6.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 206

Kritiek op aanstelling Plasterk als verkenner

0

De PVV ziet graag de PvdA’er Ronald Plasterk als nieuwe verkenner voor het begeleiden van de eerste fase van de kabinetsformatie. Gisteren stopte PVV-verkenner Gom van Strien, nadat hij door NRC beschuldigd werd van fraude. Inmiddels is Plasterk benoemd, bericht de Telegraaf vanochtend.

Moleculair bioloog Ronald Plasterk was van 2007 tot 2010 minister van Onderwijs in het kabinet-Balkende IV en van 2012 tot 2017 minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet- Rutte II. Hij is populair bij de achterbannen van PVV en VVD vanwege zijn columns in de Telegraaf. Daarin breekt hij onder meer een lans voor kernenergie en neemt hij zijn eigen partij PvdA en ook GroenLinks en D66 flink op de korrel.

Afgelopen donderdag, toen de verkiezingsuitslag bekend werd, betoogde Plasterk in de Telegraaf dat het ‘heel gezond’ is dat ‘zo af en toe een wisseling van de wacht plaatsvindt’. Hij wil een coalitie over rechts, omdat PVV, NSC, VVD en BBB nu een ruime meerderheid hebben van 88 zetels. ‘De formatie is niet enorm ingewikkeld en hoeft niet lang te duren’, aldus de voormalige PvdA-minister.

Maar waar PVV erg blij is met Plasterk, daar zijn veel linkse commentatoren kritisch op de oud-bewindsman. Zo noemt voormalig PvdA-Kamerlid Jo Horn Plasterk ‘de nieuwe dr. Clavan van de Telegraaf’, waarmee hij verwijst naar het typetje van komisch duo Van Kooten en De Bie dat overal een mening over heeft. Verder is Plasterk volgens Horn een verrader van het sociaal-democratische gedachtegoed, waardoor het volgens hem ‘geen wonder’ is dat extreemrechts nu met hem wegloopt.

Binnenhof-watcher Paul van den Berg is nog kritischer. ‘Je moet de PVV nageven dat ze consequent zijn in het suggereren van verkenners waar frauduleuze praktijken nooit ver weg zijn’. Hij verwijst naar een artikel uit 2020 in UvA-universiteitskrant Folia, waarin staat dat het tijdschrift Science een paper van Plasterk heeft teruggetrokken vanwege gedupliceerde foto’s. Maar Plasterk heeft de publicatie zelf teruggetrokken na frauduleuze praktijken van de eerste auteur, nuanceert celbioloog Raymond Poot, universitair hoofddocent aan de Erasmus Universiteit. ‘Plasterk  was verantwoordelijk voor de publicatie (corresponding author) maar had geen weet van de fraude.’

Marokko: we blijven Joden in ons land beschermen

0

Marokko blijft zich inzetten voor de rechten van Joden. Tegelijkertijd veroordeelt het koninkrijk het Israëlische geweld in Gaza.

Dit zei Abdellatif Ouahbi, de Marokkaanse minister van Justitie, vorige week tijdens een bijeenkomst van de VN-Mensenrechtenraad in Genève. Ouahbi wees op de vroegere sultan Mohammed V, die zijn Joodse onderdanen niet wilde overleveren aan nazi-Duitsland. Marokko was tijdens de Tweede Wereldoorlog een Frans protectoraat, maar kwam na de val van Frankrijk in 1940 onder Duitse invloed te staan.

Nog steeds behandelen Joods-Marokkaanse ambtenaren Joods gerelateerde rechtszaken, aldus Ouahbi. Ook heeft Mohammed VI, de huidige koning van Marokko, een Joodse adviseur in dienst.

Hoewel Marokko de Joden beschermt is het koninkrijk kritisch op Israël, vanwege de bloedige oorlog in Gaza die aan meer dan 13.000 Palestijnse burgers het leven heeft gekost. Tijdens zijn toespraak op de Arabische en Islamitische Top, eerder deze maand, zei de koning dat de humanitaire ramp in Gaza ‘nog complexer is geworden door Israëls flagrante en voortdurende agressie tegen hulpeloze burgers’.

Wilders wil Palestijnen naar Jordanië deporteren

0

De extreemrechtse en islamofobe politicus Geert Wilders heeft in de Arabische wereld voor grote beroering gezorgd, met zijn oproep de Palestijnen naar Jordanië te verdrijven.

Wilders herhaalde zaterdag het standpunt van zijn partij. ‘De Nederlandse vertegenwoordiging in Ramallah bij de corrupte Palestijnse Autoriteit wordt onmiddellijk gesloten’, staat in het PVV-verkiezingsprogramma te lezen. ‘Nederland heeft immers al een ambassade in Amman, de hoofdstad van de enige echte Palestijnse staat: Jordanië.’

Wilders’ standpunt is een bekend Israëlisch ‘argument’ van zionisten om Palestijnen het recht op zelfbeschikking te ontzeggen en de bezetting van de Westbank en de belegering van de Gazastrook te legitimeren.

De Palestijnse Autoriteit, Jordanië en verschillende andere Arabische staten veroordeelden zaterdag Wilders’ uitspraak. ‘De opmerkingen van Geert Wilders zijn niet alleen beledigend maar ook gevaarlijk. Ze ontkennen het recht van het Palestijnse volk op zelfbeschikking en een eigen onafhankelijke staat’, reageerde Sufyan Qudah, woordvoerder van het Palestijnse ministerie van Buitenlandse Zaken.

De Jordaanse minister van Buitenlandse Zaken Ayman al-Safadi reageerde ook kritisch op de woorden van Wilders: ‘Jordanië verwerpt elk voorstel dat de rechten van het Palestijnse volk of hun zoektocht naar een onafhankelijke staat ondermijnt.’ Ook Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) veroordeelden de oproep van de PVV-voorman.

Geert Wilders won op woensdag 22 november de Tweede Kamerverkiezingen. De PVV is met 37 zetels de grootste partij. Het is echter maar zeer de vraag of Wilders ook premier wordt.

