22.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 206

Dat armoede een kleur heeft doet pijn

0

Uit nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat ‘mensen met een Nederlandse herkomst’ de meest gesegregeerde groep in Nederland zijn. In vergelijking met mensen met een migratieachtergrond leven zij het meest ‘gescheiden’.

Dat betekent dat het ‘persoonsnetwerk’ vooral uit mensen bestaat die op henzelf lijken en autochtone Nederlanders dus minder mensen tegenkomen uit andere herkomstgroepen. Het is goed dat het CBS dit bevestigt, want aan een allochtoon hoef je dit allemaal niet uit te leggen. Dat Nederlanders zonder migratieachtergrond de meest onaangepaste groep van onze multiculturele samenleving zijn roep ik, als ‘ondankbare allochtoon’, al jaren. Hierover vertel ik straks meer. 

‘Hoe hoger je inkomen, hoe meer je gesegregeerd bent’

Maar eerst het CBS-onderzoek, dat laat namelijk iets zien wat nog interessanter is. Voor witte mensen geldt: hoe hoger je inkomen, hoe meer je gesegregeerd bent, maar voor mensen met een migratieachtergrond is het juist precies andersom.

Ik citeer: ‘Er is een relatie tussen herkomstsegregatie en inkomen. Voor mensen met een Nederlandse herkomst gaat een hoger inkomen samen met een hogere segregatiescore (meer gesegregeerd leven). Voor veel andere herkomstgroepen geldt juist het tegenovergestelde: hoe hoger het inkomen, des te lager de segregatiescore.’

Met andere woorden: rijke, witte Nederlanders leiden aparte levens en staan alleen aan de top van de piramide. Allochtonen, die vaker uit een armer milieu komen en een groter stukje van de taart willen, bemachtigen die door te integreren in een poule aan mensen waar witheid de norm is.

Ook deze gegevens voelen voor mij niet zo vreemd aan. Als zoon van een Turkse schoonmaker die een beetje kan schrijven ben ik een sociale klimmer. De hangjongeren en jointjes uit de buurt veranderden mettertijd in koffie met witte collega’s die achter hun laptops aanvragen en teksten tikken.

Waar zijn hun witte stadsgenoten gebleven?

En toch voelde ik me verslagen toen ik op een Amsterdamse ROC als gastdocent werd geconfronteerd met de ongelijke, sociale werkelijkheid. Alle jongeren die ik daar sprak hadden een migratieachtergrond. Waar zijn hun witte stadsgenoten gebleven? Trouw schreef al eerder dat van alle studenten op het laagste niveau, de entreeopleiding, maar liefst 61 procent een niet-westerse migratieachtergrond heeft.

Daar stond ik dan, voor een stuurloze groep tieners die weinig ambitie toonden. Wat kan ik als historicus nou vertellen aan jongeren die de kappersopleiding volgen? Ik sprak over gevoelens en dat de kappersruimte ook een ‘veilige omgeving’ moet zijn. Weinig respons. ‘We moeten als mannen ook onze mannelijkheid temmen’, probeerde ik. Ze gaven geen kik. Ik klapte even dicht.

‘Toen kwamen de verhalen van armoede naar boven’

Gelukkig was ik er met Camiël Kesser, een Surinaams-Nederlandse collega, die hemel en aarde bewoog om een connectie te maken. Daar slaagden we uiteindelijk maar voor de helft in. De enige keer dat ik de aandacht kreeg was toen ik over mijn uitkering begon. En dat ik keihard heb moeten werken om uit die ellendige situatie te komen. Toen waren ze stil en begonnen ze te luisteren. Toen kwamen de verhalen van armoede naar boven, waar iedereen zo snel mogelijk uit wilde klimmen. 

