijkheid, corruptie en politieke frustratie kunnen dergelijke uitingen dreigend overkomen, ook als ze juridisch worden ingedamd’, zegt Luirink. ‘Het constitutionele hof heeft deze liederen inmiddels verboden wegens hun intimiderende karakter. Toch blijkt uit vrijwel alle onafhankelijke onderzoeken dat dergelijke retoriek maar zelden verband houdt met daadwerkelijke moordzaken. In het eerste kwartaal van dit jaar, bijvoorbeeld, waren er circa tien zogenaamde plaasmoorde. Daarbij kwamen vier zwarte landarbeiders om en twee zwarte boeren. Het idee dat witte boeren op grote schaal slachtoffer zijn van bloeddorstige zwarte moordenaars is een gevaarlijke mythe.’
Er is wel angst, frustratie en teleurstelling onder veel witte Zuid-Afrikanen
We spreken ook met Evelyn Groenink. Ze is redacteur van ZAM, een platform van Afrikaanse onderzoeksjournalisten. Volgens haar is het cruciaal om onderscheid te maken tussen feiten en gevoelens. Er is geen witte genocide, zegt ze stellig. Maar er is wel angst, frustratie en teleurstelling onder veel witte Zuid-Afrikanen. ‘Vooral hoogopgeleiden klagen dat ze geen baan kunnen krijgen omdat de corrupte ANC-kliek van nu aan vriendjespolitiek doet. Sommige boeren emigreren nu omdat ze het land onveilig vinden. Een kleine minderheid radicaliseert. En juist in die groep wordt de genocide-mythe gecultiveerd.’
De Konserwatiewe Party en AfriForum
De White Genocide-complottheorie vormt een direct vervolg op het denken van de Konserwatiewe Party (Conservatieve Partij) uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, de vleugel van het Afrikaner-nationalisme die halsstarrig aan de apartheid wilde vasthouden. Historica Lindie Koorts is werkzaam als lector aan de Universiteit van Pretoria en gespecialiseerd in de geschiedenis van het Afrikaner-nationalisme. Ze ziet een duidelijke lijn van deze conservatieve groep naar de hedendaagse Afrikaner-lobbyorganisaties Solidarity en AfriForum, die steun zoeken in het buitenland bij ideologische geestverwanten. Officieel spreken die organisaties niet over genocide, maar impliciet spelen ze wel in op de gedachte dat witte Zuid-Afrikanen bijzondere slachtoffers zijn van geweld, achterstelling en politieke vijandigheid. Die strategie, subtiel maar effectief, heeft internationaal grote weerklank gevonden.
In de jaren tachtig, toen de apartheidspolitiek onder internationale druk begon te wankelen, scheidde een deel van de Afrikaners zich in 1982 af van de regerende Nasionale Party (Nationale Partij). Deze Konserwatiewe Party verzette zich fel tegen hervormingen en tegen de vrijlating van Nelson Mandela. Om hun positie te behouden, creëerden ze alternatieve structuren: eigen scholen, eigen gemeenschapsorganisaties en eigen media. Uit dat netwerk zou na de val van de apartheid de huidige Solidariteitsbeweging ontstaan, met AfriForum als meest zichtbare internationale tak.
‘De grote meerderheid van de Afrikaners verwerpt vandaag de dag de apartheid’
Opvallend is dat deze organisaties formeel geen politieke partij vormen. Koorts legt uit waarom: bij verkiezingen zou blijken hoe klein hun daadwerkelijke achterban is. Ze claimen weleens 600.000 leden te hebben, of zelfs twee miljoen mensen te vertegenwoordigen, maar insiders geven toe dat die cijfers gebaseerd zijn op dubbeltellingen en creatieve interpretaties. Meer waarschijnlijk is dat de beweging ergens tussen de 200.000 en 300.000 conservatieve Afrikaners vertegenwoordigt, een substantiële minderheid, maar verre van de meerderheid van de 2,6 miljoen Afrikaners in het land, aldus Lindie Koorts.
De grote meerderheid van de Afrikaners verwerpt vandaag de dag de apartheid, vervolgt de historica. Ze nemen deel aan de bredere samenleving, stemmen verspreid over meerdere partijen en zijn niet geïnteresseerd in een afscheidingsproject zoals het ‘slegs vir blankes’-dorp Orania. Toch lukt het AfriForum aanzienlijk beter dan gematigde Afrikaners om hun verhaal internationaal voor het voetlicht te brengen.
Dat het genocide-narratief internationale weerklank heeft, komt deels door de professionele lobby van AfriForum, dat de afgelopen jaren in Brussel, Washington en Den Haag in de burelen van rechtse partijen werd ontvangen. AfriForum heeft gelobbyd met succes bij het Witte Huis, maar heeft ook goede contacten met PVV, Forum voor Democratie, SGP, Vlaams Belang, Alternative für Deutschland en Fidesz van de Hongaarse premier Viktor Orbán, vertelt Luirink. ‘Toen AfriForum in Nederland op bezoek was, leidde dit zelfs tot een motie in de Tweede Kamer waarin het woord ‘genocide’ opdook, ingediend door de rechtse CDA’er Martijn van Helvert en gesteund, tot verbazing van velen, door GroenLinks. Achteraf bleek dat de GroenLinks-fractie door een naïeve stagiaire eenzijdig was geïnformeerd. Het incident illustreert hoe gemakkelijk buitenlandse lobby’s invloed kunnen uitoefenen wanneer politieke partijen zich slecht voorbereiden.’