‘De Koran nodigt joden en christenen uit tot vreedzaam samenleven’

0

Sommige verzen in de Koran worden antisemitisch geïnterpreteerd. De soera’s duiken de laatste tijd op vanwege de oorlog in Gaza. Maar zijn ze wel anti-joods? Theoloog Ahmet Kurucan gelooft van niet. ‘Ze worden uit hun context gehaald.’

In een video op zijn YouTube-kanaal bespreekt de Turks-Amerikaanse theoloog Ahmet Kurucan het toenemende antisemitisme binnen de islamitische gemeenschap wereldwijd vanwege de oorlog in Gaza. Het valt op dat sommige verzen uit de Koran anti-joods en antichristelijk worden geïnterpreteerd en in antisemitische posts worden gebruikt op sociale media. Volgens Kurucan zijn die verzen ‘uit hun context’ gehaald. De Koran staat volgens hem een genuanceerde houding tegenover joden en christenen voor. De Koran waarschuwt alleen voor joden en christenen die zich openlijk vijandig opstellen tegenover moslims. 

In zijn video gaat Kurucan dieper in op de complexe relatie tussen moslims en niet-moslims, met name joden en christenen, zoals beschreven in de Koran. Hij bespreekt het veel aangehaalde 51e vers van de Soera Al-Ma’ida, waarin Allah opdraagt ‘geen vriendschappen te sluiten met joden en christenen’. Dat vers is ook vaak, in uitgelichte vorm, terug te lezen op kalenders die bij veel Nederlandse moslims thuis aan de muur hangen.

‘Ik woon al 23 jaar in New Jersey en ben actief voor de Amerikaanse stichting ‘Alliantie voor Gedeelde Waarden’, vertelt Kurucan in een Zoom-gesprek. Kurucan studeerde in 1985 aan de Theologische Faculteit in Ankara en heeft zich daarna in het Islamitisch Recht gespecialiseerd. Zijn proefschrift luidde ‘Vrijheid van meningsuiting in de islam’. Hij promoveerde aan de Atatürk Universiteit in de Turkse stad Erzurum. Kurucan is een religiewetenschapper die zich volop in het maatschappelijke debat begeeft. Vroeger had hij een column bij nu de verboden Turkse krant Zaman, die verbonden is aan de Gülenbeweging. Tegenwoordig schrijft hij voor de Turkse nieuwssite TR724 en sinds dit jaar heeft hij ook een eigen YouTube-kanaal.

Hoe zit het met de verzen in de Koran, die anti-joods of antichristelijk worden uitgelegd?

‘Belangrijk om te weten, ten eerste, is dat de Koran zich niet tegen joden of christenen keert en hen niet collectief tot doelwit maakt. Op basis van de Heilige Schrift kunnen ook moslims bekritiseerd en gewaarschuwd worden. De Koran nodigt iedereen, dus ook joden en christenen, uit om te geloven en tot vreedzaam samenleven.

‘Het vers al-Maidah 51, dat vaak wordt aangehaald in antisemitische boodschappen, staat niet op zichzelf. De context waarin dit vers staat wordt beschreven in vers 41 tot en met 53. In die verzen worden die joden aangesproken die met heidenen samenspanden tegen moslims, ondanks het feit dat ze al een verbond hadden met moslims. Met andere woorden, dit vers heeft betrekking op een specifieke tijd, een specifieke context en een specifiek gedrag. Het is verkeerd om dit vers uit zijn verband te trekken.

Ten tweede, om deze verzen te begrijpen, moeten we terug naar de jaren van 610 tot 632 na Christus in Medina en Mekka. Deze verzen zijn gebaseerd op gebeurtenissen tussen de verschillende religieuze groepen in de Arabische maatschappij van toen. Deze verzen werden geopenbaard in de eerste vijf jaar van de profetie. De profetie duurde echter nog eens vijftien jaar, waarin nog veel andere dingen zijn gebeurd, die eveneens leidden tot verschillende openbaringen aan de Profeet. Daarom is het belangrijk om een holistische benadering te hanteren.

Hoe kunnen we die verzen dan wel begrijpen?

‘Wij zijn geen Arabieren, dus in de vertaalslag gaat er ook veel mis.’ Kurucan citeert de vers in het Arabisch en zegt: ‘We moeten ook het Arabisch van die tijd goed snappen voordat we uitspraken kunnen doen’.

‘Het vers wordt doorgaans als volgt vertaald: ‘Je mag geen vriendschappen sluiten met joden en christenen’. Maar wali betekent in het Arabisch ook bondgenootschap, een pact. Dus het gaat hier om politiek. ‘Ga geen politieke bondgenootschappen aan met die joodse en christelijke stammen’, staat er eigenlijk. In de Turkse taal en andere vertalingen gaat deze context verloren.

‘Het gaat om strategische handelingen in een periode dat er veel politieke concurrentie was, met een relatief nieuwe religieuze gemeenschap van moslims. De joden verwachten een eigen profeet, de Messias. En dan komen de moslims ook met hun eigen profeet. Dit werkte allemaal ook politiek en economisch door. Voor iedereen was het een nieuwe situatie. Er werden aan alle kanten nieuwe allianties gesmeed. En in deze context moet dit vers uit de Koran begrepen worden. Het ging om vijandige joodse stammen, die met anderen samenspanden tegen de moslims. ’

Het vers is dus niet antisemitisch, maar het wordt wel antisemitisch gebruikt onder andere op islamitische kalenders.

‘Ik woon in de Verenigde Staten. Ik heb nog nooit zo’n kalender gezien. Ik weet niet wat de situatie in Nederland is. Maar uiteraard, mensen die het op deze manier gebruiken, zoeken in de Koran een rechtvaardiging voor hun jodenhaat. En dat kan alleen als je die citaten leest zonder te kijken naar de context.