De pijn van armoede blijft. En dat die armoede een kleur heeft doet nog veel meer pijn. Je moet je bek opentrekken in deze maatschappij, waar xenofobie en racisme nog steeds voorkomen. Ik heb liever dat mensen ongemakkelijk worden van een zogenoemde ‘ondankbare allochtoon’ die de feiten benoemt, dan dat ik duizenden allochtonen in de uitkering zie gaan. Daar ligt het ware ongemak waar onze langstzittende demissionaire premier geen ene moer aan heeft gedaan.

Hij wordt straks NAVO-baas en laat in Nederland een puinhoop achter. Typisch voor de babbelende klasse die geen echte motivatie heeft om de crises in wonen, zorg, openbaar vervoer of onderwijs op te lossen met herverdeling van kennis, macht en inkomen. Want de status quo is voor winstmakende marktpartijen lucratief genoeg. Veel allochtone Nederlanders wachten op een oplossing die niet komt. Ze leiden demissionaire, gesegregeerde levens. Tekenend voor de stilstand en achteruitgang in Nederland. 

IS-vrouw Shamima Begum verliest Brits staatsburgerschap

0

De intrekking van het staatsburgerschap van de in Groot-Brittannië geboren Syriëganger Shamima Begum was ‘hard’ maar niet onwettig, aldus een Britse rechter. De nu 24-jarige Begum trok in 2015 als tiener naar Syrië, om zich daar aan te sluiten bij de ‘Islamitische Staat’.

De Britse regering trokken in 2019 het staatsburgerschap van IS-vrouw Shamina Begum in, kort nadat ze in Syrisch vluchtelingenkamp opdook. Haar advocaten waren het niet met deze beslissing eens en probeerden die ongedaan te maken bij het Londense Hof van Beroep. Tevergeefs, zo blijkt.

‘Je zou kunnen zeggen dat de beslissing in de zaak van mevrouw Begum hard was. Je zou ook kunnen zeggen dat mevrouw Begum de auteur is van haar eigen ongeluk’, aldus rechter Sue Carr. ‘Maar het is niet aan deze rechtbank om het met een van beide standpunten eens of oneens te zijn. Onze enige taak is om te beoordelen of het besluit tot ontneming onwettig was. We zijn tot de conclusie gekomen dat dit niet het geval was en het beroep is afgewezen.’

Begum kan tegen deze uitspraak in beroep gaan en de zaak voor de Hoge Raad brengen. Mogelijk maakt ze een goede kans. Columniste Zoë Williams betoogt in de Britse krant The Guardian dat de uitspraak in de zaak-Begum bewijst dat sommige Britse burgers minder gelijk zijn dan andere. Begum verloor haar Britse staatsburgerschap namelijk omdat ze geboren is in Bangladesh. Was ze geboren in het Verenigd Koninkrijk dan was haar staatsburgerschap niet ingetrokken. Williams: ‘Elke Brit die een in het buitenland geboren ouder heeft, zal na de uitspraak van het hof van beroep het gevoel hebben dat zijn of haar status onzekerder is.’

Begum is een van de ongeveer 900 mensen die vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Syrië of Irak zijn gereisd om zich aan de sluiten bij IS. Ongeveer 150 van hen hebben het Britse staatsburgerschap verloren.

Brits parlementslid geschorst vanwege zwart maken van Londense burgemeester

0

De Conservatieve Partij heeft parlementslid Lee Anderson geschorst, omdat hij beweerde dat de burgemeester van Londen, Sadiq Khan, een marionet is van ‘islamisten’. Dit bericht de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Afgelopen woensdag protesteerden honderden pro-Palestijnse demonstranten buiten het parlement. Ze hoopten dat het Britse kabinet zou instemmen met een oproep aan Israël tot een staakt-het-vuren in Gaza.

De pro-Israëlische Anderson hekelde deze demonstranten, die volgens hem islamisten waren. Hij gebruikte hen om Sadiq Khan zwart te maken, de eerste islamitische burgemeester van Londen die al jaren doelwit is van conservatieven vanwege zijn moslimgeloof, zijn linkse opvattingen en zijn steun aan Palestina.