Zuid-Afrika als symbool
Op sociale media wordt Zuid-Afrika aangehaald door racisten als waarschuwing van wat er gebeurt als witte mensen een minderheid worden. PVV-ideoloog Martin Bosma schreef er ook een berucht boek over: Minderheid in eigen land. Maar volgens Koorts komt de huidige internationale heropleving van het genocideverhaal niet zozeer door AfriForum, maar vooral door de invloed van Amerikaanse alt-right-netwerken, in het bijzonder door één opmerkelijke Zuid-Afrikaanse emigrant: Elon Musk. De multimiljardair is geen Afrikaner maar een Engelstalige Zuid-Afrikaan met een Brits-koloniale achtergrond. Hij vertrok nog voor het einde van de apartheid naar Canada en later naar de Verenigde Staten. Zijn betrokkenheid bij Zuid-Afrikaanse politiek is gering, maar zijn rol als influencer binnen internationale alt-right-milieus is enorm. Wanneer Musk op X suggereert dat witte Zuid-Afrikanen doelwitten zijn van geweld, bereikt dat tientallen miljoenen mensen. Zijn uitspraken sluiten naadloos aan bij Amerikaanse angstnarratieven over ‘white replacement’ en bij het bredere idee dat witte mensen wereldwijd bedreigd worden. Zuid-Afrika fungeert in die ideologische wereld vooral als symbool.
‘De mensen die het meest onder criminaliteit lijden, zijn de armen’
Het verhaal van de witte genocide komt in golven terug, aldus Koorts. Halverwege de jaren negentig ontstond het voor het eerst, vooral gevoed door nostalgie naar de orde van de apartheidstijd en door het trauma van de overgang naar democratie. In de jaren 2010 beleefde het een tweede golf, mede dankzij internetfora en de opkomst van de alt-right. De meest recente heropleving staat in het teken van de internationale polarisatie rond de genocide in Gaza, de tweede termijn van president Donald Trump en de opmars van radicaal-rechtse politiek in Europa. Het patroon is duidelijk. In tijden van politieke onzekerheid functioneert het narratief als een waarschuwend spookbeeld. Het wordt opgepakt door groepen die een veel bredere boodschap willen uitdragen, namelijk dat de witte beschaving wereldwijd op het punt staat te verdwijnen.
Voor veel Zuid-Afrikanen, zwart én wit, is dat een karikatuur. De meeste mensen erkennen dat de echte problemen van het land elders liggen: in corruptie, in een uitgeholde publieke sector, in werkloosheid en in de diepe ongelijkheid die het land al sinds de apartheid tekent. Dat wil niet zeggen dat er geen racisme bestaat, of dat de spanningen tussen groepen verdwenen zijn. Maar het betekent wel dat het genocideverhaal nauwelijks iets zegt over de dagelijkse werkelijkheid van miljoenen Zuid-Afrikanen. Evelyn Groenink: ‘De mensen die het meest onder criminaliteit lijden, zijn de armen, vooral zwarte Zuid-Afrikanen die niet de middelen hebben om te emigreren of hoge muren rond hun huizen te bouwen. Door te spreken over een genocide die niet bestaat, verdwijnen hun problemen uit het zicht.’
Het streng-seculiere concept ‘laïcité’ wordt in Frankrijk steeds meer gebruikt om moslims te marginaliseren, zo stellen critici.
Aanleiding van hun kritiek is een nieuw plan van Les Républicains. Deze rechtse, ultraseculiere partij heeft een rapport met zeventien maatregelen gepresenteerd, waaronder het verbod op het dragen van een hoofddoek in de openbare ruimte voor meisjes onder de achttien, zo meldt de Franse nieuwsdienst France 24.
Het verbod op het dragen van de hijab zou bedoeld zijn om het seculiere karakter van de staat en in de openbare ruimte te behouden. Andere maatregelen zijn onder meer het verbod op vasten tijdens de Ramadan voor jongeren onder de zestien en het ‘hoofddoekvrij’ maken van sportvelden. De hoofddoek wordt door Les Républicains beschouwd als een kwetsende ‘banier van seksuele apartheid’.
Critici menen echter dat ‘islamisme’ als excuus wordt gebruikt om de islamitische gemeenschap als geheel tot doelwit te maken. Zijn de waarden van de Republiek – vrijheid, gelijkheid en broederschap – niet ook voor moslims bedoeld?
Maar daar hebben Les Républicains geen oren naar, zo lijkt het. Zij beschouwen ‘islamisme’ als een bedreiging voor wat zij ‘nationale cohesie’ noemen. Ze noemen in hun rapport het dragen van een hoofddoek door een toenemend aantal meisjes een indicator.
Mensenrechtenactivisten vinden dat de wet op laïcité uit 1905 door de republikeinen wordt misbruikt. In artikel 1 van deze wet op secularisme worden nadrukkelijk de gewetensvrijheid en de vrije uitoefening van het geloof gewaarborgd. Alleen als de openbare orde in het geding is mag hiervan worden afgeweken.
Juristen wijzen er verder ook op dat in het wetsvoorstel van Les Républicains alleen de klederdracht van moslims wordt aangepakt. Daarom is het voorstel een schoolvoorbeeld van ongelijkheid voor de wet.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.