‘De joodse gemeenschap leefde eeuwenlang in vrede en harmonie samen met moslims’

‘Maar daarmee gedragen deze moslims zich in wezen anti-islamitisch, omdat er in de Koran genoeg verzen te vinden zijn die erop wijzen dat er met joden en christenen vriendelijke relaties onderhouden kunnen worden. Zoals de Al-Imran soera, vers 199, waarin joden en christenen als rechtvaardige gelovigen en ‘volkeren van de heilige boeken’ worden erkend. In die zin is er in de Koran geen generaliserende, negatieve houding tegenover joden en christenen.’

Toch zijn er moslims die dit vers verkeerd interpreteren en gebruiken om antisemitisme te legitimeren.

‘Ja, er is een nieuwe mindset nodig onder vele moslims.’

Aan de andere kant zijn er in het Westen ook niet-moslims die deze Koranverzen antisemitisch interpreteren. Ze zien ze als bewijs dat de islam antisemitisch is.      

‘Ja, deze mensen lezen de Koran op een islamofobe manier. Zij kijken ook niet naar de historische, politieke context van de verzen van 1500 jaar geleden. Het is veel te simpel om die verzen uit te lichten en te plakken op het jaar 2023. Om algemene uitspraken over de Koran te doen, moet je naar het gehele plaatje kijken. En in de Koran zegt Allah dat er gerechtigheid moet zijn tussen verschillende geloofsgroepen en vrede. Dat is tenminste wat aan ons moslims als gelovigen is opgedragen. Westerlingen mogen dit niet uit het oog verliezen met simplistische verhalen over de islam. Anders is het alleen maar koren op de molen van extremisten.’

Oké maar moeten wij als moslims niet zelfkritisch zijn? Is er niet sprake van institutioneel antisemitisme binnen de islam?

‘Nee, dat zou ik niet zeggen.’

Maar die kalenders met anti-joodse verzen zijn bijna overal te verkrijgen. Ik ben als kind, opgegroeid in Nederland, vaker met die verzen geconfronteerd.

‘Het is natuurlijk niet goed als er haat tegen andere groepen wordt verspreid. Maar het is niet zo dat de hele islamitische gemeenschap op dezelfde lijn staat als die extremistische groepen. Uit de context gehaald kan elk woord of elke uitspraak gemakkelijk verkeerd worden geïnterpreteerd. Dat geldt ook voor Koranverzen. Zij kunnen, verkeerd uitgelegd, duizenden mensen op het verkeerde pad brengen. We moeten deze fout eerst zelf erkennen en vervolgens aan anderen uitleggen.

‘We hebben een serieuze paradigmaverschuiving nodig. Het is een feit dat de joodse gemeenschap eeuwenlang in vrede en harmonie samenleefde met moslims. Joden hebben hun geloofstradities in moslimlanden vrij kunnen beoefenen, vooral in vergelijking met Europa en elders. Toch hadden we het als moslims beter kunnen doen. En juist in onze tijd, waarin de spanningen zo hoog oplopen, zouden we nog meer moeten werken aan vrede tussen de joodse en islamitische gemeenschappen.’

Toch wilt u deze verzen geen institutioneel antisemitisme binnen de islam noemen?

‘Ik noem het niet institutioneel, omdat ik weet dat die verzen betrekking hebben op een specifieke historische en politieke context. Deze verzen kunnen ons, als ze correct worden geïnterpreteerd, iets vertellen over de huidige politieke conflicten. Maar aan de andere kant wil ik niet ontkennen dat ze op een antisemitische manier worden misbruikt. Dat doen ze ook.

Hoewel het buiten de theologische kaders valt, wil Kurucan de politiek-militaire dimensies van de Israëlische oorlog tegen de Palestijnen in Gaza niet negeren.

‘Zo zien we dat Israël nu zeer disproportioneel geweld gebruikt. Dat is nog niet eerder voorgekomen in dit eindeloze conflict. Sinds de eerste clashes, meer dan honderd jaar geleden, zijn er ongeveer 70.000 Palestijnen omgekomen. Nu zijn er, in minder dan een maand, al meer dan 12.000 Palestijnen gedood. 2500 mensen worden nog vermist. Meer dan de helft van de slachtoffers bestaat uit vrouwen en kinderen. Dat is niet uit te leggen. Daarom moeten we de toename van antisemitisme, hoewel het nooit een excuus mag zijn, ook zien in de context van het disproportionele Israëlische geweld tegen het Palestijnse volk. Want dit is volgens mij wel een verklarende factor voor het antisemitisme onder groepen moslims.’

Volgens de Leidse historicus Chris Quispel zijn antisemitische ideeën onder groepen moslims niet gebaseerd op theologische overtuigingen, maar heeft het alles te maken politiek. Het christelijke antisemitisme daarentegen is wel sterk theologisch, want de joden hebben volgens de christenen immers Jezus vermoord.

‘Dat klopt helemaal. Als het politieke geschil tussen Israël en Palestina op een goede manier wordt opgelost, op basis van gelijkwaardigheid en democratische principes, dan zou er helemaal geen haat zijn onderling. Vanuit onze religie is er namelijk geen enkel basis voor antisemitisme. De kwestie van islamitisch antisemitisme staat en valt bij de politieke kwestie sinds 1948.’

Leven we in een racistisch land? Dit vindt ons panel

0

De PVV behaalde bij de Tweede Kamerverkiezingen 37 zetels, een monsterzege. Wat vindt ons panel van deze uitslag? Zijn we racistisch geworden? 

Ahmed Abdillahi, postbezorger:

‘Wat een verschrikkelijke uitslag. Het was in lijn der verwachting. Ik sprak veel mensen de afgelopen weken. Zij zeiden open en bloot dat ze PVV zouden stemmen. Er is veel disinformatie. Mensen geven de schuld aan vluchtelingen, aan statushouders. Dat is vreselijk. Die mensen kunnen zich niet verdedigen. Zij zijn nu de zondebok.

Kiezers moeten de politieke partijen de schuld geven die er een zooitje van hebben gemaakt. Ik weet niet waar de samenleving naartoe gaat. Veel mensen, vooral van kleur en moslims, maken zich zorgen. Progressieve partijen moeten zich achter de oren krabben. Waarom is dit niet voorkomen? Ze moeten nu samenwerken.