In gesprek met de Britse televisiezender GB News zei Anderson: ‘Ik geloof eigenlijk niet dat deze islamisten de controle over ons land hebben. Maar wat ik wel geloof is dat ze controle hebben over Khan en dat ze controle hebben over Londen. Hij heeft onze hoofdstad feitelijk aan zijn vrienden gegeven.’

Labour, de partij van Khan, veroordeelde de uitlatingen van Anderson meteen. Partijvoorzitter Anneliese Dodds noemde ze ‘ondubbelzinnig racistisch en islamofoob’. Khan beaamde dit en zei tegen verslaggevers dat Andersons uitspraken ‘olie op het vuur van de antimoslimhaat gooiden’. De Britse Moslimraad noemde de uitspraken ‘walgelijk’ en ‘extremistisch’ en ook enkele Conservatieve partijprominenten hadden kritiek.

Anderson weigerde echter excuses te maken, waarop de Conservatieve Partij zaterdag tot het besluit kwam om hem te schorsen. Hij zal nu als onafhankelijke parlementariër in het Lagerhuis zetelen.

Afgelopen vrijdag meldde Tell Mama, de Britse organisatie die islamofobie registreert, een enorme toename van het aantal islamofobe incidenten in het Verenigd Koninkrijk. Tussen 7 oktober 2023 en 7 februari nam het aantal anti-moslimincidenten met meer dan 300 procent toe, in vergelijking met dezelfde periode het jaar daarvoor. Moslimvrouwen waren hierbij onevenredig vaak het doelwit.

Berlijnse politicus: strijd tegen islamofobie grondwettelijk vastleggen

0

De Duitse politicus Raed Saleh, fractievoorzitter van de SDP in de deelstaat Berlijn, wil de strijd tegen moslimhaat grondwettelijk vastleggen in de Berlijnse constitutie.

Binnenkort vergadert een studiecommissie over het herzien van de constitutie van de deelstaat Berlijn. De commissie moet voorstellen tot wetswijziging met alle partijen in de Landdag bespreken. Saleh doet alvast een voorstel, zo schrijft Tagesspiegel: ‘Ik kan mij heel goed voorstellen dat wij in Berlijn, in onze diverse stad, zeggen: we zullen de strijd tegen antisemitisme, de strijd tegen islamofobie en tegen racisme in de constitutie verankeren.’

Half november, in reactie op de gebeurtenissen op 7 oktober in Israël, stelden de Berlijnse burgemeester Kai Wegner (CDU) en SPD-politicus Cansel Kiziltepe voor om de strijd tegen Jodenhaat constitutioneel te verankeren. Saleh is daar niet tegen, maar vindt dat de strijd tegen islamofobie dan niet onbenoemd mag blijven. ‘Als het niet in Berlijn is, in welke stad dan wel? (…) Wij zeggen dat we antisemitisme in onze stad niet zullen tolereren. En iedereen die de grenzen overschrijdt, zal te maken krijgen met een waarbare democratie. We tolereren geen islamofobie, we tolereren geen racisme.’

Na 7 oktober nam behalve antisemitisme ook islamofobie toe, aldus Saleh. Islamofobie is helaas dagelijkse realiteit in Berlijn. ‘Dagelijks horen we berichten over aanvallen op moslims. En we horen voortdurend over structureel racisme.’ Als Berlijn de strijd tegen islamofobie expliciet benoemt in de herziene constitutie kan de stad een voorbeeld zijn voor de rest van Duitsland. ‘Wij zijn de stad die erin is geslaagd muren af te breken, wij zijn de stad die erin moet slagen bruggen te bouwen.’

Labourpartij stemt toch in met staakt-het-vuren in Gaza

0

De Britse Labourleider Keir Starmer heeft de grootste crisis onder zijn leiderschap op het nippertje afgewend. In lijn met honderd Labour-afgevaardigden stemde hij voor een omstreden motie die een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza bepleit.

De motie was ingebracht door de Scottish National Party, die pro-Palestijns is. Starmer heeft zichzelf in het verleden als ‘onvoorwaardelijke steunbetuiger’ van de staat Israël geafficheerd. Zo meldt Middle East Monitor.

Starmer staat al langer onder druk vanwege de oorlog tussen Israël en Hamas. Toen hij in november weigerde om een motie voor het onmiddellijk staakt-het-vuren te steunen leidde dat tot veel kritiek, dat uitmondde in een heuse en groeiende opstand binnen de partij.

De opstandige Labour-afgevaardigden dreigden voor de motie van de Scottish National Party te stemmen, wat tot een partijcrisis zou leiden. Starmer wendde deze af door uiteindelijk toch zijn stem te geven voor de motie, hoewel behoorlijk geamendeerd. Critici beweren dat de motie dusdanig is aangepast met voorwendselen dat het in feite niet meer om een staakt-het-vuren gaat.

In de chaotische zitting kreeg het amendement de verbale steun van Labour, maar liepen anderen partijen weg. Hierdoor werd er niet formeel gestemd. Dat zou wel moeten gebeuren, menen critici.

Extreme toename islamofobie in VK

0

De Britse monitor Tell MAMA luidt de noodklok over de extreme toename van moslimhaat in het Verenigd Koninkrijk. Sinds 7 oktober, toen de huidige oorlog tussen Israël en Hamas begon, zijn er meer dan 2000 incidenten geregistreerd die wijzen op islamofobie.

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een toename van 335 procent én het hoogste aantal dat ooit in vier maanden is geregistreerd door de monitor, die in 2011 werd opgericht.

De meeste incidenten vonden online plaats, met 1109 gevallen. In 901 incidenten ging het om anti-moslimsentimenten in de publieke sfeer (offline). De meeste incidenten vonden plaats in Londen (576), de hoofdstad van Engeland, waar ook de meeste moslims wonen.

In 535 gevallen ging het om ‘beledigend gedrag’, dat niet nader wordt gespecifieerd. Verder waren er 77 bedreigingen, 83 vechtpartijen, 79 gevallen van vandalisme, 69 discriminatiegevallen, 39 maal haatspraak en 19 voorbeelden van anti-moslim geschriften, aldus Tell MAMA.

De ruime meerderheid (65 procent) van de slachtoffers waren vrouw, wat volgens Tell MAMA nogmaals bevestigt dat Britse moslimvrouwen de grootste slachtoffers zijn van anti-moslimhaat.

Iman Atta Obe, de directeur van Tell MAMA is bezorgd over de impact van de oorlog in Israël. Het zou volgens hem de sociale cohesie bedreigen. ‘We hopen dat politieke leiders een duidelijke boodschap afgeven dat haat tegen moslims, net als antisemitisme, onaanvaardbaar is in ons land’, aldus Obe.

Chatbot Gemini maakt van paus een vrouw of zwarte man

0

De AI chatbot Gemini van Google blijkt oog te hebben voor diversiteit, soms net iets te veel. De afbeeldingengenerator maakt van George Washington een Afro-Amerikaanse man en van de paus een vrouw, zo schrijft de New York Post.

Gemini gaf bizarre resultaten op de eenvoudige vraag van The Post om een afbeelding van een paus te maken, schrijft de krant. ‘In plaats van een foto te geven van een van de 266 pausen in de geschiedenis – allemaal witte mannen – gaf Gemini foto’s van een Zuidoost-Aziatische vrouw en een zwarte man in heilige gewaden.’

En toen het Gemini vroeg om een afbeelding van George Washington te maken, de eerste president van de Verenigde Staten, kwam de AI chatbot met een Afro-Amerikaanse man in een achttiende-eeuws uniform, met een witte pruik.

Toen The Post vroeg waarom het deze afbeeldingen genereerde, was het antwoord dat het een meer inclusieve en accurate afspiegeling van de historische context van de periode wilde geven. De conservatieve influencer Ian Miles Cheong noemde Gemini ‘krankzinnig woke’.