Maar deze uitslag bewijst niet dat Nederland racistisch is. Ook veel PVV-stemmers zijn niet racistisch, denk ik. Het zijn zwaar ontevreden mensen. Er moet met hen in gesprek worden gegaan. Ze zijn in de steek gelaten. Wel hebben ze op de verkeerde partij gestemd. Veel ontevreden kiezers hebben geen bestaanszekerheid. De kosten van het levensonderhoud stijgen de pan uit.

De geschiedenis kan niet worden teruggedraaid. Biculturele Nederlanders kun je niet het land uitzetten. We blijven hier. We gaan niet weg. De mensen moeten dat accepteren. We hebben een nieuw verhaal nodig, een hoopvol verhaal.’

Mostafa Hilali, militair:

‘Vanochtend zag mijn zoontje op de televisie dat Wilders won. Hij vroeg mij: Dat is toch die man die alle Marokkanen weg wil hebben? Moeten wij nu ook weg? Toen ik dat hoorde, werd ik bedroefd. Over twee dagen is hij jarig en wordt hij negen. En hij zit nu al met deze vragen in zijn hoofd.

Een kwart van de kiezers heeft gekozen voor iemand die mensen tegen elkaar opzet, polariseert, mensen uitsluit, die wetten voorstelt die tegen de grondwet ingaan.

Sommige mensen zeggen: Ja, maar het was een proteststem. De mensen hebben het de laatste jaren moeilijk gehad. Maar ik begrijp niet waarom ze wel zo veel medelijden met zichzelf hebben, en zo weinig empathie hebben met moslims, Marokkanen, Turken, bi-culturele Nederlanders. Ze geven de boodschap af dat er voor hen geen plek meer is in Nederland.

Ik weet niet of Wilders gaat regeren of niet. Het pijnlijkst vind ik dat wat vroeger, enkele decennia geleden, nog onacceptabel was, nu gewoon kan.’

Anushka Soehkradj, sociaal werker:

‘Ik ben geen PVV-fan, maar ik ben stiekem wel blij met deze verkiezingsuitslag omdat de kiezer duidelijk heeft gemaakt dat het roer om moet. Ik denk dat het wel moeilijk wordt om een coalitie te vormen, omdat veel partijen niet met de PVV willen samenwerken, maar alles is beter dan dat het voorheen was.

Nederland is de laatste tijd erg bezig met zichzelf op de kaart zetten. Alles is commercieel, ook de verkiezingsprogramma’s van partijen. Kijk eens hoe we innoveren, hoe goed we asielzoekers opvangen. En dit terwijl veel mensen niet kunnen rondkomen. We moeten beschermen wat er is, wat we hebben, onze eigen mensen, voordat het schip zinkt.

Veel mensen in mijn omgeving stemden GroenLinks-PvdA. Ik dacht dat deze combinatie zou winnen. Maar de huidige uitslag laat zien hoe diep de problemen zijn, hoe diep de onvrede leeft. Veel mensen zijn niet perse voor de PVV, maar heel erg tegen de VVD. Wilders is minder extreem geworden. Maar het is de vraag of samenwerking met andere partijen mogelijk is.’

Jakob de Jonge, kunstenaar:

‘Ik ben niet verbaasd, wel geschokt dat de PVV de grootste is. Ik had verwacht dat de VVD de grootste zou worden. Maar dat had wellicht niet veel uitgemaakt, want Dilan Yesilgöz had al aangegeven graag met Geert Wilders te regeren.

Links is nu ontzettend zwak. Ze focussen zich op klimaat en lgbtqia+ maar laten andere punten liggen, zoals antiracisme en armoedebestrijding. Ook had links het vredesverhaal moeten vertellen. Nederland heeft een verkeerd standpunt over Oekraïne. Links bestaat eigenlijk niet. Wat is GroenLinks-PvdA? SP is een schim. BIJ1 komt niet meer terug in de Kamer. Links heeft geen tegenverhaal, geen alternatief voor al die jaren afbraakbeleid door de VVD.

Dat de PVV gewonnen heeft, komt ook door pure moslimhaat. En die is weer aangewakkerd door het recente conflict tussen Israël en Palestina. De politiek en de media zijn hier verantwoordelijk voor. Want het is volstrekt helder dat de Palestijnen de slachtoffers zijn, dag en dag uitgemoord worden. Het eerlijke verhaal wordt niet verteld. De context wordt niet verteld. De vijfenzeventig jaar koloniale bezetting, met steun van het Westen. Er wordt gewezen naar Hamas. De oorlog wordt voorgesteld als een conflict tussen joden en moslims. Ik houd mijn hart vast. Het wordt een onrustige tijd, ik verwacht veel politieke instabiliteit, Weimarrepubliek-achtige situaties.

De uitslag leidt, vrees ik, tot een vrijbrief voor mensen om moslims in Nederland slecht te bejegenen, hen aan te vallen. Dat is echt het grote gevaar.’

Dimple Sokartara, communicatieadviseur:

‘Omdat ik de peilingen in de gaten hield vond ik de winst van de PVV niet heel verrassend. Maar toch ben ik geschokt. Ik zit in een beetje in een linkse bubbel.

Ik kan mij voorstellen dat mensen boos zijn op het kabinet onder andere vanwege de toeslagenaffaire. Ik ben niet blij met deze uitslag. Ik heb links gestemd.

Het is erg dat de partijen die gewonnen hebben niets doen tegen de genocide in Gaza. De uitslag laat zien dat veel mensen in Nederland toch best racistisch zijn. Dat ze Nederlanders zien als de witte Nederlanders en anderen die moeten vluchten niet willen helpen.

De PVV doet beloftes die mensen aanspreken. Ze willen dat werken weer loont. Dat begrijp ik. Maar tegelijkertijd vinden deze kiezers het oké dat mensen die een ander geloof aanhangen of een andere kleur hebben worden gediscrimineerd. Dat vind ik best zorgwekkend.’