‘We trachten dit soort afbeeldingen onmiddellijk te verbeteren’, zegt Jack Krawczyk, senior directeur product management voor Gemini Experiences bij Google tegen New York Post. Hij legt de krant uit dat het op zich goed is dat de AI chatbot met inclusieve afbeeldingen komt, omdat mensen uit de hele wereld Gemini gebruiken. ‘Maar hier slaat het de plank mis.’

De bipolaire moslim

0

Goede vriend Akram belde me totaal overstuur. ‘Dit land maakt moslims bipolair.’

‘Wat bedoel je daar nu weer mee?’

‘Het ene moment vieren we een overwinning, het andere moment worden we de grond in getrapt. Soms op een en dezelfde dag. En daar word ik bipolair van. Volgende generaties zullen dikke boeken over onze strijd voor gelijkheid schrijven.’ Erop rekenen dat de volgende generatie dikke boeken over je zal schrijven is natuurlijk geen goed teken. Wanneer erkenning uitblijft dan moet die nog komen. Dat houdt de mens hoopvol.

‘Watskeburt, Akram?’

‘Ook Femke Halsema is overstag. Boa’s mogen een hoofddoek dragen.’ Goed nieuws voor moslima’s die als handhavers aan de slag willen gaan. Het succes heeft alleen een bittere schaduwzijde.

‘Prompt komen de islamofoben uit hun holen gekropen om ons terug het hok in te duwen. De islamisering zou in volle gang zijn. Heb je de tweets van Mona Keijzer gezien? Ze ontpopt zich tot een tweede Geert Wilders. Alsof we er aan een niet genoeg hebben.’ Ik zag inderdaad de tweets van Mona Keijzer langskomen.

‘Maar is X niet gewoon het afvoerputje der doorgedraaiden geworden, probeer ik zijn angst wat te relativeren.

‘Joh, Abdelkader, jij zit hoog en droog. Ik zal je neutrale blik even bijkleuren. Die bestuurlijke draai jegens religieuze uitingen vier ik als een kleine overwinning, terwijl ik door het moeras van nederlagen ga. Moslims worden hoogstens getolereerd in de openbare ruimte. We moeten onze plek kennen. Door de aanslagen in Israël worden we weer met terrorisme geassocieerd. Onze identiteit is een open wond. Dat boa’s ook een hoofddoek mogen dragen maakt onze positie kwetsbaar. Dat is de kwaadaardige paradox. En ik kom er niet uit.’ Akram belt me om zijn hart te luchten, daarnaast verwacht hij van mij ook dat ik hem wat positiever stem.

‘Valt toch wel mee. Iedereen geniet van ons lekkere eten. Steeds meer Nederlanders doen mee aan de Ramadan als teken van goodwill.’

Maar is er een museum voor moslims?

‘Het ene maakt het andere nog niet goed.’ Akram switcht naar Facetime. Ik moet zijn woede kunnen zien.

‘In Amsterdam heeft een op de vijf bewoners een moslimachtergrond. Maar is er een museum voor moslims? Is er een cultureel centrum voor moslims? Er is wel een museum voor katten. Er is zelfs een museum voor handtassen. Maar een plek waar mensen met een moslimachtergrond in de historische spiegel kunnen kijken?’

‘Moet je niet een brief schrijven aan de burgemeester?’

‘Joh, alles wat iets wil doen aan representatie van moslims wordt na de verkiezing van Wilders met argusogen bekeken. Niemand die het aandurft.’ Ik opper dat de zwarte Amsterdammers ook jarenlang hebben gestreden voor hun slavernijmuseum.

‘Neem daar toch een voorbeeld aan.’

‘Er zijn ook veel zwarte moslims. Maar daar gaat het niet om. We zouden ons niet aan het lijden van een andere community moeten optrekken om onze doelen waar te maken.’