Leontine Vreeke, salesmanager:

‘Ik ben in shock. Ik kijk al een week in de tram om mij heen. Dan vraag ik mij af, wie van jullie is van mening dat ik hier niet thuishoor? Dat ik geen echte Nederlander ben? Maar toch zie ik alleen maar lieve, lachende mensen in de tram. Kennelijk wordt dit moeilijke gesprek niet gevoerd.

Dit verkiezingsresultaat is ook het gevolg van leugens en bedrog. Het is de desinformatie van de VVD, die het kabinet liet vallen op grond van leugens over asielzoekers. Daar zijn ze niet voor afgestraft op 22 november, want ze hebben nog steeds 24 zetels.

Ook de PVV liegt. Wilders is niet voor gelijkwaardigheid en had in zijn overwinningsspeech moeten aangeven dat hij de grondwet respecteert, wat ook moet om in aanmerking te komen voor coalitieonderhandelingen. Is dit Nederland?

Ik ben geschrokken van mijn eigen naïviteit. Ik ging ervan uit dat we niet voor Wilders zouden kiezen. Ik ben geschrokken van de naïviteit van ‘de’ Nederlanders. Zij hebben met 37 zetels gekozen voor Wilders, voor zijn leugens, voor alles wat hij zegt over migratie. Het sterkt mij in mijn strijd voor gelijkheid. Ik hoop dat GroenLinks-PvdA, D66 en ook nette partijen als de ChristenUnie en het CDA onder leiding van Henri Bontenbal elkaar vasthouden en staan voor een inclusief Nederland. Maar ik houd mijn hart vast.’

‘Laat hoogopgeleide asielzoeker geen schoonmaker worden’

Elke maand gaat de Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: Baki Karadeniz. Hij vertrok uit Turkije omdat hem als Koerdische journalist vanwege het organiseren van onder andere culturele bijeenkomsten een gevangenisstraf van 7,6 jaar boven het hoofd hangt. Karadeniz is begin zestig. Op een leeftijd waarop veel mensen het rustiger aan gaan doen, bouwt hij een totaal nieuw leven op.

Ondanks zijn lastige positie betitelt Baki Karadeniz zichzelf als iemand die mazzel heeft gehad. Hij arriveerde in 2021 in Ter Apel. Zes maanden later had hij al een verblijfsvergunning. ‘Ik had alle reden om zo snel mogelijk geaccepteerd te worden. Gelukkig had ik veel bewijzen bij me waaruit bleek dat ik gevaar liep. Ik moest een plek hebben waar ik veilig was. In Ter Apel verliepen alle procedures bij mij goed. Wel signaleerde ik toen al een personeelstekort bij de IND en het COA.’

Karadeniz is sinds 1978 actief binnen de Koerdische gemeenschap, vanaf zijn studententijd. Hij benadrukt dat Koerden bijna automatisch in de problemen komen. Als je je mond dichthoudt, assimileert en je gedraagt als een Turk, dan is er vrijwel niets aan de hand. Maar als je de Koerdische cultuur in stand wilt houden, je eigen taal wilt spreken en een eigen mening hebt, dan kun je worden opgepakt. Ook als je actief bent binnen de Koerdische partij. ‘Het maakt niet uit welk regime er aan de macht is. Koerden waren even populair omdat we ons tegen IS opstelden, maar daarna was het weer over. Koerden hebben het moeilijk.’

Net als alle vluchtelingen startte Karadeniz in Ter Apel. ‘Daar was ik twee dagen en één nacht in een tentenverblijf. Vervolgens ging ik naar het azc in Budel. Na vijftien dagen ging ik naar Wageningen. In deze omgeving heb ik veel gewandeld. Het was fijn om daar kennis te maken met het land en met de mensen. In dat azc ben ik gebleven totdat ik een woning kreeg toegewezen. In Wageningen deelden vier mensen een kamer. Dat ging prima. Tegenwoordig verblijven veel vluchtelingen in tenten. Het leven en eten is daar momenteel niet gezond. Nogmaals, ik heb geluk gehad. Ook omdat ik veilig ben. Mensen als Osman Kavala en Selahattin Demirtas, de voorzitter van de Koerdische partij, zitten al jaren in de gevangenis. Ze hadden een mening. Dat is hen fataal geworden.’ Veel vrienden van Karadeniz zijn naar Zwitserland gegaan. Zelf heeft bewust voor Nederland gekozen.

Groepsapp
Van huis uit is Karadeniz journalist en hij was eigenaar van een eigen reclamebureau, maar het is moeilijk om in Nederland aan de slag te gaan. Toch probeert hij hard om zijn steentje bij te dragen en werk te doen met een humanitair karakter. Zo heeft hij veel contact met andere vluchtelingen. In verband met de taalbarrière gaat het hoofdzakelijk om Koerdische vluchtelingen. ‘We moeten elkaar helpen. Daarom is er een groepsapp opgezet waarbij zo´n driehonderd Koerden zijn aangesloten. Het doel van de appgroep is elkaar steunen bij het vinden van werk, het uitwisselen van informatie en aanpassing aan de Nederlandse cultuur. Er is veel bureaucratie in Nederland, waardoor sommige dingen lang duren. Ik ben de beheerder van de appgroep.’

Er is nog iets anders wat Karadeniz probeert te voorkomen, voor zover dat mogelijk is. ‘Iemand die in eigen land bijvoorbeeld IT’er was, mag in Nederland niet als schoonmaker aan de slag. Er zijn veel vluchtelingen met een hoge opleiding en aan de andere kant zijn er in Nederland een heleboel vacatures. We kunnen dus iets voor dit land betekenen. Het is heel belangrijk om de taal te leren. Het is een moeilijk bestaan voor vluchtelingen en ik ben bang dat het na de verkiezingen moeilijker wordt. We moeten onze vaardigheden zoveel mogelijk benutten, voor onszelf én voor de Nederlandse maatschappij.’