‘Hoe wil je het dan doen? Er zijn toch ook veel schrijvers, dichters en theatermakers met een moslimachtergrond? Die brede representatie groeit en bloeit.’

Hij schudt met zijn hoofd.

Deels is hij het met me eens. Dan komt het hoge woord eruit.

‘Ik ben moe van het vechten tegen de tijdsgeest. Dit benauwende, verstikkende land, waar ik keer op keer moet bewijzen dat mijn naam geen bedreiging is maar een verrijking.’ Dan hangt hij op; hij moet zijn cursus in, Tuinieren en de Islam.

Telegraaf journalist stapt op vanwege eenzijdige berichtgeving Gaza-oorlog

0

Journaliste Fadime Demir stopt bij De Telegraaf vanwege de ‘eenzijdige berichtgeving rondom Israël-Palestina’. Dit schrijft ze in een bericht op LinkedIn.

De Turks-Nederlandse journaliste werkte de afgelopen twee jaar voor De Telegraaf. Hier schreef ze human-interestverhalen, onder andere over de slachtoffers van de aardbeving in Turkije vorig jaar en hun nabestaanden. Maar ze vond werken bij De Telegraaf na 7 oktober steeds lastiger worden.

‘De eenzijdige berichtgeving rondom Israël-Palestina is journalistiek niet in evenwicht. De grote verantwoordelijkheid die wij journalisten hebben, het voorzichtig en zorgvuldig maar bovenal feitelijk benoemen van de gebeurtenissen en deze van verschillende kanten belichten, is onze fundamentele plicht. Onze journalistieke integriteit staat op het spel in mijn optiek.’

Toch heeft ze geen spijt van haar werk voor De Telegraaf, schrijft Demir. ‘Ik heb met verschillende goede journalisten en leuke collega’s samengewerkt en mooie belangrijke verhalen geschreven. Vooral de verhalen die ik vanuit het aardbevingsgebied in Turkije heb gemaakt, draag ik voor altijd met mij mee. Journalistiek is voor mij geen werk, het is wie ik ben, het is hoe ik mij verhoud tot de wereld waarin ik leef en mijn zoons in grootbreng.’

Broederschap bestaat nog

0

Het gebeurde in Grenoble, waar ik met mijn Palestijnse zoon op bezoek was bij mijn Soedanese petekind annex statushouder Abdelrahim. We dineerden in een piepklein huiselijk Algerijns restaurantje, waar gasten aan twee verlengde tafels het menu van de dag konden nuttigen.

Omdat mijn zoon en Abdelrahim Arabisch met elkaar spraken, vroeg iemand uit het groepje Algerijnen dat naast ons zat, waar ze vandaan kwamen. Toen mijn zoon vertelde dat hij Palestijns was barstte de Algerijn in tranen uit, schoot op van zijn stoel en vroeg of hij een kus op mijn zoons voorhoofd mocht geven. En zo geschiedde. Hij zei dat hij het zo vreselijk vond wat er gebeurde in Gaza. Algerijnen, Palestijn, Soedanees en een Nederlandse, we stonden daar allemaal te huilen en te huggen.

Er waren maar weinig woorden nodig, de naam Israël viel niet, het was een gouden moment van intens gevoelde solidariteit, die troostend was. Van broederschap. Ja, hoe hoogdravend klinkt dat in moderne oren. ‘Het idee van menselijke broederschap, ooit heilig, is recentelijk begraven door de grafdelvers van alle landen in oorlog, begraven onder de miljoenen lichamen van de gedode mensen’, schreef Stefan Zweig bijna een eeuw geleden.

Maar het was niet alleen het leed in Gaza dat onze landsgrenzen oversteeg en ons verbond.

De Algerijnse eigenaresse kwam achter de toonbank vandaan en legde haar hand op de schouder van de geëmotioneerde Abdelrahim: ‘Onze Afrikaanse broer, we voelen ook met jou.’

Mijn zoon en ik bezochten Abdelrahim om zijn nieuwe appartement te bewonderen, dat hem is toegewezen omdat hij  zich hopelijk binnenkort kan herenigen met zijn vrouw, die nog in Soedan is. Dat wil zeggen, als ze nog leeft, want hij heeft al tien dagen geen contact meer met haar gehad en verkeert in grote ongerustheid.

Afkomstig uit de goudrijke regio Darfur, vluchtte hij zes jaar geleden voor de oprukkende milities die genocide pleegden op zijn volk. Abdelrahims dorp werd in brand gestoken, zijn vader en broer werden vermoord, vrouwen werden verkracht. Hijzelf verzette zich en de guerrilla’s martelden hem. Hij belandde in een uitzichtloos vluchtelingenkamp. Abdelrahim besloot de overtocht naar Europa te wagen.

Abdelrahims dorp werd in brand gestoken, zijn vader en broer werden vermoord

Zijn verhaal is inmiddels helaas geen uitzondering meer: mensensmokkelaars dwongen hem onder schot eerst in Libië als slaaf te werken op het land. ’s Avonds brachten de milities hem en anderen naar een loods waar ze hen hompen brood toewierpen. Hij wist te ontsnappen, maakte de tocht in een gammel bootje naar Italië, ging als verstekeling met de trein naar Parijs, bivakkeerde in het beruchte tentenkamp de Jungle en vroeg de vluchtelingenstatus aan. In afwachting daarvan kreeg hij een kamer toegewezen in Grenoble, waar hij het immense geluk had dat hij een plaats kreeg aan de universiteit om colleges recht bij te wonen in het Engels. Wat Abdelrahim wilde was dit: recht doen aan zijn volk, meehelpen de milities te vervolgen en hen voor het Internationaal Strafhof te brengen.

Aan de universiteit leerde hij mijn zoon kennen. In de klas was Abdelrahim de enige zonder computer. Toen zijn studiegenoten zijn achtergrond begrepen, zamelden ze in no time geld in voor een laptop. Bij het plechtige moment van overhandiging sprak Abdelrahim: ‘Eerst was ik niemand, nu hebben jullie van mij iemand gemaakt.’

Het was een enorme klap toen zijn eerste aanvraag voor asielstatus werd afgewezen, omdat hij niet genoeg papieren uit Darfur kon tonen. We hielpen hem met het opvragen van de juiste documenten. De tweede poging slaagde wel. Hij was vooral blij omdat hij zijn familie kon gaan ondersteunen. Met zijn baantje als bordenwasser wist hij toch zoveel geld te sparen dat hij een huis in Khartoem voor hen kon kopen. Waar ze veilig zouden zijn, dacht hij.

Kort leek het erop dat in Soedan een regering van nationale eenheid functioneerde en vrede mogelijk was. Totdat dezelfde milities zich weer te buiten gingen aan dezelfde wreedheden. En de genocide op mensen in Darfur zijn gangetje gaat terwijl de wereld het weet.

Abdelrahim moest machteloos toezien dat zijn familie weer op de vlucht sloeg. In het pas gebouwde huis kunnen ze niet meer wonen.

Compassie bestaat uit drie elementen, las ik in een boek van de filosoof Khen Lampert: oog hebben voor het leed van de ander; om dat te voelen zich in hem of haar kunnen verplaatsen en ten slotte actie ondernemen om leed ten einde te brengen.

Te midden van oorlogen en genocides zijn er lichtpuntjes van hoop van mensen die anderen belangeloos beschermen en broeders voor elkaar zijn. Mensen die woorden gebruiken, schrijven, demonstreren, mensenrechtenschendingen aan het licht brengen. Mensen die geld inzamelen door bezittingen te verkopen, voor vluchtelingen, voor de UNRWA.

Liefde in oorlog met haat, schreef Zweig. Broederschap kun je afleren, maar ook aanleren. Het bestaat tussen burgers onderling. Nu de regeringen nog.