´Sommige partijen doen alsof we een last zijn´

Door alle uitlatingen van bepaalde  politici wordt de positie van vluchtelingen steeds lastiger. ‘Ik maak me zorgen over de situatie van de huidige asielzoekers. Mijn procedure duurde zes maanden. Momenteel is die periode vijftien tot eenentwintig maanden! En het wordt nog erger. Dit brengt ontzettend veel spanning met zich mee. Ze hebben vaak al veel stress door alles wat ze hebben meegemaakt. Ook in het land van herkomst. Ze willen hun leven oppakken maar kunnen niet werken, want dat is onmogelijk zonder BSN. Ze kunnen tijdens die wachttijd geen bijdrage leveren. Dat zit hen ontzettend dwars.

Vanuit de eerder genoemde appgroep zijn bijeenkomsten georganiseerd waar gediscussieerd kan worden over onderwerpen zoals de taal leren en je leven op orde brengen. ‘Niet iedereen die lid is van de appgroep komt, ook vanwege de afstand en de reiskosten. Toch waren er vijftig bezoekers per keer.’

De zestig gepasseerd of niet, Karadeniz heeft nog een boel energie en koestert de wens om zich verder te ontwikkelen. ‘Dan kan ik alles wat ik hier heb geleerd toepassen in Turkije als ik weer terug ben.’

Een heel mooi streven, maar toch roept deze uitspraak een pijnlijke vraag op. Want houdt  Baki Karadeniz er dan geen rekening mee dat hij misschien nooit meer terug kan keren? Jawel.

Daarna gaat hij al snel over op hoe sommige vluchtelingen in de knel zitten. ‘Een jonge jongen met een goede opleiding die vijf talen spreekt is naar Nederland gekomen. Eerst moet hij eenentwintig maanden wachten op zijn verblijfsvergunning, hij moet op een huis wachten, Nederlands leren, integreren. Alles bij elkaar opgeteld verliest hij op deze manier vijf jaar van zijn leven. Hij kan niet wachten om aan de slag te gaan maar hij kan geen kant op. Zijn psychische toestand holt achteruit. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen.’

Wilders
Karadeniz spreekt Turks, Koerdisch en een beetje Nederlands. Hij slaagt er in om de Nederlandse politiek en vooral de verkiezingscampagne goed te volgen. (Op het moment dat het gesprek plaatsvindt, gaan de peilingen alle kanten op en moeten we nog naar de stembus). Volgens Karadeniz wordt er tijdens de campagne misbruik van de vluchtelingen gemaakt. ‘Er wordt totaal niet gedacht aan de mensen achter de cijfers. Vooral niet door de VVD, Wilders en Omtzigt. De kans bestaat dat deze partijen een coalitie vormen. Wij worden onrustig van de manier waarop over vluchtelingen wordt gepraat. Het is ook erg pijnlijk. Sommige partijen doen alsof we een last zijn en praten niet over wat vluchtelingen voor Nederland kunnen betekenen of in de praktijk al bieden.’

Wat Karadeniz ook ergert, is dat politici tijdens lijsttrekkersdebatten spreken over vierhonderdduizend asielzoekers en migranten per jaar. ‘Alle politici en rechtse clubjes hebben het over statushouders en dat die de oorzaak zijn van hun problemen, bijvoorbeeld in verband met de wooncrisis. Dat is niet waar. Van alle migranten die in 2022 naar Nederland zijn gekomen is 11% asielzoeker. De rest bestaat uit studenten, expats, enzovoort. De asielzoekers worden als zondebok gezien. Dit doet me verdriet. Bovendien wordt er tijdens migratiediscussies niets vermeld over remigratie. Dat gebeurt ook op grote schaal. De oorlog in Oekraïne is ook een grote oorzaak voor de drukte bij de IND en het COA. Ik zou genuanceerd willen zijn als het om de discussie over migratie gaat. Mensen roepen van alles, waarbij niet wordt gekeken of het waar is wat er gezegd wordt.’

Amsterdam
Maar alles bij elkaar opgeteld is Karadeniz blij dat hij in Nederland woont. Hij houdt van dit land en hij vindt het fijn om in Amsterdam te wonen. ‘Ik wandel veel door de stad. Door culturele activiteiten te bezoeken leer ik dit land en de stad beter kennen. Alleen vind ik de gezondheidzorg niet zo goed georganiseerd. Iedere huisarts heeft een overeenkomst met verzekeringen.’

Wat Karadeniz ook al heeft ontdekt, is dat huisartsen patiënten niet zonder slag of stoot doorsturen naar een specialist. Dan moet je vaak écht meerdere keren langs zijn geweest. Deze traagheid is duidelijk nieuw voor hem.

Bij de appgroep hoort ook een website: www.nederlandonderwijs.com. Op de website, die in verschillende talen te bekijken is, staat informatie over scholing, maar ook over de werkzaamheden van diverse hulporganisaties voor vluchtelingen. Karadeniz is coördinator van NL Onderwijs.

Erdogan: terugtrekking Europese conventie leidde niet tot meer geweld tegen vrouwen

0

Volgens de Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft de Turkse terugtrekking uit de zogenoemde Istanbul Conventie niet geleid tot meer geweld tegen vrouwen in Turkije. Dit bericht de pro-Koerdische nieuwssite Duvar.

Dit zei Erdogan zaterdag, tijdens een bijeenkomst op een universiteit in Istanbul, in het kader van de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen.

Turkije was in 2011 het eerste land dat het historische Verdrag van Istanbul ratificeerde, officieel bekend als het Verdrag van de Raad van Europa inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld. Tien jaar later, op 20 maart 2021, besloot Turkije uit het verdrag te stappen, omdat de Istanbul Conventie volgens hem het gezin ondermijnde. De president gaf toe aan conservatieve moslims, die felle kritiek hadden op de Istanbul Conventie omdat die homoseksualiteit zou promoten.

Tijdens zijn speech afgelopen zaterdag zei Erdogan dat degenen die Turkije nu bekritiseren niets om vrouwenrechten geven, maar als doel hebben om het gezin en de Turkse natie te ondermijnen. Volgens de president is het gezin het sterkte bastion om vrouwen te beschermen tegen geweld. Hij vertelde ook voor vrouwengelijkheid te zijn. ‘Mannen en vrouwen zijn gelijke onderdanen van Allah, zij zijn gelijkwaardige burgers. De een is niet superieur aan de andere.’

Ondertussen worden in Turkije nog steeds veel vrouwen vermoord, vaak in de context van huiselijk geweld. Vrouwenrechtenorganisatie ‘We Will Stop Femicides Platform’ noteerde 253 vrouwenmoorden en 194 verdachte sterfgevallen onder vrouwen in de eerste tien maanden van 2023. Het platform noteerde 334 vrouwenmoorden en 245 verdachte sterfgevallen in 2022.

VS: Drie Palestijnse studenten neergeschoten

0

Zaterdagavond zijn drie Palestijnse studenten neergeschoten in de Amerikaanse staat Vermont. Ze liggen op dit moment in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Volgens het Arabisch-Amerikaanse Antidiscriminatiecomité (ADC) werden de Palestijnse studenten toen ze op weg waren naar het avondeten neergeschoten door een onbekende schutter in Burlington. De drie – Tahseen Ahmed, Kinnan Abdel Hamid en Hisham Awartani – droegen een keffiyeh (Palestijnse sjaal) en spraken Arabisch. ADC gelooft dat ze zijn neergeschoten omdat de slachtoffers Arabieren zijn, schrijft Middle East Eye.

De Council on American-Islamic Relations (CAIR), de grootste islamitische burgerrechtenorganisatie in de Verenigde Staten, heeft een beloning van 10.000 dollar uitgeloofd voor informatie die leidt tot de arrestatie en veroordeling van de schutters. CAIR wil ook dat de politie onderzoekt of dit een haatmisdrijf betreft.

De aanslag heeft tot een schokgolf gezorgd op universiteiten in de Verenigde Staten. Er zijn veel studenten die voor de Palestijnse zaak demonstreren, in reactie op de Israëlische bombardementen op Gaza en de 75-jarige bezetting van Palestina. Sinds 7 oktober, de dag dat de Gaza-oorlog begon, zijn er meer islamofobe incidenten in de VS. Het bekendste slachtoffer is het zesjarige jongetje Wadea al-Fayoume, dat werd vermoord door zijn huisbaas, omdat hij moslim was.

Waarom Duitsland worstelt met kritiek op Israël

0

Door de Holocaust is kritiek op Israël taboe in Duitsland. Daar lijkt nu voorzichtig verandering in te komen.

NRC schreef begin deze maand een kritisch verhaal over de zogenoemde Springerkranten in Duitsland, waaronder de tabloid Bild en het conservatieve dagblad Zeit. Journalisten die voor deze kranten werken zijn contractueel verplicht om op een positieve wijze over Israël te berichten. Het concern heeft in 1967 vijf beginselen geformuleerd, en een daarvan is de ‘verzoening tussen Joden en Duitsers en de ondersteuning van de rechten die van levensbelang zijn voor de staat Israël’.

In 2021, toen het Israëlische leger en Hamas slaags raakten, hing voor het Axel Springer-gebouw in Berlijn de Israëlische vlag uit. CEO Mathias Döpfner zei destijds dat medewerkers die de pro-Israëlische positie niet onderschreven maar moesten vertrekken. Sinds 7 oktober is de Israëlische vlag opnieuw gehesen voor het hoofdkantoor in Berlijn.

Hoewel het beleid van de Springer-kranten laakbaar is, helemaal met het oog op de persvrijheid, moeten we dit wel in de juiste context zien, zegt de Turks-Duitse journalist Erkan Pehlivan. ‘Duitsland is verantwoordelijk voor de Holocaust, de moord op zes miljoen Joden. Dit zorgt niet alleen voor een enorm schuldgevoel, maar ook dat Duitsland een andere verantwoordelijkheid heeft dan bijvoorbeeld Nederland. De Joden én Israël beschermen, dat behoort tot de Duitse staatsdoctrine. Dat vergeten veel mensen.’

Vergangenheitsbewältigung
Historicus en emeritusprofessor Frits Boterman, verbonden aan het Duitsland Instituut van de Universiteit van Amsterdam, vertelt over het Duitse begrip Vergangenheitsbewältigung. Dat kun je vertalen met ‘omgaan met het verleden’.

‘Duitsland heeft een andere verantwoordelijkheid dan bijvoorbeeld Nederland’

‘Duitsland is sinds 1945 bezig met een grote worsteling om in het reine te komen met het naziverleden. Jarenlang was de consensus dat wat Adolf Hitler heeft gedaan uniek was, de Holocaust is qua omvang en qua uitvoering onvergelijkbaar met andere genocides.’ Deze opvatting staat sinds kort weer onder druk, aldus Boterman.

Een groep linkse historici is van mening dat je de Holocaust niet als een uniek verschijnsel moet zien, maar in perspectief van het westerse kolonialisme. Zo was de genocide op de Herero en Nama in de Duitse kolonie Zuidwest-Afrika, het huidige Namibië, jarenlang een blinde vlek in de Duitse geschiedschrijving. Ook zijn deze historici heel kritisch over de onvoorwaardelijke steun aan Israël, dat volgens hen een apartheidsstaat is die zich schuldig maakt aan etnische zuivering. ‘Het maatschappelijke debat hierover wordt de Historikerstreit 2.0. genoemd. In de jaren tachtig werd er een enigszins vergelijkbaar discussie over de Holocaust gevoerd.’ Als we hem vragen naar zijn mening hierover vertelt Boterman dat hij het niet met deze kritische historici eens is. ‘De Holocaust is volgens mij echt uniek, vanwege de enorme schaal en de industriële wijze waarop deze genocide werd uitgevoerd.’

Twee maten
De huidige oorlog in Gaza heeft volgens Boterman de verhoudingen opnieuw op scherp gezet. ‘Duitsland staat vierkant achter Israël. Op 7 oktober werd (de dag van de aanval van Hamas, red.) dat nog begrepen, nu is dit standpunt steeds lastiger om te verdedigen. De Duitse regering wordt verweten met twee maten te maten. Ze komt op voor het internationaal recht, maar blijkbaar hoeft Israël zich hier niet aan te houden. Het harde optreden van Israël in Gaza zet de Duitse Vergangenheitsbewaltigüng onder druk.’ Het feit dat kranten als Bild en Zeit Israëlkritiek contractueel verbieden noemt hij problematisch. ‘Het pro-Israëlische standpunt wordt van bovenaf opgelegd. Dat roept steeds meer weerstand op, niet alleen onder Duitse moslims.’

Erkan Pehlivan wijst erop dat linkse Duitse kranten wel kritisch zijn over Israël. Ook vertelt hij dat het discours van de Duitse regering nu langzaam aan het verschuiven is. ‘In de eerste weken na de 7 oktober stond de regering pal achter Israël en het recht van Israël om zichzelf te verdedigen, maar nu wijst de regering – voorzichtig – op het respecteren van de mensenrechten en het internationaal recht.’ Boterman beaamt dit. ‘Pro-Palestijnse demonstraties waren eerst verboden, maar worden nu wel toegestaan.’

‘Veel Duitsers zijn ongerust over de toename van Jodenhaat’

Pehlivan en Boterman maken zich allebei grote zorgen over de toename van antisemitisme in Duitsland. Pehlivan wijst in dit verband op het gevaar van fundamentalistische moslimorganisaties. ‘Formeel bestaat er een onderscheid tussen antizionisme en antisemitisme, maar in de praktijk loopt dit door elkaar’, zegt de journalist. ‘In de eerste week van november was er in Essen, in het midden van Duitsland, een grote demonstratie. Deze was georganiseerd door Generation Islam. Maar dit is een mantelorganisatie van de fundamentalistische en antisemitische organisatie Hizb ut-Tahir, die in Duitsland is verboden. Het gaat hen niet om de Palestijnen, ze gebruiken Palestijnse zaak om hun eigen agenda te pushen. Ze liepen ook met andere vlaggen rond en riepen dat ze het kalifaat willen. Ook andere demonstranten gebruiken de Palestijnse zaak om er zelf beter van te worden. Je ziet op veel demonstraties Turkse vlaggen, terwijl Turkije de Koerden en andere minderheden onderdrukt. En in Nederland zie je dat de islamitische partij Denk electoraal wil profiteren van de pro-Palestijnse stemming.’

Molotovcocktails
Boterman vertelt dat veel Duitsers ongerust zijn over de toename van Jodenhaat sinds 7 oktober. ‘Veel Joodse mensen durven in Berlijn niet meer met een keppeltje over straat te lopen. En in oktober werden er molotovcocktails naar een synagoge gegooid. Het is niet bekend wie er achter deze aanval zitten, maar ik denk extreemrechtse activisten. Zij hebben in het verleden vaker aanslagen gepleegd. Extreemrechts is een sterke onderstroom in Duitsland.’

Om antisemitisme te bestrijden is goed onderwijs belangrijk, besluit Boterman. ‘Lange tijd dacht Duitsland dat het wel snor zat met de Vergangenheitsbewältigung. Maar hoe zit het met jongeren van een islamitische achtergrond? Zijn zij ook doordrongen van het gevaar van antisemitisme? Sowieso hebben veel jongeren, ook autochtone jongeren, onvoldoende kennis over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust, en neigen ze meer naar subjectieve standpunten. Historisch revisionisme, beweren dat het met de Holocaust wel meeviel, bijvoorbeeld omdat er ook andere genocides waren in de tijd van het kolonialisme, vind ik erg gevaarlijk. Wat betreft de intentie, de schaal en de manier van uitvoering was de moord op zes miljoen Joden van totaal andere orde. De Holocaust kun je niet relativeren.’

Religieuze leiders schrijven open brief aan Wilders

0

Zes religieuze leiders hebben Geert Wilders een open brief geschreven. Ze zijn bang dat veel mensen zich in Nederland niet meer welkom voelen, nu de PVV met 37 zetels de verkiezingen heeft gewonnen.

De zes feliciteren Wilders met zijn verkiezingsoverwinning, maar zijn niet blij met de uitlatingen die hij in het verleden heeft gedaan: ‘woorden doen ertoe’, schrijven ze. Veel islamitische Nederlanders hebben nu Wilders gewonnen heeft het gevoel dat ze onder druk staan en zijn bang dat ze niet meer welkom zijn in dit land. ‘Omdat een geloofsgroep zich jarenlang tot tweederangsburgers voelt gemaakt. Omdat alles waar zij in geloven, hoop uit halen, liefde uit putten en een leidraad uit halen, verboden zou moeten worden.’

Wel zijn de zes blij dat de PVV-leider heeft uitgesproken dat hij, als hij premier wordt, de premier van alle Nederlanders wil zijn. ‘Ongeacht hun geloof, sekse of kleur.’ Daar willen de zes Wilders aan houden. ‘Het is van groot maatschappelijk belang dat genoemde angsten worden weggenomen, dat we elkaar waardigheid bewaken en samen werken aan een harmonieuze samenleving. Een samenleving die open en verdraagzaam is, niet alleen vanuit het eigenbelang maar juist vanuit het gezamenlijk belang.’ Dat vergt volgens de zes inzet en inspanning. Ze eindigen met een citaat van Vaclav Havel, de beroemde Tsjechische schrijver en latere president: ‘Hoop is ergens voor werken, omdat het goed is.’

De zes willen graag op korte termijn met Wilders in gesprek, ‘om invulling en gestalte te geven aan uw belofte om er te zijn voor elke Nederlander, ongeacht hun geloof, sekse of kleur.’

De brief is ondertekend door Muhsin Köktas, voorzitter Contactorgaan Moslims en Overheid, Rabbijn Awraham Soetendorp, jongerenimam Shamier Madhar, Geert van Dartel en Christien Crouwel van de Raad van Kerken in Nederland, pastoor Ad van der Helm van Stichting Prinsjesdagviering en Bikram Lalbahadoersing, voorzitter In Vrijheid Verbonden.